Overdenking Messiaen, Britten en Bach Superpolitiek iMdetaiga uit de Heilige Schrift Gespreksgroep christenen en christenen 'La Nativitédu Seigneur': HET C:KIjkVENSTER ^>^ss2tri: Adventsverwachting Concert Jostiband in De Staver Oliebollen Verkoop in Stellendam ElUUriDBI-illEIJWS -•i: Blik op kerk "^y en samenleving Cj - De geweigerde hand - 's Lands wijs - Slecht voorbeeld ffFT lEUSE OHIINIB ÊlOtO IN 'T Ff pwonËomn H/M BliHMÜO honha. Perfecte veiligheid, ,.ga voor een Honda! Autobedrijf Jan van Dijk Presentatie website Gelieim van Goeree-Overflaickee in bibliotlieelc Ouddorp Opbrengst collecte O.Z.O. 1^a.iga.-<rilogie; - deel 2, PAGINA 5 VRUDAG 26 NOVEMBER 2004 Daar is heel wat over te doen geweest! Minister Verdonk zou in het kader van de integratie een ontmoeting hebben met ver schillende imams, en één van hen weigerde haar uitgestoken hand. Vervolgens had zij de euvele moed om aan de imam te vragen: "Ben ik dan niet gelijkwaardig aan u?" Het incident kwam meteen in het nieuws en dagenlang stonden de kranten er bol van. Er is derhalve niet veel meer aan toe te voegen. Om maar bij het begin van alle vormen van wellevendheid te beginnen: als kind is me al op het hart gedrukt - en dat zal met de mees te lezers ook het geval zijn - bij het binnen komen van de kamer alle mensen een hand te geven. Dat is gewoon een kwestie van goede manieren. Tenminste, in bepaalde streken. Er zijn in ons land regio's waar de binnenkomende zomaar in het algemeen het gezelschap groet en plaats neemt op een stoel. Je kijkt daar in het begin van óp, maar je doet daar niet moeilijk over. 's Lands wijs, 's lands eer, nietwaar? Erger is, wanneer iemand bewust wordt genegeerd. Wanneer bijvoorbeeld alle aan wezigen op de gebruikelijke wijze worden begroet, maar die éne wordt overgeslagen. Dat wordt terecht opgevat als: "Jij bestaat niet voor me, jij bent lucht voor me". Meest al is er dan in het verleden iets gebeurd, dat nooit opgehelderd of uitgepraat is. Maar ieder weldenkend mens is ervan overtuigd: zó moet het niet. De gepikeerdheid van minister Verdonk roept wel de nodige vragen op. Zij had beho ren te weten, zeker terwijl zij zo nauw betrokken is bij de integratie van buitenlan ders, dat sommige moslims het niet behoor lijk vinden dat een man de hand geeft aan een vrouw. Dat wordt hier in het westen uit gelegd als discriminatie, maar voor moslims heeft dat niets met ongelijkwaardigheid te maken. Wanneer de minister zich als 'dame' had gedragen, dan had zij geen aanmerking gemaakt op het feit dat haar hand werd geweigerd. Dan had zij zéker niet tegen de zaal gezegd: "Volgend jaar debatteren we in het Nederlands". Deze houding doet meer denken aan een schooljuffrouw die een klas dwarse kinderen tot de orde roept... Als we willen dat allochtonen zich in onze samenleving zullen integreren, dan moeten we in ieder geval dit voorbeeld van mevrouw Verdonk niet vol gen. WAARNEMER Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In Noord-Ierland zie je vaak mensen met oranje vlaggen en oranje sjerpen om. Van waar dat oranjevertoon? Antwoord: Ons oranje is ook de kleur van de Ierse protestanten sinds onze stadhouder Willem III, die in 1689 tevens koning van Engeland was geworden, op 11 juli 1690 aan de Ierse rivier the Boyne zijn (afgezette) R.K. schoonvader Jacobus II versloeg, die via het katholieke Ierland probeerde de Brit se troon te heroveren. De families van de Britse kolonisten die zich eerder