Forse ingrepen doen tij in Oostflakl^ee lieren
ëiiahdeii-iiieuws
Uitnodiging
Ter inzage
nominaal
PAGINA 10
VRUDAG 8 OKTOBER 2004
"Het meerjarenperspectief 2004-2007 kondigde al zwaar weer aan. Maar dat de
gevolgen zo ernstig zouden uitpakken, dat had niemand voorzien. Konden we voor
2004 nog een sluitende begroting aan de raad presenteren, nu bieden we de pro
grammabegroting 2005 aan met een tekort van bijna 1,0 miljoen euro waarin al 0,5
miljoen aan bezuinigingen is verwerkt. Feitelijk spreken we dus over een tekort
van 1,5 miljoen euro. Om dit gat te dekken bieden wij de raad tegelijkertijd een be
grotingswijziging aan met de nodige dekkingssuggesties. Als de raad hiermee in
stemt, dan wel alternatieven hiervoor aangeeft, kan de begroting sluiten en voor
komen we onder preventief toezicht van de provincie te worden gesteld. Want dat
laatste mag geenszins gebeuren," valt wethouder Financiën Van der Valk met de
deur in huis.
Een financieel tel<ort voor 2005 en volgende jaren komt niet als een donderslag bij hel
dere hemel. Van der Valk: "We zitten midden in de zeven magere jaren. Om in de moei
lijke jaren, die voor ons liggen, de financiële eindjes aan elkaar te kunnen knopen, is er
in september 2003 al een bezuinigingswerkgroep aan de slag gegaan, die vrijwel iede
re uitgave van de gemeente tegen het licht heeft gehouden. Dat verschafte ons niet al
leen een goed inzicht waar eventueel nog wat te bezuingen valt. Het legde ook de vin
ger op enkele kostenposten, die we tot dan toe financieel minder goed in beeld hadden.
Zo'n kostenpost is bijvoorbeeld het onderhoud aan de vele gebouwen die de gemeente
heeft. Daarvoor is nu een jaarlijks bedrag begroot van 340.000 euro." Daarnaast gaat de
overdracht van rijkstaken bij veel gemeenten gepaard met grote financiële offers. Zo ook
in Oostflakkee. "Neem bijvoorbeeld de per 1 januari 2004 in werking getreden Wet Werk
en Bijstand. Voor de uitvoering daarvan geeft het Rijk de gemeenten een bedrag per in
woner. Gemeenten in wat zwakkere economische regio's, dan wel met een sterk ver
grijzende bevolking, zijn dan al snel in het nadeel. Een ander voorbeeld is de Wet Kwa
liteitsbevordering Rampenbestrijding. Vanzelfsprekend moeten hulpverleningsorganisa
ties als een gemeentelijke brandweer goed voorbereid zijn op hun taak. Maar de eisen
die deze Wet aan accommodaties en organisaties stelt, gaan wel heel ver. Voor de klei
nere gemeenten met een vrijwillige brandweer gaat die beoogde professionalisering re
latief veel geld kosten," geeft Van der Valk aan.
Alleen al het onderhoud aan gebouwen, de uitvoering van de Wet Werk en Inkomen, de
professionalisering van de brandweer en de korting op het Gemeentefonds, die mo
menteel al zo'n 300.000 euro per jaar bedraagt, zijn al goed voor een tekort van een slor
dige één miljoen euro.
Het einde aan de tendens om taken van het Rijk over te hevelen naar gemeenten is nog
niet in zicht. Om de afstand tussen burger en bestuur te verkleinen werd in de troonre
de zelfs bepleit om toch vooral op de ingeslagen decentralisatieweg door te gaan. Dat
dat geen loze woorden zijn, blijkt onder andere uit het feit dat de gemeenten per 2006
worden belast met de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Vele ge
meenten zien in deze tendens een verkapte rijksbezuiniging. We zouden het echter ook
kunnen zien als een kans om de rol van het lokaal bestuur te versterken.
