Herinvoering van de bieclit in Protestantse ((erken? etï) i e Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker PREDIKBEURTEN i Abonnements- j tarieven 2005 imnDBn-niEuws Demonstratie glasblazen bij 'Vrouwen van Nu' EiüvrtDEn-niEUWS Grootste Bijbelse dagboeken Het vraagteken Een handvat voor predikanten Is er behoefte aan de biecht? Ook van zonden die niet algemeen bekend zijn Waarom niet zo druk besproken? W. H. Velema Welkomstdienst in Ouddorp Zondag 21 november 2004 Weer spectaculaire intocht van Sinterlclaas in Stellendam? De abonnementsprijzen blijven l ongewijzigd. l Jaarabonnement36,00 Halfjaarabonnement18,50 Kwartaalabonnement9,50 Betaling De betaling van uw abonnements- geld is per acceptgiro of via de machtiging voor incasso. Acceptgiro De abonnees waarvan wij géén l incasso machtiging hebben, ontvan- gen een acceptgiro. Graag met deze acceptgiro betalen. Wilt u toch op een andere wijze beta- len, dan altijd uw abonneenummer l veiTnelden. Machtiging Bij de abonnees die ons een incasso- machtiging hebben gegeven zal het bedi-ag medio december van hun bankrekening worden afgeschreven. Samen zingen in Ouddorp Opgave leden Schaatsclub Ouddorp Waarom dit onderzoek? PAGINA 2 VRUDAG 19 NOVEMBER 2004 De titel is om verschillende redenen van een vraagteken voorzien. Ik begin met de centrale vraag of er plan nen zijn tot herinvoering van de biecht in protestantse kring. Vervolgens: Als er zulke plannen zijn, hoe zien die er dan uit en welke intentie heb ben zij? Zal er een overeenkomst zijn met de biecht zoals de Rooms-Katholieke Kerk die kent? Tenslotte: De publicatie waarin dit onder werp gepresenteerd wordt, verschijnt in december. Er vindt voor-publicatie plaats in beperkte omvang. Hoe de voorstellen er definitief uitzien, is nog niet bekend; althans niet aan mij. Het is gevaarlijk, af te gaan op voorlopige, beperkte publicaties over het thema. Als je niet duidelijk en officieel over plannen en voorstellen geïnformeerd bent kun je niets met zekerheid zeggen. Onder dat voorbehoud van voorlopige en gefragmentariseerde informatie schrijf ik dan ook dit artikel. Een nadere officiële toelichting op uitge lekte plannen van de zijde van de Protestant se Kerk in Nederland legt er de nadruk op dat het niet gaat om een nabootsing van het rooms-katholieke sacrament van de biecht. Integendeel, de PKN wil predikanten een handvat bieden om in pastorale gesprekken onderwerpen als schuld en vergeving aan de orde te stellen. Dus geen aftreksel van het rooms-katholieke biechtsacrament, maar een pastorale handleiding (ook voor ouder lingen) om de belijdenis van schuld en Gods toezegging van vergeving concreet te maken in het contact tussen ambtsdragers en ge meenteleden. Onder het voorbehoud van voorlopigheid en van het summiere van de informatie over deze plannen, wil ik er iets van zeggen. Laat ik beginnen met de vraag of in gesprekken van een pastor met een gemeen- telid spontane belijdenis van schuld metter daad aan de orde is. Men zou er een onder zoek naar ingesteld moeten hebben om een gedegen antwoord te geven. Ik bedoel dus een antwoord dat niet op geruchten of vage vermoedens berust, maar op kennis van fei ten. Ongetwijfeld zullen er ook in protestant se kringen schuldbelijdenissen afgelegd worden ten overstaan van een predikant of van een kerkenraad. Ik denk dat ik me niet vergis als ik daarbij aanteken dat dit veelal schuldbelijdenissen zijn van mensen die daar niet omheen konden. Hun zonden zijn zo evident bekend geworden, dat zij ze niet langer konden ontkennen. Dan is belijden ervan de enige weg om onder de schuld uit te komen. Men moest wel, wilde men in eigen (kerkelijke) kring zijn plaats behouden. Afhankelijk van de feiten zal aan die schuld bekentenis ruchtbaarheid gegeven zijn. Ik laat dit nu verder onbesproken, al is het niet onbelangrijk. Het gaat mij vooral om de vraag of in de gemeente ook zonder verplichting van bui tenaf belijdenis van schuld wordt gedaan, en dan vooral over zonden, feiten en gebeurtenissen die niet algemeen bekend zijn geworden maar die niettemin een gewetensbezwarende last betekenen voor de zondaar. Is een dergelijke belijdenis