Een geschenk voor
hospice 'Kuria'
i eb
PREDIKBEURTEN
een luxeprobleeem?'
Bijeenkomst
MS lotgenoten
Avondlezing
in 'De Ossehoek'
EIIAtlDEII-IIIEUWS
EIIAIIDEtl-tllEUWS
Bijeenkomst j
Christelijk belijden in
een postmoderne eeuw
m
Een hospice in Amsterdam
Een actie van vrouwen
Ook vanuit het buitenland
De toepassing
W. H. Velema
Psalmen zingen in Stellendam
Zondag 23 mei 2004
Soorten en maten
Alledaags
Kerkdienst Ger. Gemeente
D.V. vrijdag
28 mei 2004
te Oude Tonge
I Sprekers:
Mevr. G. Verburg
(vice-fractievoorzitter CDA)
I - Ir. B.J. van der Vlies
(fractievoorzitter SGP)
Partycétttruiïï
raat 14
Oude Tonge
Aanvang: 19.30 uur
Iedereen is t;an
harte weXkomi
Hundertwasser Fantastische
Architectuur
Op donderdag 27 mei 2004 organi
seert de VU Hellevoetsluis een
lezing door Yoka Rexwinkel. Prijs
6,50 Leden 6,-.
SGP-Jongeren Flakkee bijeen:
Op 13 mei, de laatst gehouden avond
van dit seizoen van SGP-Jongeren
Flakkee, hield kolonel K.C. Schouw-
stra (b.d.) een interessante en boei
ende lezing met als onderwerp
'Defensie, een luxeprobleem?'. Hij
gaf daarover, vanuit zijn jarenlange
ervaring, een impressie.
PAGINA 2
VRUDAG 21 MEI 2004
Wellicht bent u de naam Kuria wel eens
tegengekomen. Het is een hospice in Am
sterdam. Als ik goed ben ingelicht een van
de eersten in ons land. Koningin Beatrix
heeft er een aantal jaren geleden een bezoek
gebracht, met de toenmalige minister van
Volksgezondheid.
Kuria is opgezet door christenen met geld
dat uit particuliere fondsen en burgerbeurzen
afkomstig is. Een Engels hospice stond als
voorbeeld de stichters voor ogen.
Er zijn intussen in Nederland tal van hos
pices. Dat zijn om het maar eenvoudig te
zeggen, gespecialiseerde verzorgingshuizen
voor terminale patiënten. Dus voor mensen,
ongeacht hun leeftijd, waar zij de laatste
weken, dagen of zelfs maanden van hun
leven kunnen doorbrengen. Zij worden daar
verzorgd door professionele verpleegkundi
gen, die weer in ruime mate worden bijge
staan door een grote groep vrijwilligers.
In Kuria worden veel aidspatiënten ver
zorgd. Het is een christelijke instelling, maar
vraagt niet naar de al of niet godsdienstige
overtuiging van wie daar aangemeld wordt.
Bij opname wordt duidelijk gezegd dat in
Kuria geen euthanasie wordt toegepast. Wie
daar binnenkomt als patiënt kan dus niet op
een euthanasiebehandeling rekenen. Het
gaat er juist om mensen tot aan het eind van
hun leven liefdevol te verzorgen.
Hoe kom ik ertoe, op het werk van Kuria
de aandacht te vestigen? In het orgaan van
een landelijk verband van vrouwenvereni
gingen - de kerkelijke denominatie doet er
niet toe - las ik een verslag van een bezoek
van vertegenwoordigers aan Kuria in Am
sterdam. Het verslag was van de hand van de
directrice van Kuria.
Deze landelijke club - om het voor de
verandering maar eens zo te zeggen - had
een actie gevoerd ten behoeve van Kuria. Ik
verlnu wat ik las in het verslag van de direc
trice. Aan het eind komt de toepassing naar
de lezers van Eilanden-Nieuws.
De opbrengst was een royaal geldbedrag
voor Kuria. Daarvan kon een nieuwe ruimte
op de vierde verdieping van het hospice wor-
den aangekleed. Die ruimte lijkt op het eer
ste gezicht een grote woonkamer met een
werkplek en een kleine pantry.
