I|0!W |I,J Overdenking P^JLITIE uit de Heilige Schrift 0900-8844 Kleuters te gast bij VMBO-leerlingen De wereld van de eilanden A Kerstviering Ooitgensplaat 6 ÉIIAIIDBI-niEtJWS Cursus Geestelijke Vorming HET ^KIJKVENSTER Blik op kerk ^^y en samenleving Ij - Hirsi Ali ondergedoken - Een interview - Kritiek Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. vmattOM PEPERNOTEN? caciussap iCHOOdiTEENSCHILOEd uoEpamwEN OJW schaats/ski festijn Een eeuwig koninkrijk Fietsverlichtingscontrole Verkeerscontrole HONDA. Perfecte veiligheid, ,ga voor een Honda! Autobedrijf Jan van Dijk Brieiie •n^aiga-^rilogie - deel Z PAGINA 5 VRIJDAG 3 DECEMBER 2004 -^ Niemand (Nou ja, niemand?) weet waar Ayaan Hirsi Ali is, maar zij doet wel van zich spreken! Na de laffe moord op Theo van Gogh is zij met de noorderzon uit Den Haag vertrokken en sinds die tijd is zij ondergedo ken. Dat is begrijpelijk, als we bedenken dat zij de film 'Submission' samen met Van Gogh had gemaakt, èn dat op het lichaam van Van Gogh een brief werd gevonden met bedreigingen aan haar adres. Het is dus niet uit de lucht gegrepen te veronderstellen dat zij wellicht het volgende slachtoffer zou zijn... De kritiek dat Mevrouw Hirsi Ali door haar partij bewust uit Den Haag zou zijn wegge houden is inmiddels weersproken. Die ge ruchten doken telkens op, zelfs het blad El sevier zong mee in dat koor, dat de VVD op deze inanier zou proberen Hirsi Ali mond dood te maken. Inmiddels heeft het partijbe stuur laten weten dat Hirsi Ali er geheel uit eigen beweging voor gekozen heeft, tijdelijk niet op het politieke toneel te verschijnen, en er is geen reden om aan de waarheid van die verklaring te twijfelen. Op haar onderduikadres heeft NRC/Handels- blad haar een interview afgenomen, het eer ste sinds de moord op Van Gogh. Ik heb dat hele interview niet gelezen, moet dus afgaan op een samenvatting in andere kranten. Maar als deze goede informatie geven, dan is Hirsi Ali, om het maar zacht uit te drukken, nog niet tot andere gedachten gebracht. Nog altijd ziet zij de Islam als fundamentalistisch en een gevaar voor de westerse samenleving. "Er is maar één Islam, die van de profeet Mohammed, en van de Koran". En integratie van Moslims in de westerse samenleving is alleen mogelijk wanneer zij déze religie ver laten. Daarin zou Hirsi Ali best eens gelijk kunnen hebben! Het is dezer dagen al vaker gezegd: Moslims passen zich aan, zolang ze een min derheid in de samenleving vormen. Maar zodra ze een meerderheid hebben, al is die meerderheid nog zo klein, dan gelden de wet ten van de Islam. En in de visie van Hirsi Ali betekent dat uiteraard dat dan bijvoorbeeld vrouwen worden onderdrukt. Hirsi Ali kan het blijkbaar niet laten kritiek te leveren op verschillende personen. Allereerst moest minister Donner het ontgelden omdat hij het artikel uit het wetboek over Godslas tering wilde aanscherpen. Vervolgens brak zij de staf over de burgemeester van Amster dam, Job Cohen die de moskeeën een rol wil geven bij de integratie van de moslims. En ook Hans van Mierlo heeft er, volgens haar niets van begrepen, getuige het incident met minister Verdorik. Hirsi Ali mag dan momenteel onzichtbaar zijn, maar zij is nog merkbaar aanwezig. Zij mag wel uitkijken voor de moslims die zij - terecht - als fanatiek beschouwt. Waar komt toch die gewoonte vandaan om pepernoten te strooien? Heeft dat te maken met het strooien van rijst bij huwelijken? Antwoord: Veel van die oude gebruiken stammen nog uit heidense tijden. Onze pak jesavond toont enige verwantschap met een Romeins feest dat in begin december plaats vond en waarbij de slaven hun meesters voor de gek mochten houden, o.a. met namaakge- schenken. Omdat de slaven niet over geld beschikten, grepen zij vaak