Sluiswachter op Goereese Sluis ]Slieuws
bedient met één muisicliii
de 'aftapliraan' van Nederland
Wie schrijft er mee i
van en over Flakkee? 1
Zaterdag
avond-
jeugdwerk
eiiaudbi-hieuws
uit de kerken
Broodmaaltijd
Ger. Gem.
Nieuwe
Tonge
In gala naar 'De Ekt'
Een wolkje an de heldere hemel! (2) J
Uitslagen
Damclub
'Denk
en Zet'
Honderden lezers van Eilanden
Nieuws passeren dagelijks op enkele
meters afstand de werkplek van de
sluiswachters van de Goereese Sluis
en de Haringvlietsluizen. Voor het oog
gebeurt er vanuit de sluiswachterpost
weinig meer dan het bedienen van de
schutsluis tussen de Stellendamse bin
nen- en buitenhaven, wat dan nog wel
eens voor enkele minuten oponthoud
kan zorgen voor het wegverkeer. Op
bezoek in het rondom van glas voor
ziene gebouw blijkt dat het schutten
van de schepen niet de hoofdtaak is
van de sluiswachters, die vierentwin
tig uur per dag paraat zijn. Vanuit het
gebouwtje pal naast de N57 worden
ook de Nederlandse grootste spuislui-
zen, de Haringvlietsluizen, bediend.
Met één muisklik...!
Spuisluizen
Dag en nacht
Verruwing
We hadde h't de vorige kear over een vervuulde locht, wete juule h't nog,
in dat we niet te snel achter alles an motte hobbele, want laeter bliekt soms
dat 't niks nieuws of voordeal gebrocht heit! Dan gaen we noe weer vaor-
der waer we gebelve warre.
volk- j
Ifert. 1
Maandag 6 dec.
2004 lie ronde
Zeeuwse competitie 2e Klas:
PAGINA9
VRIJDAG 10 DECEMBER 2004
Tijdens een stormachtige ochtend zochten
we dienstdoend sluiswachter Dick Roon uit
Stellendam op in zijn riante werkplek, hoog
boven het wegdek van de N57 en een vrij
uitzicht over de weg, het Haringvliet en de
buiten- en binnenhaven van Stellendam. En
juist dat uitzicht én het contact met alles wat
op het water gebeurt oefent nog steeds grote
aantrekkingskracht uit op Roon. De Stellen
dammer bezet bijna vier jaar zijn post op de
Goereese Sluis. Voor die tijd was hij actief
als zeevisser, totdat een arbeidsongeval een
eind maakte aan het vissermanbestaan van
Roon. Toch is Dick zéker niet ontevreden
over zijn huidige baan, op het punt waar de
zee en het vaste land elkaar raken. Hij noemt
het zelfs een 'gouden baan'.
Er waren verschillende cursussen nodig
voordat Dick zich sluiswachter van de Goe
reese Sluis mocht noemen en nog steeds
volgt hij cursussen om zijn kennis op peil te
houden. Omdat ook de Volkeraksluizen bij
Willemstad - de drukste sluizen van Europa
- onder de directie van Rijkswaterstaat val
len, vallen de Stellendamse sluiswachters
ook wel eens in op die sluizen.
In de afgelopen jaren zijn er rondom de
Haringvlietsluizen veel veranderingen
geweest. Was het vroeger zo dat alleen de
Goereese Sluis bediend werd door een brug-
wachter en de Haringvlietsluizen werden
bediend door functionarissen in het bedie
ningsgebouw, aan de voet van de sluizen.
Momenteel is het zo dat alles door één man
bediend wordt vanuit het sluiswachtersge-
bouw bij de schutsluis.
De belangrijkste functie van de Haringvliet
sluizen is het lozen van het rivierwater dat in
de Hollandse Delta samenkomt. Dit kan
alleen maar gebeuren als de waterstand op
de Noordzee lager is dan in het Haringvliet.
