Opnieuw aandacht voor orgaandonatie et l)i e b Flakkees dialect GEZOND WEL DOKTER, vertelt u me eens...? Woord Dood Ons dialect Evangelisatie actie in Albanië Welkomstdienst in Ouddorp Agape organiseert cursus voor Preaching Evangelists Uitvoering: lieder mit und ohne Worte' Muziekschool Goeree-Overflakkee N M H H H H H N H N N M H H H H N N N N N N N N N N H H N N N Ik: EIIAtlDCrt-iflEUWS Weer actueel Te weinig donoren Het vrijwillig karakter van doneren Men moet zich bezinnen op ja of nee W. H. Velema Bijeenkomst 'Vrouwen van Nu' afd. Oostflakkee Goeree Overf lakkee Goeree Overf lakkee Ingezonden: Rommel ophalen voor jaarmarkt Ned. Herv. Kerk te Dirksland P.V. De Rode Duif stad a/h Haringvliet Nieuwe directeur Groen van Prinstererschool Graag willen wij u welkom heten op een presentatie van de piano- en zang afdeling van de muziekschool 'Goe ree-Overflakkee' op vrijdag 23 april. De aanvang is 19.30 uur, de toegang is gratis en de plaats van handeling is de grote zaal van het Diekhuus, beneden Zandpad 7 te Middelharnis. Toekomstperspectief familiebedrijf bepaalt houding tegenover duurzame visserij Lezers van EIIIVIIDEtl-IIIEUWS weten het BETER. Uitslagen P.V. De Trekvogels Ouddorp Gezondheid en Welzijn op de Zuidhollandse eilanden Bij het Informatie- en Klachtenbu reau Gezondheidszorg (IKG) ko men veel vragen en klachten binnen over patiëntenrechten. Deze rechten zijn vastgelegd in onder meer de Wet op de Geneeskundige Behande lingsovereenkomst (WGBO) en de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsec tor (WKCZ). In hoeverre moeten hulpverleners patiënten en familie leden informeren over een onder zoek of behandeUng? Wat kan men als patiënt doen als men twijfelt aan de gestelde diagnose? Mag een patiënt het eigen medisch dossier inkijken? Op deze vragen - en nog vele andere - geeft de Wet op de Geneeskundige Behandelingsover eenkomst een antwoord. Recht op informatie Recht op verlenen van toestemming Soms gaat het wel eens mis Het IKG, voor steun en advies PAGINA 12 VRIJDAG 16 APRIL 2004 Over dit onderwerp heb ik al eerder geschreven, enlcele jaren terug. Nu stel ik het opnieuw aan de orde. Niet bij gebrek aan onderwerpen, maar omdat er in de pers weer over geschreven wordt. En dan in kranten van allerlei signatuur. Het onderwerp is weer actueel geworden door een rapport van het onderzoeksinstituut Nivel. De stand van zaken in ons land is als volgt: mensen moeten toestemming geven voor orgaandonatie. In andere landen is het regel dat organen mogen worden getrans planteerd, tenzij de donor bij zijn leven expliciet bezwaar daartegen heeft gemaakt; men noemt dat het geen-bezwaar-systeem! Men lette er wel op, wat dit geen bezwaar inhoudt. In feite gaat de samenleving ervan uit dat iemand geen bezwaar heeft tegen transplantatie. Wie dat wel heeft, moet het aangeven. Tegen dit standpunt heb ik als bezwaar gemaakt, dat de samenleving zich eigenaar waant of maakt van organen van de overledenen. Doneren is een daad die opzettelijk ver richt moet worden. Wie die toestemming niet geeft, kan niet als donor aangemerkt worden. Intussen blijkt dat er veel te weinig dono ren zijn. Volgens krantenberichten wachten er veertienhonderd mensen op een orgaan. Dat wil zeggen dat heel wat mensen jaren moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn. Zelfs al zou men op het hierboven besproken geen-bezwaarsysteem overgaan, dan nog zal het aantal donoren niet toene men. Dat hangt er volgens de informatie via de kranten mee samen, dat de nabestaanden het laatste woord hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat dit mij niet bekend was. Ik ben rondom het tot stand komen van de wet in 1998 