Ds. Van Duijvenboden neemt afscheid van Hervormd Den Bommel PREDIKBEURTEN Voetbalgekte Te weinig woningen voor jong en oud De tale Kanaans Bazar op Melissantse school eiiahdihi^ieuws in Zuid-Holland Excursie Hellegatsplaten Raad Oostflakkee behandelt Voorjaarsnota Expositie van P. Kuijper in Theetuin EIIAI1DEt1-l1IEIJW5 Jeugdvissen bij HSV De Viscromte Ds. Van Duijvenboden, die een beroep naar Apeldoorn heeft aangeno men, nam afgelopen zondag afscheid van de Hervormde Gemeente van Den Bommel, die hij 4M jaar heeft mogen dienen. Hij nam afscheid met de hogepriesterlijke zegen uit Numeri 6:24-26: 'De HEERE zegene u en Hij behoede u, de HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig, de HEERE verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede.'Als thema voor zijn afscheidspreek koos ds. Van Duijvenboden 'Een geze gend volk', en ging daarbij uit van drie punten: 1) Zegen en bewaring, 2) Omzien in genade en 3) Liefde en vrede. Zegen en bewaring Omzien in genade Liefde en vrede Zondag 6 juni 2004 Toespraken In de Provinciale Woonvisie 2005- 2015 staat centraal dat voor alle bevolkingsgroepen gestreefd moet worden naar de beschikbaarheid van passende woningen. In de visie wordt zorgvuldig gekeken naar de behoefte aan sociale woningbouw, maar ook naar het scheppen van woonmilieus voor midden- en hoge re inkomens. Naast de enorme behoefte die er Is aan woningen voor ouderen en jongeren, blijft er van zelfsprekend aandacht voor de gezinshuishoudens. Rol van de provincie Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de vereniging voor Natuur en Landschapsbescherming Goeree Overflakkee (NLGO) wordt in samenwerking met Staatsbosbe heer een excursie gehouden op de Hel legatsplaten. Volgende week donderdag 17 juni, 's middags om 14.00 uur behandelt komt de gemeenteraad van Oostflak kee in vergadering bijeen. PAGINA 2 VRUDAG 11 JUNI 2004 Het woord zegen komt in ons taalgebruik in verschillende uitdrukkingen en betekenissen voor. Hier gaat het over de zegen die de hogepriester Aaron mocht leggen op Israël. Het volk is dan nog bij de Sinaï, waar het de Tien Geboden ontvangen heeft met aanwij zingen om God te dienen. In Numeri volgen nog een aantal ordeningsvoorschriften. Aan het eind daarvan volgt de zegen, waar het in de prediking over gaat. Een 'zegen' is, kort samengevat, een uit spraak met bijzondere macht. Via Mozes krijgt Aiiron van God de opdracht om het volk te zegenen. Die zegen komt dus van God. Hij legt er de kracht in. Als de hoge priester in het huis des Heeren dienst gedaan had, zegende hij het volk. Dat zien we bij Aaron, later ook bij Zacharias. Wat moeten Aaron en zijn zonen nu zeggen? De HEERE zegene u en behoede u! De HEERE is Degene, Die het volk uit Egypte bevrijd heeft en Die gezegd heeft; Ik ben de HEERE uw God. Die Naam komt in de zegen driemaal voor. In het woordje 'u' worden de mensen elk persoonlijk aangesproken. Daarnaast geldt het ook voor het volk als geheel. Zegen staat tegenover vloek. In het oude Israël werd met zegen vooral voorspoed bedoeld: een geze gende oogst, een gezegend huwelijk, enz. In het woord 'behoede' gaat het om bewaring, zoals ouders hun kinderen in het oog hou den, voor hen zorgen dat ze niet afdwalen. Vele malen hebben we als dienaar namens de HEERE de zegen op de gemeente mogen leggen, aldus ds. Van Duijvenboden. Er waren zorgen, maar er was ook veel zegen. Arbeid is gezegend, er was voedsel, kleding, er was een huis om in te wonen. En was het niet de HEERE Die kracht gaf, juist als het moeilijk was. Die wegen baande waar wij ze soms niet zagen? Tel uw zegeningen eens op. Die waren er ook in de gemeente. Er was groei van de gemeente, er werden kinderen gedoopt en huwelijken ingezegend, er mochten mensen tot geloof komen, en we werden voor verdeeldheid bewaard. En weet u wat nu zo machtig is? Een dienaar gaat weg, maar de HEERE van deze zegen blijft. De zegen hing ook niet van Aaron af. Toen hij