Mare uitverkocht! v^ ëiiaudbi-hieuws Samen zingen in Ouddorp Nieuwe voorstelling van Pau Heerschap en Piet Westhoeve TYissen 1938 en 1945 werden zes miljoen onschuldige Joodse burgers - grijsaards, mannen, vrouwen, kinderen en baby's - in koelen bloede vermoord. Alleen omdat ze Jood waren. De nazi's hadden zich ten doel gesteld alle sporen van Joods leven en van de Joodse cultuur te vernietigen. We zagen Joden in ein deloze rijen uit alle bezette gebieden de lijdensweg aanvangen om via registratie en opvangkamp, getto en dwangarbeid aan de algehele vernietiging (Endlösung) te worden prijsgegeven. Effectievere methoden DE CONCENTRATIE- EN VERNIETIGINGSKAMPEN Tussen 1938 en 1945 brachten de nazi's zes miljoen onschuldige Joodse burgers door dwangarbeid, honger, fusillades en vergassing om het leven, waaronder 1V2 miljoen kinderen. Y' 4^/ Aiisclnvitz Vernietigingskampen en concentratiekampen Auschwitz Behalve Joden zaten ook tegenstanders van de nazi's, Jehova's getuigen, homosexuelen en zigeuners in de kampen. In veel kampen werden door zo'n 200 artsen medische experimenten op gezonde mensen uitgevoerd. Birkenau Het vernietigen gaat door Dodenmarsen De bevrijding vH De nieuwe muziektheatervoorstelling 'Mare, als de zee spreekt is uitver kocht'. Donderdag 17 juni is de eerste van de zes voorstellingen op het Diek- huusplein en met gepaste trots bericht de organiserende Stichting Podium "Goeree-Overflakkee" dat al de zes voorstellingen helemaal uit verkocht zijn. In totaal gaat het hierbij om 3600 toegangskaarten met als resultaat elke keer een volle tribune. Op donderdag 1 juH geven Pau Heer schap en Piet Westhoeve weer een voorstelling in de Doopsgezinde kerk aan de Dorpstienden in Ouddorp. Toen bij de presentatie van de CD 'In 't voorbiegóón, vorig jaar 26 novem ber, een aantal mensen wegens plaats gebrek teleurgesteld naar liuis moest, werd daartoe al besloten. Sinds die tijd heeft het duo niet stilgezeten. Pau Heerschap maakte nieuwe teksten in het dialect van Ouddorp. Bij deze en oude ver halen, die bij diverse voordrachten al een succes bleken, heeft Piet Westhoeve nieuwe pianomuziek gecomponeerd of bestaande composities bijgezocht. Het optreden zal dus niet hetzelfde zijn als in november, zodat mensen die toen wel aanwezig waren, iets nieuws zullen horen. PAGINA 11 VRIJDAG 18 JUNI 2004 Om nooH te vergeten (4) bespeuren, kennelijk om de heren Duitsers genadig te stemmen. Anderen vielen op hun knieën voor die mannen in Totenkopf- uniform, omdat ze in deze beesten nog mensen zagen. Maar niets kon hen vermurwen. Ze zagen in deze angstige, gekwelde en dodelijk vermoeide smekelingen alleen maar onge dierte. En ze deden wat hun bevolen was. Het executeren ging al snel niet vlug genoeg meer. Er werd naar steeds effectie vere methoden gezocht. In november 1941 werden de gaskamers in gebruik genomen. Het eerste experiment met gaskamers vond plaats in Auschwitz. Men gebruikte daar Russische krijgsgevangen voor. In herme tisch afgesloten ruimten werd het verdel gingsmiddel Zyklon B gespoten. Dat had een verschrikkelijke dood door verstikking tot gevolg. In Belsec, het tweede vernietigingskamp, dat al weer veel doeltreffender was inge richt, waren drie gaskamers. De slacht offers moesten hun bezittingen afgeven, werden kaalgeknipt, moesten zich uitkle den en in de rij gaan staan. In colonne marcheerden ze dan naar 'het badhuis', waar ze, zo werd hun verteld, gedesinfec teerd zouden worden. Daar werden ze, met zo'n 400 a 450 slachtoffers tegelijk door S.S.