Gemeente Goedereede PvpA Workshop ^^Christenunie MEDISCHE DIENSTEN 'De Mare gaat' Schaakvereniging De Zwarte Pion EIIAIIDEII-raEUWS De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' tiun mening geven. 1/ooreen Honda! PAQ)WA§ Autobedrijf Jan van Dijk Brielle ^mt: 'VRUDAG 29 OKTOBER 2004 Op het moment dat u dit leest is de begroting van de gemeente Goedereede voor het jaar 2005 door de gemeenteraad vastgesteld. We constateren dat we als gemeente voor de komende jaren onze ambities moeten bijstel len: een opvatting die al vorig jaar. bij de vast stelling van de begroting voor 2004 naar voren is gekomen. Ook de gemeente heeft te lijden onder het feit dat het momenteel op financieel gebied steeds meer minder wordt. Desondanks zyn we er in geslaagd om een sluitende begroting neer te leggen, zonder dat hierbij gebruik moest worden gemaakt van extra verhoging van de gemeentelijke belastin gen. Zo hebben we zoveel mogelijk getracht om ook onze burgers, die nog veel harder dan wij als gemeente voelen dat het economisch minder goed gaat in Nederland, te ontzien. Wel is besloten dat de tarieven voor dienstver lening door de gemeente meer kostendekkend moeten gaan worden, wat in de praktijk bete kent dat voor een aantal diensten meer betaald moet worden. We vinden dit echter beter ver dedigbaar dan belastingverhoging, omdat langs deze weg de kosten worden neergelegd bij die gene voor wie ze gemaakt worden, in plaats van ze om te slaan naar alle inwoners van de gemeente. Een ander gevolg van de huidige financiële situatie zal zijn dat we als gemeente, en dus ook als politieke partijen, in de komende jaren minder van onze plannen kunnen realiseren. Deze plannen kosten immers in de regel geld. Het CDA heeft er echter wel bewust voor gekozen om de plannen die in de afgelopen jaren zijn voorbereid, wel door te voeren. Het betreft bijv. het verkeerscirculatieplan Oud- dorp, de verbouwing van het gemeentehuis, de bouw van een nieuwe gemeentelijke werk plaats e.a. Stilstand is achteruitgang, en zolang deze projecten doorgang kunnen vinden zon der de burgers hiervoor extra te belasten, is het belangrijk om in de gemeente aan de weg te blijven timmeren. Ook met minder geld moet de afweging niet in de eerste plaats er één zijn van zuinigheid. Het CDA is van mening dat er altijd een afweging gemaakt moet worden tussen het financiële offer dat van de burgers gevraagd wordt en het belang dat gediend is met het realiseren van bepaalde projecten. In het algemeen belang kan dat dus ook betekenen dat we sommige investeringen gerechtvaardigd blijven vinden. In het belang van de gemeente, dus ook in uw belang! Informatie: CDA-Goedereede Fractievoorzitter: H.T. VAN OOSTEN BRUGGE Gladiolenpad 4, 3251 CM Stellendam tel. 0187 493223 In deze bijdrage willen we onze gedachten laten gaan over de bezuinigingen die gepland staan voor 2005, hierbij willen we ingaan op de mogelijke versobering van investeringen en de consequenties van het kosten dekkend maken in het licht van de investeringen die gedaan worden. Kostendekkend maken In principe is ook de ChristenUnie voorstander van kostendekkendheid van de gemeentelijke betaalde dienstverlening. Met deze conditie dat de dienstverlening moet plaatsvinden tegen een zo laag mogelijk tarief. Hoe