DE DODEN
HERDENKING
e th i e
PREDIKBEURTEN
Hers
Luisteren naar de
Psalmen (3)
Met de huifkar naar 'De Flipjes'!
De wereld van de eilanden
Orgelconcert
in Kapelle
EIIAtlDEn-illEyWS
fi |.J1
Buksschieten
leder jaar weer
Geert Mak
De naam van Bonhoeffer ontbrak
Welkomstdienst Doops
gezinde gemeente
EIIIVI1DEI1-I1IEUW5
Zondag 16 mei 2004
Samen zingen in Ouddorp
Nieuws van de Wereldwinkel
Herv G
Recent verscheen een tweetal bundel
tjes met overdenkingen over de Psal
men, te weten van de hand van de her
vormde dominees G. Boer (t 1973) en
J.T. Doornenbal (t 1975). Zie de vori
ge afleveringen van 'Tolle lege'. En nu
kwam er opnieuw een boekje uit dat
ons bij het boek der Psalmen brengt.
Vier preken over Psalm 23 van dr.
H.F. Kohlbrugge (t 1875).
PAGINA 2
VKUDAG 14 MEI 2004
Het is elk jaar hetzelfde tafereel op de
Dam. De Koningin komt ongeveer tien
minuten voor acht vanuit het paleis over de
Dam naar het monument. Dat is gelegen
tegenover het paleis. Rondom het monument
staan op afstand duizenden mensen in
afwachting van de komst van de Koningin
en van de kranslegging.
Onze vorstin en de kroonprins zijn de eer
sten die de krans leggen. Daarna is er het
altijd weer aangrijpend klinken van de Last
Post, het afscheid van de doden uit dit leven
en van de levenden in hun eerbetoon aan de
doden. Het zacht wegstervend geluid is het
begin van de twee minuten stilte, die zo veel
mogelijk in het land in acht genomen wordt.
In mijn middelbare schooljaren heb ik
samen met klasgenoten de dodenherdenking
meegemaakt op de Waalsdorpervlakte. Daar
zijn veel verzetsmensen door de Duitsers
gefusilleerd. Het was een flinke wandeling
over de vlakte. Soms was de stoet zo lang,
dat de lucht al donker kleurde voordat we bij
het monument waren. Deze vlakte is
hemelsbreed niet zo ver van de zee, van het
Scheveningse strand. Soms was het kil in de
natuur, zoals ook dit jaar.
In Apeldoorn ben ik vaak vooraf in de
Grote Kerk geweest, om dan na half acht de
stille tocht naar het verzetsmonument in het
Oranjepark mee te maken.
Dit jaar heb ik - overigens niet voor de
eerste maal - de plechtigheden in Amster
dam gevolgd via de televisie - eerst de bij
eenkomst in de Nieuwe Kerk op de Dam en
daarna de kranslegging door en verder in
aanwezigheid van de Koningin.
Zoals bekend was Geert Mak de spreker
in de Nieuwe Kerk. Zijn toespraak sprak me
aan. In de afgelopen weken had ik zijn boek
(meer dan duizend bladzijden dik) gelezen;
In Europa. Reizen door de twintigste eeuw.
Het is een boek dat een mens niet achter
elkaar uit leest. Het is wel een boek dat de
lezer imponeert. Vanuit en over heel Europa
worden de gebeurtenissen bij elkaar, beter
nog naast elkaar neergezet. Met name de
politieke ontwikkelingen.
Zo wordt de Eerste Wereldoorlog be
schreven, de weg erheen en het verloop van
de fronten, vooral in de strijd tussen Duits
land en Frankrijk. Daarna de opmaat en de
opmars naar de Tweede Wereldoorlog.
Tweemaal een oorlog in West-Europa,
met een enorm verlies aan mensenlevens.