van mening geweest dat een 'ja' van de patiënt na zijn of haar overlijden rechts kracht zou hebben. Dus zou er getransplan teerd kunnen worden. Wel heb ik toen begrepen dat velen de beslissing aan de nabestaanden overlaten. Dan hebben die het laatste woord. Uit onderzoek is gebleken dat zeventig procent van de nabestaanden de toestem ming weiger. Vandaar dat het aantal dona ties niet toeneemt. Ik heb in de loop der jaren altijd gewezen op het vrijwillig karakter van de donatie. Niemand kan ertoe verplicht worden. Indien wel, dan zou men ook niet meer van donatie kunnen spreken. Daarin zit immers de gedachte van een gave, die in vrijwilligheid wordt gegeven. Orgaandonatie lijkt mij een christen plicht, mits de omstandigheden positief zijn. Men kan immers - menselijkerwijs gespro ken - mensen helpen verder te leven, door dat men een orgaan dat anders te gronde zou gaan (afsterven), in het lichaam van een ander overplant zodat het daar het leven kan verlengen. Er zullen niet veel mensen bezwaar heb ben tegen bloedtransfusie. Men kan zeggen dat bloedtransfusie een eenvoudiger vorm van donatie is dan het afstaan van een orgaan. In wezen maakt het niet zoveel ver schil, als besef ik dat orgaandonatie ingrij pender is. Er zijn echtparen die samen verder kunnen leven doordat de man een nier aan zijn vrouw heeft afgestaan. In het verleden heb ik mij gekeerd tegen verplichte donatie. Op dat standpunt sta ik nog. Toch zouden gezonde mensen moeten overwegen of zij zich niet als donor moeten melden. Afgaande op krantenberichten vinder er in Frankrijk en België meer transplantaties plaats. Daar vallen meer slachtoffers in het verkeer of sterven meer mensen aan een beroerte. Op zichzelf genomen mag men er dank baar voor zijn dat die aantallen in Nederland lager zijn. Het betekent voor mijn besef wel, dat mensen dringender moeten nadenken over de vraag of zij zich niet als donor moe ten melden. Hun beshssing moet dan ook het laatste woord zijn. De familie moet die schriftelijk geuite beslissing niet meer kun nen doorkruisen of ongedaan maken. En voorzover de beslissing aan de fami lie wordt overgelaten pleit ik ervoor dat er in familiekring over gesproken wordt nog voordat die familie een beslissing moet nemen. Ik dring er dus op aan dat er tijdig overleg in de familiekring is. Als het moment aanbreekt dat er ja of nee gezegd moet worden, heeft men zich dan al bezon nen. Men kan dan zonder druk van de omstandigheden een beslissing nemen. Met dit advies neem ik niet een ander standpunt in dan enkele jaren tevoren. Ik erken wel, dat ik het accent iets anders leg. In het verleden zag ik het gevaar van een door de samenleving (eventueel door de overheid) opgelegde verplichting tot trans plantatie. Daarbij zou het vrijwillig karakter van de donatie verdwijnen onder staats- dwang. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat zo veel mensen neen zouden zeggen op de vraag om organen te mogen transplanteren. Ik weet niet wat de reden is voor zo'n groot percentage neen-zeggers. Heeft dit besluit een emotionele achtergrond? Of wil men toch vooral de vrijheid behouden en bena drukken om neen te mogen zeggen. Bij deze stand van zaken acht ik het gewenst dat er bij mensen op aangedrongen wordt medemensen te helepn door organen af te staan. Paulus spreekt over mensen die als het mogelijk zou zijn geweest, hun ogen uitge rukt en ze hem zouden gegeven hebben (Galaten 4:15). Hij heeft daartegen geen bezwaar ingebracht; alleen op de (medisch- technische) onmogelijkheid gewezen. Ik schrijf dit artikel nog in de lijdenswe ken. Christus heeft Zijn leven voor de Zijnen gegeven. Zouden wij dan elkaar niet mogen dienen