In het onderkomen van de sluiswachtersge-
bouw gaat bij een bepaalde waterstand, wan
neer er water naar buiten kan worden
gespuid, een signaal. Met een simpele muis
klik op één van de aanwezige computers
worden de benodigde sluizen opengezet.
Roon legt uit dat één dag van te voren al
bekend is hoeveel water er de volgende dag
bij laag tij via de Haringvlietsluizen naar zee
dient te worden geloodst. Rijkswaterstaat
houdt op de rivieren constant metingen
waardoor precies kan worden berekend hoe
veel water er dient te worden afgevoerd naar
zee, zonder dat dit problemen veroorzaakt.
Als bekend is hoeveel kubieke meter water
er dient te worden geloosd, berekent de
sluiswachter aan de hand van tabellen hoe
veel sluisdeuren én hoever ze dienen te wor
den geopend. De sluisdeuren staan dan
ongeveer acht uren per getijde open.
"Natuurlijk kunnen de tijden variëren omdat
er de ene keer meer water voor de kust is dan
de ander keer. Als er bijvoorbeeld veel wind
Dick Roon in het sluiswachtersgebouw nabij de havens van Stellendam.
Het sluiswachter.sgeboiin:
op de sluizen staat is er ook meer water aan
de zeekant", zo legt Roon uit.
In de komende jaren staan de sluizen en het
personeel grote veranderingen te wachten.
Allereerst is daar de grote opknapbeurt van
het hele sluizencomplex. Niet alleen de
sluisdeuren en de buitenkant van de spuislui
zen zullen worden vernieuwd, maar ook zul
len de elektrotechnische installaties van het
complex worden vervangen en zal de auto
matisering nog verder worden doorgevoerd.
En natuurlijk de uitvoer van het inmiddels
beruchte Kierbesluit, waardoor er over enke
le jaren niet alleen overtollig rivierwater
wordt gespuid, maar er zal ook gedoseerd
zeewater worden binnengelaten.
Ook voor de sluiswachters komen er grote
veranderingen aan want hun huidige locatie,
pal langs de N57, zullen ze binnen twee jaar
moeten verlaten. In het vervolg zullen ze dan
hun werkzaamheden uitoefenen van uit het
gebouw van Rijkswaterstaat. Roon vertelt
van deze verhuizing 'niet vrolijk' te worden.
Want juist op zijn huidige stek, boven de
schutsluizen, met ruim zicht op zowel de
Noordzee als het Haringvliet is de iedeale
plaats voor de oud-visser. Er is nu nog veel
persoonlijk contact met het scheepvaartver
keer in de schutsluis en dat zal dan zeker
gemist worden. Als de schutsluis bediend
gaat worden vanuit het gebouw van Rijks
waterstaat zal alles nog uitsluitend via de
beeldschermen geschieden en dat vindt
Roon wel een verarming. Maar in een verde
re toekomst zit er wellicht nog een grotere
verandering voor de sluiswachters aan te
komen, wanneer ook de Stellendamse slui
zen vanuit het Volkeraksluizencomplex
bediend zullen gaan worden. "Dan wordt het
nog onpersoonlijker", zo verzucht Roon. Al
zal het contact met het scheepvaartverkeer in
de drukke sluizen van het Volkerak wel weer
terugkomen.
Doordat hij verschillende keren al diensten
draaide op de Volkeraksluizen kan hij wel
een groot verschil constateren tussen de
Goereese Sluis en de enorme sluizen in het
Volkerak. "Het is daar natuurlijk erg druk en
wat vooral opvalt is dat de binnenschippers
in die sluizen hun boot als het ware op de
centimeter aan kunnen meren en dat is in de
Goereese sluis bij de vissersschepen wel
eens anders". Overigens verzekert Dick dat
hij met het schippers van de te schutten
schepen maar weinig problemen heeft, ook
de combinatie van beroeps- en pleziervaart
in de sluis levert vrijwel nooit incidenten op.
