etï) i e b Eiaa)ndelijk nieuws PREDIKBEURTEN Flakkee Natuur zaterdag bij Radio Flakkee Speeltuin SVIK gaat weer open lllAttDBI-niEUM^ EIIAnDEtl-tllEUWS Drukwerk nodig? Jeugddienst Exodus Rom mei ma rkt Herkingen Een journaliste Wat is de oorzaak? Predikanten Waar ligt de oorzaak? Eenzaamheid als oorzaak De cirkel doorbreken W. H. Velema Zondag 2 mei 2004 Drukkerij Gebr. de Waal kan het U leveren! Telefoon (0187) 471020 Luisteren naar de Psalmen -:-^:^wSmmm&^ Mé^^ IS Nieuws van de Wereldwinkel Zaterdag 1 mei van 8.00-9.00 uur vindt een uitzending plaats van het radio-programma Flakkee Natuur. Hét radioprogramma van Goere- Overflakkee waarbij de natuur cen traal staat. In deze tweede uitzending worden gesprekken gevoerd met Tom Visser van Natuurmonumenten en Cees Appel van Natuur en Landschap Goeree-Overflakkee. PAGINA 2 DONDERDAG 29 APRIL 2004 Het is al vier jaar geleden dat ik het boek van Annegreet van Bergen heb gelezen. De titel van haar boek is 'De lessen van burn out. Hoe word je er beter van? Een persoon lijk verhaal." Ik ken de schrijfster van een aantal artikelen in Elsevier. Ze had daar een vaste column 'Mens en Werk'. In de jaren waarin ze de gevolgen van bum-out door maakte was ze in het begin van de veertig. Bepaald niet meer een jonge vrouw. Een journaliste met een stuk levenservaring en een behoorlijke staat van dienst op haar werkterrein. Elke week een vaste rubriek in Elsevier vol te schrijven vereist vaardigheid en vlotheid van pen, en nog wel meer dat ik nu niet zal opsommen. Zo'n vlotte journaliste die burn-out, opgebrand raakt en niet verder kan. Gedu rende langere tijd helemaal uitgeschakeld en daarmee aan de kant van het leven te zijn gekomen. Echt niet verder kunnen; uitge blust te zijn en moed, kracht noch lust te heb ben haar werk, of zelfs maar het kleinste stukje daarvan op te pakken. Het gaat gewoon niet (meer). Ik ben op. Ik ben leeg. Ik heb geen psychische kracht meer om het gewone werk te doen. Hoe graag ik het ook deed - en voor sommigen geldt zelfs met hoeveel succes ik het ook deed -, het lukt niet meer. Ik heb er geen kracht meer voor. Laat ik het met een beeld mogen zeggen: het is alsof alles wat ik met genoegen deed, uit mijn handen valt. Ik kan niets vasthouden, laat staan tot stand brengen of afmaken. Wat is de oorzaak van bum-out? Waar liggen de wortels van dit uitputtingsproces? Welke feiten of factoren hebben deze psy chische afbraak veroorzaakt? Ik zou voorzichtig willen zijn met het beschrijven van de weg naar deze ervaring van opgebrand of uitgeblust te zijn. Ieder mens heeft zijn eigen levensver haal en gaat zijn eigen weg. Stellig zijn er overeenkomsten in de ervaring van bum- out. Toch kunnen we de mensen niet zo maar naast elkaar zetten. Alsof we zouden kunnen zeggen: Je hebt dat meegemaakt en nu zie je de gevolgen. Ieder mens is zichzelf en daar in verschillend van een ander. Daarom heeft ieder die bum-out raakt, ook zijn eigen ver haal. Hij of zij ging haar eigen weg. Ik maak nu even de overstap naar men sen met een bepaald beroep, over wie ik in het bijzonder wat wil zeggen. Het gaat nu over predikanten. Ik kies hen niet uit omdat BURN-OUT zij zo bijzonder zijn. Wel omdat ik in de laat ste jaren nogal wat namen ben tegengeko men van dominees die zijn vastgelopen. Misschien is het beter te zeggen dat ze op bum-out verschijnselen zijn vastgelopen. Ik schrijf er met nadruk bij, dat er binnen onderscheiden protestantse kerken predi kanten zijn, die voor langere tijd uitgescha keld zijn. Het gaat me niet om een bepaalde kerkgemeenschap of een bepaalde kleur onder de