Overdenking
Messiaen, Britten en Bach
Superpolitiek
iMdetaiga
uit de
Heilige Schrift
Gespreksgroep
christenen en
christenen
'La Nativitédu Seigneur':
HET
C:KIjkVENSTER
^>^ss2tri:
Adventsverwachting
Concert Jostiband
in De Staver
Oliebollen Verkoop
in Stellendam
ElUUriDBI-illEIJWS
-•i:
Blik op kerk "^y
en samenleving Cj
- De geweigerde hand
- 's Lands wijs
- Slecht voorbeeld
ffFT lEUSE OHIINIB
ÊlOtO IN 'T Ff
pwonËomn
H/M BliHMÜO
honha.
Perfecte
veiligheid,
,.ga voor een
Honda!
Autobedrijf Jan van Dijk
Presentatie website
Gelieim van
Goeree-Overflaickee
in bibliotlieelc Ouddorp
Opbrengst collecte O.Z.O.
1^a.iga.-<rilogie; - deel 2,
PAGINA 5
VRUDAG 26 NOVEMBER 2004
Daar is heel wat over te doen geweest!
Minister Verdonk zou in het kader van de
integratie een ontmoeting hebben met ver
schillende imams, en één van hen weigerde
haar uitgestoken hand. Vervolgens had zij de
euvele moed om aan de imam te vragen:
"Ben ik dan niet gelijkwaardig aan u?"
Het incident kwam meteen in het nieuws en
dagenlang stonden de kranten er bol van. Er
is derhalve niet veel meer aan toe te voegen.
Om maar bij het begin van alle vormen van
wellevendheid te beginnen: als kind is me al
op het hart gedrukt - en dat zal met de mees
te lezers ook het geval zijn - bij het binnen
komen van de kamer alle mensen een hand
te geven. Dat is gewoon een kwestie van
goede manieren. Tenminste, in bepaalde
streken. Er zijn in ons land regio's waar de
binnenkomende zomaar in het algemeen het
gezelschap groet en plaats neemt op een
stoel. Je kijkt daar in het begin van óp, maar
je doet daar niet moeilijk over. 's Lands wijs,
's lands eer, nietwaar?
Erger is, wanneer iemand bewust wordt
genegeerd. Wanneer bijvoorbeeld alle aan
wezigen op de gebruikelijke wijze worden
begroet, maar die éne wordt overgeslagen.
Dat wordt terecht opgevat als: "Jij bestaat
niet voor me, jij bent lucht voor me". Meest
al is er dan in het verleden iets gebeurd, dat
nooit opgehelderd of uitgepraat is. Maar
ieder weldenkend mens is ervan overtuigd:
zó moet het niet.
De gepikeerdheid van minister Verdonk
roept wel de nodige vragen op. Zij had beho
ren te weten, zeker terwijl zij zo nauw
betrokken is bij de integratie van buitenlan
ders, dat sommige moslims het niet behoor
lijk vinden dat een man de hand geeft aan
een vrouw. Dat wordt hier in het westen uit
gelegd als discriminatie, maar voor moslims
heeft dat niets met ongelijkwaardigheid te
maken. Wanneer de minister zich als 'dame'
had gedragen, dan had zij geen aanmerking
gemaakt op het feit dat haar hand werd
geweigerd. Dan had zij zéker niet tegen de
zaal gezegd: "Volgend jaar debatteren we in
het Nederlands".
Deze houding doet meer denken aan een
schooljuffrouw die een klas dwarse kinderen
tot de orde roept... Als we willen dat
allochtonen zich in onze samenleving zullen
integreren, dan moeten we in ieder geval dit
voorbeeld van mevrouw Verdonk niet vol
gen.
WAARNEMER
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
In Noord-Ierland zie je vaak mensen met
oranje vlaggen en oranje sjerpen om. Van
waar dat oranjevertoon?
