Overdenking uit de Heilige Schrift ^evange/feff iHdetaiga EiüunoEn-tiiEuws Prijsuitreiking bij 100-jarige slagerij Activiteiten Foto- ciub De Rarelcielc Jeugdmiddag Winteractiviteiten SWO Den Bommel HET CJgJKVENSTER Ooltgensplaat BELEEF DE SHOWROOM VAN IMABO ESSELINK 4 Blik op kerk ^^y en samenleving ij Waarnemer S^r fioppv-oav TOriET IM DE ftUfMTE TOCHr OF VOCf/T? Generaties/an9f(W4UreT// De vrouw en de draak Winterse Maaltijd Bingo EiSiSEiLilNiK! Nieuws van de Wereldwinkel •3?a.iga.-<ril«>gie d-^el '2, PAGINA 5 VRUDAG 12 NOVEMBER 2004 - Expreszo geweigerd - Subsidie - HomoHlie Er is al heel wat over te doen geweest. Over de weigering van diverse scholen om het blad Expreszo te verspreiden. De Stichting Ex preszo is de jongerenorganisatie van het COC. Zes keer per jaar geeft deze organisa tie genoemd blad uit, dat bedoeld is voor alle homo- en lesbische jongeren tot 26 jaar. Het blad wil geen objectieve voorlichting geven aan jongeren die 'anders' zijn, maar wil de homosexualiteit propageren. Alles kan en mag, zolang de partners het maar prettig vin den. Expreszo huldigt de opinie dat de emancipa tie van homo's nog lang niet ver genoeg is gegaan en heeft nu het initiatief genomen om een grote oplage aan allerlei middelbare scholen te zenden. Maar kennelijk had men buiten de waard gerekend. Want een behoor lijk aantal scholen bleek van het blad niet gediend en stuurde het retour of dumpte het gewoon bij het oud papier! Onder de weige raars bevonden zich niet alleen de reformato rische scholen. De argumenten die werden aangevoerd voor deze weigering waren ver schuilend, maar allen waren het er wel over eens dat de inhoud van het blad platvloers en banaal was. Zonder van tevoren kennis te hebben geno men van de inhoud van het blad had de rege ring een subsidie toegekend van niet minder dan 50.000 Euro! Dat wis al een geweldige blunder. Nog stuitender was de reactie van ministervan der Hoeven, die nota bene behoort bij het CDA. Zij onderzocht waarom diverse scholen het blad niet wilden versprei den. Zelfs is er gespeeld met de gedachte of scho len niet konden worden verplicht het aange boden materiaal ter beschikldng van de leer lingen te stellen. Maar zó ver wil de regering kemielijk niet gaan. Overigens hebben alle scholen het recht om zelf de inhoud van hun onderwijs vulling te geven. Dat wil zeggen dat in het onderwijs aandacht raag worden besteed aan de kwestie van de homofilie. En ik denk dat dat op de meeste scholen ook gebeurt. Maar dat wil nog niet zeggen dat voorgeschreven wordt hoe het gebeuren moet. Laat daarover geen misverstand bestaan dat alle schepselen, ook de homofiele mede mens, uit Gods hand zijn voortgekomen. Daarom zijn alle mensen gelijkwaardig en mag de één ook niet neerzien op de ander. Wanneer dat wèl gebeurt, en waimeer bij voorbeeld homofiele leerlingen achterge steld of getreiterd worden, dan is dat af te keuren en wordt dat ook op christelijke scho len afgekeurd. Maar daarmee wordt de homosexuele praxis nog niet gelegaliseerd. Die is duidelijk zondig, dat mogen en moeten we vanuit het Woord van God stellen. Deze vraag- en antvf oordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Hoe zit het eigenlijk met de wapenstilstand- of 'klaproosdag' zoals die elk jaar op 11 november in Engeland wordt gevierd? Klopt het dat tussen de twee wereldoorlogen in ook in ons land herdenkingen plaatsvonden Antwoord: De Britse militairen die na de wapenstilstand van 11 november 1918 - het Duitse Rijk tekende toen de wapenstilstand aan het westelijk