in Ierland vestigden, doch ten tijde van de Ierse opstan den in 1641 en 1688 hun bezittingen kwijt raakten of het leven verloren, kregen hun onteigende landerijen terug en bovendien zorgde koning Willem voor godsdienstvrij heid en een democratischer bestuur. De pro testanten vieren daarom jaarlijks in juli met veel oranjevertoon het herstel van de rechts positie van hun voorvaderen. Overigens behoren de meeste protestanten in Noord- Ierland tot de Anglicaanse kerk. In de huidi ge twisten daar willen de leden van het extremistische Ierse Republikeinse Leger (IRA) aansluiting van het noorden bij de Ier se Republiek, terwijl de nakomelingen van de Engelse kolonisten handhaving van het Britse gezag verkiezen. De gematigden onder de kaüiolieken en onder de protestan ten verlangen alleen maar naar orde en rust. Waar komt een druppel bloed in een ei van daan? Antwoord: De vorming van een ei begint aan de eierstok en daar kan het gebeuren, dat er bij het loslaten van de dooier een bloed- vlekje op terecht komt. Bevindt zich daaren tegen een rood plekje in het eiwit, dan wijst dat op een ontstoken eileider. Maar onze eieren worden vóór de verkoop geschouwd en alle exemplaren met ongerechtigheden, bloedvlekken en andere schoonheidsfoutjes worden afgekeurd en terzijde gelegd. Volgens vrienden kun je pinda 'spianten, zodat je later zelf nootjes van eigen bomen kunt pluk ken. Hoe moet dat? Mij lukte het niet. Antwoord: Uit pinda's, ofwel aard-, ape- of olienootjes, groeien geen bomen maar kruid achtige struÜcjes, ongeveer als stamerwten. Ze behoren trouwens tot dezelfde familie, nl. de Leguminosum of vlinderbloemigen die peulen voortbrengen. De plant heet Arachis hypogaea. Als u een koude kas bezit, kunt u ze wel rijp krijgen. Week enige zaden van ongebrande pinda's (die bij een vogelvoe- derwinkel of zaadhandel te koop zijn) een dag in water en leg ze eerst binnen in een kistje vochtige aarde om te kiemen. Wan neer ze verplantbaar zijn, kunt u ze in bak of kas uitplanten op 30 cm afstand van elkaar. Houd de temperatuur zo gunstig mogelijk. Na de bloei groeien de bloemsten- gels in de grond verder, vandaar de naam aardnoten. De grond mag dus niet te zwaar of te droog zijn, want boven de aarde heeft geen vruchtzetting plaats. Geef de planten dagelijks lauw water. Als het gewas begint af te sterven, rooit u de planten uit. In de grond bevinden zich dan rijpe peulen, welke na het drogen desgewenst gebrand kuiuien worden. Ik heb les in harp spelen. Van welk materi aal worden de snaren van dat instrument vervaardigd? Antwoord: Eeuwenlang, vermoedelijk al voor Davids harp, zijn die snaren gemaakt van dunne schapendarmen. En dat gebeurt nog wel, maar tegenwoordig gebruikt men voor harpen ook metalen en nylon snaren, of een combinatie van die twee. Tha Po\'/ar of Dr»om» Slagveld 19, 3231 AN BRELLE Telefoon 0181 -41 37 77 Op vrijdagmiddag 3 december om 15.00 uur wordt in de bibliotheek in Ouddorp de website 'Het Geheim van Goeree- Overflakkee' officieel gepresenteerd. Ter promotie van de site worden eilandelijk 'weeswTJs-kaartjes' verspreid. Onder de genummerde kaartjes zijn er vyfen- twintig die recht geven op een cd-bon ter waarde van 10, de winnende nummers zijn te vinden op vrww.geheimvango.nl. Op Goeree-Overflakkee gebruiken jon geren meer drugs en drinken jongeren meer alcohol dan in de rest van Nederland. Ook beginnen ze hier op steeds jongere leeftijd mee, al vanaf hun 10^ 111^ jaar. Lange tijd is dit probleem niet onderkend. Om het drugsgebruik en de overmatige alcoholcon sumptie onder jongeren tegen te gaan en om het probleem onder de aandacht te brengen van de lokale bevolking is in maart 2004 het project 'Het Geheim van Goeree-Overflak kee' van start gegaan. Het project richt zich op het geven van voorlichting, het onderste unen van de handhaving en het opzetten van een duidelijke hulpverleningstructuur. Bij de presentatie van de site www.geheim- vango.nl wordt het eerste 'weeswijskaartje' aangeboden aan wethouder van Oosterom. Dit kaartje zal actief worden uitgedeeld op alle plaatsen op het eiland waar jongeren samenkomen. Het kaartje verwijst naar de site www, geheimvango.nl. waar de hulpverleningsinstellingen voor drugspre- ventie en hulpverlening te vinden zijn. Het Geheim van Goeree-Overflakkee is een initiatief van de vier eilandelijke gemeen ten, de GGD Zuid-Hollandse eilanden, het jongerenwerk GO en de hulpverleningsin stellingen op het gebied van alcohol en drugs. Meer informatie vindt u voornoemde website. De opbrengst van de collecte, gehouden tij dens de zangavond op 18 november, voor de stichting O.Z.O. bedroeg 325 euro. Allen die op wat voor wijze hebben bijgedragen aan deze avond hartelijk dank! In het bijzonder dank aan de stichting Eben Haezer voor het beschikbaar stellen van de zaal en voor de traktatie voor de kinderen van beide koren. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Ik verwacht de Heere, mijn ziel verwacht, en ik hoop op zijn ^''^'■^- (Psalm 130:5) De komende zondag is weer de eerste adventszondag. We mogen ons voorberei den op het kerstfeest. En juist in deze tijd lui steren we steeds weer naar het Oude Testa ment, het boek van de verwachting. Telkens klinkt hier de belofte van de Heiland, die geboren zal worden. Ja steeds duidelijker gaan de profeten spreken. Het zijn de eerste lichtstralen van de morgen die aanbreekt. De Zon der Gerechtigheid gaat op. En zo komen we in het Oude Testament tel kens mensen tegen, die gewacht hebben op de morgen. Die hoopten op de belofte, en uitzagen naar de komst van Christus. Hoor hoe de stervende Jacob spreekt: Op Uw zaligheid wacht ik o Heere. En van Simeon lezen wij dat hij de vertroosting Israels ver wachtte. En ook de dichter van psalm 130 is een man met adventsverwachting. Dat lezen we in vers 5; De verwacht de Heere. En dat is een gespannen verwachting, heel intensief. Want hij zegt er nog bij: mijn ziel verwacht! In het Hebreeuws staat hier een woord dat aangeeft dat heel zijn persoon er bij betrok ken is. Mijn ziel wacht op de Heere meer dan de wachters op de morgen. Denk u eens in: iemand waakt bij een zieke. Wat kan de nacht dan nog lang duren. Of een soldaat op wacht. Ja zo ging het in het ouden oosten, 's Avonds werd de poort van de stad gesloten, en bij de poort hield men 's nachts de wacht. En de wachters zagen aan het eind van de nacht uit naar de morgen. Het eerste licht aan de horizon werd met vreugde begroet. Wachters op de morgen: het spreekt van een gespannen verlangen en uitzien. Maar ook van zekerheid in dit wachten. Want de mor gen komt. Het kan wel lang duren, maar het daglicht zal toch een keer doorbreken. Zo is het nu bij de dichter van Psalm 130. Hij verkeert in de diepte van zijn leven. Zijn zon den klagen hem aan: Heere zo gij de onge rechtigheden gadeslaat, wie zal dan bestaan? Maar door het geloof in Gods genade mag hij ook weten van