Expositie Bert Otto
in VW-kantoor
Bachs Mattheus Passion
kent wellicht twee versies
Lennart Moree wint het 41e
Jeugdsolistenconcours in Melissant
EIIAraEII-raEUWS
P.V. De Trekvogels
Schotejillers zetten
tijden op scherp...
In de maand mei exposeert Bert Otto in VVV-lian-
toor 't Blaeuwe Huus, Bosweg 2 in Ouddorp.
Bert Otto, geboren te Rotterdam en woonachtig in Maassluis, legt zich sinds
1999 intensief toe op het aquarelleren en sinds het voorjaar van 2003 ook op
acryl. Hij heeft als basis thema maritieme onderwerpen. Kenmerkend voor
zijn werk is het gevoel om het water in al zijn vormen en onstuimigheid vast
te leggen. Hij maakt voornamelijk aquarellen waarbij elementen uit de natuur
en het water regelmatig als uitgangspunt dienen. De maritieme schilderijen
van de zeiler en kunstenaar Bert Otto vinden nationaal en internationaal
erkenning. Zijn passie voor de zeilsport is dan ook een grote bron van inspi
ratie voor zijn nautische kunst. De tentoonstelling is gratis te bezoeken tij
dens openingstijden van VVV Ouddorp aan Zee: ma t/m vr van 8.30-17.30
uur en za van 8.30-16.00 uur.
Ouddorp
Bachs Matthaus Passion
volgens Mendelssohn.
Studiemateriaal
Nieuwe klank
Les Deux Intermezzo
sluit volleybalseizoen af
Heren 3 promoveert
naar derde klasse
Overige uitslagen:
P.V. De Combinatie
Middelharnis
PAGINA 4
DINSDAG 20 APRIL 2004
Uitslag wedvlucht Oudenaarde d.d. 17
april 2004. Los: 09.00. Deelnemers: 21.
Duiven: 520. Weer: mooi weer, zuidoost.
Grinwis van Alphen 1, 2, 11, 13, 16, 23,
26, 29, 30, 49, 55, 56, 71, 75, 76, 78, 79; H.
Kleyn 3, 15, 32, 51, 60, 82, 87, 96, 97, 113;
Comb. Grinwis 4, 14, 21, 31, 33, 38, 40, 41,
42, 61, 63, 88, 124, 125, 127, 129; A. Klyn
5, 7, 9, 17, 18, 25, 27, 28, 37, 43, 45, 52, 54,
59, 70, 77, 80, 86, 98, 106; J. Bakelaar 6, 10,
46, 66, 68, 74, 115; Joh. Grinwis 8, 34, 62,
83, 103, 108, 116, 122; Corab. Pijl-Verhage
12, 36, 73, 90, 104, 105, 109, 128, 130; J. W.
Nagtegaal 19, 57, 58, 69, 91, 94, 95, 117,
118; L. Tanis 20, 22, 24, 35, 48, 67, 120; J.
H. Ju 39, 47, 50, 53, 81, 100, 102; P. Mierop
44, 126; Comb. Wolthuis-Coster 64, 72, 93,
UI; J. Kievit 65; A. Kievit 84, 85, 89, 92,
99, 101, 107, 114, 119; J. Kievit sr. 110; W.
Kievit 112, 123;K.Breen 121.
S' e s
s
door musicus dr. Pieter Vis
Als 10-jarige jongenssopraan zong de
kleine Johann Sebastian (1685-1750)
daartoe gestimuleerd door zijn vader
bij het beroemde Mettenchor van de
Michaelis Kirche te Luneburg. Hier
bij maakte hij tevens kennis met het
prachtige orgel, een instrument dat
hem de rest van zijn leven mateloos
zou blijven boeien. Later kwam hij in
dienst bij hertog Wilhelm Ernst van
Saksen-Weimar en al spoedig raakte
de musicus Johann onder invloed van
de gevierde Italiaanse meesters zoals
Albinoni, Legrenzi, Corelli, Bonport
en Vivaldi. Van deze laatstgenoemde
tijdgenoot bewerkte Bach op latere
leeftijd verschillende van zijn strijk-
concerten voor orgel. Eind 1717 werd
Bach benoemd tot hofkapelmeester
bij de vorst van Anhalt-Köthen, zelf
een enthousiaste amateur-musicus en
daardoor ook iemand die Bach alle
ruimte gaf om te componeren. Het
was in deze periode (1717-1723) dat
Bach, die genoot van deze artistieke
vrijheid, een groot deel van zijn oeu
vre schreef. Uit deze tijd dateert ook
het eerste deel van zijn pedagogische
werk Das Wohltemporierte Klavier.