Antwoord: Ons oranje is ook de kleur van
de Ierse protestanten sinds onze stadhouder
Willem III, die in 1689 tevens koning van
Engeland was geworden, op 11 juli 1690 aan
de Ierse rivier the Boyne zijn (afgezette)
R.K. schoonvader Jacobus II versloeg, die
via het katholieke Ierland probeerde de Brit
se troon te heroveren. De families van de
Britse kolonisten die zich eerder in Ierland
vestigden, doch ten tijde van de Ierse opstan
den in 1641 en 1688 hun bezittingen kwijt
raakten of het leven verloren, kregen hun
onteigende landerijen terug en bovendien
zorgde koning Willem voor godsdienstvrij
heid en een democratischer bestuur. De pro
testanten vieren daarom jaarlijks in juli met
veel oranjevertoon het herstel van de rechts
positie van hun voorvaderen. Overigens
behoren de meeste protestanten in Noord-
Ierland tot de Anglicaanse kerk. In de huidi
ge twisten daar willen de leden van het
extremistische Ierse Republikeinse Leger
(IRA) aansluiting van het noorden bij de Ier
se Republiek, terwijl de nakomelingen van
de Engelse kolonisten handhaving van het
Britse gezag verkiezen. De gematigden
onder de kaüiolieken en onder de protestan
ten verlangen alleen maar naar orde en rust.
Waar komt een druppel bloed in een ei van
daan?
Antwoord: De vorming van een ei begint
aan de eierstok en daar kan het gebeuren, dat
er bij het loslaten van de dooier een bloed-
vlekje op terecht komt. Bevindt zich daaren
tegen een rood plekje in het eiwit, dan wijst
dat op een ontstoken eileider. Maar onze
eieren worden vóór de verkoop geschouwd
en alle exemplaren met ongerechtigheden,
bloedvlekken en andere schoonheidsfoutjes
worden afgekeurd en terzijde gelegd.
Volgens vrienden kun je pinda 'spianten, zodat
je later zelf nootjes van eigen bomen kunt pluk
ken. Hoe moet dat? Mij lukte het niet.
Antwoord: Uit pinda's, ofwel aard-, ape- of
olienootjes, groeien geen bomen maar kruid
achtige struÜcjes, ongeveer als stamerwten.
Ze behoren trouwens tot dezelfde familie, nl.
de Leguminosum of vlinderbloemigen die
peulen voortbrengen. De plant heet Arachis
hypogaea. Als u een koude kas bezit, kunt u
ze wel rijp krijgen. Week enige zaden van
ongebrande pinda's (die bij een vogelvoe-
derwinkel of zaadhandel te koop zijn) een
dag in water en leg ze eerst binnen in een
kistje vochtige aarde om te kiemen. Wan
neer ze verplantbaar zijn, kunt u ze in bak of
kas uitplanten op 30 cm afstand van
elkaar. Houd de temperatuur zo gunstig
mogelijk. Na de bloei groeien de bloemsten-
gels in de grond verder, vandaar de naam
aardnoten. De grond mag dus niet te zwaar
of te droog zijn, want boven de aarde heeft
geen vruchtzetting plaats. Geef de planten
dagelijks lauw water. Als het gewas begint
af te sterven, rooit u de planten uit. In de
grond bevinden zich dan rijpe peulen, welke
na het drogen desgewenst gebrand kuiuien
worden.
Ik heb les in harp spelen. Van welk materi
aal worden de snaren van dat instrument
vervaardigd?
Antwoord: Eeuwenlang, vermoedelijk al
voor Davids harp, zijn die snaren gemaakt
van dunne schapendarmen. En dat gebeurt
nog wel, maar tegenwoordig gebruikt men
voor harpen ook metalen en nylon snaren, of
een combinatie van die twee.
Tha Po\'/ar of Dr»om»
Slagveld 19, 3231 AN BRELLE
Telefoon 0181 -41 37 77
Op vrijdagmiddag 3 december om 15.00
uur wordt in de bibliotheek in Ouddorp
de website 'Het Geheim van Goeree-
Overflakkee' officieel gepresenteerd. Ter
promotie van de site worden eilandelijk
'weeswTJs-kaartjes' verspreid. Onder de
genummerde kaartjes zijn er vyfen-
twintig die recht geven op een cd-bon ter
waarde van 10, de winnende nummers
zijn te vinden op vrww.geheimvango.nl.
