Raad Goedereede
wil nog eens nadenken over
verplaatsing van 'De Kreek'
■Il
I I
OJW BBQ
Vragen over kanker?
Sukhoth Het Loqfhuttenfeest)
EIIAtlDBI-niEUVa
Ophalen oud papier
in Steiiendam
„Eilanden-nieuws"
Informatievoorziening naar gemeenteraad
laat te wensen over...
yrethoiider zat bovenop dossier
Moeder en kind
ontmoeting
Te grote financiële aderlating
PV De Snelpost Dirksland
Informatie op verjaardagen
(3)
Een blij feest
De hut
De loelav
In de loofhut
Het slotfeest
Een extra dag
Conclusie
Samenvatting met een vraag:
Bijvoorbeeld over hoe u uw risico op kanker kunt verkleinen doorzo gezond mogelijk te leven?
Of over hoe u kanker vroeg kunt ontdekken? Of overonderzoeken en behandelingen?
Met al uw vragen over kanker kunt u terecht bij de gratis KWF Hulp- en informatielijn:
0800-022 66 22 of surfen naarwww.kwfkankerbestrijding.nl
f: Kanker betekent lang niet altijd het einde.
PAGINA 9
VRIJDAG 7 MEI 2004
Vorig jaar gaf de gemeenteraad van
Goedereede het college de opdracht
een onderzoek te doen naar de ver
plaatsing van de horecagelegenheid
'De Kreek' in Ouddorp. Het college
gaf het horeca-adviesbureau Van
Spronsen en Partners de opdracht om
de flnanciële haalbaarheid te onder
zoeken. Het resultaat lag op de tafel
van de gemeenteraad: De kosten van
een verplaatsing zullen ongeveer een
miljoen euro bedragen.
;Volgens het college is nu de eerste stap in
het onderzoek gezet en zij vroeg tijdens de
raadsvergadering van vorige week of er nog
\vel verder onderzoek nodig zal zijn.
Het bevreemdde de heer Goemaat van de
Christenunie dat er gebruik is gemaakt van
een adviesbureau, volgens hem was afge
sproken dat het onderzoek naar verplaatsing
van De Kreek zonder adviesbureau zou
geschieden. Zijn college de heer van de SGP
was niet tevreden over het gepresenteerde
onderzoek. Hij vond dat het onderzoek een
oppervlakkige opzet had en daar had de
Raad vorig jaar niet om gevraagd. Het stoor
de hem dat alleen de kosten van de verplaat
sing in kaart waren gebracht maar een even
tuele opbrengst van de exploitatie van het
perceel is volgens hem buiten beschouwing
gelaten. Ook hij was niet te spreken over het
inschakelen van het adviesbureau. Hij vroeg
zich af of het college het onderzoek wel uit
wil voeren. "Worden wij wel serieus geno
men?" zo verzuchtte hij. Klepper wist 'uit
betrouwbare bron' dat er vanuit de gemeen
te gesprekken waren geweest met de onder
nemer van de naburige Albert Hein-vesti
ging. Hij had liever gezien dat andere opties
voor het eventueel vrijgekomen terrein ook
in het rapport verwerkt waren. Klepper con
stateerde dat het college op deze manier het
plan de grond inschrijft. Verder drong hij er
bij het college op aan om alle informatie die
beschikbaar is tijdens een commissieverga
dering op tafel te leggen. Vervolgens kan de
raad dan een afgewogen oordeel over de ver
plaatsing geven.
Mevrouw Kickert van de PvdA was het met
Klepper eens, ook zij was niet onderstebo
ven van het resultaat van het onderzoek. "Er
is alleen maar gekeken naar de kosten van de
verplaatsing". Ze vroeg zich af of de
opdracht aan het bureau wel voldoende is
geweest. "Door het leveren van half werk
wil het college sturing geven aan de
opdracht van de meerderheid van de raad".
Ook zij drong aan op meer informatie vanuit
het college: "Wij kunnen dan besluiten of we
een discotheek binnen of buiten het dorp
willen. Laten wij deze kans niet voorbij laten
gaan", aldus mevrouw Kickert.
