Gemeente
Goedereede
"^Christenunie
Fietsen met Spirit
SDOK voert hulpactie voor
Christenen in Soedan
EIIAHDEtl-niEUWS
De tweewekelijkse rubriek
waarin beurtelings de eilandelijke gemeenten
'fractiegewijs' hun mening geven.
eï^QbcKf)
c^^
Reisje Christenvrouw
TIen jaar Ouddorpse
Parking Watcliers
Trouwen in Ouddorps Raad-
en Polderhuis
Jaarrekening
Vermogensverklaring UFA
Europese Verkiezingen 10 juni
Verenigd Qemeenfce Belang
Onderzoeksrapport Qoedereede
De toekomst
Conclusies
Rapport
van Qameren
Burgemeester
Ex. Wethouder Qrinwis.
Wethouder Bakelaar
De raad
Hoe nu verder?
Ombudsteam
Onderzoeksrapport
vermogensverklaring UFM
SQP-Nieuwsbrief
PAGINA 12
VRUDAG 4 JUNI 2004
De raad heeft op 26 mei jl besloten dat dit
mogelijk is. zodat in dit museum getrouwd kan
gaan worden.
Nadat bij de begrotingsbehandeling 2004 reeds
was aangegeven dat er nog een onvoorzien
overschot was van circa 28.000,- euro. bleek
dat het rekeningresultaat over 2003 inclusief
deze post ruim 160.000,- euro bedroeg.
Zowaar een flinke meevaller en een flink ver
schil met het jaar er voor, gezien het feit dat
over 2002 het resultaat de 1.000,- euro net
niet haalde.
Wij wensten reeds eerder van dit onvoorziene
overschot een bestemmingsresen/e voor de
kosten van de begraafplaatsen, met name voor
sterke verbetering van paden en een adequate
afvoer van gronden afkomstig van delving. Als
ChhstenUnie staan wij voor het op gepaste
wijze omgaan met alles wat te maken heeft
met de laatste rustplaats van onze dierbaren en
hopen dat ook in de uitvoering van de verschil
lende zaken die daar betrekking op hebben,
eindelijk goede voortgang komt, zoals eerder in
meerderheid uitgesproken.
Daarnaast hebben wij al meermalen aange
drongen op vermindering van kosten OZB-
heffing door samengaan van de taxatie- en
incassokosten met Waterschap en andere
gemeenten (SVHW) en dan ook daarvoor een
Egalisatiefonds OZB in te stellen, teneinde
schokken in de heffing te voorkomen; zou men
nu eindelijk eens daartoe besluiten dan zou
nog eens ruim 25.000,- euro als extra resultaat
worden behaald.
Ook het eigen vermogen is -met 1,7 miljoen
euro- flink toegenomen mede door een over
boeking van 139.000,- euro milieureserve en
een groot saldo van afgesloten nieuwbouw
plannen.
Het onderzoeksrapport Goedereede betreffende
de vermogensverklaring UFA van onderzoeks
rechter mr.H.A.van Gameren opgesteld op 19
mei 2004, is door de gemeente in de openbaar
heid gebracht op donderdag 27 mei één uur
voor de raadsvergadenng en diezelfde avond in
de raad bediscussieerd; de conclusies op blz.38
daarvan waren voor ons in ieder geval heel dui
delijk.
Nog voor de discussie legde Burgemeester Sin-
ke een verklaring af dat hij als consequentie
aan het rapport verbond om zijn functie
beschikbaar te stellen. Wij respecteren zijn
besluit en wensen hem en zijn gezin alle goeds
toe voor de toekomst.
Uit het rapport was voorts gebleken dat de
motie van wantrouwen tegen wethouder Grin-
wis op 6 november 2003 -o ok nu achteraf
bevestigd door SGP- terecht was aangenomen.
Vervolgens kwam na discussie de motie van
wantrouwen VGB tegen wethouder Bakelaar,
na schorsing, in stemming.
Uit het rapport en onder meer de laatste
alinea van de genoemde conclusies bleek ons,
dat wethouder Bakelaar ook niet zijn verant
woordelijkheid destijds als wethouder was
nagekomen, actieve informatieplicht of niet, en
dus hebben wij de genoemde motie gesteund,
omdat wanneer er destijds in deze zaak was
doorgepakt en de zaak grondig was onder
zocht, het toen al helder had kunnen zijn; dit
is nagelaten; het was in deze voor ons een
puur zakelijke afweging, ondanks dat een lid
van de coalitiepartijen een andere mening was
toegedaan.