minder doel matig er gewerkt wordt des te hoger zijn de kosten. Teneinde werkzaamheden efficiënt en effectief uit te voeren er zullen duidelijke werk processen worden opgezet. Hierbij kan wat de fractie van de CU ook gedacht worden aan ver mindering van regelgeving in navolging van de rijksoverheid. Graag willen we het college hel pen door punten aan te geven waarop bezui nigd kan worden, daarvoor staan wij open voor uw opmerkingen en er/aringen. Dit kostendekkend maken heeft sterke prijsstij ging tot gevolg als voorbeeld noemen wij de Afvalstoffenheffing die met 25% stijgt t.o.v 2004, de Begrafenisrechten stijgen voor 2005 met 76% t.o.v. 2004 en 186% t.o.v. 2003 en de kosten van een Reguliere bouwvergunning stijgen van 30 naar 45 vermeerderd met 36%o van de bouwkosten in plaats ven 2 l%o nog in 2004. Investeringen Het Verkeerscirculatieplan wordt in fasen uit gevoerd en buiten dit plan vallende reconstruc ties worden nog niet uitgevoerd. In de begro ting van 2004 is al gekozen het te investeren bedrag in de Centrale Werkplaats te verminde ren met 200.000,- tot 1.900.000,- (dus nog bijna 2 miljoen euro, ruim 4 miljoen gulden). Op de vraag van de ChristenUnie of de kosten van het opknappen van de locatie Damweg (vuilstort) kunnen worden ingeschat ant woordt het college dat de wens is te komen tot centralisatie en dus worden deze kosten niet in beeld gebracht. Zoals gezegd bedraagt de investering Centrale werkplaats met of zonder milieustraat 1.900.000,—, de verbouw van het gemeente huis gaat 500.000,- kosten en de renovatie van de tennisvelden in Stellendam 100.000,-. Ook is ten behoeve van het ISGO Fractiegewijs het Waterschapshuis gezamenlijk met de andere gemeenten op het eiland aangeschaft. Wij gaan ervan uit dat dit laatste op den duur geld op gaat leveren hoewel het college stelt dat in de opzet van eilandelijke samenwerking geen primaire doelstelling te zien om te komen tot besparing van de kosten t.b.v. Goedereede. Wij zouden dit wel graag als een gevolg zien. U wordt als burgers gevraagd de broekriem aan te halen, wij pleiten ervoor dat investeringen worden uitgesteld cq sterk versoberd. Een illus tratie van dat in keuzes de gemeente zichzelf ontziet is de parkeervoorziening, op meerdere plaatsen in de gemeente is behoefte aan uit breiding van parkeerplaatsen. Voor 2005 is er gelet op de beperkte middelen gekozen voor slechts één uitbreiding en wel (prettig voor de omwonenden)bij het gemeentehuis. Gezien deze bovengenoemde punten hebben wij het college de volgende vraag gesteld: Kunt u gezien de doorgevoerde lastenverzwa ring en het nulniveau blijven van de lonen de investeringen Centrale werkplaats, verbouw gemeentehuis, gedeelde aanschaf Water schapshuis en renovatie tennisvelden naar de burgers verantwoorden? Op deze vraag hebben wij in de beantwoor ding van burgemeester en wethouders geen antwoord gekregen. ChristenUnie fractie Goedereede Jan Goemaat Miranda Grinwis-Driesse (info: m.grinwis@voornenet.nl of 0187-683116) Profielschets nieuwe burgemeester De profielschets voor de nieuwe burgemees ter is inmiddels opge steld. Deze werd tijdens de raadsvergadering van 30 september jl. offi cieel aan de Commissa ris van de Koningin, de heerj. Franssen, over handigd. De profiel schets lokte nogal