Het riekt naar staatsdwang e 11) i e b PREDIKBEURTEN trouwen? VW en Veero overhandigen kanskaarten aan gedeputeerde Dagje thuis Oliebollenactie Woord en Daad EIIAtlDei-niEUWS EIUVtlDEri-niEUWS Verpleegkundige Ouderenzorg bij SWO NBvP Vrouwen van Nu Oostflakkee Extra kerkdiensten Ger. Gemeenten Een précair onderwerp Een meerderheid van de Tweede Kamer Waarom verspreiding geweigerd? Wijsheid in de keus van lesmateriaal Dwang Onder druk van allochtonen W. H. Velema Zondag 24 oktober 2004 Vergt het moederschap een supervrouw? Gaan jullie binnenkort Lof aan God Drie-enig "Gemeenten weten niet goed om te gaan met toe- ristisch-recreatieve gemeenschap" Voortzetten pilots Vrijdag 8 oktober organiseerde het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme (ZHBT) een werkbijeenkomst op het Provinciehuis in Den Haag. Doel van de werkbijeenkomst was het inventa riseren van toeristisch-recreatieve ontwikkelingsmogelijkheden in de regio Zuid-Holland Zuid. De opmer kingen van diverse bedrijven, belan genverenigingen, overheden en VVV's werden geïnventariseerd en overhandigt aan gedeputeerde Van Heiningen. PAGINA 2 VRIJDAG 22 OKTOBER 2004 De titel heeft alles te maken met de rel om het al of niet verspreiden van het blad Expreszo. Zoals uit de pers bekend is gewor den heeft het departement van Onderwijs, Sociale Zaken en de VSB-Bank geld ter beschikking gesteld om een nummer van het genoemde blad te verspreiden in een oplaag van niet minder dan 450.000 exemplaren. Voor ik verder ga met het vermelden van de feiten wijs ik erop dat spreken en schrij ven over homoseksualiteit een précaire aan gelegenheid is in onze samenleving; althans voor hen die zich niet bevinden in het kamp van de bevorderaars van emancipatie van de homoseksuele leefwijze als een volwaardig alternatief voor heteroseksuele (huwelijks) relaties. Wie niet meedoet of vanuit zijn princi piële visie daartegen bezwaar heeft, wordt al gauw om niet te zeggen onmiddellijk be schuldigd van homo-haat en discriminatie. Het gaat mij in dit artikel niet om een ethi sche bespreking van homoseksualiteit. Ik wil niet ontkennen dat, niet in de laatste plaats in christelijke kringen, soms denigre rend en kwetsend gesproken en geschreven is over homoseksuelen. Ik denk dat velen in onze samenleving die homoseksualiteit als leefwijze afwijzen, wel wat kunnen leren van de gevoerde discussies; onder hen zeker ook christenen, om hun houding en hun woorden te herzien en zich niet kwetsend, denigrerend en zelfs discriminerend uit te laten over homoseksuelen. Ik stel er prijs op dit duidelijk te zeggen, zonder dat ik mij bevind in het kamp van de pleitbezorgers voor wat men in onze samen leving is gaan noemen homo-emancipatie. Het gaat mij om de reactie van een meer derheid van de Tweede Kamer op het niet verspreiden van dit blad. Over de inhoud ga ik af op wat de media er over vertellen. Ik gebruik het meervoud, omdat ik niet slechts één krant heb geraad pleegd. Ik las in een krant de volgende omschrij ving van de inhoud wat fotomateriaal betreft: ranzigheden over een masturberende minister-president Balkenende - nota bene terwijl hij op het moment nog in het zieken huis verblijft - over buurmannen die het met geiten doen en een fotoreportage over zoe nende homo- en heterostellen, om me hier toe te beperken. Er zijn heel wat scholen die dat blad niet onder hun leerlingen willen verspreiden. Daartoe behoren niet alleen christelijke of specifiek reformatorische scholen, maar ook scholen met veel allochtone leerlingen. De directies vrezen negatieve reacties, ja zware kritiek van de zijde van de ouders. Deze scholen weigeren niet aan vooriich- ting te doen. Integendeel, zij zijn bereid en voelen zich gedrongen om het thema homo seksualiteit met hun leerlingen te bespreken. Ik heb in een krant