Wij z^n er even
tussenuit van
27-7 t/m 9-8
KNRM blijft over voldoende
vrijwilligers beschikken
Gemeente werkt aan riolering
Glasbakken
,.jmmA
Bekostigingsbesluit
D'n Diek ter inzage
Wijzigingen in
gemeentegids
EIIAUDBrt-niEUWS
Een advertentie in Eilanden-Nieuws heeft altijd succes
Adverteren kost geld, niet adverteren kost meer
i^^^HÜ
ii
VRWPAG 23 JULÏ 2004
Stij^^lasse
Incidentele bemanningstekorten konden tot nu toe worden opgelost
NIMWEGEN Reclameborden - Autobelettering - Spandoeken
Reklame Textielbedrukking - enz...
Julianaweg 84c - 3248 AN - Melissant Tel.: 0187-487557 Mobiel: 0626-368 886
Middelharnis
Vissersdijh en Vingerling
Stad aan 't Haringvliet
Maatregelen
Middelharnis:
Sontmelsdijk:
Nieuwe -Tonge:
Stad aan't Haringvliet:
Battenoord:
GEMEENTE HfiODELHARNIS
Kon. Julianaweg 45
3241 XB Middelharnis.
Tel. (0187)47 55 55
Fax (0187) 47 55 47
e-mail: info@middelharnis.nl
www.middelharnis.nl
Meer informatie
De betere woninginrichting sinds 1920
Zandpad 36
Postbus 186
3240 AD Middelhamis
Tel. (0187) 482784
Fax (0187) 487044
www.stijlenklasse.nl
Steeds vaker luiden organisaties de
noodklok over het tekort aan vrijwil
ligers. Honderden kleine en grote
organisaties en verenigingen in
Nederland kampen met een groeiend
tekort aan onbetaalde mankracht.
Binnen de Koninklijke Nederlandse
Redding Maatschappij (KNRM) steeg
het totale aantal vrijwilligers van 782
(1 januari 2003) naar 811 (31 decem
ber 2003). Incidenteel is er een drei
gend tekort aan vrijwilligers geweest,
maar dat konden tot op heden worden
opgelost.
De druk op vrijwilligerswerk neemt toe. Bij
de KNRM ligt dat niet anders. En dat is ook
niet vreemd. Tien jaar geleden voeren de
reddingboten jaarlijks 1.000 keer uit voor
hulpverleningen, in 2003 was dat 1.500 keer.
Toch leidt dat niet tot het vertrek van vrij
willigers. Steeds meer reddingstations zijn
genoodzaakt om over te schakelen naar een
ploegensysteem, waarbij onderscheid wordt
gemaakt tussen bemanningsleden die over
dag beschikbaar zijn en bemanning voor de
avond- en nachturen. Dat heeft alles te
maken met de vrijwilliger die nabij de red-
dingboot woont en elders werkt of omge
keerd.
Rechtstreeks gevolg hiervan is dat het aantal
bemanningsleden per reddingstation moet
toenemen om op ieder moment van de dag
binnen 10 minuten na een alarm met vol
doende bemanningsleden te kunnen uitva
ren. Dit verklaart voor een deel de toename
in het totale aantal vrijwilligers van de
KNRM.
Problemen
Serieuze problemen op het gebied van
bemensing doen zich zelden tot nooit voor.
Dreigende bemanningstekorten in onder
meer Zandvoort, Lauwersoog en Harlingen
werden via een sobere, lokaal opgezette pro
motiecampagne opgelost. Op dit moment
kampt alleen het reddingstation Noordland-
Burghsluis met een dreigend bemanningste
kort voor overdag. Overplaatsing van Rijks-
waterstaatpersoneel veroorzaakte recent het
wegvallen van twee constante krachten. En
volgend jaar zullen drie bemanningsleden
afscheid moeten nemen wegens het bereiken
van de maximum leeftijd. Het reddingstation
probeert via een promotiecampagne aan
nieuwe mensen te komen. Er hebben zich tot
op heden drie belangstellenden gemeld. De
komende maanden zullen moeten uitwijzen
of deze aspirant-opstappers ook daadwerke
lijk geschikt zijn voor het bij vlagen zware
reddingwerk.