Op Goeree-Overflakkee gebruiken jon
geren meer drugs en drinken jongeren meer
alcohol dan in de rest van Nederland. Ook
beginnen ze hier op steeds jongere leeftijd
mee, al vanaf hun 10^ 111^ jaar. Lange tijd
is dit probleem niet onderkend. Om het
drugsgebruik en de overmatige alcoholcon
sumptie onder jongeren tegen te gaan en om
het probleem onder de aandacht te brengen
van de lokale bevolking is in maart 2004 het
project 'Het Geheim van Goeree-Overflak
kee' van start gegaan. Het project richt zich
op het geven van voorlichting, het onderste
unen van de handhaving en het opzetten van
een duidelijke hulpverleningstructuur.
Bij de presentatie van de site www.geheim-
vango.nl wordt het eerste 'weeswijskaartje'
aangeboden aan wethouder van Oosterom.
Dit kaartje zal actief worden uitgedeeld op
alle plaatsen op het eiland waar jongeren
samenkomen. Het kaartje verwijst naar de
site www, geheimvango.nl. waar de
hulpverleningsinstellingen voor drugspre-
ventie en hulpverlening te vinden zijn.
Het Geheim van Goeree-Overflakkee is een
initiatief van de vier eilandelijke gemeen
ten, de GGD Zuid-Hollandse eilanden, het
jongerenwerk GO en de hulpverleningsin
stellingen op het gebied van alcohol en
drugs. Meer informatie vindt u voornoemde
website.
De opbrengst van de collecte, gehouden tij
dens de zangavond op 18 november, voor de
stichting O.Z.O. bedroeg 325 euro. Allen die
op wat voor wijze hebben bijgedragen aan
deze avond hartelijk dank! In het bijzonder
dank aan de stichting Eben Haezer voor het
beschikbaar stellen van de zaal en voor de
traktatie voor de kinderen van beide koren.
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84
Ik verwacht de Heere, mijn ziel
verwacht, en ik hoop op zijn
^''^'■^- (Psalm 130:5)
De komende zondag is weer de eerste
adventszondag. We mogen ons voorberei
den op het kerstfeest. En juist in deze tijd lui
steren we steeds weer naar het Oude Testa
ment, het boek van de verwachting. Telkens
klinkt hier de belofte van de Heiland, die
geboren zal worden. Ja steeds duidelijker
gaan de profeten spreken. Het zijn de eerste
lichtstralen van de morgen die aanbreekt. De
Zon der Gerechtigheid gaat op.
En zo komen we in het Oude Testament tel
kens mensen tegen, die gewacht hebben op
de morgen. Die hoopten op de belofte, en
uitzagen naar de komst van Christus. Hoor
hoe de stervende Jacob spreekt: Op Uw
zaligheid wacht ik o Heere. En van Simeon
lezen wij dat hij de vertroosting Israels ver
wachtte. En ook de dichter van psalm 130 is
een man met adventsverwachting. Dat lezen
we in vers 5; De verwacht de Heere. En dat is
een gespannen verwachting, heel intensief.
Want hij zegt er nog bij: mijn ziel verwacht!
In het Hebreeuws staat hier een woord dat
aangeeft dat heel zijn persoon er bij betrok
ken is. Mijn ziel wacht op de Heere meer dan
de wachters op de morgen.
Denk u eens in: iemand waakt bij een zieke.
Wat kan de nacht dan nog lang duren. Of een
soldaat op wacht. Ja zo ging het in het ouden
oosten, 's Avonds werd de poort van de stad
gesloten, en bij de poort hield men 's nachts
de wacht. En de wachters zagen aan het eind
van de nacht uit naar de morgen. Het eerste
licht aan de horizon werd met vreugde
begroet.
Wachters op de morgen: het spreekt van een
gespannen verlangen en uitzien. Maar ook
van zekerheid in dit wachten. Want de mor
gen komt. Het kan wel lang duren, maar het
daglicht zal toch een keer doorbreken.
Zo is het nu bij de dichter van Psalm 130. Hij
verkeert in de diepte van zijn leven. Zijn zon
den klagen hem aan: Heere zo gij de onge
rechtigheden gadeslaat, wie zal dan bestaan?
