Overdenking Dia lezing Landelijke archievendag iHdetalga ^^Sjkvenster Oliebollenactie Woord en Daad uit de Heilige Schrift EIIAttDBi-tllEUWS 'De wilde natuur' en uitslag fotowedstrijd NLGO Oud papier Herkingen HET Blik op kerk ^^y en samenleving Cj Waarnemer mi^z UttHILU TAMME KaSTaWES WFFROaWl OF UEUMUWI? SWO zoekt vrijwilligers Den Bommel mtUS V-TEKEN? Zuid-Afrikaanse Leisteen, Tegels en dal<beclekking www.groennatuursteen.tk Het dal van Achor tot een deur der hoop Ook in Brielie en Dirksland Bij jou om de hoek In de regio •3?a.iga-<rilogie deel 2, PAGINA 5 VRUDAG 29 OKTOBER 2004 - De leefwereld van jongeren - Een generatiekloof? - Gods werk gaat door! Steeds vaker hoor je van ouders de klacht dat ze hun opgroeiende kinderen niet begrijpen en niet meer kunnen bereiken. Het is ook een totaal andere wereld waarin tieners leven. Neem dat maar zo letterlijk mogelijk. Ze hebben wegens hun studie allemaal hun eigen kamer, op die kamer meestal een t.v.- toestel of een stereo-toren. Daarnaast hebben ze hun eigen mobieltje, want ze moeten op elk uur van de dag bereikbaar zijn. En met hun vrienden zitten ze via dat mobieltje uren lang te praten over.niets. En verder komt er een stroom van informatie op hen af, en worden ze beheerst door de reclame die voortdurend een aanslag doet op hun portemonnee. Ze dragen dure merkkle ding, want die anderen doen dat ook! Daar mee proberen ze elkaar te beconcurreren en soms te overtroeven. En ze hebben het altijd druk, want hun agenda is overvol en jaagt hen voort van hot naar her. Kortom, onze jongeren leven in een wereld, waarin de ouderen niet kunnen doordringen en waar ze ook niets van begrijpen. Nu is er tussen ouders en kinderen altijd al een generatiekloof geweest. Wij deden het anders dan onze ouders en die klaagden al over 'de jeugd van tegenwoordig'. Maar zij deden het weer anders dan hün ouders, al waren ze dat, gemakshalve, maar vergeten! In ieder geval, elk volgend geslacht, is weer anders en doet het weer anders. Daarom moeten we niet doen alsof het vroeger alle maal beter was dan nu. Die mensen waren er blijkbaar al in de dagen van de Prediker. Die zeiden: "Wat Is het dat de vorige dagen beter geweest zijn dan deze?" Maar volgens de Prediker is het niet wijs die vraag te stellen! De kloof tussen de generaties is er dus altijd geweest. Dat neemt niet weg, dat voor zover ik het zien kan en beoordelen, de kloof nu groter is dan tussen vorige generaties. Als je ouder wordt moet je ervoor waken dat je het verleden niet idealiseert. Maar in onze jeugd was het leven toch wel een stuk overzichte lijker. Je kon je niet terugtrekken op je eigen kamer, want die had je hoogstens om te sla pen! Huiswerk moest in de gemeenschappe lijke kamer worden gemaakt en de andere huisgenoten werden geacht zich stil te hou den en je niet te storen! Dezelfde jongens en meisjes die je door de week zag op school zaten 's zondags weer in de kerk. Telefoon was er zelfs in huis niet, dus je kon die ande ren ook niet bereiken. Je ging één avond naar catechisatie en misschien nog één avond naar de vereniging en verder was je gewoon thuis. Onze jongeren van nü kunnen zich die tijd van vroeger niet voorstellen. Ik heb er tegen jongeren weleens iets over gezegd, met het resultaat dat ze het eigenlijk maar 'saai' von den... Zomin als wij ouderen ons kunnen verplaatsen in hün leefwereld, zo is het voor hen onbegrijpelijk dat wij niet alles hadden wat zij hebben, en dat we ons toch wel geluk kig voelden... Dat één en ander consequenties heeft voor de geloofsoverdracht hoeft nauweUjks te wor den gezegd. Dat ondanks al die veranderin gen de Heere doorgaat met Zijn werk, dat mogen we weten en geloven. Ook al zijn de mogeüjkheden tot kerkverlating veel meer dan voorheen. Misschien dat velen vroeger uit traditie belijdenis deden en dat het van daag meer een bewuste keuze is. Maar ik moet nogal eens vaak denken aan het woord van een Oud-Gereformeerde dominee uit de 19e eeuw: "Er is geen tijd zo donker dat we er God niet in kunnen dienen". Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Wat zijn vanillestokjes eigenlijk? Planten- wortels of stengels? Antwoord: Gedroogde en gefermenteerde peultjes van bijna rijpe, 25 cm lange doos vruchten van de tropische klimplant Vanilla planifolia, familie van de orchidee, die voor al in Amerika en op Madagascar veel voor komt. Als wij tamme kastanjes uit eigen tuin geplukt hebben, is het moeilijk ze te bewa ren, tot wij ze bij de open haard kunnen pof fen. De kastanjes beschimmelen, of ze ver drogen en verschrompelen. Antwoord: U mag ze natuurlijk niet te vroeg plukken, of uit de boom slaan zoals kinderen doen als er paardekastanjes vallen, want de tamme zijn pas later rijp. Raap ze pas als ze er vanzelf uit vallen. Op de zachte tuingrond zullen de groene bolsters niet zo snel openbarsten. Leg die complete vruchten naast elkaar in een onverwarmde en goed geluchte kamer (dus niet stapelen) en haal de zaden pas in de loop van november of december uit hun stekelige jasje. Kastanjes zonder bolster kunt u langer goed houden in een schuur of dgl. waarin licht en lucht vrije toegang hebben. Huizen met centrale ver warming zijn daar veel te droog voor en in donkere, vochtige kelders beschimmelen ze. Het zijn ook geen bewaarvruchten. Wilt u ze lang goed houden, steek de zaden dan in een bak zand. Overigens kunt u hard geworden of gedroogde tamme kastanjes nog wel pof fen indien u ze eerst in lauw water weekt, dan kort kookt en, daarna in een pan oUe poft. Met welke leeftijd wordt een meisje tegen woordig met 'mevrouw' aangesproken? Waarom blijven ongetrouwde vrouwen geen juffrouw meer? Antwoord: Het aanspreken en aanschrijven van ongehuwde vrouwen met 'mejuffrouw' dateert uit de tijd van de doorslaggevende standsverschillen. Ongehuwde oude dames 'juffrouw' noemen is eigenlijk beledigend. Ten eerste omdat zij er meestal niet schuldig aan waren dat zij geen huwelijk konden slui ten, en ten tweede omdat het 'juffrouw' des tijds ook zo vaak gebezigd werd om vrou wen van zgn. mindere afkomst en dienstper soneel mee te betitelen. In de betere kringen werden ongehuwde dames wel met 'mevrouw' aangesproken. Dank zij de dis cussies over, en de strijd voor de gelijkbe rechtiging van man en vrouw, resp. van gehuwden en ongehuwden, is dat verschil in De betere woningiiuichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis. Tel. (0187) 48 27 84 De Stichting Welzijnswerk Oostflakkee zoekt vrijwilligers voor het organiseren van activiteiten voor de jeugd van Den Bommel. Voor verder informatie kunt u contact opne men met Mw. T. Smit Roeters tel. 641344. Het is weer zover! De jaarlijkse oliebollen actie wordt morgen - zaterdag 30 oktober - weer gehouden. De actie, die gehouden wordt op geheel Goeree-Overflakkee, wordt van harte bij u aanbevolen, want de opbrengst is bestemd voor het project waar het eilandelijke comité zich dit jaar voor inzet, n.l. het vakonderwijs, met als motto: 'Springplank naar de toekomst'. Er wordt gewerkt in verschillende landen, o.a. in de Filippijnen, India, Thailand, Ethio pië, Burkina Faso, Botswana, Colombia en Guatemala. In de meeste gevallen gaat het om kinderen, maar ook (jong)volwassenen, die geen zicht meer hebben op de toekomst. Door het leren van een vak kunnen zij weer uitzicht