wat commentaar uit van Franssen, met name waar het ging over het punt van de levensbeschou wing. Natuurlijk, de raad van Goedereede is een afspiegeling van zijn bevolking en daarom is het ook niet vewonderlijk dat er voorkeur uitgesproken wordt voor iemand met een Pro testants Christelijke levensovertuiging. Een bur gemeester is er echter voor alle inwoners van zijn gemeente, ook voor hen die er een andere levensbeschouwing op na houden.. Ook Franssen was kennelijk deze mening toe gedaan, gezien zijn uitspraak om op dit punt naar enige ruimhartigheid te zoeken. Ook de 'vrouwenkwestie' sneed hij aan met de volgen de woorden: ,,U heeft 5 leden binnen uw raad die vrouw zijn. Een vrouwelijke burgemeester moet hier dus naar mijn mening ook kunnen komen". Voor onze fractie zou het al voldoen de zijn als een burgemeester wordt benoemd met bestuurlijke kwaliteiten die aansluiten op de gevraagde competenties, zonder dat op voorhand andersdenkenden en vrouwen wor den uitgesloten. Begroting 2005 De voortekenen waren duidelijk. De gemeenten zouden het moeilijk krijgen door alle bezuini gingen van het rijk. Ook tijdens de behande ling van de Kadernota in de gemeente Goede reede werd het al zichtbaar. Er zou heel veel moeite gedaan moeten worden om de begro ting sluitend te krijgen. Toen op 30 september officieel de begroting aan de raad werd over handigd en bleek dat dit toch was gelukt, waren wij in eerste instantie opgetogen. De begroting had zelfs een licht positief saldo. Maar als je dan gaat kijken naar waar de bezui nigingen hebben ingegrepen, dan zie je dat dit vooral op sociaal cultureel gebied is en daar hebben wij als Partij van de Arbeid toch wel moeite mee. Verkeerscirculatieplan Het Verkeerscirculatieplan Ouddorp blijft in onze ogen een erg ambitieus plan dat veel kos ten met zich meebrengt. Het accent lijkt vooral te liggen op de recreatieve verkeersstroom in de zomerweken, maar naar onze mening is ver keersveiligheid voor onze eigen inwoners min stens zo belangrijk. Hierover hebben wij dan ook vragen aan het college gesteld. Eerder was mede op ons aandringen afgesproken dat per jaar bekeken zal worden of het voor dat jaar "op de rol" staande deelproject van het Ver keerscirculatieplan Ouddorp financieel haalbaar is. Dat neemt niet weg dat we zullen blijven aandhngen op versobenng. Daarnaast hebben wij aandacht gevraagd om allereerst de meest verkeersonveilige situaties aan te pakken. Stichting Vluchtelingenwerk In de beantwoording van een door ons gestel de vraag stelde het college dat door de strenge re eisen van vestiging het aantal nieuwkomers merkbaar afneemt. Dit zal ongetwijfeld waar zijn, maar in onze gemeente zijn er in de laat ste anderhalfjaar meer vluchtelingen gekomen dan in de jaren ervoor. De fractie van de PvdA vindt het niet verstandig om de Stichting Vluchtelingenwerk, die grotendeels door vrij willigers wordt gerund, geheel van steun te onthouden. Dit ook gezien het feit dat er geen enkele garantie is te geven over het aantal vluchtelingen dat de komende jaren in onze samenleving zal worden opgenomen. Er is nu een grote deskundigheid opgebouwd om een sociaal netwerk te vormen voor hen die in onze maatschappij hun weg moeten vinden. 