front, de Eerste Wereldoor log was daarmee ten einde - terugkeerden uit de loopgraven van de Eerste Wereldoor log, spraken over die datum als 'Poppy Day (Klaproosdag). Zij vertelden thuis dat zij toen zoveel bloed zagen liggen op de omrin gende akkers in Vlaanderen en Noord- Frankrijk, dat het wel velden vol klaprozen leken. Bovendien waren in het door het oor logsgeweld omgewoelde Franse en Belgi sche land naar verluid de klaprozen zo onge veer de enige bloemen die daar bloeiden. Ruim twintig jaar zijn daarom op 11 novem ber papieren klaprozen verkocht ten bate van de oorlogsinvaliden en weduwen van gesneuvelden. Nu de slachtoffers van beide wereldoorlogen op een zondag in november op 'Remembrance Day' (Gedenkdag) wor den herdacht, is die oude traditie gehand haafd en wordt op die dag nog altijd de kla proos als symbool gebruikt, ter herinnering aan het vele bloed dat in deze twee 'Great Wars' vloeide. Ook in ons land organiseerde men trouwens tot ongeveer de jaren zeventig jaarlijks een klaproosdag. Er werd dan gecollecteerd door het 'Oorlogsgravenco- mité'. Met de opbrengst liet men o.a. nabe staanden van hier gesneuvelde militairen overkomen. In ons land zijn tijdens de Eer ste Wereldoorlog Belgische militairen geïn terneerd geweest, een aantal van hen is hier overleden en begraven. Gedurende geruime tijd na afloop van de eerste wereldbrand heb ben de Belgen deze in ons land overleden militairen nog herdacht. Je hoort wel van astronautenvoedsel dat ruimtevaarders moeten nuttigen, omdat er geen toilet in zo 'n capsule is. Maar wat doen ze dan in hoge-nood-gevallen? Antwoord: In de moderne ruimteveren en - stations zijn wel toiletten, maar de astronau ten moeten daar een slang gebruiken met afzuigmechanisme (zoals bij een stofzuiger) dat de uitscheidingsproducten in een specia le urinebeker resp. afvaltank stuwt i.v.m. de gewichtloosheid ervan. Op sommige etiketten staat een R in een cir kel Wat zegt dat? Antwoord: Daarmee maakt de fabrikant van dat product duidelijk dat de merknaam en het merkbeeld zijn geregistreerd door het Merkenbureau in Rijswijk. Namaak en nüs- bruik kan hij dan in rechte tegengaan. Wat is 's winters beter: alleen bij vorst de roosters in de buitenmuren dichtstoppen met kranten, of maandenlang een plank ervoor? Antwoord; U hebt al dubbele ramen met overgordijnen en tochtstrippen aan de deu ren. Er moet echter beslist enige ventilatie in stand blijven, om het vocht te verdrijven uit woonkeuken en kamers, anders krijgt u gere geld last van condens uit de waterdamp en 'Xï~. OOLTGENSPLAAT - Tijdens de laatstge houden consumentenactie in verband met het jubileumjaar van Slagerij Buth, is de fam.J. Tiggelman uit Ooltgensplaat de gelukkige winnaar geworden van een prachtige crossfiets. De trekking voor de prijsuitreiking werd verricht door mevrouw M. Troost. Op de foto ziet u de kleinzoon van de familie Tiggelman, die glunderend poseerde met zijn prachtige prijs. Hoewel hun aantal - mogelijk door de komst van de digitale fotografie - wat afneemt, heeft Fotoclub De Rarekiek nog steeds een aantal enthousiaste diamakers. Hun bijdrage aan de jaarlijkse bondsdiawedstrijd, een wedstrijd voor de aangesloten clubs in Nederland, zorgde voor een hoge score. Evenals in afgelopen jaren werd een plaats in de top-10 bereikt. De club heeft goede contacten met clubs in de regio. Zo kwam twee weken geleden de beste Rotterdamse fotoclub, Schiebroek, op bezoek en ging De Rarekiek op bezoek in Oud-Beijerland. Op 6 december staat er een bezoek bij Fotoclub Zwijndrecht