dominees. Ik besef dat dit een wei nig fraaie typering is. Niettemin zullen de lezers wel enigszins bekend zijn met kleur verschillen onder de predikanten. Ik laat dit nu verder rusten. Ik concludeer alleen dat bum-out onder predikanten over de volle breedte van het protestantse predikanten corps voorkomt. Over rooms-katholieke geestelijken heb ik cijfers noch informatie. Ik vermoed dat in hun kring het verschijnsel bum-out evenmin onbekend is. Hoe is het zover gekomen? Was het werk te zwaar. Steeds weer met het leed van anderen geconfronteerd te worden en zich dan geroepen weten om troostende woorden te spreken. Niet maar een paar stichtelijke woorden die je op zo'n moment van een dominee kunt verwachten. Maar woorden, waarin mensen hun moeiten herkennen, ter wijl ze dan door zulke woorden nog weer verder kunnen. Laat ik het maar zo zeggen: altijd geven en zelden iets terug ontvangen. Daar wordt een dominee soms doodmoe van, als ik het eens zo mag zeggen. Of is de stille kritiek teveel geworden. Woorden die niet worden uitgesproken, maar die tot de predikant komen uit de botte of norse manier van benaderen. Of elke zondag weer te moeten voorgaan en nooit eens een waarderend woord te horen. Misschien vindt de lezer dat ik overdrijf. Hij of zij zegt bij zichzelf: Zo erg is het niet. Zo'n vaart loopt het niet. Daartegenover zou ik de vraag willen stellen: wanneer heb u voor het laatst een woord van waardering of van dank jegens uw predikant uitgesproken? Hebt u er wel eens aan gedacht hoe eenzaam hij zich soms voelt, ondanks de vele mensen om hem heen? Of hoe zwaar het hem valt dat hij niet kan doen wat hij als zijn werk ziet, in het contact zoeken met mensen die een eigen geschiedenis hebben en daarin steun van de predikant verwachten? Vooral de gedachte voortdurend te kort te schieten is een frustre rende ervaring. Wie daaronder lijdt, komt er nooit bovenop als hem of haar niet de hand geboden wordt die als een helpende hand uitgestoken wordt. Ik denk dat bum-out in belangrijke mate te wijten is aan eenzaamheid. Degene die daarheen op weg is, heeft geen mensen om zich heen die hem tot halt konden roepen. Misschien zijn die mensen er wel, maar hun stem wordt niet gehoord, hun waarschu wingen worden niet gehonoreerd. Ook al zijn er dus mensen rondom dominees op weg naar bum-out, ze hebben geen wezenlijke invloed. Ze doorbreken het haast-schema niet. Ze worden niet ervaren als daadwerke lijke hulpverleners. Ze zijn eerder stoorzen ders in het dmkke bedrijf dat op bum-out uitloopt. Ik ga nog even terag naar de predikant. Is er in zijn omgeving iemand die hem helpt? Nog scherper geformuleerd: door wie hij zich wil laten helpen? Ik denk dat de vicieuze cirkel van het proces dat op bum-out uitloopt, hierin bestaat dat een mens in die cirkel gevangen zit en geen kans ziet de cirkel te doorbreken. Hij wordt hoe langer hoe meer slacht offer van de vérstrekkende beweging die bum-out in feite is. Voor mijn besef is he dringend nodig dat de verstikkende cirkel, waarin een mens zich dolgedraaid voelt, wordt doorbroken. Daarbij is de hulp van een medemens onontbeerlijk. In het contact met een ander, vrouw of vriend, ambtsdrager of therapeut- deskundige, moet iemand losgemaakt wor den van het opgesloten zijn in de ik-cirkel. Hij moet daamit gehaald worden, door van op een afstand naar zichzelf te kijken. Ik ben van overtuiging dat het doorleef de geloof daarbij een grote steun kan zijn. De lezer heeft wellicht wel eens de uitdmk- king 'coram Deo' gehoord. Dat wil zeggen: voor het aangezicht van God. Hoe verras send, bevrijdend zowel als