-ers naar binnen geperst. De deuren gingen dicht en het zeer giftige Zyklon B stroomde naar binnen. De mensen stierven een onbeschrijfelijke dood. Sonderkom- mado's - gevormd uit Joden! - moesten de gaskamers leeghalen en de lijken in enor me kuilen gooien of in een crematorium verbranden. Die crematoria waren in de zomer van 1942 gekomen. Om alle sporen van deze misdaad uit te wissen, werden de beenderen door speciale machines verpul verd. Het hele proces duurde twee uur. Ondertussen was alweer een nieuw trans port binnengekomen. Zo werden de men- Een gevangene pleegt zelfmoord. En dan te weten dat de verhalen slechts een vage indruk geven van de beestachtige afslachting van een gehele bevolkings groep. De werkelijkheid is door foto's noch beschrijvingen weer te geven. Het is te erg! Wellicht hebt U ooit foto's uit de concen tratiekampen gezien, gemaakt door persfo tografen in S.S.-uniform. Foto's die bestemd waren voor de archieven van het Derde Rijk, voor de grote Himmler en voor de vele kleine Himmier.s, als herinne ring aan verrichte heldendaden waarvoor niet alleen rantsoenen jenever en sigaret ten, maar ook ridderorden werden vers trekt. Stelt U zich voor: zij die wisten dat ze sterven moesten, zagen de camera op zich gericht. Er waren blikken van verwach ting, van vertwijfeling, van ontsteltenis, van berusting. Óp de gezichten van som migen was een glimlach van angst te Hier kwumen de gedetineerden in Auschwitz-Birkenau binnen. Notltt Sta Beifjon-BeUen Mitla\b*ii Dota -Sf. I NaUwciloT Ouc|i«Mwald E R M A tl V r riosiinberg l^'' Sachsenltjiiisan S t (1 V K I A -Si-'' f R A N C F Dachau Maulhaiiso K r^r' A U S T II I A I. RUMANIA SajmiSie sen dag en nacht de gaskamers ingedreven, velen met het Sjema - het "Hoor Israël, de Heere, onze God, is een enig Heere" (Deu- teronomium 6:5) - op de lippen. Belsec, Sobibor en Treblinka waren rond uit moordfabrieken. In deze kampen, waarin anderhalf miljoen mensen werden vermoord - laat die getallen eens op U inwerken- werden geen selecties meer toegepast van hen die wel of niet konden werken. Enkelen werden uitgekozen om dwangarbeid te verrichten, om aan het ver nietigingsproces mee te werken. Zij moes ten lijken verwijderen van mensen die de reis niet overleefd hadden, binnengekomen wagons schoonmaken, kleren sorteren, haar knippen, gaskamers ontruimen, gou den tanden en kiezen verwijderen, lijken verbranden en uit lijken zeep bereiden. Dat deden de zojuist genoemde Sonder- kommando's. Na enige tijd werden ze zelf vergast en door anderen vervangen. Bij dit alles hadden S.S.-ers de leiding, bijge staan door 'vrijwilligers'. Het meest beruchte kamp was Auschwitz. Het werd april 1940 op last van Himmler gesticht. Een jaar later werd op drie kilometer afstand Birkenau, een nog groter kamp als vemietigings-kamp ingericht. Het had vier gaskamers die twee maal per dag 9000 mensen met Zyklon B konden vergassen. De crematoria stonden er vlakbij. En op enige afstand verscheen een derde kamp voor dwangarbeid in een synthetische rubberfa briek. Daar werden de Joden onder het toe ziende oog van de meest wrede bewakers tot wanhoop of uitput ting gedreven om daar na weer door anderen vervangen te worden. Een regiment doods hoofdtroepen van de S.S., berucht om hun wreedheden, had de leiding in het kampen. De kampen waren afgezet door wachtto rens en vier meter hoge hekken van prik keldraad dat onder stroom stond. Alles was in stelling gebracht voor de finale (1942). Auschwitz was het meest uitgebreide complex