Juveto
High tech A6 Avant
AUt0RA|2j||g
EXTRA KATERN
Feiten cijfers Citroen C2 VTS
Luveto
Mid del ha mis BV
t
Pagina 1
Vrijdag 19 november 2004
Test Citroen C2 VTS
De C2 VTS is gemaakt om hard te gaan. Harder dan
alle andere C2's van Citroen. Dat merk je als je, ste
vig gezeten in de sportstoelen, geniet van de mes
scherpe stuur- en rijeigenschappen. En ook wat
betreft looks laat hij aan duidelijkheid over zijn
kunnen niets te wensen over. Hij ziet er uit als een
bommetje. En je kunt hem met je rechtervoet laten
ontploffen.
Doelmatig interieur
Spannend
Chirurgische precisie
Het Amsterdam RAI-complex zet alle elf hallen in
om van 10 tot 20 februari volgend jaar het groot
ste auto-evenement van Nederland te kunnen
huisvesten. 'Fun, Passion, Excitement, Inspiration'
belooft de AutoRAI 2005 aan de bezoekers.
Super Car Paddocli
Automobielbedrijf
Citroen sinds 1935
CITROEN
Sperwer 2a
3245 DK Sommelsdijk
Tel. (0187) 48 25 37
www.luveto.nl
Audi voegt in het voorjaar van 2005 een nieuw
hoofdstuk toe aan het succesverhaal van de Avant:
design, dynamiek, rijplezier en functionaliteit in
de nieuwe Audi A6 Avant. Prijzen zijn nog niet
bekend.
Flexibele bagageruimte
Veiligheid
BOMMETJE
Dat bommetjes-gevoel komt door zijn gedrongen voorkomen. De
lengte (of liever: de korte) van de C2 is slechts 3,67 meter. In combinatie
met de twee portieren geeft dit hem een gedrongen uiterlijk. De lage
voorbumper, sideskirts en achterspoiler doen al vermoeden dat we
hier met een allesbehalve doorsnee C2 te maken hebben. En dan heeft
iedere C2 van zichzelf ook nog eens schuin oplopende zijruiten die ver
der bijdragen aan zijn dreigende uiterlijk. Eigenlijk klopt alles aan zijn
compacte, krachtige uiterlijk.
Gelukkig heeft Citroen die trend binnen weten voort te zetten. Ook
daar de nadruk op sportiviteit dankzij sportstoelen, een leren sport
stuur en de alu pookknop van een ver familielid (de Peugeot 206 GTI).
En dankzij het in lengte en hoogte verstelbare stuur vinden we snel de
bij een sportieve auto noodzakelijke actieve zithouding: bijna rechtop,
de handen op kwart voor drie en de ellebogen in een hoek van onge
veer 70 graden. Verder is het interieur van de C2 erg smaakvol door een
overwegend zwarte kleurstelling. Ook de aankleding van dashboard
en deurpanelen met kunststof voorzien van patronen en verschillende
vormen doet het goed. Citroen heeft er naast doelmatigheid duidelijk
iets leuks van proberen te maken. En wat betreft uitrusting heb je in de
VTS als topmodel van de C2 niets te klagen. Standaard ESP en maar
liefst zes airbags beschermen de inzittenden. Ramen, zijspiegels en
centrale vergrendeling laten zich elektrisch bedienen. Een automati
sche airco (een optie van 350 euro, gewone airco is standaard) houdt
de gemoederen op temperatuur. Belangrijk om te melden is dat het
ESP met een knop op non-actief gezet kan worden. Een auto als deze
koop je tenslotte om er af en toe eens mee te stoeien en dan heb je
aan dit wakende oog een broertje dood.
Zijn uiterlijk ten spijt lijkt onze C2 de eerste kilometers niet zo snel als
de door Citroen opgegeven acceleratietijd van O naar 100 km/h van 8,3
seconden doet vermoeden. Als we echter alleen op het geluid van
motor en uitlaat afgaan zouden we bij iedere keer dat we dooraccele-
reren tot de maximale 7.200 toeren denken dat we binnen vijf tellen
op 'de honderd' zitten. Ons exemplaar had er echter pas duizend (ken-
teit :iL..
