Overdenking Kfuistockt Maar LeMiagrad uit de Heilige Schrift =NEDEIILyDEHOIiyiE.'= De Kraamtijd EIIAtlDa-illEUWS .ÖjkVENSTER 2003 was positief jaar voor Stichting Hulp Oost-Europa VERVOLGVERHAAL wmmiamsmssi PAGINA 5 Blik op kerk ^>,y en samenleving ij ÜKST SCHIFT icmiKimoofR 0F MAMMOIV Muon n Een zegenrijke ontmoeting (2) Stichting Hulp Oost-Europa in ^ar- neveld mag terugzien op een positief 2003. De zorgelijke economische situatie in ons land, vertaalde zich niet in een sterke daling van de inkomsten. Integendeel: stichting Hulp Oost-Europa kan met dank baarheid melden dat de daling van de inkomsten uit fondsenwerving uiteindelijk veel beperkter is geweest dan waarmee in de begroting voor 2003 rekening was gehouden. De bestedingen voor de projecten in Oost-Europa stegen daarentegen flink en bedroegen in 2003 1,28 mil joen euro. Dit betekent een stijging van 22 procent in vergelijking met het jaar ervoor (1,04 miljoen euro). (TO <TO <TO 'I^a.iga.-^rilogie deel 1 DONDERDAG 29 APRIL 2004 - Het Delftse huwelijk - Omstreden - De bijbelse boodschap Het was zaterdagmorgen stil op straat. Geen wonder, iedereen had de boodschappen daags tevoren of 's morgens vroeg al gedaan om aan de beeldbuis gekluisterd te zitten en niets te missen van het koninklijk huwelijk. Nou ja, het was een beetje anders dan anders. Want op het moment dat Prins Friso zijn ja woord gaf aan Mabel Wisse Smit verloor hij zijn aanspraak op de troon. Dat wist hij, en dat had hij er kennehjk ook voor over. Des ondanks trekt een vorstelijk huwelijk altijd veel belangstelling, het heeft blijkbaar iets van een sprookje... Zo sprookjesachtig is het intussen niet ge weest. Het verleden van de bruid was niet, zoals we zeggen, om over naar huis te schrij ven... En zeker toen alles openbaar kwam heeft het paar z'n best gedaan om de zaak zo gunstig mogelijk voor te stellen. Maar van een toestemmingswet werd uiteindelijk afge zien, en we herinneren ons de tamelijk harde uitspraak van premier Balkenende: 'tegen onwaarheid is geen kruid gewassen'. Dat betekende zoveel als: 'we zijn voorgelogen'. Het televisie-interview van maandag 20 april heeft weinig of niets opgehelderd. Althans, de grote meerderheid van ons volk was daar door niet overtuigd. En de minister-presi dent, hoewel hij niet op het verleden wilde terugkomen en het paar alle goeds toewenste, nam niets terug van de woorden die hij vorig jaar had uitgesproken. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Maar het blijft wel een pijnlijke zaak dat dit alles door de media nogeens voor het voet licht werd gebracht in de week voor het huwelijk en zelfs op de dag van het huwe lijk. Tot in de plechtigheid op het Delfste stadhuis en bij de inzegening in de Oude Kerk werden er toespelingen gemaakt. Zelfs zo, dat een buitenstaander zich afvroeg; 'Moet dat nu?' Over de dienst in de Oude Kerk gesproken, natuurlijk heb ik daarnaar gekeken. Want ik was toch benieuwd wat het jonge paar voor een boodschap meekreeg. Om eerlijk te zijn, er was meer van het Evangelie te horen dan in de uitvaartdienst van Koningin Juüana. Afgezien van het feit dat een vrouwelijke remonstrantse predikant op de kansel van de Nieuwe Kerk stond dacht ik toen: 'Wat een gemiste kans!' Terwijl de bevolking nu massaal keek, kreeg zij stenen voor brood. Niets, maar dan ook helemaal niets was er toen van de bijbelse boodschap te horen. Dat was, eerhjk gezegd, een beetje anders bij het huwelijk van afgelopen zaterdag. Natuur lijk had niemand verwacht