Dit werk bestaat uit achtenveertig
preludes en fuga's in alle toonsoorten
voor piano.
In deze jaren schreef hij ook tal van viool- en
fluitconcerten, de Engelse en Franse suites,
de serie Brandenburgse Concerten en drie
orkestsuites. Het oeuvre van Bach wordt
beschouwd ais het resultaat van drie eeuwen
profane en religieuze polyfonie met een
groot aantal complexe en tegelijk harmoni
sche en contrapuntische composities.
Johann Seb. Bach werd vooral bekend door
zijn instrumentale werken, zijn Passies en
kerkcantates, waarvan er tweehonderd
bewaard zijn gebleven. Hij leverde boven
dien een belangrijke bijdrage aan het orgel
repertoire. Een van zijn beroemdste orkes
trale werken en tevens hoogtepunt op het
gebied van de barokmuziek blijft zijn serie
Brandenburgse Concerten.
Na zijn dood in 1750 duurde het vele jaren
voordat er weer belangstelling ontstond voor
de werken van Johann Seb. Bach. De kente
ring vond plaats bij de eerste opvoering op
11 maart in 1829, honderd jaar na diens Mat-
thaus Passion, door de Joodse componist
Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847).
Dat zorgde voor een herontdekking van deze
18de-eeuwse Leipzicher Thomas-Cantor-
Organist en componist. Dit lijdensverhaal
wordt nu gezien als het aangrijpendste en
verhevendste werk dat Bach, als diep gelo
vig Christen, voor de Christenheid heeft
geschreven. De Groningse muziek- en zang
pedagoog (wijlen) Anne Risselada ging zelfs
zo ver door te stellen dat Bachs Mattheus
Passion door de Heilige Geest zou zijn
geïnspireerd. Tevens is diens meesterwerk
ook bij niet kerkelijke kringen rond het jaar
lijks terugkerende Passie- en Paastijd niet
meer weg te denken. Maar zij zien dit
muziekstuk als een kunstwerk zoals er zove-
Bachs portret getekend door P. Vis, 1969.
9 rt 9
Ie zijn zonder de diepe achtergrond waarvan
de gelovige Christen kennis draagt.
Sinds een jaar of twee koester ik cd-opna-
men met de Mattheus-versie van Felix Men-
delssohn-Bartholdy. Het Franse cd-label
Opus 111 kwam met deze eerste in de
geschiedenis van de discografie en heeft
daarmee alle eer behaald. We mogen stellen
dat zij vermoedelijk voor het eerst Mendels-
sohns respectvolle Leipzig- uitvoeringsver
sie (1841) van Bachs Matthaus Passion met
deze cd's integraal heeft uitgebracht. Uit
voerenden zijn Chorus Musicus, das Neue
Orchester en een solistensextet onder leiding
van Christoph Spering.
De eigenlijke herontdekking, of beter de
wederopstanding, van Johann Sebastian
Bach vond plaats op 11 maart 1829 toen de
jonge dirigent Felix Mendelssohn in de Ber
liner Singakademie Bachs Matthaus Passion
na vele jaren opnieuw uitvoerde. Toch moet
het begrip 'herontdekking' met betrekking
tot Bach met een fikse dosis zout worden
genomen. Bij laat 18e eeuwse, begin 19e
eeuwse organisten, klavecimbel- en forte
pianospelers en componisten is Bach nooit
uit het zicht verdwenen. Na Bachs dood (in
1750) vonden veel van zijn composities, in
de vorm van handgeschreven kopieën of eer
ste drukken, hun weg naar de werkkamers
van componisten als J. Haydn, W.A. Mozart,
C.M. von Weber en L. van Beethoven en
niet te vergeten Bachs eigen zonen.
Beethoven bezat zelfs een handgeschreven
kopie van Bachs Hohe Messe. Onder het
motto wat hij (Bach) kan, kan ik (Beetho
ven) ook, vervaardigde Beethoven zijn Mis-
sa Solemnis. Een creatief antwoord zoge
zegd van een componist die over de grote
Thomascantor sprak: Nicht Bach, sondem
Meer soil er heissen". (Niet beek, maar zee
moet hij heten). Organisten waar ook in
Europa, hadden na Bachs dood het contact
met diens weergaloze orgelscheppingen
nooit echt verloren.
