MiddQlhorniS in htt lliQüWS,n I ^®™^®^^®i^ contacten met de We gaan de dienstverlening op een hoger peil brengen' Veilig wonen met gas en elektra I gemeente onderzocht Elke tien jaar medische keuring voor groot rijbewijshouders HU Controle bouwprojecten is ook een taak van de gemeente EiiAtioai-raEijws Damvereniging ENEO'52 Meedenken over speelterrein Achthuizen i-^^y Oud papier Herkingen Expositie Sculpturen door Margreet Struyit In november in 't Blaeuwe Huus Gemeentesecretaris Scholtens: GEMEENTE IDDELHARNIS PAGINA 9 VRIJDAG 29 OKTOBER 2004 "De score van 6,7, die uit het tevre- denheidsonderzoek naar voren komt, heeft een keerzijde. En dat is dat een aanmerkelijk percenta ge niet tevreden is over de dienst verlening van de gemeente. We gaan ons ervoor inzetten om de tevredenheid te laten stijgen.Zo vat gemeentesecretaris H. Schol tens zijn reactie op de enquête uitkomsten samen (zie elders op deze pagina). "De dienstverlening verbeteren kan onder andere door onze klanten snel ler te helpen.Aan de balie, maar zeker ook in de schriftelijke contaaen. Onze interne richtlijn is om vragen via brief of e-mail binnen zes weken te beant woorden. Lukt dat niet, dan ontvangt de afzender in ieder geval een ontvangst bevestiging." Scholtens vertelt dat deze richtlijn strikter gehanteerd zal worden. Maar de gemeente gaat meer doen om de dienstverlening op een hoger peil te brengen. "Hoofden van afdelingen krijgen - door een andere inrichting van de organisatie - betere mogelijkheden om afdelingen aan te sturen en om de processen te bewaken. Er zal ook extra 'mankracht'komen; uit een onderzoek blijkt namelijk dat wij met minder personeel werken dan gemeenten van gelijke omvang. Functies werden niet ingevuld, in afwachting van de uitkom sten van de reorganisatie, zodat ook nog sprake is van een achterstand qua bezetting.Tot nu toe gingen we uit van een uitbreiding ter grootte van vier tot vijf fulltime functies boven het inlopen van de achterstand, maar inmiddels is wel duidelijk dat in het kader van de bezuinigingen en de takendiscussie die daaruit voortvloeit voor 2005 een bij stelling noodzakelijk is. Het is en blijft echter een prioriteit om de burger zo goed mogelijk van dienst te zijn." Echte klantenbalie Op 1 januari 2005 wil de gemeente beginnen met de nieuwe werkwijze. Vóór die tijd heeft er een herschikking van het personeel plaatsgevonden, zijn er nieuwe medewerkers aangetrokken en is de huidige receptie verbouwd tot een echte klantenbalie. "Een open balie met diverse loketten", blikt Scholtens vooruit. Wat gaat de burger merken van de ver anderingen bij de gemeente Middelhar- nis? "Dat onze dienstverlening verbetert en sneller wordt", vat de gemeentese cretaris samen. "We willen ook meer de digitale snelweg gaan bewan delen. Nu kan men drie for mulieren invullen via onze website, maar dat moeten er meer wor den. Uit de enquête is verder naar voren gekomen, dat men graag een avondopenstelling ziet. Het ligt voor de hand dat we zo'n 'koopavond' doorvoeren, bijvoorbeeld van vijf tot zeven uur 's avonds. Ook willen we onze maandelijkse pagina in de kranten nog meer inhoud geven." De gemeentesecretaris vertelt dat het gehouden tevredenheidsonderzoek een zogeheten O-meting is onder daadwer kelijke klanten van de gemeente."Over een jaar of anderhalf jaar houden we weer een onderzoek om te beoordelen of onze nieuwe organisatievorm vol doet of dat er wellicht opnieuw bijstel ling nodig is." Ongelukken met gas en elektra in woningen konten gelukkig niet vaak voor in Nederland. Maar als het mis gaat, zijn de gevolgen wel groot. Koolmonoxidevergiftiging, brand, elektroctUie of gasexplosie; u wilt het gewoon niet riskeren. Achterstallig onderhoud, ondeskundig doe-het- zelven en slechte ventilatie zijn de