'Het vrije woord' contra 'normen en waarden'
Meester van Putten 25 jaar
CBS De Hoeksteen
Nieuws
Nieuws van de
Wereldwinkel
uit de kerken
Oliebollenverkoop
EIIAIIDBI-ttlElJWS
Ingezonden:
Roemenië comité
Stellendam doet verslag!
'Zt c« c« c« c« c« c« a
«i 4* 4«
STICHTING
DIERENBELANG
HOEKSCHE
WAARD
PAGINA 7
VRUDAG 19 NOVEMBER 2004
De moord op Theo van Gogh is een
i signaal naar de samenleving dat de
grenzen van de democratie naar twee
f kanten kunnen worden overschreden,
en dat uitersten in een multiculturele
samenleving lichtvaardig zowel ple-
gers als slachtoffers kunnen worden
van een 'explosieve kortsluiting'. Eén
van de peilers van de democratie is
volgens de overgrote meerderheid de
'vrije meningsuiting'. Dat is een groot
goed en er mag onder geen voorwaar
de aan getornd worden. Maar even-
i zeer mag het zo langzamerhand dui
delijk worden dat niet alles, wat velen
daaronder denken te kunnen ver
staan, bevorderlijk is voor de demo
cratie. Ja, het kan zelfs zo zijn dat de
democratie ondergraven wordt door
de ongelimiteerde kritiek die velen op
de leden van een minderheid en groe
pen van onze multiculturele samenle
ving plegen.
De intolerantie
Men noemt de moord op Van Gogh een aan
slag op het vrije woord. Maar moet het
woord wel zó vrij zijn en mag het gebruik
hiervan zó grenzeloos onfatsoenHjk zijn dat
kennehjk alles getolereerd mag worden als
het op een verbale manier gebracht wordt?
Zou het al te vrije woord en het uiten van een
mening, volkomen losgemaakt van alle fat
soen en norm, zelf geen aanslag op het leven
betekenen? Immers, een minderheid die keer
op keer op een grove wijze onderuit wordt
gehaald door verbale spot en uitgesproken
verachting van iemands (heilige) principes,
hoever kun en mag je daarmee gaan? Want
laten we eerlijk zijn, een minderheid heeft
niet zoveel wapens en invloed om zijn
mening op een dergelijk front te manifeste
ren en zijn principes op een populaire manier
te etaleren en/of te verdedigen. Het thuis
front heeft ze dat nooit geleerd want dat was
daar nooit aan de orde. Anders dan een fun
damentele zienswijze is ze niet voorgehou
den en zij zijn zelden geoefend in verbale
technieken, zoals de door de wol geverfde
westerling, die dan ook nog de intellectuele
en seculiere wereld en het o zo profane
schrijvers- en kunstenaarswereldje achter
zich heeft staan, die meestal zelf verre van
fris is in haar satirische verbeelding en
schunnige schotschrijverij.
De beker der gramschap
Het is voldoende bekend dat de omgelegde
Van Gogh een filmmaker en columnist een
vunzige stijl pleegde te manifesteren van
profane kritiek op personen, groepen en
allerlei geloofsgemeenschappen, waarbij hij
alle grenzen van fatsoen overschreed. En
daarmee heeft hij ongetwijfeld de haat en
afkeer van bepaalde personen of groepen uit
onze samenleving opgeroepen. Ook tartte hij
hemel en aarde met zijn uitdagende uit
spraak over het drinken van de beker
der gramschap. Het is typisch een uitspraak
van de autonome en profane mens, die
meent als God te zijn en die, als zovelen van
daag de dag, denken een verlicht mens te
zijn. Van Gogh ging erop prat zo"n mens te
zijn, die over alle facetten van het leven een
juist oordeel had en dit ook op een provoce
rende wijze kenbaar mocht maken, in woord
en beeld. Hoe verblind moet een mens wel
zijn als hij meent dergelijke begrippen uit
het authentieke Woord te kunnen gebruiken
ter opluistering van hun eigen verbale tech
niek. Dat het levensdoel en principe van der
gelijke mensen dikwijls volkomen voos en
inhoudsloos is, bewijzen ze meestal op kor
te termijn. Dat die beker hem voorgehouden
zou worden, daar had deze man in zijn groot
spraak niet op gerekend, nog minder in
voorzien. En toen dat moment daar plotse
ling was, toen riep hij: "Genade, genade!
