'Het vrije woord' contra 'normen en waarden' Meester van Putten 25 jaar CBS De Hoeksteen Nieuws Nieuws van de Wereldwinkel uit de kerken Oliebollenverkoop EIIAIIDBI-ttlElJWS Ingezonden: Roemenië comité Stellendam doet verslag! 'Zt c« c« c« c« c« c« a «i 4* 4« STICHTING DIERENBELANG HOEKSCHE WAARD PAGINA 7 VRUDAG 19 NOVEMBER 2004 De moord op Theo van Gogh is een i signaal naar de samenleving dat de grenzen van de democratie naar twee f kanten kunnen worden overschreden, en dat uitersten in een multiculturele samenleving lichtvaardig zowel ple- gers als slachtoffers kunnen worden van een 'explosieve kortsluiting'. Eén van de peilers van de democratie is volgens de overgrote meerderheid de 'vrije meningsuiting'. Dat is een groot goed en er mag onder geen voorwaar de aan getornd worden. Maar even- i zeer mag het zo langzamerhand dui delijk worden dat niet alles, wat velen daaronder denken te kunnen ver staan, bevorderlijk is voor de demo cratie. Ja, het kan zelfs zo zijn dat de democratie ondergraven wordt door de ongelimiteerde kritiek die velen op de leden van een minderheid en groe pen van onze multiculturele samenle ving plegen. De intolerantie Men noemt de moord op Van Gogh een aan slag op het vrije woord. Maar moet het woord wel zó vrij zijn en mag het gebruik hiervan zó grenzeloos onfatsoenHjk zijn dat kennehjk alles getolereerd mag worden als het op een verbale manier gebracht wordt? Zou het al te vrije woord en het uiten van een mening, volkomen losgemaakt van alle fat soen en norm, zelf geen aanslag op het leven betekenen? Immers, een minderheid die keer op keer op een grove wijze onderuit wordt gehaald door verbale spot en uitgesproken verachting van iemands (heilige) principes, hoever kun en mag je daarmee gaan? Want laten we eerlijk zijn, een minderheid heeft niet zoveel wapens en invloed om zijn mening op een dergelijk front te manifeste ren en zijn principes op een populaire manier te etaleren en/of te verdedigen. Het thuis front heeft ze dat nooit geleerd want dat was daar nooit aan de orde. Anders dan een fun damentele zienswijze is ze niet voorgehou den en zij zijn zelden geoefend in verbale technieken, zoals de door de wol geverfde westerling, die dan ook nog de intellectuele en seculiere wereld en het o zo profane schrijvers- en kunstenaarswereldje achter zich heeft staan, die meestal zelf verre van fris is in haar satirische verbeelding en schunnige schotschrijverij. De beker der gramschap Het is voldoende bekend dat de omgelegde Van Gogh een filmmaker en columnist een vunzige stijl pleegde te manifesteren van profane kritiek op personen, groepen en allerlei geloofsgemeenschappen, waarbij hij alle grenzen van fatsoen overschreed. En daarmee heeft hij ongetwijfeld de haat en afkeer van bepaalde personen of groepen uit onze samenleving opgeroepen. Ook tartte hij hemel en aarde met zijn uitdagende uit spraak over het drinken van de beker der gramschap. Het is typisch een uitspraak van de autonome en profane mens, die meent als God te zijn en die, als zovelen van daag de dag, denken een verlicht mens te zijn. Van Gogh ging erop prat zo"n mens te zijn, die over alle facetten van het leven een juist oordeel had en dit ook op een provoce rende wijze kenbaar mocht maken, in woord en beeld. Hoe verblind moet een mens wel zijn als hij meent dergelijke begrippen uit het authentieke Woord te kunnen gebruiken ter opluistering van hun eigen verbale tech niek. Dat het levensdoel en principe van der gelijke mensen dikwijls