Gemeente Goedereede "^Christenunie Fietsen met Spirit SDOK voert hulpactie voor Christenen in Soedan EIIAHDEtl-niEUWS De tweewekelijkse rubriek waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten 'fractiegewijs' hun mening geven. eï^QbcKf) c^^ Reisje Christenvrouw TIen jaar Ouddorpse Parking Watcliers Trouwen in Ouddorps Raad- en Polderhuis Jaarrekening Vermogensverklaring UFA Europese Verkiezingen 10 juni Verenigd Qemeenfce Belang Onderzoeksrapport Qoedereede De toekomst Conclusies Rapport van Qameren Burgemeester Ex. Wethouder Qrinwis. Wethouder Bakelaar De raad Hoe nu verder? Ombudsteam Onderzoeksrapport vermogensverklaring UFM SQP-Nieuwsbrief PAGINA 12 VRUDAG 4 JUNI 2004 De raad heeft op 26 mei jl besloten dat dit mogelijk is. zodat in dit museum getrouwd kan gaan worden. Nadat bij de begrotingsbehandeling 2004 reeds was aangegeven dat er nog een onvoorzien overschot was van circa 28.000,- euro. bleek dat het rekeningresultaat over 2003 inclusief deze post ruim 160.000,- euro bedroeg. Zowaar een flinke meevaller en een flink ver schil met het jaar er voor, gezien het feit dat over 2002 het resultaat de 1.000,- euro net niet haalde. Wij wensten reeds eerder van dit onvoorziene overschot een bestemmingsresen/e voor de kosten van de begraafplaatsen, met name voor sterke verbetering van paden en een adequate afvoer van gronden afkomstig van delving. Als ChhstenUnie staan wij voor het op gepaste wijze omgaan met alles wat te maken heeft met de laatste rustplaats van onze dierbaren en hopen dat ook in de uitvoering van de verschil lende zaken die daar betrekking op hebben, eindelijk goede voortgang komt, zoals eerder in meerderheid uitgesproken. Daarnaast hebben wij al meermalen aange drongen op vermindering van kosten OZB- heffing door samengaan van de taxatie- en incassokosten met Waterschap en andere gemeenten (SVHW) en dan ook daarvoor een Egalisatiefonds OZB in te stellen, teneinde schokken in de heffing te voorkomen; zou men nu eindelijk eens daartoe besluiten dan zou nog eens ruim 25.000,- euro als extra resultaat worden behaald. Ook het eigen vermogen is -met 1,7 miljoen euro- flink toegenomen mede door een over boeking van 139.000,- euro milieureserve en een groot saldo van afgesloten nieuwbouw plannen. Het onderzoeksrapport Goedereede betreffende de vermogensverklaring UFA van onderzoeks rechter mr.H.A.van Gameren opgesteld op 19 mei 2004, is door de gemeente in de openbaar heid gebracht op donderdag 27 mei één uur voor de raadsvergadenng en diezelfde avond in de raad bediscussieerd; de conclusies op blz.38 daarvan waren voor ons in ieder geval heel dui delijk. Nog voor de discussie legde Burgemeester Sin- ke een verklaring af dat hij als consequentie aan het rapport verbond om zijn functie beschikbaar te stellen. Wij respecteren zijn besluit en wensen hem en zijn gezin alle goeds toe voor de toekomst. Uit het rapport was voorts gebleken dat de motie van wantrouwen tegen wethouder Grin- wis op 6 november 2003 -o ok nu achteraf bevestigd door SGP- terecht was aangenomen. Vervolgens kwam na discussie de motie van wantrouwen VGB tegen wethouder Bakelaar, na schorsing, in stemming. Uit het rapport en onder meer de laatste alinea van de genoemde conclusies bleek ons, dat wethouder Bakelaar ook niet zijn verant woordelijkheid destijds als wethouder was nagekomen, actieve informatieplicht of niet, en dus hebben wij de genoemde motie gesteund, omdat wanneer er destijds in deze zaak was doorgepakt en de zaak grondig was onder zocht, het toen al helder had kunnen zijn; dit is nagelaten; het was in deze voor ons een puur zakelijke afweging, ondanks dat een lid van de coalitiepartijen een andere mening was toegedaan. Hopelijk keert