Informalisering i ek Wilddiner in Goedereede PREDIKBEURTEN Verpleegkundige Ouderenzorg SWO 1492 Gespreksgroep 'Christenen en christenen' Het oog naar boven Jaap Kroonenburg brengt dubbel eerbetoon aan Feike Asma met concert en zeven cd's EllfMtDBn-niEIJWS EIIAtlDEn-niEUWS Auto's liassen in Ouddorp Wel komstd ienst in Diricsiand Hebben kinderen nog wel een jeugd? PAGINA 2 Het gewoon maken van de omgang Grenzen verschuiven Kerk en onderwijs Hoe te reageren? W. H. Velema Zondag 31 oktober 2004 De volgende bijeenkomst van de oecu menische gespreksgroep 'Christenen en christenen' is op woensdag 3 november. Het thema is dan: 'Maria in de bijbel'. Wegens het grote succes van het wilddiner van 22 oktober jongstle den waarbij velen te horen moesten krijgen dat het reeds volgeboekt was is er besloten nogmaals een wilddiner te organiseren, ditmaal op zaterdag 6 november. Lange aaneengeschakelde tafels zoals gebruikelijk na een jachtdag, heerlijke wild gerechten met vers wild uit de Goereese pol ders begeleid door heerlijke wijnen, geani meerde tafelgesprekken met bekenden en/of onbekenden maar allen geïnteresseerd in jacht en/of lekker (wild-)eten, de in jacht en natuurtaferelen gespecialiseerde Duitse kunstschilder Horst Kunne die in het restau rant met meer dan 20 werken zal exposeren waaronder ook prachtig beschilderde stenen en niet te vergeten de jachthoomblazers die een en ander muzikaal zullen omlijsten, dat is zo ongeveer het decor waarin op 6 novem ber het door de Wildbeheereenheid "De Stelle Ouddorp" georganiseerde traditio nele Wilddiner in Hotel Restaurant 'De Gouden Leeuw' te Goedereede zal gaan plaatsvinden. Thema voor dit jaar is het jubi leum van de Koninklijke Nederlandse Jagers VRUDAG 29 OKTO^R 2004 Een onbekend woord Dit woord was mij niet beleend. Welliclit aan de meeste lezers ook niet. De beproefde Van Dale kon mij ook niet helpen. Daar komt dit woord, noch het daarbij behorende werkwoord informaliseren voor! Wat is dan de reden om deze term als kop je te kiezen en erover te schrijven? Het is wel wat kras een begrip te bespreken dat aan de laatste editie van het Groot Woordenboek der Nederlandse taal onbekend schijnt te zijn. Informeel Uiteraard heb ik in het woordenboek gezocht naar een term die dichtbij informali sering komt. Dat is het woord informeel. Van Dale geeft als betekenis van dit woord: niet in overeenstemming met de voorge schreven vorm, afwijkend, zich niet hou dend aan formaliteiten; vervolgens: voorlo pig, vrijblijvend. Informeel wil dus zeggen: zich in die situ atie of op dat moment niet houdend aan de voorgeschreven regels. Ik neem een voor beeld uit eigen waarneming: op een receptie pleegt men een daarbij passend pak of jurk te dragen. Wie zich informeel kleedt of gedraagt op een receptie, stoort zich niet aan het goede gebruik van kleding en stijl. Hij zal verschijnen in een pak (of wat voor tenue ook) dat eerder past bij een strandgang in de vakantie dan bij een feestelijke receptie. Informeel wil dan in mijn woorden uitge drukt - zeggen: je gaat je eigen gang in je dagelijkse kleding (een woord dat eigenlijk botst met formeel). Je stoort je niet aan het goede gebruik of wel de etiquette. Het bete kent ook dat je wat uit de toon valt. In dit voorbeeld yooral wat kleding betreft. Het kan ook op andere terreinen van het leven zich voordoen. En dan ben ik bij de term in de titel. Infor malisering wil dan zoveel zeggen als het gewoon maken van de omgang met elkaar en het vervagen van verhoudingen tussen hoger- en lagergeplaatsten in kerk en werk, in heel de samenleving. Dus het vervagen of zelfs helemaal doen wegvallen van de grenzen tussen privé en openbaar, tussen werk en thuis, tussen vrije tijd en arbeid. Laat ik zeggen hoe ik aan het gebruik van