Lekken is niet erg voor de democratie etï) i efe Deel opbrengst museum voor Mantelienge PREDIKBEURTEN Reiziger Kleding gevraagd voor kindertehuis in Loliichar EllimiBn-l1IEUW5 EIÜVIIDEII-niEUWS Samen zingen in Ouddorp Kopers van kadewoningen opgelet! JEUGDKERK Als het goede slechte mensen treft Wat is lekken? Op allerlei terrein De zaak lig op straat IJdelheid Ongepast, onjuist lypisch van onze tijd Uit een gesprek met de Koningin Ook elders in de samenleving W.H. Velema Zondag 17 oktober 2004 Ingezonden: Enige tijd geleden berichtten wij in Eilanden Nieuws over het 'Ouddorps streekmuseum' van mevrouw Van der Linde. Het museum aan de Marijke- weg in Ouddorp, wat inmiddels behoorlijk is uitgedijd, is een uit de hand gelopen hobby geworden. Opbrengst PAGINA 2 ^S*^^i&^^%%L^s^?"^j3M§È^-*:a»«*,i5a---.- ^s^^^^^^K^ VRUDAG 15 OKTOBER 2004 Voornemens uitgelekt Prinsjesdag ligt alweer enkele weken achter ons en daarmee ook het rumoer over het doen uitlekken van plannen en cijfers die het Kabinet rond de troonrede publiceert. De rede, door de Koningin uitgesproken, tekent de grote lijnen van het kabinetsbeleid in de komende tijd. De begroting concreti seert deze voornemens. Zij laat zien hoeveel geld er mee gemoeid is en op welke onder delen gekort dan wel bespaard wordt. Het Reformatorisch Dagblad heeft in een artikel van 11 september nogal kalmerende reacties verzameld op het lekken van de kant van de regering. Het zou altijd al gebeurd zij. Dus is het geen nieuwtje en als zodanig ook geen nieuws. Laten we eerst zien wat er eigenlijk gebeurt als er gelekt wordt. Dat ik de passieve vorm gebruik wil zeggen dat ik de tweede beteke nis van lekken (in Van Dale met II aange duid) op het oog heb. De betekenis wordt omschreven als geheime, vertrouwelijke informatie laten uitlekken. Het gaat om zaken, feiten, gegevens, voor nemens die op dat moment nog niet voor het grote publiek zijn bestemd. Ze zijn nog geheim of vertrouwelijk, zoals het woorden boek zegt. Te zijner tijd zullen ze publiek gemaakt worden. Dan mag heel de samenle ving ze weten en erover discussiëren, maar nu nog niet. In lekken zit de bewuste schen ding van geheim gehouden en (voorlopig) geheim te houden plannen en voornemens. We komen het werkwoord in de pers vooral tegen in verband met politieke aangelegen heden. Daartoe is lekken echter niet beperkt. Hoewel niet vaak, wordt er ook wel eens uit een kerkenraad gelekt. Hetzelfde kan gebeu ren met voorgenomen besluiten van een ver enigingsbestuur; en zelfs ook wel met voor lopig geheim te houden familieaangelegen heden. Er is echter geen terrein waarop niet gelekt kan worden. Steeds weer zijn zaken of per sonen in het geding waarover (voorlopig gezwegen moet worden. Lekken is dus een opzettelijk gebeuren. Zeker, er kan ook door onvoorzichtigheid, onoplettendheid of slordigheid gelekt wor den. In de afgelopen weken werd het woord op politiek terrein gebezigd met het label opzet telijk lekken eraan. We bekijken het lekken van verschillende kanten. Allereerst de zaak die gelekt wordt. Deze moest eigenlijk (voorlopig) binnenska mers blijven. Lekken betekent dat een wijde kring zich ermee gaat bemoeien. De zaak komt in de publieke discussie. De samenle ving gaat haar oordeel erover vellen, nog voordat de instantie die tot oordelen en beslissen bevoegd en geroepen zijn, er in vertrouwelijkheid kennis van hebben kun nen nemen. Lekken betekent eigenlijk dat de zaak op straat wordt gegooid. Dat bemoeilijkt de dis cussie niet alleen, maar ook de besluitvor ming. Iedereen kan zich er voortijdig mee bemoeien. Voorzover de ontwerper of auteur van de zaken en van de te nemen besluiten zelf niet voor het lekken heeft gezorgd, bemoeilijkt het lekken zijn werk. Iedereen heeft zijn commentaar en gaat zich ermee bemoeien. Lekken beïnvloedt de discussie en de besluitvorming. Dat is in elk geval het doel van degenen die het lekken bevorderen en praktiseren. Het is dus schadelijk voor de zaken die gelukt worden. Er kan niet meer in stilte en in rust over gediscussieerd worden. De zaak komt te staan onder druk van de publieke opinie. Mij is in mijn jeugd geleerd: je moetje beurt afwachten. Met die regel is het opzettelijk lekken in flagrante strijd. Mensen worden in de gelegenheid gesteld, misschien moet ik wel zeggen: uitgenodigd, om in een vroeg stadium kritiek uit te brengen en bepaalde plannen te kraken, om niet te zeggen: af te branden om steun te verkrijgen. Aan lekken kan ook een andere kant zitten. Deze is, dat de ontwerper van de plannen zich in de samenleving steun wil verwerven. Hij of zij kan dan bij de interne discussie een voorschot nemen op de positieve reacties uit de samenleving. Dan is lekken een politiek trucje. Weinig fraai tegenover Kabinet en Volksvertegenwoordiging voor wie deze zaken allereerst bestemd zijn. Niet alleen om er als eersten kennis van te nemen, maar ook om er beslissingen in te nemen. Ik wijs op nog een ander aspect. Het lekken kan ook een zaak van ijdelheid zijn. Voortij dig aandacht vragen voor voorstellen. Deze komen dan niet op een grote hoop te liggen, maar worden besproken terwijl andere zaken nog moeten wachten. De minister is dan zijn coUega's voor. Bij lekken zijn er twee partijen op wie je let ten moet als bron van de lekkerij. Terwijl ik dit woord neerschrijf zie ik hoe dicht lekker lij licht bij lekkernij;p 't scheelt slechts een letter, maar heeft soms wel wat met elkaar te maken. In elk geval is lekken ongepast, onjuist. Soms schadelijk. Het past soms in het traject van manipulatie, om het even of de leiding gevende instantie dan wel de samenleving zich van lekken bedient. En nu terug naar het artikel van 11 septem ber. Daar beweren tamelijk vooraanstaande Nederlanders dat lekken helemaal tüet zo erg is. Het Reformatorisch Dagblad kopt: "Lekken hoort nu eenmaal bij dit seizoen". Men lette op de aanhalingstekens. De kop is een citaat uit de mond van een van de perso nen wiens foto het artikel verlucht. De zal maar niet zeggen: verlicht. Met die kop ben ik in zo verre wel blij, dat dit verschijnsel vooral aan dit seizoen wordt gerelateerd. Dat verzwakt een uitspraak als deze: Lekken gebeurde vroeger ook. Het is dus van alle tijden - blijkens de kop is lek ken aan dit seizoen gebonden. Het behoort juist bij dit seizoen. Het is typisch iets van onze tijd. Iedereen wil en moet kunnen meepraten. Ondanks het opkomen voor de privacy liggen de zaken van de gemeenschap op de straat. Geheimen worden niet gerespecteerd. Ik vind dat betreurenswaardig. De lezer heeft mijn afkeuring al wel tussen de regels door kunnen lezen. Het is een teken van onvolwassenheid als mensen hun mond niet kunnen houden. Dat kinderen babbelen en hun mond voorbijpra ten, is niet ongewoon. Dat volwassenen zich als kinderen gedragen, zegt iets over onze innerlijke en uiterlijke beschaving. We heb ben het nog wel eens over verruwing. Lek ken hoort bij dit hoofdstuk. Ik wijs nog even op het feit dat Kamerleden dit jaar dingen publiek gemaakt hebben, die in het vertrouwelijk overleg met hen door de Koningin zijn besproken. Voor deze onbeschaafdheid wil ik niet eens het woord lekken gebruiken. Dat is je mond voorbij praten om jezelf op te werpen als zegsman of zegsvrouw van de Koningin - zonder daartoe gemachtigd te zijn. De Koningin gaat ervan uit dat haar woorden binnen de muren van het paleis blijven. Een dergelijke onbehoorlijkheid hoort helaas ook bij dit seizoen. Ik zou zeggen: wij hebben de herfst dus al gehad en zitten intus sen in de winter van de samenleving. Onnodig er nog eens op te wijzen dat dit lek ken ook in andere verbanden kan voor komen, of zelf opzettelijk bedreven kan wor den. Soms slaagt zo'n politiek verschijnsel over naar andere delen van de samenleving. Al schrijvende kwam bij mij de gedachte boven: Zou het interessant zijn om leerlin gen van het middelbaar onderwijs eens een beschrijving te laten maken van de hier beschreven lekpraktijken. Als dat gebeurt, moeten ze, indien mogelijk, de namen van de poppetjes erbij invullen. OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. W. van Estrik, Goederee- de, bediening Heilige Doop en 18.30 uur kand. J. K. Abbink, Vriezenveen. Eben- Haëzer: 9.30 uur kand. J. K. Abbink en 18.30 uur ds. G. de Greef, Oosterwolde. Woensdag 20 oktober, Dorpskerk: 19.30 uur eerwaarde heer G. W. Nijhof Urk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. C. A. van Dieren - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. W. Hoek en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink en 18.30 uur ds. J. Smink, wel- komstdienst met koor Les Chantres. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en 18.30 uur ds. W. van Weelden, Oud- Alblas - Herv. Gem. (ihv) Jongkoen- straat la 9.00 uur ds. W. L. Smelt, Stel- lendam, 11.15 uur ds. J. C. den Toom, Sommelsdijk en 17.30 en 19.00 uur kand. B. D. Bonman, Sommelsdijk. STELLEND AM - Herv. Gem. 9.00 uur mr. J. P. de Man, Rosmalen en 17.00 uur ds. L. Quist, Groot-Ammeis - Herv. Gem. clir. streeliblad op gerefonneerde grondslag voor de zuid-lioUandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluttingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius. tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mall: J.Vlllerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar €18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 (ihv) 11.00 uur ds. W. L. Smelt en 19.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. C. W. Hoek. MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. W. Verbaan - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur kand. H. Schaap, Nieuwegein en 18.00 uur ds. L. Lammers, Giessen-Nieuwkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. HERRINGEN - Herv. Gem. 10,00 uur kand. J. Kooy, Barendrecht en 18.00 uur ds. J. H. Stoutjesdijk, Dordrecht - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool' 9.30 en 18.00 uur ds. A. van Wijk- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. L. Kruij- mer. Putten - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. R. H. Esveld - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. C. Elshout - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur K. Mulder. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. W. Westland, Wezep - Herv. Gem. (ihv) aula Chr. Scholengemeenschap 'Prins Maurits' 9.30 en 17.00 uur ds. J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. W. M. van Laar en 17.00 uur kand. G. G. van Manen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 16.45 uur ds. J. B. Wilmink. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 18.00 uur ds. J. P. J. Voets, Stolwijk-Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 11.00 uur ds. A. van Wijk, Herkingen en 18.00 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. W. H. van der Heijden en 18.00 uur ds. L. de Wit - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Ge meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doomeweerd en 18.00 uur ds. J. H. Lammers, Krimpen a/d IJssel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. J. Vlaardingerbroek. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. T. W. van Bennekom - Ger. Kerk 10.00 uur ds. mevr. J. Kolkman en 18.00 uur ds. I. J. Bijlsma. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord en 18.00 uur ds. L. H. Oosten, Sint Antho-niepol- der-Herv. Gem. (ihv) 't Centrum 10.30 uur ds. K. ten Klooster, Ridderkerk, bevestiging ambtsdrager en 15.30 uur ds. K. Klopstra, Nieuwland-Oosterwijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. de Jong en 18.00 uur drs. A. A. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel. Morgen, zaterdagavond, 16 oktober is er weer de mogelijkheid om - van half 8 tot half 9 - samen te zingen in het kerkgebouw van de Doopsgezinde Gemeente in Ouddorp aan de Dorpstienden. Een ieder van harte welkom. Het Lokichar tehuis gaat uit van de Hervormde Kerk van Oost-Afrika en wordt gesteund door de GZB. Het kindertehuis is nog steeds ons project, en terecht: het voorziet in een grote behoeft. Het tehuis is opgericht in 1974. In het kindertehuis in een van de armste gebieden van Kenia wil wees- en gehandi capte kinderen een thuis bieden en hen hel pen bij onderwijs. Ook wonen er kinderen van wie de ouders niet voor hen kunnen zor gen. Op dit moment worden er 97 kinderen opgevangen in het Lokichar Children's Home. Met het bedrag dat wij aan