HOOFDPIJN
Overdenking
Eiaa)ndelijk nieuws
uit de
Heilige Schrift
Gemeenten werken aan
problematiek recreatiewoningen
^evaMgeMeM
iHdetaiga
EiiAtnoi-raEyws
Expositie Levende
Landschappen
HET
-^riJKVENSTER
„Eilanden-nieuws"
Kaartverkoop
Kerstconcert
The Credo Singers
OE MIHTEHSPELEN
PEHEN GdOEPEdEN
mGEoncaiEHK
Rioleringsservice - Camera-inspectie
/fSip)
Tel. 0187 - 483983 06 - 50201599
Berichten uit
de Gezondheidswijzer
Maandthema in de maanden
november en december 2004:
telt duizenden abonnees
en wordt op Goeree-Overflakkee
zo goed als
huis-aan-huis gelezen!
KOOtlTiUP
Zo kostbaar is dat ene
schaap
•3?a.icja.-<rilogie deel Z
PAGINA 5
VRUDAG 5 NOVEMBER 2004
Blik op kerk
en samenleving Lj
- Reformatie-herdenkingen
- Afnemende belangstelling
- Zonder kennis
Deze regels worden geschreven vlak na 31
oktober, dat wil zeggen met de Reformatie
herdenking nog in mijn achterhoofd. Jaar-
Hjks wordt in onze kringen, hetzij op zondag,
hetzij door de week, nog stilgestaan bij het
begin van de kerkhervorming, We kiezen
daarvoor meestal de laatste dag van oktober,
omdat Luther op die dag in 1517 zijn be
roemd geworden 95 stellingen pubUceerde
en daarmee achteraf de stoot gaf tot de
Reformatie.
Als ik zeg 'in onze kringen', dan heb ik het
oog op de rechterzijde van de Gereformeerde
Gezindte, want voor zover ik het kan zien
wordt aan de herdenking van de kerkhervor
ming in de grote middenmoot van de kerken
nauwelijks enige aandacht besteed. Dat is
ook niet verwonderlijk, als we in aanmerking
nemen dat de 'oecumenische' contacten al zo
ver gevorderd zijn dat Rome in zicht geko
men is. Het ligt voor de hand dat dan meer
gezocht wordt naar wat we gemeenschappe
lijk hebben, dan naar de verschillen tussen
Rome en de Reformatie.
Maar als ik me niet vergis, is ook onder ons
de belangstelling voor Reformatie-herden
kingen afgenomen. Zo'n dertig, veertig jaar
geleden werden er bijeenkomsten belegd met
sprekers uit de Hervormde Kerk, uit de
Christelijke Gereformeerde Kerken, uit de
Gereformeerde Gemeenten, enz. Het was de
enige keer in het hele jaar dat men iets samen
kon doen, en van die gelegenheid werd ook
gretig gebruik gemaakt! In de regel was de
kerk waarin zo iets plaats had, afgeladen vol.
Tegenwoordig moeten er twee of drie koren
aan te pas komen, en is de spreektijd beperkt,
want het pubhek komt voor het zingen, niet
om naar lange preken te luisteren! En dan
nög zijn er in een middelgroot kerkgebouw
vele lege plaatsen...
We kunnen uiteraard tal van argumenten
aanvoeren waarom de belangstelling voor dit
soort avonden zo geslonken is. Het zal wel
waar zijn dat er in alle kerken veel meer te
doen is dan vroeger. Men moet keuzes
maken en prioriteiten stellen.
Maar dan bhjf ik wèl zitten met de vraag of
we nog wel weten waar het bij de Reformatie
om ging. Of liever wat de kern is van het
EvangeUe dat door Maarten Luther opnieuw
werd ontdekt.
De secularisatie heeft ons volk in haar greep.