Al begrijpen sommige schippers van plezier
jachten niet dat de beroepsvaart altijd voor
rang heeft.
De Goereese Sluis wordt dag en nacht
bemand en daarom werken de sluiswachters
in ploegendienst: van 7.00 tot 15.00 uur,
15.00 tot 11.00 uur en de nachtdienst van
11.00 tot 07.00 uur. Doordat vrijwel alle
sluiswachters afkomstig zijn van de visserij
geven deze wisselende diensten weinig pro
blemen. Wel is het winterseizoen vrij rustig
door het ontbreken van de pleziervaartuigen.
Door de week is er maar weinig scheep
vaartverkeer, dus behoeft er maar weinig
geschut te worden. Toch blijft er voor de
sluiswachters altijd wel werk te doen, zoals
het bijwerken van de administratie. Zo moe
ten bijvoorbeeld de passanten van de Goe
reese Sluis allemaal worden genoteerd. Door
hun hoge uitkijkpost zien de sluiswachters
veel en omdat het water vlak voor de Haring
vlietsluizen aan de zeekant buiten de waar
nemingen van de Kustwachtpost op de
Vuurtoren valt, worden ook de sluiswachters
nog wel eens als informatiebron bij calami
teiten gebruikt. "Als we zien dat een schip of
een watersporter in moeilijkheden is, dan
waarschuwen we via de Kustwacht de red-
dingboot", volgens Roon. "En ook de doua
ne komt regelmatig bij ons poolshoogte
nemen".
Ook bij problemen op de weg zijn de brug-
wachters alert. "Als er iemand op de sluizen
pech krijgt is het levensgevaarlijk om daar te
blijven staan. We waarschuwen dan onmid
dellijk de politie, die er dan voor zorgt dat de
rijbaan wordt afgezet. Ook als er ongelukken
gebeuren zijn wij meestal de eerste die poli
tie bellen", zo legt Roon uit. Tijdens ons
bezoek aan de Goereese Sluis konden we de
signaalfunctie van de brugwachter meema
ken. Tijdens een hevige sneeuwbui, waarbij
er even windkracht 12 werd gemeten, zagen
we hoe één vrachtwagen maar ternauwer
nood heelhuids over de Haringvlietsluizen
heen kwam. Een andere vrachtwagen, gela
den met stro, had minder geluk. De wagen
verloor een klein gedeelte van zijn lading
voor de sluizen. Ogenblikkelijk werd door
Roon de politie gealarmeerd, die vervolgens
assisteerde bij het weer op weg helpen van
de auto.
Wat Roon wel opvalt is de verruwing onder
de weggebruikers bij het naderen van de
sluis. "We maken nogal wat keren mee dat
auto's nog juist onder de dalende slagbomen
proberen door te komen. Wij kunnen daar
PROTEST. KERK IN NED.
Beroepen: als coördinator diaconale pro
jecten in Lelystad, ds. J. van Opstal te 's-
Gravenhage-Oost, die dit beroep heeft
aangenomen; te Hoogblokland (herv.), kan
didaat A. Schroten te Meerkerk; te Huizen
(herv.; wijkgem. Oude Kerk West), ds. J.
Geene te Katwijk aan Zee; te Oud-Beijer-
land (sow), ds. C.C. Kors te Rockanje, die
dit beroep heeft aangenomen; te Staphorst
(herv. gem. De Rank), ds. J.G. Zomer te
Wijhe; te Ter Heijde (herv.), ds. H. Mast te
Vlaardingen; te Zwartsluis (geref.), ds. A.P.
Davelaar te Kockengen, die dit beroep heeft
aangenomen.
Aangenomen: naar Almkerk (geref.; pt), ds.
B. Ridder en ds. S. van Meggelen, beiden te
Lopik (pt); naar Dedemsvaart (herv.), ds. J.
van Dijk te Metslawier-Nijawier.
Bedankt: voor Nieuwveen (herv.), ds. J.