Kunnen we daar niet over praten?!" Maar
zijn genade smeking was aan de verkeerde
persoon gericht en gedaan op het verkeerde
moment.
Tegengestelde waarden
De allochtone medemens, stammend uit een
ander milieu, of het nu een persoon of grote
I
groep betreft, heeft veelal weinig of geen
affectie voor de hier geldende huidige waar
den en normen. Zeker als die waarden en
normen volstrekt tegengesteld zijn aan die
van hun eigen cultuur. Drie miljoen alloch
tonen die om verschillende redenen en onder
allerlei omstandigheden hier naartoe zijn
gelokt, waarvan velen door ongezonde
motieven gedreven, hebben hier een plaats
gekregen. Economische en/of humane aspi
raties hebben hieraan ten grondslag gelegen.
Wij zijn honderd procent verantwoordelijk
voor alle aspecten van deze smeltkroes. Of
moeten we zeggen: de schifting.sbeker der
culturen? Veel van die waarden en normen,
die ook onze samenleving heeft gekend en
eeuwenlang hun waarde hebben bewezen,
zijn nog niet eens zo lang geleden door de
autochtone bevolking als afgedankt goed bij
het grof vuil gezet. Uiteraard tot ons eigen
nadeel, We zijn uitermate vooruitstrevend
geworden vanaf de jaren zestig van de vori
ge eeuw. Op allerlei gebied zijn we trendset
ters geworden van normloze waarden, die
koste wat kost verbreid en ook nog eens
geëxporteerd moesten worden. Zelfs dwang
matig, als het aan een groot deel van de ver
lichte clan ligt. Het homo (m)ad-vies blad
'Expreszo' en de piraterij van onze abortus
boten zijn illustratieve voorbeelden.
De levenswil genegeerd
Het vrije woord wordt al in de moederschoot
gesmoord. Unieke mensjes in wording wor
den, zelfs bij honderd procent levensvat
baarheid, op banale wijze over boord
gegooid, terwijl ze zich soms al kenbaar
maken door de eerste tere bewegingen van
rekken en samentrekken of door vele andere
levenstekens, waarvan elke moeder, bewust
of onbewust, de eerste emotionele effecten
ondergaat. De eerste levenstekens zijn de
primitieve uitingen in de eenvoudige oertaal
van het ontluikende leven; deze heeft een
bijzondere betekenis in de relatie tussen
moeder en kind en mag worden gezien als de
snelst groeiende en meest waardevolle, ster
ke en emotionele band die er tussen twee zie
len kan zijn. Die als het goed is ook nimmer
verbroken wordt. Vrijwillige afbreking daar
van is één van de meest onnatuurlijke pro
cessen die in een mensenleven te bedenken
zijn. Wie kan en wil daar eigenlijk steekhou
dende morele motieven voor aanvoeren?
Over negeren en blokkeren van uitingen van
levenswil en vrije mening gesproken, en
over moord! De dood van een ongewenste is
echter een democratisch mensenrecht
geworden.
Mensenrechten
De rechten van de mens zoals die zijn ver
woord in de Europese wetgeving of het
Internationale recht, in het handvest van de
VN, zijn op een aantal punten zeer aanvecht
baar en dikwijls weer in strijd met andere
universele waarden. De huidige controverse
in verband met de spanning tussen culturen
beheersen het wereldtoneel. Spanningen die
zijn ontstaan tussen enerzijds het vrije en
grotendeels seculiere Westen en anderzijds
de Islamitische wereld en het toegestroomde
volk uit die landen. Deze volksverhuizing is
de gesel van onze tijd. Deze mensenvloed
heeft het vrije westen overspoeld en we heb
ben het verwelkomd als ware het een welda
dige irrigatiestroom.
Smeltkroes of schiftingsbeker?
