VANDALISME OP DE VELUWE ttlfitk Bastaard Judoka's in botsing PREDIKBEURTEN EIIAIfEiei-tllEUWS Verbouwing gemeentehuis bij Radio Superstar 'De Lof stem' start met repetities EIÜVriDEII-tllEUWS Agenda Gezondheid Service regio Goeree-Overflakkee Noorse organiste concerteert in Ned. Herv. Kerl( Kapeile Leven en sterven met Christus (2) Pontje Den Osse- Sliklcen van Flakkee weer in de vaart Diefstal van fietsen Lik-op-stuk beleid Over heel de linie Zondag 22 augustus 2004 Cursus Een maatje minder Cursus Fibromyalgie, hoe verder... Cursus Ontspannen De toeristische veerdienst Den Osse- Slikken van Flakkee over het Greve- Ungenmeer is vanaf maandag 16 augustus weer normaal in de vaart. PAGINA 2 VRUDAG 20 AUGUSTUS 2004 Je gelooft je ogen nauwelijks als je in de krant het volgende bericht leest. Het is afkomstig van de directeur van Nationaal Park De Hoge Veluwe, een natuurgebied in onze directe omgeving. De directeur neemt de diefstal uit zijn park hoog op. Er zijn in het afgelopen weekend achttien fietsen gestolen, te weten de beken de Veluwse witte fietsen. Vijf zijn er inmid dels teruggevonden, dertien zijn nog zoek. Blijkens de krantenberichten is de directeur zo goedmoedig dat hij deze diefstal nog wel als een incident wil zien. Maar de combina tie met 'andere ongein'; van de laatste maan den baart hem zorgen. Kennelijk staat de diefstal niet op zichzelf. Een is, deze diefstal van fietsen die snel her kenbaar zijn. Mensen uit de dorpen in de buurt zullen er niet aan denken ze te stelen. Er staat op de knalwitte fietsen met koeien- letters Hoge Veluwe. Nu in één keer achttien fietsen gestolen. Het wijst op een gerichte actie. Vernielzucht Daarnaast constateert de directeur verniel zucht. Mensen schoppen een fiets gewoon in elkaar. Zelfs de Bijzondere Opsporingsamb tenaren, die zijn aangesteld en bekeuringen mogen uitschrijven, kunnen weinig begin nen. De daders zijn meestal verdwenen en worden zelden op heterdaad betrapt. Er is een derde punt dat de directeur hindert. Dat is het negeren van de sluitingstijden van het park. Sommige mensen hebben er plezier in, om als de portier zijn dienst er op heeft zitten over het hek te klimmen om zo onbe taald het park te bezoeken. Ze ontduiken niet alleen de toegangsprijs maar verstoren ook de rust van de fauna in het park. De directeur heeft er genoeg van en heeft zijn medewerkers opgedragen een lik-op- stuk beleid te voeren. Een bekeuring voor wie iets doet dat niet door de beugel kan. Ten overvloede meld ik nog dat er in het park zeventienhonderd witte fietsen zijn, waarvan gratis gebruik kan worden gemaakt. Meer gegevens zal ik niet vermelden. ledere lezer kan ze via telefoon of www.hogevelu- we.nl verkrijgen. Dit bericht staat niet op zichzelf. Er vindt in het openbare leven in Nederland een verru wing plaats die alleen maar vandalisme genoemd kan worden. Ik moet naast het bovenstaande ook nog noe men het feit dat er in natuurparken steeds vaker moorden, drugsafrekeningen en aan randingen plaatsvinden. Dat is het groot grof geweld naast de kleinere maar niet aan vaardbare schendingen van eigendomsrech ten en aantasting van het publiek bezit. 'Eilanden Nieuws' meldde onlangs wat er in 'Stelleware' op een schoolplein in een van de gemeenten misgaat. Ik moet zeggen misdaan wordt. Ik ben misschien wat somber. Mijn kinderja ren dateren uit direct voor en in de Tweede Wereldoorlog. Onvoorstelbaar zouden fei ten als de bovengenoemde toen zijn geweest. Dezer dagen hoorde ik van een gezin dat in Nederland terugkeerde uit wat we vroeger noemden het Verre Oosten. De kinderen van basis- en middelbare school vinden het hier niet fijn. Er is geen orde. Ieder doet wat hij of zij wil. Wie zegt - zo is mijn conclusie - dat dit eigenlijk, of liever echt niet kan, wordt vreemd aangekeken. Net of je uit een andere tijd komt. Dat is globaal genomen de situatie in Neder land. Ik zal niet overdrijven maar zeg wel dat deze, wat ik nu maar noem 'geweldsdelic ten' niet alleen in de grote steden voorko men. Ze worden ook in de stilte van de Velu we gepleegd. We zijn in Nederland voor een groot deel de tucht kwijtgeraakt. Ik werk