volkomen voos en inhoudsloos is, bewijzen ze meestal op kor te termijn. Dat die beker hem voorgehouden zou worden, daar had deze man in zijn groot spraak niet op gerekend, nog minder in voorzien. En toen dat moment daar plotse ling was, toen riep hij: "Genade, genade! Kunnen we daar niet over praten?!" Maar zijn genade smeking was aan de verkeerde persoon gericht en gedaan op het verkeerde moment. Tegengestelde waarden De allochtone medemens, stammend uit een ander milieu, of het nu een persoon of grote I groep betreft, heeft veelal weinig of geen affectie voor de hier geldende huidige waar den en normen. Zeker als die waarden en normen volstrekt tegengesteld zijn aan die van hun eigen cultuur. Drie miljoen alloch tonen die om verschillende redenen en onder allerlei omstandigheden hier naartoe zijn gelokt, waarvan velen door ongezonde motieven gedreven, hebben hier een plaats gekregen. Economische en/of humane aspi raties hebben hieraan ten grondslag gelegen. Wij zijn honderd procent verantwoordelijk voor alle aspecten van deze smeltkroes. Of moeten we zeggen: de schifting.sbeker der culturen? Veel van die waarden en normen, die ook onze samenleving heeft gekend en eeuwenlang hun waarde hebben bewezen, zijn nog niet eens zo lang geleden door de autochtone bevolking als afgedankt goed bij het grof vuil gezet. Uiteraard tot ons eigen nadeel, We zijn uitermate vooruitstrevend geworden vanaf de jaren zestig van de vori ge eeuw. Op allerlei gebied zijn we trendset ters geworden van normloze waarden, die koste wat kost verbreid en ook nog eens geëxporteerd moesten worden. Zelfs dwang matig, als het aan een groot deel van de ver lichte clan ligt. Het homo (m)ad-vies blad 'Expreszo' en de piraterij van onze abortus boten zijn illustratieve voorbeelden. De levenswil genegeerd Het vrije woord wordt al in de moederschoot gesmoord. Unieke mensjes in wording wor den, zelfs bij honderd procent levensvat baarheid, op banale wijze over boord gegooid, terwijl ze zich soms al kenbaar maken door de eerste tere bewegingen van rekken en samentrekken of door vele andere levenstekens, waarvan elke moeder, bewust of onbewust, de eerste emotionele effecten ondergaat. De eerste levenstekens zijn de primitieve uitingen in de eenvoudige oertaal van het ontluikende leven; deze heeft een bijzondere betekenis in de relatie tussen moeder en kind en mag worden gezien als de snelst groeiende en meest waardevolle, ster ke en emotionele band die er tussen twee zie len kan zijn. Die als het goed is ook nimmer verbroken wordt. Vrijwillige afbreking daar van is één van de meest onnatuurlijke pro cessen die in een mensenleven te bedenken zijn. Wie kan en wil daar eigenlijk steekhou dende morele motieven voor aanvoeren? Over negeren en blokkeren van uitingen van levenswil en vrije mening gesproken, en over moord! De dood van een ongewenste is echter een democratisch mensenrecht geworden. Mensenrechten De rechten van de mens zoals die zijn ver woord in de Europese wetgeving of het Internationale recht, in het handvest van de VN, zijn op een aantal punten zeer aanvecht baar en dikwijls weer in strijd met andere universele waarden. De huidige controverse in verband met de spanning tussen culturen beheersen het wereldtoneel. Spanningen die zijn ontstaan tussen enerzijds het vrije en grotendeels seculiere Westen en anderzijds de Islamitische wereld en het toegestroomde volk uit die landen. Deze volksverhuizing is de gesel van onze tijd. Deze mensenvloed heeft het vrije westen