Overdenking K Ervaringsdeskundigen gaven diepgang aan Lagerliuisdebat over alcoliol en drugs Krulstocfit naar LeMiMgrad .Kjkvenster Hulphond uit de Heilige Schrift EIIAI1DEI1-I1IEUW5 HET Uitslagen Damclub 'Denk en Zet' VERVOLGVERHAAL 20 Blik op kerk ^^y en samenleving Lj Kerk en Wereld Rioleringsservice - Camera-inspectie :ï*i ZISN eUNOEN HUN OdOmNl MNniiGaFwas HEM OP OE a(tEM7 Maandag 4 oktober 2004 Goddelijk berouw "Spreken is zilver. Alcohol onderschat "ifa-i^a-erilogie deel l JOH. Q VEENHOF PAGINA 5 VRUDAG 8 OKTOBER 2004 - Aantrekkingskracht - Het grote gevaar Het kan voor niemand die kerkelijk meeleeft nog nieuws zijn dat er in ons land een dis cussie aan de gang is over de vraag hoe de kerk in deze samenleving zich moet presen teren. Kort gezegd: de kerk moet zich niet in de eerste plaats aantrekkelijk maken voor de wereld, maar haar grootste zorg moet zijn hoe Christus haar ziet. Het is allemaal begonnen met een artikel van prof. dr. A. van de Beek, die de vraag stelde waar we de mensen bij willen hebben, bij onze groep, of bij Christus? De kerk doet vaak onbewust haar best om zich zo aan te passen aan haar omgeving dat zij geloof waardig wordt en dat het niet meer van haar geld: 'Gij geheel anders'. Daarop heeft de bekende theoloog Alister Mc Grath gereageerd. Hij was het met de strekking van het betoog wel eens, maar - zei hij - iedere generatie wil datgene aan God geven waarvan zij denkt dat het het bes te is. Wat niet betekent dat wij God moeten dienen met gebruikmaking van de taal van de 16e eeuw. Hoe gaat dat in een discussie? De een ziet veel in de visie van Van de Beek, de ander vindt dat Mc Grath ook wel een beetje gelijk heeft. In die geest verschenen verschillende artikelen in de kerkelijke pers. Het heeft niet zoveel zin deze discussie nog eens helemaal over te doen. Het kwam er wel op neer dat het een het ander niet uitsluit. De kerk is er in de eerste plaats voor Christus en als het goed is, zal zij, de Bruid, haar Bruidegom willen behagen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet uitmaakt welke indruk zij maakt in deze wereld. Er moet van een gemeente aan trekkingskracht uitgaan. In deze discussie is een onderwerp aange sneden waarmee de kerk altijd weer moeite heeft. De Kerk is uit de duisternis van haar bestaan geroepen tot Gods wonderbaar licht. Als zodanig is zij anders dan de wereld om haar heen. Tevens zijn de leden van de gemeente geroepen om als lichten te schij nen 'temidden van een krom en een ver draaid geslacht' Het geeft altijd een zekere spanning het Woord zuiver en rein te bewaren en tegelijk - wat we vandaag noemen - een zekere 'uit straling' te hebben op de ongelovigen, opdat die door ons Woord en door onze wandel voor Christus en Zijn Koninkrijk gewonnen mogen worden. Het gevaar dreigt steeds dat we als kerk de boodschap aanpassen, zodat die aantrekkelijk wordt voor de wereld! Maar daaruit blijkt toch te weinig vertrou wen in de kracht van het Woord, dat immers de wereld overwint! In de 17e eeuw was er al de klacht dat de kerk zó ver met de wereld meeging dat de wereld in de kerk was gekomen. Dat gevaar moeten we ons steeds bewust zijn. Waarnemer Tel. 0187 - 483983 06 - 50201599 Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. In een discussie over dromen, welde de waag op, of blinden hun dromen kunnen zien, dan wel op een andere manier beleven. Weet u dat? Antwoord: Gezien uw studie en uw brief weet u al, dat wij onze dromen werkelijk 'zien' en dat onze ogen achter de gesloten oogleden de gedroomde actie volgen, door horizontale en verticale beweging. Met de elektro-encefalograaf kan men die snelle bewegingen van ons oog in lijnen op papier vastleggen. Met