Informalisering
i ek
Wilddiner in
Goedereede
PREDIKBEURTEN
Verpleegkundige
Ouderenzorg SWO
1492
Gespreksgroep
'Christenen
en christenen'
Het oog naar boven
Jaap Kroonenburg brengt dubbel eerbetoon
aan Feike Asma met concert en zeven cd's
EllfMtDBn-niEIJWS
EIIAtlDEn-niEUWS
Auto's liassen
in Ouddorp
Wel komstd ienst
in Diricsiand
Hebben kinderen nog
wel een jeugd?
PAGINA 2
Het gewoon maken van de omgang
Grenzen verschuiven
Kerk en onderwijs
Hoe te reageren?
W. H. Velema
Zondag 31 oktober 2004
De volgende bijeenkomst van de oecu
menische gespreksgroep 'Christenen
en christenen' is op woensdag 3
november. Het thema is dan: 'Maria
in de bijbel'.
Wegens het grote succes van het
wilddiner van 22 oktober jongstle
den waarbij velen te horen moesten
krijgen dat het reeds volgeboekt
was is er besloten nogmaals een
wilddiner te organiseren, ditmaal
op zaterdag 6 november.
Lange aaneengeschakelde tafels zoals
gebruikelijk na een jachtdag, heerlijke wild
gerechten met vers wild uit de Goereese pol
ders begeleid door heerlijke wijnen, geani
meerde tafelgesprekken met bekenden en/of
onbekenden maar allen geïnteresseerd in
jacht en/of lekker (wild-)eten, de in jacht en
natuurtaferelen gespecialiseerde Duitse
kunstschilder Horst Kunne die in het restau
rant met meer dan 20 werken zal exposeren
waaronder ook prachtig beschilderde stenen
en niet te vergeten de jachthoomblazers die
een en ander muzikaal zullen omlijsten, dat
is zo ongeveer het decor waarin op 6 novem
ber het door de Wildbeheereenheid "De
Stelle Ouddorp" georganiseerde traditio
nele Wilddiner in Hotel Restaurant 'De
Gouden Leeuw' te Goedereede zal gaan
plaatsvinden. Thema voor dit jaar is het jubi
leum van de Koninklijke Nederlandse Jagers
VRUDAG 29 OKTO^R 2004
Een onbekend woord
Dit woord was mij niet beleend. Welliclit
aan de meeste lezers ook niet. De beproefde
Van Dale kon mij ook niet helpen. Daar
komt dit woord, noch het daarbij behorende
werkwoord informaliseren voor!
Wat is dan de reden om deze term als kop
je te kiezen en erover te schrijven? Het is
wel wat kras een begrip te bespreken dat aan
de laatste editie van het Groot Woordenboek
der Nederlandse taal onbekend schijnt te
zijn.
Informeel
Uiteraard heb ik in het woordenboek
gezocht naar een term die dichtbij informali
sering komt. Dat is het woord informeel.
Van Dale geeft als betekenis van dit woord:
niet in overeenstemming met de voorge
schreven vorm, afwijkend, zich niet hou
dend aan formaliteiten; vervolgens: voorlo
pig, vrijblijvend.
Informeel wil dus zeggen: zich in die situ
atie of op dat moment niet houdend aan de
voorgeschreven regels. Ik neem een voor
beeld uit eigen waarneming: op een receptie
pleegt men een daarbij passend pak of jurk te
dragen. Wie zich informeel kleedt of
gedraagt op een receptie, stoort zich niet aan
het goede gebruik van kleding en stijl. Hij
zal verschijnen in een pak (of wat voor tenue
ook) dat eerder past bij een strandgang in de
vakantie dan bij een feestelijke receptie.
Informeel wil dan in mijn woorden uitge
drukt - zeggen: je gaat je eigen gang in je
dagelijkse kleding (een woord dat eigenlijk
botst met formeel). Je stoort je niet aan het
goede gebruik of wel de etiquette. Het bete
kent ook dat je wat uit de toon valt. In dit
voorbeeld yooral wat kleding betreft. Het
kan ook op andere terreinen van het leven
zich voordoen.
