Forse ingrepen doen tij in Oostflakl^ee lieren ëiiahdeii-iiieuws Uitnodiging Ter inzage nominaal PAGINA 10 VRUDAG 8 OKTOBER 2004 "Het meerjarenperspectief 2004-2007 kondigde al zwaar weer aan. Maar dat de gevolgen zo ernstig zouden uitpakken, dat had niemand voorzien. Konden we voor 2004 nog een sluitende begroting aan de raad presenteren, nu bieden we de pro grammabegroting 2005 aan met een tekort van bijna 1,0 miljoen euro waarin al 0,5 miljoen aan bezuinigingen is verwerkt. Feitelijk spreken we dus over een tekort van 1,5 miljoen euro. Om dit gat te dekken bieden wij de raad tegelijkertijd een be grotingswijziging aan met de nodige dekkingssuggesties. Als de raad hiermee in stemt, dan wel alternatieven hiervoor aangeeft, kan de begroting sluiten en voor komen we onder preventief toezicht van de provincie te worden gesteld. Want dat laatste mag geenszins gebeuren," valt wethouder Financiën Van der Valk met de deur in huis. Een financieel tel<ort voor 2005 en volgende jaren komt niet als een donderslag bij hel dere hemel. Van der Valk: "We zitten midden in de zeven magere jaren. Om in de moei lijke jaren, die voor ons liggen, de financiële eindjes aan elkaar te kunnen knopen, is er in september 2003 al een bezuinigingswerkgroep aan de slag gegaan, die vrijwel iede re uitgave van de gemeente tegen het licht heeft gehouden. Dat verschafte ons niet al leen een goed inzicht waar eventueel nog wat te bezuingen valt. Het legde ook de vin ger op enkele kostenposten, die we tot dan toe financieel minder goed in beeld hadden. Zo'n kostenpost is bijvoorbeeld het onderhoud aan de vele gebouwen die de gemeente heeft. Daarvoor is nu een jaarlijks bedrag begroot van 340.000 euro." Daarnaast gaat de overdracht van rijkstaken bij veel gemeenten gepaard met grote financiële offers. Zo ook in Oostflakkee. "Neem bijvoorbeeld de per 1 januari 2004 in werking getreden Wet Werk en Bijstand. Voor de uitvoering daarvan geeft het Rijk de gemeenten een bedrag per in woner. Gemeenten in wat zwakkere economische regio's, dan wel met een sterk ver grijzende bevolking, zijn dan al snel in het nadeel. Een ander voorbeeld is de Wet Kwa liteitsbevordering Rampenbestrijding. Vanzelfsprekend moeten hulpverleningsorganisa ties als een gemeentelijke brandweer goed voorbereid zijn op hun taak. Maar de eisen die deze Wet aan accommodaties en organisaties stelt, gaan wel heel ver. Voor de klei nere gemeenten met een vrijwillige brandweer gaat die beoogde professionalisering re latief veel geld kosten," geeft Van der Valk aan. Alleen al het onderhoud aan gebouwen, de uitvoering van de Wet Werk en Inkomen, de professionalisering van de brandweer en de korting op het Gemeentefonds, die mo menteel al zo'n 300.000 euro per jaar bedraagt, zijn al goed voor een tekort van een slor dige één miljoen euro. Het einde aan de tendens om taken van het Rijk over te hevelen naar gemeenten is nog niet in zicht. Om de afstand tussen burger en bestuur te verkleinen werd in de troonre de zelfs bepleit om toch vooral op de ingeslagen decentralisatieweg door te gaan. Dat dat geen loze woorden zijn, blijkt onder andere uit het feit dat de gemeenten per 2006 worden belast met de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Vele ge meenten zien in deze tendens een verkapte rijksbezuiniging. We zouden het echter ook kunnen zien als een kans om de rol van het lokaal bestuur te versterken. Bezuinigen of inzetten reserves Het geschetste beeld ziet er niet bepaald rooskleurig uit. Gelukkig beschikt de ge meente Oostflakkee over de nodige reser ves en kan zij een stootje velen. Uit het meerjarenperspectief blijkt dat ook de vol gende jaren nog allesbehalve rooskleurig zijn. Potverteren is dan ook het laatste wat wij moeten