voor dwang arbeid en tegelijk het grootste mensenslacht huis, waar de schoor stenen van de vier cre matoria een verpesten de geur van duizenden lijken per dag uit braakten. Nooit zou men door fusilleren zoveel mensen hebben kunnen ombrengen als door deze dodenfa- briek. Dagelijks kwa men ze bij duizenden tegelijk binnen op een speciaal voor hen gebouwd stationnetje. Zodra er - na soms uren wachten - weer plaats was, rukten S.S-ers de portieren open en dreven de stakkers - voor zover ze nog leefden - met zwepen de wagons uit. Doodsangst viel uit aller ogen te lezen. Dagelijks arriveerden zo vanuit de getto's en de bezette landen treinen met duizen den slachtoffers. Bij de ingang van het kamp in Birkenau kwamen de gevangenen langs S.S.-artsen in uniform, die met het aanwijzen van een stok de mensen in twee groepen indeelden: de mannen en vrouwen gescheiden. Daar na werden zij die nog werken konden, afgezonderd van hen, die dat niet meer konden. Zo werden gezinnen uiteengeruki. Daarbij vonden hartverscheurende tafere len plaats. Moeders gingen in rijen van vijf de ene kant uit, naar het op vier kilometer verder gelegen werkkamp. Kinderen de andere kant uit, richting vernietigings kamp, omdat zij tot werken niet in staat waren. Luidsprekers gaven verdere aan wijzingen. Zij die niet werken konden, kregen bevel naar de 'garderobe' te gaan om zich uit te kleden, de kleren gesorteerd op daarvoor bestemde hopen te leggen en waardevolle voorwerpen af te geven. Ach ter de garderobe bevond zich 'de kappers salon'. Daar werd het haar van de vrouwen en kinderen met drie, vier knippen verwij derd en in grote aardappelzakken verza meld, om dienst te doen bij het afdichten van machines. Buiten moesten ze zich opstellen aan de ingang van een laantje met aan weerszijden een dubbele prikkel draadafscheiding en een bord met het opschrift: Naar de inhaleer- en badinrich tingen. Op bevel van een S.S.-er zette de stoet zich in beweging, soms begeleid door een Joods orkestje dat een opgewekt ope rettedeuntje speelde. Allen naakt, moe ders met zuigelingen aan de borst, in de richting van 'de Heckenholt Stiftung'. Heckenholt was de man die de dieselmotor bediende. De S.S. propte de mensen naar binnen. Zij kregen de opdracht diep adem te halen. "Dat inhaleren is nodig om besmettelijke ziekten te voorkomen", zei de officier. Daarna gingen de deuren dicht. De dieselmotor sloeg aan en de uitlaatgas sen vulden de kamer. Toen het gekrijs ophield, wist men dat iedereen gestorven was. Onder de artsen die selecteerden, bevond zich ook de beruchte hoofdarts van het kamp, Josef Mengele. Hij had de leiding. Hij mocht kiezen wie mocht blijven leven en wie moest sterven. De mensen die voor de gaskamers bestemd waren, werden nog dezelfde dag omgebracht. De anderen wer den kaal geknipt, moesten een gestreept gevangenispak dragen en werden geregis treerd. Het registratienummer werd op de linkerarm getatoeëerd. Enkelen waren voorbestemd om afschuwelijke medische experimenten te ondergaan. Ze werden uit gekozen om als proefkonijn te dienen. Proeven die normaal op ratten werden uit gevoerd, vonden nu bij mensen plaats. En dat alles om de wetenschap te dienen. Onderzocht werd hoeveel weerstand ze bezaten bij hogedrukproeven, hoe hun reactie was op hitte, op onderkoeling in lage- drukruimten en op pijn. Ze kregen malaria-, tyfus- en kankerinjecties. Hun ledematen werden verminkt en men bracht hun fosforverbrandingen toe. Mengele had daarbij vooral belangstelling voor baby's, tweelingen