Nieuws Fietswuteboek vervolmaakt pontjes-ronde uit de kerken EIIAtlDei-tllEUWS Duivelands mannenkoor houdt zang-en orgelavond in Dreischor PAGmXs ^*«P&- Goeree-Overflakkee doet komend zomerseizoen met drie veerdiensten mee aan 'Fiets een rondje met een pontje', liet almaar groeiende netwerk van toeristische veren dat de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden kop pelt. De verbinding tussen Middelharnis en Hellevoetsluis is na een jaar afwezigheid teruggekeerd, de veren Slikken van Flakkee-Den Osse en Oude Tonge-Benedensas-Steenbergen gaan binnenkort weer varen. De pontjes-ronde, gestart in 1997, is een initiatief van het Bureau voor Toe risme Zeeland, dat inmiddels 19 veren omvat. Verreweg de meeste begin nen het seizoen op 1 juli en stoppen eind augustus. Enkele zetten echter al eind juni fietsers en voetgangers over en gaan daarmee door tot bijna half september. Dit jaar zijn er, afgezien van de herstelde veerdienst uit Middelharnis, twee nieuwe pontjes bijgekomen: Zijpe-Sint Annaland en Terneuzen-Breskens. Nieuw is ook dat er nu voor het eerst fietsroutes zijn toegesneden op het pontjesnetwerk. In een smeuïg, overzichtelijk boekje zijn 29 routes samengebracht, die de fietsers in twee richtingen van pon tje naar pontje leiden. Elke route is voorzien van een kraakheldere kaart, beschrijvingen en aanstekelijke achtergrondverhaaltjes. De uitgave begint met Goeree-Overflakkee en kost 8,95 euro. Eilanden-Nieuws ver voegde zich in Middelburg bij de organisator van 'Rondje Pontje', Teun van Elsacker. Hoe rendabel zijn de "fietspaden over het water" eigenlijk na zes jaar? Welk aandeel heeft Goeree-Overflakkee in het netwerk? Kun je blindelings vertrouwen op het vaarrooster? En wat zijn de toekomst plannen? Een reportage over de aarzelende herleving van de ooit zo tal rijke, eilandelijke overzetveren. Nostalgie Afgehaakt Weldadig weer Fietswuteboek VRUDAG 18 JUNI 2004 Veer Middelharnis-Hellevoetsluis na jaar afwezigheid weer in de vaart gebraclit Gert van Engelen Fietsers stappen aan boord van de pont van Middelharnis naar Hellevoetsluis. De dienst is eenjaar uit de vaart geweest, maar doet nu weer mee. Foto Bureau voor Toerisme Zeeland. Omstandigheden die zicli toevallig aaneen- haakten, vomiden het begin van het pontjes netwerk. Teun van Elsacker (1949), project manager van het Bureau voor Toerisme Zee land, was in 1996 ingeschakeld door de gemeente Kapelle om te proberen Wemeldin- ge weer tot leven te wekken. Het doip was doods, het kachelde zienderogen achteruit. Toerisme, was bedacht, zou de bloedsomloop kunnen doorstuwen, aan Van Elsacker de taak om dat voor elkaar te brengen. Het is hem gelukt. Wemeldingen is inmid dels "veel leefbaarder". "Het sluiscomplex van Wemeldinge werd uitgebreid, aangepast en deels omgebouwd tot jachthaven. Eén van de activiteiten die ik in gang zette, was een pontje laten pendelen tussen Wemeldinge en Zierikzee, in 1996." Het veer naar Zierikzee was niet het allereerste. Jaren daarvoor, in 1988, was een schipper al begonnen "voor de lol heen en weer te varen" tussen Yerseke en Gorishoek. En in 1992 kwam er een pontje in de vaart tussen Veere en Kamperland. Maar de exploitanten van deze toeristische veer diensten opereerden los van elkaar, op zich zelf. "Ze spraken elkaar nooit." Het pontje Wemeldinge-Zierikzee sloot zijn vaarseizoen af met blozende cijfers: tweedui zend passagiers. "Dat was boven verwach ting." Veerdiensten doen een ingedut dorp opleven, begonnen gemeentebesturen in te zien, en ze meldden zich bij Van Elsacker. "Wij hebben ook nog een steiger of een boot liggen", vertelden ze hem gretig. Van Elsac ker, immers bedreven in het stimuleren van toerisme, rook een kans, een glorieus idee. Hij inventariseerde