En dan ben ik bij de term in de titel. Infor
malisering wil dan zoveel zeggen als het
gewoon maken van de omgang met elkaar en
het vervagen van verhoudingen tussen
hoger- en lagergeplaatsten in kerk en werk,
in heel de samenleving.
Dus het vervagen of zelfs helemaal doen
wegvallen van de grenzen tussen privé en
openbaar, tussen werk en thuis, tussen vrije
tijd en arbeid.
Laat ik zeggen hoe ik aan het gebruik van
dit woord kom. Ergens las ik een verslag van
de rede die Dr. C. P. Boele heeft gehouden
bij de opening van het academisch jaar aan
gJT^----
de Christelijke Hogeschool in Ede. Zoals
bekend is Dr. Boele de nieuwe voorzitter
van het College van bestuur aldaar.
Zijn nieuw(studie)jaarsrede draagt de titel
van dit artikel. Aan hem ontleen ik het
gebruik van de term. Hij vertelt dat informa
lisering reeds in 2000 is gesignaleerd door
het Sociaal-Cultureel PlanBureau in een uit
gebracht rapport.
Het is goed dat Dr. Boele de bron van dit
woordgebruik vermeldt. Dan kunnen we de
herkomst van de term traceren, nu Van Dale
ons (nog) in de steek laat.
Het blijkt dat Dr. Boele een aantal voor
beelden geeft van informalisering: steeds
meer informele kleding in formele situaties
zoals recepties en zelfs ook kerkdiensten.
Het gebruik van voornamen en het daarmee
gepaard gaande tutoyeren in gezin, kerk,
school en het publieke leven. Of is de volg
orde omgekeerd: eerst tutoyeren en dan de
voornaam gebruiken?
In hetzelfde verband past het verschuiven
van de grenzen tussen jongeren, zelfs
ouders, en volwassenen. De traditionele
gezinspatronen schuiven op of vallen zelfs
weg. Daardoor ontstaat er onzekerheid en
desoriëntatie bij de jongeren. Ze zijn nog
niet volwassen! Ze zijn psychisch, sociaal en
spiritueel nog niet uitgegroeid, laat staan
volgroeid. En toch doen ze alsof; of moeten
ze doen alsof. Daarmee wordt de hele
omgang, opvoeding en communicatie geïn-
formaliseerd. Met mijn eigen woorden
gezegd: grenzen worden geslecht, noodza
kelijke en bruikbare onderscheidingen en
verschillen worden geëgaliseerd. Alles
wordt gelijkgesteld. Leeftijdsverschillen tel
len nog nauwelijks. Ieder is gelijk aan zijn
medemens.
Intussen zal de lezer wel het een en ander
herkennen. Ik zeg niet dat het overal even
snel en even radicaal gaat. Geen kring in
onze samenleving ontkomt aan het proces
van informalisering.
Men zou enkele artikelen in deze rubriek
van het laatste jaar ook onder dit kopje kun
nen rangschikken.
Ik wijs nog op de grote invloed van infor
malisering op het terrein van de kerk (cate
chese, pastoraat en verkondiging) en op dat
van het onderwijs. Ook nu zeg ik: het gaat
niet overal in het land in hetzelfde tempo,
maar de sporen ervan zijn goed herkenbaar
en traceerbaar.
Laten we de vraag stellen waar dit ver
schijnsel vandaan komt. Dr. Boele noemt
informaliteit een typisch Nederlands cul-
tuurtrekje, zelfs van oudsher.
