mmmm Overdenking Rommel markt 'Nacht van Bach' in Oude-Tonge Krifistocht naar leaffigrad eiiaudbi-iiieuws 'Psallite Deo' hervat repetities HET rjKIJKVENSTER on Kdsi sum bmmuen'. uit de Heilige Schrift VERVOLGVERHAAL DE POOHTKLaPPE»} HET fiEHEIM l/AM PmPEÜ HONIXA. Ultieme wendbaarheid, ...ga voor een Honda! Autobedrijf Jan van Dijk Ger. Gem. Nieuwe Tonge Zuid-Afrikaanse Leisteen, Tegels en dakbedekking www.groennatuursteen.tk Onverschilligheid of neutraliteit? Christelijk Icinderlcoor 'Jong begonnen' te Ouddorp stelt zich voor •3^aiga.-<rilogie deel 1 J0H.GVBENH0F PAGINA 5 VRUDAG 20 AUGUSTUS 2004 Blik op kerk ^Ni en samenleving Cj - Kindervrij - Het gevaar van Internet - Discriminatie? Al geruime tijd heb ik me voorgenomen, me nergens meer over te verwonderen. We leven in een 'permissive society', in een maatschappij waarin alles kan en mag. Het gekste is nog niet gek genoeg. En elke keer heb je de neiging om te zeggen: 'Hoe is het mogelijk?' Zoals ik zei, ik onderdruk meest al die neiging, want in dit land kan en mag alles. En toch zijn er telkens weer die momenten dat ik m'n ogen uitwrijf. Zo'n situatie deed zich vorige week zaterdag voor toen mijn aandacht getrokken werd door een kop in het dagblad Trouw: 'Kinde ren hinderen'. Het ging in het bewuste arti kel over echtparen die beslist geen kinderen willen en zich hebben georganiseerd in de vereniging 'Kindervrij', die weer een onder deel is van de wereldwijde 'World Childfree Organisation'. Het woord 'vrij' wil het positieve aspect uit drukken van het niet hebben van kinderen, dus vrijheid. De vereniging heeft nu een pagina op Inter net, waarop de echtparen hun verhaal kun nen doen, eventueel contact te zoeken met gelijkgezinden, een kindervrij bejaardente huis op te richten en kindervrije reizen te organiseren. Tussen haakjes: hier is weer een bewijs van de negatieve kant van Inter net. We kunnen er alles op kwijt, we berei ken er een breed publiek mee. En al wordt die ander beledigd of gekrenkt, dat doet niet terzake. We hebben nu eenmaal vrijheid van meningsuiting. Terzake. De 'kindervrijen' leggen op die Internetsite nog eens omstandig uit waarom ze persé geen kinderen willen, waarom ze zich eigenlijk vér verheven voelen boven de moeders 'die in korte tijd verworden tot zuchtende en steunende melkmachines, tot vormloze zeugen die hun dagen klagend en zeurend doorbrengen'. Ik weinig zin om meer van dat fraais te cite ren... Zou bij deze echtparen niet de vrees bestaan dat hun uitlatingen pijnlijk zouden kunnen overkomen bij vrouwen die wel graag kin deren zouden hébben, maar ze niet konden krijgen? Aan die categorie hebben ze kenne lijk ook gedacht. Maar wanneer we zouden denken aan een spoor van medeleven, dan hebben we ons vergist! Vrouwen die onge wild kinderloos zijn moeten zich neerleggen bij het feit dat ze biologisch niet geschikt zijn voor de voortplanting. Laten ze maar bloemen gaan kweken of in een crèche gaan werken, maar niet zeuren. De rollen worden op deze manier wel dras tisch omgekeerd. Want deze bewust kinder loze echtparen voelen zich gediscrimineerd, omdat het in dit land nog normaal gevonden wordt dat je als getrouwde mensen kinderen hebt. Maar wie bewust geen kinderen wil is eigenlijk normaal en het krijgen of het heb ben van kinderen wordt als abnormaal beschouwd. Over discriminatie gesproken. Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de keu ze voor een huwelijk ook automatisch de keuze voor kinderen inhield... Het oude huwelijksformulier zegt zelfs dat de gehuw den 'de kinderen die ze krijgen mogen, zul len opvoeden in de vreze Gods'. Maar dat is natuurlijk helemaal achter haald... WAARNEMER '•B. Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Ik heb een ongelooflijk zware, waarschijn lijk massief koperen deurklopper kunnen overnemen, waarvan ik een foto insluit. Deze moet wel van de stadspoort, een kas teel of grote hofstede geweest zijn. Hoe oud is dit model? Antwoord: U noemt precies de deuren die geen kloppers hadden. Bij de boer ging je achterom, of de hofhonden kondigden de komst van een vreemde aan, en bij stads poorten en kastelen stonden gewapende wachters achter grachten met ophaalbrug gen. De deurklopper kwam pas in zwang, toen in de steden de stenen huizen meer en meer aaneengesloten werden gebouwd, zodat men niet meer achterom kon. Op de zware houten voordeuren moest men toen zo hard kloppen, dat er hulpmiddelen nodig waren. Welgestelde burgers konden daar iets voor laten maken. In ons land dagtekent het gebruik van koperen kloppers uit de 12de eeuw. Later kwamen er ijzeren, bronzen en andere exemplaren in de handel, en versche nen er irekbellen. In oude Griekse en Romeinse geschriften wordt echter ook al over kloppers geschreven. Aan de foto te zien is dit een model uit de gouden eeuw, maar het is best mogelijk, dat de klopper naar dat voorbeeld is nagemaakt, want het koper ziet er veel te goed uit. Er kan een dun laagje koper om een ijzeren kern zijn aange bracht! In oude geschriften lees je vaak over purper als een verfstof, als inkt en als kleur van de gewaden van hoogwaardigheidsbekleders. Er staat nergens vermeld, hoe ze dat maak ten. Antwoord: Opgravingen naar de oude Pale stijnse havenstad Dor, die al omstreeks 1100 voor Christus in Egyptische papyrusrollen genoemd wordt en ook in de Bijbel voor komt (Joz. 11, Richt. 1 en 1 Kon. 4), hebben onlangs een installatie aan het licht gebracht, waarmee tijdens de Perzische overheersing van dat gebied langs de Middellandse Zee al purperen kleurstoffen blijken te zijn vervaar digd en wel uit gemalen schelpen en andere dierlijke grondstoffen. Men heeft gebruik gemaakt van de stekelpurperslak (Murex brandaris). Waarschijnlijk is die fabricage van deze eerste verfstof daar de basis geweest van de welvaart van Dor. Men had toen grote behoefte aan een kleurstof in de aangrenzende landen. Toen we onze koelkast pas in huis hadden, hoorde je hem maar af en toe zoemen. Nu bromt die kast de hele dag. Wat betekent dat? Antwoord: Als de motor vaker op een dag en op de duur vrijwel constant in werking is om de temperatuur in een koelkast tussen de The Power ot Dreams Slagveld 19. 3231 AN BRIELLE Telefoon 0181 -41 37 77 Morgen, zaterdag 21 augustus is het dan zover: de jaarlijkse rommelmarkt, t.b.v. de Gereformeerde Gemeente te Nieuwe Tonge! Tijdens de grote rommelmarkt - waar zelfs een compleet foto-ontwikkelapparaat aange boden wordt is er om 10.30 uur een verko ping met opbod. De gehele dag kan er een rondrit gemaakt worden door het dorp met paard en wagen. Verder is er van alles te koop, zoals schroe ven, bouten, verschillende kleuren verf van bekende merken tegen aantrekkelijke prij zen. Er zijn mooie buxusboUen, haagbuxus, bloemen, planten, potgrond, tuinturf, enz. Ook zijn er mooie actieprijzen. Babybomkleertjes, speelgoed, houten speel goed, knipvellen, knutselspuUen, kunt u ook allemaal vinden op de markt. Evenals patat, koffie, thee, appelflap e.d. die genuttigd kunnen worden op het"gezeUige koffieterras. Ook is er brood, groente, fruit, advocaat, slaatjes, kruukplaetjes, enz. enz. De rommelmarkt wordt gehouden tussen 9.00 tot 15.00 uur in de Oranjestraat. Ieder een hartelijk welkom.. 