Lekken is niet erg
voor de democratie
etï) i efe
Deel opbrengst museum
voor Mantelienge
PREDIKBEURTEN
Reiziger
Kleding gevraagd
voor kindertehuis
in Loliichar
EllimiBn-l1IEUW5
EIÜVIIDEII-niEUWS
Samen zingen in Ouddorp
Kopers van
kadewoningen opgelet!
JEUGDKERK
Als het goede slechte
mensen treft
Wat is lekken?
Op allerlei terrein
De zaak lig op straat
IJdelheid
Ongepast, onjuist
lypisch van onze tijd
Uit een gesprek met de Koningin
Ook elders in de samenleving
W.H. Velema
Zondag 17 oktober 2004
Ingezonden:
Enige tijd geleden berichtten wij in
Eilanden Nieuws over het 'Ouddorps
streekmuseum' van mevrouw Van der
Linde. Het museum aan de Marijke-
weg in Ouddorp, wat inmiddels
behoorlijk is uitgedijd, is een uit de
hand gelopen hobby geworden.
Opbrengst
PAGINA 2
^S*^^i&^^%%L^s^?"^j3M§È^-*:a»«*,i5a---.-
^s^^^^^^K^
VRUDAG 15 OKTOBER 2004
Voornemens uitgelekt
Prinsjesdag ligt alweer enkele weken achter
ons en daarmee ook het rumoer over het
doen uitlekken van plannen en cijfers die het
Kabinet rond de troonrede publiceert.
De rede, door de Koningin uitgesproken,
tekent de grote lijnen van het kabinetsbeleid
in de komende tijd. De begroting concreti
seert deze voornemens. Zij laat zien hoeveel
geld er mee gemoeid is en op welke onder
delen gekort dan wel bespaard wordt.
Het Reformatorisch Dagblad heeft in een
artikel van 11 september nogal kalmerende
reacties verzameld op het lekken van de kant
van de regering. Het zou altijd al gebeurd zij.
Dus is het geen nieuwtje en als zodanig ook
geen nieuws.
Laten we eerst zien wat er eigenlijk gebeurt
als er gelekt wordt. Dat ik de passieve vorm
gebruik wil zeggen dat ik de tweede beteke
nis van lekken (in Van Dale met II aange
duid) op het oog heb. De betekenis wordt
omschreven als geheime, vertrouwelijke
informatie laten uitlekken.
Het gaat om zaken, feiten, gegevens, voor
nemens die op dat moment nog niet voor het
grote publiek zijn bestemd. Ze zijn nog
geheim of vertrouwelijk, zoals het woorden
boek zegt. Te zijner tijd zullen ze publiek
gemaakt worden. Dan mag heel de samenle
ving ze weten en erover discussiëren, maar
nu nog niet. In lekken zit de bewuste schen
ding van geheim gehouden en (voorlopig)
geheim te houden plannen en voornemens.
We komen het werkwoord in de pers vooral
tegen in verband met politieke aangelegen
heden. Daartoe is lekken echter niet beperkt.
Hoewel niet vaak, wordt er ook wel eens uit
een kerkenraad gelekt. Hetzelfde kan gebeu
ren met voorgenomen besluiten van een ver
enigingsbestuur; en zelfs ook wel met voor
lopig geheim te houden familieaangelegen
heden.
Er is echter geen terrein waarop niet gelekt
kan worden. Steeds weer zijn zaken of per
sonen in het geding waarover (voorlopig
gezwegen moet worden.
Lekken is dus een opzettelijk gebeuren.
Zeker, er kan ook door onvoorzichtigheid,
onoplettendheid of slordigheid gelekt wor
den.
In de afgelopen weken werd het woord op
politiek terrein gebezigd met het label opzet
telijk lekken eraan.
We bekijken het lekken van verschillende
kanten. Allereerst de zaak die gelekt wordt.
Deze moest eigenlijk (voorlopig) binnenska
mers blijven. Lekken betekent dat een wijde
kring zich ermee gaat bemoeien. De zaak
komt in de publieke discussie. De samenle
ving gaat haar oordeel erover vellen, nog
voordat de instantie die tot oordelen en
beslissen bevoegd en geroepen zijn, er in
vertrouwelijkheid kennis van hebben kun
nen nemen.