overspoeld en we heb ben het verwelkomd als ware het een welda dige irrigatiestroom. Smeltkroes of schiftingsbeker? Men noemde het een multiculturele verrij king en een economische opsteker. Echter, beide zijn een falikante misrekening gewor den. Het is op een merkwaardige manier tot stand gekomen; ze is onvoorzien en langza merhand volledig uit de hand gelopen. In de eerste plaats waar het de integratie betreft en in de tweede plaats door de sterk groeiende aanwas van het Islamitische deel van de bevolking, die dan ook nog eens veel aan passingsproblemen veroorzaakt op een aan tal gebieden. Maar vooral ook door het sterk groeiende moslimfundamentalisme en de jeugdmisdaad, waar ons land, hoe kon het zo lopen, haar portie ruim kreeg toegemeten en waar extremisten en misdadigers de grootste wettelijke bescherining genieten. Ongrijp baar voor de rechtsstaat en daarmee ook voor politiek en maatschappij, door de al te tolerante en democratische wetten. Wetten die elkaar dikwijls zo tegenspreken dat er absoluut geen sprake van effectieve bestrij ding mogelijk is. Sociale en misdadige excessen, die om een oplossing schreeuwen, zullen in dit land niet te realiseren zijn. In de eerste plaats is daar de o zo correcte politiek en in de tweede plaats is er ook nog de poli tieke verdeeldheid, waardoor alle noodza kelijke oplossingen maar half of helemaal niet tot stand komen. En de goeden moeten dan onder de kwaden lijden. Na'ïviteit Bovendien is ook het Nederlandse volk wel erg naïef om te veronderstellen dat na jaren lang vertroetelen en ongelimiteerde toleran tie en verspreiding van normloze waarden, de oordelen die het over zichzelf heeft afge roepen nu wil afwentelen op een onontwik keld en ongevoeglijk volk, nu het autochto ne volk zich langzamerhand bewust wordt van haar falen en de consequentie van haar doen en laten gewaar wordt en nu plotseling zich tegen de allochtone bevolking keert. Hoe verwerpelijk en afkeurenswaardig velen van hen zich ook gedragen, we zullen het weten en het moeten aanvaarden dat we willens wetens basiliscuseieren hebben uit gebroed. Er is al veel geschreven over deze problematiek en gewezen op het inconse quente gedrag van de leiders van de maat schappij en de linkse kerk en over de hypo criet politiek correcte club, die alle gezonde kritiek afwezen als zijnde racistisch en haat dragend. De kunst als vuilspuiterij De kunst van onze zogenaamde verlichte cultuurmakers, zoals schrijvers, acteurs en andere leden van onze vermaakindustrie, is grotendeels de naam kunst absoluut niet waardig. Integendeel, het zijn merendeels pulpproducten wat ze leveren, van laag allooi; of ze zijn hooguit wat plat vermaak, maar zelden moreel verantwoord en ademen doorgaans de eenzijdige visie van een links politiek gekleurde of liberale mening. Plat vermaak ten koste van anderen. Ze maken zich dag voor dag schuldig aan ongelimi teerde vuilspuiterij en verwoesting van zeden en normen. Waarden waar we in het verleden mee zijn opgevoed en groot gewor den en die hun waarde sinds mensenheuge nis hebben bewezen. We laten de rioolpro ducten van deze grotendeels immorele ver duisterde en verziekte geesten tot zelfs in onze huiskamers ongestoord toe, zonder dat er massale protesten worden gehoord. De verpaupering De geestelijke gezondheid is ver te zoeken en het is dan ook niet verwonderlijk dat onze jeugd, maar ook de vele allochtone groepen, weinig of geen respect meer op kunnen bren gen voor de weinige waarden en normen die we nog over