Men noemde het een multiculturele verrij
king en een economische opsteker. Echter,
beide zijn een falikante misrekening gewor
den. Het is op een merkwaardige manier tot
stand gekomen; ze is onvoorzien en langza
merhand volledig uit de hand gelopen. In de
eerste plaats waar het de integratie betreft en
in de tweede plaats door de sterk groeiende
aanwas van het Islamitische deel van de
bevolking, die dan ook nog eens veel aan
passingsproblemen veroorzaakt op een aan
tal gebieden. Maar vooral ook door het sterk
groeiende moslimfundamentalisme en de
jeugdmisdaad, waar ons land, hoe kon het zo
lopen, haar portie ruim kreeg toegemeten en
waar extremisten en misdadigers de grootste
wettelijke bescherining genieten. Ongrijp
baar voor de rechtsstaat en daarmee ook
voor politiek en maatschappij, door de al te
tolerante en democratische wetten. Wetten
die elkaar dikwijls zo tegenspreken dat er
absoluut geen sprake van effectieve bestrij
ding mogelijk is. Sociale en misdadige
excessen, die om een oplossing schreeuwen,
zullen in dit land niet te realiseren zijn. In de
eerste plaats is daar de o zo correcte politiek
en in de tweede plaats is er ook nog de poli
tieke verdeeldheid, waardoor alle noodza
kelijke oplossingen maar half of helemaal
niet tot stand komen. En de goeden moeten
dan onder de kwaden lijden.
Na'ïviteit
Bovendien is ook het Nederlandse volk wel
erg naïef om te veronderstellen dat na jaren
lang vertroetelen en ongelimiteerde toleran
tie en verspreiding van normloze waarden,
de oordelen die het over zichzelf heeft afge
roepen nu wil afwentelen op een onontwik
keld en ongevoeglijk volk, nu het autochto
ne volk zich langzamerhand bewust wordt
van haar falen en de consequentie van haar
doen en laten gewaar wordt en nu plotseling
zich tegen de allochtone bevolking keert.
Hoe verwerpelijk en afkeurenswaardig
velen van hen zich ook gedragen, we zullen
het weten en het moeten aanvaarden dat we
willens wetens basiliscuseieren hebben uit
gebroed. Er is al veel geschreven over deze
problematiek en gewezen op het inconse
quente gedrag van de leiders van de maat
schappij en de linkse kerk en over de hypo
criet politiek correcte club, die alle gezonde
kritiek afwezen als zijnde racistisch en haat
dragend.
De kunst als vuilspuiterij
De kunst van onze zogenaamde verlichte
cultuurmakers, zoals schrijvers, acteurs en
andere leden van onze vermaakindustrie, is
grotendeels de naam kunst absoluut niet
waardig. Integendeel, het zijn merendeels
pulpproducten wat ze leveren, van laag
allooi; of ze zijn hooguit wat plat vermaak,
maar zelden moreel verantwoord en ademen
doorgaans de eenzijdige visie van een links
politiek gekleurde of liberale mening. Plat
vermaak ten koste van anderen. Ze maken
zich dag voor dag schuldig aan ongelimi
teerde vuilspuiterij en verwoesting van
zeden en normen. Waarden waar we in het
verleden mee zijn opgevoed en groot gewor
den en die hun waarde sinds mensenheuge
nis hebben bewezen. We laten de rioolpro
ducten van deze grotendeels immorele ver
duisterde en verziekte geesten tot zelfs in
onze huiskamers ongestoord toe, zonder dat
er massale protesten worden gehoord.
De verpaupering
De geestelijke gezondheid is ver te zoeken
en het is dan ook niet verwonderlijk dat onze
jeugd, maar ook de vele allochtone groepen,
weinig of geen respect meer op kunnen bren
gen voor de weinige waarden en normen die
we nog over hebben en waarvan we bij het
wegvallen in de absolute chaos terecht zul
len komen. In strikte zin gezien is het teloor
gaan van waarden en normen vele malen
rampzaliger dan enkele terroristische acties,
waarbij we opeens allen schouder aan
schouder plegen te staan wanneer één of
meerdere doden te betreuren zijn en we met
z'n allen om het hardst roepen dat het zo niet
langer kan. De grote oorzaak waarom het
fout gaat, wil men niet zien noch horen en
nog minder erkennen.
