Moet je altijd vergeven? e tl) i eb De Boerderij PREDIKBEURTEN ?\ldisering Spaar het konijn! Red de duinen eiüvhdeii-iiieuws De brand van Rome Extra kerkdiensten Geref. Gemeenten PAGINAf EIIAfIDBn-IIIEUWS Vanuit de praktijk Enkele vragen Onvermogen om te vergeven Een pastorale eis? Vertrouwen moet je je waard maken Conclusie W. H. Velema Gevonden voorwerpen op Goeree-Overflakkee Zondag 8 augustus 2004 Ga op stap in eigen land Help een handje mee In augustus geen inzameling Oost Europa Werkgroep Middelhamis Ophalen oud papier Goedereede Stichting Duinbehoud: Belang ecosysteem Gewijzigd kustbeleid Wet en regelgeving VRUDAG 6 AUGUSTUS 2004 Enige tijd geleden was ik. te gast in een kring van psycho-sociale hulpverleners. Daar werd met elkaar vanuit de praktijk van het werk gesproken over vergeving. Uiter aard over wat vergeving eigenlijk is, hoe je ertoe komt en - schrik niet - of een mens het aan kan om vergeving te schenken. In mijn jeugd heb ik altijd gedacht: een christen moet te allen tijde bereid zijn om te vergeven. Deze gedachte hangt samen met de bede uit het Onze Vader: vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren (Mattheüs 6:12). Voor mij stond vast: wie de Heere God om vergeving vraagt, moet zelf ook bereid zijn te verge ven. Wie niet bereid is om vergeving te schenken, kan niet verwachten dat hij of zij zelf van God vergeving ontvangt. Ja, eigen lijk kun je God niet om vergeving vragen als je zelf verbitterd bent jegens een ander; en niet bereid bent deze ander vergeving te schenken. Dit is een vrij duidelijke redenering. Ik vermoed dat veel ouderen met dezelfde gedachte zijn groot geworden. Je moet bereid zijn om te vergeven. Toch heb ik in de loop der jaren, vooral bij het ouder worden, daar wat vragen over gekregen. Ik besef dat het gevaarlijk kan zijn om vragen, vooral indringende vragen op papier te zetten. Ben je er dan wel uit? Scheep je andere mensen, in dit geval de lezers, niet op met je eigen vragen? Ik heb dus geaarzeld om dit onderwerp in deze rubriek aan te snijden. Toch moet het ervan komen. Te meer omdat er in de kring van hulpverleners ook verschillend gedacht werd. Er waren er die het er moeilijk mee hadden datje altijd moet vergeven. Kan een mens niet zo veel kwaad en zo veel leed van een ander hebben ondervonden dat hij er niet van los kan komen? Een mens kan zo beschadigd zijn, tot in het diepst van zijn bestaan, dat hij de schuld ervan niet kan ver geven; dat hij de herinnering eraan niet kwijt kan raken, en door het aangedane leed beschadigd blijft - en dan toch vergeven? Ik heb nu op papier gezet wat ik van ande ren heb gehoord in de discussie. Ik kan mij zelf bij het onvermogen om te vergeven ook wel wat voorstellen. Ik mag gelukkig zeggen dat ik niet zulke diepe wonden met daarvan overgebleven littekens heb opgelopen, dat ik levenslang niet vergeven kan. Niettemin is de vraag naar de echtheid van de bereidheid om te vergeven toch wel in mijn hart opge komen en er blijven hangen. Er zullen onder de lezers zijn die zulke diepe wonden hebben opgelopen, dat zij voor de onmacht en daarmee voor de onmo gelijkheid staan om te vergeven. Ik heb de vorige zin met aarzeling op papier gezet. Toch kan ik hem in dit verband niet achterhouden. Dat betekent dat ik voor de vraag ben komen te staan: moet je altijd bereid zijn en ook bij machte zijn om te vergeven? Gezien de ervaringen van mensen zeg ik daar niet zonder meer ja op. Laat ik het eerlijk zeggen: Er worden mensen in het leven zo bescha digd dat zij met vergeving de grootste moei te hebben. Ze kunnen van het hun aangeda ne leed niet loskomen. Ze kunnen niet zeg gen: het is voorbij en daarom punt erachter. Hun leven is verwoest, of minstens zo erg: blijvend zwaar beschadigd. Hoe moeten we tegen dit onvermogen om te vergeven aanzien? Ik gebruik met opzet het woord