Hopelijk keert na deze affaire de rust weer in
de raad van Goedereede, zodat er nu verschil
lende beleidszaken -enkele hiervoor aangestipt-
voor 'het welzijn van de burgers' ter hand
wordt genomen en worden uitgevoerd, want
de burgers worden het wachten op overheids-
acties - ook op woonruimte voor oud en jong -
terecht moe.
Wij hopen dat de opvolgingsperikelen wat dat
betreft, geen roet in het eten gooit, want er
moet ondanks alles doorgegaan worden met
hetgeen op stapel staat.
Mevrouw Maja Kirchner, lid van het kabinet
van de Europese Visserijcommissaris, heeft
vorige week op de Dag van de Nederlandse
Zeevisserij te Urk een domper gezet op dat
feest door aan te geven dat de schol-TAC en
andere visrechten mogelijk worden verlaagd en
daarbij de vissers uitgedaagd met ideeën te
komen hoe zaken verbeterd kunnen worden.
Zo maareen europese mededeling, maar wel
met verstrekkende gevolgen.
Zoals uit vorenstaande blijkt wordt er veel, ja
heel veel geregeld op Europees Nivo.
De Christenunie Goedereede ziet voorts hoe
men in Europees verband bezig is met het uit
de Europese grondwet houden van een van de
pijlers waarop Europa is gegrondvest; het chris
tendom.
Wij roepen daarom alle stemgerechtigde kie
zers eilandelijk op om 10 juni a.s.te laten zien
dat Goeree-Overflakkee niet gerekend moet
worden tot het percentage van 30 of 35% wat
gaat stemmen, maar dat er zeker 75 tot
80% gaat stemmen, want het is echt zaak dat
U niet over U laat beslissen, maar zelf via par
tijen echt meebeslist in het grote geheel.
ChristenUnieGoedereede
secr.Margrietweg 15,
3253 BM Ouddorp tel.0187-683116.
Fractiegewijs
UUD
Zo ongeveer een driekwart jaar heeft de kwes
tie rondom de vermogensverklaringen UPA de
politiek en het bestuur in Goedereede afwisse
lend in meer of mindere mate beheerst. Er is
veel te doen geweest over het bekend worden
van de vermogensverklaringen, de consequen
ties en het komen tot een uitvoerig onderzoek
in opdracht van de gemeenteraad. De uitkomst
van dit onderzoek is uiteindelijk in de vorm
van een rapport aangeboden (vertrouwelijk) op
woensdag 19 mei aan de gemeenteraad. Het
openbare debat hierover heeft plaatsgehad op
donderdag 27 mei j.l. Het rapport is toen ook
openbaar geworden. Al met al een trieste affai
re met trieste ontknopingen. Feitelijk bracht het
rapport niets nieuws aan het licht maar de
zaken staan er helder en duidelijk in beschre
ven al blijven er nog wel een aantal vragen
open o.a. mbt tot de wijze en plaats van
ondertekening en hoe dat plaats heeft kunnen
vinden zonder de vereiste en gewenste contro
les. Feit is dat aan beide ondertekeningen geen
besluitvorming van de gemeenteraad ten
grondslag ligt. De conclusies van de onderzoe
ker (mr. H. van Gameren) vinden wij helder en
juist. Deze conclusies spitsten zich toe op de
dhe betrokken bestuurders in deze zaak. Een
nipte meerderheid van de gemeenteraad had
reeds op 6 november 2003 (lang voordat er
sprake was van een onderzoek) de toon gezet
voor de te trekken consequenties middels het
wegsturen van. toen, wethouder P.T. Grinwis.
Op basis van de conclusies in het rapport heeft
nu burgemeester C. Sinke zelf zijn consequen
ties hieraan verbonden en legt zijn functie
neer. Onze fractie heeft hierover haar waarde
ring uitgesproken over het feit dat dhr Sinke
zelf deze consequentie heeft willen trekken.