gepland. Voor de komende maand ziet het program ma er als volgt uit: Vrijdag 12 november: bezoek van de foto graaf Marcel van Balken, die een keus uit zijn werk zal laten zien. Vrijdag 26 november: bespreking van eigen foto- en diawerk. Vrijdag 10 december: bespreking van eigen foto- en diawerk. Op de website van de club zijn de foto's te zien die diverse leden dit voorjaar maakten tijdens gezamenlijke tochten naar Berlijn en Noord-Frankrijk. Zie de website www.rare- kiek.nl voor meer informatie, of bel 0187- 602329 of 603582. De Stichting Welzijnswerk Oostflakkee organiseert voor de jeugd van Ooltgensplaat op woensdag 17 november a.s. een middag voor de jeugd. Op deze middag ga je een marsepein figuur maken. De deelnamekos ten bedragen 1,50 per kind. De middag is toegankelijk voor alle kinderen van groep 1 t/m 8 van de basisschool. Voor meer infor matie en aanmelding kunt u terecht bij Cori- na Pieterse, tel.: (0187) 632848. gaan op den duur de balken en ander hout werk rotten. Houd dus de ventilatieroosters open, ook als u stookt, teneinde de lucht in huis te laten verversen. Die onmerkbare tocht is beter dan vocht! En er werd een groot teken gezien in de hemel; namelijk een vrouw, bekleed met de zon, enz. Openbaringen 12 Machtige gezichten werden geschonken aan de vergrijsde apostel Johannes. Hij was weggevoerd naar het eenzame rotseilandje Patmos. Midden uit zijn vruchtbare arbeid in de gemeente des Heeren te Efeze hebben ze hem weggehaald. Nu zucht hij in balling schap. Zo maar gedoemd tot nietsdoen. Ja, dat hebben de vijanden gedacht. Ze dachten hem uit te schakelen. Van hem zouden ze tenminste geen last raeer hebben. Johannes zelf heeft eerst in moedeloosheid ook zo wel gedacht. En zijn geliefde gemeente heeft er heel niets van begrepen. Doch hoe heerlijk wordt ons hier getoond, dat Gods wegen hoger zijn dan onze wegen en Gods gedach ten dan onze gedachten. God had alleen maar Zijn slaven er op uit gestuurd om deze dienstknecht in afzondering te brengen, opdat hij dat bijzondere dienstwerk zou mogen verrichten, waardoor hij ten zegen zou worden gesteld niet alleen maar voor de gemeente te Efeze, maar voor de ganse Kerk van al de eeuwen, die volgen zouden. Die slaven de grootmachten der wereld dach ten nu echt hun zwadder op deze trouwe getuige Gods te kunnen spuwen. Zij balden de vuist tegen God, Zijn Christus, Zijn Gemeente en Zijn dienstknecht. En ze wis ten niet, o Goddelijke ironie, dat zij aan Gods leiband liepen. Die in de hemel woont, zal lachen, de Heere zal ze bespotten. Moch ten Gods kinderen zich toch meer door het Woord laten onderrichten, wat zouden ze meer blijde dagen hebben. Ze zouden immers getroost hun weg mogen gaan, als zelfs ze gaan moeten door twee hagen van spiesen en dolken, als ze gelasterd worden en de vos en de leeuw hen vervolgen. Johan nes heeft het mogen begrijpen. Zijn ere naam, waarmede hij zich graag noemde werd, medegenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk en in de lijdzaamheid van Jezus Christus." Wat is het hem een wonder geworden, dat de Heere hem hier heen gebracht had door die beulshanden. Want welke vererende opdracht heeft hij gekregen! Om namelijk in de vertroosting, waarmede hij zelf vertroost werd, zijn broeders en zusters van alle navolgende eeuwen te vertroosten met de openbaring van hemelse werkelijkheden aangaande Gods Kerk in der eeuwen loop. De Kerk, de bruid des Lams, was in Johan nes dagen geworpen in de smeltkroes der verdrukking. De eerste eeuwen waren wel zeer vol van het bloed