Lekken betekent eigenlijk dat de zaak op
straat wordt gegooid. Dat bemoeilijkt de dis
cussie niet alleen, maar ook de besluitvor
ming. Iedereen kan zich er voortijdig mee
bemoeien.
Voorzover de ontwerper of auteur van de
zaken en van de te nemen besluiten zelf niet
voor het lekken heeft gezorgd, bemoeilijkt
het lekken zijn werk. Iedereen heeft zijn
commentaar en gaat zich ermee bemoeien.
Lekken beïnvloedt de discussie en de
besluitvorming. Dat is in elk geval het doel
van degenen die het lekken bevorderen en
praktiseren. Het is dus schadelijk voor de
zaken die gelukt worden. Er kan niet meer in
stilte en in rust over gediscussieerd worden.
De zaak komt te staan onder druk van de
publieke opinie.
Mij is in mijn jeugd geleerd: je moetje beurt
afwachten. Met die regel is het opzettelijk
lekken in flagrante strijd. Mensen worden in
de gelegenheid gesteld, misschien moet ik
wel zeggen: uitgenodigd, om in een vroeg
stadium kritiek uit te brengen en bepaalde
plannen te kraken, om niet te zeggen: af te
branden om steun te verkrijgen.
Aan lekken kan ook een andere kant zitten.
Deze is, dat de ontwerper van de plannen
zich in de samenleving steun wil verwerven.
Hij of zij kan dan bij de interne discussie een
voorschot nemen op de positieve reacties uit
de samenleving. Dan is lekken een politiek
trucje. Weinig fraai tegenover Kabinet en
Volksvertegenwoordiging voor wie deze
zaken allereerst bestemd zijn. Niet alleen om
er als eersten kennis van te nemen, maar ook
om er beslissingen in te nemen.
Ik wijs op nog een ander aspect. Het lekken
kan ook een zaak van ijdelheid zijn. Voortij
dig aandacht vragen voor voorstellen. Deze
komen dan niet op een grote hoop te liggen,
maar worden besproken terwijl andere zaken
nog moeten wachten. De minister is dan zijn
coUega's voor.
Bij lekken zijn er twee partijen op wie je let
ten moet als bron van de lekkerij. Terwijl ik
dit woord neerschrijf zie ik hoe dicht lekker
lij licht bij lekkernij;p 't scheelt slechts een
letter, maar heeft soms wel wat met elkaar te
maken.
In elk geval is lekken ongepast, onjuist.
Soms schadelijk. Het past soms in het traject
van manipulatie, om het even of de leiding
gevende instantie dan wel de samenleving
zich van lekken bedient.
En nu terug naar het artikel van 11 septem
ber. Daar beweren tamelijk vooraanstaande
Nederlanders dat lekken helemaal tüet zo
erg is. Het Reformatorisch Dagblad kopt:
"Lekken hoort nu eenmaal bij dit seizoen".
Men lette op de aanhalingstekens. De kop is
een citaat uit de mond van een van de perso
nen wiens foto het artikel verlucht. De zal
maar niet zeggen: verlicht.
Met die kop ben ik in zo verre wel blij, dat
dit verschijnsel vooral aan dit seizoen wordt
gerelateerd. Dat verzwakt een uitspraak als
deze: Lekken gebeurde vroeger ook. Het is
dus van alle tijden - blijkens de kop is lek
ken aan dit seizoen gebonden. Het behoort
juist bij dit seizoen.
Het is typisch iets van onze tijd. Iedereen wil
en moet kunnen meepraten. Ondanks het
opkomen voor de privacy liggen de zaken
van de gemeenschap op de straat. Geheimen
worden niet gerespecteerd.
Ik vind dat betreurenswaardig. De lezer
heeft mijn afkeuring al wel tussen de regels
door kunnen lezen.
Het is een teken van onvolwassenheid als
mensen hun mond niet kunnen houden. Dat
kinderen babbelen en hun mond voorbijpra
ten, is niet ongewoon. Dat volwassenen zich
als kinderen gedragen, zegt iets over onze
innerlijke en uiterlijke beschaving. We heb
ben het nog wel eens over verruwing. Lek
ken hoort bij dit hoofdstuk.