Bezuinigen of inzetten reserves
Het geschetste beeld ziet er niet bepaald
rooskleurig uit. Gelukkig beschikt de ge
meente Oostflakkee over de nodige reser
ves en kan zij een stootje velen. Uit het
meerjarenperspectief blijkt dat ook de vol
gende jaren nog allesbehalve rooskleurig
zijn. Potverteren is dan ook het laatste wat
wij moeten doen. Van der Valk: "Met de
kennis en inzichten van de bezuinigings
werkgroep hadden wij al snel een half mil
joen aan structurele bezuinigingen gevon
den, zodat er nog een gat te dichten viel
van één miljoen euro." En ook daarvoor
zijn mogelijkheden. Naast de begroting
2005 biedt het college de raad tegelijker
tijd een begrotingswijziging aan, waarin die
opties zijn genoemd. Het is aan de raad
om deze suggesties al dan niet op 14 ok
tober a.s. over te nemen. Is dat niet het
geval dan staat de raad voor de uitdaging
andere opties aan te geven, dan wel in te
stemmen met het inzetten van resewes.
"Willen wij echter baas in eigen huis blij
ven, dan zullen wij uiteindelijk toch een
sluitende begroting ter goedkeuring aan
de provincie moeten voorleggen," licht Van
der Valk toe. Pessimistisch wat de toe
komst betreft is Van der Valk overigens
geenszins. "We kruipen uit een dal. Maar
willen wij de opgaande lijn vasthouden,
dan zullen we wel de moed moeten op
brengen om nu forse ingrepen te doen."
Voorgestelde bezuinigingsopties
Om de begroting sluitend te krijgen, legt
het college van burgemeester en wethou
ders de raad een begrotingswijziging voor
met de nodige suggesties. Voor 2005 be
draagt het totaalbedrag aan mogelijke be
zuinigingen 975.000 euro, voor het jaar
daarop 919.000 euro, voor 2007 615.000
euro en voor 2008 431.000 euro.
Als bezuinigingsmogelijkheden noemt het
college:
- het stopzetten van de financiële bijdrage
voor de uitwisseling met de Poolse zus
terstad Krasnystaw (10.000 euro per
jaar);
- het verlagen van de kosten van het be
roepskader van de brandweer (12.500
euro per jaar). Door meer samenwerking
te zoeken met omliggende gemeenten,
behoeft dit niet ten koste te gaan van de
kwaliteit;
- vanaf 2006 minder diensten afnemen
van de schoolbegeleidingsdienst (be
sparing 20.000 euro per jaar);
- met ingang van volgend jaar het budget
voor het welzijnsplan met 100.000 euro
korten;
- een verlaging van de subsidie ten be
hoeve van het peuterspeelzaalwerk (be
sparing 6.000 euro per jaar);
- een vermindering van de personeelslas-
isimsmmismamiSMmmmmm'rmmamrmmjmmmi
U bent hartelijk welkom op de verga
dering van de gemeenteraad op 14 ok
tober a.s. in het gemeentehuis. De ge
meenteraad zal zich dan buigen over
de programmabegroting 2005 en de
dekkingsopties bespreken. De raads
vergadering begint om 14.00 uur.
Wethouder Van der Valk heeft op deze
informatiepagina slechts een paar za
ken kunnen noemen. De krenten uit de
pap zogezegd. Heeft u belangstelling
voor de tekst van de programmabe
groting, of wilt u in detail de dekkings
opties inzien, dan kunt u deze downlo
aden van www.oostflakkee.nl. De be
groting ligt eveneens ter inzage op het
gemeentekantoor te Oude-Tonge, Ei-
senhowerlaan 1
totSMMifasrragjlBfMMi*^^
ten met een bedrag variërende van
232.500 euro voor 2005 tot 117.500 eu
ro in 2008. De realisatie daarvan wordt
bereikt door het selectief vervullen van
vacatures;
- door gebouwen af te stoten kan de post
onderhoud worden verlaagd met een be
drag van 150.000 euro per jaar.
Daarnaast denkt het college op het vlak
van efficiency nog een slag te kunnen ma
ken. Scherper en centraal inkopen bij
voorbeeld maakt het mogelijk jaarlijks een
bedrag van 88.000 euro te besparen. Een
wat terughoudender beleid ten aanzien
van het inhuren van juridische ondersteu
ning kan een besparing opleveren van
5.000 euro per jaar. Daarnaast zal de raad
zich moeten afvragen of voor de komende
raadsperiode weer een derde wethouder
noodzakelijk, is. Om het plaatje compleet
te maken legt het college de raad ook nog
enkele financieel technische suggesties
voor. Voor 2005 kunnen die een besparing
opleveren van 269.000 euro.
Inkomstenverhoging
Naast het bezuinigen op de uitgaven is
ook het verhogen van de inkomsten een
optie voor het verkrijgen van meer finan
ciële armslag. Met het oog op de dalende
koopkracht van de burger is het college
van mening dat daar zeer terughoudend
mee moet worden omgesprongen. Boven
dien is de belastingdruk voor de inwoners
van Oostflakkee ten opzichte van die van
de andere gemeenten op Goeree-Over-
flakkee al wat hoger. Landelijk gezien be
wegen de tarieven zich rond hét gemid
delde.