De grote massa weet niet meer wat er in de
kerk wordt verkondigd of waar het in de
Bijbel over gaat. Bij gelegenheid van de pre
sentatie van de Nieuwe Bijbel Vertaling
werd door verslaggevers van het RD aan
allerlei willekeurige mensen op bekende
plaatsen in ons land gevraagd naar hun
betrokkenheid öp, en naar hun kennis vèn de
Bijbel. Dat was zonder meer onthullend en
onthutsend. We wisten het eigenlijk wel,
maar nu stond het zwart op wit.
Laten we ons niet inbeelden dat dit alles onze
deur voorbijgaat. Uiteraard is het qua Bijbel
kennis onder ons nog beter gesteld, maar het
is te vrezen dat ook onder ons de interesse op
z'n retour is. In gesprekken met kerkmensen,
dus met mensen die wekelijks onder het
Woord zitten, blijkt vaak een ontstellend
gemis aan elementaire kermis van het Woord
en van de belijdenis van de kerk. Je vraagt je
weleens bezorgd af hoe dat in de toekomst
zal zijn, als de jongeren de plaats van de
ouderen innemen.Staat er niet bedreigend
bij één van de profeten: "Mijn voUc is uitge
roeid omdat het zonder kennis is?"
Waarnemer
Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er
kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu
ken aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met
in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door
deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Wanneer en waar zijn er werden vóór 1990
|/e Olympische winterspelen georganiseerd?
Waren die er vóór de oorlog ook al?
Antwoord: Met de afzonderlijke Olympi
sche winterspelen is later begonnen dan met
^e zomerspelen, die in 1896 te Athene wer
den hervat. Toch zijn er al voor de Tweede
wereldoorlog winterspelen georganiseerd.
Omdat daaraan vrijwel geen Nederlanders
deelnamen, is er weinig aandacht aan
geschonken. Het begon in 1924 te Chamonix
(Fr.en daarna volgden in 1928 St. Moritz
(Zw.), 1932 Lake Placid (USA), 1936 Gar-
misch-Partenkirchen (D.), 1948 weer St.
Moritz (Zw.), 1952 Oslo (N.), 1956 Cortina
d'Ampezzo (It.), 1960 Squaw Valley
(USA), 1964 Innsbruck (0.), 1968 Grenoble
(Fr.), 1972 Sapporo (Jap.), 1976 opnieuw
Innsbruck (0.), 1980 Lake Placid (USA),
1984 Serajewo (J.-Sl.) en 1988 Calgary
(Can.).
floe kan ik peren thuis 't beste bewaren?
Antwoord: Handperen kunt u hooguit een
week op een koele donkere plaats laten lig
gen als ze nog niet rijp zijn, en 2 S 3 weken
in de koelkastlade. Betreft het stoofpeertjes,
dan mogen ze niet in de koelkast maar kunt
u ze wel anderhalf twee maanden in een
kelder bewaren. Bekijk ze regelmatig, want
rijp fruit gaat snel rotten door bacteriën en
schimmels die daarin voorkomen.
Ik probeer me nog wel eens te herinneren
wat we in de oorlog allemaal over Hitler zei
den. Hoe was ook weer dat rijtje bijnamen
dat ze zogenaamd in andere landen gebruik
ten?
Antwoord: We geven een kleine bloemle
zing terwille van het geheugen van de (vele)
oudere lezers. In Amerika zeiden ze Reuse
fielt, in Arable Slahem aleik, in Bulgarije
Slarottimof, in China Hang-Kreng-Hang, in
Friesland Jatte Grijpstra, in Griekenland
Odyzee, in India Pahatem mahatem, in Ned.-
Indië Strontjong, in Japan Foetsie-Moetie, in
Jeruzalem Groot-Boeffie, de Joden zeiden
Sally Swemme of Sally Sterfe, in Perzië
kloiik Kélem, in Polen Pikinsky, in Portugal
Lopez de Seeéïn, in Rusland Moldimov, in
Turkije Satan halem, in Zweden Swem
Heden.
In de potjes zelfgemaakte perenjam kwamen
de stukken peer allemaal boven op de gelei
drijven. Wat moet ik daar tegen doen?