gesprekken afgedrukt gezien met een docent die speciaal voor dit onderwerp was aangewezen om leerlingen te begeleiden. Om elk misverstand te vermij den zeg ik er maar bij, dat de naam van de docent op de reformatorische middelbare school bij het verslag werd genoemd. Het punt van kritiek van de scholen die verspreiding weigeren, zit niet in het dood zwijgen van het probleem; ook niet in het ontkennen dat er problemen zijn of dat bepaalde leerlingen slachtoffer zijn van pla gerij die overgaat in pesterij. Neen, het punt van kritiek is de voorstel ling van zaken en de daarbij gekozen illus traties. Een typering als onkies is voor zulk fotomateriaal veel te zwak. Ik pikte uit een krant het woord ranzig op. Dat gaat in de goede richting ter typering van de vunzige afbeeldingen. Heeft de schoolleiding het recht om ver spreiding van dat nummer van Expreszo te weigeren? Maakt zij zich dan schuldig aan discriminatie? Allerminst. Een school beslist zelf voor de te gebruiken leermiddelen. Dan mag een directie toch ook zeggen van een aangebo den krant: Dit vinden wij niet het geschikte materiaal om een gesprek met onze leerlin gen aan te gaan. Wij kiezen of vervaardigen zelf ons mate riaal. Wij weigeren onze minister-president via deze krant zo aan onze leerlingen te pre senteren, om maar te zwijgen van afbeeldin gen van sex met dieren. Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt het weigeren van de verspreiding van dat blad een uiting van discriminatie en zou, hoe dan ook, wel maatregelen tegen deze scholen willen. Men bedenke wat strekking en conse quenties van dit standpunt zijn. De overheid - namens haar en met haar geld wordt dit blad verspreid - legt volgens dit standpunt de keus en het gebruik van bepaalde leer middelen op. De directie mag gebruik en verspreiding ervan niet weigeren. Dit riekt naar staatsdwang. Dan zeg ik het nog voorzichtig. Ziet die Kamermeerderheid dat niet? Ik acht op dit punt de vrijheid van onder wijs in het geding, zelfs in gevaar. Hier is het helder onderscheidingsvermo gen verdwenen. Men gaat als volksvertegen woordiging mee met de stroom van de tijd en duldt eigenlijk geen tegenspraak. Ik vind dit een zorgelijke situatie. Men beseffe dat het dit keer het homo-standpunt betreft. Een volgende keer kan deze opstel ling nog dieper ingrijpen op het lesprogram ma en zelfs het confessioneel karakter van de school. Ik vind het een wrange gedachte dat bepaalde scholen verspreiding weigeren uit vrees voor de reactie van allochtone ouders. Deze mensen hebben vanuit een andere religieuze achtergrond dan het christelijk geloof reeds zo'n invloed dat schooldirecties van algemene, vroeger zei men neutrale scholen verspreiding van dit propagandama teriaal weigeren. Ik moest denken aan de uitspraak van onze premier: Nederland is (nog) een chris telijke natie. Dit voorbeeld laat zien dat allochtonen van een ander geloof dan het christelijke, in bepaalde kringen meer in vloed hebben dan christenen. De meerderheid van de Tweede Kamer sluit in haar verontwaardiging de ogen voor de grondwettelijk vastgelegde vrijheid van onderwijs. Van volksvertegenwoordigers, de minister van onderwijs daarbij inbegre pen, zou men anders mogen verwachten! OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.30 uur ds. K. J. Kaptein, Sprang-Capel- le en 18.30 uur kand. H. Lassche, Stap horst. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. H. Lasche en 18.30 uur ds. K. J. Kaptein - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. J. Mink - Doopsgezin de Gem. 9.30 uur ds. D. van Beveren en 18.30 uur ds. A. M. Langhout. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. C. H. Bijl, Ede en 18.30 uur ds. H. 1 Stoutjesdijk, Dordrecht - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat la 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. W. L. Smelt, Stellendam. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 uur kand. M. de Wilde, Ridderkerk en 17.00 uur dr. A. A. Teeuw, Ridderkerk- Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. W. L. Smelt en 19.00 uur ds. C. Gielen, Middelhamis - Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van Beek en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg, opening win- terwerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. W. Verbaan - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardingen en 14.45 uur ds. G. van Meijeren, bijzondere dienst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ziekenhuis 14.30 uur ds. G. Meule- chr. streekblad op gerefomieerde grondslag voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA lUiddelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 email: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstennljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermljn overlydensberlchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerlus, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen •H'orden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per jaar €36.00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Mlddelharnis 342001108 HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. W. L. Verwaard, Sliedrecht en 18.00 uur kand. J. Eijsden, Waarder - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Friso- school' 10.00 uur kand. B. D. Bonman, Sommelsdijk en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R. W. van Mourik, v.m. bediening Heilige Doop. Vrijdag 29 oktober: 14.15 uur ds. C. D. Zonnen- berg, bevestiging en inzegening van het huwelijk van Jan Korevaar en Marjan Groene veld - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. A. Vos, Wijk bij Heusden - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur de heer H. H. A. B. Bergman - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R. Beekman - CAMA Christen gemeente, het Prieel, 10.00 uur P. v. d. Lugt. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur dr. C. A. van der Sluijs, Veenendaal en 18.00 uur ds. A. P. Voets - Herv. Gem. (ihv) aula Chr. Scholengemeenschap 'Prins Maurits' 9.30 uur ds. C. Gielen, bediening Heilige Doop en 18.30 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok, Monster - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A. Baars - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. L. J. Lingen en 17.00 uur ds. G. A. Trouw barst - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. G. Meijer en 16.45 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. W. Stijf, Hoofddorp en 18.00 uur kand. D. J. W. Kok, Lunteren - Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 9.30 uur kand. A. Britstra, Lunteren en 18.00 uur ds. H. V. d. Ziel, Poederoijen, bevestiging ambtsdrager-Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L, de Wit en 18.00 uur ds. E. Hooge- doom, Waverveen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - EvangeUe Ge meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. W. P. van der Aa, Numans- dorp - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. G. den Hartogh. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. N. de Jong, Bergambacht en 18.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur dr. J. Vlaardingerbroek. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. K. Groenendijk, Bruchem en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje. Woens dag 27 oktober 2004: 14.15 uur dr. T. E. van Spanje, inzegening en bevestiging van het huwelijk van Reinier van deR Veer en Henny Meijer - Herv. Gem. (ihv)'t Centrum 11.15 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland en 19.00 uur ds. G. Meuleman, Ouddorp - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer M. Jansen en 18.00 uur drs J H Beclcer LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. Baan, Nieuw Lekkerland. Wat zijn enkele van de vele uitdagingen waarvoor een moeder zich in deze tijd gesteld ziet? Hoe kan ze daarmee omgaan? Welke raad geeft de Bijbel haar? Dit onder werp wordt op maandag 25 oktober om 21.