dit woord kom. Ergens las ik een verslag van de rede die Dr. C. P. Boele heeft gehouden bij de opening van het academisch jaar aan gJT^---- de Christelijke Hogeschool in Ede. Zoals bekend is Dr. Boele de nieuwe voorzitter van het College van bestuur aldaar. Zijn nieuw(studie)jaarsrede draagt de titel van dit artikel. Aan hem ontleen ik het gebruik van de term. Hij vertelt dat informa lisering reeds in 2000 is gesignaleerd door het Sociaal-Cultureel PlanBureau in een uit gebracht rapport. Het is goed dat Dr. Boele de bron van dit woordgebruik vermeldt. Dan kunnen we de herkomst van de term traceren, nu Van Dale ons (nog) in de steek laat. Het blijkt dat Dr. Boele een aantal voor beelden geeft van informalisering: steeds meer informele kleding in formele situaties zoals recepties en zelfs ook kerkdiensten. Het gebruik van voornamen en het daarmee gepaard gaande tutoyeren in gezin, kerk, school en het publieke leven. Of is de volg orde omgekeerd: eerst tutoyeren en dan de voornaam gebruiken? In hetzelfde verband past het verschuiven van de grenzen tussen jongeren, zelfs ouders, en volwassenen. De traditionele gezinspatronen schuiven op of vallen zelfs weg. Daardoor ontstaat er onzekerheid en desoriëntatie bij de jongeren. Ze zijn nog niet volwassen! Ze zijn psychisch, sociaal en spiritueel nog niet uitgegroeid, laat staan volgroeid. En toch doen ze alsof; of moeten ze doen alsof. Daarmee wordt de hele omgang, opvoeding en communicatie geïn- formaliseerd. Met mijn eigen woorden gezegd: grenzen worden geslecht, noodza kelijke en bruikbare onderscheidingen en verschillen worden geëgaliseerd. Alles wordt gelijkgesteld. Leeftijdsverschillen tel len nog nauwelijks. Ieder is gelijk aan zijn medemens. Intussen zal de lezer wel het een en ander herkennen. Ik zeg niet dat het overal even snel en even radicaal gaat. Geen kring in onze samenleving ontkomt aan het proces van informalisering. Men zou enkele artikelen in deze rubriek van het laatste jaar ook onder dit kopje kun nen rangschikken. Ik wijs nog op de grote invloed van infor malisering op het terrein van de kerk (cate chese, pastoraat en verkondiging) en op dat van het onderwijs. Ook nu zeg ik: het gaat niet overal in het land in hetzelfde tempo, maar de sporen ervan zijn goed herkenbaar en traceerbaar. Laten we de vraag stellen waar dit ver schijnsel vandaan komt. Dr. Boele noemt informaliteit een typisch Nederlands cul- tuurtrekje, zelfs van oudsher. Ik moet zeggen dat ik in de kring waarin ik ben opgevoed, mijn vorming heb gekre gen en mijn werk heb verricht, tot aan - ruw weg genomen - de zeventiger jaren deze informalisering niet zozeer heb aangetroffen noch meegekregen. Voor mij is deze infor malisering een overrompelend proces ge worden. Een vloedgolf die mij in de kring waarin ik verkeerde, heeft overspoeld. Het best herkenbaar aan informele kleding (bij allerlei gelegenheden) en informele aan spraak en zelfs bejegening van ouderen en leidinggevenden. Ik wil zelf vooral wijzen op wat we noe men de tendens van democratisering. We zijn allen gelijk en hebben allen recht van spreken en hebben allen recht op het leveren van dezelfde inbreng. Je moet niet denken dat de ander meer is. De mag er ook zijn, met gelijke rechten. Dat moderne communicatiemiddelen hierbij een nivellerende invloed hebben, wil ik graag onderstrepen. Ongetwijfeld speelt in dit alles mee de gedachte dat ieder individu zijn (of haar) eigen baas is. Het individualisme viert hoog tij en dat beslaat een veel breder terrein dan: ik beslis voor mezelf. Alleen een kwaad? Wil dit zeggen dat informalisering alleen een kwaad betekent? Deze vraag beant woord ik niet direct of alleen bevestigend. Formeel optreden kan tot een plaag van formaliteit worden, waardoor het