NADER COMMENTAAR e t i eb Woningbouw havenkanaal Sommelsdijk onder vuur PREDIKBEURTEN Forums Kerst/wintermarkt te Ouddorp De verborgen agenda Vuurwerk, nood en hulpverlening EIIAtlDEli-IIIEUWS EIUVt1DEI1-rilEUW5 Mttl Een reactie Definitie van sedatie door de NPV Voorbeelden uit de praktijk Zondag 28 november 2004 Rust niet voordat gy ze van buiten kunt PAGINA 2 fSï: VRUDAG 26 NOVEMBER 2004 Het is me een behoefte om ditmaal iets te schrijven over de invulling van deze rubriek. Dat hangt samen met eventuele vragen bij de lezers en mogelijke misverstanden over wat ik schreef. Enige weken geleden schreef ik een artikel over terminale sedatie. Over hetzelfde onderwerp schreef ik in het Gereformeerd Weekblad (uitgave van Drukkerij-Uitgever ij J. Bout, Huizen). De tekst van beide arti kelen was niet dezelfde, de strekking wel. Dezer dagen ontving ik een brief van mevrouw A.C. van Dijk, die schreef in haar hoedanigheid van Coördinator - NPV-Con- sultatiepunt. Zij schreef mij over mijn artikel in 'Eilanden Nieuws' van 3 september j.l. Daarnaast is er een artikel verschenen waarvan ik hierboven melding maakte, in het Gereformeerde Weekblad, waarop zij ook inhaakt. De tendens van de brief van mevrouw Van Dijk - ik neem aan, min of meer officieel namens de NPV - is, dat ik geen zuivere definitie van sedatie hanteer, als gevolg waarvan er verwarring ontstaat. Maar dat niet alleen. Ik wees erop dat er situaties zijn waarin van sedatie wordt gesproken terwijl er in feite - om het in mijn woorden te zeg gen - vertraagde euthanasie wordt toege past. Vooral de relatie tussen sedatie en vertraag de euthanasie wordt door de briefschrijfster betreurd en bekritiseerd. Uit het bij deze brief gevoegde informatie materiaal blijkt dat de NPV uitgaat van de volgende definitie van sedatie in de termina le fase: sedatie in de terminale fase is het met behulp van medicijnen tot stand brengen van een toestand van diepe slaap bij een patiënt met een korte levensprognose, als uiterste mogelijkheid om zijn ondragelijk lijden te verlichten. "Doel van sedatie is dus verlich ting van op andere manieren niet te beïn- vloeden pijn en andere symptomen, en niet het actief beëindigen van het leven". De schrijfster verzet zich tegen de door mij gewekte indruk dat sedatie een verkapte, wijl vertraagde vorm van euthanasie is. Ik heb uiteraard het artikel waarop zij doelt, er nog eens op nagelezen. Het was met toe stemming van de redactie van Eilanden Nieuws overgenomen in het Christelijlk Gereformeerd Kerkblad voor het Westen. Van dat blad is de in christelijk gereformeer de kringen zeer bekende scribent de heer D. Köole uit Den Haag, eindredacteur! Hij ver telt - zo vermeldde ik in Eilanden Nieuws - dat hij uit eigen waarneming in verpleeghui zen in het westen van het land moest conclu deren dat sedatie in een aantal gevallen een vertraagde vorm van euthanasie is. In mijn artikel gebruikte ik de uitdrukking van de heer Koole: 'een gefaseerde vorm van euthanasie'. De reactie van de zijde van de NPV komt hierop neer, dat met deze voorstelling van zaken een verkeerde indruk wordt gewekt; namelijk alsof sedatie een vertraagde of ver kapte vorm van euthanasie is. Zoals hierboven gezegd, heb ik mijn beide artikelen er nog eens nauwkeurig op nagele zen. Het is immers geen gering verwijs als men je voorhoudt ten onrechte onrust te zaaien. Bij herhaalde herlezingen van mijn beide artikelen (in Eilanden Nieuws en in het Gereformeerde Weekblad) meen ik te mogen zeggen, dat ik duidelijk onderscheid gemaakt heb tussen sedatie in de oorspron kelijke betekenis van het woord. Zij