Ik moet zeggen dat ik in de kring waarin
ik ben opgevoed, mijn vorming heb gekre
gen en mijn werk heb verricht, tot aan - ruw
weg genomen - de zeventiger jaren deze
informalisering niet zozeer heb aangetroffen
noch meegekregen. Voor mij is deze infor
malisering een overrompelend proces ge
worden. Een vloedgolf die mij in de kring
waarin ik verkeerde, heeft overspoeld. Het
best herkenbaar aan informele kleding (bij
allerlei gelegenheden) en informele aan
spraak en zelfs bejegening van ouderen en
leidinggevenden.
Ik wil zelf vooral wijzen op wat we noe
men de tendens van democratisering. We
zijn allen gelijk en hebben allen recht van
spreken en hebben allen recht op het leveren
van dezelfde inbreng. Je moet niet denken
dat de ander meer is. De mag er ook zijn, met
gelijke rechten.
Dat moderne communicatiemiddelen
hierbij een nivellerende invloed hebben, wil
ik graag onderstrepen.
Ongetwijfeld speelt in dit alles mee de
gedachte dat ieder individu zijn (of haar)
eigen baas is. Het individualisme viert hoog
tij en dat beslaat een veel breder terrein dan:
ik beslis voor mezelf.
Alleen een kwaad?
Wil dit zeggen dat informalisering alleen
een kwaad betekent? Deze vraag beant
woord ik niet direct of alleen bevestigend.
Formeel optreden kan tot een plaag van
formaliteit worden, waardoor het persoon
lijk contact, de persoonlijke toon in de
omgang, wordt weggedrukt. Machtsmis
bruik vergezelt dan gemakkelijk het formele
optreden.
Emotionaliteit verdwijnt onder formali
teit. Hartelijkheid en de persoonlijke toon
van het contact sterft weg onder formele
heerschappij. Ik zou een heel artikel nodig
hebben om deze twee zinnen toe te lichten
en uit te werken.
Hoe te reageren en ongepaste informali
teit te weren? Ik moet het zeggen in slechts
enkele zinnen. Zij vormen eigenlijk de basis
van wat ik van tijd tot tijd in deze rubriek
naar voren breng.
Allereerst: aan kinderen en de opgroeien
de jeugd moeten nonnen en waarden worden
meegegeven. Ze moeten zicht krijgen op en
vertrouwd raken met een omvattend zinsver
band waarbinnen alles en ieder zijn plaats
heeft. Dat is niet als knellend bedoeld, maar
als richtinggevend en ontspannend. Als ik
terugzie op mijn opvoeding ben ik na zestig
jaar nog mijn ouders dankbaar dat ik binnens
huis en daarbuiten (kerk en school) in een
dergelijk samenhangend, vormend zinsver
band ben opgevoed. Zonder die opvoeding -
zo is mijn stellige overtuiging - was mijn
leven heel anders verlopen. Ik zeg erbij
Gode zij de dank.
Het tweede wat ik wil benadrukken is:
aandacht, genegenheid, meeleven en barm
hartigheid voor de mens, in het bijzonder
voor het kind, als persoon. Vandaar per
soonlijke aandacht en genegenheid, leiding
en betrokkenheid.
De lezer zal in deze regels iets herkennen
van wat door de jaren heen de achtergrond
van deze rubriek is.
In plaats van informalisering pleit ik voor
het persoonlijke contact, persoonlijke be
langstelling en begeleiding.
We moeten ook in de samenleving en de
kerk ons hart laten voelen.
OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk:
9.00 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur
ds. P. Korteweg, Melissant. Eben-Haë-
zer: 9.00 uur kand. M. Diepeveen, Stel-
lendam en 18.30 uur ds. G. Meuleman -
Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. P. C. Koster
en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsge
zinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J.
Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. A. van Kralingen, Ridderkerk en
18.30 uur ds. J. Willemsen, bediening
Heilige Doop - Herv. Gem. (ihv) Jong-
koenstraat la 9.00 en 10.45 uur ds. J. W.
van Estrik en 17.00 en 18.45 uur kand. A.
J. Britstra, Lunteren.
STELLENDAM -- Herv. Gem. 9.00 uur
kand. J. C. Breugem, Delft en 17.00 uur
de heer T. R. Rietveld, Ridderkerk -
Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur kand. M.
