Raad Goedereede wil nog eens nadenken over verplaatsing van 'De Kreek' ■Il I I OJW BBQ Vragen over kanker? Sukhoth Het Loqfhuttenfeest) EIIAtlDBI-niEUVa Ophalen oud papier in Steiiendam „Eilanden-nieuws" Informatievoorziening naar gemeenteraad laat te wensen over... yrethoiider zat bovenop dossier Moeder en kind ontmoeting Te grote financiële aderlating PV De Snelpost Dirksland Informatie op verjaardagen (3) Een blij feest De hut De loelav In de loofhut Het slotfeest Een extra dag Conclusie Samenvatting met een vraag: Bijvoorbeeld over hoe u uw risico op kanker kunt verkleinen doorzo gezond mogelijk te leven? Of over hoe u kanker vroeg kunt ontdekken? Of overonderzoeken en behandelingen? Met al uw vragen over kanker kunt u terecht bij de gratis KWF Hulp- en informatielijn: 0800-022 66 22 of surfen naarwww.kwfkankerbestrijding.nl f: Kanker betekent lang niet altijd het einde. PAGINA 9 VRIJDAG 7 MEI 2004 Vorig jaar gaf de gemeenteraad van Goedereede het college de opdracht een onderzoek te doen naar de ver plaatsing van de horecagelegenheid 'De Kreek' in Ouddorp. Het college gaf het horeca-adviesbureau Van Spronsen en Partners de opdracht om de flnanciële haalbaarheid te onder zoeken. Het resultaat lag op de tafel van de gemeenteraad: De kosten van een verplaatsing zullen ongeveer een miljoen euro bedragen. ;Volgens het college is nu de eerste stap in het onderzoek gezet en zij vroeg tijdens de raadsvergadering van vorige week of er nog \vel verder onderzoek nodig zal zijn. Het bevreemdde de heer Goemaat van de Christenunie dat er gebruik is gemaakt van een adviesbureau, volgens hem was afge sproken dat het onderzoek naar verplaatsing van De Kreek zonder adviesbureau zou geschieden. Zijn college de heer van de SGP was niet tevreden over het gepresenteerde onderzoek. Hij vond dat het onderzoek een oppervlakkige opzet had en daar had de Raad vorig jaar niet om gevraagd. Het stoor de hem dat alleen de kosten van de verplaat sing in kaart waren gebracht maar een even tuele opbrengst van de exploitatie van het perceel is volgens hem buiten beschouwing gelaten. Ook hij was niet te spreken over het inschakelen van het adviesbureau. Hij vroeg zich af of het college het onderzoek wel uit wil voeren. "Worden wij wel serieus geno men?" zo verzuchtte hij. Klepper wist 'uit betrouwbare bron' dat er vanuit de gemeen te gesprekken waren geweest met de onder nemer van de naburige Albert Hein-vesti ging. Hij had liever gezien dat andere opties voor het eventueel vrijgekomen terrein ook in het rapport verwerkt waren. Klepper con stateerde dat het college op deze manier het plan de grond inschrijft. Verder drong hij er bij het college op aan om alle informatie die beschikbaar is tijdens een commissieverga dering op tafel te leggen. Vervolgens kan de raad dan een afgewogen oordeel over de ver plaatsing geven. Mevrouw Kickert van de PvdA was het met Klepper eens, ook zij was niet onderstebo ven van het resultaat van het onderzoek. "Er is alleen maar gekeken naar de kosten van de verplaatsing". Ze vroeg zich af of de opdracht aan het bureau wel voldoende is geweest. "Door het leveren van half werk wil het college sturing geven aan de opdracht van de meerderheid van de raad". Ook zij drong aan op meer informatie vanuit het college: "Wij kunnen dan besluiten of we een discotheek binnen of buiten het dorp willen. Laten wij deze kans niet voorbij laten gaan", aldus mevrouw Kickert. De heer Van Oostenbrugge verklaarde dat de fractie van het CDA geen voorstander is geweest van het onderzoek, vanwege