belangrijkste oorzaken. U bent als huiseigenaar zelf .y ^i<^ verantwoordelijk voor fSpK. tJe veiligheid van de O/^J^VV-T'V^ gas- en elektra- Jr 7W*\ ^^3^ installatie in de woning. Bent u huurder, dan is uw verhuurder dus verantwoordelijk. Een gasinstallatie bestaat uit de gasleidingen (in huis vanaf de meter) en alle apparaten die daarop aangesloten zijn zoals cv-ketel, geiser, gasfornuis, gaskachel en eventueel boiler. Een elektra-installatie bestaat uit de leidingen na de meter, stopcontacten en lichtschakelaars en alle elektrische apparaten.Waar moet u op letten en wat kunt u doen? Goed onderhouden ïat% dat gas en elektra goed onderhouden zijn en laat regelmatig controleren op veiligheid. U kunt hiervoor een onderhoudscontract met een vakman afsluiten. Meestal ziet u op de sticker op uw meterkast en cv-ketel wie de laatste controle heeft uitgevoerd en wanneer dat is gebeurd. Regelmatig onderhouden apparaten (bijvoorbeeld uw cv-ketel) zijn niet alleen veiliger, maar ook zuiniger. Bovendien wordt de kans op storingen kleiner Ga liever niet zelf klussen aan gas en elektra als u er weinig verstand van heeft.Als u dit wel doet, laat dan een vakman uw werk controleren. Ventileer extra Ventileer uw woning goed, vooral als u gaskachels en een oude geiser in huis heeft. Er moet namelijk voldoende zuurstof aanwezig zijn voor een volledige verbranding van gas in de kachel of geiser. Is dit niet het geval, dan komt er koolmonoxide vrij. Dit giftige gas is reukloos, slaapverwekkend en uiteindelijk dodelijk. Hoe u koolmonoxide tijdig kunt signaleren? Kijk naar de kleur van de vlam in geiser of gaskachel: als deze niet blauw maar oranje is, komt er koolmonoxide vrij. Er bestaan ook koolmonoxidemelders die u alarmeren als er koolmonoxide wordt gemeten. Meer tips over gezond en veilig wonen vindt u op vyww.vrom.nl. Het informatieblad 'Veilig wonen met gas en elektra' kunt u bestellen via deze site of bij Postbus 51:0800-8051 (gratis). \h Kon. Julianaweg 45, 3241 XB Middelharnis. Tel. (0187) 47 55 55 Fax (0187) 47 55 47 e-mail: info@mlddelharnis.nl www.middelharnis.nl Hoe denkt de burger over de ser vice van de gemeente Middelhar nis? Om een antwoord op die vraag te krijgen is eerder dit jaar een enquête gehouden. Daaruit komt naar voren dat het merendeel van de ondervraagden tevreden is over contacten met de gemeente Middel harnis. Het gemiddelde rapportcij fer voor de dienstverlening is 6,7. De gemeente Middelharnis wil klant gerichter gaan werken. Besloten is om de ambtelijke organisatie aan te passen en bijvoorbeeld een klantenbalie in te voeren voor de directe contacten met de burgers. Hier zal zo'n 80 procent van de vragen worden afgedaan. Maar voordat deze veranderingen wor den doorgevoerd achtte de gemeente het zinvol om eerst de huidige tevredenheid van de burger eens te meten. De resulta ten van die objectieve meting, die nu dus bekend zijn, worden vervolgens betrok ken bij de organisatieverbetering. Respons Voor de enquête werden 437 personen benaderd. Het ging om inwoners van de gemeente Middelhernis die ouder zijn dan 18 jaar. Van de 437 benader de burgers waren er 298 bereid mee te werken. De respons Ugt daarmee op 68 procent. Men kreeg onder meer vragen over telefonische én schriftelijke contac ten met de gemeente. In beide gevallen is het merendeel tevreden over de bereik baarheid en vriendelijkheid van de mede werker én over de reactiesnelheid op een brief fax of e-mail. Ook over de afhande ling is meer dan de helft tevreden. Bezoekers van het gemeentehuis zijn merendeels content met de openingstij den, het contact aan de balie en de per soonlijke gesprekken. Over het algemeen vinden de ondervraagden dat ze vlot aan de beurt zijn en voldoende privacy heb ben tijdens het gesprek. Iets minder