De verdeeldheid
Wat de christenen in ons land aan deze ver
paupering en totale afgang van het ons toe-
betrouwde waardenbestel doen? Elkaar
alleen maar bekritiseren en hooguit leedver
maak verbergen, zich op de borst kloppen
als we zien hoe het in een ander kerkverband
eraan toegaat. En vinden hóe goed de eigen
groep het wel doet. En in het publieke debat
elkaar vliegen afvangen en hooguit wat alge
mene protesten uitbrengen waar men alle
kanten mee uit kan. Waar we ook staan en in
welk kerkverband we ons bevinden, of het
nu uiterst rechts of links is. Katholiek, PKN
of in welk ander kerkverband we ons geloof
belijden, we zouden waar het nu ni'et gaat om
bijzaken maar om de meest fundamentele
zaken en het duidelijke Bijbelse uitgangs
punt, allen eensgezind onze stem moeten
laten horen nu het nog kan, want we kunnen
weten dat we eens afgerekend zullen worden
op ons doen en laten, waarschijnlijk het
meest op ons nalaten.
Uiteraard blijven er twee kanten aan deze
<3 iC* «Sr i& i& i& i& **4%
f.* my •j
In het kwartaalboekje van de Stichting Dierenbelang staat
een foutieve datum vermeld van de Kerstmarkt in Oud-
Beijerland. De juiste datum moet zijn 11 december 2004.
We zijn daar dan aanwezig met een kraam met o.a. winter
voer voor de vogels. Mocht u het leuk vinden om ons te hel
pen met dergelijk werk, meldt u dan aan als vrijwilliger.
Wij zijn blij met alle hulp die wij krijgen.
Wij hebben ook hard vrijwilligers nodig voor het asielwerk.
Als u graag met dieren omgaat en het niet erg vindt om hard te wer
ken, komt u dan eens bij ons kijken. Al is het maar één ochtend per
week. Wij zijn blij met alle hulp die wij krijgen.
Ner is een zwarte poes van ruim 9 jaar. Het is een vriendelijk dier,
maar geen schootkat. Zij gaat graag naar buiten, is lief voor kinderen
en is niet gewend aan honden.
Ook Rocky is geen echte schootkat. Hij is
cypers/wit, ook 9 jaar en is net als Nero lief
voor kinderen en hij kan goed overweg met
andere katten. Rocky komt graag buiten en
hij heeft dieetvoer i.v.m. blaasgruis.
Suske is een vondeling, een lapjespoes van
18 maanden. Zij heeft schijnbaar zoveel
buiten gezworven dat ze nu liever binnen
blijft.
Dusty is rood/wit en ook 9 jaar. Hij is niet
gewend aan kinderen, niet aan andere katten
en niet aan honden. Dusty is een binnenkat.
Doerak is cypers-wit, 16 maanden oud. Hij is een beetje bang voor
kleine kinderen, is niet gewend om buiten te komen, niet gewend aan
andere katten en bang voor honden.
Dan hebben wij nog een gevonden parkiet, groen/geel.
Heeft u belangstelling voor een van onze dieren, kunt u dan eens in
de Dierenstee, Groene Kruisweg 14a te Numansdorp, tel. (0186)
655150. Onze website: www.dierenstee.nl
Onze openingstijden: maandag t/m zaterdag vanaf 11.00 tot 16.00
zaak, waar we met z'n allen iets aan zullen
moeten doen. Het autochtone deel zal zelf
eerst moeten zorgen dat het de waarden en
normen uit het verleden wil en zal herstellen
en erop toe zien dat ook in de omgangstaal
met de naaste de beschaafde vormen als
regel voor het vrije woord zal laten heersen.
De allochtone bevolking zal nooit het
respect gaan opbrengen in een bandeloze
situatie zoals we die de laatste decennia heb
ben gekend. Maar zij zullen ook moeten
laten zien datje in een gastland je ook als een
waardige gast dient te gedragen, niet alleen
wat de arbeidsethiek betreft, maar ook de
intoming van veel zelfzuchtige eisen en aan
passing aan maatschappelijke normen. Want
waardering moetje verdienen zoals dat voor
emigranten wereldwijd altijd heeft gegol
den. Maar ook dient er een forse zelfkritiek
op gang te komen aan sommige bedenkelij
ke vormen van hun religie en de bestrijding
van de uitwassen daarvan. Maar dat moeten
ze zelf willen en doen.