Wij vinden dit getuigen van verantwoordelijk
heidsgevoel en respectvoor het aanzien van
het openbaarbestuur. Het VGB heeft vooraf
gaand aan het debat en tijdens het debat een
beroep gedaan op wethouder T.A. Bakelaar
om, t.a.v. de conclusies van de onderzoeker en
op basis van zijn verantwoordelijkheid als por
tefeuillehouder financiën in 2001 en ten aan
zien van de verstrekkende consequenties voor
de andere twee betrokken bestuurders, ook zijn
consequenties te trekken. De heer Bakelaar zag
hier geen aanleiding toe en werd daarin onder
steund door de coalitiepartijen zodat onze
motie inzake het geschade vertrouwen in de
wethouder het niet haalde. Het VGB ziet dit
als een gemiste kans om deze tragische zaak
goed af te sluiten en niet goed voor de geloof
waardigheid van het openbaarbestuur. Ook
bestaat er nog veel onduidelijkheid over het
risico dat de gemeente op dit moment nog
loopt door de bewuste vermogensverklaring.
Het college gaf in de vergadering over de jaar
rekening 2003 aan dat het risico weg zou zijn
maar kwam niet met overtuigende bewijzen
dan wel argumenten daarvoor. Het is zaak dat
hier snel duidelijkheid in komt.
Het VGB is blij met de positieve en bereidwilli
ge opstelling van de commissaris van de
koningin door te bewerkstelligen dat er snel
een waarnemend burgemeester voor onze
gemeente benoemd kan worden. Dit is heel
belangrijk en nodig voor een gemeente als de
onze. Ook wordt z.s.m. een vacature gesteld
om te komen tot een nieuwe kroonbenoeming
voor een burgemeester voor Goedereede. Deze
benoeming kan waarschijnlijk rond zijn zo
omstreeks maart 2005. De gemeente moet ver
der vooruit en de zaken liggen nu zoals ze lig
gen het VGB zal zich blijven opstellen als con
structieve doch zeer kritische fractie, dit bent u
tenslotte van ons gewend,
VGB fractie
P. Feller, tel. 493290
M.K. van den Heuvel, tel. 492452
info@vgb-goedereede.nl
Na een beladen
week willen wij nog
een keer in het kort
reageren op de zeer
vakkundige rapporta
ge naar aanleiding
van het onderzoek van de vermogensverklarin
gen. De inhoud hier/an is inmiddels een open
baar stuk geworden waarvan een ieder die hier
in geïnteresseerd is kennis van heeft kunnen
nemen.
Na het verschijnen van het rapport heeft onze
fractie met respect kennis genomen van het
besluit van de burgemeester om zijn functie ter
beschikking te stellen.
De aanleiding van dit besluit staat in het rap
port maar er is toch een grote mate van
bestuuriijke moed voor nodig om zo'n stap te
nemen.
Zelf geeft de burgemeester in zijn verklanng
aan dat, wij citeren, "de democratie bestaat er
immers ook uit dat niet altijd met 'sorry' wordt
volstaan of dat het boetekleed tot dekmantel
zou worden, maar dat verantwoordelijkheden
ook worden genomen, waargemaakt en dat er
desnoods gevolgen aan worden verbonden".
Deze gedachtegang siert een politicus op het
moment dat deze erachter komt dat er zaken
gelopen zijn zoals ze niet hadden moeten
lopen. Menselijk hebben dit soort besluiten
een grote impact echter door het nemen van
de enige juiste beslissing kan dit leiden tot het
door ons reeds eerder genoemde respect.
Wij wensen in ieder geval de familie Sinke veel
sterkte toe in de komende tijd.
De op 6 november door de gemeenteraad in
meerderheid getrokken conclusie wordt door
de onderzoeker "tot de zijne genomen". Hier
mede onderschrijft de onderzoeker dat de toen
genomen maatregelen tegen de ex. Wethouder
de juiste waren op grond van de geschonden
informatieplicht.
De fractie van de SGP heeft op 6 november
zich amper gemengd in de discussie daar er op
dat moment geen politiek inzicht was met
betrekking tot de dualisering en de daaruit vol
gende verplichte actieve informatievoorziening.
Daarnaast speelt ook nog de bestuurlijke ver
antwoordelijkheid met betrekking tot de
gemeentelijke financiën.
Achteraf concludeert deze fractie dat de ex
wethouder het toch niet had gehouden na het
bekend worden van het rapport. Het niet tijdig
constateren dat er politieke fouten zijn
gemaakt geeft ook aan hoe men omgaat met
zijn politieke verantwoordelijkheid. Door zich
toen niet te melden met een dualistische
mening geeft toch de politieke zwakte van een
grote plaatselijke partij weer.
