VANDALISME
OP DE VELUWE
ttlfitk
Bastaard
Judoka's in botsing
PREDIKBEURTEN
EIIAIfEiei-tllEUWS
Verbouwing
gemeentehuis
bij
Radio Superstar
'De Lof stem' start
met repetities
EIÜVriDEII-tllEUWS
Agenda Gezondheid
Service regio
Goeree-Overflakkee
Noorse organiste
concerteert in Ned.
Herv. Kerl( Kapeile
Leven en sterven met
Christus (2)
Pontje Den Osse-
Sliklcen van Flakkee
weer in de vaart
Diefstal van fietsen
Lik-op-stuk beleid
Over heel de linie
Zondag 22 augustus 2004
Cursus Een maatje minder
Cursus Fibromyalgie, hoe verder...
Cursus Ontspannen
De toeristische veerdienst Den Osse-
Slikken van Flakkee over het Greve-
Ungenmeer is vanaf maandag 16
augustus weer normaal in de vaart.
PAGINA 2
VRUDAG 20 AUGUSTUS 2004
Je gelooft je ogen nauwelijks als je in de
krant het volgende bericht leest. Het is
afkomstig van de directeur van Nationaal
Park De Hoge Veluwe, een natuurgebied in
onze directe omgeving.
De directeur neemt de diefstal uit zijn park
hoog op. Er zijn in het afgelopen weekend
achttien fietsen gestolen, te weten de beken
de Veluwse witte fietsen. Vijf zijn er inmid
dels teruggevonden, dertien zijn nog zoek.
Blijkens de krantenberichten is de directeur
zo goedmoedig dat hij deze diefstal nog wel
als een incident wil zien. Maar de combina
tie met 'andere ongein'; van de laatste maan
den baart hem zorgen.
Kennelijk staat de diefstal niet op zichzelf.
Een is, deze diefstal van fietsen die snel her
kenbaar zijn. Mensen uit de dorpen in de
buurt zullen er niet aan denken ze te stelen.
Er staat op de knalwitte fietsen met koeien-
letters Hoge Veluwe. Nu in één keer achttien
fietsen gestolen. Het wijst op een gerichte
actie.
Vernielzucht
Daarnaast constateert de directeur verniel
zucht. Mensen schoppen een fiets gewoon in
elkaar. Zelfs de Bijzondere Opsporingsamb
tenaren, die zijn aangesteld en bekeuringen
mogen uitschrijven, kunnen weinig begin
nen. De daders zijn meestal verdwenen en
worden zelden op heterdaad betrapt.
Er is een derde punt dat de directeur hindert.
Dat is het negeren van de sluitingstijden van
het park. Sommige mensen hebben er plezier
in, om als de portier zijn dienst er op heeft
zitten over het hek te klimmen om zo onbe
taald het park te bezoeken. Ze ontduiken niet
alleen de toegangsprijs maar verstoren ook
de rust van de fauna in het park.
De directeur heeft er genoeg van en heeft
zijn medewerkers opgedragen een lik-op-
stuk beleid te voeren. Een bekeuring voor
wie iets doet dat niet door de beugel kan. Ten
overvloede meld ik nog dat er in het park
zeventienhonderd witte fietsen zijn, waarvan
gratis gebruik kan worden gemaakt.
Meer gegevens zal ik niet vermelden. ledere
lezer kan ze via telefoon of www.hogevelu-
we.nl verkrijgen.
Dit bericht staat niet op zichzelf. Er vindt in
het openbare leven in Nederland een verru
wing plaats die alleen maar vandalisme
genoemd kan worden.
Ik moet naast het bovenstaande ook nog noe
men het feit dat er in natuurparken steeds
vaker moorden, drugsafrekeningen en aan
randingen plaatsvinden. Dat is het groot grof
geweld naast de kleinere maar niet aan
vaardbare schendingen van eigendomsrech
ten en aantasting van het publiek bezit.
'Eilanden Nieuws' meldde onlangs wat er in
'Stelleware' op een schoolplein in een van
de gemeenten misgaat. Ik moet zeggen
misdaan wordt.