Wie deze kamer binnenkomt, ziet tegen
de linkerwand een grote kastenwand met
twee boekengedeeltes. Mooi, maar op zich
zelf niets bijzonders. Wel bijzonder is, dat
die twee zogenaamde boekenkasten in hun
geheel kunnen worden omgedraaid. Dan
worden het bedden.
Deze bedden worden gebruikt door vrij
willigers die een weekend komen helpen. Ze
zijn soms afkomstig van ver buiten Amster
dam. Zelfs vanuit Groningen en Zeeland
maken vrijwilligers de reis voor een week
end naar Amsterdam. Deze dames (of echt
paren) vinden op de vierde verdieping nu
een comfortabele slaapruimte. Ook kan deze
royale ruimte gebruikt worden voor een kor
te rustperiode, met de mogelijkheid om bij
zonnig weer in Amsterdam van een dakter
ras gebruik te maken.
Deze, nu zo goed geoutilleerde ruimte
kan ook gebruikt worden voor de introductie
van nieuwe vrijwilligers. Drie keer per jaar
wordt een nieuwe groep opgeleid voor het
werk in het huis. Daartoe beschikt men ook
over een beamer die uit het plafond naar
beneden komt.
Ook wordt deze ruimte gebruikt voor spe
cialistische opleidingen, die aan verpleeg
kundigen en huisartsen worden gegeven.
Zelfs buitenlandse bezoekers worden in
deze ruimte voorgelicht over het werk. Het
ministerie van VWS weet dat het via de
afdeling Buitenlandse betrekkingen, mensen
uit het buitenland met deze palliatieve zorg
kan laten kennismaken. Behalve uit Zwe
den, Noorwegen, Slovenië en Zuid-Amerika
waren er onlangs twintig Japanners op
bezoek in Kuria. Ze konden gastvrij worden
ontvangen.
Nederland staat in het buitenland bekend
om zijn euthanasiebeleid. Ik acht het een
voorrecht - en de leiding van Kuria nog
meer! - dat mensen uit het buitenland met
dit werk van Kuria kennis kunnen maken. Er
is in Nederland ook zorg voor terminale
patiënten, met liefde en toewijding tot het
einde toe. En dat mede door vrijwilligers uit
heel het land.
De actie van de landelijke club van vrou
wenverenigingen heeft Kuria de middelen
verschaft om hoog in het huis bezoekers en
vrijwilligers te ontvangen.
Toen ik dat verhaal gelezen had was mijn
conclusie, ook het werk in deze fraaie ont
vangstruimte hoort bij wat Kuria als hospice
doet. Deze ruimte biedt de mogelijkheid
voor toerusting van de medewerkers en voor
instructie van buitenlandse belangstellenden
voor dit werk. Ik ben geneigd te zeggen: Dit
aspect van het werk van Kuria is een goede
tegenhanger tegen het euthanasiebeleid dat
evenzeer door het buitenland wordt afgeno
men.
Ik vind het een dankzegging waard, dat
het departement buitenlandse belangstellen
den naar Kuria verwijst.
De directrice schrijft; dit kost heel wat
werk. Het hoort bij de missie die Kuria te
vervullen heeft.
Op één manier van gebruik van deze
ruimte wil ik nog wijzen. Dat zijn de her
denkingsbijeenkomsten die in Kuria worden
belegd, om aldaar overledenen samen met de
familie te herdenken.
Toen ik dit verslag had gelezen, ben ik
een ogenblik stil geweest, verwonderd en
dankbaar dat dit werk in Nederland wordt
gedaan. De mogelijkheid voor deze bijzon
dere instructie en voorlichting aan binnen-
en buitenland is er gekomen door een actie
van vele vrouwen in het land.
En nu de toepassing. De lezer begrijpt dat
ik niet ga opwekken tot opnieuw een actie
voor Kuria. Graag wil ik de lezers, en voor
al de vrouwen onder hen, attent maken op
wat zij aan hulp kunnen bieden.
Het is toch prachtig dat Kuria geholpen
werd door vrouwen in den lande. De royale
opbrengst van de actie biedt Kuria de moge
lijkheid op een fraaie manier een stuk werk
te doen, zowel naar binnen als naar buiten.