Diepeveen en 19.00 uur ds. J. L. Schreu-
ders, Aalst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C.
G. Kant en 18.30 uur ds. A. J. de Kievit.
MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00
uur ds. P. Korteweg en 18.00 uur ds. A.
clir. streeltblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verscliijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel.(0187)47 10 22,
privé (0187) 60 1440
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds.
P. Gilhuis - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
G. van Meijeren, bediening Heilige
Doop en 18.00 uur ds. P. Nobel, wel-
komstdienst 'Kun je bidden leren?' -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A.
Vermeij.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. H. Veldhuizen, Woudenberg en 18.00
uur ds. A. Belder - Herv. Gem. (ihv)
'Prins Johan Frisoschool' 9.30 uur ds.
A. van Wijk en 18.00 uur kand. M. Die
peveen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. R. W.
van Mourik - Lukaskapel HDG 10.15
uur ds. T. W. van Bennekom - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur onbekend - Herv.
'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R.
Hoffenkamp - CAMA Christenge
meente, het Prieel, 10.00 uur K. van
Holten.
MIDDELHARNIS Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur kand. F. J.
M. van Veldhuizen, Delft - Herv. Gem.
(ihv) aula c.s.g. 'Prins Maurits' 9.30 uur
ds. J. C. den Toom en 17.30 uur ds. C.
Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30
uur leesdienst en 18.00 uur ds. A. Ver-
schuure - Ger. Kerk 10.00 en 17.00 uur
ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijge
maakt) 9.30 uur ds. W. Tiekstra en
15.00 uur ds. B. van Zuijlekom.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. Belder, Dordrecht en 18.00 uur
kand. M. Klaassen, Rhenen - Herv.
Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 11.00 uur
ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur
kand. B. Bonman, Sommelsdijk - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van Lingen, Kinderdijk en 18.00 uur
ds. L. de Wit - ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Evangelie Gemeente
Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur
dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. W. van Laar, Gouda
en 18.00 uur ds. Th. W. H. van der
Heijden - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W.
Jeroense en 18.00 uur ds. P. H. Zaadstra.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. K. Hazeleger, Soest en 18.00 uur
ds. J. C. Klein, Hei- en Boeikop - Ger.
Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. Th. de Kok.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds.
L. Wüllschleger, Vlissingen - Herv.
Gem. (ihv)'t Centrum 11.00 uur nog
niet bekend en 15.45 uur kand. B. D.
Bonman, Sommelsdijk - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
10.00 uur drs. B. J. Oldenhuis en 18.00
uur ds. C. G. Kant.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. R. W. van Mourik.
Op donderdag 4 november organiseert de
SWO een thema ochtend in 't Centrum, Van
Weelstraat 10 te Ooltgensplaat. Hiervoor
hebben wij een verpleegkundige Ouderen
zorg uitgenodigd. Zij zal vertellen wat haar
werkzaamheden zijn, u kunt vragen stellen
en u kunt uw bloeddruk op laten nemen.
Aanvang 10.00 uur, de kosten zijn 0,75.
Columbus! De ontdekking van Amerika.
I-let ei van Columbus. Tegenwoordig is er
volgens de reclamemakers weer een wereld
te ontdekken: de nieuwe wereld van het
gezonde ei. Het Columbusel is een natuur
product voor een gezonde en evenwichtige
voeding. Aanbevolen door deskundigen.