naar de stukjes grijsgrauwe vulkanische steen die rondom Rome en verder in Zuid-Italrë voor het opra pen lag. Die steensoort werd in het Latijn 'peperino' genoemd (met de klemtoon op de i), hetgeen hier vertaald is met 'pepersteen'. Daarvan werden stukjes als surprises rond gedeeld. De bakkers gingen er al gauw eet bare kruidkoekjes maken, die op dergelijke grauwe steentjes leken en ook licht van gewicht waren. Vandaar de vorm van onze pepemoten, die wij dus danken aan de komst van de Romeinen naar ons land. Zoals vele heidense gebruiken in onze streken gehand haafd bleven, inclusief het paard van de Ger maanse god Wodan die over de daken reed, bleven de bakkers tegen begin december van die harde kruidkoekjes bakken. Het strooien kwam vooral in de Franse tijd in zwang, toen onze voorouders door Napoleons blokkade van Engeland weinig rijst meer aangevoerd kregen en er bij bruiloften iets anders moest worden gestrooid. Toen greep men naar die lichte kruidkoekjes. De rijst had overigens het uitwerpen van muntstukjes door de rij ken na de Gouden Eeuw al vervangen. Met die rijstkortels wordt het jonge paar voor spoed, welvaart en vruchtbaarheid toege wenst. Vrienden schonken ons 'tequila' met een randje zout aan de bovenzijde van het glas. Wat is dat voor drankje? Antwoord: Tequila is een Mexicaans destil laat uit het gegiste sap van de Maguey-cac tus, dus een soort brandewijn. In longdrinks wordt daar zelf (vers) uitgeperst sinaasap pelsap aan toegevoegd en bij cocktails Coint reau en eiwit. Dat randje zout langs de bovenzijde van het glas hebben de Mexica nen nodig, omdat ze hoog in de bergen wer ken en anders teveel vocht verliezen. De hoofdstad Mexico ligt in een vallei op 2240 m boven de zeespiegel. De vorige bewoners van ons huis hebben de bakstenen van een oude schoorsteenmantel ooit geel geverfd. Kan ik daar nu een roze steenkleur overheen schilderen, of moet de oude verf er eerst af? Antwoord: De oude verf is destijds diep in de bakstenen getrokken en kan slechts door lang schuren verwijderd worden, U kunt er met een metalen krabber het vuil en een evt. verweerd laagje afhalen, maar zorg dat er dan een vlakke ondergrond ontstaat. Dan kunt u zonder bezwaar over de oude verf heen schilderen. Als u het goed wilt doen, zullen de voegen iets gebikt moeten worden en dan een lichtere tint moeten krijgen. Mijn Amerikaanse penfriend schreef over 'cheergirls' pompoenen. Wat wordt daar mee bedoeld? Antwoord: Speciaal getrainde meisjes die hun bijval moeten betuigen aan bepaalde Op zaterdag 11 december staat bij het OJW een middagje winterse sportiviteit op het programma. Om ongeveer 12.00 vertrekken we met de bus vanaf de Hoeksteen in Mid delharnis naar de Uithof in den Haag. Een maal daar aangekomen kun je kiezen of je wilt gaan schaatsen 10,00) of skiën 6,00 voor de bus en het skiën zul je zelf moe ten regelen, het bedrag wat je dan kwijt zal ongeveer 40,00 zijn, dus neem voldoende geld mee). Om ongeveer 17.00 uur zullen we weer terug zijn bij de Hoeksteen, waar we gezamenlijk soep zullen eten. Heb je zin om mee te gaan? Geef je dan' snel op bij Johan (486372) ;^,,o/W De Plaatselijke Commissie van de SWO in Ooltgensplaat organiseert op woensdag 15 december a.s. een kerstviering mei kerstdi ner in 't Centrum, v. Weelstraat 10. Alle 50 plussers van Ooltgensplaat zijn van harte welkom. Aanvang 18.00 uur, de zaal is open om 17.30 uur. U kunt zich tot 8 december aanmelden bij mevr. de Bonte, tel: 631300. MIDDELHARNIS SOMMELSDUK - Maandag 6 december 2004 is er weer een cursusavond in het verenigingsgebouw 'De Hoeksteen' aan te Ring te Middelharnis. Aanvang: kwart voor acht en de spreker is de heer W. Budgen. Hij is verbonden aan het Wartburg College te Rotterdam. Thema: 'Sexuele