dan een derde van de geën quêteerden volgt de beleidsontwikkeling van de gemeente, de helft doet dat min of meer. Dat gebeurt voornamelijk via de eilandelijke bladen, de gemeentegids en de website van de gemeente. Voorzieningen Het merendeel van de ondervraagden beoordeelt de gemeentelijke voorzienin gen als goed of voldoende. Vooral de vuil ophaaldienst, de openingstijden van de gemeentewerf de scholen en de spon- voorzieningen scoren hoog. Men vindt dat onder meer de jeugdvoorzieningen, het onderhoud van de wegen, het groen en de ouderenvoorzieningen voor verbe tering vatbaar zijn. Bijna de helft van de 298 geënquêteerden vindt dat de gemeente voldoende doet voor de burgers. Meer dan een derde beoordeelt de inspanningen als matig. Het gemiddelde rapportcijfer voor de gemeentelijke dienstverlening komt uit op 6,7. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat het overgrote deel van de onder vraagden zich veilig voelt in de gemeente Middelharnis. Openingstijden Een groot deel van de geënquêteerden zou het een goede zaak vinden als het gemeentehuis ook 's avonds open is. De uitbreiding van de openingstijden is voor meer dan de helft een belangrijk verbe- terpunt. Een kwan wil dat het gemeen tehuis 's avonds bereikbaar is.Volgens iets minder dan een kwart van de onder vraagden kan de gemeente de service verhogen door de privacy aan de balie te verbeteren. De enquête is uitgevoerd door Pricon Teleservices. De gemeente gaat met de uitkomsten aan de slag om de organisatie klantgerichter te laten werken. Mensen die een bouwvergunning hebben ontvangen van de gemeente, kunnen controle verwachten zodra het bouwen of verbouwen daad werkelijk van start is gegaan én na afloop van de werkzaamheOen. De controles worden uitgevoerd door een ambtenaar van bouw- en woningtoezicht. Ontvangt iemand een bouwvergunning van de gemeente, dan zitten daar twee blauwe kaartjes bij. Eén kaartje is bedoeld om bij de gemeente te melden wanneer de werkzaamheden zullen aanvangen. Met het andere kaartje kan men mededelen dat de bouw is afgerond. Beide kaartjes zijn voorzien van een antwoordnummer en kunnen dus gratis naar de gemeente worden gestuurd. De gemeente Middelharnis ontvangt jaar lijks zon 200 aanvragen voor een bouw vergunning. Wordt een bouwvergunning afgegeven, dan volgt automatisch een controle door bouw- en woningtoezicht tijdens de werkzaamheden. Of het nu om een blokhut gaat, om een te bouwen woning, een verbouwing of een nieuw kantoorpand. De ambtenaar van bouw- en woning toezicht is door het college van burge meester en wethouders gemachtigd de controles uit te voeren. Hij legt de situ atie ter plekke vast met behulp van een fotocamera en alle vastgelegde gegevens worden bewaard. Er wordt niet alleen gecontroleerd tijdens de bouwwerkzaam heden, maar ook na de afronding daarvan (na ontvangst van de afmeldingskaart). De ambtenaar belt altijd eerst aan. Is er echter niemand thuis, dan is hij gerech tigd om de controle zonder toestemming buiten uit te voeren. De controles zijn bedoeld om te beoordelen of er wordt gewerkt in overeen stemming met de afgegeven bou'swergun- ning. Is dat niet het geval, dan maakt de ambtenaar van bouw- en woningtoezicht een rapportage ter verdere beoordeling van burgemees ter en wethouders. Het college kan ver volgens ingrijpen en zelfs de bouw stop pen. Hetzelfde geldt als er clandestiene bouwwerkzaamheden (waarvoor niet de benodigde bouwvergunning is afgegeven) worden geconstateerd. Vanaf 1 januari 2005 moeten alle chauffeurs met een "groot rijbewijs" (vrachtwagens, bussen en (vracht)auto's met grote aanhangers), bij verlenging van het rijbewijs, elke tien jaar medisch worden gekeurd. Dit heeft het kabinet besloten. Op dit moment is alleen een medische keuring nodig bij de eerste keer dat dit rijbe wijs wordt afgegeven én vanaf de leeftijd van 70 jaar elke vijf jaar De vijfjaarlijkse keu ring voor 70-plussers blijft ook in de nieuwe regels gelden. De periodieke medische keuring bij de verlenging van het rijbewijs, levert een bijdra ge aan de verkeersveiligheid. Met deze maatregel voldoet Nederland aan de Europese richtlijn voor rijbewijzen. 