de gro te financiële aderlating die de gemeente zou moeten doen. Het CDA is nog steeds geen voorstander van het onderzoek tot verplaat sing van de horecagelegenheid, maar nu hij hoorde dat er meer informatie is zou ook hij graag dit vernemen via een commissieverga dering. "Als blijkt dat er dan geen financiële belemmeringen meer zijn kunnen we er nog eens over nadenken", aldus Van Oosten brugge. Ook het VGB verklaarde bij monde van de heer Feller nog steeds geen voorstan der te zijn van een verplaatsing van 'De Kreek', waarbij de gemeente het initiatief neemt. Hij voorziet bij een eventuele ver plaatsing naar het buitengebied 'grote pro blemen met de openbare orde'. Vervolgens besloot de raad om tijdens een volgende commissievergadering zich nog eens te buigen over alle informatie over de verplaatsing van 'De Kreek'. Niergnies, zaterdag 1 mei; gelost 9.30 uur; deelnemers: 13; duiven 494; weer: zuidwes ten wind. Mevr. N. Doom 1, 36, 38, 41, 53, 54,55,62,63,82,134,139,155. Rien Doom 2, 4, 26, 28, 31, 42, 43, 87, 88, 89, 90, 99, 103, 104, 111, 113,117, 125, 126, 135. P.C. van Alphen 3,14,16,29,49,50,52, 79, 115, 146. M. v.d. Baan 5, 6, 7, 10, 12, 13, 15, 18, 23, 24, 25, 32, 40, 66, 69, 75, 78, 80, 81, 93. LC. Roodzant 8, 9, 11, ÏJI, 22, 33,56,57,59, 60,64,76,97, 118, 121, 130, 136, 140, 147, 157. L.S. van der Baan 17, 37, 67, 74, 86, 101, 110, 112. A. Zoon 19, 27, 30, 34, 45, 46, 61, 65, 77, 122, 138, 144, 164. A.P. de Vogel 20, 35,58,68, 83,84,106,120. L. Tijl 39, 51, 91, 98, 105,116, 119, 128, 129, 131, 132, 137, 141, 142, 143, 145, 149, 162. P. Kagchelland 44, 72, 85, 123, 124, 150. H. Klink 47, 48, 108, 148, 154. A. de Leeuw v. Weenen 70, 71, 73, 95, 100, 102, 109, 114, 133, 165. J. de Bmin 92. Op zaterdag 8 mei wordt er namens de financiële commissie van het Open Her vormd Jeugdwerk oud papier opgehaald in Steiiendam. Er wordt begonnen om 9.00 uur op de Molenkade, Nieuweweg en de Schoolstraat. Wilt u het goed gebundeld gereed zetten? Pak jullie agenda bij de hand en schrijf onder 5 juni: barbecue OJW. Want 5 juni is het weer zover, dan staat de jaarlijkse barbecue van het OJW op het pro gramma. Het duurt nog even, maar toch wil len we alvast jullie aandacht voor dit culinair festijn. 5 juni dus, om 19.00 zijn jullie van harte welkom bij de schuur van de familie Wielhouwer aan de Boerenweg in Sommels- ijk. De kosten voor deze avond bedragen €7,00. Nodig al je vrienden en vriendinnen uit en geef jezelf op bij Piet (484845) of Jan- tine (483526). Een hartelijke groet, HET OJW TEAM. Ps: 22 mei hebben we ook nog OJW, pro gramma volgt. telt duizenden abonnees en wordt op Goeree-Overflakkee zo goed als huis-aan-huis gelezen! Tijdens de laatst gehouden raadsver gadering van de gemeente Goederee de werd van verschillende zijden gesteld dat de informatievoorziening vanuit het college naar de Raad niet altijd optimaal is. Aanleiding hiertoe was de beantwoording van de schrif telijke vragen die het VGB hadden gesteld. Verschillende zaken hebben de fractie van VGB gedwongen om vragen te stellen aan het College van B. en W.: zo was daar aller eerst het feit dat de fractie ter ore was geko men dat bij de verbouwing van de school 'De Westhoek' in Ouddorp het budget behooriijk bleek te zijn overschreden. Het project bleek 118.000 euro duurder uit te vallen. Verschillende keren heeft de fractie om opheldering gevraagd maar die werd tij dens commissievergaderingen niet gegeven door de verantwoordelijke wethouder, de heer J. van Oosterom. Toen de gevraagde informatie achterbleef