opvoeding, een opgave voor oud en jong'. In deze tijd best een belangrijk onderwerp. Graag wekken de stuurgroep ook jonge gezinnen op deze avond bij te wonen. Voor de kosten hoeft u het niet te laten, die bedragen slechts 3, per avond. Op de vorige cursusavond is het programma voor het seizoen 2004/2005 uitgereikt. Voor ieder die belangstellend is volgt hier een overzicht van de data in 2005: 17 januari ds. J. Belder thema: 'Zonde-onzin bij uitstek' 14 februari dr. J. v.d. Wal thema: 'Rouwverwerking' 14 maart ds. H. van den Belt: thema: 'Vergeven' Op alle avonden bent u van harte welkom. Namens de stuurgroep: A.van Alphen, Kluut 12, Sommelsdijk, telefoon: 0187 482107. verkiezingskandidaten, wedstrijddeelne mers, enz. Ze zijn gelijk gekleed, doch niet in pompoenen maar in 'pumpkins'zeer kor te en bolle jurkjes, vaijs in de kleuren van een club, de stad of staat, of de Amerikaanse vlag. "...en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde zijn.(Lukas 1:33b) Een eeuwig Koninkrijk, want Jezus is Koning, niet als alle andere koningen. Opgaan, blinken en verzinken. Dat geldt van de zon. De volgende dag gaat het opnieuw zo. Dezelfde zon. Opgaan, blinken en ver zinken, dat geldt ook van de koningen van de wereld, en van hun rijken. Maar het zijn niet dezelfde koningen en dezelfde koninkrijken die terug komen. Was het te vergelijken met goud of was het te vergelijken met leem, één ding blijft overeind staan: Ze gaan voorbij I Ze zijn voor een tijd. Hoe goed soms, of hoe wreed, ze zijn niet eeuwig. Ze zijn immers menselijk. Die mensen gaan voorbij. Hun rijken storten als vermolmde bouwwerken ineen. Soms na een paar jaar, soms na eeu wen. Niet in diepe zin eeuwig. En dat geldt ook voor onze kleine konink rijkjes. Waarin wij zelf op de troon zitten. Die gaan voorbij! De Bijbel leert het ons en de ervaring bevestigt het telkens weer: "En wil Gods gunst ons in het leven sparen, zo klimmen wij ten hoogste tot een top van zeventig of tachtig jaren op!" Sommigen bouwen zich een gezellig koninkrijk. Anderen bouwen zich een liixe koninkrijk. Je kunt een koninkrijk voor jezelf oprichten door de baas te spelen. Een koninkrijk van de macht. Maar ook zijn er die zich een koninkrijk oprichten geken merkt door hun goed gedrag. Een moréél Koninkrijk. Ik zeg niet dat we hier op aarde geen taak hebben en genieten mogen van Gods goede gaven. Maar ik zeg wel dat we geen enkel huis kunnen bouwen dat eeuwig zal staan. Wie het van zo'n koninknjk ver wacht, is in zekere zin te vergelijken met iemand die denkt dat hij of zij kan gaan staan op een houten klapstoel. Dat loopt slecht af. In de tekst is sprake van een beter Konink rijk. Want de Koning van dat rijk, Jezus is een Koning tot in eeuwigheid. Hij mag zitten op Davids troon. David mocht veertig jaar regeren. Jezus een veel vollere periode. Eeu wig. Als Zoon van God heeft Hij de kracht gekregen om de dood te overwinnen. Als Overwinnaar mag Hij zitten aan de rechter hand van God! Daar heeft Hij wel heel wat voor gedaan. Aan begin van Zijn leven zou je niet zeggen, dat Hij de grote Koning van een eeuwig rijk was. Namen als Augustus en Herodes legden meer gewicht in de schaal. Een Konnig in een krib be zonder lijfwacht. Een Kt)ning later ook zonder andere legermacht. Aan het einde van Zijn leven zou je nog veel minder zeggen, dat Hij de grote Koning van een eeuwig rijk was. Hij werd wreed verhoord, bespottelijk gemaakt en vervolgens te schande gehangen. En juist zo heeft Hij er alles aan gedaan om Koning te zijn in eeuwigheid. Wat aan Maria is beloofd, heeft Hij mogen bereiken. Hij is gezeten aan de rechterhand van Zijn Vader! Gezegend allen die onderdaan zijn van Zijn Koninkrijk. Want zij mogen met Hem zitten in Zijn troon. En ze merken zijn regering