Jammer dit te moeten constateren.
De wethouder Bakelaar heeft, vanuit zijn finan
ciële verantwoordelijkheid destijds 'alarm'
geslagen richting één persoon nl. de burge
meester. Het heeft er iets van weg dat de wet
houder 'de Klokkenluider' was maar dan met
een klok zonder klepel. Niemand heeft het
toen gehoord behalve diegene de verantwoor
delijk was voor het foutief zetten van de hand
tekening.
De fractie van de P.v.d.A(chteraf) heeft in haar
verklaring gesteld dat het vele malen achteraf
beter was geweest dat er zaken anders gelopen
waren. De onderzoeker heeft aangegeven dat
het door hem gebruikte toetsingskader van de
actieve informatieplicht niet toegepast kon
worden omdat deze eenvoudigweg op dat
moment niet bestond.
Naar onze mening getuigt het niet van politie
ke kracht door zich achter deze constatering te
verschuilen daar er ook zoiets bestaat als een
politieke verantwoording voor de gemeentelijke
financiën. Het is simpelweg te naief te stellen
dat er voldoende maatregelen getroffen zijn op
het moment dat de burgemeester hiervan op
de hoogte gesteld was. De onderzoeker spreekt
niet voor niets uit dat het beter ware dat het
college en de gemeenteraad hiervan op de
hoogte gesteld had moeten worden. Dit is een
verantwoordelijkheid die de wethouder zich
mag aanrekenen. In ons betoog tijdens de
raadsvergadering hebben wij dan ook aangege
ven dat de nai'viteit als een rode draad door het
rapport heen loopt.
Op het moment van constateren adequaat
handelend optreden zou tot een ander politiek
klimaat hebben kunnen leiden waarbij veel
frustraties en drama's voorkomen hadden kun
nen worden.
Hierop is door onze fractie de wethouder aan
gesproken en is hem het advies meegegeven
om evenals de burgemeester bestuurlijke moed
te tonen en op te stappen.
In het rapport wordt melding gemaakt dat de
raad niets heeft opgemerkt aan de hand van de
jaarcijfers. Dat klopt.
Het moet echter wel gesteld worden dat in het
licht van het op afstand zetten van de gemeen
te binnen de bestuurlijke activiteiten van de
visafslag primair de uitvoerende controle via
het college lag waarbij opgemerkt kan worden
dat dit ook vertegenwoordigd was binnen de
raad van commissarissen.
Het betreffende jaar is via de directie alleen
maar de loftrompet geblazen en werd er zelfs
dividend aan de gemeente uitgekeerd. Daar
naast wordt de vinger richting raad gewezen
maar moet wel formeel gesteld worden dat
destijds de wethouder deel uitmaakte van de
raad waardoor er dus formeel wel kennis was
binnen de raad en dit ook bekend was bij de
raad in zeer beperkte zin alleen de wethouder.
Zelfs is niet gebleken dat de rest van het colle
ge op de hoogte was van datgene wat de
gemeente boven het hoofd hing.
Over collegiaal bestuur gesproken.
Zoals altijd zullen wij trachten de zaken zo kri
tisch mogelijk te blijven volgen waarbij wij na
deze gehele affaire met name zullen kijken naar
het financieel economische aspect binnen het
te voeren beleid.
Als beschadigd portefeuillehouder zal het niet
meevallen om het vertrouwen van een deel van
de raad terug te winnen alhoewel wij de
komende zaken zullen trachten zo objectief
mogelijk te beoordelen.
De fractie van de WD
H.VAN DER MEER.
E.P. MASTENBROEK-V.D. SLUIS.
Om de verkiezingsbe
lofte; 'tot uw dienst', nadere invulling te geven
heeft de SGP te Goedereede een ombudsteam
ingesteld, waar u terecht kunt voor klachten of
vragen over overheids- en andere instellingen.
Het ombudsteam wil zich beperken tot klach
ten van individueel belang of maatschappelijk
buurtbelang. Er zullen geen juridische procedu
res worden gevoerd. Uiteraard worden de
klachten strikt vertrouwelijk behandeld. Voor
meer informatie kunt u contact opnemen met
het secretariaat van dit team; K. Soeteman,
Altena 5, 0187-492631 of mailen naar
ombudsteam@sgp-goedereede.nl
Op donderdag 27 mei j.l. heeft burgemeester
C. Sinke in de raadsvergadering, naar aanlei
ding van het onderzoeksrapport vermogens
verklaring, zijn functie ter beschikking gesteld.
