Over Bijbel-
gebruik
e t II i e k
Graffiti
Normen en waarden...!?
PREDIKBEURTEN
Mixtoernooi met
20mm neerslag
EIUVIIDEII-tllEUWS
Hervatting repetities
Hart en Stem
Ophalen oud papier
Nieuwe Tonge
Binnen vier maanden
uit de gevarenzone
met EGA (4)
Leven en sterven met
Christus (1)
EIUMIDEtl-niEUWS
Een boekje van het NBG
Bij de titel
Ieder leest op eigen manier
Waartoe uitgegeven?
W. H. Velema
Zondag 15 augustus 2004
Verdachten overval en
inbraak aangehouden
en inmiddels voorgeleid
"Dus ik kan slank worden en blijven,
door te weten wat ik eet, en dat zonder
honger?" vraag ik met enige twijfel.
"Ja meid, het lijkt een sprookje, maar
het is gewoon heel logisch, 's Morgens
een goed ontbijt, tussen de middag een
stevige lunch en 's avonds een volledi
ge maaltijd, en toch val je af, dankzij
het eetplan", verzekert mijn gast
vrouw me. Ik ben benieuwd, ik kan
januari bijna niet afwachten!
Ingezonden:
Ik ben net terug van een aangename
vakantie in het mooie Italiaanse Tos-
cana. Italië, een land waar 'wij' een
mening over hebben (Catanacco;
Berlusconi, Maffia, niet te vertrou
wen en noem maar op).
PAGINA 2
VRUDAG 13 AUGUSTUS 2004
In mijn boekwinkel trof ik een in lictit-
rood gestoken boekje aan onder de titel
'Mensen met een verhaal. Prominente
Nederlanders over de Bijbel', onderaan op
de omslag worden de namen genoemd van
onder andere professor Sraalhout, minister
Donner en de schrijfster Lulu Wang.
Wat mij betreft hadden zij op de omslag
ook nog wel een vierde naam mogen noe
men: Cees Graafland. Zijn bijdrage kwam
het dichtst bij wat mij voor ogen staat, als
mensen vertellen over hun ervaringen met
het lezen van de Bijbel.
Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft
dit boekje uitgegeven ter gelegenheid van de
te verwachten verschijning van de Nieuwe
Bijbelvertaling, in oktober van dit jaar.
Vijf journalisten hebben dertien promi
nente Nederlanders gevraagd naar hun erva
ringen met het lezen van de Bijbel; om het
wat eigentijds te zeggen, zij hebben
gevraagd naar het verhaal van deze dertien
Nederlanders met de Bijbel.
Deze column is niet bedoeld om het boek
je te recenseren. Ik wil iets vertellen over
mijn ervaringen bij het lezen. Ik wil enkele
indrukken weergeven die ik al lezende op
deed. Vervolgens wil ik de vraag overwegen
of het NBG er goed aan gedaan heeft een
boekje met deze inhoud uit te geven.
Waarop slaat de titel? Gaat het over het
verhaal dat mensen vertellen? Wat zij van de
Bijbel vinden en hoe zij de Bijbel ervaren?
Of gaat het om het verhaal dat in de Bijbel
staat? Beide antwoorden hoeven elkaar niet
uit te sluiten. Het verhaal in de Bijbel kan
mensen er ook toe brengen zelf hun verhaal
te vertellen.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer de
laatste overweging het wint. De geïnter
viewden vertellen het verhaal van hun
indruk van de Bijbel. Het bijbelse verhaal
overheerst niet. Doorslaggevend is wat men
sen van de Bijbel vinden, hoe zij de omgang
met de Bijbel beleven.
Ik heb zelden een boek(je) gelezen waar
in zo duidelijk samengevat is beschreven
hoe mensen over God en Zijn Woord den
ken. Een man als professor Smalhout geeft
zijn indrukken weer van de bijbeltekst. Hij
vertelt hoe hij steeds meer op de inhoud is
betrokken. Mij trof deze zin in het bijzonder:
"Menselijke tekortkomingen vind je ook bij
Jezus. Hij was bepaald niet de marsepeinen
heilige uit de winkel met religieuze artikelen
die de Kerk van Hem heeft gemaakt" (blz.