Ik wijs nog even op het feit dat Kamerleden
dit jaar dingen publiek gemaakt hebben, die
in het vertrouwelijk overleg met hen door de
Koningin zijn besproken.
Voor deze onbeschaafdheid wil ik niet eens
het woord lekken gebruiken. Dat is je mond
voorbij praten om jezelf op te werpen als
zegsman of zegsvrouw van de Koningin -
zonder daartoe gemachtigd te zijn. De
Koningin gaat ervan uit dat haar woorden
binnen de muren van het paleis blijven.
Een dergelijke onbehoorlijkheid hoort
helaas ook bij dit seizoen. Ik zou zeggen: wij
hebben de herfst dus al gehad en zitten intus
sen in de winter van de samenleving.
Onnodig er nog eens op te wijzen dat dit lek
ken ook in andere verbanden kan voor
komen, of zelf opzettelijk bedreven kan wor
den. Soms slaagt zo'n politiek verschijnsel
over naar andere delen van de samenleving.
Al schrijvende kwam bij mij de gedachte
boven: Zou het interessant zijn om leerlin
gen van het middelbaar onderwijs eens een
beschrijving te laten maken van de hier
beschreven lekpraktijken. Als dat gebeurt,
moeten ze, indien mogelijk, de namen van
de poppetjes erbij invullen.
OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk:
9.30 uur ds. J. W. van Estrik, Goederee-
de, bediening Heilige Doop en 18.30 uur
kand. J. K. Abbink, Vriezenveen. Eben-
Haëzer: 9.30 uur kand. J. K. Abbink en
18.30 uur ds. G. de Greef, Oosterwolde.
Woensdag 20 oktober, Dorpskerk:
19.30 uur eerwaarde heer G. W. Nijhof
Urk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds.
C. A. van Dieren - Ger. Kerk 10.00 uur
ds. C. W. Hoek en 18.30 uur ds. C. G.
Kant - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds.
J. Smink en 18.30 uur ds. J. Smink, wel-
komstdienst met koor Les Chantres.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en
18.30 uur ds. W. van Weelden, Oud-
Alblas - Herv. Gem. (ihv) Jongkoen-
straat la 9.00 uur ds. W. L. Smelt, Stel-
lendam, 11.15 uur ds. J. C. den Toom,
Sommelsdijk en 17.30 en 19.00 uur
kand. B. D. Bonman, Sommelsdijk.
STELLEND AM - Herv. Gem. 9.00 uur mr.
J. P. de Man, Rosmalen en 17.00 uur ds.
L. Quist, Groot-Ammeis - Herv. Gem.
clir. streeliblad op gerefonneerde grondslag
voor de zuid-lioUandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
sluttingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius.
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mall: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar €18,50
Per Jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
(ihv) 11.00 uur ds. W. L. Smelt en 19.00
uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Kerk
10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds.
C. W. Hoek.
MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en
18.00 uur ds. P. Korteweg - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 uur ds. W. Verbaan - Ger.
Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. H. Schaap, Nieuwegein en 18.00
uur ds. L. Lammers, Giessen-Nieuwkerk
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
HERRINGEN - Herv. Gem. 10,00 uur
kand. J. Kooy, Barendrecht en 18.00 uur
ds. J. H. Stoutjesdijk, Dordrecht - Herv.
Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool'
9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk- Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. Belder en 18.00 uur ds. L. Kruij-
mer. Putten - Lukaskapel HDG 10.15
uur ds. T. W. van Bennekom - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur ds. R. H. Esveld -
Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. C.
Elshout - CAMA Christengemeente,
het Prieel, 10.00 uur K. Mulder.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. W.
Westland, Wezep - Herv. Gem. (ihv)
aula Chr. Scholengemeenschap 'Prins
Maurits' 9.30 en 17.00 uur ds. J. C. den
Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur drs. W. M. van Laar en 17.00 uur
kand. G. G. van Manen - Ger. Kerk
(Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en
16.45 uur ds. J. B. Wilmink.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 18.00 uur
ds. J. P. J. Voets, Stolwijk-Herv. Gem.