het kinderhuis overmaken, kan een deel van de schoolkos ten worden betaald. Het onderwijs is van groot belang voor de ontwikkeling van het Turkana-gebied. Wat verzamelen wij voor dit project? Kleding en kinderkleding, schoenen en laar zen, oud geld, boeken. Bijbels, zowel oude als nieuwe, brillen, postzegels en ansicht kaarten van o.a. kerk, molens, dorpsland schappen, kinderen, dieren, vogels, auto's, treinen en kerstkaarten. Dit alles kan afgeleverd worden op Duinker kerweg 6a in Ouddorp. U kunt ook bellen; 0187 681533, dan wordt het bij uopgehaald. Wij danken u voor de vele zakken met kle ding en de vele andere artikelen die wij in 2004 al van u mochten ontvangen. Het Kin dertehuis is u er dankbaar voor! Wij bieden uit onze verzameling te koop aan: een zak met gemengde postzegels uit verschillende landen (netto I kilo). En tevens kunnen er allerlei soorten ansicht kaarten gekocht worden van kerken, orgels, kerkinterieurs, molens, stadhuizen, kastelen, poezen, honden, vogels, oude auto's, stoom locomotieven, trams en buitenlandse kaar ten. Kerk- en molenkaarten kunnen ook geruild worden. De opbrengst van dit alles is voor het kindertehuis. Inlichtingen: 0187 681533. CHR. VAN KOPPEN OUDDORP De gemeente Middelhamis heeft met toepas sing van artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening de directie van AM Wonen B.V. bouwvergunning verleend voor het bouwen van 56 woningen t.p.v. de voor malige Havendijk te Middelhamis. Sinds 1 mei 2003 loopt er echter een bezwaarprocedure tegen het bestemmings plan 'Havenkanaal' waarover de Raad van State rond het eind van dit jaar uitspraak doet. Voor u bestaat het risico dat de Raad van State hangende deze uitspraak de bouw schorst. We raden u dan ook aan, u door de verkoper te laten informeren wie aansprakelijk is voor de eventuele financiële gevolgen. Stichting tot Bescherming van het Dorpsgezicht Sommelsdijk Zondag 17 oktober om 20.00 uur zal er weer jeugdkerk worden gehouden in het Prieel van de Staver, vanaf 19.30 uur zijn jullie van harte welkom en zal er koffie zijn. Deze avond zal worden begeleid door de LIM- PID-band. Gert-Jan Bolt zal met ons een bij belse boodschap delen, dat gaat over "God's Extreme MakeOver". De jeugkerk, genaamd Go 4 Real nodigt jullie allemaal uit, of je nu al elke zondag naar de kerk gaat of dat je helemaal niet weet wie God is of wat Hij voor je betekent. We hopen jullie a.s. zondag te ontmoeten in het Prieel van de Staver. Vandaag gaan we op pad met de welbe kende reiziger Han de Laar. Zijn beroep is handelaar. Hij woont in een middelgroot dorpje op een voormalig eiland en moet voor zijn werk elke dag op pad. Wanneer Han niet van de auto gebruik wil maken moet hij met de streekbus, de fiets of gaan lopen. Hij kiest meestal het eerste het bes te alternatief en vertrekt om 7.30 uur met busmaatschappij 'De Verbinding' naar de dichtstbijzijnde grote stad. Hier reist hij verder onder de grond. De stad is groot genoeg maar soms moet hij nog verder landinwaarts om spullen aan de man te brengen. Met z'n koffertje stapt hij op de trein. Daar beginnen de problemen pas goed. Er is geen zitplaats, wel zijn er luid telefonerende medepassagiers, er is lichte tot ernstige vertraging en in geen velden of wegen is een koffiekar te bekennen. Han komt te laat bij zijn eerste klant die hem meewarig aankijkt en zegt: 'zeker niet met 't autootje meneer De Laar'. Han knikt instemmend. Zijn bijdrage tot een beter milieu leidt tot omzetverlies en ergernis. Hij neemt zich voor de eerstvolgende keer dat hij naar het stadje D. moet zijn zaak jes beter te regelen. Tot zijn teleurstelling is hij ook de ochtendkoffie misgelopen. Vooruit, hij moet verder. Als het vanmid dag meezit drinkt hij rond vier uur een vor stelijke bak leut bij Brinkers. Brinkers is één van zijn belangrijkste klanten. Maar helaas, opnieuw zit alles tegen. Wanneer heeft een bus motorstoring, op welk moment staat de roltrap richting perron stil en wanneer stopt de trein wegens agressieve personeelacties? Precies. Hij had Brinkers nog gebeld, wat overigens al moeite genoeg kostte. Hij kwam nauwe lijks boven het gekwaak van zijn bellende medepassagiers uit. Brinkers had onom wonden gezegd dat hij niet meer hoefde te komen. 