College Style geeft kleur aan kinderen Van Alphen verlaat het onderwijs en het na achtendertig jaar nog steeds 'boeiend vak' Help Charlotte mm m miwmiimmwAt m immi VERMIST. Gladiolen Een advertentie in Eilanden- Nieuws heeft altijd succes...! Geef wat van uw tijd ëiiahdeii-iiieuws m Jeugd 'van toen'had hoger kennisniveau" Kinderen'van nu zijn mondiger'' Geef kinderen met astma meer lucht B PAGINA 6 1ÖRJJDA<> 21 MEI 2004 90 jaar geleden 7 tot 21 Mei 1914 Antirevolutionair IN HOC SIGNO VINCES Orgaan Zoo de Heere wil en zij leven hopen onze geliefde ouders DIRK DEN BRABER flLLEMPJE ?AN eOlNKN Zoo de Heere wil en zij leven g^ hopen onze geliefde Ouders S» AEES MEIJER f AAGJE TAMS Ouddorp Mei 1914. 8146 ^^««^^^aa^s^^^^ff^ 'êÈMMMMÈi Zoü de Heere wil en zij leven hopen onze geliefde Ouders Alam m Qosteiilirip 1 Aaffje Tai Oo^teitoip Hollsar TE KOOP een zwaar BRUINVOS HENGSTVEULEN H.H. LANDBOUWERS en VEEHOUDERS Ondergeteekende voelt zich door oneerlijke concurentie gedrongen U mede te deelen, dat tijdens de afwe zigheid van haar man, de zaken op denzelfden voet zullen worden voort gezet en dat dus ziek en dood vee nog steeds door haar wordt aange nomen. Van een goede behandeling kunt overtuigd zijn. 8125 Aanbevelend, Uw Dw. Drs. Mei. C. VAN DONGEN. Een klein bruin HONDJE (Reu). Luistert naar den naam i>Ean«. Voor terugbrenging wordt f 25 belooning gegeven, 8173 Adres J. KOENRA.AD, Stellendam. de sciMMMssie «Ier Ijloemeii SNIPPERS. MARKTBERICHTEN. VERKOOPINGEN. Publikatïe van de Vereniging Streelanuseum, Kerkstraat, Sommelsdijk. E.Bl. Achtendertig jaar is de heer J. van Alphen actief geweest als lesgevende in het onderwijs. En al weer vijfen twintigjaar is hij verbonden als direc teur aan de Christelijke Basisschool Groen van Prinsterer in Middelhar nis. Aan zijn onderwijsloopbaan is nu bijna een einde gekomen want op 28 mei zal hij afscheid nemen van de basisschool in Middelharnis, waarna hij van zijn pensioen zal gaan genie ten. In gesprek met de scheidende directeur maakt hij zéker geen uitge bluste indruk en met enthousiasme spreekt hij over het onderwijs dat zo'n grote plaats in zijn leven inneemt. Intensieve periode Goed gesprek Streng? Astma Fonds Geef 90 minuten van m tijd. Collecteer in de week van 10-15 mei voor Charlotte en al die 3W!fij;*a^tt^ In het sfeei-volle pand De mooiste kleurplaat? Dan weer naar buiten Stromen kinderen binnen Die wordt beloond! De fotograaf van de krant College Style schept een band Wie geeft er raad? Niet voor de ruiten, Je kunt er wat winnen! De prijs wordt getoond! En niet in het zand! Ballonnen en kleine gezichten Als derde de boeken Het team wil nog bedanken ledereen krijgt een prijs Een glimlach tot het oor Voor al de mooie kleuren Om de spanning te verlichten Als tweede is het zoeken Met de welgemeende klanken: De jury is niet wijs! "Een baby-bom klinkt het koor "Bij College, zijn geen deuren! Kiezen is ook verliezen Dan is het stil... Het team van College Style En winnen tegelijk De hoofdprijs is te zien.. Beneden zandpad 3 Niemand pakt z 'n biezen Dat is eigenlijk de spil. 3241 GA MIDDELHARNIS En iedereen is rijk! Kinderen zijn kien! (foto Persbiiro Flakkee) g<TB' 5> EN 4Ï den 17 j\'lei a.s, den dag te herdenken dat zij voor 25 jaar in den Echt zijn verbonden. Dat zij nog lang gespaard mogen blijven is de wensch van hunne dankbare Kinderen JOHANNES SIMON 8151 ARENÏJE. IJmuiden. 