Verdijk te Well-Ammerzoden; voor
Wageningen (herv. wijkg. 1), ds. M. van
Campen, predikant bgw werkz. Kerk in haar
geheel (docent Chr. Hogeschool Ede); voor
Wijk (bij Heusden), ds. J. van Dijk te Rid
derkerk.
HERSTELD HERVORMDE KERK
Beroepen: te IJsselmuiden-Grafhorst, ds. P.
de Vries te Elspeet.
GERE E. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen; te Hengelo (2e predikantsplaats),
kandidaat G. Roorda te Kampen; te 's-Her-
togenbosch, ds. G. Zomer Jzn. te Amers-
foort-Hoogland; te Smilde, ds. H.J.C.C.J.
Wilschut te Assen-Zuid.
Bedankt: voor Hilversum en voor Zwolle-
Noord, ds. K. de Vries te Alphen aan den
Rijn.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Putten, ds. G. van Roekei te
Huizen; te Sliedrecht (Eben Haëzer), ds.
M.J. Kater te Zeist.
Aangenomen: naar Rotterdam-Alexander-
polder (samenw. gem. CGK-NGK), ds. E.J.
van der Linde te Almelo, die bedankte voor
Mijdrecht, voor Rotterdam-Oost/Capelle
aan den IJssel en voor Scherpenzeel.
Bedankt: voor Zoetermeer, ds. E.B. Renke-
ma te Haarlem.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Aagtekerke, ds. G.J.N. Moens
te Goes; te Bodegraven, ds. A.A. Brugge te
Scherpenisse; te Borssele en te Vlaardingen,
ds. D. de Wit te Nieuw Beijerland; te
Enkhuizen en te Leiderdorp, ds. B. van der
Heiden te Alblasserdam; te Gorinchem, ds.
D.W. Tuinier te Terwolde-De Vecht; te
Hoofddorp, ds. W.J. Karels te Hardinxveld-
Giessendam; te Kruiningen, ds. CA. van
Dieren te Rijssen-Noord; te Ridderkerk en te
Wolfaartsdijk, ds. M. Karens te Werk
endam; te Rilland-Bath, ds. M. Golverdin-
gen te Boskoop; te Rotterdam-Zuid wijk, ds.
H. Hofman te Waarde.
Bedankt: voor Doetinchem, ds. C. de Jong
ste te Tholen; voor Groningen, ds. B. van der
Heiden te Alblasserdam.
NIEUWE TONGE - Op zaterdag 11 decem
ber houdt het Zaterdagavond Jeugdwerk van
de Ger. Gemeente weer haar jaarlijkse
broodmaaltijd. Na het eten doen we nog
gezellig bingo. Lijkt je dit leuk? Geef je dan
even op bij Leendert; 652024 of bij Anneke:
652339. j.^^ 2,e„.5/ DE COMMISSIE
MIDDELHARNIS - Volgende week zater
dag 18 december kunnen de jongeren in
gala naar de foyer van het Diekhuus in
Middelhamis, voor de jaarlijkse Gala Gos
pelparty. Ook deze keer wordt er weer spe
ciale aandacht besteed aan de inrichting
van de zal. Er zullen speciale drankjes
geschonken worden en d.j. Nelis zal een
optreden verzorgen. Volgens de leiding van
'De Ekt' zijn jongeren in spijkerbroek
natuurlijk ook welkom, maar ze zou het
wel leuk vinden als iedereen chique
gekleed de avond bezoekt. De zaal is open
om 20.00 uur en de toegang is gratis.
niets tegen doen en dan gebeurt het nog wel
eens dat de auto pas voorbij de slagbomen en
de brug tot stilstand komt. Dit zijn heel
gevaarlijke situaties, evenals het tegen het
verkeer in terugrijden als de slagbomen
dicht gaan". Roon begrijpt de haast van de
automobilisten niet "want het is maar zelden
Jat de slagbomen langer dan vijf minuten
dicht staan".
