De bronnen van het moderne Europa i eb D'n Diek weer online! PREDIKBEURTEN Daad Vrij Schurvelingentocht Carillonconcert Goedereede "^Kinderexcursie"^ Drukke dag voor KNRM station Stellendam EIIAtlDQI-IIIEUWS EIÜVriDEn-IIIEUWS Extra Kerkdiensten Ger. Gemeenten Welkomstdienst in Ouddorp Overpeinzingen van een pelgrim (2) Miskenning van het christelijk geloof Een voorstel over de inleiding tot de grondwet Welke houding zullen we aannemen? Een appèl Zondag 18 juli 2004 Goeree A Overf lakkee Goeree Overf lakkee Samen zingen in Ouddorp Spannende ontdekkingen op het strand PAGINA 2 VRUDAG 16 JULI 2004 Ook de paus heeft er bezwaar tegen gemaakt dat het christeUjk geloof ontbreekt bij het opsommen van de bronnen van Europa. Zoals men weet is er een indringende dis cussie over gevoerd of ook het christendom in de nieuwe Europese grondwet een plaats moest krijgen. Tal van christenen, ook voor aanstaande CDA-leden hebben daarvoor gepleit. De vermelding van het christendom is, zo blijkt nu, weggelaten. Mensen die zich nog niet zo lang geleden voor vermelding druk maakten, doen nu het zwijgen ertoe; om wel ke reden ook. De paus laat van zich horen. Ik vermeld dat met waardering. Waarom? Scherper nog geformuleerd: waarom is het ongepast wel het Humanisme en de Verlich ting bij de bronnen van de geschiedenis van Europa te noemen en het christelijk geloof niet. Ik las in een beschouwing dat er nu eenmaal geen christelijke cultuur is. Het christendom, de kerk, zou er ook niet zo veel van gemaakt hebben. Haar invloed zou voor een deel met zwarte kleuren getekend moeten worden. Daarom zouden christenen zich niet zo druk moeten maken over het ontbreken van een verwijzing naar het christelijk geloof, als ook een bron van Europese cultuur. Het is goed naar deze stem te luisteren. Er is inderdaad nogal wat kritiek te leveren op de bijdrage van de christenheid aan de geschie denis van Europa. Uit het bedoelde artikel (Nederlands Dagblad van 28 juni, van de hand van prof. G.C. den Hertog) citeer ik "Dwingt ze om in te gaan; de kruistochten, de strijd om macht tussen kerk en vorst, hek senprocessen, godsdienstoorlogen, de inqui sitie, uitbuiting, slavernij en 'christelijk' anti-semitisme!" Het is een hele rij van zonden! Het valt niet te ontkennen dat ze bedreven zijn en dat mensen er slachtoffer van geworden zijn. De vraag is of daarmee de betekenis van het christelijk geloof als bron van het moderne Europa ter zijde geschoven moet worden. Op die vraag antwoord ik met een resoluut neen. Het valt immers niet te ontkennen dat het christelijk geloof, wilt u het erfgoed van de Bijbel, beslissend heeft ingewerkt op het leven, denken en doen in Europa. Dat is zelfs het geval als men zonden, de tekorten, het falen en de fouten van christenen op een rij zet. Het gedachtegoed van het Evangelie van Jezus Christus kan niet terzijde geschoven worden door wie de vorming van Europa door de laatste eeuwen heen wil beschrijven. Ik herinner aan de Mr. G. Groen van Prin- sterer-lezing, gehouden door dr. J.W. Sap, "De oorsprong van de Europese Grondwet" (Amersfoort 2004). Hij besluit zijn overzicht met het voorstel de volgende zin in de preambule op te nemen: "Dankbaar jegens God voor onze vrijheid richten de burgers en staten van Europa hier bij de volgende Grondwet op." Volledigheidshalve voeg ik er met waarde ring aan toe de diës-(verjaardags-)viering van de Katholieke Universiteit Utrecht op 1 december. Uit een krantenverslag citeer ik de volgende uitspraak van prof. Wissink: "Het niet vermelden van God laat wel een lege plek achter. Wanneer andere instanties zich op die lege plek nestelen, dringen afgo den het politieke leven binnen." Zo hoort de lezer het ook nog eens van een andere kant. Het zal duidelijk zijn dat het voorstel van dr. Sap geen schijn van kans heeft overgenomen te worden. Waarom niet? Men wil Gods naam en Gods Woord in de Europese grondwet niet genoemd hebben. Hoe zullen we ons tegenover die afwijzing opstellen? Ik heb daarover in de afgelopen