Juveto High tech A6 Avant AUt0RA|2j||g EXTRA KATERN Feiten cijfers Citroen C2 VTS Luveto Mid del ha mis BV t Pagina 1 Vrijdag 19 november 2004 Test Citroen C2 VTS De C2 VTS is gemaakt om hard te gaan. Harder dan alle andere C2's van Citroen. Dat merk je als je, ste vig gezeten in de sportstoelen, geniet van de mes scherpe stuur- en rijeigenschappen. En ook wat betreft looks laat hij aan duidelijkheid over zijn kunnen niets te wensen over. Hij ziet er uit als een bommetje. En je kunt hem met je rechtervoet laten ontploffen. Doelmatig interieur Spannend Chirurgische precisie Het Amsterdam RAI-complex zet alle elf hallen in om van 10 tot 20 februari volgend jaar het groot ste auto-evenement van Nederland te kunnen huisvesten. 'Fun, Passion, Excitement, Inspiration' belooft de AutoRAI 2005 aan de bezoekers. Super Car Paddocli Automobielbedrijf Citroen sinds 1935 CITROEN Sperwer 2a 3245 DK Sommelsdijk Tel. (0187) 48 25 37 www.luveto.nl Audi voegt in het voorjaar van 2005 een nieuw hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de Avant: design, dynamiek, rijplezier en functionaliteit in de nieuwe Audi A6 Avant. Prijzen zijn nog niet bekend. Flexibele bagageruimte Veiligheid BOMMETJE Dat bommetjes-gevoel komt door zijn gedrongen voorkomen. De lengte (of liever: de korte) van de C2 is slechts 3,67 meter. In combinatie met de twee portieren geeft dit hem een gedrongen uiterlijk. De lage voorbumper, sideskirts en achterspoiler doen al vermoeden dat we hier met een allesbehalve doorsnee C2 te maken hebben. En dan heeft iedere C2 van zichzelf ook nog eens schuin oplopende zijruiten die ver der bijdragen aan zijn dreigende uiterlijk. Eigenlijk klopt alles aan zijn compacte, krachtige uiterlijk. Gelukkig heeft Citroen die trend binnen weten voort te zetten. Ook daar de nadruk op sportiviteit dankzij sportstoelen, een leren sport stuur en de alu pookknop van een ver familielid (de Peugeot 206 GTI). En dankzij het in lengte en hoogte verstelbare stuur vinden we snel de bij een sportieve auto noodzakelijke actieve zithouding: bijna rechtop, de handen op kwart voor drie en de ellebogen in een hoek van onge veer 70 graden. Verder is het interieur van de C2 erg smaakvol door een overwegend zwarte kleurstelling. Ook de aankleding van dashboard en deurpanelen met kunststof voorzien van patronen en verschillende vormen doet het goed. Citroen heeft er naast doelmatigheid duidelijk iets leuks van proberen te maken. En wat betreft uitrusting heb je in de VTS als topmodel van de C2 niets te klagen. Standaard ESP en maar liefst zes airbags beschermen de inzittenden. Ramen, zijspiegels en centrale vergrendeling laten zich elektrisch bedienen. Een automati sche airco (een optie van 350 euro, gewone airco is standaard) houdt de gemoederen op temperatuur. Belangrijk om te melden is dat het ESP met een knop op non-actief gezet kan worden. Een auto als deze koop je tenslotte om er af en toe eens mee te stoeien en dan heb je aan dit wakende oog een broertje dood. Zijn uiterlijk ten spijt lijkt onze C2 de eerste kilometers niet zo snel als de door Citroen opgegeven acceleratietijd van O naar 100 km/h van 8,3 seconden doet vermoeden. Als we echter alleen op het geluid van motor en uitlaat afgaan zouden we bij iedere keer dat we dooraccele- reren tot de maximale 7.200 toeren denken dat we binnen vijf tellen op 'de honderd' zitten. Ons exemplaar had er echter pas duizend (ken- teit :iL.. ..'''