trok mevrouw Van den Heuvel de stoute schoenen aan en toog zelf naar het gemeentehuis, waar ze het betreffende dossier probeerde in te zien. Ze had de gang naar het gemeentehuis kunnen besparen want ze kreeg het dossier niet te zien. Als verontschuldiging voor het niet tonen van het dossier kreeg Van den Heuvel van de ambtenaar te horen "dat de wethou der erop zat". En dit was tegen het zere been van de VGB-fractie en daar wilde ze ophel dering over van het college. Maar niet alleen het moeilijk verkrijgen van informatie rondom de overschrijding van de kosten van de verbouwing van de school gaven aanleiding tot het stellen van vragen. De VGB'ers brachten ook in heriimering dat er afgesproken was dat er met mededeUngen rondom de afgifte van de Vermogensverkla- fing, terughoudend zou worden omgegaan. Maar hier blijkt volgens de partij geen spra ke van te zijn: "Het is onze fractie gebleken dat informatie over dit onderwerp gewoon op straat en op verjaardagen is te verkrijgen. Voor iedereen beschikbaar, zeer gedetail leerd en actueel". Zij vragen zich daarom dan af waarom het college het zover laat komen dat raadsleden door derden geïnfor meerd moeten worden. Inmiddels heeft de fractie antwoord gekre gen op verschillende vragen die er bij de fractie rondom die vragen leefden. Toch was zij niet gelukkig met de 'toon' waarop die beantwoording is gesteld. "Wij hebben het gevoel gekregen dat wij bijna niet meer om informatie durven te vragen. We proberen als volksvertegenwoordigers zo goed moge lijk ons werk te doen". Daarom zou de frac tie graag weten wat het oordeel is van haar collega's in de raad over de - in hun ogen - gebrekkige informatievoorziening door het college. De heer B.L. Noorthoek van de SGP, reageerde op de overschrijding van de kos ten bij de verbouwing van de school: "Wij hebben altijd kritisch gereageerd bij over schrijdingen en hebben gesteld dat dit niet kon". Volgens de SGP had de wethouder de raad veel eerder moeten inlichten. De gang van zaken had zeker de schoonheidsprijs niet ontvangen van de SGP'ers. Ook de andere partijen waren het in deze met de vraagstellers eens. Wel trachtte de heer Van Oostenbrugge 'zijn' wethouder nog te verdedigen door te stellen dat Van Oosterom geen goede terugkoppeling had gekregen van de ambtenaren. Wel erkende hij de ver antwoordelijkheid van de wethouder in deze. "Een klein beetje naïef is hij wel geweest". Besloten werd om later in de conmiissiever- gadering nog eens uitgebreid temg te komen over de gang van zaken bij de overschrijding van de bouwkosten bij 'De Westhoek' en over informatievoorziening. JOODSE FEESTEN Het loofhuttenfeest is één van de drie Joodse opgangs- oftewel pelgrimsfees ten. Dat waren de feesten waarbij de Joden naar Jeruzalem gingen om offers in de tempel te brengen (Deu- teronomium 16:16). Het loofhutten- feest is tot vandaag de dag voor de Joden een belangrijk feest. Ze werden van een slavenvolk in Egypte en van een nomadenvolk in de woestijn tot een zelfstandig, onafhankelijk, vrij volk binnen eigen grenzen. Dat bete kende niet dat ze moesten denken: Dat hebben wij gepresteerd! Niet hun kracht en inspanning had hen hier gebracht! Ze moesten gedenken dat het de Heere, hun God was, die het gedaan had!" (Deuteronomium 8:14- 18). Het feest wordt al eeuwen gevierd. Het gebeurde al in de tijd van Ezra (Nehemia 8:15-18) en van de Heere Jezus (Johannes 7:2). Het feest begint vijf dagen na de Grote Verzoendag (Yom Kippoer), in de herfst. We lezen er over in Leviticus 23:34 v.v.: "Op de vijftiende