hebben op betaald werk. Tevens worden zij in contact gebracht met het Woord van God. Voor het project 'Vakonderwijs' wordt het geld dat Woord en Daad in 2004 bijeen brengt, verdubbeld door ICCO tot een maxi mumbedrag van 200.000,— Het ligt in de bedoeling om ca. 24.000 olie bollen bij de inwoners van Goeree-Overflak kee te bezorgen. U begrijpt dat het hier gaat om een grote actie en deze kan alleen slagen als u daar ook aan meewerkt, daarom willen we u vragen de kinderen niet teleur te stellen als zij bij u aan de deur komen. Het comité dankt u bij voorbaat en wenst u smakelijk eten! betiteling praktisch verdwenen. In officiële brieven worden meerderjarige meisjes alle maal 'mevrouw' genoemd. Tegen een jonge serveerster in een restaurant wordt nog wel 'juffrouw' gezegd, maar door de telefoon moet u bij het horen van een vrouwenstem toch maar 'mevrouw' gaan zeggen, want ook receptionisten en secretaresses hebben gevoel van eigenwaarde. Zij zijn meestal meerderjarig en ze kunnen bovendien best gehuwd, gescheiden of al weduwe zijn! Aan wie hebben we dat overwinningsteken met de twee opgestoken vingers in V-vorm te danken? Aan Churchill, De Gaulle ofGoeb- bels? Antwoord: Dat is bedacht door de Belgi sche ingenieur Victor de Laveleye, toen hij na de Duitse inval in 1940 naar Engeland was overgestoken. Hij riep zijn landgenoten in een radio-uitzending van de BBC op, om een V (van Vrijheid en Victorie) op alle muren en schuttingen te kalken. Dit sloeg aan. De BBC liet kolonel Britton het idee daarna in zeven talen verkondigen. Hij stel de voor de V van Victory in morsetekens (3 punten en 1 streep) te kloppen, te fluiten en te toeteren. Weldra ontstond het bekende handgebaar. Het V-teken werd zo populair in de bezette gebieden, dat de Duitse propa- gandaminister Goebbels het in juli 1941 moest overnemen met de toevoeging 'V Victorie, want Duitsland wint op alle fron ten'. diverse kleuren, ook zw/art, te zien op: Tel. 0187 - 483983 06 - 25063232 En Ik zal haar geven haar wijn gaarden van daar af en het dal van Achor tot een deur der hoop. Hosea 2: 14 Wat een verschil, het geloofsgetuigenis van Rachab, de heidense vrouw uit Jericho en die vreselijke daad van Achan. Rachab mocht met alles wat ze gehoord had van de daden van de God van Israël, tot geloof komen. En ze had het beleden voor de ver spieders, die door haar werden verborgen: Uw God is een God boven in de hemel en beneden op de aarde. Dus voor haar bestond er geen afgod meer. En ze had maar één ver langen, om bij het volk van die God te mogen behoren. Daarom deed ze weldadig heid aan die verspieders, met inzet van haar leven. En ze kreeg de belofte van de verspie ders dat ze haar bij hun volk zouden rekenen en sparen met heel haar familie. Achan wist ook van al die wonderen, ook van het won der van de doortocht door de Schelfzee. En hij had dat laatste wonder van de val van de muren van Jericho meegemaakt. En hoe dui delijk had Jozua het gehele volk gewaar schuwd om toch niets zich toe te eigenen van Jericho. Het was als een rechtvaardig oor deel alles vervallen aan de Heere, als een ban. De hebzucht grijpt Achan aan en hij berooft de Heere van wat Hem toekwam. Onbegrijpelijk? Och, we liggen allen open voor deze hebzucht. Laten we toch de verlei ding niet opzoeken. Zo is Achan de oorzaak dat er op heel het volk een ban komt te liggen. Dat blijkt spoe dig. Een gedeelte van het leger rukt op naar Ai. Niet zo'n groot dorp. De verspieders meenden dat niet heel het leger behoefde op te trekken. Maar tot ontzetting van allen wor den ze verslagen en er vallen doden. Diepe verslagenheid bij allen. Vooral bij Jozua en de