Overdenking Ouwe Waerelt over bruggen, burgemeesters en dominee uit de Heilige Schrift EiiAnDei-niEuwji Kerstviering Prins IVIauritsschooi Kerstzangavond voor hongersnood Malawi Kerstzangavond in Dorpstienden gaat NIET door Kerstzangavond in Herv. Kerk Stellendam BiLEEF DE SHOWROOM VAN IMABO ESSELINK HET ^KIJKVENSTER ^5S:^^^'ï^?l GitOttI HOUOEN MUSJGlSMlKlfi Hll GlHCm UaN UaVERUNG Hoe Hij heet EiSIS E L I NIK M^aiga-frilogie deel Z PAGINA 5 VRIJDAG 10 DECEMBER 2004 Blik op kerk ^-,y en samenleving ij - Prins Bernhard overleden - Moet dat nou? Dat Prins Bernhard op hoge leeftijd is over leden en inmiddels (bijna) bijgezet in de koninklijke grafkelder, is voor niemand nieuws meer. Dagenlang hebben de kranten er vol over gestaan en ook wanneer we de radio of de televisie inschakelden was het alsof er in ons land en in de wereld niets anders was gebeurd. Natuurlijk, het is begrijpelijk dat dit sterven de aandacht trok. Temeer daar het koninklijk huis binnen korte tijd met drie overlijdens werd geconfronteerd. Eerst Prins Claus, nu al ruim twee jaar geleden. Toen Koningin Juliana, dit voorjaar. En dan nu, aan het ein de van ditzelfde jaar Prins Bernhard. Onze Koningin krijgt veel te verwerken, in twee jaar tijds haar man en haar beide ouders ver- (oren. öe betekenis van de overleden prins is voor Ons land erg groot geweest. Vooral tijdens de oorlog heeft hij zich bij de mensen van het verzet geliefd gemaakt. De veteranen kunnen öan ook geen kwaad woord over hem horen. Na de oorlog spande hij zich in voor natuur en milieu, terwijl hij ook vele handelscontac ten heeft gelegd. Vriend en vijand moeten zijn grote verdiensten erkennen. Bovendien is met zijn dood een tijdperk afge sloten. Het tijdperk van de vorige eeuw die hij bijna helemaal heeft meegemaakt. Dat dit alles en nog veel meer dezer dagen de revue passeert, is te begrijpen. Maar ik heb me wel afgevraagd of in dit ver band alle schandaaltjes nogeens moeten wor den opgehaald. De zaak van Greet Hofmans, bijvoorbeeld, de gebedsgenezeres die zoveel invloed kreeg dat zij de laan werd uitge stuurd. Het huwelijk tussen Bernhard en Juliana zou toen op springen hebben gestaan, en een crisis in de monarchie was niet on denkbaar. In de zeventiger jaren kwam daarbij de zoge naamde Lockheed-affaire. Prins Bernhard zou ongeveer een miljoen dollar aan steek penningen hebben aangenomen om dat vliegtuig bij onze defensie te promoten. Er werden geen juridische stappen ondernomen, maar hij moest wel zijn uniform, waarop hij zo dol was, uittrekken! Het heeft maar een haar gescheeld of we waren ook toen in een constitutionele crisis beland. Dat laatste heeft de Prins toegegeven en na zijn overlijden mocht dat ook bekend gemaakt worden. Wat uiteraard meteen gebeurd is! De meeste Nederlanders voelden wel aan dat er iets fout zat, maar het siert de Prins dat hij het, hoewel laat, zelf heeft bekend. Maar moeten al deze dingen in de pers en in de andere media zo breed worden uitgeme ten? De oude Romeinen wisten het al: "De mortuis nihil nisi bene", vrij vertaald: "over de doden niets dan goeds". Dat is niet altijd mogelijk, want ook de doden - in dit geval Prins Bernhard - was een zondig mens die zeker fouten heeft gemaakt. Maar wie is erbij gebaat dat alles nog weer eens opgehaald wordt? En moet dat bij de nabestaanden niet pijnlijk overkomen? Waarnemer V^*^ u'"t. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Met de Kerst tobben we altijd met een gigan tische stortvloed van naalden op (en in.'de wollen vloerbedekking. Dat geeft extra werk, juist met die rustdagen. Weet u daar een middeltje tegen? Antwoord: Veel fijnsparren worden te vroeg gekapt en aan de man gebracht. Die verliezen al voor Kerstmis hun naalden! JKoop daarom uw boom zo laat mogelijk en uit de laatst aangevoerde voorraad (dan zijn ie ook vaak voordeliger!). Keep direct na ;?iankoop de zaagsnede iets in. Zet de boom ■op een koele plaats, tot ze kort voor Kerst 'wordt opgetuigd. Plaats de stam in een hou der met water. Hebt u zo'n 'stamhouder' •niet, zet uw boom dan enkele dagen in een bak water waarin u wat glycerine hebt gedaan, alvorens ze naar de warme woonka mer verhuist. U kunt uw versierde kerst boom dan zeker tot Driekoningen prachtig 'groen houden. 'Kunt u me vertellen waar de gewoonte van daan komt om met de Kerst wild te eten, waarom we een boom in de kamer zetten en hoe de Amerikaanse Santa Claus aan zijn paam komt? "Antwoord: het eten van wild tijdens de jcerstdagen dateert uit de Romeinse tijd, •doordat de geboorte van Christus sinds het jaar 330 door de (later paus geworden) bis- -;^chop Liberius van Rome op 25 december "werd gedateerd. Ook de inmiddels tot Chris- ;4en gedoopte Romeinen vierden immers op die datum traditiegetrouw het heidense Mid- winterzonnewendefeest mee, omdat de kort ste dag dan voorbij was. Men at dan speciaal geslacht wild of gevogelte en/of versierde het huis met dennengroen, Pas in de loop van de 19de eeuw drong de kerstboom tot de Nederlandse huiskamers door, maar nu is hij in de gehele westerse wereld onverbrekelijk met het kerstfeest verbonden. Zelfs voor of in vele kerken staan feestelijk opgetuigde kerstbomen en de lichtjes daarin getuigen volgens menige gelovige van Het Licht. De kerstman zou in de Ver, Staten geïntrodu ceerd zijn doordat de Nederlandse kolonis ten daar in Nieuw-Amsterdam en omgeving hun Sint-Nicolaasfeest bleven vieren. Hun kindervriend trok daarna ook bij andere Amerikanen door de straten. Bij sneeuwval werd een slede gebruikt en zo ontstond daar de figuur van onze kerstman, die tegen Kerstmis cadeautjes ronddeelde. Ondanks onze smeekbeden sloeg onze gids in het Wienerwald de bezichtiging van het slot Mayerling over, omdat het na het drama daar tot kapel zou zijn verbouwd. Maar ken nissen hebben het wel van binnen gezien. Willen de Oostenrijkers alles liever geheim houden? Antwoord: Het voormalige jachtslot van kroonprins Rudolf, de enige zoon van keizer Franz Joseph I en keizerin Elisabeth (Sissi) van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Honga- rije, is wel degelijk te bezichtigen. Men ziet er nog enkele vertrekken met oorspronkelij- De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 DIRKSLAND - Op donderdag 23 decem ber a.s. hoopt de c.b.s. 'Prins Maurits' haar jaarlijkse kerstfeestviering te houden. U wordt hierbij van harte uitgenodigd. Het thema van deze avond is: 'Herders en Her der'. Rondom dit thema is er samenzang, declamatie, kinderzang, muziek en twee vertellingen. De avond wordt gehouden in het kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente te Dirksland. De kerk is open vanaf 18.30 uur, de aanvang is 19.00 uur. Kerktelefoonluisteraars ontvangen thuis een programma. MIDDELHARNIS - Op zaterdag 18 decem ber a.s. zal er in de Christelijk Gereformeer de kerk te Middelhamis een kerstzangavond worden gehouden ten bate van stichting Stephanos. Deze