hebben en waarvan we bij het wegvallen in de absolute chaos terecht zul len komen. In strikte zin gezien is het teloor gaan van waarden en normen vele malen rampzaliger dan enkele terroristische acties, waarbij we opeens allen schouder aan schouder plegen te staan wanneer één of meerdere doden te betreuren zijn en we met z'n allen om het hardst roepen dat het zo niet langer kan. De grote oorzaak waarom het fout gaat, wil men niet zien noch horen en nog minder erkennen. De verdeeldheid Wat de christenen in ons land aan deze ver paupering en totale afgang van het ons toe- betrouwde waardenbestel doen? Elkaar alleen maar bekritiseren en hooguit leedver maak verbergen, zich op de borst kloppen als we zien hoe het in een ander kerkverband eraan toegaat. En vinden hóe goed de eigen groep het wel doet. En in het publieke debat elkaar vliegen afvangen en hooguit wat alge mene protesten uitbrengen waar men alle kanten mee uit kan. Waar we ook staan en in welk kerkverband we ons bevinden, of het nu uiterst rechts of links is. Katholiek, PKN of in welk ander kerkverband we ons geloof belijden, we zouden waar het nu ni'et gaat om bijzaken maar om de meest fundamentele zaken en het duidelijke Bijbelse uitgangs punt, allen eensgezind onze stem moeten laten horen nu het nog kan, want we kunnen weten dat we eens afgerekend zullen worden op ons doen en laten, waarschijnlijk het meest op ons nalaten. Uiteraard blijven er twee kanten aan deze <3 iC* «Sr i& i& i& i& **4% f.* my •j In het kwartaalboekje van de Stichting Dierenbelang staat een foutieve datum vermeld van de Kerstmarkt in Oud- Beijerland. De juiste datum moet zijn 11 december 2004. We zijn daar dan aanwezig met een kraam met o.a. winter voer voor de vogels. Mocht u het leuk vinden om ons te hel pen met dergelijk werk, meldt u dan aan als vrijwilliger. Wij zijn blij met alle hulp die wij krijgen. Wij hebben ook hard vrijwilligers nodig voor het asielwerk. Als u graag met dieren omgaat en het niet erg vindt om hard te wer ken, komt u dan eens bij ons kijken. Al is het maar één ochtend per week. Wij zijn blij met alle hulp die wij krijgen. Ner is een zwarte poes van ruim 9 jaar. Het is een vriendelijk dier, maar geen schootkat. Zij gaat graag naar buiten, is lief voor kinderen en is niet gewend aan honden. Ook Rocky is geen echte schootkat. Hij is cypers/wit, ook 9 jaar en is net als Nero lief voor kinderen en hij kan goed overweg met andere katten. Rocky komt graag buiten en hij heeft dieetvoer i.v.m. blaasgruis. Suske is een vondeling, een lapjespoes van 18 maanden. Zij heeft schijnbaar zoveel buiten gezworven dat ze nu liever binnen blijft. Dusty is rood/wit en ook 9 jaar. Hij is niet gewend aan kinderen, niet aan andere katten en niet aan honden. Dusty is een binnenkat. Doerak is cypers-wit, 16 maanden oud. Hij is een beetje bang voor kleine kinderen, is niet gewend om buiten te komen, niet gewend aan andere katten en bang voor honden. Dan hebben wij nog een gevonden parkiet, groen/geel. Heeft u belangstelling voor een van onze dieren, kunt u dan eens in de Dierenstee, Groene Kruisweg 14a te Numansdorp, tel. (0186) 655150. Onze website: www.dierenstee.nl Onze openingstijden: maandag t/m zaterdag vanaf 11.00 tot 16.00 zaak, waar we met z'n allen iets aan zullen moeten doen. Het autochtone deel zal zelf eerst moeten zorgen dat het de waarden en normen uit het verleden wil en zal herstellen en erop toe zien dat ook in de omgangstaal met de naaste de beschaafde vormen als regel voor het