Overdenking De R van Rijkelijk veel voordeel is weer in de maand! Aantrekkelijke kerk Kerstzangavond uit de Heilige Schrift Kerstconcert met Zeeuws Mannen Ensemble en Aleida en Marien Stouten EIIMIDBI-tllEtJWS Samen zingen in Ouddorp Uitslagen f/. Damclub 'Denk en Zet' lOOOSE KMOliaMS Ui IN EMULSIE iNOEdEUVItim LIKKENDE KniEK Automobielbedrijf Witvliet B.V. 12e ronde, gespeeld maandag 13 december M^aiga-^rilog^ie - deel 2, PAGINA 5 VRIJDAG 17 DECEMBER 2004 Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In een antiekzaak zag ik zowel zeven- als negenarmige kandelaars, soms met een los se kaarsenhouder in het midden. Vanwaar juist die aantallen kaarsen en die platte vorm? Antwoord: De zevenarmige kaarsenhouder is de Menorah, de liturgische kandelaar uit de Joodse tabernakel en later de tempel (Ex.25:31 en Lev. 24:4). Het is een bekend Joods symbool, dat veelvuldig wordt aange troffen in synagogen, op grafstenen en in woningen van Joden. Het aantal van 7 armen is gebaseerd op de instructies van de Heer voor de bouw van de tempel (Ex. 37:17-24). Die andere kandelaar is een chanoekahlamp met acht (geen negen) armen. Chanoekah is Hebreeuws voor Inwijdingsfeest, dat wel geteld 8 dagen duurt. De Joden steken dan de eerste dag één kaars aan en elke volgende dag eentje meer in de luchter. Daarmee wordt gedurende dat feest het groeiende licht gesymboliseerd. Het aansteken gebeurt met behulp van het (losse) negende licht, dat u vóór de Davidsster zag en dat Sjammas (ofwel bediende) genoemd wordt. Die negende houder is dus slechts de 'dienaar' die de vlam draagt om elke dag een volgen de kaars te kunnen ontsteken, zonder dat men vuur behoeft te maken. Vuur maken was de Joden immers tijdens de sabbat ver boden. In de periode voor kerst wordt veel nagedacht. Niet alleen over per soonlijke zaken, maar ook over onze maatschappij. Een van de dingen die velen bezighoudt is de groei van de islam. Deze week wordt de toe nadering tussen Europa en niet-Europese landen beheerst door gesprekken over de toekomstige toelating van Turkije tot de Europese Unie. Over deze kwestie zijn niet alleen argumenten voor, maar ook onoverkomelijke bezwaren tegen aan te voeren. Die zijn vooral van religieuze aard. Velen beschouwen de grote aantallen moslims in west erse landen als een bedreiging van 'onze' cultuur en de democratische rechtsstaat. Anderen zien in de islam een regelrecht gevaar, nu nog in de minderheid en weinig 'zichtbaar', straks in de meerderheid en domi nant. Hoe de islam en vooral jonge moslims zich in de toekomst zullen ontwikkelen blijft de vraag. Of er in ons land één moslimpartij komt is onzeker. Eén ding staat vast: ook de islam ondergaat de negatieve aantrekkingskracht van onze welvaartsmaatschappij. Al eerder schreef ik dat vooral jonge moslims leven in twee culturen. Maar ondanks het feit dat de islam, net als het christendom wordt bedreigd door materialisme en secularisatie, blijft deze wereldreligie ten diepste wezensvreemd aan de westerse cultuur. De enige brug tussen beide godsdiensten zijn gesprekken rftet een persoonlijk karakter. Tegelijk is er een discussie aan de gang over de 'aantrekkelijke' kerk. Het gesprek gaat weliswaar over wat de 'kerk als kerk' zou moeten zijn, maar de discussie heeft ook te maken met de relatie met (godsdienstige) min derheden. Hoe gaan wij om met anders-gelovigen? Hierbij speelt de vraag: wat maakt een kerk 'aantrekkelijk'? Hoe kunnen christenen voor anders-gelovigen, en in het bijzonder voor moslims, een 'open' kerk zijn? Want aantrekkelijk is 'open'. Het antwoord lijkt eenvoudig, maar kost bij nader inzien de nodige hoofdbrekens. In de allereerste plaats mag de kloof tussen het christelijk- en het moslimgeloof niet worden verdoezeld of omzeild. In het gesprek met moslim-gelovigen moet niet worden ver huld dat de God van de bijbel een andere god is dan de god