Dikwijls heb ik in de afgelopen jaren
gehoord welk gewaardeerd en gezegend
werk vrouwen kunnen doen met acties waar
voor ze zich helemaal inzetten, met hoofd,
hart en handen.
De vrouwen moeten niet allen op hetzelf
de doel afgaan. Maar in samenwerking kun
nen er projecten opgezet of gesteund wor
den, die anders niet aangepakt werden.
Er zullen in uw directe omgeving ook
wel acties gevoerd zijn die veel opgeleverd
hebben; en waarmee projecten uitgevoerd
zijn die anders niet aangepakt konden wor
den.
Geweldig, hulde aan de vrouwen.
Op donderdag 27 mei 2004 om 20.00
uur wordt er een bijeenkomst van de MS
vereniging Nederland afd. Goeree-
Overflakkee gehouden in verpleeghuis
'De Samaritaan' te Sommelsdijk.
Belangstellende zijn van harte welkom.
Op 5 juni om 20.00 uur hoopt het Mannen
koor 'Door Eendracht Verbonden' uit Stel
lendam o.I.v. Come de Geus en samen met
het Mannenkoor 'Jubilate Deo' uit Ouddorp
o.I.v. Jan Bezuijen een psalmzangavond te
houden. Met als thema: 'Juich aarde, juich
alom den Heer' zullen diverse psalmbewer
kingen gezamenlijk door beide koren wor
den gezongen. Maar niet alleen de koren,
ook belangstellenden kunnen hun bijdrage
aan een waardevolle avond leveren, het pro
gramma biedt namelijk veel ruimte voor
samenzang. Het orgel wordt bespeeld door
Marian van Oostenbrugge. Door de heer
Diepeveen zal een meditatie over het thema
van de avond worden gehouden. Iedereen is
van harte welkom. Na de zangavond staat
voor iedereen de koffie klaar! De toegang is
gratis. Wel zal er een collecte worden
gehouden waarvan de opbrengst is bestemd
voor Stichting Ontmoeting.
clir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-liollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 5736
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
shdtingstermtin zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluiüngstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie-
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)4710 22,
privé (0187) 60 1440
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelhamis 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorps-
kerk: 9.30 uur kand. J. K. Abbink uit
Vriezenveen en 18.30 uur kand. M.
Diepeveen uit Stellendam. Eben-Haë-
zer: 9.30 u ur ds. H. J. Boer uit Nieuwe
Tonge en 18.30 uur kand. J. K. Abbink
- Gen Gem. 9.30 uur ds. A. J. Gunst
(openbare belijdenis) en 18.30 uur lees-
dienst Ger. Kerk 9.00 en 10.30 uur
ds. C. G. Kant en 18.30 uur ds. J. A. P.
Vlasbom - Doopsgezinde Gem. 10.00
uur ds. A. M. Langhout en 18.30 uur de
heer W. Tanis.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. G. J. van der Haar, Wijk en 18.30
uur ds. E. de Mots, Schoonhoven -
Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat la
9.00 en 10.45 uur ds. J. W. van Estrik
en 17.00 en 18.45 uur ds. C. Oorschot
uit Tholen.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur nog niet bekend - Herv.
Gem. (ihv) 10.00 uur ds. W. L. Smelt,
bediening Heilige Doop en 18.00 uur
ds. W. Meijer, Yerseke - Ger. Kerk
10.00 uur de heer J. Seele en 18.30 uur
da. H. B. Graafland.
MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00
uur ds. K. J. Kaptein, 's-Grevelduin-
Capelle en 18.00 uur ds. W. L. Smelt -
Ger. Gem. 10.00 en 15.00 uur ds. M.
Golvedingen - Ger. Kerk 9.30 en
17.00 uur ds. J. J. Blom - Ger. Gem. in
Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
D. Dekker, Oudewater en 18.00 uur ds.
P. van Duijvenboden, Den Bommel -
Ger. Gem. 10.00 uur leesdienst en
18.00 uur ds. M. Golverdingen - Zie
kenhuis 14.30 uur ds. A. van Wijk.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur dr.