dat een predikant uit de Gereformeerde Gezindte voor de trouwdienst was uitgenodigd. Maar bij ds. Carel ter Linden, hoewel zijn theologie de onze niet is, kwam het Woord in ieder geval nog aan het woord. En zeker de ouderling van dienst, die de Bijbels overhandigde, gaf een korte samenvatting van het Evangelie. We zijn altijd nog dankbaar waimeer de mas sa van het Nederlandse volk te zien en te horen krijgt dat het in de kerk nog ergens over gaat.Want een kerk die haar best doet om bij de wereld in het gevlei te komen, die geen boodschap meer heeft, is eigenlijk geen kerk meer. Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Mijn vader heeft ooit de eremedaille in brons verbonden aan de huisorde van Oran- je-Nassau ontvangen. Wat voor verschil is er eigenlijk met lid van de orde van Oranje- Nassau? Antwoord: In Nederland bestaan drie bij wet ingestelde Ridderorden: de Militaire Willemsorde, de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau. De Koningin is Grootmeester van deze orden. Men kan worden voorgedragen voor een Koninklijke onderscheiding bij de burge meester van de woonplaats. Naast deze Rid derorden kent het Koninklijk Huis twee Huisorden: de Huisorde van Oranje-Nassau en de Huisorde van de Gouden Leeuw van Nassau. Deze orden worden toegekend aan personen die zich verdienstelijk hebben gemaakt voor het Koninklijk Huis. Alle toe kenningen van de orde gaan per hofbesluit en dus buiten de regering om. De Koningin is ook Grootmeester van deze beide orden. Iemand aan wie dus de huisorde is verleend heeft zich verdienstelijk gemaakt ten aan zien van het Koninklijk huis, een 'gewone' orde kan verleend worden aan diegenen die zich bijv. op maatschappelijk terrein ver dienstelijk hebben gemaakt. De bronzen ere medaille wordt niet meer uitgereikt. Kunt u me zeggen wat er met een lichaam gebeurd bij het zalven. In een krant stond dat de koningin gezalfd is. Antwoord: Wij nemen aan dat u in plaats van zalven balsemen bedoelt. Ons Konink lijk Huis is de enige Nederlandse famiUe, die op grond van de Wet op de Lijkbezorging zelf mag kiezen voor balsemen van het lichaam. Alle andere Nederlanders moeten daarvoor speciaal toestemming vragen aan de minister van Volksgezondheid. Het bal semen van het lichaam is een eeuwenoude Oranjetraditie, waarmee koningin Wilhelmi- na en haar moeder, koningin Emma, echter hebben gebroken. Deze twee zeer gelovige vrouwen wilden in natuurlijke staat voor hun God verschijnen. Dat de meeste Oranjes zijn gebalsemd, had vooral een praktische reden. In vroeger tijden zaten er vaak weken tussen het tijdstip van overlijden en de bijzetting in de Koninklijke Grafkelder in Delft. Balse ming gebeurt door een conserverende vloei stof op basis van formaline in het lichaam te brengen. Die stof doodt zoveel mogelijk bacteriën en ziektekiemen, waardoor het stoffelijk overschot langer in goede staat blijft. Op een tocht langs allerlei kerken ben ik een paar keer op een pseudo-klassiek bouwwerk gestuit, dat als 'Waterstaatskerk' werd beti teld. Wat heeft onze Waterstaat met die oude kerken temaken? Antwoord: Zoals u weet zijn er sinds de reformatie nogal wat R.K.