'Te laat, meneer De Laar, begrijpt u dat'. Ja, dat begreep Han maar al te goed. Hij keerde terug naar eiland en dorp. Einde werkdag, en tegelijk het einde van een carrière als verkoper. Gaf niks. Werk genoeg, het lag direct om de hoek. Dag bus, dag automobieL Han is weer terug op het dorp en slijt zijn dagen als telefonisch verkoper en correspondent van het plaat selijke nieuwsblad. Reizen deed hij voor taan alleen door zijn kamer. Het was in Nederland in 1984 en 1985 het best verkochte non-fictieboek. Veel jaren achtereen had het een plaats in de toptien. Ik doel op het in het Nederlands vertaalde boek van de Amerikaanse rabbijn Harold Kusher dat de titel heeft 'Als 't kH>aad goede mensen treft'. In nog geen vier jaar waren er meer dan 100.000 exemplaren van verkocht. En nog steeds heeft de uitgever dit boek in zijn fonds. Kusher schreef zijn boek na een bittere erva ring in het leven van hem en zijn vrouw. Toen hun zoontje Aaron drie jaar was, kre gen zij te horen dat deze leed aan een onge neeslijke ziekte tengevolge waarvan hij voor zijn vijftiende jaar zou sterven. Kusher publiceerde zijn boek na de dood van hun jongen. Het is een boek over het thema 'God en het lijden'. Hij verwerpt de almacht van God met het argument dat zo'n idee het lij den alleen maar verzwaart. Het is niet God, aldus Kusher, die het kwade zendt. Het kwaad overkomt de mens. Het behoort tot de toevalligheden van het menselijke bestaan. God kan het ook niet helpen wanneer het kwaad goede mensen treft. Maar God wil in het leed dat mensen treft, wel helpen. Het boekje dat een enkele week geleden bij uitgeverij De Banier te Utrecht verscheen, heeft een tegengestelde titel: 'Als het goede slechte mensen treft'. Ook dit werkje is door een theoloog geschreven. Ook uit de Engels- tahge wereld. Dr. John H. Gerstner leefde van 1915 tot 1996 en was meer dan 30 jaar als hoogleraar kerkgeschiedenis verbonden aan het Pittsburgh Theological Seminary. Hij was een groot kenner van het werk van Jonathan Edwards en publiceerde diverse geschriften over de theologie van Edwards. Gerstner laat zich in dit kleine maar diepbo- rende boekje kennen als een origineel en prikkelend schrijver. Het thema 'God en het lijden' dat hij aansnijdt, is op zichzelf niet nieuw, maar wel zijn aanpak en analyse van dit thema. Hij durft de stelling aan dat niet zozeer het verdriet en het lijden het echte probleem vormen. Hij doet deze bewering aan het begin van zijn boekje. Daarmee prik kelt hij zijn lezers tot de vraag wat dan wel het echte probleem onder de mensen zou zijn. Maar voordat hij daarop antwoord geeft, zet hij eerst iets uiteen over onze gods beelden. "Verdriet en lijden brengen een dilemma met zich mee. Filosofen beweren doorgaans: Als God goed is, dan is Hij niet; almachtig en als Hij almachtig is, dan is Hij, geen goede God. Lijden, zo stellen zij, is niet; te verenigen met een almachtige, ons goed-; gezinde godheid. Als God zowel goed als- almachtig was, zou Hij het lijden nooit toe-" staan. En omdat lijden en verdriet daadwer-; keiijk voorkomen, is Hij of niet goedwil lend, of niet almachtig." V In antwoord daarop brengt Gerstner het ele-; ment van de zonde ter sprake. Evenals lijdei> en verdriet in de wereld voorkomen, za bestaat ook de zonde. Zonde is het schenden; van de morele wet van God. Het is een mis-; daad. En een misdaad moet gestraft wordenJ God straft ook de misdaad van de zonde. Hij; doet dat om te beginnen hier en nu. Het lij den en het verdriet dat mensen overkomtj heeft met die straf op de zonde te maken; "Waren er geen zonden, dan waren er geen wonden." Deze laatste uitdrukking is wel niet in dit boekje te vinden, maar de gedach te erachter des te meer. Gerstner poneert nu zijn stelling dat niet zozeer verdriet en lijden het eigenlijke pro-; bleem van de mensheid vormen, maar de vreugde en het genieten. Immers, hoe is het eigenlijk mogelijk dat God ons nog doet genieten en dat hij vreugde geeft in deze zondige wereld? Wie meent dat lijden en verdriet een probleem