vrije woord zal laten heersen. De allochtone bevolking zal nooit het respect gaan opbrengen in een bandeloze situatie zoals we die de laatste decennia heb ben gekend. Maar zij zullen ook moeten laten zien datje in een gastland je ook als een waardige gast dient te gedragen, niet alleen wat de arbeidsethiek betreft, maar ook de intoming van veel zelfzuchtige eisen en aan passing aan maatschappelijke normen. Want waardering moetje verdienen zoals dat voor emigranten wereldwijd altijd heeft gegol den. Maar ook dient er een forse zelfkritiek op gang te komen aan sommige bedenkelij ke vormen van hun religie en de bestrijding van de uitwassen daarvan. Maar dat moeten ze zelf willen en doen. Chantage houdgreep Want je kunt wel steeds roepen dat de Islam een vredelievende en humane godsdienst is, maar tot op heden is daar in nog niet één Isla mitische staat iets van gebleken. Nergens is er een tolerante houding tegen andersden kenden te bespeuren, en dat is een veeg teken. Ook de westerse wereld zou hen daar veel meer op aan moeten spreken dan tot nu toe het geval is geweest. In het vrije Westen bespeuren we echter het tegendeel, een zeke re terughoudendheid, ja zelfs een enigszins vergoelijkende houding, die veelal voort komt uit economische redenen. En die heb ben te maken met de belangen van energie bronnen en oliemonopolies van de elkaar beconcurrerende maatschappijen en landen, waardoor de Westerse wereld in een soort chantagehoudgreep lijkt te verkeren. Heilige oorlog De Jihad, de zogenaamde Heilige Oorlog, is één van de meest bedenkelijke uitingen van de Islam. Ze is óf een verkeerde interpretatie van hun geloof óf het is een puur onheilige en gewelddadige strijd die juist het grootste obstakel voor de gehele wereldgemeenschap zal blijken te zijn. Ook in het Christendom is er sprake van een heilige oorlog, maar die is zoals we in Bun- yan's boek 'De Heilige Oorlog' kunnen lezen: een noodzakelijke inwendige strijd tegen het kwaad, dat in elk mens leeft en ook via verschillende invalspoorten steeds kan binnenkomen, en wat in de strijd om het geloof in vele facetten beleefd, beproefd en overwonnen moet worden en daarom ook wel een geestelijke strijd genoemd wordt, onder de banier van Koning Jezus. En de toerusting tot die strijd bestaat alléén maar uit geestelijke wapens. Gewelddadige strijd wordt ten enenmale gezien als een onheilige en verwerpelijke egostrijd, waar nimmer een beloning op volgt; of het moet een negatieve beloning zijn. Dat is in de authentieke Chris telijke Kerk altijd de centrale leer en leidraad geweest. Dat er ook in het Christendom veel fout is gegaan, als men van het rechte spoor was afgeweken, is genoegzaam bekend. Maar dat ligt niet aan de Christelijke leer als zodanig, maar aan de zucht naar macht en invloed van de kerk, en de persoonlijke instelling, door af te wijken uit het spoor van de navolging van Christus. Chr. van der Veer, Korteweegje 50 3244 AL Nieuwe-Tong GOEREE- OVtRFlAKKEË Deze week: de geschiedenis van de Max Havelaar Zilver koffie. Vele handen maken licht werk. Dat is de gedachte achter "Manos Campesinas", Spaans voor "boerenhanden". Deze Guate malteekse organisatie levert Arabica koffie voor onder meer de Max Havelaar Zilver. Koffie uit Guatemala staat bekend om haar uitstekende kwaliteit. Niet zo vreemd, want de koffie komt van grote hoogte. Hoe hoger de koffiestruiken staan, hoe langzamer de bessen groeien. En hoe langzamer de groei, hoe beter de smaak en het aroma zich kun nen ontwikkelen. Maar