Bovenop de inflatiecorrectie van 1,5%
doet het college de raad de suggestie aan
de hand om de belastingen met uitzonde
ring van de afval- en reinigingsrechten nog
eens met één procent extra te verhogen.
Dit levert jaarlijks 17.000 euro aan inkom
sten op. Andere opties zijn de kosten van
bepaalde diensten sneller op een kosten
dekkend niveau te brengen. Te denken
■^,^l^i0t~wij het tij ie 'kerén^^
Afschaffing Zalmsnip
Om de minima in ons land enigszins te
ontzien, heeft de regering enkele jaren ge
leden de Zalmsnip ingevoerd. Nu het rijk
de broekriem fors aanhaalt, is deze tege
moetkoming met ingang van volgend jaar
afgeschaft. Om in het land geen rechtson
gelijkheid te lp =r eraan, staat het rijk
gemeenten zt.:\ j3 deze tegemoet
koming uit eigen middelen te betalen.
Kwaliteit van de dienstverlening
Ondanks een terughoudend beleid voor
wat betreft het invullen van vacatures
denkt het college de kwaliteit van de
dienstveriening op een hoger niveau te
kunnen brengen. Het internet speelt daar
in een grote rol. "Sinds vorig jaar kunnen
de inwoners van Oostflakkee bijvoorbeeld
een uittreksel uit het persoonsregister
thuis van achter hun pc aanvragen. Dit
bespaart dus een gang naar het gemeen
tehuis. Het uittreksel wordt toegestuurd als
mensen gebruik maken van de internet
kassa." Deze werkwijze willen wij meer en
meer uitbreiden. Daardoor kunnen wij met
minder mensen toch meer kwaliteit bie
den," legt wethouder Van der Valk uit.
Overigens wijst hij er op dat het venwach-
tingspatroon van de burgers wat de kwali
teit van de dienstverlening betreft in feite
overal in het land relatief hoog is. Bij de ta
ken die het Rijk de gemeenten opdraagt
behoort een zak met geld, die gemeenten
in staat stelt deze marginaal uit te voeren.
Het gros van de gemeenten, waaronder
Oostflakkee, neemt daar geen genoegen
mee en past uit eigen middelen het nodi
ge bij. Als het getij verloopt, worden ech
ter de bakens verzet. Dat kan gevolgen
voor de kwaliteit van de dienstverlening
hebben.
Van der Valk: "Dat laatste willen wij echter
als het even kan voorkomen. Daarom zijn
wij bewust op zoek om in samenwerking
met de andere gemeenten op Goeree-
Overflakkee bepaalde taken gezamenlijk
op te pakken. Voorbeelden daarvan zijn
het ISGO. Daarvoor Is het ISGO (Interge
meentelijk Samenwerkingsverband Goe-
Onr. zaakbelasting C
C
- zakelijk recht
3,52 -
3,57
- feitelijk gebruik
2,83 -
2,87
totaal -
6,35 -
6,44
Hondenbelasting
- eerste hond
62,00 -
63,00
- 2* en volgende hond
115,00 -
117,00
- kennel
345,00 -
350,00
Woonforensenbel.
- caravan
111,00 -
113,00
- woning
147,00 -
149,00
Rioolrechten
- per aansluiting
180,00 -
207,00
Afvalstoffenheffing
- eenpers. huishouden
147,00 -
158,00
- meerpers. huishouden -
220,00 -
237,00
- ophalen grofvuil
19,00 -
22,00
- bedrijfscontainer
358,00 -
385,00
1,42
1,41
1,42
1,61
1,74
1,45
1,80
1,36
15,00
0,05
0.04
0,09
1,00
2.00
5.00
2,00
2,00
27,00
7,48 -
11,00
7,73 -
17,00
15,79 -
3,00
7,54 -
27,00
De in deze tabel vermelde bedragen zijn gebaseerd op de door do raad vastgestelde uit
gangpunten als genoemd In de Kadernota. Om het tekort weg te werken doet het college de
raad de suggestie aan de hand de belastingen met uitzondering vem de afval- en reinigings
rechten nog eens met één procent extra te verhogen.
valt dan aan een verhoging van de kosten
van huwelijksvoltrekkingen en begraven.