der martelaren. Maar wanneer is de Bruidskerk niet de vervolgde geweest van de rode draak. De tijden, dat de wereld het met haar wel stellen kan, zijn nooit Sions beste tijden geweest. Zij zal van de wereld gehaat worden om de naam van haar Koning. Draagt ge de livrei des Konings, lezer? Dan zult ge weten bij erva ring, dat er slijk op geworpen wordt. De wereld heeft het hare lief. Eens mans vijan den worden zijn huisgenoten. Sluiten we een voorzichtig verdrag met de Kanaanieten, dan laten ze ons wel met rust. Maar dan zullen we dor en mager leven, indien we al niet totaal vervreemd zijn van het leven Gods. Zijn we echterom Christus wille de bespotte en onbe- grepene, dan neemt de Heere ons dicht bij Zich. We mogen aan Hem kleven als een gor del aan eens mans lendenen. Daar zullen we het goed hebben. Want God heeft in het kruis van Zijn lieve Zoon en in Zijn hogepriester lijke bediening rijke balsem en vertroosting. Zulke vertroosting wordt hier geboden in het teken van de vrouw en de draak. Johaimes zag een machtig gezicht. Hij zag een groot teken aan de hemel: namelijk een vrouw, bekleed met de zon; en de maan was onder haar voeten, en op haar hoofd een kroon van twaalf sterren. Zie, gij klein kuddeke, gij uit eengeslagen, over de bergen en door de dalen voortgedreven schare, die uw zonen en doch ters ziet verbloeden in de arena's, bespron gen en verscheurd door de wilde dieren, hier hebt ge nu uw portret. Dat zijt ge werkelijk. Ge zult het eeuwig zijn, maar.... ge zijt het ook reeds nu, in Mijn hart, voor Mijn troon. Dit is de hemelse werkelijkheid en waarheid aangaande uw bestaan. Zie, dat wil de Heere Zijn strijdende Kerk toeroepen en zo in het hart griffen, dat het niet uit het geheugen gewist wordt. De kerkbruid is hemelvorstin, verhoogd uit het stof. Ze lag op het vlakke des velde, vertreden in haar bloed. Maar de Levensvorst is haar voorbijgegaan, haar toe roepende: Leef, ja. De zeg: leef in uw bloed. Wat zeg ik? Neen, Hij heeft haar opgeraapt. Hij heeft haar gekleed met heerlijk fijn lijn waad, haar een koninklijke hoed opgezet. Hij wil niet zonder haar verder. Hij heeft het haar verzekerd in het tonen van Zijn doorboorde handen en doorstoken zijde. Hij voert haar op uit de woestijn van dit strijdperk. Hij is met haar op weg naar de trouwzaal. Mogen we nu leunen op de arm van onze Liefste, lezer? Wat voor de Kerk voorwerpelijk geldt, moet persoonlijk worden ingeleefd. Werden we als een verslagene, een bedroefde van geest opgericht en hebben we gezien in Zijn ogen, welke liefdeblik onweerstaanbaar was en is. We moesten in Zijn armen vallen, aan Zijn boezem het moede hoofd neerleggen. Hij droogde onze tranen, en toch vloeien ze nog, maar nu van bewondering en aanbidding. Ach, laat Zijn liefde u overwinnen, versaag de van hart. Zeg het Hem, dat ge niet verder kunt, dat ge van honger en dorst om moet komen. Hij heeft het allang gezien. Hij kan en wil en zalJa, we mogen u de bruid des Lams tonen, zoals ze nu reeds is, gerekend bij God. Dat is toch alles. Stel, dat alles hier heerlijk was, en voor de troon gold: Zij is mij een verbroken vaas, wat dan? Maar nu ziet God haar in Christus: Zo is zij; zij is bekleed met de heerlijkheid Gods; de zonne der Gerechtigheid is haar gewaad. De stralen- bundels van Gods genade en liefde, van Zijn algemene en bijzondere openbaring omkle den haar. Zij staat op de zilveren maansikkel als op de voetbank van haar troon. Ja, zij is recht vorstelijk. Omdat zij gerekend wordt en ook gezien wordt aan de zijde van haar Brui