persoon lijk contact, de persoonlijke toon in de omgang, wordt weggedrukt. Machtsmis bruik vergezelt dan gemakkelijk het formele optreden. Emotionaliteit verdwijnt onder formali teit. Hartelijkheid en de persoonlijke toon van het contact sterft weg onder formele heerschappij. Ik zou een heel artikel nodig hebben om deze twee zinnen toe te lichten en uit te werken. Hoe te reageren en ongepaste informali teit te weren? Ik moet het zeggen in slechts enkele zinnen. Zij vormen eigenlijk de basis van wat ik van tijd tot tijd in deze rubriek naar voren breng. Allereerst: aan kinderen en de opgroeien de jeugd moeten nonnen en waarden worden meegegeven. Ze moeten zicht krijgen op en vertrouwd raken met een omvattend zinsver band waarbinnen alles en ieder zijn plaats heeft. Dat is niet als knellend bedoeld, maar als richtinggevend en ontspannend. Als ik terugzie op mijn opvoeding ben ik na zestig jaar nog mijn ouders dankbaar dat ik binnens huis en daarbuiten (kerk en school) in een dergelijk samenhangend, vormend zinsver band ben opgevoed. Zonder die opvoeding - zo is mijn stellige overtuiging - was mijn leven heel anders verlopen. Ik zeg erbij Gode zij de dank. Het tweede wat ik wil benadrukken is: aandacht, genegenheid, meeleven en barm hartigheid voor de mens, in het bijzonder voor het kind, als persoon. Vandaar per soonlijke aandacht en genegenheid, leiding en betrokkenheid. De lezer zal in deze regels iets herkennen van wat door de jaren heen de achtergrond van deze rubriek is. In plaats van informalisering pleit ik voor het persoonlijke contact, persoonlijke be langstelling en begeleiding. We moeten ook in de samenleving en de kerk ons hart laten voelen. OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.00 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur ds. P. Korteweg, Melissant. Eben-Haë- zer: 9.00 uur kand. M. Diepeveen, Stel- lendam en 18.30 uur ds. G. Meuleman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsge zinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. van Kralingen, Ridderkerk en 18.30 uur ds. J. Willemsen, bediening Heilige Doop - Herv. Gem. (ihv) Jong- koenstraat la 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45 uur kand. A. J. Britstra, Lunteren. STELLENDAM -- Herv. Gem. 9.00 uur kand. J. C. Breugem, Delft en 17.00 uur de heer T. R. Rietveld, Ridderkerk - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur kand. M. Diepeveen en 19.00 uur ds. J. L. Schreu- ders, Aalst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. A. J. de Kievit. MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur ds. A. clir. streeltblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verscliijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel.(0187)47 10 22, privé (0187) 60 1440 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. Gilhuis - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, bediening Heilige Doop en 18.00 uur ds. P. Nobel, wel- komstdienst 'Kun je bidden leren?' - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. Vermeij. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. H. Veldhuizen, Woudenberg en 18.00 uur ds. A. Belder - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool' 9.30 uur ds. A. van Wijk en 18.00 uur kand. M. Die peveen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur onbekend - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur K. van Holten. MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur kand. F. J. M. van Veldhuizen, Delft - Herv. Gem. (ihv) aula c.s.g. 'Prins Maurits' 9.30 uur ds. J. C. den Toom en 17.30 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 18.00 uur ds. A. Ver- schuure - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijge maakt) 9.30 uur ds. W. Tiekstra en 15.00 uur ds. B. van Zuijlekom. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Belder, Dordrecht en 18.00 uur kand. M. Klaassen, Rhenen - Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 11.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur kand. B. Bonman, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van Lingen, Kinderdijk en 18.00 uur ds. L. de Wit - ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. van Laar, Gouda en 18.00 uur ds. Th. W. H. van der Heijden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. Jeroense en 18.00 uur ds. P. H. Zaadstra. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. K. Hazeleger, Soest en 18.00 uur ds. J. C. Klein, Hei- en Boeikop - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. Th. de Kok. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds. L. Wüllschleger, Vlissingen - Herv. Gem. (ihv)'t Centrum 11.00 uur nog niet bekend en 15.45 uur kand. B. D. Bonman, Sommelsdijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur drs. B. J. Oldenhuis en 18.00 uur ds. C. G. Kant. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mourik. Op donderdag 4 november organiseert de SWO een thema ochtend in 't Centrum, Van Weelstraat 10 te Ooltgensplaat. Hiervoor hebben wij een verpleegkundige Ouderen zorg uitgenodigd. Zij zal vertellen wat haar werkzaamheden zijn, u kunt vragen stellen en u kunt uw bloeddruk op laten nemen. Aanvang 10.00 uur, de kosten zijn 0,75. Columbus! De ontdekking van Amerika. I-let ei van Columbus. Tegenwoordig is er volgens de reclamemakers weer een wereld te ontdekken: de nieuwe wereld van het gezonde ei. Het Columbusel is een natuur product voor een gezonde en evenwichtige voeding. Aanbevolen door deskundigen. Het ei is gelegd door scharrelkippen die worden gevoed met een natuurlijke, WO plantaardige voeding. Het geheim van Columbus is dat het ei rijk is aan Omega 3 en 6, het eindeloze voer voor kippen. De chloorvrije verpakking bevat informatie over de evenwichtige verhouding van vet zuren in het gezonde ei. Die is te vergelij ken met wilde vette vis. Eilander denkt dat Columbus zichzelf hier tegenspreekt, maar Ja In werkelijkheid was de ontdek kingsreiziger een eigenzinnig man. Het consumeren van Omega 3 is van belang bij het voorkomen van hart- en vaatziekten en deskundigen erkennen een positief effect op de stofwisseling van kinderen, volwassenen en ouderen. Het stempel op het ei verraadt bijna het geheim van dit 'wild food for health egg'. Het getal op de schaal zegt op het eerste gezicht weinig, maar kort na 1242 werd het kompas uit gevonden. En zonder deze uitvinding had Christoforus Columbus nimmer Amerika ontdekt. En zonder de ontdekking van Amerika was er geen ei van Columbus geweest. U ziet, het klopt als een wild ei. Een Columbusel of het ei van Columbus? Het doet er niet toe, het gaat er om of u in balans bent met de natuur. Of is er door het consumeren van het ei automatisch sprake van een natuurlijke balans? Colum bus mag het zeggen. Over hem is al zoveel geschreven dat enke le regels meer of minder er niet toe doen. De ontdekkingsreiziger (1451-1506) ondernam vier expedities naar de 'Nieuwe Wereld'. Op 3 augustus 1492 begon de 'grote oversteek'. Drie maanden later was er land in zicht: San Salvador, hoogst waarschijnlijk werd een van de Bahama- eilanden waargenomen. In september 1493 begon de tweede reis. In Juni 1495 keerde Columbus terug naar Spanje en slaagde erin zijn geschonden reputatie te herstellen. De derde expeditie verliep verre van vlekkeloos, Columbus verloor de titel van onderkoning. Zijn vierde en laatste reis begon in mei 1502 vanuit Cadiz: vier karvelen zeilden westwaarts. Op 5 novem ber 1504 was hij terug in Spanje, drie weken voor de dood van zijn