met organen, die zonder transplanta tie te niet gaan. Ik besef dat met deze enkele regels niet alle bezwaren zijn overwogen, laat staan weggenomen. Blijkens mijn archief heb ik in het najaar van 2000 een artikel ingezonden onder de titel 'Orgaandonatie'. Daar heb ik het goed recht, zelfs een zekere plicht om organen af te staan nadere besproken. Nu volsta ik met het aandringen op een gesprek met daaruit voortvloeiend besluit om organen te done ren. En om dit schriftelijk vast te leggen. De afdeling Oostflakkee van de Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen houdt haar maandelijkse bijeenkomst op woensdag 21 april in het Infocentrum, Bernhardstraat 27 in Oude Tonge. De aanvang is 19.45 uur. Haptonoom Vera Pronk-Willemse uit Capelle a.d. Ijssel laat ons kennismaken met haar vakgebied. De leer van de tast en het gevoel, het leren omgaan met de eigen impulsen en die uit je omgeving, dat is samengevat 'Haptonomie'Het kan de licha melijke en geestelijke gezondheid zéér ten goede komen, o.a. verlichting geven bij nek- en rugklachten, spijsverteringsproblemen, functiestoornissen van het bewegingsappa raat, stress en spanningen. Haptonomie is in Nederland vooral bekend geworden door sportmensen, die veel beter gingen presteren, van pijnklachten afkwa men en meer zelfvertrouwen kregen! Het is volkomen onschadelijk, dus zonder bijwer kingen, zoals helend bij lichamelijke en psy chische klachten en het werkt óók preven tief. Introduces en andere belangstellenden zijn van harte welkom op deze leerzame, infor matieve, dus zeker interessante avond a 4,00 per persoon (koffie of thee is daarbij inbegrepen). Graag wil ik reageren op het interview in Eilanden Nieuws met Pau Heerschap uit Ouddorp. Nadat Pau Heerschap voorheen onze voor vechter was voor het Flakkeese dialect en hierover diverse lezingen en zelfs c.d.'s heeft uitgebracht, valt het nu wat nuchter op ons dak, dat volgens hem het afkalven van ons dialect geen ramp is. Ik ben het met hem eens dat het dialect bij de jongere generatie wel wat zal verwateren. Waarom zou het een probleem zijn, met de vele talen die men moet leren en spreken, ook nog iets van je eigen moerstaal in je gedachten te houden en waar nodig te spre ken? Ook denk ik dat de vergelijking die de heer Heerschap stelt, dat de boer niet meer ploegt met zijn paard en niemand meer schrijft met een potlood, niets meer te maken heeft met ons dialect. Dat er veel is veranderd en gemoderniseerd, kunnen we niet tegenhouden. Maar ons dia lect staat in het geheugen gegrift. Dat neemt de moderne tijd ook niet weg. Ik denk zelfs ook niet bij een Flakkeeënaar die beschaafd Nederlands als vak doceert. Laten we proberen ons dialect in ere te hou den. Hierover volgt hieronder een passend gedicht: T>e indrulijs al reeds gewef^ dat het sprel(gn Van otis diakct, zo zacfkjes aan verdïvijnmgaat. Ool(tfLuü moet men alHoSandsSfrtl(en, daarWordniet van ajgtweken. Zdfs bij een hier geboren gezin, kgmt dt 'J^hili^eese taaier dil(Wijls al niet meer in. Müeen als de jeugd aan het Buiten spelen is, dan is het nog maar ten dele mis. T>an hoor je nog wel wat dialect, al is dat nizt zo perfect 'Waaromgaat men toch aan de Haal, met onze eigen, moeders taal? Het is denJQ^toch echt overdreven, als je zegt: hier is niet mee te leven. Men spreelQia wat studie Wel Hollands, "Engels, THiits en Jrans, 'Waarom krijgt de 'Jkli^eise taal dan toch geen l(ans<' Spreel{waar tiodig degebruil(elijl(e taal, maar ooiQnje eigen areaal. Het is onzin, ja ikizeg 't maar even, als je hier niet mee. kynt [even. Ool(mndil{hetergomhetternoeten6earnen,daterzijndiezichzdfsvoordejlal<^etaddscliamen. THe soms Voor eenpaarjaar zijn