Als componist van vocaalinstrumentale
composities was de ster van Bach na zijn
dood wel verbleekt. Zoonlief Carl Philip
Emanuel Bach pleegde in Hamburg nog wel
eens delen van cantates, passionen en missen
uit te voeren. Maar meer dan studiemateriaal
zijn Bachs Matthaus Passion, Johannes Pas
sion en Hohe Messe niet geweest. Totdat het
wonderkind Felix Mendelssohn in 1829 zijn
handen uitstrekte naar Bachs toonzetting van
Christus' lijdensgeschiedenis volgens de
evangelist Mattheus om daarmee de herle
ving van Bach in Duitsland op gang te bren
gen. (Het is en blijft een even uniek als
merkwaardig fenomeen, dat soms afgodi
sche bewondering in ons land voor de kunst
van die Duitstalige Thürings-Saksische
barokcomponist Bach opriep in het bijzon
der waar het zijn Matthaus Passion geldt).
De opmerking 'handen uitstrekken' kan let
terlijk worden genomen. Mendelssohn die
een grenzeloos respect had voor Dè Leipzi-
ger-cantor van de kunst, zoals die in de Tho-
maskirche werd vertolkt, was een echt kind
van zijn tijd; de vroege romantiek. Voor de
uitvoering na Bachs dood in de Thomaskir-
che in Leipzig op Palmpasen 1841, vervaar
digde hij wel een eigen bewerking van de
partituur. Als een musicus Anno Domini
2004 iets soortgelijks zou wagen, zou hij
door de ayatollahs van de authentieke oude-
muziekbeweging ogenblikkelijk naar Rottu-
meroog worden verbannen. Maar Mendels
sohn had geen last van kerkelijke of muzika
le dogmatici.
Ging het bij Bach om een dramatisch-muzika-
le weergave volgens classice-retorische 'spel
regels' van het aangrijpende lijdensverhaal;
bij Mendelssohn was het vooral het hoge emo
tionele gehalte van de gecomponeerde muziek
dat hem in vuur en vlam zette.
Is Christus bij Bach vooral de Christusfiguur,
in zijn majestueuze Luthers-theologische
gestalte; Mendelssohn herkende in Bachs
muzikale uitwerking meer de Christusrol van
een ongekende dosis emotionaliteit. Een echt
mens dus maar wel een heilig mens, Gods
Zoon, dat wel - die ten offer viel aan verraad
en vermoord werd. Het Franse cd-label Opus
111 komt de eer toe dat het, vermoedelijk
voor het eerst in de geschiedenis van de dis
cografie, Mendelssohns respectvolle uitvoe
ringsversie (1841) van Bachs Matthaus Pas
sion op twee cd's integraal heeft uitgebracht.
Uitvoerenden zijn Chorus Musicus, Das
Neue Orchester en een solistensextet onder
leiding van Christoph Spering.
S
êi m m
Standbeeld van Joh. Seb. Bach te Leipzich.
P. Vis, Houten, voorjaar 2004.
Met betrekking tot de vertrouwde Matthaus-
klanken volgens het recept van Hamoncourt-
Leonhardt- of Koopinan vallen bij het ope
ningskoor meteen enkele zaken op: niet nobe
le kinderkeien vertolken het koraal 'O
Mensch bewein dein Sünde gross' maar dat
doen de solisten. Bovendien wordt dat koraal,
dat in octaven klinkt, door meespelende klari
netten versterkt. Hierdoor ontstaan volstrekt
nieuwe klanken en affecten.
Enkele andere opvallende Mendelssohniaan-
se wijzigingen zijn: de secco-recitatieven
worden door twee dubbelgrepig spelende cel-
h en een contrabas gespeeld in plaats van een
cello en een orgel. In plaats van de oorspron
kelijk voorgeschreven barok-hobo d'amore
en barok-hobo d'acacia klinken klarinetten.