oudsten. Ze buigen zich voor de ark des Heeren en roepen in grote verslagenheid tot God, tot de avond toe. Och Heere, waarom hebt Gij ons over de Jordaan laten trekken. Waren we maar aan de overkant gebleven. En als de Kanaanieten dit horen, zullen ze met zijn allen komen en ons vernietigen. Vervalt Jozua nu in dezelfde opstandigheid als jaren geleden het volk? In Numeri 14 lezen we er van. Toen de verspieders terug kwamen en meenden dat het onmogelijk was om het land te veroveren en ze Jozua en Kaleb die een goed getuigenis gaven van de trouw van de Heere, wilden stenigen, en wil den terugkeren naar Egypte. Nee, er is een levensgroot verschil. Toen stond het volk in ongeloof op tegen de Heere. Hier komen Jozua en de oudsten in smeking tot de Heere. Zeker, ze zitten vol ongeloof en twijfel, maar met al dat ongeloof en met al die twijfel vluchten ze tot de Heere en komen niet in opstand tegen de Heere. En tenslotte pleit Jozua op de naam des Heeren: Heere, wat zult Gij dan doen met Uw grote naam? Zo heeft ook Mozes eenmaal gepleit, toen de Heere het volk wilde verdelgen na de zonde met het gouden kalf. Exodus 32: 11 en 12. En ook in Numeri 14: 13-18 pleit Mozes daarop. De Heere geeft een duidelijk antwoord. Nee, Jozua, Ik ben niet ontrouw geweest, het ligt niet aan Mij. Maar Israël heeft gezondigd. Zij hebben van het verbannene genomen. Maar dat heeft toch alleen Achan gedaan? De Heere stelt heel het volk schuldig en wekt op om de ban, die door de schuld van Achan op heel het voUc is gekomen, weg te doen. Die ban is niet het laatste woord van de Heere. Maar als het volk de schuldige niet uitwerpt, blijven ze onder die ban liggen. Zegt de apos tel Paulus ook niet, dat als één lid van de gemeente lijdt, dat dan ^le leden lijden. Ook de Nieuwtestamentische gemeente is verant woordelijk voor elkaar. Sta op, zo beveelt de Heere. Er moet gehandeld worden. We kunnen ook met verwondering zeggen, dat er még gehan deld worden. Die ban is dus niet het laatste woord van de Heere, Daar spreekt ook de profeet Hosea over. Hosea 2: 14. God wil een deur openen, waar geen deur is. Hij geeft een mogelijkheid in het dal van Achor, het dal des doods. In het licht van de vervulling in Christus mogen we nu helder zien hoe die Zaligmaker de enige deur is, waardoor er een uitweg is uit de ban des doods. Wat Hosea en de gelovigen van het Oude Testament van verre hebben mogen zien, wordt ons nu hel der verkondigd in het Evangelie. Het te mogen zien en te mogen geloven. Niet meer buiten die Zaligmaker te kunnen. Jozua krijgt de opdracht om degene die de oorzaak is van de ban die op heel het volk Israël ligt, te ont maskeren. Zo krijgt hij de opdracht om het volk op te roepen om zich te heiligen. Die heiliging bestond in wassingen en zich ont houden van alle geslachtelijke verkeer. Een aansporing om de Heere in geloof te zoeken, in verlangen Hem geheel toe te behoren en te dienen. Zo komen ze als volk bijeen de vol gende morgen. Vol spanning. Eerst wordt bij loting de stam aangewezen, waartoe de schuldige behoort. Het is de stam van Juda. Dan wordt de kring steeds nauwer. En ten slotte wordt de persoon van de schuldige aan gewezen. Het is Achan. Heeft Achan gemeend dat hij nog verborgen kon blijven? We weten het niet. Jozua spoort hem aan om de Heere de eer te geven en te bekennen. Jozua staat er niet in hoogmoed boven. En dan bekent Achan hoe de begeerte naar goud en zilver en een schoon Babylonisch over- kleed hem te machtig werd en hij dat alles in zijn tent heeft verborgen. Of zijn huisgenoten er ook iets van hebben gezien, we lezen er niets van. Dan wordt het vonnis voltrokken. Het volk neemt