Chantage houdgreep
Want je kunt wel steeds roepen dat de Islam
een vredelievende en humane godsdienst is,
maar tot op heden is daar in nog niet één Isla
mitische staat iets van gebleken. Nergens is
er een tolerante houding tegen andersden
kenden te bespeuren, en dat is een veeg
teken. Ook de westerse wereld zou hen daar
veel meer op aan moeten spreken dan tot nu
toe het geval is geweest. In het vrije Westen
bespeuren we echter het tegendeel, een zeke
re terughoudendheid, ja zelfs een enigszins
vergoelijkende houding, die veelal voort
komt uit economische redenen. En die heb
ben te maken met de belangen van energie
bronnen en oliemonopolies van de elkaar
beconcurrerende maatschappijen en landen,
waardoor de Westerse wereld in een soort
chantagehoudgreep lijkt te verkeren.
Heilige oorlog
De Jihad, de zogenaamde Heilige Oorlog, is
één van de meest bedenkelijke uitingen van
de Islam. Ze is óf een verkeerde interpretatie
van hun geloof óf het is een puur onheilige
en gewelddadige strijd die juist het grootste
obstakel voor de gehele wereldgemeenschap
zal blijken te zijn.
Ook in het Christendom is er sprake van een
heilige oorlog, maar die is zoals we in Bun-
yan's boek 'De Heilige Oorlog' kunnen
lezen: een noodzakelijke inwendige strijd
tegen het kwaad, dat in elk mens leeft en ook
via verschillende invalspoorten steeds kan
binnenkomen, en wat in de strijd om het
geloof in vele facetten beleefd, beproefd en
overwonnen moet worden en daarom ook
wel een geestelijke strijd genoemd wordt,
onder de banier van Koning Jezus. En de
toerusting tot die strijd bestaat alléén maar
uit geestelijke wapens. Gewelddadige strijd
wordt ten enenmale gezien als een onheilige
en verwerpelijke egostrijd, waar nimmer een
beloning op volgt; of het moet een negatieve
beloning zijn. Dat is in de authentieke Chris
telijke Kerk altijd de centrale leer en leidraad
geweest. Dat er ook in het Christendom veel
fout is gegaan, als men van het rechte spoor
was afgeweken, is genoegzaam bekend.
Maar dat ligt niet aan de Christelijke leer als
zodanig, maar aan de zucht naar macht en
invloed van de kerk, en de persoonlijke
instelling, door af te wijken uit het spoor van
de navolging van Christus.
Chr. van der Veer,
Korteweegje 50
3244 AL Nieuwe-Tong
GOEREE-
OVtRFlAKKEË
Deze week: de geschiedenis van de Max
Havelaar Zilver koffie.
Vele handen maken licht werk. Dat is de
gedachte achter "Manos Campesinas",
Spaans voor "boerenhanden". Deze Guate
malteekse organisatie levert Arabica koffie
voor onder meer de Max Havelaar Zilver.
Koffie uit Guatemala staat bekend om haar
uitstekende kwaliteit. Niet zo vreemd, want
de koffie komt van grote hoogte. Hoe hoger
de koffiestruiken staan, hoe langzamer de
bessen groeien. En hoe langzamer de groei,
hoe beter de smaak en het aroma zich kun
nen ontwikkelen. Maar het is niet altijd
gemakkelijk om op extreme hoogte te wer
ken.
De voornamelijk Indiaanse boeren die aan
de coöperatie Apecafarm leveren, kunnen
daar over meepraten. Ze zijn verspreid over
meer dan twintig dorpen, moeten drie tot
vier uur lopen om bij hun kantoor te komen,
en moeten dan nog eens vier uur rijden om
het kantoor van Manos Campesinas te
bereiken. Niet zo vreemd dus, dat ze van de
opbrengsten van de eerste container koffie
die ze aan Fair Trade hebben geleverd een
aantal mobiele telefoons hebben aange
schaft. Ook werken ze nu aan een centrale
verwerkingsplaats en eigen transportmid
delen. Max Havelaar Zilver bevat naast
.Ajabica van Manos Campesinas en Fedeco-
cagua uit Guatamala ook Robusta uit Con
go en Tanzania en Arabica uit Costa Rica,
Colombia, Nicaragua en Mexico. Deze
evenwichtige melange combineert een
krachtig aroma met een milde smaak.
