etï) i e b
Eiaa)ndelijk nieuws
PREDIKBEURTEN
Flakkee Natuur zaterdag bij Radio Flakkee
Speeltuin SVIK
gaat weer open
lllAttDBI-niEUM^
EIIAnDEtl-tllEUWS
Drukwerk nodig?
Jeugddienst Exodus
Rom mei ma rkt
Herkingen
Een journaliste
Wat is de oorzaak?
Predikanten
Waar ligt de oorzaak?
Eenzaamheid als oorzaak
De cirkel doorbreken
W. H. Velema
Zondag 2 mei 2004
Drukkerij Gebr. de Waal
kan het U leveren!
Telefoon (0187) 471020
Luisteren naar de Psalmen
-:-^:^wSmmm&^
Mé^^
IS
Nieuws van de Wereldwinkel
Zaterdag 1 mei van 8.00-9.00 uur
vindt een uitzending plaats van het
radio-programma Flakkee Natuur.
Hét radioprogramma van Goere-
Overflakkee waarbij de natuur cen
traal staat. In deze tweede uitzending
worden gesprekken gevoerd met Tom
Visser van Natuurmonumenten en
Cees Appel van Natuur en Landschap
Goeree-Overflakkee.
PAGINA 2
DONDERDAG 29 APRIL 2004
Het is al vier jaar geleden dat ik het boek
van Annegreet van Bergen heb gelezen. De
titel van haar boek is 'De lessen van burn
out. Hoe word je er beter van? Een persoon
lijk verhaal." Ik ken de schrijfster van een
aantal artikelen in Elsevier. Ze had daar een
vaste column 'Mens en Werk'. In de jaren
waarin ze de gevolgen van bum-out door
maakte was ze in het begin van de veertig.
Bepaald niet meer een jonge vrouw. Een
journaliste met een stuk levenservaring en
een behoorlijke staat van dienst op haar
werkterrein. Elke week een vaste rubriek in
Elsevier vol te schrijven vereist vaardigheid
en vlotheid van pen, en nog wel meer dat ik
nu niet zal opsommen.
Zo'n vlotte journaliste die burn-out,
opgebrand raakt en niet verder kan. Gedu
rende langere tijd helemaal uitgeschakeld en
daarmee aan de kant van het leven te zijn
gekomen. Echt niet verder kunnen; uitge
blust te zijn en moed, kracht noch lust te heb
ben haar werk, of zelfs maar het kleinste
stukje daarvan op te pakken. Het gaat
gewoon niet (meer). Ik ben op. Ik ben leeg.
Ik heb geen psychische kracht meer om het
gewone werk te doen. Hoe graag ik het ook
deed - en voor sommigen geldt zelfs met
hoeveel succes ik het ook deed -, het lukt
niet meer. Ik heb er geen kracht meer voor.
Laat ik het met een beeld mogen zeggen: het
is alsof alles wat ik met genoegen deed, uit
mijn handen valt. Ik kan niets vasthouden,
laat staan tot stand brengen of afmaken.
Wat is de oorzaak van bum-out? Waar
liggen de wortels van dit uitputtingsproces?
Welke feiten of factoren hebben deze psy
chische afbraak veroorzaakt?
Ik zou voorzichtig willen zijn met het
beschrijven van de weg naar deze ervaring
van opgebrand of uitgeblust te zijn.
Ieder mens heeft zijn eigen levensver
haal en gaat zijn eigen weg. Stellig zijn er
overeenkomsten in de ervaring van bum-
out. Toch kunnen we de mensen niet zo maar
naast elkaar zetten. Alsof we zouden kunnen
zeggen: Je hebt dat meegemaakt en nu zie je
de gevolgen. Ieder mens is zichzelf en daar
in verschillend van een ander. Daarom heeft
ieder die bum-out raakt, ook zijn eigen ver
haal. Hij of zij ging haar eigen weg.
Ik maak nu even de overstap naar men
sen met een bepaald beroep, over wie ik in
het bijzonder wat wil zeggen. Het gaat nu
over predikanten. Ik kies hen niet uit omdat
BURN-OUT
zij zo bijzonder zijn. Wel omdat ik in de laat
ste jaren nogal wat namen ben tegengeko
men van dominees die zijn vastgelopen.