noodzakelijk? Voorzover het om een publiek bekend geworden zaak gaat, lijkt me dat het geval te zijn. En als anderen ('de buitenwacht') er niet van weten, dan kan de zondaar volstaan met het belijden van zijn schuld aan God. Is dat voldoende? Voorzover er geen anderen bij betrokken of echt waarneembaar door geschaad zijn, is een publieke belijde nis niet noodzakelijk. Is de zondaar daarmee van zijn last af? Dat is voor mij de kernvraag bij het onderwerp van dit artikel. Waarom is het onderwerp biecht en ver geving van zonden in protestantse kring een tot heden niet zo druk besproken onder werp? U kunt niet zeggen: Wat niet weet, wat niet deert. Immers, God weet er wel van. Alleen door Zijn vergeving wordt de schuld weggenomen. Is er vergeving zonder dat zonden aan mensen beleden worden? Ten diepste is dat wel het geval. Wie in oprechtheid aan God zijn schuld belijdt en om vergeving vraagt, mag geloven dat God hem vergeving gunt en geeft. En toch... Kunnen we daarmee volstaan? Is er niet het gevaar dat we de schuld minder maken en ons er ook wat gemakkelijk vanaf maken? Als een ambtsdrager die biecht moet (mag) aan horen, kan hij doorvragen, zelfs dieper vragen dan de woorden klinken. Zou dat in allerlei gevallen voor de boeteling niet heilzaam zijn? Zijn schuldbelijdenis te delen met een ander die op de oprechtheid van de belijdenis en op de omvang van de schuld wat dieper kan ingaan. Als pastor heb ik het in de loop der jaren slechts een enkele maal meegemaakt dat een mede-christen eigener beweging schuld beleed van zonden waarvan anderen niet wisten. Ik moet zeggen dat èn de belijdenis èn de belofte van vergeving voor de jjoete- ling als een bevrijding werkten. De schuld bleef niet opgesloten in het eigen hart, maar werd uitgesproken. Dat is, naar buiten gebracht. Mijn indruk is dat er in protestantse krin gen te weinig ernst gemaakt wordt met de schuldbelijdenis. Dat betekent tevens dat de vergeving te weinig als echte bevrijding wordt gezocht en beleefd. Of dit alles via een officiële ritus moet geschieden, blijft voor mij de vraag. Het pas toraat moet in onze kring zo'n geestelijk gehalte hebben en ook z'n diepgang, dat er behoefte is aan een vorm van schuldbelijde nis, die we in deze context wat mij betreft biecht mogen noemen. We wachten de verschijning van het tweede deel van het Liturgisch Handboek in december a.s. af. Wellicht is er gelegenheid dan op het onderwerp terug te komen. OOSTFLAKKEE - De afdeling Oostflakkee van de Nederlandse Bond van Plattelands vrouwen houdt haar maandelijkse bijeen komst op dinsdag 23 november in 'De Grut terswei', Willemstraat 14 in Oude Tonge. De aanvang is 19.30 uur. De heer en mevrouw Van der Wal uit Leer dam zullen een demonstratie glasblazen ver zorgen en er worden dan allerlei mooi glazen figuren en gebruiksvoorwerpen gemaakt. Na de pauze is er een doe-avond, want dan geeft de familie Van der Wal de gelegenheid de gelegenheid om zeer creatief zelf iets te maken met glasblazen, de gemaakte artike len kunnen mee naar huis worden genomen. Ook is er de gelegenheid om voor een 'klein prijsje' een uniek glazen figuur of gebruiks voorwerp van Leerdams glas te kopen. Introduces en andere belangstellenden zijn hartelijk welkom op deze avond. De toegang is 4,- per persoon. Koffie of thee kost 0.50 per kopje. Zondag 21 november, om 18.30 uur, is er een welkomstdienst in de Doopsgezinde Kerk te Ouddorp. De aanvang is 18.30 uur. De voorgangers is ds. J. Smink. Er wordt medewerking verleend door het gospelkoor en het koperensemble. Het orgel wordt bespeeld door Jan Teeuw. clir. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verscliijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 10 20 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mall: 7Ugemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag slultingstermljn zakelijke aduertenttes: maandag en donderdag 14.00 uur sluitlngstennijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdractiten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Vlllerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mall: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 en 19.00 uur ds. G. Meuleman, v.m. bediening Heiüg Avondmaal en nam. dankzegging Hei lig Avondmaal. Eben-Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 19.00 uur ds. C. Gielen, Middelharnis, dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. A. Boer en 18.30 uur ds. C. G. Kant, dienst voor belangstellenden - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink, welkomdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. mr. J. R de Man, Rosmalen ert' 18.30 uur kand. R C, Zorge, Ouderkerk a/d IJssel - Hersteld Herv. Gem. Jong- koenstraat 1 a 9.00 en 10.45 uur kand. A. J. Britstra, Lunteren en 17.00 en 18.45 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 uur ds. J. J. van Holten, Leerdam en 17.00 uur kand. A. Baan, Nieuw-Lekkerland - Hersteld Herv. Gem. 11.00 en 19.00 uur ds. W. L. Smelt, v.m. voorbereiding HeiUg Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant, bediening Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. D. A. J. Sonneveld. MELISSANT - Hersteld. Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur kand. C. M. Klok, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur mevr. ds. A. Worst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, gedachtenis van de overledenen en 18.00 uur ds. J. C. van Trigt, Woerden - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student J. van Belzen - Ziekenhuis 14.30 uur de heer J. Moerkerk. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. J. A. de Kruijff, Oud-Alblas en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur ds. W. L. Smelt en 18.00 uur kand. B. D. Bon man, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T W. van Bennekom, bediening Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 16.00 uur ds. J. F. Klijnsma, herdenkings dienst overledenen - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp, herdenkingsdienst - CAMA Christen gemeente, het Prieel, 10.00 uur J. Best- man. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. A. van der Sluijs, Veenendaal en 18.00 uur ds. A. P Voets - Hersteld Herv. Gem. aula Chr. Scholengemeen schap 'Prins Maurits' 9.30 en 17.00 uur ds. C. Gielen, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging en nabetrachting Heilig Avondmaal - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. M. C. Tanis - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P Blok - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen, eeuwigheidszondag - Ger. Kerk (Vrygemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. B. A. Belder, ScheUuinen, nabetrachting en dankzegging Heihg Avondmaal - Her steld Herv. Gem. 'Ons Dorpshuis' 10.30 uur ds. K. ten Klooster, Slikkerveer, bediening Heiüg Avondmaal en 18.00 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam, dank zegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. C. Mole naar, Papendrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.0() uur student J. van Belzen - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. L. Versluis, Ameide en 18.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. K. Hazeleger, Soest en, 18.00 uur kand. A. van den Berg, Gouda - Ger. Kerk 10.00 uur Combidienst in Oolt- gensplaat en 18.00 uur ds. C. K. Koe- OOLTGÉNSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. K. Schipper, Dordrecht,en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Hersteld Herv. Gem. 't Centrum 11.30 uur ds. A, Egas, Werkendam en 15.30 uur ds. H, van der Ziel, Poederoijen - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur drs. F. A. Petter en 18.00 uur drs. H. P de Goede. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P Molenaar, Dordrecht. Morgen, zaterdag 20 november, komt Sin terklaas om ongeveer 14.45 uur aan in de oude haven van Stellendam. De afgelopen jaren is dat steeds gepaard gegaan met een groot spektakel. Zo moest o.a. gebruik gemaakt worden van de diensten van de reddingsbrigade, de brandweer en de plaat selijke huisarts. Ook dit jaar belooft het weer een bijzondere intocht te worden, waarbij de Sint welkom geheten zal worden door burgemeester de Prieëlle. Na een optocht door het dorp, ondersteund door het fanfareorkest uit Brielle, gaat het gezelschap naar het Haegse Huus, waar de Sint, de Pieten en de kinderen allerlei ver rassingen en een spannende ontknoping te wachten staan. ièé I De overbekende Nederlander Pim For- tuyn werd gekozen tot de 'grootste Nederlander aller tijden'. Vooral die laatste kwalificatie zullen velen betvi/is- ten. Op voorhand werd de verkiezing bestempeld als: onzin en een mediaspel, maar ook als een serieuze wedstrijd tus sen bekende en beroemde Nederlanders. Waarin een klein land groot kan zijn bleek al bij de eerste kandidaatstelling. Tweehonderd landgenoten stonden op de selectielijst. Een tweede grosUjst omvatte honderd Nederlanders van allerlei snit. Uiteindelijk bleven er tien kandidaten, variërend van Antoni van Leeuwenhoek tot Johan Cruijff, over. Aan elk werd een t.v.-programma van een half uur gewijd. Fortuyn werd de winnaar, maar het was geen eclatante overwinning. Sterker nog, de volgende dag werd kenbaar gemaakt dat Willem van Oranje de meeste stemmen had. Maar volgens de afgesproken procedure bleef Fortujm de winnaar. De redenen van Fortuyns 'overwinning' Uggen voor de hand. De Fortuynisten vormen nog altijd een hechte lobby en zijn persoon spreekt nog altijd tot de verbeelding. Gelukkig is de verkiezing een moment opname. Of het gedachtegoed van de welbespraakte poUticus werkelijk waterproof is wordt door velen betwij feld. Tegelijk vnreekt zich hier niet alleen een gebrek aan historische ken nis, maar vooral een gering historisch besef. Rembrandt van Rijn kwam in het hele verhaal nauwelijks voor. Schoon heid is niet meetbaar, maar kan velen ontroeren. Dat geldt ook voor de rela tief onbekende Antoni van Leeuwen hoek. Zijn bijdrage aan de wetenschap is van grote waarde. De bUjvende waar de van Fortuyn en zijn aanhangers moet nog blijken. Eilander denkt dat het nooit tot een 'de grootste Flakkeeënaar' aller tijden zal komen. Wie is Flakkeeënaar en wie niet? Oud-gedienden en nieuwkomers, de eilandbewoners komen uiteindelijk allemaal van d'overkant. Daarbij komt dat de groslijst minstens even groot zal zijn als die bij de nationale verkiezing. Wanneer, naar goed Rakkees gebruik, iedereen iedereen voordraagt is een dergelijke wedstrijd niet nodig. Daar komt bij dat een 'de grootste verkiezing' niet past bij de bescheiden aard van de Flakkeeënaar. Stel je voor dat uw buur man het wordt, dan is het hek van de Flakkeese dam. Zaterdagavond 20 november kan er weer 'samen gezongen' worden in de Doopsge zinde Kerk van Ouddorp aan de Dorpstien- den. De avond duurt van half 8 tot half 9. Er wordt een collecte gehouden voor Oekraïne. Een ieder van harte welkom. De Schaatsclub Ouddorp roept een op die nog lid wil worden voor het seizoen 2004/2005 zich op te geven voor 1 dec 2004. Hierna is het niet meer mogelijk om lid te worden, (jeugdleden tot 16 jaar wel). Ze zijn weer bijtijds op de markt gebracht, ruimschoots voor het begin van het nieuwe jaar: de stichtelijke dagboeken die weer stof voor per soonlijke overdenking opleveren voor de nieuwe jaarkring. Verblijdend dat er altijd weer belangstelling is voor dit soort meditatieve boeken. Hieronder geef ik enkele titels en andere gege vens van deze dagboeken weer. Jouw ReisGids. Dagboek voor jongeren aan de hand van Brakels Redelijke Godsdienst. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Paperback. 372 pag. ISBN-nummer 90- 6140-884-9. Prij.^ 17,50. Een enkel jaar geleden stelde de heer J.M. Vermeulen een bijbels dagboek samen uit 'De Redelijke Godsdienst', het bekende handboek van Wilhelmus a Brakel. Deze leefde van 1635 tot 1711 en was onder meer predikant in Leeuwarden en Rotterdam. Nu smeedde dezelfde bewerker deze bundel om tot een handzame 'reisgids' voor jongeren. Zelf heb ik me een jaar lang met Brakels tweedelige standaardwerk bezig gehouden. Ik kan zeggen dat Vermeulens bewerkingen goede kost bevatten. Ook dit jongerendag- boek beveel ik van harte aan. Brakel is een goede gids. Wel denk ik dat de selectie van Vermeulen niet helemaal representatief is voor de evenwichtigheid van Brakel. Zo besteedt hij maar een enkele dag aandacht aan het sacrament van de Heilige Doop, ter wijl Brakel zelf daar uitvoerige aandacht aan geeft. En dat is wel jammer' Desondanks aanbevolen. Matthew Henry, Op U betrouw ik. Bijbels dagboek over de Psalmen. Uitgeverij Den Hertog te Houten. ^Gebonden. 