wegviel, waren er zijn zonen. Men sen gaan, maar de HEERE blijft. De HEERE is ook nu nog de God van het verbond. Er zit een opklimming in de zegen. Deze zegen komt dichter bij het hart. Hij - opnieuw de Heere van het Verbond - doe Zijn aangezicht over u lichten. Een prachti ge uitdrukking. Dat merk je pas goed als God Zich van je afkeert. Er is sprake van zegen als de HEERE Zich naar je toewendt. Dat is iets waar in de Bijbel veel om gebeden wordt. Als de HEERE Zich verbergt, horen we David zeggen: Hoe lang zult Gij Uw aan gezicht verbergen? Aanschouw, verhoor mij, HEERE (Psalm 13). Er staat ook nog: En zij u genadig. In het Oude Testament is iemand genadig die je draagt als je niet meer verder kunt, die voor je zorgt als je het zelf niet meer kunt. Maar deze genade heeft ook een diepere dimensie. Het was de Priester die de zegen meegaf. Hij had tot taak om te offeren. Dat was nodig omdat het volk een zondig volk was. De Tien Geboden - een wet om naar te leven - werden dagelijks overtreden. Door het volk als geheel, maar ook ieder persoonlijk. Israël had die zegen niet verdiend. Genade was nodig, iedere keer opnieuw. En die genade is er als de HEERE Zich met Zijn aangezicht tot je wendt. Is dat geen heerlijke gedachte? Hebben ook wij in de afgelopen jaren die genade niet mogen ervaren?, zo legde ds. Van Duijvenboden zijn hoorders voor. Elke week stonden de kerkdeuren open, we mochten bijeenkomen om de Bijbel te onderzoeken, enz.. Dat betekende dat het aangezicht van de HEERE naar ons toege- wend was. In genade, want er was zonde. Alles wat niet gericht is op de eer van de HEERE is ten diepste zonde. Die genade was hoorbaar en zichtbaar. Hoorbaar als de Heere tot ons kwam in de prediking, als we werden geroepen om tot Hem de toevlucht te nemen. Zichtbaar als kinderen werden gedoopt en bij het Heilig Avondmaal, als de HEERE Jezus mensen riep om tot Hem te komen. We mogen geloven dat Gods zegen er was, is en ook blijven zal. De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u. Dat gebeurt als men zich in diepe genegen heid en in liefde tot iemand wendt. Zoals ouders dat doen bij hun kleine in de wieg. Dat brengt ons bij de kern, het hoogtepunt van de zegen: En geve u vrede. Om die vrede gaat het. Sjalom zeggen ze in Israël. Bij ons is vre- OUDDORP Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. de Bode uit Genemuiden en 18.30 uur ds. J. C. den Toom uit Som- melsdijk. Eben-Haëzer: 9.30 uur ds. W. L. Smelt uit Stellendam en 18.30 uur ds. H. de Bode. Woensdag 16 juni, Dorps kerk: 19.30 uur ds. J. C, de Groot uit Dordrecht - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 chr. streettblad op gereformeerde grondslag voor de zuld-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)47 1020 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28: contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur slultlngstermljn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Aduertentie-acquisitie; A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)4710 22, privé (0187) 60 14 40 email: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van Ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEIWENTEN; Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per jaar 36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vcSór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. H. Mast - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. A. A. van Daalen en 18.30 uur ds. J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. L. van Zwet, Hoevelaken, voorbe reiding Heilig Avondmaal en 18,30 uur ds. A. W. van der Plas, Waddinxveen - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat Ia 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds, R. van Kooten, Soest. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur nog niet bekend - Herv. Gem. (ihv) 10.00 uur kand. B. Jongeneel, Alblasserdam en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Ger. Kerk 10.00 uur de heer C. B. van Beek, Ridderkerk en 18.30 uur ds. C. G. Kant. MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge, voor bereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. L. Groenenberg, Oud-Beijerland - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. A. v. d. Wal - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meijeren, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. P. Nagel, Vhssingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. H. Veldhuizen, Woudenberg, bedie ning Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. J. Kooij, Barendrecht, dankzeg ging en nabetrachting Heilig Avondmaal - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Friso- school' 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en 18,00 uur student G, van Manen, SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10,00 uur ds. R. W. van Mourik, Huizen (beroepen predikant) en 18.00 uur ds. J. Prins, Randwijk - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. W. Arkeraats, Werkendam - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. Oort - Herv. 'Exodus' Gem. 10,00 uur ds. J. de Korte - CAMA Christengemeente, het Prieel, 15.30 uur, K. van Holten, Doopdienst. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 9.00 uur kand. F. J. M. van Veldhuizen, Delft en 16.30 uur kand. B. Jongeneel, Alblasser dam - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. C. Gielen en 18.30 uur ds. W. J. Teunis- sen. Melissant - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 uur leesdienst en 15.00 uur student G. van Manen - Ger. Kerk 9.30 uur onbekend en 17.00 uur ds. C. Romkes - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur onbekend en 14.30 uur ds. B. Zuijlekom. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. G. H. Kruijer, Putten en 18.00 uur kand. C. H. Hoogendoom, Veenendaal - Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 9.30 uur kand. M. Diepeveen, Stellen- dam en 18.00 uur kand. W. M. v. d. Lin den, Ridderkerk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. de een afgevlakte term. Het betekent: geen ruzie, maar in Israël betekent het veel meer. Daar spreekt men de wens uit dat het iemand wél gaat, dat hij zegen ontvangt, gerust kan leven zonder dreiging, zonder angst. Het gaat daarbij vooral om vrede met God, zodat er niets instaat tussen Hem en Zijn volk, tassen Hem en ieder mens persoonlijk. Vrede met de HEERE betekent: in vrede wonen, in vre de slapen in vrede leven (Psalm 4). Als de Heere Zijn vriendelijk aangezicht tot Israël wendt, dan brengt Hij vrede mee. Die vrede is onder ons verkondigd. Er waren mensen die deze vrede vonden, anderen worstelden erom. Die vrede heeft de gemeente, maar ook ieder persoonlijk nodig. Laten er geen oor zaken van onvrede zijn, zodat de Heere ons moet aanzien in toom Wie niet weet van de genade in het bloed van de Heere Jezus, heeft geen vrede met God. Als u vrede met de HEERE kent, bent U gezegend. Over die zegen spreekt de dienaar als U straks de kerk uitgaat. Dat is niet teveel gezegd. Alzo zullen zij (Aaron en zijn zonen) Mijn Naam op de kinderen van Israël leggen; en Ik zal hen zegenen. Calvijn zegt hier: De HEERE laat Zijn dienaren niets toe zeggen waar Hijzelf niet achter staat. Deze zegen krijgen we mee. Bent u er om verlegen? En als u die zegen niet belangrijk vindt, die genade niet nodig hebt? Dan bent u als iemand die een geschenk krijgt en er geen prijs op stelt. U laat het ongeopend staan. En tot hen die zich afvragen of die genade en die vrede hun wel toekomt, zegt Calvijn: Deze zegen is er om ons ervan te doordringen dat de HEERE werkelijk met Zijn bewaring, genade en vrede tot ons komt. De HEERE staat achter het Woord van Zijn dienaren. En u, die in Hem gelooft, u tjent een geze gend mens. De HEERE behoedt u, schenkt u genade, geeft u vrede, telkens weer en tel kens meer. De dienaar gaat, maar de HEERE van die zegen