De bronnen van het
moderne Europa
i eb
D'n Diek
weer online!
PREDIKBEURTEN
Daad
Vrij
Schurvelingentocht
Carillonconcert
Goedereede
"^Kinderexcursie"^
Drukke dag voor KNRM station Stellendam
EIIAtlDQI-IIIEUWS
EIÜVriDEn-IIIEUWS
Extra Kerkdiensten
Ger. Gemeenten
Welkomstdienst
in Ouddorp
Overpeinzingen
van een pelgrim (2)
Miskenning van het christelijk geloof
Een voorstel over de inleiding tot de
grondwet
Welke houding zullen we aannemen?
Een appèl
Zondag 18 juli 2004
Goeree A Overf lakkee
Goeree Overf lakkee
Samen zingen in Ouddorp
Spannende ontdekkingen
op het strand
PAGINA 2
VRUDAG 16 JULI 2004
Ook de paus heeft er bezwaar tegen gemaakt
dat het christeUjk geloof ontbreekt bij het
opsommen van de bronnen van Europa.
Zoals men weet is er een indringende dis
cussie over gevoerd of ook het christendom
in de nieuwe Europese grondwet een plaats
moest krijgen. Tal van christenen, ook voor
aanstaande CDA-leden hebben daarvoor
gepleit.
De vermelding van het christendom is, zo
blijkt nu, weggelaten. Mensen die zich nog
niet zo lang geleden voor vermelding druk
maakten, doen nu het zwijgen ertoe; om wel
ke reden ook. De paus laat van zich horen.
Ik vermeld dat met waardering. Waarom?
Scherper nog geformuleerd: waarom is het
ongepast wel het Humanisme en de Verlich
ting bij de bronnen van de geschiedenis van
Europa te noemen en het christelijk geloof
niet.
Ik las in een beschouwing dat er nu eenmaal
geen christelijke cultuur is. Het christendom,
de kerk, zou er ook niet zo veel van gemaakt
hebben. Haar invloed zou voor een deel met
zwarte kleuren getekend moeten worden.
Daarom zouden christenen zich niet zo druk
moeten maken over het ontbreken van een
verwijzing naar het christelijk geloof, als
ook een bron van Europese cultuur.
Het is goed naar deze stem te luisteren. Er is
inderdaad nogal wat kritiek te leveren op de
bijdrage van de christenheid aan de geschie
denis van Europa. Uit het bedoelde artikel
(Nederlands Dagblad van 28 juni, van de
hand van prof. G.C. den Hertog) citeer ik
"Dwingt ze om in te gaan; de kruistochten,
de strijd om macht tussen kerk en vorst, hek
senprocessen, godsdienstoorlogen, de inqui
sitie, uitbuiting, slavernij en 'christelijk'
anti-semitisme!"
Het is een hele rij van zonden! Het valt niet
te ontkennen dat ze bedreven zijn en dat
mensen er slachtoffer van geworden zijn. De
vraag is of daarmee de betekenis van het
christelijk geloof als bron van het moderne
Europa ter zijde geschoven moet worden.
Op die vraag antwoord ik met een resoluut
neen.
Het valt immers niet te ontkennen dat het
christelijk geloof, wilt u het erfgoed van de
Bijbel, beslissend heeft ingewerkt op het
leven, denken en doen in Europa. Dat is zelfs
het geval als men zonden, de tekorten, het
falen en de fouten van christenen op een rij
zet.
Het gedachtegoed van het Evangelie van
Jezus Christus kan niet terzijde geschoven
worden door wie de vorming van Europa
door de laatste eeuwen heen wil beschrijven.
Ik herinner aan de Mr. G. Groen van Prin-
sterer-lezing, gehouden door dr. J.W. Sap,
"De oorsprong van de Europese Grondwet"
(Amersfoort 2004).
Hij besluit zijn overzicht met het voorstel de
volgende zin in de preambule op te nemen:
"Dankbaar jegens God voor onze vrijheid
richten de burgers en staten van Europa hier
bij de volgende Grondwet op."