doen. Van der Valk: "Met de kennis en inzichten van de bezuinigings werkgroep hadden wij al snel een half mil joen aan structurele bezuinigingen gevon den, zodat er nog een gat te dichten viel van één miljoen euro." En ook daarvoor zijn mogelijkheden. Naast de begroting 2005 biedt het college de raad tegelijker tijd een begrotingswijziging aan, waarin die opties zijn genoemd. Het is aan de raad om deze suggesties al dan niet op 14 ok tober a.s. over te nemen. Is dat niet het geval dan staat de raad voor de uitdaging andere opties aan te geven, dan wel in te stemmen met het inzetten van resewes. "Willen wij echter baas in eigen huis blij ven, dan zullen wij uiteindelijk toch een sluitende begroting ter goedkeuring aan de provincie moeten voorleggen," licht Van der Valk toe. Pessimistisch wat de toe komst betreft is Van der Valk overigens geenszins. "We kruipen uit een dal. Maar willen wij de opgaande lijn vasthouden, dan zullen we wel de moed moeten op brengen om nu forse ingrepen te doen." Voorgestelde bezuinigingsopties Om de begroting sluitend te krijgen, legt het college van burgemeester en wethou ders de raad een begrotingswijziging voor met de nodige suggesties. Voor 2005 be draagt het totaalbedrag aan mogelijke be zuinigingen 975.000 euro, voor het jaar daarop 919.000 euro, voor 2007 615.000 euro en voor 2008 431.000 euro. Als bezuinigingsmogelijkheden noemt het college: - het stopzetten van de financiële bijdrage voor de uitwisseling met de Poolse zus terstad Krasnystaw (10.000 euro per jaar); - het verlagen van de kosten van het be roepskader van de brandweer (12.500 euro per jaar). Door meer samenwerking te zoeken met omliggende gemeenten, behoeft dit niet ten koste te gaan van de kwaliteit; - vanaf 2006 minder diensten afnemen van de schoolbegeleidingsdienst (be sparing 20.000 euro per jaar); - met ingang van volgend jaar het budget voor het welzijnsplan met 100.000 euro korten; - een verlaging van de subsidie ten be hoeve van het peuterspeelzaalwerk (be sparing 6.000 euro per jaar); - een vermindering van de personeelslas- isimsmmismamiSMmmmmm'rmmamrmmjmmmi U bent hartelijk welkom op de verga dering van de gemeenteraad op 14 ok tober a.s. in het gemeentehuis. De ge meenteraad zal zich dan buigen over de programmabegroting 2005 en de dekkingsopties bespreken. De raads vergadering begint om 14.00 uur. Wethouder Van der Valk heeft op deze informatiepagina slechts een paar za ken kunnen noemen. De krenten uit de pap zogezegd. Heeft u belangstelling voor de tekst van de programmabe groting, of wilt u in detail de dekkings opties inzien, dan kunt u deze downlo aden van www.oostflakkee.nl. De be groting ligt eveneens ter inzage op het gemeentekantoor te Oude-Tonge, Ei- senhowerlaan 1 totSMMifasrragjlBfMMi*^^ ten met een bedrag variërende van 232.500 euro voor 2005 tot 117.500 eu ro in 2008. De realisatie daarvan wordt bereikt door het selectief vervullen van vacatures; - door gebouwen af te stoten kan de post onderhoud worden verlaagd met een be drag van 150.000 euro per jaar. Daarnaast denkt het college op het vlak van efficiency nog een slag te kunnen ma ken. Scherper en centraal inkopen bij voorbeeld maakt het mogelijk jaarlijks een bedrag van 88.000 euro te besparen. Een wat terughoudender beleid ten aanzien van het inhuren van juridische ondersteu ning kan een besparing opleveren van 5.000 euro per jaar. Daarnaast zal de raad zich moeten afvragen of voor de komende raadsperiode weer een derde wethouder noodzakelijk, is. Om het plaatje compleet te maken legt het college de raad ook nog enkele financieel technische suggesties voor. Voor 2005 kunnen die een besparing opleveren van 269.000 euro. Inkomstenverhoging Naast het bezuinigen op de uitgaven