Beide hobosoorten waren in Mendelssohns
tijd niet meer vanzelfsprekend in orkesten
aanwezig. Dit zijn meer door de praktijk inge
geven wijzigingen. In totaal schrapte hij 16
recitatieven, aria's en koralen: voor tegenvoe
ters van het-lange-zitten tijdens M.P.-uitvoe-
ringen moet Mendelssohns versie wel aan
populariteit gaan winnen. Ook omdat hij her
halingen van enkele aria's wegliet. Daarnaast
verandert Mendelssohn sommige zangpartij
en om bij de luisteraar een groter emotioneel
effect te bereiken. Het sterkst tekent zich dit
af in het tenorrecitatief 'Und alsbald krahete
der Hahn'. De woorden 'Und ging hinaus"
worden door Mendelssohn een octaaf lager
geplaatst dan Bach had bedoeld. De vervolg-
woorden 'und weinete bitterlich' staan echter
op de goede hoogte. Het is duidelijk Men
delssohns bedoeling geweest om het emotio
nele effect van dat muzikale huilen optimaal
te maken. Dat gebeurt ook op de plaats 'Und
siehe, der Vorhang im Tempel zerriss': Men
delssohn instrumenteerde dit stuk volop.
Bachs originele bedoeling, een tenor met een
basso continuogroepje, was hem te mager.
Mendelssohns tempo- en karakteraanwijzin
gen liegen er niet om in dit stuk. De koralen
worden - Laus Deo! - gezongen zoals het
hoort: in den brede, plechtige protestante
kerkstijl van Bach en van Mendelssohns tijd.
Geen Koopman-jakkeren of Hamoncourt-
ijlen, maar zoals het hoort. Mendelssohns
Matthaus-versie: zeer warm aanbevolen.
Moeten we daarom niet zeggen: de Mattheus
Passie van Johann Seb. Bach - Mendelssohn?
Er zijn immers twee
versies in omloop: de originele van Bach en
de 'aangepaste' versie van Felix Mendels
sohn Bartholdy en daarnaast nog een roman
tische bewerking van Felix's tijdgenoot
Robert Franz (1815-1892).
Afgelopen zaterdag, 17 april, was het
weer zo ver. In de 'Melishof' in Melis
sant was het podium weer omge
bouwd tot een soort gezelUge muziek
kamer. Het orgel van de fam. Stouten
uit Kerkwerve, de vleugel van de Chr.
Scholengemeenschap 'Prins Maurits'
te Middelharnis en een schitterend
clavecimbel van Matthijs Mijnders
uit Goedereede stonden opgesteld tus
sen bloemen en planten van de fam.
Van den Boogert. Tegen dit decor
werd de hele dag door muziek
gemaakt door jonge muzikanten. De
jongste deelnemer was ditmaal 8 jaar
en de oudste 18 (de maximum leeftijd
voor deelname). Ook was dit jaar
weer een deskundige en enthousiaste
jury aanwezig. Die had de zware taak
om elk optreden van commentaar te
voorzien.
Dit jaar bestond de jury uit Jan Willem Nel-
leke (pianist), Petra Veenswijk (organiste/
claveciniste) en Imre Rolleman (fluitist).
Petra was afgelopen zaterdag voor de 10e
keer als jurylid in Melissant. De jury reikte
aan iedere deelnemer een diploma uit, ver
gezeld van een rapport per jurylid; daarbij
werd de nadruk gelegd op de stimulans om
vooral door te gaan met muziek maken. Aan
het eind van de avond vertelde één van de
juryleden dat hij het eigenlijk jammer vond
dat 'ie steeds een oordeel moest geven, want
er viel deze dag juist zoveel veel te genieten
tijdens de verschillende prachtige optredens.
Genieten van de muziek en het maken
muziek stonden voor het jurylid voorop, een
oordeel geven diende eigenlijk pas op de
tweede plaats te komen.
De nieuwe puntentelling, dit jaar voor het
eerst, was voor iedereen wel even wennen.
Op verzoek van de jury van vorig jaar en in
overleg met verschillende docenten werd nu
met een nieuw juryrapport gewerkt. De deel
nemers kregen nu per jurylid vijf cijfers,
voorheen waren dit er zeven. En konden de
deelnemers voorheen maximaal 210 punten
halen, nu bedraagt het maximum 150 pun
ten.
Genieten kon het publiek deze dag volop.
