Wij z^n er even tussenuit van 27-7 t/m 9-8 KNRM blijft over voldoende vrijwilligers beschikken Gemeente werkt aan riolering Glasbakken ,.jmmA Bekostigingsbesluit D'n Diek ter inzage Wijzigingen in gemeentegids EIIAUDBrt-niEUWS Een advertentie in Eilanden-Nieuws heeft altijd succes Adverteren kost geld, niet adverteren kost meer i^^^HÜ ii VRWPAG 23 JULÏ 2004 Stij^^lasse Incidentele bemanningstekorten konden tot nu toe worden opgelost NIMWEGEN Reclameborden - Autobelettering - Spandoeken Reklame Textielbedrukking - enz... Julianaweg 84c - 3248 AN - Melissant Tel.: 0187-487557 Mobiel: 0626-368 886 Middelharnis Vissersdijh en Vingerling Stad aan 't Haringvliet Maatregelen Middelharnis: Sontmelsdijk: Nieuwe -Tonge: Stad aan't Haringvliet: Battenoord: GEMEENTE HfiODELHARNIS Kon. Julianaweg 45 3241 XB Middelharnis. Tel. (0187)47 55 55 Fax (0187) 47 55 47 e-mail: info@middelharnis.nl www.middelharnis.nl Meer informatie De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36 Postbus 186 3240 AD Middelhamis Tel. (0187) 482784 Fax (0187) 487044 www.stijlenklasse.nl Steeds vaker luiden organisaties de noodklok over het tekort aan vrijwil ligers. Honderden kleine en grote organisaties en verenigingen in Nederland kampen met een groeiend tekort aan onbetaalde mankracht. Binnen de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) steeg het totale aantal vrijwilligers van 782 (1 januari 2003) naar 811 (31 decem ber 2003). Incidenteel is er een drei gend tekort aan vrijwilligers geweest, maar dat konden tot op heden worden opgelost. De druk op vrijwilligerswerk neemt toe. Bij de KNRM ligt dat niet anders. En dat is ook niet vreemd. Tien jaar geleden voeren de reddingboten jaarlijks 1.000 keer uit voor hulpverleningen, in 2003 was dat 1.500 keer. Toch leidt dat niet tot het vertrek van vrij willigers. Steeds meer reddingstations zijn genoodzaakt om over te schakelen naar een ploegensysteem, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen bemanningsleden die over dag beschikbaar zijn en bemanning voor de avond- en nachturen. Dat heeft alles te maken met de vrijwilliger die nabij de red- dingboot woont en elders werkt of omge keerd. Rechtstreeks gevolg hiervan is dat het aantal bemanningsleden per reddingstation moet toenemen om op ieder moment van de dag binnen 10 minuten na een alarm met vol doende bemanningsleden te kunnen uitva ren. Dit verklaart voor een deel de toename in het totale aantal vrijwilligers van de KNRM. Problemen Serieuze problemen op het gebied van bemensing doen zich zelden tot nooit voor. Dreigende bemanningstekorten in onder meer Zandvoort, Lauwersoog en Harlingen werden via een sobere, lokaal opgezette pro motiecampagne opgelost. Op dit moment kampt alleen het reddingstation Noordland- Burghsluis met een dreigend bemanningste kort voor overdag. Overplaatsing van Rijks- waterstaatpersoneel veroorzaakte recent het wegvallen van twee constante krachten. En volgend jaar zullen drie bemanningsleden afscheid moeten nemen wegens het bereiken van de maximum leeftijd. Het reddingstation probeert via een promotiecampagne aan nieuwe mensen te komen. Er hebben zich tot op heden drie belangstellenden gemeld. De komende maanden zullen moeten uitwijzen of deze aspirant-opstappers ook daadwerke lijk geschikt zijn voor het bij vlagen zware reddingwerk. Aantrekkingskracht Reddingboten van de KNRM oefenen op veel mensen voldoende aantrekkingskracht uit om zich te melden als vrijwilliger. Het moderne materiaal en de aard van de dienst verleningen op zee brengen voldoende sti mulans om het vrijwilligerswerk jarenlang voort te zetten. Mensen in nood redden of helpen geeft veel