Antwoord; Niet schudden. Voor de brood-
Bijna iedereen heeft wel eens last van hoofd
pijn. De oorzaak is meestal wel duideUjk:
een drukke dag, slaapgebrek of een feestje in
een rokerige ruimte. Een pijnstiller of gas
terug nemen is in deze gevallen de remedie.
Maar voor sommige mensen is hoofdpijn
veel ingrijpender. Zij hebben last van een
vorm van hoofdpijn die telkens terugkeert en
waarvan de pijn heel hevig kan zijn.
Voor mensen die meer willen weten over
hoofdpijn heeft de Gezondheidswijzer een
informatiepakketje over hoofdpijn samenge
steld dat iedereen gratis kan ophalen of aan
vragen. Het pakketje bevat een test om te
achterhalen van weÜce soort hoofdpijn u last
heeft. Dit is belangrijk omdat elk type
hoofdpijn een aparte behandeUng vereist.
Hiernaast bevat het pakket informatie over
de meest voorkomende vormen van hoofd
pijn als spanningshoofdpijn, migraine en
clusterhoofdpijn. Ook vindt u in het pakket
belangrijke leefregels die de kans op hoofd
pijn verkleinen. Als u het pakket komt opha
len, dan krijg tu van ons extra een boek erbij
met als titel '104 vragen over hoofdpijn.'
De gratis informatiepakketjes kunnen op
maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en
17.00 uur telefonische aangevraagd of opge
haald worden bij de Gezondheidswijzer in
de GGD vestiging die het dichtst in de buurt
is. Let op: De GGD in Middelharnis is open
op: maandag en vrijdag van 9 tot 12 uur en
op woensdag van 13.30 tot 16.30 uur. Het
telefoonnummer van de Gezondheidswijzer
is: (0181) 652404. De Gezondheidswijzer
kunt u vinden in de: Van Hogendorpstraat
50 te Spijkenisse; Oostzanddijk 26 te Helle-
voetsluis; Pad van Jongejan 3 te Oud-Beijer-
land en Sportlaan 5 in Middelharnis.
De Gezondheidswijzer Zuidhollandse Eilan
den is het publieksinformatiecentrum van de
GGD voor iedereen met vragen over o.a.
gezondheid en gezondheidszorg, ziekten,
gezondheidsrecht, alternatieve geneeswij
zen en adressen van patiëntenverenigingen,
praatgroepen en zelfhulpgroepen. In de
Gezondheidswijzer zijn mensen aanwezig
die u helpen met het beantwoorden van uw
vragen. Ook kunt u zelf informatie opzoeken
en doorlezen. Er zijn folders, tijdschriften,
boeken en naslagwerken aanwezig. Veel fol
ders kunnen-gratis worden meegenomen.
maaltijd kunt u wat gelei met enkele stukjes
peer in een schaaltje doen. De volgende
maal kunt u de peren beter pureren. Wilt u
toch stukjes peer in de jam zien, zet dan de
gesloten potten direct na het vullen op de
Icop. Als de jam dik wordt, gaan de vruchten
naar de bodem. Draai de pot enkele malen
tijdens het afkoelen.
Af en toe heb ik last vanjeukende blaasjes op
de lip. Toch ben ik niet ziek geweest in die
tijd. Waarom dan zo'n koortslip?
Antwoord: Die blaasjes worden veroor
zaakt door het herpes simplex virus. De
infectie treedt vaak op bij oververmoeid
heid, spanning en menstruatie. Ook fel zon
licht maakt u er vatbaar voor. Maak de blaas
jes niet stuk, want met het vocht daaruit kunt
u andere mensen of andere plaatsen van uw
hchaam besmetten. De drogist of kruiden
zaak heeft een stick, waarmee u de plek(ken)
kunt aanstippen.
Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal
zijn in de hemel over één zondaar, die
zich bekeert, meer dan over negen en
negentig, die de bekering niet van node
hebben. Lukas 15:7
Jezus is bezig met de taak, die de Vader Hem
heeft opgedragen. De Zoon des mensen, zo
zegt Hij Zelf, is gekomen om zalig te maken
dat verioren was. (Mattheüs 18:11). Zoon des
mensen. Ja, Hij, Die het geen roof hoefde te
achten om Gode gelijk te zijn, is geheel in ons
mensbestaan afgedaald. Is daarin zo diep
afgedaald, dat Hij dieper is gedaald, dan de
diepst gevallen zondaar. Laten we dan ook
nooit zeggen dat het voor ons kind niet meer
zou kunnen. Of dat het voor die verslaafde
hopeloos zou zijn. Of dat die man met homo
geaardheid daarvan niet zou kunnen verlost
worden. De Heere heeft ook daarvan voor
beelden gegeven. Hij heeft het ingeleefd wat
het betekent om eeuwig van de Vader te zijn
verlaten. Hij heeft het geklaagd vanaf het
kruis: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij
Mij verlaten. Opdat wij nimmermeer van God
zouden verlaten worden, zegt ons avond-
maalsformuüer zo treffend. Terwijl Hij Zijn
boodschap doorgeeft verdringen zich grote
scharen rondom Hem. Begerig om Zijn
woord te horen of ook om genezen te mogen
worden van kwalen van het lichaam. Ze horen
Hem spreken van genade voor zondaren die
zelfde verlossing niet kuiuien verdienen. Het
is over het algemeen niet zo'n geweldig gezel
schap, veel tollenaren en mensen die openlijk
in de zonde leven. Zo is ook een Zacheüs
gekomen en zat Hij met Zijn discipelen aan
zijn tafel. Zelfs op eigen nodiging. En de tol
lenaar Levi is geroepen tot apostel en ook daar
zat Hij temidden van vele collega's van Levi
aan terfel met de Zijnen. Zo had Hij contact
met mensen die door de geestelijke leiders van
het voUc, Farizeeën en schriftgeleerden, eigen
lijk waren afgeschreven. O, deze leiders durf
den niet te zeggen dat ze geheel volmaakt
waren, ze hadden het ook wel over genade, dat
uiteindelijk de Heere wel wat door de vingers
moest zien. Maar dan moest je toch niet te ver
zijn afgedwaald, zoals deze tollenaars en
openbare zondaars en zondaressen. Die zou
den wel drie levens nodig hebben om het weer
goed te maken. Want zulken ging het enkel
om geld te verdienen, zelfs ten koste van eigen
volksgenoten. Die durfden zelfs wel meer te
vragen dan ze mochten vragen. En zulken
ging het er enkel maar om dat ze zo veel
mogeüjk konden genieten van wat deze
wereld hen kon bieden. Eigenlijk weinig tijd
voor godsdienst en geen verlangen om voor de
Heere te mogen leven, naar Zijn Woord en
wet. Geen wonder dat farizeeën en schriftge
leerden met minachting zien op deze Jezus en
menen dat Hij zeker niet de beloofde Messias
kan zijn. Dan zou Hij juist met deze wetsge
trouwe leiders contact zoeken. En wat spreekt
Hij toch van genade. Je moet het toch zelfver-
dienen, al lukt dat inderdaad niet helemaal.
We zagen het al, uiteindehjk moet ook bij de
meest getrouwe dienaars de Heere wat door de
vingers zien. Dat durven ze dan ook genade te
noemen. Jezus weet wat ze denken en waar
mee ze de discipelen van Hem proberen aan
het twijfelen te brengen. Hij geeft hen ant
woord door een drie tal gelijkenissen: die van
het verloren schaap, de verloren penning en
van de verloren zoon. Met die gelijkenis van
het verloren schaap bedoelt de Heere Jezus die
tollenaars en openbare zondaars. Die zijn
inderdaad heel ver afgedwaald van de kudde.
al zijn ze er wellicht wel bij opgevoed. En met
die rechtvaardigen, die geen bekering nodig
hebben, bedoelt Hij die leiders van het volk.
Die menen immers dat zij rechtvaardig zijn.