vemieuwend kan het zijn dat een mens zichzelf coram Deo beziet. Hij leert zichzelf te zien voor, ja in het oog van God. Hoe kijkt God tegen je leven aan, je levenshouding, je levensdoel, je levensritme en je haast? Zal God daar Zijn goedkeuring aan geven? Is dat een leven zoals God het bedoeld heeft? Kom je zo tot je bestem ming? Vind je zo de rust om God en de medemens te dienen? Of ben je eigenlijk een mens vol onrust, die alleen maar uit is op het verwerven van de sympathie van mensen? De kernvraag is: draait je leven om jezelf, je eigen succes en verdienste of laat je je gezeggen, en daarbij de weg wijzen door Jezus Christus, Die de Weg, de Waarheid en het Leven is? De denk dat ieder mens voor die vraag komt te staan en daarop een antwoord moet geven. Als het middelpunt buiten jezelf Ugt, is dat een middel in de strijd tegen bum-out. Dan ben je van een ander, van De Ander. En daar mee leef je ook voor rekening van een ander. Ik besef heel goed dat er dan nog een hele weg te gaan is om van bum-out genezen te worden. Zonder het verwerken van deze notie is het herstelproces tot mislukken gedoemd. Kort en goed gezegd: het gaat om Gods genadige tegenwoordigheid, die je houding en je agenda bepaalt. Met het bovenstaande is het laatste woord over bum-out niet gezegd. Wellicht dat ik nog eens op het onderwerp temgkom. OUDDORP - Herv. Gem. (hersteld) Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. Joppe, Sir- jansland, voorbereiding Heilig Avond maal en 18.30 uur kand. M. Aleman, Uddel. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand. M. Aleman en 18.30 uur ds. J. Joppe. Woensdag 5 mei, Dorpskerk: 18.30 uur ds. J. H. C. Olie, Spijk - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. W. Harinck - Ger. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds. K. J. Bijleveld - Doopsgezinde Gem. geen opgave. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en 10.45 uur ds. A. J. Sonneveld, Lopik en 18.30 uur ds. W. Verboom, Bleskens- graaf - Herv. Gem. (hersteld) 'Oost dam', 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur ds. J. W. van Estrik. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur nog niet bekend - Herv. Gem. (hersteld) 10.00 uur ds. J. Kool- en, IJsselstein en 18.00 uur ds. W. L. Smelt - Vrijdag 7 mei: 14.15 uur ds. clir. streekblad op gereformeerde grondslag voor de ziiid-liollandse en zeeuwse eilanden is een uitgave van Uitgeversmaat schappij Eilanden Nieuws BV Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond Tel. (0187) 47 10 20 Fax (0187) 48 57 36 Postbus 8, 3240 AA Middelhamis Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE: tel.(0187)47 10 20 email: AIgemeen@gebr-dewaaI.com (onder vermelding van 'adv' of 'adm') tarief per mm 0,28; contracttarieven op aanvraag sluitingstermijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 8.30 uur voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentie opdrachten of telefonisch opgegeven advertenties kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A. J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE: hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187)47 1022, privé (0187) 60 14 40 e-mail: J.VilIerius@gebr-dewaal.com Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Per kwartaal 9,50 Per halfjaar 18,50 Per Jaar €36,00 Abonnementen zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor deze ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: postbank 167930 rabobank Middelharnis 342001108 W. L. Smelt, bevestiging en inzege ning van het huwelijk van Pieter van der Giessen en Corianne 't Mannetje - Ger. Kerk 10.00 uur leesdienst en 18.30 uur ds. J. G. Arensman. MELISSANT - Herv. Gem. (hersteld) 10.00 en 18.00 uur kand. G. J. Blan- kers. Woudenberg - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 09.30 uur ds. G. Douma. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. W. J. Dekker, Reeuwijk en 18.00 uur ds. J. het Lam, Wezep - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur de heer J. Moerkerk, Ouddorp en 18.00 uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk - Herv. Gem. (hersteld) Joh. Friso- school 10.00 en 18.00 uur ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. SOMMELSDIJK-Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. J. C. den Toom - Lukaskapel HDG 10.15 uur ds. A. Belder - Rem. Ger. Gem. 10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - Herv. 'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R. Hoffenkamp - CAMA Christenge meente, het Prieel, 10.00 uur R. Kuij- er. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 9.00 en 16.30 uur ds. A. R Voets - Herv. Gem. (hersteld) 11.00 uur ds. C. Gielen en 18.30 uur ds. J. C. den Toom - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. R den Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. M. de Geus en 17.00 uur de heer T. v. d. Griend - Ger. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 en 16.45 uur geen opgave. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en 14.30 uur eerw. heer. J. Moerkerk, Ouddorp - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. H. J. Stoutjesdijk, Dordrecht en 18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg - Herv. Gem. (hersteld) 'Ebbe en Vloed' 15.00 uur ds. A. van Wijk, Her kingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Evangelie Gemeente Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur dienst. STAD aan 't HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur kand. L. Plug, Katwijk en 18.00 uur ds. W. G. Gerritsen, Oud- Alblas - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A. B. Worst en 18.00 uur ds. H. E. v. d. Zwaag. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. P. van Duijvenboden, bevestiging nieuwe lidmaten en 18.00 uur ds. J. C. Mesu, Nieuw en St. Joosland - Ger. Kerk 10.00 uur ds. H. Kouwenhoven en 18.00 uur ds. C. K. Koekoek. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 uur dr. P. H. van Harten, Ridderkerk en 18.00 uur ds. K. Groenendijk, Bruchem - Herv. Gem. (hersteld) 11.00 uur kand. W. van der Linden uit Ridderkerk en 16.00 uur ds. C. Gielen uit Middelhamis - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur de heer P. de Jong en 18.00 uur de heer K. Baas. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur ds. K. Groenendijk. SOMMELSDIJK Het is bijna zover. Ook na tiet overlijden van Prinses Juliana staan de Jaarlijkse fes tiviteiten ter gelegeniieid van Koninginne dag weer voor de deur. Ik vermoed dat Koninginnedag dit Jaar met enige sober heid zai worden gevierd. Het zou de orga nisatoren van oranjeactiviteiten sieren om al te iuidruclitige programmaonderdelen te schrappen. Verder zal deze dag in grote lijnen dezelfde aanblik bieden als andere Jaren. Velen verheugen zich al enige tijd tevoren op een hele dag nietsdoen en slen teren langs allerhande kraampjes. Overal is wel wat te beleven, alhoewel het op een aantal plaatsen de laatste Jaren wat tegenvalt. Komt dat omdat het Oranjezon netje ons in de steek laat? Of is de belang stelling voor traditionele Oranjefeesten tanende? Is het waar dat steeds meer Nederlanders zijn uitgekeken op samen zang, puzzelritten en rondritten op