'Wij zouden dan ook graag zien dat ondersteu ning van Vluchtelingenwerk Goeree Overflak- kee ook de komende jaren gehandhaafd blijft. Venroersbijdrage Besparen is prima, maar soms gaat het iets te ver! Het college stelt voor om de vervoersbij- drage voor de kinderen van groep 7 en 8 van de Eben Haëzerschool te beperken. Zij mogen van het college voortaan van en naar de gym nastiekles fietsen. Natuudijk is het gezond om kinderen te laten fietsen, maar in combinatie met een gymles is dat wel wat veel, zeker wan neer de weersomstandigheden niet meewer ken. En om wat voor bedrag gaat het nu eigen lijk: 1.200 euro! Dat is wel erg op de centjes letten! Subsidiebeleid De subsidie aan muziekscholen zal terugge bracht worden door de bijdragen gelijk te stel len aan de bijdragen die de regiogemeenten subsidiëren. Om de kwaliteit te kunnen hand haven leidt dit misschien in de toekomst tot verhoging van de ouderbijdrage. Dit is ons een doorn in het oog maar het levert wel op ter mijn een behoorlijke besparing op. Wij gaan weliswaar akkoord met dit voorstel, maar niet van harte. Ondanks het begrip dat wij op kunnen bren gen voor het feit dat de gemeente ernstig moet bezuinigen om niet in de rode cijfers te komen, zien we met lede ogen aan dat de lasten voor de burger het komend jaar flink zullen stijgen. Ook het verenigingsleven zal onder druk komen te staan. Met name de zogenaamde podiumkunsten zullen met een forse teruggang in subsidie worden geconfronteerd. Dit alles is. gezien het feit dat als het kabinet zijn zin krijgt de lonen niet zullen stijgen, geen prettige boodschap. Toch zijn we blij om te lezen dat in ieder geval bepaalde activiteiten, met name het jeugd- en jongerenwerk en het ouderen werk, aan de bezuinigingen ontsnappen. Daar mee wordt in ieder geval tegemoet gekomen aan het dringend appèl van onze en andere fracties om deze activiteiten een hoge prioriteit te geven. In Goedereede is een sociaal cultureel fonds ingesteld om diegenen die moeite hebben met het betalen van bijvoorbeeld gemeentelijke belastingen of deelname aan culturele activitei ten, te ondersteunen. Er blijkt relatief erg wei nig van deze voorziening gebruik te worden gemaakt. Onze fractie zal er bij het college op aandringen om bekendheid van dit fonds onder het brede publiek te vergroten. De fractie van de Partij van de Arbeid Goedereede Dorien Kickert (fractievoorzitter) tel. 68 1! 50 Titania Poort. tel. 68 99 28 SGP-Ombudsteam Om de verkiezingsbelofte: 'tot uw dienst', nadere invulling te geven heeft de SGP te Goe dereede een ombudsteam ingesteld, waar u terecht kunt voor klachten of vragen over over- heids- en andere instellingen. Het ombudsteam wil zich beperken tot klachten van individueel belang of maatschappelijk buurtbelang. Er zul len geen juridische procedures worden gevoerd. Uiteraard worden de klachten strikt vertrouwelijk behandeld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van dit team: K. Soeteman. Altena 5, 0187- 492631 of mailen naar ombudsteam@sgp-goe- dereede.nl Nieuwe burgemeester De laatste keer dat wij u in deze rubriek infor meerden over de zaken die in de gemeente Goedereede speelden ging het over de uit komst van het onderzoeksrapport m.b.t de ver mogensverklaring van de UFA. Dit leidde uit eindelijk tot het opstappen van de heer C. Sin- ke als