HOOFDPIJN Overdenking Eiaa)ndelijk nieuws uit de Heilige Schrift Gemeenten werken aan problematiek recreatiewoningen ^evaMgeMeM iHdetaiga EiiAtnoi-raEyws Expositie Levende Landschappen HET -^riJKVENSTER „Eilanden-nieuws" Kaartverkoop Kerstconcert The Credo Singers OE MIHTEHSPELEN PEHEN GdOEPEdEN mGEoncaiEHK Rioleringsservice - Camera-inspectie /fSip) Tel. 0187 - 483983 06 - 50201599 Berichten uit de Gezondheidswijzer Maandthema in de maanden november en december 2004: telt duizenden abonnees en wordt op Goeree-Overflakkee zo goed als huis-aan-huis gelezen! KOOtlTiUP Zo kostbaar is dat ene schaap •3?a.icja.-<rilogie deel Z PAGINA 5 VRUDAG 5 NOVEMBER 2004 Blik op kerk en samenleving Lj - Reformatie-herdenkingen - Afnemende belangstelling - Zonder kennis Deze regels worden geschreven vlak na 31 oktober, dat wil zeggen met de Reformatie herdenking nog in mijn achterhoofd. Jaar- Hjks wordt in onze kringen, hetzij op zondag, hetzij door de week, nog stilgestaan bij het begin van de kerkhervorming, We kiezen daarvoor meestal de laatste dag van oktober, omdat Luther op die dag in 1517 zijn be roemd geworden 95 stellingen pubUceerde en daarmee achteraf de stoot gaf tot de Reformatie. Als ik zeg 'in onze kringen', dan heb ik het oog op de rechterzijde van de Gereformeerde Gezindte, want voor zover ik het kan zien wordt aan de herdenking van de kerkhervor ming in de grote middenmoot van de kerken nauwelijks enige aandacht besteed. Dat is ook niet verwonderlijk, als we in aanmerking nemen dat de 'oecumenische' contacten al zo ver gevorderd zijn dat Rome in zicht geko men is. Het ligt voor de hand dat dan meer gezocht wordt naar wat we gemeenschappe lijk hebben, dan naar de verschillen tussen Rome en de Reformatie. Maar als ik me niet vergis, is ook onder ons de belangstelling voor Reformatie-herden kingen afgenomen. Zo'n dertig, veertig jaar geleden werden er bijeenkomsten belegd met sprekers uit de Hervormde Kerk, uit de Christelijke Gereformeerde Kerken, uit de Gereformeerde Gemeenten, enz. Het was de enige keer in het hele jaar dat men iets samen kon doen, en van die gelegenheid werd ook gretig gebruik gemaakt! In de regel was de kerk waarin zo iets plaats had, afgeladen vol. Tegenwoordig moeten er twee of drie koren aan te pas komen, en is de spreektijd beperkt, want het pubhek komt voor het zingen, niet om naar lange preken te luisteren! En dan nög zijn er in een middelgroot kerkgebouw vele lege plaatsen... We kunnen uiteraard tal van argumenten aanvoeren waarom de belangstelling voor dit soort avonden zo geslonken is. Het zal wel waar zijn dat er in alle kerken veel meer te doen is dan vroeger. Men moet keuzes maken en prioriteiten stellen. Maar dan bhjf ik wèl zitten met de vraag of we nog wel weten waar het bij de Reformatie om ging. Of liever wat de kern is van het EvangeUe dat door Maarten Luther opnieuw werd ontdekt. De secularisatie heeft ons volk in haar greep. De grote massa weet niet meer wat er in de kerk wordt verkondigd of waar het in de Bijbel over gaat. Bij gelegenheid van de pre sentatie van de Nieuwe Bijbel Vertaling werd door verslaggevers van het RD aan allerlei willekeurige mensen op bekende plaatsen in ons land gevraagd naar hun betrokkenheid öp, en naar hun kennis vèn de Bijbel. Dat was zonder meer onthullend en onthutsend. We wisten het eigenlijk wel, maar nu stond het zwart op wit. Laten we ons niet inbeelden dat dit alles onze deur voorbijgaat. Uiteraard is het qua Bijbel kennis onder ons nog beter gesteld, maar het is te vrezen dat ook onder ons de interesse op z'n retour is. In gesprekken met kerkmensen, dus met mensen die wekelijks onder het Woord zitten, blijkt vaak een ontstellend gemis aan elementaire kermis van het Woord en van de belijdenis van de kerk. Je vraagt je weleens bezorgd af hoe dat in de toekomst zal zijn, als de jongeren de plaats van de ouderen innemen.Staat er niet bedreigend bij één van de profeten: "Mijn voUc is uitge roeid omdat het zonder kennis is?" Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ken aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Wanneer en waar zijn er werden vóór 1990 |/e Olympische winterspelen georganiseerd? Waren die er vóór de oorlog ook al? Antwoord: Met de afzonderlijke Olympi sche winterspelen is later begonnen dan met ^e zomerspelen, die in 1896 te Athene wer den hervat. Toch zijn er al voor de Tweede wereldoorlog winterspelen georganiseerd. Omdat daaraan vrijwel geen Nederlanders deelnamen, is er weinig aandacht aan geschonken. Het begon in 1924 te Chamonix (Fr.en daarna volgden in 1928 St. Moritz (Zw.), 1932 Lake Placid (USA), 1936 Gar- misch-Partenkirchen (D.), 1948 weer St. Moritz (Zw.), 1952 Oslo (N.), 1956 Cortina d'Ampezzo (It.), 1960 Squaw Valley (USA), 1964 Innsbruck (0.), 1968 Grenoble (Fr.), 1972 Sapporo (Jap.), 1976 opnieuw Innsbruck (0.), 1980 Lake Placid (USA), 1984 Serajewo (J.-Sl.) en 1988 Calgary (Can.). floe kan ik peren thuis 't beste bewaren? Antwoord: Handperen kunt u hooguit een week op een koele donkere plaats laten lig gen als ze nog niet rijp zijn, en 2 S 3 weken in de koelkastlade. Betreft het stoofpeertjes, dan mogen ze niet in de koelkast maar kunt u ze wel anderhalf twee maanden in een kelder bewaren. Bekijk ze regelmatig, want rijp fruit gaat snel rotten door bacteriën en schimmels die daarin voorkomen. Ik probeer me nog wel eens te herinneren wat we in de oorlog allemaal over Hitler zei den. Hoe was ook weer dat rijtje bijnamen dat ze zogenaamd in andere landen gebruik ten? Antwoord: We geven een kleine bloemle zing terwille van het geheugen van de (vele) oudere lezers. In Amerika zeiden ze Reuse fielt, in Arable Slahem aleik, in Bulgarije Slarottimof, in China Hang-Kreng-Hang, in Friesland Jatte Grijpstra, in Griekenland Odyzee, in India Pahatem mahatem, in Ned.- Indië Strontjong, in Japan Foetsie-Moetie, in Jeruzalem Groot-Boeffie, de Joden zeiden Sally Swemme of Sally Sterfe, in Perzië kloiik Kélem, in Polen Pikinsky, in Portugal Lopez de Seeéïn, in Rusland Moldimov, in Turkije Satan halem, in Zweden Swem Heden. In de potjes zelfgemaakte perenjam kwamen de stukken peer allemaal boven op de gelei drijven. Wat moet ik daar tegen doen? Antwoord; Niet schudden. Voor de brood- Bijna iedereen heeft wel eens last van hoofd pijn. De oorzaak is meestal wel duideUjk: een drukke dag, slaapgebrek of een feestje in een rokerige ruimte. Een pijnstiller of gas terug nemen is in deze gevallen de remedie. Maar voor sommige mensen is hoofdpijn veel ingrijpender. Zij hebben last van een vorm van hoofdpijn die telkens terugkeert en waarvan de pijn heel hevig kan zijn. Voor mensen die meer willen weten over hoofdpijn heeft de Gezondheidswijzer een informatiepakketje over hoofdpijn samenge steld dat iedereen gratis kan ophalen of aan vragen. Het pakketje bevat een test om te achterhalen van weÜce soort hoofdpijn u last heeft. Dit is belangrijk omdat elk type hoofdpijn een aparte behandeUng vereist. Hiernaast bevat het pakket informatie over de meest voorkomende vormen van hoofd pijn als spanningshoofdpijn, migraine en clusterhoofdpijn. Ook vindt u in het pakket belangrijke leefregels die de kans op hoofd pijn verkleinen. Als u het pakket komt opha len, dan krijg tu van ons extra een boek erbij met als titel '104 vragen over hoofdpijn.' De gratis informatiepakketjes kunnen op maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur telefonische aangevraagd of opge haald worden bij de Gezondheidswijzer in de GGD vestiging