bedoelt namelijk het verminderen van ondragelijke pijnen. Anderzijds wordt de term sedatie ook gebruikt om het stervensproces te bespoedi gen. In zeventien procent van de gevallen is dat zelfs het beoogde doel, las ik in een offi cieel overzicht. In het artikel heb ik tussen beide vormen een duidelijk onderscheid gemaakt. Mijn bedoe ling is niet geweest te zeggen of te suggere ren dat elke vorm van sedatie een vertraagde en dus verkapte vorm van euthanasie is. Ik heb de lezers niet ongerust willen maken, maar tot waakzaamheid opgeroepen. Een percentage van zeventien procent waar in sedatie vertraagde euthanasie is, liegt er niet om. De intentie van mijn artikel is dus vooral: let erop en vraag ernaar wat er gebeurt; dus wat er met sedatie beoogd wordt. Er bestaat in een aantal gevallen een kloof tussen de door de NPV gehanteerde definitie en wat er fei telijk onder de naam sedatie gebeurt. Het lijkt mij noodzakelijk dat de NPV de kloof tussen haar definitie en het feitelijk gebruik erkent. Als er een verwijt gemaakt moet worden, moet de schrijfster namens de NPV niet aan mijn adres zijn. Zij moet zich richten tot hen die onder de naam sedatie een verkapte (wijl vertraagde) vorm van euthanasie toepassen. Dat dit gebeurt valt niet te ontkennen. Ik achtte het mijn taak op de incongruentie tussen de oorspronkelijke betekenis van de term, en het feitelijk gebruik ervan te wijzen. Ik deel de vraag, onlangs geopperd in een landelijk dagblad, om een heldere definitie van sedatie. Daardoor wordt, hoop ik, alle misverstand voorkomen. Nu ik toch op de noodzaak van verduidelij king wijs, wil ik nog een ander punt aan de lezers voorleggen. Ik schrijf mijn columns (wilt u: artikelen voor de rubriek Ethiek) ruim veertien dagen vóór de datum van verschijnen. Daarom kan ik niet altijd de laatste ontwikkelingen rond om een thema er in verwerken. Mijn column bedoelt geen hoofdartikel van een krant te zijn! Zo'n hoofdartikel becom mentarieert en kritiseert (desnoods) recente gebeurtenissen. Met mijn column tracht ik door te stoten naar achtergronden en wijs ik op een trend die zich aftekent. Het gaat mij niet om actu eel en direct commentaar, maar om het teke nen van achtergronden en het doorlichten van ontwikkelingen. Mijn artikelen hebben meestal iets van een nabeschouwing, in de hoop dat de lezers er voor komende of later gebeurtenissen iets mee kunnen doen. Dus meer een dieptepeiling dan een actuele kriti sche commentaar. Het gaat mij om de ach tergronden en samenhangen, die de lezers doorzicht geven in wat er aan de orde is. Ten slotte zij gezegd, dat alle schrijven een poging is. De lezer oordele zelf over wat hij of zij ermee kan. W.H. VELEMA OUDDORP - Hersteld Herv. Geni. Dorps- kerk: 9.00 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam en 18.30 uur kand. M. Ale- man, Uddel. Eben-Haëzer: 9.00 uur kand. M. Aleman, Uddel en 18.30 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland - Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Gen Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. W. P. Ferguson - Doopsge zinde Gem. 15.00 uur Inwijdingsdienst nieuw ge-bouw. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes en 18.30 uur ds. H. Westerhout, Harderwijk - Hersteld Herv. Gem. voorbereidingszondag Hei lig Avondmaal 9.00 en 10.45 uur ds. J. Post, Putten en 17.00 en 18.45 uur ds. J. Kot, Borssele. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 uur ds. A. Belder en 16.30 uur dr. P. H. van Har ten, Ridderkerk - Hersteld Herv. Gem. 11.00 en 19.