Sluiswachter op Goereese Sluis ]Slieuws bedient met één muisicliii de 'aftapliraan' van Nederland Wie schrijft er mee i van en over Flakkee? 1 Zaterdag avond- jeugdwerk eiiaudbi-hieuws uit de kerken Broodmaaltijd Ger. Gem. Nieuwe Tonge In gala naar 'De Ekt' Een wolkje an de heldere hemel! (2) J Uitslagen Damclub 'Denk en Zet' Honderden lezers van Eilanden Nieuws passeren dagelijks op enkele meters afstand de werkplek van de sluiswachters van de Goereese Sluis en de Haringvlietsluizen. Voor het oog gebeurt er vanuit de sluiswachterpost weinig meer dan het bedienen van de schutsluis tussen de Stellendamse bin nen- en buitenhaven, wat dan nog wel eens voor enkele minuten oponthoud kan zorgen voor het wegverkeer. Op bezoek in het rondom van glas voor ziene gebouw blijkt dat het schutten van de schepen niet de hoofdtaak is van de sluiswachters, die vierentwin tig uur per dag paraat zijn. Vanuit het gebouwtje pal naast de N57 worden ook de Nederlandse grootste spuislui- zen, de Haringvlietsluizen, bediend. Met één muisklik...! Spuisluizen Dag en nacht Verruwing We hadde h't de vorige kear over een vervuulde locht, wete juule h't nog, in dat we niet te snel achter alles an motte hobbele, want laeter bliekt soms dat 't niks nieuws of voordeal gebrocht heit! Dan gaen we noe weer vaor- der waer we gebelve warre. volk- j Ifert. 1 Maandag 6 dec. 2004 lie ronde Zeeuwse competitie 2e Klas: PAGINA9 VRIJDAG 10 DECEMBER 2004 Tijdens een stormachtige ochtend zochten we dienstdoend sluiswachter Dick Roon uit Stellendam op in zijn riante werkplek, hoog boven het wegdek van de N57 en een vrij uitzicht over de weg, het Haringvliet en de buiten- en binnenhaven van Stellendam. En juist dat uitzicht én het contact met alles wat op het water gebeurt oefent nog steeds grote aantrekkingskracht uit op Roon. De Stellen dammer bezet bijna vier jaar zijn post op de Goereese Sluis. Voor die tijd was hij actief als zeevisser, totdat een arbeidsongeval een eind maakte aan het vissermanbestaan van Roon. Toch is Dick zéker niet ontevreden over zijn huidige baan, op het punt waar de zee en het vaste land elkaar raken. Hij noemt het zelfs een 'gouden baan'. Er waren verschillende cursussen nodig voordat Dick zich sluiswachter van de Goe reese Sluis mocht noemen en nog steeds volgt hij cursussen om zijn kennis op peil te houden. Omdat ook de Volkeraksluizen bij Willemstad - de drukste sluizen van Europa - onder de directie van Rijkswaterstaat val len, vallen de Stellendamse sluiswachters ook wel eens in op die sluizen. In de afgelopen jaren zijn er rondom de Haringvlietsluizen veel veranderingen geweest. Was het vroeger zo dat alleen de Goereese Sluis bediend werd door een brug- wachter en de Haringvlietsluizen werden bediend door functionarissen in het bedie ningsgebouw, aan de voet van de sluizen. Momenteel is het zo dat alles door één man bediend wordt vanuit het sluiswachtersge- bouw bij de schutsluis. De belangrijkste functie van de Haringvliet sluizen is het lozen van het rivierwater dat in de Hollandse Delta samenkomt. Dit kan alleen maar gebeuren als de waterstand op de Noordzee lager is dan in het Haringvliet. In het onderkomen van de sluiswachtersge- bouw gaat bij een bepaalde waterstand, wan neer er water naar buiten kan worden gespuid, een signaal. Met een simpele muis klik op één van de aanwezige computers worden de benodigde sluizen opengezet. Roon legt uit dat één dag van te voren al bekend is hoeveel water er de volgende dag bij laag tij via de Haringvlietsluizen naar zee dient te worden geloodst. Rijkswaterstaat houdt op de rivieren constant metingen waardoor precies kan worden berekend hoe veel water er dient te worden afgevoerd naar zee, zonder dat dit problemen veroorzaakt. Als bekend is hoeveel