Vooral voor wie deze jaren bewust, hoe
wel misschien nog heel jong, heeft meege
maakt, is dit boek een enorme opfrisser van
de herinnering. Er worden tal van details
vermeld. Individuele, voor een deel volko
men onbekende, en voor een deel hoofdrol
spelers in de geschiedenis, worden beschre
ven. In soms enkele regels of een halve blad
zijde zet Geert Mak hun levensverhaal of
hun rol in de geschiedenis neer.
Toen ik hem dinsdagavond in Amsterdam
zag spreken kwam zijn boek terug in mijn
herinnering. Zijn toespraak was niet zoiets
als een excerpt van zijn boek. Ik ben zo vrij
te zeggen dat hij zelf nauwelijks een goed
excerpt van dat dikke boek kan maken. Hij
deed echter een greep uit zijn ontmoetingen
met mensen uit het verleden, en dan vooral
in en na de Tweede Wereldoorlog, en dat
wereldwijd. Hij betrok ook Azië erbij.
In zijn boek zit nog een derde thema naast
de beide Wereldoorlogen, namelijk de ge
beurtenissen vooral in Oost-Europa onder de
dictatuur van het communisme, en de afwer
ping van dat juk.
De grootste greep van Mak in zijn rede
was voor mij vooral een herinnering aan het
leed van miljoenen die het leven verloren
hebben; of die geliefden verloren hebben in
de strijd.
Het dikke boek van Geert Mak heeft bij
mij een gevoel van intense droefheid nagela
ten. In Oost en West zijn miljoenen mensen
gesneuveld, gestorven en ook letterlijk afge
maakt. Een eeuw van dood en verderf, van
bloed en wrede ellende. Hoe kunnen mensen
het elkaar aan doen!
Dat alles kwam vanuit zijn boek weer
boven bij het aanhoren van zijn lezing. Mis
schien was het wel daarom dat ik bij de
dodenherdenking dit jaar meer geraakt werd
dan in vorige jaren.
Ik zag de herdenking op de Dam zich uit
strekken tot de miljoenen doden die er in de
twintigste eeuw wereldwijd gevallen zijn.
Wat een zee van ellende en welke golven
van haat en geweld.
Wat mij in de toespraak van Geert Mak
pijnlijk opviel, was het ontbreken van de
naam van Dietrich Bonhoeffer. Deze omis
sie kan geen vergissing zijn. Hans Oster,
die in dezelfde kring tegen Hitler conspi-
reerde, werd in Amsterdam wel vermeld.
In zijn boek noemt Mak drie keer de naam
van Bonhoeffer, met een nadere, verfijnde
omschrijving van zijn optreden en execu
tie.
Ik vind het typerend dat Geert Mak Bon
hoeffer ongenoemd heeft gelaten. Om het
eens scherp te zeggen: de naam van deze
geloofsheld kon er in Maks rede niet van af;
of beter gezegd: die kon (mocht) er niet bij.
Ook dat is tekenend voor het Nederland van
het begin van de eenentwintigste eeuw!
Zoals heel de toespraak van Geert Mak
volstrekt horizontaal was. Van een verticale
relatie tot God, als God van de geschiedenis,
en tot lezus Christus als de Heere van de
wereld, werd niets gezegd.
Ik heb er behoefte aan om na mijn waar
dering voor het indringende overzicht, beter
nog de impressie van de Tweede Wereldoor
log en daarna, op dit welbewuste verzwijgen
van Gods Naam te wijzen. Bij alle waarde
ring voor de indrukken van leed en lijden,
wereldwijd, is dit verzwijgen van Gods
Naam een vorm van geschiedvervalsing.
Zowel de waardering als het tekort door
het verzwijgen van de verticale dimensie
moeten hier genoemd worden.
Onze jeugd
In de kranten las ik dat middelbare scho
lieren belangstelUng tonen voor wat in (en
na) de Tweede Wereldoorlog gebeurde. Ik
verwacht dat christen-docenten op de door
Mak verzwegen, om niet te zeggen geïgno-
reerde factor, Jezus Christus als de Heere
van de geschiedenis, zullen wijzen.