De mogelijke extra opbrengsten hieruit
worden door het college begroot op
60.000 euro per jaar. Tevens doet het col
lege de suggestie aan de hand om het
rendement van gemeentelijk grondbezit te
verhogen, een drempelbedrag voor het
leerlingenvervoer in te voeren en de ten
nisverenigingen een hogere huur voor de
accommodaties te laten betalen. Deze
laatste opties zijn gedrieën goed voor een
bedrag van 25.000 euro per jaar.
ree-Overflakkee) nieuwe stijl opgericht en
per 1 januari 2005 de Stichting Openbaar
Primair Onderwijs Goeree-Overllakkee.
Daarnaast willen wij onderzoeken of we
ook niet tot een regionale commandostruc
tuur voor de brandweer kunnen komen.
Ook daarin komt ons beleid om met minder
meer te doen tot uiting."
Op stapel
Een terughoudend financieel beleid wil
overigens niet zeggen dat er volgend jaar
en komende jaren niets meer in Oostflak
kee op stapel staat. Een willekeurige
greep uit de vele zaken uit de Program
mabegroting 2005:
- Afronding
opknappen entree Ooitgensplaat
Door het aanbrengen van een verharde
middenberm en deze te voorzien van
bloembakken zal de entree van Ooit
gensplaat een totaal ander aanzien krij
gen. Overwogen wordt nog om de berm
aan de zuidzijde van een bomenrij te
voorzien.
- Ontsluiting bedrijventerrein Den Bommel
Een goede ontsluitingsweg van het be
drijventerrein staat al jaren hoog op de
agenda. Nu de gemeente er eindelijk in
is geslaagd de laatste benodigde gron
den aan te kopen, zal in 2005 de recon
structie plaatsvinden. De kosten daarvan
worden geraamd op een half miljoen eu
ro. De voorfinanciering neemt de ge
meente voor zijn rekening, al wordt er
wel gehoopt op een substantiële bijdra
ge uit het door de provincie beheerde
Ontwikkelingsfonds Bedrijventerreinen.
- Bedrijvenpark Oostflakkee
Naar verwachting zullen begin volgend
jaar de eerste kavels op het bedrijven
park Oostflakkee worden verkocht. In ve-
leriei opzicht is dit gunstig voor de ge
meente. Bouwactiviteiten leveren inci
dentele baten op in de vorm van leges
en na realisatie structurele baten in de
vorm van onroerende-zaakbelasting.
Zwaarder weegt wellicht nog de bijdrage
aan de werkgelegenheid. Tussen nu en
2014 zullen hier zo'n 800 mensen werk
zaam kunnen zijn.
- Project Suijssenwaerde
Inmiddels zijn de eerste woningen in het
deelproject Grispijn bewoond en is het
ontwerp voor het deelplan Handelskade
ter visie gelegd. In 2005 start eveneens
de realisatie van het deelplan Suijssen-
polder dat onder meer voorziet in de
bouw van 219 recreatiewoningen.
- Beleidsplan openbaar onderwijs
Per 1 januari 2005 vindt er een verzelf
standiging plaats van het openbaar on-
denwijs op Goeree-Overflakkee. Onder
de vleugels van de Stichting Openbaar
Primair Ondenwijs Goeree-Overflakkee
vallen dan 13 scholen voor primair on
derwijs met ongeveer 1.800 leerlingen.
Een beleidsplan voor deze scholen is in
voorbereiding.
- Uitbreiding schalen
De basisscholen 'Ollie B. Bommel' in
Den Bommel, 'De Hoeksteen' in Ool-
tensplaat en 'De Nobelaar' in Oude-Ton
ge kampen met huisvestingsproblemen.
Voor laatstgenoemde basisschool is in
middels een tijdelijke oplossing gevon
den. De scholen in Den Bommel en in
Ooitgensplaat worden uitgebreid. De
kosten van de beide uitbreidingen zijn
begroot op zo'n 530.000 euro.
- Fietspaden
Naast de aanleg van een fietspad tussen
Den Bommel en Ooitgensplaat zullen er
volgend jaar enkele fietsbruggen over de
havenkanalen van Ooitgensplaat en Ou
de-Tonge worden gebouwd. Deze werk
zaamheden passen in het Provinciaal
fietspadenplan, dat onder andere beoogt
fietspaden beter op elkaar te laten aan
sluiten.
