College Style geeft kleur aan kinderen
Van Alphen verlaat het onderwijs en het na
achtendertig jaar nog steeds 'boeiend vak'
Help Charlotte
mm m miwmiimmwAt m immi
VERMIST.
Gladiolen
Een
advertentie
in
Eilanden-
Nieuws
heeft altijd
succes...!
Geef wat van uw tijd
ëiiahdeii-iiieuws
m
Jeugd 'van toen'had hoger kennisniveau"
Kinderen'van nu zijn mondiger''
Geef kinderen met astma meer lucht B
PAGINA 6
1ÖRJJDA<> 21 MEI 2004
90 jaar geleden
7 tot 21 Mei 1914
Antirevolutionair
IN HOC SIGNO VINCES
Orgaan
Zoo de Heere wil en zij leven
hopen onze geliefde ouders
DIRK DEN BRABER
flLLEMPJE ?AN eOlNKN
Zoo de Heere wil en zij leven g^
hopen onze geliefde Ouders S»
AEES MEIJER f
AAGJE TAMS
Ouddorp Mei 1914. 8146
^^««^^^aa^s^^^^ff^
'êÈMMMMÈi
Zoü de Heere wil en zij leven
hopen onze geliefde Ouders
Alam m Qosteiilirip
1 Aaffje Tai Oo^teitoip Hollsar
TE KOOP een zwaar
BRUINVOS HENGSTVEULEN
H.H. LANDBOUWERS en
VEEHOUDERS
Ondergeteekende voelt zich door
oneerlijke concurentie gedrongen U
mede te deelen, dat tijdens de afwe
zigheid van haar man, de zaken op
denzelfden voet zullen worden voort
gezet en dat dus ziek en dood vee
nog steeds door haar wordt aange
nomen.
Van een goede behandeling kunt
overtuigd zijn. 8125
Aanbevelend,
Uw Dw. Drs.
Mei. C. VAN DONGEN.
Een klein bruin HONDJE (Reu).
Luistert naar den naam i>Ean«. Voor
terugbrenging wordt f 25 belooning
gegeven, 8173
Adres J. KOENRA.AD, Stellendam.
de sciMMMssie «Ier Ijloemeii
SNIPPERS.
MARKTBERICHTEN.
VERKOOPINGEN.
Publikatïe van de Vereniging Streelanuseum, Kerkstraat, Sommelsdijk.
E.Bl.
Achtendertig jaar is de heer J. van
Alphen actief geweest als lesgevende
in het onderwijs. En al weer vijfen
twintigjaar is hij verbonden als direc
teur aan de Christelijke Basisschool
Groen van Prinsterer in Middelhar
nis. Aan zijn onderwijsloopbaan is nu
bijna een einde gekomen want op 28
mei zal hij afscheid nemen van de
basisschool in Middelharnis, waarna
hij van zijn pensioen zal gaan genie
ten. In gesprek met de scheidende
directeur maakt hij zéker geen uitge
bluste indruk en met enthousiasme
spreekt hij over het onderwijs dat
zo'n grote plaats in zijn leven
inneemt.
Intensieve periode
Goed gesprek
Streng?
Astma
Fonds
Geef 90 minuten van m tijd. Collecteer in de
week van 10-15 mei voor Charlotte en al die
3W!fij;*a^tt^
In het sfeei-volle pand
De mooiste kleurplaat?
Dan weer naar buiten
Stromen kinderen binnen
Die wordt beloond!
De fotograaf van de krant
College Style schept een band
Wie geeft er raad?
Niet voor de ruiten,
Je kunt er wat winnen!
De prijs wordt getoond!
En niet in het zand!
Ballonnen en kleine gezichten
Als derde de boeken
Het team wil nog bedanken
ledereen krijgt een prijs
Een glimlach tot het oor
Voor al de mooie kleuren
Om de spanning te verlichten
Als tweede is het zoeken
Met de welgemeende klanken:
De jury is niet wijs!
"Een baby-bom klinkt het koor
"Bij College, zijn geen deuren!
Kiezen is ook verliezen
Dan is het stil...
Het team van College Style
En winnen tegelijk
De hoofdprijs is te zien..