Ik ben misschien wat somber. Mijn kinderja
ren dateren uit direct voor en in de Tweede
Wereldoorlog. Onvoorstelbaar zouden fei
ten als de bovengenoemde toen zijn geweest.
Dezer dagen hoorde ik van een gezin dat in
Nederland terugkeerde uit wat we vroeger
noemden het Verre Oosten. De kinderen van
basis- en middelbare school vinden het hier
niet fijn. Er is geen orde. Ieder doet wat hij
of zij wil. Wie zegt - zo is mijn conclusie -
dat dit eigenlijk, of liever echt niet kan,
wordt vreemd aangekeken. Net of je uit een
andere tijd komt.
Dat is globaal genomen de situatie in Neder
land. Ik zal niet overdrijven maar zeg wel dat
deze, wat ik nu maar noem 'geweldsdelic
ten' niet alleen in de grote steden voorko
men. Ze worden ook in de stilte van de Velu
we gepleegd.
We zijn in Nederland voor een groot deel de
tucht kwijtgeraakt. Ik werk niet meer mid
den in de samenleving. Dus bekijk ik de din
gen vanaf de zijüjn. Dan vind ik het onvoor
stelbaar wat er allemaal getolereerd wordt.
U kunt het ook anders zeggen: We zijn de
greep op de jeugd van ons volk kwijt. Dat
ligt naar mijn gedachte niet primair aan de
jeugd. Dat ligt aan de oudere generatie. De
welvaart in onze .samenleving heeft de greep
op de jongere generatie verslapt. Ik moet
vrezen dat dit in kerkelijke kringen niet min
der het geval is dan daarbuiten.
Ouders die nog anders zouden willen, wor
den door praktijken om hen heen gehinderd
om flink te zijn! Er gaat van de tolerantie in
onze samenleving een verlammend effect
uit.
Onlangs preekte ik over Klaagliederen 3:25-
27. De laatste van die drie teksten luidt: Het
is goed voor een man, dat h ij het juk in zijn
jeugd draagt. In de kerkenraadskamer, na
afloop van de dienst, bracht een van de
ouderlingen de situatie van onze jeugd en
haar opvoeding ter sprake. Dat was een rake
toepassing van deze tekst.
Ik wijs er overigens op dat aan deze tekst
voorafgaat: De HEERE is goed degenen die
Hem verwachten, der ziele, die Hem zoekt.
Het is goed, dat men hope, en stille zij op het
heil des HEEREN.
Het evangelisch vermaan in vers 27 is niet
het eerste. Het is de conclusie, wilt u de toe
passing van wat als de goedheid des Heeren
wordt genoemd en geroemd.
Zou het kunnen zijn dat ons volk de vrijbui-
terigheid van de jeugd (dat is een vriendelijk
woord voor vandalisme) te danken heeft aan
het verlies van evangeüsche normen en
waarden?
De doorwerking daarvan over de hele breed
te van de samenleving moet ons met zorg
vervullen. Het is niet genoeg dit feit te con
stateren. We moeten het durven zeggen:
terugkeer, wederkeer en vooral bekering.
Anders gaan we aan onze zo hoog gekoes
terde en de soms zo schaamteloos betrachte
vrijheid ten onder!
W.H. VELEMA
Op vrijdag 13 augustus werd het verbouw
de gemeentehuis van Oostflakkee in Oude
Tonge geopend. Na een tijd van verbou
wen was het eindelijk zo ver dat alle
kamers, de raadszaal en de openbare bibli
otheek voor geopend konden worden ver
klaard. Zaterdag 14 augustus 2004 was het
gemeentehuis open voor bezoekers die het
gehele pand mochten bekijken. De radio
van Middelhamis ging op pad en maakte
een aantal interessante interviews. Deze
kunt u donderdagavond 19 augustus in
Superstar Magazine beluisteren. Jaco de
Neef, Yoran Kipping en Henk Dekker ver
zorgen de uitzending die om 19.00 begint.
Radio Superstar is te beluisteren op
107.3FM in de ether, 105.9 op de kabel en
via het internet op www.radiosuperstar.nl.