79).
Het is verleidelijk om nog meer te citeren.
Ik zal dat niet doen. Tal van schrijvers wij
zen wel op het eigene van de Bijbel en zijn
boodschap. Toch stellen ze die op één lijn
met geschriften uit andere godsdiensten. Zo
de bekende schrijfster Lulu Wang.
Ieder gaat op zijn of haar eigen manier
met de Bijbel om. Ieder vindt er ook wel
iets in dat hem of haar treft. Wat echter bij
de meeste medewerkers ontbreekt is de
overtuiging dat de Bijbel het Woord van
God is, onfeilbaar. Prof. Graafland komt
voor zijn overtuiging van het eigene en
unieke van de Bijbel duidelijk uit. Ook
Marion Lutke, onder andere verslaggeef
ster van de EO-televisie, is op dit punt dui
delijk, maar verder ontbreekt die overtui
ging; laat ik zeggen die belijdenis hoor je
niet onomwonden uitgesproken. Eerder de
gedachte dat de Bijbel een religieus boek
is.
Dan rijst de vraag: Wat moeten we met
zo'n boekje? Het is inzichtgevend voor het
denken van mensen uit onze tijd. Zelden las
ik een boekje waarin zo compact door zo
veel schrijvers moderne opvattingen over
God, godsdienst en de Bijbel zijn weergege
ven.
Dit boekje heeft voor mij niets onthul-
lends. In de meeste bijdragen ontbreekt de
eerbied voor de Bijbel als het Woord dat
God ons heeft gegeven, opdat wij Hem zou
den leren kennen. Ik denjc aan het slot van
Johannes 20 (vers 31): "Deze zijn geschre
ven opdat gij gelooft dat Jezus is de Christus,
de Zoon van God, en opdat gij, gelovende,
het leven hebt in Zijn Naam."
De Bijbel is ons gegeven om daardoor
God te leren kennen en om daardoor tot
geloof in God te komen. Geloof kan niet
zonder bekering.
Deze grondnoties zijn de spits van de bij
belse boodschap. De meeste schrijvers gaan
hieraan voorbij. Zij vertellen wat zij met de
Bijbel en zijn boodschap doen, zonder erbij
te bedenken dat God de Bijbel heeft gegeven
om iets met hen te doen. Hier ligt niet min
der dan een kloof.
Gaat het in het leven om mijn verhaal, om
wt ik met de Bijbel doe en van de Bijbel
vind, of gaat het om wat God door de Bijbel
in mijn leven wil doen?
Heeft God het eerste woord of heb ik dat
zelf? In veel bijdragen domineert de lezer/
hoorder over de boodschap van de Bijbel; in
plaats daarvan dat die boodschap en daar
mee de God van de Bijbel over ons regeert.
Wat heeft het NBG ertoe bewogen dit
geschrift uit te geven? Ik ben met die vraag
intensief bezig geweest. Ik kom eigenlijk
maar tot een antwoord. Het NBG vraagt aan
dacht voor de Bijbel, vanuit de ervaringswe
reld van de hedendaagse mens.
Daarom is dit boekje meer een verkoop-
stimulator, dan dat het recht doet aan wat de
Bijbel over zichzelf zegt.
Naar mijn gedachte had het NBG kleur
moeten bekennen ten aanzien van de Bijbel
als het Woord van God. Dan zou het met de
zachtrode kleur op de omslag niet hebben
kunnen volstaan. Dat vraagt om een krachti
ger titel dan de dubieuze formulering: 'Men
sen met een verhaal'.
OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk:
9.30 uur kandidaat M. Aleman uit Uddel
en 19.00 uur ds. J. L. Schreuders uit
Aalst. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. W. L.