zo'n e.e.g. kan worden vast gesteld, dat personen die van hun geboorte af al blind zijn, hun dromen niet met de ogen zien, maar waarnemen met hun andere zin tuigen. Zij tasten in hun slaap met hun vin gertoppen de vormen af, luisteren en ruiken. Wie bij zijn geboorte wel kon zien, doch later blind werd, kan in de regel wel zijn dro men blijven zien. Meer hierover vindt u in het interessante boekje 'Slaaphoudingen en de slaaptaal van het lichaam' door de arts Samuel Dunkell, uitgave Meulenhoff Amsterdam, Volgens mijn grootouders zou een oud ser vies, dat zij van hun familie erfden, nog uit de tijd van Napoleon stammen. Hierbij een kleurenfoto, waarop het bladgoud duidelijk te zien is. Is dit echt Napoleontisch Antwoord: Nee, dank zij die duidelijke foto's is daar op te zien, dat dit een Bieder meier servies is uit de periode tussen ca. 1820 - 1850. Napoleontisch zou het wezen, als het gemaakt was tussen 1804 en 1815De Empirestijl kende wel gouden biezen, maar nog niet in deze vorm. Maar zo'n Bieder meierservies is tegenwoordig ook een kost baar bezit! Die naam stamt uit een serie gedichten van de Schwabische schoolmees ter Gottlieb Biedermaier (gepubliceerd in de 'Fliegende Blütter'), wiens eigenschappen kenmerkend waren voor die periode nS Napoleon Bonaparte: burgerlijkheid en bekrompenheid, gezapigheid en sen timentaliteit. De brede gouden banden op de kannen wijzen op het tijdvak van voor 1830. Jammer, dat u geen foto hebt gemaakt van de onderzijde van kannen en schoteltjes met merk en signatuur, dan hadden wij wat meer van de maker kunnen vertellen. In aardewerk en ook in metalen kopjes ont staat een bruine aanslag van de thee, die je moeilijk wegspoelt. Wat raadt, u ons aan? Antwoord: Een oude bruine aanslag kun je wegwassen met citroenzuur, maar dat geeft altijd extra werk. Thee met wat melk geeft geen aanslag. Als u de kopjes gelijk na het drinken afwast, spoelen ze sneller schoon. Kies anders theeglazen. Die zijn in prakti sche houders met oortje verkrijgbaar. De bremstruiken langs onze voorgevel moe ten nodig worden ingekort. Nu hoorde ik vertellen, datje brem niet mag snoeien. Hoe moet ik die struiken dan afremmen? Antwoord: Een bremstruik verdraagt ingrij pende snoei maar slecht. Niet dat ze dan te hard gaat groeien en geen bloemen meer vormt, maar ze kan er van dood gaan. Brem is namelijk een plant die nog heel dicht bij de MIDDELHARNIS/ SOMMELSDUK Hieronder volgen de uitslagen van de vierde ronde, gehouden op maandag 4 oktober: W. Vroegindeweij - H. H. Verolme ....O - 3 B. du Pree - M. KlinkO - 3 J. A. Nipius - KoeseO - 3 A. V. d. Veer - C. Spee1 - 1 J. Lodder - R. JacobsO - 3 J. Jordaan - A. VerolmeO - 3 J. A. Dekker - R. van Rijnberk3-0 J. van Hoorn -1. MackloetO - 3 Vroegindeweij liet zich in zijn partij tegen H. H. Verolme al snel op zijn recjfiter vleugel opsluiten. Daardoor maakte hij het zichzelf erg moeilijk. Hij verloor een stuk en niet veel later door een mooie combinatie van Verolme de partij. B.du Pree deed het heel aardig tegen Klink. Deze wist met enkele stukken en een dam voor een voorsprong op te bouwen, maar ook Du Pree wist een dam te behalen. Het was echter niet genoeg om Klink te verslaan. Deze ging met de volle buit naar huis. Nipius had het al gauw moei lijk tegen de sterk spelende Koese. Hij moest met een nederlaag genoegen nemen, A, van der Veer en Spee zijn spelers die aan elkaar gewaagd zijn. Het ging vrijwel gelijk op met wisselend voordeel. Het werd uiteindelijk remise. Lodder heeft nog steeds de juiste vorm niet gevonden. In de partij tegen Jacobs ging het heel de partij gelijk op, maar in een remisestand verloor Lodder op de klok. Dat leverde Jacobs weer een paar kost