die het dichtst in de buurt is. Let op: De GGD in Middelharnis is open op: maandag en vrijdag van 9 tot 12 uur en op woensdag van 13.30 tot 16.30 uur. Het telefoonnummer van de Gezondheidswijzer is: (0181) 652404. De Gezondheidswijzer kunt u vinden in de: Van Hogendorpstraat 50 te Spijkenisse; Oostzanddijk 26 te Helle- voetsluis; Pad van Jongejan 3 te Oud-Beijer- land en Sportlaan 5 in Middelharnis. De Gezondheidswijzer Zuidhollandse Eilan den is het publieksinformatiecentrum van de GGD voor iedereen met vragen over o.a. gezondheid en gezondheidszorg, ziekten, gezondheidsrecht, alternatieve geneeswij zen en adressen van patiëntenverenigingen, praatgroepen en zelfhulpgroepen. In de Gezondheidswijzer zijn mensen aanwezig die u helpen met het beantwoorden van uw vragen. Ook kunt u zelf informatie opzoeken en doorlezen. Er zijn folders, tijdschriften, boeken en naslagwerken aanwezig. Veel fol ders kunnen-gratis worden meegenomen. maaltijd kunt u wat gelei met enkele stukjes peer in een schaaltje doen. De volgende maal kunt u de peren beter pureren. Wilt u toch stukjes peer in de jam zien, zet dan de gesloten potten direct na het vullen op de Icop. Als de jam dik wordt, gaan de vruchten naar de bodem. Draai de pot enkele malen tijdens het afkoelen. Af en toe heb ik last vanjeukende blaasjes op de lip. Toch ben ik niet ziek geweest in die tijd. Waarom dan zo'n koortslip? Antwoord: Die blaasjes worden veroor zaakt door het herpes simplex virus. De infectie treedt vaak op bij oververmoeid heid, spanning en menstruatie. Ook fel zon licht maakt u er vatbaar voor. Maak de blaas jes niet stuk, want met het vocht daaruit kunt u andere mensen of andere plaatsen van uw hchaam besmetten. De drogist of kruiden zaak heeft een stick, waarmee u de plek(ken) kunt aanstippen. Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig, die de bekering niet van node hebben. Lukas 15:7 Jezus is bezig met de taak, die de Vader Hem heeft opgedragen. De Zoon des mensen, zo zegt Hij Zelf, is gekomen om zalig te maken dat verioren was. (Mattheüs 18:11). Zoon des mensen. Ja, Hij, Die het geen roof hoefde te achten om Gode gelijk te zijn, is geheel in ons mensbestaan afgedaald. Is daarin zo diep afgedaald, dat Hij dieper is gedaald, dan de diepst gevallen zondaar. Laten we dan ook nooit zeggen dat het voor ons kind niet meer zou kunnen. Of dat het voor die verslaafde hopeloos zou zijn. Of dat die man met homo geaardheid daarvan niet zou kunnen verlost worden. De Heere heeft ook daarvan voor beelden gegeven. Hij heeft het ingeleefd wat het betekent om eeuwig van de Vader te zijn verlaten. Hij heeft het geklaagd vanaf het kruis: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten. Opdat wij nimmermeer van God zouden verlaten worden, zegt ons avond- maalsformuüer zo treffend. Terwijl Hij Zijn boodschap doorgeeft verdringen zich grote scharen rondom Hem. Begerig om Zijn woord te horen of ook om genezen te mogen worden van kwalen van het lichaam. Ze horen Hem spreken van genade voor zondaren die zelfde verlossing niet kuiuien verdienen. Het is over het algemeen niet zo'n geweldig gezel schap, veel tollenaren en mensen die openlijk in de zonde leven. Zo is ook een Zacheüs gekomen en zat Hij met Zijn discipelen aan zijn tafel. Zelfs op eigen nodiging. En de tol lenaar Levi is geroepen tot apostel en ook daar zat Hij temidden van vele collega's van Levi aan terfel met de Zijnen. Zo had Hij contact met mensen die door de geestelijke leiders van het voUc, Farizeeën en schriftgeleerden, eigen lijk waren afgeschreven. O, deze leiders durf den niet te zeggen dat ze geheel volmaakt waren, ze hadden het ook wel over genade, dat uiteindelijk de Heere wel wat door de vingers moest zien. Maar dan moest je toch