Op donderdag 26 augustus om 20.00 uur
hoopt de Chr. Gem. zangver. 'De Lofstem'
weer te beginnen met de repetities in Eben
Haezer, Preekhillaan 3 te Ouddorp. Onder
leiding van dirigent Martien de Vogel wor
den psalmen en geestelijke liederen gezon
gen. Nieuwe leden zijn van harte welkom!
ctir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)47 1020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
sluitmgstermljn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitmgstermljn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 1022,
privé (0187) 60 1440
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaaI.com
Plaatsing van Ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 34200 U 08
OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorps-
kerk: 9.00 uur ds. W. J. Tennissen uit
Melissant, bediening Heilige Doop en
18.30 uur kand. P. C. H. Kleinbloesem
uit Sint Maartensdijk. Eben-Haëzer:
9.00 uur kand. P. C. H. Kleinbloesem en
18.30 uur ds. W. J. Tennissen. Woens
dag 25 augustus, Dorpskerk: 19.30 uur
ds. P. C. Hoek uit Sint Annaland - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel en
18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezin
de kerk: 9.30 uur dr. R. A. Veen, 11.15
uur pfr. R. Tesche (duitstalig) en 18.30
uur ds. B. J. Kruit.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. A. van Kralingen uit Ridderkerk
en 18.30 uur ds. J. J. van Holten, Leer
dam - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat
la 9.00 en 10.45 uur ds. W. L. Smelt,
Stellendam en 17.00 en 18.45 uur ds. C.
Gielen, Middelhamis.
STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 en
17.00 uur de heer T. R. Rietveld, Rid
derkerk - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur
ds. W. J. Teunissen, Melissant en 19.00
uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00
uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. J.
Mink.
MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en
18.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 09.30 uu rds. H. J. Zeldenrijk
- Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
A. van de Meer, Bodegraven en 18.00
uur ds. D. Dekker, Oudewater - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. L. W. den Boer, Oud-Beijerland,
voorbereiding Heilig Avondmaal en
18.00 uur kand. C. Doomeweerd, Den
Bommel - Herv. Gem. (ihv) 'Prins
Johan Frisoschool' 10.00 uur ds. A. van
Wijk, bediening Heilige Doop en 18.00
uur kand. M. Diepeveen, Stellendam -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. Vos, Wijk en Aalburg en 18.00
uur ds. A. A. A. Prosman, Zoetermeer -
Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W.
van Bennekom - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur ds. R. H. Esveld - Herv.
'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R. Steens-
ma - CAMA Christengemeente, het
Prieel, 10.00 uur W. Evers.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 11.00
uur ds. J. J. Verhaar, Houten en 18.30
uur ds. A. P. Voets - Herv. Gem. (ihv)
8.45 uur ds. C. Gielen, bediening Heili
ge Doop en 16.30 uur ds. J. W. van
Estrik - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. W. van Sorge - Ger. Gem. 9.30
en 18.00 uu rds. P. Blok (bediening Hei
lige Doop) - Ger. Kerk 9.30 en 17.00
uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrij
gemaakt) geen opgave.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
kand. W. Stijf, Hoofddorp en 18.00 uur
kand. G. H. Kruijmer, Putten - Herv.
Gem. (ihv) Ons Dorpshuis 9.00 uur ds.
P. C. Hoek, Sint Annaland en 18.00 uur
ds. H. V. d. Ziel, Poederoijen - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. L. de Wit. Vrijdag 27
augustus: 14.15 uur ds. L. de Wit,
huwelijksbevestiging Corjan Boom en
Mariska de Vos - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Evangelie Ge
meente Beréa, gebouw 'De Bron'
10.00 uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur dr. B. J. Wiegeraad,
Reeuwijk en 18.00 uur ds. B. A. Belder,
Schelluinen-Ger.Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
J. W. Zijlstra en 18.00 uur ds. A. J. Krol.
Een niet uit een wettig huwelijk geboren
kind. Een kind verwekt in overspel. Een
onecht kind. Kan dat wel, een kind dat niet
echt is? Eigenlijk niet, maar het gaat om de
uitdrukking. In vroeger tijden kwamen in alle
kringen, dus ook in de zgn. hogere standen,
bastaarden voor. De 'Witte van Haamstede'
was een bastaardzoon van de Hollandse
graaf Floris de Vijlde. Zo kent de geschiede
nis een aantal min of meer bekende bastaar
den. Mannelijke adellijke bastaarden voerden
en voeren een dwarse streep op het wapen
van hun vader. Deze dwarsbalk werd het
symbool van het bastaardkind. Het was voor
iedereen zichtbaar: dit kind is een bastaard.