Het ei is gelegd door scharrelkippen die
worden gevoed met een natuurlijke, WO
plantaardige voeding. Het geheim van
Columbus is dat het ei rijk is aan Omega 3
en 6, het eindeloze voer voor kippen. De
chloorvrije verpakking bevat informatie
over de evenwichtige verhouding van vet
zuren in het gezonde ei. Die is te vergelij
ken met wilde vette vis. Eilander denkt
dat Columbus zichzelf hier tegenspreekt,
maar Ja In werkelijkheid was de ontdek
kingsreiziger een eigenzinnig man. Het
consumeren van Omega 3 is van belang bij
het voorkomen van hart- en vaatziekten
en deskundigen erkennen een positief
effect op de stofwisseling van kinderen,
volwassenen en ouderen. Het stempel op
het ei verraadt bijna het geheim van dit
'wild food for health egg'. Het getal op de
schaal zegt op het eerste gezicht weinig,
maar kort na 1242 werd het kompas uit
gevonden. En zonder deze uitvinding had
Christoforus Columbus nimmer Amerika
ontdekt. En zonder de ontdekking van
Amerika was er geen ei van Columbus
geweest. U ziet, het klopt als een wild ei.
Een Columbusel of het ei van Columbus?
Het doet er niet toe, het gaat er om of u
in balans bent met de natuur. Of is er door
het consumeren van het ei automatisch
sprake van een natuurlijke balans? Colum
bus mag het zeggen.
Over hem is al zoveel geschreven dat enke
le regels meer of minder er niet toe doen.
De ontdekkingsreiziger (1451-1506)
ondernam vier expedities naar de 'Nieuwe
Wereld'. Op 3 augustus 1492 begon de
'grote oversteek'. Drie maanden later was
er land in zicht: San Salvador, hoogst
waarschijnlijk werd een van de Bahama-
eilanden waargenomen. In september
1493 begon de tweede reis. In Juni 1495
keerde Columbus terug naar Spanje en
slaagde erin zijn geschonden reputatie te
herstellen. De derde expeditie verliep verre
van vlekkeloos, Columbus verloor de titel
van onderkoning. Zijn vierde en laatste
reis begon in mei 1502 vanuit Cadiz: vier
karvelen zeilden westwaarts. Op 5 novem
ber 1504 was hij terug in Spanje, drie
weken voor de dood van zijn bescherm
vrouwe Isabella van Castilié. Columbus
stierf anderhalf Jaar later in moeilijke
omstandigheden. De ontdekkingsreiziger
was ervan overtuigd dat hij de oostkust
van China en Japan had verkend. De
beroemde zeevaarder wordt beschreven als
een ernstig, koppig en eerzuchtig persoon,
maar onbekwaam om een nederzetting te
besturen. Columbus had een naar hem ver
noemd ei ongetwijfeld op prijs gesteld,
maar dat een voor de hand liggende oplos
sing voor een alledaags probleem zijn
naam zou krijgen had de zeevaarder nooit
zelf kunnen bedenken.
Is uw auto vies? (welke niet, trouwens...?)
Dan wil de Cotnmissie Verenigingswerk van
de Hervormde gemeente te Ouddorp graag
morgen, zaterdag 30 oktober, uw auto boe
nen! Dit wordt gedaan ten bate van de stich
ting Onderlinge Zorg Oekraïne, en natuur
lijk hoopt men ook op üw komst, naar ver
enigingsgebouw 'Eben Haëzer' aan de
Preekhillaan, tussen 's morgens 9.00 uur en
's middags 15.00 uur. De kosten bedragen
3 voor de buitenkant, uw héle auto wordt
voor 6 schoongemaakt. Terwijl u op uw
auto wacht, kunt u een kopje koffie of thee
nuttigen. Verder is er nog een verkooptafel
aanwezig.
Zondag 31 oktober is er weer een welkomst-
dienst in de Hervormde Kerk van Dirksland.
Aan deze dienst zal muzikale medewerking
worden verleend door Praiseband Image en
het orgel wordt bespeeld door Krijn Kieviet.
De voorganger in deze welkomstdienst is ds.
P. Nobel uit Linschoten. Thema van deze
dienst is 'Kun je bidden leren?'
De aanvang van de dienst is 18.00 uur.
Iedereen is van harte welkom!
Maria, de moeder van Jezus - geen vrouw is
zoveel besproken en aangesproken als zij.