na deze affaire de rust weer in de raad van Goedereede, zodat er nu verschil lende beleidszaken -enkele hiervoor aangestipt- voor 'het welzijn van de burgers' ter hand wordt genomen en worden uitgevoerd, want de burgers worden het wachten op overheids- acties - ook op woonruimte voor oud en jong - terecht moe. Wij hopen dat de opvolgingsperikelen wat dat betreft, geen roet in het eten gooit, want er moet ondanks alles doorgegaan worden met hetgeen op stapel staat. Mevrouw Maja Kirchner, lid van het kabinet van de Europese Visserijcommissaris, heeft vorige week op de Dag van de Nederlandse Zeevisserij te Urk een domper gezet op dat feest door aan te geven dat de schol-TAC en andere visrechten mogelijk worden verlaagd en daarbij de vissers uitgedaagd met ideeën te komen hoe zaken verbeterd kunnen worden. Zo maareen europese mededeling, maar wel met verstrekkende gevolgen. Zoals uit vorenstaande blijkt wordt er veel, ja heel veel geregeld op Europees Nivo. De Christenunie Goedereede ziet voorts hoe men in Europees verband bezig is met het uit de Europese grondwet houden van een van de pijlers waarop Europa is gegrondvest; het chris tendom. Wij roepen daarom alle stemgerechtigde kie zers eilandelijk op om 10 juni a.s.te laten zien dat Goeree-Overflakkee niet gerekend moet worden tot het percentage van 30 of 35% wat gaat stemmen, maar dat er zeker 75 tot 80% gaat stemmen, want het is echt zaak dat U niet over U laat beslissen, maar zelf via par tijen echt meebeslist in het grote geheel. ChristenUnieGoedereede secr.Margrietweg 15, 3253 BM Ouddorp tel.0187-683116. Fractiegewijs UUD Zo ongeveer een driekwart jaar heeft de kwes tie rondom de vermogensverklaringen UPA de politiek en het bestuur in Goedereede afwisse lend in meer of mindere mate beheerst. Er is veel te doen geweest over het bekend worden van de vermogensverklaringen, de consequen ties en het komen tot een uitvoerig onderzoek in opdracht van de gemeenteraad. De uitkomst van dit onderzoek is uiteindelijk in de vorm van een rapport aangeboden (vertrouwelijk) op woensdag 19 mei aan de gemeenteraad. Het openbare debat hierover heeft plaatsgehad op donderdag 27 mei j.l. Het rapport is toen ook openbaar geworden. Al met al een trieste affai re met trieste ontknopingen. Feitelijk bracht het rapport niets nieuws aan het licht maar de zaken staan er helder en duidelijk in beschre ven al blijven er nog wel een aantal vragen open o.a. mbt tot de wijze en plaats van ondertekening en hoe dat plaats heeft kunnen vinden zonder de vereiste en gewenste contro les. Feit is dat aan beide ondertekeningen geen besluitvorming van de gemeenteraad ten grondslag ligt. De conclusies van de onderzoe ker (mr. H. van Gameren) vinden wij helder en juist. Deze conclusies spitsten zich toe op de dhe betrokken bestuurders in deze zaak. Een nipte meerderheid van de gemeenteraad had reeds op 6 november 2003 (lang voordat er sprake was van een onderzoek) de toon gezet voor de te trekken consequenties middels het wegsturen van. toen, wethouder P.T. Grinwis. Op basis van de conclusies in het rapport heeft nu burgemeester C. Sinke zelf zijn consequen ties hieraan verbonden en legt zijn functie neer. Onze fractie heeft hierover haar waarde ring uitgesproken over het feit dat dhr Sinke zelf deze consequentie heeft willen trekken. Wij vinden dit getuigen van verantwoordelijk heidsgevoel en respectvoor het aanzien van het openbaarbestuur. Het VGB heeft vooraf gaand aan het debat en tijdens het debat een beroep gedaan op wethouder T.A. Bakelaar om, t.a.v. de conclusies van de onderzoeker en op basis van zijn verantwoordelijkheid als por tefeuillehouder financiën in 2001 en ten aan zien van de verstrekkende consequenties