12 Mei 19U Kroningsplein No. 13. Yy yyvv yyyyyyy ■iP- P- P- P- a'> P- P- op 14 Mei a.s, hunne 40-jarige g^ Echlvereenigiiigte herdenken. Wi Hunne dankbare kinderen Be- jf. huwd- en Kleinkinderen, -^ 1889 Eben-Haëzer -* -^ -^ 1914 EN den 23 Mei hun 25 J!»ria;e Echt- vereenisiiis te gedenken. -^ Hunne dankbare kinderen. 255 N. ll'ii-St. PatersonN. J. North America, 8147 s|- bij M. VAN AST te Melissant. 8154 nu is de tijd deze in uwen tuin te plaatsen. Om reclame voor dezeschoone bloemen te maken, geven wij 100 van deze in de kleuren van, rood, rose, wit, lila of blauw of gemengd alle kleuren a f0 75. Groot bloemige Be gonia's 3 Cent, Cactus Dahlia's 7 Cent, Oi'anje Lelies 3 Cent, Pioenrozen 10 Cent, hoog stamrozeli 60 Cent per stuk 8087 PAPENDRECtlT gr Co,, Hillcgom TWEE EN EEN. Twee oogen hebt gij, en één mondl Dit, vriend, zij u ten teelcen. Dat gij wel altijd kijken moogt, Maar weinig slechts zult spreken. Twee ooren hebt gij, en één mond Gij kunt dus kennis krijgen Dat ge altijd heel veel hooren moogt. Maar veel meer nog moet zwijgen. Twee handen hebt gij en één mondl Ei, wil dus nooit vergeten Voor den arbeid zijn die twee geschikt. En één slechts om te elen. STELLENDAM, 17 Mei. Dank zij het gun stige weer levert de garnalenvisscherij in het Qoereesche Gat goede resultaten op. De af- geloopen week werden hier 26,500 K. G. gar nalen aangevoerd (ruim 100 K,G. per dag en per vaartuig). Daar de pellerijen niet alles ontvangen kunnen, zenden de visschers veel voor eigen rekening naar 't buitenland. Er werden 200 manden ongepelde groote gar nalen naar Londen gezonden, .waar verleden week zelf prijzen van f 10.80 per mand wer den gemaakt. Ongeveer 90 manden gingen naar ^andere Engelsche plaatsen of Parijs. Voor de leveringen aan de pellerijen zijn de prijzen thans van 14 op 12 et. per K.Q. ge bracht. N. R. Ct. GROENTEN, FRUIT en AARDAPPELEN. ROTTERDAM, 18 Mei. De prijzen besteed aan de veiling der Tuinb. verg, „De Zuid- Holl. eilanden", waren heden als volgtbloem kool f 11.80 i f22.20, sla f2 i f2.80 per 100 stuks, aardbeien 56 a 59 c. p. pond, witte asperges 30 k 45 c. per bos, blauwe dito 15 a 19 c. per bos, rebarber f 1.15 a f6,50 per 100 bos, uien f 1.20 k f 1.40 per 100 bos, spi nazie 7.10 k f9 per 100 K.Q., postelein f 11.40 i f12 10 per 100 K.G Op Vrijdag 22 Mei 1914 des nam, 3 uur In het Caié Pêekslok te Stad aan '1 Haringvliet inzet vanHét huls met erf en tuin te Stad aan 't Ha ringvliet op den kad. legger dier gemeente bekend nummers 827 en 828 samen groot 3 aren 72 cen tlaren. Ten verzoeke van den heer Willem van Kassei te Middelharnls. Notaris VAN BUUREN. Op Vrijdag 29 Mei 1914 des nam, 3 uur In het café Peekstokte Stad aan't Haringvliet Aislag van: Het huls met erf én tuin te Stad aan '1 Haring vliet op den kad. legger dier gemeente bekend nummers 827 en 828, samen groot 3 aren 72 cen tlaren. Ten verzoeke van den heer Willem van Kassei te iHIddelharnls. Notaris VAN BUURHN. Op Vrijdag 29 Mei 1914 bij inzet en op Vrijdag 5 Juni 1914 bij afslag in het Café Havenzicht van