ver sierde fietsen? Het laatste is hier en daar zeker het geval. Attractieparken worden deze dag druk bezocht en ook gewoon wandelen en fietsen zijn die dag populai re bezigheden. Velen blijven de laatste dag in april voor een deel thuis. Ze kijken naar Koningin Beatrix en haar familie op de buis. Prachtbeelden zijn het. Ze zien niet alleen de Koninklijke familie van dichtbij, maar ze zien tegelijk delen van ons land die ze normaliter niet snel met een bezoekje zouden vereren, 's Middags zoe ken veel Oranjeklanten hun ontspanning elders. Of ze bezoeken familie, vrienden of kennissen. 's Morgens zetten de Oranjefans de oranje- tompouces en andere vorstelijke eet- en drinkwaren alvast klaar. Iedereen, behalve een enkele verdwaalde republikein, geniet met volle teugen van zo'n vrije dag. Het wordt net zoiets als onze eigen verjaardag, maar dan zonder cadeaus natuurlijk. En de lokale festiviteiten? Zoals gezegd al enke lejaren een heikele kwestie. De plaatselij ke oranjeactiviteiten kunnen geen Jaartje zonder ons. Daarom laten wij tussen neus en lippen door op Ring en Voorstraat onze snor even zien. En we blijven natuurlijk plakken. Voor de organisatoren van Koninginnedagactiviteiten heb ik één wel gemeende raad: houdt uw kruit droog. Misschien komt Hare Majesteit op een Koninginnedag naar. Op woensdagmiddag 5 mei aanstaande gaan de poorten van speeltuin de Fierefluiter voor de eerste keer van dit seizoenweer open. Speeltuin de Flierefluiter is eigendom van Stichting Verenigd In Kracht en is gelegen Philipshoofjesweg te Dirksland (bij het club gebouw van de SVIK). Openingsdagen zijn de woensdag-, vrijdag- en zaterdagmiddag. De poorten gaan open om 13.00 uur en slui ten weer om 17.0(3 uur. De toegangsprijs is voor de leden en de kinderen van de leden gratis. Niet leden en kinderen van niet leden betalen 1,00 per persoon. Dit geldt voor de gehele iniddag. De speeltuin biedt verschil lende speelwerktuigen waar kinderen volop plezier kunnen beleven. Tot ziens in de speeltuin van SVIK aan de Philipshoofjes weg te Dirksland. Zondag 9 mei zijn ook de jongeren welkom in een Jeugddienst in de Exoduskerk aan de Dorpsweg in Sommelsdijk. Naar aanleiding van de vorige jeugddienst zijn er veel reac ties binnengekomen en dit verheugd de Jeugddienstcommissie zeer. Het thema van de Jeugddienst is 'Vrijheid'. Voorganger is de gevangenispredikant ds. Donner. Hij heeft bijzondere verhalen - ook over vrijheid. Na de dienst is er de mogelijkheid om nog wat na te praten. De aanvang van de dienst is 10.00 uur. Op zaterdag 8 mei wordt er een rommel markt gehouden in verenigingsgebouw 'De Fontein' aan de Scharloodijk in Herkingen. De markt begint om 9.30 uur en duurt tot 14.30 uur. De opbrengst is voor jeugdclubs en voor de kinderoppas van de Nederlandse Hervormde Kerk. GOEREE' OVERFLAKKËt In de nacht van 17 januari 1973 overieed zeer plotseling ds. G. Boer te Zoetermeer. Hij was een geliefde en in zijn kring toon aangevende predikant. Vele jaren was hij voorzitter van de Gereformeerde Bond in de Nederlandse Hervormde Kerk en hoofdre dacteur van de Waarheidsvriend. Eén van de sprekers aan zijn graf was dr. W. Aalders. Hij zei bij die gelegenheid onder meer het volgende: "Wat heeft mij het diepste aange sproken in deze predikant met singuliere gaven? Ongetwijfeld zijn levend geworteld zijn in de gereformeerde belijdenis. De gere formeerde religie was voor hem geen tradi tionele vorm, doch hartezaak. Daarom stond hij er voor met zijn hele persoon. Daarom was hij zulk een strijdbaar held. Genade is hier een levende werkelijkheid, waar men niet anders