stichting zet zich in voor zendingswerk in Zuid-Afrika en verleent hulp aan weeskinderen in Malawi. In Mala wi heerst momenteel een hongersnood, van wege het mislukken van de oogsten. Step hanos probeert via haar eigen kanalen ook in deze nood te voorzien, door o.a. voedsel én zaaizaad voor het nieuwe seizoen te vers trekken. Ten bate van deze hulpverlening is een kerstzangavond belegd in de Chr. Geref. kerk, Hoflaan 41 te Middelhamis. De avond biedt volop gelegenheid voor samenzang van psalmen en diverse kerstgezangen. De samenzang wordt op het orgel begeleid door Jan Grootenboer. Ds. C. Gielen zal deze avond leiden. Tevens wordt er een appèl woord gehouden door de voorlichter van Stephanos, de heer J.W. Akster. De avond begint om 19.30 uur, de toegang is gratis. Wel zal er een collecte gehouden worden waarvan de opbrengst geheel bestemd is voor Stephanos. Vanwege de grote nood van harte aanbevolen! Tevens zal er bij de uit gang een collecte worden gehouden ter bestrijding van de onkosten. Alle belangstel lenden hartelijk welkom! ke meubels, serviesgoed en foto's. Het belangrijkste middendeel, waar zich de werkkamer van de prins en zijn slaapkamer bevonden, is verbouwd tot kapel. Het altaar bevindt zich op de plek alwaar op 30 januari 1889 de dode lichamen van Rudolf en zijn 17-jarige minnares, de barones Maria von Vetsera, zijn aangetroffen. Rudolf was gehuwd met de Belgische prinses Stephanie, dochter van Leopold II, en mede door de geheimzinnigheid rondom deze dubbele (zelf?)moord, verwekte dit drama destijds veel opschudding. De keizer gaf gelijk opdracht tot verbouwing en schonk het kas teel als klooster aan de Karmelietessen. "En gij zult Zijn Naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zaligmaken van hun zonden. (Mattheüs 1:21) Dat hebt u denk ik ook wel eens, dat u zegt: "Wie is dat ook al weer?" En hoor je dan de naam, dan denk je: "O ja, nu weet ik het weer, dat is.Door de naam herinner je de persoon. Maar de naam zelf heeft lang niet altijd een diepe betekenis. En soms past de naam niet bij de persoon: Iemand kan 'De Jonge' heten en al oud zijn. Ook namen in Israël klopten niet altijd bij de persoon. Ik noem maar één voorbeeld: Judas Iskariot was geen man die 'de HEERE looft'. Namen kloppen niet altijd. Maar dat is anders als Gód het zegt van Zijn Zoon, Zijn Naam is Jezus. Bij die Naam staan we eerst stil. Jozef met wie Maria spoedig zou trouwen, hoorde die Naam voor het Kind dat zij ver wachtte. Jozef is niet Zijn vader, maar hij moest Maria toch niet verlaten, niet weggaan! Want Maria's Kind is geen kind door zonde verkregen, zoals hij dacht, maar een bijzon der geschenk van de HEERE! Gods Zoon is Hij! En nu moet en mag Jozef dit Kind de Naam geven die bij het Jongetje Dat geboren zal worden past: Jezus. Dat móet, want God zegt het door Zijn knecht. Dat mag, want de HEERE gaat iets bijzonders doen, iets wat Jozef niet kon: red ding geven. U en ik ook niet. Hij wel! Dat blijkt uit die Naam. Het is een Naam die betekent: "De HEERE redt!" Bijna letterlijk is die naam te vinden in de naam Jozua. En ook enigszins in de naam Hosea. Er zijn mensen met deze namen die veel voor Gods volk gedaan hebben. Maar de "HEERE redt", dat geldt in de meest diepe zin voor het Kin- deke Jezus, Dat door Maria werd gedragen. Een bijzondere Naam. En met reden door God gegeven, want Hij zal het hoogste reddingswerk gaan verrichten! Dat brengt ons bij het tweede in deze over denking: Zijn werk. Dat werk is reddings werk. Dat sprak de engel tot Jozef in de droom, dat het God Zélf zo weten! "En u zult Zijn Naam heten Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden!" Zaligmaken, bevrijden... Wie heeft bevrij ding nodig? Degene die belaagd wordt door vijanden. Nu, Hij - Jezus - zal bevrijden van de gevaarlijk ste vijand! Zonden zijn als gaten in een schip. Het water stroomt er door binnen en het gaat zinken. Onze zonden, ze voeren ons naar de ondergang, tenzij ze ons worden vergeven! Liegen, vloeken, begerig zijn... Zonden zijn zaken waardoor we God oneer aandoen. Het doel dat we moesten bereiken is: God liefhebben en ook onze naaste. En wat doen we? We hebben onszelf lief boven alles! Maar als de HEERE zaligmaakt, dan vergeeft Hij dat. Dan doet Hij alsof dat niet was gebeurd. Hoe? Dat kleine Kind komt in de plaats van de zondaren die Hij redt. Hij zal Zijn volk zaligmaken. Hij zal ze redden door in de plaats van Zijn volk te staan. Het is heel bij zonder: Gods Zoon werd Mens. Geen kind van Jozef. Geen zondig kind. Heilig! De Heilige Geest stond aan Jezus' levensbe gin! Nee, Maria was niet zondeloos, maar omdat Gods Geest aan het begin stond, gold: Een heilig Kind! Dit Kind, heilig... maar juist zo zou Hij als Mens de straf ondergaan! Want als Jezus hing Hij aan het kruis! De ergste straf! "Deze is Jezus, de Koning der Joden!" Hij leed dat niet voor Zichzelf, Hij was recht vaardig. Het was voor anderen. Hij zal Zijn volk redden! Dat is Zijn werk, het redden van Zijn volk, van Zijn Kerk. Jezus, de mooiste Naam die er is! "Ja", zegt iemand, "voor Jozef, voor anderen, maar behoor ik ook tot 'Zijn volk'?" Niet alle mensen uit Israël worden gered. Niet alle gedoopte mensen. Niet alle mensen die het woord van God hebben gehoord. Maar wél ieder mens die om deze Bevrijder aan God vraagt: "Vergeef mij al mijn zonden, die Uwe hoogheid schonden! Maar wél ieder mens die door de zonden onrein is, en daarom als een melaatse gaat vragen: "Zoon van David, indien U wilt, U kunt mij reinigen!" Dat wil Hij! Dan maakt Hij rein! Rein is degene die zich aan dit Kind overge geven heeft. Dat kun je daaraan zien, dat je eigen zonden gaat haten, ze ook probeert te laten, zo blijkt uit andere delen van de Bijbel, en, dat mag wel voorop staan,,, dit Kind lief hebt gekre gen! Dan noemt u Hem, net als Jozef dat deed, Jezus. Dan is de geloofsbelijdenis van Jozef: "En hij noemde Zijn Naam Jezus\" ook üw geloofsbelijdenis geworden. Nog eens: Wie behoren tot Zijn volk, wie zijn de uitverkoren van God, "'t volk door Hem te voren, gunstig uitverkoren"? Moet je dan eerst in Gods boek zien? Nee, hel zijn men sen die arm vanwege hun zonden bij Hem aankloppen! leder die dat doet, merkt: "Jezus is Zijn Naam, en het is waar: de HEERE redt!" O, al is het dat mijn geweten mij aanklaagt, evenwel geldt: "Ik mag Hem Jezus heten, Gód heeft mij dit gezegd. Hém mijn Bevrijder welen, rein volgens heilig recht!" Zijn Naam is Jezus, Hij heet zoals Hij is: Hij héét Jezus en Hij is Zaligmaker! Hij "zal Zijn volk niet eindeloos kastijden", maar "volko men zaligmaken allen die door Hem tot God gaan"! "Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven, die van de straf voor eeuwig is ontheven! Wiens wanbedrijf, waardoor hij was bevlekt, voor 't heilig oog des HEEREN is bedekt! A. van Wijk (Herkingen) OUDDORP -In tegenstelling tot eerdere berichtgeving gaat de Kerstzangavond van de Chr. gem, zangver, 