Beneden zandpad 3
Niemand pakt z 'n biezen
Dat is eigenlijk de spil.
3241 GA MIDDELHARNIS
En iedereen is rijk!
Kinderen zijn kien!
(foto Persbiiro Flakkee)
g<TB'
5>
EN
4Ï
den 17 j\'lei a.s, den dag te
herdenken dat zij voor 25 jaar
in den Echt zijn verbonden.
Dat zij nog lang gespaard
mogen blijven is de wensch
van hunne dankbare Kinderen
JOHANNES
SIMON
8151 ARENÏJE.
IJmuiden. 12 Mei 19U
Kroningsplein No. 13.
Yy yyvv yyyyyyy
■iP-
P-
P-
P-
a'>
P-
P-
op 14 Mei a.s, hunne 40-jarige g^
Echlvereenigiiigte herdenken. Wi
Hunne dankbare kinderen Be- jf.
huwd- en Kleinkinderen,
-^ 1889 Eben-Haëzer
-*
-^
-^
1914
EN
den 23 Mei hun 25 J!»ria;e Echt-
vereenisiiis te gedenken.
-^ Hunne dankbare kinderen.
255 N. ll'ii-St. PatersonN. J.
North America, 8147 s|-
bij M. VAN AST te Melissant. 8154
nu is de tijd deze in uwen tuin te
plaatsen. Om reclame voor dezeschoone
bloemen te maken, geven wij 100 van
deze in de kleuren van, rood, rose,
wit, lila of blauw of gemengd alle
kleuren a f0 75. Groot bloemige Be
gonia's 3 Cent, Cactus Dahlia's 7 Cent,
Oi'anje Lelies 3 Cent, Pioenrozen 10
Cent, hoog stamrozeli 60 Cent per
stuk 8087
PAPENDRECtlT gr Co,,
Hillcgom
TWEE EN EEN.
Twee oogen hebt gij, en één mondl
Dit, vriend, zij u ten teelcen.
Dat gij wel altijd kijken moogt,
Maar weinig slechts zult spreken.
Twee ooren hebt gij, en één mond
Gij kunt dus kennis krijgen
Dat ge altijd heel veel hooren moogt.
Maar veel meer nog moet zwijgen.
Twee handen hebt gij en één mondl
Ei, wil dus nooit vergeten
Voor den arbeid zijn die twee geschikt.
En één slechts om te elen.
STELLENDAM, 17 Mei. Dank zij het gun
stige weer levert de garnalenvisscherij in het
Qoereesche Gat goede resultaten op. De af-
geloopen week werden hier 26,500 K. G. gar
nalen aangevoerd (ruim 100 K,G. per dag en
per vaartuig). Daar de pellerijen niet alles
ontvangen kunnen, zenden de visschers veel
voor eigen rekening naar 't buitenland. Er
werden 200 manden ongepelde groote gar
nalen naar Londen gezonden, .waar verleden
week zelf prijzen van f 10.80 per mand wer
den gemaakt. Ongeveer 90 manden gingen
naar ^andere Engelsche plaatsen of Parijs.
Voor de leveringen aan de pellerijen zijn de
prijzen thans van 14 op 12 et. per K.Q. ge
bracht. N. R. Ct.
GROENTEN, FRUIT en AARDAPPELEN.
ROTTERDAM, 18 Mei. De prijzen besteed
aan de veiling der Tuinb. verg, „De Zuid-
Holl. eilanden", waren heden als volgtbloem
kool f 11.80 i f22.20, sla f2 i f2.80 per 100
stuks, aardbeien 56 a 59 c. p. pond, witte
asperges 30 k 45 c. per bos, blauwe dito 15
a 19 c. per bos, rebarber f 1.15 a f6,50 per
100 bos, uien f 1.20 k f 1.40 per 100 bos, spi
nazie 7.10 k f9 per 100 K.Q., postelein f 11.40
i f12 10 per 100 K.G
Op Vrijdag 22 Mei 1914 des nam, 3 uur In het
Caié Pêekslok te Stad aan '1 Haringvliet inzet
vanHét huls met erf en tuin te Stad aan 't Ha
ringvliet op den kad. legger dier gemeente bekend
nummers 827 en 828 samen groot 3 aren 72 cen
tlaren.