Proberen dus, die koffie! Te koop bij de
Wereldwinkel Goeree-Overflakkee, op het
Spuiplein (achter de Winkeldiek) in Mid-
delhamis. De winkel is open op woensadag
van 13.00 uur tot 17.00 uur, op vrijdag van
14.00 uur tot 21.00 uur, en op zaterdag van
10.00 uur tot 17.00 uur. De vlag hangt uit,
en de koffie staat klaar!
De jubilaris, meester Van Putten, tussen leerlingen van CBS De Hoeksteen uit Ooltgenspkiat.
Het is al weer enkele weken geleden, maar we komen er nog graag op terug. Op 28 oktober
vierde CBS De Hoeksteen uit Ooltgensplaat het heugelijke feit dat hun meester Van Putten
25 jaar op de basisschool onderwijzer was. Voor één dag had de school de naam: meester
Van Putten-school De kinderen hebben "s morgens uitbundig hun meester en zijn vrouw
toegezongen en werd het cadeau overhandigd dat door ouders en leerlingen was bijeenge
bracht: een prachtige bureaustoel. Op de foto zien we dat de kinderen genoten van de trak
tatie die zij van de meester aangeboden kregen, 's Middags speelden zij het vossenjachtspel,
waarbij meester Van Putten als automonteur in de straten van het dorp aanwezig was. Aan
sluitend was er op school een receptie waar vele ouders en oud-leerlingen de meester en zijn
vrouw een hand kwamen drukken. Tot slot was er 's avonds een door het bestuur georgani
seerd gezellig etentje met bestuur, schoolteam en de gehele familie Van Putten. Het was een
dag waarop met veel genoegen en dankbaarheid wordt teruggekeken en we hopen dat de
meester nog lang aan de school in Ooltgensplaat verbonden mag blijven.
PROTEST. KERK IN NED.
Beroepen: te Almkerk (geref.; beiden pt),
ds. B. Ridder te Lopik (pt) en ds. S. van
Meggelen te Lopik (pt); te Bolnes (geref.),
ds. E.J.S. den Breejen te Suawoude, die dit
beroep heeft aangenomen; te Nieuwveen
(herv.), ds. J. Verdijk te Well-Ammerzoden;
te Noordlaren-Glimmen, kandidaat F.S.
Karelse te Schipborg; te Oldebroek (herv.;
wijk 1), ds. P. van der Kraan te Bleskens-
graaf; te Wageningen (herv. wijkg. 1), ds.
M. van Campen, bgw werkz. Kerk in haar
geheel (docent Chr. Hogeschool Ede).
Aangenomen: naar Buurmalsen (herv.),
kandidaat G. Doom te Buurmalsen; naar
Ermelo (herv. wijkgem. kerkelijk centrum),
ds. A.D.L. Terlouw te Willige-Langerak;
naar Harderwijk (herv.wijk 3), ds. J. het
Lam te Wezep (herv.); naar Marum (geref.),
ds. J. Paans-Spoelstra te Leimuiden; naar
Meeuwen (herv.), kandidaat W. Stijf te
Hoofddorp; naar Papendrecht (herv.; wijk
oost), ds. P.J. Teeuw te Veenendaal; naar
Waarde (herv.), kandidaat W.F. van de
Woestijne te Utrecht.
Bedankt: voor Hendrik Ido Ambacht
(wijkgem. Elim), ds. R.W. de Koeijer te
Giessendam-Neder-Hardinxveld; voor Wil-
nis (herv.), ds. F. Wijnhorst te Ermelo.
Beroepbaar: kandidaat M.P.L. Camarasa,
Blasiussstraat 125c, 1091 CP Amsterdam;
kandidaat M.M. Slagter-Pranger, Veenkam-
pen 23, 9304 TS Lieveren.