Misschien is het beter te zeggen dat ze op
bum-out verschijnselen zijn vastgelopen. Ik
schrijf er met nadruk bij, dat er binnen
onderscheiden protestantse kerken predi
kanten zijn, die voor langere tijd uitgescha
keld zijn. Het gaat me niet om een bepaalde
kerkgemeenschap of een bepaalde kleur
onder de dominees. Ik besef dat dit een wei
nig fraaie typering is. Niettemin zullen de
lezers wel enigszins bekend zijn met kleur
verschillen onder de predikanten. Ik laat dit
nu verder rusten. Ik concludeer alleen dat
bum-out onder predikanten over de volle
breedte van het protestantse predikanten
corps voorkomt. Over rooms-katholieke
geestelijken heb ik cijfers noch informatie.
Ik vermoed dat in hun kring het verschijnsel
bum-out evenmin onbekend is.
Hoe is het zover gekomen? Was het
werk te zwaar. Steeds weer met het leed van
anderen geconfronteerd te worden en zich
dan geroepen weten om troostende woorden
te spreken. Niet maar een paar stichtelijke
woorden die je op zo'n moment van een
dominee kunt verwachten. Maar woorden,
waarin mensen hun moeiten herkennen, ter
wijl ze dan door zulke woorden nog weer
verder kunnen. Laat ik het maar zo zeggen:
altijd geven en zelden iets terug ontvangen.
Daar wordt een dominee soms doodmoe
van, als ik het eens zo mag zeggen.
Of is de stille kritiek teveel geworden.
Woorden die niet worden uitgesproken,
maar die tot de predikant komen uit de botte
of norse manier van benaderen.
Of elke zondag weer te moeten voorgaan
en nooit eens een waarderend woord te
horen.
Misschien vindt de lezer dat ik overdrijf.
Hij of zij zegt bij zichzelf: Zo erg is het niet.
Zo'n vaart loopt het niet. Daartegenover zou
ik de vraag willen stellen: wanneer heb u
voor het laatst een woord van waardering of
van dank jegens uw predikant uitgesproken?
Hebt u er wel eens aan gedacht hoe eenzaam
hij zich soms voelt, ondanks de vele mensen
om hem heen? Of hoe zwaar het hem valt dat
hij niet kan doen wat hij als zijn werk ziet, in
het contact zoeken met mensen die een eigen
geschiedenis hebben en daarin steun van de
predikant verwachten? Vooral de gedachte
voortdurend te kort te schieten is een frustre
rende ervaring. Wie daaronder lijdt, komt er
nooit bovenop als hem of haar niet de hand
geboden wordt die als een helpende hand
uitgestoken wordt.
Ik denk dat bum-out in belangrijke mate
te wijten is aan eenzaamheid. Degene die
daarheen op weg is, heeft geen mensen om
zich heen die hem tot halt konden roepen.
Misschien zijn die mensen er wel, maar
hun stem wordt niet gehoord, hun waarschu
wingen worden niet gehonoreerd. Ook al
zijn er dus mensen rondom dominees op weg
naar bum-out, ze hebben geen wezenlijke
invloed. Ze doorbreken het haast-schema
niet. Ze worden niet ervaren als daadwerke
lijke hulpverleners. Ze zijn eerder stoorzen
ders in het dmkke bedrijf dat op bum-out
uitloopt.
Ik ga nog even terag naar de predikant. Is
er in zijn omgeving iemand die hem helpt?
Nog scherper geformuleerd: door wie hij
zich wil laten helpen?
Ik denk dat de vicieuze cirkel van het
proces dat op bum-out uitloopt, hierin
bestaat dat een mens in die cirkel gevangen
zit en geen kans ziet de cirkel te doorbreken.
Hij wordt hoe langer hoe meer slacht
offer van de vérstrekkende beweging die
bum-out in feite is.
Voor mijn besef is he dringend nodig dat
de verstikkende cirkel, waarin een mens zich
dolgedraaid voelt, wordt doorbroken.
Daarbij is de hulp van een medemens
onontbeerlijk. In het contact met een ander,
vrouw of vriend, ambtsdrager of therapeut-
deskundige, moet iemand losgemaakt wor
den van het opgesloten zijn in de ik-cirkel.
Hij moet daamit gehaald worden, door van
op een afstand naar zichzelf te kijken.
Ik ben van overtuiging dat het doorleef
de geloof daarbij een grote steun kan zijn.