Ten verzoeke van den heer Willem van Kassei
te Middelharnls. Notaris VAN BUUREN.
Op Vrijdag 29 Mei 1914 des nam, 3 uur In het
café Peekstokte Stad aan't Haringvliet Aislag van:
Het huls met erf én tuin te Stad aan '1 Haring
vliet op den kad. legger dier gemeente bekend
nummers 827 en 828, samen groot 3 aren 72 cen
tlaren.
Ten verzoeke van den heer Willem van Kassei
te iHIddelharnls. Notaris VAN BUURHN.
Op Vrijdag 29 Mei 1914 bij inzet en op
Vrijdag 5 Juni 1914 bij afslag in het Café
Havenzicht van den heer Brinkman te Mid
delharnls.
A. Des namiddags 2'/i uur voor den heer
H. A. Kolff te Velp 2-41-51 HA. (5 gemeten,
298 roeden Zeeuwsche maat) vroon bouw
land, en watering in den polder de Oude
Plaat onder Sommelsdijk,-kadaster sectie D
nrs. 556 en 557; 3-09-5Ü HA. (7 gemeten 192
roeden Zeeuwsche maat) vroon bouwland in
den hoek van den Staverschen weg en den
Proostweg in den polder het Oudeland onder
Sommelsdijk kadaster sectie Cnrs, 78en61ü.
B. Des namiddags 3 uur voor de erven
van 4en heer M. Kabos 3-26-90 HA. (8 ge
meten, 21 roeden Zeeuwsche maat) kostbaar
bouwland aan den Langeweg In den polder
het Oudeland onder Sommelsdijk kadaster
sectie C nrs. 422 en 423; 2-37-10 HA. (5ge
msten 49 roeden Voornsche maat) vroon
bouwland aan den Tweeden Qroeneweg in
den polder het Oudeland onder Middelharnis
kadaster sectie B nrs. 1102 en 1103.
Een woonhuis en erf met pakhuis aan de
Oostzijde van de Voorstraat te Middelharnls,
kadaster sectie B nr. 179 groot 2 aren 01 cA.
Van Alphen, geboren in Nieuwe Tonga,
begon in 1966 zijn carrière in Dirksland,
waar hij enkele maanden werkte. Vervol
gens vertrok hij naar Stellendam, waar hij
anderhalfjaar werkte op de basisschool Het
Kompas. Van 1968 tot 1973 werkte hij als
hoofd van de Eben Haëzerschool op Goede-
reede-Havenhoofd. Na vijf jaar vertrok hij
naar de Veluwe waar hij hoofd van de Prins
Bernhaidschool in Garderen werd. Toch
bleef de Flakkeese klei trekken en na een
aantal jaren kwam hij in 1976 in Ooltgens-
plaat terecht. Na drie jaar solliciteerde Van
Alphen naar de Groen van Prinstererschool
in Middelhamis en kreeg zijn benoeming als
opvolger van de heer Edewaard, die samen
met zijn team de school een zeer goede naam
heeft bezorgd.
Bijna vijfentwintig jaar zwaaide hij de scep
ter over de Groen van Prinstererschool, waar
hij op 28 mei voor het laatst als directeur zal
fungeren. Van Alphen heeft er bewust voor
gekozen om een maand vóór de zomerva
kantie de school te verlaten. Hij geeft hier
mee zijn opvolger - de heer Boot, leerkracht
van de School mei de Bijbel uit Sommels
dijk - de gelegenheid om zich een maand 'in
te lopen', zodat hij niet gelijk na de vakantie
in het diepe wordt gegooid.
De Groen van Prinstererschool is een mid
delgrote school, volgens Van Alphen wordt
de school bezocht door ongeveer tweehon
derd leerlingen en er wordt lesgegeven door
17 leerkrachten. De schoolbevolking is
afkomstig uit de verschillende behoudende
kerken uit Middelharnis, zoals Nederlands
Hervormd, Christelijk Gereformeerd, Gere
formeerde Gemeente en Gereformeerd Vrij
gemaakt.