T. E. van Spanje, Ooltgensplaat en
18.00 uur kand. J. Kooij, Barendrecht -
Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Friso-
school'. Deltastraat 13 9.30 en 18.00
uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst.
SOMMELSDIJK Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. Meijer, Yerseke en 18.00 uur ds.
L. Quist, Groot-Ammers - Lukaska-
pel HDG 10.15 uur ds. P. Janse, Mid
delburg - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur
de heer H. H. A. B. Bergman - Herv.
'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. J. Visser
- CAMA Christengemeente, het
Prieel, 10.00 uur G. J. Bolt.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 9.00 uur
ds. A. J. Kunz, Groot-Ammers en
14.45 uur ds. P. van Duijvenboden,
aangepaste dienst - Herv. Gem. (ihv)
11.00 uur ds. C. Gielenen 18.30 uur ds.
J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30
en 18.00 uur ds. A. A. Egas - Ger.
Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst -
Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J.
Lingen, viering Heilig Avondmaal -
Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en
16.45 uur geen opgave.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. A. J. V. d. Herik, Oene en 18.00 uur
ds. H. J. Catsburg, Goes - Herv. Gem.
(ihv) 'Ons Dorpshuis" 9.00 uur ds. C.
Gielen, Middelhamis en 16.30 uur nog
niet bekend - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. L. de Wit, openbare geloofsbelijde
nis en 18.00 uur ds. C. van Sliedrecht,
Nunspeet - Herv. Gem. (ihv) 15.00
uur ds. J.C. den Toom - Ger.Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evan
gelie Ge-meente Beréa, gebouw 'De
Bron' 10.00 uur dienst.
Er zijn soorten en maten. Iedereen kent de
bekende soorten vis, brood, huizen en men
sen. Natuurlijk zijn daarin verschillende
maten. Je hebt aardige maten, middelma
ten en vervelende maten. En er zijn mensen
die geen maat kunnen houden. Die sooii
noemen we drammers. Doordrammers,
zogezegd. Ze zoeken elkaar vaak op. Soort
zoekt soort. Er zijn ook mensen die het hou
den bij één soort. En die somt is de beste
natuurlijk, hun soort school, club, vereni
ging is letterlijk de eerste de beste. Hun rodq
haan moet altijd koning kraaien. Van veel
kleurigheid en diversiteit hebben ze nog
nooit gehoord.
Het grootste aantal soorten en maten is te
vinden in de natuur. Duizelingwekkend
veel verschillende dieren en planten heeft de
Schepper in zijn ondoorgrondelijke wijs
heid gemaakt. Ze zijn door de mens onder
verdeeld in klassen en groepen. Onvoorstel
baar als je dat beziet. Toeval is hier
ondenkbaar. Dus moet er een ontwerp zijn.
Een meesterlijk plan. Een meesterplan,
waarachter Iemand schuilgaat. Een voor
beeld: zet alle onderdelen van een vliegtuig
in een hangar en laat er een sterke wind
doorheen waaien. Staat er na de stilte-na-
de-storm een vliegtuig'? Nee, dus. Hetzelfde
geldt de mens. Is hij in de loop van de tijd
als vanzelf ontstaan"? Hoogst omuaar-
schijnlijk. Achter de mens zit geen ontwik
keling van miljoenen jaren. Hij was er
ineens, als kroon op het Scheppingsplan.
Achter alles wat leeft zit een plan, hét Plan.
De mens heeft maar één soortgenoot en dat
is hijzelf. Hij is uniek in zijn sooii. En tege
lijk is ieder mens verschillend. Dat zegt niet
veel, dat zegt alles. We keien terug naar het
begin. Soorten en maten. Wat is er een ver
scheidenheid in de mondiale samenleving.
Dat is rijkdom. Maar laten we voorzichtig
zijn. In het rijk van de natuur is veel voor
goed verdwenen. De mensheid wordt in
zekere zin ook bedreigd. Daarom, beheer de
natuur zorgvuldig en wees zuinig op de
soorten. De matige mens kan niet zonder.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenbo
den, openbare geloofsbelijdenis en
18.00 uur ds. A. A. W. Boon, Krabben-
dijke - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. J.