'Hart en Stem' in m,f,g, 'Dorpstienden' op 11 december wegens omstandigheden niet door. In de Hervormde Kerk te Stellendam zal op woensdag 22 december a.s. een kerstzang avond worden gehouden met de Chr, Gem, Zangvereniging 'Soli Deo Gloria' o.l.v. Willem Chr. Meyboom, het Chr. Mannen koor 'Door Eendracht Verbonden' o.l.v. Come de Geus en met medewerking van de organisten Arjan de Vos en Marian van Oostenbrugge. Aanvang 20.00 uur. leder een hartelijk welkom. Wilt u verzekerd zijn van !00% tijd en aandacht? Bel dan voor een afspraak 0187-475 440. gevelstenen dakpannen tegels en sanitair deuren en kozijnen sfeer verwarming plafond- en wandpanelen hout en plaatmateriaal sierbestrating bouwmaterialen gereedschaf^en Midöelharnis - Industrieweg 35 Het nieuwste nummer van De Ouwe Waerelt gaat over twee bruggen, een zeventlende-Zachttiende-eeuwse dominee, het voormalige gemeente huis van Sommelsdijk en een serie burgemeesters van Stad aan 't Haringvliet. Het twaalfde nummer van het historisch tijdschrift voor Goeree-Overflakkee verschijnt deze maand. De Haringvlietbmg werd veertig jaar gele den opengesteld voor het verkeer, waarmee Goeree-Overflakkee een directe verbinding kreeg met 'de overkant'. Vóór die tijd waren de eilandbewoners altijd aangewezen op overtochten per pont, Jans Hoving gaat in zijn artikel 'Geduld en volharding' in op de ontstaansgeschiedenis van het monumentale beeld dat bij de brug geplaatst is. Het toont twee mannen die een hand op eikaars schou der leggen en zo de verbondenheid symboli seren tussen Goeree-Overflakkee en het omringende land. Pau Heerschap, de voor zitter van de redactie van De Ouwe Waerelt, herinnert zich nog precies zijn eerste directe overtocht naar Flakkee, "Ik zag de nieuwe bmg en ook het granieten beeld van die twee mannen, die elkaar in het water van het Haringvliet leken te duwen. Wat een luxe, die snelheid en het gemak, vergeleken met de tijd ervoor, toen een reis (vanuit Ede) naar Rotterdam met tram, boot en bus naar Oud- dorp drie uren in beslag nam!" De tweede bmg die in De Ouwe Waerelt aan bod komt, is de Wilhelminabmg in Middel hamis, Bertrand van den Boogert schetst de geschiedenis van de bmg en houdt een vurig pleidooi voor het behoud van dit markante bouwwerk op zijn huidige plaats. Eva Lassing gaat in de mbriek 'Straatnaam- geving' in op een Oude-Tongse dominee die volgens haar niet bepaald een bruggenbou wer was: Adamus van Halen (1651-1719), "Veertig jaar heeft hij zich op een weinig sympathieke manier ingespannen om alle Roomse sporen uit te wissen", aldus de redactievoorzitter in zijn voorwoord, In het artikel 'Wonen in het huis der gemeente' beschrijft Jan Both de geschiede nis van het voormalige gemeentehuis van Sommelsdijk, Het pand, dat laatstelijk dien de als kantoor van Voogd Voogd Assu rantiën, is aangekocht door de Stichting Monumentenbehoud, die er luxe apparte menten in wil realiseren. Het gebouw dat nog eerder gold als gemeentehuis werd in 1879 gesloopt. Helaas, schrijft Both, want "het zou thans een van de belangrijkste monumenten van het eiland zijn", Harry Goosens, inwoner van Stad aan 't Haringvliet, heeft onderzoek gedaan naar de burgemeesters die het dorp ooit had. In het eerste deel van 'Edelachtbare' geeft hij beschrijvingen van onder meer de burgerva ders Kolff van Oosterwijk en Sterk, maar gunt hij de lezer ook een blik in de keuken van de Stadse gemeentepolitiek. In deel twee, dat in het volgende nummer