van de islam. Wel moet er sprake zijn van wederzijds respect en begrip. Zonder vertrouwen kan geen gesprek plaatsvinden. Als er sprake is van een open gesprek, en niet van zieltjes winnen, heeft de kerk veel te bieden. Een 'aantrekkelijke' kerk spreekt inet overtuiging van een liefdevolle God, maar heeft ook warmte en geborgenheid te bieden. De gedachte van de 'aantrekkelijke' kerk geld niet alleen de eigen gemeente, maar zeker ook hen met vne de gemeente in aanraking komt. Hoeveel staan er niet buiten? De vraag is of wij deel uitmaken van een kerk die getuigt van Hem die op aarde gekomen is om verloren mensen te redden. Om hen het eeuwige leven te geven. Alleen op deze wijze kan de kerk een 'aantrekkelijke' kerk zijn. Daar komt nog iets bij. Een kerk die onbevan gen naar buiten treedt ziet de multiculturele samenleving niet in de eerste plaats als een bedreiging, maar als een uitdaging. Dan wordt het 'dichterbij' komen van de islam een uitdaging om het Evangelie uit te dragen. Als je op de verpakking van voedsel leest wat er in zit, staat er vaak iets bij over emulga- toren. Wat zijn dat voor dingen? Antwoord: Emulgatoren zijn stoffen die ervoor zorgen, dat een bepaalde emulsie, ofwel oplossing, in stand blijft. Een natuur- Ujke emulsie is meUc, want daarin vormen vocht en vet met de andere bestanddelen één homogene vloeistof, d.w.z. u ziet er geen afzonderüjke deeltjes eiwit en vet in. De uit vinder die mayonaise ging maken, gebruikte mosterdzaad om eierdooiers, azijn, slaolie, citroensap, e.d., tot een geheel te binden. In andere levensmiddelen gebruikt men als emulgatoren bepaalde eiwitten, maar ook wel eens min of meer chemische stoffen, zoals de glyceriden in margarine. Voor levensmiddelen mogen evenwel uitsluitend middelen worden gebruikt die als emulgator of als geleermiddel (dat de geleivorming bevordert) zijn toegelaten. In dat geval gaat het om toevoegingen, d.w.z. stoffen die niet van nature in het voedsel voorkomen. Hoe maak ik een streng echte bloedkoralen weer schoon? Antwoord: Leg ze in een badje van pure alcohol (ca 90%), of eau de cologne. Dan drogen met de föhn. Zijn de stenen dof, haal dan de ketting voorzichtig heen en weer over een doekje, waarop u een paar druppels ech te slaolie hebt gedaan. Controleer gelijk of het snoer nog sterk genoeg is. Onze tweejarige kater likt geregeld aan muren, bloempotten, pannen en schoenen. Zou hij soms iets te kort komen? Antwoord: Dat likken wijst op een tekort aan mineralen. U voedert uw huisdier(en) blijkbaar te eenzijdig. Katten hebben veel spiervlees of vis nodig, dus haal af en toe vers hart, geef ze (10 minuten gekookte) vis gemengd met brood. Let op de samenstelling als u brokjes of zgn. kant en klare dieren voeders haalt, want sommige bevatten min derwaardige mengsels, orgaandelen of ander afval, en/of veel te veel water. Hoe meer ruw eiwit met calcium, fosfor en vitaminen A, D3 en E en hoe minder vocht, des te beter het voer. Bedeiikt de diiigea die boven zijii. lüet die op de aaicle zijn. KolosseiLsen 3; 2 Beste Trefpunters, aanstaande zaterdag 18 december willen we als club samen naar de kerstzangavond gaan. Het is de bedoeling dat we om 19.15 uur verzamelen bij de ingang van de gymzaal, waarna we als groep met elkaar de kerstzangavond zullen bij wonen. Daarna zullen we in 'de creche' onder het genot van warme hapjes, drinken, kletsen en spelletjes de avond voortzetten en beëindigen. Tot zaterdag! De leiding. Maar de engel zeide tot hem: Vrees niet, Zacharias! want uw gebed is verhoord, en uw vrouw Elizabet zal u een zoon baren, en gij zult zijn naam heten Johannes. [Lukas 1: 13] Wachten duurt lang, niet wanneer we in die pe slaap gedompeld zijn, maar juist wanneer we de nacht wakend doorbrengen en met verlangen uitzien naar de nieuwe morgen. Over de nacht gesproken, deze geschiedenis begint immers met de mededeling: in de