Iemand kan ook tot bastaard worden
gemaakt, d.i. onterfd worden. Met echte bas
taarden is dat ook wel eens het geval. Het
hen niet-wettelijk toekomende deel wordt
niet toegekend. De bastaard wordt op deze
manier miskend en achtergesteld. Een thema
voor romanciers en dichters.
Het woord bastaard komt ook voor als voor
zetsel. Het betekent vaak dat het eigenlijke
woord in mindere of verzwakte betekenis
wordt gebruikt. Een bekend voorbeeld is de
bastaardvloek. Een vloekwoord wordt zo ver
bogen of vervormd dat er op het eerste
gehoor of gezicht niets aan de hand is, ook
niet voor menig christen. Nadere beschou
wing leert anders. Veel bastaardvloeken zijn
duidelijk herkenbaar. Of kennis hieromtrent
ook anders doet spreken, valt te betwijfelen.
De Bond tegen het vloeken weet hier helaas
van mee te praten. Eén ding is zeker: ook
bastaardvloeken, die je helaas maar al te vaak
hoort, zijn en blijven een kwestie van napra
ten.
Bastaardinformatie is een betrekkelijk nieuw
woord. Desinformatie bestaat al jaren.
Opzettelijk verkeerde gegevens verstrekken,
was in communistische landen aan de orde
van de rode dageraad. Dat mocht, was zelfs
geboden in de strijd tegen het kapitalistische
monster. Bastaardinfo is het verstrekken van
onvolledige en in sommige gevallen valse,
onechte informatie. Dergelijke oneigenlijke
informatie wordt soms per vergissing, maar
meestal met opzet, verspreid. Of het zijn
berichten ten behoeve van eigen roem of
voordeel. Misschien niet altijd even bewust,
maar toch. Prospectussen met gunstige
prognoses en riante vooruitzichten blijken
niet altijd op waarheid te berusten. Bastaard
informatie dus. Legioverlies haalde de voor
pagina's. Of gegevens over uitstoot van
schadelijke stoffen. Wie gaat de feiten pre
cies na? Actueel is de vraag hoeveel walvis
sen er jaarlijks illegaal worden gedood. Er zijn
meer voorbeelden. Die mag u, met de nodige
voorzichtigheid, zelf formuleren. Of deze
column betrouwbare informatie behelst,
blijft de vraag. Een bekend spreekwoord
luidt: een halve waarheid is nog altijd een
hele leugen.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. A. L. Komaat, Strijen en 18.00
uur ds. J. c. Mesu, Nieuw en St. Joos-
land - Ger. Kerk 10.00 uur ds. R C.
Koster en 18.00 uur dr. G. den Hartogh.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Herv.
Gem. (ihv) 't Centrum' 11.00 uur ds. C.
Gielen, Middelhamis en 16.00 uur ds. J.
Kot, Borssele - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur de heer K. Baas en 18.00 uur drs. A.
S. Rienstra.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. M. K. de Wilde, Ridderkerk.
De cursus is bedoeld voor mensen die een
paar kilo willen afvallen. Een verwijzing van
de huisarts is noodzakelijk. In de bijeenkom
sten worden de richtlijnen goede voeding
besproken in relatie tot afvallen. Ook wordt
er van alle deelnemers verwacht dat zij een
eetverslag bijhouden en dit door de diëtist
laten beoordelen. De diëtist zal aan de hand
van de eetverslagen iedere deelnemer per
soonlijke tips en adviezen geven. Hiemaast
zal tijdens de bijeenkomsten aandacht
geschonken worden aan gedrags- en hou
dingsveranderingen om een beter resultaat
op de lange termijn te kunnen bereiken. De
cursus start in Oude Tonge op 22-09-2004
uur van 14.30 tot 15.30 uur en bestaat uit 6
bijeenkomsten.