Maar door het geloof in Gods genade mag hij
ook weten van vergeving. Om het offer van
de Christus Die eenmaal zou komen. En
daarom nu die verachting. Nee dat is geen
ijdele verwachting. Want hij verwacht het
niet van mensen. Maar hij verwacht de
Heere. In het Hebreeuws staat er dan die
naam Jahwe: Ik zal zijn die Ik zijn zal. De
God van het verbond. De Getrouwe die zich
in Israël steeds weer laat vinden als een Hel
per in de nood.
Hoe is dat bij u en jou? Waar is uw verwach
ting op gericht? Eigen kracht en gezondheid?
Geld en goed? Wat kunnen wij een hoge ver
wachting hebben van dit leven. Maar laat u
dan waarschuwen, want daar kom je toch een
keer bedrogen mee uit. Want in de diepste
nood.... de nood van uw zonden en schuld
kan niets en niemand u redden.
En daarom alle eigen verwachtingen moeten
overboord. En dat wil de Heiüge Geest u
leren. Bidt u maar om het licht en de leiding
van Gods Geest en Woord. Opdat u van u
zelf wordt afbracht, en leert om de Heere te
verwachten.
En dat is geen lijdelijk afwachten. De Heili
ge Geest werkt een actief verwachten. Gelo
vig bezig zijn met Gods woord. Zo lees ik dat
ook in Psalm 130: mijn ziel verwacht en ik
hoop op Zijn woord. En dat is een betrouw
baar woord. In het Hebreeuws staat er:
Dabar. Dat betekent woord en daad.
Wat de Heere zegt in Zijn woord dat doet Hij
ook. Hij voert Zijn bedreigingen uit, en straft
de zonden naar zijn rechtvaardig oordeel. Dat
moet tot onze waarschuwing worden gezegd
Maar ook vervult Hij zijn beloften
Dat is zo heerlijk aan het licht gekomen op
het kerstfeest. Telkens had de Heere de
komst van de Verlosser beloofd. En na al die
eerste lichtstralen, kwam uiteindelijk de
dageraad van het heil, de Zon der gerechtig
heid. En omdat Christus door Zijn lijden en
sterven genade heeft verworven, is het nu
mogelijk, dat de Heere Zijn beloften vervult.
En daarom, na de komst van Christus mag
het des ter meer zijn: Ik hoop op Zijn woord.
Als in u zelf alle hoop is vergaan. Leg dan uw
vinger bij Gods beloften. De beloften van
vergeving en verzoening. De belofte van eeu
wig leven voor een zondaar, die de eeuwige
dood heft verdiend
Want de Heere maakt ook vandaag nog Zijn
woord waar U mag Christus leren kennen
als uw Zaligmaker, en het wordt vrede in uw
hart. Uit de diepte wordt u omhoog getild om
de rusten aan het vaderhart van God, Jazeker,
dan blijft het leven van Gods kinderen toch
verwachten en hopen. Niet meer naar de eer
ste komst van Christus. Maar de bruidskerk
van Christus ziet uit naar Zijn tweede komst.
Want dan wordt uw heil volmaakt. Hier op
aarde blijft de strijd tegen zonde en Satan.
Hier is nog zoveel duisternis Maar de grote
morgen komt! Hij heeft het immers zelf
beloofd: De kom spoedig! Kent u ook die
adventsverwachting?
Ik blijf den Heer verwachten;
Mijn ziel wacht ongestoord
Ik hoop in al mijn klachten.
Op Zijn onfeilbaar woord!
(psalm 130:3)
Ds. W. Westland, Wezep
De oecumenische gespreksgroep komt weer
bijeen op woensdag 1 december. Het thema
is dan; "Hoe ga je om met twijfel in je
geloof?"
Twijfel. Bijna iedereen herkent het wel.
Soinmigen onderdrukken hun twijfels,
omdat ze zich er zondig bij voelen. Toch is
twijfel iets heel anders dan scepsis of onge
loof. Het is het tot uitdrukking brengen van
vragen of onzekerheden. Je kunt twijfels
onderdrukken of er helemaal aan toegeven.
In beide gevallen is dat dan tot schade van je
geloofsleven. Je kunt het ook zien als een
uitdaging om te komen tot een sterker
geloofsleven en een hechtere band met God.
Twijfels kumien een heel verschillende ach
tergrond hebben. Waar komen twijfels van
daan en hoe ga je ermee om? We beginnen
om 19.30 uur en de plaats van ontmoeting is
in het Koetshuis, van Gorcumstraat 22 in
Sommelsdijk.