In dit onderzoek, wat de handelswijze van de
burgemeester beschrijft, gaat het over een
document wat de burgemeester getekend zou
hebben, maar waar geen geldig raadsbesluit
aan ten grondslag ligt. Het debat hierover trok
ook de aandacht van de landelijke pers.
Inmiddels is hierover veel geschreven door
zowel de regionale- als de landelijke pers. In
diverse dagbladen werden woorden gebruikt
als; boekhoudschandaal en financieel schan
daal. Wat de SGP-fractie betreft kunnen wij
de inhoud van die woorden niet onderschrij
ven en hebben behoefte om de feiten en onze
conclusies nogmaals de revue te laten passe
ren.
In de raadsvergadering van augustus 2003,
werd de raad op de hoogte gebracht van het
bestaan van een vermogensverklanng ten
behoeve van het visafslagbedrijf UFA. De
gemeente verklaart in dat document garant te
staan voor het vermogen van de UFA voor
12,5 miljoen gulden! Omdat burgemeester
Sinke zich niet kan herinneren ooit een derge
lijk document te hebben getekend, wordt
deze verklaring door de gemeente betwist.
Verder wordt door de raad aangegeven om
het probleem met de bank in de minne op te
lossen. Er wordt echter een juridisch onder
zoek gestart. Op 6 november wordt er door
de raad van Goedereede gedebatteerd over de
geschonden informatieplicht wat leidde tot de
in meerderheid aangenomen motie van wan
trouwen tegen wethouder P.T. Grinwis. De
SGP kon daar niet mee instemmen, wij von
den dat toen te ver gaan, we hadden onvol
doende informatie en wilden mogelijk niet
onnodig collega's beschadigen. Wij hebben
toen ons vertrouwen uitgesproken in zowel
wethouder Grinwis als in de burgemeester 'tot
het tegendeel zou blijken'. Wel hebben we
aangegeven dat naar de totstandkoming een
gedegen onderzoek moet plaatsvinden. In de
raadsvergadering van 11 december wordt dan
ook besloten tot een onderzoek, waarin de
nieuwe collegepartijen benadrukken dat dit
een onafhankelijk onderzoek moet zijn. De
opdracht wordt op 13 februari 2004 verleend
aan mr. H.A. van Gameren, rechter binnen de
Arrondissementsrechtbank te Breda.
Kort de conclusies die de SGP-fractie in de
raadsvergadering van 27 mei kenbaar maakte;
Het onderzoek is gedegen geweest. De rappor
tage is duidelijk. De uitkomst is ons niet mee
gevallen, eerlijk gezegd; we zijn ervan
geschrokken.
Vast is komen te staan dat zowel de eerste ver
mogens verklanng als de 2e door de burge
meester is ondertekend. En daarmee dus
rechtsgeldig zijn, terwijl er geen geldig besluit
aan ten grondslag ligt; de informatieplicht is
door de verantwoordelijke portefeuillehouders
in aanzienlijke mate is geschonden; Opvallend
is dat m.n. de burgemeester, hetzij als presi
dent-commissaris van de UFA of als burge
meester zich heel veel niet meer weet te herin
neren..
We hebben moeten constateren dat de actieve
informatieplicht die vanaf 7 maart 2002 veran
kerd ligt in de nieuwe Gemeentewet, is
geschonden. De SGP-fractie kon niet anders
dan tot de conclusie komen dat 'het tegendeel
is gebleken'.
De uitkomst van dit onderzoek had duidelijk
politieke consequenties. Naast de gevolgen
voor onze gemeente heeft het helaas ook gro
te gevolgen voor collega bestuurders. Concreet
betekent dat, dat de SGP-fractie de gevolgde
handelswijze van de betrokken bestuurders,
moet afkeuren. Bestuurders, die ook veel goe
de dingen voor onze gemeente hebben
gedaan en waar we vele jaren mee hebben
samengewerkt. En dat doet pijn in ons hart.