onvermogen. Dat is niet hetzelfde als onwil. Bij onwil moeten we denken aan de afwezigheid van de wil om te vergeven. Dan span je je er ook niet voor in. Dan zeg je botweg: neen. Ik wil het niet. Ik denk er niet aan. Bij (psychisch) onvermogen staan de zaken anders. Dan kun je er niet overheen komen. Dan word je door het aangedane leed zo vastgehouden dat je er niet van los kunt komen. Die blijvende beschadiging belemmert de vergeving. Ik heb tot nu toe situaties beschreven zoals die zich voordoen. Ik zeg niet dat zul ke situaties mogen blijven bestaan. Wel doen ze zich feitelijk en bij de voortduur voor. Moet je dan als kerkelijk ambtsdrager of als vader en moeder zeggen: en toch moetje vergeven? Je mag geen wrok blijven koeste ren. Je moet de innerlijke blokkade oprui men. Wat vraagt Christus van ons, van mij? Hier staan we voor de kern van het pro bleem: moet je altijd kunnen en willen ver geven? Laat ik duidelijk mogen zeggen: het zou wel moeten. Daar ben ik van overtuigd. Of het echter ook in de praktijk mogelijk blijkt is een tweede! Kun je pastoraal eisen dat iemand vergeving schenkt, wat er ook gebeurd is? Ik zou als pastor heel voorzichtig zijn met het stellen van die eis. Laat ik nog een onderscheid mogen maken waar we niet omheen kunnen. Verge ven raakt de schuld van wat iemand misdaan heeft. Die schuld gaat altijd gepaard met leed dat de een de ander heeft aangedaan. Voor ons besef betekent vergeving ook herstel van de relatie. U kunt dat ook noe men: verzoening. Er is in een schiildrelatie geen verzoening zonder vergeving. Betekent vergeving schenken ook altijd herstel van de geschonden relatie? ledere lezer die ermee te maken heeft (gehad), overwege deze vraag. Ik denk dat velen vergeving schenken gelijkstellen met verzoening; dus het herstel van de relatie. Misschien dat het de oplossing van ons probleem helpen kan als we tussen vergeven en vezoenen (of vernieuwen) onderscheid blijven maken. Ik las het voorbeeld in een krantenartikel van een collega-hoogleraar. Een meisje dat door haar vader seksueel misbruikt is, kan een fysieke aanraking met haar vader voor haar verdere leven volstrekt afwijzen. Er zijn zo veel herinneringen in haar ziel, dat ze dat gewoon niet meer aankan. Zelfs als ze zover gekomen is dat ze haar vader zijn zonde ver geven heeft. De lezer kan zelf enkele voorvallen uit het volle leven aanvullen. Neem een ambts drager die zich op welk gebied dan ook mis gaan heeft. Als hem vergeving wordt geschonken wil dat niet zeggen dat daarmee de vertrouwensrelatie van vroeger hersteld is. U kunt ook denken aan wat er zich soms in een huwelijk binnen de relatie van man en vrouw fysiek afspeelt; mishandeling of ook binnen een huwelijk seksueel geweld. Het is al heel veel als de partner, de gemeente of welke betrokkene dan ook, de zonde wil vergeven. Daarvoor is veel zelf verloochening nodig. Kun je op datzelfde moment van de beschadigde of bedrogen partij ook eisen dat deze weer voluit vertrou wen geeft, zoals vroeger. Ik durf dat niet te vragen, al zou ik wel in gesprekken met beschadigde mensen in die richting willen werken. Vertrouwen moet je je waard maken en betonen. We zeggen van iemand dat hij betrouwbaar is, als hij zich in de praktijk betrouwbaar heeft betoond. We spreken zelfs van: als hij zich betrouwbaar heeft bewezen. Wie dat vertrouwen radicaal beschaamd heeft, kan niet verwachten dat hij met de ver geving ook het vertrouwen zonder meer terugkrijgt. Hij moet eerst laten zien dat hij na zijn ernstige misstap op welke tertein ook maar, weer vertrouwen verdient. Let op dat woord. Ik zou vergeving en verzoening niet zon der meer gelijk willen stellen. Ze horen bij elkaar maar zijn niet identiek. Ik voeg er wel aan toe: wie wel tot verge ven komt, maar niet tot herstel van de relatie, blijft zelf een wond of een litteken houden. De