dag van de zevende maand zal het feest der loofhutten zeven dagen lang den Heere zijn." De loofhut (soeka) staat nog jaarlijks mid den in het Joodse leven. Ze brengt de veertig jaar van omzwervingen tijdens de woestijn- reis in herinnering. De IsraëUeten, die op weg waren naar het Beloofde Land, woon den in loofhutten. Het feest viel, toen de Israëlieten in het Beloofde Land waren, na de oogsttijd. In Deuteronomium 16:13 lezen we: "Het feest der loofhutten zult gij u zeven dagen hou den, als gij zult hebben ingezameld van uw dorsvloed en van uw wijnpers". Het is dus ook een oogstfeest. Het kondigt het eind van de oogst, vooral ook de fmitoogst aan. Het feest draagt een uitgesproken vreugde vol karakter. We lezen er over in Deuterono mium 16:14 en 15: "Gij zult vrolijk zijn op uw feest, gij, en uw zoon, en uw dochter, en uw dienstknecht, en uw dienstmaagd, en de Leviet, en de vreemdeUng, en de wees en de weduwe, die in ,uw poorten zijn. Zeven >S3 De palmtak, met takjes myrthe en beekwilg, en de Ethrog, voor gebruik op het Loofhuttenfeest. dagen lang zult gij de Heere, uw God, feest houden..." Er worden in deze periode veel huwelijken gepland. Al direct na de Grote Verzoendag (Yom Kippoer) begint men met de bouw van de loofliut, die gedurende het gehele feest gebruikt wordt. Het wordt een soort kampe ren, een kampweek vlak bij huis. De eerste dag van de week wordt er niet gewerkt. Soms ziet de hut er mooi en geriefelijk uit, soms uitermate primitief. De hut is vaak klein en eenvoudig, maar groot genoeg om er in te wonen. De mini mum maten zijn 52 cm. breed, 52 cm. lang en 1 meter hoog. De loofhut bevindt zich in de tuin, op het balkon, of waar het buitenshuis ook maar mogelijk is. Ze moet drie muren hebben. Ze mag tegen een bestaand huis aangebouwd zijn. Dan dient dat huis als muur. Het mate riaal dat voor de bouw gebmikt wordt, doet er niet toe. Ze moet licht, maar stevig gebouwd zijn. Het dak - het belangrijkste van de hut - moet zó van loofhout, twijgen, stro, riet of hooi gevlochten zijn, dat men er de sterren door heen kan zien. Dat is in Israël geen pro bleem, want de zevende maand (de maand Tisjri) is een droge maand. Het broze open dak en het wonen in een hut geven het gevoel van vergankelijkheid, van het tijdelij ke en het afhankelijk zijn van God. De hut wordt zo mooi mogelijk versierd, met vooral veel groen en bloemen. Iedereen werkt er aan mee en probeert wat gezeUig- heid aan te brengen. Ook hangen er allemaal vrachten in. Het geheel staat in het teken van de dankbaarheid. De maaltijden worden, als het maar enigs zins mogelijk is en als het weer het toelaat, in de loofhut gebruikt. Soms bouwt men een gemeenschappelijke loofhut in de buurt van de sjoel (synagoge). Bij het loofhuttenfeest hoort een palmtak. Dat is een symbool op zich. Het staat los van de loofhut. Een palmtak kan men thuis en overal gebruiken. Toch vind je hem vaak in de hoek van de tent. De palmtak de loe lav) is minstens 38,1 cm lang. Deze tak van een dadelpalm wordt volgens strenge voor schriften samengesteld. De namen van de onderdelen waaruit de tak is samengesteld worden in de thora genoemd. Het is een piilmtak, met drie mirtetakken (=hadassiem) van minimaal 28 cm. en twee wilgetakjes (=arawot). Deze takken worden samengebonden tot een gewijde bundel. Daarmee moet de Jood zich, overeenkomstig het gebod van de Thora, in de Heere verheugen. Dat gebeurt op grond van Leviticus 23 40, waar staat: "Op de eerste dag zult gij u nemen takken van schoon geboomte, palm takken, en meien van dichte