bare punten op. Jordaan heeft nog niet veel geluk gehad in dit seizoen. Hij speelt goed tot aan het eindspel. Dan laat hij nogal eens een steekje vallen. Zo ook tegen A. Verolme, die daardoor de strijd in zijn voordeel beslis te. Dekker had deze avond aan Rijnberk een niet al te lastige tegenstander. Toch is er bij onze debutant al iets van een vooruitgang te bespeuren. J.v. Hoorn maakte tegen I. Mac kloet een oude, bekende fout. Dat kostte hem zijn partij en de eerste plaats in het algemeen klassement. cMste\\\k-rr\aatschappeïïjk.Q I \/rouvjenbeweg\ng De christelijk-maatschappelijke vrouwenbe weging Passage houdt donderdag 14 oktober haar maandelijkse bijeenkomst. Plaats is het Dienstencentrum Companen aan de Doetin- chemsestraat te Middelharnis. Aanvang 19.30 uur. Gastspreekster is mevrouw Karen Schip pers. Zij is M.S.-patiënte en heeft een zgn. 'hulphond'. Mevrouw Schippers komt vertellen over deze bijzondere hond die haar in staat stelt zo zelfstandig mogelijk te leven. U bent op donderdagavond 14 oktober a.s. van harte welkom. natuur staat en die kent geen snoei, tenzij u de vraat van bepaalde dieren aan planten zo wilt noemen. De snoei is pas opgekomen bij de kweek door mensen die veiregaande eisen gingen stellen aan vorm, formaat en groeiwijze van sierstruiken, vruchtbomen, enz. U mag van uw brem dus alléén de lang ste takken wegnemen, voor zover die werke lijk het uitzicht door de ramen belemmeren en mits er genoeg ander hout in elke struik overblijft. 'toen berouwde zulks de Heere. Amos 7 3 De profeet Amos trekt ten strijde tegen de schijnvroomheid en onzedelijkheid in Noord-Israël onder de regering van Jerobe- am II. Op scherpe wijze striemt Amos de misstanden, die er heersen. Als een brullen de leeuw treedt deze eenvoudige boer uit Tekoa koning Jerobeam en het volk tege moet. Amos predikt Gods gerechtigheid en het oordeel. Juist omdat het de profeet te doen is om het behoud van het volk. Amos ziet dat het oordeel van God dreigend nadert in het beeld van de door de Heere gefor meerde sprinkhanenplaag. En dat drijft hem tot het gebed, ja, tot een iimig smeekgebed. Amos is begaan met zijn volk en daarom bidt hij de Heere om aJFwending van Zijn toornende en straffende hand. Amos weet, dat, waimeer de Heere naar recht handelt, niemand en niets zal gespaard blijven. En dat drijft hem des te meer tot de troon van Gods genade. Amos pleit voor zijn volk, hij bidt om de vergeving van de zonden. Want de zonden van het volk zijn de oorzaak van Gods toom. En dat ziet Amos. Maar kan het gebed van een zondig mens de afwending van Gods toom bewerkstelligen? Heeft het gebed van Amos zoveel kracht en zoveel inhoud dat de Heere dit gebed ver hoord? Kan de Heere aan oprechte smeekge beden Zijn oor lenen? Ook als wij zo bidden en smeken? Wij zingen het toch: 'Maar neen, daar is vergeving altijd bij U geweest; De tekst zegt; 'toen berouwde zulks de Heere.' Het gebed van de rechtvaardige ver mag veel. Het gebed van de rechtvaardige brengt Gods ontferming in beweging. Het gebed van de rechtvaardige doet de Heere zeggen ten aanzien van Zijn oordelen: 'Het zal niet geschieden.' In het catechisatieboekje van Hellenbroek staat de vraag: 'Is God veranderlijk of onver anderlijk?' Het antwoord zegt: 'onverander lijk,' Maleachi 3 6: 'Ik, de Heere, wordt niet veranderd.' En de volgende vraag luidt: 'Nochtans wordt aan God berouw toege schreven?' En dan luidt het antwoord: 'Dat berouw is in God maar een verandering in Zijn werk; niet in Zijn wil en wezen zelf.' Onbegrijpelijk mysterie! God heeft berouw! Ja echt, het staat in Gods Woord. Een berouw van eeuwigheid! 'toen berouwde zulks de Heere.' En dat - o eeuwig wonder - op het gebed van een smekend en pleitend, maar schuldig volk. Wat groot, wat een wonder! Kunt u er bij, dat God ook over u genadig wil zijn? Och nee, maar het geloof van Gods kind zegt; amen! Gods kinderen ervaren het dat de Heere berouw heeft en dat Hij berouw toont tegen over Zijn volk. 'Ja, onze God ontfermt Zich op t' gebed.' Dat gebed is een middel, waar mee zij als een kracht van het geloof de roe de van het oordeel uit de hand des Heeren nemen. En dat Goddelijk berouw, waardoor Gods oordeel verandert in ontferming, komt op duidelijke wijze tot uiting in het kruis van Christus. Zonder dat kruis en zonder die Christus was het oordeel onafwendbaar over elke zondaar. Maar wie de Borg en Zaligma ker Jezus Christus mag zien bezwijken onder het oordeel van God over de zonde van het ganse menselijke geslacht, die mag ook aan schouwen dat in het volbrachte Middelaars- werk Gods toom is gestild, 'toen berouwde zulks de Heere.' Ja, God heeft berouw over al degene, die het oordeel van God over zijn zonde en schuld leerde zien in het licht van Gods heiligheid en zijn toevlucht leerde nemen tot de Middelaar Gods en der mensen. Die mens krijgt ook te ervaren dat in Christus het oordeel van God geweken is. Van nature; een kind des tooms; in Christus; een kind Gods. Mijn lezer, hebt u die oordelen van God wel eens mogen aanschouwen als een Amos? Dan is ook het gebed van Amos je niet vreemd. Dan ken je ook dat smekende worstelen om vergeving. Dan grijpt ook u in uw gebed het hart van de Heere aan. Dan pleit ook u op de trouw van de Heere jegens Zijn volk. Maar dan waarschuw je ook als AÏnos voor de oordelen van God vanwege de zonde. Dan durf je ook alleen nog maar te pleiten op dat enige offerlam, de Heere Jezus Christus. Dan is Hij je enige Toevlucht, want in Hem is Gods toom gestild. In Hem is de gramschap van de Heere geblust. 'Hij maakt, op hun gebeden, Gans Israël eens vrij Van ongerechtigheden Och, dat ook uw bede is: 'Zo doe Hij ook aan mij.' Dan zult u ervaren wat het zeggen wil: 'toen berouwde zulks de Heere.' St. W.L.S. OUDE TONGE - Een twintigtal men sen, waaronder hulpverleners, ouders, huisartsen en de plaatsel^ke politie waren maandagavond bijeengekomen in het gemeentehuis van Oude Tonge, waar het netwerk verslavingspreventie een Lagerhuisdebat over Alcohol en Drugs organiseerde. De jeugd, om wie het toch allemaal was begonnen, schit terde helaas door afwezigheid. Dat gemis werd echter ruimschoots gecom penseerd door de aanwezigheid van enige mannen en vrouwen die 'versla ving' aan den lyve hadden ondervon den en er ook de stryd mee hadden aangebonden. Zij spraken openlük over hun ervaringen, waardoor de avond een ongekende diepgang kreeg. Na een welkomstwoord van wethouder Peter de Vries van Welzijn van de gemeente Oost- flakkee nam avondvoorzitter Johan Cahuzak de taak van discussieleider op zich. Om een idee te geven waar het deze avond om zou gaan speelde Cahuzak enige fragmenten uit zijn theaterstuk "Aap op je rug". Op humo ristische wijze zette hij de wederwaardighe den van een konijntje neer, dat reddeloos aan drugsverslaving verloren gaat. Aangrijpend was vervolgens het gedeelte waarin de - dodelijke - gevolgen van alcohol in het ver keer werden aangegeven. In het laatste frag ment kwam de problematiek van een moei zame vader/zoon relatie aan de beurt. Johan Cahuzak schreef het theaterstuk in 1992 en heeft het daama voortdurend geactualiseerd. "Ik heb me inmiddels in de loop der tijd heel grondig in de problematiek van dmgs ver diept. Toen ik de teksten ging schrijven ging er werkelijk een wereld voor me open. Een wereld die heel onthutsend is! Zelfs voor mij, terwijl ik toch als vader en als leraar het gevoel heb midden in de jeugd te staan," ont hulde Cahuzak. Met de voorstelling, die ongeveer 40 minuten duurt, bezoekt hij zowel de bovenbouw van de basisscholen als het voorgezet onderwijs. Doelstelling daarbij is om met humor en aansprekende voorbeelden de jeugd te confronteren met hun eigen houding ten opzichte van riskante genotmiddelen. "De jeugd reageert soms heel direct op mijn voorstelling, ook met emoties, omdat sommige situaties wel eens heel herkenbaar overkomen. Daarom wil ik ook altijd dat er docenten bij mijn voorstel ling aanwezig zijn." Na de korte voorstelling was het de beurt aan de aanwezigen om te reageren op de stelling "Spreken is zilver, zwijgen is goud". Wordt er, als het gaat om dmgsverslaving, teveel hierover gezwegen op dit eiland? "Het lijkt veiliger om er maar niet over te praten," meent een moeder van een experimenteren de tienerdochter. Zij denkt dat ouders vaak niet op de hoogte zijn van wat hun kind uit spookt omdat de omgeving het niet aan de ouders vertelt. Een vader van een verslaafde zoon merkt op dat hij het voor zichzelf en anderen verborgen hiield omdat hij ervan overtuigd was dat het wel goed met zijn zoon zou komen. Daarin werd hij gesterkt door zijn geloof. Zijn optimisme is uiteinde lijk uitgekomen, zijn zoon is na 15 jaar ver slaving nu al vier jaar clean. Deze vader werkt inmiddels als vrijwilliger voor de Stichting In de Vrijheid, een christelijk opvangcentmm voor verslaafden in Wemel- dinge. Het werk van deze stichting is te ver gelijken met dat van Stichting De Hoop in Dordrecht, zo bleek uit de reactie van Harry van der Zaag, preventiemedewerker van De Hoop. Ook hij was van mening dat er nog steeds veel te weitiig openlijlc gesproken wordt over dit onderwerp, maar 'dat gebeurt in feite overal'. Huisarts Nijhoff uit Oolt- gensplaat signaleert vooral ouders die bij hem om hulp vragen voor hun kinderen, die dan vaak al flink verslaafd zijn. De opmer king dat het weghalen uit de oude omgeving wel wil heipen, wordt gestaafd door een andere aanwezige. Deze oud-Rotterdammer is jarenlang verslaafd geweest, maar is nu al gemime tijd afgekickt. In het opvangcen tmm in Wemeldinge leerde hij zijn vrouw kennen. Samen zijn zij uit het dal gekomen. Daarbij heeft de religie bij hen een grote rol gespeeld. "Wij hebben veel kracht geput uit ons geloof," aldus het tweetal. De vraag is dan aan Vincent de Knegt, pre ventiemedewerker van DeltaBouwman, of religie inderdaad zo'n grote rol kan spelen. "Verslaving is een soort oimiacht om met het leven om te gaan. Haal je de drugs weg, dan val je in een gat. Het geloof vult dat gat op, maakt dat de mensen weer in balans komen. Maar je kunt ook in evenwicht komen door veel te sporten of je toe te leggen op bepaalde hobby's. Naar mijn mening kan het geloof soms ook weer barrières opwerpen als het gaat om communicatie tussen ouders en kinderen. Ouders zijn traditioneel, de jongeren willen de wereld in. Het blijven communiceren is de basis om je kind op te voeden en te sturen," aldus De Knegt. Over dit onderwerp, commu nicatie met je kinderen, wordt vervolgens uit gebreid van gedachten gewisseld. Want ook communiceren moet je leren, meent een ouder. En kinderen moetje ook weerbaar kun nen maken, nee leren zeggen, meent een ander. Het gevaar van drugsgebruik Ugt op de loer want het is hier op het eiland overal ver krijgbaar. Het is hier een wezenUjk, groot pro bleem, voegt weer iemand anders toe. Vol gens De Knegt wordt in het preventieproject dat sinds 1 januari gestart is op Goeree Over- flakkee veel aandacht besteed aan voorlich ting, meningsvorming en vaardigheden om je te weer te stellen. Ook de tentoonstelling Kic ken, Stressen en Ontspannen die tot 8 oktober in de bibhotheek van Oude Tonge te zien is, draagt hiertoe bij. En hoe ga je om met het gebraik van alcohol? Naast dmgsverslaving is ook alcoholgebmik een probleem, omdat dit vaak door de ouders wordt onderschat. Alcoholgebmik wordt sociaal geaccepteerd. Kinderen drinken ech ter op steeds jongere leeftijd. Het alcoholper centage in ogenschijnlijk onschuldige drank jes als Breezers wordt onderschat. Ook veel verkeersongevallen zijn te wijten aan alco- holmisbmik. "Ik ben de Bob, ik heb alleen Breezers gedronken" wordt wel eens gezegd. Tijdens de discussie hierover vertelt een man zijn indringend en ontroerend verhaal als alcoholverslaafde, die vrijwel op eigen kracht deze verslaving te boven is gekomen en nu al anderhalf jaar geen dmppel meer drinkt. Hij wordt met respect bekeken, hoe wel hij zichzelf anders beziet. Het Lagerhuisdebat is een avond geworden waarin open is gesproken over veel onder werpen, zo sluit tenslotte wethouder De Vries de avond af. Graag wil hij een vervolg aan deze avond geven door mensen op te roepen zitting te nemen in de werkgroep die zich met deze problematiek bezig houdt. Het is ook mogelijk om zich op een later tijdstip aan te melden bij Cor Meyboom van de gemeente Oostflakkee. 7&- Men haast zich om buiten de gebouwen in de schuil plaatsen te komen. De gewonden die niet kunnen lopen, worden naar de kelders getransporteerd. Daar wacht men af wat er gaat gebeuren. Nog geen vijf minuten later klinkt zacht gezoem van vele vlieg tuigmotoren. Afweergeschut begint te blaffen. Dan gaat er een zwakke siddering door de grond als de eerste bommen vallen. Het nabij gelegen station, dat al grotendeels is verwoest, wordt nog eens grondig onder handen genomen. Maar wat lang verwacht werd en waaraan men met angst dacht, geschiedt eveneens. De stellingen waaraan een gedeelte van de arbeiders werkt, worden gebombardeerd. De zwakke opstellingen doorstaan het geweld niet. De laatste verdedigingslinie voor Duitslands grenzen wordt kilometer na kilometer door een tapijt van bommen verwoest. Veel gedwongen arbeiders en tewerk gestelde vrou wen weten tussen het inslaan van de bommen te vluchten. Onder hen zijn Adelheid Bergmayer en Gerda Holsmacher. Ze hebben dergelijke dingen al meer meegemaakt. Ze laten zich vallen en kruipen dan weer verder. Meter voor meter, verder van het geweld vandaan dat de wereld schijnt te vernietigen. Langer dan een uur blijft het bombardement aan houden. Nu eens vallen de bommen dichtbij, dan weer verder weg. Tijdens zo'n onderbreking, waarbij de mensen wat op adem komen, komt weer het praatje: Er zijn para chutisten aan het landen. Even later; Het is een voorbereidend bombarde ment, waarna de Russen zullen aanvallen. Al deze dingen dragen er toe bij dat de stemming op paniek begint te lijken. 'We moeten hier vandaan eer de Russen komen', gilt een krijsende vrouwenstem. Men weifelt. De SS is in de buurt en enkel de naam al doet velen in hun schulp kruipen. Er zijn een paar vliegtuigen neergeschoten. De bemanningen hebben zich met hun parachutes kun nen redden. Maar deze vliegers, die uit de branden de toestellen zijn gesprongen en door een toeval even zijn gezien, doen het gerucht ontstaan als zou den er luchtlandingen plaatsvinden. De gedachte aan vluchten is nu bij een ieder aanwe zig. Zenuwachtig wacht men af tot het ogenblik zal komen waarop ze deze plaats des onheils kunnen verlaten. Maar als het bombardement beëindigd is, worden de mannen bij elkaar gedreven en de selectie begint. Slechts een klein percentage wordt voor de front- dienst afgekeurd; zelfs soldaten met één arm zullen nog eens tegen de Russen moeten vechten. De mannen moeten wachten op een ogenblik waar op ze vervoerd kunnen worden. Het station ligt in puin en zal niet meer hersteld kunnen worden. Het is wel zo goed als zeker dat voordat men daaraan kan beginnen, de Russen allang over de grens zullen zijn. De SS-ers houden de soldaten goed in de gaten. Niemand mag de kans krijgen om er tussenuit te knijpen. Men wacht twee dagen, terwijl de stenraüng onder de soldaten steeds gespannener wordt. De SS-ers die hen bewaken, lopen met de vinger aan de trekker. Nog steeds is er geen manier gevonden om de sol daten naar het front te brengen. Eveneens is het een grote vraag, waarmee deze kerels bewapend moeten worden. Het is bekend dat grote troepen vluchtelin gen vanuit Polen Duitsland binnensfromen. Zelfs legereenheden keren uit Polen temg om aan de gren zen van het rijk een laatste verdedigingsgordel op te werpen. Russische vliegtuigen komen en vallen onbarmhartig Duitse transporten aan. Het is nu duidelijk: Het front nadert de grenzen van het rijk dat duizend jaar had moeten bestaan, maar dat na zes jaar oorlog aan het eind van zijn krachten is. Hier en daar heerst paniek. De SS-ers hebben een sol daat, die zijn zenuwen niet meer de baas kon, terecht gesteld. Dit ook als voorbeeld voor de anderen. Maar toch, het behoud van het leven is bij velen sterker dan de angst voor hun bewakers. Telkens weten er enkelen of groepjes te ontsnappen, die naar het westen vluchten. Op de wegen is het een kom- plete chaos. Massa's vluchtelingen, van huis en haard verdreven, zoeken hun heil ergens in het wes ten, waar ze hopen veiligheid te zullen vinden. En dan is het zeker. De Russen zijn in aantocht. De SS-ers die de soldaten willen dwingen zich hoe dan ook voor het vaderland in te zetten, zien hun moeite niet beloond. Het enige waar de gewonden belang bij hebben is vluchten. Aan het front hebben ze al genoeg Russen gezien, zodat het verlangen naar een hernieuwde kennismaking totaal ontbreekt. In hun bmutheid schiet de SS willekeurig een aantal mannen neer. Maar dan wordt het hen toch te benauwd en plotseling zijn de heren verdwenen. Nu begint de grote uittocht. Bijna niemand heeft iets mee te nemen. Alles wat ze hebben is het naakte lijf om dat te behouden zetten ze alles op het spel. arl-Heinz en Franz liggen uitgeput achter een verwoeste tank. De strijd is hevig geweest, maar de Russen hebben hun omsin geling voltooid. Er is een bericht naar Berlijn gezonden met het verzoek te mogen uitbreken. De kans daartoe is nog aanwezig daar de ring nog niet al te hecht is. De laatste munitie wordt verdeeld en bevelen gege ven. Meer dan vijftigduizend man en enkele pantserkorp sen zijn door de Russen omsingeld. 'En dit moet helaas het einde zijn', zucht Franz. Karl-Heinz geeft geen antwoord, maar knijpt zijn ogen half dicht en spuwt dan krachtig van zich af. 'Ze willen uitbreken, maar dat zal ten koste gaan van een ongekend aantal doden. Weet je Karl, ik geloof dat we beter mee kunnen stoppen. Als we hier uitkomen, zullen we over een paar dagen weer in de voorste linies liggen. Nu hebben we het er nog levend afgebracht. Maar eens zullen ze ons ook te grazen nemen. Ons bataljon is op een paar man na gesneuveld en wanneer je de kansen berekent, heb ben wij al te veel geluk gehad. Het kan niet anders of nu zijn wij aan de beurt.' Karl zoekt in zijn zakken en diept daaruit een pakje sigaretten op. 'Hier, steek maar eens op.' Hij presenteert Franz een sigaret. 'Luister!' Franz gaat geschrokken rechtop zitten. 'Hoor je dat?' 'Ja, ook dat nog.' Karl komt ook in beweging. Ze luisteren naar het eentonig zoemen dat uit de verte naderbij komt. 'Vliegtuigen!' 'Ja, maar ze komen van de verkeerde kant.' {wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5