Mitn\at Congé
i^o
6
NEUSSE
Visbeen
D. RAS b.v
Herders hoorden
een nieuw lied
't Vlak b.v.
B.V. Graanhandel
P. van Schelven
'DE MOLEN'
T
Timmerbedrijf
Ton vid.Vkik v.o-1.
f De Waal Hoveniers
Slijterij Wijnhandel
Meer
Markt
en eer)
voorspöedïg nïeuwjQQr
Wenst u goede
Kerstdagen en een
gelukkig nieuwjaar
EllAt1DB1.raEUW5
prettige Kerstdagen
voorspoedig 2005
Wij wensen u
Prettige Kerstdagen
en een Gelukkig
Nieuwjaar!
DE GREVEUNGEN
Camping - Caravanliandel
Nieuwe Tonge
(0187) 65 12 59
Gezellige Feestdagen
goed en zonnig 2005
Het bestuur van
de afd. Nieuwe Tonge van
goede Kerstdagen
en een gelukkig en veilig 2005
Prettige Kerstdagen
voorspoedig nieuwjaar
VAN DER WLIET'S TRANSPORT
Prettige Kerstdagen
en een voorspoedig 2005
J. W. VAN OOSTENDE
Qoede Kerstdagen
Voorspoedig 2005
vhg
jPrettige feestdagen
en een gelukkig nieuwjaar
Prettige Kerstdagen
voorspoe(Jig 2005
TANKSTATION
ENAGRARISCH
LOON- VERHUURBEDRIJF
Molendijk 138 - Nieuwe Tonge - Tel. (0187) 651216
Café-Restaurant
Prettige Kerstdagen
gelukkig nieuwjaar
Loonbedrijf
en personeel
Groeneweg 19, Nieuwe Tonge, Tel. (0187) 6516 00
Van alle christelijke feestdagen wordt
dat van Kerst het meest bezongen.
Geboortedagen zijn feestdagen. Zou
dan de geboorte van de Zaligmaker
ons niet moeten verheugen? Zing
maar van het heil in Hem verschenen,
maar houdt in het zingen maat. Selec
teer. In veel Kerstliederen is de
romantiek volop aanwezig. De zoetig
heid druipt er van af. Met de realiteit
van het kerstgebeurten heeft het wei
nig van doen. Een van de meest gezon
gen liederen is naast: 'Stille nacht,
heilige nacht', het: 'Ere zij God'. Het
zal u bekend zijn, dat dit kerstlied
gebaseerd is op Lukas 2 vers 14.
De herders
Het eerste kerstlied
PAGINA 18
WOENSDAG 22 DECEMBER 2004
wenst clientèle
en een
Zuldelnde 39 BARENDRECHT
Tel. (0180)61 25 79
Familie
^Klapmuts
ten mede-
werl<er(st)ers
KLAPMUTS Westdijk 14, Nieuwe Tonge, tel. 0187 - 651378
V
en een
Verenigde
Verkeers
Veiligheids
Organisatie
wenst haar leden
ULienstfamilie, ■klanten en ^é'ken^en
Oudelandsedijk 1 Ga Postbus 21
Tel. (0187) 652063 Fax (0187) 652162
3244 ZG NIEUWE TONGE
en een
en personeel
St. Pietersweg 8, Nieuwe Tonge
Telefoon (0187) 651641 Fax (0187) 652191
wensen fannilie, vrienden en clientèle
V
V
Erkend gas- en wolerfilter, sonitoir en cv., dakbedekking
Molendiik 3 1Nieuwe Tonge
Tel. (01 871 651 346 Fax |0187| 652433
wenst familie, vrienden en klanten
eri' eerv ffoot\^oecli^ 200S
Wij Vi/ensen u
en een
Langeweg 46,
3244 BH Nieuwe-Tonge
Tel. 0187-65 24 84
of 60 17 34
Hans en Anja Veri^erke
Anneke, Els, Gerrit, Joeri
wensen iedereen
Nieuwe Tonge, Kerkring 13
Tel. 65 13 07/Fax 65 14 35
Ook wij wensen u
mede namens onze medewerkers
en een in alle opzichten
Wij danken u voor Inet genoten vertrouwen
en hopen ook in het nieuwe jaar weer voor u
klaarte staan.
=A/
Zulddijk 2
3244 AZ Nieuwe Tonge
Telefoon (0187) 65 2212
Wenst klanten, vrienden en bekenden
en een
Of het een juiste interpretatie is van dit
Schriftwoord, wordt door sommigen betwij
feld en door anderen ontkend. Hoe dit zij, we
zingen er in na, wat engelen in de kerstnacht
hebben voorgezongen. Dit lied, gezongen in
het veld van Efratha, zou: 'Het eerste Kerst
lied' genoemd kunnen worden. We gaan
naar dit lied luisteren, maar geven eerst aan
dacht aan de herders, die als eersten dit lied
hoorden.
Het gevaar bestaat, dat we ons van deze her
ders een verkeerde voorstelling maken. Dat
we het beeld voor ogen hebben van de her
der, zoals die, op de al dan niet paarse heide
van de Veluwe, in alle rust zijn kudde weidt,
om in de avond, al even kalm, de schapen
weer de schaapskooi in te drijven.
