Overdenking Krifistocht naar leMiM^rad Kinderboerderij activiteiten op Hernesseroord uit de Heilige Schrift Museum Watersnood 1953 ontvangt 100.000ste bezoeker EIIAIIDBI-raEIJWS HET XIJKVENSTER Klassieke koormuziek in Torenmuseum Goedereede SRA Jongerenavond in Sommelsdijk voor uw drukwerk?! VERVOLGVERHAAL 10 Blik op kerk ^^y en samenleving CJ ^/J)^: mmOBEVING HORBN muaiviMUfCMOL inPPlL OM DE SaPPEN! HONOENUILin Concert door kerkkoor uit Leipzig, de stad van J.S. Bach Hoop op een heerlijke toekomst Gebr. de Waal Drukkerij •zfaiga-^rilogie deel ,I0H.0:V£ENH0F PAGINA 5 VRIJDAG 14 MEI 2004 - Burengerucht - Het verleden - Geen contact Er zijn van die berichten die op zichzelf geen schokkend nieuws bevatten, maar die wel stof geven tot overdenking. Zo'n bericht kwam ik vorige week tegen in de kranten. Het betrof het zogenaamde burengerucht, waarover blijkbaar nogal wordt geklaagd. We kunnen ons daarbij wel het een en ander voorstellen. Je woont op een flat en de buur man speelt piano. Of de buren hebben een voortdurend blaffende of jankende hond. Of - erger! - man en vrouw maken dagelijks ruzie. Of je zit 's zomers heerlijk in de tuin en je mag meegenieten van Radio III, die kei hard aanstaat... De reeks voorbeelden zou eindeloos uitgebreid kunnen worden. De klachten over burengerucht.Het eerste waar je toch aan denkt is even aanbellen bij de betrokkenen en vragen of het niet wat zachter of niet wat anders kan. Maar velen blijken dat niet te doen, onder andere omdat ze de buren niet kennen of geen contact met hen hebben. Wat doe je dan? Je belt meteen de pohtie. Het gevolg is nög meer vervreem ding en nög meer burenruzies. Dat vroeger alles beter was dan tegenwoor dig willen mensen bij het ouder worden nog weleens beweren. Je moet zelf, als je ouder begint te worden, tegen die gedachte vech ten. In het verleden was ook niet alles goud wat er blonk. Maar onwillekeurig gaan je gedachten terug naar vroeger en vraag je je af hoe men toen met zulke dingen omging. Zelf ben ik in een vrijstaand, midden in de polder, opgegroeid, en dan kwam het er niet op i&n dat je nu en dan eens een grote mond opzette. Maar zodra je in de bebouwde kom was, werd er al gauw waarschuwend gezegd: 'Denk eraan dat de mensen hier buren heb ben...' Je paste er dan wel voor, dingen te zeggen of te doen die niet voor andermans oren bestemd waren. In het bericht werd opgemerkt dat de klach ten over geluidshinder minder talrijk zijn wanneer mensen elkaar kennen. Ik denk dat het daarop vastzit. In flats, maar ook in rij tjeshuizen, waar tegenwoordig veel tweever dieners wonen, weten de mensen nauwelijks wie hun buren zijn. Automatisch hebben ze geen contact met elkaar, dat maakt het moei lijk om even bij elkaar aan te bellen. Het is veel gemakkelijker de politie in te schake len. Ik hoorde laatst iets dat het geval concreet maakt. In een flat was een sterfgeval. De begrafenisondernemer kwam de uitvaart regelen. Ja, de buren moesten toch wel een rouwkaart, maar hoe heetten ze ook weer? De enige oplossing was even op de warande gaan kijken naar de naambordjes. Zonder het verleden te willen verheerhjken mogen we toch opmerken dat je vroeger iedereen kende, en dat ook iedereen voor je klaar stond. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuvcs, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Na aardbevingen hoor je vaak vertellen, dat huisdieren de ramp al hoorden aankomen en tijdig de vlucht namen. Hoe kan dat? Antwoord: Doordat veel dieren een beter gehoor hebben dan de mens. Als u een band- opnemer kocht, weet u wel dat deze een fre- quentiebereik heeft van circa 100 tot 16.000 Herz. Daarbinnen valt het gemiddelde luis tergebied van muziek en spraak. Jonge men sen kunnen nog tonen onderscheiden tot ca. 17.000 a 18.000 en in gunstige gevallen tot bijna 20.000 Herz, maar met 't klimmen der jaren neemt die top snel af. Beneden de 40 Herz hoort u ook niets meer. Maar tal van dieren kunnen veel lagere en veel hogere tonen wel waarnemen. Denk maar aan het hondenfluitje, waarmee u uw hond terugflui ten zonder dat de omstanders dat merken. Zo horen huisdieren het onheilspellende begin van een aardbeving, waarvan de trillingen de sinistere lage frequentie van zo'n 10 a 20 Herz hebben. Juist die tonen doen de dieren vluchten naar veiliger oorden. Waar moet je de verse eieren bewaren: in het eierrekje van de koelkastdeur, de kelder of een keukenkastje? En staand, of liggend? Antwoord: Eieren kunt u 't beste bij een temperatuur van 12° C bewaren, dus in de kelder(kast), bijkeuken of andere koele ruimte. In de koelkast drogen ze sneller uit en als u ze gaat koken is het temperatuurver schil te groot, waardoor de schaal sneller barst. Dat kunt u weer voorkomen door aan de bolle kant een fijn gaatje in de schaal te prikken, zodat er bij verhitting wat lucht uit de luchtkamer kan ontsnappen. Zet de eieren wel op de punt, dan verzakt de dooier niet. Moet u ze toch neerleggen, dan is het ver standig ze zo mogelijk dagelijks om te rol len. Is het waar, dat kleine kinderen geen appel sap meer mogen drinken? En wat schuilt daar voor gevaar in? Antwoord: Volgens een proefschrift kun nen appel- en perensap bij dagelijks gebruik door kleine kinderen leiden tot chronische diarree, maar alleen als er (te) weinig vet voorkomt in hun voeding. Die sappen bevat ten nl. erg veel fructose (vruchtensuiker), die in dat geval niet volledig door het lichaam kan worden opgenomen en in de darm door bacteriën tot gisting wordt gebracht. Bespeurt u wind diarree, of hebben kinderen buikkrampen, dan kunt u beter of perensap meer geven en daarna het vetgehalte in de voeding in de gaten houden. Waar kan ik een bouwtekening kopen van een mooi, comfortabel en niet te koud hok voor een waakhond? Antwoord: Dat is hier niet te koop. U kunt maar 't beste gaan kijken bij iemand die een geschikt dubbelwandig exemplaar heeft staan en daarvan de maten opnemen en een schetsje maken. Omdat u het zelf kunt doen, zal dat geen problemen opleveren. Laat het hout op maat zagen, zodat uw hond erin past als hij volwassen is. Maak het in elk geval dubbelwandig en met een schuin dak, zodat de zijwanden laag blijven en het dier in 't midden wat meer ruimte heeft om in en uit te lopen. De vloer moet uiteraard iets boven de grond op balkjes liggen en van een flinke strolaag worden voorzien, zodat de hond het De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Op zaterdagmiddag 22 mei zal in het Goe- reese Torenmuseum een uniek concert wor den verzorgd, met koormuziek door het koor van de Evangelisch Lutherische Kirchge- meinde Leipzig-Marienbrunn. Dit kerkkoor is een aantal dagen op bezoek bij zijn kerke- Ujke partnergemeente in de Haagse wijk Benoordenhout. Deze contacten bestaan al lang van voor de val van de 'Berüjnse Muur', die