van De Ouwe Waerelt verschijnt, zal ook een nade re kennismaking volgen met burgemeester Brinkman, de vader van CDA-politicus Elco. De Ouwe Waerelt, een uitgave van Histori sche Vereniging De Motte, verschijnt driem aal per jaar en kost in de boekhandel 4,50. Leden van De Motte (contributie 13,50 per jaar) ontvangen De Ouwe Waerelt gratis. Aanmelden kan via het secretariaat van de vereniging: Molenblok 16, 3253 AL Oud- dorp, 0187-681005 of e-mail secretaris@demotte.nl. 15- 'Jij bent een man die veel maken kan?' 'Jawel kolonel.' 'Jij kan maken zilver roos?' 'Een wat?' Hans kijkt de man met grote verbazing aan. Een zilve ren roos! Wat bedoelt die kerel daarmee? 'Een zilveren roos, zegt u, kolonel?' 'Ja, mijn zilveren roos kapot. Jij maken?' Hans, die van de gang van zaken geen zier snapt, blijft de kolonel verbaasd aanstaren. 'Hoe bedoelt u dat, kolonel?' Hij voelt zich niets op z'n gemak. De wispelturige Russen vatten onbenullige kleinigheden soms helemaal verkeerd op en dan slaan ze erop los, denkend dat de Duitsers hen bedriegen. Echter, de kolonel begrijpt dat zijn Duits te kort schiet, om de plenny precies duidelijk te maken waar het om gaat. Hij diept uit z'n broekzak een sleutelbos, waar van hij er één in het slot van een stalen kast steekt. Dan neemt hij het zwart leren doosje dat met rood fluweel is bekleed en doet het open. Op zijn gezicht vertoont zich een brede, weemoedige glimlach als hij Hans de inhoud van het doosje laat zien. Hans slaakt een zucht van verbazing. Zelden heeft hij zo'n fraai stukje hand gedreven zilversmeedwerk gezien. De kolonel pakt de roos en draait hem om. De verwondering is van Hans' gezicht verdwenen en meteen is er een blik van opper ste verbazing, 'Vemield! Wat zonde!' Het klinkt welgemeend. De kolonel neemt weer plaats achter zijn bureau en vertelt wat er is gebeurd, 'Wie zoiets moois vernielt moet zwaar gestraft wor den,' Hans meent oprecht wat hij zegt. De kolonel kijkt hem met een scheef oog aan: Meent de plenny werkelijk wat hij zegt? Zwaar gestraft worden en dat zegt hij die weet wat het betekent om door de Russen gestraft te worden. Zijn conclusie is dan ook. dat iemand die zoiets zegt, overtuigd moet zijn van de waarde en schoonheid van het stukje zilversmeedwerk, 'Voor meisje.' Het klinkt bijna pijnlijk. Langzaam laat hij de zilveren roos door zijn handen draaien, waarbij het lijkt of hij met z'n gedachten ergens ver weg ach ter de bergen van de Oeral vertoeft. 'Jij maken?' Bijna kinderlijk vragend is zijn blik op de Duitse krijgsgevangene gericht. 'Mag ik even bekijken, kolonel?' Even lijkt de officier te weifelen, voor hij de roos aan de Duitser overhandigt. 'Danku.' Hans bekijkt het sieraad aandachtig, maar meer uit belangstelling dan denkend aan de mogelijkheid het te kunnen repareren. Het is een zeldzaam mooi stuk handwerk, gemaakt in Duitsland, met een bijna oosters reliëf. 'Het is prachtig, heel mooi', het klinkt als een zucht. 'Jij roos maken?' Hans kijkt de man bijna gesciirokken aan. Hij weifelt, hetgeen de kolonel niet ontgaat. 'Jij niet maken?' De stem krijgt een harde klank, die Hans waarschuwt om voorzichtig te zijn. 'Waar zijn de blaadjes, kolonel?' Als ik die heb zal ik de roos maken.' De bloemblaadjes zijn gestolen en nooit teraggevon- den; wat Hans terdege begrijpt. De kolonel mag van hem niet verwachten, dat hij uit niets rozeblaadjes kan maken. Het gezicht van de kolonel krijgt een hopeloze uit- dmkking, 'Zijn weg. Gestolen', voegt hij er veelbetekenend aan toe, 'Heeft u plaatzilver?' 