De lezer heeft wellicht wel eens de uitdmk-
king 'coram Deo' gehoord. Dat wil zeggen:
voor het aangezicht van God. Hoe verras
send, bevrijdend zowel als vemieuwend kan
het zijn dat een mens zichzelf coram Deo
beziet. Hij leert zichzelf te zien voor, ja in
het oog van God. Hoe kijkt God tegen je
leven aan, je levenshouding, je levensdoel,
je levensritme en je haast?
Zal God daar Zijn goedkeuring aan
geven? Is dat een leven zoals God het
bedoeld heeft? Kom je zo tot je bestem
ming? Vind je zo de rust om God en de
medemens te dienen? Of ben je eigenlijk een
mens vol onrust, die alleen maar uit is op het
verwerven van de sympathie van mensen?
De kernvraag is: draait je leven om
jezelf, je eigen succes en verdienste of laat je
je gezeggen, en daarbij de weg wijzen door
Jezus Christus, Die de Weg, de Waarheid en
het Leven is?
De denk dat ieder mens voor die vraag
komt te staan en daarop een antwoord moet
geven. Als het middelpunt buiten jezelf Ugt, is
dat een middel in de strijd tegen bum-out. Dan
ben je van een ander, van De Ander. En daar
mee leef je ook voor rekening van een ander.
Ik besef heel goed dat er dan nog een hele
weg te gaan is om van bum-out genezen te
worden. Zonder het verwerken van deze
notie is het herstelproces tot mislukken
gedoemd.
Kort en goed gezegd: het gaat om Gods
genadige tegenwoordigheid, die je houding
en je agenda bepaalt.
Met het bovenstaande is het laatste
woord over bum-out niet gezegd. Wellicht
dat ik nog eens op het onderwerp temgkom.
OUDDORP - Herv. Gem. (hersteld)
Dorpskerk: 9.30 uur ds. J. Joppe, Sir-
jansland, voorbereiding Heilig Avond
maal en 18.30 uur kand. M. Aleman,
Uddel. Eben-Haëzer: 9.30 uur kand.
M. Aleman en 18.30 uur ds. J. Joppe.
Woensdag 5 mei, Dorpskerk: 18.30
uur ds. J. H. C. Olie, Spijk - Ger.
Gem. 9.30 en 18.30 uur ds. W. Harinck
- Ger. Kerk 10.00 en 18.30 uur ds. K.
J. Bijleveld - Doopsgezinde Gem.
geen opgave.
GOEDEREEDE - Herv. Gem. 9.00 en
10.45 uur ds. A. J. Sonneveld, Lopik en
18.30 uur ds. W. Verboom, Bleskens-
graaf - Herv. Gem. (hersteld) 'Oost
dam', 9.00, 10.45, 17.00 en 18.45 uur
ds. J. W. van Estrik.
STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 en
18.00 uur nog niet bekend - Herv.
Gem. (hersteld) 10.00 uur ds. J. Kool-
en, IJsselstein en 18.00 uur ds. W. L.
Smelt - Vrijdag 7 mei: 14.15 uur ds.
clir. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de ziiid-liollandse en zeeuwse eilanden
is een uitgave van Uitgeversmaat
schappij Eilanden Nieuws BV
Verschijning: dinsdag- en vrijdagavond
Tel. (0187) 47 10 20
Fax (0187) 48 57 36
Postbus 8, 3240 AA Middelhamis
Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINISTRATIE:
tel.(0187)47 10 20
email: AIgemeen@gebr-dewaaI.com
(onder vermelding van 'adv' of 'adm')
tarief per mm 0,28;
contracttarieven op aanvraag
sluitingstermijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 8.30 uur
voor foutief geplaatste advertenties als
gevolg van onduidelijke advertentie
opdrachten of telefonisch opgegeven
advertenties kan de uitgeverij niet
aansprakelijk worden gesteld.
Advertentie-acquisitie:
A. J. van der Velden,
06-50448359
REDACTIE:
hoofdredacteur: J. Villerius,
tel. (0187)47 1022,
privé (0187) 60 14 40
e-mail: J.VilIerius@gebr-dewaal.com
Plaatsing van ingezonden berichten
kan zonder opgaaf van redenen
worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Per kwartaal 9,50
Per halfjaar 18,50
Per Jaar €36,00
Abonnementen zijn bij vooruitbetaling
en worden automatisch verlengd.
Opzeggingen schriftelijk
vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor
deze ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
postbank 167930
rabobank Middelharnis 342001108
W. L. Smelt, bevestiging en inzege
ning van het huwelijk van Pieter van
der Giessen en Corianne 't Mannetje -
Ger. Kerk 10.00 uur leesdienst en
18.30 uur ds. J. G. Arensman.