en lilliputters. Hij werd bij zijn experimenten bijgestaan door zo'n twee honderd artsen. Begin 1943 kwam er een keer in het ver loop van de oorlog. Duitsland leed bij Stalingrad en in Noord-Afrika zware nederlagen. Desondanks ging de vernieti ging van Joden door. Er ontstond een groot tekort aan arbeidskrachten doordat iedereen die maar vechten kon onder de wapens werd geroepen. Een aantal hoog geplaatste militairen stelde - niet uit humane, maar uit praktische overwegingen - voor om Joodse arbeiders in te schake len. De nazileiding gaf de absolute priori teit aan het vernietigingsproces. Men koos voor het compromis: vernietiging door arbeid. Toen de sovjetlegers richting Duitsland oprukten, begonnen de Duitsers met het liquideren van mensen uit de laatste get to's en werkkampen. De nog aanwezige Joden werden ter plaatse vermoord of via dodenmarsen overgeplaatst naar kampen in het westen. Om sporen uit te wissen werden lijken uit massagraven opgegraven en verbrand. Eind 1944 gaf Himmler bevel de moordwerktuigen in Auschwitz af te breken, de bewoners van het kamp en van alle andere kampen die in de buurt van het front kwamen te liggen, te evacueren. Hij liet de gevangenen naar het westen afmar cheren. Zo begonnen de dodenmarsen van een leger jammerlijke menselijke schepse len richting Mauthausen, Dachau, Ravens- brück, Buchenwald en Bergen-Belsen. Daar ergens werden de stakkerds gedumpt. Duizenden zieke en uitgeputte Joden waren onderweg al omgekomen. Zo stier ven er van de 200.000 op de vlucht gejaag de Joden vlak voor het einde van de oorlog nog 80.000 onderweg. Begin mei 1945, vlak voordat Hitler in zijn Berlijnse bunker een eind aan zijn leven maakte, riep hij zijn gehavende leger en ontredderde bevolking nog één keer op de strijd tegen het internationale jodendom voort te zetten. De snelle opmars van de bevrijders verhinderde de nazi's het uit roeiingsprogramma tot het eind toe uit te voeren. Maar de balans was meer dan gru welijk. De bevrijders die de kampen binnendron gen, wachtten de meest gruwelijke scènes: galgen, ranselblokken, crematoria, maga zijnen vol schoenen, brillen, mensenhaar en... duizenden mensen: doden en sterven den. In ellendige barakken, bestemd voor dertig mensen, lagen er honderden opeen gepakt. Toen de bevrijding kwam, waren sommi gen zo dicht bij de dood dat ze zich niet meer bewust waren dat de bevrijding gekomen was. Andere uitgemergelden kre gen van de goedbedoelende bevrijders voedsel en drinken, maar stierven omdat hun lichaam het eten niet meer verdragen kon. En wie de kampen had overleefd, ging op zoek naar familie, meestal tever geefs.Voor hen was de bevrijding niet het blijde eind van vreselijke ontberingen en doodsbedreiging. Na de oorlog moesten de nazileiders zich voor een internationaal tribunaal in Neu renberg verantwoorden voor de moord op zes miljoen Joden. Zes miljoen, meer dan er nu in heel Israël wonen!!! En in ons land hebben 106.000 van de 128.000 Joden het eind van de oorlog niet mogen beleven. De overlevenden van deze holocaust begonnen aan een nieuw bestaan. Ze werk ten aan de wederopbouw van een eigen land, maar de herinnering aan het verle den, waaronder ze gebukt gingen, bleef en de geleden verliezen waren nooit meer goed te maken. (wordt vervolgd) Het creatieve team Marjolijn Beuling, Mar- tine Soeters-Wassenaar en Wim Soeters, de makers van MARE en de Stichting Podium zijn - na een lange verkennende fase en een aftrap ruim een jaar geleden in het Water- schapshuis - nu zover dat zij