Achan en al de zijnen, ook al zijn bezit, mee naar het dal van Achor, dal der beroering en daar stenigen ze hen en ver branden hen. Om stil van te worden. Wat een verschil toch met Rachab. Die mag in geloof opgenomen worden in het volk van Israël en één van de moeders van de Zaligmaker zijn, wat Zijn menselijke natuur aangaat. Achan wordt uitgebannen met al de zijnen. Beiden onder de zelfde wonderen geleefd. De weg wel geweten, maar van Achan geldt dat hij die niet heeft bewandeld. Op uitnodiging van de Vereniging voor Natuur en Landschapsbescher ming Goeree Overflakkee (NLGO) geeft op donderdag 4 november Mar- jolijn Cardozo in de Melishof te Melissant een bijzonder interessante dialezing met als titel "de wilde natuur, ver weg en dichtbij". Marjolijn vraagt de bezoekers zich een onbekend en bijzonder eiland voor te stellen, dat nooit verbonden heeft gezeten aan enig continent. Het is midden in de zee ontstaan, doordat op de zeebodem een vulkaan groei de die uiteindelijk boven water kwam. Dat dit eiland een bijzondere flora en fauna her bergt spreekt voor zich. Het is weelderig begroeid en vol afwisseling. Daarna laat zij dia's zien van de natuur in Polen. Met in de winterde bevroren rivieren en nieuwsgierige elanden. Als dan in maart alles ontdooit, trekken de elanden het moeras in en breekt de lente door. U ziet wijdse rivierlandschap pen met rietvelden en golvende akkertjes met ooievaars. Zo moet het vroeger in .Vederland ook geweest zijn. Marjolijn is geboren op Curasao en is lid van de Natuur Fotografengilde. Maak kennis met het archief.' Tijdens de eerste Landelijke Archievendag op 30 oktober kan iedereen op bezoek bij het archief in de buurt. Zeventig archieven nodigen het publiek uit om een kijkje te nemen in het collectieve geheugen van Nederland. Op deze dag openen zij de deuren van hun schat kamers. Archiefschatten Tijdens deze open dag voor archieven kun nen bezoekers op ontdekkingsreis naar hun eigen verleden. De Landelijke Archievendag vormt dan ook de opening van de Week van de Geschiedenis (30 oktober t/m 7 novem ber). Het archief bewaart bijzondere archiefschat ten van iedereen: over familiegeschiedenis, woonplaats of geboortedag. Ook zijn er archieven over een specifiek onderwerp, zoals de Tweede Wereldoorlog of theater. De meeste steden en dorpen hebben een eigen archief, met informatie over de regio nale geschiedenis en buurtbewoners. De stu diezalen van archieven zijn tijdens kantoor uren en soms op zaterdag geopend, maar archieven zijn ook dag en nacht vanuit huis gemakkelijk toegankelijk. Virtueel, door middel van de steeds groeiende hoeveelheid beeldbanken, digitale toegangen en websites zoals bijvoorbeeld www.dewoonomge- ving.nl. Het archief 'bij jou om de hoek' heeft steeds meer te bieden. In de regio Voome-Putten en Goeree-Over flakkee zijn twee instellingen te bezoeken. Op zaterdag 30 oktober is het Streekarchief Voome-Putten en Rozenburg geopend. U kunt daar een tentoonstelling bezoeken met het thema 'Archiefbeheer door de eeuwen heen'. Ook worden rondleidingen verzorgd (voor groepjes van max. 6 personen) door het depot, waar u kunt zien hoe de papieren erfenis van onze voorouders wordt bewaard. Het streekarchief is te vinden in Brielie, aan De Rik 22 (bij het Waterschapshuis). U zou alvast een kijkje kunnen nemen op de websi te: www.streekarchiefvpr.nl. Een week later, zaterdag 6 november, staan de medewerkers van het Genealogisch Cen trum Goeree-Overtlakkee klaar om u uitleg te geven over het materiaal dat zij verzameld hebben. Dit archief is speciaal gericht op staraboomonderzoek, en bewaart daarom gegevens uit de oude doop- en