Ze hebben geen bekering nodig. Die hebben
nog nooit ingeleefd dat wij allemaal verloren
Uggen voor God van nature. Ze kunnen zich
zelf redden met hun goede werken en gods
dienstigheid. Jezus gebruikt hier het beeld van
een herder, die honderd schapen bezit en rond
leidt. Op een gegeven moment mist hij een
schaap. Of dit bij het tellen gebeurde, voor ze
de schaapskooi ingaan of eerder? In elk geval
laat hij de kudde in de steek, al zorgt hij
natuurlijk wel dat ze veilig zijn. Hij gaat dat
afgedwaalde schaap zoeken. Dat is voor hem
nu het belangrijkste. Dat afgedwaalde schaap
heeft er zelf nog geen erg in, het ziet daar iets
groeien dat heel lekker is en zo dwaalt het
steeds verder van de kudde af. Gaat omhoog in
de bergen of daalt in een ravijn af. Zo was het
ook gegaan met die tollenaars en openbare
zondaars. Ze geloofden wellicht nog wel dat
God er was, maar deden alsof Hij niet alles
wist en zag. Eerst geld verdienen, al was het in
dienst van de bezetter. Eerst genieten van wat
de wereld biedt. Later konden ze meer tijd aan
de dienst des Heeren besteden, je bent maar
één keer jong. En als ze eenmaal op die manier
bezet zijn, zitten ze weldra zo vast als een
muur. Totaal verslaafd. Gaat het vandaag ook
niet heel vaak zo? Ook eens proberen hoe die
drugs werken. Anders val je zo uit de toon in
de klas. En het kan ook allerlei spanningen
wegnemen. Een hele avond feesten, dan moet
je wel iets van dat spul gebruiken. Hoe gemak
kelijk kom je zo in de verleiding om het sek
sueel niet zo nauw meer te nemen. Hoe velen
komen gedwongen in de prostitutie of om het
eens te proberen. Jezus .spreekt er van hoe de
Herder het verdwaalde schaap zoekt. Hij komt
zo doende op wegen waar Hij normaal niet
komt. Roept telkens het schaap. En al kent het
schaap de stem van de herder, het duikt ang
stig weg. Tot dat het gehuil van een wolf
klinkt of het van uitputting niet verder kan.
MIDDELHARNIS - In november expo
seert Maria Evers met foto's in de gang van
cultureel centrum Het Diekhuus. Maria
begon, na jarenlang kiekjes van de kinde
ren, 8 jaar geleden serieus met fotografie.
Ze volgde enkele cursussen bij Theo Mas
tenbroek en fotografeert voor diverse bla
den.
"Inderdaad kan de technische kant van foto
grafie mij totaal niet boeien. Het gaat mij
om het resultaat. Een mooi plaatje maken.
Ik kijk met camera-ogen en zie overal
mooie beelden en composities. Ik ben gek
op mooie 'Hollandse' luchten." In de expo
sitie zijn verschillende categorieën, waar
onder één van haar favoriete plekjes, langs
de Klinkelandse Wetering. Hetzelfde plek
je, iedere keer anders. Niet door computer-
be werking, maar door invloeden van weer
en tijd. In diverse bladen hebben foto's van
haar gestaan, onder de naam Schrijfbedrijf
Evers van der Waart.
Ook dit jaar zal het Christelijk Gemengd
koor 'The Credo Singers' uit Rotterdam haar
jaarlijkse kerstconcert geven in De Doelen te
Rotterdam, en wel op woensdag 22 decem
ber. Aan dit concert werken tevens mee het
Christelijk Mannenkoor 'De Verenigde Zan
gers' uit Barendrecht o.l.v. John Bakker, een
promenadeorkest, de sopraan Waldin Roes,
de bariton Hans van Heiningen, Jan Mulder
(orgel) en Johan Bredewout (vleugel). De
algehele muzikale leiding is in handen van
dirigent Jan Stolk. De aanvang van het con
cert is om 20.00 uur, de zaal gaat open om
19.15 uur. De toegangsprijs bedraagt 20 Ie
rang en 15 2e rang, incl. plaats bespreken,
garderobe en programmaboekje. Toegangs-
kaarten zijn te bestellen bij de heer S. Blok,
Kerkwervesingel 219, 3086 HN Rotterdam,
tel. 010-4101953 (niet op zondag).