De heer Van Oostenbrugge verklaarde dat
de fractie van het CDA geen voorstander is
geweest van het onderzoek, vanwege de gro
te financiële aderlating die de gemeente zou
moeten doen. Het CDA is nog steeds geen
voorstander van het onderzoek tot verplaat
sing van de horecagelegenheid, maar nu hij
hoorde dat er meer informatie is zou ook hij
graag dit vernemen via een commissieverga
dering. "Als blijkt dat er dan geen financiële
belemmeringen meer zijn kunnen we er nog
eens over nadenken", aldus Van Oosten
brugge. Ook het VGB verklaarde bij monde
van de heer Feller nog steeds geen voorstan
der te zijn van een verplaatsing van 'De
Kreek', waarbij de gemeente het initiatief
neemt. Hij voorziet bij een eventuele ver
plaatsing naar het buitengebied 'grote pro
blemen met de openbare orde'.
Vervolgens besloot de raad om tijdens een
volgende commissievergadering zich nog
eens te buigen over alle informatie over de
verplaatsing van 'De Kreek'.
Niergnies, zaterdag 1 mei; gelost 9.30 uur;
deelnemers: 13; duiven 494; weer: zuidwes
ten wind. Mevr. N. Doom 1, 36, 38, 41, 53,
54,55,62,63,82,134,139,155. Rien Doom
2, 4, 26, 28, 31, 42, 43, 87, 88, 89, 90, 99,
103, 104, 111, 113,117, 125, 126, 135. P.C.
van Alphen 3,14,16,29,49,50,52, 79, 115,
146. M. v.d. Baan 5, 6, 7, 10, 12, 13, 15, 18,
23, 24, 25, 32, 40, 66, 69, 75, 78, 80, 81, 93.
LC. Roodzant 8, 9, 11, ÏJI, 22, 33,56,57,59,
60,64,76,97, 118, 121, 130, 136, 140, 147,
157. L.S. van der Baan 17, 37, 67, 74, 86,
101, 110, 112. A. Zoon 19, 27, 30, 34, 45,
46, 61, 65, 77, 122, 138, 144, 164. A.P. de
Vogel 20, 35,58,68, 83,84,106,120. L. Tijl
39, 51, 91, 98, 105,116, 119, 128, 129, 131,
132, 137, 141, 142, 143, 145, 149, 162. P.
Kagchelland 44, 72, 85, 123, 124, 150. H.
Klink 47, 48, 108, 148, 154. A. de Leeuw v.
Weenen 70, 71, 73, 95, 100, 102, 109, 114,
133, 165. J. de Bmin 92.
Op zaterdag 8 mei wordt er namens de
financiële commissie van het Open Her
vormd Jeugdwerk oud papier opgehaald
in Steiiendam. Er wordt begonnen om
9.00 uur op de Molenkade, Nieuweweg
en de Schoolstraat. Wilt u het goed
gebundeld gereed zetten?
Pak jullie agenda bij de hand en schrijf onder
5 juni: barbecue OJW.
Want 5 juni is het weer zover, dan staat de
jaarlijkse barbecue van het OJW op het pro
gramma. Het duurt nog even, maar toch wil
len we alvast jullie aandacht voor dit culinair
festijn. 5 juni dus, om 19.00 zijn jullie van
harte welkom bij de schuur van de familie
Wielhouwer aan de Boerenweg in Sommels-
ijk. De kosten voor deze avond bedragen
€7,00. Nodig al je vrienden en vriendinnen
uit en geef jezelf op bij Piet (484845) of Jan-
tine (483526).
Een hartelijke groet, HET OJW TEAM.
Ps: 22 mei hebben we ook nog OJW, pro
gramma volgt.
telt duizenden abonnees
en wordt op Goeree-Overflakkee
zo goed als
huis-aan-huis gelezen!
Tijdens de laatst gehouden raadsver
gadering van de gemeente Goederee
de werd van verschillende zijden
gesteld dat de informatievoorziening
vanuit het college naar de Raad niet
altijd optimaal is. Aanleiding hiertoe
was de beantwoording van de schrif
telijke vragen die het VGB hadden
gesteld.