kubieke meter water er dient te worden geloosd, berekent de sluiswachter aan de hand van tabellen hoe veel sluisdeuren én hoever ze dienen te wor den geopend. De sluisdeuren staan dan ongeveer acht uren per getijde open. "Natuurlijk kunnen de tijden variëren omdat er de ene keer meer water voor de kust is dan de ander keer. Als er bijvoorbeeld veel wind Dick Roon in het sluiswachtersgebouw nabij de havens van Stellendam. Het sluiswachter.sgeboiin: op de sluizen staat is er ook meer water aan de zeekant", zo legt Roon uit. In de komende jaren staan de sluizen en het personeel grote veranderingen te wachten. Allereerst is daar de grote opknapbeurt van het hele sluizencomplex. Niet alleen de sluisdeuren en de buitenkant van de spuislui zen zullen worden vernieuwd, maar ook zul len de elektrotechnische installaties van het complex worden vervangen en zal de auto matisering nog verder worden doorgevoerd. En natuurlijk de uitvoer van het inmiddels beruchte Kierbesluit, waardoor er over enke le jaren niet alleen overtollig rivierwater wordt gespuid, maar er zal ook gedoseerd zeewater worden binnengelaten. Ook voor de sluiswachters komen er grote veranderingen aan want hun huidige locatie, pal langs de N57, zullen ze binnen twee jaar moeten verlaten. In het vervolg zullen ze dan hun werkzaamheden uitoefenen van uit het gebouw van Rijkswaterstaat. Roon vertelt van deze verhuizing 'niet vrolijk' te worden. Want juist op zijn huidige stek, boven de schutsluizen, met ruim zicht op zowel de Noordzee als het Haringvliet is de iedeale plaats voor de oud-visser. Er is nu nog veel persoonlijk contact met het scheepvaartver keer in de schutsluis en dat zal dan zeker gemist worden. Als de schutsluis bediend gaat worden vanuit het gebouw van Rijks waterstaat zal alles nog uitsluitend via de beeldschermen geschieden en dat vindt Roon wel een verarming. Maar in een verde re toekomst zit er wellicht nog een grotere verandering voor de sluiswachters aan te komen, wanneer ook de Stellendamse slui zen vanuit het Volkeraksluizencomplex bediend zullen gaan worden. "Dan wordt het nog onpersoonlijker", zo verzucht Roon. Al zal het contact met het scheepvaartverkeer in de drukke sluizen van het Volkerak wel weer terugkomen. Doordat hij verschillende keren al diensten draaide op de Volkeraksluizen kan hij wel een groot verschil constateren tussen de Goereese Sluis en de enorme sluizen in het Volkerak. "Het is daar natuurlijk erg druk en wat vooral opvalt is dat de binnenschippers in die sluizen hun boot als het ware op de centimeter aan kunnen meren en dat is in de Goereese sluis bij de vissersschepen wel eens anders". Overigens verzekert Dick dat hij met het schippers van de te schutten schepen maar weinig problemen heeft, ook de combinatie van beroeps- en pleziervaart in de sluis levert vrijwel nooit incidenten op. Al begrijpen sommige schippers van plezier jachten niet dat de beroepsvaart altijd voor rang heeft. De Goereese Sluis wordt dag en nacht bemand en daarom werken de sluiswachters in ploegendienst: van 7.00 tot 15.00 uur, 15.00 tot 11.00 uur en de nachtdienst van 11.00 tot 07.00 uur. Doordat vrijwel alle sluiswachters afkomstig zijn van de visserij geven deze wisselende diensten weinig pro blemen. Wel is het winterseizoen vrij rustig door het ontbreken van de pleziervaartuigen. Door de week is er maar weinig scheep vaartverkeer, dus behoeft er maar weinig geschut te worden. Toch blijft er voor de sluiswachters altijd wel werk te doen, zoals het bijwerken van de administratie. Zo moe ten bijvoorbeeld de passanten van de Goe reese Sluis allemaal worden genoteerd. Door hun hoge uitkijkpost zien de sluiswachters veel en omdat het water vlak voor de Haring vlietsluizen aan de zeekant buiten de waar