alle veren die voeren, en bracht ze bij elkaar in één almanak, zeg maar dienstrooster, in één logo en in één promotie campagne: de pontjes-ronde was geboren. Twaalf boten kon hij al gelijk bieden. Want bij de drie bestaande konden de toen nog bestaande veerdiensten over de Westerschel- de worden gevoegd (Vlissingen-Breskens en Kruiningen-Perkpolder), de Rijkspont van Sluiskil en nog wat kleinere, nieuwe pontjes. Sindsdien besteedt Teun van Elsacker jaar lijks "enige tijd aan het opstarten van de veerdiensten en het schrijven van de alma nak". In 2001 werd het initiatief omgezet in de Stichting 'Fiets een rondje met een pon tje', waarvan hij de secretaris is. Wat was destijds de ultieme reden om een pontjesnetwerk te vlechten "Zeeland", zegt hij, "is een land van over kanten. Het is de enige provincie waarvan de naam precies zegt waar zij voor staat: zee en land. Het water is altijd vlakbij. Honderdvijf tig jaar geleden wemelde het er van de veer diensten, wel zo'n honderd. Die zijn groten deels verdwenen. Door de Deltawerken kwa men er andere verbindingen, die jou het mogelijk maakten sneller te reizen en daarbij rukte het automobiUsme op: steeds meer mensen konden zich een auto veroorloven". "De pontjes waren nogal langzaam en bovendien weergevoelig. Toen de dammen en de Zeelandbrug er eenmaal lagen, was het gedaan met de veerdiensten. Dijken waren daarnaast op Deltahoogte gebracht, waar door haventjes werden opgeheven. Toch, in de decennia erna, zag je dat steeds meer men sen gingen fietsen. Maar mensen houden er niet van om tegen de wind in te fietsen. Zo kwam je vanzelf op redenen om het pontjes netwerk te beginnen." "Ten eerste uit nostalgie. Mensen kenden die veerdiensten van vroeger nog, en mensen 'Sunbear' heet het schip waarmee de dienst wordt onderhouden tussen Oude-Tonge, Benedensas en Steenbergen. Het veer trok vorig jaar 1650 passagiers. Foto Bureau voor Toerisme Zeeland. Bruinverbrande fietsers rusten en waaien uit op het pontje van Middelharnis naar Hellc\'ocisliii\ "Het fietsrouteboekje is bedoeld om er zin in te krijgen.Foto Bureau voor Toerisme Zeeland. houden van terug naar vroeger. En verder uit gemakzucht. Pontjes maken het mogelijk om de tegenwind te ontwijken, en het waait nog al op de eilanden. Je kunt je fietstocht zo plannen dat je met de wind mee fietst, en terug, tegen de wind in, het pontje neemt." Een derde reden, vult Van Elsacker aan, was dat Zeeland zich met de "fietspaden over het water" zoals de pontjes worden genoemd, kan onderscheiden van andere fietsprovin- cies. Recreanten hoeven dankzij de overzet veren niet meer te fietsen over de geestdo dende, tochtige dammen. Ze kunnen van eiland naar eiland hoppen. "Daardoor krijg je een eilandgevoel. Wij zeggen ook wel eens: 'Er zijn weer eilanden' Negentien verbindingen onderhouden de pontdiensten en drie ervan bestrijken Goe ree-Overflakkee. Vorig jaar waren het er twee, de schipper van het veer Middelharnis- Hellevoetsluis, De Brouwer uit Yerseke, was afgehaakt. "Hij vond", vertelt Van Elsacker daarover, "dat de samenwerking met onze stichting hem niet veel extra's gaf. Ik kon me dat wel voorstellen. De schippers van de pon tjes moeten ons een bijdrage betalen van, 340,34 euro, in ruil voor de promotie, de' publiciteit en de almanak. Maar de meeste publiciteit over de pontjes-ronde komt in Zeeland terecht, minder op de Zuid-Holland se eilanden. Wij hebben nu met hem afge sproken dat we meer publiciteit teweeg zul len brengen op Goeree-Overflakkee en Voome-Putten. Daarom doet hij weer mee." Het verheugt Van Elsacker. "De verbinding tussen Middelharnis en Hellevoetsluis is een hele oude, een historische. Sowieso is het een veerdienst tussen twee monumentale stadjes. We