Het zou goed zijn in onderwijs aan en
gesprekken met leerlingen waarin Geert
Mak ter sprake komt, op dit gebrek te wij
zen. Ik moet het nog iets scherper zeggen: op
het opzettelijk verzwijgen van God, onze
Schepper, de God van Israël en de Vader van
Jezus Christus.
Het christelijk onderwijs is in onze tijd
harder nodig dan ooit. Wie daarin met onze
kinderen en kleinkinderen omgaan, hebben
een enorme taak. Onze kinderen zouden de
naam van Dietrich Bonhoeffer en zijn marte
laarschap moeten kennen. Zijn naam hoort
Europa-breed bij de dodenherdenking een
plaats te krijgen.
W. H. Velema
Op zondag 16 mei wordt er in de kerk van
de Doopsgezinde Gemeente aan de Dorp-
stienden in Ouddorp een welkomstdienst
gehouden. De aanvang is 1-8.30 uur. Mede
werking wordt verleend door een koperen
semble, de zanggroep Gideon en organist
Jan Teeuw. De voorganger is ds. J. Smink.
Op zaterdag 22 mei geeft de vaste bespeler
van het in 1866 gebouwde Batz-Witte orgel,
Henk G. van Putten, een orgelconcert in de
Ned. Herv. Kerk van Kapelle. Hij heeft een
aantrekkelijk programma samengesteld,
waar naast bekende orgelwerken, o.a. Toc
cata en Fuga d moU van Bach, het eerste
Choral van C. Franck, ook wat minder
gehoorde orgelcomposities zullen klinken,
zoals delen uit de tweede Symfonie van
Widor en een compositie van Anton Heiller,
gebaseerd op een Gregoriaans thema. Hij
besluit het programma met twee delen uit
Suite Breve, van de beroemde Franse com
ponist-organist Jean Langlais.
De aanvang van het concert is 20.00 u. Toe
gang euro 4,50 en euro 3,50 (CJP/pas 65).
Na afloop is er gelegenheid om koffie te
drinken.
clir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187)4710 20
Fax (0187)48 57 36
Postbus 8, 3240 AA IVIiddelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk -worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 10 22,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnls 342001108
OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk:
9.00 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur
ds. J. den Boer uit Grafhorst. Eben-Haë-
zer: 9.00 uur ds. C. Gielen uit Middel
harnls en 18.30 uur ds. G. Meuleman -
Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst
- Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. van der
Kooij en 18.30 uur ds. C. G. Kant -
Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J.
Smink, Heilig Avondmaal en 18.30 uur
ds. J. Smink, welkomstdienst.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. Goedvree, Arnemuiden en 18.30
uur ds. H. van Ginkel, Goes - Herv.
Gem. (ihv) Jongkoenstraat la 9.00,
10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van
Estrik.
STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur nog niet bekend - Herv. Gem.
(ihv) 10.00 uur kand. M. Diepeveen en
18.00 uur ds. M. B. v. d. Akker, Nieu-
werkerk a.d. IJssel - Ger. Kerk 10.00
uur ds. C. G. Kant, Heilig Avondmaal en
18.30uurds. T.Meijer.
MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00
uur ds. W. van Vlastuin en 18.00 uur ds.
P. Korteweg, IJzendoorn - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger.
Kerk 9.30 uur ds. M. J. Wattel - Ger.
Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
M. J. Paul, Ede en 18.00 uur ds. G. C. de
Jong, Sliedrecht - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. A. M. den Boer, v.m.
bediening Heilige Doop.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. H. Adriaanse, Dinteloord en 18.00 uur
ds. A. Belder, Nieuwe Tonge - Herv.
Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool",
Deltastraat 13 10.00 en 18.00 uur ds. A.
van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur lees
dienst en 14.30 uur ds. A. M. den Boer,
Openbare belijdenis van het geloof.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. A. Vos, Wijk en Aalburg, bediening
Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. L. D.