'Wat zilver?' 'Plaatzilver, kolonel; daaruit zou ik misschien de ont brekende blaadjes kunnen maken,' De man denkt diep na. Het is hem nu ook wel duide lijk: Als de roos gemaakt moet worden, dan is daarvoor op z'n minst zilver nodig, 'Wat nodig?' Hans legt uit wat hij verlangt en wat nodig is om de roos in oude luister te herstellen. De kolonel verzinkt een ogenblik in diep gepeins. Dan kijkt hij Hans doordringend aan en zegt: 'Als ik zilver, jij maken roos!' Hans weet dat er nu iets van hem wordt verwacht waaraan, indien de kolonel erin zal slagen het nodige materiaal te krijgen, niet meer te ont komen valt. Hij zal de roos moeten herstellen! 'Ik zal zien. Begrijpen,' Ook dit klinkt niet als een vraag, maar als een bevel, 'Jawel kolonel,' Hans staat als een paal in de houding, waarbij de kolonel hem aankijkt, met een blik die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat, Hans kan zich niet permitteren om te falen. In gedachten verzonken loopt hij naar zijn werkplaats temg. Nauwelijks is hij daar of de su-ene op het dak van de wachtbarak begint te loeien. Drie keer kort ach ter elkaar. Dat is een signaal voor alle gevangenen om zich naar het grote kaimpplein te begeven voor een extra appèl. De grond davert van de voetstappen die uit alle richtingen naderbij komen. Midden op het plein staat een aantal officieren en wachtsoldaten die hun machinepistolen dreigend op de aanstormende soldaten houden gericht. Barak bij barak stelt zich op in het gelid en men wacht af wat er gaat gebeuren. Een extra appèl vindt slechts bij hoge uitzondering plaats en heeft meestal weiiüg goeds te betekenen. De barakcommandanten laten de rijen van vier tellen en vergelijken de aantallen met de papieren waarop de namen van hen die al dan niet aanwezig zijn, staan aan getekend. De groepen worden stram in de houding gezet en de barakcommandanten stellen zich vijf pas sen vóór de manschappen op. Een bevel van één der Russische officieren klinkt en de barakkencommandanten stappen met militaire pas het terrein over en stellen zich naast elkaar op voor de Russische officieren. Dan schreeuwen zij hun meldin gen: niemand is onwettig afwezig! Nadat de barakken- commandanten hun plaatsen voor de troep weer heb ben ingenomen, stapt commissaris Boeliloff naar voren. Heel zijn houding verraadt boosheid, waarbij hij met een kort zweepje driftig tegen zijn bruine, luchtleren laarzen slaat, 'Luisteren', bralt hij, 'Eén van jullie kameraden heb ben gestolen brood. Wij hem straffen,' Hij wenkt en dan komen er een vijftal Tartaren die een plenny met zich mee sleuren, 'Hij hebben gestolen brood,' De zweep wordt met een verachtelijk gebaar op de plenny gericht, 'Hij stelen brood van kameraden in keuken. Jullie zien hoe stelen straffen. Wie steelt ook straffen. Begrij pen?' De gevangene krijgt aan iedere pols een stevig koord gebonden, waaraan aan weerszijden twee soldaten gaan hangen. Hierbij wordt de man bijna de armen uit het lichaam getrokken. Weer wenkt de commissaris. Wat er zal gaan gebeuren, weten alle gevangenen en ze huiveren al bij voorbaat bij de gedachte wat ze dadelijk te zien krijgen. Drommen wachtsoldaten komen aanlo pen en stellen zich op voor de groepen Duitsers. Ze moeten goed in de gaten houden of de mannen wel kij ken, als dadelijk de afstraffing zal plaatsvinden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5