op: Hij is rechtvaardig, wijs en zacht! Gezegend de onderdanen, want ze mogen de bruid van de Koning zijn en delen in eeuwige vreugde! Dat is een bemoedigend woord voort ieder die onderdaan is. Voor u, voor jou, als dat het geval is. In nood, in pijn, ook in de strijd tegen de zonden, is dat een blij vooruitzicht: Eens kom je dan alles te boven! Toen eens in Japan een zeer forse aardbeving plaats had, schudden sommige delen van dat keizerrijk op hun grondvesten. Japan - men sen zien het als een 'een technologisch para dijs'. Maar ook zo'n 'paradijs' zal niet eeu wig staan! Er is voor een mens een veel bete re troost te ontvangen. Een Japanse professor zei daar na de aardbeving dit over: "Als christen mag ik uitzien naar een onbeweeg lijk Koninkrijk!" En dat is waar! Want Jezus sprak: "Hemel en aarde zullen wel voorbij gaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan! Onderdanen zullen het geluk van deze Koning prijzen, die Davids troon beklom! Onderdanen uit alle volkeren. Hij mag delen in de gunst van Zijn Vader. Die zal Hem alle eeuwen door met Zijn gunst vergezellen. En in die gunst van God delen ook Zijn onder danen. Omwille van de Koning van Wie Maria hoorde! En dat laat nu aan ieder van ons zien, wat de weg is die tot dit Koninkrijk leidt, voor u voor jou en voor mij: Je mag burger worden door te buigen voor de Koning. Hij zal Koning zijn over Jakobs Huis, zo begon de tekst waaruit de woorden voor de overdenking kwamen. In dat 'Jakob' klinkt niet alleen iets zwaks door, maar ook dat het gaat om mensen die het niet hebben ver diend. Jakob was een man die zwak en schul dig was. Denk aan het bedriegen van de oude blinde Izak! En het 'volkje Jakob' was al niet sterker of beter. Je mag zeggen: De burgers van dat Koninkrijk, zij zijn onderdanen bij de gratie van Cod\ Zeker, niet ieder zal deel hebben aan het Koninkrijk. Je moet je eigen koninkrijkje verlaten. Maar er is geen blokkade om in te gaan als we onszelf zien als mensen die onheilig zijn. Want juist omdat de Heere Jezus op aarde kwam, mag van de HEERE beleden worden: "Maar hij U is vergeving! Onderdaan bij de gratie van God. Dankzij Gods genade in Christus zo heerlijk aan licht getreden. Omdat Hij de Koning in de kribbe werd, de Koning met het spotkleed aan, de Koning gehangen, van God en mensen verla ten. Toen het voorhangsel scheurde, ging de toegang tot de hemel open! Daarom, omdat er genade is, mag er - met het oog op het eeuwig Koninkrijk - gezegd worden: Kniel voor deze Koning, de Koning over Jakobs Huis! En wie dat doet, mag eeu wig het geluk van deze Koning prijzen! Ds. A. van Wijk, Herkingen sï Rotterdam-Rijnmond district De Eilanden Basiseenheid Goeree-Overflakkee DIRKSLAND/SOMMELSDUK - Maan dagavond hielden politiemensen van het dis trict De Eilanden een fietsverlichtingscon trole op diverse locaties in Dirksland en Sommelsdijk. Tussen acht en kwart voor tien werden drie mensen bekeurd voor het niet of onjuist voeren van verlichting. ACHTHUIZEN - Maandagochtend vroeg hielden politiemensen van het district De Eilanden een verkeerscontrole op de Acht- huizensedijk in Achthuizen. In totaal werden twee automobilisten bekeurd voor het rijden onder invloed van alcohol en kregen vier bestuurders een bekeuring voor een verlopen APK en het negeren van het rode verkeers licht. Tha Povuer of Dreams www.janvandijk.nl Slagveld 19, 3231 AN BRIELLE. Telefoon 0181 - 41 37 77 MIDDELHARNIS - Het was afgelopen dinsdag een vrolijke boel in één van de loka len van de christelijke scholengemeenschap 'Prins Maurits' in Middelharnis: een complete kleuterklas werd door leerlingen van de school binnen gehaald. In het kader van een examenopdracht organiseerde klas 4 van het VMBO kaderbe roepsgerichte verzorging een