beschadigde is zelf niet los van het verle den. Zo kan het gaan in het leven. Er zijn erva ringen, er gebeuren dingen die blijvend schade aanrichten. Het is een voortecht Gods genade van vergeving te ervaren, maar daarmee zijn alle sporen van de zonde niet weggewist. Ik dring aan op vergeving en verzoening. Ik besef dat er soms een lange weg is te gaan, voordat na de vergeving het vertrouwen is hersteld. Wie hierover verder wil nadenken wijs ik op het boek 'Veroverde vergeving. Oog in oog met de killer van Eugene de Cock'. Schrijfster is Punta Gobodo Madiki Zila. Zij is lid geweest van de Zuid-Afrikaanse Waar heidscommissie, waarin slachtoffers van blank geweld ertoe komen blanke moorde naars te vergeven. Een van de conclusies die ik trok uit het lezen van dat boek is, dat wie niet tot verge ven komt, zelf aan het verleden van leed gebonden blijft. Vergeven heeft reinigende kracht voor het eigen zieleleven. Men kan die vergeving echter niet afdwingen. De invloed van zonde en leed is soms zo diep, dat we pas in het Nieuw Jeruzalem daarvan geheel worden bevrijd. Bij het politiebureau te Sormnelsdijk zijn in de maand juli onderstaande gevonden voor werpen afgegeven. - Jas, gevonden te Sommelsdijk, nr. 2004245482 - Tuinslang, gevonden te Ouddorp, nr. 2004252059 - Tuinbeeld, gevonden te Ouddorp, nr. 2004252059 - Kralen armband, gevonden te Dirksland, nr. 2004253677 - Diverse bloembakken en tuinbeelden, gevonden te Middelhamis, nr. 2004259590 - Kleding, gevonden te Middelhamis, nr. 2004261675 Ook zijn er diverse sleutels afgegeven. U kunt de gevonden voorwerpen komen bekij ken in het politiebureau, tussen 10.00 en 18.00 uur. Voor gevonden fietsen is er regel matig een fietsenkijkdag. chr. streekblad op gerefonneerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: AIgemeen@gebr-dewaaI.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie- opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22. privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per haigaar 18,50 Per Jaar 36,00 Abormiementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorps- kerk: 9.00 uur ds. W. L. Smelt uit Stel- lendam en 11.00 en 19.00 uur ds. W. J. op 't Hof uit Nederhemeil. 'Eben-Haë- zer': 9.00 uur ds. W. J. op 't Hof uit Nederhemert en 19.00 uur ds. L. Groe- nenberg uit Oud-Beijerland. Woensdag 11 augustus, 'Eben-Haëzer': 19.30 uur ds. L. Groenenberg uit Oud-Beijerland - Gen Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Ger. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds. G. J. Mink en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink, 11.15 uur pfr. K. Berger (Duits talige dienst) en 18.30 uur ds. D. Boers. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. J. Sonneveld, Lopik en 18.30 uur ds. G. C. de Jong, Sliedrecht - Herv. Gem. (ihv) 9.00 en 10.45 uur ds. J. Jop- pe uit Sirjansland en 17.00 en 18.45 uur ds. R. van Kooten uit Soest. STELLENDAM - Herv. Gem. 9.00 uur ds. T. W. van Bennekom, Sommelsdijk en 17.00 uur ds. H. Liefting, Schoonho ven - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. W. L. Smelt en 19.00 uur ds. A. Bloe mendal, Oud-Beijerland - Ger. Kerli 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. G. J. Mink. MELIS SANT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. T. van Andel, Harskamp en 18.00 uur ds. IJ. R. Bijl, Moordrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees- dienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. K. Bras -Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, Iplus 1 welkomst- dienst en 18.00 uur ds. M. van Campen, Ede - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 15.00 uur student J. van Belzen. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, Ooltgensplaat - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur de heer J. Moerkerk. Ouddorp en 18.00 uur ds. J. Vis, Meerkerk - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. J. Willemsen - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. A. Rie- mersma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur da. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christengemeente 10.00 uur de heer K. van Holten. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 11.00 uur ds. A. Beens, Katwijk en 18.30 uur ds. H. J. Catsburg, Goes - Herv. Gem. (ihv) 9.00 uur ds. C. Gielen en 16.30 uur ds. J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur kand. F. Hoogen- dijk en 17.00 uur ds. J. T. Baart - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur lees dienst en 18.30 uur ds. J. B. de Rijke. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. P. G. Oskamp en 18.00 uur kand. E. Kroon - Herv. Gem. (ihv) 9.30 uur kand. M. Klaassen, Rhenen en 18.30 uur ds. J. C. den Toom, Sommelsdijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur student J. van Belzen. Het jaar 2003 was het Jaar van (}e Boerderij. Na de vele activiteiten rond dit thema in het afgelopen jaar lijkt het stil geworden te zijn. Naast de ont vangsten, excursies en presentaties van diverse publicaties zoals het boek 'Veldnamen en boerderijen Goeree- Overflakkee' (verkrijgbaar bij de boekhandel), ligt er bij de WV's nog divers foldermateriaal voor u klaar. Stil rond de boerderijen? Nee dus. Wordt actief en trek er zelf op uit! Ver weg of dicht bij, zomer 2004, leent zich bij uitstek om in de directe omgeving op eigen initiatief de polder in te trekken. Te voet op met de fiets, het maakt niet uit. Over dijken, paden, kreken en welen, langs eeu wenoude monumentale historische boerde rijen en eigentijdse moderne strakke plaat stalen landbouwschuren. Geniet van de toe vallige werkzaamheden op de akkers. Dat is een beeld van leven, wonen, werken en de bedrijfsvoering op het landbouwbedrijf van nu. Geniet van het rijk gevarieerde polderland schap van Goeree- Overflakkee, met z'n markante gebouwencomplexen die veelal omringd zijn met erfbeplanting, al of niet nog in bedrijf, schitterend gelegen aan de rand van of in de polders. Naast de eerder vermelde publicaties over de boerderijen op Goeree Overflakkee is er nu het voornemen in Zuid-Holland alle boerde rijen te inventariseren en te verwerken in een beeldbank. Bij interesse om aan het project Goeree- Overflakkee mee te werken, kunt u contact opnemen met Sociëteit Rethorica, secretariaat Langeweg 93, 3245 KG Som melsdijk, tel. 0187-484764. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kooien, IJsselstein en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur dr. C. A. van der Sluijs, Rotterdam en 18.00 uur ds. D. Siebe- link. Klaaswaal - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. van der Zwaag en 18.00 uur kand. J. Glas. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. Siebelink, Klaaswaal en 18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. Vollmuller en 18.00 uur ds. A.PSpaa. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. T. E. van Spanje en 18.00 uur dr. C. A. van der Sluijs, Rotterdam - Herv. Gem. (ihv) 11.30 uur ds. A. Egas, Wer kendam en 16.00 uur ds. J. Koppelaar. Abbenbroek - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer J. Seele en 18.00 uur de heer K. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. B. van den Akker, Nieuwerkerk a/d IJssel. In de jaren zeventig is het 'seringen' van de samenleving begonnen. Het was geen geurige verstruiking, eerder een verstruikel- ing met een bittere nasmaak. Vertrossing en feminisering zetten de toon van de singgolf. Radicalisering en veivlakking deden hun intree in de samenleving en het woorden boek. De nieuwste loot aan de seringtak heet aldisering. Niet aidosering of alduser- ing. Het laatste heeft alles te maken met de regionale weersverwachting. Het woord ald isering is ontleend aan een populaire en wijdvertakte supermarktketen uit Duitsland. In de Aldi-formule ontmoeten we eigen schappen die aan onze oosterburen worden toegeschreven. Degelijk en zonder opsmuk. In combinatie met de Nederlandse zuinigheid is de super een succes. De uiterst sobere en rommelige aanblik van de winkels nemen de klanten voor lief. Voor strakke schappen en een aantrekkelijke inrichting van de winkel moet u elders zijn. Ook het ontbreken van merkartikelen hoort bij de aldiwinkels. Aldi is goedkoop, en daar gaat het om. Tegenwoordig winkelt nagenoeg iedereen wel eens bij deze prijsstunter. Tegelijk staat aldisering gelijk aan een strakke organisatie, een overdaad aan regels en een ongekend prestatiegericht werken van alle werknemers. Lange werkweken, minutieuze interne controles en een hoge werkdruk horen bij Aldi als boter bij de vis. Er moet door Aldi-werknemers hard worden gewerkt. Prestatie en tempo staan hoog aangeschreven. Bij de afdeling service en klachtenafhandeling is daarentegen geen sprake van overdosering. Integendeel, er is op veel fronten sprake van tekortschieten en onderwaardering. Enige tijd geleden moest het bedrijf inbinden waar het werktijden en loon van de filiaalchefs betrof. Ook de chauffeurs kregen het gelijk aan hun zijde. Of de Aldi-klanten deze (kleine?) tegensla gen zullen merken aan de prijzen valt te betwijfelen, maar de super moet wel een toontje lager zingen. Het bedrijf moet sowieso wat minder hoog van de toren blazen. Dat is een goede zaak omdat er ook in deze branche nu eenmaal regels zijn die voor alle supermarkten geiden. Dat is goed voor 'schappenvullers' en voor 'schappen- leeghalers'. De formule blijft ongewijzigd. Maar of al die klanten Aldi-klanten blijven, dat is de vraag. De eerste teruggang in de 'aldisering' werd al genoteerd. In verband met de vakantie zal er op de eer ste zaterdag van de maand augustus GEEN inzameling zijn voor de Oost Europa Werk groep Middelhamis. Uiteraard zal op de eer ste zaterdag van de maand september de loods aan de Waterweg weer geopend zijn tussen 09.30 en 11.30 uur. De eerste keer dat ik hoorde over de brand van Rome, het ontstellende gebeuren in de zomer van het jaar 64 na Chr., was nog voor dat ik 10 jaar was. Mijn vader had de goede gewoonte zijn kinderen bekend te maken niet alleen met de bijbelse geschiedenissen, maar ook met de kerkhistorie. Eén van de boeken waaruit hij ons met dat doel voorlas, was het zogenaamde Martelarenboek, naar ik meen geschreven door een zekere Andrin- ga. In later jaren volgde 'De kerkgeschiede nis verteld aan jong en oud' van meesterver teller Joh. Vreugdenhil. En ook daarin kwam de brand van Rome aan de orde, en de vrese lijke gevolgen ervan voor de christenen in de stad. En nu las ik dit jaar op mijn Zwitserse vakantie-adres - met vrij zicht op Bettmer- horn en Eggishorn - onder meer de gelijkna mige roman van Paul Maier, een pil van bij na 500 pagina's. Het is een vertaling uit het Engels. De oorspronkelijke titel luidt 'The flames of Rome' (1980). Paul Maier schreef meer historische romans. Bekend is die over het leven van Pontius Pilatus. Gezegd moet worden dat hij schrij ven kanDe personen die hij tekent, hebben karakter en de verhaallijn die hij trekt, is boeiend en meeslepend. Maar wat hem in zijn boeken vooral kenmerkt, is dat hij de historie die hij verhaalt, geen geweld aan doet. Dat mag overigens ook niet verwacht worden van een auteur die tevens hoogleraar Oude Geschiedenis is - aan de Western Michigan University, USA. In zijn historische verantwoording deelt de schrijver mee dat alle genoemde personen, alle belangrijke en tevens vele minder belangrijke gebeurtenissen, historisch zijn. Ze worden gedocumenteerd in de noten, achterin het boek. De weergave van de poli tiek van de Romeinse keizers die