voldoening. Ook de opvol ging van vader op zoon en de bekendheid in de kennissenkring zorgt voor een natuurlijke en doorlopende stroom van nieuwe opstap pers. Uit financiële overwegingen hoeft een vrij williger het niet te doen. Elk vaaruur wordt vergoed met 1,25. Maar de secundaire voordelen zijn groot. Er is een uitgebreid pakket aan opleidingen en trainingen, die ook in de dagelijkse werkomgeving van de vrijwilliger van voordeel kan zijn voor de werkgever. Voorlichting De KNRM probeert bemanningstekorten voor te zijn door goede voorlichting te geven aan ondermeer de werkgevers van de bemanningsleden. Op veel reddingstations worden zogenaamde werkgeversdagen georganiseerd. Tijdens zulke dagen wordt de werkgevers niet alleen over het reddingwerk verteld, maar wordt hen ook de kans gege vens om mee te varen op de reddingboot, zodat de betrokkenheid met het werk wordt vergroot. MiddQlhmis in iitt niwm... Naast de aansluiting van het buitengebied (zie 'Afvoer van afv^alwater in het buitengebied' elders op deze pagina) heeft de gemeente Middelharnis nog meer werkzaamheden aan de riolering op sta pel staan. Voorbereidingen zijn gaande om riolering aan te leggen aan het Vingerling en de Visserstraat. Daar naast wordt het riool aan de Vissersdijk vervangen. De bewoners en bedrijven aldaar zullen hierover te zijner tijd nader worden geïnformeerd. De Vissersdijk wordt gedurende een aantal weken afgesloten. Het kruispunt nabij de ANWB en ABN AMRO zal daarnaast een aantal dagen niet toegan kelijk zijn. De planning is om de aanleg van de rio lering voor 1 november klaar te hebben. De werk zaamheden zijn nodig omdat het huidige riool niet meer voldoet. Omwonenden hebben inmiddels een informatiebrief ontvangen. In het najaar van 2004 begint de gemeente met voorbereidingen voor de renovatie van het bestaande rioleringssysteem in Stad in 't Haring vliet. Onder andere wordt een aantal overstorten opgeheven, terwijl nieuwe overstorten worden gesitueerd. In de voorbereiding wordt de verlen ging van een bestaande overstortleiding meege nomen. Alle betrokkenen krijgen tijdig nadere informatie. Meer informatie over de werking van het gemeen telijk riool staat in de algemene folder 'Het riool. Voor regen en afvalwater'. De folder is verkrijg baar bij de balie in het gemeentehuis. Af7oer van afvalwater in het buitengebied De gemeente Middelharnis is druk bezig de aansluiting op de riolering van 38 panden in het buitengebied voor te bereiden. Dit gebeurt op basis van het 'Saneringsplan Buitengebie den Middelharnis', dat de gemeente raad heeft vastgesteld in april 2003. Het plan is tot stand gekomen in samenwerking met het Zuiverings schap Hollandse Eilanden en Waarden (ZHEW) en de provincie Zuid-Holland. Voor de overige panden in het buiten gebied heeft de gemeente ontheffing van haar zorgplicht aangevraagd bij de provincie. De eigenaren van de 38 aan te slui- f? i ten percelen zijn reeds op de hoogte gebracht. Voor de panden die niet wor den aangesloten op de riolering dienen eigenaren maatregelen te treffen. De panden die niet aangesloten w^orden, hebben reeds een brief ont vangen van het Zuiveringsschap Hol landse Eilanden en Waarden. Wordt het afvalwater in het opper vlaktewater geloosd via een bestaande septic tank, dan hoeft er vooralsnog niets veranderd te worden. Wordt het afvalwater echter zonder septic tank geloosd in het oppervlak tewater, dan is aanpassing noodza kelijk. Conform het Lozingenbesluit voor 2005 moet de lozer al het afval water leiden via een zogenoemde alternatieve voorziening. Dat is mini maal een septic tank met een inhoud van 6 kubieke meter. In het Lozingenbesluit is aangege