niet te ver zijn afgedwaald, zoals deze tollenaars en openbare zondaars en zondaressen. Die zou den wel drie levens nodig hebben om het weer goed te maken. Want zulken ging het enkel om geld te verdienen, zelfs ten koste van eigen volksgenoten. Die durfden zelfs wel meer te vragen dan ze mochten vragen. En zulken ging het er enkel maar om dat ze zo veel mogeüjk konden genieten van wat deze wereld hen kon bieden. Eigenlijk weinig tijd voor godsdienst en geen verlangen om voor de Heere te mogen leven, naar Zijn Woord en wet. Geen wonder dat farizeeën en schriftge leerden met minachting zien op deze Jezus en menen dat Hij zeker niet de beloofde Messias kan zijn. Dan zou Hij juist met deze wetsge trouwe leiders contact zoeken. En wat spreekt Hij toch van genade. Je moet het toch zelfver- dienen, al lukt dat inderdaad niet helemaal. We zagen het al, uiteindehjk moet ook bij de meest getrouwe dienaars de Heere wat door de vingers zien. Dat durven ze dan ook genade te noemen. Jezus weet wat ze denken en waar mee ze de discipelen van Hem proberen aan het twijfelen te brengen. Hij geeft hen ant woord door een drie tal gelijkenissen: die van het verloren schaap, de verloren penning en van de verloren zoon. Met die gelijkenis van het verloren schaap bedoelt de Heere Jezus die tollenaars en openbare zondaars. Die zijn inderdaad heel ver afgedwaald van de kudde. al zijn ze er wellicht wel bij opgevoed. En met die rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben, bedoelt Hij die leiders van het volk. Die menen immers dat zij rechtvaardig zijn. Ze hebben geen bekering nodig. Die hebben nog nooit ingeleefd dat wij allemaal verloren Uggen voor God van nature. Ze kunnen zich zelf redden met hun goede werken en gods dienstigheid. Jezus gebruikt hier het beeld van een herder, die honderd schapen bezit en rond leidt. Op een gegeven moment mist hij een schaap. Of dit bij het tellen gebeurde, voor ze de schaapskooi ingaan of eerder? In elk geval laat hij de kudde in de steek, al zorgt hij natuurlijk wel dat ze veilig zijn. Hij gaat dat afgedwaalde schaap zoeken. Dat is voor hem nu het belangrijkste. Dat afgedwaalde schaap heeft er zelf nog geen erg in, het ziet daar iets groeien dat heel lekker is en zo dwaalt het steeds verder van de kudde af. Gaat omhoog in de bergen of daalt in een ravijn af. Zo was het ook gegaan met die tollenaars en openbare zondaars. Ze geloofden wellicht nog wel dat God er was, maar deden alsof Hij niet alles wist en zag. Eerst geld verdienen, al was het in dienst van de bezetter. Eerst genieten van wat de wereld biedt. Later konden ze meer tijd aan de dienst des Heeren besteden, je bent maar één keer jong. En als ze eenmaal op die manier bezet zijn, zitten ze weldra zo vast als een muur. Totaal verslaafd. Gaat het vandaag ook niet heel vaak zo? Ook eens proberen hoe die drugs werken. Anders val je zo uit de toon in de klas. En het kan ook allerlei spanningen wegnemen. Een hele avond feesten, dan moet je wel iets van dat spul gebruiken. Hoe gemak kelijk kom je zo in de verleiding om het sek sueel niet zo nauw meer te nemen. Hoe velen komen gedwongen in de prostitutie of om het eens te proberen. Jezus .spreekt er van hoe de Herder het verdwaalde schaap zoekt. Hij komt zo doende op wegen waar Hij normaal niet komt. Roept telkens het schaap. En al kent het schaap de stem van de herder, het duikt ang stig weg. Tot dat het gehuil van een wolf klinkt of het van uitputting niet verder kan. MIDDELHARNIS - In november expo seert Maria Evers met foto's in de gang van cultureel centrum Het Diekhuus. Maria begon, na jarenlang kiekjes van de kinde ren, 8 jaar geleden serieus met fotografie. Ze volgde enkele cursussen bij Theo Mas tenbroek en fotografeert voor