ter sprake komen - Claudius en Nero - is authentiek. Omdat hier sprake is van een roman en niet van een geschiedkundige kroniek is het ver haal natuurlijk doorweven met fictieve ele menten. Maar, aldus de schrijver - en hij maakt dat geheel aannemelijk - wel op basis van wat waarschijnlijk is, zonder schending van de historische feiten. Hoofdpersoon van de roman is Titus Ravius Sabinus. Het boek zet in met diens bezoek aan de keizer Claudius, als hij mededeling komt doen van de aanstaande aankomst van veldheer Aulius Plautius die met Rome's legers Brittanica voor het Romeinse rijk heeft overwonnen. Dankzij Sabinus' gewaagde suggestie besluit de keizer aan Aulus met zijn legerscharen een klinkende ovatio-intocht in de residentie toe te kennen. Sabinus verwerft zich gaandeweg het ver trouwen van de keizer en zijn raadsheren. Hij ontvangt in de loop van de jaren een reeks van verantwoordelijkheden: stadhou der in één van de buitengebieden, lid van de senaat, organisator van de volkstelling in Gallië en daarna zelfs praefectus urbi, zoiets als burgemeester van de stad Rome. Dat betekent dat hij veelvuldig contact met de keizer en zijn adviseurs heeft. Overigens, dikwijls tot zijn verdriet en ergernis. Hij is van heel dichtbij getuige van de intriges bin nen het keizerlijk en van het weerzinwek kende en decadente wanbeleid van met name de keizer Nero. Deze laat immers diverse familieleden lafhartig vermoorden, onder meer zijn jongere halfbroer Brittani- cus die hij beschouwt als een gevaarlijke rivaal aangaande de troon. Zelfs zijn eigen moeder laat hij op enig moment doden. Op een gegeven ogenblik komen de christe nen van Rome binnen het blikveld. Zo is de schoonmoeder van Sabinus, Pomponia, onder bekoring van de christelijke leer geko men. Ze komt in contact met de bekende Aquila en Piscilla. Ook de apostel Paulus komen we in dit boek tegen. Hij is in Rome gearriveerd om zich voor de keizer te ver antwoorden. Op hem had hij zich immers beroepen toen hij door de joden in Jeruzalem was beschuldigd van oproer. Maier geeft een levendig verslag van het (vermoedelijke) verloop van dat proces. De apostel wordt door de keizer vrijgesproken. Sabinus is in deze rechtszaak zijn verdediger. Na verloop van tijd echter krijgen de christe nen in de stad het zwaar. Als enkele jaren later die verschrikkelijke brand grote delen van de stad verwoest, waaronder een deel van het keizerlijk paleis, en wanneer de inwoners van de stad onder elkaar fluisteren dat de keizer zelf hierin de hand zou hebben gehad, zoekt Nero een zondebok: de christe nen - zij hebben het gedaan! Vele honderden van hen worden opgepakt en - verspreid over een tweetal dagen - op gruwelijke wij ze ter dood gebracht. Tot vermaak van het volk! Er zijn er die voor de leeuwen worden gegooid, anderen worden langzaam geroos terd, weer anderen worden ten prooi aan de stieren gegeven. Het 'hoogtepunt' van het feest is als een groot aantal chnstenen, nadat ze eerst gekruisigd zijn en met pek overgo ten, in brand worden gestoken en zo als levende fakkels dienen... Ook de apostel Petrus zou bij die gelegenheid ter dood zijn gebracht. Maar de dagen van Nero zijn geteld. De weerstand tegen zijn daden neemt onder het volk toe. Uiteindelijk wordt hij door de senaat afgezet. Hij moet zich gaan verant woorden - voor de mensen en voor God. De roman van Paul Maier geeft, denk ik, een goed beeld van wat zich in de jaren 47 tot 69 na Chr. in Rome heeft afgespeeld. De vorm waarin hij zijn verhaal goot, geeft de lezer heel wat prikkels om deze roman geboeid uit te lezen. Er is ook best wat uit dit boek te leren. De glorie van Rome is inmiddels al eeuwen lang vergaan. Maar de zaak van die vervolgde christenen zal nooit vergaan. Zij hebben namelijk een onvergankelijke Koning, die voor hen zorgen zal. Het is Lucas, de evangelieschrijver, die