Aansluitend kunt u het oecumenisch avond
gebed bezoeken dat begint om 21.30 uur in
de Remonstrantse Kerk, Voorstraat 35 in
Sommelsdijk.
Christenen van verschillende kerken houden
met elkaar een avondgebed met stilte, zingen
en gebeden. Het avondgebed duurt tot onge
veer 22.00 uur.
Zaterdag 29 januari zal er in Recreatiecen
trum 'De Staver' een concert geven wor
den door het Jostiband Orkest.
Dit concert wordt gegeven ter gelegenheid
van het 40-jarig jubileum van 'Sjaloom
Zorg'.
De kaartverkoop start op maandag 29
november op onderstaande adressen: De
VVV's van Middelharnis, Ouddorp, Hel-
levoetsluis en Zierikzee. Boekhandel v.d.
Boom in Sommelsdijk, Novy in Dirksland
en 't Kampwinkeltje in Oude Tonge.
Op zaterdagmiddag 4 december om
16.00 uur kunt u een unieke uitvoering
beluisteren van de gehele uitvoering
van de orgelcyclus 'La Nativité du
Seigneur' van OUvier Messiaen. Het
negendelige werk wordt afgewisseld
met enkele delen uit 'A Ceremony of
Carols' van Benjanmin Britten voor
hoge stemmen, gezongen door een aan
tal leden van het jong kamerkoor 'Fio-
ri Musicali', en met enkele kleine
kerstkoralen van J.S.Bach. Organist is
Sietse van Wijgerden, het concert
vindt plaats in de de R.K. kerk te Mid
delharnis. De entree bedraagt 4 voor
volwassenen en 3 voor jeugd t/m 18
jaar. De kerk is open vanaf 15.30 uur.
De kerstcyclus die uitgevoerd zal worden, is
een van Messiaens vroegere werken. Delen
als 'Les Bergers' (de herders), 'Le Verbe'
(het Woord) met de eindeloze melodie die
als het ware het verspreiden van Gods woord
over de wereld uitbeeldt, 'Les Anges' (de
engelen): een stuk voor alleen hoge snelle
stemmen, 'Les Mages' (de wijzen): het lang
zaam voortschrijden in kleurrijke klanken,
en als hoogtepunt van de 20e eeuwse orgel
muziek met een tocatta in de sfeer van Dupré
aan het slot: 'Dieu Parmi Nous': (God onder
ons) waarin in de dalende pedaalnoten de
afdaling van Gods zoon naar de aarde
gehoord kan worden. Elk deel is geïnspi
reerd op teksten uit de Bijbel.
Messiaen kan gerekend worden tot één van
de allergrootste componisten van de 20e
eeuw. Hij werd in 1908 geboren in Avignon,
studeerde in Parijs o.a. piano, orgel, slag
werk, muziekgeschiedenis en compositie.
Vanaf 1931 is hij zijn gehele leven organist
geweest aan de Ste.-Trinité te Parijs, waar
hij al snel internationaal vermaard werd van
wege zijn uitvoeringen. Messiaen greep
terug op het impressionisme met bijvoor
beeld Debussy, maar ook op laat-romatici
als Moussorgsky, Gounod en Fauré. Zijn
vernieuwende betekenis ligt vooral op het
gebied van het ritme en het kleurengamma
van de muziek.
Om het concert nog toegankelijker te maken
voor een breed publiek worden enkele delen
uit de 'Ceremony' van Britten uitgevoerd,
werken welke behoren tot direct tot de luis
teraar aansprekende muziek, gecomponeerd
voor 3-stemmige hoge partijen. Tevens kunt
u verast worden door de contrasten tussen
Bach en Messiaen! Zo kunt u bijvoorbeeld
een overgang horen van hoog klinkende
tonen, welke van de ene nar de andere com
ponist overgaan. Uitvoerdende aan het orgel
is Sietse van Wijgerden, afgestudeerd als
musicoloog en als docerend-, uitvoerend-,
en kerkmusicus. Hij voerde o.a. alle orgel-
werken van J.S. Bach en C. Franck uit.