•SÊBaÊÊIÊBIIIilB!:' :.;ÊSS!!mS!sm,3ÊimÊaÊ^ CITROEN C2 VTS Zijn gedrongen voorkomen, lage voorbumper, sideskirts, achterspoiler en schuin omhoog staande ramen maken van de C2 VTS een echt bommetje. nelijk nogal luie) kilometers opzitten. Gelukkig voor de C2 is het accele reren een verslavende ervaring die we steeds opnieuw willen onder gaan. Alhoewel we persoonlijk niet zo'n fan zijn van een metalen pook knop (zo koud 's ochtends) ligt die van de C2 lekker in de hand. Je kunt er trefzeker en met korte halen snel van gang mee wisselen. Dat heb ben we dan ook veelvuldig gedaan en enkele honderden kilometers verder voelde hij al aanmerkelijk sneller. Bij dat optrekken is de VTS tot 4.000 toeren trouwens betrekkelijk kalm. Maar als een onvervalste bon vivant zet de Fransman daarna een enorme versnelling in die vanaf 5.000 omwentelingen tot de eerder genoemde 7.200 écht spannend wordt. En daarbij dat heerlijke geluid. We willen wel blijven schakelen. Met je rechtervoet als ontsteking is de ongeblazen viercilinder van deze C2 dus echt spannend: je wilt hem keer op keer laten ontploffen. Na al het voorgaande is het eigenlijk vanzelfsprekend dat de Citroen een uitstekend met de bestuurder communicerend onderstel heeft. En dankzij een directe besturing laat de C2 VTS zich met chirurgische pre cisie door bochten mikken.Zeker gezien zijn lengte blijft hij in bochten opmerkelijk lang neutraal (hoe korter een auto des te instabieler wordt het weggedrag). Pas met bruuske stuurbewegingen (en met ESP uitge schakeld) is hij uit zijn spoor te krijgen. Bij dit soort acties helt de car rosserie nauwelijks. Stevige vering dus, maar toch hebben de Fransen nog wat comfort weten te bewaren. Dat is weliswaar relatief, want ook op dit onderdeel heeft hij zijn lengte niet mee, maar er is meer dan genoeg om dagelijks mee uit de voeten te kunnen. Concluderend kun nen we stellen dat Citroen met het topmodel van de C2 een op en top sportieve auto heeft neergezet. En dankzij een rijke en veilige uitrus ting valt er ook heel goed mee te leven als je het eens wat rustiger aan wilt doen. CITROEN 02 VTS Binnenin een doelmatig interieur met echter ook de nodige luxe. Motor 4-cil.,16V, 1.587 cc Vermogen 90 kW/125 pk bij 5.600 tpm Koppel 143 Nm bij 3.750 tpm Top 202 km/h 0-100 km/h 8,3 s Verbruik 6,91/100 km Prijs 18.290 euro Standaarduitrusting onder meer: ABS, ESP, zes airbags, airco, in hoogte en lengte verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling met afstands bediening 16 inch lichtmetalen wielen. Alle automerken op AutoRAI 2005 Een gala-avond als opening, unieke en zeldzame auto's in aparte pre sentaties, verrassende thema-terrassen met Grand Cafés midden in de hallen, veel actie en beleving. En, nóg belangrijker, élle automerken zijn erl De AutoRAI is 's lands grootste indoorevenement. De editie van 2001 werd bezocht door bijna een half miljoen mensen en de AutoRAI van 2003, die één dag korter duurde, deed daar met 450.000 bezoekers nauwelijks voor onder. De AutoRAI is dan ook voor liefhebbers hét podium op autogebied. Uniek is dat elf dagen lang alle automodellen en al het autonieuws op één locatie kunnen worden bekeken in een feestelijke sfeer.Centraal staan de diverse primeurs, terwijl de hallen van de AutoRAI 2005 dit keer anders zullen worden ingedeeld. De bezoeker zal zeker vertrouw de elementen herkennen, maar door een gewijzigde opzet van de beursinrichting regelmatig verrast worden. Nieuw zijn bijvoorbeeld centrale terrassen in de diverse hallen; cate- ringpunten, temidden van de show. In de gloednieuwe, deze zomer gereedgekomen Europa Foyer komt een Super Car Paddock, waar auto's als de Porsche Carrera GT kunnen worden bewonderd. Onder de naam'Het Salon van Amsterdam'wordt in de Diamond Lounge van Amsterdam RAI een tijdelijk restaurant van allure ingericht en er komen paviljoens met'De klassieke auto van...'en'De sportauto van...'