is ook het verhogen van de inkomsten een optie voor het verkrijgen van meer finan ciële armslag. Met het oog op de dalende koopkracht van de burger is het college van mening dat daar zeer terughoudend mee moet worden omgesprongen. Boven dien is de belastingdruk voor de inwoners van Oostflakkee ten opzichte van die van de andere gemeenten op Goeree-Over- flakkee al wat hoger. Landelijk gezien be wegen de tarieven zich rond hét gemid delde. Bovenop de inflatiecorrectie van 1,5% doet het college de raad de suggestie aan de hand om de belastingen met uitzonde ring van de afval- en reinigingsrechten nog eens met één procent extra te verhogen. Dit levert jaarlijks 17.000 euro aan inkom sten op. Andere opties zijn de kosten van bepaalde diensten sneller op een kosten dekkend niveau te brengen. Te denken ■^,^l^i0t~wij het tij ie 'kerén^^ Afschaffing Zalmsnip Om de minima in ons land enigszins te ontzien, heeft de regering enkele jaren ge leden de Zalmsnip ingevoerd. Nu het rijk de broekriem fors aanhaalt, is deze tege moetkoming met ingang van volgend jaar afgeschaft. Om in het land geen rechtson gelijkheid te lp =r eraan, staat het rijk gemeenten zt.:\ j3 deze tegemoet koming uit eigen middelen te betalen. Kwaliteit van de dienstverlening Ondanks een terughoudend beleid voor wat betreft het invullen van vacatures denkt het college de kwaliteit van de dienstveriening op een hoger niveau te kunnen brengen. Het internet speelt daar in een grote rol. "Sinds vorig jaar kunnen de inwoners van Oostflakkee bijvoorbeeld een uittreksel uit het persoonsregister thuis van achter hun pc aanvragen. Dit bespaart dus een gang naar het gemeen tehuis. Het uittreksel wordt toegestuurd als mensen gebruik maken van de internet kassa." Deze werkwijze willen wij meer en meer uitbreiden. Daardoor kunnen wij met minder mensen toch meer kwaliteit bie den," legt wethouder Van der Valk uit. Overigens wijst hij er op dat het venwach- tingspatroon van de burgers wat de kwali teit van de dienstverlening betreft in feite overal in het land relatief hoog is. Bij de ta ken die het Rijk de gemeenten opdraagt behoort een zak met geld, die gemeenten in staat stelt deze marginaal uit te voeren. Het gros van de gemeenten, waaronder Oostflakkee, neemt daar geen genoegen mee en past uit eigen middelen het nodi ge bij. Als het getij verloopt, worden ech ter de bakens verzet. Dat kan gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening hebben. Van der Valk: "Dat laatste willen wij echter als het even kan voorkomen. Daarom zijn wij bewust op zoek om in samenwerking met de andere gemeenten op Goeree- Overflakkee bepaalde taken gezamenlijk op te pakken. Voorbeelden daarvan zijn het ISGO. Daarvoor Is het ISGO (Interge meentelijk Samenwerkingsverband Goe- Onr. zaakbelasting C C - zakelijk recht 3,52 - 3,57 - feitelijk gebruik 2,83 - 2,87 totaal - 6,35 - 6,44 Hondenbelasting - eerste hond 62,00 - 63,00 - 2* en volgende hond 115,00 - 117,00 - kennel 345,00 - 350,00 Woonforensenbel. - caravan 111,00 - 113,00 - woning 147,00 - 149,00 Rioolrechten - per aansluiting 180,00 - 207,00 Afvalstoffenheffing - eenpers. huishouden 147,00 - 158,00 - meerpers. huishouden - 220,00 - 237,00 - ophalen grofvuil 19,00 - 22,00 - bedrijfscontainer 358,00 - 385,00 1,42 1,41 1,42 1,61 1,74 1,45 1,80 1,36 15,00 0,05 0.04 0,09 1,00 2.00 5.00 2,00 2,00 27,00 7,48 - 11,00 7,73 - 17,00 15,79 - 3,00 7,54 - 27,00 De in deze tabel vermelde bedragen zijn gebaseerd op de door do raad vastgestelde uit gangpunten als genoemd In de Kadernota. Om het tekort weg te werken doet het college de raad de suggestie aan de hand de belastingen met uitzondering vem de afval- en reinigings rechten nog eens met één procent extra te verhogen. valt dan aan een