nemingen van de Kustwachtpost op de Vuurtoren valt, worden ook de sluiswachters nog wel eens als informatiebron bij calami teiten gebruikt. "Als we zien dat een schip of een watersporter in moeilijkheden is, dan waarschuwen we via de Kustwacht de red- dingboot", volgens Roon. "En ook de doua ne komt regelmatig bij ons poolshoogte nemen". Ook bij problemen op de weg zijn de brug- wachters alert. "Als er iemand op de sluizen pech krijgt is het levensgevaarlijk om daar te blijven staan. We waarschuwen dan onmid dellijk de politie, die er dan voor zorgt dat de rijbaan wordt afgezet. Ook als er ongelukken gebeuren zijn wij meestal de eerste die poli tie bellen", zo legt Roon uit. Tijdens ons bezoek aan de Goereese Sluis konden we de signaalfunctie van de brugwachter meema ken. Tijdens een hevige sneeuwbui, waarbij er even windkracht 12 werd gemeten, zagen we hoe één vrachtwagen maar ternauwer nood heelhuids over de Haringvlietsluizen heen kwam. Een andere vrachtwagen, gela den met stro, had minder geluk. De wagen verloor een klein gedeelte van zijn lading voor de sluizen. Ogenblikkelijk werd door Roon de politie gealarmeerd, die vervolgens assisteerde bij het weer op weg helpen van de auto. Wat Roon wel opvalt is de verruwing onder de weggebruikers bij het naderen van de sluis. "We maken nogal wat keren mee dat auto's nog juist onder de dalende slagbomen proberen door te komen. Wij kunnen daar PROTEST. KERK IN NED. Beroepen: als coördinator diaconale pro jecten in Lelystad, ds. J. van Opstal te 's- Gravenhage-Oost, die dit beroep heeft aangenomen; te Hoogblokland (herv.), kan didaat A. Schroten te Meerkerk; te Huizen (herv.; wijkgem. Oude Kerk West), ds. J. Geene te Katwijk aan Zee; te Oud-Beijer- land (sow), ds. C.C. Kors te Rockanje, die dit beroep heeft aangenomen; te Staphorst (herv. gem. De Rank), ds. J.G. Zomer te Wijhe; te Ter Heijde (herv.), ds. H. Mast te Vlaardingen; te Zwartsluis (geref.), ds. A.P. Davelaar te Kockengen, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen: naar Almkerk (geref.; pt), ds. B. Ridder en ds. S. van Meggelen, beiden te Lopik (pt); naar Dedemsvaart (herv.), ds. J. van Dijk te Metslawier-Nijawier. Bedankt: voor Nieuwveen (herv.), ds. J. Verdijk te Well-Ammerzoden; voor Wageningen (herv. wijkg. 1), ds. M. van Campen, predikant bgw werkz. Kerk in haar geheel (docent Chr. Hogeschool Ede); voor Wijk (bij Heusden), ds. J. van Dijk te Rid derkerk. HERSTELD HERVORMDE KERK Beroepen: te IJsselmuiden-Grafhorst, ds. P. de Vries te Elspeet. GERE E. KERKEN (VRIJG.) Beroepen; te Hengelo (2e predikantsplaats), kandidaat G. Roorda te Kampen; te 's-Her- togenbosch, ds. G. Zomer Jzn. te Amers- foort-Hoogland; te Smilde, ds. H.J.C.C.J. Wilschut te Assen-Zuid. Bedankt: voor Hilversum en voor Zwolle- Noord, ds. K. de Vries te Alphen aan den Rijn. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Putten, ds. G. van Roekei te Huizen; te Sliedrecht (Eben Haëzer), ds. M.J. Kater te Zeist. Aangenomen: naar Rotterdam-Alexander- polder (samenw. gem. CGK-NGK), ds. E.J. van der Linde te Almelo, die bedankte voor Mijdrecht, voor Rotterdam-Oost/Capelle aan den IJssel en voor Scherpenzeel. Bedankt: voor Zoetermeer, ds. E.B. Renke- ma te Haarlem. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Aagtekerke, ds. G.J.N. Moens te Goes; te Bodegraven, ds. A.A. Brugge te Scherpenisse; te Borssele en te Vlaardingen, ds. D. de Wit te Nieuw Beijerland; te Enkhuizen en te Leiderdorp, ds. B. van der Heiden te Alblasserdam; te Gorinchem, ds. D.W. Tuinier te Terwolde-De Vecht; te Hoofddorp, ds. W.J. Karels te Hardinxveld- Giessendam; te Kruiningen, ds. CA. van Dieren te Rijssen-Noord; te Ridderkerk en te Wolfaartsdijk, ds. M. Karens te Werk endam; te Rilland-Bath, ds. M. Golverdin- gen te Boskoop; te Rotterdam-Zuid wijk, ds. H. Hofman te Waarde. Bedankt: voor Doetinchem, ds. C. de Jong ste te Tholen; voor Groningen, ds. B. van der Heiden te Alblasserdam. NIEUWE TONGE - Op zaterdag 11 decem ber houdt het Zaterdagavond Jeugdwerk van de Ger. Gemeente weer haar jaarlijkse broodmaaltijd. Na het eten doen we nog gezellig bingo. Lijkt je dit leuk? Geef je dan even op bij Leendert; 652024 of bij Anneke: 652339. j.