diverse bla den. "Inderdaad kan de technische kant van foto grafie mij totaal niet boeien. Het gaat mij om het resultaat. Een mooi plaatje maken. Ik kijk met camera-ogen en zie overal mooie beelden en composities. Ik ben gek op mooie 'Hollandse' luchten." In de expo sitie zijn verschillende categorieën, waar onder één van haar favoriete plekjes, langs de Klinkelandse Wetering. Hetzelfde plek je, iedere keer anders. Niet door computer- be werking, maar door invloeden van weer en tijd. In diverse bladen hebben foto's van haar gestaan, onder de naam Schrijfbedrijf Evers van der Waart. Ook dit jaar zal het Christelijk Gemengd koor 'The Credo Singers' uit Rotterdam haar jaarlijkse kerstconcert geven in De Doelen te Rotterdam, en wel op woensdag 22 decem ber. Aan dit concert werken tevens mee het Christelijk Mannenkoor 'De Verenigde Zan gers' uit Barendrecht o.l.v. John Bakker, een promenadeorkest, de sopraan Waldin Roes, de bariton Hans van Heiningen, Jan Mulder (orgel) en Johan Bredewout (vleugel). De algehele muzikale leiding is in handen van dirigent Jan Stolk. De aanvang van het con cert is om 20.00 uur, de zaal gaat open om 19.15 uur. De toegangsprijs bedraagt 20 Ie rang en 15 2e rang, incl. plaats bespreken, garderobe en programmaboekje. Toegangs- kaarten zijn te bestellen bij de heer S. Blok, Kerkwervesingel 219, 3086 HN Rotterdam, tel. 010-4101953 (niet op zondag). Veel gemeenten werken nog aan beleid over de onrechtmatige bewo ning van recreatiewoningen. Ook zijn ze bezig met het inventariseren van de onrechtmatig bewoonde recreatiewo ningen. Dat blijkt uit de tussenrap portage 'Onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven', die minister Dekker (VROM) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Op herhaald verzoek heeft driekwart van de gemeenten (368) gegevens vers trekt aan de VROM-Inspectie. Dek ker wil dat bewoners eind 2004 duide lijkheid hebben over de wijze waarop gemeenten omgaan met de huidige problematiek. Met de tussenrappor tage houdt de minister vinger aan de pols. Van het aantal gemelde recreatieverblijven (98.327) worden 11.333 onrechtmatig bewoond. Dit is ruim 11 procent. Uit de rap portage van de VROM-Inspectie blijkt ver der het volgende; In vergelijking met het aantal onrechtmatig bewoonde recreatieverblijven is het aantal voorgestelde bestemmingswijzigingen van recreatie naar wonen beperkt. Op beperkte schaal hebben gemeenten per soonsgebonden beschikkingen afgegeven, waarmee bewoners tijdelijk in hun recreatie woning kunnen blijven (1013). Er bestaat het voornemen om nog eens 919 persoons gebonden beschikkingen af te geven. Gemeenten kiezen over het algemeen voor handhaving van de recreatiebestemming. Een beperkt aantal gemeenten (15) geeft aan lage prioriteit te geven aan de handhaving van recreatiebestemmingen. Er zijn ook gemeenten die aangeven wel actief te hand haven, maar daar geen beleid voor hebben (26). Gemeenten constateren een hoge handha- vingslast en gebrekkige effectiviteit van het huidige handhavinginstrumentarium. Er wordt gevraagd om vereenvoudiging van de bewijslast om hiermee een hogere efficiency en effectiviteit te bereiken. De opstelling van provincies is afwachtend tot afhoudend ten aanzien van voorstellen tot wijziging van bestemmingen. De minister concludeert dat beperkt gebruik is gemaakt van de voorgestelde mogelijkhe den om de handhavingslast te verminderen. Dat vraagt een actief optreden tegen onrechtmatige bewoning. Gemeenten heb ben daarvoor toereikende mogelijkheden. Dat overtredingen van bestemmingsplannen sinds 13 september 2004 onder de Wet op de economische delicten vallen, versterkt de positie van gemeenten. In overleg met IPO en VNG bekijkt de minister suggesties van gemeenten voor