zijn, beweert dat we ze eigenlijk niet verdienen. Zo wordt gedacht "door de van God losgeraakte mens." Daartegenover zegt Gerstner dat het: lijden in deze tegenwoordige tijd niet eens een voldoende vergelding is voor wat we verkeerd doen. We kunnen ons volgens hem: zelfs afvragen: waarom zo weinig lijden'? Waarom genieten we nog zoveel? Natuurlijk is er wel de aanvechting van de mate van het lijden en de verdeling van hel lijden over het geheel van de mensheid. Ook in de Bijbel zelf horen we klagen door god-- vrezende mensen als Asaf en Job. Maar voor degenen die de Heere vrezen, is het lijden niet langer een bestraffing, het is eerder een kastijding. De Heere kastijdt degenen die Hij; liefheeft. Hij bedoelt ermee dat ze zich oefe-;; nen in de onderwerping aan Hem. v Nadruk legt de schrijver op de gave van dé; genadetijd. God wil dat we ons afkeren vatl; onze zonden en dat we ons naar God wen-;- den. Met dat doel legt Hij lijden en verdriet in het leven van de goddelozen. De Heere is: heilig en machtig. Maar Hij is ook genadig, zo beklemtoont de schrijver tenslotte. God is: tot het betonen van die genade niet verplicht: Tot het handhaven van Zijn rechtvaardig heid is Hij wel gehouden. Dat is Hij ver plicht aan Zijn eigen God-zijn. Maar nu is ef bij God een weg om absolute rechtvaardig heid en oneindige genade met elkaar te ver enigen. Het is door Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. Wie in Hem gelooft, zal leven. Dat leven, het eeuwige leven, is allé lijden en verdriet te boven! Dr. Gerstner schreef een beknopt maar veel zeggend boekje. Ik beweer niet dat in dit korte bestek alle vragen worden beant woord. Maar wel dat er een bijbelse, eerlijke en troostvolle boodschap wordt verwoord; Een betere boodschap dan Kusher in zijii aangrijpende maar troosteloze boek geeft. N.a.v.: Dr. John H. Gerstner, Als het goede slechte mensen treft. Uitgeverij Dé Banier, Utrecht. Brochure. 31 pag. ISBN 90-336-0560-0. Prijs €3,95. J.M.J. Kieviet De heer en mevrouw Van der Linde bij de paal van liet Basketballnet die evenals de hangmat door dé leiding van 'De Manteliengedankbaar in ontvangst werd genomen. Lijnie van der Linde verklaart dat het muse um nog steeds groeit en haar man Kees van der Linde, van het gelijknamige bouwbedrijf heeft al verschillende bouwkundige aanpas singen moeten doen om alle spullen van het museum te herbergen. "Van heinde en verre komen de mensen bij het museum op bezoek en deze bezoekers brengen ook veel bijzondere spullen mee, waar we graag een plaatsje voor inruimen", aldus de beheerster van het museumpje. Zij verklaart zelfs spullen te krijgen van Duitse toeristen die eens een kijkje komen nemen bij de familie Van der Linde. Het is nooit de bedoeling geweest om winst te maken met het exploiteren van het muse um en daarom wordt de opbrengst van het museum - de vrijwillige bijdrage van de bezoekers - besteed aan het Logeerhuis De Mantehenge aan de Klarebeekweg in Oud dorp en aan de Christelijke Basisschool Koningin Beatrix. Ook worden er door dé familie tandems en fietsen verhuurd; d^ opbrengst van deze activiteit komt dé genoemde goede doelen ten baat. Een aantal jaren levert de familie verschil lende zaken aan het logeerhuis, waarmee dé kwaliteit van het korte verblijf van de gasteh aanzienlijk werd verbeterd. Vorige week was het weer zover: van een deel van de zomeropbrengst van de activiteiten had dé familie een aantal artikelen gekocht en deze werden aan de leiding en de gasten van 'Dé Mantelienge' aangeboden. Met dank werd een verplaatsbaar basketbal lnet, met bijbehorende bal in ontvangst genomen evenals een stevige hangmat waar het na de sportieve activiteiten zéker goe3 rusten zal zijn. Zo levert een bezoek aan het museum aan de Marijkeweg een aantal voordelen op: de bezoeker kan zijn of haar hart ophalen aan de vele nostalgische dingen in het museutii, waar men zich weer even terug waant in dié 'goede oude tijd' en door het bezoek steuiit men onder andere 'De Mantelienge', waar van het geschonkene dankbaar gebruik wordt gemaakt door de tevreden gasten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2