^^ 2,e„.5/ DE COMMISSIE MIDDELHARNIS - Volgende week zater dag 18 december kunnen de jongeren in gala naar de foyer van het Diekhuus in Middelhamis, voor de jaarlijkse Gala Gos pelparty. Ook deze keer wordt er weer spe ciale aandacht besteed aan de inrichting van de zal. Er zullen speciale drankjes geschonken worden en d.j. Nelis zal een optreden verzorgen. Volgens de leiding van 'De Ekt' zijn jongeren in spijkerbroek natuurlijk ook welkom, maar ze zou het wel leuk vinden als iedereen chique gekleed de avond bezoekt. De zaal is open om 20.00 uur en de toegang is gratis. niets tegen doen en dan gebeurt het nog wel eens dat de auto pas voorbij de slagbomen en de brug tot stilstand komt. Dit zijn heel gevaarlijke situaties, evenals het tegen het verkeer in terugrijden als de slagbomen dicht gaan". Roon begrijpt de haast van de automobilisten niet "want het is maar zelden Jat de slagbomen langer dan vijf minuten dicht staan". Lit het gesprek met Roon blijkt dat het werk op de Goereese Sluis zeker niet eentonig is en hij hoopt dit werk nog vele jaren te kun nen blijven doen, al zullen de werkzaamhe den in de toekomst wel op wat meer afstand plaats gaan vinden. De groewte uut Dirksland, Joh.Wolfert 1 W iW w I 'nPaerjaergelede. Tjonge..., is't al zolange geleje dat ikinEilande Nieuws schreef? Wat gaet d'n tied toch vlug. Een paer jaer geleje schreef ik over al die hobbels, pael- tjes in verkearsdurpels, "les anes soutiennent", noeme ze die in Frankriek, een toepas selijke naam, want dat betekent "Ezelsruggen". Waer dat op slaet, magge juule d'r zelf bie verzinne.In die tussentied binne d'r allean nog mar méar bie gekomme, ze hao een nieuw soort ergemishobbel uutgevongde, je zou h't schilpaddebobbel kenne noe me, in dit allemael omdat d'r binne die té hard rieje! Dat is oak zo, zeker wete, mar.die hardriejers rieje noe tussen die schildpaddebob- bels nog net zo hard oor, in op aore plekken nóg harder! H't probleem van té hard rie- i je is geweun opgeschove in dat gaet net zolange deur totdat d'r geen eane weg mear normaal is as vroeger! Dan zit alles verstopt! Wees noe mar geen optimist, want je ziejt 't gebeure, 't begon mit hier in daer een pael- tje in een durpel, noe stikt 'r van. 't Is toch een eigenaerdige ontwikkelieng, want ze hoa de wegen mooi in recht gema- ekt. de auto's steeds sneller de leste tientalle jaeren, méar pk's ongder de motorkappe, in we magge steeds minder hard rieje op die mooie wegen. Want late we nuchter blu- ve, 60 km per uur is voor veul polderwegen té zachtjes. As je daerover in discussie gaet, komme ze mit h't feit dat mit 80 km d'r téveul uutlaatgassen vrie komme, dus 60 km is beter! Joe geloaft toch oak wel dat deur die beperkiengen de winst op uitlaet- gassen allange om zeape geholpe is'.' H't motief is niet mear steekhoudend! Juule vraege je netuurlijk noe of waerom ik zo laetdunkend doewe over al die snel- heidsbeperkiengen? Dat za'k je zaage: omdat de bestuurders van verschillende gema- enten hier op Flakkee klachten kriege dat 'r té hard gereje wordt in de durpen, ze neme vervolgens h't advies over van een bureau dat hier verstand van heit, in jao oor, weer een durpel of versmallieng. Mar oak h't waeterschap heit hier an meegedae! Prachtige in vooral dure borden stae langs de polderwegen, je mag hier niet harder dan 60 km! Ik