blijft. Zo gaan wij naar Apeldoorn en zien uit naar Zijn zegen. Zo mag u blijven. Hij schenke U telkens weer Zijn zegen. Zijn genade. Zijn vrede, zo besloot ds. Van Duij venboden zijn preek. Daarna bedankte hij iedereen met wie hij heeft mogen samenwerken, speciaal zijn gemeente en kerkenraad, waarin hij met vreugde en zegen heeft mogen arbeiden. Burgemeester Van Pelt zag in ds. Van Duij venboden een bruggenbouwer. Hij sprak zijn bijzondere waardering uit voor de lessen die hij in het openbaar basisonderwijs gege ven had.. Ds. L. de Wit bedankte hem namens de classis Brielle en de Ring Som melsdijk. Tenslotte richtte ouderling Bevelander namens gemeente en kerkenraad het woord tot de scheidende predikant en zijn gezin. Op zijn verzoek zong de gemeente hem nog staande toe Psalm 118:1. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Herv. Gem. (ihv) 'Ebbe en Vloed' 15.00 uur ds. C. Gielen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. Nagel, Vlaardin- gen, voorbereiding Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. C. Doomeweerd - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. van Krim pen en 18.00 uur ds. G. J. Smink. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur kand. C. Doomeweerd, 's-Gravenzande en 18.00 uur ds. G. van Meijeren - Ger. Kerk 10.00 uur ds. M. de Geus en 18.00 uur de heer J. Glas. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje, v.m. bediening HeiHg Avondmaal en nam. dankzegging en nabetrachting Heilig Avondmaal - Herv. Gem. (ihv) kerkge bouw Ger. Gem. 11.30 uur ds. B. M. Meuleman, Utrecht en 16.00 uur kand. M. Diepeveen, Stellendam - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur de heer L. A. van Drongelen en 18.00 uur ds. G. A. Trouwbos. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. D. A. Snijder, bediening Heilig Avond maal. Zaterdag 5 juni was het weer de eerste jeugd- viswedstrijd van Hengelsportvereniging 'De Viscromte' te Melissant. Er werd gevist in de kreek bij Dirksland. De belangstelling viel een beetje tegen, maar om één uur viel het startschot en begonnen 28 enthousiaste kinderen met het uitgooien van hun hengel en probeerden allen een visje te vangen. Dit lukte niet iedereen want in totaal werden er maar 21 vissen gevangen Er werd gevist tot drie uur. Na het opruimen van hun visspul len én de waterkant (dit hoort er natuurlijk ook bij) ging iedereen terug naar het clubge bouw waar iedereen een zakje chips en een blikje limonade kreeg. Nadat de mooie prij zen waren uitgereikt, werd nog een gratis verloting gehouden, waarna iedereen weer naar huis ging. De jeugdcommissie ziet, ondanks de wat tegen vallende belangstel ling, terug op een gezellige jeugd vismiddag en ziet uit naar de volgende jeugdviswed- strijd, die gehouden wordt op zaterdag 19 juni. Voor inschrijving kan men vóór vrijdag 18 juni bellen naar Richard Monster, tel. 489133, of André Koole, tel. 602726. Nevenstaand de uitslag van de jeugdvis- wedstrijd van 5 juni jl. 5 l/m 7 jaar: 1. Bart Hoogerhijde62 cm. Morgen is het weer zover. Een periode van voetbalgekte breekt aan. Maar liet blijft een lelijk woord. Gek zijn is een ziekte van de geest die voor de zieke en zijn omge ving op z'n zachtst gezegd een enorme belasting betekent Maar gek zijn van voetbal is volgens insiders helemaal niet gevaarlijk. Integendeel, het is de betere vorm van gekte. Bij toernooien lopen veel fans in een bizarre outfit rond. Schmink, pruik, toeter en vlag zijn wel het minste. Oranjeleeuwen en rood-wit-blauw gekleur de hoge hoeden duiken overal op. Zouden daar de doelpunten uitkomen? Deze gekte gaat nog verder. Met mini voetbalvelden op de vloeren van de oran- jecafé's, supporters in kooien tijdens de wedstrijden van het nationale team, over al oranje-prullaria en, nog erger, oranje- voetbalmuziek die luidkeels wordt meege bruld. Dit alles overspoeld met laag-alco- holisch evenementenbier levert het beeld op van een middeleeuws