niet meer mid den in de samenleving. Dus bekijk ik de din gen vanaf de zijüjn. Dan vind ik het onvoor stelbaar wat er allemaal getolereerd wordt. U kunt het ook anders zeggen: We zijn de greep op de jeugd van ons volk kwijt. Dat ligt naar mijn gedachte niet primair aan de jeugd. Dat ligt aan de oudere generatie. De welvaart in onze .samenleving heeft de greep op de jongere generatie verslapt. Ik moet vrezen dat dit in kerkelijke kringen niet min der het geval is dan daarbuiten. Ouders die nog anders zouden willen, wor den door praktijken om hen heen gehinderd om flink te zijn! Er gaat van de tolerantie in onze samenleving een verlammend effect uit. Onlangs preekte ik over Klaagliederen 3:25- 27. De laatste van die drie teksten luidt: Het is goed voor een man, dat h ij het juk in zijn jeugd draagt. In de kerkenraadskamer, na afloop van de dienst, bracht een van de ouderlingen de situatie van onze jeugd en haar opvoeding ter sprake. Dat was een rake toepassing van deze tekst. Ik wijs er overigens op dat aan deze tekst voorafgaat: De HEERE is goed degenen die Hem verwachten, der ziele, die Hem zoekt. Het is goed, dat men hope, en stille zij op het heil des HEEREN. Het evangelisch vermaan in vers 27 is niet het eerste. Het is de conclusie, wilt u de toe passing van wat als de goedheid des Heeren wordt genoemd en geroemd. Zou het kunnen zijn dat ons volk de vrijbui- terigheid van de jeugd (dat is een vriendelijk woord voor vandalisme) te danken heeft aan het verlies van evangeüsche normen en waarden? De doorwerking daarvan over de hele breed te van de samenleving moet ons met zorg vervullen. Het is niet genoeg dit feit te con stateren. We moeten het durven zeggen: terugkeer, wederkeer en vooral bekering. Anders gaan we aan onze zo hoog gekoes terde en de soms zo schaamteloos betrachte vrijheid ten onder! W.H. VELEMA Op vrijdag 13 augustus werd het verbouw de gemeentehuis van Oostflakkee in Oude Tonge geopend. Na een tijd van verbou wen was het eindelijk zo ver dat alle kamers, de raadszaal en de openbare bibli otheek voor geopend konden worden ver klaard. Zaterdag 14 augustus 2004 was het gemeentehuis open voor bezoekers die het gehele pand mochten bekijken. De radio van Middelhamis ging op pad en maakte een aantal interessante interviews. Deze kunt u donderdagavond 19 augustus in Superstar Magazine beluisteren. Jaco de Neef, Yoran Kipping en Henk Dekker ver zorgen de uitzending die om 19.00 begint. Radio Superstar is te beluisteren op 107.3FM in de ether, 105.9 op de kabel en via het internet op www.radiosuperstar.nl. Op donderdag 26 augustus om 20.00 uur hoopt de Chr. Gem. zangver. 'De Lofstem' weer te beginnen met de repetities in Eben Haezer, Preekhillaan 3 te Ouddorp. Onder leiding van dirigent Martien de Vogel wor den psalmen en geestelijke liederen gezon gen. Nieuwe leden zijn van harte welkom! ctir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-tiollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitmgstermljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitmgstermljn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 1022, privé (0187) 60 1440 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaaI.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 34200 U 08 OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorps- kerk: 9.00 uur ds. W. J. Tennissen uit Melissant, bediening Heilige Doop en 18.30 uur kand. P. C. H. Kleinbloesem uit Sint Maartensdijk. Eben-Haëzer: 9.00 uur kand. P. C. H. Kleinbloesem en 18.30 uur ds. W. J. Tennissen. Woens dag 25 augustus, Dorpskerk: 19.30 uur ds. P. C. Hoek uit Sint Annaland - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Tevel en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezin de kerk: 9.30 uur dr. R. A. Veen, 11.15 uur pfr. R. Tesche (duitstalig) en 18.30 uur ds. B. J. Kruit. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. van Kralingen uit Ridderkerk en 18.30 uur ds. J. J. van Holten, Leer dam - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat la 9.00 en 10.45 uur ds. W. L. Smelt, Stellendam en 17.00 en 18.45 uur ds. C. Gielen, Middelhamis. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 en 17.00 uur de heer T. R. Rietveld, Rid derkerk - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. W. J. Teunissen, Melissant en 19.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. J. Mink. MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en 18.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 09.30 uu rds. H. J. Zeldenrijk - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. van de Meer, Bodegraven en 18.00 uur ds. D. Dekker, Oudewater - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. W. den Boer, Oud-Beijerland, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. C. Doomeweerd, Den Bommel - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool' 10.00 uur ds. A. van Wijk, bediening Heilige Doop en 18.00 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg en 18.00 uur ds. A. A. A. Prosman, Zoetermeer - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. R. H. Esveld - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. R. Steens- ma - CAMA Christengemeente, het Prieel, 10.00 uur W. Evers. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 11.00 uur ds. J. J. Verhaar, Houten en 18.30 uur ds. A. P. Voets - Herv. Gem. (ihv) 8.45 uur ds. C. Gielen, bediening Heili ge Doop en 16.30 uur ds. J. W. van Estrik - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. W. van Sorge - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uu rds. P. Blok (bediening Hei lige Doop) - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrij gemaakt) geen opgave. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. W. Stijf, Hoofddorp en 18.00 uur kand. G. H. Kruijmer, Putten - Herv. Gem. (ihv) Ons Dorpshuis 9.00 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland en 18.00 uur ds. H. V. d. Ziel, Poederoijen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit. Vrijdag 27 augustus: 14.15 uur ds. L. de Wit, huwelijksbevestiging Corjan Boom en Mariska de Vos - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Ge meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur dr. B. J. Wiegeraad, Reeuwijk en 18.00 uur ds. B. A. Belder, Schelluinen-Ger.Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. W. Zijlstra en 18.00 uur ds. A. J. Krol. Een niet uit een wettig huwelijk geboren kind. Een kind verwekt in overspel. Een onecht kind. Kan dat wel, een kind dat niet echt is? Eigenlijk niet, maar het gaat om de uitdrukking. In vroeger tijden kwamen in alle kringen, dus ook in de zgn. hogere standen, bastaarden voor. De 'Witte van Haamstede' was een bastaardzoon van de Hollandse graaf Floris de Vijlde. Zo kent de geschiede nis een aantal min of meer bekende bastaar den. Mannelijke adellijke bastaarden voerden en voeren een dwarse streep op het wapen van hun vader. Deze dwarsbalk werd het symbool van het bastaardkind. Het was voor iedereen zichtbaar: dit kind is een bastaard. Iemand kan ook tot bastaard worden gemaakt, d.i. onterfd worden. Met echte bas taarden is dat ook wel eens het geval. Het hen niet-wettelijk toekomende deel wordt niet toegekend. De bastaard wordt op deze manier miskend en achtergesteld. Een thema voor romanciers en dichters. Het woord bastaard komt ook voor als voor zetsel. Het betekent vaak dat het eigenlijke woord in mindere of verzwakte betekenis wordt gebruikt. Een bekend voorbeeld is de bastaardvloek. Een vloekwoord wordt zo ver bogen of vervormd dat er op het eerste gehoor of gezicht niets aan de hand is, ook niet voor menig christen. Nadere beschou wing leert anders. Veel bastaardvloeken zijn duidelijk herkenbaar. Of kennis hieromtrent ook anders doet spreken, valt te betwijfelen. De Bond tegen het vloeken weet hier helaas van mee te praten. Eén ding is zeker: ook bastaardvloeken, die je helaas maar al te vaak hoort, zijn en blijven een kwestie van napra ten. Bastaardinformatie is een betrekkelijk nieuw woord. Desinformatie bestaat al jaren. Opzettelijk verkeerde gegevens verstrekken, was in communistische landen aan de orde van de rode dageraad. Dat mocht, was zelfs geboden in de strijd tegen het kapitalistische monster. Bastaardinfo is het verstrekken