trouwboeken van de kerken op Goeree-Overflakkee, fami- Uedrukwerk en familieberichten uit de regio nale kranten. Het adres van het Genealo gisch Centrum is: Het feijne kwartier, Ach terdorp 7 in Dirksland (geopend van 10 tot 16 uur). Ook van deze instelling is een website te bekijken: www.genealogie-flakkee.nl. De dialezing start om 19.30 uur. Aansluitend vindt de prijsuitreiking plaats van de Foto wedstrijd 'tussen Haringvliet en Grevelin- gen'. De toegang is gratis en de zaal is open vanaf 19.00 uur.Verenigingsgebouw 'De Melishof, Binnenweg 61 in Melissant, tele foon: 601654. Morgen, zaterdag 30 oktober wordt het oud papier opgehaald voor de Hervormde Gemeente van Herkingen. Het ophalen begint om 9.00 uur. Wilt u het papier gebundeld aan de kant van de weg zetten? Alstublieft geen plastic, drankenkartons en dergelijke. 'Gehoord in het kamp, toen we het water hebben gehaald.' 'Zou daar niet iets achter zitten? De vertrouw die Rus sen voor geen cent.' 'Nee, ze schijnen een schreeuwend te kort te hebben aan goede, gespecialiseerde krachten. Ze hebben ont dekt dat er onder de gevangenen veel mensen zitten die voor verschillende werkzaamheden gebruikt kunnen worden. Die komen in aanmerking voor beter werk.' De wacht, die het gesprek wel wat lang vindt duren, komt langzaam in hun richting lopen ten einde de mannen tot spoed te manen. 'Dawai.' Haast jullie. Ze nemen de zaag weer ter hand en ritmisch trekken ze hem door de stam. 'Als dit bericht waarheid bevat, moet jij zeker gaan', zegt Karl terwijl hij zonder er bij te denken aan het handvat van de zaag trekt. 'Ik kijk wel uit.' 'En waarom niet? Je kunt er alleen maar beter van wor den.' 'Best mogelijk, Karl, maar ik doe het niet. Wie weet wat de Iwans hebben uitgebroed, stel je voor dat ze ons academici langer vast zullen houden omdat ze ons nodig hebben. Of wat ik me ook goed kan voorstellen dat ze zullen doen? Ons helemaal vergeten naar huis terug te sturen.' 'Dat gaat tegen elk oorlogsrecht in.' 'Dat er lieden zijn geweest die Russen hebben ver moord en hun steden en dorpen plat gebrand, is ook tegen elk ooriogsrecht. Maar het is gebeurd. En ik ben bang dat de Russen daaruit hun conclusies trekken. Nee kameraad, mij niet gezien.' 'Maar ze hebben toch al onze gegevens? Als ze je wil len hebben, dan nemen ze je toch wel, reken daar gerust op.' 'Laten we er maar over zwijgen, Karl. Ik voel mij tot dergelijke, veelbelovende aanbiedingen niet aange trokken.' Karl staakt even zijn werk; zijn gezicht toont oprechte verontwaardiging. 'Luister eens, kereltje: De heb vroeger al eens vaker tegen jou gezegd, dat je je hersens moest gebruiken, tenminste voor zover je die hebt.' Franz kijkt hem verontwaardigd aan. 'Ja, ik meen wat ik zeg. Als Karl wat zegt, vergist hij zich niet vaak en als je nu even wilt nadenken, zul je je herinneren, dat dit in het verieden bewezen is. Dus, als ik nu zeg dat jij je moet melden, dan is dat niet zonder reden.' 'En wat mogen die redenen dan nu wel zijn?' In de stem van Franz klinkt een sterk wantrouwen. 'Heb jij er weleens over nagedacht, hoe lang de Russen van plan zijn ons hier te houden?' 'Zeker heb ik dat, alhoewel ik daarop voor mezelf geen antwoord kan geven. 'Nou, beste kerel, dan zal Karl-Heinz jou dat even uit de doeken doen. Het is wel haast zeker dat men ons hier niet laat vertrekken, voor Rusland weer helemaal op poten is gezet. En er is heel wat naar de haaien gegaan. Dus kun je wel uitrekenen dat ze voor ons nog zo het een en ander in petto hebben.' Franz kijkt zijn vriend een ogenblik sprakeloos van verbazing aan. Hij heeft altijd een stille hoop gehad dat zijn krijgsgevangenschap hoogstens een jaar zou duren. Maar wat Karl nu vertelt, stemt hem tot naden ken. Immers, hoe graag wil men zich wijs maken dat gevangenschap slechts van korte duur zal zijn. 