voor de andere twee betrokken bestuurders, ook zijn consequenties te trekken. De heer Bakelaar zag hier geen aanleiding toe en werd daarin onder steund door de coalitiepartijen zodat onze motie inzake het geschade vertrouwen in de wethouder het niet haalde. Het VGB ziet dit als een gemiste kans om deze tragische zaak goed af te sluiten en niet goed voor de geloof waardigheid van het openbaarbestuur. Ook bestaat er nog veel onduidelijkheid over het risico dat de gemeente op dit moment nog loopt door de bewuste vermogensverklaring. Het college gaf in de vergadering over de jaar rekening 2003 aan dat het risico weg zou zijn maar kwam niet met overtuigende bewijzen dan wel argumenten daarvoor. Het is zaak dat hier snel duidelijkheid in komt. Het VGB is blij met de positieve en bereidwilli ge opstelling van de commissaris van de koningin door te bewerkstelligen dat er snel een waarnemend burgemeester voor onze gemeente benoemd kan worden. Dit is heel belangrijk en nodig voor een gemeente als de onze. Ook wordt z.s.m. een vacature gesteld om te komen tot een nieuwe kroonbenoeming voor een burgemeester voor Goedereede. Deze benoeming kan waarschijnlijk rond zijn zo omstreeks maart 2005. De gemeente moet ver der vooruit en de zaken liggen nu zoals ze lig gen het VGB zal zich blijven opstellen als con structieve doch zeer kritische fractie, dit bent u tenslotte van ons gewend, VGB fractie P. Feller, tel. 493290 M.K. van den Heuvel, tel. 492452 info@vgb-goedereede.nl Na een beladen week willen wij nog een keer in het kort reageren op de zeer vakkundige rapporta ge naar aanleiding van het onderzoek van de vermogensverklarin gen. De inhoud hier/an is inmiddels een open baar stuk geworden waarvan een ieder die hier in geïnteresseerd is kennis van heeft kunnen nemen. Na het verschijnen van het rapport heeft onze fractie met respect kennis genomen van het besluit van de burgemeester om zijn functie ter beschikking te stellen. De aanleiding van dit besluit staat in het rap port maar er is toch een grote mate van bestuuriijke moed voor nodig om zo'n stap te nemen. Zelf geeft de burgemeester in zijn verklanng aan dat, wij citeren, "de democratie bestaat er immers ook uit dat niet altijd met 'sorry' wordt volstaan of dat het boetekleed tot dekmantel zou worden, maar dat verantwoordelijkheden ook worden genomen, waargemaakt en dat er desnoods gevolgen aan worden verbonden". Deze gedachtegang siert een politicus op het moment dat deze erachter komt dat er zaken gelopen zijn zoals ze niet hadden moeten lopen. Menselijk hebben dit soort besluiten een grote impact echter door het nemen van de enige juiste beslissing kan dit leiden tot het door ons reeds eerder genoemde respect. Wij wensen in ieder geval de familie Sinke veel sterkte toe in de komende tijd. De op 6 november door de gemeenteraad in meerderheid getrokken conclusie wordt door de onderzoeker "tot de zijne genomen". Hier mede onderschrijft de onderzoeker dat de toen genomen maatregelen tegen de ex. Wethouder de juiste waren op grond van de geschonden informatieplicht. De fractie van de SGP heeft op 6 november zich amper gemengd in de discussie daar er op dat moment geen politiek inzicht was met betrekking tot de dualisering en de daaruit vol gende verplichte actieve informatievoorziening. Daarnaast speelt ook nog de bestuurlijke ver antwoordelijkheid met betrekking tot de gemeentelijke financiën. Achteraf concludeert deze fractie dat de ex wethouder het toch niet had gehouden na het bekend worden van het rapport. Het niet tijdig constateren dat er politieke fouten zijn gemaakt geeft ook aan hoe men omgaat met zijn politieke verantwoordelijkheid. Door zich toen niet te melden met een dualistische