Het begon al in de ochtend met een aantal
schitterende optredens van de broers Seel-
mann en Dorian Papavoine op piano, maar
ook Annelies Rijk en Comalijn van Spron-
sen lieten een goede prestatie horen en zien
op de viool. In de ochtend was ook de enige
koperblazer van deze dag te horen: Arie-
Cornelis Bakker, die nog maar kort les heeft,
maar al een leuk stukje liet horen op de cor
net. Helaas lieten de andere koperblazers dit
jaar verstek gaan. Toch viel er deze dag
genoeg variatie te beluisteren, want 's mid
dags was er zelfs een optreden op harp door
Lydia Stoop, alsmede schitterende optre
dens op gitaar, blokfluit en dwarsfluit. Zo
waren er twee blokfluitgroepen die schitte
rende stukken lieten horen. De oudste groep
(nieuw Tibiarum Cantus) viel uiteindelijk
zelfs in de prijzen. Ook waren verschillende
muziekstijlen te beluisteren. Zo klonk er een
swingend stuk van Gerald Martin op de
piano, uitgevoerd door Vincent Sieliakus, en
een grappig stuk op de blokfluit door Sjanel-
le Baan, waarbij de blokfluit heel speels
klonk en er vlotte franse melodietjes tevoor
schijn kwamen. Op gegeven moment dacht
het publiek zelfs bang gestoken te zullen
worden door een bij, toen Erica Verhage op
de fluit een knappe prestatie leverde met het
stuk 'The flight of the Bumble Bee'.
De uiteindelijke winnaar van het concours,
Lennart Moree, liet in de middag eerst een
schitterend optreden op de piano horen. Hij
1- ilt.,;^a3Sw5.P- Z'^
Lennart Moree ontvangt de wisselbeker uit handen van burgemeester Stoop.
speelde de sonate III hob. XVI 23 van
Joseph Haydn en 'Ich liebe dich' van Edvard
Grieg. Later bespeelde hij ook het orgel nog.
Deze twee optredens leverden hem de eerste
en de tweede prijs op in de groep oudere
deelnemers klavierinstrumenten.
Maar natuurlijk waren en tijdens het con
cours nog meer deelnemers die kun muzika
le kunnen op verschillende instrumenten
toonden. Zoals Marya Hey, die zowel op cel
lo als piano een schitterende prestatie lever
de. En Sander van den Houten, orgel én cla
vecimbel bespeelde. Beide kanjers gingen
aan het eind van de avond met een beker
naar huis.
De bekers werden aan het eind van avond
uitgereikt door burgemeester Stoop van de
gemeente Dirksland. Hij sprak zijn waarde
ring uit voor het jury en de muzikale presta
ties van de muzikanten. Ook hij was het met
de jury eens dat plezier hebben in het muziek
maken erg belangrijk is.
De organisatie van het concours is heel blij
met deze steun, want zonder de steun van de
gemeente, de leraren, de adverteerders,
Flakkee Verhuizingen en een aantal spon
sors, zoals AGO automaterialen, Esselink
Bouwmaterialen en de Rabobank, kan dit
concours geen stand houden.
Klavierinstrumenten A
1 Dorian Papavoine132
2 Elene Vroegindeweij128
3 Noah Seelmann127,5
4 Ronja Hoorens van Heyningen ...126,5
5 Marya Heij119,5
6 Benno van Gils118,5
7 Naomi Graafland116
8 Timo Lambregts115,5
9 Diantha van Spronsen113,5
10 Danny v.d. Brink112,5
11 Jordy van Heemst111,5
12 Nelleke Villerius111
13 Anne Co Heij stek106,5
14 Adriaan Kesteloo105,5
15 Brechtje Helderweirdt103,5
16 Laura Bakker103,5
17 JanMeuleman103
18 Saskia v.d. Bulk102,5
19 Tjalling Knuist102,5
20 JorindeBaks102
21 Roos v.d. Hoek101
22 Linda Assenberg van Eijsden100
23 Matthijs van Dijk100
Klavierinstrumenten B
1 Lennart Moree136,5
2 Lennart Moree128,5