Lit het gesprek met Roon blijkt dat het werk
op de Goereese Sluis zeker niet eentonig is
en hij hoopt dit werk nog vele jaren te kun
nen blijven doen, al zullen de werkzaamhe
den in de toekomst wel op wat meer afstand
plaats gaan vinden.
De groewte uut Dirksland, Joh.Wolfert
1 W iW w I
'nPaerjaergelede. Tjonge..., is't al zolange geleje dat ikinEilande Nieuws schreef?
Wat gaet d'n tied toch vlug. Een paer jaer geleje schreef ik over al die hobbels, pael-
tjes in verkearsdurpels, "les anes soutiennent", noeme ze die in Frankriek, een toepas
selijke naam, want dat betekent "Ezelsruggen". Waer dat op slaet, magge juule d'r zelf
bie verzinne.In die tussentied binne d'r allean nog mar méar bie gekomme, ze hao
een nieuw soort ergemishobbel uutgevongde, je zou h't schilpaddebobbel kenne noe
me, in dit allemael omdat d'r binne die té hard rieje!
Dat is oak zo, zeker wete, mar.die hardriejers rieje noe tussen die schildpaddebob-
bels nog net zo hard oor, in op aore plekken nóg harder! H't probleem van té hard rie-
i je is geweun opgeschove in dat gaet net zolange deur totdat d'r geen eane weg mear
normaal is as vroeger! Dan zit alles verstopt!
Wees noe mar geen optimist, want je ziejt 't gebeure, 't begon mit hier in daer een pael-
tje in een durpel, noe stikt 'r van.
't Is toch een eigenaerdige ontwikkelieng, want ze hoa de wegen mooi in recht gema-
ekt. de auto's steeds sneller de leste tientalle jaeren, méar pk's ongder de motorkappe,
in we magge steeds minder hard rieje op die mooie wegen. Want late we nuchter blu-
ve, 60 km per uur is voor veul polderwegen té zachtjes. As je daerover in discussie
gaet, komme ze mit h't feit dat mit 80 km d'r téveul uutlaatgassen vrie komme, dus 60
km is beter! Joe geloaft toch oak wel dat deur die beperkiengen de winst op uitlaet-
gassen allange om zeape geholpe is'.' H't motief is niet mear steekhoudend!
Juule vraege je netuurlijk noe of waerom ik zo laetdunkend doewe over al die snel-
heidsbeperkiengen? Dat za'k je zaage: omdat de bestuurders van verschillende gema-
enten hier op Flakkee klachten kriege dat 'r té hard gereje wordt in de durpen, ze neme
vervolgens h't advies over van een bureau dat hier verstand van heit, in jao oor, weer
een durpel of versmallieng. Mar oak h't waeterschap heit hier an meegedae! Prachtige
in vooral dure borden stae langs de polderwegen, je mag hier niet harder dan 60 km!
Ik dienke dan wel 's, hoe mear beperkiengen in hoe mear wetjes in regels, hoe mear
overtrediengen. Dat is toch net as h't spelletje 'oUeke boUeke rebelstolke, ollekebolke
pats', wat vroeger an taefel mit de kleine kinders gedae wier, je weet wel, om de beur-
te de vuuste op mekaere laage, d'n ondgdersten weer weg in zo kon je duer bluve gae!?
Ze haele in de durpen mit al die beperkiengen niet allean de snelheid d'r uut, mar oak
de leefbaerheidü De snelheid is omgeruild voor gasluchtjes. Want wat zie ik noe, alle
wienkels verdwiene zo zoetjes an naer elders, omdat de bevoorraeding een heksetoer
is geworre, mar oak moeders die nog gauw effentjes een booschap wille haele, rieje
mekaore klem. Langzaemerhangd worre de durpen in de wurggreep genome omdat.
jae..., omdat een antal, meastal jonge, gasten deur de straeten scheure.