hebben 'm er dus graag bij." Hij open baart dat de stichting gaat proberen om de bestaande veerdienst van Nieuwendijk naar Tiengemeten volgend jaar ook op te nemen in het netwerk. De twee overige pontjes vanaf Goeree-Over flakkee zijn die tussen Oude-Tonge, Bene densas en Steenbergen en die tussen de Slik ken van Flakkee en Den Osse. Over de eerste zegt hij: "Die pont vaart eigenlijk in twee gedeelten. Eerst van Oude-Tonge naar Bene densas. Daar kun je van boord gaan, om later door te varen naar Steenbergen. Het Volke rak is een mooi, ruim vaarwater en het twee de stuk gaat over de Steenbergse Vüet, een smal riviertje. Daardoor wijkt de dienst af van de andere." Het pontje boekte in 2003 1650 passagiers en "zit daarmee bij de goede helft". Het veer naar Den Osse trok vorig jaar 2900 passagiers, wat "ook geen slecht resultaafis volgens Van Elsacker. "Het aardige van deze dienst is dat de pont langs al die eilandjes in de Grevehngen vaart, al wordt er niet aange legd: Hompelvoet, Veermansplaat, Stampers plaat en Dwars in de Weg. Bovendien vormen de sUkken een puur natuurgebied. Je bent er in een niemandsland." Het fietspad naar het motorschïp 'Leja' - bonkige grond en stenen - is trouwens verbeterd, voegt hij toe. Het totale aantal passagiers stijgt al jaren gestaag, Van 25.000 in 2001 naar 29.000 in 2002 naar 35.000 in 2003. Belangrijkste oor zaak is het weldadige weer. "Bij mooi weer wordt er meer gefietst, dus krijg je meer pas sagiers." Desondanks stijgt het aantal passa giers per individueel pontje "niet zoveel", signaleert Van Elsacker. Hij wijt dit aan de onbekendheid van het pontjesnetwerk bij het pubüek. "Nog lang niet genoeg mensen ken nen de pontjes." Voor de schippers zelf zijn de "verbindings schakels" die hun schepen zijn, nog steeds niet lonend, geeft Van Elsacker onbewim peld toe. "Het is geen vetpot voor hen. Dat heeft vooral te maken met de brandstofprijs. Dieselolie is ten opzichte van 1997 drie maal zo duur geworden, terwijl zo'n pontje de hele dag moet varen, óók als er slechts twee pas sagiers zijn, óók als de schipper een dag geen zin heeft. Contractueel zijn ze daartoe ver- phcht." "Het lijkt me ook slecht voor het aanzien van de veerdiensten als schippers alleen maar varen als hun hoofd ernaar staat. Men sen kopen een almanak en rekenen er op dat de pontjes gewoon volgens schema varen. Dat is met de trein en de bus toch ook zo? En zelf ga ik geen pontjes promoten die niet varen." Hij wijst op het pontje dat in 1997 kortstondig tussen Herkingen en Brouwers haven pendelde. "Die schipper hield zich niet aan de vaartijden; zijn dienst is toen stopgezet." Volledige garantie dat je blindelings op het vaarschema kunt afgaan, bestaat evenwel niet. Bij motorpech en bar weer kunnen er pontjes uitvallen, beaamt Van Elsacker. "Al verschilt het per pontje. Sommige komen bij windkracht zes vanuit het noordwesten in de problemen, maar weer niet bij wind kracht zeven uit het zuidwesten. Er zijn ook pontjes die bij windkracht acht nóg kunnen varen. Verder heeft het te maken met het aanleggen, of er hoog of laag tij is." Om financiële reden is evenwel in de zes voorbije jaren niet één schipper opgestapt. "Ze hebben het steeds kunnen redden, al ver heel ik niet dat het soms spannend is. Maar gelukkig zijn er steeds vaker gemeenten die garantiesubsidies geven. Zij vinden het veer een belangrijke, recreatieve voorziening voor het gebied. Zij redeneren: het is eigen lijk een fietspad over water, en de gewone fietspaden verzorgen we ook." Wel is het voorgekomen dat een schipper zelf vertrok. "Het veer Zierikzee-Neeltje Jans kon niet blijven bestaan toen de man met zijn boot ging varen tussen Enkhuizen en Medem- blik." Wie zijn die schippers? Waar komen hun