dagen van Herodes. Een donkere tijd voor het volk, wat onder de regering van David had gestaan, en nu moet buigen voor een vreemde koning, die staat onder de macht van Rome. Een Edomiet, van huis uit een vijand van Israël. Om maar te zwijgen over de nacht in het geestelijke leven van die dagen, waar zove- len de verwachting naar de morgen hebben verloren en niet meer leven bij het gebed om de vervulling van de beloften. Herkenbaar ook voor onze dagen. Maar in die nacht klinken aan het einde van vers 5 twee namen. Zacharias en Elizabet. Nee, ook hun leven is het anders gelopen dan zij hadden gedacht en gehoopt en gebeden. Zij zijn beiden op hun dagen gekomen en de verwachting van nieuw leven is verdwenen. Maar die namen staan hier veelzeggend: Zacharias dat betekent: de Heere gedenkt. Dat hebben zij geloofd en straks zal Zacha rias daar ook van zingen hoe Hij gedachtig is geweest aan Zijn heilig verbond. En ook Elizabet mag met haar naam en met haar hart bevestigen: God is getrouw. Want zij beiden waren rechtvaardig voor God, wandelende in al de geboden en rechten des Heeren, onberispelijk. Dat gold ook voor Zacharias ambteUjk werk. Deze keer wel heel bijzonder, want door het lot, naar de gewoonte der priesterlijke bedie ning, is hij verkozen om het reukoffer te brengen. Vanuit de duisternis mag hij het heilige betreden, wat beschenen wordt door het glanzende licht van de zevenarmige kande laar. En terwijl in de voorhof het volk bidt, neemt de priester deze gebeden mee. Het volk heeft een priester nodig, om hun gebe den op te laten klimmen voor Gods aange zicht, als reukwerk voor Hem toegericht. Daar staat Zacharias, als een afschaduwing van de Hoogste Priester, die met Zijn offer het hemelse heiligdom is binnen gegaan, die ook voor ons bidt. Voor mensen, die God met hun gebeden niet bereiken kunnen, die zo vaak de woorden niet kunnen vinden. Wat een vertroosting om dan onze Hoogste Pries ter bezig te zien met ogen van het geloof. Let wel op de volgorde: het reukwerk werd gebracht na het brandoffer, na het offer voor de schuld. Zo is onze Hoogste Priester, nadat Hij eerst het brandoffer bracht op Golgotha, bezig met het gebed voor Zijn volk, op grond van Zijn offer. Om Hem werd gebeden in de voorhof. Zeker, daar zijn er ook geweest die uit gewoonte zich hebben neergebogen. Het is weer tijd, even bidden, maar geen verwachting. Maar er waren er ook die vol verlangen uitzagen naar het licht, zo groot zo schoon, wat zou neerdalen van 's hemels troon, dan denk ik alleen al aan Simeon en Anna en aan allen die de verlossing in Jeruzalem verwachten. Uit ziende naar de nieuwe morgen, de morgen, ach wanneer. Zeker, ons gebed is niet meer hetzelfde als van Zacharias. Wij mogen iedere zondag belijden dat Hij gekomen is. Maar is dit won derbaarlijke licht al neergedaald in ons duis tere hart? Is dat uw en jouw gebed in deze dagen, verwachtend, verlangend, op grond van Zijn brandoffer, naar Zijn komst in uw/jouw donkere, zondige bestaan? En binnen stijgt het reukwerk op naar boven. De Heere hoort. Israël hope op de HEERE; want bij de HEERE is goedertierenheid, en bij Hem is veel verlossing. En Hij zal Israël verlossen van al zijn ongerechtigheden. Nog even en de nacht is ten einde. De Heere opent de hemel en daar daalt een engel neer: Zacharias vreest niet, uw gebed is verhoord. Niet alleen het gebed wat hij zo juist heeft opgezonden, maar ook dat oude, bijna verge ten gebed, om de instandhouding van zijn geslacht. Uw vrouw, Elizabet zal een zoon baren, en gij zuh zijn naam heten Johannes. Blijdschap voor Zacharias en Elizabet. Een lichtpuntje in de duisternis, zouden we zeggen. Nee, er is meer, blijdschap niet alleen bij Zacharias en Elizabet, maar velen zullen zich over Hem verblijden, want hij zal groot zijn voor de Heere en hij zal voor Hem heengaan. Denkt het u zich eens in: Zacharias. Vader worden