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. viering Heilig Avondmaal en nam. nabe- trachting Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van Beek en I8.30uurds. C. G. Kant. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Korteweg, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Gen Kerk 9.30 uur ds. J. J. Th. Meijer, viering Heilig Avondmaal - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, voorbereiding Heiüg Avondmaal en 18.00 uur ds. P. van den Heuvel, Bunnik - Gen Gem. 10.00 en chr. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag slultingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14,00 uur sluitingstermljn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerlus, tel. (0187)47 1022, e-mall: J.ViIlerlus@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóc5r 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 ning Heilig Avondmaal en nam. dank zegging Heilig Avondmaal. HERKINGEN Herv. Gem. 10.00 uur kand. J. Kooij, Barendrecht, voorberei ding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. A. Belder - Hersteld Herv. Gem. 'Prins lohan Frisoschool' 9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 14.30 uur ds. A, A. Brugge. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. Th. W. H. van der Heijden en 15.30 uur samenzangdienst, ds. T. W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christenge meente, het Prieel, 14.30 uur K. van Holten, doopdienst. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes - Hersteld Herv. Gem. aula Chr. Scholengemeen schap 'Prins Maurits' 9.30 uur ds. J. C. den Toom en 17.00 uur ds. C. Gielen - Chn Gen Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. M. Kater-Gen Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. L. Blok, v.m. voorbereiding Heilig Avondmaal en nam. bediening Heilige Doop - Gen Kerk 10.00 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. J. T. Baart - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. A. van Groos en 16.45 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. GEm. 9.30 uur kand. J. A. J. Bals, Horst en 18.00 uur ds. L. Quist, Groot-Ammers - Hersteld Herv. Gem. 'Ons Dorpshuis' 9.30 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 16.00 uur kand. M. Aleman, Uddel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heiüg Avondmaal - Gen Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Ge meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. J. Reijm, Nieu- werkerk a/d IJssel, voorbereiding HeiÜg Avondmaal en 18.00 uur ds. J. Willem- sen - Gen Gem. 10.00 leesdienst en 15.00 uur ds. L. Blok - Gen Kerk 10.00 uur ds. C. M. Baas en 18.00 uur ds. J. Schep. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorneweerd, voorbereiding Hei lig Avondmaal en 18.00 uur ds. T W. van Bennekom - Gen Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. Joh. Arensman, v.m. bediening Heilig Avondmaal. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht - Hersteld Herv. Gem. 't Centrum 11.30 uur kand. A. P. Muilwijk, Kesteren en 16.00 uur ds. J. Koppelaar, Abbenbroek - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Gen Kerk 10.00 uur de heer J. Glas en IS.OOuurdrs. J.H. Becker. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Reehorst, Piershil, voorbereiding Heilig Avondmaal. Op dinsdag 30 november a.s. is er in de Gereformeerde Kerk, Dorpstienden 15 te Ouddorp, een verkoping van leuke kerstde coraties, kransen, paddestoelen, festoenen en vogelverwenartikelen tegen zeer redelij ke prijzen. Ook worden er kerstartikelen ver kocht uit het rommelmarktassortiment; dat betekent dus mooie dingen tegen zeer lage prijzen. De kerst/wintermarkt begint om 9.00 uur en eindigt om 16.00 uur. Uiteraard is er koffie met cake, en het 2e kopje is gra tis. U bent van harte welkom'. Het politiek bedrijfin Nederland gaa t door. Sommi gen denken dat tiet maar een saaie bedoening is. Niets is minder waar Neem nu de afgelopen weken. Minister Donner zegt iets wat het kabinet al eerder in een brief had aangegeven. De regering zoekt naar maatregelen om uitwassen als de moord op Van Gogh tegen te gaan. Daar is niets mis mee. Nu was vriend en vijand (ook vriend) het erover eens dat Van Gogh een scherpe tong had en kwetste. Dat hij daar bij naar algemeen geldende waarden en normen over de schreef ging, is duidelijk. Dat hij daarbij naar bij belse waarden en normen over de lijn ging, behoeft geen betoog. Er zijn uitdrukkingen door hem geno teerd die ronduit godslasterlijk waren. Welnu, toen die twee lijnen bij elkaar kwamen, sloeg de vlam in de pan. Enerzijds de verse wond die gesla gen was door de moord op iemand die de grenzen van de vrijheid van meningsuiting - er zijn kennelijk toch grenzen! - voortdurend overschreed en daar mee verlegde. Anderzijds een statig ogende minister van christelijke huize, die aankondigt dat eens geke ken moet worden of die grenzen niet wat terugge drongen kunnen worden door het artikel in het Bur gerlijk Wetboek over smadelijke godslastering 'op te poetsen. We hebben het geweten. Waar partijen later toega ven in de Kamer even niet bij de les geweest te zijn toen de regeringsbrief bekend werd, waren ze we! bij de pinken toen CDA-er Donner op het congres van zijn partij de opmerking over smadelijke godslaste ring herhaalde. Toen was de politiek ineens wel spannend. Toen bleek dat politiek wel degelijk met levensbeschou wing te maken heeft en dat zodra daartoe de gele genheid geboden wordt, wordt toegeslagen Ga maar na: afgelopen week een debat over smadelijke gods lastering, een motie daarover die is weggestemd, maar die tot resultaat heeft dat niemand er meer om heen kan om daar in een minder beladen context nog eens over te debatteren. Het onderwerp heeft vol gens veien alles te maken met de verhouding kerk en staat, en met bevoordeling van een bepaalde groep. Het is voor velen 'dus' politiek correct om tegen te zijn. In het kielzog van het debat over de motie is en passant maar even aangekondigd dat er dan ook maar eens moet worden gesproken over de wetten die het openbare leven op zondag inperken. En, om het verhaal compleet te maken, daarmee kan het CDA even de pen op de neus gezet worden Die par tij is dan wel is waar terug van weggeweest, maar moet niet denken dat.Zo werkt dat D'66 (toen nog met de is ooit opgericht om de Nederlandse samenleving te hervormen, te beginnen met 'Den Haag'. Daarbij zijn alle voorgestane veran deringen middelen om de autonomie, de zedelijke onafhankelijkheid van de individuele mens, gestalte te geven. Van baas in eigen buik tot de door burgers gekozen burgemeester gaat het om één ding: een samenleving waarin de mens uitmaakt wat hij wil en welke waarden en normen daaraan worden gehan gen. De waarde waarom alles draait is: non-discrimi- natie. Het verbod op smadelijke godslastering is daarmee in strijd. Dat bevoordeelt een bevolkings groep (bevolkingsgroepen). Je hoeft het niet met iemand eens te zijn om hem toch te bewonderen. Zo ook als het gaat over politie ke partijen. De hen/ormingsagenda van D66 is dezelfde gebleven. Op sociaal-economisch gebied een alleszins redelijke partner Een partij om een coalitie mee aan te gaan. Klein genoeg om geen bedreiging te zijn, groot genoeg om coalitiegenoten bij de les te houden. Maar