Neem noe de polderweg vanof Dirksland naer Melissant, een weg die bestemd is voor
agrarisch vervoer, daer hoa ze earst paeltjes gezet om de snelheid d'r uut te kriegen,
nou jae.mit een tractor had je daer noe niet al te veul last van, mar bepaelde compu-
terracers in hun autootje vongde h't wel een sport om mit hoage snelheid langs in tus
sen die paeltjes te zigzaggen.
'Wieze mannen' uut h't 'Waeterschapspaleis' bedochte een oplossieng: we raaeke de
weg smaller deur betonnen richels neer te laagen in daertussen in een bult, de schild-
paddebuhü dat zal de snelheidsduvels wel ofschrikke!
Mar wat zie ik noe...? Auto's vliege daer mit een snelheid van 75 km overheen of h't
niks is, goeije veren in schokbrekers zeker! Wat aores is h't gesteld mit de agrariërs die
gebruuk motte maeke van die wegen, die, as ze een kieper of karre achter d'r hao, daer
langzaem overheen gae, angders breke de wielen uut de naeven. Ik zag een kieper voor
mien waer de binnenkangte van de wielen precies in h't hang van die bulten ree, zodat
deze as iksbeanen uutweke! Naer mien gevoel kan h't gebeure as ze mit een zwaere
vracht over die bulten rieje, dat ze de wielen d'r van ongder rieje!
Mar ik zag nog wat... Omdat 'r een tiedje terug wegwerkzaemheden warte an de Sta-
ekweg, wier h't verkear omgeleid deur de Grutter in most al dat verkear vier kear tus
sen de versmallieng deur in over die bulten heen naer in vanof Dirksland. H't gevolg
was een file van heb ik jouw daer, want jae..., je kan mar mit éan voertuug geliekover
die bulten, h't was dus wachten.ergernis, lekker gasse, in weer wachten.
As ze dan eindelijk de wegversperriengen voorbie warre, sloege ze een zucht van ver-
lichtieng in dochte dat alle leed voorbie was. Mar nee oor, want om bie de waetertoren
te kortmien, mot je over de Buzemweg, in daer was h't weer raak. Daer stae oak pael
tjes in was h't weer wachten. Nou jae..., nóe is h't leed geleje... Mis...! Absoluut mis
gedocht. Want net deur de bocht, as je van Schulpepad richtieng Korteweegje in dra-
oit, stae je voor een versperrieng mit een voorrangspijl d'r op, dat leste nog mar pas
oor, nou jae, juule begriepe h't wel: wachte..., wachte in gasse. H't bleef mar rieje
vanof Menheerse, je kon wachte tot je een ongs woog, je kreeg geen voortang omdat
de file zó lang was, omdat ze allemaele nog gauw deur de vemauwieng glipten, h't was
in éan woord een drama, h't was daer een verkearspuinhoap in een waere ramp, in dat
allemael omdat 'r deur ienkele té hard gereje wordt, de nette autoriejer in de boeren in
de polder, die betaele zodoende h't gelag! Ze pakke dus de verkearde! Noe was deze
t situaosie een gevolg van noadige wegwerkzaeinheden, mar h't zelfde gebeurt oak as 'r
I een wegomleggieng is wegens een ongeval. Eigel'k binne we allemaele gegijzeld deur
een antal hardriejers!
f Zou h't noe zo kenne weze dat h't waeterschap in de gemeanteoverheid niet wat al te
snel de adviezen van 'wieze mannen' ovememe zongder de gevolgen op langere ter
mijn voldoende in te schatten, net as mit die koeien in kippen? Naer buuten, niet naer
buuten in weer.lae mar.
Want, h't is geen wongder dat juust boven ongs landje h't plaetje in de krangte raod
gekleurd was, wiele stae vanwege al die versperriengen, bobbels in hobbels, paeltjes
in durpels in ongze durpen in polders ongs zelf te vergassen, want al die auto's die mot
te stoppe in weer optrekke, stoate een groate hoeveulheid an uutlaetgassen uut waer je
niet goewd van wordt.As we earlijk wille weze, in dat mot toch, dan wordt h't eane
probleem vervange deur een nog groater probleem, want an de heldere hemel hangt
noe een uutlaetgaswolkje, toch?