riddertoernooi. We keren terug in de tijd. In een grote cir kel rond de voetbalarena herleven oeroude rituelen. Gooi de 'vijand' uit het zadel, iaat hem in het stof bijten en drink na afloop samen een of meer glazen gerste- nat. Ondertussen wordt geen middel geschuwd om de tegenstander duidelijk te maken dat hij tot de verliezende partij behoort. De 'voetbalfans' beginnen met mondelinge beledigingen om de tegenpar tij te kleineren en uit te dagen, al snel wordt overgestapt op indringender gelui den en gebaren. Niet alleen de poppen raken aan het dansen, maar ook alles wat los en vast zit. Alles kan dienen als gooi en smijtwaren. Een korte maar hevige stammenoorlog is het gevolg. Niet alleen het spel is oorlog, maar ook de entourage er om heen. Voetbal is oorlog, waar of niet? Dit ontkennen is jezelf letterlijk voor de gek houden. Voetbalgekte dus. Wie gaat er mee naar Portugal? Economische ontwikkeling en welvaarts groei zijn van invloed op de specifieke woonwensen. Maar ook andere trends heb ben hun weerslag op de woningbehoefte in Zuid-Holland. De individualisering, kleine re gezinnen en de instroom van vluchtelin gen leiden tot steeds meer vraag naar wonin gen voor alleenstaanden. Daarnaast heeft de toenemende vergrijzing, het langer zelfstan dig wonen van ouderen en zorg aan huis, grote gevolgen voor de aard van de woning behoefte. In de komende tien jaar (2005-2015) moeten er in Zuid-Holland zo'n 212.000 woningen gebouwd worden. Er zijn 157.000 nieuwe woningen nodig en voor de vervanging van te slopen woningen ongeveer 55.000. De huidige woningbouwproductie van 16.000 per jaar moet in de komende vijf jaar flink omhoog, met een jaarlijkse toename van cir ca 2.000. De provinciale rol is niet allesbepalend. De provincie bouwt geen woningen, dat doen gemeenten in samenwerking met woning bouwcorporaties en marktpartijen. De pro vincie heeft vooral de taak de lange termijn behoefte zichtbaar te maken, zowel kwanti tatief waar het de bouwproductie betreft, als kwalitatief waar het de verschillende woon- miüeus betreft. Om de bouwproductie meer in overeenstemming te brengen met de woonbehoefte, geeft de provincie via haar streekplannen aan waar gebouwd mag wor den. Met regionale partners worden afspra ken gemaakt over bouwprogramma's en de daarbij te realiseren woningbouwproductie, zowel kwantitatief als kwalitatief. De lokale (of regionale) woonvisie is daarvoor een coördinatiemiddel. Het in de gaten houden van de voortgang en het vroegtijdig daarop reageren, kan het bouwproces verder stimu leren. Tenslotte houdt de provincie toezicht op het lokale en regionale toewijzingsbeleid. 8 t/m 12 jaar: 1. AnneHes Verhoek22 cm. 2. Justin Nieuwlaat20 cm. 3. Mare van Lochem19 cm. 13 t/m 16 jaar: 1. Rob Abrahamse70 cm. 2. Arjan Verhoek51 cin. 3. Leendert Verhoek44 cm. 4. Jaco Meiaard43 cm. 5. Linda Visser20 cm. Weet u wat de 'tale Kanaans' is? Kenners van de Bijbel zullen verwijzen naar Jesaja 19; 18 in de weergave van de Statenvertaling, Daar staat dat "te dien dage er vijf steden in Egypteland (zullen) zijn, sprekende de spraak van Kanaan". Het is inderdaad naar aanleiding van deze Schriftplaats dat de uit- drakking 'de tale Kanaans' is ontstaan. Wat wordt ermee bedoeld? Het is het geheel van uitdmkkingen en zinswendingen dat binnen bevindelijke kringen gangbaar is. In 1972 verscheen er een academisch proefschrift over de tale Kanaans onder de sprekende titel 'De weg in woorden'. Dat laatste geeft het precies weer. De weg, namelijk de weg die een zondaar gaat vanuit de stad Verderf naar het hemelse Sion, uitgedrukt in een zeer speciaal taalgebruik. Met de aanduiding van die weg (namelijk van stad Verderf naar Sion) maakte ik zelf ook al gebmik van die 'tale Kanaans'. In dit geval ontleend aan de boeken van John Bunyan. Enkele weken geleden verscheen een boekje dat die taal, die zowel vanaf de kansel als in de onderlinge omgang van de vromen gebezigd wordt, enigszins