van West- en Oost-Duitsland twee staten maakte; na de 'Wende' zijn de contacten met Den Haag gebleven. Tijdens het uitwisselingsverblijf, rond Hemelvaarts dag, brengen koorgezelschap en hun Haagse gastgezinnen een bezoek aan Goedereede. Op 22 mei zal het koor vanaf 15.30 uur een mooi repertoire ten gehore brengen. Als begeleiding mag het Leipziger kerkkoor beschikken over een zelfgebouwd klavecim bel van de Goereese Idavecimbelbouwer Matthijs Mijnders. Het repertoire, dat ongeveer drie kwartier zal klinken, bestaat uit werken van Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn Barthol- dy, Georg Friedrich Handel, enkele koralen met teksten van de bekende theoloog/dichter Huub Oosterhuis en tot slot enkele klave- cimbelwerken door de koordirigent en tevens cantororganist Christoph Kiistner. Hij zal werken uitvoeren van J.S. Bach, J.Pzn. Sweelinck en eigen composities. Christoph Kiistner is een broer van de orga nist van de beroemde Thomaskirche in Leip zig, waar Bach zo lang als kerkmusicus aan verbonden is geweest. Het concert is een 'inloopconcert', de toegang is gratis. Het belooft een mooie uitvoering te worden door een groep van zo'n 20 koorleden. MIDBELHARNIS - Inmiddels is het voorjaarsproject 'Afval en Milieu', georganiseerd door de Stichting Kin derboerderij van Hernesseroord, weer succesvol afgesloten. De kinde ren van groep 7 en 8 maakten opdrachten, deden proefjes en waren zeer enthousiast creatief bezig. Ze hebben samen een werkstuk van afvalmaterialen geknutseld. Vooral de vraag hoelang producten erover doen om te vergaan, gaf stof tot nadenken. De kinderen van de basis school 'De Molenvliet' uit Stad aan 't HaringvHet hebben er een opstel over geschreven. Onderstaand volgen enkele reacties van leerlingen. "We zijn naar de kinderboerderij geweest. We kregen een opdracht met een boekje. We konden er van alles vinden, zoals kip pen, kalkoenen, varkens, geiten, kuikens, slangen, cavia's, konijnen, muizen en rat ten. Sommige waren heel lief' (Aaron Huzier). "We mochten ook dieren aaien. En ik zag een kalkoen, die had veel kleuren. En ook een varken die heel groot was. Maar die was ziek, dat vond ik wel zielig. De ver- 's winters niet koud krijgt. Keer de opening, die zo klein mogelijk moet zijn, daarom ook van de wind af in de richting van een beschuttende muur of schutting. Welke Hem opgewekt heeft uit de doden en Hem heerlijkheid gege ven heeft. (1 Petrus 1:21b) Petrus beschrijft wat de Heere Jezus gedaan heeft. Dan zegt hij dat mensen 'door Hem in God geloven (1 Petr. 1:21a). Door de Heere Jezus geloven mensen in God. Het is alsof Petrus dan even antwoord geeft op de vraag om weUce God het gaat. Dan zegt Hij: "Wel ke Hem opgewekt heeft uit de doden". Het gaat om die God Die de Heere Jezus opge wekt heeft uit de doden. Hier herhaalt hij het wonder van de opstanding van de Heere Jezus, vooral gerelateerd aan de Heere God Die deed Hem opstaan. Petrus gaat nog ver der. "En Hem heerlijkheid gegeven heeft". Heerlijkheid (doxa) is een woord dat in de Bijbel vooral toegepast wordt op de Heere God. Hij is heerlijk, bekleed met heerlijk heid, met eer en majesteit. Die heerlijkheid is aan de Heere Jezus gegeven. Zo eert God de Vader in dit alles God de Zoon. Want wat gebeurt er bij de opstanding? Laat ik het zo zeggen; daarmee zegt de Heere God 'amen' op het werk van de Heere Jezus. Het is het zegel van goedkeuring van de kant van God de Vader. Het is (in de ogen van de Heere) echt 'volbracht'En dan de verheer lijking. Dat is meer dan dat de Heere Jezus de plaats krijgt die Hij eerder had. Dat is eer herstel. Daar ontvangt de Heere Jezus de eer die Hij in Zijn leven van mensen niet had gekregen. Maar van God de Vader nu wel. fiij is Degene Die aan Gods rechterhand zit (Ps. 110), Die God uitermate heeft verhoogd en een Naam heeft gegeven boven alle Naam (FU. 2:9). Zien we dat dit alles eerherstel is, goedkeu ring van de kant van God de Vader? Dat we zien dat God de Vader Zijn Zoon in het mid delpunt zet? Hem opwekt? Hem verheer- Ujkt? Het is deze Christus Die ons in de pre diking wordt voorgehouden. Hij ontvangt goedkeuring en eerherstel van de zijde van God! Dat geeft vastheid, zekerheid. Op Zijn werk. Zijn prediking, Zijn lijden. Zijn ster ven, heeft de Heere 'amen' gezegd. Hij heeft Hem verheerlijkt. Dan moeten wij Hem ook de eer geven. Dan moeten wij ook tot Hem gaan 'door Wie mensen in God geloven Er is nog een kant aan dit alles. Hier raken we aan de kern van wat het geloof in de Heere Jezus en daarmee in God betekent. Wat dan? Wel, dat betekent dat we deel krijgen aan die opstanding. Dat betekent dat we deel krijgen aan de verheerlijking van de Heere Jezus. Hij is de Eerstgeborene uit de doden, zegt Pau- lus. Het woord zegt het al, er zuUen er nog meer volgen. Meer zullen er worden opge wekt. Meer zullen er mogen leven. Die toe komst is door de Heere opengebroken in de opwekking van de Heere Jezus. En daarmee ook naar heerlijkheid. Want ook die heerlijk heid ontvangen al degenen die zich aan Hem vasthouden. Weet u wat dat nu betekent? Dit namelijk dat allen die in de Heere Jezus zijn, allen die in Hem geloven en zich vasthouden aan Hem, hoop mogen hebben. Ze mogen verwachting hebben. Nee, niet omdat ze zelf iets gepresteerd hebben. Geen mens is het waard om door de Heere opgewekt te worden. We hebben onszelf in de dood gebracht en verdienen het om daar te büjven. We hebben onszelf beroofd van de heerUjk- heid die we hadden en verdienen het niet dat we die terugkrijgen. Maar de Heere Jezus werd Mens. Hij was een Mens Die het wel verdiende om opgewekt te worden, Die het wel verdiende om heerlijkheid te ontvangen. Daarom is er in Hem hoop op de opstanding. De catechismus zegt het zo in zondag 17: 'De opstanding van Christus is een zeker pand van onze zalige opstanding. Zien we dat? Omdat Hij opgewekt is', zal Hij Zelf eens al de zijnen opwekken. Daarom mag iemand die Hem kent en liefheeft hoop hebben. Hoop, 'zelfs bij het naad'ren van de dood' (Ps. 68:10 berijmd). Dan staan we niet bij het graf als bij een eind punt. In en door de Heere Jezus is er uitzicht. Is er de zekerheid dat de graven eens zullen opengaan, want Zijn graf ging ook open. Is er de zekerheid dat al de Zijnen de heerlijkheid mogen ontvangen. Jazeker, dat ze in de heer lijkheid zullen zijn met Hem. Dat betekenen deze woorden. Zo is er licht in een duistere wereld. Als de Heere Jezus niet opgewekt was, wat dan? Als dit uitzicht er niet was, wat dan? Dan begrijp je dat mensen vragen naar de zin van het leven. Dan begrijp je dat sommige mensen zich 'uitleven'. Je leeft tenslotte maar één keer, je moet eruit halen wat er in zit. Weet u waarom mensen zo praten? Omdat ze geen hoop hebben. Omdat voor hen de toekomst hoogst onzeker is. Ze weten niet wanneer het einde van