vergeving. Om het offer van de Christus Die eenmaal zou komen. En daarom nu die verachting. Nee dat is geen ijdele verwachting. Want hij verwacht het niet van mensen. Maar hij verwacht de Heere. In het Hebreeuws staat er dan die naam Jahwe: Ik zal zijn die Ik zijn zal. De God van het verbond. De Getrouwe die zich in Israël steeds weer laat vinden als een Hel per in de nood. Hoe is dat bij u en jou? Waar is uw verwach ting op gericht? Eigen kracht en gezondheid? Geld en goed? Wat kunnen wij een hoge ver wachting hebben van dit leven. Maar laat u dan waarschuwen, want daar kom je toch een keer bedrogen mee uit. Want in de diepste nood.... de nood van uw zonden en schuld kan niets en niemand u redden. En daarom alle eigen verwachtingen moeten overboord. En dat wil de Heiüge Geest u leren. Bidt u maar om het licht en de leiding van Gods Geest en Woord. Opdat u van u zelf wordt afbracht, en leert om de Heere te verwachten. En dat is geen lijdelijk afwachten. De Heili ge Geest werkt een actief verwachten. Gelo vig bezig zijn met Gods woord. Zo lees ik dat ook in Psalm 130: mijn ziel verwacht en ik hoop op Zijn woord. En dat is een betrouw baar woord. In het Hebreeuws staat er: Dabar. Dat betekent woord en daad. Wat de Heere zegt in Zijn woord dat doet Hij ook. Hij voert Zijn bedreigingen uit, en straft de zonden naar zijn rechtvaardig oordeel. Dat moet tot onze waarschuwing worden gezegd Maar ook vervult Hij zijn beloften Dat is zo heerlijk aan het licht gekomen op het kerstfeest. Telkens had de Heere de komst van de Verlosser beloofd. En na al die eerste lichtstralen, kwam uiteindelijk de dageraad van het heil, de Zon der gerechtig heid. En omdat Christus door Zijn lijden en sterven genade heeft verworven, is het nu mogelijk, dat de Heere Zijn beloften vervult. En daarom, na de komst van Christus mag het des ter meer zijn: Ik hoop op Zijn woord. Als in u zelf alle hoop is vergaan. Leg dan uw vinger bij Gods beloften. De beloften van vergeving en verzoening. De belofte van eeu wig leven voor een zondaar, die de eeuwige dood heft verdiend Want de Heere maakt ook vandaag nog Zijn woord waar U mag Christus leren kennen als uw Zaligmaker, en het wordt vrede in uw hart. Uit de diepte wordt u omhoog getild om de rusten aan het vaderhart van God, Jazeker, dan blijft het leven van Gods kinderen toch verwachten en hopen. Niet meer naar de eer ste komst van Christus. Maar de bruidskerk van Christus ziet uit naar Zijn tweede komst. Want dan wordt uw heil volmaakt. Hier op aarde blijft de strijd tegen zonde en Satan. Hier is nog zoveel duisternis Maar de grote morgen komt! Hij heeft het immers zelf beloofd: De kom spoedig! Kent u ook die adventsverwachting? Ik blijf den Heer verwachten; Mijn ziel wacht ongestoord Ik hoop in al mijn klachten. Op Zijn onfeilbaar woord! (psalm 130:3) Ds. W. Westland, Wezep De oecumenische gespreksgroep komt weer bijeen op woensdag 1 december. Het thema is dan; "Hoe ga je om met twijfel in je geloof?" Twijfel. Bijna iedereen herkent het wel. Soinmigen onderdrukken hun twijfels, omdat ze zich er zondig bij voelen. Toch is twijfel iets heel anders dan scepsis of onge loof. Het is het tot uitdrukking brengen van vragen of onzekerheden. Je kunt twijfels onderdrukken of er helemaal aan toegeven. In beide gevallen is dat dan tot schade van je geloofsleven. Je kunt het ook zien als een uitdaging om te komen tot een sterker geloofsleven en een hechtere band met God. Twijfels