Nee..., d'r is dienk 'k niet goewd over naegedocht, een groat ongderzoek heit al jae
ren geleje uutgeweze dat een vloeiend wegverkeer de minste luchtvervuUieng geeft.
Daerom... we motte nuchter weze in rustig reagere, want de wiesneuzen dienke mit
hun advies h't hardrieprobleem op te lossen, mar veroarzaeke 'n nog veul groater pro
bleem! Een mindere heldere hemel! Uutlaetgaswolkjes! Mar d'r kenne nog mear wolk
jes h't zicht ontneme oor. Mar daerover een volgende kear, goeuwd?
V MIDDELHARNIS/
SOMMELSDIJK
B. du F^ee - A.VerolmeO - 3
J. A. Dekker -1. MackloetAfg.
J. van Hoorn - R. van Rijnberk3 - O
C. Polder - J. A. Nipius3 - O
J. Jordaan - R. JacobsO -3
J. van Hoorn-J. A. Dekker1 - 1
Du Pree hield het lang vol tegen een veel te
sterke tegenstander. Toch moest hij met een
nederlaag tegen Verolme genoegen nemen.
Dekker en Mackloet konden er maar niet
genoeg van krijgen. Na 60 zetten werd de
partij in een stand van 3 schijven en een dam
voor Dekker, en één schijf en een dam voor
Mackloet afgebroken. Uiteraard heeft Dek
ker, die door een mooie slagzet in het mid-
denspel een schijf wist te winnen de beste
kansen op een overwinning.
Van Rijnberk hield zich tegen Van Hoorn
lang staande, maar uiteindelijk ging hij toch
ten onder. Zijn prestaties worden met de
week beter.
Polder had aan Nipius geen lastige tegen
stander. Hij ging dan ook met de winst op
zak naar huis. Jordaan en Jacobs maakten er
een spannende partij van. Jordaan die een
schijf voordeel wist te behalen, maakte even
later een fout die hem de partij kostte.
Van Hoorn speelde tijdens een inhaalwed
strijd in een 4? uur durende partij tegen Dek
ker remise. Even leek het erop dat Van
Hoorn, die in twee minuten tien zetten moest
doen onderuit zou gaan, maar hij hield zich
staande.
Denk en Zet - Bergen op Zoom 23 - 5
A. v.d. Veer-P. Noordijk0-2
M. Klink - R. van LienO - 2
C. Spee - S. van Tongeren1 - 1
H. H. Verolme -
Speler niet op gekomen2 - O
Wedstrijden tegen Bergen op Zoom hebben
altijd een bijzonder karakter. Een Zuid-Hol
landse en een Brabantse club in de Zeeuwse
competitie. De Brabanders kwamen met een
man minder. Dat betekende dat Denk en Zet
met een 2-0 voorsprong begon. Al spoedig
bleek dat de onzen de wedstrijd nog niet
gewonnen hadden. De drie spelers van Ber
gen op Zoom speelden zeer sterk. A.v.d.
Veer moest het opnemen tegen Piet Noor
dijk, een oud lid van Denk en Zet. Noordijk
wist in het eindspel een doorbraak naar dam
te forceren. A.v.d.Veer kreeg daardoor een
moeilijke stelling en gaf zich gewonnen.
Klink had waarschijnlijk de zwaarste tegen
stander. Het werd een lange en gelijk
opgaande partij, maar in het eindspel kwam
Klink wat in de problemen met zijn tijd, met
al gevolg dat Van Lien een klein foutje
meteen afstrafte. Spee speelde een goede
partij tegen Van Tongeren. Hij wist zelfs een
schijf te winnen. Maar hij wist dit voordeel
niet in winst om te zetten. De punten werden
gedeeld. En zo ging Bergen op Zoom met de
volle winst terug naar Brabant.