2 en de 5 graden C. te houden, komt dat meestal doordat de deur niet meer luchtdicht afsluit. De oorzaak is vaak het verdrogen van de rubber strips langs de deurranden en evt. van de pakkingen op andere plaatsen. Dat veroorzaakt speling bij de kieren. Door de dan binnendringende kamer- of keuken- lucht van hogere temperatuur moet de motor extra werken. Dat kost meer stroom dan er nodig zou zijn en ook kan de temperatuur daarbinnen wel eens boven de 6° uitstijgen, zodat de bacteriën in de levensmiddelen weer tot actie overgaan. Als u bij een nieuwe koelkast geregeld de rubberen randen en strips met talkpoeder inwrijft, kunt u uitdr ogen daarvan voorkomen en blijft de deur 'zuigend' hermetisch sluiten. Bij een oud exemplaar zou u nieuwe strips moeten (laten) aanbrengen indien u nog geen nieuwe koelkast wilt kopen. diverse kleuren, ook zwart, te zien op: Tel. 0187 - 483983 06 - 25063232 En Gallio trok zich geen van deze dingen aan. (Handelingen 18:17b) Het gaat goed in Korinthe! Paulus is er voor zijn doen lang geweest: een jaar en zes maanden. En de gemeente wordt vergaderd en gebouwd. Koning Jezus krijgt er steeds meer onderdanen bij. Maar dan keert het tij. Want waar God Zijn Kerk bouwt, daar wordt ook de satan actief. En zodra er een nieuwe stadhouder is, zien de joden hun kans schoon. Dan wordt Pau- lus voor het gerecht gedaagd Die stadhou der is niet zómaar iemand. Gallio is een broer van de bekende filosoof Seneca, de lei der van de Stoïcijnse school. De aanhangers van die levensbeschouwing maken zich ner gens druk om, winden zich nergens over op, zeker niet als het gaat om godsdienstige kwesties. Ook Gallio laat daar geen misver stand over bestaan. Wanneer iemand bena deeld of mishandeld wordt, dan zal hij ingrijpen. Maar ze moeten bij hem niet aan komen met splinterige godsdienstige pro bleempjes. Die moeten die ruziënde joden zelf maar oplossen. Voor Gallio zijn alle godsdiensten gelijk. Laat ieder in zijn waar de, als hij maar gelukkig is! Gallio is dus niet het type van de onverschil lige, die nergens warm of koud van wordt. Zo is hij wel afgeschilderd, maar ten onrech te. Hij stelt zich veeleer neutraal op. Hij wil niet buiten zijn boekje gaan. Godsdienst, daarover is hij niet bevoegd te oordelen. Dat is zijn pakkie-an niet. Diep in zijn hart koes tert hij minachting voor dat geagiteerde jodenvolkje, maar dat zal hij niet laten mer ken. Als ze zich maar rustig houden. Hij is toch wel een modem mens, deze stad houder. Hij had vandaag wel kunnen leven! Godsdienst is een privé-zaak. leder moet maar voor zichzelf uitzoeken welke god hij wil dienen en hoe hij dat wil doen. Maar val er een ander niet mee lastig. Die kerkmensen maken over de kleinste dingen ruzie. Bela chelijk gewoonweg. Er zijn wel andere din gen om je energie in te steken. Gallio wil neutraal blijven. Maar tegenover het Evangelie is neutraliteit uitgesloten. Want dat plaatst ons voor de keuze, voor of tegen Christus. We kunnen niet doen alsof het ons niet aangaat. Want wie niet voor is, die is tegen. En tegen Christus, dat betekent dat we het eeuwig van Hem zullen verliezen. Intussen gebruikt de Heere de neutraliteit van Gallio voor Zijn grote doel. Want de joden krijgen hun zin niet. Paulus wordt niet ver oordeeld. Het Evangelie wordt niet gestuit in zijn loop. Gods werk mag doorgaan. En de Heere vervult Zijn belofte aan Paulus: 'Nie mand zal de hand aan u leggen om u kwaad te doen, want Ik ben met u.' W. van Gorsel Donderdag 26 augustus hervat het jongeren koor 'Psallite Deo' weer de repetities. Jongerenkoor Psallite Deo is een interkerke lijk jongerenkoor dat alweer bijna 15 jaar op het eiland actief is. De leden van het koor zijn tussen de 16 en 35 jaar. In de koormap zit een grote variatie aan klassieke muziek van Bach en Mendelssohn tot hedendaagse muziek van Arie Keijzer en Dick Sander- man. Er wordt iedere donderdagavond geoe fend van 19.45 tot 22.00 uur in de christelij ke scholengemeenschap Prins Maurits te Middelharnis. Nieuwsgierig geworden? Loop gerust eens binnen op zo'n donderdagavond. De eerste repetitie na de vakantie is natuur lijk hèt moment om lid te worden van een koor. En enthousiaste leden kunnen we nog steeds gebruiken!! Hartelijke groet en tot donderdag?! We gaan na de vakantie hard studeren voor ons jubileumconcert D.V. 13 november a.s. in Sommelsdijk. Het bestuur en de leden van Psallite Deo. Wie zijn wij? Wij zijn het Chr. kinderkoor 'Jong Begonnen', dat al ruim 50 jaar bestaat. Daar voor hebben we een groot feest gehad. Wat doen wij? Zingen natuurlijk! Christelijke versjes, algemene versjes, oud Hollandse en vader landse liedjes, kortom alles wat leuk is. Wanneer zingen wij? ledere maandag, behalve in de schoolvakanties, te begmnen op 23 augustus 2004. Waar zingen wij? In zaal B van m.f.g. 