(ihv) 'Ons Dorpshuis' 11.00 uur ds. A.
van Wijk, Herkingen en 18.00 uur ds. H.
J. Boer, Nieuwe Tonge - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
T. W. H. van der Heijden en 18.00 uur
ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Evangelie Ge
meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00
uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. C. Doomeweerd en
18.00 uur ds. J. H. Lammers, Krimpen
a/d IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst Ger. Kerk 10.00 en
18.00 uur ds. J. Vlaardingerbroek.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. T.
W. van Bennekom - Ger. Kerk 10.00
uur ds. mevr. J. Kolkman en 18.00 uur
ds. I. J. Bijlsma.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord en 18.00
uur ds. L. H. Oosten, Sint Antho-niepol-
der-Herv. Gem. (ihv) 't Centrum 10.30
uur ds. K. ten Klooster, Ridderkerk,
bevestiging ambtsdrager en 15.30 uur ds.
K. Klopstra, Nieuwland-Oosterwijk -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. de Jong
en 18.00 uur drs. A. A. Rienstra.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel.
Morgen, zaterdagavond, 16 oktober is er
weer de mogelijkheid om - van half 8 tot half
9 - samen te zingen in het kerkgebouw van de
Doopsgezinde Gemeente in Ouddorp aan de
Dorpstienden. Een ieder van harte welkom.
Het Lokichar tehuis gaat uit van de
Hervormde Kerk van Oost-Afrika en
wordt gesteund door de GZB. Het
kindertehuis is nog steeds ons project,
en terecht: het voorziet in een grote
behoeft. Het tehuis is opgericht in
1974.
In het kindertehuis in een van de armste
gebieden van Kenia wil wees- en gehandi
capte kinderen een thuis bieden en hen hel
pen bij onderwijs. Ook wonen er kinderen
van wie de ouders niet voor hen kunnen zor
gen. Op dit moment worden er 97 kinderen
opgevangen in het Lokichar Children's
Home.
Met het bedrag dat wij aan het kinderhuis
overmaken, kan een deel van de schoolkos
ten worden betaald. Het onderwijs is van
groot belang voor de ontwikkeling van het
Turkana-gebied.
Wat verzamelen wij voor dit project?
Kleding en kinderkleding, schoenen en laar
zen, oud geld, boeken. Bijbels, zowel oude
als nieuwe, brillen, postzegels en ansicht
kaarten van o.a. kerk, molens, dorpsland
schappen, kinderen, dieren, vogels, auto's,
treinen en kerstkaarten.
Dit alles kan afgeleverd worden op Duinker
kerweg 6a in Ouddorp. U kunt ook bellen;
0187 681533, dan wordt het bij uopgehaald.
Wij danken u voor de vele zakken met kle
ding en de vele andere artikelen die wij in
2004 al van u mochten ontvangen. Het Kin
dertehuis is u er dankbaar voor!
Wij bieden uit onze verzameling te koop
aan: een zak met gemengde postzegels uit
verschillende landen (netto I kilo). En
tevens kunnen er allerlei soorten ansicht
kaarten gekocht worden van kerken, orgels,
kerkinterieurs, molens, stadhuizen, kastelen,
poezen, honden, vogels, oude auto's, stoom
locomotieven, trams en buitenlandse kaar
ten.
Kerk- en molenkaarten kunnen ook geruild
worden. De opbrengst van dit alles is voor
het kindertehuis.
Inlichtingen: 0187 681533.
CHR. VAN KOPPEN
OUDDORP
De gemeente Middelhamis heeft met toepas
sing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening de directie van AM
Wonen B.V. bouwvergunning verleend voor
het bouwen van 56 woningen t.p.v. de voor
malige Havendijk te Middelhamis.
Sinds 1 mei 2003 loopt er echter een
bezwaarprocedure tegen het bestemmings
plan 'Havenkanaal' waarover de Raad van
State rond het eind van dit jaar uitspraak
doet.
Voor u bestaat het risico dat de Raad van
State hangende deze uitspraak de bouw
schorst.
We raden u dan ook aan, u door de verkoper
te laten informeren wie aansprakelijk is voor
de eventuele financiële gevolgen.