MELISSANT - Herv. Gem. (hersteld)
10.00 en 18.00 uur kand. G. J. Blan-
kers. Woudenberg - Ger. Gem. 10.00
en 18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk
09.30 uur ds. G. Douma.
DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. W. J. Dekker, Reeuwijk en 18.00
uur ds. J. het Lam, Wezep - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur leesdienst.
HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur de
heer J. Moerkerk, Ouddorp en 18.00
uur kand. A. A. Teeuw, Ridderkerk -
Herv. Gem. (hersteld) Joh. Friso-
school 10.00 en 18.00 uur ds. A. van
Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
SOMMELSDIJK-Herv. Gem. 10.00 uur
ds. J. Willemsen en 18.00 uur ds. J. C.
den Toom - Lukaskapel HDG 10.15
uur ds. A. Belder - Rem. Ger. Gem.
10.00 uur ds. J. F. Klijnsma - Herv.
'Exodus' Gem. 10.00 uur ds. M. R.
Hoffenkamp - CAMA Christenge
meente, het Prieel, 10.00 uur R. Kuij-
er.
MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 9.00 en
16.30 uur ds. A. R Voets - Herv. Gem.
(hersteld) 11.00 uur ds. C. Gielen en
18.30 uur ds. J. C. den Toom - Chr.
Ger. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. R den
Butter - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 9.30 uur ds. M.
de Geus en 17.00 uur de heer T. v. d.
Griend - Ger. Kerk (Vrijgemaakt)
9.30 en 16.45 uur geen opgave.
NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur
kand. T. R. Rietveld, Ridderkerk en
14.30 uur eerw. heer. J. Moerkerk,
Ouddorp - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. H. J. Stoutjesdijk, Dordrecht en
18.00 uur ds. A. Vos, Wijk en Aalburg
- Herv. Gem. (hersteld) 'Ebbe en
Vloed' 15.00 uur ds. A. van Wijk, Her
kingen - Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Evangelie Gemeente
Beréa, gebouw 'De Bron' 10.00 uur
dienst.
STAD aan 't HARINGVLIET - Herv.
Gem. 10.00 uur kand. L. Plug, Katwijk
en 18.00 uur ds. W. G. Gerritsen, Oud-
Alblas - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Ger. Kerk 10.00 uur ds. A.
B. Worst en 18.00 uur ds. H. E. v. d.
Zwaag.
DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. P. van Duijvenboden, bevestiging
nieuwe lidmaten en 18.00 uur ds. J. C.
Mesu, Nieuw en St. Joosland - Ger.
Kerk 10.00 uur ds. H. Kouwenhoven
en 18.00 uur ds. C. K. Koekoek.
OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30
uur dr. P. H. van Harten, Ridderkerk en
18.00 uur ds. K. Groenendijk,
Bruchem - Herv. Gem. (hersteld)
11.00 uur kand. W. van der Linden uit
Ridderkerk en 16.00 uur ds. C. Gielen
uit Middelhamis - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst - Ger. Kerk 10.00
uur de heer P. de Jong en 18.00 uur de
heer K. Baas.
LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur
ds. K. Groenendijk.
SOMMELSDIJK
Het is bijna zover. Ook na tiet overlijden
van Prinses Juliana staan de Jaarlijkse fes
tiviteiten ter gelegeniieid van Koninginne
dag weer voor de deur. Ik vermoed dat
Koninginnedag dit Jaar met enige sober
heid zai worden gevierd. Het zou de orga
nisatoren van oranjeactiviteiten sieren om
al te iuidruclitige programmaonderdelen
te schrappen. Verder zal deze dag in grote
lijnen dezelfde aanblik bieden als andere
Jaren. Velen verheugen zich al enige tijd
tevoren op een hele dag nietsdoen en slen
teren langs allerhande kraampjes. Overal
is wel wat te beleven, alhoewel het op een
aantal plaatsen de laatste Jaren wat
tegenvalt. Komt dat omdat het Oranjezon
netje ons in de steek laat? Of is de belang
stelling voor traditionele Oranjefeesten
tanende? Is het waar dat steeds meer
Nederlanders zijn uitgekeken op samen
zang, puzzelritten en rondritten op ver
sierde fietsen? Het laatste is hier en daar
zeker het geval. Attractieparken worden
deze dag druk bezocht en ook gewoon
wandelen en fietsen zijn die dag populai
re bezigheden. Velen blijven de laatste dag
in april voor een deel thuis. Ze kijken naar
Koningin Beatrix en haar familie op de
buis. Prachtbeelden zijn het. Ze zien niet
alleen de Koninklijke familie van dichtbij,
maar ze zien tegelijk delen van ons land
die ze normaliter niet snel met een
bezoekje zouden vereren, 's Middags zoe
ken veel Oranjeklanten hun ontspanning
elders. Of ze bezoeken familie, vrienden of
kennissen.