Vlaardingerbroek en 18.00 uur ds. J. H.
Becker.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. T. W. van Bennekom en 18.00 uur
kand. F. J. M. van Veldhuizen, Delft -
Ger. Kerk 10.00 uur ds. P C. Koster en
18.00 uur ds. H. Vollmuller.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur kand. C. P. de Wildt, Dordrecht en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Herv.
Gem. (ihv) 't Centrum, Van Weelstraat
10, 11.15 uur ds. J. C. den Toom (aan
vangstijd gewijzigd) en 16.00 uur kand.
M. Diepeveen - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30
uur ds. Koster, bev. ambtsdragers en
18.00 uur ds. H. R de Goede.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. L. D. Burger, Waddinxveen.
MELISSANT - Dinsdag 25 mei, 19.30 uur,
ds. P. Mulder uit Dordrecht.
Deze zomer presenteert de Kunsthal Rot
terdam voor het eerst in Nederland een
groot overzicht van de architectuurmodel-
len van kunstenaar en architect Hundert
wasser (1928-2000). Ruim twintig model
len en enkele tientallen schilderijen ver
beelden zijn eigenzinnige en afwijkende
ideeën over architectuur. De tentoonstel
ling gaat in op zijn fantasierijke en veelzij
dige ontwerpen. Ecologie en fantasie zijn
de uitgangspunten voor zijn ontwerpen.
Zijn sprookjesachtige gebouwen zijn voor
veel mensen het voorbeeld van mooie
architectuur. Bij elk ge-bouw houdt Hun
dertwasser rekening met zijn principe 'het
horizontale is van de natuur (boomplicht)
en het verticale van de mens (raamrecht)'.
Bij grote belangstelling wordt deze lezing
herhaald op donderdag 3 juni.
N.B. Op verzoek van Yoka wordt u
gevraagd deze avond(en) een foto van uw
huis met een raam mee te brengen. 'Even
knutselen bij de koffie'.
Opgave: Jan Lageweg, tel. (0181) 312387
(na 21.30 uur). VU Infobalie tel. (0181)
318358 (ma/vrij 13.00-16.00 uur).
Men zegt dat wij leven in de tijd van het
postmodernisme. Ik denk dat het waar is.
Althans, wat betreft de cultuur van het
avondland: Europa en Noord-Amerika. Aan
het eind van de vorige eeuw heeft een
omslag in het denken plaatsgevonden. Het
geloof in vooruitgang is achterhaald. Men
sen koesteren niet meer van die hoge
idealen. Het aanhangen van een totaalvisie
(communisme, socialisme, christendom,
etc.) is voor velen verieden tijd geworden.
Relativisme, tolerantie en individualisme
zijn nu de sleutelwoorden. Ruimte voor een
absolute waarheid is er niet meer. Alles is
relatief en alles is discutabel. Met één
woord: het postmodernisme hangt in de
lucht.
En nu is een mooie bundel uitgekomen, die
zich met dit tijdsverschijnsel bezighoudt.
Het is verschenen in verband met de viering
van het achtste lustrum van het studenten-
dispuut Panoplia in Leiden. Een jubileum
met een boek... Zo gaat dat in studenten-
land. Al diverse malen eerder. En nu
opnieuw. Het thema is ontleend aan die
veeilig jaren. Zwierf immers het volk Israël
ook niet acht maal vijfjaren door de woe
stijn? En daarna stonden ze voor de grenzen
van het beloofde land. Alleen Mozes had er
vanaf de Nebo iets van gezien. Wat zou het
worden?
De Leidse CSFR-studenten stellen de vraag
of ze kunnen verwachten dat ook zij na die
veertig jaar nu soms een 'beloofd land' zul
len binnentrekken. "Vinden wij ons land der
ruste in deze postmoderne 21e eeuw? Is dit
het beloofde land?"
De bundel die werd uitgegeven, bedoelt
een verkenningstocht te zijn in het nog
niet ontdekte land van onze postmoderne
tijd. De verspieders worden gevormd door
een aantal mensen van wie verwacht wordt
dat ze over de juiste onderzoekingsgave
beschikken om een betrouwbaar verslag
uit te brengen. Ik noem enkele van de in
totaal dertien namen: dr. G. van den Brink,
universitair docent dogmatiek te Leiden,
dr. ir. J. van der Graaf, voorheen algemeen
secretaris van de Gereformeerde Bond, ds.