-kerken in het bezit van de Ned. Hervormde kerk gekomen. In de Franse tijd is er op last van Napoleon De betere woninginrichtiiig sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 Woensdagavond 12 mei a.s. is er weer een info-avond van borstvoedingorganisatie LLL in Middelharnis (Oostdijk 77) voor zwangere vrouwen en voedende moeders. We bespreken de kraamtijd en de eerste maanden. Hartelijk welkom! Tijd: 20.00 - 22.00 uur. Kosten: 2,50 voor donateurs van LLL en 3,50 voor niet-donateurs. U kunt ook bij ons terecht voor een kolf, zoogkompressen, zalf, brochures, draag- doeken, etc. Voor hulp en/of informatie bel naar: Diana Gobert (487260) of Carla van Gils (631716). wel een enkele teruggeven, maar na diens val is er in ons koninkrijk een 'ministerie van eredienst' ingesteld, dat de bouw van nieuwe kerken ten behoeve van het R.K.- volksdeel moest bevorderen. Dit departe ment verstrekte de subsidie. Het ministerie van waterstaat had destijds een afdeling kunstzaken, dat de bouwplannen ontwierp. Omdat de regering geen architecten in dienst had, en zij deze kerkbouw zo voordelig mogelijk volgens ambtelijke voorschriften wilde regelen, werden ingenieurs van de (Rijkswaterstaat in de arm genomen. Die zorgden voor de gewenste uitvoering. Zo ontstonden die fraaiogende gebouwen in pseudo-klassieke stijl met houten kolommen die op stenen zuilen leken en weinig of niets te dragen kregen, gipsen kapitelen en namaak ornamenten, pleisterwerk dat zo beschilderd was dat het er als marmer uitzag, en ander optisch bedrog dat er kostbaar uit zag, doch niet veel te betekenen had. Buiten de kerken die u ontdekte, noemen we als voorbeelden de Sint-Catharinekerk van 1820 en de Mozes- Aaronkerk uit 1838 te Amsterdam, de Sint-Theresia van 1840 in Den Haag en de Sint-Anthonius uit 1840 te Haarlem. De bouwtrant werd eerst bewon derd, doch later verguisd en het kerkvolk spotte algauw: 'Wat er staat? Waterstaat!' Wij wilden biest gebruiken voor de pap, maar als wij het proberen te koken, gaat ze altijd schiften. Wat is daar tegen te doen? Antwoord: De biest kan niet worden gekookt, omdat het albuninegehalte van deze eerste melk van uw koeien daarvoor te hoog is. Als u de biest in pap wilt gebruiken, moet u haar heel langzaam en onder voort durend roeren tot zo'n tachtig graden Celsi us verhitten. Maar u kunt er ook smakelijke en voedzame pannenkoeken, drie-in-de-pan of dgl. gerechten mee bakken. Hoeveel stroom verbruikt een schrikdraad, als dat apparaat dag en nacht aanstaat? Antwoord: Ongeveer 15 a 20 Watt, afhan kelijk van het gebruikte type. Op 't fabrieks- plaatje staat dat in de regel precies vermeld. Voor de prijs van 1 kWh kan zo'n apparaat dus ongeveer 50 a 65 uur in bedrijf staan. Wie of wat is toch eigenlijk, die mammon in: de mammon dienen? Antwoord: Mammon is een vergriekst woord uit het Aramees, dat oorspronkelijk weelde en rijkdom betekent en in de Bijbel (zie Mattheus 6 vs 24) voor persoonlijke zucht naar gewin wordt gebruikt. Nu is dat woord ook in gebruik als betiteling van de afgod, die sommigen van hun geld maken. Wat betekent een R in een cirkel op een eti ket van een flesje? Antwoord: Dat de naam of het handelsmerk geregistreerd en beschermd is. Daarna is Hij gezien van Jakobus (1 Kor. 15:7a) In de vorige meditatie hebben we gezien dat Christus na Zijn opstanding ook verschenen is aan Zijn broer lakobus. Waarom eigenlijk aan Jakobus en niet aan zijn broer Joses of Simon of Judas? Dat heeft Jezus zo gewild. Zijn keuze is gevallen op Jakobus. Niet omdat deze broer beter of geloviger was dan z'n andere broers. Jezus deed een keuze zon der aanzien van de persoon. En zo stond Hij daar opeens in het leven van Zijn broer Jak obus. Met een verheerlijkt opstandingsli chaam. De Bijbel vertelt ons niets over de inhoud van die verschijning. Niets over wat Jezus tegen Jakobus