tdtgewel^ en danzogezegdhun moeders taalniet meer Iqmnen sprel(at Zelf ontmoette i/(in mijn vaügntie in 7\[ieuw Zeeland een geëmigreerde neef, "Die daar al vijftig jaar Verbleef. Hij trouwde een Vrouw uit dat mooie (and, maar die hadvan deHodandse taaltotaalgeen verstand. Ze spral(en samen altijd de Engelse taal, dat is daar traditie, dat staat als eenpaal. Maar na afwezigheid Van zijn Vrouw vroeg mijn neef spree^lfial^ees alstiéCieft. "Want die taalis mij rwg steeds bijzonder geliefd. En na enl(ele dagen, eerst minimaal, spra^hij hedvCug Weer zijn moeders taal. 'Daarom zeg il(i 't is maar dat u het weet. Het is echt onzin datje de ^lal(^eese taal Vergeet. 'Want watje als Ofnd hebt geleerd, wordt absoCiait door niets Verteerd. Maar als je het thuis als iQnd niet meer mag spreiden 'Dan zal ons dialect heel spoedig verbkkgi. Daarom nogmaals, wees reëel, spreekHohdnds, 'Engels, 'Duits en Trans, Maar geef hierbij ookjïal^ees een l<ans. Dan heb je nooit op je geweten. Datje de 'Jk.k^ese taal bent vergeten. Zeker als men later Van je moet horen, datje op Qoeree Overf(cd<^ bent geboren. DIRKSLAND A. DE BLOK SR. DOORN - De Nederiander wil God niet alleen 'voelen', maar wil het geloof ook onderzoeken en daarover discussiëren. Daarvoor zijn christelijke gesprekspartners nodig die niet alleen getuigen vanuit hun eigen geloofsbeleving, maar ook geloofsver- dedigende argumenten kunnen aandragen. Dat vindt Agapè-medewerker Gijsbert Pel- legrom. Hij wil graag in contact komen met deze 'preaching evangelists" - christenen met een directe, confronterende en soms intellectuele stijl van getuigen - en wil hen toerusten om met hun gave aan de slag te gaan. Daarom organiseert hij in het weekend van 18-20 juni 2004 de cursus 'Preaching Evangelists'. Drs. Gijsbert Pellegrom (46), werkzaam als evangelist bij Agapè, studeerde Duitse en Franse Taal- en Letterkunde te Leiden. Na zijn studie werd hij dienstplichtig reserveof ficier en later kortverband officier bij de Koninklijke Marechaussee. In die tijd gaf hij heel bewust zijn leven aan Jezus Christus. Al snel daarna kon je hem op de Lijnbaan in Rotterdam op zaterdagmiddag zien evange liseren. Pellegrom: "Ik ontdekte dat ik van God de gave had gekregen van verkondigen de evangelist. Je hebt dan een grote verant woordelijkheid om met die gave en evange- Usatiestijlen aan de slag te gaan, in persoon lijke en verkondigende evangelisatie. Vandaar mijn verlangen om andere christe nen met deze gave op te sporen, elkaar te ontmoeten, te trainen en elkaar mee te nemen in de praktijk!" Hij wil mensen bij elkaar brengen die diep bewogen zijn met mensen die Jezus Christus niet kennen. Evangelisten die durven te confronteren, die zich in de apologetiek (presentatie en verde diging van het geloof) willen verdiepen en makkelijk voor een grote groep mensen pra ten. Het weekend voor 'Peaching Evangelists' vindt plaats van vrijdag 18 tot zondag 20 juni in Conferentiecentrum Het Witte Huis in Voorthuizen. Voor aanvullende informa tie kunt u contact opnemen met Gijsbert Pel legrom, telefoon: 0184-684996. E-mail: g.pellegrom@agape.nl. DOORN - In de zomer van 2004 wordt voor de tiende keer een grote evangelisatie-actie gehouden in Albanië. Christenen uit allerlei landen zullen daar de film 'Jesus' laten zien aan inwoners van dorpen in het zuiden. Ook deelnemers uit Nederland worden uitgeno digd mee te gaan. Albanië werd lange tijd het 'eerste atheïsti sche land ter wereld' genoemd. Na de poli tieke ommezwaai in I99I mocht voor het eerst sinds decennia het Evangelie weer ver kondigd worden. De geestelijke armoede in dit land, en de nu herwonnen vrijheid om het Evangelie te verspreiden, zette