Een oneerbaar beroep Jaarmarkt ONGETWIJFELD PREDIKBEURTEN C.V.B. 'Goeree' Damvereniging in Middelharnis De hemelse man Tweede boek van Adriënne van Holst 'Een rivier in de woestijn' is verschenen EIIIMIDEII-tllEUWS EIIIVnDEII-niEUWS E.N.E.0/52 Melissant Eilanden-nieuws" De morele kant W. H. Velema Zondag 12 september 2004 Christelijke vrouwenbond n telt duizenden abonnees en wordt op Goeree-Overflakkee zo goed als huis-aan-huis gelezen! Nog enkele dagen en het moment breekt weer aan voor de grote Jaar markt aan de Ring te Middelharnis. Het ziet er naar uit dat het weer een fantastische dag wordt op a.s. zater dag 11 september. De markt begint om 9.30 uur en eindigt om 16.00 uur. Het is nu al de twaalfde keer dat de Restauratie en Activiteiten Commis sie - thans 'in hersteld verband' - een jaarmarkt organiseert. En ook nu zijn er weer verschillende nieuwe activitei ten en attracties. Bij de Groningse Evangelische uitge verij Vision is dezer dagen het tweede boek van de Sommelsdijkse schrijf ster Adriënne van Holst verschenen. Ruim een jaar na het verschijnen van haar debuutroman 'De oudste broer' staat nu 'Een rivier in de woestijn' in de schappen van de boekhandel. Afwijzing slaagt U beter met uw inkopen als U eerst de advertenties leest! PAGINA 2 i" 'm .f. WBMMMi!lÊ!± ÜM VRUDAG 10 SEPTEMBER 2004 De rel in Amsterdam Er valt niet aan te ontkomen om ook in deze rubriek aandacht tegeven aan de moderne opvatting dat prostitutie een (min of meer) normaal beroep is. Sinds de opheffing van het bordeelverbod gaat de Nederlandse samenleving daarvan uit. Dat hel normale van dit beroep betwijfeld kan worden heb ik aangegeven met de toe voeging min of meer. Waarom dan prostitutie niet als een gewoon, normaal beroep te zien? Ik denk even terug aan de rel rond de Amsterdamse weihouder Rob Oudkerk. Hij vertelde in een interview dat hij naar de hoeren in Amster dam ging. Overigens werd deze mededeling niet gedaan om haar te publiceren. Wie ech ter met een journaliste praat die op pikant nieuws uit is, kan niet verwachten dat zo'n opmerking onvermeld blijft. De lezer zal zich herinneren dat in politie ke kringen de reactie van een aantal Amster damse politieke vrienden van Oudkerk was: dat is een privé-zaak. Dat moet hij zelf weten. Daar moeten publiek en pers hem niet over lastig vallen. Ik voeg er als conclu sie uit die reactie aan toe: Dat is hoogstens een kwestie voor Oudkerk en zijn vrouw. Het liep anders: Oudkerk moest aftreden omdat de PvdA-fractie (en de parlij) het ver trouwen in hem opzegde! Wat was de reden van die ommezwaai - van een aanvaarden van hel prostituees bezoeken tot een publie ke en ook politieke veroordeling ervan? De grond voor de veroordeling lag vooral in de plaats van het bedrijf (inisdrijf) en het feit dat daar heroïne-prostituees werkzaam zijn. Dus toch - hebben heel wat Nederlanders gezegd. Toch een veroordeling die neer kwam op het gedwongen aftreden van Oud kerk. Een beroep met vraagtekens Met deze geruchtmakende zaak zitten we midden in de problematiek van prostitutie als een vrij beroep. Dienovereenkomstig kunnen de instanties, landelijk en plaatselijk, de in die branche werkzame dames (of heren) behandelen. Prostitutie als een legaal beroep, waaraan toch kennelijk de nodige haken en ogen zitten. Let wel, niet primair haken en ogen van morele aard. De moraal speelt eigenlijk geen rol, als de zaken arbeidsrechtelijk maar goed geregeld zijn. Ik ga met name op dit laatste eerst in, alvorens over de morele kanl van deze dis cussie iets te zeggen. Er is een scriptie verschenen die gewijd is aan de vraag: 'Hoe vrijwillig is vrijwillig?' De ondertitel luidt: 'Zoektocht naar anker punten die voorkomen dat (raam)prosliliitie als een normaal beroep wordt gezien'. Ik kreeg deze scriptie, geleverd in het