Aantrekkingskracht
Reddingboten van de KNRM oefenen op
veel mensen voldoende aantrekkingskracht
uit om zich te melden als vrijwilliger. Het
moderne materiaal en de aard van de dienst
verleningen op zee brengen voldoende sti
mulans om het vrijwilligerswerk jarenlang
voort te zetten. Mensen in nood redden of
helpen geeft veel voldoening. Ook de opvol
ging van vader op zoon en de bekendheid in
de kennissenkring zorgt voor een natuurlijke
en doorlopende stroom van nieuwe opstap
pers.
Uit financiële overwegingen hoeft een vrij
williger het niet te doen. Elk vaaruur wordt
vergoed met 1,25. Maar de secundaire
voordelen zijn groot. Er is een uitgebreid
pakket aan opleidingen en trainingen, die
ook in de dagelijkse werkomgeving van de
vrijwilliger van voordeel kan zijn voor de
werkgever.
Voorlichting
De KNRM probeert bemanningstekorten
voor te zijn door goede voorlichting te geven
aan ondermeer de werkgevers van de
bemanningsleden. Op veel reddingstations
worden zogenaamde werkgeversdagen
georganiseerd. Tijdens zulke dagen wordt de
werkgevers niet alleen over het reddingwerk
verteld, maar wordt hen ook de kans gege
vens om mee te varen op de reddingboot,
zodat de betrokkenheid met het werk wordt
vergroot.
MiddQlhmis in iitt niwm...
Naast de aansluiting van het buitengebied (zie
'Afvoer van afv^alwater in het buitengebied' elders
op deze pagina) heeft de gemeente Middelharnis
nog meer werkzaamheden aan de riolering op sta
pel staan.
Voorbereidingen zijn gaande om riolering aan te
leggen aan het Vingerling en de Visserstraat. Daar
naast wordt het riool aan de Vissersdijk vervangen.
De bewoners en bedrijven aldaar zullen hierover
te zijner tijd nader worden geïnformeerd.
De Vissersdijk wordt gedurende een aantal weken
afgesloten. Het kruispunt nabij de ANWB en ABN
AMRO zal daarnaast een aantal dagen niet toegan
kelijk zijn. De planning is om de aanleg van de rio
lering voor 1 november klaar te hebben. De werk
zaamheden zijn nodig omdat het huidige riool niet
meer voldoet. Omwonenden hebben inmiddels
een informatiebrief ontvangen.
In het najaar van 2004 begint de gemeente met
voorbereidingen voor de renovatie van het
bestaande rioleringssysteem in Stad in 't Haring
vliet. Onder andere wordt een aantal overstorten
opgeheven, terwijl nieuwe overstorten worden
gesitueerd. In de voorbereiding wordt de verlen
ging van een bestaande overstortleiding meege
nomen. Alle betrokkenen krijgen tijdig nadere
informatie.
Meer informatie over de werking van het gemeen
telijk riool staat in de algemene folder 'Het riool.
Voor regen en afvalwater'. De folder is verkrijg
baar bij de balie in het gemeentehuis.
Af7oer van afvalwater
in het buitengebied
De gemeente Middelharnis is druk
bezig de aansluiting op de riolering
van 38 panden in het buitengebied
voor te bereiden. Dit gebeurt op basis
van het 'Saneringsplan Buitengebie
den Middelharnis', dat de gemeente
raad heeft vastgesteld in april 2003.
Het plan is tot stand gekomen in
samenwerking met het Zuiverings
schap Hollandse Eilanden en Waarden
(ZHEW) en de provincie Zuid-Holland.
Voor de overige panden in het buiten
gebied heeft de gemeente ontheffing
van haar zorgplicht aangevraagd bij de
provincie.
De eigenaren van de 38 aan te slui-
f? i
ten percelen zijn reeds op de hoogte
gebracht. Voor de panden die niet wor
den aangesloten op de riolering dienen
eigenaren maatregelen te treffen.
De panden die niet aangesloten
w^orden, hebben reeds een brief ont
vangen van het Zuiveringsschap Hol
landse Eilanden en Waarden.
Wordt het afvalwater in het opper
vlaktewater geloosd via een bestaande
septic tank, dan hoeft er vooralsnog
niets veranderd te worden.
Wordt het afvalwater echter zonder
septic tank geloosd in het oppervlak
tewater, dan is aanpassing noodza
kelijk. Conform het Lozingenbesluit
voor 2005 moet de lozer al het afval
water leiden via een zogenoemde
alternatieve voorziening. Dat is mini
maal een septic tank met een inhoud
van 6 kubieke meter.