tevens een paard van Tro- Je, want de hervormingsagenda bleef Niet alleen afgesproken hervormingen (staatsrechtelijke veran deringen, bijvoorbeeld de gekozen burgemeester), maar ook de verborgen agenda, emancipatie tot op het individu. In dat licht Is de actie van mevrouw Van der Laan een logische en kunnen we nog meer ver wachten. Emancipatie tot op het bot van de samenleving: het individu. We zouden dus nu bijna een vorm van col lectief geluk bereikt moeten hebben. Nee, dus De maatschappelijke kilte slaatje tegemoet De fractie leider van D66 Dittrich heeft dat goed aangevoeld toen hij dezer dagen zijn zorg over de ontwikkelingen in Nederland uitsprak. Daarbij wees hij op de afbraak van het zuilenstelsel: maatschappelijke hoofdstro men in de samenleving met een 'eigen' organisatie en onderlinge solidariteit Ook met eigen macht Eén van die stromingen, de socialistische, heeft vanouds veel heil van de staat verwacht - mensen blijven toch ergens heil verlangen. De tegenpool - de liberale stroming - onderstreepte de vrijheid van de mens en daarmee het principe van de marktwerking. Daartus sen zat de machtige christelijke zuil, met haar sterke band aan allerlei organisaties in de samenleving. Dat alles is in rap tempo afgebroken. Dat ziet Dittrich ook wel, sterker: zijn partij heeft tot doel (gehad) dat zuilenstelsel af te breken Wat dat betreft huilt hij dus krokodillentranen, maar zijn analyse is terecht Na de moord op Theo van Gogh stonden de talloze forums op het internet ineens weer volop in de belangstelling. Iedereen die wil kon daar zijn of haar mening kwijt. Nou Ja, mening. Veel forums zijn gevuld met ellenlange pagina 's onnozel geleuter en met praatjes van de 'ik wil gehoord' worden en de 'ik heb geijk' figuren. Het taalgebruik is in meer dan één opzicht onder de maat. Veel moderators, die bestaan echt, grijpen pas in als het te laat is. Het eerste wat opvalt is dat een groot aantal deelnemers aan de digitale discus sie anoniem blijft. Terwijl er sprake is van 'ingezonden brieven' en opmerkingen blij ven de meeste schrijvers onbekend. Het blijft bij initialen, een voornaam en de meest vreemde pseudoniemen. De onder werpen variëren van landelijk en serieus tot eilandelijk en belachelijk. Zelfs over deze archipel kunt u op de marktplaats van meningen terecht. Sommige thema's keren met de regelmaat van de klok terug. Fleuren, drugs, verkeer en godsdienst zijn populair. Hierbij geldt het klassieke adagi um: nergens verstand van, maar overal een mening over. De forums zijn te verge lijken met columnisten die wekelijks, soms dagelijks de lezer teisteren met hun onge zouten mening. En dat laatste kan niet ontkend worden. Op een lokaal forum zwalkten we van de stelling dat het huis-aan-huis blad De Fla- eke extreem rechts is naar de DPN, u weet wel die politieke groep in opkomst, die medewerkers zoekt. Moeten we in het toet senbord klimmen om de voorzitter van dit ambitieuze platform aan een prestigieuze Award te helpen? We vernemen nog meer. Bjvoorbeeld over een forumganger die iets niet of Juist wel vertelt. Over de kleuren van de website en het nut van superpolitiek. Ook een diepgaande discus sie over het modem van een internetprovl- der werd niet geschuwd. Kortom, als u niets te doen heeft of zich gewoon een kwartiertje wilt ergeren: bezoek een van de digitale discussieforums. Het is beslist geen veelkleurige flora. Het Is eenzijdig heid troef. Het is Ja of nee. Geen mening mag ook, maar telt natuurijk niet mee. Bent u voor of tegen een verhoging van maximumsnelheid, de monarchie en aso- bakken in het centrum van