in deze roman tot Sabinus zegt: "Nero probeerde ons uit te roeien, maar het is hem niet gelukt. En nu vatten de gloeiende kolen van het geloof, waarover Paulus het had, inderdaad weer vlam. Op een dag zullen alle volken verlicht worden door hun glans." Het bloed van de martelaren zou het zaad van de Kerk worden... N.a.v.: Paul Maier, De brand van Rome. Roman. Met historische verantwoording, noten en overzicht van het oude Rome. Uitgeverij Mozaiek, Zoetermeer. Paper back. 495 pag. ISBN 90-239-9014-5. Prijs 45. J.M.J. Kieviet MIDDELHARNIS - dinsdag 10 augus tus, 19.30 uur, ds. CA. van Dieren OUDDORP - dinsdag 10 augustus, 19.30uur, ds. J.J. Tanis De Stichting Koninklijke Fanfare 'ApoUo' te Goedereede haalt morgen, zaterdag 7 augustus, weer oud papier op in Goedereede en Goedereede-Havenhoofd. Ook huishou delijk karton kan daarbij worden ingeleverd. Gelieve het papier vóór 8.30 uur goed gebundeld buiten te willen zetten. De Stichting Duinbehoud heeft een drin gend beroep op Minister Veerman van Landbouw, Visserij en VoedselkwaUteit (LNV) gedaan om de jacht op konijnen te sluiten. Vanaf 15 augustus a.s. mag weer geschoten worden op konijnen. Dan is tot eind december de jaarlijkse jacht op die soort weer toegestaan. Met hun gegraas en gegraaf zijn zij onmis baar voor de instandhouding van het unieke duinlandschap. Maar het gaat de laatste j aren niet goed met het konijn; ziekten als myxo- matose en VHS hebben de konijnenstand enorm aangetast. De belangrijke rol in het duingebied kunnen zij daardoor niet langer vervullen. Het afschieten van de resterende konijnen is dasirmee voor Duinbehoud onaanvaardbaar geworden. Minister Veer man luidde begin mei zelf nog de noodklok over de massale sterfte onder de konijnen in de duinen*. Daarin zag hij echter 'geen reden om de jacht op het konijn te verbie den'. Duinbehoud roept hem nu op: "red de duinen, spaar het konijn!" In een recente uitzending van Vara Vroege Vogels heeft Mare Janssen van de Stichting Duinbehoud duidelijk gemaakt, dat konij nen erg belangrijk zijn voor de instandhou ding van het duinecosysteem. Zee, zout, zand en wind hebben een dynamisch, open landschap geschapen. Door luchtverontrei niging is al jaren sprake van extra groei van grassen, kruiden en struiken. De duinen groeien dicht! Alleen met grazers als het konijn kan de natuur daar zelf iets tegen doen. Zonder konijnen verdwijnen de plan ten en dieren van het open duin. Voor de tapuit is het al bijna te laat. Er zijn bijna geen konijnenholen meer om te broeden en kort gegraasde graslandjes voor de insectenjacht raken overwoekerd. Daardoor verdwijnt deze vogel misschien definitief uit onze dui nen. Het schieten van konijnen draagt niet bij aan het behoud van belangrijke natuur- en landschapswaarden. Het afschieten van konijnen werd en wordt noodzakelijk gevonden om de kustlijn te beschermen tegen de zee. Ingeplant helm gras moet ervoor zorgen dat het duinzand op zijn plaats blijft. Konijnen mogen dat natuurlijk graag eten en worden daarom vaak geschoten. Maar in het nieuwe kustbe leid is dat niet meer nodig. De bescherming van de kust is gegarandeerd door het storten van zand in zee, vlak voor het strand (de zgn. zandsuppleties). Er is geen reden meer om helm in te planten. Dus ook niet om daar konijnen te schieten, zo vindt Stichting Dui- behoud. Integendeel, de buitenste duinen mogen tegenwoordig gewoon weer stuiven! Het konijn is sinds het van kracht worden van de Flora- en faunawet een inheems beschermde diersoort. Toch is het dier bejaagbaar. "Vanwege de momenteel wel heel kleine aantallen van het konijn in Nederland, zijn belangrijke rol in met name de duinen en het ontbreken van enige maat schappelijke noodzaak om het dier te bestrij den ligt het voor de hand om de jacht te slui ten.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2