burgemeester. Inmiddels heeft de Commissahs van de Koningin dhr. J. Franssen een waarnemend burgemeester benoemd in de persoon van de heerJ. de Prieëlle. Vanaf deze plaats wensen we hem dan ook veel succes met deze tijdelijke benoeming. Inmiddels heeft de gemeenteraad een profielschets opgesteld voor een nieuwe burgemeester. We gaan er vanuit dat we in het voorjaar van 2005 weer een burgemeester mogen hebben. Begroting 2005 In de achterliggende tijd is het college van Ben'W bezig geweest om de begroting voor 2005 te maken. Dit was geen eenvoudige klus. Als u dit leest is de behandeling van de begro ting 2005 inmiddels achter de rug. De begro ting kan als het belangrijkste beleidsstuk gezien worden wat de gemeenteraad door het jaar heen te behandelen krijgt. De begroting is door het college opgesteld als voorstel van beleid voor het komende jaar. In juni heeft de commissie Publiekzaken een kader aangegeven via de kadernota. Hierbij kwam duidelijk de wens naar voren om de dienstvedening naar de burgers toe meer kostendekkend te maken. Dit jaar waren er geen algemene beschouwin gen zoals vele jaren gebruikelijk was. De reactie van de politieke partijen kon beperkt blijven tot het stellen van vragen over punten die volgens de fractie(s) nadere verduidelijking behoefden. De programmabegroting 2005 kenmerkt zich in hoofdzaak tot enerzijds het maken van keuzes als gevolg van een te krap budget. Dus welke taken (nog) wel en welke niet of in mindere mate kunnen plaatsvinden met het beschikbare budget. Anderzijds kenmerkt de begroting 2005 zich door belastingverhogingen. In belangrijke mate is dit terug te voeren naar het feit dat de gemeente steeds meer taken van het Rijk krijgt toebedeeld. Dat is op zich niet ver keerd, maar het Rijk geeft daar niet altijd het bijbehorende geld met mee, maar kort boven dien nog eens fors op de algemene uitkehng uit het gemeentefonds. Bovendien veranderd de maatschappij waardoor bijvoorbeeld veel meer aan dienstverlening en aan communicatie moet worden gedaan dan voorheen het geval was. De SGP-fractie heeft over de begroting 2005 een 25-tal vragen gesteld aan het College op punten waarover zij graag aanvullende infor matie zou willen hebben. Een samenvatting van de vragen die over de programmabegroting 2005 werden gesteld: De door de burgers te betalen prijs voor dienst vedening, waaronder legeskosten, worden in stapjes verhoogd tot ze meer kostendekkend zijn dan nu het geval is. Sommige zijn bij lan ge na nog niet kostendekkend. Wij hebben voor deze maatregel op zich wel begrip, zij het dat wij het College hebben gevraagd op welke activiteiten de gemeente zelf goedkoper zou kunnen gaan werken, zodat het per saldo voor de burgers niet duurder hoeft te worden. De gemeente moet nog dit jaar ,,niet vrijwillig" gaan samenwerken met de andere 3 gemeen ten op Goeree-Overflakkee, Onze fractie heeft gevraagd aan te geven om welke concrete taken het gaat en of eilandbreed de bereidheid aanwezig is om op de onderwerpen samen te werken. Wij vinden dat op een (beperkt) aan tal onderwerpen kan worden samengewerkt, maar dan op het terrein van beleidsvoorberei ding en -uitvoering. De beleidsvaststelling en de controle moet bij de gemeenteraad blijven. Om financiële redenen wil het College wegre