de grote ste den? Wilt u witte of aluminium horizon vervuilers? Ik stel voor om forums alleen nog maar op de weekmarkt toe te staan. De onderwerpen zijn onbeperkt en boven dien kunt u naar hartelust over het forum heen en weer lopen. Loopt u mee van het kastje naar de muur? Geen zuilen meer, wel een samenleving waarin de geëmancipeerde mens in vrijheid zijn weg kan gaan en die dat dan ook doet, zij het dat hij nu aanloopt tegen een zuil die sociaal en qua identiteit van een andere orde is Dat geeft spanning, waarop de indivi duele burger geen antwoord heeft. Gevolg: de over heid moet het oplossen. Je wrijft je ogen uit. D66 enerzijds een partij die niet ophoudt heilige huisjes - in de meest serieuze versie bedoeld - omver te werpen, de partij die de restan ten van het zuilenstelsel steeds weer aan de orde stelt D66 die constateert dat na het omvem/erpen van de zuilen zich een samenleving heeft onh/vlkkeld, die met veel zaken geen weg weet De gebeurtenis sen van de laatste tijd vragen zelfs om een krachtige overheid. Zeker weten dat als de overheid zich (te) krachtig profileert D66 de partij zal zijn die dat aan zal vech ten, want de rechten van de individuele mens mogen niet in het gedrang komen. Als het zo gaat is die par tij veroordeeld tot een lage bestaansgeschiedenis. Prof. dr. A. Th. van Deursen is bij liefheb bers van de vaderlandse geschiedenis een populair schrijver. Voor zijn emeritering was hij hoogleraar in de nieuwe geschiede nis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Het is al meer dan dertig jaar geleden dat ik met veel genoegen zijn 'Bavianen en slijk- geuzen' las, over de woelingen in de Neder landen gedurende de jaren voorafgaande aan de Dordtse Synode van 1618/1619. Andere publicaties van hem zijn 'Mensen van klein vermogen' en 'Een Dorp in de Polder'. Onlangs verscheen van hem 'De last van veel geluk'over de geschiedenis van onze lage landen gedurende 1555 tot 1702. Het kan zijn dat ik op de inhoud van dat boek Deo volente nog eens terug kom. Nu gaat het me om een veel kleiner maar tegelijkertijd fijnzinnig werkje. Het draagt de merkwaardige titel (precies zo geschre ven): 'Rust niet voordat gy ze van buiten kunt'. Het laat iets zien van de betekenis van de Tien Geboden in de praktijk van alle dag gedurende onze zogenaamde Gouden Eeuw. In de protestantse kerkdiensten worden elke zondagmorgen de Tien Geboden aan de gemeente voorgehouden. Daarnaast komen ze regelmatig in de catechismus-preken aan de orde. Dat is nu zo. Dat was ook in de zeventiende eeuw het geval. Veel predikan ten uit die tijd hebben hun catechismus-pre ken in boekvorm uitgegeven. Zo zijn dus ook de predikaties over de Tien Geboden, zoals ze toentertijd werden gehouden, nog bekend. Prof. Van Deursen heeft een tiental van deze prekenbundels onderzocht naar de inhoud van de preken over de Wet des Hee- ren. U begrijpt wel dat dat een aardig tijds beeld geeft. Want als er ooit concreet en met het oog op de dagelijkse praktijk gepreekt werd en wordt, dan is het wel als de Tien Geboden aan de orde zijn. Die verklaringen weerspiegelen op hun manier de manier van leven van toen. Enkele van de gebruikte verklaringen zijn die van: H. Bastingius, C. Poudroyen, P. van der Hagen, D. Knibbe en B. Smytegelt. Ook het zogenaamde Schatboek van Z, Ursinus, de opsteller van de Heidelbergse Catechis mus, is erbij betrokken. Met elkaar leven we in de laatste maanden van 2004. Binnenkort hopen we met elkaar weer oud en nieuw te vieren. En zoals we eigenlijk gewend zijn, zal er ook weer veel vuurwerk bij de jaarswisseling worden afge stoken. Veel