mening geeft toch de politieke zwakte van een grote plaatselijke partij weer. Jammer dit te moeten constateren. De wethouder Bakelaar heeft, vanuit zijn finan ciële verantwoordelijkheid destijds 'alarm' geslagen richting één persoon nl. de burge meester. Het heeft er iets van weg dat de wet houder 'de Klokkenluider' was maar dan met een klok zonder klepel. Niemand heeft het toen gehoord behalve diegene de verantwoor delijk was voor het foutief zetten van de hand tekening. De fractie van de P.v.d.A(chteraf) heeft in haar verklaring gesteld dat het vele malen achteraf beter was geweest dat er zaken anders gelopen waren. De onderzoeker heeft aangegeven dat het door hem gebruikte toetsingskader van de actieve informatieplicht niet toegepast kon worden omdat deze eenvoudigweg op dat moment niet bestond. Naar onze mening getuigt het niet van politie ke kracht door zich achter deze constatering te verschuilen daar er ook zoiets bestaat als een politieke verantwoording voor de gemeentelijke financiën. Het is simpelweg te naief te stellen dat er voldoende maatregelen getroffen zijn op het moment dat de burgemeester hiervan op de hoogte gesteld was. De onderzoeker spreekt niet voor niets uit dat het beter ware dat het college en de gemeenteraad hiervan op de hoogte gesteld had moeten worden. Dit is een verantwoordelijkheid die de wethouder zich mag aanrekenen. In ons betoog tijdens de raadsvergadering hebben wij dan ook aangege ven dat de nai'viteit als een rode draad door het rapport heen loopt. Op het moment van constateren adequaat handelend optreden zou tot een ander politiek klimaat hebben kunnen leiden waarbij veel frustraties en drama's voorkomen hadden kun nen worden. Hierop is door onze fractie de wethouder aan gesproken en is hem het advies meegegeven om evenals de burgemeester bestuurlijke moed te tonen en op te stappen. In het rapport wordt melding gemaakt dat de raad niets heeft opgemerkt aan de hand van de jaarcijfers. Dat klopt. Het moet echter wel gesteld worden dat in het licht van het op afstand zetten van de gemeen te binnen de bestuurlijke activiteiten van de visafslag primair de uitvoerende controle via het college lag waarbij opgemerkt kan worden dat dit ook vertegenwoordigd was binnen de raad van commissarissen. Het betreffende jaar is via de directie alleen maar de loftrompet geblazen en werd er zelfs dividend aan de gemeente uitgekeerd. Daar naast wordt de vinger richting raad gewezen maar moet wel formeel gesteld worden dat destijds de wethouder deel uitmaakte van de raad waardoor er dus formeel wel kennis was binnen de raad en dit ook bekend was bij de raad in zeer beperkte zin alleen de wethouder. Zelfs is niet gebleken dat de rest van het colle ge op de hoogte was van datgene wat de gemeente boven het hoofd hing. Over collegiaal bestuur gesproken. Zoals altijd zullen wij trachten de zaken zo kri tisch mogelijk te blijven volgen waarbij wij na deze gehele affaire met name zullen kijken naar het financieel economische aspect binnen het te voeren beleid. Als beschadigd portefeuillehouder zal het niet meevallen om het vertrouwen van een deel van de raad terug te winnen alhoewel wij de komende zaken zullen trachten zo objectief mogelijk te beoordelen. De fractie van de WD H.VAN DER MEER. E.P. MASTENBROEK-V.D. SLUIS. Om de verkiezingsbe lofte; 'tot uw dienst', nadere invulling te geven heeft de SGP te Goedereede een ombudsteam ingesteld, waar u terecht kunt voor klachten of vragen over overheids- en andere instellingen. Het ombudsteam wil zich beperken tot klach ten van individueel belang of maatschappelijk buurtbelang. Er zullen geen juridische procedu res worden gevoerd. Uiteraard worden de klachten strikt vertrouwelijk