Smelt uit Stellendam en 19.00 uur kan
didaat M. Aleman uit Uddel - Ger.
Gem. 9.30 uur leesdienst en 15.00 uur
kand. L. Teriouw - Ger. Kerk 10.00 uur
ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. J.
Mink - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds.
A. T. Moussault, 11.15 uur pfr. R.
Tesche (Duitstalige dienst) en 18.30 uur
ds. J. Smink (welkomstdienst).
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. L. Plug, Katwijk en 18.30 uur ds. J.
R. Volk, Nieuw-Lekkerland - Herv.
Gem. (ihv) 9.00 en 10.45 uur ds. J. W.
van Estrik en 17.00 en 18.45 uur ds. P. C.
'Hoek, Sint Annaland.
STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 uur
kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en
17.00 uur ds. W. Verboom, Bleskens-
graaf - Herv. Gem. (ihv) 11.00 en 19.00
uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00
uur ds. G. J. Mink en 18.30 uur ds. C. G.
Kant.
MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00
uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en
18.00 uur kand. W. M. van der Linden,
Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger.
Kerk 9.30 uur ds. K. Bras.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. Willemsen en 18.00 uur ds. L. de Wit,
Oude Tonge - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ziekenhuis: 14.30 uur
ds. L. de Wit.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
B. J. Wiegeraad, Reeuwijk en 18.00 uur
chr. streelcblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)4857 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
sluitlngstennijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitlngstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22.
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN;
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
de heer J. Moerkerk, Ouddorp - Herv.
Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool'
10.30 uur ds. P. C. Hoek, Sint Annaland
en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. G. H. Kruijmer, Putten en 18.00
uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht - Lukas-
kapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van
Bennekom - Rem. Ger. Gem. geen
dienst-Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur
ds. L. J. Lingen - CAMA Christenge
meente 10.00 uur de heer H. Wulffraat.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 11.00 uur
ds. G. C. Kunz, Dordrecht en 18.30 uur
ds. H. van Ginkel, Goes Herv. Gem.
(ihv) 9.00 uur ds. J. C. den Toom en
16.30 uur ds. C. Gielen - Chr. Ger.
Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 9.30 uur da. M. R.
Hoffenkamp en 17.00 uur ds. L. J. Lin
gen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en
18.30 uur leesdienst.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. Belder en 18.00 uur ds. J. A. van
den Berg - Herv. Gem. (ihv) 'Ons
Dorpshuis' 9.00 uur ds. P. C. Hoek, Sint
Annaland en 16.30 uur kand. M. Ale
man, Uddel - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
L. de Wit en 18.00 uur ds. J. C. Schuur
man, Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Evangelie
Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron'
10.00 uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur kand. J. Kooij, Baren-
drecht en 18.00 uur kand. C. Doome-
weerd - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer
M. Jansen en 18.00 uur de heer K. Baas.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. E. F. Vergunst, Ridderkerk en 18.00
uur kand. L. van Rees, Nieuw Lekker-
land - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. P. de
Goede en 18.00 uur ds. P. Rozeboom.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. J. Kooien, IJsselstein en 18.00
uur dr. T. E. van Spanje - Herv. Gem.
(ihv) verenigingsgebouw 't Centrum
11.00 uur kand. M. Diepeveen uit Stel
lendam en 15.30 uur ds. J. Kot uit Bors-
sele - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur lees
dienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer G.
Heinen en 18.00 uur drs. T, Kok.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. P. C. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel.