Veel gemeenten werken nog aan
beleid over de onrechtmatige bewo
ning van recreatiewoningen. Ook zijn
ze bezig met het inventariseren van de
onrechtmatig bewoonde recreatiewo
ningen. Dat blijkt uit de tussenrap
portage 'Onrechtmatige bewoning
van recreatieverblijven', die minister
Dekker (VROM) vandaag naar de
Tweede Kamer heeft gestuurd. Op
herhaald verzoek heeft driekwart van
de gemeenten (368) gegevens vers
trekt aan de VROM-Inspectie. Dek
ker wil dat bewoners eind 2004 duide
lijkheid hebben over de wijze waarop
gemeenten omgaan met de huidige
problematiek. Met de tussenrappor
tage houdt de minister vinger aan de
pols.
Van het aantal gemelde recreatieverblijven
(98.327) worden 11.333 onrechtmatig
bewoond. Dit is ruim 11 procent. Uit de rap
portage van de VROM-Inspectie blijkt ver
der het volgende;
In vergelijking met het aantal onrechtmatig
bewoonde recreatieverblijven is het aantal
voorgestelde bestemmingswijzigingen van
recreatie naar wonen beperkt.
Op beperkte schaal hebben gemeenten per
soonsgebonden beschikkingen afgegeven,
waarmee bewoners tijdelijk in hun recreatie
woning kunnen blijven (1013). Er bestaat
het voornemen om nog eens 919 persoons
gebonden beschikkingen af te geven.
Gemeenten kiezen over het algemeen voor
handhaving van de recreatiebestemming.
Een beperkt aantal gemeenten (15) geeft aan
lage prioriteit te geven aan de handhaving
van recreatiebestemmingen. Er zijn ook
gemeenten die aangeven wel actief te hand
haven, maar daar geen beleid voor hebben
(26).
Gemeenten constateren een hoge handha-
vingslast en gebrekkige effectiviteit van het
huidige handhavinginstrumentarium. Er
wordt gevraagd om vereenvoudiging van de
bewijslast om hiermee een hogere efficiency
en effectiviteit te bereiken.
De opstelling van provincies is afwachtend
tot afhoudend ten aanzien van voorstellen tot
wijziging van bestemmingen.
De minister concludeert dat beperkt gebruik
is gemaakt van de voorgestelde mogelijkhe
den om de handhavingslast te verminderen.
Dat vraagt een actief optreden tegen
onrechtmatige bewoning. Gemeenten heb
ben daarvoor toereikende mogelijkheden.
Dat overtredingen van bestemmingsplannen
sinds 13 september 2004 onder de Wet op de
economische delicten vallen, versterkt de
positie van gemeenten. In overleg met IPO
en VNG bekijkt de minister suggesties van
gemeenten voor verbetering van de handha
ving.
Vanwege de problematiek rond de onrecht
matige bewoning verruimde minister Dek
ker vorig jaar november het beleid. Onder
voorwaarden kunnen gemeenten ervoor kie
zen de bestemming van de woning te wijzi
gen van 'recreatie' naar 'wonen', een per
soonsgebonden beschikking af te geven of
het verbod te handhaven. Het verruimde
beleid is opgenomen in de Nota Ruimte. De
VROM-Inspectie gaat gemeenten aanspre
ken die nog geen informatie hebben vers
trekt. De minister verwacht dat provincies
het handhaven door gemeenten actief zullen
gaan bevorderen.
In het voorjaar van 2005 stuurt minister
Dekker de Tweede Kamer een eindrapporta
ge over de stand op 31 december 2004 en
haar visie daarover.