9 MELISSANT - Hieronder volgen de uitslagen van de op maandag 25 oktober gespeelde partijen van de damclub ENEO'52 uit Melissant. Afdeling 1: A. Doom-J. LooiJ1-1 W. Doorduin-B. van der Spaan3-0 H. Visbeen-H. Zoon0-3 C. Visbeen-A. het Jonk 1-1 Afdeling 2: T. de Geus-H. van Heukelen0-3 T. Goedegebuur-A. Visbeen 1-1 P. Kom-B. Grootenboer1-1 In de eerste afdeling was in de partij tussen A. Doom en J. Looij de spanning te snijden. Beiden wilden beslist niet zonder punten naar huis. Looij kwam op het eind positio neel wat sterker te staan, maar door het offe ren van een schijf kon Doom ook nog net op tijd de damlijn bereiken. Intussen hadden de beide wijzers van de klok de horizontale richting bereikt. B. van der Spaan heeft tegen W. Doorduin het onderspit moeten delven. Al bij de 24e zet liet Doorduin met een uitgekiende dam- zet merken dat hij niet voor niets uit Den Briel was gekomen. Van der Spaan had dan ook daarna geen verweer meer tegen de dam van zijn tegenstander. H. Zoon heeft een verdiende zege geboekt op zijn sterke tegenstander H. Visbeen. Met een mooi doorbraak naar de damlijn dreef Zoon zijn rivaal goed in het nauw. Na nog een tiental zetten gingen de schrijven van Visbeen één voor één in het doosje. Overi gens een mooie prestatie van Zoon. C. Visbeen en A. het Jonk gingen er van het begin af aan met een sneltreinvaarlje van door. Na twintig minuten spelen stonden er bij beiden nog maar acht schijven op het bord. Voor de zwartspeler een unicum daar deze soms de twintig minuten al nodig heeft om één schijf te verzetten. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de partij uitliep in remise. In de tweede afdeling heeft T. de Geus het eerste gedeelte van de avond goed partij gegeven tegen de nog ongeslagen H. van Heukelen. Maar op een gegeven moment kwam zij toch in de problemen waardoor zij een schijf achter kwam te staan. Daarna dreef Van Heukelen zijn tegenstander in de hoek zodat mevrouw De Geus geen goede voortzetting meer had. T. Goedegebuur en A. Visbeen speelden een voorzichtige partij. Beiden probeerden elkaar zo veel mogelijk te ontlopen. En dat is ook aardig gelukt. Met nog een zestal schij ven op het bord werd de vrede getekend. Ook in de partij tussen P. Kom en B. Groot enboer bleef het deze avond erg mstig. Het bleek dat beiden hun kruit niet voortijdig wilden verschieten. Zonder enige problemen kabbelde de partij dan ook naar het einde en was de puntendeling een feit. In februari van dit jaar heeft de gemeente Oostflakkee bij de Provin cie Zuid-Holland de subsidieaanvraag 'Leefbaarheid Kleine Kernen' inge diend. Dit is een projectsubsidieaan vraag ter versterking en verbreding van het speeltoestellenniveau in de kernen van de gemeente. Afgelopen zomer heeft de provincie meegedeeld dat de subsidie zal worden toegekend, onder de voorwaarde dat de gemeente zelf ook middelen bijdraagt en even tueel nog andere financiers bij het project betrekt. Onlangs is de gemeente begonnen met een inventarisatie van bestaande en nog te reali seren speelterreinen. De gemeente zal begin nen met het opknappen van het speelterrein dat gelegen is tussen de Kerkstraat, de Schoolstraat, de Polderstraat en de Patro naatstraat te Achthuizen. De bedoeling is om dit speelterrein geschikt te maken voor de jongere jeugd (tot en met 10 jaar). Omdat Woningbouwvereniging 'Beter Wonen" eigenaar is van de locatie in Achthuizen, wordt