'de Dorpstienden'. Hoe laat zingen wij? 's Avonds van kwart over zes tot zeven uur. Waarom moet je dit lezen? Nou heel gewoon, omdat we willen dat jij ook op ons koor komt. Dat kan al wanneer je in dit schooljaar zes jaar wordt. Er zijn al verschillende kinderen lid van ons koor, maar we zouden er graag nog meer bij willen zien want zingen maakt blij. Naast het zin gen proberen we ook ieder jaar iets leuks te doen. Wil je een keertje komen kijken en luisteren, dan ben je van harte welkom in zaal B van 'de Dorpstienden'. Natuurlijk mag je ook je vader of moeder meenemen. Willen jij of je ouder(s) meer informatie? Dan kan er altijd worden gebeld naar één van de volgende personen: Harriette Kooijman, tel.: (0187) 687057, Annie Admiraal, tel.: (0187) 683613 of Cor Grinwis, tel.: (0187) 684085. Als onderdeel van de Culturele Dag op zaterdag 28 augustus te Oude-Tonge is er een Nacht van Bach. Deze kralenket- tingdag/nacht 2004 vindt plaats onder auspiciën van de Stichting Podium Goe- ree-Overflakkee en wordt georgani seerd door de werkgroep 'Oude-Tonge in Beweging'. De Nacht van Bach begint om 22.00 uur in de Rooms Katholieke Kerk te Oude-Tonge. Het Bachfestijn zal rond middernacht afgelopen zijn. Medewerkenden zijn: Mar van der Veer (declamator/verteller), Joran Looij (camera), Jeroen van der Laan (power- point) en Rinus Verhage (orgel). De entree (inclusief consumptie) bedraagt 5,00. Toegangskaarten zijn in de voor verkoop van maandag 16 augustus t/m vrijdag 21 augustus van 19.00 tot 20.00 uur en zaterdag 21 augustus van 11.00 tot 12.00 uur bij Atelier Mommersteeg, Molendijk 53 te Oude-Tonge. Daarna alleen nog aan de kerk. In de warme zomer van 2003 werd in de Nieuwe Kerk van Zierikzee voor het eerst een 'Nacht van Bach' gehouden. Hoewel het 'nacht' was, bleek de temperatuur nog zo hoog dat de vele bezoekers al wapperend met hun programmablad het concert bij woonden. De combinatie van teksten, beel den en muziek rondom het leven en werk van de componist Johann Sebastian Bach bleek zeer aan te slaan, zodat een herhaling plaatsvond in het najaar van 2003 te Mid delharnis, als onderdeel van de Kralenket- ting 2003. Een aantal bezoekers moest toen teleurgesteld worden omdat de Rooms Katholieke Kerk te Middelharnis vol was. Deze bezoekers, evenals vele anderen, kun nen dus nu terecht in de Rooms Katholieke kerk te Oude-Tonge. In feite is de Nacht van Bach een bijeenko men op een late avond, en genieten van schitterende muziek. Muziek die op een bij zondere wijze gaat spreken omdat er een toelichting is in de vorm van teksten en beelden. De beelden worden vertoond op een groot scherm en laten de wereld van de grote Duitse cantor zien: de plekken waar hij woonde en werkte. Soms worden er stukjes handgeschreven muziek getoond of fragmenten uit de werken die op het orgel gespeeld worden. Maar het meest spectacu laire deel van de beelden zijn de momenten waarop wordt 'overgeschakeld' naar de organist. Normaal is er bij een orgelconcert niets van een organist zelf te zien, maar nu wordt de speler voluit in beeld gebracht, het spelen, registeren, close-ups van de handen en soms alleen van de voeten in een groots pedaalsolo. Wellicht maakt in een tijd, waarin overal beelden van beschikbaar zijn, de onzichtbaarheid van de organist orgel concerten