jonge en oudere mensen zullen vuurwerk gaan kopen of hebben het al gekocht. Een ieder zal er ook wel plezier aan beleven om het allemaal af te steken. Als we echter het totale bedrag straks weer zullen horen, dat aan de totale hoeveelheid vuurwerk is uitgegeven, en we zetten daarte genover de enorme nood in de wereld, en zeker van de vervolgde christenen in zoveel landen, zouden we dan niet een klein bedrag Prof Van Deursen behandelt elk van de geboden apart, zij het dat hij het derde gebod in twee hoofdstukken bespreekt, eerst over het vloeken, daarna over het zweren. Juist in het licht van het actuele debat over de straf- rechtbepalingen aangaande de godslastenng is het goed eens te luisteren naar de preken van toen over datzelfde onderwerp. "Wat wil het derde gebod?", zo vraagt de Catechis mus. "Dat wij niet alleen met vloeken of met valse eed, maar ook met onnodig zweren, de Naam Gods niet lasteren noch misbruiken, noch ons met ons stilzwijgen en toezien zul ke schrikkelijke zonden deelachtig maken..." Uit de gehouden preken over dit onderwerp is op te maken dat de zonde van het vloeken erg algemeen was. Zelfs bij kin deren die nog maar nauwelijks konden pra ten. "Rijt gy op schuiten, op wagens, op wegen in Holland, Zeeland en door gantsch Nederiand, 't is of gy in de helle leefde. Elk heeft vloeken, nieuwe en oude", zegt de Middelburger Bemardus Smytegelt. De mensen kennen de ernst van de zonde niet, aldus ds. Poudroyen. Ze houden vloeken "voor een swackheyt, ofte voor een aenge- nome gewoonte." De predikanten uit die jaren zijn er niet onduidelijk over: ten aanzien van de hand having van het derde gebod heeft de over heid een duidelijke taak. Ze heeft de plicht alle vloekers en lasteraars te bestraffen. Bas tingius haalt de wet van Mozes aan; hij doet dat in de vertaling uit de tijd voor de Staten vertaling: "Wanneer een ziele sondigen sal, dat hy eenen vloeck hoort, ende by dies getuyge is, oft gesien, oft bevonden heeft, ende niet voorder van hem gheseyt, die is eender misdaet schuldich." Dat geldt van iedere particuliere persoon. Maar dat geldt temeer van degenen "die met hare authori- teyt sulcke lasteringhe soude connen weeren ende verbieden, nochtans tselve niet en doen." Ds. Beeltsnyder verwijt de christelij ke magistraten hun slapheid in dezen. In de praktijk dragen ze geen enkele zorg om de lastering van Gods Naam te weren. Nee, dan de Turken nog eens!, die straffen deze zonde met de dood. Niet dat het aan de wetten zelf ligt, zegt ds. Van der Hagen. "De overheden onder ons hebben goede en heylsame ordon nantie gemaeckt. God geve dat sy die hand haven, of 't zijn kloeken zonder klepels." De predikanten uit de Gouden Eeuw laten niet na hun afkeuring over deze praktijk te laten horen. Zowel hun hoorders zelf als, over hun hoofden heen, de overheden wor den vermaand om deze en andere zonden na te laten. Weet u dan niet dat er geen zonde is die God meer vertoornt? Wie de heilige Naam van God ontheiligt, zo zegt ds. Gent- man, steekt hem in het hart. Maar Hij zal het bezoeken! Smytegelt weet een exempel uit de historie op te halen die deze dreiging van Goddelijke straf onderstreept. Het wort aangeteekent in de historiën dat er geduiren- de den Spaanschen oorlog een Spanjaard was, die vreeszelyk vloekte. Maar wat gebeurt er? Daar komt er een, die schiet zyn musket af in zyne eenvoudigheid, en treft dien vloeker in zyne tonge. N.a.v.: A.Th. van Deursen, Rust niet voordat gy ze van buiten kunt. De Tien Geboden in de 17e eeuw. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. 