De voorbede i efe PREDIKBEURTEN Huizen EIIAtlDBI-raEUWS EIIAtlDEtl-niEUWS Stadskoor en kinderkoor Goedereede in concert Grote bingo in Bommelstee De Puriteinen Jaarlijkse concert avond 'Advendo' Cursus Geestelijke Vorming Open ochtend 'Van Vrouw tot Vrouw' In de kerkdienst In de eigen gemeente Een gastpredikant De kern Wat ervan verwachten? Zondag 10 oktober 2004 Kerkelijke bijeenkomsten Den Bommel Adviseur Raad van State kritisch over Maasvlakte DEN HAAG - De Stichting advisering bestuursrechtspraak (Stab) van de Raad van State heeft een kritisch rap port geschreven over de uitbreiding van de Maasvlakte met 1000 hectare haven- en industrieterrein. Zangavond in Kapelle-Biezelinge J.M.J. Kieviet Voorlichtingsavond van het Astma Fonds over Klassieke Homeopathie PAGINA2 VRIJDAG 8 OKTOBER 2004 De titel herinnert vooral aan wat zondag in de kerkdienst gebeurt; meestal in de mor- gendienst. Soms, in bijzondere omstandig heden of om een uitzonderlijke reden ook in de tweede dienst, hetzij die 's middags of 's avonds plaatsvindt. Overigens hoeft dankzegging en voorbede niet tot de eredienst op zondag beperkt te worden. Het is evengoed mogelijk beide ook een plaats te geven in het gezins- of in het persoonlijke gebed. Dat zal zeker het geval zijn als het om zorgen en noden gaat van een gezins- of familielid. Ik zou zeggen: er zal geen voorbede in de kerk gevraagd worden als die ook niet in de familie- of gezinskring plaatsvindt. Ik voeg daar nog aan toe: ook in het persoonlijke gebed van de enkeling. Meestal zal voorbede in de enge kring van gezin of familie ook betrekking hebben op een lid van die kring. Toch hoeft de voorbe de zich daartoe niet te beperken. Ik heb als predikant van mijn eigen gemeente meer dan eens gevraagd of de kerkgangers de voorbe de wilden overnemen; dat wil zeggen: mee nemen naar huis, om ook daar als enkeling of gezin de voorbede vanuit de kerkdienst voort te zetten. Dan kuimen we echt spreken van een biddende gemeente. Het gaat mij in deze column over wat de voorbede voor de betrokken persoon of famiUe betekent, en hoe de voorganger in de kerkdienst die voorbede met de gemeente doet. Bijna had ik geschreven: hoe hij de voorbede vanuit zijn hart in de mond neemt en uitspreekt. Zelf heb ik dertien jaar in de gemeente (een tweetal) gewerkt en dikwijls voorbede en dankzegging mogen doen voor zorgen, ziek ten en vreugden, verhoring in de eigen gemeente. Nu ik elke zondag in weer een andere gemeente voorga, ervaar ik het doen van de voorbede als anders dan in eigen gemeente. Wat is dan het verschil? Niet dat je als pre dikant het gebed niet serieus zou nemen. Wel dat je - in het algemeen gesproken - degene voor wie je bidt niet kent. Als gast- predikant heb je met de zieken geen contact gehad. Misschien dat dit ook wel gezegd moet wor den van de eigen predikant. Er kunnen zich onverwachte gebeurtenissen voordoen, ten gevolge waarvan persoonlijk contact vóór de zondag niet mogelijk is. Ik heb het altijd betreurd wanneer ik in eigen gemeente voorbede of dankzegging moest doen zonder dat ik degene(n) wie het betrof persoonlijk had gesproken. Ik denk aan een ernstig ziek kind. Hoe goed is het niet dat de predikant thuis of in het ziekenhuis dat kind heeft bezocht en daar al met hem of haar gebeden heeft, Zo'n ontmoeting thuis of waar dan ook, zal de intonatie van het gebed beïnvloeden. Ik wil niet zeggen: de intentie. Die zal wel dezelfde zijn, of de predikant al dan niet met het kind contact heeft gehad. De intonatie zal toch verschillend zijn. De dominee kan na een bezoek persoonlijker ingaan op de situatie van het kind. Dat geldt voor ouderen des temeer. Toch begon ik met een kind, omdat de voorbede in de gemeente vaak gevoelig hgt. Wat is het een voorrecht als de predikant dan met het kind zelf gesproken en gebeden heeft. Dat geeft aan de voorbede in de gemeente een persoonlijke toon. Ik besef heel goed dat het niet altijd mogelijk is jongeren of ouderen vóór de zondag van de voorbede persoonlijk te bezoeken. Toch lijkt het me gewenst dat de predikant er zijn best voor doet. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zou ik als predikant kort voor de zondagmorgen con tact met het gezin of de familie zoeken, om de voorbede zo zorgvuldig mogeUjk af te stemmen op de situatie van de betrokkene. De lezer zal zich kunnen voorstellen dat het, in het licht van het voorgaande, voor een gastpredikant niet zo gemakkelijk is de voorbede te doen. Hij kent inmiers de per soon in kwestie niet, noch de familie. Hij weet vaak weinig van de gezinsomstandig heden en het verloop van de ziekte. Daarom vind ik het verstandig dat de voor bede tot de avonddienst wordt uitgesteld, als dan de eigen predikant voorgaat. Ik maak dat meermalen mee en kan me daar goed in vin den. Het kan niettemin voorkomen dat de gastpredikant gevraagd wordt voorbede of dankzegging te doen. In dat geval is het gewenst dat de scriba wat informatie verstrekt over degene voor wie gebeden moet worden. De maak het meerma len mee dat een scriba eigener beweging al informatie verschaft op het briefje dat je als predikant krijgt. Je kunt dan als gastpredi kant nog enige nadere informatie over de betrokkene(n) inwinnen. Dit laatste acht ik noodzakelijk. Een gastpre dikant kent die zieke en diens familie niet. Toch moet hij voor hen bidden. Dan is bre dere informatie nodig. De scriba zal die aan dragen. De predikant kan daar aanvullend om vragen! Vooronderstelling voor het voorgaande is wel, dat de predikant tijdig voor de dienst in de kerkenraadskamer is. Het lijkt mij voor een kerkenraad om onrustig te worden als de dominee op het nippertje binnenkomt. Dan zie je in de ogen van medebroeders de vraag: zou hij op tijd komen? En indien niet, wat moeten we dan? Soms kan een doininee er niets aan doen dat hij op het laatste moment binnenkomt. Toch zeg ik: laat een predikant rekening houden met oponthoud onderweg. En zondagsmor gens is het toch niet zo druk? Ik heb er als voorganger een genoegen in dat ik soms als eerste in de kerkenraadskamer ben; en dat na een afstand van heel wat meer dan tien kilo meter gereden te hebben. Misschien denkt een lezer: Dit in zekere zin nog de buitenkant. Wanneer komt u tot de kern? Ik kan die vraag billijken, al moet ik erbij zeggen dat het voorgaande niet onbelangrijk is. De kern is: Wat doen we als we de voor bede vragen en uitspreken en wat mogen we daarvan verwachten? Voor mij als predikant moet de voorbede voor een gemeentelid even intens zijn als voor een persoonlijke nood of behoefte. Onbekendheid met de persoon in kwestie maakt dat wel moeilijk. Toch zou ik dat als predikant als een nood-zaak formuleren. De situatie van degene wiens naam wordt genoemd moet bekend en door je heen zijn gegaan. De moet eerlijk bekennen dat ik als dominee dat niet bij elke voorbede zo beleef. Is dat niet het geval, dan voel ik me voor God en de mensen tekortschieten. Je moet als voorganger de nood op je ziel gebonden weten. U zult vragen: Geeft dat geen spanning? Ja zeker, maar zonder die spanning kun je nau welijks echt voorbede doen. Nog een vraag: Wat mag de gemeente en vooral de patiënt daarvan verwachten? Eén ding staat vast. Ik ontleen het aan Psalm 10:14. 'Gij ziet het immers; want Gij aan schouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geve'. Verhoring betekent niet altijd: verkrijgen wat je vraag, maar wel dat God het over neemt in Zijn handen. En Gods handen zijn altijd sterker dan onze moeite en verdriet. Hij laat moeite en verdriet niet uit Zijn hand vallen, omdat we van Gods handen mogen weten als van de doorboorde handen van Jezus Christus. De voorbede in de kerk is bedoeld om onze noden, ziekten en zonden in die handen kwijt te raken. Als het goed is worstelt de dominee in de voorbede samen met de gemeente, totdat hij de zorgen en ziekten daar neergelegd heeft. W. H. VELEMA OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.30 uur kand. D. C. Flapper, Staphorst en 18.30 uur kand. G. R. Mauritz uit Rot terdam. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. G. R. Mauritz en 18.30 uur kand. D.C. Flapper - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. Mast - Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. T. C. Guijt, Hardinxveld-Giessendam en 18.30 uur ds. J. Blom, Katwijk - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat la 9.00 en 10.45 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam en 17.00 en 18.45 uur ds. C. Gielen, Middelhamis. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 uur ds. D. A. Snijder en 17.00 uur ds. A. A. W. Boon, Rrabbendijke - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur kand. W. M. van de Linden, Ridderkerk en 19.00 uur ds. A. van Vuren, Barendrecht - Ger. Kerk 10.00 uur da. H. B. Graafland en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en 18.00 uiu: kand. H. Lasche, Staphorst. Woensdag 13 oktober: 14.30 uur ds. J. G. Blom, bevestigingsdienst en 19.30 chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden Is een uitgave van UitgeTersmaat- schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)485736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdljk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE; tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitmgstermljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur; J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 1440 e-mail; J.Villerius@gebr-dewaaI.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18.50 Per jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 uur ds. P. Korteweg, intrededienst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 14.30 uur ds. mevr. A. Worst, herdenkingsdienst 100-jarig bestaan - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. P. van der Aa, Numansdorp en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur smdent Van Manen - Ziekenhuis: 14.30 uur ds. C. G. Kant. HERKINGEN-Herv. Gem. 10.00 uur kand. T. Rietveld, Ridderkerk en 18.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool' 10.00 uur ds. A. van Wijk en 18.30 uur ds. W. J. Tennissen, Meüssant - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDUK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R. W. van Mourik, opening winter- werk en 18.00 uur ds. W. Meijer, Yerse- ke - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. H. Talsma, Middelburg - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. G. Ch. Duinker - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp, Jeugddienst - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur G. Meijerink. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. A. van der Sluijs, Rotterdam en 18.00 uur ds. A. P. Voets Herv. Gem. (ihv) aula Chr. Scholengemeenschap 'Prins Maurits' 9.30 uur ds. C. Gielen en 17.00 uur ds. J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter, v.m. bediening HeiUg Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. P. Blok - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur leesdienst en 14.30 uur ds. G. A. den Broeder. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. A. P. Voets en 18.00 uur ds. H. J. Stoutjesdijk, Dordrecht - Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 9.30 uur kand. M. Klaassen, Rhenen en 18.00 uur kand. M. Diepeveen, SteUendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit, bevestiging ambtsdrager en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron', 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARE^GVLEET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Belder en 18.00 uur ds. H. L. Versluis, Ameide - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. J. Geluk, Rotterdam en 18.00 uur kand. M. de Wilde - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. J. Becker. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur ds. L. de Wit. Vrijdag 15 oktober 2004: 14.15 uiu- dr. T. E. van Spanje, inzege ning en bevestiging van het huwelijk van Reinier van der Veer en Henny Meijer - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. J. Kot, Borssele en 16.00 uur kand. G. J. Blan- kers. Woudenberg - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer K. Baas en 18.00 uur ds. G. A. Trouwborst LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. WiDemsen. Met ingang van 13 oktober organiseert de SWO weer de kerkelijke bijeenkomsten in 't Westerlicht, Oranjestraat 35a te Den Bom- mel.Ds. Doomeweerd gaat deze begeleiden. Aanvang 15.00 uur. Kosten 0,75. Het kinderkoor 'Kadosj' en het Christelijk Stadskoor 'Goeree' geven op 9 oktober een concert in de kerk van Goedereede. Het belooft een gevarieerde avond te worden waarbij een ieder van harte welkom is. Het kinderkoor Kadosj bestaat uit ongeveer 15 enthousiaste kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar, die wekelijks repeteren o.l.v. Berdien Dekker. Met veel inzet worden leu ke kinderliedjes geoefend en een aantal daarvan wordt op 9 oktober uitgevoerd. Het Stadskoor Goeree staat o.l.v. Jaap de Geus. Dit gemengde koor bestaat inmiddels 7 jaar en heeft in die tijd een uitgebreid repertoire opgebouwd. Tijdens het concert zullen dan ook verschillende liederen ten gehore worden gebracht. Daarnaast zal het stadskoor een bijzonder werk van Heinrich Schütz uitvoeren. Hieraan zullen 3 solisten medewerking verlenen. De begeleiding zal, naast een klavecimbel, bestaan uit 2 fluiten, waardoor de muziekstukken beter tot hun recht komen. Het is dan ook zeer de moeite waard om dit concert bij te wonen. Het orgel wordt bespeeld door Johan van Broekhoe- ven. Het concert op 9 oktober begint om 19.30 uur. De toegang is gratis. Op woensdag 20 oktober organiseert de plaatselijke commissie van Den Bommel van de SWO een grote bingo in de Bommel stee. Aanvang: 14.00 uur, de zaal is open om 13.30 uur. De kosten zijn 3,00. Tevens wordt er een verloting gehouden, de lootjes kosten 4 voor 0,50. Aanmelden bij mevr. L. Lokker, tel. 611449. De Stab, de belangrijkste adviseur in rechts zaken die bij de Raad van State dienen, con stateert dat de toekomstige Europese normen voor fijn stof en stikstof niet gehaald zullen worden. Dat komt deels omdat de normen nu al worden overschreden. In 2010 worden de luchtkwahteitseisen in Europees verband aangescherpt. Uitbreiding van de Maasvlak te betekent dan ook de normen in en rond het Rijnmondgebied niet gehaald zullen worden. De Stab betreurt het dat het kabinet in de PKB Mainportontwikkeling Rotterdam, waarin de uitbreiding van de Maasvlakte is geregeld, geen aandacht heeft besteed aan de gevolgen voor de luchtkwaliteit. De strengere luchtkwahteitseisen die in 2010 gaan gelden, zetten de ontwikkeling van nieuwe bedrijventeneinen op losse schroeven. Vrijwel overal in Nederland wordt nu al de norm voor fijn stof, samen met stikstofdioxyde de grootste boosdoener, overschreden. In 2010 worden de eisen dus strenger. In twee recente uitspraak zette de Raad van State een streep door belangrijke projecten omdat de luchtkwahteitseisen niet gehaald dreigen te worden. Het ging daarbij om de spitsstroken langs de A2 en een bedrijven- tertein in Hendrik Ido Ambacht. De PKB Mainportontwikkeling werd giste ren bij de Raad van State aangevochten door een groot aantal omwonenden, organisaties en bedrijven. Uitspraak van de Raad van State volgt binnen zes weken. Op zaterdag 30 oktober wordt er een zang avond gehouden in de Ned. Herv. Kerk. te Kapelle-Biezelinge. Op deze avond wordt medewerking verleend door het bekende Mannenkoor 'Ethan' en het kinderkoor 'David' uit Yerseke. Daarnaast is er ruimte gemaakt voor samenzang van psalmen. De avond wordt geopend en gesloten door Ds. J.W. Verweij uit Yerseke, terwijl de lei ding van het geheel berust bij de heer T.W. Kruithof, hoofd voorlichting en fondswer ving van de Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK). Hij zal ook kort iets vertellen over het werk van de SDOK en met name het hulpverleningsproject 'Christenen Noord- Korea'Hiervoor is ook de collecte bestemd. De avond begint om 19.30 uur en de toegang is vrijOverigens kunnen ook giften worden overgemaakt op Rabobankrekeningnum-mer 38 52 87 445, t.n.v. St. De Ondergrondse Kerk, o.v.v. 