deze week met de productie naar buiten treden. Het verhaal - geschreven door Martine Soe- ters-Wassenaar - vertelt van mensen die hun houding moeten bepalen tegenover MARE, de zee. Een even tijdloos als actueel onder werp, zeker nu de zeespiegel rijst en nat en droog in de toekomst misschien minder gescheiden kunnen blijven. Luisteren we naar de zee? Laten we ons door de angst regeren? Of gunnen we de zee de ruimte. En speelt daarbij het verleden een rol? Vragen waar de personages in MARE mee worste len en waar iedereen zijn eigen oplossing voor zoekt. Een verhaal dat gerealiseerd gaat worden door toneelspelers, koor en orkest. Prachtig gekleed als de zee zingt het koor en speelt het orkest in de golf straks bijvoor beeld het "Zonsopganglied" onder leiding van componist Wim Soeters. Ook toneelspe lers zingen en prachtig aangekleed met een schitterend kostuum van Marjolijn Beuling bezingt schelpman Marien hoe hij wil dat wij naar de zee luisteren: "Luister hoe de zee vertelt, en haar woorden spelt, voor wie haar wil verstaan. Fluisterende zee, bulderende zee". Het Diekhuusplein is gereed om ook alles aan beweging te laten zien, waar bijvoor beeld het Zeekoor - dankzij de choreografie van Jessica Willems - een poëtische en een daadkrachtige MARE en haar golven uit beeldt. Als straks, bij de voorstelling, het voltallige orkest plaats neemt in de gigantische golf van decorbouwers Kees Beuling en Herman Maas, wordt het publiek meegenomen in een bijzondere wereld die de onze is maar ook van alle eeuwen en tijden. Bij een heldere sterrenhemel en met de uitgekiende belich ting van Johan Veenstra waant het publiek zich, in juni op het Diekhuusplein, voor één avond vlakbij, naast en misschien wel even £n de zee. Uiteraard is Mare een andere voorstelling geworden dan haar voorganger Meekrap. Duidelijk is nu al dat Mare zeker net zoveel zal teweeg brengen onder mensen als Mee krap en dat alle energie, inspiratie en inspan ning zeker zal leiden tot wéér een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van het open luchtmuziektheater op Goeree Overflakkee. Met deze voorstelling zet de Stichting Podi um de traditie voort van culturele evene menten op ons eiland. Zaterdagavond 19 juni is er weer gelegen heid om samen te zingen in de Doopsgezin de Kerk aan de Dorpstienden in Ouddorp. Een ieder is welkom van half acht tot half negen. De nieuwe voorstelling kreeg de titel 'Oud en nieuw'. Er kan geluisterd worden naar een kleine cyclus 'Schoolidyllen'. Hierin verwerkte Pau Heerschap op een vaak ironi sche wijze herinneringen aan zijn eigen schooltijd en lespraktijk. Ook zijn liefde voor het vaak door hem bezochte Grieken land komt er in voor. Verder wordt een selectie uit de 'Momenten' en 'Voor keunin- gin in vaoderland' ten gehore gebracht. Ook komen oude tophits aan de beurt, zoals o.a. 'Be'ie in Jaop' (die van de kunstgebit ten), 'De Stoomfiets' en 'Netuurlek voewbal op de Kluistee', Hoewel uit reacties na eerder voorstellingen bleek, dat een live-optreden als het mooiste ervaren wordt, omdat er dan een interacties is met de uitvoerenden, is ook de CD 'In 't voorbiegóón' op deze avond nog (met kor ting) te koop. De voorstelling begint om 20.00 uur en de zaal is open om 19.30 uur. De toegangsprijs, inclusief consumptie en programma is 6,-. Om teleurstellingen te voorkomen, is beslo ten dat kaartverkoop en reserveringen uit sluitend bij VVV-Ouddorp, Bosweg 1, tel. 0187-681789, zullen plaatsvinden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 11