OOLTGENSPLAAT - Zaterdag 7 augustus
stond het grote mixtoernooi op de activitei
tenkalender bij de tennisvereniging in Oolt-
gensplaat. In de vroege morgen begon het te
regenen en dit duurde tot half twaalf. Het
toernooi zou om 10 uur beginnen en vanaf
9.30 uur druppelden de deelnemers binnen
met het gevoel dat er deze dag wel niets van
terecht zou komen. Niets was minder waar,
want vanaf 11.30 uur werd met de waterwals
en met vereende (hand)kracht de twee gra-
velbanen droog gemaakt en stonden vanaf
12.30 uur de eerste deelnemers op droge
banen. Door de enorme inzet van een aantal
vrijwilligers kon driekwart van het toernooi
afgewerkt worden onder buitengewone zon
nige omstandigheden, waardoor het toernooi
zeer succesvol kon worden afgesloten met
een fantastische maaltijd uit eigen keuken en
van Indische komaf. De organisatie van dit
mixtoernooi is van oudsher in bekwame
handen van Bert en Juliette Lening. Bert
voor het samenstellen van de mixkoppels en
Juliette voor de keuken. Steeds meer leden
vinden dit één van de gezelligste toernooien,
zeker met het lekkere eten na afloop. De toe
gepaste mix door Bert was van hoge kwali
teit want de meeste partijen gingen erg gelijk
op. Uiteindelijk kwamen er toch nog twee
winnaars uit de bus. Bij de dames was dat
Ingrid Verharen en bij de heren Piet Korte
weg. Alle deelnemers hebben, ondanks het
verlies van de ochtend, genoten van de
geweldige tennisdag en gesmuld van het lek
kere eten op het terras in de avondzon.
Kuddekunst of schuttingtaai? Primitieve
uitingen in een stedelijke Jungle?
Explosieve schrijfkunst? In de Oudheid
was er al graffiti. Het visje dat christenen
aanbrachten in de catacomben van Rome
kan gezien worden als één van de oudste
vormen van spontane muurkunst. Graffiti
zou altijd een uitingsvorm met een bood
schap blijven. Het ban de bom teken was
een protestteken dat wereldwijd werd ver
breid. In de Jaren zeventig van de vorige
eeuw werd graffiti een uitdrukkingsmiddel
van kansarme Jongeren. Met spuitbussen
verf gingen zij de maatschappij te lijf Hoe
groter de beschildering des te meer pres
tige. Dat geldt nu nog, alhoewel ook veel
kleine oppen/lakken doelwit zijn van graf-
fitivervaardigers. Vergeleken met veel
graffiti is SZO, of EGO 2000 het resultaat
van eilandelijke verveling of lokaal onge
noegen. Evenals de stereotiepe rommel die
ooit her en der in Dirksland werd
opgekalkt. Als het moet dan liever giro
555 op een flitspaal. De kalkers vertegen
woordigen proteststemmen. 'Nee roepers'
zijn hier in de meerderheid. Ze zijn de pen
van de 'wij-zijn-ergens-tegen' minderhe
den. De bekende uitzonderingen daarge
laten natuurlijk. 'Ja zeggers' hebben door
gaans niet zo'n behoefte om hun positieve
boodschap op de muren te schrijven.
Uiteindelijk mondt het zwarte en gek
leurde gekrabbel uit in een
onoverzichtelijke warboel van lijnen en
vormen. Wat een afzichtelijke troep.
Mooie, kunstzinnige muurbeschilderingen
zijn een uitzondering. Sommige zijn er nog
trots op ook. Zij zetten er een onleesbare
handtekening, tag, onder. Tegenwoordig
is veel graffiti rommel. Soms lijken we ver
schoond van deze op geheel eigen wijze
verheven kunst. Maar dan leeft de onu
itroeibare drang om schuttingen en andere
openbare schrijfvlakken te besmeuren
weer op. In de grote steden zijn vooral
metrostations het doelwit van het graf
fitigilde. In New York is de
muurschilderkunst met succes terugge
drongen. Station voor station werd sys
tematisch ontdaan van graffiti. En het
werkte, direct nadat muursmeur was
geconstateerd werd deze vemijderd. De
boodschap wordt in de kiem gesmoord. Er
is geen lol meer aan. Het zou in ons land,
in combinatie met een stevig ontmoedig
ingsbeleid, ook zo moeten zijn.