De herders in Oud-Israël waren stoere, ruige
mannen. Gehard door weer en wind, moes
ten zij onder soms moeilijke omstandighe
den, hard werken om de kost te verdienen.
Niet alleen bij dag, maar ook bij nacht,
moesten zij hun werk verrichten. Ze moesten
er voor waken, dat de kudde niet werd aan
gevallen door wilde dieren en rovers. Deze
ongeletterde, geringe lieden, schrokken er
niet van terug, om als dat nodig was, met hun
stok een wolf die de kudde lastig viel, de kop
in te slaan. Hun werk was zwaar en gevaar
lijk.
Ook in Lukas 2 treffen wij ze aan in de
nacht. "En daar waren herders in diezelfde
landstreek, zich houdende in het veld, en
hielden de nachtwacht over hun kudde."
(Lukas 2:8).
Bedoeld zijn de steppen van Judea. Die her
ders hadden in de wereld van die dagen geen
goede naam. Met name bij de Parizeen en
Schriftgeleerden hadden ze een slechte repu
tatie. Ze zagen hen als rovers. Voor de recht
bank werd hun getuigenis niet aanvaard. Uit
alles blijkt, dat deze herders wisten van de
Messias die door de profeten aan het volk
beloofd was. Deze belofte is, in hun lange
nachtwake bij de kudde, ongetwijfeld onder
werp van gesprek geweest.
En juist aan deze gewone, niet geachte men
sen, zal de blijmare worden verkondigd van
de geboren Zaligmaker. Iemand omschreef
het aldus: "Doch de geringe schaapherders
die uitgesloten zijn van de gerechtshoven
der Parizeen, zij zijn het, die binnengaan in
het koninklijk hof van de pasgeboren Zoon
van David en daartoe uitgenodigd worden
door de hemelse hovelingen van de Aller
hoogste". Niet aan de vorsten en priesters
van Israël, maar aan deze gewone, niet
geachte mannen, zal als eerste het blijde
nieuws worden verkondigd van de geboorte
van de Zaligmaker. Bij God is geen aanne
ming van de persoon. Ook aan de armen
wordt het Evangelie verkondigd.
Wie was het, die het heerlijk Evangelie
kwam brengen aan de herders? Niemand
minder dan een Engel, door de heerlijkheid
van God omschenen. Waarschijnlijk is het
de engel Gabriel geweest.
'En zie, een engel des Heeren stond bij hen
en de heerlijkheid des Heeren omscheen hen
en zij vreesden met grote vreze" (Lukas
2:10).
Plotseling wordt in de velden van Efratha
het duister van de nacht verdreven door een
felle lichtglans, die hen verblindt. De nach
telijke stilte wordt verbroken door een spre
kende engel. Grote vrees schoot deze ruwe
herders in de benen, nu een bode van God
bij hen staat. "Als God tot de mens komt,
denkt deze altijd, dat God komt om hem te
verderven, want hij gevoelt zich zondaar.
Maar God komt tot de gelovige nooit, dan
om hem te zegenen" (da Costa). Luther
heeft gezegd: "Zij die vrezen moeten, vre
zen niet, en zij die niet moeten vrezen, vre
zen".
Neen, de herders behoeven niet te vrezen. Er
is reden voor blijdschap! Kort, klaar en
krachtig het Evangelie: "Ik verkondig u gro
te blijdschap, die al het volk wezen zal,
namelijk, dat u heden geboren is de Zalig
maker, welke is Christus de Heere in de stad
van David" (Lukas 2:10 en 11).
En het teken dat ze ontvangen is: een Kinde-
ke in doeken gewikkeld en liggende in de
kribbe (vers 12).
Heel alledaags voor het oog. Niets bijzon
ders.
Maar, o wondere genade van God, de engel
noemt dit Kind: de Heiland, de Redder, de
Christus en Messias en Meere! En als om dit
woord van de engel te bekrachtigen, daalt uit
de hoge hemel een menigte van engelen
neer.
Ze gaan om de eerste engel heen staan en
heffen een loflied aan.
De engelen zingen een kerstlied. Tot stom
me verbazing van de herders klinkt in zuive
re tonen het Amen op de Boodschap van de
eerste engel.
De blijdschap van de engelen geldt niet hen
zelf. Maar dat Gods Zoon in het vlees is
gekomen om zondaren te behouden, dat
maakt hen blij en doet hen zingen. Zoals er
blijdschap in de Hemel is wanneer een zon
daar op aarde tot bekering komt. Het is een
driedelig lied. Er wordt gezongen over: eer,
vrede en welbehagen. "Ere zij God". Dat
gaat voorop. De eer van God is het hoogste
doel van dit heilswonder.
Die eer van God is "in de hoogste hemelen".