Stichting tot Bescherming van het
Dorpsgezicht Sommelsdijk
Zondag 17 oktober om 20.00 uur zal er weer
jeugdkerk worden gehouden in het Prieel
van de Staver, vanaf 19.30 uur zijn jullie van
harte welkom en zal er koffie zijn. Deze
avond zal worden begeleid door de LIM-
PID-band. Gert-Jan Bolt zal met ons een bij
belse boodschap delen, dat gaat over "God's
Extreme MakeOver". De jeugkerk, genaamd
Go 4 Real nodigt jullie allemaal uit, of je nu
al elke zondag naar de kerk gaat of dat je
helemaal niet weet wie God is of wat Hij
voor je betekent. We hopen jullie a.s. zondag
te ontmoeten in het Prieel van de Staver.
Vandaag gaan we op pad met de welbe
kende reiziger Han de Laar. Zijn beroep is
handelaar. Hij woont in een middelgroot
dorpje op een voormalig eiland en moet
voor zijn werk elke dag op pad. Wanneer
Han niet van de auto gebruik wil maken
moet hij met de streekbus, de fiets of gaan
lopen. Hij kiest meestal het eerste het bes
te alternatief en vertrekt om 7.30 uur
met busmaatschappij 'De Verbinding' naar
de dichtstbijzijnde grote stad. Hier reist
hij verder onder de grond. De stad is groot
genoeg maar soms moet hij nog verder
landinwaarts om spullen aan de man te
brengen. Met z'n koffertje stapt hij op de
trein. Daar beginnen de problemen pas
goed. Er is geen zitplaats, wel zijn er luid
telefonerende medepassagiers, er is lichte
tot ernstige vertraging en in geen velden
of wegen is een koffiekar te bekennen.
Han komt te laat bij zijn eerste klant die
hem meewarig aankijkt en zegt: 'zeker niet
met 't autootje meneer De Laar'. Han knikt
instemmend. Zijn bijdrage tot een beter
milieu leidt tot omzetverlies en ergernis.
Hij neemt zich voor de eerstvolgende keer
dat hij naar het stadje D. moet zijn zaak
jes beter te regelen. Tot zijn teleurstelling
is hij ook de ochtendkoffie misgelopen.
Vooruit, hij moet verder. Als het vanmid
dag meezit drinkt hij rond vier uur een vor
stelijke bak leut bij Brinkers. Brinkers is
één van zijn belangrijkste klanten. Maar
helaas, opnieuw zit alles tegen. Wanneer
heeft een bus motorstoring, op welk
moment staat de roltrap richting perron
stil en wanneer stopt de trein wegens
agressieve personeelacties? Precies. Hij
had Brinkers nog gebeld, wat overigens al
moeite genoeg kostte. Hij kwam nauwe
lijks boven het gekwaak van zijn bellende
medepassagiers uit. Brinkers had onom
wonden gezegd dat hij niet meer hoefde te
komen. 'Te laat, meneer De Laar, begrijpt
u dat'. Ja, dat begreep Han maar al te
goed. Hij keerde terug naar eiland en dorp.
Einde werkdag, en tegelijk het einde van
een carrière als verkoper. Gaf niks. Werk
genoeg, het lag direct om de hoek. Dag
bus, dag automobieL Han is weer terug op
het dorp en slijt zijn dagen als telefonisch
verkoper en correspondent van het plaat
selijke nieuwsblad. Reizen deed hij voor
taan alleen door zijn kamer.
Het was in Nederland in 1984 en 1985 het
best verkochte non-fictieboek. Veel jaren
achtereen had het een plaats in de toptien. Ik
doel op het in het Nederlands vertaalde boek
van de Amerikaanse rabbijn Harold Kusher
dat de titel heeft 'Als 't kH>aad goede mensen
treft'. In nog geen vier jaar waren er meer
dan 100.000 exemplaren van verkocht. En
nog steeds heeft de uitgever dit boek in zijn
fonds.
Kusher schreef zijn boek na een bittere erva
ring in het leven van hem en zijn vrouw.