van onvolledige en in sommige gevallen valse, onechte informatie. Dergelijke oneigenlijke informatie wordt soms per vergissing, maar meestal met opzet, verspreid. Of het zijn berichten ten behoeve van eigen roem of voordeel. Misschien niet altijd even bewust, maar toch. Prospectussen met gunstige prognoses en riante vooruitzichten blijken niet altijd op waarheid te berusten. Bastaard informatie dus. Legioverlies haalde de voor pagina's. Of gegevens over uitstoot van schadelijke stoffen. Wie gaat de feiten pre cies na? Actueel is de vraag hoeveel walvis sen er jaarlijks illegaal worden gedood. Er zijn meer voorbeelden. Die mag u, met de nodige voorzichtigheid, zelf formuleren. Of deze column betrouwbare informatie behelst, blijft de vraag. Een bekend spreekwoord luidt: een halve waarheid is nog altijd een hele leugen. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. L. Komaat, Strijen en 18.00 uur ds. J. c. Mesu, Nieuw en St. Joos- land - Ger. Kerk 10.00 uur ds. R C. Koster en 18.00 uur dr. G. den Hartogh. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Herv. Gem. (ihv) 't Centrum' 11.00 uur ds. C. Gielen, Middelhamis en 16.00 uur ds. J. Kot, Borssele - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer K. Baas en 18.00 uur drs. A. S. Rienstra. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. M. K. de Wilde, Ridderkerk. De cursus is bedoeld voor mensen die een paar kilo willen afvallen. Een verwijzing van de huisarts is noodzakelijk. In de bijeenkom sten worden de richtlijnen goede voeding besproken in relatie tot afvallen. Ook wordt er van alle deelnemers verwacht dat zij een eetverslag bijhouden en dit door de diëtist laten beoordelen. De diëtist zal aan de hand van de eetverslagen iedere deelnemer per soonlijke tips en adviezen geven. Hiemaast zal tijdens de bijeenkomsten aandacht geschonken worden aan gedrags- en hou dingsveranderingen om een beter resultaat op de lange termijn te kunnen bereiken. De cursus start in Oude Tonge op 22-09-2004 uur van 14.30 tot 15.30 uur en bestaat uit 6 bijeenkomsten. Fibromyalgie is een chronische aandoening aan de spieren, gewrichtskapsels en pees aanhechtingen. Veel genoemde klachten zijn pijn, stijfheid, vermoeidheid en slecht slapen. Chronische pijn is ernstig en irritant. Je hebt angst en bent onzeker over de toe komst. Soms moet een lange weg gegaan worden voordat de diagnose Fibromyalgie gesteld wordt. Je twijfelt aan jezelf, denkt dat je zeurt en je aanstelt. Doordat je met jezelf in de knoop zit, voel je je alleen. Daar kan geen deskundige je bij helpen; je moet luisteren naar je lichaam dat aangeeft watje wel en niet kunt. Door veel van je lichaam te weten krijg je kennis, bijvoorbeeld waar je grenzen liggen en hoe je je leven kunt ver anderen, of beter nog: hoe je met de veran deringen die door Fibromyalgie zijn ont staan, leert omgaan. De cursus start in Oude Tonge op 16-09-2004 van 19.30 tot 21.30 uur en bestaat uit 8 bijeenkomsten. Genieten van het leven zonder al te veel stress. Weer kunnen ontspannen. Dat kunt u leren tijdens onze cursus. Spanning op zich is een gezond verschijnsel en het beschermt ons tegen ongelukken. Teveel spanning kan echter problemen veroorzaken. Het kan lei den tot hoofdpijn, hyperventilatie, darmpro blemen en slecht slapen. Door adviezen en ontspanningsoefeningen wordt het even wicht tussen spanning en ontspanning her steld. U hebt uw spanningsklachten beter in de hand, voelt zich prettiger en u functio neert weer zoals voorheen. De cursus Ont spannen start in Drrksland op 14-09-2004 van 19.30 tot 21.00 uur en bestaat 5 bijeen komsten. Voor meer informatie over de cursussen, de inhoud, kosten, data en aanmelding, kunt u bellen met Gezondheid Service, tijdens werkdagen van 09.00 tot 12.00 uur via num mer 0181-626226. Op donderdag 26 augustus a.s. geeft de uit Noorwegen afkomstige organiste Ines Maid- re een concert op het Batz-Witte orgel te Kapeile. In tegenstelling tot de andere orgel concerten te Kapeile die op zaterdag gege ven worden, is dit concert naar de donderdag verplaatst i.v.m. de Kapelse dag. Ines Maid- re is verbonden aan het Grieg-Conservatori- um in Bergen, als professor voor orgelspel. Zij maakte vele concertreizen o.a. naar Rus land, België. Nederland en Engeland. Voor het concert in Kapeile heeft zij een zeer boei end en virtuoos programma samengesteld met o.a. werken van Bach, Peelers, Alain en Langlais. De aanvang van het concert is 20.