den heer Brinkman te Mid delharnls. A. Des namiddags 2'/i uur voor den heer H. A. Kolff te Velp 2-41-51 HA. (5 gemeten, 298 roeden Zeeuwsche maat) vroon bouw land, en watering in den polder de Oude Plaat onder Sommelsdijk,-kadaster sectie D nrs. 556 en 557; 3-09-5Ü HA. (7 gemeten 192 roeden Zeeuwsche maat) vroon bouwland in den hoek van den Staverschen weg en den Proostweg in den polder het Oudeland onder Sommelsdijk kadaster sectie Cnrs, 78en61ü. B. Des namiddags 3 uur voor de erven van 4en heer M. Kabos 3-26-90 HA. (8 ge meten, 21 roeden Zeeuwsche maat) kostbaar bouwland aan den Langeweg In den polder het Oudeland onder Sommelsdijk kadaster sectie C nrs. 422 en 423; 2-37-10 HA. (5ge msten 49 roeden Voornsche maat) vroon bouwland aan den Tweeden Qroeneweg in den polder het Oudeland onder Middelharnis kadaster sectie B nrs. 1102 en 1103. Een woonhuis en erf met pakhuis aan de Oostzijde van de Voorstraat te Middelharnls, kadaster sectie B nr. 179 groot 2 aren 01 cA. Van Alphen, geboren in Nieuwe Tonga, begon in 1966 zijn carrière in Dirksland, waar hij enkele maanden werkte. Vervol gens vertrok hij naar Stellendam, waar hij anderhalfjaar werkte op de basisschool Het Kompas. Van 1968 tot 1973 werkte hij als hoofd van de Eben Haëzerschool op Goede- reede-Havenhoofd. Na vijf jaar vertrok hij naar de Veluwe waar hij hoofd van de Prins Bernhaidschool in Garderen werd. Toch bleef de Flakkeese klei trekken en na een aantal jaren kwam hij in 1976 in Ooltgens- plaat terecht. Na drie jaar solliciteerde Van Alphen naar de Groen van Prinstererschool in Middelhamis en kreeg zijn benoeming als opvolger van de heer Edewaard, die samen met zijn team de school een zeer goede naam heeft bezorgd. Bijna vijfentwintig jaar zwaaide hij de scep ter over de Groen van Prinstererschool, waar hij op 28 mei voor het laatst als directeur zal fungeren. Van Alphen heeft er bewust voor gekozen om een maand vóór de zomerva kantie de school te verlaten. Hij geeft hier mee zijn opvolger - de heer Boot, leerkracht van de School mei de Bijbel uit Sommels dijk - de gelegenheid om zich een maand 'in te lopen', zodat hij niet gelijk na de vakantie in het diepe wordt gegooid. De Groen van Prinstererschool is een mid delgrote school, volgens Van Alphen wordt de school bezocht door ongeveer tweehon derd leerlingen en er wordt lesgegeven door 17 leerkrachten. De schoolbevolking is afkomstig uit de verschillende behoudende kerken uit Middelharnis, zoals Nederlands Hervormd, Christelijk Gereformeerd, Gere formeerde Gemeente en Gereformeerd Vrij gemaakt. De directeur van de basisschool noemt voor al de laatste jaren van de afgelopen achten- dertige jarige onderwijsloopbaan een heel intensieve periode. Deze intensiviteit komt volgens Van Alphen vooral omdat de laatste jaren de regelgeving van het ministerie behoorlijk is toegenomen. "Je moet heel veel schrijfwerk doen, waarna je het vervolgens in een map opbergt en dan wordt er bijna nooit meer naar gekeken". Ter illustratie van de toename van het administratieve werk wijst Van Alphen op een rij mappen, die vele meters ruimte in zijn kantoor inneemt. "Ik zeg wel eens tegen mijn collega's: Vroeger kon alles in een paar mappen. Je kon toen eigenlijk