jSieutpe tConge NEUSSE Visbeen D. RAS b.v Herders hoorden een nieuw lied 't Vlak b.v. B.V. Graanhandel P. van Schelven 'DE MOLEN' Timmerbedrijf Ibn Vkd.%^ v.o.f. De Waal Hoveniers Slijterij Wijnhandel Wenst u goede Kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar Markt^ EIIAtlDBI-niEUWS prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2005 Wij wensen u Prettige Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar! Familie .Klapmuts len mede- werker(st)ers DE GREVEUNGEN Camping - Caravantiandel Gezellige Feestdagen en een goed en zonnig 2005 Het bestuur van de afd. Nieuwe Tonge van goede Kerstdagen en een gelukkig en veilig 2005 ujenst^amjlie, ■khnter) en ^e-kenSén §n èep ueorsóöeoïg nïeuuujQQr Prettige Kerstdagen voorspoedig nieuwjaar VAN DER WLIET'S TRANSPORT Prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2005 J. W. VAN OOSTENDE Voorspoedig 2005 Langeweg 46, 3244 BH Nieuwe-Tonge Tel. 0187 - 65 24 84 of 60 17 34 Hans en Anja Verkerke IPrettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar Ook wij wensen u mede namens onze medewerkers Prettige Kerstdagen voorspoedig 2005 Wij danken u voor het genoten vertrouwen en hopen ook in het nieuwe jaar weer voor u klaar te staan. TANKSTATION ENAGRARISCH LOON- VERHUURBEDRIJF Molendijk 138 - Nieuwe Tonge - Tel. (0187) 651216 Café-Restaurant Prettige Kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar Loonbedrijf en personeel Groeneweg 19, Nieuwe Tonge, Tel. (0187) 6516 00 Van alle christelijke feestdagen wordt dat van Kerst het meest bezongen. Geboortedagen zijn feestdagen. Zou dan de geboorte van de Zaligmaker ons niet moeten verheugen? Zing maar van het heil in Hem verschenen, maar houdt in het zingen maat. Selec teer. In veel Kerstliederen is de romantiek volop aanwezig. De zoetig heid druipt er van af. Met de realiteit van het kerstgebeurten heeft het wei nig van doen. Een van de meest gezon gen liederen is naast: 'Stille nacht, heiUge nacht', het: 'Ere zij God'. Het zal u bekend zijn, dat dit kerstlied gebaseerd is op Lukas 2 vers 14. De herders Het eerste kerstlied PAGINA 18 -A- WOENSDAG 22 DECEMBER 2004 wenst clientèle Zuldeinde 39 BARENDRECHT Tel. (0180)61 25 79 KLAPMUTS Westdijk 14, Nieuwe Tonge, tel. 0187 - 651378 Nieuwe Tonge s (0187) 65 12 59 wenst haar leden Oudelandsedijk 10a/ Postbus 21 Tel. (0187) 652063 Fax (0187) 652162 3244 ZG NIEUWE TONGE en een en personeel St. Pietersweg 8, Nieuwe Tonge Telefoon (0187) 651641 Fax (0187) 652191 wensen familie, vrienden en clientèle V V Erkend gas- en watetfitter, sanitair en cv., dakbedekking Molendijk 31Nieuwe Tonge TeL (01 87) 651 346 Fax (0187) 652433 wenst familie, vrienden en klanten en eeth ooo/vi^oedi^ 200S Anneke, Els, Gerrit, Joeri wensen iedereen Nieuwe Tonge, Kerkring 13 Tel. 65 13 07 Fax 65 14 35 en een in alle opzichten JM Zulddijk 2 3244 AZ Nieuwe Tonge Telefoon (0187) 65 22 12 Wenst klanten, vrienden en bekenden Of het een juiste interpretatie is van dit Schriftwoord, wordt door sommigen betwij feld en door anderen ontkend. Hoe dit zij, we zingen er in na, wat engelen in de kerstnacht hebben voorgezongen. Dit lied, gezongen in het veld van Efratha, zou: 'Het eerste Kerst lied' genoemd kunnen worden. We gaan naar dit lied luisteren, maar geven eerst aan dacht aan de herders, die als eersten dit lied hoorden. Het gevaar bestaat, dat we ons van deze her ders een verkeerde voorstelling maken. Dat we het beeld voor ogen hebben van de her der, zoals die, op de al dan niet paarse heide van de Veluwe, in alle rust zijn kudde weidt, om in de avond, al even kalm, de schapen weer de schaapskooi in te drijven. De herders in Oud-Israël waren stoere, ruige mannen. Gehard door weer en wind, moes ten zij onder soms moeilijke omstandighe den, hard werken om de kost te verdienen. Niet alleen bij dag, maar ook bij nacht, moesten zij hun werk verrichten. Ze moesten er voor waken, dat de kudde niet werd aan gevallen door wilde dieren en rovers. Deze ongeletterde, geringe lieden, schrokken