bescherm vrouwe Isabella van Castilié. Columbus stierf anderhalf Jaar later in moeilijke omstandigheden. De ontdekkingsreiziger was ervan overtuigd dat hij de oostkust van China en Japan had verkend. De beroemde zeevaarder wordt beschreven als een ernstig, koppig en eerzuchtig persoon, maar onbekwaam om een nederzetting te besturen. Columbus had een naar hem ver noemd ei ongetwijfeld op prijs gesteld, maar dat een voor de hand liggende oplos sing voor een alledaags probleem zijn naam zou krijgen had de zeevaarder nooit zelf kunnen bedenken. Is uw auto vies? (welke niet, trouwens...?) Dan wil de Cotnmissie Verenigingswerk van de Hervormde gemeente te Ouddorp graag morgen, zaterdag 30 oktober, uw auto boe nen! Dit wordt gedaan ten bate van de stich ting Onderlinge Zorg Oekraïne, en natuur lijk hoopt men ook op üw komst, naar ver enigingsgebouw 'Eben Haëzer' aan de Preekhillaan, tussen 's morgens 9.00 uur en 's middags 15.00 uur. De kosten bedragen 3 voor de buitenkant, uw héle auto wordt voor 6 schoongemaakt. Terwijl u op uw auto wacht, kunt u een kopje koffie of thee nuttigen. Verder is er nog een verkooptafel aanwezig. Zondag 31 oktober is er weer een welkomst- dienst in de Hervormde Kerk van Dirksland. Aan deze dienst zal muzikale medewerking worden verleend door Praiseband Image en het orgel wordt bespeeld door Krijn Kieviet. De voorganger in deze welkomstdienst is ds. P. Nobel uit Linschoten. Thema van deze dienst is 'Kun je bidden leren?' De aanvang van de dienst is 18.00 uur. Iedereen is van harte welkom! Maria, de moeder van Jezus - geen vrouw is zoveel besproken en aangesproken als zij. De gezegende onder de vrouwen wordt zij genoemd. Ze heeft in alle liefde gedaan wat ze kon doen. Ze 'ontving' de Heer, en 'stond op', zo staat er letterlijk in de bijbel. (In het Grieks staat er in Lucas 1: 39, 'Anastasa Mariam', 'Maria stond op' en dat is beteke nisvol, want dat is hetzelfde woord dat gebruikt wordt voor de Opstanding van de Heer). Maria. Ze is geannexeerd door sommigen en ze is liefdevol aanbeden door anderen. Ze is hoog verheerlijkt maar ook bewust gene geerd. Zo is haar nagedachtenis ook wel eens misbruikt door de verschillende kerken. Wie was die vrouw, daar, ooit, in het joodse land? Wie was zij die alle geluk heeft gekend, maar ook de diepte van het verdriet heeft moeten proeven toen haar eigen kind werd vermoord voor haar ogen? En dan die andere vraag; Wie is zij voor ons, remonstrantse, gereformeerde, rooms- katholieke, evangelische of hervormde vrouwen en mannen? Waartoe inspireert zij ons en wat zegt zij tot ons vandaag? We beginnen om 19.30 uur en de plaats van ontmoeting is in het Koetshuis, van Gor- cumstraat 22 in Sommelsdijk. Om ongeveer 21.15 uur beëindigen we het gesprek. Als u wilt, er is niets verplicht, kunt u daarna het oecumenisch avondgebed bezoeken dat begint om 21.30 uur in de Remonstrantse Kerk. Christenen van verschillende kerken houden met elkaar een avondgebed met stil te, zingen en gebeden. Het avondgebed duurt tot ongeveer 22.00 uur. Zin gekregen, maar nog vragen? Bel voor info: 642419 "De dichter mag in deze psalm (88) schreien - en dat mag u ook doen; schaam je niet voor je tranen - maar midden in de donkerheid bidt hij: O Heere, God van mijn heil, tot U roep ik bij nacht en bij dag. Tot vier keer toe leest u de Naam Heere in deze psalm. En dat is de naam van Gods trouw en troost. En wat ook treffend is - hij ziet en erkent de hand van de Heere. Telkens weer spreekt hij God aan: Gij! Het is waar dat deze psalm niet verlossend en juichend eindigt. Niet ieder kind van God heeft of krijgt dezelfde weg. U moogt levensmoe zijn en verlangen naar het einde in het licht van Hem, Die geleden heeft en gestorven is, maar Die ook is opgestaan en leeft