gezegd heeft en ook niets over wat Jakobus Jezus heeft geantwoord. We lezen in de Bijbel wél over het resultaat van deze verschijning. Het resultaat ervan is geweest dat Jakobus tot geloof in Christus gekomen is. Van een vijand is hij een vriend geworden. Van een broer naar het vlees een broer in de Geest. Er is een bloedband bijge komen. Ook Jakobus heeft een band gekre gen aan het bloed van Christus. En zó is zijn relatie tot Christus verdiept en veranderd. Wat een zegenrijke ontmoeting is de ver schijning van de opgestane Christus voor Jakobus geworden! En zó is het nog steeds, geliefde lezers, als Christus in ons leven verschijnt! Nee, dat gebeurt vandaag de dag niet meer zoals bij Jakobus. Dat Hij opeens voor je staat en je aanspreekt. Hij doet dat nu door Zijn Geest en Woord. Dan zit je in de kerk en je luistert naar de prediking. En dan staat Hij soms opeens voor je in het gewaad van Zijn Woord. En dan klinkt daar Zijn stem. En dan hoor je die stem met de oren van je ziel. En reken erop: als je Christus werkelijk ont moet, blijft je leven niet eender. Dan veran dert illes! Net zoals bij Jakobus. Dan wordt de HEERE je hef. En dan krijg je Zijn Woord lief. En dan wordt de zondag de belangrijkste dag van de week voor je en het opgaan naar Gods huis het hoogtepunt van de week. En dan ga je bidden zoals nooit tevoren. Kortom, alles wordt anders! Kent u daar wat van in uw leven? En jij? Is de Heere Jezus al in uw leven gekomen? Heeft Hij jou al opgezocht? Hij doet het in deze meditatie! Via deze woorden komt Hij op u en jou af en zegt Hij: 'Zie, hier ben Ik! Kom tot Mij! Lever je toch uit aan Mij! Geef je verzet en vijandschap toch eens op! Wat is er nu toch op tegen om Mij te dienen en te vol gen?' De HEERE geve dat u al lezende Zijn stem écht zult horen. Of zondag als u hopelijk weer in de kerk bent. Of als u Gods Woord opendoet en leest. Echt, telkens roept Hij u. Hebt u Zijn liefdevolle en ernstige stem al gehoord? Jakobus z'n leven is helemaal veranderd na de verschijning van Christus aan hem. Ja, de HEERE heeft het zo geleid dat hij een grote plaats krijgt in de nieuwtestamentische kerk (zie bijv. het boek Handelingen). We hebben zelfs een brief van deze Jakobus in onze Bijbel staan, de algemene brief van de apos tel Jakobus. Wat kan het veranderen in een mensenleven! Wonderlijk, vindt u niet? Gods genade is echt onweerstaanbaar en tot grote dingen in staat! Kijkt u maar bij Jako bus. Eerst een vijand van vrije genade en dan een verkondiger ervan. Dat is echt van de HEERE! Maar, Jakobus heeft wat er in zijn leven gebeurd is, niet voor zichzelf gehouden. Hij is er ook over gaan spreken met z'n ongelo vige broers. En in die gesprekken is de HEERE zo meegekomen, dat ook z'n broers ingewonnen zijn voor Christus. Ook zij zijn tot geloof en bekering gekomen. Hoe we dat weten? Kijk eens naar de opperzaal in Jeru zalem. Wie zijn daar bijeen na de hemelvaart van Christus? Volgens Handelingen 1:14 zijn dat de discipelen van Jezus, de vrouwen die Hem gevolgd hadden, Maria, de moeder van Jezus én Zijn broers. Waarom zijn de laatsten daar ook? Omdat ook zij door de band van het geloof aan Christus verbonden zijn. Wat die ene verschijning dus al niet heeft teweeggebracht! Misschien is de Heere Jezus ook wel in uw leven gekomen. Wellicht hebt ook u Hem mogen ontmoeten door Zijn Geest en Woord. Misschien is het zelfs in uw leven gekomen tot een bewuste kennis van Hem, een hartelijke omgang met Hem, een innig leven uit Hem. Mag