Verschillende zaken hebben de fractie van
VGB gedwongen om vragen te stellen aan
het College van B. en W.: zo was daar aller
eerst het feit dat de fractie ter ore was geko
men dat bij de verbouwing van de school
'De Westhoek' in Ouddorp het budget
behooriijk bleek te zijn overschreden. Het
project bleek 118.000 euro duurder uit te
vallen. Verschillende keren heeft de fractie
om opheldering gevraagd maar die werd tij
dens commissievergaderingen niet gegeven
door de verantwoordelijke wethouder, de
heer J. van Oosterom. Toen de gevraagde
informatie achterbleef trok mevrouw Van
den Heuvel de stoute schoenen aan en toog
zelf naar het gemeentehuis, waar ze het
betreffende dossier probeerde in te zien. Ze
had de gang naar het gemeentehuis kunnen
besparen want ze kreeg het dossier niet te
zien. Als verontschuldiging voor het niet
tonen van het dossier kreeg Van den Heuvel
van de ambtenaar te horen "dat de wethou
der erop zat". En dit was tegen het zere been
van de VGB-fractie en daar wilde ze ophel
dering over van het college.
Maar niet alleen het moeilijk verkrijgen van
informatie rondom de overschrijding van de
kosten van de verbouwing van de school
gaven aanleiding tot het stellen van vragen.
De VGB'ers brachten ook in heriimering dat
er afgesproken was dat er met mededeUngen
rondom de afgifte van de Vermogensverkla-
fing, terughoudend zou worden omgegaan.
Maar hier blijkt volgens de partij geen spra
ke van te zijn: "Het is onze fractie gebleken
dat informatie over dit onderwerp gewoon
op straat en op verjaardagen is te verkrijgen.
Voor iedereen beschikbaar, zeer gedetail
leerd en actueel". Zij vragen zich daarom
dan af waarom het college het zover laat
komen dat raadsleden door derden geïnfor
meerd moeten worden.
Inmiddels heeft de fractie antwoord gekre
gen op verschillende vragen die er bij de
fractie rondom die vragen leefden. Toch was
zij niet gelukkig met de 'toon' waarop die
beantwoording is gesteld. "Wij hebben het
gevoel gekregen dat wij bijna niet meer om
informatie durven te vragen. We proberen
als volksvertegenwoordigers zo goed moge
lijk ons werk te doen". Daarom zou de frac
tie graag weten wat het oordeel is van haar
collega's in de raad over de - in hun ogen -
gebrekkige informatievoorziening door het
college.
De heer B.L. Noorthoek van de SGP,
reageerde op de overschrijding van de kos
ten bij de verbouwing van de school: "Wij
hebben altijd kritisch gereageerd bij over
schrijdingen en hebben gesteld dat dit niet
kon". Volgens de SGP had de wethouder de
raad veel eerder moeten inlichten. De gang
van zaken had zeker de schoonheidsprijs
niet ontvangen van de SGP'ers.
Ook de andere partijen waren het in deze met
de vraagstellers eens. Wel trachtte de heer
Van Oostenbrugge 'zijn' wethouder nog te
verdedigen door te stellen dat Van Oosterom
geen goede terugkoppeling had gekregen
van de ambtenaren. Wel erkende hij de ver
antwoordelijkheid van de wethouder in
deze. "Een klein beetje naïef is hij wel
geweest".
Besloten werd om later in de conmiissiever-
gadering nog eens uitgebreid temg te komen
over de gang van zaken bij de overschrijding
van de bouwkosten bij 'De Westhoek' en
over informatievoorziening.
JOODSE FEESTEN
Het loofhuttenfeest is één van de drie
Joodse opgangs- oftewel pelgrimsfees
ten. Dat waren de feesten waarbij de
Joden naar Jeruzalem gingen om
offers in de tempel te brengen (Deu-
teronomium 16:16). Het loofhutten-
feest is tot vandaag de dag voor de
Joden een belangrijk feest. Ze werden
van een slavenvolk in Egypte en van
een nomadenvolk in de woestijn tot
een zelfstandig, onafhankelijk, vrij
volk binnen eigen grenzen. Dat bete
kende niet dat ze moesten denken:
Dat hebben wij gepresteerd! Niet hun
kracht en inspanning had hen hier
gebracht! Ze moesten gedenken dat
het de Heere, hun God was, die het
gedaan had!" (Deuteronomium 8:14-
18).
Het feest wordt al eeuwen gevierd. Het
gebeurde al in de tijd van Ezra (Nehemia
8:15-18) en van de Heere Jezus (Johannes
7:2). Het feest begint vijf dagen na de Grote
Verzoendag (Yom Kippoer), in de herfst.
We lezen er over in Leviticus 23:34 v.v.:
"Op de vijftiende dag van de zevende maand
zal het feest der loofhutten zeven dagen lang
den Heere zijn."
De loofhut (soeka) staat nog jaarlijks mid
den in het Joodse leven. Ze brengt de veertig
jaar van omzwervingen tijdens de woestijn-
reis in herinnering. De IsraëUeten, die op
weg waren naar het Beloofde Land, woon
den in loofhutten.
Het feest viel, toen de Israëlieten in het
Beloofde Land waren, na de oogsttijd. In
Deuteronomium 16:13 lezen we: "Het feest
der loofhutten zult gij u zeven dagen hou
den, als gij zult hebben ingezameld van uw
dorsvloed en van uw wijnpers". Het is dus
ook een oogstfeest. Het kondigt het eind van
de oogst, vooral ook de fmitoogst aan.
Het feest draagt een uitgesproken vreugde
vol karakter. We lezen er over in Deuterono
mium 16:14 en 15: "Gij zult vrolijk zijn op
uw feest, gij, en uw zoon, en uw dochter, en
uw dienstknecht, en uw dienstmaagd, en de
Leviet, en de vreemdeUng, en de wees en de
weduwe, die in ,uw poorten zijn. Zeven
>S3
De palmtak, met takjes myrthe en beekwilg, en
de Ethrog, voor gebruik op het Loofhuttenfeest.
dagen lang zult gij de Heere, uw God, feest
houden..." Er worden in deze periode veel
huwelijken gepland.
Al direct na de Grote Verzoendag (Yom
Kippoer) begint men met de bouw van de
loofliut, die gedurende het gehele feest
gebruikt wordt. Het wordt een soort kampe
ren, een kampweek vlak bij huis. De eerste
dag van de week wordt er niet gewerkt.
Soms ziet de hut er mooi en geriefelijk uit,
soms uitermate primitief.
De hut is vaak klein en eenvoudig, maar
groot genoeg om er in te wonen. De mini
mum maten zijn 52 cm. breed, 52 cm. lang
en 1 meter hoog.
De loofhut bevindt zich in de tuin, op het
balkon, of waar het buitenshuis ook maar
mogelijk is. Ze moet drie muren hebben. Ze
mag tegen een bestaand huis aangebouwd
zijn. Dan dient dat huis als muur. Het mate
riaal dat voor de bouw gebmikt wordt, doet
er niet toe.
Ze moet licht, maar stevig gebouwd zijn.
Het dak - het belangrijkste van de hut - moet
zó van loofhout, twijgen, stro, riet of hooi
gevlochten zijn, dat men er de sterren door
heen kan zien. Dat is in Israël geen pro
bleem, want de zevende maand (de maand
Tisjri) is een droge maand. Het broze open
dak en het wonen in een hut geven het
gevoel van vergankelijkheid, van het tijdelij
ke en het afhankelijk zijn van God.
De hut wordt zo mooi mogelijk versierd, met
vooral veel groen en bloemen. Iedereen
werkt er aan mee en probeert wat gezeUig-
heid aan te brengen. Ook hangen er allemaal
vrachten in. Het geheel staat in het teken van
de dankbaarheid.
De maaltijden worden, als het maar enigs
zins mogelijk is en als het weer het toelaat,
in de loofhut gebruikt.
Soms bouwt men een gemeenschappelijke
loofhut in de buurt van de sjoel (synagoge).
Bij het loofhuttenfeest hoort een palmtak.
Dat is een symbool op zich. Het staat los van
de loofhut. Een palmtak kan men thuis en
overal gebruiken. Toch vind je hem vaak in
de hoek van de tent. De palmtak de loe
lav) is minstens 38,1 cm lang. Deze tak van
een dadelpalm wordt volgens strenge voor
schriften samengesteld. De namen van de
onderdelen waaruit de tak is samengesteld
worden in de thora genoemd. Het is een
piilmtak, met drie mirtetakken (=hadassiem)
van minimaal 28 cm. en twee wilgetakjes
(=arawot).
Deze takken worden samengebonden tot een
gewijde bundel. Daarmee moet de Jood zich,
overeenkomstig het gebod van de Thora, in
de Heere verheugen.
Dat gebeurt op grond van Leviticus 23 40,
waar staat: "Op de eerste dag zult gij u
nemen takken van schoon geboomte, palm
takken, en meien van dichte bomen, met
beekwilgen".
Onder aan de palmtak bevindt zich een gave
vrucht: de vracht van de etrogboom, een
soort citroen van minimaal 84,9 gram. Een
stukje van het steekje moet zichtbaar zijn.
Deze bundel van planten en vracht heeft een
symbolische betekenis:
De etrog heeft smaak en geur. Deze welrie
kende vracht symbohseert de mensen, die de
Thora kennen en op grond daarvan goede
daden doen.
De loelav heeft smaak en geen geur. Hierbij
gaat het om mensen die de Thora wel goed
kermen, maar die de kennis daarvan niet in
praktijk brengen.
De hadas heeft geen smaak maar wel geur.
Dat slaat op mensen die niet de nodige Tho-
rakennis bezitten, maar wel goede daden
doen.
De arowat heeft geen smaak en geen geur.
Daarmee wordt verwezen naar mensen die
geen kermis van de thora hebben en ook
geen goede daden doen.
Deze vier onderdelen worden gebundeld en
geven samen de eenheid van het Joodse volk
aan. Het feest heeft twee inleidende dagen.
Het is een aaneenschakeling van vreugde en
blijdschap.
Tijdens de feestdagen worden dagelijks de
Psalmen 113 tot 118 gezongen. Zodra men
in de synagoge bij de beginwoorden van de
laatste psalm: "Looft de Heere, want Hij is
goed, want Zijn goedertierenheid is in der
eeuwigheid" komt, wordt de samenge
stroomde gemeente een vrolijk wuivende
menigte.
Zeven dagen lang gaat de loelav mee naar de
sjoel, vooral tijdens het ochtendgebed.
Alleen op de sabbat niet.
De tak wordt gebraikt in de synagoge, maar
ook thuis bij het zeggen van bepaalde gebe
den uit het gebedenboek.
Men houdt de loelav dan in de rechterhand,
de etrog in de linkerhand. Zo treedt men
voor het aangezicht van de Heere en zegt tot
Hem: "Van U....aan U!" Na de lofprijzing
zwaait men met de palmtak naar oost en
Geopende Heilige Arke van de Synagoge aan de Jacob Obrechtstraat te Amsterdam.
west, naar noord en zuid, naar omhoog en
naar omlaag. Vooral bij de woorden: "O,
geef dank" - en - "Red ons, smeken wij U".
Op deze wijze wil men tot uitdrakking bren
gen dat alles van God is.
Als het ochtendgebed in de synagoge ten
einde loopt, loopt men rond de bima (een
verhoging midden in de synagoge). Op de
bima staat iemand met de Thorarol, die hij
uit de heilige arke (de kast waarin de boek
rollen zijn opgeborgen) gehaald heeft. Op
de zevende dag maakt men zeven omgan
gen.
Tijdens het feest zitten de mannen zoveel
mogelijk in de soekah. Ze zitten daar tijdens
het leren van de Thora, het eten en het ont
vangen van gasten. Vrouwen en meisjes zijn
daartoe niet verplicht. Op geregelde tijden
komen familie, vrienden en bekenden bijeen
om te eten, te drinken en gebeden te zeggen.
Zo is de loofhut een eetkamer, een huiska
mer en ontvangkamer voor visite. In de soe
kah is het een voortdurend komen en gaan,
gaan en komen. Daarbij vormen de avonden
het hoogtepunt van de gezelligheid.
Het loofhuttenfeest heeft zijn afsluiting in
een afzonderlijk feest dat twee dagen duurt.
De eerste van de twee dagen wordt de loof
hut ontruimd. Bij dit slotfeest heeft het
gebed om regen een vaste plaats, want na
deze maand begint de regentijd.
Vroeger was er tijdens het feest iedere dag
een optocht, waaiin de priesters en de hoge
priester voorop liepen. Ze vulden een kruik
met water bij het badwater van Siloam,
namen die mee, liepen rond de tempel en
goten daarna het water over het brandoffer
altaar. Daarbij werd gezongen en gedanst.