constructies uitstellen. Wij hebben gevraagd of dat ook geldt voor de Spaanseweg in Ouddorp, die in het kader van het Verkeerscirculatieplan (VCP) een belangrijke functie krijgt. Zodra de Spaanseweg onderdeel wordt van het VCP, dan moet de weg er wel geschikt voor gemaakt zijn. Van de subsidies voor het verenigingswerk wordt voorgesteld om die gefaseerd met 10% per jaar te verminderen. De SGP-fractie is van mening dat in deze tijd ook hier op bezuinigd kan worden. Wij vinden echter wel dat we hiermee toch voorzichtig moeten zijn omdat juist het bloeiende verenigingsleven in onze gemeente veel betekent voor onze samenle ving. SGP-Spreekuur De fractie van de SGP te Goedereede stelt zich graag open voor ideeën en suggesties. Burgers die met de fractie van gedachten willen wisse- van vrijdag 29 oktober 2004 t/m zondag 31 oktober 2004 WEEKEND-DIENSTEN ARTSEN Van vrijdagmiddag vijf uur tot maandag morgen acht uur heeft voor heel Goeree- Overflakkee dienst de Centrale huisartsen post Goeree-Overflakkee, Langeweg 70, Middelharnis, tel. (0187) 480447. TANDARTSEN Spreekuur uitsluitend voor spoedgevallen op zaterdag en zondag van 11.00 tot 11.30 uur. Op 30 en 31 oktober: Tandarts Buth te Dirksland, tel. 601183. Voor spoedgevallen buiten het spreekuur telefonisch contact opnemen. VERLOSKUNDIGE PRAiaiJK 'NATALIA' Paviljoen Ziekenhuis, Stationsweg 22 dl., WO., do, spreekuur volgens afspraak 9.00-12.00 uur tel. spreekuur. Tel. (0187)60 07 92 APOTHEKEN APOTHEEK DIRKSLAND Vooistraat 25, Dirksland Telefoon 6015 80 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 uur en van 13.30-17.30 uur. Op zaterdag van 10.00-12.00 uur. APOTHEEK 'OUDDORP' Boompjes 3-5, tel. 68 37 89 Geopend op werkdagen: 8.30-17.30 uur. Op zaterdag van 12.00-13.00 uur. Apotheek Menheerse Voorstraat 16, Middelhamis, 48 36 66 Geopend op werkdagen: 8.30-12.30'en13.00-17.30üur. Apotheek St. Joris* St. Joris Doelstraat 34-36, Sommelsdijk, Tel. 48 72 77. Geopend op werkdagen: 8.30-12.30 en 13.00-18.00 uur. Op zaterdag van 10.30-11.30 uur. Buiten openingstijden van de apotheken kunt u bel len voor dringende spoedrecepten met het centrale dienstnummer apotheken Goeree- Overflakkee: 689957. U wordt dan doorverbonden met de dienstdoende apotheek De dienstdoende apotheek is op zon- en feestdagen extra geopend van 11.30-12.00 uur en17.00-17.30uur. DIERENARTSEN De weekenddienst wordt opgegeven via de antwoordapparaten bij: P. R. J. M. Schilder, Oude Tonge, 64 24 41L. Tjebbes, Middelhamis, 48 29 66; Dierenkliniek Goeree-Overflakkee, 48 28 97. ZORG EN WELZIJN GROEP Voor verpleging, verzorging en huishoudelijke hulp, ouder- en kindzorg, voedingsvooriichting en dieet-advi- sering, maatschappelijk werk, Gezondheid Service en uitleen van verpleeg- en hulpmiddelen: bereikbaar via Zorglijn ZHE, tel. (0181) 62 62 26 (alleen bij spoedgevallen 24 uur per dag). Thuiszorgwinkel, Goudenregenplein 9, Spijkenisse: ma.-vr. 9.00-17.00 uur en za. 10.00-12.00 uur, tel.