dan worstelend mee kan bezig zijn, en waar de hoogte en diepte, de lengte en breedte ons telkens overweldigen. Ja, waar men niet recht van spreken kan zonder er zelf door overwonnen te zijn. Die gerefor meerde inslag was nu kenmerkend voor het pastoraat en de prediking van ds. Boer." Het was voor mij een ontroerende verrassing om in deze laatste week van april - vlak voor die aangrijpende 1 mei, de dag waarop de Nederlandse Hervormde Kerk er niet meer zal zijn - een boekje van de hand van ds. Boer te ontvangen. Een achttal preken over de Psalmen. Ze zagen nog niet eerder in deze vorm het licht. Een boekje waarin blijkt dat wijlen ds. Boer een waar dienaar van het Goddelijke Woord was, gegrepene door het getuigenis van de Schriften, bewogen predi ker van Gods genade. In de preken die nu een in fraaie uitgaaf ver schenen zijn, behandelt ds. Boer de hele inhoud van die Psalmen. Het betreft de vol gende: de Psalmen 1, 27, 39, 51, 65, 91, 103 en 121. Wat heeft deze keuze bepaald? _Paarvan wordt geen verantwoording gedaan. Maar wie ze kent, beseft het: het zijn stuk voor stuk Psalmen "die lieflijk zijn en harten treffen..." Waarin de bevinding van Gods heiligen doorklinkt. In de eerste preek noemt ds. Boer het Psalm boek dan ook het boek van de verborgen omgang. Zodanig zelfs, dat dit niet alleen betreft "de openbarende daden van God in een ver verleden en met reacties van gelovi gen die in hun tijd en op hun wijze de stem van God hebben gehoord, maar wij zijn hier bezig in het Psalterium met de levenserva ringen van Gods kinderen van alle tijden en van alle eeuwen. Waarbij uiteraard de omstandigheden kunnen verschillen, maar het hart, de omgang van God met Zijn gemeente, hetzelfde is." In de Psalmen, diep in het Oude Testament al, wordt ons Christus geopenbaard. In de verhulling van de beloften weliswaar. Maar toch onmiskenbaar. Het moge dan waar zijn dat Zijn namen niet als zodanig in de boeken van het oude verbond, waaronder de Psal- men, voorkomen. Maar dat betekent niet dat Hij daarin niet tegenwoordig zou zijn. Zowel de weg van Zijn vernedering als van Zijn verhoging komen daarin treffend aan de orde. Ds. Boer geeft er voorbeelden van. Een opmerkelijke parallel trekt hij tussen de eerste Psalm en het begin van de prediking van de Heere Jezus. Als Hij immers voor het eerst de schare gaat toespreken, bevatten de eerste woorden waarmee Hij tot hen komt een zaligspreking: "Zalig zijn de armen van geest; zalig zijn die hongeren dorsten naar de gerechtigheid..." Welnu, waarmee begint het Psalmenboek? Eveneens met een zalig spreking: "Welgelukzalig is de man..." Niet alle Psalmen zijn getoonzet op de hoog te van lof en dank. Er zijn ook klaag- en boe tepsalmen. Eén daarvan is de 39e. Op wel heel aangrijpende wijze wordt daarin de broosheid en vergankelijkheid van de mens getekend. Ook de leegheid en de ijdelheid van het leven als zodanig. "Immers wandelt de mens als in een beeld", zingt David, "als in een droombeeld, in een droomwereld". Ds. Boer: "In onze deugden en inspanningen blinken de zonde en onze kwade uitingen van een diepe zondekwaal die ons in beslag heeft genomen, onze Godsvervreemding, onze onkunde, onze verlorenheid." Maar nu staat er voor de ware vrome geen punt. Een wonder dat de lijn doorloopt, dat God het hier niet afbreekt, maar dat Hij verdergaat: "En nu, wat verwacht ik, o Heere! Mijn hoop, die is op U." Het is het wonder van de levende hoop, die boven het zichtbare uitziet en zijn hoop vestigt op de God des levens. Wat is het kenmerk van de gevorderden in de genade?, vraagt ds. Boer. Hij geeft het antwoord met woorden van iemand die er ook iets van wist. "Ik acht, zegt Calvijn, dat hij het meest gevorderd is in de genade die languit voor God ligt, Hem aanbidt en Zijn genade nodig heeft. De Schrift spreekt daar van en in die hoop is de aanneming tot kin deren, de vergeving der zonden, de belofte van het eeuwige leven en nog zoveel meer. Wanneer de mensen op aarde zeggen: het gaat allemaal verkeerd, dan is God in staat, bij machte en bereid om ons die leven de hoop te schenken." Dan kan het zijn dat ik Gods lof zing, zelfs in de nacht, daar ik Hem verwacht. Als ik dit fijnzinnige boekje typeren mag, dan doe ik het met deze tweeslag: schriftuur lijk, bevindelijk. Het tweede vanwege het eerste. Want de ware bevinding is altijd schriftuurlijk. En het echte schriftuurlijke zal altijd bevindelijk zijn. Ds. Boer sprak de taal van de bevinding die zich oefent in de binnenkamer. Het blijkt in dit boekje. Maar tegelijkertijd was hij een wachter op Sions muren. In een kerk die, toen al, steeds verder van de leer der Schrif ten afdwaalde, heeft hij voor de getrouwe prediking gestreden en daarin zelf het voor beeld gegeven. Zelfs als kerken ten einde komen, zal dit Woord bestaan in eeuwig heid! N.a.v.: Ds. G. Boer, Naar de grootheid Uwer barmhartigheden. Luisteren naar de Psalmen. Uitgeverij De Groot Goudri- aan te Kampen, lllpag. Gebonden. ISBN 90-6140-836-9. Prijs 13,50. J.M.J. Kieviet '•■■■■'.■■-;.;üf-'feï^'V:'^^:>">!'y'v"' ■:r, ik' ;^^''V^:^^ï-;..>,-'"tf=;- -,-":■ =SÏ''''' ':."2V -. ï-i v:''~"p''' - Het is bijna Moederdag, en als u haar een bij zonder cadeautje wilt geven, gaat u nataur- lijk naar de Wereldwinkel. Zijden sjaals uit India, keramiek uit Vietnam, heel aparte sie raden en tassen, volop keuze om haar eens met iets heel bijzonders te verrassen. Vanaf 1 mei gelden er gewijzigde openingstijden: 's zaterdags niet om 9.00 uur, maar om 10.00 uur open. Alle openingstijden op een rijtje: Woensdag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Vrij dag van 14.00 uur tot 21.00 uur, en Zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur. Aanbieding van de week: 3 pakken koffie- pads voor 5.-! U vindt de Wereldwinkel op het Spuiplein, achter de Winkeldiek in Middelhamis, en. de (Max Havelaar)koffie staat er klaar! Van links naar rechts: Cees Appel (Natuur en Landschap Goeree-Overflakkee), Tom Visser (Natuurmonumenten), Yolande de Vries en Toon Meeuwsen (presentatoren Flakkee Natuur). Kwade Hoek; 'Bomen over Planten' en 'Dier in het Vizier'. Er wordt besloten met de natuuragenda voor de maand mei. In de rubriek 'Bomen over Planten' wordt aan dacht besteed aan de orchissen op Goeree Overflakkee en in 'Dier in het Vizier' staan de grutto en andere weidevogels centraal. Cees Appel zal daarbij uiteenzetten hoe 'Natuur en Landschap' de Grutto en andere weidevogels beschermt. Flakkee Natuur wordt gepresenteerd door Yolande de Vries en Toon Meeuwsen. De techniek wordt verzorgd door Jan Hersbach. Flakkee Natuur is een programma van Radio Flakkee. Via de kabel te ontvangen in Dirks land en Oostflakkee op 107.1 en via de ether op geheel Goeree Overflakkee op 105.3 en 105.9 FM. De uitzending wordt herhaald op donderdag 6 mei van 18.00 tot 19.00 uur. Tom Visser verteld over zijn werk als bos wachter bij Natuurmonumenten, de gebie den op Goeree Overflakkee die Natuurmo numenten in beheer heeft en de zeldzame dieren en planten die daar voorkomen. Hierna volgen de vaste rubrieken 'Natuur in het Nieuws', waarbij onder andere aandacht besteed wordt aan de vleermuizen in de

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 2