Burgemeester C. Sinke heeft hierin een moedig
besluit genomen en de eer aan zichzelf gehou
den. Wij respecteren dat. Zijn handelwijze
rondom de vermogensverklaring kunnen wij
uiteraard niet goedkeuren. Wel veriiezen wij in
hem een zeer deskundig bestuurder. Met
name voor de visserijsector in de gemeente
Goedereede, maar ook voor de gehele Noord
zeevisserij heeft hij veel betekend. Hij is een
uitstekend ambassadeur geweest. In dat
opzicht danken wij hem voor al het goede wat
hij voor de géiïïeente Goedereede heeft
gedaan.
Nu we de uitkomst van het onderzoek weten,
moeten we constateren dat de motie van wan
trouwen op 6 november vorig jaar, waar het
ging om de actieve informatieplicht, terecht is
gebleken. Daarover willen we duidelijk zijn. De
heer Grinwis is daarop afgetreden.
Over de rol van de heer Bakelaar als toenmalig
wethouder van Financien heeft de SGP-fractie
het volgende gezegd; dhr. Bakelaar is na'fef
geweest, hij heeft zich door de burgemeester
met een kluitje in het riet laten sturen. Dit had
beter gekund. Aan de andere kant moet ook
gezegd worden dat hij de enige is geweest die
destijds het bestaan van de vermogensverkla
ring meldde (bij de burgemeester).Verder is dit
door niemand opgemerkt, ook door de
gemeenteraadsleden niet (vooropgesteld of wij
al wisten welke risico's ervoor de gemeente
aan vast zaten). Daarom oordeelt de SGP frac
tie mild over de rol van de heer Bakelaar. Wij
twijfelen niet aan de integriteit van dhr. Bake
laar. Daar geeft trouwens ook het onderzoek
geen enkele aanleiding toe. Een motie tegen
de heer Bakelaar is dan ook niet gesteund.
Duidelijk willen we nog wel eens stellen dat
door de bank geen beroep is gedaan op de ver
mogensverklaring; het aanvullen van het ver
mogen tot 12,5 miljoen gulden. Wat dat
betreft heeft het de gemeente geen cent
gekost. Onderhandelingen met de bank en
UFA hebben inmiddels geleid tot het wegne
men van de financiële risico's voor de gemeen
te
De hele kwestie houdt ons al bijna een jaar
bezig. Belangrijke zaken blijven liggen of wor
den ernstig vertraagd in de organisatie en op
de besluitvorming werkt het verlammend.
Daarnaast heeft het veel schade berokkend aan
de bestuuriijke integriteit van de gemeente
Goedereede.
We spreken de wens uit dat we na de uitkomst
van dit onderzoek weer met een schone lei ver
der kunnen met het besturen van de gemeente,
op de wijze wat in het ambtsgebed tot uitdruk
king wordt gebracht; 'in het waarachtig belang
van de gemeente Goedereede',
Wilt u meer weten over onze standpunten
meldt u zich dan snel aan voor onze digitale
nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief staat diverse
informatie over het reilen en zeilen in de
gemeentepolitiek. Wilt u ook regelmatig op de
hoogte worden gehouden, dan kunt u zich nu
gratis abonneren via; www.sgp-
goedereede.nl/nieuwsbrief.
Namens de Fractie v.d. SGP:
B.L. Noorthoek (fractievoorzitter)
J. Klepper
H. Tanis
T. Human
P.C. Grinwis
Website: www.sgp-goedereede.nl
e-mail: fractie@sgp-goedereede.nl
Hallo sportieve luitjes van Goeree hebben
we al zin in de fietsdag van de Rabobank?
■We krijgen 0.12 eurocent per gereden kilo
meter per persoon en aangezien dat we nu al
een kas tekort hebben, doen wij een verzoek
om je aan te melden voor deze leuke sportie
ve dag. Ook ouders van de jeugd zijn uitge
nodigd om voor de jeugdclub Spirit te fiet
sen. Je kunt je aanmelden of voor een for
mulier bellen naar nummer 684292. 'Wij
vertrekken om 10.00 uur vanaf de Ark op
zaterdag 12 juni. Tot op de fiets.
Het Spiritteam
DIRKSLAND - Op dinsdag 8 juni hoopt de
Christenvrouw Dirksland op reis te gaan. De
eerste stop zal zijn in Bavel, waar een 'pad-
destoelenbos' is en waar een video en excur
sie op het programma staan. De warme
maaltijd staat gereed in Ulvenhout, 's mid
dags wordt een klompenmakerij in Dassen
bezocht. Het vertrek is 's morgen om 8 uur
vanaf verenigingsgebouw 'de Schakel'.