Fibromyalgie is een chronische aandoening
aan de spieren, gewrichtskapsels en pees
aanhechtingen. Veel genoemde klachten
zijn pijn, stijfheid, vermoeidheid en slecht
slapen. Chronische pijn is ernstig en irritant.
Je hebt angst en bent onzeker over de toe
komst. Soms moet een lange weg gegaan
worden voordat de diagnose Fibromyalgie
gesteld wordt. Je twijfelt aan jezelf, denkt
dat je zeurt en je aanstelt. Doordat je met
jezelf in de knoop zit, voel je je alleen. Daar
kan geen deskundige je bij helpen; je moet
luisteren naar je lichaam dat aangeeft watje
wel en niet kunt. Door veel van je lichaam te
weten krijg je kennis, bijvoorbeeld waar je
grenzen liggen en hoe je je leven kunt ver
anderen, of beter nog: hoe je met de veran
deringen die door Fibromyalgie zijn ont
staan, leert omgaan. De cursus start in Oude
Tonge op 16-09-2004 van 19.30 tot 21.30
uur en bestaat uit 8 bijeenkomsten.
Genieten van het leven zonder al te veel
stress. Weer kunnen ontspannen. Dat kunt u
leren tijdens onze cursus. Spanning op zich
is een gezond verschijnsel en het beschermt
ons tegen ongelukken. Teveel spanning kan
echter problemen veroorzaken. Het kan lei
den tot hoofdpijn, hyperventilatie, darmpro
blemen en slecht slapen. Door adviezen en
ontspanningsoefeningen wordt het even
wicht tussen spanning en ontspanning her
steld. U hebt uw spanningsklachten beter in
de hand, voelt zich prettiger en u functio
neert weer zoals voorheen. De cursus Ont
spannen start in Drrksland op 14-09-2004
van 19.30 tot 21.00 uur en bestaat 5 bijeen
komsten.
Voor meer informatie over de cursussen, de
inhoud, kosten, data en aanmelding, kunt u
bellen met Gezondheid Service, tijdens
werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur via num
mer 0181-626226.
Op donderdag 26 augustus a.s. geeft de uit
Noorwegen afkomstige organiste Ines Maid-
re een concert op het Batz-Witte orgel te
Kapeile. In tegenstelling tot de andere orgel
concerten te Kapeile die op zaterdag gege
ven worden, is dit concert naar de donderdag
verplaatst i.v.m. de Kapelse dag. Ines Maid-
re is verbonden aan het Grieg-Conservatori-
um in Bergen, als professor voor orgelspel.
Zij maakte vele concertreizen o.a. naar Rus
land, België. Nederland en Engeland. Voor
het concert in Kapeile heeft zij een zeer boei
end en virtuoos programma samengesteld
met o.a. werken van Bach, Peelers, Alain en
Langlais. De aanvang van het concert is
20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 4,50
(€3,50 voor CJP/pas 65). Na afloop is er
gelegenheid om koffie te drinken.
Vorige week wees ik op de twee boeken van
en over Mary Winslow (1774-1854) die
enkele jaren geleden verschenen zijn. Ik kan
in dat verband zelfs nog een ander boek noe
men, dat eveneens brieven van haar hand
bevat. Het verscheen in 2002 in vertaling
onder de mooie titel 'De hemel geopend'.
Enkele dingen over deze Mary, die al op jon
ge leeftijd weduwe was, die veel beproevin
gen heeft gekend, maar die voor velen een
'moeder in Israël' is geweest, wil ik in dit
slotartikeltje nog kwijt.