3 Sander v.d. Houten120
4 Bert van Stam
5 Sander v.d. Houten
6 Ralph Looij
7 Matthias Stout
8 Leny van Wijk
9 Vincent Sieliakus
10 Peter Biemond
11 Anne Grinwis
12 Dingeman Wolfert
13 Hanneke Verhage
14 Joran Looij
15 Mieke Korpershoek
16 Dorien Grinwis
17 Jaap v.d. Have
18 Leuni van Doeland
Kleine instrumenten
1 Marya Heij
2 Geriëtte Stolk
3 Sjanelle Baan
4 Erica Verhage
5 Marije Weenink
6 Annelies Rijk
7 Comalijn van Spronsen
8 JobkeHeij
9 Ashwin Wenmakers
10 Andrea Admiraal
11 Annemarieke van Heiningen
12 Willemijn de Brain
13 Elise Marie Nap
14 Lydia Stoop
15 Suzanne Kooij
16 Paola Kamerling
17 Sarah Stout
18 Arie-Comelis Bakker
19 Robin Oko Aggemang
20 Sanne de Geus
21 Daniël Labruyere
22 Eline Villerius
....118
.116,5
....116
.115,5
.111,5
.,..111
.109,5
....109
.106,5
.105,5
,.105,5
105
„104,5
„103,5
....99,5
..124,5
..122,5
115
..113,5
113
112
112
„109,5
109
107
,..106,5
106
106
,..105,5
105
105
105
..101,5
101
98,5
98
93,5
Groepen
1 nieuw Tibiaram Cantus
(blokfluiten)123,5
2 Noah en Djordy Seelmann123
3 Danny v.d. Brink, Benno van Gils. 123
4 Kitty van 't Geloof
Sifra van Asperen120,5
5 Josee Kamerling,
Annemiek Struik114
6 Nova Melodia (blokfluiten)108
7 Anne Hartman,
Miranda de Gast105,5
8 Daniël Labruyere,
Eline Villerius105,5
9 Cecile Vink,
Simone v.d. Heuvel105
10 Laura Bakker,
Rachelle van Nes98,5
11 Max en Vincent "t Hart95,5
Met het spelen van thuiswedstrijden, trek
king van de loterij en een gezellige bijeen
komst in de personeelsbar van Hemesser-
oord heeft volleybalvereniging Les Deux
Intermezzo het competitieseizoen afgeslo
ten. Alleen het heren-recreateam mag
woensdag 21 april nog spelen. Tevens spe
len zij in Wagenberg met de andere kam
pioenen van de regio Zuidwest voor een
deelnameplaats op het Nederlands Kam
pioenschap volleybal voor recreanten
teams. Afgelopen zaterdag wonnen ze nog
overtuigend het volleybaltoernooi van VV
de Kriekel in Ouddorp.
Bij de reguliere teams is het seizoen goed
afgelopen. Bij sommige teams dreigde
degradatiegevaar maar iedereen mag vol
gend seizoen in dezelfde klasse spelen.
Heren 3 won met 4-0 van Move 3 en kon
het weekend op de overzichten van de web
site van de regio lezen dat ze gepromoveerd
zijn, als nummer 2, naar de derde klasse.
Een fantastische prestatie van het team van
speler/trainer Eelco van Lente.
Dames 1 wist nog een set te ontfutselen van
kampioen Futora, wat voldoende was voor
handhaving in de eerste klasse. Heren 1 van
Les Deux Intermezzo speelde, met Ben
Fabert op de tiibune, een aardige pot vol
leybal tegen het zesde van Rijnmond. De
wedstrijd eindigde in een 2-2 gelijkspel.
Heren 2 - Spirit 3 1-3
Dames 2 - Fusion 74-0
Jongens C - Capelle 1 4-0
Meisjes A - VCG 4-0
Meisjes Cl - Sliedrecht Sport 1 2-3
Meisjes C2 - Ibis 1 0-4
Op zaterdag 17 april heeft z.c. De Schotejil
samen met ZOB'66 uit Oud-Beijerland een
tweekamp gezwonmien, waarbij door een
aantal zwemmers de inschrijftijden voor de
naderende Kring en Nationale Kampioen
schappen opnieuw scherper gesteld werden.
Opvallend waren de zwemprestaties met
name in de leeftijdsgroep tot 14 jaar. Sebas-
tiaan Rosendaal (1991) zwom op de 400m
vrij een clubrecord in een tijd van 4.48.68,
evenals Esmee Koedoot (1992) en Mark
Costeris (1992) die beiden hun debuut ken
den op deze 400m vrij in resp. clubrecordtij-
den van 5.21.51 en 5.33.36.