bomen, met beekwilgen". Onder aan de palmtak bevindt zich een gave vrucht: de vracht van de etrogboom, een soort citroen van minimaal 84,9 gram. Een stukje van het steekje moet zichtbaar zijn. Deze bundel van planten en vracht heeft een symbolische betekenis: De etrog heeft smaak en geur. Deze welrie kende vracht symbohseert de mensen, die de Thora kennen en op grond daarvan goede daden doen. De loelav heeft smaak en geen geur. Hierbij gaat het om mensen die de Thora wel goed kermen, maar die de kennis daarvan niet in praktijk brengen. De hadas heeft geen smaak maar wel geur. Dat slaat op mensen die niet de nodige Tho- rakennis bezitten, maar wel goede daden doen. De arowat heeft geen smaak en geen geur. Daarmee wordt verwezen naar mensen die geen kermis van de thora hebben en ook geen goede daden doen. Deze vier onderdelen worden gebundeld en geven samen de eenheid van het Joodse volk aan. Het feest heeft twee inleidende dagen. Het is een aaneenschakeling van vreugde en blijdschap. Tijdens de feestdagen worden dagelijks de Psalmen 113 tot 118 gezongen. Zodra men in de synagoge bij de beginwoorden van de laatste psalm: "Looft de Heere, want Hij is goed, want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid" komt, wordt de samenge stroomde gemeente een vrolijk wuivende menigte. Zeven dagen lang gaat de loelav mee naar de sjoel, vooral tijdens het ochtendgebed. Alleen op de sabbat niet. De tak wordt gebraikt in de synagoge, maar ook thuis bij het zeggen van bepaalde gebe den uit het gebedenboek. Men houdt de loelav dan in de rechterhand, de etrog in de linkerhand. Zo treedt men voor het aangezicht van de Heere en zegt tot Hem: "Van U....aan U!" Na de lofprijzing zwaait men met de palmtak naar oost en Geopende Heilige Arke van de Synagoge aan de Jacob Obrechtstraat te Amsterdam. west, naar noord en zuid, naar omhoog en naar omlaag. Vooral bij de woorden: "O, geef dank" - en - "Red ons, smeken wij U". Op deze wijze wil men tot uitdrakking bren gen dat alles van God is. Als het ochtendgebed in de synagoge ten einde loopt, loopt men rond de bima (een verhoging midden in de synagoge). Op de bima staat iemand met de Thorarol, die hij uit de heilige arke (de kast waarin de boek rollen zijn opgeborgen) gehaald heeft. Op de zevende dag maakt men zeven omgan gen. Tijdens het feest zitten de mannen zoveel mogelijk in de soekah. Ze zitten daar tijdens het leren van de Thora, het eten en het ont vangen van gasten. Vrouwen en meisjes zijn daartoe niet verplicht. Op geregelde tijden komen familie, vrienden en bekenden bijeen om te eten, te drinken en gebeden te zeggen. Zo is de loofhut een eetkamer, een huiska mer en ontvangkamer voor visite. In de soe kah is het een voortdurend komen en gaan, gaan en komen. Daarbij vormen de avonden het hoogtepunt van de gezelligheid. Het loofhuttenfeest heeft zijn afsluiting in een afzonderlijk feest dat twee dagen duurt. De eerste van de twee dagen wordt de loof hut ontruimd. Bij dit slotfeest heeft het gebed om regen een vaste plaats, want na deze maand begint de regentijd. Vroeger was er tijdens het feest iedere dag een optocht, waaiin de priesters en de hoge priester voorop liepen. Ze vulden een kruik met water bij het badwater van Siloam, namen die mee, liepen rond de tempel en goten daarna het water over het brandoffer altaar. Daarbij werd gezongen en gedanst. Op de zevende dag liepen ze zevenmaal rond de tempel. Het was een zichtbare herinne ring aan het water dat eens uit de steeiu'ots kwam. Het had ook een geestelijke beteke