Ondanks het feit dat ze in een tijd van
opwekking leefde, een periode waarin de
Heihge Geest in veel, veelal jonge, harten
werkte, had ze geen positief beeld van het
kerkelijk leven in het algemeen. Over de
kerken in het Engeland van haar dagen oor
deelde ze dat ze "voor het grootste deel
bestaan uit slapende heiligen en dode zonda
ren." Dat is geen lovend getuigenis. Maar,
minder dan op anderen af te geven, trok ze
de schuld van deze geesteloze situatie naar
zichzelf toe. Ze wist dat het oordeel begint
bij het huis van God. En dat de meest
bevoorrechten ook de zwaarste verantwoor
delijkheid dragen. "Ach", zo lezen we in een
van haar brieven, "werd onder de kinderen
des Koninkrijks maar meer de kracht van het
gebed gevonden. Hoe kan mijn ziel daarnaar
verlangen! Hoe graag zou ik in diegenen die
het heiligdom bedienen, meer van het genot
der Waarheid in hun eigen zielen willen
beluisteren en van de gevoelige tegenwoor
digheid des Heeren willen opmerken.
Ons gebrek is, dat we deze gevoelige tegen
woordigheid niet bezitten, en dat is onze
eigen schuld en niet Zijn schuld."
Kenmerkend voor Mary is haar bewogen
heid met het geestelijk heil van anderen. Eén
van haar zoons die predikant is, ontvangt
van haar een brief waarin ze hem vraagt of
hij wel met de nodige betrokkenheid en eer
lijkheid met de aan hem toevertrouwde scha
pen omgaat. "Het is gemakkelijk voor jou
om vanaf de kansel zondaren te vermanen.
Maar om naar hen toe te gaan, een onder
zoek in te stellen naar de hoop die in hen is
en getrouw, eerlijk en toch liefderijk met hen
te handelen als voor het aangezicht van de
Heere, dat is de ernstige pUcht van ieder, die
zich in de Naam van Christus ambtelijk
geroepen weet."
Zelf leefde ze uit het wonder van Gods gena
de. Het was en bleef voor haar - en dat tot
aan het eind van haar leven - een overstel
pend geheimenis dat de heilige God Zich
over haar had ontfemid. "Wat zal ik dan tot
deze dingen zeggen?", zo klinkt het zomaar
midden in een brief. En ze vervolgt: "Over
vloeiende liefde, onderwerpende genade,
allesreinigend bloed, een vergevende Jezus,
een vernieuwende Geest, een verzoend
God.En geheel dit machtige werk verricht
voor een zo slecht, zo waardeloos en zo de
hel verdiend hebbend schepsel!" Dat het
voor haar zo'n wonder was, hing samen met
wat ze geleerd had aangaande de allesbeder-
vende werking en het Godvervloekende
karakter van de zonde. Genade was voor
haar ook echt genade! De zonde die nog
tegen haar wil in haar was overgebleven, het
zorgde ervoor dat ze een ootmoedig men
senkind bleef. "Hoe moet ik toch rouw
bedrijven en wenen voor Zijn aangezicht,
terwijl Hij mij aan mijzelf ontdekt, een arm
zalig, zondig schepsel en dat toch van alle
dingen afgewassen en gerechtvaardigd is!"
Anderzijds bracht haar dit tot een nauwgezet
leven met de Heere. Vanuil dit besef durfde
ze ook anderen te vermanen om een godza
lig leven te leiden, met een teer geweten.
"Houd toch, als met een oog dat angstvallig
bezorgd is voor Gods eer, elke verborgen
bron van je handelingen in het oog. Let toch
op je gedachten en bedoelingen. En terwijl je
dit doet, hondje oog op het kruis van Chris
tus gevestigd. Dan behoefje niet bevreesd te
zijn jezelf te zien zoals je bent..." Zo alleen,
bedoelt Mary Winslow, zul je veilig en hei
lig je weg door dit leven kunnen gaan. Elders
zegt ze: "Wandelen naar de bevelen van de
Heere is de weg tot het volkomen genot van
de belofte."
Daar zag ze naar uit: naar het volkomen
genot van de beloften Gods die in Christus
Jezus ja en amen zijn. Zo ver was het nu nog
niet. Dat stond nog uit... Ze leefde dan ook
het leven der hoop. Ze was nog niet eens zo
heel oud, toen ze het volgende schreef: "Ik
kom mezelf voor als een schip, dat storm na
storm en orkaan na orkaan heeft doorslaan
en dat tenslotte gebracht is in het gezicht van
de begeerde haven, maar dat hel anker nog
niet uitgeworpen heeft. Maar o, het land is in
zicht en het is verrukkelijk voor hel oog.