Burger, Waddinxveen, dankzegging
Heilig Avondmaal - Lukaskapel HDG
10.15 uur ds. T. W. van Bennekom,
bediening Heilig Avondmaal - Rem.
Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dun-
né-de Bijll Nachenius - Herv. 'Exodus'
Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp -
CAMA Christengemeente, het Prieel
10.00uurE.de Water.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 9.00 uur
ds. A. P. Voets en 16.30 uur ds. H. J. van
de Veen, Zwijndrecht - Herv. Gem.
(ihv) 11.00 uur ds. C. Gielen en 18.30
uur ds. J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk
9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter -
Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst
- Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J.
Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 uur onbekend en 16.45 uur ds. M. de
Vries.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
ds. G. C. Kunz, Dordrecht, bediening
Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. T.
R. Rietveld, Ridderkerk - Herv. Gem.
(ihv) 'Ons Dorpshuis' 9.30 uur ds. H. J.
Boer, Nieuwe Tonge en 18.00 uur ds. C.
Oorschot, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bevestiging
ambtsdrager - Herv. Gem. (ihv) aula
'Ebbe en Vloed' 15.00 uur ds. J. Koppe
laar, Abbenbroek - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst - Evangehe Ge
meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00
uur dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes
en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St.
Joosland Ger. Gem. 10.00 en 18.00
Zaterdagavond 15 mei is er weer gelegen
heid tot 'samen zingen' in het kerkgebouw
van de Doopsgezinde Gemeente aan de
Dorpstienden in Ouddorp. De avond begint
om 19.30 uur en eindigt om 20.30 uur.
GOERtE
OVERFLAKKEE
De situatie in de Braziliaanse sinaasappel-
teelt is verte van rooskleurig. Door de opper
machtige positie van de sapverwerkende
industrie zien de sinaasappelboeren een
groot deel van de opbrengst aan hun neus
voorbij gaan. Zij krijgen slechte prijzen of
kunnen hun oogst helemaal niet kwijt. De
plukkers krijgen veel te lage lonen en geen
of slechte arbeidsvoorwaarden. Vaak ont
breekt een formele werkrelatie, waardoor ze
geen aanspraak kunnen maken op allerlei
sociale voorzieningen. Stichting Max Have
laar helpt mee om verandering in deze situ
atie te brengen. Het keurmerk verlenen zij
aan sap dat voldoet aan de handelsvoorwaar-
den van Max Havelaar. Dus: als men dit
koopt, helpt men boeren en plukkers op weg
naar een beter bestaan.
De Wereldwinkel op het Spuiplein (achter
de winkeldijk) in Middelharnls, is op woens
dag open van 13.00 uur tot 17.00 uur, op
vrijdag van 14.00 uur tot 21.00 uur en op
zaterdag van 09.00uur tot 17.00 uur. Recept
voor een Max Shake voor twee personen:
VA dl. Max Havelaar sinaasappelsap, l'A dl.
frambozensap, l'A dl. melk. Met de mixer
mengen, en klaar is de overheerlijke shake!
NIEUWE TONGE - Voor een wedstrijd
buksschieten en gezelligheid moet je
bij Hervormd Centrum 'Elim' zijn. Aan
staande zaterdag zijn julüe vanaf 19.30 uur
hartelijk welkom. Commissie Z.A.J. W.
uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds.
I. J. Bijlsma en 18.00 uur de heer K.
Baas.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m.
bediening Heilig Avondmaal en nam.
dankzegging Heilig Avondmaal - Ger.
Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. D. Visser.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Herv.
Gem. (ihv) "t Centrum', Van Weel
straat 10 11.15 uur ds. J. C. den Toom en
16.00 uur ds. C. Oorschot - Ger. Gem.
9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
9.30 uur ds. P. C. Koster, bediening Hei
lige Doop en 18.00 uur ds. I. J. Bijlsma.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
kand. mr. J. Kooij, Barendrecht.