OUDDORP - Op maandag 16 augustus
hoopt het Chr. gem. koor 'Hart en Stem' te
Ouddorp weer te starten met de wekelijkse
repetities. Het bestuur hoopt al haar leden
weer te ontmoeten, en misschien ook u wel
die er al vaak over hebt gedacht om te gaan
zingen maar bij wie het er nog nooit van
gekomen is. Er zal worden begonnen met het
repeteren voor een psalmzangavond die zal
worden gehouden op 9 oktober in Stad a/h
Haringvliet. Ook hoopt het koor dit jaar
weer een kerstuitvoering te geven. Dus wilt
u meedoen, kom dan gerust a.s maandag
eens kijken en ervaar hoe ontspannend zin
gen is. De repetities worden gehouden in
zaal B van m.f.g. 'Dorpstienden' en begin
nen om 20.00 uur.
Het kinderkoor 'Jong Begonnen' en het
jeugdkoor 'Van Knop tot Bloem' begint een
week later, maar daarover wordt u nog geïn
formeerd.
Op woensdag 18 augustus a.s. zal in Nieu
we Tonge het oud papier weer worden
opgehaald. Gelieve het papier vóór 18.15
uur gebundeld aan de weg te zetten.
OUDE TONGE - Drie mannen, in de leef
tijd van 30 tot 39 jaar oud, zijn in juni van dit
jaar voorgeleid aan de Officier van Justitie
in verband met het plegen van een overval
aan de Breitnersingel in Rotterdam. Ze zijn
in bewaring gesteld. Inmiddels is gebleken
dat zij ook worden verdacht van twee pogin
gen tot inbraak in Oude Tonge en een over
val bij een slager, eveneens in Oude-Tonge.
Bij de slagerij maakten ze gebruik van nep-
vuurwapens en wilden ze binnen komen. De
eigenaar probeerde ze tegen te houden, maar
ze bedreigden hem, waarop hij zich uit de
voeten maakte. Uit de slagerij namen ze een
paar messen weg. Het drietal zal zich bij de
rechter moeten verantwoorden.
Het is toch Nieuwjaar geworden. 5 Januari
om precies te zijn. Gedrieën gaan we naar
recreatiecentrum 'De Staver' te Sommels
dijk, waar de cursus wordt gegeven. Ik ver
klap aan mijn 'lijn'vriendinnen dat ik 1 janu
ari zelf al ben begonnen met vasten en daar
door al twee kilo kwijt ben. Heb iTc even een
voorsprong! Mijn weegschaal gaf op 1 janu
ari 87 kilo aan, ik wil terug naar 74, zo heb
ik besloten. Wat ik van de eerste avond ver
wacht? Ik verwacht allemaal (zeer) volslan
ke dames aan te treffen, waarbij mijn maatje
nog wel meevalt. Ik ben immers al twee kilo
kwijt! Ik zie het helemaal zitten!
De aanblik in de zaal valt mee. Veel dames
zijn immers al vele kilo's kwijt. Sommige
komen voor maandcontrole omdat ze hun
streefgewicht hebben bereikt. Het inschrijf
geld voor de cursus, wat wordt betaald bij
Aag, de assistente van de cursusleidster,
bedraagt 9. Per cursusavond betaal je ver
der alleen nog 5, tot je op je streefgewicht
bent. Meer kost EGA je niet, want je eet met
de pot mee, zeggen ze. Wel een prettig idee.
Ik krijg een paar inschrijfformulieren en een
eigen weegkaart. Dan mag ik op de weeg
schaal. Niets vermoedend stap ik op. Tot
mijn schrik verschilt de uitslag nogal met het
getal op mijn eigen schaaltje. Heb ik de mij
ne zo zuinig ingesteld, of weeg ik echt 90,7
kilo? Cursusleidster Eef Klein stelt me
gerust. "Normaal weeg je 's morgens voor
het eten in je blote niksje", zegt ze. "Nu heb
je net warm gegeten en je hebt je kleding
aan. En verder verschillen weegschalen
onderling nog wel eens van elkaar. Al met al
drie redenen waardoor je nu meer weegt dan
je dacht. Geeft niks hoor. Je zult eens zien,
binnen een paar weken is de kop eraf." Haar
blauwe ogen stralen. Ze weet waar ze voor
staat. Ik ben al iets minder geschrokken. "Nu
weet ik zeker dat ik niet voor niets ben geko
men", besluit ik met een laconieke draai aan
het toch wel hoge getal.