De directeur van de basisschool noemt voor
al de laatste jaren van de afgelopen achten-
dertige jarige onderwijsloopbaan een heel
intensieve periode. Deze intensiviteit komt
volgens Van Alphen vooral omdat de laatste
jaren de regelgeving van het ministerie
behoorlijk is toegenomen. "Je moet heel veel
schrijfwerk doen, waarna je het vervolgens
in een map opbergt en dan wordt er bijna
nooit meer naar gekeken". Ter illustratie van
de toename van het administratieve werk
wijst Van Alphen op een rij mappen, die vele
meters ruimte in zijn kantoor inneemt. "Ik
zeg wel eens tegen mijn collega's: Vroeger
kon alles in een paar mappen. Je kon toen
eigenlijk volstaan met het leerplan en de
absentielijst".
Natuurlijk heeft de scheidend directeur veel
veranderingen meegemaakt in zijn loop
baan. Een groot verschil met vroeger is de
overvloed van instanties die hulp bieden bij
het lesgeven op de school. "Vroeger moest
je alles zelf uitzoeken, maar nu zijn daar de
schoolbegeleidingsdiensten, die hulp geven
op veel terrein". Naast de voordelen van der
gelijke diensten vindt Van Alphen dat er ook
nadelen kleven aan dergelijke diensten: Ze
slokken namelijk een groot deel van het bud
get van het onderwijs op, "Als dit geld naar
de scholen zelf toe zou gaan kon men renda
beler bezig zijn dan nu met het instandhou
den van dergelijke instanties en begelei
dingsdiensten. De scholen zouden dan klei
nere klassen hebben en meer aandacht aan
de kinderen kunnen besteden".
Ook het type kinderen blijkt veranderd te
zijn. Wat het meest opvalt bij een vergelij
king met vroeger jaren is dat de kinderen het
tegenwoordig veel drukker hebben. Ze vol
gen zwemles, muziekles en andere activitei
ten. Van Alphen vindt dat dergelijke zaken
ook bij de kinderen toch wel eens voor wat
spanning zorgen.
Iets anders wat opvalt is dat de kinderen van
nu veel mondiger zijn dan vroeger. Het
gevolg is dat er ook op een andere manier
lesgegeven moet worden. "Je kan nu niet
meer lesgeven zoals dat achtendertig jaar
geleden gebeurde. Je kunt dat vergelijken
met een boer die nu nog met ossen ploegt".
En daarom is steeds onderwijsvernieuwing
nodig. Van Alphen wijst er op dat tegen
woordig de man of de vrouw voor de klas
niet alleen maar verbaal bezig is; er wordt nu
meer met de kinderen over het leren zelf
gesproken en er wordt een beroep gedaan op
alle talenten van de kinderen, niet alleen op
het hoofd; ook de gaven van hand en hart
worden ingeschakeld. Alleen zo kun je adap
tief onderwijs realiseren.
Een positief gevolg van het 'meer mondig
zijn' van de kinderen vindt de scheidend
onderwijsman, dat er tegenwoordig meer
mogelijkheden zijn voor een goed gesprek
met de kinderen. Volgens hem was er vroe
ger maar weinig gelegenheid voor de kinde
ren om tijdens de les te spreken, "De leerlin
gen komen nu veel steviger naar voren".
Ondanks de mondige jeugd moet Van
Alphen wel constateren dat de jeugd 'van
toen' een hoger kennisniveau heeft dan de
kinderen van tegenwoordig. Hij heeft nog
lesboekjes in zijn bezit waarmee hij begon
op Goeciereede-Havenhoofd, De opgaven uit
die boekjes zijn te moeilijk voor de huidige
jongeren. Dat geldt ook voor het Bijbels
onderwijs. Vroeger wisten de kinderen veel
meer van de Bijbelse geschiedenis. Tegen
woordig moet hij constateren dat de Bijbel
kennis ook bij de leerlingen van de christe
lijke school niet meer zo hoog is.