224 pag. ISBN-nummer 90-6140-882-2. Prijs €18,90. J.M.J. Kieviet voor de hulpverlening apart kunnen zetten? Bijzonder valt hierbij te noemen de enorme nood van de christenen (en vele anderen) in Noord-Korea. Daarom roept de Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK) te Gorinchem iedereen, jong en oud, op, om een kleine gift te storten op bankrekeningnummer 38.52.87.445 t.n.v. Stichting De Onder grondse Kerk te Gorinchem o.v.v. 'Christe nen Noord-Korea'. De SDOK hoopt dan met deze financiën een extra actie te kunnen doen om de nood te kunnen lenigen. Van harte aanbevolen! Tevens hoopt de SDOK, dat de ouders er met hun kinderen over spreken om zo ook een stuk bewustwording bij te brengen. Voor inlichtingen kunt u altijd bellen met de heer Kruithof, hoofd voorlichting en fonds werving van de SDOK, tel.: 0183 - 561186 of065I-125621. DEN HAAG/SOMMELSDUK - De Raad van State zette maandag tijdens een rechtszitting grote vraagtekens bij de bouwplannen op en rond liet Haven kanaal in Sommelsdijk. De Stichting tot Bescherming van het Dorpsgezicht vroeg het hoogste bestuursrechtscolle ge om het bestemmingsplan, dat de bouw van het bastion en een groot aan tal woningen mogelijk maakt, buiten werking te stellen. Als dat gebeurt, zul len tevens de reeds door de gemeente Middelhamis aan projectontwikkelaar AM Woning verleende bouwvergun ningen sneuvelen. Dat zal vooral gevol gen hebben voor een 56 tal in aanbouw zijnde woningen op het gedempte Havenkanaal. Staatsraad J. Bartel stelde maandag tijdens de zitting vast dat de gemeente Middelhamis en de projectontwikkelaar wel erg voortva rend te werk zijn gegaan. Immers, een deel van de te bouwen woningen vallen binnen het oude dorpsgebied dat de minister van VROM als in 2000 heeft aangewezen als Beschermd Dorpsgebied. Die aanwijzing heeft grote gevolgen voor de havenkom van Middelhamis en Sommelsdijk. Echter de gemeente Middelhamis heeft nog steeds niet voldaan aan de verplichting het historische dorpsgebied in een beschermend bestem mingsplan onder te brengen. Staatsraad Bar tel vroeg wanneer de gemeente dat gaat doen. "Binnenkort zal het plan ter inzage worden gelegd," zei de gemeentewoord voerder. J. van der Slik, woordvoerder van de Som- melsdijkse Stichting Dorpsgezicht, was niet te spreken over de handelwijze van de gemeente en de provincie Zuid-Holland, die het plan heeft goedgekeurd. De bezwaarma kers vinden het schandalig dat de gemeente het havenkanaal gedeeltelijk heeft gedempt en de achteriiggende dijk afgegraven. Bei den maakten echter deel uit van de over gangszone tussen de nieuwbouw in West plaat en de oude kemen van Sommelsdijk en Middelhamis. "De gemeente Middelhamis vertoont een soort walsgedrag. Ze bouwt alles snel vol zodat er dadelijk niets meer te beschermen valt", zei Van der Slik. Volgens de gemeente- en provinciewoord voerder valt het allemaal wel mee. Zij vin den de woningbouw ter plaatse aanvaard baar. Een woordvoerder van AM Woning zei dat de bezwaarmakers ook eens aan de belangen van de woningzoekenden moeten denken. Daarop zei Van der Slik dat de bou wer zelf een flink risico heeft genomen door al te gaan bouwen als het bestemmingsplan en de bouwvergunningen nog bij de rechter kunnen sneuvelen. Het is overigens niet ondenkbeeldig dat staatsraad Bartel het bestemmingsplan een paar maanden in de ijskast zal zetten. De staatsraad zei zijn best te zullen doen de bodemzaak zo snel mogelijk te behandelen. Daarna kan de Raad van State definitief de knoop doorhakken over het bouwplan op het gedempte kanaal. Uitspraak volgt over enkele weken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2