verbetering van de handha ving. Vanwege de problematiek rond de onrecht matige bewoning verruimde minister Dek ker vorig jaar november het beleid. Onder voorwaarden kunnen gemeenten ervoor kie zen de bestemming van de woning te wijzi gen van 'recreatie' naar 'wonen', een per soonsgebonden beschikking af te geven of het verbod te handhaven. Het verruimde beleid is opgenomen in de Nota Ruimte. De VROM-Inspectie gaat gemeenten aanspre ken die nog geen informatie hebben vers trekt. De minister verwacht dat provincies het handhaven door gemeenten actief zullen gaan bevorderen. In het voorjaar van 2005 stuurt minister Dekker de Tweede Kamer een eindrapporta ge over de stand op 31 december 2004 en haar visie daarover. -5- In het gebouw meldt hij dat de kandidaten buiten klaar staan. Een Russische politieke commissaris, een luite nant en een kapitein zullen de gevangenen de duim schroeven aanzetten. Er wordt gewerkt volgens de regels van de communis tische doelmatigheid. Wie goed genoeg wordt bevon den, krijgt werk. Wie uitgezocht is en niet in staat blijkt aan de gestelde eisen te voldoen, pleegt sabotage tegen staat en partij. Voor hem is geen genade. Een straf kamp in Siberië zal dan nog slechts in het vooruitzicht hggen. De politieke commissaris is voor ideologische functies in het kamp aanwezig. De luitenant behoort tot het wachtbataljon en de kapitein is belast met het organiseren en verder begeleiden van de toekomstige gespecialiseerde werkers. Via zijn bureau zal het werk ingedeeld en het Duitse personeel ingeschakeld wor den. Kapitein Stephan Bemerian is een man die in de gevoerde oorlog zijn sporen heeft verdiend. Zijn uni form is behangen met meerdere medailles, waaronder die van Stalingrad. Wie deze medaille draagt, is een held van de Sowjet Unie en geniet dienovereenkom stig het nodige respect. Vanuit Stalingrad heeft hij de Duitsers achtervolgd tot de overgave van het Derde Rijk, en hij was erbij tegenwoordig toen de rode vlag in Beriijn werd gehesen. Echter kort na de overgave van het Groot-Duitse rijk, toen zijn onderdeel als bezettingseenheid werd ingedeeld, kreeg hij een auto ongeluk waaraan hij een stijf been heeft overgehouden. Voor de oorlogsonderdelen werd hij afgekeurd, maar als drager van de Stalingradmedaille, mocht hij het in leger blijven. Men weet in Rusland een man die zijn sporen heeft verdiend naar waarde te schatten, zodat kapitein Stephan Bemerian werd aangesteld bij het organiseren en later coördineren van gespecialiseerde werkzaamheden, waar bij krijgsgevangenen tewerk zouden worden gesteld. Achter een grote tafel gezeten wachten de drie Rus sen tot de eerste bevoorrechte kandidaten binnenko men. Bij de deur staat een sergeant, die telkens roept als er een gevangene voor de tafel moet verschijnen. Eén voor één gaan de mannen naar binnen, waar ze door de Russen danig aan de tand worden gevoeld. Men is voorzichtig, niet iedereen wordt waardig bevonden een hogere functie dan houthakker te mogen vervullen. Buiten staan de mannen in het licht van de ondergaan de zon. Met hun handen op de rug wachten ze tot ze naar binnen kimnen gaan. Het is drukkend heet en het zweet stroomt hen met stralen van het gezicht. Als eindelijk Franz aan de beurt is, heeft hij meer dan een uur gestaan, hij voelt pijnlijke steken in z'n rug en z'n benen lijken alle gevoel verloren te hebben. De commissaris kijkt hem van achter de tafel aan met de bUk van een havik. 'Naam!' klinkt het gebiedend op barse toon. 'Fischer, Franz.' 'Jij sergeant. Jij gevochten bij Leningrad. Waarom ingedeeld bataljon speciale diensten? Wat zijn dat geweest voor bataljon?' De vragen worden als geweerschoten op hem afge vuurd. Franz voelt dat speciale diensten waarschijnlijk anders geïnterpreteerd wordt dan de werkelijkheid is. Meteen gaat hem een licht op; hier zal hij misschien voordeel mee kunnen doen. Hij glimlacht een beetje meewarig. 