's Morgens zetten de Oranjefans de oranje-
tompouces en andere vorstelijke eet- en
drinkwaren alvast klaar. Iedereen, behalve
een enkele verdwaalde republikein, geniet
met volle teugen van zo'n vrije dag. Het
wordt net zoiets als onze eigen verjaardag,
maar dan zonder cadeaus natuurlijk. En de
lokale festiviteiten? Zoals gezegd al enke
lejaren een heikele kwestie. De plaatselij
ke oranjeactiviteiten kunnen geen Jaartje
zonder ons. Daarom laten wij tussen neus
en lippen door op Ring en Voorstraat onze
snor even zien. En we blijven natuurlijk
plakken. Voor de organisatoren van
Koninginnedagactiviteiten heb ik één wel
gemeende raad: houdt uw kruit droog.
Misschien komt Hare Majesteit op een
Koninginnedag naar.
Op woensdagmiddag 5 mei aanstaande gaan
de poorten van speeltuin de Fierefluiter voor
de eerste keer van dit seizoenweer open.
Speeltuin de Flierefluiter is eigendom van
Stichting Verenigd In Kracht en is gelegen
Philipshoofjesweg te Dirksland (bij het club
gebouw van de SVIK). Openingsdagen zijn
de woensdag-, vrijdag- en zaterdagmiddag.
De poorten gaan open om 13.00 uur en slui
ten weer om 17.0(3 uur. De toegangsprijs is
voor de leden en de kinderen van de leden
gratis. Niet leden en kinderen van niet leden
betalen 1,00 per persoon. Dit geldt voor de
gehele iniddag. De speeltuin biedt verschil
lende speelwerktuigen waar kinderen volop
plezier kunnen beleven. Tot ziens in de
speeltuin van SVIK aan de Philipshoofjes
weg te Dirksland.
Zondag 9 mei zijn ook de jongeren welkom
in een Jeugddienst in de Exoduskerk aan de
Dorpsweg in Sommelsdijk. Naar aanleiding
van de vorige jeugddienst zijn er veel reac
ties binnengekomen en dit verheugd de
Jeugddienstcommissie zeer.
Het thema van de Jeugddienst is 'Vrijheid'.
Voorganger is de gevangenispredikant ds.
Donner. Hij heeft bijzondere verhalen - ook
over vrijheid.
Na de dienst is er de mogelijkheid om nog
wat na te praten. De aanvang van de dienst is
10.00 uur.
Op zaterdag 8 mei wordt er een rommel
markt gehouden in verenigingsgebouw 'De
Fontein' aan de Scharloodijk in Herkingen.
De markt begint om 9.30 uur en duurt tot
14.30 uur. De opbrengst is voor jeugdclubs
en voor de kinderoppas van de Nederlandse
Hervormde Kerk.
GOEREE'
OVERFLAKKËt
In de nacht van 17 januari 1973 overieed
zeer plotseling ds. G. Boer te Zoetermeer.
Hij was een geliefde en in zijn kring toon
aangevende predikant. Vele jaren was hij
voorzitter van de Gereformeerde Bond in de
Nederlandse Hervormde Kerk en hoofdre
dacteur van de Waarheidsvriend. Eén van de
sprekers aan zijn graf was dr. W. Aalders.
Hij zei bij die gelegenheid onder meer het
volgende: "Wat heeft mij het diepste aange
sproken in deze predikant met singuliere
gaven? Ongetwijfeld zijn levend geworteld
zijn in de gereformeerde belijdenis. De gere
formeerde religie was voor hem geen tradi
tionele vorm, doch hartezaak. Daarom stond
hij er voor met zijn hele persoon. Daarom
was hij zulk een strijdbaar held. Genade
is hier een levende werkelijkheid, waar men
niet anders dan worstelend mee kan bezig
zijn, en waar de hoogte en diepte, de lengte
en breedte ons telkens overweldigen. Ja,
waar men niet recht van spreken kan zonder
er zelf door overwonnen te zijn. Die gerefor
meerde inslag was nu kenmerkend voor het
pastoraat en de prediking van ds. Boer."