verhoging van de kosten van huwelijksvoltrekkingen en begraven. De mogelijke extra opbrengsten hieruit worden door het college begroot op 60.000 euro per jaar. Tevens doet het col lege de suggestie aan de hand om het rendement van gemeentelijk grondbezit te verhogen, een drempelbedrag voor het leerlingenvervoer in te voeren en de ten nisverenigingen een hogere huur voor de accommodaties te laten betalen. Deze laatste opties zijn gedrieën goed voor een bedrag van 25.000 euro per jaar. ree-Overflakkee) nieuwe stijl opgericht en per 1 januari 2005 de Stichting Openbaar Primair Onderwijs Goeree-Overllakkee. Daarnaast willen wij onderzoeken of we ook niet tot een regionale commandostruc tuur voor de brandweer kunnen komen. Ook daarin komt ons beleid om met minder meer te doen tot uiting." Op stapel Een terughoudend financieel beleid wil overigens niet zeggen dat er volgend jaar en komende jaren niets meer in Oostflak kee op stapel staat. Een willekeurige greep uit de vele zaken uit de Program mabegroting 2005: - Afronding opknappen entree Ooitgensplaat Door het aanbrengen van een verharde middenberm en deze te voorzien van bloembakken zal de entree van Ooit gensplaat een totaal ander aanzien krij gen. Overwogen wordt nog om de berm aan de zuidzijde van een bomenrij te voorzien. - Ontsluiting bedrijventerrein Den Bommel Een goede ontsluitingsweg van het be drijventerrein staat al jaren hoog op de agenda. Nu de gemeente er eindelijk in is geslaagd de laatste benodigde gron den aan te kopen, zal in 2005 de recon structie plaatsvinden. De kosten daarvan worden geraamd op een half miljoen eu ro. De voorfinanciering neemt de ge meente voor zijn rekening, al wordt er wel gehoopt op een substantiële bijdra ge uit het door de provincie beheerde Ontwikkelingsfonds Bedrijventerreinen. - Bedrijvenpark Oostflakkee Naar verwachting zullen begin volgend jaar de eerste kavels op het bedrijven park Oostflakkee worden verkocht. In ve- leriei opzicht is dit gunstig voor de ge meente. Bouwactiviteiten leveren inci dentele baten op in de vorm van leges en na realisatie structurele baten in de vorm van onroerende-zaakbelasting. Zwaarder weegt wellicht nog de bijdrage aan de werkgelegenheid. Tussen nu en 2014 zullen hier zo'n 800 mensen werk zaam kunnen zijn. - Project Suijssenwaerde Inmiddels zijn de eerste woningen in het deelproject Grispijn bewoond en is het ontwerp voor het deelplan Handelskade ter visie gelegd. In 2005 start eveneens de realisatie van het deelplan Suijssen- polder dat onder meer voorziet in de bouw van 219 recreatiewoningen. - Beleidsplan openbaar onderwijs Per 1 januari 2005 vindt er een verzelf standiging plaats van het openbaar on- denwijs op Goeree-Overflakkee. Onder de vleugels van de Stichting Openbaar Primair Ondenwijs Goeree-Overflakkee vallen dan 13 scholen voor primair on derwijs met ongeveer 1.800 leerlingen. Een beleidsplan voor deze scholen is in voorbereiding. - Uitbreiding schalen De basisscholen 'Ollie B. Bommel' in Den Bommel, 'De Hoeksteen' in Ool- tensplaat en 'De Nobelaar' in Oude-Ton ge kampen met huisvestingsproblemen. Voor laatstgenoemde basisschool is in middels een tijdelijke oplossing gevon den. De scholen in Den Bommel en in Ooitgensplaat worden uitgebreid. De kosten van de beide uitbreidingen zijn begroot op zo'n 530.000 euro. - Fietspaden Naast de aanleg van een fietspad tussen Den Bommel en Ooitgensplaat zullen er volgend jaar enkele fietsbruggen over de havenkanalen van Ooitgensplaat en Ou de-Tonge worden gebouwd. Deze werk zaamheden passen in het Provinciaal fietspadenplan, dat onder andere beoogt fietspaden beter op elkaar te laten aan sluiten. - Woonzorgvoorziening De bevolking vergrijst en de behoefte aan zorg op maat neemt toe. Door Woongoed Flakkee is inmiddels een glo bale opzet ontwikkeld om aan de Van Halenstraat een woonzorgcomplex te bouwen. Primair zal dit complex voorzien in de behoefte aan levensloopbestendi- ge woningen. Daarnaast is het mogelijk om de bewoners desgewenst ook zorg op maat te bieden. In Ooitgensplaat bevindt de bouw van een aantal zorgwoningen met een zorg- steunpunt zich inmiddels in een afron dend stadium. Voor Den Bommel en Achthuizen zijn plannen voor een verge lijkbare voorziening in voorbereiding. - Riolering buitengebied In het kader van het gemeentelijk riole- ringsplan is de gemeente verplicht om ook de bewoners in het buitengebied aan te sluiten op de riolering. Inmiddels is aan al deze bewoners een voorziening aan geboden. De uitvoeringsfase wordt zo spoedig mogelijk ter hand genomen. - Aanleg bergbezlnkbassins Naarmate de kernen meer en meer ver stedelijken, stuit de afvoer van overvloe dig regenwater op steeds grotere proble men. Om de capaciteit van de riolering te vergroten worden bergbezlnkbassins aangelegd. - Ruimtelijk beleid Tot dusver vond woningbouw, als in zo veel andere gemeenten in ons land, veelal geclusterd plaats in de vorm van een nieuwbouwproject. Inmiddels heeft het Rijk en de Provincie in diverse be leidskaders aangegeven verstedelijking van het platteland te willen ontmoedigen. Door open plaatsen in de bestaande ker nen beter te benutten, kan ook in de wo ningbehoefte worden voorzien. Dit beleid maakt het onder andere mogelijk om gro te percelen op te splitsen. Voor de burger betekent dit een verruiming van moge lijkheden. - Permanente bewoning recreatiewoningen Onder toenemende maatschappelijke druk heeft minister Dekker het beleid ten aanzien van het permanent bewonen van recreatiewoningen wat versoepelt. Zij het onder voorwaarden kunnen ge meenten de bestemming wijzigen van 'recreatie' naar 'wonen', dan wel een per soonsgebonden beschikking afgeven. Als gemeenten geen gebruik maken van deze verruimingsmogelijkheid zullen zij het verbod op het permanent bewonen van een recreatiewoning ook moeten handhaven. De gemeente Oostflakkee zal hier op korte termijn beleid over moe ten vaststellen. Onroerende-zaakbelasting Als de raad zijn fiat geeft aan de voorge stelde OZB-verhoging dan zal het eige naarsgedeelte per eenheid van 2.268 eu ro met 1,5 worden verhoogd naar 3,57 euro. Voor het feitelijk gebruik gaat het ta rief naar 2,87 euro. In deze bedragen is nog niet de extra-verhoging van één pro cent venwerkt, die als dekkingssuggestie is aangereikt. Op de aanslag die u begin volgend jaar mag venwachten, zult u evenwel afwijken de bedragen tegenkomen. Dat heeft ver schillende oorzaken. De hoogte van de Project Noord Achterweg, Ooitgensplaat. aanslag is tot nu toe gebaseerd op een heden van 2.268 euro, omgerekend cor respondeert dat bedrag nog met de tot 2002 gehanteerde 5.000 gulden als een heid. Met ingang van 1 januari 2005 wordt landelijk de grens per eenheid opgetrok ken naar 2.500 euro. Daarnaast zal vol gend jaar de belasting worden geheven over de nieuwe WOZ-waarde. Daar de prijzen van onroerendgoeci de afgelopen jaren (referentieperiode 1ï'^9-2002) ge staag zijn gestegen, zal clie nieuwe WOZ- waarde veelal hoger liegen. Paar het be leid erop is gericht om dt= totale opbrengst Bouwen op het Crispijnterrein, Oude-Tonge. met niet meer dan do inflaluToi roctie te la ten stijgen, zal de genioonto iwg een cor rectiefactor moeten vast.-^ti'lk'n. Deze pagina is tot stand gekomen onder verantwoordelijkheid van buigemeester en wethouders van Oostfakkee. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling vooriichting, tel. (0187) 64 71 00. Aanleg van een bergbezinkbassin.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 10