tot in alle eeuwigheid. De auteur van deze woorden schreef in zijn lange leven al heel veel - tientallen boeken, vele honderden artikelen, brochures, et cetera. Over allerhande onderwerpen. Maar altijd bedoeld om de ander te dienen. Om dienstbaar te zijn aan Gods Koninkrijk. Om bijbelse leiding te geven in de kerken. Om toe te rusten in het persoonlijke leven. Of om mensen in zorg en nood hulp te bieden. Hoe verscheiden van thema ook: steeds heeft hij willen putten uit de Bron bij uitstek - het Woord van de levende God. En bij dat vele is nu weer een nieuw boek gevoegd. Toegegeven: qua omvang is het niet een heel indrukwekkend boekwerk: niet veel meer dan een honderdtal bedrukte pag ina's. Maar bedenk: niet het vele is goed. Het goede is veel! Ik doel op ds. J.H. Velema, geboren in 1917, christelijk gereformeerd emeritus-predikant en woonachtig in Nunspeet. Velen zullen hem vooral kennen van zijn wekelijkse radiorubriek: 'Vragen naar de wegDe laat ste tijd publiceerde ds. Velema met name over praktisch-pastorale onderwerpen. Zo kwam er enkele jaren geleden een boekje uit met de titel 'Ziekentroost uit Psalmwoor- denHet bevat korte meditaties met het oog op ziekte en ouderdom. Op veler verzoek kwam opnieuw een dergelijk boekje uit. Het wil bemoediging bieden bij het ouder worden, in eenzaamheid en ziekte. Ook hier een bundeling van over denkingen, telkens vanuit een bepaald Schriftwoord en gericht op ouderen en zieken, thuiszittenden en/of op-bed-hggen- den om door hen gelezen te worden of aan hen voor te lezen. Ds. Velema weet sinds enige tijd heel per soonlijk wat het is om eenzaam te zijn, nu in het jaar 2003 zijn heve vrouw hem ontviel. In het Woord vooraf in dit boekje dankt hij "de God van mijn leven dat Hij mij na een moeilijke periode van ziekte en het ster ven van mijn vrouw weer lust en kracht gaf om dit geschrift klaar te maken." Tweeënvijftig meditaties telt dit boekje. Voor het hele jaar dus. Voor een vast tijdstip in de week. Of gewoon voor elke dag. Meer dan zeven weken achtereen. De schrijver Iaat blijken dat het Woord van God in de verscheidenheid van onze leven somstandigheden een boodschap heeft. In tien verschillende aspecten wordt het menselijke leven belicht, ondergebracht in tien rubrieken. Ik noem er enkele: eenza amheid, de nachten, bestrijding, rouwen, hoop, perspectief. Beter dan typeringen en omschrijvingen te geven, volsta ik met het doorgeven van nog een fragment. Ik ontleen het aan één van de overdenkingen uit het hoofdstukje 'Oud worden'. "Deze prachtige psalm (92), aangekondigd als lied voor de sabbat, spreekt over een gezegende ouderdom. Over mannen en vrouwen, die in de grijze ouderdom nog vet en groen zullen zijn. Dat geldt hen, die in het huis des Heeren zijn geplant. Dat is een tref fende typering van het leven van een waarachtige gelovige. Het wil - nieuwtesta mentisch gedacht - zeggen: geworteld in Jezus Christus. Overgeplant van dorre aarde naar vruchtbare grond. Maar zo kun je vruchten dragen, fris en groen zijn; oud vanjaren, maar jong van hart. Het doel is om te verkondigen dat de Heere recht is. Hij is mijn Rotssteen en in Hem is geen onrecht. Wat een getuigenis. Wat heb ik een genadige God; aan Hem heb ik alles te danken. Oud en toch jong. Want wie jong is en de Heere niet kent en dient, is al oud in zijn jeugd - zeg het maar tegen uw kleinkinderen. Maar wie oud is en de Heere kent, die is jong. Hij of zij deelt in de eeuwige jeugd en gaat de toekomst tegemoet van eeuwige vreugde en eeuwig leven. N.a.v. Ds. J.H. Velema, Het oog naar boven. Bemoediging bij het ouder worden, in een zaamheid en ziekte. Uitgeverij Den Hertog, Houten. Gebonden. 