GEREE KERKEN(VRIJG.)
Beroepen: te Hilversum, ds. K. de Vries te
Alphen aan den Rijn.
Beroepbaar: kandidaat A. van der Lugt,
Oude Nijkerkerweg 135-16, 3853 JP Erme
lo. Tel. 0341-556360.
CHR. GEREE KERKEN
Beroepen: te Mijdrecht, te Rotterdam-
Alexanderpolder (samenw. gem. CGK-
NGK). te Rotterdam-Oost/Capelle aan den
IJssel en te Scherpenzeel, ds. E.J. van der
Linde te Almelo, die bedankte voor
Zierikzee; te Zoetermeer, ds. E.B.Renkema
te Haarlem.
Bedankt: voor Veenendaal (Pniëlkerk), ds.
B. de Graaf te Nunspeet.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Doetinchem, ds. C. de Jong
ste te Tholen; te Zwolle, ds. W. Visscher te
Amersfoort.
Bedankt: voor Hendrik Ido Ambacht, ds.
G. Clements te Gouda; voor Moerkapelle,
ds. A.T. Vergunst te Carterton Nieuw Zee
land; voor Oosteriand, ds. D. de Wit te
Nieuw Beijerland.
STELLENDAM - Op zaterdag 27
november gaat de Chr. Gem. Zangver.
'Soli Deo Gloria' uit Stellendam oliebol
len verkopen. Deze worden gebakken
door de vroegere Stellendamse bakker,
de heer Jan Troost. De oliebollen wor
den verkocht op het Oranjeplein. Vanaf
8.00 uur bent u daar hartelijk welkom!
Op donderdagavond 25 november a.s. hoopt
het Roemenië comité te Stellendam verslag
te doen van haar werk in Roemenië, dat in de
afgelopen periode heeft plaatsgevonden. In
oktober jl. vond er een transport plaats naar
het plaatsje Ostrovul, een zeer armoedige
regio, waar ook evangelist Steenbergen
werkzaam is. Ook werd tijdens deze trans-
portreis Boekarest bezocht, waar aan een
tehuis een broeikas werd geschonken. Het
transport werd mede mogelijk gemaakt door
alle materialen en giften die het comité heeft
mogen ontvangen. Daarom wordt u van har
te uitgenodigd om aanwezig te zijn op don
derdagavond 25 november, zodat u kunt zien
wat er met uw bijdragen aan het transport-
werk is gedaan.
Daarnaast is er op deze Roemenië avond
aandacht voor de zustergemeente Kökös, dat
ligt in het Hongaars sprekende deel in het
midden van Roemenië. In Kökös werd deze
zomer een evangelisatieweek gehouden. De
nieuwe predikant, ds. Kovacs, en de jonge
ren uit Kökös organiseerden een kinder
bijbel-week, jongerenbijeenkomsten en
ouderencontacten om op deze manier het
Woord van God door te geven. Een drietal
Nederlandse jongeren was hierbij aanwezig.
Ook dit werk is mede mogelijk gemaakt
door het comité. Bovendien kreeg het comité
hiervoor véél, heel veel giften, waarvoor in
Roemenië evangelisatiemateriaal in de vorm
van boekjes kon worden aangeschaft en in
Kökös worden uitgedeeld. Daarnaast is er
veel materiaal gegeven voor het evangelisa
tiewerk in Kökös: papier, beren, knutselma
teriaal, poppen, etc. Ook het Stellendamse
oranjecomité gaf snoepjes, stickertjes en nog
meer leuke dingen mee, ter ondersteuning
van het kinder- en jongerenwerk in Kökös.
U zult het allemaal teragzien op de Roe
menië avond van 25 november, waar ook
een verkooptafel zal staan waarvan de
opbrengst bestemd is voor het Roemenië
werk.
Het comité verwelkomt u deze avond graag,
in het bijzonder ook de afgevaardigden van
de bedrijven die het Roemenië werk spon
soren. De avond wordt gehouden in gebouw
'De Rank', Bosschieterstraat 4 te Stellen
dam en vangt aan om 19.45 uur, de deuren
gaan open om 19.30 uur.