'Christenen Noord-Korea'. Voor inlichtingen kunt u en jij bellen naar de SDOK: 0183 - 561186 (dhr. Kruithof). Gewoon, huizen. U weet wel van die min of meer luxe onderkomens waar de Nederland se bevolking in woont en leeft. Ze worden in sommige streken in meer of minder grote getale gebouwd. Bij elkaar noemen we dat wijken. Niet van elkaar verwijderd. Als dat wel het geval is staan de huizen in een bui tengebied en dat is een schaars goed in ons land. Die huizen krijgen de meest exotische namen. Wat dacht u van: mimosa, parlan do, sonate, cadenza of morendo. Het galanthus en defermate zijn er ook. Dichter bij huis vinden we Lotus en Jasmijn, Kam perfoelie, Eik en Kastanje. Eilander zag door de bomen het woonbos niet meer. Een hui zenrij werd een rij bomen en omgekeerd. Al die verschillende bladeren maakten het nog ingewikkelder. Maar met koopmanspand en dijkwoning wordt de wereld weer een stuk overzichtelijker. Na de plaggenhutten en de eenvoudige arbeiderswoningen, statige grachtenpanden waren voor de gegoede bur gerij, kwamen portiek- en galerijflats in zicht. Eengezinswoningen, de beruchte split-leveb en de maisonnettes zijn woning types van de jaren zestig. Villa en bungalow zijn oud en nieuw tegelijk. Met Atlanta- appartementen sluiten we deze summiere opsomming af. Maar de mens moet toch ergens huizen? Zeker. Maar de huidige trend om ieder stulpje van een of andere verkoopnaam te voorzien slaat alles. Daar komen de woon- concentraties nog eens bij. Het is alles of niets. Een bomenbos in de vorm van hui zen. Diversiteit er nog onvoldoende. Het is nog al te vaak: koekoek-één-zang. De mees te puien lijken op elkaar als twee druppels water. Maar je kunt er wonen. In de vogel- buurt. Koekoekstraat 1. In ons land dromen velen van een luchtkasteel, een hutje op de hei, een exclusief pent-house of een huis op het water. Voor weinigen is zo'n woon- droom weggelegd. Maar doorgaans zijn we tevreden. Houden, zo! Huisje-boompje beestje. Blijf dichtbij huis. Ga niet te snel ver-huizen. Eigen huis is goud waard. Op een smalle strook van de noordelijke Califomische kustlijn groeien reusachtige bomen, de zogenaamde 'Redwoods'. Het zijn veruit de grootste levende voorwerpen op aarde. Sommige ervan zijn meer dan 110 meter hoog en hebben een omtrek van meer dan 18 meter. Deze Redwoods zijn ontzag wekkend. En zijn er bij die meer dan duizend jaar oud zijn. Wie oog in oog met deze bomen staat en probeert er tegen op te zien, die voelt zich nietig en klein. In het boekje waarvoor ik vandaag aandacht vraag, trekt de schrijver, dr. J.I. Packer, een vergelijking met een ander soort reuzen, de Engelse Puriteinen. Zij leefden tussen 1550 en 1700, met enkele uitlopers. Zoals de Red woods de aandacht trekken omdat zij ver boven andere bomen uitstijgen, zo rijzen de gerijpte en geharde geestkracht van de grote puriteinse predikers als een soort vuurtoren voor onze ogen op, ver verheven boven de staat van de meeste christenen in de meeste tijden. In ieder geval van onze tijd en van onze cultuur. Dan zijn wij maar geestelijke dwergen, aldus Packer die zichzelf daarbij insluit. Prof. dr. J.I. Packer is een hoogleraar in de theologie, vele jaren in Engeland en later in Vancouver (Canada). Hij is de auteur van een groot aantal historisch-theologische stu dies, maar ook van stichtelijke boeken die gericht zijn op een groter publiek.'Voorbeel den daarvan, vertaald in het Nederlands, zijn: 'God leren kennen' en 'Jagen naar hei liging'. Hij is een groot kenner van het Engelse en Amerikaanse Puritanisme. Het Nederlandse boekje 'Geen zee te hoog' is een vertaling van een aantal hoofdstukken uit een veel dikkere uitgaaf 'God's Giants', dat ook wel verschenen is onder de titel 'A Quest for Godliness' (Wheaton, 1990). Ik houd me in deze bespreking aan het boekje in onze taal. De toon is persoonlijk en gedreven. Mooi is bijvoorbeeld dat de schrijver