()0 uur behandeld in het programma "Ontwaakt Radio" op Radio Flakkee. In de uitzending hoort u ook een interview met twee moeders die vertellen hoe zij de zorg voor de kinderen, het werk thuis en wellicht een baan in evenwicht houden met andere noodzakelijke dingen. De presentatie is in handen van Yvonne Caka. Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. Op woensdag 4 november organiseert de SWO een themaochtend in 't Centrum, Van Weelstraat 10 te Ooitgensplaat. Hiervoor is een verpleegkundige Ouderenzorg uitgeno digd. Zij zal vertellen wat haar werkzaamhe den zijn, u kunt vragen stellen en u kunt uw bloeddruk op laten nemen. Aanvang 10.00 uur, de kosten zijn 0,75. Of om dichter bij iiuis te blijven: een dag je Flakkee. Weer eens wat anders dan het bekende dagje uit. Een dagje thuis lijkt saai, maar het is maar watje ervan maakt. Reiziger van vorige week moest er ook aan wennen. Eerst de huishoudelijke beslom meringen. Taken, zegt mijn wederhelft. Daarna een frisse neus halen of direct ach ter het toetsenbord. Heeft de agenda iets in petto? Zijn er verplichtingen buitens huis zoals lessen van huisgenoten? Te paard, op een muziekinstrument, bij de sport of op club? Is er een vergadering, ofwel barre bjeenkomst. Geen andere overbodige samenscholingen? Daar is Eilander doorgaans niet zo op gesteld. Veel liever gaat hij ergens langs. Het nut tige met het aangename verenigen. Op visite gaan is niets voor hem. Het klinkt zo officieel. De huisarts komt indien nodig op visite. Bij de dominee ga Je als hij of zijn vrouw jarig zijn ook op visite. Iemand opzoeken heeft z'n charme. Een bezoek met wederzijdse mededelingen en gloed volle gesprekken. Zulke ontmoetingen gaan ver uit boven 'mailen' en andere vor men van moderne communicatie. Liever een heuse brief in de bus, dan een flits- briefop het computerscherm. Er gaat niets boven authentieke correspondentie. Maar een elektronisch epistel uit den vreemde heeft z'n charme. Zitje ineens in Venezu ela. In elk Jaargetijde moet er getuinierd wor den. Dat is wel nodig, maar zeker geen liefhebberij van thuiszitter. liever lezen dan ploeteren in de tuin' is een gevleugel de uitdrukking in huize Eilander. Veel gras dus rond huize tuin-niet-graag. Veel straatwerk ook. Zo blijven er niet veel, maar wel voldoende tuinklusjes over. Hier zijn maar twee passiebloemen te vinden. Lezen en schrijven. Of wat daarvoor door gaat, zoals ik al lang geleden meldde. Kor te en krachtige pennenstreken, ofwel vin nige tikjes op het toetsenbord. Nergens verstand van, maar wel overal een mening over. Ultieme tegendraadsheid. Eigenwijs wordt dat in deze contreien genoemd. Dat is goed. Doe uw best of ga uw gang. Dat probeer ik ook. Al jaren. A propos, bevalt het u, zo'n kijkje in de keuken van de stuk jesschrijver? Verder valt hier weinig te beleven. Houdt u van boeken? Dan is het wel uit te houden. Anders rest er niets dan het 'geluid' van vingers op een toetsen bord. Mee, niet spieken. Ook niet stiekem proberen over de schouder mee te kijken. Zelf aan de slag, dat is wat ik u raad. Wie weet ontmoeten wij elkaar, tijdens een onvenvachte ontmoeting in het dorp, of elders op dit geheimzinnige eiland. Dan wordt een dagje thuis, toch een klein beet je een dagje uit. De afdeling Oostflakkee van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen houdt haar maandelijkse bijeen komst op dinsdag 26 oktober in 'De Grutterswei', Willem straat 14 te Oude