Op vrijdag 26 november is er weer een uit
zending van Superpolitiek op Radio
Superstar. Rechtstreeks vanuit het Diek-
huus presenteren Jan van Dop en Berend-
Jan Bruggeman dit programma. Te gast
zijn vertegenwoordigers van VVD, CDA
en PvdA. Superpolitiek begint om 19.00
uur. U kunt Radio Superstar beluisteren op
105.9 (kabel gem. Middelharnis), 107.3
FM (vrije ether) en via www.superpoli-
tiek.tk.
Zaterdag 27 november, gaat de Chr.
Gem. Zangver. "Soli Deo Gloria" uit
Stellendam, oliebollen verkopen. De
oliebollen worden gebakken door onze
vroegere Stellendamse bakker, dhr. Jan
Troost. U bent allen hartelijk welkom
vanaf 8:00 uur op het Oranjeplein in
Stellendam. Dus tot zaterdag!
11-
Geen mens toch zeker!
Maar er is in ieder geval iets bereikt. Georgië Zwalba
verzekert Franz dat hij hem van het nodige zal voor
zien. Hij wenkt hem om mee te komen. Samen lopen
ze over het kampterrein naar de poort, waar de wacht-
barakken en opslagplaatsen zijn. Er staat een wacht
post, die bijna slaande ruzie krijgt met Georgië als die
verteh het een en ander nodig te hebben, dat in één van
de gebouwen staat. Maar de schildwacht heeft
opdracht dat niemand de gebouwen in mag, wat ook
voor Georgië Zwalba geldt.
Geamuseerd staat Franz het twistgesprek aan te horen.
Het rappe Russisch doet grappig aan en al verstaat hij
maar een paar woorden, één ding is zeker: Volgens
Zwalba is de wachtsoldaat een zoon van een vrouw die
met liefde haar brood verdient.
Woedend draait hij zich om en gaat terug naar het
gebouw waarin de werkkamer van Franz gemaakt
moet worden. Onder het lopen uit hij allerlei verwens
ingen aan het adres van de wacht en wie weet wat nog
allemaal meer.
Ondanks alles kan Franz van het hele geval slechts de
humor inzien en dat is duidelijk op zijn gezicht te
lezen. Maar de sergeant Georgië Zwalba is dermate in
zijn wiek geschoten dat hij bezweert dat de schild
wacht zeker door zijn toedoen in een strafkamp zal
komen.
In het gebouw gaat hij gelaten in de vensterbank zitten.
Hier komt de tabaksbuidel weer te voorschijn en even
later zitten beiden genoeglijk te roken.
'Er is geen enkele Rus die deugt, nee waarachtig geen
een', bromt hij voor zich heen.
Als hij ziet dat Franz hem geamuseerd aankijkt, vliegt
hij verontwaardigd overeind.
'Ik geen Rus. De Georgiër'voegt hij er veelbetekenend
aan toe.
Franz kmkt begrijpend. Dit verklaart meteen waarom
de man hem zo vriendschappelijk gezind is.
'Jij communist?' wil Franz weten.
De man kijkt hem met een schuinse Wik aan en mom
pelt dan een paar onverstaanbare woorden. Zoiets als:
ledere Rus is toch communist.
Franz is er zeker van dat de partij-ideologie Georgië
Zwalba niet zo erg hoog zal zitten.
'Wat nu?' wil Franz weten, als ze een hele tijd hebben
zitten nietsdoen.
'Wachten', verklaart Georgië.
'Waarop?'
'Straks zal kameraad kapitein wel zorgen dat alles
geregeld wordt.'
'Oh.'
'Da!'
Hij knikt heftig. Er is al meer gedaan dan van hem ver
wacht mocht worden. Nu moet de kapitein, als die
straks komt, maar verder zien. Het duurt nog minstens
een paar uur voor kapitein Stephan Bemerian op de
commandantura zal verschijnen. Zwalba zit genoeglijk
in de vensterbank.
Franz verveelt zich stierlijk en voeh zich allesbehalve
op zijn gemak. Als straks de kapitein komt en vraagt,
wat ze allemaal gedaan hebben, voorziet hij echt moei-
üjkheden.
Zwalba echter trekt zich nergens iets van aan en weet
de tijd op z'n gemak door te brengen.