'Is er misschien iets in je wakker geworden, beste kameraad?' Karl grijnst wrang. 'Dat zal niet waar kunnen zijn. Dat kan men ons niet aandoen!' 'Er wordt hier niet gevraagd wat ze je kunnen aandoen. Onze brave SS-ers, die hier als beesten te keer gingen, hebben zich iets dergelijks ook niet afgevraagd.' 'Nou ja.' Franz trekt demonstratief aan de zaag. 'Gesteld dat ik mij zou melden: wat dan?' 'Nou, dan wordt je tewerk gesteld in je vroegere vak. In het bos, maar dan niet met zaag en bijl zoals nu.' Franz schudt beslist zijn hoofd. 'Karl, ik mag dat niet doen. Wie weet, halen ze mij hier dan weg. Ik blijf bij jou!' 'Begin je nu sentimenteel te worden, mijn waarde? Daarvoor moet je niet hier zijn. Met persoonlijke gevoelens speel je het hier niet Idaar. En jij, m'n jon gen, gaat er hier aan, zowaar ik Karl-Heinz heet.' Franz kijkt hem geschrokken aan. Onwillekeurig denkt hij weer aan zijn gevangenneming. Toen heeft Karl hem dagen lang met zich meege- sjouwd. Zonder hem zou hij zeker zijn omgekomen. 'Er komt ook hier een einde aan, Karl.' 'Ja zeker. Maar men weet niet, wanneer; en of je het er levend afbrengt. Nogmaals, ik raad je aan om er goed over na te denken. Jij bent tegen deze behandeling niet opgewassen. Als jij hier nog een halfjaar moet door brengen, zie jij gegarandeerd jouw Elsa niet meer terug. Je kunt er alleen maar bij winnen.' Franz zucht. Zijn gedachten dwalen af, terwijl zijn handen de zaag automatisch heen en weer trekken. 'Enjij dan, Karl?' 'Ik red me wel; over Karl-Heinz hoeft men zich geen zorgen te maken.' Karl lacht wrang. De boom is bijna doorgezaagd. Ze staan op om hen. die gevaar lopen voor de vallende stam te worden getroffen, te waarschuwen. 'Achtung.Achtung!' Karl heeft met zijn handen een trechter gevormd en daardoor schreeuwt hij zijn waar schuwing. Een ieder die gevaar kan lopen haast zich uit de buurt te komen. Zelfs de Russen zoeken op grote afstand een veilig heenkomen. Als de omgeving veilig is, nemen ze de zaag weer ter hand om met een paar laatste halen de boom los te zagen, opdat die kan val len. Het kraakt en door de zware stam gaat een schok. De kruin lijkt plotseling in beweging te komen. Nog een heviger gekraak, gevolgd door een hoog piepen als de wrijvende houtdelen met elkaar in aanraldng komen. Dan begint de kolos over te hellen, eerst zacht; om dan met een daverend geraas omlaag te storten. Met een zware dreun valt de boom, die eeuwen nodig had om tot zijn enorme formaat uit te groeien, ter aarde. Boom- dikke takken worden in de val afgerukt en slingeren tientallen meters ver weg. 'Zie zo, die ligt.' Franz veegt zich met de rug van zijn hand het zweet van z'n voorhoofd. De sergeant-majoor komt en beveelt: 'Inkorten.' Een aantal mannen begint met zagen en bijlen de stam van zijn taldcen te ontdoen. Daarna wordt hij in lange stukken gezaagd. Deze worden later naar het laadsta- tion gebracht. Het is tijd voor het middageten. Fluitjes snerpen. De gevangenen haasten zich naar een open plek waar ze zich in rijen van vier opstellen. Ze worden geteld, waarna ze ieder twee sneetjes gerstebrood in ontvangst kunnen nemen. Met hun schamele maaltijd gaan Franz en Karl-Heinz tegen een dikke stam zitten en schrokken het kleffige brood in een paar happen naar binnen. Ze hebben slechts een kwartier tijd om wat uit te bla zen, dan gaan ze weer verder in hetzelfde tempo tot zes uur, waarna ze hun dagtaak hebben vervuld. {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5