kumien een heel verschillende ach tergrond hebben. Waar komen twijfels van daan en hoe ga je ermee om? We beginnen om 19.30 uur en de plaats van ontmoeting is in het Koetshuis, van Gorcumstraat 22 in Sommelsdijk. Aansluitend kunt u het oecumenisch avond gebed bezoeken dat begint om 21.30 uur in de Remonstrantse Kerk, Voorstraat 35 in Sommelsdijk. Christenen van verschillende kerken houden met elkaar een avondgebed met stilte, zingen en gebeden. Het avondgebed duurt tot onge veer 22.00 uur. Zaterdag 29 januari zal er in Recreatiecen trum 'De Staver' een concert geven wor den door het Jostiband Orkest. Dit concert wordt gegeven ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum van 'Sjaloom Zorg'. De kaartverkoop start op maandag 29 november op onderstaande adressen: De VVV's van Middelharnis, Ouddorp, Hel- levoetsluis en Zierikzee. Boekhandel v.d. Boom in Sommelsdijk, Novy in Dirksland en 't Kampwinkeltje in Oude Tonge. Op zaterdagmiddag 4 december om 16.00 uur kunt u een unieke uitvoering beluisteren van de gehele uitvoering van de orgelcyclus 'La Nativité du Seigneur' van OUvier Messiaen. Het negendelige werk wordt afgewisseld met enkele delen uit 'A Ceremony of Carols' van Benjanmin Britten voor hoge stemmen, gezongen door een aan tal leden van het jong kamerkoor 'Fio- ri Musicali', en met enkele kleine kerstkoralen van J.S.Bach. Organist is Sietse van Wijgerden, het concert vindt plaats in de de R.K. kerk te Mid delharnis. De entree bedraagt 4 voor volwassenen en 3 voor jeugd t/m 18 jaar. De kerk is open vanaf 15.30 uur. De kerstcyclus die uitgevoerd zal worden, is een van Messiaens vroegere werken. Delen als 'Les Bergers' (de herders), 'Le Verbe' (het Woord) met de eindeloze melodie die als het ware het verspreiden van Gods woord over de wereld uitbeeldt, 'Les Anges' (de engelen): een stuk voor alleen hoge snelle stemmen, 'Les Mages' (de wijzen): het lang zaam voortschrijden in kleurrijke klanken, en als hoogtepunt van de 20e eeuwse orgel muziek met een tocatta in de sfeer van Dupré aan het slot: 'Dieu Parmi Nous': (God onder ons) waarin in de dalende pedaalnoten de afdaling van Gods zoon naar de aarde gehoord kan worden. Elk deel is geïnspi reerd op teksten uit de Bijbel. Messiaen kan gerekend worden tot één van de allergrootste componisten van de 20e eeuw. Hij werd in 1908 geboren in Avignon, studeerde in Parijs o.a. piano, orgel, slag werk, muziekgeschiedenis en compositie. Vanaf 1931 is hij zijn gehele leven organist geweest aan de Ste.-Trinité te Parijs, waar hij al snel internationaal vermaard werd van wege zijn uitvoeringen. Messiaen greep terug op het impressionisme met bijvoor beeld Debussy, maar ook op laat-romatici als Moussorgsky, Gounod en Fauré. Zijn vernieuwende betekenis ligt vooral op het gebied van het ritme en het kleurengamma van de muziek. Om het concert nog toegankelijker te maken voor een breed publiek worden enkele delen uit de 'Ceremony' van Britten uitgevoerd, werken welke behoren tot direct tot de luis teraar aansprekende muziek, gecomponeerd voor 3-stemmige hoge partijen. Tevens kunt u verast worden door de contrasten tussen Bach en Messiaen! Zo kunt u bijvoorbeeld een overgang horen van hoog klinkende tonen, welke van de ene nar de andere com ponist overgaan. Uitvoerdende aan het orgel is Sietse van Wijgerden, afgestudeerd als musicoloog en als docerend-, uitvoerend-, en kerkmusicus. Hij voerde o.a. alle orgel- werken van J.S. Bach