de Ameri kaanse Southern Baptists ertoe een plan op te zetten om alle 2430 dorpen in Albanië te bereiken met het Evangelie. Het project kreeg de naam AERO: Albanian Evangelical Rural Outreach en wordt nu gedragen door bijna 30 andere kerkgenootschappen en zen dingsorganisaties, waaronder Agapè. De eerste actie vond plaats in 1994 en werd alle zomers, met uitzondering van 1997, her haald. Hierdoor zagen in totaal 1,7 miljoen Albanezen de 'Jesus'-film en gaven duizen den hun leven aan Christus. Als gevolg daar van ontstonden ook nieuwe kerken. Nederlandse deelnemers kunnen meedoen van 7 t/m 21 juli 2004 of van II t/m 25 juli 2004. Voor meer informatie kan een folder worden aangevraagd bij Agapè, tel. 0343 - 41 57 41, of mail info@agape.nl II september 2004 organiseert de Neder lands Hervormde kerk te Dirksland weer een jaarmarkt. Op deze jaarmarkt zal ook een rommelmarkt zijn. Hiervoor kan nog van alles gebruikt worden. In Dirksland wordt op 21 april de spullen voor de rommelmarkt vanaf 18.00 uur opgehaald. U kunt het aan de weg zetten. Wilt u het zelf brengen of een andere keer opgehaald hebben, bel dan even met Henk van Putten, tel. 601509 of met Lucas Mandemaker, tel. 603262. Let wel: geen grote artikelen (moet in kuub-kist) en het moet uiteraard verkoopbaar zijn. Uitslag wedvlucht KALKEN 03-04-2004 Los: lO.OO.Deelnemers: 8. Duiven: 169. Weer: Zuid Westen Wind J. C. Wagner Zn. 1 2 6 8 9 15 22 26; L. Oranje 3 5 20 21 29 30 34; J. M. Visser 4 11 13 14 18 19 23 25 27 38 40 41 42; J. D. Meiaard 7 12 16 17 24 33; K Klink 10 28 31 35 36 37 39; B. Schuurman 32 Ereprijs: 19e prijs 1 roUade, schenker PV de Gevleu gelde Bode, winnaar J. M. Visser. De heer B.J. Boot is woensdag 7 april benoemd tot directeur van de Christelijke basisschool Groen van Prinsterer te Middel- hamis. De heer Boot, thans groepsleerkracht van de School met de Bijbel te Sommelsdijk en lid van het managementteam aldaar, volgt hiermee de huidige directeur, de heer J. van Alphen, op, welke met ingang van 1 juni met pensioen hoopt te gaan. De heer Boot, thans woonachtig in Nieuwer- kerk (Zld), is gehuwd en heeft twee kinde ren. Samen met zijn vrouw en kinderen hoopt hij zich mettertijd in Middelhamis/Sommelsdijk te vestigen. Zondag 18 april, om 18.30 uur, is er een wel komstdienst in de Doopsgezinde Kerk te Ouddorp. De aanvang is 18.30 uur. Er wordt medewerking verleend door een koperen semble. Gospelkoor Per Amore, de organist Jan Teeuw en de voorganger is de heer W. Tanis. Zangdocente Marijke Nieuwenweg heeft met 12 leerlingen een prachtig programma voorbereid. Deze leerlingen zijn over het algemeen volwassenen die al een rijke muzi kale ontwikkeling achter de rug hebben. Wekelijks scholen zij zich op het mooiste instrument wat er is: de stem. Veelkleurig is wat u kunt komen beluisteren. Ter illustratie een greep uit het geheel. U kunt genieten van o.a. de aria 'Höchster was ich habe' (naast de zanger werken hier ook twee blokfluiten aan mee), duetten van Purcell en Schumann, 'Das Mühlrad' (voor zang, klarinet en piano) en gedeelten uit 'De Klokkenluider van de Notre Dame' en 'The Phantom of the Ope ra'. De pianobegeleidingen van het een en ander worden verzorgd door Marijke Nieu wenweg of Piet Westhoeve. Pianodocent Piet Westhoeve levert eveneens een stevige bijdrage aan dit 'concert'. Een achttal pianospelende middelbare scholieren laten van zich horen dat het een lieve lust is. Deze leerlingen zijn al behoorlijk gevorderd en spelen op het B of C niveau. In tegenstel- üng - of zo u wilt juist in samenhang - met de zangers is hierbij gekozen voor de invals hoek 'Lieder ohne Wotte'. De pianistische 'Lieder ohne Worte' klinken in