"Bij tijden is mijn geest neerslachtig, maar
ik weet dat het voor mijn bestwil is dat ik
beproefd ben geworden. Ik zie duidelijk
waarom dit zo werd beschikt en ik moet
bekennen dat de Heere, zelfs hierin, mij niet
heeft gekastijd naar mijn afmakingen. Ik
merk de liefde en de genade op, die deze slag
hebben bestuurd en ik geloof dat het over
vloedig aan mijn ziel zal worden geheiligd.
Ik ben vernederd, zelfs tot in het stof en
mijn ziel werd in groter duisternis en wan
hoop gebracht dan ik ooit tevoren heb onder
vonden. Daarbij kwam nog mijn groot ver
lies. Maar de Heere heeft de vijand op
de vlucht gedreven en mij weer begunstigd
met een gevoel van Zijn goedertierenheid,
zodat mijn geest over het algeineen onder
worpen is en betrouwend op mijn God.
Tegenspoeden moeten gevoeld worden of
het zullen geen tegenspoeden zijn. En ze zijn
nodig! Ik geloof, dat ik gedurende deze
beproeving meer van mijn ontzaglijk verdor
ven hart en van de dierbaarheid van Jezus
heb leren kennen, dan ooit tevoren."
Dit is een deel uit een brief die gedateerd is
'New York, 28 mei 1816'. Geschreven door
een vrouw die luisterde naar de naam Mary
Winslow. Ze wist wat tegenslagen en
beproevingen waren. Ze was in 1774 op één
van de Bermuda-eilanden geboren. Haar
ouders waren van aanzienlijke Schotse kom
af. Toen ze nog maar zeventien jaar was,
trouwde ze met een officier van het Britse
leger. Ze gingen wonen in Engeland en kre
gen tien kinderen. Door tegenslag raakten ze
echter al hun kapitaal kwijt en besloten naar
Amerika te emigreren. Mary met haar tien
kinderen ging haar man vooruit, met de
bedoeling dat hij spoedig volgen zou. Ech
ter, toen ze daar nog maar nauwelijks was
gearriveerd, overleed haar jongste dochter
tje. Het kindje was nog niet begraven of haar
bereikte het bericht dat ook haar man overle
den was. "Ik ben een kind van smarten
geweest", schreef ze aan het eind van haar
leven, "en toch heb ik niet één beproeving
teveel gehad." Zoals uit de brief uit 1816 te
lezen is, hebben de zorgen en moeiten haar
dichter bij de Heere gebracht.
Haar leven lang heeft ze vele van haar gees
telijke ervaringen en overwegingen aan het
papier toevertrouwd. Zowel in brieven als in
dagboeknotities. Ze was een belezen en
onderlegde vrouw, in de dingen van het
geestelijke leven maar ook aangaande de
aspecten van het dagelijks bestaan. Ook over
het kerkelijke leven van haar dagen had ze
uitgesproken opvattingen. Ze bezat de gave
om helderen onderhoudend te schrijven. Na
haar sterven in 1854 heeft haar zoon Octavi-
us Winslow, die predikant in Engeland is
aeweest en schrijver van tal van boeken,
haar nagelaten notities en brieven met een
verbindende tekst uitgegeven. Het is de ver
dienste van de heer W. van der Zwaag te
Barneveld geweest om die publicatie te ver
talen, in te leiden en van aantekeningen te
voorzien. In onze taal verscheen deze uitgaaf
in twee delen (1997 en 1999). Ze zijn, naar
me is verteld, nog steeds te verkrijgen.