en C. Franck uit. Op vrijdag 26 november is er weer een uit zending van Superpolitiek op Radio Superstar. Rechtstreeks vanuit het Diek- huus presenteren Jan van Dop en Berend- Jan Bruggeman dit programma. Te gast zijn vertegenwoordigers van VVD, CDA en PvdA. Superpolitiek begint om 19.00 uur. U kunt Radio Superstar beluisteren op 105.9 (kabel gem. Middelharnis), 107.3 FM (vrije ether) en via www.superpoli- tiek.tk. Zaterdag 27 november, gaat de Chr. Gem. Zangver. "Soli Deo Gloria" uit Stellendam, oliebollen verkopen. De oliebollen worden gebakken door onze vroegere Stellendamse bakker, dhr. Jan Troost. U bent allen hartelijk welkom vanaf 8:00 uur op het Oranjeplein in Stellendam. Dus tot zaterdag! 11- Geen mens toch zeker! Maar er is in ieder geval iets bereikt. Georgië Zwalba verzekert Franz dat hij hem van het nodige zal voor zien. Hij wenkt hem om mee te komen. Samen lopen ze over het kampterrein naar de poort, waar de wacht- barakken en opslagplaatsen zijn. Er staat een wacht post, die bijna slaande ruzie krijgt met Georgië als die verteh het een en ander nodig te hebben, dat in één van de gebouwen staat. Maar de schildwacht heeft opdracht dat niemand de gebouwen in mag, wat ook voor Georgië Zwalba geldt. Geamuseerd staat Franz het twistgesprek aan te horen. Het rappe Russisch doet grappig aan en al verstaat hij maar een paar woorden, één ding is zeker: Volgens Zwalba is de wachtsoldaat een zoon van een vrouw die met liefde haar brood verdient. Woedend draait hij zich om en gaat terug naar het gebouw waarin de werkkamer van Franz gemaakt moet worden. Onder het lopen uit hij allerlei verwens ingen aan het adres van de wacht en wie weet wat nog allemaal meer. Ondanks alles kan Franz van het hele geval slechts de humor inzien en dat is duidelijk op zijn gezicht te lezen. Maar de sergeant Georgië Zwalba is dermate in zijn wiek geschoten dat hij bezweert dat de schild wacht zeker door zijn toedoen in een strafkamp zal komen. In het gebouw gaat hij gelaten in de vensterbank zitten. Hier komt de tabaksbuidel weer te voorschijn en even later zitten beiden genoeglijk te roken. 'Er is geen enkele Rus die deugt, nee waarachtig geen een', bromt hij voor zich heen. Als hij ziet dat Franz hem geamuseerd aankijkt, vliegt hij verontwaardigd overeind. 'Ik geen Rus. De Georgiër'voegt hij er veelbetekenend aan toe. Franz kmkt begrijpend. Dit verklaart meteen waarom de man hem zo vriendschappelijk gezind is. 'Jij communist?' wil Franz weten. De man kijkt hem met een schuinse Wik aan en mom pelt dan een paar onverstaanbare woorden. Zoiets als: ledere Rus is toch communist. Franz is er zeker van dat de partij-ideologie Georgië Zwalba niet zo erg hoog zal zitten. 'Wat nu?' wil Franz weten, als ze een hele tijd hebben zitten nietsdoen. 'Wachten', verklaart Georgië. 'Waarop?' 'Straks zal kameraad kapitein wel zorgen dat alles geregeld wordt.' 'Oh.' 'Da!' Hij knikt heftig. Er is al meer gedaan dan van hem ver wacht mocht worden. Nu moet de kapitein, als die straks komt, maar verder zien. Het duurt nog minstens een paar uur voor kapitein Stephan Bemerian op de commandantura zal verschijnen. Zwalba zit genoeglijk in de vensterbank. Franz verveelt zich stierlijk en voeh zich allesbehalve op zijn gemak. Als straks de kapitein komt en vraagt, wat ze allemaal gedaan hebben, voorziet hij echt moei- üjkheden. Zwalba echter trekt zich nergens iets van aan en weet de tijd op z'n gemak door te brengen. Maar als de kapitein op de commandantura verschijnt, is Georgië Zwalba één en al actie. 