het is niet altijd gemakkelijk om op extreme hoogte te wer ken. De voornamelijk Indiaanse boeren die aan de coöperatie Apecafarm leveren, kunnen daar over meepraten. Ze zijn verspreid over meer dan twintig dorpen, moeten drie tot vier uur lopen om bij hun kantoor te komen, en moeten dan nog eens vier uur rijden om het kantoor van Manos Campesinas te bereiken. Niet zo vreemd dus, dat ze van de opbrengsten van de eerste container koffie die ze aan Fair Trade hebben geleverd een aantal mobiele telefoons hebben aange schaft. Ook werken ze nu aan een centrale verwerkingsplaats en eigen transportmid delen. Max Havelaar Zilver bevat naast .Ajabica van Manos Campesinas en Fedeco- cagua uit Guatamala ook Robusta uit Con go en Tanzania en Arabica uit Costa Rica, Colombia, Nicaragua en Mexico. Deze evenwichtige melange combineert een krachtig aroma met een milde smaak. Proberen dus, die koffie! Te koop bij de Wereldwinkel Goeree-Overflakkee, op het Spuiplein (achter de Winkeldiek) in Mid- delhamis. De winkel is open op woensadag van 13.00 uur tot 17.00 uur, op vrijdag van 14.00 uur tot 21.00 uur, en op zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. De vlag hangt uit, en de koffie staat klaar! De jubilaris, meester Van Putten, tussen leerlingen van CBS De Hoeksteen uit Ooltgenspkiat. Het is al weer enkele weken geleden, maar we komen er nog graag op terug. Op 28 oktober vierde CBS De Hoeksteen uit Ooltgensplaat het heugelijke feit dat hun meester Van Putten 25 jaar op de basisschool onderwijzer was. Voor één dag had de school de naam: meester Van Putten-school De kinderen hebben "s morgens uitbundig hun meester en zijn vrouw toegezongen en werd het cadeau overhandigd dat door ouders en leerlingen was bijeenge bracht: een prachtige bureaustoel. Op de foto zien we dat de kinderen genoten van de trak tatie die zij van de meester aangeboden kregen, 's Middags speelden zij het vossenjachtspel, waarbij meester Van Putten als automonteur in de straten van het dorp aanwezig was. Aan sluitend was er op school een receptie waar vele ouders en oud-leerlingen de meester en zijn vrouw een hand kwamen drukken. Tot slot was er 's avonds een door het bestuur georgani seerd gezellig etentje met bestuur, schoolteam en de gehele familie Van Putten. Het was een dag waarop met veel genoegen en dankbaarheid wordt teruggekeken en we hopen dat de meester nog lang aan de school in Ooltgensplaat verbonden mag blijven. PROTEST. KERK IN NED. Beroepen: te Almkerk (geref.; beiden pt), ds. B. Ridder te Lopik (pt) en ds. S. van Meggelen te Lopik (pt); te Bolnes (geref.), ds. E.J.S. den Breejen te Suawoude, die dit beroep heeft aangenomen; te Nieuwveen (herv.), ds. J. Verdijk te Well-Ammerzoden; te Noordlaren-Glimmen, kandidaat F.S. Karelse te Schipborg; te Oldebroek (herv.; wijk 1), ds. P. van der Kraan te Bleskens- graaf; te Wageningen (herv. wijkg. 1), ds. M. van Campen, bgw werkz. Kerk in haar geheel (docent Chr. Hogeschool Ede). Aangenomen: naar Buurmalsen (herv.), kandidaat G. Doom te Buurmalsen; naar Ermelo (herv. wijkgem. kerkelijk centrum), ds. A.D.L. Terlouw te Willige-Langerak; naar Harderwijk (herv.wijk 3), ds. J. het Lam te Wezep (herv.); naar Marum (geref.), ds. J. Paans-Spoelstra te Leimuiden; naar Meeuwen (herv.), kandidaat W. Stijf te Hoofddorp; naar Papendrecht (herv.; wijk oost), ds. P.J. Teeuw te Veenendaal; naar Waarde (herv.), kandidaat W.F. van de Woestijne te Utrecht. Bedankt: voor Hendrik Ido Ambacht (wijkgem. Elim), ds. R.W. de Koeijer