De titels van deze twee boeken zijn trefzeker
gekozen: 'Leven (en sterven) met Christus'
Dat typeerde de levensweg van Mary Wins
low; het geldt tevens als de kenschets van
wat'ze aan het papier heeft toevertrouwd. De
belijdenis van de apostel Paulus was ook de
hare: 'Want het leven is mij Christus en het
sterven gewin!"
In zijn inleiding op het eerste deel schetst de
heer Van der Zwaag de schrijfster in haar
tijd. Ze leefde in de na-tijd van de grote gees
telijke opwekkingen in Engeland en Ameri
ka. Zelfs heeft ze in de periode van haar
eigen leven ook nog zoiets als een Second
Awakening mogen meemaken. Wat haar
kerkelijke keuze betreft, is ze in haar Engel
se periode blijven behoren bij de Anglicaan
se staatskerk. In Amerika was ze aangeslo
ten bij een rechtzinnige baptistengemeente.
Overigens schroomde ze niet op doorde
weekse dagen ter kerke te gaan overal waar
het gras groen was... Wat haar keus voor de
Anglicaanse kerk betreft, is een uitspraak
van haar overgeleverd: "Ik wil blijven waar
ik ben, totdat ik een zuiverder en volmaakter
deel van Christus' kerk vind." En die heeft
ze kennelijk niet gevonden, ondanks het gro
te kerkelijke aanbod in het Londen van haar
dagen.
Van der Zwaag geeft in zijn inleiding enke
le in het oog springende kenmerken van haar
geestelijke leven. Daartoe behoren onder
meer: haar gemeenschap met God door
Christus, haar vrees voor afwijking van en
verachtering in de genade, haar aandringen
op geloofszekerheid, haar vrees voor zelfbe
drog, haar erkenning van het nut van de
beproevingen, haar gedurige oefening van
het gebed en haar onvoorwaardelijk geloof
in Gods Woord.
Boven alles was Mary Winslow bang voor
de zonde. Daarvan getuigt ze in het volgen
de fragment: "Ik denk dat we in het alge
meen slechts een ai te oppervlakkig besef
hebben over wat zonde betekent in Gods oog
en dat we niet voldoende onze harten onder
zoeken bij het licht van Zijn heilige Wet.
Zulk een gezicht van hetgeen de zonde
inhoudt, zou ons nauwer aan het kruis van
Christus doen vastklemmen. Het zou ons
meer uitdrijven tot het verzoenend bloed tot
afwassing en ons de dierbaarheid en waarde
van een genadetroon meer op prijs doen stel
len. Het zou ons er ook voor bewaren enkel
een Christen te zijn van ja en nee, of een
halfslachtig Christen. Het zou ons meer ernst
doen maken met de zaligheid van anderen.
Het zou ons ook in staat stellen een betere
beoordeling te krijgen omtrent onze eigen
staat en eveneens een klaarder onderschei
ding in die van anderen."
N.a.v.: Mary Winslow, Leven met Christus.
Leven en sterven met Christus. Vertaald,
ingeleid en van aantekeningen voorzien
door W. van der Zwaag. Uitgeverij De
Groot Goudriaan te Kampen. Gebonden.
302 en 309pag. ISBN 90-6140-547-5 en
90-6140-630-7. Prijs €22,50per deel.
J.M.J. Kieviet
Het was overigens mijn zesde reis naar Ita
lië en ik heb zo'n beetje alle streken gezien.
Mijn idee rond Italië is dat men het daar niet
zo nauw neemt. Als er iets kapot is dan
duurt het even voor het gemaakt is. In de
provincie heeft men niet echt trottoirs en als
ze er ai zijn dan zijn ze vaak kapot. Alleen
in toeristische centra klopt alles (althans
naar onze 'normen en waarden'). Ze genie
ten als jij van hun Tipico producten geniet
en serveren je graag een extra portie (soms
kosteloos).