..'''•SÊBaÊÊIÊBIIIilB!:'
:.;ÊSS!!mS!sm,3ÊimÊaÊ^
CITROEN C2 VTS
Zijn gedrongen voorkomen, lage voorbumper, sideskirts, achterspoiler en schuin
omhoog staande ramen maken van de C2 VTS een echt bommetje.
nelijk nogal luie) kilometers opzitten. Gelukkig voor de C2 is het accele
reren een verslavende ervaring die we steeds opnieuw willen onder
gaan. Alhoewel we persoonlijk niet zo'n fan zijn van een metalen pook
knop (zo koud 's ochtends) ligt die van de C2 lekker in de hand. Je kunt
er trefzeker en met korte halen snel van gang mee wisselen. Dat heb
ben we dan ook veelvuldig gedaan en enkele honderden kilometers
verder voelde hij al aanmerkelijk sneller. Bij dat optrekken is de VTS tot
4.000 toeren trouwens betrekkelijk kalm. Maar als een onvervalste bon
vivant zet de Fransman daarna een enorme versnelling in die vanaf
5.000 omwentelingen tot de eerder genoemde 7.200 écht spannend
wordt. En daarbij dat heerlijke geluid. We willen wel blijven schakelen.
Met je rechtervoet als ontsteking is de ongeblazen viercilinder van
deze C2 dus echt spannend: je wilt hem keer op keer laten ontploffen.
Na al het voorgaande is het eigenlijk vanzelfsprekend dat de Citroen
een uitstekend met de bestuurder communicerend onderstel heeft. En
dankzij een directe besturing laat de C2 VTS zich met chirurgische pre
cisie door bochten mikken.Zeker gezien zijn lengte blijft hij in bochten
opmerkelijk lang neutraal (hoe korter een auto des te instabieler wordt
het weggedrag). Pas met bruuske stuurbewegingen (en met ESP uitge
schakeld) is hij uit zijn spoor te krijgen. Bij dit soort acties helt de car
rosserie nauwelijks. Stevige vering dus, maar toch hebben de Fransen
nog wat comfort weten te bewaren. Dat is weliswaar relatief, want ook
op dit onderdeel heeft hij zijn lengte niet mee, maar er is meer dan
genoeg om dagelijks mee uit de voeten te kunnen. Concluderend kun
nen we stellen dat Citroen met het topmodel van de C2 een op en top
sportieve auto heeft neergezet. En dankzij een rijke en veilige uitrus
ting valt er ook heel goed mee te leven als je het eens wat rustiger aan
wilt doen.
CITROEN 02 VTS
Binnenin een doelmatig interieur met echter ook de nodige luxe.
Motor 4-cil.,16V, 1.587 cc
Vermogen 90 kW/125 pk bij 5.600 tpm
Koppel 143 Nm bij 3.750 tpm
Top 202 km/h
0-100 km/h 8,3 s
Verbruik 6,91/100 km
Prijs 18.290 euro
Standaarduitrusting onder meer:
ABS, ESP, zes airbags, airco, in hoogte en lengte verstelbaar stuur,
elektrisch bedienbare ramen, centrale vergrendeling met afstands
bediening 16 inch lichtmetalen wielen.
Alle automerken
op AutoRAI 2005
Een gala-avond als opening, unieke en zeldzame auto's in aparte pre
sentaties, verrassende thema-terrassen met Grand Cafés midden in de
hallen, veel actie en beleving. En, nóg belangrijker, élle automerken zijn
erl De AutoRAI is 's lands grootste indoorevenement. De editie van
2001 werd bezocht door bijna een half miljoen mensen en de AutoRAI
van 2003, die één dag korter duurde, deed daar met 450.000 bezoekers
nauwelijks voor onder.
De AutoRAI is dan ook voor liefhebbers hét podium op autogebied.
Uniek is dat elf dagen lang alle automodellen en al het autonieuws op
één locatie kunnen worden bekeken in een feestelijke sfeer.Centraal
staan de diverse primeurs, terwijl de hallen van de AutoRAI 2005 dit
keer anders zullen worden ingedeeld. De bezoeker zal zeker vertrouw
de elementen herkennen, maar door een gewijzigde opzet van de
beursinrichting regelmatig verrast worden.