-5-
In het gebouw meldt hij dat de kandidaten buiten klaar
staan. Een Russische politieke commissaris, een luite
nant en een kapitein zullen de gevangenen de duim
schroeven aanzetten.
Er wordt gewerkt volgens de regels van de communis
tische doelmatigheid. Wie goed genoeg wordt bevon
den, krijgt werk. Wie uitgezocht is en niet in staat blijkt
aan de gestelde eisen te voldoen, pleegt sabotage tegen
staat en partij. Voor hem is geen genade. Een straf
kamp in Siberië zal dan nog slechts in het vooruitzicht
hggen. De politieke commissaris is voor ideologische
functies in het kamp aanwezig. De luitenant behoort
tot het wachtbataljon en de kapitein is belast met het
organiseren en verder begeleiden van de toekomstige
gespecialiseerde werkers. Via zijn bureau zal het werk
ingedeeld en het Duitse personeel ingeschakeld wor
den.
Kapitein Stephan Bemerian is een man die in de
gevoerde oorlog zijn sporen heeft verdiend. Zijn uni
form is behangen met meerdere medailles, waaronder
die van Stalingrad. Wie deze medaille draagt, is een
held van de Sowjet Unie en geniet dienovereenkom
stig het nodige respect. Vanuit Stalingrad heeft hij de
Duitsers achtervolgd tot de overgave van het Derde
Rijk, en hij was erbij tegenwoordig toen de rode vlag
in Beriijn werd gehesen. Echter kort na de overgave
van het Groot-Duitse rijk, toen zijn onderdeel als
bezettingseenheid werd ingedeeld, kreeg hij een auto
ongeluk waaraan hij een stijf been heeft overgehouden.
Voor de oorlogsonderdelen werd hij afgekeurd, maar
als drager van de Stalingradmedaille, mocht hij het in
leger blijven. Men weet in Rusland een man die zijn
sporen heeft verdiend naar waarde te schatten, zodat
kapitein Stephan Bemerian werd aangesteld bij het
organiseren en later coördineren van gespecialiseerde
werkzaamheden, waar bij krijgsgevangenen tewerk
zouden worden gesteld.
Achter een grote tafel gezeten wachten de drie Rus
sen tot de eerste bevoorrechte kandidaten binnenko
men.
Bij de deur staat een sergeant, die telkens roept als er
een gevangene voor de tafel moet verschijnen.
Eén voor één gaan de mannen naar binnen, waar ze
door de Russen danig aan de tand worden gevoeld.
Men is voorzichtig, niet iedereen wordt waardig
bevonden een hogere functie dan houthakker te mogen
vervullen.
Buiten staan de mannen in het licht van de ondergaan
de zon. Met hun handen op de rug wachten ze tot ze
naar binnen kimnen gaan. Het is drukkend heet en het
zweet stroomt hen met stralen van het gezicht.
Als eindelijk Franz aan de beurt is, heeft hij meer dan
een uur gestaan, hij voelt pijnlijke steken in z'n rug en
z'n benen lijken alle gevoel verloren te hebben.
De commissaris kijkt hem van achter de tafel aan met
de bUk van een havik.
'Naam!' klinkt het gebiedend op barse toon.
'Fischer, Franz.'
'Jij sergeant. Jij gevochten bij Leningrad. Waarom
ingedeeld bataljon speciale diensten? Wat zijn dat
geweest voor bataljon?'
De vragen worden als geweerschoten op hem afge
vuurd. Franz voelt dat speciale diensten waarschijnlijk
anders geïnterpreteerd wordt dan de werkelijkheid is.
Meteen gaat hem een licht op; hier zal hij misschien
voordeel mee kunnen doen.
Hij glimlacht een beetje meewarig.
'De was tegen het nazisme. Daarom hebben ze mijn in-
het bataljon voor speciale diensten gestopt. Wij moes
ten de smerige karweitjes opknappen, waarbij men
hoopte dat ze ons op een dergelijke manier kwijt kon
den raken.'