Op 14 mei 1854. werd in Herkingen Johan
nes Floris Pliilippus Hers geboren. Hers
was van 1871 tot 1915 huisarts in Oud-
Beyeriand. Zijn Jongere broer Jan Adrianus
was huisarts in Ooitgensplaat. De arts uit
Oud-Beyerland hield van 1881 tot 1915
een dagboek bij waarin de praktijk van een
huisarts systematisch wordt beschreven.
Het unieke notities zijn ongeschonden
bewaard gebieven. De negenentwintig
schriften met aantekeningen van Hers wer
den door de historicus Philip Perneel gele
zen en geanalyseerd. Het onderzoek resul
teerde in de reconstructie van een platte-
landspraktijk rond 1900. lo'n honderd jaar
na het schrijven van het beroepsjournaal
is spreken over grote veranderingen op
medisch gebied niet alleen een eufemis
me, maar feitelijk een anachronisme. De
samenleving is sindsdien ingrijpend veran
derd. Het boek over, eigenlijk van dokter
Hers, laat zien dat de wereld van een plat-
telandsarts geheel anders was dan de
onze, maar in menselijk opzicht dezelfde.
Het was een wereld met dezelfde emoties
en moeiten als in onze tijd, de mens werd
geconfronteerd met kwalen en ziekten.
Hers was arts in een tijd waarin de moder
ne medische wetenschap opbloeide. Maar
het instrumentarium, de medicijnen en de
mobiliteit van de huisarts rond 1900 zijn
niet te vergelijken met wat huisartsen nu
ter beschikking staat. Met de hygiëne en
de woon- en leefomstandigheden was het
slecht gesteld. Hers maakte als arts veel
mee, van zelfdoding tot een pokkenepide
mie. Operaties werden noodgedwongen
door huisartsen uitgevoerd. Ook Hers heeft
chirurgische ingrepen verricht. Perneel
wijdt er een hoofdstuk aan 'chirurg in de
polder.' De huisarts verrichtte o.a. tra-
cheotomie of luchtp'Jpsnede. Dat was een
risicovolle ingreep, waarbij de patiënt in
een groot aantal gevallen overleed. Aan de
andere kant is de wereld van de begaafde
huisarts, hg promoveerde in 1878 aan de
universiteit van Leiden, te vergelijken met
de onze. De mens, ook de zieke mens, is in
wezen niet veranderd. Hg kampt nog altijd
met ziekte, kwaal en pijn en zocht, soms
laat, genezing. In dat opzicht is het
beroep dat op huisartsen wordt gedaan
niet veranderd. Hers was een hardwerken
de huisarts, iemand met compassie. Over
de emoties die zijn beroep met zich mee
bracht liet hij zich niet uit. Een klein aan
tal aantekeningen verraadt z'Jn gevoel
voor de zieke medemens.
De kerkelijke en politieke verhoudingen in
het dorp doen aan onze tijd denken. Ver
deeldheid en onderling gekrakeel was 'bon
ton' in het dorp aan het Spui. Er werd seri
eus gedelibereerd over de vorm van de klep
van de pet van weeshuisjongens. Hers was
liberaal en niet kerkelijk meelevend. Als
arts had h'ij niet veel op dominees. Hij zag
ze niet graag in de nabijheid van een ziek
bed. Een standpunt dat mede was
gevormd door de behoudende leidslieden
van de kerken en de vooruitstrevende
opvattingen van Hers. Ook voor hem gold
het 'memento mori'. Dokter Hers overleed
in 1917 in een ziekenhuis in Rotterdam en
werd begraven op de begraafplaats Oud-
Crooswjk.