toegankelijk wil maken. De heer F. van Holten, die al meer boeken publi ceerde, heeft, zo schrijft hij, veel jaren lang een register bijgehouden van uitdmkkingen die hij hoorde of las. Hij heeft ze in dit boekje verwerkt. Wie de gang van de heer Van Hol ten door het kerkelijk leven enigszins kent, komt veel herkenbaars tegen. In de weergave van een en ander volgt de schrijver een doordachte orde. Het is die van de heilsorde, namelijk van 'de weg' die ik zojuist aanduidde. Ik geef enkele hoofdstuk titels: de onbekeerde zondaar, de missende en zoekende zondaar, de vindende zondaar, het leven des geloofs in zijn aanvang, het leven des geloofs in zijn voortgang. De twee laatste hoofdstukken heten: het sterven, de ouderdom. Daartussendoor ontvangen kerk en prediking, doop en avondmaal aandacht. Om enigszins een indruk te geven van wat de schrijver naar voren brengt, geef ik een kort gedeelte weer. Ik ontleen het aan het hoofdstukje over het leven des geloofs in zijn aanvang. "Als men in die toestand scherp hoort preken, wekt het Woord 'geen instemming, maar ontstemmingomdat men wel aanvoelt: in die bestraffing gaat het over mij! Ik ben van mijn plaats afgeraakt, ik moet terug, maar ik kan mezelf niet teruglei den en soms wil ik dat ook niet altijd krach tens 'de overgebleven vijandschapIn zulke omstandigheden kwijnt ook het gebedsleven, 'de ademtocht der ziel'. Dat kan ook niet anders 'als er geen vlakte, geen hartelijk invallen is voor de HeereDan 'is er zoveel te bidden en zo weinig gebed', dan is men 'een biddeloze bidder en een dankeloze dan ker'. Dan kan men 'zo niet leven en zo ook niet stervenToch kan men op den duur niet blijven leven in die 'nare ongestalte' en dan komt weer het gebed boven: 'Och, wierd ik derwaarts weer geleid, dan zou mijn mond U de ere geven'. Men kan dan soms ook met enkele vertrouwde vrienden, 'medereizigers naar Sionover die zaken spreken: gelukkig wie zulke vrienden nog heeft! Daar zegt men van: 'Hou je adressies maar in ere'. Is de uitgave van een boekje als dit nuttig? Ik wil er een enkele opmerking over maken. 1Dit boekje geeft heel veel weer van zaken die door Gods kinderen ervaren worden. Het is dus de bevinding der heiligen die onder woorden wordt gebracht. De opzet van het boekje brengt echter mee, dat het op een beschouwelijke manier aan de orde wordt gesteld. De ene na de andere uitdmkking wordt, als bij een ketting, aan elkaar geregen. Dat geeft iets gekun stelds. Het is niet een boekje dat de din gen van binnenuit aan het hart legt. 2. Die afstandelijkheid wordt nog eens extra benadrukt door de merkwaardige keuze van de samensteller om een groot aantal uitdrukkingen in een soort dialect weer te geven. Zo lees ik op pag. 15: "Al wazzie zo zwart as de duivel zelluf, dan kejje nog behouwe worre" en op pag. 46v.: "Azzie teugeswoordig het een bietje weet te brin- ge.Wat is dat voor streektaal? 3. De schrijver volstaat niet met alleen het weergeven van de uitdmkkingen. Af en toe laat hij ook zijn (meestal terechte) kri tiek op een aantal zegswijzen merken. Ook andere opmerkingen voegt hij bij. Zo bijvoorbeeld op pag. 47 als hij aangeeft het een ramp voor de kerk te vinden als de theologische kennis en de persoonlijke geloofsbeleving van elkaar losraken. Dat is juist. Wel heel ernstig is de afwijking als gezegd wordt: "Dat staat wel niet in de Bijbel, maar Gods volk leert dat zo," Ook hiervan distantieert de schrijver zich, 4. De waarde van dit boekje lijkt me dat een aantal voorbeelden wordt gegeven van een wijze van spreken die meer en meer aan het verdwijnen is. En dat is emstig. Want gevreesd moet worden dat niet alleen "de woorden van de zaken" maar ook "de zaken van de woorden" weg gaan. Waarbij ik wel onderscheid wil maken tussen de Schriftgebonden uit drukkingen enerzijds en anderzijds woor den en zegswijzen die zijn opgekomen uit een onschriftuurlijke gemeentetheologie. Laten we ons vooral aan de woorden van de Schrift houden. En dan zijn het vooral de Psalmen die een rijk en diep-geestelijk jargon aanreiken. 