degom, beheerst zij tenslotte de wereld en haar geschiedenis. Alles draait om haar, zoals in de dagen van ondertrouw alles draait om de bruid. Ja, het is inderdaad de Kerk bruid, die hier bedoeld wordt. Ziet ge die kroon van twaalf sterren. Ze wijzen op de twaalf stammen Israels, maar ook op de twaalf apostelen des Lams. Het is de Kerk van het Oude en het Nieuwe Verbond. Neen, ik mag nu niet eindigen in de klacht dat het er met de Kerk zo treurig voorstaat, als we op haar gestalte in de wereld zien. Ach, dat mijn hoofd water ware, om te bewenen de breuken van de dochter mijns volks. Hoe geesteloos en verbroken leeft Sion. Wat een scheuren in haar muren. Kent ge het treuren, het waarlijk treuren over de diep vervallen staat van Sion, over de dorheid harer akkers veelal? Er wordt veel gepraat zonder daad. Maar wie werke lijk deze smart meedraagt, mag door de tra nen ook toch weer heenzien op de hemelse werkelijkheid aangaande haar. Want er is immers een Trooster, Die het alles uit Chris tus neemt en ons verkondigt, opdat we niet ontmoedigd worden. Zie het teken aan de hemel. Het is een weerloze vrouw. Anders zal ze in deze wereld nooit openbaar worden. Maar ze heeft haar geboorte, haar leven, haar heerlijkheid uit en in de hemel, van waar zij haar Zaligmaker verwacht. Zij wordt hier getekend als in barensnood. Zij heeft haar manlijke Zoon mogen voortbrengen. Hij, Die de Wortel Davids is. God uit God, heeft het vlees en bloed der kinderen aangenomen. Hij is geboren uit een vrouw, geboren onder de Wet, opdat Hij degenen, die onder de wet zijn, verlossen zouden, en zij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden. De grote rode draak stond gereed om het Kind te ver slinden, maar God heeft Het weggerukt tot Zijn troon. Wereld en hel hebben Hem naar het leven gestaan. Ja, zegt mijn ziel: ook ik. Maar God rukte Hem weg. In dat wegrukken ligt samengevat heel de weg der vernedering en verhoging van Sions Borg en Zaligmaker. Nu is Hij in heerlijkheid als Borg, Zaligma ker, Hogepriester, als Hoofd Zijner met Zijn bloed gekochte Gemeente, om de heidenen te hoeden met een ijzeren roede tot heil van haar. Zij mag zich menigmaal eenzaam gevoelen, zij is nooit alleen gelaten. Daarom kent zij ook het 'eenzaam, maar met God gemeenzaam.' Lezer, kent ge u als het loon van Zijn bloed? Is uw oor doorboord tot Zijn eeuwige dienst? Wie Hem vroeg zoekt, zal Hem vinden, wie Hem vindt, vindt het leven. wijlen Ds. J. van Sliedregt De plaatselijke commissie van Den Bommel van de SWÓ gaat deze wintermaanden voor afgaande aan de bingomiddagen winterse maahijden verzorgen in 'het Westerlicht', Oranjestraat 35a te Den Bommel. Op woensdag 17 november a.s. staat op het menu erwtensoep met als nagerecht pannen koeken. Aanvang van de maaltijd is 12.00 uur, vanaf 11.30 uur bent u welkom. De deelnamekosten bedragen slechts 3,50 per persoon. U kunt zich aanmelden tot 15 november bij mevrouw Kamp, tel.: 611453. Ook op woensdag 17 november, en even eens in 'het Westerlicht' organiseert de plaatselijke SWO commissie een bingomid dag voor alle 55-plussers uit Den Bommel. De middag begint om 14.00 uur, de zaal gaat open om 13.30 uur. De toegangskosten bedragen 2,50. Wilt u verzekerd zijn van ioo% tijd en aandacht? Bel dan voor een afspraak 0187-475 440- gevelstenen dakpannen tegels en sanitair deuren en kozijnen sfeer verwarming plafond- en wandpanelen hout en plaatmateriaal sierbestrating bouwmaterialen gereedschappen Middelharnis - Industrieweg 35 GOEREË- OVERFIAKKEE Deze week een verrukkelijk recept