minder populair. Ditmaal krijgt het publiek echter alle kans om van dichtbij te zien hoeveel lichamelijke energie er nodig is om het orgel te bespelen. Over het algemeen zal het concert weinig afwijken van de concerten van vorig jaar. Aandacht zal worden besteed aan de achter gronden van het leven van Bach: Bach als pedagoog en op het laatst Bach als vertolker van het geloof, diepere achtergronden zoals tekstuitbeeldingen, symbolieken in muzika le vormgeving, maatsoorten en getalsstruc turen zullen worden uitgelegd. Dit alles op een heel begrijpelijke manier Voorafgaan de aan een uit te voeren werk zal de organist bepaalde thema's (die ook te zien zijn) apart laten horen. Onder andere zullen uitgevoerd worden een orgelconcert dat in feite een bewerking is van vioolconcert van Vivaldi, een aantal koraalvoorspelen zoals 'Dies sind die heilgen zehn Gebot' en het beken de 'Wachet auf ruft uns die Stimme', en als groots einde de bekende Drie-eenheidsfuga in Es groot. In navolging op Oude-Tonge is er op 9 sep tember om 22.00 uur een Nacht van de Romantiek te Zierikzee. Naast bovenge noemde medewerkers zal dan ook de zan geres Marijke Niewenweg een aandeel leveren. De beelden zullen bekende schil derijen uit de Duitse Romantiek laten zien en er zullen gedichten uit de 19e eeuw wor den voorgedragen. Geheel andere compo nisten zoals Schubert, Schumann, Liszt en anderen zullen dan op het grote scherm te zien zijn en op orgel, piano en zang te belui steren. Nadere berichtgeving volgt nog. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 ■64- 'Ze durven er niet uit', schreeuwt Karl-Heinz, die met zijn machinepistool een paar Russen te pakken neemt. 'De ga er heen, dek jij me maar.' Franz glijdt over de rand en schuift plat op z'n buik naar de plaats waar de jongens Uggen. 'Terug jullie! Dadelijk gooien ze je een hardgekookt ei op je hersens. Vooruit, plat op je buik en hoofd omlaag. Twintig meter. Snel, ik zal jullie dekken.' Ze kijken hem met van angst uitpuilende ogen aan. 'Nou vooruit, opschieten.' De soldaten willen meteen gaan. Ondanks hun angst is Befehl nog altijd Befehl. 'Terug sufferd, neem die mitrailleur mee!' Ze laten zich in het gat terugvallen; mompelen een onverstaanbare verontschuldiging en pakken wapen en munitie op. Franz weet hen nog net terug te trekken als er een storm- aanval van de Russen komt. Enkele tegenstanders zijn tot op een meter of twintig afstand genaderd. 'Nu gaan!' Ze glippen over de rand en sluipen dan wat verder terug. Ook andere soldaten worden teruggedrongen. Franz wacht zijn kans af en als de Russen voor hem in een kuil zijn gesprongen, gaat ook hij naar achter. Nauwe lijks heeft hij zich laten vallen of een regen van kogels fluit over zijn hoofd. Om iedere meter wordt gevochten. Maar de rode stoomwals is niet meer te stuiten. De munitie raakt op en de zware wapens worden de één na de ander buiten gevecht gesteld. En de Russen blijven onverminderd en onvermoeibaar in de aanval. Tegen de avond trekt de mist op en de strijd begint iets te luwen, maar de Russische artillerie, die de gehele dag ondersteuningsvuur heeft gegeven, beukt nu met geweld op de laatste Duitse reserves. De hele dag hebben de soldaten geen eten of drinken gehad. Slechts een handvol smeltende sneeuw was er om hun brandende dorst te lessen. Ze zijn door en door vermoeid en alle gevoel Ujkt uit hen te zijn geweken. Er komt bevel dat hun compagnie zich op de volgende stelling mag terugtrekken om daar wat te rusten en te eten. Franz tracht het restant van de compagnie te verzame len. Hij weet slechts vijftien man bij elkaar te krijgen. De rest heeft voor Führer en vaderland het hoogste offer gebracht. Diep voorovergebogen sluipen ze een paar honderd meter buiten de frontlijn, waar ze door een kapitein van de infanterie worden opgevangen. 