zij betrokken bij de realisering. Op donderdag 21 oktober jl. is er een inspraakmiddag geweest voor omwonenden van het speelterrein. De gemeente wil meer belanghebbenden de gelegenheid geven mee te denken over de invulling van het speelter rein in Achthuizen. Om deze reden zijn er vanaf maandag 25 oktober aanstaande vijf voorstellen te bekijken in Rooms-Katholie- ke basisschool 'De Achtsprong' te Achthui zen. Bij de voorstellen Uggen formulieren waarop aangegeven kan worden naar welke van de vijf mogelijkheden de voorkeur uit gaat. Natuurlijk wil de gemeente ook graag weten waar de voorkeur van kinderen naar uit gaat. Verzocht wordt om op de formulie ren een eerste en een tweede keus aan te geven. De voorstellen zijn te zien tot en met 12 november 2004. Vervolgens is het de bedoeling dat de toestellen uit het voorstel dat de meeste stemmen heeft gekregen, zul len worden geplaatst in het voorjaar van 2005. Indien u nog vragen heeft, kunt u deze stel len aan mevrouw A. van Es van het taakge bied Zorg en Samenleving, telefoonnummer 0187-647116, e-mail: avanes@oostflak- kee.nl. Morgen, zaterdag 30 oktober wordt het oud papier opgehaald voor de Hervorm de Gemeente van Herkingen. Het opha len begint om 9.00 uur. Wilt u het papier gebundeld aan de kant van de weg zet ten? Alstublieft geen plastic, dranken kartons en dergelijke. Margreet Struyk is geboren 1958 te Goedereede. Tot voor een aantal jaren geleden was Margreet Struyk hele maal niet gericht op het maken van beelden en sculpturen. Zij besteedde haar tijd aan haar gezin en daarnaast aan allerlei zaken buitenshuis zoals werken, uitgaan, bezoek aan popcon certen, reizen, enz... Toen bij haar de ziekte lipo-like-sarcoom geconstateerd werd kwam er een omme keer in haar leven: Zij werd teruggewor pen op zichzelf en haar heel directe omge ving. Vanuit die situatie startte zij bij haar aan huis een winkeltje in aardewerk pot ten, vazen en beelden om toch het contact met de buitenwereld niet te verliezen. In de loop der tijd ging ze zich meer en meer interesseren voor potten, beelden en sculpturen, volgde wat workshops en merkte dat het zelf werken met klei haar rust gaf. Aanvankelijk werkte zij eens per week samen met anderen, maar gaande weg ging ze zich meer en meer zelfstandig toeleggen op het maken van beelden. Zij merkte dat het werken met klei haar hielp bij het verwerken van allerlei gevoelens van onrust, haar weer inspireerde tot het maken van nieuwe vormen, wat haar erg veel voldoening gaf! Haar beelden blijken belangstellenden erg aan te spreken. Enerzijds komt dat door dat men zich er in herkent, anderzijds doordat de kunstwerken heel betaalbaar zijn. Inmiddels heeft Margreet Struyk op diver se plaatsen geëxposeerd: in de hal van de Daniël den Hoed kliniek te Rotterdam, bij VVV Ouddorp en in het nieuwe Rabo bank West-Flakkee gebouw te Stellen- dam. Permanent is haar werk te zien op de Kop van Goeree bij hotel/restaurant De Gouden Leeuw te Goedereede, restaurant Van Duinzicht te Ouddorp, Modemaga zijn Le Jou-Jou en bij vele anderen. Inmiddels is zij zo intensief bezig met haar beelden en sculpturen dat zij haar voormalige winkeltje aan huis heeft omgebouwd tot permanent atelier! Naast vrij werk. maakt zij ook beelden in opdracht. Het door haar gebruikte materiaal, een zelfhardende kleisoort, is het meest geschikt voor binnenshuis. Inmiddels beschikt zij echter ook over een verhar dingstechniek die het mogelijk maakt om de beelden buitenshuis te plaatsen. De expositie van Margreet Struyk is de hele maand november te bekijken in 't Blaeuwe Huus, Bosweg 2 te Ouddorp. Van maandag t/m vrijdag 08.30 - 12 o6 uur en van 13.00 - 17.30 uur; Zaterdag- 08.30-12.00 uur en van 13.00- 16.00 uur

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 9