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 4,50 (€3,50 voor CJP/pas 65). Na afloop is er gelegenheid om koffie te drinken. Vorige week wees ik op de twee boeken van en over Mary Winslow (1774-1854) die enkele jaren geleden verschenen zijn. Ik kan in dat verband zelfs nog een ander boek noe men, dat eveneens brieven van haar hand bevat. Het verscheen in 2002 in vertaling onder de mooie titel 'De hemel geopend'. Enkele dingen over deze Mary, die al op jon ge leeftijd weduwe was, die veel beproevin gen heeft gekend, maar die voor velen een 'moeder in Israël' is geweest, wil ik in dit slotartikeltje nog kwijt. Ondanks het feit dat ze in een tijd van opwekking leefde, een periode waarin de Heihge Geest in veel, veelal jonge, harten werkte, had ze geen positief beeld van het kerkelijk leven in het algemeen. Over de kerken in het Engeland van haar dagen oor deelde ze dat ze "voor het grootste deel bestaan uit slapende heiligen en dode zonda ren." Dat is geen lovend getuigenis. Maar, minder dan op anderen af te geven, trok ze de schuld van deze geesteloze situatie naar zichzelf toe. Ze wist dat het oordeel begint bij het huis van God. En dat de meest bevoorrechten ook de zwaarste verantwoor delijkheid dragen. "Ach", zo lezen we in een van haar brieven, "werd onder de kinderen des Koninkrijks maar meer de kracht van het gebed gevonden. Hoe kan mijn ziel daarnaar verlangen! Hoe graag zou ik in diegenen die het heiligdom bedienen, meer van het genot der Waarheid in hun eigen zielen willen beluisteren en van de gevoelige tegenwoor digheid des Heeren willen opmerken. Ons gebrek is, dat we deze gevoelige tegen woordigheid niet bezitten, en dat is onze eigen schuld en niet Zijn schuld." Kenmerkend voor Mary is haar bewogen heid met het geestelijk heil van anderen. Eén van haar zoons die predikant is, ontvangt van haar een brief waarin ze hem vraagt of hij wel met de nodige betrokkenheid en eer lijkheid met de aan hem toevertrouwde scha pen omgaat. "Het is gemakkelijk voor jou om vanaf de kansel zondaren te vermanen. Maar om naar hen toe te gaan, een onder zoek in te stellen naar de hoop die in hen is en getrouw, eerlijk en toch liefderijk met hen te handelen als voor het aangezicht van de Heere, dat is de ernstige pUcht van ieder, die zich in de Naam van Christus ambtelijk geroepen weet." Zelf leefde ze uit het wonder van Gods gena de. Het was en bleef voor haar - en dat tot aan het eind van haar leven - een overstel pend geheimenis dat de heilige God Zich over haar had ontfemid. "Wat zal ik dan tot deze dingen zeggen?", zo klinkt het zomaar midden in een brief. En ze vervolgt: "Over vloeiende liefde, onderwerpende genade, allesreinigend bloed, een vergevende Jezus, een vernieuwende Geest, een verzoend God.En geheel dit machtige werk verricht voor een zo slecht, zo waardeloos en zo de hel verdiend hebbend schepsel!" Dat het voor haar zo'n wonder was, hing samen met wat ze geleerd had aangaande de allesbeder- vende werking en het Godvervloekende karakter van de zonde. Genade was voor haar ook echt genade! De zonde die nog tegen haar wil in haar was overgebleven, het zorgde ervoor dat ze een ootmoedig men senkind bleef. "Hoe moet ik toch rouw bedrijven en wenen voor Zijn aangezicht, terwijl Hij mij aan mijzelf ontdekt, een arm zalig, zondig schepsel en dat toch van alle dingen afgewassen en gerechtvaardigd is!" Anderzijds bracht haar dit tot een nauwgezet leven met de Heere. Vanuil dit besef durfde ze ook anderen te vermanen om een godza lig leven te leiden, met een teer geweten. "Houd toch, als met een oog dat angstvallig bezorgd is voor Gods eer, elke verborgen bron van je handelingen in het oog. Let toch op je gedachten en bedoelingen. En terwijl je dit doet, hondje oog op het kruis van Chris tus gevestigd. Dan behoefje niet bevreesd te