Wie was deze doctor in de theologie? Zijn
sterfjaar laat zien dat hij van een andere
eeuw was dan de twee anderen. Maar hij was
niet van een ander beginsel. Zijn prediking
was Christus, Christus voor verloren zonda
ren. Er is van zijn theologie ooit gezegd dat
men die wel 'agnologie' mocht noemen, dat
wil zeggen: verkondiging van het Lam van
God dat de zonde der wereld wegneemt. De
noodzaak van dat verzoenende en verlossen
de werk van Christus predikte Kohlbrugge
ook. Ik las ergens: de Bijbel was voor hem
de schrik van Gods heilige en veroordelende
Wet én de godzaligheid van Christus, die
redt van het verdetf en met God verzoent.
Kohlbrugge was in zijn dagen een miskende
en uitgebannen dominee, die een gemeente
buiten zijn eigen landsgrenzen vinden
moest. Maar terwijl de boeken van zijn
roemruchte tijdgenoten nu nauwelijks meer
gekend en gelezen worden, blijft hij alom
erkend worden als een man Gods. Zijn
geschriften zijn ook nu nog fris en veelzeg
gend.
Zo is het goed te begrijpen dat uitgeverij
Den Hertog er iets in zag om deze vier pre
ken opnieuw te laten verscliijnen. Sinds
1885 waren ze niet rrieer onder de aandacht
van het lezende publiek gebracht. In het
'Ten geleide' van dit bundeltje vertelt de uit
gever iets over de lotgevallen van deze, oor
spronkelijk in oktober-november 1857 uit
gesproken, predikaties.
Ik denk dat de 23e Psalm wel de meest
bekende genoemd mag worden. Wie kent de
beginwoorden niet: "De Heere is mijn Her
der. Mij zal niets ontbreken... Als ik deze
Psalm af en toe eens lees in een ziekenhuis
kamer is er altijd wel iemand van de patiën
ten die laat merken dat hij of zij de woorden
van deze Psalm herkent. Maar zo bekend de
woorden zijn, zo weinig wordt, vrees ik, de
inhoud verstaan. Zeker wanneer we die
inhoud lezen in het licht van wat de Heere
Jezus over Zichzelf zegt: "Ik ben de goede
Herder." o
In zijn eerste preek, over de verzen 1 t/m 3,
zet Kohlbrugge dat het hier om dne dingen
gaat. Ik citeer een stukje. "Wij zien hier ten
eerste een schaap en een herder: het schaap
is de i^elovige, de Herder de Heere Jezus.
Vervolgens zien wij een pelgrim, die door
een duister dal heen moet. Wij zien de dood,
zoals die hem van alle zijden aangrijnst. Wij
zien zielenvijanden, die uit het dichte
geboomte van een woud hem dreigend aan
zien. Ten derde zien wij een rijk voor
ziene dis, waaraan de pelgrim zich met de
Heere Jezus bevindt. Op de achtergrond
staan vele duivelen en mensen, geheel in
wereldse pracht en praal, maar met gebro
ken bogen en aan handen en voeten gebon
den.
Kohlbrugge leest deze Psalm dus als een
troostlied voor allen die een schaap van de
Herder Christus zijn. Tegelijkertijd als een
Psalm vol van oordeel voor degenen die Zijn
schapen en lainmeren belagen. Maar die
laatsten hebben uiteindelijk niets in te bren
gen. De Herder staat voor Zijn kudde in en
Hij beschermt haar tegen alle kwaad.
Het lijkt een idyllisch tafereel, het beeld van
Psalm 23: "Hij doet mij nederliggen in gra
zige weiden, Hij voert mij zachtjes aan zeer
stille wateren, Hij verkwikt mijn ziel. (...jGij
richt de tafel toe...En zo is het ook wel.
Kohlbrugge trekt de lijn door naar wat het
Woord van God in het leven van een chris
ten betekent. "Voorwaar, een grazige weide
is Zijn dierbaar Evangelie! Het gaat boven
melk en honing. Zo behoeft dan niemand
bezorgd te zijn voor geestelijke voeding en
wasdom. De trouwe Herder ontmoet de
Zijnen, Zijn noodlijdenden, in Zijn Woord
en nodigt hen tot de weide, tot de wateren, en
voert hen Zelf daarheen. Hiermee zijn de
vertroostingen van de Heilige Geest
bedoeld."