te Giessendam-Neder-Hardinxveld; voor Wil- nis (herv.), ds. F. Wijnhorst te Ermelo. Beroepbaar: kandidaat M.P.L. Camarasa, Blasiussstraat 125c, 1091 CP Amsterdam; kandidaat M.M. Slagter-Pranger, Veenkam- pen 23, 9304 TS Lieveren. GEREE KERKEN(VRIJG.) Beroepen: te Hilversum, ds. K. de Vries te Alphen aan den Rijn. Beroepbaar: kandidaat A. van der Lugt, Oude Nijkerkerweg 135-16, 3853 JP Erme lo. Tel. 0341-556360. CHR. GEREE KERKEN Beroepen: te Mijdrecht, te Rotterdam- Alexanderpolder (samenw. gem. CGK- NGK). te Rotterdam-Oost/Capelle aan den IJssel en te Scherpenzeel, ds. E.J. van der Linde te Almelo, die bedankte voor Zierikzee; te Zoetermeer, ds. E.B.Renkema te Haarlem. Bedankt: voor Veenendaal (Pniëlkerk), ds. B. de Graaf te Nunspeet. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Doetinchem, ds. C. de Jong ste te Tholen; te Zwolle, ds. W. Visscher te Amersfoort. Bedankt: voor Hendrik Ido Ambacht, ds. G. Clements te Gouda; voor Moerkapelle, ds. A.T. Vergunst te Carterton Nieuw Zee land; voor Oosteriand, ds. D. de Wit te Nieuw Beijerland. STELLENDAM - Op zaterdag 27 november gaat de Chr. Gem. Zangver. 'Soli Deo Gloria' uit Stellendam oliebol len verkopen. Deze worden gebakken door de vroegere Stellendamse bakker, de heer Jan Troost. De oliebollen wor den verkocht op het Oranjeplein. Vanaf 8.00 uur bent u daar hartelijk welkom! Op donderdagavond 25 november a.s. hoopt het Roemenië comité te Stellendam verslag te doen van haar werk in Roemenië, dat in de afgelopen periode heeft plaatsgevonden. In oktober jl. vond er een transport plaats naar het plaatsje Ostrovul, een zeer armoedige regio, waar ook evangelist Steenbergen werkzaam is. Ook werd tijdens deze trans- portreis Boekarest bezocht, waar aan een tehuis een broeikas werd geschonken. Het transport werd mede mogelijk gemaakt door alle materialen en giften die het comité heeft mogen ontvangen. Daarom wordt u van har te uitgenodigd om aanwezig te zijn op don derdagavond 25 november, zodat u kunt zien wat er met uw bijdragen aan het transport- werk is gedaan. Daarnaast is er op deze Roemenië avond aandacht voor de zustergemeente Kökös, dat ligt in het Hongaars sprekende deel in het midden van Roemenië. In Kökös werd deze zomer een evangelisatieweek gehouden. De nieuwe predikant, ds. Kovacs, en de jonge ren uit Kökös organiseerden een kinder bijbel-week, jongerenbijeenkomsten en ouderencontacten om op deze manier het Woord van God door te geven. Een drietal Nederlandse jongeren was hierbij aanwezig. Ook dit werk is mede mogelijk gemaakt door het comité. Bovendien kreeg het comité hiervoor véél, heel veel giften, waarvoor in Roemenië evangelisatiemateriaal in de vorm van boekjes kon worden aangeschaft en in Kökös worden uitgedeeld. Daarnaast is er veel materiaal gegeven voor het evangelisa tiewerk in Kökös: papier, beren, knutselma teriaal, poppen, etc. Ook het Stellendamse oranjecomité gaf snoepjes, stickertjes en nog meer leuke dingen mee, ter ondersteuning van het kinder- en jongerenwerk in Kökös. U zult het allemaal teragzien op de Roe menië avond van 25 november, waar ook een verkooptafel zal staan waarvan de opbrengst bestemd is voor het Roemenië werk. Het comité verwelkomt u deze avond graag, in het bijzonder ook de afgevaardigden van de bedrijven die het Roemenië werk spon soren. De avond wordt gehouden in gebouw 'De Rank', Bosschieterstraat 4 te Stellen dam en vangt aan om 19.45 uur, de deuren gaan open om 19.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 11