zijn jezelf te zien zoals je bent..." Zo alleen, bedoelt Mary Winslow, zul je veilig en hei lig je weg door dit leven kunnen gaan. Elders zegt ze: "Wandelen naar de bevelen van de Heere is de weg tot het volkomen genot van de belofte." Daar zag ze naar uit: naar het volkomen genot van de beloften Gods die in Christus Jezus ja en amen zijn. Zo ver was het nu nog niet. Dat stond nog uit... Ze leefde dan ook het leven der hoop. Ze was nog niet eens zo heel oud, toen ze het volgende schreef: "Ik kom mezelf voor als een schip, dat storm na storm en orkaan na orkaan heeft doorslaan en dat tenslotte gebracht is in het gezicht van de begeerde haven, maar dat hel anker nog niet uitgeworpen heeft. Maar o, het land is in zicht en het is verrukkelijk voor hel oog. Jezus is onderweg..." Dat laatste typeert haar. Op Wie richtte zich haar verlangen? Een klein zinnetje ergens in een brief vertelt het: "Wat zou de hemel zonder Jezus zijn?!" Haar leven was Chris tus. En zo werd haar sterven gewin! Op dins dagavond 3 oktober 1854 ging zij in tot haar rust. Tot Hem van Wie ze in haar laatste nog verstaanbare woorden had getuigd: "De heerlijkheid van de hemel - dat is Christus. Ik rust op het volbrachte werk van Hem. Ik ben in Hem volmaakt." Enkele dagen voor haar sterven, met haar oog op deze toekomst, had ze de vraag gesteld: "Wie zou geen christen willen zijn...?" N.a.v.: Mary Winslow, Leven met Chrisfns. Leven en sterven met Christus. Vertaald, ingeleid'èh van aantekeningen 'voorzien door W. van der Zwaag. Uitgeverij De Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden. 302 en 309 pag. ISBN 90-6140-547-5 en 90-6140-630-7. Prijs 22,50 per deel. Mary Winslow, De hemel geopend. Een selectie uit haar correspondentie, samengesteld door haar zoon Octavius Winslow. Uitgeverij Den Hertog te Hou ten. Gebonden. 293 pag. ISBN 90-331- 1625-1. Prijs €22,50. J.M.J. Kieviet Op woensdag, 11 augustus werd de veer dienst tijdelijk stilgelegd wegens voortdu rend wangedrag van jongeren. De 'afkoe- üngsperiode' is benut om via de media de overlast en het risicovolle gedrag van de jon geren bekend te maken in de Dirksland en omgeving. Ook zijn door de wijkagent gerichte gesprekken gevoerd met een aantal van de betreffende jongeren en hun ouders om hen te wijzen op hun niet te tolereren gedrag en het gevaar van het in het water springen tussen de steiger en het schip. Uit reacties van de jongeren blijkt dat zij beseffen dat ze te ver zijn gegaan. Zij geven aan in de toekomst het pontje en de passa giers bij de Slikken van Flakkee geen over last meer te zullen bezorgen. De politie zal daarop in de toekomst frequenter toezien, maar neemt de reacties van de jongeren seri eus en vertrouwt er op niet verder te hoeven optreden en de jongeren te verbaliseren. Het schippersechtpaar Jaap en Leny Land man zijn gelukkig met deze uitkomst omdat zij niets liever willen dan zo goed mogelijk het fiets- voetveer onderhouden, waarmee ze in 1998 zijn begonnen. Zij hopen dat de weersomstandigheden zullen meewerken om de gederfde inkomsten van de afgelopen dagen alsnog te kunnen inhalen. Ook de Stichting 'Fiets een rondje met een pontje' is bhj dat het probleem is opgelost dank zij de medewerking van de (regionale) media en de wijkagent; zij wenst de veer dienst Den Osse-Slikken van Flakkee nog een paar goede weken toe. Het pontje vaart nog tot en met vrijdag, 3 september, drie keer per dag heen en weer tussen De Osse en de Slikken van Flakkee. SOMMELSDIJK - Aan een Daihatsu, gevuld met een bestuurster en drie judoka's is maandagavond omstreeks 7 uur geen voorrang verleend. Een bestuurster van een Honda Concordia is, komend uit de dorpsweg de N215 opgedraaid zonder de Dai hatsu, vanuit de richting Dirksland te hebben opgemerkt. Waarschijnlijk door de laagstaande zon is de Daihatsu niet opgevallen. Een aamijding was het gevolg, geluk kig zonder gewonden. Er waren door het voorval geen heethoofdige bestuurders dus was het niet nodig dat de judoka's hun kunsten vertoonden. Beide auto's hepen behoorlijke schade op. (Tekst en foto: Persburo Flakkee)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2