- Woonzorgvoorziening
De bevolking vergrijst en de behoefte
aan zorg op maat neemt toe. Door
Woongoed Flakkee is inmiddels een glo
bale opzet ontwikkeld om aan de Van
Halenstraat een woonzorgcomplex te
bouwen. Primair zal dit complex voorzien
in de behoefte aan levensloopbestendi-
ge woningen. Daarnaast is het mogelijk
om de bewoners desgewenst ook zorg
op maat te bieden.
In Ooitgensplaat bevindt de bouw van
een aantal zorgwoningen met een zorg-
steunpunt zich inmiddels in een afron
dend stadium. Voor Den Bommel en
Achthuizen zijn plannen voor een verge
lijkbare voorziening in voorbereiding.
- Riolering buitengebied
In het kader van het gemeentelijk riole-
ringsplan is de gemeente verplicht om
ook de bewoners in het buitengebied aan
te sluiten op de riolering. Inmiddels is aan
al deze bewoners een voorziening aan
geboden. De uitvoeringsfase wordt zo
spoedig mogelijk ter hand genomen.
- Aanleg bergbezlnkbassins
Naarmate de kernen meer en meer ver
stedelijken, stuit de afvoer van overvloe
dig regenwater op steeds grotere proble
men. Om de capaciteit van de riolering te
vergroten worden bergbezlnkbassins
aangelegd.
- Ruimtelijk beleid
Tot dusver vond woningbouw, als in zo
veel andere gemeenten in ons land,
veelal geclusterd plaats in de vorm van
een nieuwbouwproject. Inmiddels heeft
het Rijk en de Provincie in diverse be
leidskaders aangegeven verstedelijking
van het platteland te willen ontmoedigen.
Door open plaatsen in de bestaande ker
nen beter te benutten, kan ook in de wo
ningbehoefte worden voorzien. Dit beleid
maakt het onder andere mogelijk om gro
te percelen op te splitsen. Voor de burger
betekent dit een verruiming van moge
lijkheden.
- Permanente
bewoning recreatiewoningen
Onder toenemende maatschappelijke
druk heeft minister Dekker het beleid ten
aanzien van het permanent bewonen
van recreatiewoningen wat versoepelt.
Zij het onder voorwaarden kunnen ge
meenten de bestemming wijzigen van
'recreatie' naar 'wonen', dan wel een per
soonsgebonden beschikking afgeven.
Als gemeenten geen gebruik maken van
deze verruimingsmogelijkheid zullen zij
het verbod op het permanent bewonen
van een recreatiewoning ook moeten
handhaven. De gemeente Oostflakkee
zal hier op korte termijn beleid over moe
ten vaststellen.
Onroerende-zaakbelasting
Als de raad zijn fiat geeft aan de voorge
stelde OZB-verhoging dan zal het eige
naarsgedeelte per eenheid van 2.268 eu
ro met 1,5 worden verhoogd naar 3,57
euro. Voor het feitelijk gebruik gaat het ta
rief naar 2,87 euro. In deze bedragen is
nog niet de extra-verhoging van één pro
cent venwerkt, die als dekkingssuggestie
is aangereikt.
Op de aanslag die u begin volgend jaar
mag venwachten, zult u evenwel afwijken
de bedragen tegenkomen. Dat heeft ver
schillende oorzaken. De hoogte van de
Project Noord Achterweg, Ooitgensplaat.
aanslag is tot nu toe gebaseerd op een
heden van 2.268 euro, omgerekend cor
respondeert dat bedrag nog met de tot
2002 gehanteerde 5.000 gulden als een
heid. Met ingang van 1 januari 2005 wordt
landelijk de grens per eenheid opgetrok
ken naar 2.500 euro. Daarnaast zal vol
gend jaar de belasting worden geheven
over de nieuwe WOZ-waarde. Daar de
prijzen van onroerendgoeci de afgelopen
jaren (referentieperiode 1ï'^9-2002) ge
staag zijn gestegen, zal clie nieuwe WOZ-
waarde veelal hoger liegen. Paar het be
leid erop is gericht om dt= totale opbrengst
Bouwen op het Crispijnterrein, Oude-Tonge.
met niet meer dan do inflaluToi roctie te la
ten stijgen, zal de genioonto iwg een cor
rectiefactor moeten vast.-^ti'lk'n.
Deze pagina is tot stand gekomen onder
verantwoordelijkheid van buigemeester en
wethouders van Oostfakkee. Voor meer
informatie kunt u contact opnemen met de
afdeling vooriichting, tel. (0187) 64 71 00.
Aanleg van een bergbezinkbassin.