behandeld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van dit team; K. Soeteman, Altena 5, 0187-492631 of mailen naar ombudsteam@sgp-goedereede.nl Op donderdag 27 mei j.l. heeft burgemeester C. Sinke in de raadsvergadering, naar aanlei ding van het onderzoeksrapport vermogens verklaring, zijn functie ter beschikking gesteld. In dit onderzoek, wat de handelswijze van de burgemeester beschrijft, gaat het over een document wat de burgemeester getekend zou hebben, maar waar geen geldig raadsbesluit aan ten grondslag ligt. Het debat hierover trok ook de aandacht van de landelijke pers. Inmiddels is hierover veel geschreven door zowel de regionale- als de landelijke pers. In diverse dagbladen werden woorden gebruikt als; boekhoudschandaal en financieel schan daal. Wat de SGP-fractie betreft kunnen wij de inhoud van die woorden niet onderschrij ven en hebben behoefte om de feiten en onze conclusies nogmaals de revue te laten passe ren. In de raadsvergadering van augustus 2003, werd de raad op de hoogte gebracht van het bestaan van een vermogensverklanng ten behoeve van het visafslagbedrijf UFA. De gemeente verklaart in dat document garant te staan voor het vermogen van de UFA voor 12,5 miljoen gulden! Omdat burgemeester Sinke zich niet kan herinneren ooit een derge lijk document te hebben getekend, wordt deze verklaring door de gemeente betwist. Verder wordt door de raad aangegeven om het probleem met de bank in de minne op te lossen. Er wordt echter een juridisch onder zoek gestart. Op 6 november wordt er door de raad van Goedereede gedebatteerd over de geschonden informatieplicht wat leidde tot de in meerderheid aangenomen motie van wan trouwen tegen wethouder P.T. Grinwis. De SGP kon daar niet mee instemmen, wij von den dat toen te ver gaan, we hadden onvol doende informatie en wilden mogelijk niet onnodig collega's beschadigen. Wij hebben toen ons vertrouwen uitgesproken in zowel wethouder Grinwis als in de burgemeester 'tot het tegendeel zou blijken'. Wel hebben we aangegeven dat naar de totstandkoming een gedegen onderzoek moet plaatsvinden. In de raadsvergadering van 11 december wordt dan ook besloten tot een onderzoek, waarin de nieuwe collegepartijen benadrukken dat dit een onafhankelijk onderzoek moet zijn. De opdracht wordt op 13 februari 2004 verleend aan mr. H.A. van Gameren, rechter binnen de Arrondissementsrechtbank te Breda. Kort de conclusies die de SGP-fractie in de raadsvergadering van 27 mei kenbaar maakte; Het onderzoek is gedegen geweest. De rappor tage is duidelijk. De uitkomst is ons niet mee gevallen, eerlijk gezegd; we zijn ervan geschrokken. Vast is komen te staan dat zowel de eerste ver mogens verklanng als de 2e door de burge meester is ondertekend. En daarmee dus rechtsgeldig zijn, terwijl er geen geldig besluit aan ten grondslag ligt; de informatieplicht is door de verantwoordelijke portefeuillehouders in aanzienlijke mate is geschonden; Opvallend is dat m.n. de burgemeester, hetzij als presi dent-commissaris van de UFA of als burge meester zich heel veel niet meer weet te herin neren.. We hebben moeten constateren dat de actieve informatieplicht die vanaf 7 maart 2002 veran kerd ligt in de nieuwe Gemeentewet, is geschonden. De SGP-fractie kon niet anders dan tot de conclusie komen dat 'het tegendeel is gebleken'. De uitkomst van dit onderzoek had duidelijk politieke consequenties. Naast de gevolgen voor onze gemeente heeft het helaas ook gro te gevolgen voor collega bestuurders. Concreet betekent dat, dat de SGP-fractie de gevolgde handelswijze van de betrokken bestuurders, moet afkeuren. Bestuurders, die ook veel goe de dingen voor onze gemeente hebben gedaan en waar we vele jaren mee hebben