weken veel nagedacht. In geen geval zullen we een houding mogen aannemen van gewelddadig protest. Dat past ons als chris tenen absoluut niet. Ik zou de tegenovergestelde houding even eens willen afwijzen; alsof we het maar gela ten over ons moeten laten heengaan. In de geest van: Het is nu eenmaal zo. We leggen ons er maar bij neer. Dan zouden we zonder meer aanvaarden dat de geschiedenis verte kend wordt. Immers het weglaten van het christelijk geloof als bron van de Europese staatkundige en cultuurgeschiedenis is een vertekening van de historie. Daarop zullen we moeten wijzen. Daaraan mogen we zowel onze landgenoten als onze mede- Europeanen herinneren. Niet uit zelfbeklag. maar vanwege een zuivere tekening van het verleden. Ik zou hierbij een beroep willen doen op eerlijkheid tegenover de geschiede nis. Laat ik het wat scherp mogen formule ren: Wie het christelijk geloof als erfgoed ongenoemd laat, doet de geschiedenis van Europa èn het christelijk geloof onrecht aan. Hij zet Europa niet maar op het verkeerde been. Hij laat Europa in het hcht van zijn geschiedenis mank gaan. Men kan daar tegenover stellen: Wij hebben geen boodschap aan het christelijk geloof Dat is een privé-zaak. Kerk en staat zijn gescheiden. Daarom noemen we het christe lijk geloof niet in zijn staatkundig verband. Iemand kan de overtuiging zijn toegedaan dat kerk en staat nu volstrekt gescheiden moeten zijn. Met deze (op)stelling vertekent men echter de geschiedenis. Wie zuiver wil redeneren kan om de invloed van het chris telijk geloof niet heen. Als de zaken zo staan - en ze staan zo - dan kunnen wij als christenen niet anders doen dan onze medeburgers daaraan te herinne ren. We doen op hen een appèl om aan de geschiedenis recht te doen. Vertekening van de geschiedenis is niet minder dan geschied vervalsing. Uit historische eerlijkheid zal men het christelijke geloof tot de bronnen van de europese cultuur moeten rekenen. We beklagen onszelf niet alsof we slacht offer van een tegen het christelijk geloof gerichte hetze zijn - we zijn dat wel - maar zullen daarover niet klagen. Dit - in het licht van de geschiedenis gezien - onrecht zullen we aanvaarden. Wat we wel mogen doen is Europa, en daarin onze directe omgeving, de samenleving, aanspreken op de vertekening van de geschiedenis; op de miskenning van onze wortels. De lezer weet of zal ervaren: wie zijn wortels verloochent, verdort. Hij sterft af. Hij houdt het niet voor de toekomst. We moeten vre zen dat dit ook geldt voor Europa. In oprechtheid bidden we: God beware ons en Europa daarvoor. W.H. Velema OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.00 uur ds. G. Meuleman; 11.00 en 19.00 uur kand. H. Juffer uit Elspeet. Eben-Haëzer: 9.00 uur kand. H. Juffer uit Elspeet en 19.00 uur ds. G. Meuleman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P. Blok - Ger. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds. P.J. Bakker; 18.30 uur ds. L.H. van der Eyk - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur (bed. H. Avondmaal) en 18.30 uur (wel- komstdienst) ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur kand. T. Rietveld uit Ridderkerk en 18.30 uur ds. A. Belder uit Nieuwe Ton- ge - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat 1 a 9.00, 10.45 uur ds. J. W. van Estrik; 17.00 en 18.45 uur ds. P.C. Hoek uit St. Annaland. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur niet bekend - Herv. Gem. (ihv) 10.00 en 18.00 uur ds. W. Arke- raats uit Werkendam - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur ds. P.J. w\ K K ^l* MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 9.00 en 18.00 uur ds. W.J. Tennissen Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur mevr. ds. E.J. Veld man - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10,00 uur ds. G. van Meijeren en 18.00 uur ds. J. van Belzen uit Maassluis. Ziekenhuis 14.30 uur dhr. G.H. van Gils - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. chr. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-tioUandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)471020 Fax (0187)48 5736 Postbus 8, 3240 AA. Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mall: AIgemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag slmttngstermljn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultlngstermijnoverlijdensberijchten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden. 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar 36,00 Abonnementen zijn blJ vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze Ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelhamis 342001108 HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur dhr. J. Moerkerk uit Ouddorp en 15.00 uur ds. P. Vemooij uit Tholen - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool' 10.00 uur ds. H.J. Boer uit Nieuwe Tonge en 18.30 uur ds. L. Groenenberg uit Oud- Beijeriand - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. de Lange uit Bruchem-Kerkwijk en 18.00 uur ds. A. Vos uit Wijk en Aal burg - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T.W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur dhr. H.H.A.B. Bergman - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur prof. dr. L. Leertouwer - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur A. v.d. Wiel. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 11.00 uur ds. A.P. Voets, bed. H. Doop en 18.30 uur ds. A. Goedvree uit Amemuiden - Herv. Gem. (ihv) 9.00 uur ds. L. Groe nenberg uit Oud-Beijerland en 16.00 uur ds. W.J. Tennissen uit Melissant - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur en 17.00 uur ds. L.J. Lingen, bed. H. Avondmaal - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur lees dienst en 14.30 uur ds. J.J.T. Doedens. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. kand. W. Stijf uit Hoofddorp en 18.00 uur ds. J. Maas uit Wekerom - Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 9.30 uur ds. W.L. Smelt uit Stellendam en 16.30 uur kand. H. Juffer uit Elspeet - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. van Dijk uit Ridderkerk en 18.00 uur ds. E. van den Ham uit Middelburg - Herv. Gem. (ihv) 'Ebbe en Vloed' 15.00 uur ds. W.L. Smelt uit Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur kand. C. Doorneweerd - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim pen en 18.00 uur ds. J.C. van Westen brugge. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Kooien uit IJsselstein en 18.00 uur ds. J. Willemsen uit Dirksland - Ger. Kerk 10.00 uur niet bekend en 18.00 uur ds. A.S. Rienstra. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur ds. E.F. Vergunst uit Ridderkerk en 18.00 ds. J. Kooien uit IJsselstein - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. W.J. Tennissen uit Melissant en 15.00 uur ds. A. de Groot uit Numansdorp - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur drs. F.A. Petter 18.00uurdhr. J. Glas. LANGSTRAAT - Herv. Gem. ds. D.A. Snijder. ~-4 NIEUWE TONGE - Dinsdag 20 juli, 19.30 uur, ds. M. Mondria. OUDETONGE-Woensdag2I juli, 19.30 uur, ds. G.J.N. Moens. DIRKSLAND - Dinsdag 20 juli, 19.30 uur, ds. C. de Jongste. Niet gebonden. Los. We kennen de beken de vrijheden zoals: Buut vrij. IJsvriJ. Schoolvrij. En vrijage. In deze maand heb ben veel mensen vrij. Vrij genoeg, dacht ik zo. We stappen over op het serieuze werk. 'Wij zijn vrij,riepen de sctioolkinderen uitgelaten. Het klonk als een feest. Vrij: Dat beloofde wat. Niet naar school, maar naar huls en als klap op de vuurpijl geen huiswerk. Vrijheid. Geweldig. Fantastisch. Of is de werkelijkheid net even anders? Ik neem de vrijheid om de andere kant te laten zien. Vrijheid is nog altijd een bela den begrip. Juist omdat vrijheid z'n gren zen kent. Anders wordt vrijheid tot los bandigheid. Tot een begrip zonder gren zen. Dan is van vrijheid in de ware betekenis geen sprake. Vrijheden gaan ver loren waar ongelimiteerde vrijheid hoogtij viert. Daar tegenover staat Inperking met behulp van strakke