384 pag. ISBN-nummer 90-331-1825-4. Prijs 15,20: Matthew Henry (1662-1714) is natuurlijk vooral bekend van zijn veel delige Bij belverklaring. Na zoveel eeuwen nog bij zonder leerzaam en lezenswaai'dig! Het meest treffende in het leven van Henry was zijn dagelijkse omgang met de Heilige Schrift. Zijn verklaring is dan ook vrucht van zowel deskundige exegese als van geestelijke kennis. Onlangs kwam er een dagboek over de Psalmen van zijn hand uit. De dagstukjes zijn samengesteld aan de hand van zijn al genoemde Bijbelverklaring. In het voorwoord van zijn verklaring op de Psalmen schreef hij dat het boek der Psalmen ons leidt in het heiligdom. "Het brengt ons in gemeenschap met God, door onze ziel te vertroosten en te doen rusten in Hem, ons hart opheffende tot en doende uit gaan tot Hem.Door alle eeuwen heen zijn de Psalmen voor velen van onschatbare waarde geweest. Er is onderwijs in te vinden voor iedereen, in welke omstandigheid dan ook. Deze bundel werd samengesteld door mw. J. Kranendonk-Gijssen. Leven uit genade. Dagboek uit geschriften van reformatoren. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 380 pag. ISBN-nummer 90-331-1832-7. Prijs 15,90. Dit is een dagboek uit de geschriften van de eerste mannen van de gezegende Reformatie uit de 16*^ eeuw. Kenmerkend voor hun geschriften is dat ze steeds weer naar de bronnen van de Heilige Schriften zelf gaan. "De ware schat van Gods Kerk is hel heilig Evangelie van Gods genade in Christus" - aldus Maarten Luther in een van zijn 95 beroemd geworden stellingen. Uit dat Woord hebben ze de schatten van Gods genade opgedolven, genade voor zondaren, verzoening voor schuldigen, verlossing van verlorenen. Voor dit dagboek, verdienstelijk samengesteld door drs. J. Versloot, is geput uit de geschriften van twaalf schrijvers uit de eeuw van de Reformatie: Theodorus Beza, Martin Bucer, Heinrich Bullinger, Johannes Calvijn, John Knox, Hugh Latimer, Maarten Luther, Benedetto van Mantua, Caspar Ole- vianus, Zacharias Ursinus, Hieronymus Zanchius en Huldrych Zwingli. Diverse gedeelten zijn voor deze gelegenheid voor het eerst uit het oorspronkelijke vertaald door N.A. Eikelenboom. John Bunyan. Een ding is nodig. Bijbels dagboek. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Gebonden. 372 pag. ISBN-nummer 90-331- 1369-4. Prijs 15,75. Dit dagboek verscheen al eerder, namelijk in 1999, maar het is mezelf zo bijzonder in de smaak gevallen dat ik er graag nog eens de aandacht op vestig. Ik durf wel te zeggen dat ik het een van de mooiste en diepste medi- tatieboeken vind die ik ken. Daaraan draagt niet het minst de prachtige vertaling van mw. J. Kranendonk-Gijssen bij. De oude schrijver uit de 17^ eeuw, de meester dromer, meeslepend verteller van zijn alle gorieën maar tevens auteur van veel andere praktikale geschriften spreekt hier een aansprekende taal. Terecht typeert de uit gever hem als "niet alleen een vermaard prediker, maar ook een zeer begaafd schri jver." Een willekeurig citaat, ontleend aan het stukje van de dag waarop ik deze bespreking schiijf (16 november): "Hemel en aarde zijn in de handen van God niet meer dan een rol perkament. Zoek naar de kennis van Zijn rechtvaardigheid. Zoek naar de kennis van Zijn trouw, die de beloften maar ook de dreigementen vervult. Streef naar een sterk besef van de zonde. Wees ervan overtuigd dat de zonde Gods enige vijand is. Bedenk dat het Christus Zijn bloed heeft gekost om u te verlossen van de vloek die de zonde over u gebracht heeft. O, bedenk dat de zonde u tot in alle eeuwigheid buiten de hemel zal houden. Deze overdenkingen zullen uw hart teer houden." Ds. P. den Butter e.a.. Leven en Licht. Bij- bels dagboek 2005. Uitgeverij Den Hertog te Houten. Paperback. 