hun leven komt. Ze weten ook niet wat daarna komt. Dat is voor een christen anders. Want de Heere Jezus is opgewekt. De Heere Jezus heeft heerlijkheid ontvangen. En al degenen die van Hem zijn, zullen dat ook! Dat is hun toekomst. Eens mogen ze opstaan. Eens mogen ze eeuwig leven in eeuwige heerlijkheid met Hem. Hij roept ook u en jou om tot Hem te komen. Laat u daarin leiden. Ga tot Hem. Dan mag u en jij hoop hebben. Dan komt er uitzicht. Want Hij is opgestaan en verheerlijkt en zal aan al de Zijnen het zelfde geven. Ds. P. van Duijvenboden, Den Bommel Op dinsdag 18 mei hoopt ds. A. Simons uit Goudswaard een lezing over het onderwerp 'Verzoekingen'. Deze lezing is de tweede in een serie lezingen over de GalatenbriefHet uitgangspunt van deze lezing zal Galaten 3 zijn. De avond wordt weer gehouden in ver enigingsgebouw 'Vita Nova' aan de Van Aerssenstraat in Sommelsdijk. De avond begint om 19.30 uur, jong en oud is van har te welkom! Met de jongerenavonden wil de SRA het volgende bereiken: - elkaar als jongeren opzoeken rondom Gods Woord, vanuit een verlangen naar een herleving van het geestelijke leven in Nederland, tot Gods eer en tot uitbreiding 'vanZijn Koninkrijk; - gelegenheid bieden voor jongeren om persoonlijke gesprekken te voeren over geloofszaken en geestelijke vragen; - samen nadenken over Gods Woord om zodoende duidelijkheid te krijgen over geloofsvragen. Wil je meer weten over de SRA? Kijk dan op www.jongerenavonden.nl, of bel 0187- 681342. zorger zei dat hij niet wou eten. Het was een leuke middag in Middelharnis" (Alex). "We moesten raden hoelang plastic, een blikje of een bananenschil op de grond blijft liggen En we moesten spijkers in hout slaan. We hoorden toen hoelang dat bleef zitten. Ook telden we de jaarringen. Toen we het boekje af hadden, gingen we de dieren bekijken. Ik vond de geiten het leukst. Want er was een kleine en die bleef kroelen. Dat was heel schattig. (Jennifer Griekspoor). De Stichting Kinderboerderij houdt zich nu bezig met de voorbereidingen van de kinderboerderij-ochtend. Deze vindt plaats op zaterdag 12 juni 2004. Dit jaarlijkse evenement wordt door veel scholen bezocht. Per school mogen 12 kinderen van groep 3 t/m 8 aan deze ochtend deel nemen. Na afloop wordt er samen gepick nickt, 's Middags wordt op het Hemesser- oordterrein de prestatieloop van Unicef gehouden. OUWERKERK - Dinsdag 11 mei was een feestelijke dag voor het Museum Watersnood 1953. Aan het begin van het vierde jaar dat het geopend is, kon de honderdduizendste bezoeker wor den verwelkomd sinds de opening in april 2001. Toen even na een uur een groep leden van de Zeeuws-Vlaamse Caravanclub op hun fiets tocht over Schouwen-Duiveland het muse um bezocht, werd - via loting - bepaald dat de heer J.J. Leeuw uit Temeuzen de gelukki ge 100.000ste bezoeker was. Onder toezicht van de andere leden kreeg hij van de voor zitter van het museum. Jaap Schoof, het boek 'De Ramp uit 1953', het boek over de caissons en de museumgids uitgereikt. Voor zijn vrouw was er een bos bloemen. De groep caravanners, die op een camping in Brouwershaven verblijft, vertoefde geruime tijd in het museum en hadden speciale aan dacht voor de fotoboeken over Zeeuws- Vlaanderen. Ook was er aandacht voor de expositie 'Getekend' over de water snoodramp op Goeree-Overflakkee. Van dit eiland liggen nieuwe fotoboeken in het museum met foto's van het eiland en