In alle hemelen is er nu stof tot aanbidding,
vanwege de grote werken van God. Om de
geboorte van het Kind in de kribbe willen zij
God eren. In en door Hem, die de lang ver
wachte Messias is, wordt de door de zonde
geschonden eer van God hersteld. Eer dan
aan de Vader, Die zijn Zoon heeft gegeven;
aan de Zoon, Die vrijwillig is gekomen; aan
de Heilige Geest, Die Hem de ware mense
lijke natuur heeft bereid.
Welk een Kind is dan Jezus.in zijn kribbe
doet Hij alle hemelen van God spreken.
"Geef dan eeuwig eer, onze God en Heer".
De engelen zongen ook over vrede. Vrede.
daarin ligt alle heil verwoord. De paradij s-
vrede hebben wij door de zonde verloren.
We werden vijanden van de Heere. Verkeren
op voet van oorlog met God. Een mens kan
veel hebben: macht, eer, geld en goed, maar
mist bij dit alles de vrede met God. Vrede
met God kunnen we niet zelf maken.
Maar nu verkondigt Kerst, dat zij is geko
men van Gods kant. Vrede met God door
Jezus Christus. In de kribbe lag Hij, Die
reeds door de profeet Jesaja genoemd werd:
"Vredevorst". Als Middelaar heeft Hij door
zijn lijden en sterven aan het kruis op Gol
gotha, vrede gemaakt. God was, in Christus,
de wereld met Zichzelf verzoenend, en dat
met behoud van zijn heilig recht. Deze Vre
devorst schenkt de ware vrede, de vrede met
God en daardoor vrede in het hart. Wie in
Hem gelooft mag vrede hebben ook in deze
wereld van onvrede, onrust en gejaagdheid,
van grote tegenstellingen en angstaanjagend
terrorisme. Kent u, ken jij reeds deze ware
vrede? Ze is alleen te vinden bij de kribbe
van Bethlehem. Ook op het Kerstfeest van
het jaar 2004 biedt God u vrede aan: laat u
met God verzoenen. Wie durft in ongeloof
dit vredesaanbod af te wijzen?
Het slotakkoord van het engelenlied luidt:
"in de mensen een welbehagen". Welbeha
gen is de diepste grond van de onuitspreke
lijke genade van God. In mensen een welbe
hagen. In mensen! Zeer algemeen. Mensen
die zondaar zijn.
Gods welbehagen is een vrijmachtig welbe
hagen. Daarvan zingen we in de psalm:
"Gij toch, Gij zijt hun roem, de kracht van
hunne kracht.
Uw vrije gunst alleen wordt d'ere toege
bracht..."
Welbehagen in engelen dat kan, want deze
gedienstige geesten hebben een welbeha
gen in Hem. Maar welbehagen in mensen,
dat is een wonder. Een welbehagen zó
groot, dat Hij zijn eigen lieve Zoon er voor
over heeft. Het was door dit welbehagen,
dat de engelen God eer geven en de aarde
vrede werd toegeroepen. Neen, dit heil is
niet voor mensen "van goede wil". Het is
voor mensen, die zichzelf de genade geheel
onwaardig keuren, die een mishagen aan
zichzelf hebben en zich voor God veroot
moedigen. "In Christus is uit de hemel aan
de aarde teruggegeven, wat zij had verlo
ren: de verheerlijking van God, de vrede
van God, het welbehagen van God" (da-
Costa).
Door het Kind van Bethlehem is er nu vrede'
bij mensen van het verkiezend welbehageii
van God.
Het engelenlied is gezongen. De engelen;
gaan terug naar de hemel. En de herders? Zij'
spoeden zich naar Bethlehem. Ze hoorden^
van Jezus en willen Hem nu zien. Ze willea
het Woord zien. Het woord dat daar ge
schied is, hetwelk de Heere hen had verkon
digd. Ze gaan en ze vinden Jozef en Maria en
het lünd in de kribbe. Zij zagen het Kind':
Maar dat zien maakt het geloof niet overbo^
dig. Alleen met het oog van het geloof kon
den zij in dat in aanzien heel gewone Kind ia
de kribbe, de verwachte Messias, de Koning
en Verlosser zien. En dan gaan ze de door de
engel gebrachte boodschap doorgeven. "Wat
van Godswege is geschied en aan de herders;
is geproclameerd, dient nu door hen te wor-'
den gepropageerd". Het wekt algemene ver-i
wondeiing. Maar verwondering alleen is;
onvoldoende. Dat kan er zijn, zonder dat her
hart geraakt wordt. Bij moeder Maria was-
het anders. Zij bewaarde al die woorden over.
het Kindeke niet slechts in haar geheugen,^
maar ook in haar hart. En de herders? Zij-
prijzen God, Het loopt uit op aanbidding.
De ware Kerstzegen en Kerstvrucht is: God
verheeriijken en Jezus liefhebben. Die Zich'
wegschenkt aan allen die geloven. Kerst-'
feest 2004 brenge ook ons tot die aanbid-!
ding, "Gloria in excelsis Deo, Et in terta'
pax.,,"
"Komt laten wij Hem aanbidden
komt laten wij Hem aanbidden
komt laten wij Hem aanbidden
die Koning
B- H. H.