EIIAI1DEI1-I1IEUWS r" Er is betreffende het neerstor ten van vliegtuigen gedurende de Tweede Wereldoorlog op Goeree-Overflakkee geen ern stiger geval te vermelden dan dat van de twee Engelse Hali fax bommenwerpers die el kaar in de vlucht raakten. Beide toestellen behoorden tot het 78ste squadron van de R.A.F, en waren die vrijdag middag opgestegen van de basis Breighton Yorkshire in Engeland. Deze gegevens zijn bij navraag in Londen beves tigd. Afschuwelijk gevolg .^C^,_ De slachtoffers Laatste rustplaats Herdenkingsbijeenkomst Bezoek P.S. Andere getuigen PAGINA 8 VRIJDAG 8 OKTOBER 2004 Achthuizen-Oude Tonge 6 oktober 1944 Onmiddellijk na de aanraking duikelden de twee toestellen hulpeloos naar beneden. Een 'mid-air collision' wordt dit genoemd (colli sion is botsing). Ze vlogen aanvankelijk in formatie in oostelijke richting over Flakkee heen. Het was 6 oktober 1944, ongeveer half vijf in de middag. De weersomstandigheden waren bewolkt maar droog. Het gebeurde kon men vanaf een groot gedeelte van Flakkee aanschouwen. Vanuit Sommelsdijk heb ik het zelf ook zien gebeuren. Hemelsbreed is dat zonder nevel of mist heel goed mogelijk. Wij begrepen op afstand dat er op het moment iets verschrikkelijks aan de hand was. We schat ten de afstand tot aan het gebied van Achthui- zen of iets meer naar het zuiden, net boven de Krammer. Het bleek boven de polder Kram mer te zijn gebeurd. De oorzaak zal wel nim mer bekend worden, de gebeurtenissen volg den elkaar daar ook te snel voor op. Volgens de heer W. Terhoeve uit Oude Tonge vloog de één over de romp van de ander en raakte dit toestel. Terhoeve was met de paarden van zijn vader aan het ploe gen in de niet geïnundeerde Krammerpolder. Hij zou gaan uitspannen toen het drama zich boven hem voltrok. Eén van de twee Halifax toestellen explodeerde in de lucht en viel uiteraard in stukken naar omlaag. Het ande re toestel stortte brandend neer en kwam in het geïnundeerde bouwland terecht van de Grote Bloksepolder. Neergestort zijnde explodeerde ook dit toestel door het ontplof fen van bommen die zich nog daarin bevon den. Beide toestellen vlogen even tevoren nog met hun volledige bommenlast hoog in de lucht op weg naar Gelsenkirchen in wes telijk Duitsland. De inzittenden van het eerste toestel waren doordat het in de lucht was geëxplodeerd ver spreid en werden op flinke afstand van elkaar op de begane grond gevonden. Twee van hen zijn op het land van Terhoeve terechtgeko men, één voor en één achter hem. Hun voe ten waren ontbloot, kennelijk was het schoei sel tijdens de val afgerukt. Ook de andere bemanningsleden zijn in de naaste omgeving gevonden. Van het andere toestel zijn zeven personen gevonden van wie één persoon bij na totaal verbiand was. Op het stoffelijk overschot van deze ongelukkige vlieger bevonden zich begrijpelijkerwijs geen identi teitspapieren. Van de overige verongelukte personen zijn wel alle papieren gevonden. Het brandend neergestorte toestel is gevallen op het erf van de boerderij van A. J. van Vugt. Gedeelten hiervan zijn verspreid aan getroffen in het omliggende land. De staart van het toestel is bij de boerderij van J. Noordermeer teTechtgekomen. Tekening van Krijn Vogelaar Volgens de heer P. van Noord uit Oude Ton ge lag in dit staartstuk nog het lichaam van de staartschutter. Een staartschutter zat in zo'n kleine ruimte dat er alleen kleine men sen geschikt voor waren. Zijn parachute hing achter hem en moest in geval van nood eerst aangegespt worden, zodat veel van deze schutters het niet hebben overleefd. Zij wer den bij de R.A.F. 'Rear-end Charlies' ge noemd. Terhoeve heeft later met zijn paarden grote stukken van het vliegtuig van zijn land weg gesleept. De heer G. W. H. van Dis uit Achthuizen heeft ook beide bommenwerpers al wente lend naar beneden zien storten en noemde het een zeer dramatische gebeurtenis. Dichtbij zijn woning aan de Bloksedijk heeft hij dit alles aanschouwed. De heer W. Kroon uit Sommelsdijk, toen in Zuidzijde woon achtig was eveneens getuige van dit ver schrikkelijke ongeluk. Kroon ging er op die 6e oktoberdag vanuit dat een op hoger niveau vliegend toestel averij had opgelopen en naar beneden stortte en daardoor het staartstuk van een onder hem vliegende bommenwerper raakte. Het staartstuk brak af met het gevolg dat beide toestellen naar beneden vielen. Spoedig daarop was Kroon ter plaatse. Van