EIIAtlDEII-IIIEUWS Op vrijdag 30 juli 2004 om 14.10 uur heeft zich in de Wilton- haven van Schiedam een klein maritiem drama afgespeeld. De voormalige zeesleepboot 'Elbe' ligt in de Wiltonhaven van Schiedam. Een stukje nationale trots uit de zeesleepvaart wordt hier door vrijwilligers gerestaureerd, na te zijn afge dankt door de milieuorganisatie Greenpeace. Drie jaar lang wordt al aan deze sleepboot gewerkt, die eens de sterkste zee sleper ter wereld was. Ze zou niet worden afgedankt om ge sloopt te worden, maar in de rij van authentieke vaartuigen worden geplaatst, zoals de 'Hudson' en het passagiersschip van de Holland Amerika Lijn ss. 'Rotterdam'. In het verleden heb ben we deze sleepboot al eens behandeld in het Eilanden Nieuws, maar nu werden we geconfronteerd met een dusdani ge emotionele schade, dat de 'Elbe' opnieuw in deze krant aan de orde komt. De aanvaring De gevolgen De schade Doorgaan PAGINA 10 VRIJDAG 15 OKTOBER 2004 Zwaar transportschip boort zich in authentieke zeesleepboot Tijdens de viering van het 25-jarig bestaan van het sleepvaartmuseum in Maassluis op 15 april jl. was de 'Elbe' prominent aanwezig. Kenners zagen dat er al heel veel werk aan deze historische zeesleper was verricht. De twee zware Smit-Man Diesels van 2100 pk per stuk zijn tenslotte nog in redelijke staat en het schip zelfheeft een imposant uiterlijk, wanneer zij op de rivier vaart. De vele vrijwiüigers brengen het schip weer in originele staat zoals het in 1959 in de vaart werd genomen. In 1976 werd de 'Elbe' van de vlootsterkte afgevoerd en verkocht aan Association of Maryland Pilots en als loodsboot onder de naam 'Maryland' in Baltimore weer in de vaart gebracht. Na haai' verbouwing in 1985 werd de sleepboot voor Greenpeace als milieuschip in de vaart gebracht. Op 11 januari 2002 werd ze overgedragen aan de Stichting Maritieme Collectie Rijn mond (SMCR). Maritiem Maassluis was enthousiast en de heer Luuk Vroombout, directeur Van Alphatron, lanceerde het plan om - met de 'Elbe' als vlaggenschip - van de Maassluise haven een museale sleepboothaven te maken. Een plan dat door het huidige gemeentebestuur goed werd ontvangen. Ook de 'Hudson' zal daar een voorname rol in spelen, want deze sleepboot is ten slotte van vóór de oorlog en heeft daarmee een belangrijke maritieme historische waarde opge bouwd. Al deze plannen en alle historische waar den ten spijt: op vrijdag 30 juli sloeg bij eigenlijk alle sleepbootfanaten het nood lot toe. Het gloednieuwe zwaartransport- schip 'Fairpartner', in beheer bij de Rot terdamse rederij Kahn Scheepvaart, was een dag eerder vanuit Roemenië in Schie dam aangekomen om de 'zware spier' (een grote kraan) aan dek te laten monte ren. Ook werden de motoren nog eens beproefd, terwijl het schip goed aan de kade lag afgemeerd. Door tot op heden nog onbekende oorzaak (wordt nog onderzocht door de scheepvaartinspectie) draaide het schip in eens op 'volle kracht vooruit'. De meertrossen braken als vlie- gertouwtjes af en met een verbazingwek kende vaart boorde het voorschip van de 'Fairpartner' zich in de zij van de 'Elbe', midscheeps en grotendeels onder de waterlijn. De zo fraaie sleper die in de 45 jaar van haar bestaan nog nimmer grote averij had opgelopen, zonk in enkele minuten met het achterschip naai" de bodem van de haven. Toegesnelde sleep boten konden voorkomen dat de 'Elbe' naar stuurboord zou kapseizen en wisten zo erger te voorkomen. Onmiddellijk werd van alle kanten hulp geboden. Zowel de rederij Kotug als Smit Salvage werden bij de berging betrokken. De bokken 'Taklift 3' en de 'Matador' werden gewaarschuwd en gingen prompt onderweg naar Schiedam. De machineka mer van de 'Elbe' stond volledig