ik u eens vragen: heeft dat ook zegen gegeven in het leven van anderen? Toen u de Heere Jezus mocht leren kennen, bent u toen ook met anderen over Hem gaan spreken? Hebt u toen geprobeerd ook anderen te winnen voor Zijn dienst? Mocht u toen anderen jaloers maken op de genade die Hij geeft? Het hoort er toch echt bij, bij het leven met de Heere, of niet? Wat gaat er van uit, kind van de HEERE? Bent u een jaloersmakend voorbeeld voor ande ren? De ben de HEERE nog steeds dankbaar dat ik van jongstaf aan mensen in mijn omgeving heb gehad die mij jaloers maakten op het leven met de HEERE. In mijn jonge hart deed dat het gebed opklimmen: 'HEERE, mag ik dit óók leren kennen?' Gaan anderen dat bidden door hun contact met u? Toen Jakobus de raad van God had uitge diend, is hij overleden. Buitenbijbelse bron nen zeggen dat hij de marteldood is gestor ven. En toen is Jakobus ingegaan in de vreug de Zijns Heeren. Op grond waarvan? Op grond van het feit dat Hij een broer van de Heere Jezus was? Vergeet het maar. Hij is ingegaan op grond van het bloed dat zijn broer had gestort aan Golgotha's kruis. Dat bloed alléén zal ook ons behouden. Schuilt u, schuil jij er al achter? Vlaardingen, Ds. C. J. Droger De stichting heeft vorig jaar een bedrag van 1,33 miljoen euro aan giften, collecten en legaten ontvangen. Dat is 33 procent meer dan was begroot. In vergelijking tot 2002 zijn de inkomsten met 3,9 procent (53.000 euro) minder afgenomen dan werd verwacht. De oorzaak van deze geringe daling is dat de HOE in 2002 bijna 75.000 euro aan legaten kreeg en in 2003 10.000 euro. De kosten voor eigen fondsenwerving bedroegen vorig jaar 221.000 euro. Verge leken met 2002 (255.000 euro) betekent dat een daling van 13 procent. Als percen tage van de baten van eigen fondsenwer ving zijn de kosten uitgekomen op 16,6 procent voor 2003 (18,4 procent in 2002). Als beleidsdoelstelling hanteert de stich ting het uitgangspunt, dat de kosten eigen fondsenwerving over gemiddeld drie jaren QmJ Q|0 M Qif öjö Qip Q|P Cup Q|p OiO oio ITO o's ölo ■s'o ^lo ölft öl^ ölo öIq o's ^Iq (jtÖ ölo OT> 5^ <S|p iTO <TO JOTxTO^'&ö'o ITO <TO Qod heeft in oude dageu Oranje en Nederland Te zamea willen leiden Met trouwe Vaderhand. Een band vereende al eeuwen Die beiden aan elkaar; Zij bogen zich te zamcn Voor God, d' Alzegenaar. Zij deelden samen vreugde, Zij deelden samen smart Zij gaven aan elkander De liefde van hun hart. Toen nam de laatste Oranje De plaats haars Vaders in, En Neêrlandsch volk omringde, BUj, Nederland's Vorstin. Zij baden: »Wil Gij dragen, O QodI in Uwe trouw, In Uwe groote liefde De Koninklijke Vrouw! Wil geve dat er kome Een Koningskind, o Heer! Opdat het Huis Oranje Mag bloeien als weleer Maar lange bleef het donker Men wachtte, hoopte en bad Ma^r^^fjeheen of 't oor des Heeren iTich nu gesloten had. Totdat een blijde mare Er Itlonk door Neêriaud iieen, Dat God opnieuw zich toonde Eeu Hoorder der gebêen. Dut, (laak zij Gods ontferming De Koninklijke Vrouw Een kind in d' arm mag dragen 't Bewijs van 's Heeren trouw. En nu Het volk blijft bidden Spaar Kind en Ouders saam, O Heer 1 vele lange jaren Tot eer van Uwen Naam maximaal 20 procent per jaar mogen bedragen. De stichting heeft in 2003 weer enige nieu we initiatieven ontplooid om de structure le giftenstroom op peil te kunnen houden. In dit verband noemen wij de start van het 'familiefonds', een sponsorfonds, waarop arme gezinnen in Oost-Europa een beroep kunnen doen voor een eeiunalige bijdrage in