samengewerkt. En dat doet pijn in ons hart. Burgemeester C. Sinke heeft hierin een moedig besluit genomen en de eer aan zichzelf gehou den. Wij respecteren dat. Zijn handelwijze rondom de vermogensverklaring kunnen wij uiteraard niet goedkeuren. Wel veriiezen wij in hem een zeer deskundig bestuurder. Met name voor de visserijsector in de gemeente Goedereede, maar ook voor de gehele Noord zeevisserij heeft hij veel betekend. Hij is een uitstekend ambassadeur geweest. In dat opzicht danken wij hem voor al het goede wat hij voor de géiïïeente Goedereede heeft gedaan. Nu we de uitkomst van het onderzoek weten, moeten we constateren dat de motie van wan trouwen op 6 november vorig jaar, waar het ging om de actieve informatieplicht, terecht is gebleken. Daarover willen we duidelijk zijn. De heer Grinwis is daarop afgetreden. Over de rol van de heer Bakelaar als toenmalig wethouder van Financien heeft de SGP-fractie het volgende gezegd; dhr. Bakelaar is na'fef geweest, hij heeft zich door de burgemeester met een kluitje in het riet laten sturen. Dit had beter gekund. Aan de andere kant moet ook gezegd worden dat hij de enige is geweest die destijds het bestaan van de vermogensverkla ring meldde (bij de burgemeester).Verder is dit door niemand opgemerkt, ook door de gemeenteraadsleden niet (vooropgesteld of wij al wisten welke risico's ervoor de gemeente aan vast zaten). Daarom oordeelt de SGP frac tie mild over de rol van de heer Bakelaar. Wij twijfelen niet aan de integriteit van dhr. Bake laar. Daar geeft trouwens ook het onderzoek geen enkele aanleiding toe. Een motie tegen de heer Bakelaar is dan ook niet gesteund. Duidelijk willen we nog wel eens stellen dat door de bank geen beroep is gedaan op de ver mogensverklaring; het aanvullen van het ver mogen tot 12,5 miljoen gulden. Wat dat betreft heeft het de gemeente geen cent gekost. Onderhandelingen met de bank en UFA hebben inmiddels geleid tot het wegne men van de financiële risico's voor de gemeen te De hele kwestie houdt ons al bijna een jaar bezig. Belangrijke zaken blijven liggen of wor den ernstig vertraagd in de organisatie en op de besluitvorming werkt het verlammend. Daarnaast heeft het veel schade berokkend aan de bestuuriijke integriteit van de gemeente Goedereede. We spreken de wens uit dat we na de uitkomst van dit onderzoek weer met een schone lei ver der kunnen met het besturen van de gemeente, op de wijze wat in het ambtsgebed tot uitdruk king wordt gebracht; 'in het waarachtig belang van de gemeente Goedereede', Wilt u meer weten over onze standpunten meldt u zich dan snel aan voor onze digitale nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief staat diverse informatie over het reilen en zeilen in de gemeentepolitiek. Wilt u ook regelmatig op de hoogte worden gehouden, dan kunt u zich nu gratis abonneren via; www.sgp- goedereede.nl/nieuwsbrief. Namens de Fractie v.d. SGP: B.L. Noorthoek (fractievoorzitter) J. Klepper H. Tanis T. Human P.C. Grinwis Website: www.sgp-goedereede.nl e-mail: fractie@sgp-goedereede.nl Hallo sportieve luitjes van Goeree hebben we al zin in de fietsdag van de Rabobank? ■We krijgen 0.12 eurocent per gereden kilo meter per persoon en aangezien dat we nu al een kas tekort hebben, doen wij een verzoek om je aan te melden voor deze leuke sportie ve dag. Ook ouders van de jeugd zijn uitge nodigd om voor de jeugdclub Spirit te fiet sen. Je kunt je aanmelden of voor een for mulier bellen naar nummer 684292. 