kader van Veldtrajecl Masterclass 2003-2005, toe gestuurd. Zij is gedateerd augustus 2004 en draagt de namen van Chris Baggerman, Francis van Duren en Robbim Heins. Hel is mij niet mogelijk ook maar een suminer excerpt van deze scriptie te geven. De auteurs zijn alle drie werkzaam (geweest) binnen het kader van de vakbeweging. Zij hebben een breed onderzoek gedaan in de literatuur en door interviews met hoge amb tenaren, juristen en dames uit het vak! Er is veel materiaal in dit werkstuk samenge bracht. De titel verwoordt de vraag waarvoor de auteurs kwamen te staan, namelijk hoe vrij willig is het werk van de vrouwen in dit beroep. Daar ligt het zwaartepunt van de kri tiek. Dat zwaartepunt is breed onderbouwd. Kern van het resultaat van hun onderzoek is, dat prostitutie veelal geen vrijwillige werkzaamheden is. Volgens de wet is de geoorloofde prostitutie een 'in beginsel gewone arbeidsovereenkomst met specifie ke elementen'. In de praktijk zijn er van de twintigdui zend prostituees slechts negenhonderdtwin tig als zelfstandige werkzaain. In heel veel andere gevallen moet er van wat ik nu maar omschrijf als gedwongen neringdoenden, gesproken worden. Van welke kant de dwang ook komt, waardoor die ook maar veroorzaakt is, er valt niet te spreken van een beroep dal gelijkenis ver toont met welk ander vrijwillig beroep ook. Onze regering meent met de wet op de prostitutie als gewoon beroep, een grens getrokken te hebben waarmee immorele praktijken zijn afgegrensd. Wat buiten de regels van de wet valt, is strafbaar en verbo den. Dat wordt ook in meerdere of mindere male nagegaan en bestraft. Vrijwilligheid is ver te zoeken De kern van hel probleem zit in de vraag van de titel: Gaat hel bij de prostitutie in Nederland om vrijwillige arbeid. Zijn niet veel van de vrouwen die werkzaam zijn in de prostitutie, in ernstige of in minder ernstige mate gedwongen? Is dat niet aan het bedrijf inherenl? Het lijkt mij een ernstig tekort dat in de wet geen m()reel oordeel over prostitutie wordt uitgesproken. Daardoor kan het aan de samenleving gepresenteerd worden als een normaal beroep, mits de regels van de arbeidsovereenkomst worden gerespecteerd. De regels zijn echter louter zakelijk. Daarmee rechtvaardigen zij het kwaad van de prostitutie, mits het binnen die regels bedreven wordt. De wetgever beoogt met het accentueren van de vrijwilligheid in dit beroep, vrouwen te beschermen en recht te doen in haar keus voor dit beroep. In feite worden deze vrouwen als slacht offer geëxploiteerd, althans velen van haar. Dat is het verdrietige, ook het onterende in deze wet, die rechtsbescherming wil bieden. Een oneerbaar beroep kan door het met rechtsregels te omringen, geen eerbaar en acceptabel beroep worden. De overheid kan bij deze wetgeving niet om een moreel oordeel heen! Gelukkig zijn er organisaties die ook in Amsterdam deze vrouwen hulp bieden, zoals Scharlaken Koord Nederland. OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.00 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur kand. A. Britstra, Lunteren. Ehen-Haë- zer: 9.00 uur ds. W. L. Smelt, Stellendam en 18.30 uur ds. G. Meuleman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur br. K. Baas en 18.30 uur ds. C. G. Kant, bev. ambtsdra gers Doopsgezinde Gem. 9.30 en 18.30 uur? GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. J. Geluk, Rotterdam, bediening Heilig Avondmaal en 18.30 uur drs. T. W. van Bennekom, dankzegging Heilig Avondmaal - Herv. Gem. (ihv) Jong- koenstraat la 9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik, bediening Heilige Doop en 17.00 en 18.45 uur ds. J Kot, Bors.sele. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 uur kand. B. Jongeneel en 17.00 uur ds. A. Belder - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. W. L. Smelt, voorbereiding Heilig Avondmaal en 19.00 uur ds. L. W. Ch. Ruijgrok, Monster - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant, bediening Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. T. Meijer. MELISSANT Herv. Gem. (ihv) 10.00 en 18.00 uur ds. A. de Groot, Numansdorp, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 09.30 uur ds. mevr. A. Worst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. het Lam, Wezep - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur chr. streetcblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat- scliappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 email: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; confracttarieven op aanvraag sluitingsternUjn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijciensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 1022, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18.50 Per jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 leesdienst - Ziekenhuis 14.30 uur A. ten Brinke. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Belder en 18.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool' 10.00 uur ds. A. van Wijk, voorbei'eiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. J. W. van Estrik - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. B. Belder, Schelluinen en 18.00 uur ds. J. den Hoed, Sliedrecht - Lukaska- pel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Ben nekom, bevestigingsdienst en 14.30 uur ds. Th. W. H. van der Heijden, intrede- dienst - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. G. Berveling Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur drs. R. de Vos - CAMA Christengemeente, hel Prieel, 10.00 uur H. ten Vooide. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 1 1.00 uur ds. A. F. Voets, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.30 uur drs. E. F. Ver- gunst, Ridderkerk - Herv. Gem. (ihv) 9.00 uur ds. J. C. den Toom en 16.30 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butler - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. Mouw - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45 uur leesdienst. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur drs. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00 uur ds. D. Breure, Bruchem-Kerkwijk - Herv. Gem. (ihv) 'Ons Doj-pshuis' 9.30 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.00 uur ds. W. van Vlastuin, Katwijk aan Zee - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur ds. C. de Jong,ste, voorbereiding Heilig Avond maal - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Janse, Middel burg, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. N. J. A. van Exel en 18.00 uur ds. W. J. v. d. Griend. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorneweerd, voorbereiding Hei lig Avondmaal en 18.00 uur ds. A. P. Voels - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Staat en 18.00 uur ds. A. S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Willemsen, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, dankzegging Heilig Avondmaal - Herv. Gem. (ihv) 't Centrum 11.00 uur ds. J. Kot, Borssele en 15.30 uur ds. J. G. Blom, Poortvliet - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. K. Jonker en 18.00 uur onbe kend. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur dr. T. E. van Spanje, bediening Heilig Avondmaal. Maandag 20 september wil Damvereniging E.N.E.O.'52 starten met het nieuwe seizoen. Er wordt om 20.00 met de jaarvergadering begonnen. Nieuwe leden zijn op deze avond van harte welkom. Wij weten als bestuur en leden van onze vereniging dal er in Melis- sant nog heel wat huisdammers zijn. Degene die wil proberen een oefenpartijtje te spelen en de sfeer wil proeven is op deze avond van harte welkom. Na de leden/jaarvergadering is daar alle mogelijkheid toe. De locatie is Verenigingsgebouw Melishof. De competitie loopt van september tot mei en is elke maandagavond vanaf 20.00 uur. De Vereniging bestaat uit 20 leden, zowel dames als heren. Dus zoals u ziet is een ieder van harte uitgenodigd. Graag lot ziens op maandag 20 september op de Damvereni ging- Mogen wij ons even voorstellen'? Wij zijn de Christelijke Vrouwen Bond 'Goeree'. Eén keer in de maand komen wij bij elkaar op donderdagavond. Onze grondslag is: Gods Wooid op elk levensteirein. Wij beginnen, deze avonden met psalm, gebed, bijbellezing en meditatie en besluiten met het zingen vap een gezang en dankgebed. Voor het seizoen september 2004 l/m mei 2005 hebben we als bestuur weer gepro beerd een zo gevarieerd mogelijk program ma samen te stellen. 30 september 2004 Met kennis en kunde. BGV Presentaties, Diaserie, proeverijen en informatiemarkt. 28 oktober 2004 De heer J. Koppenaal, OZO (Onderlinge Zorg Oekraïne). 11 november 2004 Campina. Van koe tot consument. 16 december 2004 Kerstavond m.m.v. Cantorij Canticum. 18 januari 2005 Dekbeddendemonstratie bij woningin richting Hanieeteman. 17 februari 2005 Jaarvergadering. Iets eten en...? 17 maart 2005 De heer Snijder uit Ter Aar. De Vier Jaar getijden. 14 april 2005 Mevr. Riet Bruggeman uit Zwijndrecht. De Trans Siberië Express. 12 mei 2005 De heer De Dreu: Zeeuwse klederdrach ten en de rest van Nederland. 24 mei 2005 Reisje. Al deze bijeenkomsten worden gehouden in verenigingsgebouw 'Oostdam' te Goederee- de om 20.00 uur, tenzij anders vermeld. Nieuwe leden zijn van haile welkom! Wilt u een avond bijwonen, komt u gerust eens kijken. Het bestuur van de C. V.B. 'Goeree Op de rommelmarkt is weer een scala van artikelen te vinden, waarvoor de afgelopen maanden weer heel veel .spullen verzameld zijn. Voor de liefhebbers is er de welbeken de boedelveiling, die om 13.15 uur begint - een gebeuren dat steeds meer bezoekers trekt, al is het alleen maar vanwege de sfeer tijdens dit evenement. Verder zijn er meer dan 65 activiteiten die ervoor zorgdragen dat er voor jong en oud iets is te beleven valt. Er is afwisseling genoeg oin met het hele gezin gezellig deze markt te bezoeken. Voor de inwendige mens kan men terecht bij de poffertjes-, pannekoeken-, oliebollen-, patat-, hamburgers-, diverse snacks- en/of viskraam. Er is gebakken en gerookte vis, htuing en kibbeling. De platvis wordt weer geschonken door de Goereese en Ouddorpse vissers, die door de commissie ook vanaf deze plaats hartelijk worden bedankt. Om uw dorst te lessen is er koffie, thee en limo nade, aangevuld met lekkere cake, kruukpla- etjes of taart. Er kunnen ook boodschappen worden gedaan, onder andere kaas, eieren en fruit. Voor kinderen zijn er diverse spelen, zoals het verkeersplein, meerdere springkus- sens, enveloppentrekken, trampolinesprin gen en nog veel meer. Verder is het aanbod zeer gevarieerd: spijkerslaan, fotostudio, grabbelton, schiettent, tuindecoraties en kalebassen, bloemen en bloemstukjes, met de kraanlift omhoog voor een prachtig uil- zicht over Middelhamis, dam- en schaaksi- multaan, inschrijven voor een fiets geschon ken door rijwielhandelaar B. van Eek en zn. De crea-kramen staan weer vol met prachti ge cadeau artikelen die u echt niet raag mis sen. Kortom, weer een dag voor hel hele gezin. De Restauratie- en Activiteitencom missie hoopt u zaterdag weer in groten geta le te mogen ontmoeten! "Het zou he.st wel eens kunnen zijn dat er in China meer geestelijk leven is dan wij den ken. De huisfiemeenten puilen uit tijdens de diensten. In steeds meer plaatsen komen er gemeenten hij. Ondanks vele moeilijkheden zijn er toch velen die hun geloof in Christus belijden. Er zijn voorheelden bekend van Chinese predikanten