bijzondere kosten. Ook is er een nieuwe. uitgebreide website ontwikkeld, zodat de stichting zich ook nadrukkelijker en actu eler kan presenteren. De activiteiten van jongeren, binnen stichting Hulp Oost- Europa, gebundeld in de jongerencomnii.s- sie, namen in 2003 toe. De initiatieven van de jongeren passen in het beleid van de stichting om zich bij de fondsenwerving en werving van donateurs meer te gaan rich ten op jongeren. -34- 'Zo, er moet wel iets heel bijzonders gebeuren als ze mij nog vinden', denkt hij. Onder de sneeuw dringen de geluiden van de strijd gedempt tot hem door. Korte tijd nadat Karl-Heinz de hut heeft verlaten, stor men de anderen naar buiten. Franck Muller en Franz zijn de laatsten die de hut verlaten. Ze hollen naar de verzamelplaatsen waar de meeste soldaten zich al had den opgesteld. Voor ze zich kunnen aansluiten, begint de mortierbeschieten van de Russen. Nu laten ze zich vallen en drukken zich tegen de aarde. Dan slaan overal de granaten in die een ware slachting aanrichten. Franz en Franck liggen dicht bij elkaar, in hun ogen staat de ontzetting te lezen. 'Terug Franz', steunt Franck, 'ze schieten ons hier aan stukken.' Franz staart hem met van angst wijd opengesperde ogen aan: 'Dat gaat niet meer, blijf Uggen.' 'Nee, kom op, terug kerel.' Voor hen wordt de aarde uit elkaar gerukt. Door de hit te van de explosies smelt de sneeuw. Modder en vuil spatten ver in het rond. Dan beginnen de machinege weren te blaffen, overal ritselen kogels door de sneeuw en verdwijnen sissend in de massa. Het vuur is nog op het midden van het lager gericht, waar het merendeel van de soldaten zich op dat moment bevindt. Maar spoedig zal de granaten- en kogelregen zich versprei den; dan zal er boven de grond nergens een plekje meer zijn om weg te kruipen. 'Franz, kom nou, we moeten het proberen!' Franck wacht niet langer. Hij draait zich om en sluipt terug naar de andere uithoek van het kamp. 'Tegen de groiid blijven', hijgt hij. Franz knikt. Ondanks de kou, stroomt het zweet hem met sttalen van zijn gezicht. Ze blijven zoveel moge lijk in de dekking van de hutten, waar mitrailleursal vo's stukken van het hout rukken. Achter de houtstapel blazen ze even uit. 'Waar wil je in vredesnaam heen, er is nergens een plekje waar je veilig bent. We gaan regelrecht naar de Russische krijgsgevangenen, die breken dadelijk uit en slaan je dan met een eind hout de hersens in.' 'Kom maar mee, we duiken in het mitrailleumest, dat tegen hun kamp aan ligt. Daar hebben we een kleine kans.' 'Ja maar!' 'Niks te maren, niet zeuren, kom mee!' In hysterische angst kruipen ze verder. Het vuur van de mortieren begint nu overal op het lager te vallen. Op slechts een tiental meters bij hen vandaan slaan achter elkaar twee granaten in. Brokken hard bevroren aarde vliegen hen in het gezicht, scherven fluiten over hen heen. De houten wanden van menige hut vliegen aan spaanders en reeds hebben enkele strodakken vlam gevat. Een vette, stinkende, zwarte rook hangt ovsr het lager, vlammen lichten hoog op en jankend trekt de kogelregen zijn banen laag over de grond. 'Nog even volhouden. We zijn er bijna.' Franz geeft geen antwoord. Voor hem staat het vast, dat alleen nog een wonder hen het leven kan redden. Reeds horen ze de mitrailleur uit de stelling ratelen. Aanhoudend vuren de jongens op een bijna niet waar neembare vijand. Maar het vuur trekt de aandacht van de partizanen en een hagel mortiergranaten regent op de stelling neer. De mitrailleur zwijgt; de beschieting wordt naar achter gelegd, daar het doel door de parti zanen is vernietigd. 