voor de herfst: chocolade koffie. Ingrediënten voor zes personen: 3 koppen vers gezette Max Havelaar koffie, 1 stokje kaneel, 100 gram pure Mascao chocolade, een halve liter melk. Bereiding: Roer de koffie, kaneel, chocolade en melk in een pan op een middelhoog vuur tot de chocolade gesmolten is (niet aan de kook brengen). Het kaneelstokje verwijde ren en serveren in zes glazen. En de boodschappen hiervoor haalt u natuur lijk bij de Wereldwinkel aan het Spuiplein (achter de Winkeldiek) te Middelharnis, open op woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, op vrijdag van 14.00 tot 21.00 uur, en op zaterdag van 10,00 tot 17.00 uur. ■7- Wie op het idee mocht komen, zich iets van de ander te willen toeëigenen, bedenke zich van te voren vele malen. De uitspraak van de barakgemeenschap is ver schrikkelijk. Franz en Karl kruipen op hun krib. Het is een met stro gevulde zak waarover ze een deken hebben. Daarmee moet men het zomer en winter doen. Nu is het be nauwd heet, maar in de winter, als de sneeuw meters hoog ligt opgewaaid en de strenge vorst overal dwars doorheen komt, kermen de gevangenen van ellende en liggen ze rondom de kachel, die ondanks al hun stoken, de vorst niet buiten de deur kan houden. Nu de eerste winter achter hen ligt, hebben ze veel geleerd, zij het dat dit slachtoffers onder de gevange nen heeft gekost, die van het leven in de taiga niets wisten. Nu heeft men door deze verliezen aan mensen levens geleerd dat de ramen en kieren dichtgestopt moeten worden met leem en als die te krijgen zijn, met kranten, die van tevoren nat gemaakt moeten worden. Door de vorst zet het water uit en wordt hard; een bete re methode om de boel dicht te krijgen is er niet. Zelfs de Russen passen deze toe. Het licht in de barak is zwak. Toch kunnen enkelen het niet laten, om voor ze gaan slapen nog een babbeltje te maken. Het zijn vier maimen, die samen met Franz en Karl-Heinz hun slaapplaats delen. De kribben staan namelijk drie hoog op elkaar. De onderste man moet zich op z'n knieën wringen om op bed te komen. De derde man ligt bijna met zijn hoofd tegen de balken zolder, zodat hij moet oppassen om zijn hoofd niet te stoten. Jupp Schenk, Hans Schlomann, Günter Martin en Lud- wig Bolwin zijn rumoerig in discussie. 'Kameraden, jullie moeten je koppen dichthouden. Wij willen slapen', bromt Karl-Heinz dreigend. 'Houd je maar koest', wordt er door één van de man nen geroepen. Hoewel het viertal nu wat rustiger aan doet, zijn ze nog luidruchtig genoeg om hen die willen slapen wakker te houden. Karl moppert dat de maats hem wakker blijven houden. Eén van de mannen heeft een sigaret, wat door de andere drie met gejank wordt bevestigd. Dan valt er een stilte. Vier paar ogen richten zich op de sigaret die door Jupp Schenk triomfantelijk omhoog wordt gehouden. 'Die heeft nou altijd geluk', klinkt een stem. 'Jongens, wat zal die smaken', smaalt Jupp, terwijl hij de sigaret nog eens door allen laat bewonderen. 'Ik vraag mij afzegt hij tergend, 'of ik hem hier of op de latrine zal oproken. Als ik het hier doe zitten ze mij m'n eerlijk gevonden saffie uit m'n mond te kijken. Op de latrine zit je makkelijk en met een brandende siga ret houd je de muggen van je lijf.' Zijn maats zeggen niets, maar hun bUk is begerig op de sigaret gericht. 