Nieuw zijn bijvoorbeeld centrale terrassen in de diverse hallen; cate-
ringpunten, temidden van de show. In de gloednieuwe, deze zomer
gereedgekomen Europa Foyer komt een Super Car Paddock, waar
auto's als de Porsche Carrera GT kunnen worden bewonderd. Onder de
naam'Het Salon van Amsterdam'wordt in de Diamond Lounge van
Amsterdam RAI een tijdelijk restaurant van allure ingericht en er
komen paviljoens met'De klassieke auto van...'en'De sportauto
van...'.Ookwordtertergelegenheid van de AutoRAI een fotowedstrijd
uitgeschreven en komt er een informatiestand met het thema'Schoon
en Zuinig'.Vermeldenswaard is verder dat élle automerken vertegen
woordigd zijn op de AutoRAI 2005, dus ook BMW en Daihatsu, die er in
2003 niet bij waren. Dat, in combinatie met tal van andere initiatieven,
maakt de AutoRAI tot'hét autofeest'van Nederland. De beurs is dan op
werkdagen geopend van 11.00 uur tot 22.00 uur. In het weekend is de
AutoRAI open van 10.00 uur tot 17.00 uur. Vanaf eind november is er
ook meer informatie te vinden op www.autorai.nl.
De toon die de Audi A6 Avant zet, tekent zich direct af in de 4,93 m lan
ge, 1,86 m brede en 1,46 m hoge carrosserie. Het lijnenspel combineert
de herkenbare en kenmerkende Audi-stijl met andere essentiële ele
menten van een nieuw, vooruitstrevend ontwerp van het merk. Aan de
voorzijde is dat te zien in de trapeziumvorm van de grille. Achter het
heldere glas van de koplampen is moderne lichttechniek zichtbaar. Als
optie beschikt de nieuwe A6 Avant over'adaptive light'(meedraaiende)
verlichting met Xenon plus lampen en dagverlichting. Ook een blik in
het interieur maakt duidelijk dat de auto tot een nieuwe serie model
len behoort. De hoge en brede middenconsole met een bedieningspa
neel direct binnen bereik benadrukt de sportieve lay-out die optimaal
op de bestuurder is afgestemd.
De vlakke en ruim een meter brede bagagevloer (doorlaadbreedte
1,05 m) van alle nieuwe A6 Avants is aan de zijkant standaard voorzien
van twee bevestigingsrails met in totaal vier verschuifbare, verstelbare
en vergrendelbare bevestigingsogen. Samen met het standaard baga-
genet zijn de meest uiteenlopende zaken afzonderlijk vast te zetten.
Alle A6 Avants hebben in de bagageruimte ophanghaken voor tassen
en er is een extra bagagenet aan de zijkant. Optioneel is een afsluitbaar
zijvak voor het uit het zicht opbergen van spullen. De laadvloer kan
omhoog worden geklapt en in verschillende standen worden gezet
om de bagageruimte variabel in te delen. Op deze manier zijn voor
werpen veilig op te bergen tussen de achterbankleuning en de opge
klapte vloer. Bovendien zit er onder de vloer een grote kunststofbak
met ruimte voor allerhande extra spullen.
De A6 Avant wordt geleverd met TDI- en benzinemotoren met maxi
maal acht cilinders en 335 pk. Voorwielaandrijving of de quattro per
manente vierwielaandrijving brengen de krachten over op het asfalt.
Alle motoren voldoen aan de emissienorm EU4.Voor deTDI-motoren
wordt een dieselroetfilter leverbaar. Evenals op de A6 Limousine levert
Audi op de Avant optioneel adaptieve luchtvering, bekend van de A8.
Deze combinatie van luchtvering en een elektronisch geregelde schok-
demping zorgt voor balans tussen een sportieve wegligging en een op
comfort gerichte ophanging. De bestuurder kan naar wens kiezen uit
drie verschillende dempingsinstellingen: van zeer sportief tot comfor
tabel. Net als de Audi A8 krijgt ook de nieuwe A6 Avant optioneel een
intelligente reisgenoot: de tweede generatie radargestuurde adaptieve
cruise control. Dit systeem past de snelheid van het voertuig automa
tisch aan de vooraf ingestelde afstand tot voorliggers aan. De stan
daard aanwezige veiligheidsvoorzieningen van de nieuwe A6-serie zijn
indrukwekkend. Voor de actieve veiligheid is er de nieuwe generatie
ESP met uitgebreide eigenschappen, aanhangerstabilisator, noodstop
waarschuwing en aanzienlijk uitgebreide onderstuurcompensatie.Ook
voor de Limousine wordt gelijktijdig het ESP met deze extra functies
geïntroduceerd.
Audi biedt op de A6 Avant veel high tech zoals meedraaiende verlichting, luchtvering
en adaptieve cruise control.
mj
mj