Toen hun zoontje Aaron drie jaar was, kre
gen zij te horen dat deze leed aan een onge
neeslijke ziekte tengevolge waarvan hij voor
zijn vijftiende jaar zou sterven. Kusher
publiceerde zijn boek na de dood van hun
jongen. Het is een boek over het thema 'God
en het lijden'. Hij verwerpt de almacht van
God met het argument dat zo'n idee het lij
den alleen maar verzwaart. Het is niet God,
aldus Kusher, die het kwade zendt. Het
kwaad overkomt de mens. Het behoort tot de
toevalligheden van het menselijke bestaan.
God kan het ook niet helpen wanneer het
kwaad goede mensen treft. Maar God wil in
het leed dat mensen treft, wel helpen.
Het boekje dat een enkele week geleden bij
uitgeverij De Banier te Utrecht verscheen,
heeft een tegengestelde titel: 'Als het goede
slechte mensen treft'. Ook dit werkje is door
een theoloog geschreven. Ook uit de Engels-
tahge wereld. Dr. John H. Gerstner leefde
van 1915 tot 1996 en was meer dan 30 jaar
als hoogleraar kerkgeschiedenis verbonden
aan het Pittsburgh Theological Seminary.
Hij was een groot kenner van het werk van
Jonathan Edwards en publiceerde diverse
geschriften over de theologie van Edwards.
Gerstner laat zich in dit kleine maar diepbo-
rende boekje kennen als een origineel en
prikkelend schrijver. Het thema 'God en het
lijden' dat hij aansnijdt, is op zichzelf niet
nieuw, maar wel zijn aanpak en analyse van
dit thema. Hij durft de stelling aan dat niet
zozeer het verdriet en het lijden het echte
probleem vormen. Hij doet deze bewering
aan het begin van zijn boekje. Daarmee prik
kelt hij zijn lezers tot de vraag wat dan wel
het echte probleem onder de mensen zou
zijn. Maar voordat hij daarop antwoord
geeft, zet hij eerst iets uiteen over onze gods
beelden. "Verdriet en lijden brengen een
dilemma met zich mee. Filosofen beweren
doorgaans: Als God goed is, dan is Hij niet;
almachtig en als Hij almachtig is, dan is Hij,
geen goede God. Lijden, zo stellen zij, is niet;
te verenigen met een almachtige, ons goed-;
gezinde godheid. Als God zowel goed als-
almachtig was, zou Hij het lijden nooit toe-"
staan. En omdat lijden en verdriet daadwer-;
keiijk voorkomen, is Hij of niet goedwil
lend, of niet almachtig." V
In antwoord daarop brengt Gerstner het ele-;
ment van de zonde ter sprake. Evenals lijdei>
en verdriet in de wereld voorkomen, za
bestaat ook de zonde. Zonde is het schenden;
van de morele wet van God. Het is een mis-;
daad. En een misdaad moet gestraft wordenJ
God straft ook de misdaad van de zonde. Hij;
doet dat om te beginnen hier en nu. Het lij
den en het verdriet dat mensen overkomtj
heeft met die straf op de zonde te maken;
"Waren er geen zonden, dan waren er geen
wonden." Deze laatste uitdrukking is wel
niet in dit boekje te vinden, maar de gedach
te erachter des te meer.
Gerstner poneert nu zijn stelling dat niet
zozeer verdriet en lijden het eigenlijke pro-;
bleem van de mensheid vormen, maar de
vreugde en het genieten. Immers, hoe is het
eigenlijk mogelijk dat God ons nog doet
genieten en dat hij vreugde geeft in deze
zondige wereld? Wie meent dat lijden en
verdriet een probleem zijn, beweert dat we
ze eigenlijk niet verdienen. Zo wordt
gedacht "door de van God losgeraakte
mens." Daartegenover zegt Gerstner dat het:
lijden in deze tegenwoordige tijd niet eens
een voldoende vergelding is voor wat we
verkeerd doen. We kunnen ons volgens hem:
zelfs afvragen: waarom zo weinig lijden'?
Waarom genieten we nog zoveel?