in zijn inlei ding aangeeft wat hijzelf van de puriteinse schrijvers heeft geleerd. Hij noemt dan onder meer dat hij er door hen achter is gekomen wat de zonde in zijn leven is. Hij heeft geleerd dat hij zichzelf niet kan ver trouwen. En ook nadat Hij de genade van God heeft leren kennen, moet hij zijn blij vende zondigheid onder ogen zien. Maar ook de soevereiniteit van God en de verlos sende ontferming van Christus heeft hij door de puriteinse geschriften leren kennen. Heel nadrukkelijk noemt hij hierbij het boek van John Owen 'De dood van de dood in de dood van Christus'. De ware godsdienst is niet mens-gericht, maar God-gericht. In de predi king van de Puriteinen blijkt dat het ten diepste niet gaat om mijn zaligheid, maar om de glorie van God. Wie door genade daar voor gewonnen is, ontvangt daarin ook de zaligheid. Want de eer van de Heere die mijn Schepper is, dat is de zaligheid! Zo zou er nog meer te noemen zijn, van wat Packer van de Puriteinen leerde en wat hij via dit boekje aan anderen wil doorgeven. Packer is ervan overtuigd dat de grote Puriteinen, ook al zijn ze gestorven, nog steeds tot ons door hun geschriften spreken. Ze hebben ons din gen te zeggen die wij juist in deze tijd hoog nodig moeten horen. Het Puritanisme was ten diepste een geeste lijke beweging, met een intense aandacht voor God en godsvrucht. Ze begon, aldus Packer, in Engeland met de Bijbelvertaler Wilham Tyndale, een tijdgenoot van Luther, nog voordat de (oorspronkelijk als scheld woord bedoelde) aanduiding 'Puritein' was uitgevonden. Het was een beweging, gericht op verdere hervorming van de kerk, per soonlijke vernieuwing van het hart en gees telijke opwekking. Niet voor niets werden de aanhangers getypeerd als mensen die het 'pure', het 'zuivere' wilden. Zuiverheid in de kerk, zuiverheid in de leer, zuiverheid in het leven voor God, zuiverheid in de per soonlijke dienst van de Heere. Ze hadden een vurige ijver voor God en ook een diep inzicht in het menselijke hart. In hun gedachten en levensopvatting stond niet de mens centraal, hoewel ze voor die mens veel aandacht hadden, maar centraal stond God Zelf en de claim die Hij op ons mensen legt. Ik noem nog enkele aspecten die Packer in hun geschriften heeft ontdekt: hun hoogach ting voor Gods soevereine majesteit was heel diepgaand; hun ontzag in het omgaan met het geschreven Woord van de Heere was diep en van blijvende aard. Ze hadden ook een diep inzicht in de manier waarop - 'de weg waarlangs' - de Heilige Geest tot het geloof en tot het nieuwe leven in Christus brengt. Maar evenzeer wisten ze op welk een wijze diezelfde Heilige Geest bewaart bij de verkregen verlossing. Wie waren die mannen? Packer illustreert zijn stellingen en bevindingen met verwij zingen naar hun geschriften. Daarbij klinken ook hun namen. William Tyndale noemde ik al. Hij heeft Engeland haar Bijbel in de lands taal gegeven. Te noemen is verder John Bradford, die nadruk legde op de vroomheid van hart en geweten. John Knox, de leeuw op de Schotse kansels, die zo ijverde voor de eer van God in de kerk van zijn dagen. John Hooper, met zijn warme en bewogen pasto rale aandacht voor de enkele mens; zo ook Edward Dering en Richard Greenham. Tho mas Cartwright, die veel aandacht had voor de Bijbelse eisen aan het kerkelijke leven. William Perkins en John Bunyan die ieder op eigen wijze een machtige invloed hebben gehad op de prediking en de geestelijke bevinding in het Engeland van hun dagen. Vooral zij hebben sporen getrokken die lang na hun eigen leven nog niet waren uitgewist. Aparte aandacht wijdt Packer aan een twee tal predikers wier geschriften ieder voor zich van een machtige betekenis zijn geweest: John Owen (1616-1683) en Jonathan Edwards 1703-1758). Ik volsta nu maar met het noemen van hun namen. Beiden zijn moeilijk te overschatten in hun betekenis voor het werk van God in Engeland en Noord-Amerika. In zichzelf nietige mensen, maar instrumenten in de hand van de Heere, die hen heeft willen gebruiken. Om hen en Gods werk door hen tot slot te typeren, citeer ik een enkel woord van de opwekkingspre diker Edwards: "De heerlijkheid van godde lijke kracht en genade steken met grote luis ter af tegen wat tegelijkertijd blijkt van de zwakheid van het aarden vat. Het behaagt God om de zwakheid en onwaardigheid van de persoon te tonen op hetzelfde moment dat Hij de uitmuntendheid van Zijn kracht en de rijkdommen van Zijn genade ten toon spreidt. N.a.v.: J.A. Packer, Geen zee te hoog. De actualiteit van het puriteinse ideaal. Uitgeverij Barnabas, Heerenveen (1977). Paperback. 