De Stichting De Ondergrondse Kerk
(SDOK) voert momenteel de hulpactie
'Overlevingspakketten voor Soedan". In
Soedan heerst een enorme hongersnood!
In het zuiden van Soedan (het grootste en
armste land van Afrika), dat zwaar te lijden
heeft onder het moslim-regime, wonen ook
de meeste christenen.
Kruisigingen, ophangingen en verdrinkin
gen zijn enkele voorbeelden van'de christen
vervolging daar.
Om deze christenen en vele anderen een dui
delijke steun te bieden, worden overlevings
pakketten samengesteld met de volgende
inhoud: graan, een plastic emmer van 40
hter, een emmer van 20 liter, waterreinings-
tabletten, een kookpan, een schop om het
land te bewerken, een bijl voor het kappen
van hout en het slaan van puften, een mug-
gennet voor in het regenseizoen, 4 borden, 4
bekers en 4 lepels, een metalen opscheple-
pel, een deken, zeep, lucifers, en een Bijbel
in het Soedanees.
Per vliegtuig worden 1000 pakketten tege
lijk vanuit Kenia het zuiden van Soedan
ingebracht en via de plaatselijk kerken en
autoriteiten verdeeld. Eén pakket is 35,
euro (incl. transportkosten).
Wie helpt ons helpen om deze mensen en
kinderen in nood te helpen?
Met uw hulp kan deze hulp gegeven worden.
Giften kunnen overgemaakt worden op
Rabobanknummer 38.52.87.445 t.n.v. St.
Ondergrondse Kerk te Gorinchem o.v.v.
'Overlevingspakketten Soedan'. 'Voor meer
informatie kunt u bellen naar het SDOK-
kantoor: tel.: 0183 - 561186 (dhr. Kruithof).
Ze horen zo in het straatbeeld in de
zomermaanden, dat ze inmiddels zelfs
op ansichtkaarten staan afgebeeld. De
Ouddorpse Parking Watchers vier
den tweede Pinksterdag hun tienjarig
jubileum en de gemeente liet haar
waardering blijken met een grote
taart die zij had laten aanrukken. Van
de Ouddorpse VVV en een plaatselij
ke rijwielhandelaar kregen zij een
nieuw uniform.
In 1994 besloten de politie Rotterdam-Rijn
mond en de gemeenten Goedereede en Mid-
delhamis gezamenlijk de auto-inbraken en
parkeeroverlast in het zomerseizoen aan te
pakken. 'Vanuit deze aanpak ontstonden de
Parking Watchers, jongeren tussen de 17 en
21 jaar die onder toezicht en begeleiding van
de politie toezicht houden op parkeerplaat
sen. Opvallend aanwezig zijn, toezicht hou
den op het parkeren en toeristen wijzen op
openstaande raampjes en zichtbaar achterge
laten kostbare spullen blijken vanaf het
begin het juiste recept om de doelstellingen,
het terugdringen van auto-inbraken en par
keeroverlast te halen.
De laatste jaren zijn de taken van de Parking
Watchers uitgebreid. Bezoekers aan de
stranden krijgen adviezen over de spelregels
op de stranden waardoor er bij de politie ook
minder klachten binnen komen over overlast
op het strand. Tevens zijn zij goed op de
hoogte van de evenementen "binnen de
gemeente en kunnen ze toeristen daar heen
verwijzen. Ook treden zij de laatste twee jaar
op als verkeersregelaars bij evenementen en
bij de afsluiting van parkeerplaatsen en toe
gangswegen. Als ogen en oren van de politie
treffen zij ook nog wel eens voertuigen aan
die gesignaleerd staan of die betrokken zijn
geweest bij een VPO.
Terecht zijn politie en gemeenten blij met
het werk van de Parking Watchers. Niet
alleen de criminaliteitscijfers maar ook de
uitkomsten van enquêtes onder de bewoners
en toeristen geven aan dat de veiligheidsge
voelens toenemen. Daarnaast investeert de
politie ook in de toekomst. In de loop der
jaren zijn zeven voormalige Parking
Watchers bij de politie gaan werken.