'De was tegen het nazisme. Daarom hebben ze mijn in- het bataljon voor speciale diensten gestopt. Wij moes ten de smerige karweitjes opknappen, waarbij men hoopte dat ze ons op een dergelijke manier kwijt kon den raken.' De commissaris kijkt hem argwanend aan. Hij heeft niet helemaal kunnen volgen wat Franz bedoelde, maar dat de soldaat die voor hem staat tegen het nazisme was, spreekt hem wel aan. In rap Russisch wisselt hij enkele woorden met de andere twee, die bij hem aan de tafel zitten. Franz kan er geen woord van verstaan, maar de toon waarop de Russen praten klinkt hem nogal gemoedelijk in de oren. Dan wendt de man zich weer tot hem. Van de gemoe delijke toon waarmee hij zijn collega's aansprak, is niet veel meer over. 'Jij zeggen geen nazi. JuUie allemaal nazi. Allemaal!' Franz weet een ogenblik niet wat hij zeggen moet. De drie gezichten achter de tafel staren hem als maskers aan. 'Ik ben geen nazi geweest', zegt hij krachtig. 'Jij liegen. Jij wel nazi. Allemaal nazi's.' De man maakt een weids armgebaar, alsof hij daarmee het hele kamp wil aanduiden. 'Ik heb er nooit iets mee te maken willen hebben. Tegen mijn wil hebben ze mij en vele anderen naar Rusland gestuurd. Dat wij gevochten hebben kan ik niet ontkennen. Maar het is niet geweest om Rusland te bevechten. Wij hebben gevochten om in leven te blij ven. Wij wilden naar huis. Ze hebben ons tegen onze wil de oorlog ingestuurd. Wat had ik er voor belang bij om hier doodgeschoten te worden? Duizenden van ons zijn hier gevallen, omdat ze moesten. Dacht u werke lijk dat wij hier voor ons plezier naar toe zijn geko men?' De laatste woorden voegt hij er gelaten aan toe. Weer houden de drie een onverstaanbaar gesprek. Het duurt nu veel langer dan zoeven. Blijkbaar heeft de commissaris niet alles begrepen, zodat de kapitein die het Duits goed verstaat, uitlegt wat Franz heeft gezegd. Dan wendt de kapitein zich tot hem. 'Kameraad commissaris wil weten hoe een bataljon voor speciale diensten functioneert.' De man zegt dat in vloeiend Duits met een scherp accent, waardoor de klank van de aa en de r, benadrukt wordt. Franz legt uitvoerig uit wat ze willen weten, daarbij vooral de nadruk leggend op het feit dat hij tegen de ideologie van het nazisme was. De kapitein vertaalt alles wat Franz zegt in onver staanbaar Russisch. Blijkbaar is de uiteenzetting bevredigend. De kapitein stapt over op een ander onderwerp. Franz moet nu aangaande zijn werkzaam heden alles vertellen. Hij doet dat met liefde, en onbe wust betrekt hij het woud erin waar ze nu op het ogen blik aan het werk zijn. Om zijn uitleg te verduidelijken, haalt hij voorbeelden aan, die bij de bosbouw hier van toepassing zouden kunnen zijn. De kapitein vertaalt, terwijl de andere twee met groei ende belangstelling luisteren. Hij merkt dat zijn plei dooi de Russen interesseert, en dat doet hem zijn stel ling met nog meer vuur verdedigen. 'Wat wij nu doen is in feite niets anders dan roofbouw plegen. U Russen bezit een geheel natuurlijk woud; iets wat in Europa bijna nergens anders wordt aange troffen. Wetenschappelijk beheer hiervan zou dit bezit alleen maar ten goede komen.' Dan geeft hij verschillende vaktechnische details over bosbouw ten beste, waarmee hij duidelijk de drie man nen weet te boeien. Weer plegen ze uitvoerig overleg. Ze nemen er de tijd voor en Franz begrijpt dat er een discussie gaande is, waarvan hij slechts een paar woor den verstaat en waaruit hij misschien veel voordeel kan trekken. Dan wendt de kapitein zich weer tot hem: {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5