allerlei gedaantes. Een veelheid van stijlen passeert hierbij de revue. Zo is er gekozen voor 'lie deren' van Grieg., Borsato, Carey, Dion en uit de Boogie Woogie hoek. Zangers en spelers, docenten en bestuur: ze rekenen allemaal op uw aanwezigheid! Stel ze niet teleur en geniet samen met hen van een 'cantabele' avond. Het behoud van de waarden van het familie bedrijf en de daarbij horende omgeving vormt de belangrijkste drijfveer voor vissers bij hun positiebepaling tegenover duurzame visserij. Zij hebben belang bij een visserij die perspectief biedt op langere termijn. Daarnaast oefenen de bedrijfseconomische effecten van allerlei regelgeving en de opstelling van organisaties en overheden hun invloed uit op de houding van de vissers. Duurzaamheid als zodanig vertegenwoor digt voor hen ook een belangrijke waarde, maar is ondergeschikt aan bovengenoemde sociale en economische waarden. Dat blijkt uit een verkenning naar de normen en waar den van vissers, die werd uitgevoerd door het Landbouw Economisch Instituut en Wageningen Universiteit, in opdracht van het Ministerie van LNV. Vissers vinden duurzame visserij vooral belangrijk omdat deze bijdraagt aan de toe komst van hun familiebedrijf. Zij staan open voor maatregelen die dit ondersteunen en verzetten zich tegen zaken die dit perspectief naar hun gevoel in de weg staan, zoals ver keerde regelgeving, haperende controles en illegaal gedrag van collega's. De vissers droegen in het onderzoek ook zelf suggesties aan voor het bereiken van een meer duurzame visserij. Daarbij gaat het naast technische maatregelen ook om bestuurlijke aspecten. Een belangrijk punt is dat veel vissers het gevoel heisben dat beleidsmakers en biologen hen onvoldoende serieus nemen; er is behoefte aan beter con tact op basis van vertrouwen en respect. In het verlengde daarvan worden als duurzaam- heidbevorderende maatregelen genoemd: participatie door de vissers bij de beleids voorbereiding, meer duurzaamheid in de regelgeving door meerjarige afspraken, en een afdoende controle. De suggesties uit de visserij wereld sluiten goed aan op de vijf principes voor 'goed bestuur' die de EU noemt in haar nota 'European Governance; A White Paper' uit 2001. Inmiddels hebben de visserijorganisaties en minister Veerman op 29 maart een intentieverklaring onderte kend waarin zij aangeven gezamenlijk te willen werken aan een duurzame, dus eco nomisch en maatschappelijk verantwoorde kottervisserij. Uitslag wedvlucht Wetteren, zaterdag 11 april; gelost 9.00 uur; deelnemers: 9; duiven 237; weer: noordenwind, kracht 3 bewolkt. Grinwis en Van Alphen 1, 2, 5, 12, 13, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 33, 35, 40, 46, 47, 49, 51, 52, 57. J. W. Nagtegaal 3, 8, 9,10, 11, 30, 38,45,59. L. Tanis 4, 6, 14, 15, 16, 17, 25, 36, 37, 42. 60. Comb. Wol- thuis/Coster 7, 41, 44, 55, 56. 3. Kievit 19, 43, 54, 58. W. Kievit 31, 32, 53. P. Mierop 34, 39, 48, 50. Een belangrijk recht is het recht op infor matie over het onderzoek, de gestelde diagnose, de verschillende behandelings methoden en hun consequenties. Maar ook over de (bij)werking van geneesmid delen, de rol van andere hulpverleners bij de behandeling, de nazorg en de controle. Slechts aan de hand van al deze informatie kan de patiënt zelf beslissen of hij met de voorgestelde behandeling instemt. Indien de patiënt uitdrukkelijk aangeeft geen prijs te stellen op informatie, dan moet de hulpverlener dit respecteren. Het recht op informatie geldt echter niet alleen voor de hulpverlener. U, als patiënt, heeft ook de plicht om de hulpverlener zo volledig mogelijk te informeren over uw gezondheidstoestand. Zonder uw informa tie kan de