Volledigheidshalve voeg ik er met waarde
ring aan toe de diës-(verjaardags-)viering
van de Katholieke Universiteit Utrecht op 1
december. Uit een krantenverslag citeer ik
de volgende uitspraak van prof. Wissink:
"Het niet vermelden van God laat wel een
lege plek achter. Wanneer andere instanties
zich op die lege plek nestelen, dringen afgo
den het politieke leven binnen." Zo hoort de
lezer het ook nog eens van een andere kant.
Het zal duidelijk zijn dat het voorstel van dr.
Sap geen schijn van kans heeft overgenomen
te worden.
Waarom niet? Men wil Gods naam en Gods
Woord in de Europese grondwet niet
genoemd hebben.
Hoe zullen we ons tegenover die afwijzing
opstellen? Ik heb daarover in de afgelopen
weken veel nagedacht. In geen geval zullen
we een houding mogen aannemen van
gewelddadig protest. Dat past ons als chris
tenen absoluut niet.
Ik zou de tegenovergestelde houding even
eens willen afwijzen; alsof we het maar gela
ten over ons moeten laten heengaan. In de
geest van: Het is nu eenmaal zo. We leggen
ons er maar bij neer. Dan zouden we zonder
meer aanvaarden dat de geschiedenis verte
kend wordt. Immers het weglaten van het
christelijk geloof als bron van de Europese
staatkundige en cultuurgeschiedenis is een
vertekening van de historie. Daarop zullen
we moeten wijzen. Daaraan mogen we
zowel onze landgenoten als onze mede-
Europeanen herinneren. Niet uit zelfbeklag.
maar vanwege een zuivere tekening van het
verleden. Ik zou hierbij een beroep willen
doen op eerlijkheid tegenover de geschiede
nis. Laat ik het wat scherp mogen formule
ren: Wie het christelijk geloof als erfgoed
ongenoemd laat, doet de geschiedenis van
Europa èn het christelijk geloof onrecht aan.
Hij zet Europa niet maar op het verkeerde
been. Hij laat Europa in het hcht van zijn
geschiedenis mank gaan.
Men kan daar tegenover stellen: Wij hebben
geen boodschap aan het christelijk geloof
Dat is een privé-zaak. Kerk en staat zijn
gescheiden. Daarom noemen we het christe
lijk geloof niet in zijn staatkundig verband.
Iemand kan de overtuiging zijn toegedaan
dat kerk en staat nu volstrekt gescheiden
moeten zijn. Met deze (op)stelling vertekent
men echter de geschiedenis. Wie zuiver wil
redeneren kan om de invloed van het chris
telijk geloof niet heen.
Als de zaken zo staan - en ze staan zo - dan
kunnen wij als christenen niet anders doen
dan onze medeburgers daaraan te herinne
ren. We doen op hen een appèl om aan de
geschiedenis recht te doen. Vertekening van
de geschiedenis is niet minder dan geschied
vervalsing. Uit historische eerlijkheid zal
men het christelijke geloof tot de bronnen
van de europese cultuur moeten rekenen.
We beklagen onszelf niet alsof we slacht
offer van een tegen het christelijk geloof
gerichte hetze zijn - we zijn dat wel - maar
zullen daarover niet klagen. Dit - in het licht
van de geschiedenis gezien - onrecht zullen
we aanvaarden. Wat we wel mogen doen is
Europa, en daarin onze directe omgeving, de
samenleving, aanspreken op de vertekening
van de geschiedenis; op de miskenning van
onze wortels.
De lezer weet of zal ervaren: wie zijn wortels
verloochent, verdort. Hij sterft af. Hij houdt
het niet voor de toekomst. We moeten vre
zen dat dit ook geldt voor Europa.
In oprechtheid bidden we: God beware ons
en Europa daarvoor.
W.H. Velema
OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk:
9.00 uur ds. G. Meuleman; 11.00 en
19.00 uur kand. H. Juffer uit Elspeet.