114 pag. ISBN 90-331- 1842-4. Prijs €12,50. J.M.J. Kieviet De kinderjaren zijn vaak de dupe van onze moderne samenleving. Soms gaan door slechte omstandigheden de kinderjaren hele maal verloren. Anderzijds worden ze alleen verhaast. Het lijdt geen twijfel dat, als kin deren door hun kinderjaren heen gejaagd worden, zij onder te grote druk komen te staan. Wat kunnen ouders in dit verband doen? Dit onderwerp wordt op maandag 1 november om 21.00 uur besproken in het programma 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee. De presentatie is in handen van: Yvonne Caka. Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. Vereniging (KNJV) die dit jaar 100 jaar bestaat en daarom is gekozen voor een tradi tioneel wildmenu met plaatselijk wild zoals: Pate van Ree, Houtduivensoep, op karkas gebraden wilde eendenborst met bramen- saus en bosbessensorbetijs met huisgemaak- te sleedoombessen-gin. Het viergangen menu inclusief koffie of thee wordt aange boden voor Euro 32,50, Vinoloog van Eeste ren verzorgd tevens een bijpassend wijnar rangement. Ontvangst van de deelnemers is vanaf 18.45 uur, snel opgeven want het is altijd al snel volgeboekt bij Hotel-Restaurant "De Gouden Leeuw" 0187-491371 Organist Feike Asma wist wat hij kon en niet kon. "Componeren kan ik niet. Ja, koraalbe werkingen, maar dat zijn geen composities", gaf de bij talloze liefhebbers populaire orga nist te kennen. Het waren niet in de laatste plaats deze bewerkingen van psalmen, gezangen en geestelijke hederen, die hij op vele concerten speelde, waaraan Asma zijn bekendheid dankte. Hij schreef er ongeveer 160, die alle door Jaap Kroonenburg op zeven cd's zijn vastgelegd. Uiteraard gespeeld op het orgel waarvan hij de vaste bespeler is; het Gartelsorgel in de Groote of Nieuwe Kerk te Maassluis. Asma was van 1965 tot zijn overlijden in 1984 de vaste organist van deze kerk. Kroonenburg geeft op zaterdag 13 november op het door Rudolph Cartels in de jaren 1730-1732 gebouwde orgel in Maassluis een concert als 'Hommage aan Feike Asma'Het programma is een dubbel eerbetoon aan Rroonenburgs voorganger en leermeester Asma, die twintig jaar geleden overleed. Niet alleen heeft hij een programma samen gesteld dat ook door Asma had kunnen wor den gespeeld, de avond begint met de over handiging van het eerste exemplaar van de cd 'Jaap Kroonenburg speelt Feike Asma 7', waarmee de integrale opname van Asma's koraalbewerkingen is voltooid. Burgemeester J.A. Karssen van Maassluis heeft zich bereid verklaard het eerste exem plaar van dit huldeblijk aan Asma's koraal kunst in ontvangst te nemen. Hij krijgt het aangeboden door de heer J.W. van Spronsen, jarenlang de stuwende kracht achter de Stichting Orgelcentrum, die overal in het land orgelconcerten organiseerde, waarvan er veel door Asma werden verzorgd. De cd-reeks met bekende en ook minder bekende liedbewerkingen heeft tot nog toe bij zowel pers als publiek een enthousiast onthaal gevonden. Uit de totaal rond negen speel- en luisteruren heeft Kroonenburg voor zijn concert vijf bewerkingen gekozen; vier van psalmen en het avondlied 'Blijf bij mij. Heer'. Stak voor stuk getuigen ze van Asma's inlevingsvermogen in de teksten, zijn bewogen liefde voor het orgel en zijn grote muzikaliteit. Verder bestaat het pro gramma uit werken die Asma regelmatig uit voerde: delen uit het tiende orgelconcert van Handel, 'Treurmars en Engelenzang' van Guilmant en het sprankelende 'Allegro vivace' uit Widors vijfde orgelsymfonie. Vooral in de Maassluise periode van zijn carrière brak Asma een lans voor Nederland se orgelmuziek van tijdgenoten. Kroonen burg markeert dit aspect met het 'Chorale' uit de Sonate da Chiesa van Marius Monni kendam. Het concert begint om 20.15 uur. De toe gangsprijs bedraagt vijf euro, met CJP of Pas 65 vier euro.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2