van een zoon, die noch wijn, noch sterke drank zal drinken. Vader van een zoon, die met de Heilige Geest zal worden vervuld, die velen van de kinderen Israels bekeren zal tot de Heere, hun God. Vader van een zoon, die voor de Verlosser zal uitgaan, die de zondaren zal wijzen op het Lam van God, dat de zonde der wereld wegdraagt. Is het niet om uit te jubelen en een lofzang aan te heffen. Maar Zacharias zwijgt. Nee, niet omdat er niet te zingen valt, maar omdat deze gebedsverhoring hem te machtig is geworden en hij niet gelooft het Woord, waarmee God de engel tot Zacharias had gezonden. .En daarom moet hij zwijgen, om zo in de stille overdenking een loflied te ont vangen, die tot op de dag van vandaag klin ken mag. Daar hopen we een volgende week bij stil te staan. L. de Wit DREISCHOR - In de Adriaanskerk te Dreischor geeft zaterdag 18 december het Zeeuws Mannen Ensemble een bijzonder kerstconcert. Het ensemble brengt, onder de gedreven leiding van Jan van den Bos, een breed kerstprogramma ten gehore. De instrumentale begeleiding wordt ver zorgd door het Zeeuws Instrumentaal Ensemble, dat uit jeugdige Schouwse muzikanten bestaat. Verder bespelen Mark Christiaanse de piano en Marien Stouten het orgel. Marien schreef alle ins trumentale arrangementen voor het ensemble. Na twee succesvolle concerten in Tholen en Wemeldinge wordt deze kersttournee afgesloten in Dreischor. Aanvang 20.00 uur. Het Zeeuws Mannen Ensemble werd op 1 januari 2003 opgericht door een aantal Zeeuwse mannen, met als doel om een zo goed mogelijke zangkwaliteit na te streven. Daartoe wordt intensief gestudeerd en gere peteerd, enerzijds door (individueel) aan dacht te schenken aan stemvorming en zang techniek en anderzijds door het instuderen van het repertoire. Buiten de vaste repetities om, op dinsdagavond in de Hervormde kerk te Wemeldinge, wordt er regelmatig een extra avond per week gerepeteerd. Het repertoire bevat zowel het eenvoudige lied. De hele maand december spectaculaire kortingen bij de Ford dealer! Koningin Julianaweg 60, 3241 XC Middelharnis. Telefoon 0187 - 48 26 44 zoals psalmen en gezangen, alsook werken die veel studie vereisen, bijvoorbeeld klas sieke werken. Ook negro-spirituals en volks liederen vormen een vast onderdeel van het repertoire. De leiding is in handen van de gedreven dirigent en solist Jan van den Bos uit 's Gravenpolder, die een gedegen zang opleiding heeft genoten. Als vaste pianobe geleider is de Mark Christiaanse uit Yerseke aan het ensemble verbonden. Het Zeeuws Instrumentaal Ensemble bestaat uit 5 personen: de violisten Annette Jumelet- Kik en Jacqueline den Boer, de dwarsfluitis- ten Lucinda Bin en Aleida Stouten, en trom pettist Peter Biemond. Zij studeerden onder leiding van Marien Stouten hun partijen in en vormen één geheel met het mannenen- semble. Het kerstconcert in Dreischor zal zich duide lijk onderscheiden van de talloze andere kerstconcerten in den lande. Wie houdt van een kerstconcert met samenzang, een man- nenensemble, instrumentalisten, pianist en organist, een programma met bekende en minder bekende kerstliederen, klassieke werken, spirituals, solozang en instrumenta le bewerkingen in de akoestisch zeer mooie Adriaanskerk, zal dit concert zeker niet wil len missen. De entree bedraagt voor volwassenen 4, en voor kinderen tot 12 jaar 2. Wanneer u vooraf reserveert, krijgt u 1 korting per plaats. Voor reserveringen of meer informa tie kunt u bellen naar: 0113-502845, of de websites www.zeeuwsmaimenensemble.nl en www.marienstouten.nl bezoeken. Zaterdagavond 18 december kan er weer 'samen gezongen' worden in de Doopsge zinde Kerk van Ouddorp aan de Dorpstien- den. De avond duurt van half 8 tot half 9 en er worden ook kerstliederen gezongen. Een ieder van harte welkom. MIDDELHARNIS/ SOMMELSDIJK J. A. Dekker - I. Koese3 - O R. van Rijnberk - C. PolderO - 3 J. Jordaan - J.A. Nipius3 - O A. Verolme - M. Klink3 - O A. van der Veer - W. Vroegindeweij ...1 - 1 B. du Pree - C. SpeeO - 3 R. Jacobs - I. MackloetO - 3 Koese is nog steeds op zoek naar zijn vorm. Nu is het uitermate moeilijk om die te vin den als je Dekker als tegenstander hebt, zo bleek. Polder deed het goed tegen Van Rijnberk. Hij haalde de volle winst binnen. Dat gold ook voor Jordaan, die strijd tegen Nipius voerde. Knap van Verolme om van Klink te winnen. Hoe komt het toch dat Klink de laat ste tijd zoveel punten laat liggen? Hij is tot beter in staat. Vroegindeweij komt er steeds beter in. Hij dwong Van der Veer tot een gelijkspel. Dat mag een prestatie heten! Spee ging met de volle winst naar huis. Eigenlijk hadden we niet anders verwacht. Je weet echter maar nooit. Jacobs, die heel vaak voor een verrassing zorgt, heeft dat in de wedstrijd tegen Mac kloet niet gedaan. De stand aan de kop na 10 ronden is: GespGew. Rem. Verl. Pnt. J. van Hoorn10 8 1 1 25 H.H. Verolme9 7 O 2 21 J.A. Dekker10 7 2 1 23 A. van der Veer10 6 3 1 21 A. Verolme10 6 3 1 21 I. Mackloet8 6 2 O 20 M. Klink10 5 1 4 16 W. Vroegindeweij.. 10 4 4 2 16 C. Spee10 3 6 1 15 C. Polder11 4 2 5 -17- 'Je moet die jongen niet in de verlegenheid brengen', mengt nu weer een ander zich in het gesprek. 'Maar welk groot boek bedoel je eigenlijk?' 'Alleen op de wereld', roept Ludwig Bolwin. Er klinkt een algemeen gelach, ze zijn bUj dat Karl- Heinz eens te pakken wordt genomen. Allen zijn bevreesd voor hem, maar nu het gezamenUjk tegen hem wordt opgenomen, durven ze wel een beetje. Karl pakt zijn machorka en draait nog een sigaret. Als hij die heeft aangestoken, reikt hij hem door aan de man die het dichtst bij hem zit. 'Hier stelletje bietsers, geef maar door.' 'Ha, dank je Karl.' De plenny neemt een paar trekjes en geeft de papyros- sa door aan de man die naast hem zit. 'Danke schön.' De sigaret gaat van mond tot mond en men is Karl dankbaar voor deze geste. Inmiddels heeft Karl de volgende sigaret gedraaid en geeft ook deze aan zijn kameraden door. 'Vielen Dank, Karl.' 'In Ordnung', woiift hij dit gebaar weg. De sigaretten gaan van hand tot hand en de plennies genieten zichtbaar. Ze vragen niet waar Karl de machorka vandaan heeft, want ze beseffen dat, wie veel weet, soms ook veel moet verantwoorden. Ludwig Bolwin is op dat moment echter heel slecht te spreken. Zijn humeur staat op een laag pitje. Als het zijn beurt is om een paar trekjes te nemen schudt hij afwerend met zijn hoofd. 'Ik moet de gestolen rommel niet. Vandaag rook je het en morgen kun je ervoor met de nagajka op je fahe krij gen." Karl kijkt hem van terzijde aan, maar is zo verstandig om te zwijgen. Eén, welke belust is op een beetje hei bel, gaat er echter wel op in. Hij heeft weleens het een en ander over Karl-Heinz gehoord; dat die voor de oor log een berucht inbreker en onderwereldfiguui is geweest. 'Ach Ludwig, Karl zal zijn maats er niet aan wagen, hij heeft een gedegen opleiding achter de rug. Wat dat betreft, hoef jij je geen zorgen te maken.' Karl fronst zijn voorhoofd en kijkt de spreker aan dachtig aan, maar hij weet niet precies of de man hem met opzet beledigt, of dat deze woorden als grap zijn bedoeld. Men kan heel wat zeggen, voordat hij boos wordt. In z'n leven heeft Karl al heel wat aan moeten horen. Vandaar dat hij zich niet al te veel van deze woorden aantrekt. Overigens kan het hem ook weinig schelen; als het te erg wordt zal hij wel optreden en wee hem die daaraan heugenis heeft. 'Trouwens, het is helemaal niet zeker dat hij de machorka georganiseerd heeft, immers vriend Stier- mann is tegenwoordig goede maatjes met de Russen', gaat de man verder. Hij neemt een paar flinke halen aan de sigaret en geeft hem dan door aan Ludwig Bol win. 'Hier vriend, neem een paar trekjes.' 'Ach kerel, hou je rommel bij je, ik heb toch gezegd dat ik die troep niet hebben wil." 