'Egoïst', gromt een stem. De man vraagt lachend: "Heeft één van de heren soms vuur voor mij?' Helaas moet deze vraag ontkennend beantwoord worden. Welke gevangene heeft nu luci fers of een aansteker? Niemand toch zeker. Wat moet een plenny met vuur doen? De ogen blijven begerig op de sigaret gevestigd. Jupp Schenk laat onwillekeurig zijn blik vallen op de slaapplaats van Karl-Heinz. Hij weet dat, als er iemand in de barak is die hem kan helpen, dat zeker Karl zal zijn. Karl en Franz liggen zachtjes tegen elkaar te praten, zodat hij het erop waagt om Karl een vuurtje af te schooien. 'Hé Karl, heb jij een vuurtje voor mij?' Karl licht z'n hoofd open geeuwt: 'Je kan de pot op. Ik heb nog maar een paar lucifers; en als die op zijn, moet ik maar zien hoe ik nieuwe krijg.' De soldaat die de vraag stelt, weet dat Karl het niet zo meent. Ook in deze geldt: Eén voor allen, allen voor één. Men helpt elkaar zoveel als in het vermogen ligt. Kameraadschap door dik en dun. Hij loopt naar Karls bed: 'Kom op, kerel en zeur niet; geef even een vuur tje.' Karl griimikt: 'Geef hier die sigaret. De zal hem zelf voor je aansteken.' Franz is ook overeind gekomen en gaat op de rand van zijn krib zitten. Karl staat op en scharrelt in de zak van zijn broer waar hij het gevraagde vindt. 'Kom op met dat ding!' De sigaret wordt hem gegeven en Karl steekt er de brand in. Terwijl hij een flinke trek neemt, stijgt de bij tende walm naar de zolder. Karl geniet, neemt nog een trek en geeft de sigaret dan aan Franz door. Die neemt een paar trekken, waarna het rokertje pas naar de eige naar verhuist. De andere vier gaan er bij zitten en tus sen de zes plennies gaat de sigaret rond. Om de beurt twee trekjes. De peuk die overblijft is het eigendom van Jupp, want iets mag er wel overblijven. 'Hé Franz, ben jij zoeven op de commandantura geweest?' vraagt Jupp Schenk. 'Ja, en ik geloof dat ze mij te pakken hebben.' 'Hoe dat zo?' wil Hans Schlomann weten. En Günter Martin voegt er glimlachend aan toe: 'Ze willen zeker een communist van je maken kerel?' 'Dat', zegt Franz, 'zou best eens kimnen wezen.' 'Kan dat dan?' Ludwig Bolwin is werkelijk veront waardigd. 'Ik geloof van wel. In Duitsland hadden we toch ook conununisten.' 'Dat kan wel waar zijn', valt Günter Martin hem in de rede, 'maar ik heb hier niet kunnen merken dat Duitse communisten nou zo hoog aangeslagen worden. Er zit ten bij ons zeker vroegere communisten, maar na alles wat ze hier van het communisme hebben gezien, zul len ze er wel hun bedenkingen tegen hebben gekre gen.' 'Misschien wel, maar vroegere Duitse communisten hebben ze ook niet nodig, er moeten nieuwe, een bete re soort komen. Daarom zal er wel een stel kerels uit gezocht worden die door de broeders speciaal worden opgeleid. Die krijgen dan het beste wat de Sowjets te bieden hebben. Als ze voor Stalin enthousiast gemaakt zijn, worden ze naar het vaderland teruggestuurd om daar te vertellen hoe goed het hier wel is', merkt Lud wig Bolwin op. Er ontstaat een discussie over het onderwerp 'commu nisme' onder de gevangenen. Jupp Schenk is van mening, dat als hij door communist te worden de vrij heid kan krijgen, hij zelfs in staat is om kolonel Iwan Sokorsky zijn gat te likken. Over deze opmerking lachten ze uitbundig. Franz heeft echter het gevoel dat hij door de Russen in de boot is genomen en dat zijn aanmelding weleens onplezierige consequenties kan hebben. Wie eenmaal de winter in de taiga heeft mee gemaakt, weet dat die voor de mens ver schrikkelijk kan zijn. De plennies die in de gevangenkampen zijn ondergebracht, hebben dat aan den lijve ondervonden. Duizenden Duitse soldaten zijn tijdens de oorlog en na hun gevangenneming door de strenge kou gedood. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5