ven dat men ook kan volstaan met een voorziening, die qua zuiverings rendement gelijkwaardig is aan een septic tank van 6 kubieke meter. Een voorbeeld hiervan is een combinatie van twee geschakelde septic tanks, die samen een volume hebben van 6 kubieke meter. Alle huishoudelijke Om al het glas zoveel mogelijk uit het huisvuil te houden zijn verdeeld over de gehele gemeente een groot aantal glasbakken geplaatst. Deze glasbakken zijn ingericht voor zgn. kleurscheiding. Dit betekent, dat u gevraagd wordt uw afvalglas gescheiden in de kleuren groen, bruin en wit in de daarvoor bestem de openingen in de glasbak te depo neren. U kunt de glasbakken op de volgende locaties vinden: bij het parkeerterrein aan het Kerkepad; in de Doetinchemsestraat bij het winkelcentrum Zuid; bij de Hema (Beneden Zandpad); bij de kruising Prins Bernhardlaan/J.W. Frisostraat; bij de WUhelminabrug (Vissersdijk); op het terrein van de Zuidwester. bij de supermarkt aan de Dorpsweg; bij de Samaritaan; bij de kruising Oostelijke Achterweg/Sint Sebastiaan Doelstraat; tegenover de Exoduskerk aan de Dorpsweg; op de Kaai bij de toegang tot de Everdinapolder. bij de supermarkt aan de Westdijk; bij de kruising Burgemeester Overdorpstraat/Frank van Borselenstraat. in de Nieuwstraat; bij de jachthaven. bij camping Grevelingen; bij camping 't Anker. Voor het storten van grotere partijen glasafval is op het overslagstation een open glasbak aanwezig. De gemeenteraad van Middelharnis heeft op 24 juni 2004 het bekosti gingsbesluit D'n Diek vastgesteld. Het besluit heeft te maken met de aan staande herinrichting van het winkel gebied met die naam. De gemeente beperkt zich niet tot voorbereidende activiteiten, zoals de stedenbouwkundige planvorming, maar zal zich ook bezighouden met uitvoerende taken ten behoeve van de herinrichting van D'n Diek. Daarbij kan gedacht worden aan het realise ren van voorzieningen van openbaar nut, zoals straatmeubilair en -verlich ting. De tekst van het bekostigingsbesluit ligt voor een ieder kosteloos ter inza ge op het gemeentehuis. Aldaar kan op verzoek ook een afschrift van die tekst worden verkregen. Meer infor matie over dit onderwerp wordt gege ven door het werkveld belastingen van de gemeente. Het telefoonnum mer is 0187-475520. Tot eind juli kun nen er nog wijzi gingen worden doorgegeven op bestaande ver meldingen in de gemeentegids. Dus, is er een wijziging in een bestuur van een vereniging, sportclub, organisatie plaatsgevonden, dan kan dat voor de gids van 2005 nu nog worden doorgegeven. De wijziging kan kenbaar wor den gemaakt via de website www.suurland.nl. Heeft u niet de beschikking over internet, dan kunt u de mutatie ook schriftelijk doorgeven aan Wegener Suurland b.v., afdeling call centre o.v.v. gemeentegids Mid delharnis, Postbus 9510, 5602 LM Eindhoven. Ook voor een verzoek tot opname in de gids kunt u Wegener Suurland hier over berichten. afvalwaterstromen vanuit het pand dienen op deze voorziening te wor den aangesloten. De afvoer van hemel water mag niet via de septic tank plaatsvinden, maar rechtstreeks in het oppervlaktewater. Wordt het pand herbouwd of de bestaande septic tank vervangen, dan dient men te voldoen aan het Lozin genbesluit. De te treffen maatrege len zijn dan gelijk aan de hierboven genoemde maatregelen bij het lozen zonder septic tank. Dat geldt ook voor het lozen van huishoudelijk afvalwa ter vanaf een nieuwe locatie (nieuwe lozing). Nadere informatie wordt verstrekt door de gemeente Middelharnis, afde ling openbare werken, telefoon 0187 - 475555, of het ZHEW te Dordrecht, telefoon 078 - 6397100.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 4