Het was voor mij een ontroerende verrassing
om in deze laatste week van april - vlak voor
die aangrijpende 1 mei, de dag waarop de
Nederlandse Hervormde Kerk er niet meer
zal zijn - een boekje van de hand van ds.
Boer te ontvangen. Een achttal preken over
de Psalmen. Ze zagen nog niet eerder in deze
vorm het licht. Een boekje waarin blijkt dat
wijlen ds. Boer een waar dienaar van het
Goddelijke Woord was, gegrepene door het
getuigenis van de Schriften, bewogen predi
ker van Gods genade.
In de preken die nu een in fraaie uitgaaf ver
schenen zijn, behandelt ds. Boer de hele
inhoud van die Psalmen. Het betreft de vol
gende: de Psalmen 1, 27, 39, 51, 65, 91, 103
en 121. Wat heeft deze keuze bepaald?
_Paarvan wordt geen verantwoording
gedaan. Maar wie ze kent, beseft het: het zijn
stuk voor stuk Psalmen "die lieflijk zijn en
harten treffen..." Waarin de bevinding van
Gods heiligen doorklinkt.
In de eerste preek noemt ds. Boer het Psalm
boek dan ook het boek van de verborgen
omgang. Zodanig zelfs, dat dit niet alleen
betreft "de openbarende daden van God in
een ver verleden en met reacties van gelovi
gen die in hun tijd en op hun wijze de stem
van God hebben gehoord, maar wij zijn hier
bezig in het Psalterium met de levenserva
ringen van Gods kinderen van alle tijden en
van alle eeuwen. Waarbij uiteraard de
omstandigheden kunnen verschillen, maar
het hart, de omgang van God met Zijn
gemeente, hetzelfde is."
In de Psalmen, diep in het Oude Testament
al, wordt ons Christus geopenbaard. In de
verhulling van de beloften weliswaar. Maar
toch onmiskenbaar. Het moge dan waar zijn
dat Zijn namen niet als zodanig in de boeken
van het oude verbond, waaronder de Psal-
men, voorkomen. Maar dat betekent niet dat
Hij daarin niet tegenwoordig zou zijn. Zowel
de weg van Zijn vernedering als van Zijn
verhoging komen daarin treffend aan de
orde. Ds. Boer geeft er voorbeelden van.
Een opmerkelijke parallel trekt hij tussen de
eerste Psalm en het begin van de prediking
van de Heere Jezus. Als Hij immers voor het
eerst de schare gaat toespreken, bevatten de
eerste woorden waarmee Hij tot hen komt
een zaligspreking: "Zalig zijn de armen van
geest; zalig zijn die hongeren dorsten naar de
gerechtigheid..." Welnu, waarmee begint
het Psalmenboek? Eveneens met een zalig
spreking: "Welgelukzalig is de man..."
Niet alle Psalmen zijn getoonzet op de hoog
te van lof en dank. Er zijn ook klaag- en boe
tepsalmen. Eén daarvan is de 39e. Op wel
heel aangrijpende wijze wordt daarin de
broosheid en vergankelijkheid van de mens
getekend. Ook de leegheid en de ijdelheid
van het leven als zodanig. "Immers wandelt
de mens als in een beeld", zingt David, "als
in een droombeeld, in een droomwereld".
Ds. Boer: "In onze deugden en inspanningen
blinken de zonde en onze kwade uitingen
van een diepe zondekwaal die ons in beslag
heeft genomen, onze Godsvervreemding,
onze onkunde, onze verlorenheid." Maar nu
staat er voor de ware vrome geen punt. Een
wonder dat de lijn doorloopt, dat God het
hier niet afbreekt, maar dat Hij verdergaat:
"En nu, wat verwacht ik, o Heere! Mijn
hoop, die is op U." Het is het wonder van de
levende hoop, die boven het zichtbare uitziet
en zijn hoop vestigt op de God des levens.
Wat is het kenmerk van de gevorderden in
de genade?, vraagt ds. Boer. Hij geeft het
antwoord met woorden van iemand die er
ook iets van wist. "Ik acht, zegt Calvijn, dat
hij het meest gevorderd is in de genade die
languit voor God ligt, Hem aanbidt en Zijn
genade nodig heeft. De Schrift spreekt daar
van en in die hoop is de aanneming tot kin
deren, de vergeving der zonden, de belofte
van het eeuwige leven en nog zoveel meer.
Wanneer de mensen op aarde zeggen:
het gaat allemaal verkeerd, dan is God in
staat, bij machte en bereid om ons die leven
de hoop te schenken." Dan kan het zijn dat ik
Gods lof zing, zelfs in de nacht, daar ik Hem
verwacht.
Als ik dit fijnzinnige boekje typeren mag,
dan doe ik het met deze tweeslag: schriftuur
lijk, bevindelijk. Het tweede vanwege het
eerste. Want de ware bevinding is altijd
schriftuurlijk. En het echte schriftuurlijke
zal altijd bevindelijk zijn.
Ds. Boer sprak de taal van de bevinding die
zich oefent in de binnenkamer. Het blijkt in
dit boekje. Maar tegelijkertijd was hij een
wachter op Sions muren. In een kerk die,
toen al, steeds verder van de leer der Schrif
ten afdwaalde, heeft hij voor de getrouwe
prediking gestreden en daarin zelf het voor
beeld gegeven. Zelfs als kerken ten einde
komen, zal dit Woord bestaan in eeuwig
heid!
N.a.v.: Ds. G. Boer, Naar de grootheid Uwer
barmhartigheden. Luisteren naar de
Psalmen. Uitgeverij De Groot Goudri-
aan te Kampen, lllpag. Gebonden.
ISBN 90-6140-836-9. Prijs 13,50.
J.M.J. Kieviet
'•■■■■'.■■-;.;üf-'feï^'V:'^^:>">!'y'v"'
■:r, ik'
;^^''V^:^^ï-;..>,-'"tf=;- -,-":■
=SÏ'''''
':."2V
-. ï-i
v:''~"p''' -
Het is bijna Moederdag, en als u haar een bij
zonder cadeautje wilt geven, gaat u nataur-
lijk naar de Wereldwinkel. Zijden sjaals uit
India, keramiek uit Vietnam, heel aparte sie
raden en tassen, volop keuze om haar eens
met iets heel bijzonders te verrassen. Vanaf
1 mei gelden er gewijzigde openingstijden:
's zaterdags niet om 9.00 uur, maar om 10.00
uur open. Alle openingstijden op een rijtje:
Woensdag van 13.00 uur tot 17.00 uur. Vrij
dag van 14.00 uur tot 21.00 uur, en Zaterdag
van 10.00 uur tot 17.00 uur.
Aanbieding van de week: 3 pakken koffie-
pads voor 5.-!
U vindt de Wereldwinkel op het Spuiplein,
achter de Winkeldiek in Middelhamis, en.
de (Max Havelaar)koffie staat er klaar!
Van links naar rechts: Cees Appel (Natuur en Landschap Goeree-Overflakkee), Tom Visser
(Natuurmonumenten), Yolande de Vries en Toon Meeuwsen (presentatoren Flakkee Natuur).
Kwade Hoek; 'Bomen over Planten' en
'Dier in het Vizier'. Er wordt besloten met
de natuuragenda voor de maand mei. In de
rubriek 'Bomen over Planten' wordt aan
dacht besteed aan de orchissen op Goeree
Overflakkee en in 'Dier in het Vizier' staan
de grutto en andere weidevogels centraal.
Cees Appel zal daarbij uiteenzetten hoe
'Natuur en Landschap' de Grutto en andere
weidevogels beschermt.
Flakkee Natuur wordt gepresenteerd door
Yolande de Vries en Toon Meeuwsen. De
techniek wordt verzorgd door Jan Hersbach.
Flakkee Natuur is een programma van Radio
Flakkee. Via de kabel te ontvangen in Dirks
land en Oostflakkee op 107.1 en via de ether
op geheel Goeree Overflakkee op 105.3 en
105.9 FM.
De uitzending wordt herhaald op donderdag
6 mei van 18.00 tot 19.00 uur.
Tom Visser verteld over zijn werk als bos
wachter bij Natuurmonumenten, de gebie
den op Goeree Overflakkee die Natuurmo
numenten in beheer heeft en de zeldzame
dieren en planten die daar voorkomen.
Hierna volgen de vaste rubrieken 'Natuur in
het Nieuws', waarbij onder andere aandacht
besteed wordt aan de vleermuizen in de