In het Lozingenbesluit is aangege
ven dat men ook kan volstaan met
een voorziening, die qua zuiverings
rendement gelijkwaardig is aan een
septic tank van 6 kubieke meter. Een
voorbeeld hiervan is een combinatie
van twee geschakelde septic tanks,
die samen een volume hebben van 6
kubieke meter. Alle huishoudelijke
Om al het glas zoveel mogelijk uit
het huisvuil te houden zijn verdeeld
over de gehele gemeente een groot
aantal glasbakken geplaatst. Deze
glasbakken zijn ingericht voor
zgn. kleurscheiding. Dit betekent,
dat u gevraagd wordt uw afvalglas
gescheiden in de kleuren groen,
bruin en wit in de daarvoor bestem
de openingen in de glasbak te depo
neren.
U kunt de glasbakken op de volgende locaties vinden:
bij het parkeerterrein aan het Kerkepad;
in de Doetinchemsestraat bij het winkelcentrum Zuid;
bij de Hema (Beneden Zandpad);
bij de kruising Prins Bernhardlaan/J.W. Frisostraat;
bij de WUhelminabrug (Vissersdijk);
op het terrein van de Zuidwester.
bij de supermarkt aan de Dorpsweg;
bij de Samaritaan;
bij de kruising Oostelijke Achterweg/Sint Sebastiaan Doelstraat;
tegenover de Exoduskerk aan de Dorpsweg;
op de Kaai bij de toegang tot de Everdinapolder.
bij de supermarkt aan de Westdijk;
bij de kruising Burgemeester Overdorpstraat/Frank van Borselenstraat.
in de Nieuwstraat;
bij de jachthaven.
bij camping Grevelingen;
bij camping 't Anker.
Voor het storten van grotere partijen glasafval is op het overslagstation een
open glasbak aanwezig.
De gemeenteraad van Middelharnis
heeft op 24 juni 2004 het bekosti
gingsbesluit D'n Diek vastgesteld. Het
besluit heeft te maken met de aan
staande herinrichting van het winkel
gebied met die naam.
De gemeente beperkt zich niet tot
voorbereidende activiteiten, zoals de
stedenbouwkundige planvorming,
maar zal zich ook bezighouden met
uitvoerende taken ten behoeve van
de herinrichting van D'n Diek. Daarbij
kan gedacht worden aan het realise
ren van voorzieningen van openbaar
nut, zoals straatmeubilair en -verlich
ting.
De tekst van het bekostigingsbesluit
ligt voor een ieder kosteloos ter inza
ge op het gemeentehuis. Aldaar kan
op verzoek ook een afschrift van die
tekst worden verkregen. Meer infor
matie over dit onderwerp wordt gege
ven door het werkveld belastingen
van de gemeente. Het telefoonnum
mer is 0187-475520.
Tot eind juli kun
nen er nog wijzi
gingen worden
doorgegeven op
bestaande ver
meldingen in de
gemeentegids. Dus, is er een wijziging
in een bestuur van een vereniging,
sportclub, organisatie plaatsgevonden,
dan kan dat voor de gids van 2005 nu
nog worden doorgegeven.
De wijziging kan kenbaar wor
den gemaakt via de website
www.suurland.nl. Heeft u niet de
beschikking over internet, dan kunt u
de mutatie ook schriftelijk doorgeven
aan Wegener Suurland b.v., afdeling
call centre o.v.v. gemeentegids Mid
delharnis, Postbus 9510, 5602 LM
Eindhoven.
Ook voor een verzoek tot opname in
de gids kunt u Wegener Suurland hier
over berichten.
afvalwaterstromen vanuit het pand
dienen op deze voorziening te wor
den aangesloten. De afvoer van hemel
water mag niet via de septic tank
plaatsvinden, maar rechtstreeks in het
oppervlaktewater.
Wordt het pand herbouwd of de
bestaande septic tank vervangen, dan
dient men te voldoen aan het Lozin
genbesluit. De te treffen maatrege
len zijn dan gelijk aan de hierboven
genoemde maatregelen bij het lozen
zonder septic tank. Dat geldt ook voor
het lozen van huishoudelijk afvalwa
ter vanaf een nieuwe locatie (nieuwe
lozing).
Nadere informatie wordt verstrekt
door de gemeente Middelharnis, afde
ling openbare werken, telefoon 0187
- 475555, of het ZHEW te Dordrecht,
telefoon 078 - 6397100.