Van Alphen is heel zijn leven verknocht aan
het onderwijs. "Er is op deze school de
mogelijkheid om als directeur niet meer
voor klas te staan. Maar ik heb bewust geko
zen om toch nog anderhalve dag in de week
les te geven. Want anders word je alleen
maar een boekhouder/administrateur. Het
echte werk gebeurt namelijk in de klas en
niet op het kantoor. Ik vind het heel belang
rijk dat je binding houdt met het lesgeven
wil je met je collega's mee kunnen praten. Je
moet, ook als directeur, de werkvloer op".
Op de school in Middelhamis heeft de schei
dend directeur een goede tijd achter de rug.
De verhoudingen bestuur, personeel en
ouders zijn goed. Volgens Van Alphen
levert het geen problemen op dat de achter
ban van de schoolbevolking afkomstig is uit
verschillende kerken, "Voor dat men de kin
deren hier naar school stuurt weten de
ouders wat ze kunnen verwachten, want daar
zijn we heel duidelijk in. En dit voorkomt
problemen".
Toen Van Alphen duecteur werd van de
school op Goedereede-Havenhoofd, had hij
de naam 'strenge schoolmeester' te zijn. Op
de vraag of Van Alphen een strenge leer
kracht is antwoordt hij "dat kinderen je
streng vinden als je je beloften nakomt!" Hij
legt uit dat hij - en zijn collega's - met de
kinderen afspraken maken. Als die afspra
ken dan niet nagekomen worden en het Isind
wordt daarop aangesproken, dan wordt dit
streng genoemd. "Zonder orde, zonder
regels en goede afspraken komt er niets van
terecht", vindt Van Alphen,
Wel erkent hij dat de situatie in 1968 op
Goederee-Havenhoofd vroeg om een stren
ge aanpak. "Het waren behoorlijk vrijge
vochten visserskinderen, waar je als jonge
onderwijzer de wind onder moest zien te
houden. Bovendien was het onderwijsni
veau dat ik er aantrof, niet geweldig. Er
moest dus hard gewerkt worden. Toen Ton
van Kooten benoemd was, kreeg ik er een
uitstekende collega bij en konden we samen
aan het opbouwen van een moderne school
met goed onderwijs beginnen. En dat is pri
ma gelukt."
Toch lijkt Van Alphen wel wat milder te zijn
geworden, want hij vraagt zich wel of "ik de
kinderen niet wat meer de voeten had moe
ten wassen, dan de oren". Ondanks de
strengheid op "t Hóöd' was Van Alphen wel
in de weer om activiteiten in de vakantiepe
riodes te organiseren, zoals speurtochten en
andere spelen in de nabij gelegen duinen.
Het onderwijs dient van een goed niveau te
zijn. "Een christelijke school, die onder de
maat presteert, heeft geen bestaansrecht. Om
dat goede niveau te bereiken en te behouden,
moet er door alle betrokkenen hard en goed
georganiseerd gewerkt worden."
Terugziend noemt Van Alphen het lesgeven
een boeiend vak wat steeds in beweging is.
"En je gaat met levend materiaal om". Ver
der onderstreept hij het belang van het wer
ken op een christelijke school, als leerkracht
heb je zeker de boodschap van het evangelie
uit te dragen. "Je bent eigenlijk een Bonifa-
tius, een brenger van een goede bood
schap!" Volgende maand zal Van Alphen -
zoals hij zelf aangeeft - weer een beetje
huisman worden: Veel meer 's avonds thuis
en ook zal hij meer tijd kunnen besteden aan
zijn kleinkinderen, want liij erkent dat het
besteden van aandacht aan zijn gezin er wel
eens bij ingeschoten is. Ook hoopt hij nog
veel - fietsend - van de natuur te genieten.
En de tennisbaan zal meer bezocht worden.
Verder gaat hij zich nog meer verdiepen in
de (kerkjgeschiedenis.
En het onderwijs...? De Groen van Prinste
rer,.,? Van Alphen blijft het volgen, maar
wel op gepaste afstand.
De heer Van Alphen in 'zijnklas waar druk gewerkt wordt aan een project over vakantie.
andere kinderen met astma. Bel (033) 434 12 95
of mai^ naar iJ<£oilecteer{gastmafonds.nl