De commissaris kijkt hem argwanend aan. Hij heeft
niet helemaal kunnen volgen wat Franz bedoelde, maar
dat de soldaat die voor hem staat tegen het nazisme
was, spreekt hem wel aan.
In rap Russisch wisselt hij enkele woorden met de
andere twee, die bij hem aan de tafel zitten. Franz kan
er geen woord van verstaan, maar de toon waarop de
Russen praten klinkt hem nogal gemoedelijk in de
oren.
Dan wendt de man zich weer tot hem. Van de gemoe
delijke toon waarmee hij zijn collega's aansprak, is
niet veel meer over.
'Jij zeggen geen nazi. JuUie allemaal nazi. Allemaal!'
Franz weet een ogenblik niet wat hij zeggen moet. De
drie gezichten achter de tafel staren hem als maskers
aan.
'Ik ben geen nazi geweest', zegt hij krachtig.
'Jij liegen. Jij wel nazi. Allemaal nazi's.' De man
maakt een weids armgebaar, alsof hij daarmee het hele
kamp wil aanduiden.
'Ik heb er nooit iets mee te maken willen hebben.
Tegen mijn wil hebben ze mij en vele anderen naar
Rusland gestuurd. Dat wij gevochten hebben kan ik
niet ontkennen. Maar het is niet geweest om Rusland te
bevechten. Wij hebben gevochten om in leven te blij
ven. Wij wilden naar huis. Ze hebben ons tegen onze
wil de oorlog ingestuurd. Wat had ik er voor belang bij
om hier doodgeschoten te worden? Duizenden van ons
zijn hier gevallen, omdat ze moesten. Dacht u werke
lijk dat wij hier voor ons plezier naar toe zijn geko
men?' De laatste woorden voegt hij er gelaten aan toe.
Weer houden de drie een onverstaanbaar gesprek. Het
duurt nu veel langer dan zoeven. Blijkbaar heeft de
commissaris niet alles begrepen, zodat de kapitein die
het Duits goed verstaat, uitlegt wat Franz heeft gezegd.
Dan wendt de kapitein zich tot hem.
'Kameraad commissaris wil weten hoe een bataljon
voor speciale diensten functioneert.' De man zegt dat
in vloeiend Duits met een scherp accent, waardoor de
klank van de aa en de r, benadrukt wordt.
Franz legt uitvoerig uit wat ze willen weten, daarbij
vooral de nadruk leggend op het feit dat hij tegen de
ideologie van het nazisme was.
De kapitein vertaalt alles wat Franz zegt in onver
staanbaar Russisch. Blijkbaar is de uiteenzetting
bevredigend. De kapitein stapt over op een ander
onderwerp. Franz moet nu aangaande zijn werkzaam
heden alles vertellen. Hij doet dat met liefde, en onbe
wust betrekt hij het woud erin waar ze nu op het ogen
blik aan het werk zijn. Om zijn uitleg te verduidelijken,
haalt hij voorbeelden aan, die bij de bosbouw hier van
toepassing zouden kunnen zijn.
De kapitein vertaalt, terwijl de andere twee met groei
ende belangstelling luisteren. Hij merkt dat zijn plei
dooi de Russen interesseert, en dat doet hem zijn stel
ling met nog meer vuur verdedigen.
'Wat wij nu doen is in feite niets anders dan roofbouw
plegen. U Russen bezit een geheel natuurlijk woud;
iets wat in Europa bijna nergens anders wordt aange
troffen. Wetenschappelijk beheer hiervan zou dit bezit
alleen maar ten goede komen.'
Dan geeft hij verschillende vaktechnische details over
bosbouw ten beste, waarmee hij duidelijk de drie man
nen weet te boeien. Weer plegen ze uitvoerig overleg.
Ze nemen er de tijd voor en Franz begrijpt dat er een
discussie gaande is, waarvan hij slechts een paar woor
den verstaat en waaruit hij misschien veel voordeel kan
trekken.
Dan wendt de kapitein zich weer tot hem:
{wordt vervolgd)