In de slotestafette 4x25m vrij opende Mela-
nie van Gemert in een clubrecord van 14.56
en zorgden daarna Mark Costeris (14.44),
Esmee Koedoot (14.10) en Sebastiaan
Rosendaal (14.06) voor de uiteindelijke win
nende eindtijd van 57.16.
Behalve clubrecords werden ook persoonlij
ke tijden scherper gesteld met het oog op
naderende kampioenschappen, waarbij uit
sluitend op basis van limieten mag worden
gestart.
In de categorie tot 12 jaar verstevigden Mel-
anie van Gemert (1993) en Danica Koedoot
(1993) hun startposities voor de lOOm rag-
slag met resp. tijden van 1.23.12 en 1.30.82.
Melanie van Gemert won ook nog de 50m
schoolslag in 41.96.
Bij de junioren deden Niels Albrechts
(1988) en Martijn van Hoom (1989) even
eens goede zaken op de 400m vrij in tijden
van resp. 5.08.90 en 5.32.49. En op de 200m
schoolslag zwommen EUne Roeland (1988)
en Johan van Nimwegen (1991) eveneens
sterke tijden in resp. 3.28.74. en 3.16.33. Jel-
le Steenhuis (1991) en Lisa Uijtewaal (1991)
sloten de lOOm vrije slag winnend af in tij
den van resp. 1.18.54 en 1.15.86.
In de senioren categorie zwom Rianne Noor
dijk (1985) op de 200m vlinderslag naar de
winnende tijd in 3.06.07. Ook Leander
Noordijk was goed voor een gouden medail
le, en wel op de 200m wisselslag in 2.31.81.
In de allerjongste categorie wist Janiek de
Boed (1994) tot tweemaal toe te witmen.
Eerst zwom zij de 50m schoolslag in de win
nende tijd van 49.62 en later eveneens de
50m ragslag in een tijd 45.81De even oude
Annegies van 't Zand evenaarde deze presta
tie door bij de jongens in tijden van resp.
54.58 en 48.61 eveneens te winnen. Elene
van Zoest (1992) won zowel de 50m school
slag (49.83) als de 50m ragslag (49.10) in de
leeftijd tot 12 jaar. Eldin Krijgh (1993) werd
Ie op de 50m schoolslag in 48.68.
Uitslag wedvlucht Oudenaarde d.d. 17
april 2004. Los: 09.00. Deelnemers: 28.
Duiven: 777. Weer: ZO.
C. van de Weide 1,11,12, 20, 32, 68, 75,77,
84, 112, 117, 118, 132, 139, 142, 152, 179;
J. Horseling 2, 27, 47, 92, 104, 133; L.
Barendrecht 3, 4, 7, 16, 22, 35, 36, 38, 45,
46,48,55,56, 57, 58, 62,70, 74, 82, 89,110,
124, 126, 127, 155, 156, 157, 158, 174, 182,
183, 184, 185, 193; L. v. d. Baan 5, 18, 28,
37,43,54,60,61,90,91,93, 109, 116, 119,
134, 138, 150, 164, 175, 189, 194; Mevr. C.
Dubbeld 6, 9, 10, 13, 19, 23, 24, 30, 39, 49,
50, 53, 64,71,72, 86, 87,102,113,141,148,
186, 188; A. Bestman 8, 25, 40, 59, 67, 103,
105, 122, 147, 153; L Koese en Zn. 14, 21,
29,41,42,52,78,79, 81,101,106,115,144,
145, 154; D. Vroegindeweij Zn. 15, 96
108, 140, 167, 178; J. Groenendijk 17, 26,
66, 98, 99, 121, 135, 137, 160, 177, 191;
Andrév.d.Linde31,95,107,120,162,163
171,172,192; M. van de Sluis 33; J. W. Ste-
ketee 34, 159; Jan W. v. d. Linde 44, 143,
151; Comb. Van Driel 51, 83, 85; J. Jonge-
jan 63, 88, 129,161, 180, 190; C. Polder 65
97,136,146,149,168; C. Kleijn 69,73,114
187; A. de Blok 76, 169, 170; T. Kern 80
128, 130; F. van Driel 94, 123, 125, 173; C.
van den Bos Zn. 100; Polder-Vroeginde
weij 111, 176; Eddy Groenendijk 131; J. C.
Polder 165, 166; E. Luijmes 181.