Een idylle - maar niet zonder spanning en
dreiging. De Heere leidt Zijn kudde namelijk
niet buiten "het dal van de schaduw des
doods" om. Zoals het volk Israël door de
woestijn heen naar het beloofde land trok.
"Het betekent: allerlei zware en schrikkelij
ke wederwaardigheden, zware levens- en
stervensnood. Diepe wegen. Schijnbare ver
latenheid..." In dit verband citeert Kohl
brugge een oud lied van Luther: "Midden in
dit leven/met de dood omgeven..." En toch
- dit is het wat de Psalm zegt: "Ik zal geen
kwaad vrezen, want Gij zijt met mij!Onder
de goede Herder is het desondanks goed en
veilig.
Het laatste vers van Psalm 23 geeft voor de
schrijver perspectief op het eeuwige leven:
"ik zal in het huis des Heeren blijven in
lengte van dagen.Dat huis des Heeren
heeft, aldus Kohlbrugge, twee gedeelten,
een onderste en een bovenste. Wij bevinden
ons nu nog in het onderste, weldra gaan wij
door de dood heen in het bovenste gedeelte
in. Aldaar zijn wij voor eeuwig bevrijd van
alle kwaad, van alle zonden, van alle verzoe
king, van alle tranen, lijden, zuchten en
smarten. Aldaar is verzadiging van vreugde
-eeuwig...
A'.a.v..' Dr. H.F. Kohlbrugge, In grazige
weiden. Vier preken over Psalm 23.
Uitgeverij Den Hertog te Houten. 73
pag. Gebonden. ISBN 90-331-1800-
9. Prijs 10,50.
J. M. J. Kieviet
«3^i#^"^sk^^&ï"J5S^i^ïS'fg'i'fe'-~VJ
Ouddorp heeft er in het komende zomerseizoen weer een (kleine) attractie bij!
Op Hemelvaartsdag, in het pinksterweekend en van 5 juli tot 14 augustus wordt
u met de huifliar vanaf het parkeerterrein bij strand Noord naar speeltuin 'De
Flipjes' gebracht. Zo wordt voor de kinderen een bezoek aan de speeltuin dub
bel feest! De kosten van de tocht (over een prachtig ruiterpad) bedragen slechts
0,50 per persoon.
De parkeermogelijklieden voor auto's bij de speeltuin zijn zeer beperkt. Omdat het moei
lijk is om meer parkeerplaatsen aan te leggen, is er nagedaciit over een andere oplossing.
De gemeente kwam met het initiatief om een huifkarlijn op te zetten tussen strand Noord
en de speeltuin.
De familie Metske uit Ouddorp was bereid om hieraan mee te werken. De enthousiaste
familie verzorgt rondritten voor particulieren en bedrijven onder de naam Middelduinen
Stal. Drie prachtige Ierse werkpaarden zorgen voor een onvergetelijke tocht. Rondritten
(ook 's avonds) zijn mogelijk in één van de twee huifwagens (voor grotere groepen) of in
één van de drie luxe wagens.
De lijn zal in de zomeiperiode zes dagen in de week rijden tussen 13.00 en 17.00 uur. De
opstapplaats op het parkeerterrein bevindt zich direct links van de ingang. De opstap
plaats bij de speeltuin bevindt zich net voorbij het panneakoekenrestaurant bij het begin
van het ruiteipad naar het strand. Hopelijk wordt op deze manier het parkeerprobleem bij
de speeltuin verminderd en kan de kinderen een onvergetelijke dag worden bezorgd. De
speeltuin is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bekende attractie, die tot ver buiten
Ouddorp bekendheid geniet. De gemeente wil hieraan graag haar medewerking verlenen.
In het Ellanden-Nleuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en
hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee.