DE DODEN HERDENKING e th i e PREDIKBEURTEN Hers Luisteren naar de Psalmen (3) Met de huifkar naar 'De Flipjes'! De wereld van de eilanden Orgelconcert in Kapelle EIIAtlDEn-illEyWS fi |.J1 Buksschieten leder jaar weer Geert Mak De naam van Bonhoeffer ontbrak Welkomstdienst Doops gezinde gemeente EIIIVI1DEI1-I1IEUW5 Zondag 16 mei 2004 Samen zingen in Ouddorp Nieuws van de Wereldwinkel Herv G Recent verscheen een tweetal bundel tjes met overdenkingen over de Psal men, te weten van de hand van de her vormde dominees G. Boer (t 1973) en J.T. Doornenbal (t 1975). Zie de vori ge afleveringen van 'Tolle lege'. En nu kwam er opnieuw een boekje uit dat ons bij het boek der Psalmen brengt. Vier preken over Psalm 23 van dr. H.F. Kohlbrugge (t 1875). PAGINA 2 VKUDAG 14 MEI 2004 Het is elk jaar hetzelfde tafereel op de Dam. De Koningin komt ongeveer tien minuten voor acht vanuit het paleis over de Dam naar het monument. Dat is gelegen tegenover het paleis. Rondom het monument staan op afstand duizenden mensen in afwachting van de komst van de Koningin en van de kranslegging. Onze vorstin en de kroonprins zijn de eer sten die de krans leggen. Daarna is er het altijd weer aangrijpend klinken van de Last Post, het afscheid van de doden uit dit leven en van de levenden in hun eerbetoon aan de doden. Het zacht wegstervend geluid is het begin van de twee minuten stilte, die zo veel mogelijk in het land in acht genomen wordt. In mijn middelbare schooljaren heb ik samen met klasgenoten de dodenherdenking meegemaakt op de Waalsdorpervlakte. Daar zijn veel verzetsmensen door de Duitsers gefusilleerd. Het was een flinke wandeling over de vlakte. Soms was de stoet zo lang, dat de lucht al donker kleurde voordat we bij het monument waren. Deze vlakte is hemelsbreed niet zo ver van de zee, van het Scheveningse strand. Soms was het kil in de natuur, zoals ook dit jaar. In Apeldoorn ben ik vaak vooraf in de Grote Kerk geweest, om dan na half acht de stille tocht naar het verzetsmonument in het Oranjepark mee te maken. Dit jaar heb ik - overigens niet voor de eerste maal - de plechtigheden in Amster dam gevolgd via de televisie - eerst de bij eenkomst in de Nieuwe Kerk op de Dam en daarna de kranslegging door en verder in aanwezigheid van de Koningin. Zoals bekend was Geert Mak de spreker in de Nieuwe Kerk. Zijn toespraak sprak me aan. In de afgelopen weken had ik zijn boek (meer dan duizend bladzijden dik) gelezen; In Europa. Reizen door de twintigste eeuw. Het is een boek dat een mens niet achter elkaar uit leest. Het is wel een boek dat de lezer imponeert. Vanuit en over heel Europa worden de gebeurtenissen bij elkaar, beter nog naast elkaar neergezet. Met name de politieke ontwikkelingen. Zo wordt de Eerste Wereldoorlog be schreven, de weg erheen en het verloop van de fronten, vooral in de strijd tussen Duits land en Frankrijk. Daarna de opmaat en de opmars naar de Tweede Wereldoorlog. Tweemaal een oorlog in West-Europa, met een enorm verlies aan mensenlevens. Vooral voor wie deze jaren bewust, hoe wel misschien nog heel jong, heeft meege maakt, is dit boek een enorme opfrisser van de herinnering. Er worden tal van details vermeld. Individuele, voor een deel volko men onbekende, en voor een deel hoofdrol spelers in de geschiedenis, worden beschre ven. In soms enkele regels of een halve blad zijde zet Geert Mak hun levensverhaal of hun rol in de geschiedenis neer. Toen ik hem dinsdagavond in Amsterdam zag spreken kwam zijn boek terug in mijn herinnering. Zijn toespraak was niet zoiets als een excerpt van zijn boek. Ik ben zo vrij te zeggen dat hij zelf nauwelijks een goed excerpt van dat dikke boek kan maken. Hij deed echter een greep uit zijn ontmoetingen met mensen uit het verleden, en dan vooral in en na de Tweede Wereldoorlog, en dat wereldwijd. Hij betrok ook Azië erbij. In zijn boek zit nog een derde thema naast de beide Wereldoorlogen, namelijk de ge beurtenissen vooral in Oost-Europa onder de dictatuur van het communisme, en de afwer ping van dat juk. De grootste greep van Mak in zijn rede was voor mij vooral een herinnering aan het leed van miljoenen die het leven verloren hebben; of die geliefden verloren hebben in de strijd. Het dikke boek van Geert Mak heeft bij mij een gevoel van intense droefheid nagela ten. In Oost en West zijn miljoenen mensen gesneuveld, gestorven en ook letterlijk afge maakt. Een eeuw van dood en verderf, van bloed en wrede ellende. Hoe kunnen mensen het elkaar aan doen! Dat alles kwam vanuit zijn boek weer boven bij het aanhoren van zijn lezing. Mis schien was het wel daarom dat ik bij de dodenherdenking dit jaar meer geraakt werd dan in vorige jaren. Ik zag de herdenking op de Dam zich uit strekken tot de miljoenen doden die er in de twintigste eeuw wereldwijd gevallen zijn. Wat een zee van ellende en welke golven van haat en geweld. Wat mij in de toespraak van Geert Mak pijnlijk opviel, was het ontbreken van de naam van Dietrich Bonhoeffer. Deze omis sie kan geen vergissing zijn. Hans Oster, die in dezelfde kring tegen Hitler conspi- reerde, werd in Amsterdam wel vermeld. In zijn boek noemt Mak drie keer de naam van Bonhoeffer, met een nadere, verfijnde omschrijving van zijn optreden en execu tie. Ik vind het typerend dat Geert Mak Bon hoeffer ongenoemd heeft gelaten. Om het eens scherp te zeggen: de naam van deze geloofsheld kon er in Maks rede niet van af; of beter gezegd: die kon (mocht) er niet bij. Ook dat is tekenend voor het Nederland van het begin van de eenentwintigste eeuw! Zoals heel de toespraak van Geert Mak volstrekt horizontaal was. Van een verticale relatie tot God, als God van de geschiedenis, en tot lezus Christus als de Heere van de wereld, werd niets gezegd. Ik heb er behoefte aan om na mijn waar dering voor het indringende overzicht, beter nog de impressie van de Tweede Wereldoor log en daarna, op dit welbewuste verzwijgen van Gods Naam te wijzen. Bij alle waarde ring voor de indrukken van leed en lijden, wereldwijd, is dit verzwijgen van Gods Naam een vorm van geschiedvervalsing. Zowel de waardering als het tekort door het verzwijgen van de verticale dimensie moeten hier genoemd worden. Onze jeugd In de kranten las ik dat middelbare scho lieren belangstelUng tonen voor wat in (en na) de Tweede Wereldoorlog gebeurde. Ik verwacht dat christen-docenten op de door Mak verzwegen, om niet te zeggen geïgno- reerde factor, Jezus Christus als de Heere van de geschiedenis, zullen wijzen. Het zou goed zijn in onderwijs aan en gesprekken met leerlingen waarin Geert Mak ter sprake komt, op dit gebrek te wij zen. Ik moet het nog iets scherper zeggen: op het opzettelijk verzwijgen van God, onze Schepper, de God van Israël en de Vader van Jezus Christus. Het christelijk onderwijs is in onze tijd harder nodig dan ooit. Wie daarin met onze kinderen en kleinkinderen omgaan, hebben een enorme taak. Onze kinderen zouden de naam van Dietrich Bonhoeffer en zijn marte laarschap moeten kennen. Zijn naam hoort Europa-breed bij de dodenherdenking een plaats te krijgen. W. H. Velema Op zondag 16 mei wordt er in de kerk van de Doopsgezinde Gemeente aan de Dorp- stienden in Ouddorp een welkomstdienst gehouden. De aanvang is 1-8.30 uur. Mede werking wordt verleend door een koperen semble, de zanggroep Gideon en organist Jan Teeuw. De voorganger is ds. J. Smink. Op zaterdag 22 mei geeft de vaste bespeler van het in 1866 gebouwde Batz-Witte orgel, Henk G. van Putten, een orgelconcert in de Ned. Herv. Kerk van Kapelle. Hij heeft een aantrekkelijk programma samengesteld, waar naast bekende orgelwerken, o.a. Toc cata en Fuga d moU van Bach, het eerste Choral van C. Franck, ook wat minder gehoorde orgelcomposities zullen klinken, zoals delen uit de tweede Symfonie van Widor en een compositie van Anton Heiller, gebaseerd op een Gregoriaans thema. Hij besluit het programma met twee delen uit Suite Breve, van de beroemde Franse com ponist-organist Jean Langlais. De aanvang van het concert is 20.00 u. Toe gang euro 4,50 en euro 3,50 (CJP/pas 65). Na afloop is er gelegenheid om koffie te drinken. clir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de zuid-hollandse en Zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187)4710 20 Fax (0187)48 57 36 Postbus 8, 3240 AA IVIiddelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 e-mail: Algemeen@gebr-dewaal.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk -worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 10 22, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.Villerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnls 342001108 OUDDORP - Herv. Gem. (ihv) Dorpskerk: 9.00 uur ds. G. Meuleman en 18.30 uur ds. J. den Boer uit Grafhorst. Eben-Haë- zer: 9.00 uur ds. C. Gielen uit Middel harnls en 18.30 uur ds. G. Meuleman - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. W. van der Kooij en 18.30 uur ds. C. G. Kant - Doopsgezinde Gem. 9.30 uur ds. J. Smink, Heilig Avondmaal en 18.30 uur ds. J. Smink, welkomstdienst. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Goedvree, Arnemuiden en 18.30 uur ds. H. van Ginkel, Goes - Herv. Gem. (ihv) Jongkoenstraat la 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLEND AM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur nog niet bekend - Herv. Gem. (ihv) 10.00 uur kand. M. Diepeveen en 18.00 uur ds. M. B. v. d. Akker, Nieu- werkerk a.d. IJssel - Ger. Kerk 10.00 uur ds. C. G. Kant, Heilig Avondmaal en 18.30uurds. T.Meijer. MELISSANT - Herv. Gem. (ihv) 10.00 uur ds. W. van Vlastuin en 18.00 uur ds. P. Korteweg, IJzendoorn - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Blok, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. nabetrachting Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 9.30 uur ds. M. J. Wattel - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. M. J. Paul, Ede en 18.00 uur ds. G. C. de Jong, Sliedrecht - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. A. M. den Boer, v.m. bediening Heilige Doop. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. H. Adriaanse, Dinteloord en 18.00 uur ds. A. Belder, Nieuwe Tonge - Herv. Gem. (ihv) 'Prins Johan Frisoschool", Deltastraat 13 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 uur lees dienst en 14.30 uur ds. A. M. den Boer, Openbare belijdenis van het geloof. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur ds. L. D. Burger, Waddinxveen, dankzegging Heilig Avondmaal - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. T. W. van Bennekom, bediening Heilig Avondmaal - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. E. L. van Dun- né-de Bijll Nachenius - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christengemeente, het Prieel 10.00uurE.de Water. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 9.00 uur ds. A. P. Voets en 16.30 uur ds. H. J. van de Veen, Zwijndrecht - Herv. Gem. (ihv) 11.00 uur ds. C. Gielen en 18.30 uur ds. J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. P. den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L. J. Lingen - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur onbekend en 16.45 uur ds. M. de Vries. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. G. C. Kunz, Dordrecht, bediening Heilig Avondmaal en 18.00 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk - Herv. Gem. (ihv) 'Ons Dorpshuis' 9.30 uur ds. H. J. Boer, Nieuwe Tonge en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Tholen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. L. de Wit, v.m. bevestiging ambtsdrager - Herv. Gem. (ihv) aula 'Ebbe en Vloed' 15.00 uur ds. J. Koppe laar, Abbenbroek - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangehe Ge meente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Catsburg, Goes en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nw. en St. Joosland Ger. Gem. 10.00 en 18.00 Zaterdagavond 15 mei is er weer gelegen heid tot 'samen zingen' in het kerkgebouw van de Doopsgezinde Gemeente aan de Dorpstienden in Ouddorp. De avond begint om 19.30 uur en eindigt om 20.30 uur. GOERtE OVERFLAKKEE De situatie in de Braziliaanse sinaasappel- teelt is verte van rooskleurig. Door de opper machtige positie van de sapverwerkende industrie zien de sinaasappelboeren een groot deel van de opbrengst aan hun neus voorbij gaan. Zij krijgen slechte prijzen of kunnen hun oogst helemaal niet kwijt. De plukkers krijgen veel te lage lonen en geen of slechte arbeidsvoorwaarden. Vaak ont breekt een formele werkrelatie, waardoor ze geen aanspraak kunnen maken op allerlei sociale voorzieningen. Stichting Max Have laar helpt mee om verandering in deze situ atie te brengen. Het keurmerk verlenen zij aan sap dat voldoet aan de handelsvoorwaar- den van Max Havelaar. Dus: als men dit koopt, helpt men boeren en plukkers op weg naar een beter bestaan. De Wereldwinkel op het Spuiplein (achter de winkeldijk) in Middelharnls, is op woens dag open van 13.00 uur tot 17.00 uur, op vrijdag van 14.00 uur tot 21.00 uur en op zaterdag van 09.00uur tot 17.00 uur. Recept voor een Max Shake voor twee personen: VA dl. Max Havelaar sinaasappelsap, l'A dl. frambozensap, l'A dl. melk. Met de mixer mengen, en klaar is de overheerlijke shake! NIEUWE TONGE - Voor een wedstrijd buksschieten en gezelligheid moet je bij Hervormd Centrum 'Elim' zijn. Aan staande zaterdag zijn julüe vanaf 19.30 uur hartelijk welkom. Commissie Z.A.J. W. uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. I. J. Bijlsma en 18.00 uur de heer K. Baas. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. van Duijvenboden, v.m. bediening Heilig Avondmaal en nam. dankzegging Heilig Avondmaal - Ger. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. D. Visser. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur dr. T. E. van Spanje - Herv. Gem. (ihv) "t Centrum', Van Weel straat 10 11.15 uur ds. J. C. den Toom en 16.00 uur ds. C. Oorschot - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. P. C. Koster, bediening Hei lige Doop en 18.00 uur ds. I. J. Bijlsma. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. mr. J. Kooij, Barendrecht. Op 14 mei 1854. werd in Herkingen Johan nes Floris Pliilippus Hers geboren. Hers was van 1871 tot 1915 huisarts in Oud- Beyeriand. Zijn Jongere broer Jan Adrianus was huisarts in Ooitgensplaat. De arts uit Oud-Beyerland hield van 1881 tot 1915 een dagboek bij waarin de praktijk van een huisarts systematisch wordt beschreven. Het unieke notities zijn ongeschonden bewaard gebieven. De negenentwintig schriften met aantekeningen van Hers wer den door de historicus Philip Perneel gele zen en geanalyseerd. Het onderzoek resul teerde in de reconstructie van een platte- landspraktijk rond 1900. lo'n honderd jaar na het schrijven van het beroepsjournaal is spreken over grote veranderingen op medisch gebied niet alleen een eufemis me, maar feitelijk een anachronisme. De samenleving is sindsdien ingrijpend veran derd. Het boek over, eigenlijk van dokter Hers, laat zien dat de wereld van een plat- telandsarts geheel anders was dan de onze, maar in menselijk opzicht dezelfde. Het was een wereld met dezelfde emoties en moeiten als in onze tijd, de mens werd geconfronteerd met kwalen en ziekten. Hers was arts in een tijd waarin de moder ne medische wetenschap opbloeide. Maar het instrumentarium, de medicijnen en de mobiliteit van de huisarts rond 1900 zijn niet te vergelijken met wat huisartsen nu ter beschikking staat. Met de hygiëne en de woon- en leefomstandigheden was het slecht gesteld. Hers maakte als arts veel mee, van zelfdoding tot een pokkenepide mie. Operaties werden noodgedwongen door huisartsen uitgevoerd. Ook Hers heeft chirurgische ingrepen verricht. Perneel wijdt er een hoofdstuk aan 'chirurg in de polder.' De huisarts verrichtte o.a. tra- cheotomie of luchtp'Jpsnede. Dat was een risicovolle ingreep, waarbij de patiënt in een groot aantal gevallen overleed. Aan de andere kant is de wereld van de begaafde huisarts, hg promoveerde in 1878 aan de universiteit van Leiden, te vergelijken met de onze. De mens, ook de zieke mens, is in wezen niet veranderd. Hg kampt nog altijd met ziekte, kwaal en pijn en zocht, soms laat, genezing. In dat opzicht is het beroep dat op huisartsen wordt gedaan niet veranderd. Hers was een hardwerken de huisarts, iemand met compassie. Over de emoties die zijn beroep met zich mee bracht liet hij zich niet uit. Een klein aan tal aantekeningen verraadt z'Jn gevoel voor de zieke medemens. De kerkelijke en politieke verhoudingen in het dorp doen aan onze tijd denken. Ver deeldheid en onderling gekrakeel was 'bon ton' in het dorp aan het Spui. Er werd seri eus gedelibereerd over de vorm van de klep van de pet van weeshuisjongens. Hers was liberaal en niet kerkelijk meelevend. Als arts had h'ij niet veel op dominees. Hij zag ze niet graag in de nabijheid van een ziek bed. Een standpunt dat mede was gevormd door de behoudende leidslieden van de kerken en de vooruitstrevende opvattingen van Hers. Ook voor hem gold het 'memento mori'. Dokter Hers overleed in 1917 in een ziekenhuis in Rotterdam en werd begraven op de begraafplaats Oud- Crooswjk. Wie was deze doctor in de theologie? Zijn sterfjaar laat zien dat hij van een andere eeuw was dan de twee anderen. Maar hij was niet van een ander beginsel. Zijn prediking was Christus, Christus voor verloren zonda ren. Er is van zijn theologie ooit gezegd dat men die wel 'agnologie' mocht noemen, dat wil zeggen: verkondiging van het Lam van God dat de zonde der wereld wegneemt. De noodzaak van dat verzoenende en verlossen de werk van Christus predikte Kohlbrugge ook. Ik las ergens: de Bijbel was voor hem de schrik van Gods heilige en veroordelende Wet én de godzaligheid van Christus, die redt van het verdetf en met God verzoent. Kohlbrugge was in zijn dagen een miskende en uitgebannen dominee, die een gemeente buiten zijn eigen landsgrenzen vinden moest. Maar terwijl de boeken van zijn roemruchte tijdgenoten nu nauwelijks meer gekend en gelezen worden, blijft hij alom erkend worden als een man Gods. Zijn geschriften zijn ook nu nog fris en veelzeg gend. Zo is het goed te begrijpen dat uitgeverij Den Hertog er iets in zag om deze vier pre ken opnieuw te laten verscliijnen. Sinds 1885 waren ze niet rrieer onder de aandacht van het lezende publiek gebracht. In het 'Ten geleide' van dit bundeltje vertelt de uit gever iets over de lotgevallen van deze, oor spronkelijk in oktober-november 1857 uit gesproken, predikaties. Ik denk dat de 23e Psalm wel de meest bekende genoemd mag worden. Wie kent de beginwoorden niet: "De Heere is mijn Her der. Mij zal niets ontbreken... Als ik deze Psalm af en toe eens lees in een ziekenhuis kamer is er altijd wel iemand van de patiën ten die laat merken dat hij of zij de woorden van deze Psalm herkent. Maar zo bekend de woorden zijn, zo weinig wordt, vrees ik, de inhoud verstaan. Zeker wanneer we die inhoud lezen in het licht van wat de Heere Jezus over Zichzelf zegt: "Ik ben de goede Herder." o In zijn eerste preek, over de verzen 1 t/m 3, zet Kohlbrugge dat het hier om dne dingen gaat. Ik citeer een stukje. "Wij zien hier ten eerste een schaap en een herder: het schaap is de i^elovige, de Herder de Heere Jezus. Vervolgens zien wij een pelgrim, die door een duister dal heen moet. Wij zien de dood, zoals die hem van alle zijden aangrijnst. Wij zien zielenvijanden, die uit het dichte geboomte van een woud hem dreigend aan zien. Ten derde zien wij een rijk voor ziene dis, waaraan de pelgrim zich met de Heere Jezus bevindt. Op de achtergrond staan vele duivelen en mensen, geheel in wereldse pracht en praal, maar met gebro ken bogen en aan handen en voeten gebon den. Kohlbrugge leest deze Psalm dus als een troostlied voor allen die een schaap van de Herder Christus zijn. Tegelijkertijd als een Psalm vol van oordeel voor degenen die Zijn schapen en lainmeren belagen. Maar die laatsten hebben uiteindelijk niets in te bren gen. De Herder staat voor Zijn kudde