kinderfeestje. Het thema hiervoor was: 'ridders en prin sessen'. De VMBO-leerlingen hadden zich ook verkleed als ridders en prinsessen en van het lokaal een heus kasteel gemaakt en dit versierd met vlinders en slingers. Het zag er prachtig uit. Toen dit alles gereed was, werden dinsdagmorgen om half tien de kleuters van de Bosseschool opgehaald; ook zij waren als ridders en prinsessen ver kleed. De kleintjes mochten eerst een cake versieren, waar kaarsjes in werden aan gestoken, die ze ook weer mochten uitblazen. Daarna werd er naar muziek geluisterd, gedanst, met confetti gegooid én naar een spannend poppenkastverhaal geluisterd! De kleuters vonden het fantastisch; voor hen was de ochtend geslaagd, en hopelijk geldt dat ook voor de VMBO-leerlingen met hun examenopdracht, iiok. Persbum nakkeei In het Eilanden-Nleuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee. -13- Ten tweede is landbouw te overwegen, waar ik ook wel wat van weet, maar niet gespecialiseerd in ben. Persoonlijk lijkt het mij het beste om in overweging te nemen zowel het één als het ander te doen; waarbij bosbouw, dat heb ik reeds gezegd, de meeste kansen biedt.' De kapitein vertaalt de woorden van Franz. Wat Franz verwacht gebeurt. Er volgt een lange dis cussie, waarbij de kapitein zijn ideeën verdedigt tegen de andere twee. 'Niet landbouw hier.' De luitenant knikt heftig. Franz glimlacht. 'Waarom lachen?' De commissaris is nu werkelijk boos. Immers, wie haalt het in zijn hoofd om hier landbouw te gaan plegen? Dat is nog niet eerder gebeurd. Hier in de taiga kan men jagen, bomen vel len en in de winter sneeuw scheppen. Maar graan of wat die dwaze Duitser van plan is te verbouwen: uit gesloten. 'Wat nog nooit een Rus heeft gedaan wilt u, die het land niet kent, proberen.' In de stem van de kapitein klinkt duidelijk een toon van onbegrip. 'Zeker kapitein. U zegt het goed, maar ik zou het niet proberen als er niet een goede kans van slagen be stond." De luitenant schudt mistroostig zijn hoofd. Hij denkt: Wat kan een Duitser er voor belang bij hebben om hier te gaan pionieren? Hij steekt zijn mening daarover dan ook niet onder stoelen of banken. 'Waarom jij hier landbouw?' 'Ik heb daarmee twee dingen op het oog. Ten eerste zouden wij hier een betere voedselvoorziening kunnen creëren. Ten tweede: Mocht het lukken, dan is ook uw volk daarmee gebaat. Is het niet zo dat nu graan en andere produkten uit het zuiden naar hier moeten komen?' Weer vertaalt de kapitein. De discussie die nu ontstaat is zeer levendig. Franz merkt dat zijn woorden hun doel niet hebben gemist. 'Het is nog nooit gelukt om hier landbouw te bedrij ven', verzekert de kapitein hem. 'Jij beter weten dan Russen.'" De commissaris gaat weer tot de aanval over. En Franz wacht zich er wel voor om deze vraag bevestigend te beantwoorden. Lang voor de oorlog uitbrak heeft hij bezoeken gebracht aan Canada en Amenka, waar sommige stre ken te vergelijken waren met deze, wat het klimaat beü-eft. 'Ik weet het beslist niet beter dan de Russen. Integen deel, maar ik heb tijdens mijn studie bezoeken gebracht aan streken waar de klimatologische omstandigheden volgens mijn mening niet veel verschillen van hier. Daarom meen ik dat de proef de moeite waard is.' Heftig gebarend gaan ze weer in discussie. Franz vindt het komisch, zoals dat telkens als hij iets vertelt heeft, opnieuw gebeurt. Het is hem duidelijk dat de drie van alles wat hij vertelt, niets begrijpen. Het zal alles of niets worden. Zijn de Russen star in hun denken en daar ziet het wel naar uit, dan zal hij, Franz Fischer, niets bereiken. Wordt hem echter de gelegenheid gegeven om zijn ideeën uit te werken, dan kan het weleens zijn dat de Russen verrast zullen worden. Voorlopig bUjft het afwachten. Is