De gezegende onder de vrouwen wordt zij
genoemd. Ze heeft in alle liefde gedaan wat
ze kon doen. Ze 'ontving' de Heer, en 'stond
op', zo staat er letterlijk in de bijbel. (In het
Grieks staat er in Lucas 1: 39, 'Anastasa
Mariam', 'Maria stond op' en dat is beteke
nisvol, want dat is hetzelfde woord dat
gebruikt wordt voor de Opstanding van de
Heer).
Maria. Ze is geannexeerd door sommigen en
ze is liefdevol aanbeden door anderen. Ze is
hoog verheerlijkt maar ook bewust gene
geerd. Zo is haar nagedachtenis ook wel
eens misbruikt door de verschillende kerken.
Wie was die vrouw, daar, ooit, in het joodse
land? Wie was zij die alle geluk heeft
gekend, maar ook de diepte van het verdriet
heeft moeten proeven toen haar eigen kind
werd vermoord voor haar ogen?
En dan die andere vraag; Wie is zij voor ons,
remonstrantse, gereformeerde, rooms-
katholieke, evangelische of hervormde
vrouwen en mannen? Waartoe inspireert zij
ons en wat zegt zij tot ons vandaag?
We beginnen om 19.30 uur en de plaats van
ontmoeting is in het Koetshuis, van Gor-
cumstraat 22 in Sommelsdijk. Om ongeveer
21.15 uur beëindigen we het gesprek. Als u
wilt, er is niets verplicht, kunt u daarna het
oecumenisch avondgebed bezoeken dat
begint om 21.30 uur in de Remonstrantse
Kerk. Christenen van verschillende kerken
houden met elkaar een avondgebed met stil
te, zingen en gebeden. Het avondgebed
duurt tot ongeveer 22.00 uur. Zin gekregen,
maar nog vragen? Bel voor info: 642419
"De dichter mag in deze psalm (88) schreien
- en dat mag u ook doen; schaam je niet voor
je tranen - maar midden in de donkerheid
bidt hij: O Heere, God van mijn heil, tot U
roep ik bij nacht en bij dag. Tot vier keer toe
leest u de Naam Heere in deze psalm. En dat
is de naam van Gods trouw en troost. En wat
ook treffend is - hij ziet en erkent de hand
van de Heere. Telkens weer spreekt hij God
aan: Gij! Het is waar dat deze psalm niet
verlossend en juichend eindigt. Niet ieder
kind van God heeft of krijgt dezelfde weg. U
moogt levensmoe zijn en verlangen naar het
einde in het licht van Hem, Die geleden heeft
en gestorven is, maar Die ook is opgestaan
en leeft tot in alle eeuwigheid.
De auteur van deze woorden schreef in zijn
lange leven al heel veel - tientallen boeken,
vele honderden artikelen, brochures, et
cetera. Over allerhande onderwerpen. Maar
altijd bedoeld om de ander te dienen. Om
dienstbaar te zijn aan Gods Koninkrijk. Om
bijbelse leiding te geven in de kerken. Om
toe te rusten in het persoonlijke leven. Of om
mensen in zorg en nood hulp te bieden. Hoe
verscheiden van thema ook: steeds heeft hij
willen putten uit de Bron bij uitstek - het
Woord van de levende God.
En bij dat vele is nu weer een nieuw boek
gevoegd. Toegegeven: qua omvang is het
niet een heel indrukwekkend boekwerk: niet
veel meer dan een honderdtal bedrukte pag
ina's. Maar bedenk: niet het vele is goed.
Het goede is veel!
Ik doel op ds. J.H. Velema, geboren in 1917,
christelijk gereformeerd emeritus-predikant
en woonachtig in Nunspeet. Velen zullen
hem vooral kennen van zijn wekelijkse
radiorubriek: 'Vragen naar de wegDe laat
ste tijd publiceerde ds. Velema met name
over praktisch-pastorale onderwerpen. Zo
kwam er enkele jaren geleden een boekje uit
met de titel 'Ziekentroost uit Psalmwoor-
denHet bevat korte meditaties met het oog
op ziekte en ouderdom.