(0181)67 97 00 Lotgenotencontact, voor vrouwen die borstkanker of gynaecologische kanker hebben (gehad) en voor vrou wen die een miskraam of vroeggeboorte hebben gehad: Bel de Zorglijn ZHE via (0181) 62 62 26; u wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld door een lotgenote. ALARMERING Brandweer, Politie, Ambulance 1-1-2 THUISZORG EN MAATSCHAPPELIJK WERK 'De Dillenburg', Jul. v. Stolberglaan 19, Middelharnis Tel. Thuiszorg 488 080 Tel. Maatschappelijk werk 488 070 telefonische hulpdienst tel. (0181) 62 59 52. KRAAMZORG DE WAARDEN regio Hoeksche Waard Rpynpkfiffrp DeVriesstraat2,3261 PC Öud-Beijeriand Postadres: Postbus 1202, 3260 AE Oud-Beijerland. Tel. (0186) 61 20 55 Fax (0186) 62 09 68 Email: kzhw@planet.nl Website: www.kraamzorg.org Is dag en nacht bereikbaar onder telefoonnummer (0186) 612055. Kraamzorg De Waarden geeft diverse vormen van zorg, variërend van enkele uren tot 8 dagen. Informatiebijeenkomsten over kraamzorg en bevalling worden regelmatig gegeven in Oud-Beijeriand. Inlichtingen en informatie verkrijgbaar op werkdagen via bovenstaand tel.nummer. KRAAMZORG DE EILANDEN Vliet 8, Hellevoetsluis. Tel. (0181) 391440 Fax (0181) 325898 Bevallingslijn (0181) 31000 (24 uur per dag bereikbaar) www.kraameiland.nl info@kraameiland.nl Al meer dan 50 Jaar één van de grootste aanbieders in de regio. Kraamzorg de Eilanden, de eerste ISO 9002/HKZ gecertificeerde kwaliteitskraamzorg-organi satie van Nederiand, staat bekend om garantie van zorg en hoge kwaliteit. Stichting Bejaardenwerk 'MIDDELHARNIS' Tel. 48 33 66 STICHTING WELZIJNSWERK 'OOSTFLAKKEE'. Tel. 64 13 44 BURO SLACHTOFFERHULP Tel. 48 4916; fax (010)436 94 09 e-mail: buro.rotterdam@slachtofferhulp.nl Geopend: dinsdag 9-12 uur en 14-16 uur. De volgende culturele workshop in het kader van 'De Mare Gaat' is verplaatst naar maandagochtend 15 november in het Diekhuus. Het meedoen van een groep stagiaires van het Albedacollege (Oude Tonge) maakt deze verandering nodig. Op woensdag 22 september was er een eerste workshop in het Diekhuus voor de vrijwilligers waarbij zij kennis konden maken met dit door het Kunstgebouw ontwikkelde spel. De deelnemers waren allemaal erg enthousiast en leerden kunstzinnige kanten van zichzelf kennen die ze nog niet wisten. Meer informatie op www.cuhuurpleingo.nl en via de receptie van het Diekhuus. Slachtofferhulp biedt praktische, juridische en emotionele ondersteuning (kostenloos) aan slachtoffers van misdrijven en verkeersongelukken. NED. M.S. VERENIGING afd. G-Overflakkee K. M. Schippers-Berghuis, 49 90 00. ALZHEIMER VERENIGING ZUIDH. EILANDEN Heeft u vragen? Bel dan van maandag t/m vrijdag van 8 30 tot 17.00 uur Locaal Ouderenwerk Middelhamis, telefoon 48 33 66. Landelijke Telefonische Hulpdienst: (dag en nacht bereikbaar) (030) 65 67 511 TEL. HULPDIENST VOOR DIABETEN (033)472 5083 VERTROUWENSTELEFOON NED. PATIËNTEN VER. 683149/482411. VER. REUMAPATIËNTEN Goeree-Overflakkee e.o. J van Loon, Oranjelaan 36,3247 AM Dirksland, tel.(0187)651661. NED. LEVERPATIËNTEN VER. Regio-kontaktpersoon: H.G.Snauw-v.d. Krol, 6318 21 NEDERLANDSE PATIËNTEN VERENIGING Consultatiepunt mor medisch-ethische vragen rondom het levenseinde: te\. (0318) 54 78 78 WERKGROEP V.B.O.K. OP GOEREE-OVERFLAKKEE Ongewenst zwanger? Bel voor hulp aan moeder èn kind (0900) 20210 88 Landelijk dienstencentrum VBOK te Amersfoort, tel, (033) 460 50 70 HULP EN INFORMATIE BIJ BORSTVOEDING Borstvoedingsorganisatie LLL, tel. 68 44 33 Voor Idachten omtrent de behandeling In de Gezondheids zorg en Maatschappelijke dienstverlening: INFORMATIE- EN KLACHTENBUREAU GEZONDHEIDSZORG (IKG) Tel. (0181) 626445 's ochtends (beh. woensdag) van 9.30 tot 12.00 uur. MOEDERS VOOR MOEDERS Aanmelden vanaf 'overlijd' tot 11 e week zwangerschap (deelname t/m 16e week), 0800-0228070 (gratis). REGIONAAL INDICATIE ORGAAN is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar voor aan vragen voor thuiszorg en verzorging- en verpleeghuis: tijdens spreekuur van 13.00-14.00 uur Of tijdens kantooruren via de zorglijn: tel.