je even kon vergeten dat je krijgsgevangene bent, zou je denken in een sprookjeswereld te zijn beland. De taiga vertoont zich in een mengeling van kleuren, zo mooi, dat zelfs de houthakkers er door onder de indruk komen. Het lijkt een gouden wereld, waarboven de zon als een rode bal zijn stralen spran kelt. Nog dansen er muggen, maar veel last bezorgen deze de werkers niet meer. Boven de eindeloosheid van de bomenzee trekken duizenden vogels in velerlei soort, weg naar het zuiden. Zowel overdag als "s nachts gaat dat al maar door. Hermelijnen zijn gekleed in hel- derwit bont en de vossen dragen hun dikke winterhaar. Ook de herten hebben hun roodbruine haar verwisseld voor het ruige winterpak. En wat de naderende winter het meest proclameert, is het huilen van de wolven, dat één dezer dagen voor het eerst weer werd gehoord. De bewaker die met de houthakkersploeg meegaat naar de kapplaatsen, vertelt dat het nu niet lang meer zal duren, voor de prachtige kleuren weggevaagd zul len worden door de sneeuwstormen, die spoedig te ver wachten zijn. De kampconmiandant heeft zelfs toestemming gege ven om met vrachtwagens hout naar het kamp te trans porteren. Reeds de hele zomer hebben de plennies zich afgebeuld om de nodige brandstof te vergaren, maar om de hele lange winter hout te stoken, daarvoor zijn in een gevangenkamp, waar zo'n paar duizend mannen zijn ondergebracht, onvoorstelbaar grote hoeveelhe den nodig. Had men de voorgaande jaren zich weinig aan de Duitse gevangenen gelegen laten liggen; men is er achter gekomen, dat het goede hulpkrachten zijn bij de wederopbouw van het door de oorlog verwoeste Rusland. Bovendien zitten er enorm veel geschoolde en gespecialiseerde krachten bij, die men goed kan gebruiken. Uit Moskou kwam het bevel om de Duit sers streng te behandelen, maar wel zo dat ze in staat bleven prestaties te leveren. En een bevel uit Moskou doet wonderen. Van nu af aan gebeurt het niet meer dat er gevangenen naar willekeur gemarteld of geslagen worden. Bovendien ontstaan er, nu er verschillende gevangenen ander werk dan in de bossen hebben gekregen, betere contacten met de Rus sen. Een groot wonderman wordt Hans Pinter, die als hor logemaker tot een soort weldoener voor de bewakings manschappen wordt. Deze hadden voor het eerst van hun leven een uurwerk als oorlogsbuit gekregen. Voor heen hadden ze zo'n ding zelfs nooit gezien. Er waren zelfs soldaten die om elke pols een horloge droegen en daarop bijzonder trots waren, daar het hun status zeer verhoogde. Maar wat weet een man die nooit iets anders heeft gezien dan velden zonnebloemen, var kens, kippen? Als je nooit anders hebt gedaan dan de dagindeling af te meten naar de stand van de zon; dan mag men niet verwachten dat iemand dadelijk begrijpt, dat een horloge slechts eenmaal per dag moet worden opgewonden. Is het dan vreemd dat Hans Pinter werk aan de lopende band krijgt van de kameraden wacht- soldaten? Daar komt nog bij dat in een socialistische staat de arbeider rechten heeft, die zelfs ten dele gelden voor een krijgsgevangene en Hans Pinter maakt daar handig gebruik van. Overdag repareert hij instrumen ten in de meest brede zin van het woord. Werken voor de soldaten is verboden. Wie dat doet saboteert de staat en wordt derhalve streng gestraft. Hans Pinter is dus wel gedwongen om horloges te maken in de tijd die hem buiten het werk in het kamp overblijft. Dat hij het redelijk vindt, dat daar wat tegenover staat, begrijpen ook de Russen, die zo trots zijn als een hond met zeven staarten als ze met een tikkend horloge om hun pols lopen. Ze laten zelfs hun kameraden luisteren en wijzen naar de secondewijzer, die met kleine schok jes de minuten aftelt. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5