die liever 20 jaar in de gevangenis zitten, dan dat zij de Naam van Christus verloochenen en zo Zijn gemeen schap verzondigen... Grote nadruk wordt er op het gebed gelegd. De laatste veertig jaar is het aantal christenen meer dan ver- vijftigvoudigd... En dat in een periode dat Bijbels verboden waren!" Deze regels zijn Ie lezen in het boek 'Opwekking', geschreven door ds. W. van Vlastuin en voor het eerst verschenen in 1989. Vijftien jaar geleden dus. In hel boek dat ik dit keer aankondig, wordt de waarheid van de bovenstaande woorden aangetoond. Niet alleen toen. Maar nog steeds! Het is inderdaad zo dat er een kerk in China is, waar wonderen gebeuren. Waar de vele huisgemeenten moeten ervaren dal ze door veel verdrukkingen worden geleid, waar het lijden voor de zaak van Christus pure reali teit is, waar trouwe belijders voor vele jaren worden onderworpen aan gevangenisstraf en lijden, maar waar Gods kerk meer bloeit dan misschien wel overal elders. Dit boek bevat het verhaal van Liu Zhe- nying, ofwel broeder Yun. Het is een aan grijpend getuigenis van de kracht van Gods genade. Verdachtmaking, eenzame opslui ting, foltering, isolering en allerlei vormen van ongekende verdrukking staan de voort gang van Gods Koninkrijk toch niet in de weg. Wat al vele eeuwen geldt, blijkt nog steeds waar te zijn: hel bloed der martelaren is het zaad der kerk. Want tegen de verdruk king in groei en bloeit de kerk in China. 'De hemel.se man', zo wordt broeder Yun in China genoemd. Deze aanduiding heeft alles te maken met een gebeurtenis in 1984. Yun weigerde toen zijn echte naam aan de autori teiten bekend te maken. Als hij dat gedaan had, zou hij de christenen uit de omgeving in gevaar hebben gebracht. Toen de agenten van het Bureau voor openbare veiligheid hun eis, dal hij zijn identiteit zou onthullen, kracht bijzetten met slaag en bedreigingen, toen schreeuwde Yun het uil: "Ik ben een hemelse man. Mijn thuis is in de hemelDit getuigenis klonk door de muren van de gevangenis heen en bereikte de oren van christenen. Het was voor hen een signaal om te vluchten en zo te ontkomen aan een arres tatie. Zo ontving hij de naam 'de hemelse man". Yun is geboren in 1958. Hij was nog maar een jongen van 16 jaar toen hij door de Heere werd geroepen om Hem te volgen. Hel is ontroerend daarover te lezen. Een Bijbel bezat hij niet. Hel werd in zijn hart een brandend veriangen om er wel een te bezitten. Langs een wonderiijke weg, door bidden en vasten, veel maanden achtereen, heeft hij er een ontvangen. "Ik verslond de onderwijzingen uit de Bijbel als een honge rig kind." Hij is toen begonnen veel gedeel ten, hele bijbelboeken zelfs, uit hel hoofd te leren. Later, in de jaren van zijn gevangen schap, heeft hij hel grote profijt daarvan ervaren. Al heel snel nadat hij zijn Bijbel ontvangen had, stootte de Heere hem uit in Zijn wijn gaard. Hij werd gedrongen om het Woord van God te gaan verkondigen. En dat is sindsdien niet meer gestopt. Er brandde een vuur in hel binnenste van broeder Yun. De Heere zegende zijn bediening. Gemeenten ontstonden en waar ze er waren, groeiden ze. Het duurde echter niet lang voor de tegen stand ging blijken. De interesse van de auto riteiten werd gewekt en een grote vervolging kwam op gang. Een deel van het boek is gewijd aan een beschrijving van wat bijna onbeschrijflijk is: het vreselijke verblijf van christenen in werkkampen en gevangenissen, waar niet alleen belijders van de Naam van Christus gevangen gehouden worden maar ook veel criminelen. "Elke ochtend werden we onder worpen aan politieke hersenspoeling en aan een militair aandoende lichamelijke trai ning. Onze dagen duurden van zonsopgang lot na zonsondergang - veertien uur, zeven dagen per week. We groeven met onze blote handen visvijvers uit en werkten