onder water en ook delen van de accommodatie in het middenschip liepen vol. Om vijf uur 's middags was de 'Taklift 3', na onderzoek van de schade door de duikers, ingespannen en kon men beginnen met het lichten van het achterschip. Een 'patch' om het gat van 3x3 meter aan stuurboord te dichten, was al in bestel ling. Pompen werden op het bergings vaartuig 'Jacomina' in gereedheid gebracht. Gedurende de nacht werd de 'Elbe', met behulp van de inmiddels op het voorschip eveneens in stelling gebrachte bok 'Matador' zodanig opgeta keld, dat het gat boven de waterlijn kwam, waarna in de ochtend de 'patch' werd aangebracht. Vervolgens werden de pompen aangezet en om drie uur in de middag was de 'Elbe' weer drijvende en konden de bokken weer naar huis. De schade is vooral binnen in het schip bijzonder groot. De vrijwilligers, die nu ruim twee jaar met ongelooflijk veel inzet aan het schip hebben gewerkt, stonden werkelijk met betraande ogen dit schouw spel gade te slaan. (Ik kan me dat als geen ander voorstellen wanneer de 'Hudson' dit zou overkomen, waar velen zich al vijftien jaar voor heb ben ingezet; dan knapt er iets van bin nen.) Vrijwilligers zijn met grote waterstofzui gers aan de gang gegaan om de grootste smurrie te verwijderen. De gasolie uit de machinekamer heeft alles binnen vies en glad gemaakt. Men kan aan de wanden zien hoe hoog het water binnen heeft gestaan. Het meubilair' en de vloerbedek king is er inmiddels uitgesloopt en binnen is het ene trieste bende. Door de klap werd de koelwaterpomp van de stuur boord hoofdmotor een meter opgescho ven. De beide motoren werden na het lichten van de 'Elbe' snel geconserveerd door gespecialiseerde bedrijven. Deze werden geheel of gedeeltelijk uit elkaar gehaald en watervrij gemaakt. De elektrische installatie moet als verloren worden beschouwd, waarbij komt dat er niets meer van deze materialen uit de jaren vijftig te vervangen is. Het is er gewoon weg niet meer. Het doel van de vrijwilligers was toch dat het schip in oorspronkelijke zou worden gebracht. In hoeverre dit nu nog zal luk ken, is nog niet bekend. Zeker is dat de draad weer wordt opgepakt en men met man en macht bezig is de schade te her stellen en dat men verder gaat met restau reren. Eerst dus uithuilen en daarna opnieuw beginnen. Besprekingen zijn gaande met het Haven- museum (eigenaar van de 'Elbe'), de Stichting Maritieme Collectie Rijnmond (beheerder van het schip) en de rederij van de 'Fairpartner'. Binnen zeer korte tijd gaat de 'Elbe' voor de tweede maal het dok in. Dan zal de 'patch' weer wor den verwijderd en de stuurboordzijde worden gerepareerd. Naast de averij aan stuurboord is er ook schade aan bak- boordzijde. Door de klap van de 'Fair partner' werd de 'Elbe' tegen de palen van de kade gedrukt. De kracht was zo groot dat de palen in de 13 mm dikke scheepswand staan gedrukt. Inmiddels is bekend dat de totale restauratie, zij het met een grote vertraging, doorgaat. Emotioneel kwam deze klap heel hard aan, wanneer men bedenkt dat er ook waardevolle foto's en diverse scheepsmo- dellen in vitrines en dergelijke mee onderwater gingen. Onherstelbaar beschadigd! Toch blijkt het weer, de mensen die ooit Hollands Glorie vertegenwoordigen, laten het er - zelfs bij zoveel pech - niet bij zitten! Het bestuur van de Stichting 'Help de Hudson' zal aan de 'Stichting Maritieme Collectie Rijnmond' de 'Hudson' ter beschikking stellen voor de diverse besprekingen aangaande de 'Elbe', en waar nodig hulp verschaffen tot opbouw van deze historische zeesleepboten. Met dank aan het sleepvaartmuseum, de heerN. Ouwehand. Schiedam, Maarten Bezuijen SSS 0i;i Ig:

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 10