Op veler verzoek kwam opnieuw een
dergelijk boekje uit. Het wil bemoediging
bieden bij het ouder worden, in eenzaamheid
en ziekte. Ook hier een bundeling van over
denkingen, telkens vanuit een bepaald
Schriftwoord en gericht op ouderen en
zieken, thuiszittenden en/of op-bed-hggen-
den om door hen gelezen te worden of aan
hen voor te lezen.
Ds. Velema weet sinds enige tijd heel per
soonlijk wat het is om eenzaam te zijn, nu in
het jaar 2003 zijn heve vrouw hem ontviel.
In het Woord vooraf in dit boekje dankt hij
"de God van mijn leven dat Hij mij na
een moeilijke periode van ziekte en het ster
ven van mijn vrouw weer lust en kracht gaf
om dit geschrift klaar te maken."
Tweeënvijftig meditaties telt dit boekje.
Voor het hele jaar dus. Voor een vast tijdstip
in de week. Of gewoon voor elke dag. Meer
dan zeven weken achtereen.
De schrijver Iaat blijken dat het Woord van
God in de verscheidenheid van onze leven
somstandigheden een boodschap heeft. In
tien verschillende aspecten wordt het
menselijke leven belicht, ondergebracht in
tien rubrieken. Ik noem er enkele: eenza
amheid, de nachten, bestrijding, rouwen,
hoop, perspectief.
Beter dan typeringen en omschrijvingen te
geven, volsta ik met het doorgeven van nog
een fragment. Ik ontleen het aan één van de
overdenkingen uit het hoofdstukje 'Oud
worden'.
"Deze prachtige psalm (92), aangekondigd
als lied voor de sabbat, spreekt over een
gezegende ouderdom. Over mannen en
vrouwen, die in de grijze ouderdom nog vet
en groen zullen zijn. Dat geldt hen, die in het
huis des Heeren zijn geplant. Dat is een tref
fende typering van het leven van een
waarachtige gelovige. Het wil - nieuwtesta
mentisch gedacht - zeggen: geworteld in
Jezus Christus. Overgeplant van dorre
aarde naar vruchtbare grond. Maar zo kun
je vruchten dragen, fris en groen zijn; oud
vanjaren, maar jong van hart.
Het doel is om te verkondigen dat de Heere
recht is. Hij is mijn Rotssteen en in Hem is
geen onrecht. Wat een getuigenis. Wat heb ik
een genadige God; aan Hem heb ik alles te
danken. Oud en toch jong. Want wie jong is
en de Heere niet kent en dient, is al oud in
zijn jeugd - zeg het maar tegen uw
kleinkinderen. Maar wie oud is en de Heere
kent, die is jong. Hij of zij deelt in de eeuwige
jeugd en gaat de toekomst tegemoet van
eeuwige vreugde en eeuwig leven.
N.a.v. Ds. J.H. Velema, Het oog naar boven.
Bemoediging bij het ouder worden, in een
zaamheid en ziekte. Uitgeverij Den Hertog,
Houten. Gebonden. 114 pag. ISBN 90-331-
1842-4. Prijs €12,50.
J.M.J. Kieviet
De kinderjaren zijn vaak de dupe van onze
moderne samenleving. Soms gaan door
slechte omstandigheden de kinderjaren hele
maal verloren. Anderzijds worden ze alleen
verhaast. Het lijdt geen twijfel dat, als kin
deren door hun kinderjaren heen gejaagd
worden, zij onder te grote druk komen te
staan. Wat kunnen ouders in dit verband
doen? Dit onderwerp wordt op maandag 1
november om 21.00 uur besproken in het
programma 'Ontwaakt Radio' op Radio
Flakkee. De presentatie is in handen van:
Yvonne Caka. Dinsdag om 16.00 uur wordt
het programma herhaald.