'Geef maar hier, mij interesseert het niet, al is de machorka van kameraad Josef Stalin zelf gestolen", snauwt er één die de sigaret van de ander overneemt. De spanning stijgt en allen voelen het, maar er schijnt niemand te zijn die er iets tegen doen kan. De maimen zijn geladen en ergens zoekt dat een uitlaatklep. Zelfs Franz, die aanvoelt dat er iets mis dreigt te gaan, weet niet waar hij een oplossing kan vinden. 'Jij kunt het zeker niet hebben dat Fischer en Stier- mann een vredesverdrag met Iwan hebben gesloten'. spot één van de mannen. 'Jullie hebben geen verstand van politiek, vrienden, anders zouden er niet zulke domme opmerkingen worden gemaakt. Onze vriend Karl-Heinz krijgt straks een baantje en wordt bevor derd tot inspecteur van de Bund Deutscher Madel. Je zult versteld staan wat er dan allemaal door hem gepresteerd wordt. Hij zal aan de Russen moeten uit leggen hoe het Duitse vrouwvolk in dienst gesteld kan worden bij de wederopbouw van Rusland. Wij als superras zullen eens laten zien, hoe er onder de des kundige leiding van kameraad Stiermann zaken gedaan kurmen worden.' 'Jullie willen hem harenmieester maken', grirmikt iemand. Er barst een schaterend gelach los. 'Dat kan niet, want dat betekent dat ze hem eerst een heel speciale behandeUng moeten laten ondergaan.' Weer wordt er luidkeels gelachen. Karl neemt het nog al laconiek op en grijnslacht om hun slappe geleuter. Ludwig heeft weer de één of andere domheid begaan en wordt daarvoor door zijn makkers op de vingers getikt. 'Ik ga maar een poosje slapen; van jullie gezwam wordt ik gewoon misselijk", grijnst Karl en staat op om de daad bij het woord te voegen. Dit prikkelt Ludwig en die stuift woedend op: 'Blij toe; de hele avond tegen dat gezicht van jou aan te moeten kijken, maakt me misselijk. Hier de grote vent uithangen met je tabak, waarvoor je misschien die jongen wel hebt aangege ven, die dat brood heeft gestolen." Karl blijft staan en draait zich om: 'Jij moet een beetje op je woorden letten, jongen; je mag alles tegen mij zeggen, maar hier ga je wel een beetje te ver, vind je zelf ook niet?' 'Jij deugt nergens voor en bent in staat om ons allemaal aan de galg te brengen.' Karls ogen vormen zich tot spleten en zijn kaken gaan verdacht heen en weer. Franz, die Karl kent, weet dat er nu niet veel meer gebeuren moet of hij wordt agres sief. En wie dat eenmaal heeft meegemaakt, verlangt naar geen tweede keer. Hij begeeft zich naar het groepje en legt zijn hand op Ludwigs schouder: 'Ludwig, wat jij van Karl zegt is niet juist, jongen; je zou er goed aan doen in het ver volg een beetje op je woorden te letten.' Ludwig schudt de hand van zich af en kijkt Franz woest aan. Maar Franz verstevigt zijn greep, wat aan de jongen een woeste krachtterm ontlokt. Met een wild gebaar draait hij zich een halve slag om teneinde zich van Franz" hand te ontdoen. Maar dan ontmoet zijn blik de ogen van Karl-Heinz en hij begrijpt meteen wat Franz bedoelt. Zelf heeft hij de bevliegingen van de woesteling Karl-Heinz Stiermann nooit meegemaakt, maar de verhalen die hij heeft gehoord, zeggen hem genoeg. Franz is zo wijs om tussen de twee mannen in te gaan staan. Ludwig weifelt. Het is ook zijn eer te na om in tegen woordigheid van de anderen een nederlaag te lijden. Maar het gezicht van Karl, dat hem als een monsterlijk masker aankijkt, waarschuwt hem wèl op z"n hoede te zijn. 'Je zult het waarschijnlijk anders bedoeld hebben', tracht Franz te sussen. Ludwig blijft weifelen. De anderen wachten met ver bazing af en nog meer gevangenen hebben zich, belust op sensatie, bij het groepje gevoegd. 'Ik zou kameraad Stiermann ra"n verontschuldiging maar aanbieden", gniffelt één van de omstanders. Ludwig Bolwin, begrijpend dat hij door Karl ongena dig afgedroogd zal worden, kiest de wijste partij: (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5