nis. Terwijl de hogepriester het water uit goot, verwees hij naar Jesaja 12:3-6: En gij zult water scheppen met vreugde uit de fon teinen des heils Ook nu nog gaat men op de laatste dag om water in Siloam. Dat water wordt geplengd, waarbij een gebed om regen wordt gedaan. Zonder regen zou het land geen vracht dra gen. Water brengt verkwikking. Het Loofhuttenfeest heeft zijn afsluiting in een afzonderlijk feest. De negende dag is tot een echt Vreugdefeest geworden. Het feest van de Vreugde der Wet. (Simchat Tora - Numeri 29:35). De prachtig versierde Thorarollen worden dan uit de Heilige Arke gehaald en in een uitbundige polonaise onder het aanheffen van bijbelteksten en toepasselijke gezangen door de synagoge gedragen. Bij elke omme gang groeit de vreugde die tenslotte tot exta se voert. De vreugde blijft altijd binnen de perken van een enthousiast godsdienstige vrolijkheid. Daarna leest men op een plech tige wijze het laatste deel van Deuteronomi um en onmiddellijk daarna het eerste deel van Genesis, om daarmee aan te geven dat in eenjaar de Thora (dat zijn de vijf boeken van Mozes) moet worden uitgelezen en boven dien dat de Thora eindeloos is. Het is een hoge eer om het laatste deel van Deuteronomium en het begin van Genesis te mogen voordragen. De mensen aan wie deze eer te beurt valt, zijn de bruidegoms dei" leer. Na de dienst is er in het voorportaal van de synagoge een traktatie voor de kinderen. Het is dan een en al pret voor het jonge volkje. Met de Vreugde der Wet is er aan een reeks van feestdagen een eind gekomen. Hoewel, joodse feestdagen zijn meer dan zomaar feestdagen. Dat zal nu duidelijk zijn. Vanaf dit moment vragen gewone zaken weer de aandacht. Het Loofhuttenfeest, dat net als het paasfeest - een halfjaar eerder - tijdens de volle maan valt, vraagt dus aandacht voor drie dingen: Het wil een oogstdankfeest zijn. De laatste vrachten worden binnengebracht voor de grote winterregens komen. Het herinnert aan de uittocht uit Egypte, waarna het volk veertig jaar in tenten heeft gewoond. Om Gods daden niet te vergeten moeten de Joden zeven dagen per jaar in loofhutten wonen. Het is een vreugdefeest. Het volk moet zich verheugen over de zegen van de oogst. Iedereen moet aan het feest deelnemen (Deuteronomium 12:17 en 18). Pesach (het Paasfeest) ziet terag op de Uit tocht uit Egypte en is het feest van de gerste- oogst. Bij het wekenfeest (het Pinksterfeest) denkt men aan de wetgeving op de Sinaï, ook is het het feest van de tarweoogst. Soekkot (het Loofhuttenfeest) voert de Joden in gedachten terag naar het wonen in tenten en geeft het slot van de totale oogst, o.a. de fraitoogst, aan Een vraag over deze drie opgangsfeesten: Het Paasfeest mondt uit in de Opstanding van Christus en het Pinksterfeest in de Uit storting van de Heilige Geest. Waarin mondt het Loofhuttenfeest uit? Moeten we het ant woord daarvan zoeken in Zacharia 14:16? V.H. Op woensdag 12 mei is er weer een ochtend voor moeders met kleine kinderen. Deze ochtend hopen we weer diverse onderwer pen te bespreken, zoals omgaan met broer tjes en zusjes, samen delen, spelen met ande re kindjes etc. Maar ook willen we praten over hoe we als vrouw en moeder een bete kening voUe bijdrage mogen en kurmen leve ren aan Gods doelen. Alle moeders (en ook vaders) zijn van harte welkom om 9.30 uur in de Doopsgezinde Gemeente, Dorpstienden 3 te Ouddorp. Deze ochtend duurt tot 11.00 uur. Er is oppas aanwezig. Graag tot ziens op 12 mei! KWF KANKER BESTRIJDING

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 9