Tonge, aanvangen 19.45 uur. De heer Jaap Elenbaas uit Kjimpen a.d. IJs- sel laat tafels vol edelstenen zien, die hij voor een deel zelf gevonden heeft in allerlei landen en waarover hij ons zeer interessante verhalen kan vertellen. Hij doet dit met behulp van een prachtige diashow. Bovendien maakt de heer Elenbaas al jaren lang van de prachtige edelstenen zeer mooi sieraden, die tegen kostprijs gekocht mogen worden! Voor slechts vanaf een paar euro kunt u al in het bezit komen van een echt uniek en schitterend sieraad. U krijgt van alles te horen over de herkomst en bijzon derheden van de stenen, die in de sieraden zijn verwerkt. Introduces en andere belangstellende dames zijn van harte welkom op deze avond, die naar we inschatten gezellig, vertassend en informatief zal zijn a 4,- per persoon (kof fie of thee wordt geserveerd voor slechts 0.50 per kopje). Het is weer zover! De jaarlijkse oliebollen actie wordt weer gehouden zaterdag 30 oktober. De actie, die gehouden wordt op geheel Goeree-Overflakkee, wordt van harte bij u aanbevolen, want de opbrengst is bestemd voor het project waar het eilandelij- ke comité zich dit jaar voor inzet, n.l. het vakonderwijs, met als motto; 'Springplank naar de toekomst' Hier wordt gewerkt in verschillende landen, o.a. in de Filippijnen, India, Thailand, Ethio pië, Burkina Faso, Botswana, Colombia en Guatemala. In de meeste gevallen gaat het om kinderen, maar ook (jong)volwassenen, die geen zicht meer hebben op de toekomst. Door het leren van een vak kunnen zij weer uitzicht hebben op betaald werk. Tevens worden zij in contact gebracht met het Woord van God. Voor het project 'Vakonderwijs' wordt het geld dat Woord en Daad in 2004 bijeen brengt, verdubbeld door ICCO tot een maxi mumbedrag van 200.000, Het ligt in de bedoeling om ca. 24000 olie bollen bij de inwoners van Goeree-Overflak kee te bezorgen. U begrijpt dat het hier gaat om een grote actie en deze kan alleen slagen als u daar ook aan meewerkt, daarom willen we u vragen de kinderen niet teleur te stellen als zij bij u aan de deur komen. Het comité dankt u bij voorbaat en wenst u smakelijk eten! Gebr. de Waal Drukkerij Sommelsdijk (0187)47 10 20 algemeen® gebr-dewaal.com OUDDORP - Woensdag 27 oktober, 19.30 uur, ds. W.Silfhout. DIRKSLAND - Dinsdag 26 oktober, 19.30 uur, stud. J. van Belzen. MELISSANT Donderdag 28 oktober, 19.30 uur ds. J.S. van der Net. Aanstaande maandag 25 oktober Deo volen- te zal het druk zijn in de Canadalaan in Apel doorn. Drs. A. Baars, nu nog hoofddocent - en binnen afzienbare tijd hoogleraar - aan de Theologische Universiteit aldaar hoopt te promoveren tot doctor in de theologie. Hij heeft met het oog daarop zijn dissertatie geschreven die hij maandagmiddag zal moe ten 'verdedigen'. De promotieplechtigheid was eerst gepland in de aula van de universiteit aan het Wilhel minapark, maar vanwege de verwachte toe loop aan belangstellenden zal het gaan gebeuren in de kerk aan de Canadalaan. Het is eigenlijk nog te vroeg om ds. Baars nu al te feliciteren - de ondervraging moet nog plaatsvinden en het oordeel van de senaat moet nog worden uitgesproken. Maar ik waag het er toch op en wens de promoven dus bij voorbaat al van harte geluk met het behalen van zijn graad. Ik spreek van een prestatie, omdat het schrijven van dit proef schrift gecombineerd moest worden met de veel vergende opdracht als universitair hoofddocent. Ds. Baars studeerde klassieke taal- en letter kunde te Leiden en theologie te Apeldoorn. Hij was achtereenvolgens predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk (Eben Haëzer) te Urk, van de Free Reformed Church van Dundas (Ont., Canada) en ten slotte van de Christelijke Gereformeerde Kerk van Middelhamis. Momenteel doceert hij de zogenaamde ambtelijke vakken aan de Theologische