'Wij vertrekken om 10.00 uur vanaf de Ark op zaterdag 12 juni. Tot op de fiets. Het Spiritteam DIRKSLAND - Op dinsdag 8 juni hoopt de Christenvrouw Dirksland op reis te gaan. De eerste stop zal zijn in Bavel, waar een 'pad- destoelenbos' is en waar een video en excur sie op het programma staan. De warme maaltijd staat gereed in Ulvenhout, 's mid dags wordt een klompenmakerij in Dassen bezocht. Het vertrek is 's morgen om 8 uur vanaf verenigingsgebouw 'de Schakel'. De Stichting De Ondergrondse Kerk (SDOK) voert momenteel de hulpactie 'Overlevingspakketten voor Soedan". In Soedan heerst een enorme hongersnood! In het zuiden van Soedan (het grootste en armste land van Afrika), dat zwaar te lijden heeft onder het moslim-regime, wonen ook de meeste christenen. Kruisigingen, ophangingen en verdrinkin gen zijn enkele voorbeelden van'de christen vervolging daar. Om deze christenen en vele anderen een dui delijke steun te bieden, worden overlevings pakketten samengesteld met de volgende inhoud: graan, een plastic emmer van 40 hter, een emmer van 20 liter, waterreinings- tabletten, een kookpan, een schop om het land te bewerken, een bijl voor het kappen van hout en het slaan van puften, een mug- gennet voor in het regenseizoen, 4 borden, 4 bekers en 4 lepels, een metalen opscheple- pel, een deken, zeep, lucifers, en een Bijbel in het Soedanees. Per vliegtuig worden 1000 pakketten tege lijk vanuit Kenia het zuiden van Soedan ingebracht en via de plaatselijk kerken en autoriteiten verdeeld. Eén pakket is 35, euro (incl. transportkosten). Wie helpt ons helpen om deze mensen en kinderen in nood te helpen? Met uw hulp kan deze hulp gegeven worden. Giften kunnen overgemaakt worden op Rabobanknummer 38.52.87.445 t.n.v. St. Ondergrondse Kerk te Gorinchem o.v.v. 'Overlevingspakketten Soedan'. 'Voor meer informatie kunt u bellen naar het SDOK- kantoor: tel.: 0183 - 561186 (dhr. Kruithof). Ze horen zo in het straatbeeld in de zomermaanden, dat ze inmiddels zelfs op ansichtkaarten staan afgebeeld. De Ouddorpse Parking Watchers vier den tweede Pinksterdag hun tienjarig jubileum en de gemeente liet haar waardering blijken met een grote taart die zij had laten aanrukken. Van de Ouddorpse VVV en een plaatselij ke rijwielhandelaar kregen zij een nieuw uniform. In 1994 besloten de politie Rotterdam-Rijn mond en de gemeenten Goedereede en Mid- delhamis gezamenlijk de auto-inbraken en parkeeroverlast in het zomerseizoen aan te pakken. 'Vanuit deze aanpak ontstonden de Parking Watchers, jongeren tussen de 17 en 21 jaar die onder toezicht en begeleiding van de politie toezicht houden op parkeerplaat sen. Opvallend aanwezig zijn, toezicht hou den op het parkeren en toeristen wijzen op openstaande raampjes en zichtbaar achterge laten kostbare spullen blijken vanaf het begin het juiste recept om de doelstellingen, het terugdringen van auto-inbraken en par keeroverlast te halen. De laatste jaren zijn de taken van de Parking Watchers uitgebreid. Bezoekers aan de stranden krijgen adviezen over de spelregels op de stranden waardoor er bij de politie ook minder klachten binnen komen over overlast op het strand. Tevens zijn zij goed op de hoogte van de evenementen "binnen de gemeente en kunnen ze toeristen daar heen verwijzen. Ook treden zij de laatste twee jaar op als verkeersregelaars bij evenementen en bij de afsluiting van parkeerplaatsen en toe gangswegen. Als ogen en oren van de politie treffen zij ook nog wel eens voertuigen aan die gesignaleerd staan of die betrokken zijn geweest bij een VPO. Terecht zijn politie en gemeenten blij met het werk van de Parking Watchers. Niet alleen de criminaliteitscijfers maar ook de uitkomsten van enquêtes onder de bewoners en toeristen geven aan dat de veiligheidsge voelens toenemen. Daarnaast investeert de politie ook in de toekomst. In de loop der jaren zijn zeven voormalige Parking Watchers bij de politie gaan werken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 12