de bemanningsleden was slechts één man aan wie uiterlijk niets te zien was. Boven zijn borstzak zag Kroon de naam van de vhegenier staan, waarvan hij zich nog steeds de initialen J.A.M, kon herinneren, welke toebehoorden aan John Allen Mc.Killop. Het slachtoffer lag toen al op één van de boe- renwagens die in gereedheid waren gebracht voor het vervoer van de stoffelijke resten. De overigen waren allen zwaar verminkt. De stoffelijke resten van de bijeengebrachte bemanningsleden zijn op boerenwagens door de heren A. Fluit en J. van den Berg naar een loods van de heer S. de Korte uit Oude Tonge vervoerd en werden daarin opgebaard. Direkt daarop is men met het maken van de kisten begonnen. Ook werd begonnen met het graven van een gemeen schappelijk graf voor deze lijken. Uit een bewaard gebleven summier rapport, opgemaakt door de gemeentesecretaiis van Oude Tonge, de heer C. Slobbe, dat was opgetekend uit de mond van getuige L. Ver- olme, de gemeentebode, het volgende: de stoffelijke overschotten werden ter aarde besteld aan de noordzijde van de Nederlands Hervormde Kerk, naast het graf van de vijf Engelse vliegers die op 21 juli 1944 in Oude Tonge de dood hadden gevonden en daar reeds begraven lagen (zie Eilanden Nieuws d.d. 23 juU 2004). De twee in gebruik zijnde begraafplaatsen van Oude Tonge waren door de inundatie onbereikbaar geworden. In de namiddag van 7 oktober 1944 om Herdenkingsbijeenkomst op 3 mei 1946 te Oude Tonge. 16.00 uur werden de lichamen van de geï dentificeerde bemanningsleden gekist. Twee uren later om 18.00 uur werden zij in stillen eenvoud begraven. Dat was slechts één etmaal na de onverklaarbare botsing tussen de twee Engelse bommenwerpers boven oost Flakkee. Door de kommandant van de Grentzschutz werd geen publiek toegelaten. De bevolking van Oude Tonge was echter voor het meren deel sinds februari 1944 geëvacueerd naar elders. De bemanning van het Halifax vliegtuig MKIII, code LW 511 EY-U van het 78*- squadron bestond uit de volgende personen: 1. JohnB. Anderton 23 jaar 2. John R. Charley 20 jaar 3. Charles R. Clement 23 jaar 4. Charies W. Crawford 24 jaar 5. John Divers 19 jaar 6. Donald S. McGregor 23 jaar 7. Albert Reilly 22 jaar Uit dit toestel werd als vermist opgegeven: 8. Robert Heugh 22 jaar RAF 1568930 Zijn lichaam zal niet geïdentificeerd kunnen zijn... De bemanning van de Halifax MKIII, code LL 588 EY-0, eveneens van het 78"= squadron, bestond uit de volgende personen: RAF 1685678 RAF 424912 RAF 1532013 RAF RAF RAF RAF 183801 1822288 176376 1673687 Bovendien werd op elk graf een witgeschil- derd kruis geplaatst voorzien van een naam. Deze gedenktekens werden onthuld tijdens een plechtige bijeenkomst op 3 mei 1946. Er werden toespraken gehouden, bloemenkran sen gelegd en er werd gezongen door een dubbelmannenkwartet onder leiding van dirigent J. van den Heuvel. Na de plechtig heid buiten, was er een bijeenkomst in de Nederlands Hervormde kerk. Later zijn de stoffelijke resten te Oude Ton ge opgegraven en daarna herbegraven op de War Cemetry te Bergen op Zoom. Hier volgt de preciese opgave van hun laatste rust plaats: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. graf20A12 1. Guy W. Habgood 22 jaar George E. Kemp 22 jaar John A. McKillop 30 jaar Alan Moss 29 jaar Raymond L. Stanley 23 jaar George H. Tilbum 19 jaar RAF 1399598 RAF 1866112 RAF RAF 1361194 1115114 RAF 176376 RAF 1591010 Pas op 8 september 1945 werd tussen de wrakstukken van de Halifax LL 588 EY-O het stoffelijk overschot gevonden van Harold Lockett. Zijn stoffelijk overschot werd echter begraven op de Algemene Begraafplaats van Den Bommsl. In graf- nummer 14, een Militair Rijksgraf, ligt tot op de dag van vandaag het lichaam van ser geant airgunner H. Lockett nog steeds be graven, ver van zijn vrienden. Het graf wordt nog steeds verzorgd dvoor de heer C. Buscop uit Ooltgensplaat. Buscop brengt ieder jaar een rapport hierover uit aan de Oorlogsgraven Stichting te Den Haag, adres: Postbus 85981, 2508 CR. Buscop doet dit werk geheel vrijwillig en zijn werk wordt ook gecontroleerd. In het N'oorjaar van 1946 werd rondom de 18 graven op de noordzijde van het kerkhof der Ned. Herv. kerk (het noodgraf) een wit geschilderd houten hekwerk geplaatst. 9. 10. 11. 12. 