van Nieuwe-Tonge uit de periode na de water snoodramp (200 foto's uit het gemeentelijk archief). Bel (0187) 47 10 20 of mail naar algeineeH@geW -iS- De fles gaat telkens van hand tot hand en een dikke sigarenwalm vult hun primitieve verblijf. Het is na middernacht als ze eindelijk in slaap vallen. In het kamp lopen SS-ers; de vijfde compagnie ligt dood, gewond, of te huiveren van de kou. Slechts drie man nen slapen rustig, met het hoofd op eikaars schouders geleund. Al ruim anderhalf urn: geleden is de trein het sta tion biimen gereden. Het is aardedonker, de inzittenden kunnen van hun omgeving niets onderscheiden. In Duitsland zijn strenge verduiste ringsvoorschriften van kracht; iets wat trouwens ook geldt voor alle bezette gebieden. Een spoorwegbeambte loopt over het donkere perron langs de trein. Er wordt een raam opengeschoven en een schelle vrouwenstem schreeuwt: 'Hé, stationchef, heeft de trein een lekke band of laten julUe ons hier staan om wortel te schieten?' Verbluft blijft de man staan en kijkt naar de vrouw die met haar bovenlichaam uit het raampje hangt. 'Ramen dicht en zwijgen', bijt hij haar toe. De vrouw lacht uitdagend: 'Wat dacht jij waterhoofd, dat we hier in deze beestenwagens voor ons genoegen zitten? Wij werken voor het thuisfront vriend; houd daar rekening mee. Zonder ons kan de oorlog niet doorgaan, daarom kameraad, laat het ding verder rij den en steek de kachel aan; we hebben het koud.' De beambte komt een paar stappen in de richting van het raam. 'Mond houden', blaft hij. In de wagon is men geattendeerd op wat er gaande is. Meer raampjes worden opgeschoven en overal hangen vrouwen naar buiten. Men begint zich in de discussie te mengen. De spoorwegman krijgt van alles naar zijn hoofd geslingerd, maar het is te donker om te zien wie hem, ambtenaar in functie van het Groot-Duitse rijk, durft te beledigen. Hij kiest de weg van de minste weerstand en draait zich om. Met stijve passen beent hij weg, het donker in, nagejoeld door de vrouwen die uitbundig hun hart luchten. 'Tuig', mompelt hij: 'Ze moesten die wijven allemaal in een concentratiekamp stoppen.' Gerda Holsmacher sluit het raam en gaat op haar plaats zitten: 'Zo'n windbuil! Ze laten ons hier uren blauw- bekken en dan nog praatjes op de koop toe. Als je bij de club hoort kun je je blijkbaar van alles permitteren.' 'Maak je niet zo druk meid en probeer te slapen', geeuwt Adelheid Bergmayer. 'Slapen, kun jij slapen? Je zou aan het hout vast vrie zen', bromt Gerda lichtelijk overdreven. De apparatenfabriek Haimover zal gerestaureerd wor den en aan de eisen des tijds worden aangepast, zoals dat heet. De fabriek is bijna geheel verwoest, zelfs de ondergrondse gewelven zijn onbruikbaar geworden. Na het bombardement hebben de vrouwen, samen met vele 'Ostfrauen', puin geruimd. Het 'restainatiewerk' is grotendeels mannenwerk. De vrouwen die in de fabriek hebben gewerkt zijn overbodig zolang de pro ductie stagneert. Voorlopig zullen ze worden ingezet ergens in het oosten, waarheen ze nu op weg zijn. De tijd verstrijkt. 'Er is iets niet in de haak', veronderstelt Gerda. 'Nee, dat geloof ik ook', geeuwt Adelheid. Ze rekt zich uit en vraagt: 'Hoe laat is het?' 'Half vijf.' 'Half vijf al, dan heb ik zeker geslapen?' 'Nee, gesnurkt', bitst Gerda. Adelheid kijkt verbaasd. Haar vriendinnen glimlachen om haar verbaasde gezicht. 