U zult zich afvragen wat moet ik hiermee?
Wel, ik ben in de twee dagen dat ik terug ben
in ons landje vol 'normen, waarden en ver
draagzaamheid' getroffen door een aantal
zaken met vanochtend als klap op de vuur
pijl het volgende voorval.
Mijn huis, met een naar Nederlandse maat
staven grote tuin ligt op een route waar
autochtone medeburgers hun hond uitlaten
(100 meter verderop eindigt de bebouwde
kom, wij laten onze hond er ook uit).
Omdat ik iets uit de auto moest halen aan de
overkant van de straat was ik dus al vroeg op
straat, zo rond 07.00 uur. Toen ik terug wan
delde naar mijn huis zag ik dat een wat oude
re dame (van de oma gerechtigde leeftijd)
haar hondje uitliet tegen een boom in mijn
tuin.
Ik vroeg haar: "Mevrouw, zie ik het nu goed
dat u uw hondje in mijn tuin laat plassen?"
De mevrouw: "U vindt dat toch niet erg
zeker, het is maar een plasje! Dat regent wel
weg! Voor de drollen heb ik altijd een zakje
bij me, kijkt u maar!"
Ik: "Mevrouw, mag ik uw adres? Ik heb zelf
ook een hond en ik moet zelf ook wel eens
nodig als ik aan het wandelen of fietsen ben
en dan is zo'n adres waar het gewoon in de
tuin kan toch best prettig".
Mevrouw: "Wat is dat nu voor onzin, dat is
toch heel wat anders! Maar als u het zo'n
probleem vindt, dan zal het niet meer voor
komen".
Even later sloeg ik de ochtendkrant open en
toen viel mijn oog op nog enkele opvallende
zaken:
- In ons landje, dat naar de mening van
velen te vol is, kan een onderneming for
se subsidies krijgen om in het buitenland
te ondernemen, met name in de emerging
markets. Dat dit vervolgens leidt tot een
aanzienlijk banenverlies in eigen gelede
ren nemen we op de koop toe. Dus nog
maals: het verplaatsen van werkgelegen
heid van eigen land naar het buitenland
wordt gesubsidieerd. Zowel de subsidies
als de WW-uitkeringen worden betaald
uit de pot die gevuld wordt door de belas
tingbetaler.
- Het Riagg reist cliënten na naar hun land
van herkomst om de behandeling te con
tinueren. In Nederland zijn de kosten
voor medische zorg veel te hoog (een
vriend van mij met hartklachten moet 6
weken wachten voor een onderzoek).
- Iemand eet een maand lang alleen maar bij
McDonalds en toont aan datje er 'gewoon'
van afvalt en je zou dus aan kunnen nemen
dat kinderen zich dus gewoon vol kunnen
laten proppen bij de Mac.
Ik heb begrepen dat allochtonen een cursus
moeten volgen om de Nederiandse gewoon
tes te leren kennen. Ik zelf moet zo'n cursus
ook maar eens gaan volgen, want ik begrijp
helemaal niets meer van 'onze normen en
waarden'
Ik voel me net een buitenstaander in mijn
eigen land, ik herken niet veel meer van dat-
gene waar ik mee ben opgevoed.
Misschien moet ik wel overwegen te gaan
verhuizen naar een emerging market land
(nieuwe EG land of derde wereld land).
Zouden ze daar subsidie geven aan goed ont
wikkelde, goed gemanierde, van Mac verza
digde en toch afgevallen Nederiandse die-
renvrienden die hun eigen Riagg medewer-
ker meenemen?
Zeker na mijn vakantie naar Italië is zo'n
verhuizing serieus te overwegen, een en
ander gesterkt door opmerkingen van vrien-
den en familie over hun bezoek aan Turkije
en Marokko. Daar weet men geloof ik nog
wel van normen en waarden, ze zijn mis-
schien net even anders dan ik gewend was j
maar wel duidelijk en herkenbaar.
Een verbaasde autochtoon