voortdu rend in de ge'irrigeerde rijstvelden, met slan gen en bloedzuigers vlak naast ons." Hel getuigenis van Yun: "Maar in plaats van ons te verzwakken, maakte de vervolging ons juist sterker. Hoe meer verdrukking er was, hoe meer vuur en liefde wij kregen voor de verspreiding van het Evangelie." De inhoud van dit boek is een getuigenis van wat Gods genade vermag. Genade - dat is ook de inhoud van de prediking van Yun. Genade voor zondaren. Hij vertelt erover dal hij dat zelf ook nog steeds leren moet. De minste te zijn en stil te zijn voor God. Het was tijdens een marteling: "In mijn trotse hart had ik gedacht dat ik belangrijk was voor de gemeente, dat ze mij nodig hadden om hen te leiden. Nu zag ik opeens heel hel der dat Hij God is en dal ik maar een zwak mens ben. Ik realiseerde me dal God mij helemaal niet nodig had en dat wanneer Hij zou besluiten mij ooit nog te gebruiken, dat niets minder dan een groot voorrecht zou zijn. Plotseling verdween de angst en de pijn." Op 5 mei 1997 weet broeder Yun uit de zwaarbewaakte gevangenis van Zhengzhou te ontsnappen. Gewoon door weg te wande len. De ogen van de bewakers waren ver blind. De Heere had en heeft nog een laak voor deze getuige. Gods werk gaat door! N.a.v. De hemelse man. Het opmerkelijke en waar gebeurde verhaal van de Chinese christen Broeder Yun. Met Paul Hatta- way. Uitgeverij Medema Ie Vaassen. Paperback. 349pag. ISBN 90-6353-422- I. Prijs €18.95. J.M.J. Kieviet Haar eerste boek 'De oudste broer' blijkt goed te zijn verkocht en nog steeds gaan er ook elders in het land nog exemplaren over toonbank, na positieve besprekingen in Eva en Opwekking. Adriënne is heel tevreden over de ontvangst van haar eerste gepubli ceerde pennenvrucht. "Ik heb veel positieve reacties gekregen op het boek", aldus de schrijfster. Ook de uitgever blijkt tevreden te zijn over de verkopen, want Vision was direct bereid om ook haar tweede boek uil te geven. Hel tweede boek is een heel ander boek geworden dan het eerste. "De oudste broer heb ik meer geschreven als evangelisatie- boek voor jongeren. Mijn nieuwe boek is minder gericht op evangelisatie, maar ik heb gekozen voor meer verdieping en het is niet speciaal op jongeren gericht", aldus Adriën ne. Ze verklaart dat er door veel lezers al werd gevraagd wanneer haar tweede boek zou verschijnen. De schrijfster heeft 'Een rivier in de woe stijn' opgebouwd rondom het thema 'afwij zing'. De hoofdpersoon is door brandwon den getekend in haar gezicht. Door deze wonden gaat ze zich isoleren en ze heeft het gevoel te worden afgewezen door haar omgeving. Door allerlei omstandigheden komt ze er achter dat er toch uitkomst is, vandaar 'Een rivier in de woestijn' van het leven. De woestijn slaat dan voor hitte en verbranding. Veel research heeft Adriënne verricht voor haar nieuwe boek, want ze wilde de hoofd persoon - die door brandwonden is getekend - zo realistisch mogelijk 'neerzetten' in haar boek. Ze stak daarom haar licht op bij ver- Adriënne van Holst met haar tweede boek. Een rivier in de woestijn. schillende deskundigen. Ook ontving ze veel informatie van de Brandwonden Stichting. Het boek gaat over twee jongeren - Robert de Wild en Lilian Mudde - die elkaar leren kennen via internet. De realiteit blijft lange lijd verborgen totdat door omstandigheden deze aan hel licht komt. 'Ze moeten leren omgaan met littekens en afwijzing en volgen een zoektocht naar liefde en de zin van het bestaan', aldus de toelichting op de omslag van het boek. Ongetwijfe d zullen we nog meer van de Sommelsdi kse schrijfster horen, want door het publiceren van haar boeken is haar enthousiasrie voor het schrijven van boeken zéker niet minder geworden Het boek is vanaf heden verkrijgbaar in de boekhandel.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2