13. Sergeant A. Reilly Sergeant C. R. Clement Sergeant G. H. Tilbum Sergeant J. B. Anderton Sergeant G. W. Habgood Sergeant A. Moss Sergeant J. A. McKillop Sergeant J. Divers Sergeant G. C. Kemp Flight-officer C. W. Crawford graf20B 9 Flight-officer R. L. Stanley graf 20B10 Flight-officer D. S. McGregor graf20Bll Sergeant J. R. Charley graf 20B12 graf20B graf 20B graf20B graf20B graf 20B graf 20B graf20B graf20B 8 Zij rusten in vrede! De familie P. Terhoeve uit Oude Tonge heeft na de oorlog contact onderhouden met de moeder van sergeant Albert Reilly, Hij was boordmecanicien. De moeder van Guy Wilfred Habgood heeft contact onderhouden met de heer C. Kamerling, P.T.T. beambte te Oude Tonge. Mevrouw Habgood heeft aan de Nederlands Hervormde kerk van Oude Tonge haar bijbel nagelaten waarvan één der koperen sloten ontbreekt vanwege een bom bardement op Londen. Mevrouw Habgood overleed in 1988 op 90- jarige leeftijd. De archievaris van het 78* Squadron van de RAF, de heer John W. Erricker heeft met zijn vrouw Norma in 1996 enige dagen bij de familie Hoogzand-van Nimwegen gelo geerd. Uiteraard werd er een bezoek gebracht aan de War Cemetry te Bergen op Zoom. "We shall never forget our boys", verzucht te mister Erricker (we zullen onze jongens nooit vergeten). Verder brachten wij een bezoek aan de familie G. W. H, van Dis aan de Bloksedijk te Achthuizen. Van Dis wees de locaties aan waar de twee Engelse Halifax bommenwerpers waren neergekomen. Zes oktober 1944, zestig jaar geleden. De toen 14-jarige Jaap de Vos Dirkzn. en de Ifrjarige Nel Holleman (thans mevr. Abresch) beiden uit Oude Tonge, waren op die 6e oktobermiddag bezig met het melken van de koeien van hun respectievelijke ouders toen hoog boven hen die verschrik kelijke botsing plaatsvond. Nog geen 1000 meter hemelsbreed zagen zij het ene toestel al draaiend om zijn as naar beneden storten terwijl het andere toestel in de lucht explo deerde. Nadat zij de koeien, ieder vier, had den gemolken, gingen zij terug naar huis in Oude Tonge. Daar vernamen zij dat er iets onvoorstelbaars was gebeurd. Arend Stander van de gemeente kwam bij Dirk de Vos paard en wagen 'bestlelen' om evenals de hierboven reeds genoemde perso nen, de lichamen van de omgekomen vliege niers te vervoeren van de plaats des onheils naar de loods van De Korte. Het is te gruwelijk om te verwoorden hoe de wagenmenners hun droeve last over de dij ken naar Oude Tonge moesten vervoeren. Joh. P. den Braber uit Ooltgensplaat was met ongeveer 40 kinderen op die te gedenken 6e oktober 1944 op de landerijen bezig met oogstwerkzaamheden. De kinderen uit de gezinnen die met speciale vergunningen na de inundatie van februari 1944 nog in het 'natte gebied' waren achtergebleven kregen onderwijs in twee cafe's. De schoolgebou wen stonden onder water. In café 'Hui- brechtse' en in café 'De rode dop' ontvingen de kinderen zo goed en zo kwaad als dat ging hun lessen. Van de onderwijzers was onder andere de heer J. C. Broere aanwezig bij het hulpwerk op de akkers. Boven hen zagen zij tal van formaties bommenwerpers overvlie gen in oostelijke richting. Uit één van die formaties kwamen twee met bommen gela den toestellen met elkaar in botsing met alle gevolgen van dien. Brokstukken van het geëxplodeerde toestel kwamen zelfs tussen de op de vlucht geslagen kinderen terecht. Het was een wonder dat niemand van de kin deren gewond is geraakt toen zij renden naar een nabij gelegen poldersloot om enige dek king te zoeken. Ook Piet Jacobs Adrianuszn. was daar als jongen aan het werk. Hij dacht aan het snij den van peenzaad. Overal in de omgeving vielen de brokstukken neer, na de meervou dige explosies van dat ene toestel. Drie motoren waren terecht gekomen op het land van Joh. van Nieuwenhuijzen in de Galathesepolder. Die zijn later met een rup stractor uit de grond gesleept en wegge voerd. Eén motor was neergeploft op het land van Adrianus Jacobs in de Kruispolder. Diezelfde landbouwer vond later nog een kogelvrij vest en foto's van de omgekomen vliegeniers. Deze overblijfselen heeft Jacobs bij de gemeente afgegeven. De foto's zijn door de familie in Engeland ontvangen. Piet Jacobs zelf heeft dekking proberen te vinden door zich dicht tegen een weer- machtspaal aan te drukken. Van angst weet een mens soms niet wat hij doet, maar gelukkig. Piet bleef, evenals alle andere bur gers in dat gebied tijdens die catastrofale gebeurtenis, ongedeerd. D. Hoogzand

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 8