C. Harinck, emeritus-predikant van de
Gereformeerde Gemeenten, prof. dr. J.
Hoogland, bijzonder hoogleraar reforma
torische wijsbegeerte, drs. A.A. van der
Schans, wethouder van de gemeente
Bodegraven.
De verkenningstocht in deze essaybundel,
aldus het voorwoord, bestaat uit drie exerci
ties. Allereerst wordt de postmoderne eeuw
verkend: hoe wordt er gedacht, geleefd en
geloofd in de huidige maatschappij? Vervol
gens komt de verhouding van het postmo
derne leven en gedachtegoed tot de kerk aan
de orde. Ten slotte wordt het eigen belijden
onderzocht. Dansen wij in deze eeuw om
een gouden kalf of dienen we de Heere?
Na een inleiding door de lustrumcommissie
is J. Hoogland de eerste die het eigene van
het postmoderne klimaat op het spoor pro
beert te komen. Het is een echte zoektocht.
Want zo gemakkelijk blijkt het niet te zijn
om dat onder woorden te brengen. "Er hangt
iets in de lucht, er heerst een klimaat, dat
door het werk van postmoderne filosofen
expliciet wordt gemaakt, maar wat tegelijk
onbenoembaar blijft." Hoogland signaleert
dat men zich "bewust is geworden van een
(onoplosbare) crisis in het modernisme".
Het vertrouwen in de lang gedachte 'voor
uitgang' is gefrustreerd. Hij wijst erop dat
het postmoderne denken op een indrukwek
kende manier het "nihilistische karakter van
de moderne werkelijkheid" zichtbaar maakt.
Als een spiegel is het vierde hoofdstuk. Een
interview met Joost Zwagerman, roman
schrijver, dichter en essayist. Iemand die wel
de personificatie van het postmodemisme
genoemd kan worden. Hier wordt alles gere
duceerd tot schijn en persoonlijke interpreta-
tie. "We hebben maar een beperkte blik en
die blik wordt enorm gemanipuleerd door
fictie en massamedia." Volgens Zwagerman
kunnen we in het postmodemisme het
onderscheid tussen wat waar is en wat fictief
is niet scherp meer zien.
Van een andere insteek is de bijdrage van dr.
ir. J. van der Graaf. Zijn uitgangsstelling is dat
de Waarheid absoluut is. Ooit mocht Eén van
Zichzelf zeggen dat Hij "de Weg, de Waar
heid en het Leven is. De reformatie heeft de
Waarheid nader uitgelegd in de drieslag
'alleen de Schrift, alleen uit genade, alleen
door het geloofEn deze drie stonden niet los
van de vierde: 'alleen Christus'. Toch wijst
Van der Graaf op een toenemende verabsolu
tering in de Nederiandse reformatorische cul
tuur die te ver ging. Met een woord van ds.
H.G. Abma: "het is de tragiek van de gerefor
meerde gezindte dat het gereformeerde wordt
overtroefd door het gereformeerdere en het
gereformeerdere door het gereformeerdste
totdat tenslotte een uiterste verbijzondering
als alleen zahgmakend overschiet.
Drs. A.A. van der Schans biedt een fraaie
schets van de plaats en de betekenis van de
kerk in de huidige samenleving. Hier is de
historicus aan het woord die de lijnen door-
trekt naar de actualiteit van heden. Ik wil
vervolgens nog wijzen op de zeer leesbare
bijdragen van ds. C. Harinck over geloof en
ervaring en van dr. G. van den Brink over het
merkwaardige verschijnsel van het 'ietsis-
me'het geloof van de mensen die menen dat
er toch wel 'iets' moet zijn.
Ergens in deze bundel las ik het volgende. Zn
1881 schreef de Ledeboeriaanse prediker
Daniël Bakker: "Daar is nooit zulken kwa-
den tijd geweest, of we kunnen er onze God -
in dienen. Het hapert niet aan den tijd, maar
aan ons.