Natuurlijk is er wel de aanvechting van de
mate van het lijden en de verdeling van hel
lijden over het geheel van de mensheid. Ook
in de Bijbel zelf horen we klagen door god--
vrezende mensen als Asaf en Job. Maar voor
degenen die de Heere vrezen, is het lijden
niet langer een bestraffing, het is eerder een
kastijding. De Heere kastijdt degenen die Hij;
liefheeft. Hij bedoelt ermee dat ze zich oefe-;;
nen in de onderwerping aan Hem. v
Nadruk legt de schrijver op de gave van dé;
genadetijd. God wil dat we ons afkeren vatl;
onze zonden en dat we ons naar God wen-;-
den. Met dat doel legt Hij lijden en verdriet
in het leven van de goddelozen. De Heere is:
heilig en machtig. Maar Hij is ook genadig,
zo beklemtoont de schrijver tenslotte. God is:
tot het betonen van die genade niet verplicht:
Tot het handhaven van Zijn rechtvaardig
heid is Hij wel gehouden. Dat is Hij ver
plicht aan Zijn eigen God-zijn. Maar nu is ef
bij God een weg om absolute rechtvaardig
heid en oneindige genade met elkaar te ver
enigen. Het is door Zijn Zoon, de Heere
Jezus Christus. Wie in Hem gelooft, zal
leven. Dat leven, het eeuwige leven, is allé
lijden en verdriet te boven!
Dr. Gerstner schreef een beknopt maar veel
zeggend boekje. Ik beweer niet dat in dit
korte bestek alle vragen worden beant
woord. Maar wel dat er een bijbelse, eerlijke
en troostvolle boodschap wordt verwoord;
Een betere boodschap dan Kusher in zijii
aangrijpende maar troosteloze boek geeft.
N.a.v.: Dr. John H. Gerstner, Als het goede
slechte mensen treft. Uitgeverij Dé
Banier, Utrecht. Brochure. 31 pag.
ISBN 90-336-0560-0. Prijs €3,95.
J.M.J. Kieviet
De heer en mevrouw Van der Linde bij de paal van liet Basketballnet die evenals de hangmat door dé
leiding van 'De Manteliengedankbaar in ontvangst werd genomen.
Lijnie van der Linde verklaart dat het muse
um nog steeds groeit en haar man Kees van
der Linde, van het gelijknamige bouwbedrijf
heeft al verschillende bouwkundige aanpas
singen moeten doen om alle spullen van het
museum te herbergen.
"Van heinde en verre komen de mensen bij
het museum op bezoek en deze bezoekers
brengen ook veel bijzondere spullen mee,
waar we graag een plaatsje voor inruimen",
aldus de beheerster van het museumpje. Zij
verklaart zelfs spullen te krijgen van Duitse
toeristen die eens een kijkje komen nemen
bij de familie Van der Linde.
Het is nooit de bedoeling geweest om winst
te maken met het exploiteren van het muse
um en daarom wordt de opbrengst van het
museum - de vrijwillige bijdrage van de
bezoekers - besteed aan het Logeerhuis De
Mantehenge aan de Klarebeekweg in Oud
dorp en aan de Christelijke Basisschool
Koningin Beatrix. Ook worden er door dé
familie tandems en fietsen verhuurd; d^
opbrengst van deze activiteit komt dé
genoemde goede doelen ten baat.
Een aantal jaren levert de familie verschil
lende zaken aan het logeerhuis, waarmee dé
kwaliteit van het korte verblijf van de gasteh
aanzienlijk werd verbeterd. Vorige week
was het weer zover: van een deel van de
zomeropbrengst van de activiteiten had dé
familie een aantal artikelen gekocht en deze
werden aan de leiding en de gasten van 'Dé
Mantelienge' aangeboden.
Met dank werd een verplaatsbaar basketbal
lnet, met bijbehorende bal in ontvangst
genomen evenals een stevige hangmat waar
het na de sportieve activiteiten zéker goe3
rusten zal zijn.
Zo levert een bezoek aan het museum aan de
Marijkeweg een aantal voordelen op: de
bezoeker kan zijn of haar hart ophalen aan de
vele nostalgische dingen in het museutii,
waar men zich weer even terug waant in dié
'goede oude tijd' en door het bezoek steuiit
men onder andere 'De Mantelienge', waar
van het geschonkene dankbaar gebruik
wordt gemaakt door de tevreden gasten.