Vereniging (KNJV) die dit jaar 100 jaar
bestaat en daarom is gekozen voor een tradi
tioneel wildmenu met plaatselijk wild zoals:
Pate van Ree, Houtduivensoep, op karkas
gebraden wilde eendenborst met bramen-
saus en bosbessensorbetijs met huisgemaak-
te sleedoombessen-gin. Het viergangen
menu inclusief koffie of thee wordt aange
boden voor Euro 32,50, Vinoloog van Eeste
ren verzorgd tevens een bijpassend wijnar
rangement. Ontvangst van de deelnemers is
vanaf 18.45 uur, snel opgeven want het is
altijd al snel volgeboekt bij Hotel-Restaurant
"De Gouden Leeuw" 0187-491371
Organist Feike Asma wist wat hij kon en niet
kon. "Componeren kan ik niet. Ja, koraalbe
werkingen, maar dat zijn geen composities",
gaf de bij talloze liefhebbers populaire orga
nist te kennen. Het waren niet in de laatste
plaats deze bewerkingen van psalmen,
gezangen en geestelijke hederen, die hij op
vele concerten speelde, waaraan Asma zijn
bekendheid dankte. Hij schreef er ongeveer
160, die alle door Jaap Kroonenburg op
zeven cd's zijn vastgelegd. Uiteraard
gespeeld op het orgel waarvan hij de vaste
bespeler is; het Gartelsorgel in de Groote of
Nieuwe Kerk te Maassluis. Asma was van
1965 tot zijn overlijden in 1984 de vaste
organist van deze kerk.
Kroonenburg geeft op zaterdag 13 november
op het door Rudolph Cartels in de jaren
1730-1732 gebouwde orgel in Maassluis een
concert als 'Hommage aan Feike Asma'Het
programma is een dubbel eerbetoon aan
Rroonenburgs voorganger en leermeester
Asma, die twintig jaar geleden overleed.
Niet alleen heeft hij een programma samen
gesteld dat ook door Asma had kunnen wor
den gespeeld, de avond begint met de over
handiging van het eerste exemplaar van de
cd 'Jaap Kroonenburg speelt Feike Asma
7', waarmee de integrale opname van
Asma's koraalbewerkingen is voltooid.
Burgemeester J.A. Karssen van Maassluis
heeft zich bereid verklaard het eerste exem
plaar van dit huldeblijk aan Asma's koraal
kunst in ontvangst te nemen. Hij krijgt het
aangeboden door de heer J.W. van Spronsen,
jarenlang de stuwende kracht achter de
Stichting Orgelcentrum, die overal in het
land orgelconcerten organiseerde, waarvan
er veel door Asma werden verzorgd.
De cd-reeks met bekende en ook minder
bekende liedbewerkingen heeft tot nog toe
bij zowel pers als publiek een enthousiast
onthaal gevonden. Uit de totaal rond negen
speel- en luisteruren heeft Kroonenburg
voor zijn concert vijf bewerkingen gekozen;
vier van psalmen en het avondlied 'Blijf bij
mij. Heer'. Stak voor stuk getuigen ze van
Asma's inlevingsvermogen in de teksten,
zijn bewogen liefde voor het orgel en zijn
grote muzikaliteit. Verder bestaat het pro
gramma uit werken die Asma regelmatig uit
voerde: delen uit het tiende orgelconcert van
Handel, 'Treurmars en Engelenzang' van
Guilmant en het sprankelende 'Allegro
vivace' uit Widors vijfde orgelsymfonie.
Vooral in de Maassluise periode van zijn
carrière brak Asma een lans voor Nederland
se orgelmuziek van tijdgenoten. Kroonen
burg markeert dit aspect met het 'Chorale'
uit de Sonate da Chiesa van Marius Monni
kendam.
Het concert begint om 20.15 uur. De toe
gangsprijs bedraagt vijf euro, met CJP of Pas
65 vier euro.