Eben-Haëzer: 9.00 uur kand. H. Juffer
uit Elspeet en 19.00 uur ds. G. Meuleman
- Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. P.
Blok - Ger. Kerk 9.00 en 10.30 uur ds.
P.J. Bakker; 18.30 uur ds. L.H. van der
Eyk - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur
(bed. H. Avondmaal) en 18.30 uur (wel-
komstdienst) ds. J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. T. Rietveld uit Ridderkerk en
18.30 uur ds. A. Belder uit Nieuwe Ton-
ge - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat 1 a
9.00, 10.45 uur ds. J. W. van Estrik;
17.00 en 18.45 uur ds. P.C. Hoek uit St.
Annaland.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur niet bekend - Herv. Gem.
(ihv) 10.00 en 18.00 uur ds. W. Arke-
raats uit Werkendam - Ger. Kerk 10.00
uur ds. J. Kroeze en 18.30 uur ds. P.J.
w\ K K ^l*
MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 9.00 en
18.00 uur ds. W.J. Tennissen Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur mevr. ds. E.J. Veld
man - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10,00 uur ds.
G. van Meijeren en 18.00 uur ds. J. van
Belzen uit Maassluis. Ziekenhuis 14.30
uur dhr. G.H. van Gils - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-tioUandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)471020
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA. Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mall: AIgemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
slmttngstermljn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
slultlngstermijnoverlijdensberijchten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden.
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar 36,00
Abonnementen zijn blJ vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze Ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur dhr.
J. Moerkerk uit Ouddorp en 15.00 uur ds.
P. Vemooij uit Tholen - Herv. Gem.
(ihv) 'Prins Johan Frisoschool' 10.00
uur ds. H.J. Boer uit Nieuwe Tonge en
18.30 uur ds. L. Groenenberg uit Oud-
Beijeriand - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. de Lange uit Bruchem-Kerkwijk
en 18.00 uur ds. A. Vos uit Wijk en Aal
burg - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds.
T.W. van Bennekom - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur dhr. H.H.A.B. Bergman -
Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur prof.
dr. L. Leertouwer - CAMA Christenge
meente, het Prieel, 10.00 uur A. v.d.
Wiel.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 11.00 uur
ds. A.P. Voets, bed. H. Doop en 18.30
uur ds. A. Goedvree uit Amemuiden -
Herv. Gem. (ihv) 9.00 uur ds. L. Groe
nenberg uit Oud-Beijerland en 16.00 uur
ds. W.J. Tennissen uit Melissant - Chr.
Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den
Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur en 17.00
uur ds. L.J. Lingen, bed. H. Avondmaal -
Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur lees
dienst en 14.30 uur ds. J.J.T. Doedens.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. kand. W. Stijf uit Hoofddorp en
18.00 uur ds. J. Maas uit Wekerom -
Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 9.30
uur ds. W.L. Smelt uit Stellendam en
16.30 uur kand. H. Juffer uit Elspeet -
Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. van Dijk uit Ridderkerk en 18.00 uur
ds. E. van den Ham uit Middelburg -
Herv. Gem. (ihv) 'Ebbe en Vloed'
15.00 uur ds. W.L. Smelt uit Stellendam
- Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst - Evangelie Gemeente Beréa,
gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en
18.00 uur kand. C. Doorneweerd - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim
pen en 18.00 uur ds. J.C. van Westen
brugge.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Kooien uit IJsselstein en 18.00 uur
ds. J. Willemsen uit Dirksland - Ger.
Kerk 10.00 uur niet bekend en 18.00 uur
ds. A.S. Rienstra.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur ds. E.F. Vergunst uit Ridderkerk en
18.00 ds. J. Kooien uit IJsselstein -
Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. W.J.
Tennissen uit Melissant en 15.00 uur ds.
A. de Groot uit Numansdorp - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 uur drs. F.A. Petter
18.00uurdhr. J. Glas.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. ds. D.A.
Snijder.