'De naar kapitein. Jij schrijven. Begrepen?' 'Da.' Het is Franz duidelijk dat er nu tot actie overgegaan moet worden. Georgië waagt het er toch maar niet op om te blijven zitten, tot de kapitein bij hem komt. Met forse stappen beent hij naar de commandantura waar hij zich bij de kapitein meldt. Na tien minuten komt hij gUmlachend terug: 'Kapitein zeggen: dade lijk komen.' Franz knikt dat hij het begrijpt en is inmiddels bezig met een tekening van een interieur, zoals hij dat graag als werkkamer zou willen hebben. Georgië kijkt over de schouders van Franz en volgt aandachtig de pot loodlijnen, die zich snel tot kasten en ander meubilair samenvoegen. 'Dat mooi', gnuift de Rus als hij ziet, hoe Franz zijn plaimen construeert. Als deze zijn ontwerp klaar heeft, loopt hij met Geor gië de kamers door en wijst op het papier aan welk meubel of voorwerp op een bepaalde plaats moet komen te staan. Ze zijn zo verdiept in hun werk dat ze niet merken dat de kapitein binnen is gekomen. 'Goede morgen', groet die. 'Goede morgen, kapitein.' Franz brengt stram de mili taire groet. 'En hoe ver bent u met uw plannen?' informeert de kapitein. Franz toont hem zijn voorlopig ontwerp en vraagt ter loops, of er aan een tekentafel te komen is. Evenals Georgië is de kapitein verbaasd, dat er om zo'n ding gevraagd wordt. Ook hij ziet het verband niet tussen bos en eventuele landbouw én een tekentafel. Immers bos en landbouw doet men buiten en niet achter een tekentafel. Franz moet praten als een standwerker om de kapitein aan het verstand te brengen, waarvoor hij het gevraag de nodig heeft. Die staat hem daarbij stuurs aan te kij ken. Zijn gezicht verraadt duidelijk onbegrip en ach terdocht. Tot slot zegt hij dan: 'U zult het gevraagde krijgen, maar ik wil u nog eens in herinnering brengen dat wij prestaties van u eisen. Het resultaat van uw werk zal buiten gezien moeten worden en niet achter een teken tafel. Daar kan namelijk niets verbouwd worden', voegt hij er dreigend aan toe. Franz glimlacht: 'Zeker kapitein, ik ben dat met u eens.' En dan tracht hij uit te leggen, hoe één en ander verband met elkaar houdt. Hij kan kapitein Stephan Bemerian niet geheel overtuigen. 'U vergeet waar schijnlijk niet', zegt deze, en in zijn stem klinkt een dreigende ondertoon, 'dat als u zich niet waar maakt, dit kwade gevolgen voor u zal hebben.' 'Zeker kapitein. Ik aanvaard de gevolgen volledig, dat heb ik u al verteld.' 'Hm.' De kapitein kijkt hem diep in de ogen: 'Wij zul len u zoveel mogelijk tegemoet komen.' 'Dank u.' 'Stelt u mij een lijst ter hand, waarop u duidelijk uit eenzet, wat er nodig is om uw werk naar behoren te kunnen verrichten. We zullen dan zien hoe vlug uw wensen gereahseerd kunnen worden.' 'Om te beginnen zou ik graag een tafel en stoelen wil len hebben: schrijfbenodigdheden heb ik al.' 'Het komt voor elkaar. Laat sergeant Zwalba mij uw wensen brengen; we zullen dan zo vlug mogelijk voor uitvoering zorg dragen.' 'Graag kapitein.' Deze groet en gaat naar zijn bureau. Daar heeft hij nadien een bespreking met de kameraden, luitenant Igorowitsj en commissaris Boetiloff. In de loop van de morgen wordt de werkgelegenheid van Franz verder uitgebreid. Sergeant Georgië Zwalba heeft de leiding bij het werk en vuurt de plennies en soldaten aan tot grote spoed. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5