'Verder!' wenkt Franck. Plat tegen de aarde gedrukt schuiven ze verder naar de vernielde opstelling waaruit de rook nog opstijgt. De zware houten zolder is bijna geheel ingestort. De ingang is bedolven onder opgeworpen aarde. Ze laten zich in de kapotte stelling zakken. Voor het mittail- leurvuur zijn ze nu gedekt; slechts een mortiergranaat kan hen nog treffen. Ze blijven even liggen om wat op adem te komen. 'Wat nu?' steunt Franz. 'We moeten er in zien te komen. De boel ligt hier in spanen. Als dadelijk de Russen komen, zullen ze in deze in elkaar geschoten rommel geen mens meer zoe ken.' Liggend proberen ze een balk los te wrikken waardoor ze naar binnen kunnen kruipen. Maar de beschieting is grondig geweest; met geen mogelijkheid is er een ope ning te maken. 'Het gaat niet', hijgt Franck met gesmoorde stem. 'Het moet, als de Iwans komen, gaan we er aan.' 'Kom op, trekken', steunt Franck. Ze nemen een stuk paal als hefboom en daarmee wrik ken ze tussen twee balken. Langzaam begint de balk iets mee te geven; zand en sneeuw zakken door de ont stane opening naar beneden. 'Houd vast, we redden het, kerel, trekkenhoud vast Kreunend wijkt de balk en er ontstaat een smalle ope ning. 'Nog even, dan kunnen we er door.' Met een laatste krachtsinspanning krijgen ze de baUc los en is er een smalle opening ontstaan. 'Vlug er in', gebiedt Franck. Als een slang laat Franz zich in het gat zakken. Franck volgt hem meteen. De paal zit nog tussen de balken geklemd. 'De balk moet er uit, help even, vlug.' Samen gaan ze aan het hout hangen. De balk beweegt en schiet weer op z'n plaats. Boven hun hoofden is de zolder gesloten. Het is bijna geheel donker. In de half in elkaar geschoten opstelling kunnen ze elkaar slechts met moeite onderscheiden. Ze laten zich tegen de wand zakken en wissen zich het zweet van het voor hoofd. Angst en een ongekende moeheid maken hen het spreken onmogelijk. Buiten raast en buldert het. De aarde dreunt, zodat telkens ritselend zand en sneeuw door de zolder naar beneden komt. Van het schietgat en de ingang is geen spoor meer terug te vinden. Slechts een verwrongen stuk staal met versplinterd hout eraan vertelt waar de mitrailleur was opgesteld. Het dreunen van de mortierinslagen houdt op. 'Ze zullen nu gaan stormen', hijgt Franck. Ook het schieten verstomt. De mannen luisteren met kloppend hart. Ze weten dat op dat moment de partiza nen uit hun schuilplaatsen komen om het lager stor menderhand in te nemen. Hier en daar kraakt een schot en rammelt een machinepistool. De mannen voelen hoe de angst hen naar de keel grijpt, hun hoofden gon zen alsof ze dadelijk zullen barsten. Dan is er dat vre selijke gehuil, waarvan ze al zo vaak hoorden vertel len. Het krijgsgehuil als de Russen aanvallen. 'Hoeréééé... hoeréééé.' Het gekrijs wordt door de wanden gedempt, maar is toch nog in al zijn verschrikking te horen. Boven hun hoofden vuurt onafgebroken een machinegeweer. Een stem schreeuwt: 'Opschieten, kameraden! Dawai, dawai.' Het geschreeuw verstomt, ze maken daar uit op dat de vijand zich in de vlakte terug trekt. 'Ze gaan er vandoor', veronderstelt Franz. 'Ik hoop het.' Nergens wordt nog het hoeréé gehoord. Alleen de wapens blazen nog hun dodenmars. Boven hun hoofden is gestommel. Nog een paar vuur- stoten worden er afgegeven, dan ritselt er weer grond en sneeuw naar beneden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5