'Hé, kerels, wie zijn juUie en waar gaat de reis naar toe.' Franz meldt zijn compagnie en voegt er aan toe: 'Kapi tein, wij zijn naar achter gezonden om te eten en in de tweede linie op nadere orders te wachten.' 'Is dat de hele compagnie sergeant?' 'Dit is de hele compagnie kapitein.' 'Zo?' De man slikt een paar keer. Ook hij heeft zijn sporen aan het front verdiend. Beter nog dan de soldaten weet hij hoe de sitaatie in werkelijkheid is. Hier en elders aan de fronten wordt de bloem van een volk opge offerd om een waanidee te verdedigen. Een serie granaten komt aangieren. De mannen laten zich plat op de grond vallen, fonteinen modder en sneeuw spuiten hoog op en brokken bevroren aarde ranselen de soldaten op hun lichaam. 'Dat was vlakbij', huivert één van de nieuwelingen angstig. De kapitein geeft nog enkele aanwijzingen en laat de soldaten verder gaan. Ze moeten naar een gevechts loopgraaf waar een keukenwagen soep en brood heeft. Daar kuimen ze hun portie gaan halen. Ze gaan weer verder; zo snel ze in de gegeven omstandigheden kun nen. Een nieuwe serie granaten suist aan. Een hoog, angstig gieren dat overgaat in een eigenaardig geflodder. Dat is het geluid dat projectielen maken, vlak voor ze in slaan. 'Dekken!' brult Franz en laat zich meteen voorover in een gat vallen. Weer wordt de wereld aan stukken gescheurd; vlammen en zwarte rookwolken spuiten naar alle kanten. Er klinkt gegil van soldaten die zijn getroffen. Op de plaats waar enkele seconden geleden de kapitein stond, gapen nu grote gaten waaruit nog zacht de rook oinhoog kringelt. Ze komen in een brede, diepe loopgraaf. Daarin lig gen en zitten soldaten die uit de vuurlinie zijn geko men en nu een maaltijd hebben ontvangen. Ook Franz en zijn mannen krijgen een portie nödelsoep en een paar sneden zure kuch. Ze kunnen van moeheid bijna niet eten. En ondanks dat overal rondom hen granaten inslaan beginnen hun oogleden zwaar te worden. Tel kens vallen er kleine groepjes mannen naar binnen, enkelen hebben geen uitrusting meer en velen dragen verbanden, waarvan sommige met bloed zijn door drenkt. De nacht daalt over het Leningradfront. Maar het is geen nacht van zwarte duisternis en stilte. Als een zwaar onweer rolt de donder van de artillerie en het aanhoudend machinegeweervuur trekt vurige strepen over de aarde. Lichtflitsen weerkaatsen tegen de wol ken en onzichtbaar, maar dodelijk geladen orgelt en ruist een vloedgolf van staal door het duister. Franz en zijn mannen zijn nog verder teruggegaan. Ze zullen bij andere onderdelen worden aangesloten. In werkelijkheid worden de resten van bataljons die de eerste aanvallen hebben overleefd, samengesmolten tot nieuwe eenheden, die zo spoedig mogelijk weer aan het front staan. 'Heb jij nog wat te roken Franck?' fluistert Franz tegen z'n maat. 'Ja, ik heb wat van Karl-Heinz gekregen.' Hij diept een groezelig pakje sigaretten op en houdt dat Franz voor: 'Hier, steek maar op.' 'Dank je, ik heb de hele dag nog geen sigaret in m'n mond gehad.' 'Hier heb je vuur.' Franz inhaleert de rook en sluit de ogen. 'Wat een troep.' 'Ja, een grote troep.' Karl-Heinz zit met het hoofd voorovergebogen tegen over hen. Hij slaapt, volkomen ontspannen. 'Moetje die nu eens zien.' Franck zegt het met duide lijke verbazing in z'n stem. 'Hij slaapt', antwoordt Franz nuchter. 'Ja, inderdaad slaapt hij. Ik vraag mij af wat er gebeu ren moet, om hem van zijn stuk te brengen?' 'Dat zal niet zo vlug gebeuren.' Ze zwijgen lange tijd. Aan het front dat vlak achter hen ligt is weer het een of ander aan de hand. Lichtkogels kringelen als vurige strepen de hemel in en zwaar rom melend vallen mortiergranaten. Franck is overeind gaan zitten. 'Zouden ze een nacht- aanval doen?' 'Weet ik dat?' 'Hoor eens hoe ze er op gaan.' (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5