Op de zevende dag liepen ze zevenmaal rond
de tempel. Het was een zichtbare herinne
ring aan het water dat eens uit de steeiu'ots
kwam. Het had ook een geestelijke beteke
nis. Terwijl de hogepriester het water uit
goot, verwees hij naar Jesaja 12:3-6: En gij
zult water scheppen met vreugde uit de fon
teinen des heils
Ook nu nog gaat men op de laatste dag om
water in Siloam. Dat water wordt geplengd,
waarbij een gebed om regen wordt gedaan.
Zonder regen zou het land geen vracht dra
gen. Water brengt verkwikking.
Het Loofhuttenfeest heeft zijn afsluiting in
een afzonderlijk feest. De negende dag is tot
een echt Vreugdefeest geworden. Het feest
van de Vreugde der Wet. (Simchat Tora -
Numeri 29:35).
De prachtig versierde Thorarollen worden
dan uit de Heilige Arke gehaald en in een
uitbundige polonaise onder het aanheffen
van bijbelteksten en toepasselijke gezangen
door de synagoge gedragen. Bij elke omme
gang groeit de vreugde die tenslotte tot exta
se voert. De vreugde blijft altijd binnen de
perken van een enthousiast godsdienstige
vrolijkheid. Daarna leest men op een plech
tige wijze het laatste deel van Deuteronomi
um en onmiddellijk daarna het eerste deel
van Genesis, om daarmee aan te geven dat in
eenjaar de Thora (dat zijn de vijf boeken van
Mozes) moet worden uitgelezen en boven
dien dat de Thora eindeloos is.
Het is een hoge eer om het laatste deel van
Deuteronomium en het begin van Genesis te
mogen voordragen. De mensen aan wie deze
eer te beurt valt, zijn de bruidegoms dei" leer.
Na de dienst is er in het voorportaal van de
synagoge een traktatie voor de kinderen. Het
is dan een en al pret voor het jonge volkje.
Met de Vreugde der Wet is er aan een reeks
van feestdagen een eind gekomen. Hoewel,
joodse feestdagen zijn meer dan zomaar
feestdagen. Dat zal nu duidelijk zijn. Vanaf
dit moment vragen gewone zaken weer de
aandacht.
Het Loofhuttenfeest, dat net als het paasfeest
- een halfjaar eerder - tijdens de volle maan
valt, vraagt dus aandacht voor drie dingen:
Het wil een oogstdankfeest zijn. De laatste
vrachten worden binnengebracht voor de
grote winterregens komen.
Het herinnert aan de uittocht uit Egypte,
waarna het volk veertig jaar in tenten heeft
gewoond. Om Gods daden niet te vergeten
moeten de Joden zeven dagen per jaar in
loofhutten wonen.
Het is een vreugdefeest. Het volk moet zich
verheugen over de zegen van de oogst.
Iedereen moet aan het feest deelnemen
(Deuteronomium 12:17 en 18).
Pesach (het Paasfeest) ziet terag op de Uit
tocht uit Egypte en is het feest van de gerste-
oogst.
Bij het wekenfeest (het Pinksterfeest) denkt
men aan de wetgeving op de Sinaï, ook is het
het feest van de tarweoogst.
Soekkot (het Loofhuttenfeest) voert de
Joden in gedachten terag naar het wonen in
tenten en geeft het slot van de totale oogst,
o.a. de fraitoogst, aan
Een vraag over deze drie opgangsfeesten:
Het Paasfeest mondt uit in de Opstanding
van Christus en het Pinksterfeest in de Uit
storting van de Heilige Geest. Waarin mondt
het Loofhuttenfeest uit? Moeten we het ant
woord daarvan zoeken in Zacharia 14:16?
V.H.
Op woensdag 12 mei is er weer een ochtend
voor moeders met kleine kinderen. Deze
ochtend hopen we weer diverse onderwer
pen te bespreken, zoals omgaan met broer
tjes en zusjes, samen delen, spelen met ande
re kindjes etc. Maar ook willen we praten
over hoe we als vrouw en moeder een bete
kening voUe bijdrage mogen en kurmen leve
ren aan Gods doelen.
Alle moeders (en ook vaders) zijn van harte
welkom om 9.30 uur in de Doopsgezinde
Gemeente, Dorpstienden 3 te Ouddorp.
Deze ochtend duurt tot 11.00 uur. Er is
oppas aanwezig. Graag tot ziens op 12 mei!
KWF
KANKER
BESTRIJDING