er niet van terug, om als dat nodig was, met hun stok een wolf die de kudde lastig viel, de kop in te slaan. Hun werk was zwaar en gevaar- lijk. Ook in Lukas 2 treffen wij ze aan in de nacht. "En daar waren herders in diezelfde landstreek, zich houdende in het veld, en hielden de nachtwacht over hun kudde." (Lukas 2:8). Bedoeld zijn de steppen van Judea. Die her ders hadden in de wereld van die dagen geen goede naam. Met name bij de Parizeen en Schriftgeleerden hadden ze een slechte repu tatie. Ze zagen hen als rovers. Voor de recht bank werd hun getuigenis niet aanvaard. Uit alles blijkt, dat deze herders wisten van de Messias die door de profeten aan het volk beloofd was. Deze belofte is, in hun lange nachtwake bij de kudde, ongetwijfeld onder werp van gesprek geweest. En juist aan deze gewone, niet geachte men sen, zal de blijmare worden verkondigd van de geboren Zaligmaker. Iemand omschreef het aldus: "Doch de geringe schaapherders die uitgesloten zijn van de gerechtshoven der Parizeen, zij zijn het, die binnengaan in het koninklijk hof van de pasgeboren Zoon van David en daartoe uitgenodigd worden door de hemelse hovelingen van de Aller hoogste". Niet aan de vorsten en priesters van Israël, maar aan deze gewone, niet geachte mannen, zal als eerste het blijde nieuws worden verkondigd van de geboorte van de Zaligmaker. Bij God is geen aanne ming van de persoon. Ook aan de armen wordt het Evangelie verkondigd. Wie was het, die het heerlijk Evangelie kwam brengen aan de herders? Niemand minder dan een Engel, door de heerlijkheid van God omschenen. Waarschijnlijk is het de engel Gabriel geweest. 'En zie, een engel des Heeren stond bij hen en de heerüjkheid des Heeren omscheen hen en zij vreesden met grote vreze" (Lukas 2:10). Plotseling wordt in de velden van Efratha het duister van de nacht verdreven door een felle lichtglans, die hen verblindt. De nach telijke stilte wordt verbroken door een spre kende engel. Grote vrees schoot deze ruwe herders in de benen, nu een bode van God bij hen staat. "Als God tot de mens komt, denkt deze altijd, dat God komt om hem te verderven, want hij gevoelt zich zondaar. Maar God komt tot de gelovige nooit, dan om hem te zegenen" (da Costa). Luther heeft gezegd: "Zij die vrezen moeten, vre zen niet, en zij die niet moeten vrezen, vre zen". Neen, de herders behoeven niet te vrezen. Er is reden voor blijdschap! Kort, klaar en krachtig het Evangelie: "Ik verkondig u gro te blijdschap, die al het volk wezen zal, namelijk, dat u heden geboren is de Zalig maker, welke is Christus de Heere in de stad van David" (Lukas 2:10 en 11). En het teken dat ze ontvangen is: een Kinde- ke in doeken gewikkeld en liggende in de kribbe (vers 12). Heel alledaags voor het oog. Niets bijzon ders. Maar, o wondere genade van God, de engel noemt dit Kind: de Heiland, de Redder, de Christus en Messias en Heere! En als om dit woord van de enge! te bekrachtigen, daalt uit de hoge hemel een menigte van engelen neer. Ze gaan om de eerste engel heen staan en heffen een loflied aan. De engelen zingen een kerstlied. Tot stom me verbazing van de herders klinkt in zuive re tonen het Amen op de Boodschap van de eerste engel. De blijdschap van de engelen geldt niet hen zelf. Maar dat Gods Zoon in het vlees is gekomen om zondaren te behouden, dat maakt hen blij en doet hen zingen. Zoals er blijdschap in de Hemel is wanneer een zon daar op aarde tot bekering komt. Het is een driedelig lied. Er wordt gezongen over: eer, vrede en welbehagen. "Ere zij God". Dat gaat voorop. De eer van God is het hoogste doel van dit heilswonder. Die eer van God is "in de hoogste hemelen". In alle hemelen is er nu stof tot aanbidding, vanwege de grote werken van God. Om de geboorte van het Kind in de kribbe willen zij God eren. In en door Hem, die de lang ver wachte Messias is, wordt de door de zonde geschonden eer van God hersteld. Eer dan aan de Vader, Die zijn Zoon heeft gegeven; aan de Zoon, Die vrijwillig is gekomen; aan de Heilige Geest, Die Hem de ware mense lijke natuur heeft bereid. Welk een Kind is dan Jezus.in zijn kribbe doet Hij alle hemelen van God spreken. "Geef dan eeuwig eer, onze God en Heer". De engelen zongen ook over vrede. Vrede. daarin ligt alle heil verwoord. De paradij s- vrede hebben wij door de zonde verloren. We werden vijanden van de Heere. Verkeren op voet van oorlog met God. Een mens kan veel hebben: macht, eer, geld en goed, maar mist bij dit alles de vrede met God. Vrede met God kunnen we niet zelf maken. Maar nu verkondigt Kerst, dat zij is geko men van Gods kant. Vrede met God door Jezus Christus. In de kribbe lag Hij, Die reeds door de profeet Jesaja genoemd werd: "Vredevorst". Als Middelaar heeft Hij door zijn lijden en sterven aan het kruis op Gol gotha, vrede gemaakt. God was, in Christus, de wereld met Zichzelf verzoenend, en dat met behoud van zijn heilig recht. Deze Vre devorst schenkt de ware vrede, de vrede met God en daardoor vrede in het hart. Wie in Hem gelooft mag vrede hebben ook in deze wereld van onvrede, onrust en gejaagdheid, van grote tegenstellingen en angstaanjagend terrorisme. Kent u, ken jij reeds deze ware vrede? Ze is alleen te vinden bij de kribbe van Bethlehem. Ook op het Kerstfeest van het jaar 2004 biedt God u vrede aan: laat u met God verzoenen. Wie durft in ongeloof dit vredesaanbod af te wijzen? Het slotakkoord van het engelenlied luidt: "in de mensen een welbehagen". Welbeha gen is de diepste grond van de onuitspreke lijke genade van God. In mensen een welbe hagen. In mensen! Zeer algemeen. Mensen die zondaar zijn. Gods welbehagen is een vrijmachtig welbe hagen. Daarvan zingen we in de psalm: "Gij toch, Gij zijf hun roem, de kracht van hunne kracht, Uw vrije gunst alleen wordt d'ere toege bracht... Welbehagen in engelen dat kan, want deze gedienstige geesten hebben een welbeha gen in Hem. Maar welbehagen in mensen, dat is een wonder. Een welbehagen zó groot, dat Hij zijn eigen lieve Zoon er voor over heeft. Het was door dit welbehagen, dat de engelen God eer geven en de aarde vrede werd toegeroepen. Neen, dit heil is niet voor mensen "van goede wil". Het is voor mensen, die zichzelf de genade geheel onwaardig keuren, die een mishagen aan zichzelf hebben en zich voor God veroot-' moedigen. "In Christus is uit de hemel aan de aarde teruggegeven, wat zij had verlo ren: de verheerlijking van God, de vrede van God, het welbehagen van God" (da- Costa). Door het Kind van Bethlehem is er nu vrede' bij mensen van het verkiezend welbehagen van God. Het engelenlied is gezongen. De engelen gaan terug naar de hemel. En de herders? Zij spoeden zich naar Bethlehem. Ze hoorden.' van Jezus en willen Hem nu zien. Ze willerC het Woord zien. Het woord dat daar ge schied is, hetwelk de Heere hen had verkon digd. Ze gaan en ze vinden Jozef en Maria en het Kind in de kribbe. Zij zagen het Kind': Maar dat zien maakt het geloof niet overbor dig. Alleen met het oog van het geloof kon den zij in dat in aanzien heel gewone Kind ia de kribbe, de verwachte Messias, de Koning en Veriosser zien. En dan gaan ze de door de engel gebrachte boodschap doorgeven. "Wat van Godswege is geschied en aan de herders; is geproclameerd, dient nu door hen te wor-i den gepropageerd". Het wekt algemene ver-, wondering. Maar verwondering alleen is; onvoldoende. Dat kan er zijn, zonder dat het' hart geraakt wordt. Bij moeder Maria was het anders. Zij bewaarde al die woorden over, het Kindeke niet slechts in haar geheugen,^ maar ook in haar hart. En de herders? Zij' prijzen God. Het loopt uit op aanbidding. De ware Kerstzegen en Kerstvrucht is: Go4 verheeriijken en Jezus liefhebben. Die Zich' wegschenkt aan allen die geloven. Kerst-^ feest 2004 brenge ook ons tot die aanbid-.' ding. "Gloria in excelsis Deo, Et in terra' pax..." "Komt laten wij Hem aanbidden ,j komt laten wij Hem aanbidden -| komt laten wij Hem aanbidden die Koning S- H. H. "«r

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 44