volstaan met het leerplan en de absentielijst". Natuurlijk heeft de scheidend directeur veel veranderingen meegemaakt in zijn loop baan. Een groot verschil met vroeger is de overvloed van instanties die hulp bieden bij het lesgeven op de school. "Vroeger moest je alles zelf uitzoeken, maar nu zijn daar de schoolbegeleidingsdiensten, die hulp geven op veel terrein". Naast de voordelen van der gelijke diensten vindt Van Alphen dat er ook nadelen kleven aan dergelijke diensten: Ze slokken namelijk een groot deel van het bud get van het onderwijs op, "Als dit geld naar de scholen zelf toe zou gaan kon men renda beler bezig zijn dan nu met het instandhou den van dergelijke instanties en begelei dingsdiensten. De scholen zouden dan klei nere klassen hebben en meer aandacht aan de kinderen kunnen besteden". Ook het type kinderen blijkt veranderd te zijn. Wat het meest opvalt bij een vergelij king met vroeger jaren is dat de kinderen het tegenwoordig veel drukker hebben. Ze vol gen zwemles, muziekles en andere activitei ten. Van Alphen vindt dat dergelijke zaken ook bij de kinderen toch wel eens voor wat spanning zorgen. Iets anders wat opvalt is dat de kinderen van nu veel mondiger zijn dan vroeger. Het gevolg is dat er ook op een andere manier lesgegeven moet worden. "Je kan nu niet meer lesgeven zoals dat achtendertig jaar geleden gebeurde. Je kunt dat vergelijken met een boer die nu nog met ossen ploegt". En daarom is steeds onderwijsvernieuwing nodig. Van Alphen wijst er op dat tegen woordig de man of de vrouw voor de klas niet alleen maar verbaal bezig is; er wordt nu meer met de kinderen over het leren zelf gesproken en er wordt een beroep gedaan op alle talenten van de kinderen, niet alleen op het hoofd; ook de gaven van hand en hart worden ingeschakeld. Alleen zo kun je adap tief onderwijs realiseren. Een positief gevolg van het 'meer mondig zijn' van de kinderen vindt de scheidend onderwijsman, dat er tegenwoordig meer mogelijkheden zijn voor een goed gesprek met de kinderen. Volgens hem was er vroe ger maar weinig gelegenheid voor de kinde ren om tijdens de les te spreken, "De leerlin gen komen nu veel steviger naar voren". Ondanks de mondige jeugd moet Van Alphen wel constateren dat de jeugd 'van toen' een hoger kennisniveau heeft dan de kinderen van tegenwoordig. Hij heeft nog lesboekjes in zijn bezit waarmee hij begon op Goeciereede-Havenhoofd, De opgaven uit die boekjes zijn te moeilijk voor de huidige jongeren. Dat geldt ook voor het Bijbels onderwijs. Vroeger wisten de kinderen veel meer van de Bijbelse geschiedenis. Tegen woordig moet hij constateren dat de Bijbel kennis ook bij de leerlingen van de christe lijke school niet meer zo hoog is. Van Alphen is heel zijn leven verknocht aan het onderwijs. "Er is op deze school de mogelijkheid om als directeur niet meer voor klas te staan. Maar ik heb bewust geko zen om toch nog anderhalve dag in de week les te geven. Want anders word je alleen maar een boekhouder/administrateur. Het echte werk gebeurt namelijk in de klas en niet op het kantoor. Ik vind het heel belang rijk dat je binding houdt met het lesgeven wil je met je collega's mee kunnen praten. Je moet, ook als directeur, de