voorschriften. Maar regels weten niet altijd van verbinden. Waar betrokkenheid ontbreekt worden regels tot losse missives die de vrijheid bedreigen. En waar niet vrijuit gesproken kan worden is sprake van beknotting. Dan lopen we vast In een oerwoud van regels. Op plaatsen waar regels aan de laars wor den gelapt ontstaat een andere wildernis. De Jungle van de ongebondenheid. Hier geldt het recht van de sterkste. Daar Is geen kruid tegen gewassen, ook de dich terlijke vrijheid niet. Laten we daarom over de vrijheid waken. Niet alleen op de bekende datums maar gedurende het hele Jaar. Vrijheid is nodig en er moet voortdurend bij worden stilge staan. Wie de vrijheid niet viert zal ze ver liezen. Sterker nog, onvrijheid en beknot ting zullen ervoor In de plaats komen. Ongebondenheid is op het eerste gezicht begerenswaardig, maar leidt tot het recht van de sterkste en uiteindelijk tot slaver nij. Ze is niets waard. De ware vrijheid, en dat is de vrijheid die in Jezus Christus is, is de hoogste vrijheid. Zaterdagavond 17 juU kan er weer 'samen gezongen' worden in de Doops gezinde Kerk van Ouddorp aan de Dorp- stienden. De avond duurt van half 8 tot half 9. Een ieder van harte welkom. Ook dit jaar wordt er weer een schurvelin gentocht georganiseerd door de Werkgroep Missionaire Gemeente van de Gereformeer de Kerk Ouddorp en wel op dinsdag 20 juli. De tocht begint om 19.00 uur en er wordt verzameld bij de ingang van de Gerefor meerde Kerk aan de Dorpstienden. Onder begeleiding van ervaren gidsen begint u aan een ongeveer 2 uur durende tocht langs verscholen akkertjes en terrei nen waar verder niemand toegang heeft. Onderweg wordt er tekst en uitleg gegeven over de aanwezige Flora en Fauna. Iedereen is van harte uitgenodigd deel te nemen aan deze tocht, kinderen graag onder begeleiding. De deelname is gratis maar een bijdrage in de bus is welkom! Graag tot ziens op dinsdag 20 juli en een prettige tocht toegewenst! De beiaard van de St. Catharinatoren te Goe dereede wordt zaterdag 17 juli a.s. tussen 16.00 en 17.00 uur bespeeld door de tan darts-beiaardier Sjoerd Tamminga uit Goes. Sjoerd Tamminga werd in 1947 geboren in Goes. Zijn pianoleraar, Willem Harthoom, was tevens beiaardier van Goes. Zodoende maakte hij op jonge leeftijd kennis met de beiaard en kreeg zijn eerste beiaardlessen op z'n elfde jaar. Tijdens zijn studie tandheelkunde in Amsterdam werd hij gedurende zes jaar op de Oude Kerkstoren gestimuleerd door Cees Roelofs. Vanaf 1974 studeerde hij aan de beiaard school in Mechelen bij Piet v.d. Broek, waar hij in 1976 het einddiploma met grote onder scheiding behaalde. Sinds 1977 is hij stadbeiaardier van Goes en onderzoekt, samen met zijn zoon Jorrit, de mogelijkheden van samenspel van beiaard en electronica op allerlei manieren Het originele programma is opgebouwd uit arrangementen van werken uit zeer verschil lende stijlperioden uit de muziek.Romanti- sche salonmuziek van Fritz Kreisler en Edward Elgar, liederen van Franz Schubert en Robert Schumann, balletmuziek uit 'Faust' van Charles Gounod worden afge wisseld met negro- spirituals, het bekende 'Windmills of your mind' van Michel Legrand en jazzcomposities van Ertoll Gar ner en Dave Brubeck. Zeer speciaal is een recente compositie 'De eeuwige kus' van Jorrit Tamminga, die hij in 2001 speciaal voor zijn vader componeerde Vanaf 16.00 uur kunt u plaatsnemen aan de voet van de toren of in de daarbij gelegen kruidentuin. Programma's zijn gratis te ver krijgen bij de kassa van het Torenmuseum onder in de toren. Op het strand en in de duinen is van alles te ontdekken, voor volwassenen, maar zeker ook voor kinderen. Natuurmonumenten organiseert in juli en augustus een aantal excursiemiddag voor kinderen van 6 tot 12 jaar met hun ouder in natuurgebied De Kwa de Hoek. Kinderen en ouders zijn dan samen op pad om op een speelse manier kennis te maken met alles wat groeit en bloeit in De Kwade Hoek. Op woensdag 21 juli en 4 augustus vertrekt de excursie om 14.00 uur. Op woensdag 18 en 25 