Maar als de kapitein op de commandantura verschijnt,
is Georgië Zwalba één en al actie.
'De naar kapitein. Jij schrijven. Begrepen?'
'Da.'
Het is Franz duidelijk dat er nu tot actie overgegaan
moet worden.
Georgië waagt het er toch maar niet op om te blijven
zitten, tot de kapitein bij hem komt.
Met forse stappen beent hij naar de commandantura
waar hij zich bij de kapitein meldt. Na tien minuten
komt hij gUmlachend terug: 'Kapitein zeggen: dade
lijk komen.'
Franz knikt dat hij het begrijpt en is inmiddels bezig
met een tekening van een interieur, zoals hij dat graag
als werkkamer zou willen hebben. Georgië kijkt over
de schouders van Franz en volgt aandachtig de pot
loodlijnen, die zich snel tot kasten en ander meubilair
samenvoegen.
'Dat mooi', gnuift de Rus als hij ziet, hoe Franz zijn
plaimen construeert.
Als deze zijn ontwerp klaar heeft, loopt hij met Geor
gië de kamers door en wijst op het papier aan welk
meubel of voorwerp op een bepaalde plaats moet
komen te staan. Ze zijn zo verdiept in hun werk dat ze
niet merken dat de kapitein binnen is gekomen.
'Goede morgen', groet die.
'Goede morgen, kapitein.' Franz brengt stram de mili
taire groet.
'En hoe ver bent u met uw plannen?' informeert de
kapitein.
Franz toont hem zijn voorlopig ontwerp en vraagt ter
loops, of er aan een tekentafel te komen is. Evenals
Georgië is de kapitein verbaasd, dat er om zo'n ding
gevraagd wordt. Ook hij ziet het verband niet tussen
bos en eventuele landbouw én een tekentafel. Immers
bos en landbouw doet men buiten en niet achter een
tekentafel.
Franz moet praten als een standwerker om de kapitein
aan het verstand te brengen, waarvoor hij het gevraag
de nodig heeft. Die staat hem daarbij stuurs aan te kij
ken. Zijn gezicht verraadt duidelijk onbegrip en ach
terdocht.
Tot slot zegt hij dan: 'U zult het gevraagde krijgen,
maar ik wil u nog eens in herinnering brengen dat wij
prestaties van u eisen. Het resultaat van uw werk zal
buiten gezien moeten worden en niet achter een teken
tafel. Daar kan namelijk niets verbouwd worden',
voegt hij er dreigend aan toe.
Franz glimlacht: 'Zeker kapitein, ik ben dat met u
eens.' En dan tracht hij uit te leggen, hoe één en ander
verband met elkaar houdt. Hij kan kapitein Stephan
Bemerian niet geheel overtuigen. 'U vergeet waar
schijnlijk niet', zegt deze, en in zijn stem klinkt een
dreigende ondertoon, 'dat als u zich niet waar maakt,
dit kwade gevolgen voor u zal hebben.'
'Zeker kapitein. Ik aanvaard de gevolgen volledig, dat
heb ik u al verteld.'
'Hm.' De kapitein kijkt hem diep in de ogen: 'Wij zul
len u zoveel mogelijk tegemoet komen.'
'Dank u.'
'Stelt u mij een lijst ter hand, waarop u duidelijk uit
eenzet, wat er nodig is om uw werk naar behoren te
kunnen verrichten. We zullen dan zien hoe vlug uw
wensen gereahseerd kunnen worden.'
'Om te beginnen zou ik graag een tafel en stoelen wil
len hebben: schrijfbenodigdheden heb ik al.'
'Het komt voor elkaar. Laat sergeant Zwalba mij uw
wensen brengen; we zullen dan zo vlug mogelijk voor
uitvoering zorg dragen.'
'Graag kapitein.'
Deze groet en gaat naar zijn bureau. Daar heeft hij
nadien een bespreking met de kameraden, luitenant
Igorowitsj en commissaris Boetiloff.
In de loop van de morgen wordt de werkgelegenheid
van Franz verder uitgebreid. Sergeant Georgië Zwalba
heeft de leiding bij het werk en vuurt de plennies en
soldaten aan tot grote spoed.
(wordt vervolgd)