dienke dan wel 's, hoe mear beperkiengen in hoe mear wetjes in regels, hoe mear overtrediengen. Dat is toch net as h't spelletje 'oUeke boUeke rebelstolke, ollekebolke pats', wat vroeger an taefel mit de kleine kinders gedae wier, je weet wel, om de beur- te de vuuste op mekaere laage, d'n ondgdersten weer weg in zo kon je duer bluve gae!? Ze haele in de durpen mit al die beperkiengen niet allean de snelheid d'r uut, mar oak de leefbaerheidü De snelheid is omgeruild voor gasluchtjes. Want wat zie ik noe, alle wienkels verdwiene zo zoetjes an naer elders, omdat de bevoorraeding een heksetoer is geworre, mar oak moeders die nog gauw effentjes een booschap wille haele, rieje mekaore klem. Langzaemerhangd worre de durpen in de wurggreep genome omdat. jae..., omdat een antal, meastal jonge, gasten deur de straeten scheure. Neem noe de polderweg vanof Dirksland naer Melissant, een weg die bestemd is voor agrarisch vervoer, daer hoa ze earst paeltjes gezet om de snelheid d'r uut te kriegen, nou jae.mit een tractor had je daer noe niet al te veul last van, mar bepaelde compu- terracers in hun autootje vongde h't wel een sport om mit hoage snelheid langs in tus sen die paeltjes te zigzaggen. 'Wieze mannen' uut h't 'Waeterschapspaleis' bedochte een oplossieng: we raaeke de weg smaller deur betonnen richels neer te laagen in daertussen in een bult, de schild- paddebuhü dat zal de snelheidsduvels wel ofschrikke! Mar wat zie ik noe...? Auto's vliege daer mit een snelheid van 75 km overheen of h't niks is, goeije veren in schokbrekers zeker! Wat aores is h't gesteld mit de agrariërs die gebruuk motte maeke van die wegen, die, as ze een kieper of karre achter d'r hao, daer langzaem overheen gae, angders breke de wielen uut de naeven. Ik zag een kieper voor mien waer de binnenkangte van de wielen precies in h't hang van die bulten ree, zodat deze as iksbeanen uutweke! Naer mien gevoel kan h't gebeure as ze mit een zwaere vracht over die bulten rieje, dat ze de wielen d'r van ongder rieje! Mar ik zag nog wat... Omdat 'r een tiedje terug wegwerkzaemheden warte an de Sta- ekweg, wier h't verkear omgeleid deur de Grutter in most al dat verkear vier kear tus sen de versmallieng deur in over die bulten heen naer in vanof Dirksland. H't gevolg was een file van heb ik jouw daer, want jae..., je kan mar mit éan voertuug geliekover die bulten, h't was dus wachten.ergernis, lekker gasse, in weer wachten. As ze dan eindelijk de wegversperriengen voorbie warre, sloege ze een zucht van ver- lichtieng in dochte dat alle leed voorbie was. Mar nee oor, want om bie de waetertoren te kortmien, mot je over de Buzemweg, in daer was h't weer raak. Daer stae oak pael tjes in was h't weer wachten. Nou jae..., nóe is h't leed geleje... Mis...! Absoluut mis gedocht. Want net deur de bocht, as je van Schulpepad richtieng Korteweegje in dra- oit, stae je voor een versperrieng mit een voorrangspijl d'r op, dat leste nog mar pas oor, nou jae, juule begriepe h't wel: wachte..., wachte in gasse. H't bleef mar rieje vanof Menheerse, je kon wachte tot je een ongs woog, je kreeg geen voortang omdat de file zó lang was, omdat ze allemaele nog gauw deur de vemauwieng glipten, h't was in éan woord een drama, h't was daer een verkearspuinhoap in een waere ramp, in dat allemael omdat 'r deur ienkele té hard gereje wordt, de nette autoriejer in de boeren in de polder, die betaele zodoende h't gelag! Ze pakke dus de verkearde! Noe was deze t situaosie een gevolg van noadige wegwerkzaeinheden, mar h't zelfde gebeurt oak as 'r I een wegomleggieng is wegens een ongeval. Eigel'k binne we allemaele gegijzeld deur een antal hardriejers! f Zou h't noe zo kenne weze dat h't waeterschap in de gemeanteoverheid niet wat al te snel de adviezen