augustus is de start om 14.00 uur. Eerst wordt er een wandeling door de duinen gemaakt en gaan we bij een kreekje kijken wat er allemaal leeft in het water. Met een schepnetje kun je proberen visjes of gamaal- tjes te vangen. De gids kan je van alles ver tellen over die beestjes. Daarna gaan we naar het strand om schelpen te zoeken en te bekij ken. Zouden we alle schelpen een naam kun nen geven? Als u mee wilt met deze excursie is aanmel den verplicht. U kunt zich aanmelden bij VVV Ouddorp, telefoon: 0187 681789. Hier hoort u waar de excursie vertrekt. De kosten van de excursie zijn voor leden van Natuur monumenten 4,-, niet-leden betalen 7,- en kinderen t/m 12 jaar 2,-. Zondag 18 juli, om 18.30 uur, is er een wel komstdienst in de Doopsgezinde Kerk te Ouddorp. De aanvang is 18.30 uur. Er wordt medewerking verleend door een koperen semble, de organist Jan Teeuw en de voor ganger is ds. J. Smink. Deze week opnieuw een artikel, ooit ver schenen in de Hervormde Kerkbode van de classis Harderwijk en nadien opgenomen in de bundel 'Overpeinzingen van een pel grim'. De schrijver is wijlen ds. J.T. Door nenbal [1909-1975]. Niet de moeite waard? [22 september 1962] Gisteravond dienst gedaan in IJsselmuiden. Het viel mij wel zwaar. Altijd weer zijn de ervaringen anders. En als het goed gaat, is het alleen genade. Toch mag ik er wel iets van zeggen misschien. Er waren vooreerst de herinneringen aan vroeger. Bijna dertig jaar is het geleden dat ik er voor het eerst preekte, toen ik nog kandidaat was. Ik weet nog hoe ik er zondagsmorgens voor de dienst rondwandelde om de kerkgangers te zien aankomen van alle kanten. Het is mij altijd bijgebleven. In lange rijen reden de tentwagens voorbij van het Kampereiland en Grafhorst, met de mutsen der vrouwen wit oplichtend in het donker daarbinnen. En in de kerk zelf nog heel het middenschip gevuld met vrouwen in de oude Overijsselse klederdracht. Dat is alles nu anders. De tentwagens heb ben plaats gemaakt voor auto's. Alleen de oudere vrouwen dragen nog de dracht. En nu er een kerk is bijgekomen in Grafhorst, is de dorpskerk niet meer zo vol als vroeger, maar dat kan ook komen omdat ik er moest preken en de mensen wel weten dat het niet de moeite waard is om daar je schoenen voor aan te trekken. Het is anders wel opwekkend voor een prediker als hij niet voor stoelen en banken staat, maar ook dat moet hij leren en 't behoort waarschijnlijk tot het afsterven waarvan hij zelf zegt in elke preek dat het 't leven is van een christenmens in dit bene- dendal. Maar zelden brengt een kerkdienst mij nog de vreugde van vroegere jaren. Toch was er wel iets bij van werkelijke blijdschap, ook die avond, en de band die blijft binden aan de kerk en het Koninkrijk, aan vrienden en vro men. De maannacht lag licht op de stad en het land bij het huiswaarts gaan. De IJssel was van vloeibaar goud en zilver. "Er is te water en te land een klein geluk dat klemt.Maar kleiner wordt het, en zeldza mer. Straks sterft het geheel. De jeugdjaren zijn voorbij. De vreugden van voorheen vloeien ongevoelig weg. Alleen de herinne ring blijft over en nog altijd het onvervuld verlangen naar de volheid van leven en geluk. Tot ook dat voorbij zal zijn. Hier beneden is het niet! Maar de hemel was die avond open voor een ogenblik boven onze hoofden, toen de dalende zon in het westen heel de horizon zette in een gouden gloed achter de zwarte wolkenvelden. En als de hemel ook maar even zich opent op zo'n zondag, dan is het goed, ook waar de aarde gesloten is en de harten der mensen, en zelfs de kerk hier beneden ons niet kan brengen wat wij wensen en verlangen. De ware Kerk is toch niet op aarde maar in de hemel. En 't ware leven, lieven, loven, is maar daar men Jezus ziet. En daar kan toch iets van ervaren worden in dit land onzer ballingschap op de dag des Heeren: "En de tempel Gods in de hemel werd geopend en de ark des Verbonds werd gezien in de tempel." N.a.v.: Ds. J.T. Doornenbal, Overpeinzin gen van een pelgrim. Gemeentenieuws van Oene in de Hervormde Kerkbode in de clas sis Harderwijk, samengesteld door S. van Dijk. Uitgeverij De Banier, Utrecht. ISBN 90-336-0387-x. Gebonden. 428 pag. J.M.J. Kieviet Na een periode niet op het Wereld Wijde Web te hebben gestaan is winkelcentrum D'n Diek terug op Internet. En hoe! Er is gekozen voor een implementatie in de zeer succesvolle startpagina voor Goeree Over- flakkee; www.eilandweb.nl. Onder de ver trouwde naam www.dndiek.nl is het nu een onderdeel van Eilandweb, met als grote voordeel de grote aantallen bezoekers die Eilandweb of zichzelf al elke dag weer trekt. Zo'n 4000 surfers halen elke dag hun nieuws en informatie van de website, waar het allerlaatste nieuws is te vinden, het weer, alle auto-occasions van Goeree Overflakkee, een discussieforum, een te koop rubriek etc. En nu heeft de Midden standsvereniging heeft dus een eigen plaats binnen Eilandweb, met een eigen gezicht en snel bereikbaar voor iedere bezoeker. U vindt er een foto-impressie van D'n Diek, de activiteitenagenda (o.a. alle Diekdagen), de acties, een routebe schrijving en natuurlijk een alle leden van de Middenstandsvereniging. Zij hebben een eigen ruimte gekregen waar ze hun informatie kunnen delen met u. Zo zijn daar aanbiedingen, acties, maar is er voor al ook de algemene informatie van winke liers te vinden. Een foto erbij maakt het compleet. De redactie van Eilandweb en de Kabelkrant zal de website bijhouden, zij zitten dagelijks klaar voor het nieuws en het updaten van de informatie. Tevens is de informatie van winkeliers te vinden op de Teletekst van de Kabelkrant Goeree Overflakkee. Elk lid van de Middenstandsvereniging heeft een eigen Teletekstpagina, die 24 uur per dag gratis en vanuit de luie stoel is te bezoeken. U vindt D'n Diek op Teletekstpagina 820 en volgend van de Kabelkrant. Zo zijn alle winkeliers door iedereen op Flakkee te bezoeken, zonder dat u het huis uithoeft. O ja, u moet natuurlijk wel de pad op voor het bood schappen doen op d'n Diek! Dinsdag 13 juli heeft de kustwachtpost van Ouddorp tot drie keer toe het Stellendamse reddingstation moeten alarmeren. Het begon al om 00.45 uur. In de jachthaven van Stel lendam was een zeiljacht van 9? meter zin kende, gelukkig zonder personen aan boord. Degene, die het opgemerkt had, was al met een pomp bezig om het bootje boven water te houden, maar dat lukte niet. Ook de red- dingboot voor het Haringvliet, de Willemtje, schoot met een pomp te hulp, maar nog luk te het niet het scheepje te behouden. Aan de eigenaar, woonachtig in Den Haag, moest dan ook worden doorgegeven dat zijn boot, de Jobly, gezonken was. De volgende melding, ook weer voor een zeiljacht, kwam om 09.45 uur. Het betrof een kajuitzeiljacht met drie personen aan boord en de thuishaven Hellevoetsluis, waarvan de eigenaar in Amsterdam woont. Het scheepje kreeg in het Slijkgat te maken met een kapot roer. Via de kustwacht werd de reddingboot Prinses Margriet te hulp geroepen. Bij boei SG 1 maakte de redding- boot vast en sleepte het vaartuig naar de bui- De Prinses Margriet brengt de 'Pipe Dream naar de steiger. tenhaven van Stellendam, waar het werd afgemeerd aan de drijvende steiger bij de schutsluis. De reddingboot was nog maar net terug van deze klus toen de pieper weer ging, weer voor een zeiljacht met een kapot roer. Het was de Pipe Dream uit Engeland, met twee personen aan boord. Het was op weg van Stellendam naar huis, toen het bij de Bollen- boei te maken kreeg met roerschade. Via de kustwacht werd de hulp van een reddingboot gevraagd en 12.30 uur ging het alarm weer af voor de bemanning van de Prinses Mar griet. De schipper was nog in het boothuis, maar de opstappers waren al vertrokken en konden direct weer terugkeren. De Pipe Dre am werd op sleeptouw genomen en naar de buitenhaven van Stellendam gebracht, waar het ook weer werd afgemeerd aan de steiger bij de schutsluis. Het was inmiddels al 5 uur toen de reddingboot afmeerde aan haar eigen steiger.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2