5. Boven dit boekje uit zou ik vooral willen wijzen op een ander boekje, overigens met bijna dezelfde titel: 'De taal Kanaans. Een gesprek tussen twee reizigers naar de eeuwigheid'. Daarin wordt die taal niet alleen gebmikt, maar ook geleefd. "Mijn hart roept uit tot God die leeft. En aan mijn ziel het leven geeft! N.a.v.: F. van Holten, De tale Kanaans! Uit geverij De Groot Goudriaan te Kampen. ISBN 90-6140-869-5. Paperback. 112pag. Prijs 13,90. Dr. H.F. Kohlbrugge, De taal Kanaans. Een gesprek tussen twee reizigers naar de eeuwigheid. Uitge verij Den Hertog te Houten. ISBN 90-331-0539-x. Paperback. 96 pag. J. M. J. Kieviet Onder leiding van de boswachter maakt u een wandeling door dit bijzondere natuurre servaat en brengt u een bezoek aan de vogel- kijkhut. Hij kan u alles vertellen over de vogels die er voorkomen en over het begra- zingsbeheer van Heckranderen en Fjorden paarden. Deze excursie vindt plaats op zater dag 19 juni a.s. van 10.00 uur tot 12.30 uur. Deelname is gratis en aanmelden is niet nodig. Verzamelen vanaf 9.45 uur bij de Uit zichttoren van Hellegatsplaten in Ooltgens- plaat, langs de haven aan de Steigerdijk. Eén van de agendapunten van de vergade ring zijn de Vaststelling van de programma rekening over 2003, hierin krijgt de raad een jaarsverslag goed te keuren en de jaarreke ning over 2003. Deze laatste werd afgesloten met een nadelig saldo van 306.000,-. Wel licht het agendapunt wat de meeste tijd zal vergen is de behandeling van de Voorjaars nota, die juist voor het ingaan van de zomer wordt gepresenteerd. De raad wordt dan geïnformeerd over de ontwikkelingen op verschillende beleidsterreinen van het lopende jaar. In Oostflakkee is het gebmike- lijk dat in de vorm van Algemene Beschou wingen van de verschillende raadsfracties. Het college stelt verschillende wijzigingen voor wat uiteindelijk leidt tot een tekort van bijna 400.000,- voor dit jaar. Op zaterdag 19 juni hoopt de school met de Bijbel 'De Regenboog'te Melissant een bazar te houden. Er is op deze dag van alles op het schoolplein te doen: grabbelen, sjoe len, groenten- en boekenverkoop, een grote rotimielmarkt, en nog vele andere aktivitei- ten. Ook is er een muziekpodium waarop enkele van onze leerlingen hun muziekkun- sten laten horen. Om 11.00 uur zal een blok fluitgroepje enkele liedjes spelen. Om 12.00 uur is de prijsuitreiking van de kleurwed- strijd, die onder de leerlingen zal worden gehouden. Zelfs het zaterdagse patatje kunt u op school nuttigen, met een ijsje na! Tevens is er gelegenheid om tassen 11.30 en 13.30 uur de verbouwing te bekijken die in de school heeft plaatsgevonden. De opbrengst van de bazar is bestemd voor de school, om extra materialen aan te schaffen voor o.a. de niéuwe handenarbeidhoek. De organisatie hoopt op een zonnige, maar vooral een gezellige dag. Komt u ook? Nel Kuiper is afkomstig van Schouwen-Dui- veland en woont sinds 1980 in Melissant. In Rozenburg waar zij daarvoor woonde heeft zij tekenles gevolgd bij de kunstenaar Rien de Bmin. In 1990 begon zij aan een vervolg met schilder-en tekenlessen bij Harald J.de Jassoy. Vanaf 1999 is zij zelfstandig gaan werken met twee schildervriendinnen, Tine ke Hoogland en Corrie Spaans. Ze heeft op diverse locaties geëxposeerd, zoals in de Bibliotheek en in het Cultareel Centmm "Het Diekhuus in Middelhamis. In haar werk tekent zij graag landschappen, maar dit is meer gericht op de sfeer die het landschap uitademt, dan op een realistische weergave hiervan. Soms werkt zij dit uit met aquarel, maar meestal werkt zij met de materialen gouache, acryl, pastel en Oost-Indische inkt. Dit wordt ook gebmikt voor gecombineerde technieken. Kom voor een gezellig kopje koffie of een ambachtelijke pannenkoek naar de Theetuin en bekijk het werk van dichterbij.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2