~-4
NIEUWE TONGE - Dinsdag 20 juli,
19.30 uur, ds. M. Mondria.
OUDETONGE-Woensdag2I juli, 19.30
uur, ds. G.J.N. Moens.
DIRKSLAND - Dinsdag 20 juli, 19.30
uur, ds. C. de Jongste.
Niet gebonden. Los. We kennen de beken
de vrijheden zoals: Buut vrij. IJsvriJ.
Schoolvrij. En vrijage. In deze maand heb
ben veel mensen vrij. Vrij genoeg, dacht ik
zo. We stappen over op het serieuze werk.
'Wij zijn vrij,riepen de sctioolkinderen
uitgelaten. Het klonk als een feest. Vrij:
Dat beloofde wat. Niet naar school, maar
naar huls en als klap op de vuurpijl geen
huiswerk. Vrijheid. Geweldig. Fantastisch.
Of is de werkelijkheid net even anders? Ik
neem de vrijheid om de andere kant te
laten zien. Vrijheid is nog altijd een bela
den begrip. Juist omdat vrijheid z'n gren
zen kent. Anders wordt vrijheid tot los
bandigheid. Tot een begrip zonder gren
zen. Dan is van vrijheid in de ware
betekenis geen sprake. Vrijheden gaan ver
loren waar ongelimiteerde vrijheid hoogtij
viert. Daar tegenover staat Inperking met
behulp van strakke voorschriften. Maar
regels weten niet altijd van verbinden.
Waar betrokkenheid ontbreekt worden
regels tot losse missives die de vrijheid
bedreigen. En waar niet vrijuit gesproken
kan worden is sprake van beknotting. Dan
lopen we vast In een oerwoud van regels.
Op plaatsen waar regels aan de laars wor
den gelapt ontstaat een andere wildernis.
De Jungle van de ongebondenheid. Hier
geldt het recht van de sterkste. Daar Is
geen kruid tegen gewassen, ook de dich
terlijke vrijheid niet.
Laten we daarom over de vrijheid waken.
Niet alleen op de bekende datums maar
gedurende het hele Jaar. Vrijheid is nodig
en er moet voortdurend bij worden stilge
staan. Wie de vrijheid niet viert zal ze ver
liezen. Sterker nog, onvrijheid en beknot
ting zullen ervoor In de plaats komen.
Ongebondenheid is op het eerste gezicht
begerenswaardig, maar leidt tot het recht
van de sterkste en uiteindelijk tot slaver
nij. Ze is niets waard. De ware vrijheid, en
dat is de vrijheid die in Jezus Christus is,
is de hoogste vrijheid.
Zaterdagavond 17 juU kan er weer
'samen gezongen' worden in de Doops
gezinde Kerk van Ouddorp aan de Dorp-
stienden. De avond duurt van half 8 tot
half 9. Een ieder van harte welkom.
Ook dit jaar wordt er weer een schurvelin
gentocht georganiseerd door de Werkgroep
Missionaire Gemeente van de Gereformeer
de Kerk Ouddorp en wel op dinsdag 20 juli.
De tocht begint om 19.00 uur en er wordt
verzameld bij de ingang van de Gerefor
meerde Kerk aan de Dorpstienden.
Onder begeleiding van ervaren gidsen
begint u aan een ongeveer 2 uur durende
tocht langs verscholen akkertjes en terrei
nen waar verder niemand toegang heeft.
Onderweg wordt er tekst en uitleg gegeven
over de aanwezige Flora en Fauna.
Iedereen is van harte uitgenodigd deel te
nemen aan deze tocht, kinderen graag onder
begeleiding. De deelname is gratis maar een
bijdrage in de bus is welkom! Graag tot
ziens op dinsdag 20 juli en een prettige tocht
toegewenst!
De beiaard van de St. Catharinatoren te Goe
dereede wordt zaterdag 17 juli a.s. tussen
16.00 en 17.00 uur bespeeld door de tan
darts-beiaardier Sjoerd Tamminga uit Goes.