in en Hij beschermt haar tegen alle kwaad. Het lijkt een idyllisch tafereel, het beeld van Psalm 23: "Hij doet mij nederliggen in gra zige weiden, Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren, Hij verkwikt mijn ziel. (...jGij richt de tafel toe...En zo is het ook wel. Kohlbrugge trekt de lijn door naar wat het Woord van God in het leven van een chris ten betekent. "Voorwaar, een grazige weide is Zijn dierbaar Evangelie! Het gaat boven melk en honing. Zo behoeft dan niemand bezorgd te zijn voor geestelijke voeding en wasdom. De trouwe Herder ontmoet de Zijnen, Zijn noodlijdenden, in Zijn Woord en nodigt hen tot de weide, tot de wateren, en voert hen Zelf daarheen. Hiermee zijn de vertroostingen van de Heilige Geest bedoeld." Een idylle - maar niet zonder spanning en dreiging. De Heere leidt Zijn kudde namelijk niet buiten "het dal van de schaduw des doods" om. Zoals het volk Israël door de woestijn heen naar het beloofde land trok. "Het betekent: allerlei zware en schrikkelij ke wederwaardigheden, zware levens- en stervensnood. Diepe wegen. Schijnbare ver latenheid..." In dit verband citeert Kohl brugge een oud lied van Luther: "Midden in dit leven/met de dood omgeven..." En toch - dit is het wat de Psalm zegt: "Ik zal geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij!Onder de goede Herder is het desondanks goed en veilig. Het laatste vers van Psalm 23 geeft voor de schrijver perspectief op het eeuwige leven: "ik zal in het huis des Heeren blijven in lengte van dagen.Dat huis des Heeren heeft, aldus Kohlbrugge, twee gedeelten, een onderste en een bovenste. Wij bevinden ons nu nog in het onderste, weldra gaan wij door de dood heen in het bovenste gedeelte in. Aldaar zijn wij voor eeuwig bevrijd van alle kwaad, van alle zonden, van alle verzoe king, van alle tranen, lijden, zuchten en smarten. Aldaar is verzadiging van vreugde -eeuwig... A'.a.v..' Dr. H.F. Kohlbrugge, In grazige weiden. Vier preken over Psalm 23. Uitgeverij Den Hertog te Houten. 73 pag. Gebonden. ISBN 90-331-1800- 9. Prijs 10,50. J. M. J. Kieviet «3^i#^"^sk^^&ï"J5S^i^ïS'fg'i'fe'-~VJ Ouddorp heeft er in het komende zomerseizoen weer een (kleine) attractie bij! Op Hemelvaartsdag, in het pinksterweekend en van 5 juli tot 14 augustus wordt u met de huifliar vanaf het parkeerterrein bij strand Noord naar speeltuin 'De Flipjes' gebracht. Zo wordt voor de kinderen een bezoek aan de speeltuin dub bel feest! De kosten van de tocht (over een prachtig ruiterpad) bedragen slechts 0,50 per persoon. De parkeermogelijklieden voor auto's bij de speeltuin zijn zeer beperkt. Omdat het moei lijk is om meer parkeerplaatsen aan te leggen, is er nagedaciit over een andere oplossing. De gemeente kwam met het initiatief om een huifkarlijn op te zetten tussen strand Noord en de speeltuin. De familie Metske uit Ouddorp was bereid om hieraan mee te werken. De enthousiaste familie verzorgt rondritten voor particulieren en bedrijven onder de naam Middelduinen Stal. Drie prachtige Ierse werkpaarden zorgen voor een onvergetelijke tocht. Rondritten (ook 's avonds) zijn mogelijk in één van de twee huifwagens (voor grotere groepen) of in één van de drie luxe wagens. De lijn zal in de zomeiperiode zes dagen in de week rijden tussen 13.00 en 17.00 uur. De opstapplaats op het parkeerterrein bevindt zich direct links van de ingang. De opstap plaats bij de speeltuin bevindt zich net voorbij het panneakoekenrestaurant bij het begin van het ruiteipad naar het strand. Hopelijk wordt op deze manier het parkeerprobleem bij de speeltuin verminderd en kan de kinderen een onvergetelijke dag worden bezorgd. De speeltuin is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bekende attractie, die tot ver buiten Ouddorp bekendheid geniet. De gemeente wil hieraan graag haar medewerking verlenen. In het Ellanden-Nleuws leest u alles over de regionale gebeurtenissen en hun achtergronden. Wordt ook abonnee, en geniet mee.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2