159 pag. ISBN 90-5030-627-6. J.I. Packer, Among God's Giants. The Puritan vision of the Christian Life. Kingsway Publi cations, Eastbourne (1991). Paper back. 447 p. ISBN 0-86065-452-4. OOLTGENSPLAAT - Zaterdag 23 oktober hoopt het koor 'Advendo' uit Ooltgensplaat weer zijn jaarlijkse concertavond te houden. Als gastkoor is het koor 'That is 't' uit Hoog vliet bereid gevonden aan deze avond mede werking te verlenen. Dit koor staat onder lei ding van de ook op Goeree-Overflakkee bekende ditrigent Elly Bezemer, die ook de directie voert over het Politievrouwenkoor te Rotterdam dat moderne zangmuziek op een traditionele wijze brengt. Tevens bouwt Elly Bezemer een sohstencarrière op en zal zij ook in Ooltgensplaat als soliste een bijdrage geven aan het concert. Het geheel zal wor den begeleid door een combo. 'Advendo' zal een gevarieerd programma ten gehore bren gen, bestaande uit traditionals als 'Ave Ver- um'maar ook een selectie uit 'Ja zuster, nee zuster' en een aantal nummers die met vrij heid te maken hebben. Het concert wordt gegeven in verenigingsgebouw 't Centrum aan de Van Weelstraat in Ooltgensplaat. De zaal gaat open om 19.30 uur, het concert begint om 20.00 uur. De toegangsprijs voor niet donateurs bedraagt 3. Donateurs zul len een dezer dagen een uitnodiging toege stuurd krijgen. Toegangskaarten kunt u vooraf reserveren via e-mail: j.en.l@tisca- li.nl. De kosten worden bij het afhalen van de kaarten aan de zaal vertekend. Voor het 25e jaar gaat de Cursus Geestelijke Vorming weer van start. De eerste avond van de cursus 2004/2005 is op donderdag 14 oktober om 19.45 uur in de zaal achter de Chr. Ger. Kerk aan de Hoflaan te Middel hamis. Ds. P. den Butter hoopt deze avond te spreken over "Het emotionele leven van de Heere Jezus". De kosten voor de gehele cur sus bedragen 15,- en per avond 3,-. U wordt weer hartelijk uitgenodigd deze avond bij te wonen. OUDDORP - Woensdag 13 oktober wordt de open ochtend voor vrouwen gehouden. Voor deze ochtend is als gastspreekster Con- ny Kartsen uitgenodigd. Zij zal spreken over het thema 'Leven met een doel'. De koffie staat weer klaar vanaf 9.00 uur. Het programma begint om 9.30 uur en ein digt om ongeveer 11.00 uur. Het adres is: Doopsgezinde Gemeente, Dorpstienden 3 in Ouddorp. Neemt u ook uw kennis, buurvrouw en/of (schoon-)zus Klassieke homeopathie is een geneeswijze die uitgaat van een holistische benadering. Dat wil zeggen: de lichamelijke en de emo tionele toestand van een persoon zijn onlos makelijk met elkaar verbonden en worden beiden betrokken in de behandeüng. Luchtwegproblemen als astma kunnen via deze methode sterk verbeteren. Ieder mens krijgt daartoe een medicijn voorgeschreven wat specifiek voor hem geselecteerd is want geen twee astmapatiënten zijn hetzelfde. Homeopathie werkt aan de oorzaak van het probleem die kan liggen in o.a. erfelijkheid, allergie maar ook in emotionele factoren. Bij de NVKH zijn ongeveer 600 homeopa- ten aangesloten. De homeopaat Patricia Jan sen verzorgt de voorlichting in het restaurant van het ziekenhuis te Dirksland. De avond wordt gehouden op vrijdag 21 oktober en de aanvang is 20.00 uur en de zaal is open om 19.30 uur. De toegang is gratis. Tijdens de avond mag er niet worden gerookt en ook verzoeken wij u om geen parfum of afters have te gebruiken. Voor meer informatie kunt u bellen met tel: 0187-684905. i -• V

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2