Universiteit van de Christelij ke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn, nadat de Generale Synode van zijn kerken hem in 1995 als zodanig benoemde. Het onderwerp van dit proefschrift betreft een aspect van de leer van de Reformatie, zoals die leer verwoord is door Johannes Calvijn (1509-1564) - een heel belangrijk aspect van de christelijke leer, namelijk betreffende de Drie-eenheid van God. Over Calvijn is in de loop van de eeuwen al een heuse bibliotheek vol geschreven. Maar merkwaardigerwijs, een samenvattende stu die over zijn leer van de Drie-eenheid - toch wel een fundamenteel thema(!) - nog niet! Ds. Baars voorziet met deze studie in die leemte. Deze boekaankondiging wil ik niet gebrui ken om te proberen deze immense studie (750 pagina's groot!) samen te vatten. Wel wil ik enkele dingen uit de inhoud ervan weergeven. Het zal duidelijk zijn dat met de erkenning van de Drie-eenheid van de heilige God de christelijke leer staat of valt. We belijden God de Vader en God de Zoon en God de Heilige Geest. Drie Personen in het goddelij ke Wezen en toch geen drie goden. Eén van de oude belijdenisgeschriften zegt het zo: "Zo wie wil zalig zijn, die is voor alle dingen nodig, dal hij het algemeen geloof- dat is het geloof in de drie-enige God - koude. Johannes Calvijn is in het midden van de zestiende eeuw door God gebruikt om de leer van de kerk te ontdoen van allerlei mid deleeuwse aanslibsels. Hij, met anderen (Luther bijvoorbeeld), heeft die leer weer in overeenstemming met de heilige Schrift gebracht. Het kon niet anders, zo heeft hij ook over het fundamentele leerstuk van de goddelijke Drie-eenheid diep nagedacht. Hij wilde niet anders dan spreken zoals het Woord van God daarover spreekt. Eén van de conclusies van ds. Baars is dan ook dat Calvijn zich van meet af aan verzet heeft tegen een beschouwing van Gods Drie- eenheid die de grenzen van het Schriftgetui genis overschrijdt en die zoekt door te drin gen in het verborgene van God. Calvijn sluit zich in zijn geschriften dan ook niet bij voor baat in alles aan bij de kerkvaders van de eerste eeuwen. Hoe belangrijk deze oude theologen voor de christelijke kerk ook geweest zijn, ik denk bijvoorbeeld aan Augustinus, ook zij moesten binnen de gren zen van de heilige Schrift blijven. Van hun speculaties (af en toe) neemt hij rigoureus afstand als die geen grond in de Schrift vin den. Een belangrijke conclusie van ds. Baars is dat Calvijn de leer van de Drie-eenheid vooral toespitst op de praktijk van het gees telijke leven. Niet de beschouwing en de bespiegeling zijn het doel van het lezen en het bestuderen van het Woord van God, maar het gaat ten diepste om de geloofsken nis van de drie-enige God en om het leven in de gemeenschap met God in Christus door de Heilige Geest. Deze gemeenschap is van levensbelang! Ze is gegrond in het midde- laarswerk van Christus en ze wordt in de har ten van zondaren bewerkt door de Heilige Geest. Deze gemeenschap betekent dus dat de drie-enige God in de gelovigen woont. Ze zijn in Christus tot kinderen van God aange nomen. En de Heilige Geest verzekert hen daarvan door middel van de gave en de oefe ningen van het geloof. Het is in dit boek af te lezen dat de promo vendus, voordat hij tot deze conclusies komen kon, heel wat heeft gestudeerd in de geschriften van Calvijn. Bedenk daarbij dat vele daarvan nog slechts in het Latijn en/of het oud-Frans te lezen zijn. En Calvijn hééft wat geschreven! Niet alleen zijn Institutie - in vier verschillende(!) edities - maar ook zijn commentaren op de heilige Schrift, op vrijwel alle boeken van de Bijbel. En wat te denken van zijn preken. Ds. Baars heeft het allemaal in zijn onderzoek betrokken. Uitvoerig krijgt ook aandacht de zogenaam de kwestie Servet. Deze man was een zoge naamde