Sjoerd Tamminga werd in 1947 geboren in
Goes. Zijn pianoleraar, Willem Harthoom,
was tevens beiaardier van Goes. Zodoende
maakte hij op jonge leeftijd kennis met de
beiaard en kreeg zijn eerste beiaardlessen op
z'n elfde jaar.
Tijdens zijn studie tandheelkunde in
Amsterdam werd hij gedurende zes jaar op
de Oude Kerkstoren gestimuleerd door Cees
Roelofs.
Vanaf 1974 studeerde hij aan de beiaard
school in Mechelen bij Piet v.d. Broek, waar
hij in 1976 het einddiploma met grote onder
scheiding behaalde.
Sinds 1977 is hij stadbeiaardier van Goes en
onderzoekt, samen met zijn zoon Jorrit, de
mogelijkheden van samenspel van beiaard
en electronica op allerlei manieren
Het originele programma is opgebouwd uit
arrangementen van werken uit zeer verschil
lende stijlperioden uit de muziek.Romanti-
sche salonmuziek van Fritz Kreisler en
Edward Elgar, liederen van Franz Schubert
en Robert Schumann, balletmuziek uit
'Faust' van Charles Gounod worden afge
wisseld met negro- spirituals, het bekende
'Windmills of your mind' van Michel
Legrand en jazzcomposities van Ertoll Gar
ner en Dave Brubeck.
Zeer speciaal is een recente compositie 'De
eeuwige kus' van Jorrit Tamminga, die hij in
2001 speciaal voor zijn vader componeerde
Vanaf 16.00 uur kunt u plaatsnemen aan de
voet van de toren of in de daarbij gelegen
kruidentuin. Programma's zijn gratis te ver
krijgen bij de kassa van het Torenmuseum
onder in de toren.
Op het strand en in de duinen is van alles te
ontdekken, voor volwassenen, maar zeker
ook voor kinderen. Natuurmonumenten
organiseert in juli en augustus een aantal
excursiemiddag voor kinderen van 6 tot 12
jaar met hun ouder in natuurgebied De Kwa
de Hoek. Kinderen en ouders zijn dan samen
op pad om op een speelse manier kennis te
maken met alles wat groeit en bloeit in De
Kwade Hoek. Op woensdag 21 juli en 4
augustus vertrekt de excursie om 14.00 uur.
Op woensdag 18 en 25 augustus is de start
om 14.00 uur.
Eerst wordt er een wandeling door de duinen
gemaakt en gaan we bij een kreekje kijken
wat er allemaal leeft in het water. Met een
schepnetje kun je proberen visjes of gamaal-
tjes te vangen. De gids kan je van alles ver
tellen over die beestjes. Daarna gaan we naar
het strand om schelpen te zoeken en te bekij
ken. Zouden we alle schelpen een naam kun
nen geven?
Als u mee wilt met deze excursie is aanmel
den verplicht. U kunt zich aanmelden bij
VVV Ouddorp, telefoon: 0187 681789. Hier
hoort u waar de excursie vertrekt. De kosten
van de excursie zijn voor leden van Natuur
monumenten 4,-, niet-leden betalen 7,-
en kinderen t/m 12 jaar 2,-.
Zondag 18 juli, om 18.30 uur, is er een wel
komstdienst in de Doopsgezinde Kerk te
Ouddorp. De aanvang is 18.30 uur. Er wordt
medewerking verleend door een koperen
semble, de organist Jan Teeuw en de voor
ganger is ds. J. Smink.
Deze week opnieuw een artikel, ooit ver
schenen in de Hervormde Kerkbode van de
classis Harderwijk en nadien opgenomen in
de bundel 'Overpeinzingen van een pel
grim'. De schrijver is wijlen ds. J.T. Door
nenbal [1909-1975].
Niet de moeite waard? [22 september
1962]
Gisteravond dienst gedaan in IJsselmuiden.