(0181)626226. VRIJWILLIGE THUISHULPCENTRALE verleent hulp en ondersteuning aan thuiswonende men sen met dementie, aan mensen met handicap en/of chronische ziekte, tel. (078) 6483730 STEUNPUNT MANTELZORG regio Zuid-Holland Zuid Ondersteuning voor mantelzorgers Tel. SPD Telezorg 0900-2020672 0,10 p/m) MEE ZUID-HOLLAND ZUID Kuipershaven 112, Postbus 780,3300 AT Dordrecht Tel. 0900-2020672 0,10 p/m), Fax 078-6483776 www.mee-zuidhollandzuid.nl, sen/iceDunt@meezhz.nl MEE is er voor iedereen met een beperking. MEE adviseert, ondersteunt en wijst de weg. ROPARUN-HOSPICE CALANDO Tel. nr. 0187-609147 Faxnr. 0187-609148 VRIJWILLIGE THUISZORG CENTRALE CALANDO Tel. nr 0187-609147 HET STEUNPUNT voor slachtoffers van seksueel geweld, 24 uur per dag gratis telefonisch bereikbaar voor een vert:rouwelijk gesprek en informatie: 0800-2358774. YPSILON: Vereniging van familieleden van mensen met schizofrenie of een psychose. Inl.: N. Bernouw, tel. (0181) 661978. Landelijke help desk: (010) 4045166 (op werkdagen) of Internet: www.ypsilon.org. E-mail: ypsilon@ypsilon.org. Jeugdhulpverlening Jeugdzorg ZHE Hulpverlening aan kinderen/Jongeren en/of ouders. Tel. (0181) 625022 (tijdens kantooruren) voor een afspraak op het eiland. ASTMAFONDS AFD. GOEREE-OVERFLAKKEE Overdag bereikbaar via tel. (0187) 632554 DIABETES INFORMATIE POST Hans Pijl, Azaleastraat 39, 3251 CA Stellendam Telefonisch spreekuur dagelijks van 20.00 tot 21.00 uur via telefoonnummer (0187) 491830. Via e-mail: iohaDiil@DrettBl.nl. www.janvandrik.nl Slagveld 19, 3231 AN BRIELLE. Telefoon 0181 - 41 37 77 len over het gemeentelijk beleid zijn daarom van harte welkom op ons spreekuur. Dit kan op maandag 22 november van 19.00-20.00 uur in 'De Rank' aan de Bosschieterstraat 6 te Stel lendam. ledereen is van harte welkom! Uiter aard kunt u ons ook bellen of mailen. SGP-Nieuwsbrief Wilt u meer weten over onze standpunten meldt u zich dan snel aan voor onze digitale nieuwsbnef. In deze nieuwsbrief staat diverse informatie over het reilen en zeilen in de gemeentepolitiek. 'vVilt u ook regelmatig op de hoogte worden gehouden, dan kunt u zich nu gratis abonneren via: www.sgp- goedereede.nl/nieuwsbrief. Namens de Fractie v.d. SGP: B.L. Noorthoek (fractievoorzitter), J. Klepper, H. Tanis, T. Human en P.C. Crinwis Website: www.sgD-goedereede.nl. e-mail: fractie@sgD-goedereede.nl MIDDELHARNIS - Overzicht voor ron de 8 in de huishoudelijke competitie, gespeeld op 25 oktober jl. Bom - Van den Ouden0-1 I. Lagendijk - Hennekes 0-1 Neleman - MoedtQ-l Van Prooijen - Tielemani-O Boeter - DupreeO-l De Haan - Minnaar O-l Peeman - Mouriko-l Van der Staaij - Lesuis i-O Verolme - Loosjesi_o Mulder - Struik o-l M. Lagendijk - C. Smit1/2-1/2 Van der Waal - NoordijkI-Q j H. Smit - Meiaardj.q Ant. Visser - Markwat1.0

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 6