anti-trinitariër. Calvijn is met hem in scherpe confrontatie gekomen. Hij beoor deelt de opvattingen van deze Servet als levensgevaarlijk voor de leer van de kerk en daarmee voor de zaligheid van de zielen. Op pastorale manier heeft Calvijn Servet, die in Geneve gevangen was genomen, geprobeerd van zijn dwalingen afstand te doen nemen. Helaas tevergeefs. Tenslotte sterft Servet op de brandstapel. In dit boek komt niet zozeer het proces, maar met name het geheel van Servets ketterij aan de orde, alsook de manier waarop Calvijn zijn leerstellingen overtuigend heeft weerlegd. Ik acht deze studie van ds. Baars heel waar devol. Ze bepaalt ons bij de grondslagen van de christelijke theologie: de leer aangaande God de Drie-enige. De heilige en - voor ons mensen - onbevattelijke God die de Hoge en Majesteitelijke is, heeft aan het mensenge slacht iets geopenbaard van Wie Hij is. Daartoe behoort het geheimenis van Zijn Drie-eenheid. Met geen ander doel dan dat wij deze Drie-enige zouden kennen tot zalig heid. Want, met de woorden van Christus Zelf, "dit is het eeuwige leven, dat zij U ken nen, de enige waarachtige God en Jezus Christus die Gij gezonden hebt.Zo wil Hij, de Verhevene, zondaren zeer nabij zijn. Ds. Baars noemde zijn boek dan ook heel treffend: 'Om Gods verhevenheid en Zijn nabijheid'. N.a.v.: Dr. A. Baars. Om Gods verheven heid en Zijn nabijheid. De Drie-een- heid bij Calvijn. Uitgeverij Kok te Kampen. Gebonden. 751 pag. ISBN 90-435-0659-1. Prijs €42,50. J.M.J. Kieviet investeringen komen en daarmee de econo mische groei van de provincie Zuid-Holland en de individuele gemeenten beperken. Een ander aandachtspunt was het voortzet- ten van bestaande succesvolle pilots, zoals bijvoorbeeld de kwaliteitsverbetering strandopgangen. Voordat met nieuwe plan- nen begonnen wordt dienen eerst de bestaan- de plannen zoveel mogelijk te worden uitge werkt. Volgens de werkgroep diende ook de uitgaven vanuit de provincie m.b.t. het toe- risme verhoogd te worden, met name voor promotie en marketing en de rol van het ZHBT. Voor de Kop van Goeree werden tevens de mogelijkheden voor kwaliteitsverbetering' benadrukt, de verbetering van de bereikbaar- heid van Goeree door middel van een extra baan bij de N57, de mogelijkheden voor ont wikkeling van de watersport en de samen- werking tussen de diverse economische sec- - toren (landbouw, visserij en recreatie en toe- risme). Na afloop van de werkbijeenkomst werden de resultaten door de werkgroep (die in' tweeën was gedeeld) omgezet in de vorm van kanskaarten. Beide vertegenwoordigers van de werkgroepen, Jurgen Klapwijk van.' VVV Ouddorp aan Zee en Patrick Polie van Veero, overhandigden de resultaten aan gedeputeerde Van Heiningen. De provincie Zuid-Holland hoopt in 2004 een meerjaren strategische ontwikkelingsvisie toerisme te' ontwikkelen waarin de actiepunten worden beschreven voor de periode 2006-2010. Opvallend was de eenduidige discussie omtrent de rol van gemeenten. Volgens de betrokkenen weten gemeenten niet goed om te gaan met de omslag die zij dienen te maken van agrarische gemeenschap naar toeristisch-recreatieve gemeenschap. De gemeenten lijken nog altijd onvoldoende in te zien dat stimulering van deze sector nood zakelijk is om de stagnerende economie weer te stimuleren. Niet alleen heeft de gemeente directe inkomsten van recreatie en toerisme (zowel lokale lasten als (meer spe cifiek) de toeristenbelasting), ook is de eco nomische spin-off en de indirecte werkgele genheid groter dan in vrijwel alle andere sec toren in de plattelandregio's. Er was dan ook kritiek op de provincie m.b.t. de rol die zij hier in vervult. De provincie zou volgens de aanwezigen een sterker sturende rol dienen te spelen indien de gemeenten zelf niet tot

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2