'Waarom laten ze ons hier wachten, ik begrijp er niets van'zucht een vrouw die tegenover hen zit. 'Mens, je moet ook niet zoveel begrijpen. Als je zou beseffen wat er gebeurt, zou je gek worden. Jet moet de dingen maar aanvaarden zoals ze komen. Denken en begrijpen zijn dingen waarmee we de oorlog niet kun nen winnen', lacht Gerda ironisch. Het gesprek verstomt. Ergens gilt een stoomfluit en even later rolt een trein het perron binnen. Veewagens, met prikkeldraad dichtgespijkerd. De vrouwen kijken verbaasd; veewagens die met prik keldraad zijn dichtgemaakt is geen alledaags gezicht. 'Zouden ze bang zijn dat men het vee uit de wagens rooft?' vraagt Hanna Fleischmann weifelend. Langzaam, op een meter of vijf afstand, rolt de trein voorbij. Het is donker, maar toch kunnen de vrouwen enigszins onderscheiden wat er aan de hand is. Vaag ontdekken ze achter het prikkeldraad gezichten; spookachtige maskers met holle ogen. 'Er zitten mensen in, kijk maar', wordt er geroepen. 'Vreselijk! Het is mensonterend zoiets te moeten zien.' Gerda zegt wrang: 'Dat is het grondvest waarop ons duizendjarig rijk wordt gebouwd.' De trein komt bijna tot stilstand. Uit de veewagens klinkt geroep, hulpeloos gekerm van verdoemden; slachtoffers van het Naziregiem. 'Zouden het Russen of Polen zijn? De trein komt uit het oosten', vragen velen zich af. Elsa, die tot nog toe weinig heeft gezegd, mengt zich in het gesprek: 'Het zullen arbeiders zijn die b onze industrie tewerk worden gesteld. Onze mannen ver dwijnen allemaal naar de fronten. Het arbeidspoten tieel moet op peil worden gehouden of verhoogd, deze stakkers gaan naar het westen; daar zijn ze beter onder controle te houden. Daarom geloof ik dat wij oost waarts gaan, om daar de boel draaiende te houden.' 'Daar zit inderdaad iets in. Als er in die trein politieke gevangenen zaten, die voor de samenleving gevaar opleveren, dan zou men die ergens in het oosten naar een concentratiekamp transporteren. Deze trein gaat westwaarts, naar de industriecentra, daar schreeuwt men om mensen; de moloch moet gevoed worden.' 'Zullen ze ons naar Polen of Rusland brengen? Dat is absurd, dat is waanziimig. Men haalt geen mensen uit Polen of Rusland weg om er Duitsers voor in de plaats te laten terugkeren', merkt Hanna verbolgen op. Gerda lacht: 'Ze willen het oosten germaniseren, mogelijk hebben ze ons uitverkoren om deze ideeën in de praktijk te brengen.' Elsa veert geschrokken overeind: 'Gerda, als dat waar is! Himmler heeft gezegd: Wij zullen het oosten ger maniseren, de bevolking zullen we in onze industrie laten werken en we sturen er mensen met Arisch bloed heen. De mannen kunnen voor de achtergebleven Poolse en Russische vrouwen gebruikt worden. Moei teloos lossen we zo onze problemen op. Slechts het brein van een utopist kan dergelijke waanideeën bedenken. Het is schandelijk.' Hanna Fleischmann zit in elkaar gedoken in het hoek je bij het raam. Ze is spierwit geworden, haar mond hoeken trillen. Dat kan niet waar zijn, denkt ze, dat is verkrachting van de ziel, van elke vorm van menszijn. De trein met de verdoemden begint sneller te rijden. Uit de veewagens klinkt hartverscheurend gejammer en geschreeuw. De vrouwen kunnen niet verstaan wat er geroepen wordt, maar het grijpt hen aan, diep in hun ziel. Sneller, steeds sneller rijdt de trein, hij davert het per ron uit, verder de nacht in. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5