Het viel mij wel zwaar. Altijd weer zijn de
ervaringen anders. En als het goed gaat, is
het alleen genade. Toch mag ik er wel iets
van zeggen misschien. Er waren vooreerst
de herinneringen aan vroeger. Bijna dertig
jaar is het geleden dat ik er voor het eerst
preekte, toen ik nog kandidaat was. Ik weet
nog hoe ik er zondagsmorgens voor de
dienst rondwandelde om de kerkgangers te
zien aankomen van alle kanten. Het is mij
altijd bijgebleven. In lange rijen reden de
tentwagens voorbij van het Kampereiland en
Grafhorst, met de mutsen der vrouwen wit
oplichtend in het donker daarbinnen. En in
de kerk zelf nog heel het middenschip
gevuld met vrouwen in de oude Overijsselse
klederdracht.
Dat is alles nu anders. De tentwagens heb
ben plaats gemaakt voor auto's. Alleen de
oudere vrouwen dragen nog de dracht. En nu
er een kerk is bijgekomen in Grafhorst, is de
dorpskerk niet meer zo vol als vroeger, maar
dat kan ook komen omdat ik er moest preken
en de mensen wel weten dat het niet de
moeite waard is om daar je schoenen voor
aan te trekken. Het is anders wel opwekkend
voor een prediker als hij niet voor stoelen en
banken staat, maar ook dat moet hij leren en
't behoort waarschijnlijk tot het afsterven
waarvan hij zelf zegt in elke preek dat het 't
leven is van een christenmens in dit bene-
dendal.
Maar zelden brengt een kerkdienst mij nog
de vreugde van vroegere jaren. Toch was er
wel iets bij van werkelijke blijdschap, ook
die avond, en de band die blijft binden aan de
kerk en het Koninkrijk, aan vrienden en vro
men. De maannacht lag licht op de stad en
het land bij het huiswaarts gaan. De IJssel
was van vloeibaar goud en zilver. "Er is te
water en te land een klein geluk dat
klemt.Maar kleiner wordt het, en zeldza
mer. Straks sterft het geheel. De jeugdjaren
zijn voorbij. De vreugden van voorheen
vloeien ongevoelig weg. Alleen de herinne
ring blijft over en nog altijd het onvervuld
verlangen naar de volheid van leven en
geluk. Tot ook dat voorbij zal zijn. Hier
beneden is het niet! Maar de hemel was die
avond open voor een ogenblik boven onze
hoofden, toen de dalende zon in het westen
heel de horizon zette in een gouden gloed
achter de zwarte wolkenvelden. En als de
hemel ook maar even zich opent op zo'n
zondag, dan is het goed, ook waar de aarde
gesloten is en de harten der mensen, en zelfs
de kerk hier beneden ons niet kan brengen
wat wij wensen en verlangen. De ware Kerk
is toch niet op aarde maar in de hemel. En 't
ware leven, lieven, loven, is maar daar men
Jezus ziet. En daar kan toch iets van ervaren
worden in dit land onzer ballingschap op de
dag des Heeren: "En de tempel Gods in de
hemel werd geopend en de ark des Verbonds
werd gezien in de tempel."
N.a.v.: Ds. J.T. Doornenbal, Overpeinzin
gen van een pelgrim. Gemeentenieuws van
Oene in de Hervormde Kerkbode in de clas
sis Harderwijk, samengesteld door S. van
Dijk. Uitgeverij De Banier, Utrecht. ISBN
90-336-0387-x. Gebonden. 428 pag.