werkvloer op". Op de school in Middelhamis heeft de schei dend directeur een goede tijd achter de rug. De verhoudingen bestuur, personeel en ouders zijn goed. Volgens Van Alphen levert het geen problemen op dat de achter ban van de schoolbevolking afkomstig is uit verschillende kerken, "Voor dat men de kin deren hier naar school stuurt weten de ouders wat ze kunnen verwachten, want daar zijn we heel duidelijk in. En dit voorkomt problemen". Toen Van Alphen duecteur werd van de school op Goedereede-Havenhoofd, had hij de naam 'strenge schoolmeester' te zijn. Op de vraag of Van Alphen een strenge leer kracht is antwoordt hij "dat kinderen je streng vinden als je je beloften nakomt!" Hij legt uit dat hij - en zijn collega's - met de kinderen afspraken maken. Als die afspra ken dan niet nagekomen worden en het Isind wordt daarop aangesproken, dan wordt dit streng genoemd. "Zonder orde, zonder regels en goede afspraken komt er niets van terecht", vindt Van Alphen, Wel erkent hij dat de situatie in 1968 op Goederee-Havenhoofd vroeg om een stren ge aanpak. "Het waren behoorlijk vrijge vochten visserskinderen, waar je als jonge onderwijzer de wind onder moest zien te houden. Bovendien was het onderwijsni veau dat ik er aantrof, niet geweldig. Er moest dus hard gewerkt worden. Toen Ton van Kooten benoemd was, kreeg ik er een uitstekende collega bij en konden we samen aan het opbouwen van een moderne school met goed onderwijs beginnen. En dat is pri ma gelukt." Toch lijkt Van Alphen wel wat milder te zijn geworden, want hij vraagt zich wel of "ik de kinderen niet wat meer de voeten had moe ten wassen, dan de oren". Ondanks de strengheid op "t Hóöd' was Van Alphen wel in de weer om activiteiten in de vakantiepe riodes te organiseren, zoals speurtochten en andere spelen in de nabij gelegen duinen. Het onderwijs dient van een goed niveau te zijn. "Een christelijke school, die onder de maat presteert, heeft geen bestaansrecht. Om dat goede niveau te bereiken en te behouden, moet er door alle betrokkenen hard en goed georganiseerd gewerkt worden." Terugziend noemt Van Alphen het lesgeven een boeiend vak wat steeds in beweging is. "En je gaat met levend materiaal om". Ver der onderstreept hij het belang van het wer ken op een christelijke school, als leerkracht heb je zeker de boodschap van het evangelie uit te dragen. "Je bent eigenlijk een Bonifa- tius, een brenger van een goede bood schap!" Volgende maand zal Van Alphen - zoals hij zelf aangeeft - weer een beetje huisman worden: Veel meer 's avonds thuis en ook zal hij meer tijd kunnen besteden aan zijn kleinkinderen, want liij erkent dat het besteden van aandacht aan zijn gezin er wel eens bij ingeschoten is. Ook hoopt hij nog veel - fietsend - van de natuur te genieten. En de tennisbaan zal meer bezocht worden. Verder gaat hij zich nog meer verdiepen in de (kerkjgeschiedenis. En het onderwijs...? De Groen van Prinste rer,.,? Van Alphen blijft het volgen, maar wel op gepaste afstand. De heer Van Alphen in 'zijnklas waar druk gewerkt wordt aan een project over vakantie. andere kinderen met astma. Bel (033) 434 12 95 of mai^ naar iJ<£oilecteer{gastmafonds.nl

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 6