hulpverlener geen goede diag nose stellen en het daarbij behorende behandelingsplan opstellen. Behandeling door een hulpverlener mag alleen met toestemming van de patiënt plaatsvinden. Wanneer er sprake is van een ingrijpende behandeling, dan zal deze toestemming uitdrukkelijk gevraagd moe ten worden. Maar bijvoorbeeld het prik ken van bloed bij een diabetescontrole is zo vanzelfsprekend dat toestemming van de patiënt kan worden verondersteld. Het is niet in elke situatie mogelijk om vooraf toestemming te verlenen voor een behandeling. In acute situaties, bijvoor beeld bewusteloosheid, mag dan ook gehandeld worden zonder toestemming. Ook vraagt de behandelaar toestemming aan de patiënt als er een behandeling of een medicijn nodig is dat mogelijk niet door de zorgverzekeraar vergoed wordt. Dagelijks maken duizenden mensen ge bruik van de mogelijkheden die de ge zondheidszorg biedt. Meestal gaat dit naar volle tevredenheid, maar soms gaat het wel eens mis. De hulpverlener is vergeten u de informa tie te geven, de uitslagen van uw bloedon derzoek laten op zich wachten, u begrijpt de hulpverlener niet goed omdat deze vak taal spreekt of u bent zo nerveus dat u de helft niet hoort. Of, zoals in onderstaand voorbeeld, houdt iemand zich niet aan de gemaakte afspraken. Een patiënt krijgt een recept van zijn spe cialist voor een medicijn dat hem al eens eerder is voorgeschreven. Hij heeft des tijds het advies opgevolgd eerst toestem ming te vragen aan zijn zorgverzekeraar vanwege de hoge prijs. Deze was bereid U het dure medicijn te vergoeden. De patiënt M gaat alvast naar de apotheek met het nieu- ki we recept. Het medicijn moet waarschijn- lijk worden besteld. Hij zegt nadrukkelijk tegen de apotheker dat hij eerst de bevesti- j ging van de zorgverzekeraar wil afwach- H ten of het medicijn dit keer ook weer voor u vergoeding in aanmerking komt. De apo- theker bestelt het medicijn echter direct en u presenteert de rekening 500,-!!). De patiënt klaagt hierover bij zijn zorgverze- U keraar. Deze is het met hem eens: de patiënt had immers (nog) geen toestem- U ming gegeven om het medicijn te bestel- len. De verzekeraar verwijst de patiënt vervolgens naar het IKG voor informatie en advies over de wijze waarop en waar hij zijn klacht kan indienen. u Wie een klacht heeft over een zorgverle- ner, informatie wil over patiëntenrechten U of advies over de juiste manier om een klacht in te dienen kan zich richten tot het H IKG. Het IKG kan helpen de klacht te ana- lyseren en biedt ondersteuning bij het f^ indienen van de klacht. u Het IKG is onderdeel van het Patiënten Li Consumenten Platform Rijnmond (RPCP- Rijnmond). De afdeling IKG geeft advies en biedt ondersteuning bij het indienen van klachten over hulpverleners en instel- ij lingen in de gezondheidszorg en maat- schappelijke dienstveriening. Het RPCP- M Rijnmond geeft folders uit over de patiën- ij tenrechten. De algemene informatiefolder H over patiëntenrechten is ook verkrijgbaar U in het Turks en het Arabisch. Na afspraak Fl kan er op sommige dagen ook gebruik U worden gemaakt van een tolk in deze talen. Om even terug te komen op het U voorbeeld: het IKG heeft de gedupeerde patiënt ondersteuning gegeven"bij het in- H dienen van een klacht. De apotheker heeft excuus aangeboden en het medicijn is als- nog geleverd op kosten van de zorgverze- U keraar. H Voor informatie kunt u bellen naar het lan- ki delijke telefoonnummer van het IKG- fi 0900-2437070 0,10 per minuut). Ook kunt u e-mailen: ikg@rpcpriinmnnH nl Op mtemet kunt u informatie vinden op H www.klachtenopvaniTznrp nl en op www.rrpcpriinmond nl U

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 12