Jezus is onderweg..."
Dat laatste typeert haar. Op Wie richtte zich
haar verlangen? Een klein zinnetje ergens in
een brief vertelt het: "Wat zou de hemel
zonder Jezus zijn?!" Haar leven was Chris
tus. En zo werd haar sterven gewin! Op dins
dagavond 3 oktober 1854 ging zij in tot haar
rust. Tot Hem van Wie ze in haar laatste nog
verstaanbare woorden had getuigd: "De
heerlijkheid van de hemel - dat is Christus.
Ik rust op het volbrachte werk van Hem. Ik
ben in Hem volmaakt."
Enkele dagen voor haar sterven, met haar
oog op deze toekomst, had ze de vraag
gesteld: "Wie zou geen christen willen
zijn...?"
N.a.v.: Mary Winslow, Leven met Chrisfns.
Leven en sterven met Christus. Vertaald,
ingeleid'èh van aantekeningen 'voorzien
door W. van der Zwaag. Uitgeverij De
Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden.
302 en 309 pag. ISBN 90-6140-547-5 en
90-6140-630-7. Prijs 22,50 per deel.
Mary Winslow, De hemel geopend. Een
selectie uit haar correspondentie,
samengesteld door haar zoon Octavius
Winslow. Uitgeverij Den Hertog te Hou
ten. Gebonden. 293 pag. ISBN 90-331-
1625-1. Prijs €22,50.
J.M.J. Kieviet
Op woensdag, 11 augustus werd de veer
dienst tijdelijk stilgelegd wegens voortdu
rend wangedrag van jongeren. De 'afkoe-
üngsperiode' is benut om via de media de
overlast en het risicovolle gedrag van de jon
geren bekend te maken in de Dirksland en
omgeving. Ook zijn door de wijkagent
gerichte gesprekken gevoerd met een aantal
van de betreffende jongeren en hun ouders
om hen te wijzen op hun niet te tolereren
gedrag en het gevaar van het in het water
springen tussen de steiger en het schip.
Uit reacties van de jongeren blijkt dat zij
beseffen dat ze te ver zijn gegaan. Zij geven
aan in de toekomst het pontje en de passa
giers bij de Slikken van Flakkee geen over
last meer te zullen bezorgen. De politie zal
daarop in de toekomst frequenter toezien,
maar neemt de reacties van de jongeren seri
eus en vertrouwt er op niet verder te hoeven
optreden en de jongeren te verbaliseren.
Het schippersechtpaar Jaap en Leny Land
man zijn gelukkig met deze uitkomst omdat
zij niets liever willen dan zo goed mogelijk
het fiets- voetveer onderhouden, waarmee ze
in 1998 zijn begonnen. Zij hopen dat de
weersomstandigheden zullen meewerken
om de gederfde inkomsten van de afgelopen
dagen alsnog te kunnen inhalen.
Ook de Stichting 'Fiets een rondje met een
pontje' is bhj dat het probleem is opgelost
dank zij de medewerking van de (regionale)
media en de wijkagent; zij wenst de veer
dienst Den Osse-Slikken van Flakkee nog
een paar goede weken toe.
Het pontje vaart nog tot en met vrijdag, 3
september, drie keer per dag heen en weer
tussen De Osse en de Slikken van Flakkee.
SOMMELSDIJK - Aan een Daihatsu, gevuld met een bestuurster en drie judoka's is
maandagavond omstreeks 7 uur geen voorrang verleend. Een bestuurster van een
Honda Concordia is, komend uit de dorpsweg de N215 opgedraaid zonder de Dai
hatsu, vanuit de richting Dirksland te hebben opgemerkt. Waarschijnlijk door de
laagstaande zon is de Daihatsu niet opgevallen. Een aamijding was het gevolg, geluk
kig zonder gewonden. Er waren door het voorval geen heethoofdige bestuurders dus
was het niet nodig dat de judoka's hun kunsten vertoonden. Beide auto's hepen
behoorlijke schade op. (Tekst en foto: Persburo Flakkee)