schepen vandaan? "De meeste zijn oude vrachtschepen of sleepboten die zijn omgebouwd tot sportvis- schepen. Het grootste deel van het jaar varen ze met groepen sportvissers. Maar in de zomer zijn die op vakantie, en dan kunnen de schepen worden ingezet als veerdienst. Het zijn allemaal mannen, al werkt hun vrouw dikwijls mee aan boord. Sommige schippers zijn van het type ruwe-bolster-blanke-pit, maar allemaal vinden ze het leuk om te varen, en hebben ze lol in het contact met de passagiers. Alle schepen worden eenmaal per vier jaar gekeurd op veiligheid, en allemaal hebben ze voorzieningen voor de passagiers: een salon, toilet en baiTetje." Wat aan de service nog ontbrak was een fiets- routeboek dat de fietsers en wandelaars van aanlegsteiger naar aanlegsteiger gidst. Dit jaar is het verschenen. Over de Zeeuwse en Zuid-Hollandse eilanden zijn meerdere fiets- boekjes voorhanden, maar die verschUlen alle in één opzicht met Over Zee over Land, zoals de nieuwe uitgave heet. Van Elsacker: "Geen enkel boekje leidt van pontje naar pon tje. De bestaande boekjes geven geen goede verbindingen mét en tussen de pontjes. Men sen moesten puzzelen, en dus pakten ze dan maar de snelste weg, via ANWB-bordjes. En dan beland je op een fietspad langs een snel weg om maar op tijd bij het volgende pontje te zijn. Dat is niet de leukste route." Het nieuwe boekje is niet zo rechtlijnig. De veelzijdigheid van het landschap is gebruikt om slingerende routes uit te zetten, over klei ne weggetjes en door karakteristieke streken. "De bedoeling is datje er zin in krijgt." Ver der biedt het boekje de routes van en naar de pontjes altijd in twee richtingen; de bestaan de routeboekjes lieten de gebruikers rondtoe- ren in één richting. 'Over Zee over Land' start met Goeree-Overflaldcee, maar dat heeft geen symbolische betekenis. Van Elsacker: "Wij zijn gewend om in de almanak de veer diensten van boven naar beneden te noemen en van links naar rechts. Dat lijkt ons prak tisch. Dus zo zijn ook de fietsroutes ver meld." Hij hoopt dat het fietsrouteboek, dat te koop is in VVV-kantoren, nog meer mensen ertoe zal aanzetten om een rondje met een pontje te maken. "Dat kan het passagieraantal verho gen, en dat is altijd meegenomen." De veer diensten beginnen nu overwegend begin juli en eindigen begin september. Eén plan dat Van Elsacker koestert, is om het vaarseizoen te verbreden - door al in mei, juni te varen en dan tot en met september. "Want in juni is het óók prachtig om over de eilanden te fietsen." Projectmanager Teun van Elsacker van het Bureau voor Toerisme Zeeland: "Je kunt je tocht zo plannen dat mét de wind mee fietst en tegen de wind in vaart. Foto Gert van Engelen. Het Duivelands Mannenkoor hoopt 26 juni haar jaarlijkse zang- en orgel avond te houden in de Nederlands Hervormde Kerk te Dreischor. Aan deze avond werkt verder mee het gemengd koor 'Met hart en stem' te Terneuzen o.l.v. Johan de Rijke. Aan vang 19.30 uur en de toegang is gratis. Het Duivelands Mannenkoor is op dit eiland één van de niet meer weg te denken elementen bij het houden van zangavon den. We kennen de traditionele Koningin nedaguitvoering, vele kerst- en paasuitvoe- ringen, en allerlei andere zangavonden die al meer dan 20 jaar op Schouwen-Duive- land - en ook ver daarbuiten - te beluisteren zijn. Het koor houdt al zolang zij bestaat haar seizoensafsluitende zangavond in de kerk van Dreischor. De dirigent Dinant Struik, de organist Step- han Folmer en alle leden hebben het laatste jaar een succesvolle inspanning verricht om het koor op een wat hoger peil te bren gen. De laatste CD, 'Tot eer van Hem', die opgenomen is in de kerk van Hasselt, is hiervan het resultaat en dat mag er zijn! Een ander succes is een groei van ca. 20 personen tot een koor van bijna 85 man. Het gastkoor 'Met Hart en Stem' uit Ter neuzen is met ruim 100 leden één van de grotere gemengde koren van Zeeland. Het koor staat al jaren onder leiding van diri gent Johan de Rijke. De toegang is, zolang er nog sponsorsteun is, altijd gratis. In de meeste gevallen is de opbrengst van de collecte voor een goed doel. Deze keer is er gekozen om de stich ting Sharety te ondersteunen. De stichting Sharety is een stichting, opge richt door ouders die eind jaren tachtig één of meer kinderen uit Sri Lanka hebben geadopteerd. De armoede en de uitzichtlo ze situatie die deze ouders bij hun bezoeken aan Sri Lanka aantroffen was reden juist om ter plaatse hulp te gaan verlenen. Hier toe werd Sharety opgericht. Ook in onze buurt zijn verschillende gezin nen met geadopteerde kinderen uit Sri Lan ka. Eén van deze kinderen is Kumari Beve lander uit Zierikzee die, samen met haar moeder, al diverse keren het verhaal van de projecten op Sri Lanka heeft verteld. Er zijn informatiefolders en een nieuwsbrief beschikbaar, terwijl alle informatie op www.sharety.nl te vinden is. De avond begint om 19.30 uur en de toegang is vrij. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen te Den Bommel (herv.), kandidaat C. Doomeweerd te 's-Gravenzande; te Har derwijk en te Veenendaal (herv. Wijkgem. 2 - midden), ds. F. Wijnhorst te Ermelo; te Scherpenzeel (herv.ger. - De Achthoek), ds. mw. C.C.A. Melgers te Capelle aan den IJs- sel (g.v. verpleeghuis Rijckehove); te Som- melsdijk, ds. R.W. van Mourik te Huizen; te Sommelsdijk (pred. Bijz. opdracht voor st. HDG), ds. T.W.H, van der Heijden te Hei- nenoord, die dit beroep heeft aangenomen; te Tjamsweer (herv.), ds. G.J. Gardenier te Oud-Avereest - Balkbrug; te Twello/Teuge, ds, L.M. van Prooyen-Schuurman te Zutphen; te Uddel (herv.), ds. J. van Dijk te Ridderkerk; te Wierden (herv. wijkgem. 3 - Noord), ds. B.E. Weerd te Gouderak; te Zaandam (Ev.Luth.), ds. mw. K. I. Hagg te Midwoud (herv. Thomasgem.), die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Hierden (herv. Wijkgem. Dorp), ds. B.J. van de Kamp te Wageningen; naar Scheveningen (Statenkwartier; herv.), ds. H.J. van Haarlem te Bellen; naar Wilp, kandidaat K.G.W. Roffel te Den Haag. Bedankt voor Aalburg (herv.), ds. A.D.L. Terlouw te Willige-Langerak; voor Krimpen aan den IJssel (herv.), ds. P.H. van Trigt te Ede; voor Nijkerkerveen (herv.), ds. J. van Dijk te Ridderkerk; voor Nijverdal (herv.), ds. W. Tijink te Zwartsluis; voor Waarde (herv.), ds. T. Meijer te Dordrecht (g.v. Crabbehof). HERSTELD NED. HERV. KERK Aangenomen naar Rijssen (Rehoboth), kan didaat J.C. den Ouden te Nederhemert, die bedankte voor Zuilichem-Nieuwaal. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Almkerk-Werkendam, kandi daat A. Koster te Den Haag; te Smilde, kan didaat A. Koster te Den Haag; te Stadska naal, kandidaat A. Koster te Den Haag. Bedankt voor Dronten, ds. P.K. Meijer te Hardenberg-Baalder; voor Lelystad, ds. B.C. Buitendijk te Steenwijk. Beroepbaar: kandidaat G. Roorda te Kam pen. NED. GEREF. KERKEN Beroepen te Bunschoten (3e predikants- plaats), ds. H. van der Velde te Hattem; te Westbroek, ds. J.F. Ezinga te Tholen, die dit beroep heeft aangenomen. Beroepbaar: kandidaat D.A. Sein, Provin cieroute 57, 8016 EL Zwolle. Tel. 038- 4657581. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwijndrecht, ds. J. Breman te Doesburg. Bedankt voor Dooraspijk, ds. K. Hoefnagel te Katwijk; voor Scherpenzeel en voor Win schoten, ds, D, Visser te Broeksterwoude; voor Shedrecht (Eben Haëzer), ds. C. Wes- terink te Bennekom; voor Veenendaal (PniëDcerk), ds. L.A. den Butter te Culem- borg.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 8