370 pag. ISBN-nummer 90-331-1803-3. Prijs 6,90. Tot slot aandacht voor een boekje dat elk jaar met een gevarieerde inhoud verschijnt. Samengesteld door een zestal predikanten. Ik noem ze: di. P. den Butter en A. van de Weerd (CGK), C. Harinck en W. Harinck (GG), G.C. Kunz (PKN) en L.W.Ch. Ruij- grok (HHK). Geprobeerd is voor elke maand een samen hangend thema aan de orde te stellen. Zo bijvoorbeeld: Genesis 25-27 (januari), gedeelten uit Exodus (april), Haggaï (augus tus) en Romeinen 5-9 (november). Veel goeds wordt geboden. Wel zijn de meditaties naar mijn smaak minimaal van omvang. Maar tegelijkertijd bedenk ik: niet het vele is goed maar het goede is veel J.M.J. Kieviet In de maand november/december van dit jaar worden vrouwen die zijn geboren in het jaar 1974 in de Regio's Voorne-Putten- Rozenburg, de Hoeksche Waard en Goeree Overtlakkee opgeroepen voor het bevol kingsonderzoek naar baarmoederhalskan ker. Zij worden opgeroepen door de GGD Zuidhollandse eilanden of door hun eigen huisarts. Deelname aan dit onderzoek is gra tis. Vrouwen in de leeftijd van 30 tot en met 60 jaar ontvangen eens in de vijfjaar een uit nodiging voor het onderzoek. Vervolgens kunnen zij bij de huisarts een afspraak maken om een uitstrijkje te laten maken. De huisarts is ervan op de hoogte dat de vrouw is uitgenodigd voor dit onderzoek. Als een vrouw niet door haar eigen huisarts onder zocht wil worden, kan zij een afspraak maken bij de Stichting Trombosedienst en Artsenlaboratorium (STAR) te Rotterdam. Het onderzoek wordt daar door een speciaal opgeleide doktersassistente uitgevoerd. Het telefoonnummer van deze stichting is 010 2890250. Is een vrouw reeds onder behande ling bij een gynaecoloog, dan kan het onder zoek ook worden uitgevoerd door de gynae coloog. Als een vrouw niet wil of kan deelnemen aan dit onderzoek, dan kan zij het antwoordfor mulier terugsturen naar de GGD. Dit formu lier is bijgevoegd bij de uitnodigingsbrief. Hierop kan de reden van 'niet-deelname' worden ingevuld. Door middel van een eenvoudig onderzoek kan een voorstadium van baarmoederhals kanker worden ontdekt, zelfs voordat een vrouw klachten heeft. Bij ontdekking in een vroeg stadium is genezing bijna in alle gevallen mogelijk. In de baarmoederhals kunnen in de jaren veranderingen optreden, die kunnen leiden tot baarmoederhalskan ker. Door eens in de vijfjaar een onderzoek te laten doen is het mogelijk deze verande ring op tijd te ontdekken en kan baarmoe derhalskanker worden voorkomen. Daarom is sinds 1985 het bevolkingsonderzoek baar moederhalskanker in Nederland ingevoerd. Na invoering van dit bevolkingsonderzoek is het aantal vrouwen dat baarmoederhalskan ker krijgt, verminderd naar ongeveer 750 vrouwen per jaar. Hoe verloopt dit onderzoek? Bij de uitnodiging zit een laboratoriumkaart en een folder met nadere informatie. Nadat de vrouw de uitnodiging heeft ontvangen maakte zij een afspraak met haar huisarts, haar gynaecoloog of met STAR. Op de afgesproken datum neemt zij de laboratori umkaart mee. Voorafgaand aan het onderzoek stelt de arts een aantal vragen die van belang kunnen zijn voor het onderzoek. Als de vrouw op de onderzoeksbank ligt, kijkt de arts naar de baarmoedermond en neemt met een spateltje wat slijm weg. Het uitstrijken duurt enkele minuten en is meestal pijnloos. Het slijm wordt op een glaasje gedaan en wordt ver volgens samen met de laboratoriumkaart van de vrouw naar het laboratorium opgestuurd. De huisarts spreekt met de vrouw af hoe zij de uitslag te weten komt. Soms moet het uit strijkje opnieuw worden gedaan omdat het uitstrijkje technisch niet goed is gedaan. Ook kan verder onderzoek nodig zijn omdat bij voorbeeld een onschuldige ontsteking is ont dekt. Een afwijkende uitslag hoeft niet auto matisch baamioederhalskanker te betekenen. De GGD Zuidhollandse Eilanden coördi neert het bevolkingsonderzoek. Adresgege vens krijgt zij via de gemeentelijke basisad ministratie. Gegevens kunnen worden uitge wisseld met de informatiesystemen van de huisartsen. Op deze uitwisseling en registratie van gege vens is de Wet Bescherming Persoonsgege vens van toepassing. Als vrouwen hier bezwaar tegen willen maken of meer willen weten kunnen zij de GGD bellen. Op werk dagen van 9.00 tot 14.00 uur is een mede werker van de GGD bereikbaar op telefoon nummer: 0181 65 24 41.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2