4
N.a.v.: G. van den Brink e.a., Het beloofde Z
land? Christelijk bevlijden in een
postmoderne eeuw. Een erkenning. -
Uitgegeven door het CSFR-dispiuitZ
Panoplia te Leiden. 136 pag. Paper-
back.
J.M.J. Kieviet:
De voorzitter van SGP-Jongeren Flakkee
opende de avond met het lezen van Markus
13, waarin de Heere Jezus spreekt over de
tekenen van de voleinding van de wereld,
waarvan oorlogen een gruwelijk onderdeel
zijn. Het onderwerp 'defensie' is mede door
de huidige deelname van Nederlandse mili
tairen in Irak uiterst actueel.
De heer Schouwstra, rrülitair in hart en nieren,
het weten vooral de bedoeling te hebben de
aanwezigen aan het denken te zetten voor een
stokje bewustwording. Aan de hand van voor
beelden schetste hij een beeld van de werkwij
ze van een legerkorps en uit welke divisies,
soorten en rangen een legerkorps bestaat. Ook
gaf hij aan hoeveel mensen van verschillende
rangen er nodig
zijn om de onder
delen te leiden.
Tijdens de koude
oorlog was het
militaire beleid
vooral internatio
naal toegespitst
op een Russische
aanval.
Toen na de val
van 'de muur' de
gemeenschappe
lijke vijand ver
dween, kwam er
voor defensie een
andere taak:
peace keeping.
Terwijl het huidi-
Koloiiel buiten dienst
K.C. Schouwstra, militair
in Irart en nieren, tijdens
zijn betoog voor
SGP-Jongeren Flakkee.
ge Nederlandse leger gereed moet staan voor
allerlei VN-missies, laat de overheid het niet
na om fors te bezuinigen. Als voorbeeld
noemde de heer Schouwstra het bezit van 10-^
tankbataljons in 1989, waarvan er nu nog;;|
maar 3 over zijn. (Of worden het er 2?) "Zijn
we ons niet aan het wegbezuinigen, of wordt 1
defensie opgenomen in het buitenlandse
beleid?"
Het nieuwe doel leidde tot afschaffing van
de dienstplicht, waarbij Schouwstra
opmerkte dat de vervaging van waarden en
normen hiermee in verband zou kunnen
staan. Door de dienstplicht werd de jongeren
orde en regel bijgebracht, wat nu bijna niet
meer gebeurt.
Het opleiden en oefenen van mihtairen voor
VN-missies is geen eenvoudige opgave. Dit
vraagt veel tijd en energie en het plaatst de
officieren voor grote problemen. Doordat er
geen doden mogen vallen, is deelname aan
missies, zoals in Bosnië, eigenlijk een
onmogelijkheid. Ook nu er in Irak een eerste
dode te betreuren is, wordt de druk op het
kabinetsstandpunt groter. De SGP steunt het
kabinetsbeleid ten aanzien van het streven
naar wereldgerechtigheid en heeft dit ook in
het verkiezingsprogramma staan.
De heer Schouwstra wees ook naar de groei-
ende Midden-Oosten problematiek en het
toenemende moslimfundamentalisme. Een
Europees gemeenschappelijk buitenlandbe
leid en een daarmee overeenkomstig defen-
siebeleid lijkt niet haalbaar en is praktisch
gezien onmogelijk. Aanschaf van materiaal -
en het opleiden en oefenen van een doel-
treffend leger is duur, maar noodzakelijk. De
machtsverhoudingen in de wereld zijn wis-
selend en onberekenbaar, zoals zichtbaar is 1
in de twee vorige wereldoorlogen.
In Nederiand hadden we veel, maar het is in -
de loop der jaren afgebroken; door toene
mende bezuinigingen is er steeds minder
geld beschikbaar voor defensie. Is defensie
een luxeprobleem?
EUaptien-Meuws is een krant die u op de hoogte houdt van het regionale nieuws.
MaSï we doen meer! Ook extra informatie over uiteenlopende onderwerpea^^
wordt n voorgeschoteld. En natuurUjk komt uw advertentie in Eilanden-Nieuws
prima töt a^n recht, en.... hij wordt gezien!