.Ookwordtertergelegenheid van de AutoRAI een fotowedstrijd uitgeschreven en komt er een informatiestand met het thema'Schoon en Zuinig'.Vermeldenswaard is verder dat élle automerken vertegen woordigd zijn op de AutoRAI 2005, dus ook BMW en Daihatsu, die er in 2003 niet bij waren. Dat, in combinatie met tal van andere initiatieven, maakt de AutoRAI tot'hét autofeest'van Nederland. De beurs is dan op werkdagen geopend van 11.00 uur tot 22.00 uur. In het weekend is de AutoRAI open van 10.00 uur tot 17.00 uur. Vanaf eind november is er ook meer informatie te vinden op www.autorai.nl. De toon die de Audi A6 Avant zet, tekent zich direct af in de 4,93 m lan ge, 1,86 m brede en 1,46 m hoge carrosserie. Het lijnenspel combineert de herkenbare en kenmerkende Audi-stijl met andere essentiële ele menten van een nieuw, vooruitstrevend ontwerp van het merk. Aan de voorzijde is dat te zien in de trapeziumvorm van de grille. Achter het heldere glas van de koplampen is moderne lichttechniek zichtbaar. Als optie beschikt de nieuwe A6 Avant over'adaptive light'(meedraaiende) verlichting met Xenon plus lampen en dagverlichting. Ook een blik in het interieur maakt duidelijk dat de auto tot een nieuwe serie model len behoort. De hoge en brede middenconsole met een bedieningspa neel direct binnen bereik benadrukt de sportieve lay-out die optimaal op de bestuurder is afgestemd. De vlakke en ruim een meter brede bagagevloer (doorlaadbreedte 1,05 m) van alle nieuwe A6 Avants is aan de zijkant standaard voorzien van twee bevestigingsrails met in totaal vier verschuifbare, verstelbare en vergrendelbare bevestigingsogen. Samen met het standaard baga- genet zijn de meest uiteenlopende zaken afzonderlijk vast te zetten. Alle A6 Avants hebben in de bagageruimte ophanghaken voor tassen en er is een extra bagagenet aan de zijkant. Optioneel is een afsluitbaar zijvak voor het uit het zicht opbergen van spullen. De laadvloer kan omhoog worden geklapt en in verschillende standen worden gezet om de bagageruimte variabel in te delen. Op deze manier zijn voor werpen veilig op te bergen tussen de achterbankleuning en de opge klapte vloer. Bovendien zit er onder de vloer een grote kunststofbak met ruimte voor allerhande extra spullen. De A6 Avant wordt geleverd met TDI- en benzinemotoren met maxi maal acht cilinders en 335 pk. Voorwielaandrijving of de quattro per manente vierwielaandrijving brengen de krachten over op het asfalt. Alle motoren voldoen aan de emissienorm EU4.Voor deTDI-motoren wordt een dieselroetfilter leverbaar. Evenals op de A6 Limousine levert Audi op de Avant optioneel adaptieve luchtvering, bekend van de A8. Deze combinatie van luchtvering en een elektronisch geregelde schok- demping zorgt voor balans tussen een sportieve wegligging en een op comfort gerichte ophanging. De bestuurder kan naar wens kiezen uit drie verschillende dempingsinstellingen: van zeer sportief tot comfor tabel. Net als de Audi A8 krijgt ook de nieuwe A6 Avant optioneel een intelligente reisgenoot: de tweede generatie radargestuurde adaptieve cruise control. Dit systeem past de snelheid van het voertuig automa tisch aan de vooraf ingestelde afstand tot voorliggers aan. De stan daard aanwezige veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe A6-serie zijn indrukwekkend. Voor de actieve veiligheid is er de nieuwe generatie ESP met uitgebreide eigenschappen, aanhangerstabilisator, noodstop waarschuwing en aanzienlijk uitgebreide onderstuurcompensatie.Ook voor de Limousine wordt gelijktijdig het ESP met deze extra functies geïntroduceerd. Audi biedt op de A6 Avant veel high tech zoals meedraaiende verlichting, luchtvering en adaptieve cruise control. mj mj

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 7