J.M.J. Kieviet
Na een periode niet op het Wereld Wijde
Web te hebben gestaan is winkelcentrum
D'n Diek terug op Internet. En hoe! Er is
gekozen voor een implementatie in de zeer
succesvolle startpagina voor Goeree Over-
flakkee; www.eilandweb.nl. Onder de ver
trouwde naam www.dndiek.nl is het nu een
onderdeel van Eilandweb, met als grote
voordeel de grote aantallen bezoekers die
Eilandweb of zichzelf al elke dag weer
trekt. Zo'n 4000 surfers halen elke dag hun
nieuws en informatie van de website, waar
het allerlaatste nieuws is te vinden, het
weer, alle auto-occasions van Goeree
Overflakkee, een discussieforum, een te
koop rubriek etc. En nu heeft de Midden
standsvereniging heeft dus een eigen
plaats binnen Eilandweb, met een eigen
gezicht en snel bereikbaar voor iedere
bezoeker. U vindt er een foto-impressie
van D'n Diek, de activiteitenagenda (o.a.
alle Diekdagen), de acties, een routebe
schrijving en natuurlijk een alle leden van
de Middenstandsvereniging. Zij hebben
een eigen ruimte gekregen waar ze hun
informatie kunnen delen met u. Zo zijn
daar aanbiedingen, acties, maar is er voor
al ook de algemene informatie van winke
liers te vinden. Een foto erbij maakt het
compleet. De redactie van Eilandweb en de
Kabelkrant zal de
website bijhouden, zij zitten dagelijks
klaar voor het nieuws en het updaten van
de informatie. Tevens is de informatie van
winkeliers te vinden op de Teletekst van de
Kabelkrant Goeree Overflakkee. Elk lid
van de
Middenstandsvereniging heeft een eigen
Teletekstpagina, die 24 uur per dag gratis
en vanuit de luie stoel is te bezoeken. U
vindt D'n Diek op Teletekstpagina 820 en
volgend van de Kabelkrant. Zo zijn alle
winkeliers
door iedereen op Flakkee te bezoeken,
zonder dat u het huis uithoeft. O ja, u moet
natuurlijk wel de pad op voor het bood
schappen doen op d'n Diek!
Dinsdag 13 juli heeft de kustwachtpost van
Ouddorp tot drie keer toe het Stellendamse
reddingstation moeten alarmeren. Het begon
al om 00.45 uur. In de jachthaven van Stel
lendam was een zeiljacht van 9? meter zin
kende, gelukkig zonder personen aan boord.
Degene, die het opgemerkt had, was al met
een pomp bezig om het bootje boven water
te houden, maar dat lukte niet. Ook de red-
dingboot voor het Haringvliet, de Willemtje,
schoot met een pomp te hulp, maar nog luk
te het niet het scheepje te behouden. Aan de
eigenaar, woonachtig in Den Haag, moest
dan ook worden doorgegeven dat zijn boot,
de Jobly, gezonken was.
De volgende melding, ook weer voor een
zeiljacht, kwam om 09.45 uur. Het betrof
een kajuitzeiljacht met drie personen aan
boord en de thuishaven Hellevoetsluis,
waarvan de eigenaar in Amsterdam woont.
Het scheepje kreeg in het Slijkgat te maken
met een kapot roer. Via de kustwacht werd
de reddingboot Prinses Margriet te hulp
geroepen. Bij boei SG 1 maakte de redding-
boot vast en sleepte het vaartuig naar de bui-
De Prinses Margriet brengt de 'Pipe Dream
naar de steiger.
tenhaven van Stellendam, waar het werd
afgemeerd aan de drijvende steiger bij de
schutsluis.
De reddingboot was nog maar net terug van
deze klus toen de pieper weer ging, weer
voor een zeiljacht met een kapot roer. Het
was de Pipe Dream uit Engeland, met twee
personen aan boord. Het was op weg van
Stellendam naar huis, toen het bij de Bollen-
boei te maken kreeg met roerschade. Via de
kustwacht werd de hulp van een reddingboot
gevraagd en 12.30 uur ging het alarm weer
af voor de bemanning van de Prinses Mar
griet. De schipper was nog in het boothuis,
maar de opstappers waren al vertrokken en
konden direct weer terugkeren. De Pipe Dre
am werd op sleeptouw genomen en naar de
buitenhaven van Stellendam gebracht, waar
het ook weer werd afgemeerd aan de steiger
bij de schutsluis. Het was inmiddels al 5 uur
toen de reddingboot afmeerde aan haar eigen
steiger.