van 'wieze mannen' ovememe zongder de gevolgen op langere ter mijn voldoende in te schatten, net as mit die koeien in kippen? Naer buuten, niet naer buuten in weer.lae mar. Want, h't is geen wongder dat juust boven ongs landje h't plaetje in de krangte raod gekleurd was, wiele stae vanwege al die versperriengen, bobbels in hobbels, paeltjes in durpels in ongze durpen in polders ongs zelf te vergassen, want al die auto's die mot te stoppe in weer optrekke, stoate een groate hoeveulheid an uutlaetgassen uut waer je niet goewd van wordt.As we earlijk wille weze, in dat mot toch, dan wordt h't eane probleem vervange deur een nog groater probleem, want an de heldere hemel hangt noe een uutlaetgaswolkje, toch? Nee..., d'r is dienk 'k niet goewd over naegedocht, een groat ongderzoek heit al jae ren geleje uutgeweze dat een vloeiend wegverkeer de minste luchtvervuUieng geeft. Daerom... we motte nuchter weze in rustig reagere, want de wiesneuzen dienke mit hun advies h't hardrieprobleem op te lossen, mar veroarzaeke 'n nog veul groater pro bleem! Een mindere heldere hemel! Uutlaetgaswolkjes! Mar d'r kenne nog mear wolk jes h't zicht ontneme oor. Mar daerover een volgende kear, goeuwd? V MIDDELHARNIS/ SOMMELSDIJK B. du F^ee - A.VerolmeO - 3 J. A. Dekker -1. MackloetAfg. J. van Hoorn - R. van Rijnberk3 - O C. Polder - J. A. Nipius3 - O J. Jordaan - R. JacobsO -3 J. van Hoorn-J. A. Dekker1 - 1 Du Pree hield het lang vol tegen een veel te sterke tegenstander. Toch moest hij met een nederlaag tegen Verolme genoegen nemen. Dekker en Mackloet konden er maar niet genoeg van krijgen. Na 60 zetten werd de partij in een stand van 3 schijven en een dam voor Dekker, en één schijf en een dam voor Mackloet afgebroken. Uiteraard heeft Dek ker, die door een mooie slagzet in het mid- denspel een schijf wist te winnen de beste kansen op een overwinning. Van Rijnberk hield zich tegen Van Hoorn lang staande, maar uiteindelijk ging hij toch ten onder. Zijn prestaties worden met de week beter. Polder had aan Nipius geen lastige tegen stander. Hij ging dan ook met de winst op zak naar huis. Jordaan en Jacobs maakten er een spannende partij van. Jordaan die een schijf voordeel wist te behalen, maakte even later een fout die hem de partij kostte. Van Hoorn speelde tijdens een inhaalwed strijd in een 4? uur durende partij tegen Dek ker remise. Even leek het erop dat Van Hoorn, die in twee minuten tien zetten moest doen onderuit zou gaan, maar hij hield zich staande. Denk en Zet - Bergen op Zoom 23 - 5 A. v.d. Veer-P. Noordijk0-2 M. Klink - R. van LienO - 2 C. Spee - S. van Tongeren1 - 1 H. H. Verolme - Speler niet op gekomen2 - O Wedstrijden tegen Bergen op Zoom hebben altijd een bijzonder karakter. Een Zuid-Hol landse en een Brabantse club in de Zeeuwse competitie. De Brabanders kwamen met een man minder. Dat betekende dat Denk en Zet met een 2-0 voorsprong begon. Al spoedig bleek dat de onzen de wedstrijd nog niet gewonnen hadden. De drie spelers van Ber gen op Zoom speelden zeer sterk. A.v.d. Veer moest het opnemen tegen Piet Noor dijk, een oud lid van Denk en Zet. Noordijk wist in het eindspel een doorbraak naar dam te forceren. A.v.d.Veer kreeg daardoor een moeilijke stelling en gaf zich gewonnen. Klink had waarschijnlijk de zwaarste tegen stander. Het werd een lange en gelijk opgaande partij, maar in het eindspel kwam Klink wat in de problemen met zijn tijd, met al gevolg dat Van Lien een klein foutje meteen afstrafte. Spee speelde een goede partij tegen Van Tongeren. Hij wist zelfs een schijf te winnen. Maar hij wist dit voordeel niet in winst om te zetten. De punten werden gedeeld. En zo ging Bergen op Zoom met de volle winst terug naar Brabant.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 13