Opnieuw aandacht
voor orgaandonatie
et l)i e b
Flakkees dialect
GEZOND WEL
DOKTER,
vertelt u me eens...?
Woord
Dood
Ons dialect
Evangelisatie
actie in Albanië
Welkomstdienst
in Ouddorp
Agape organiseert
cursus voor
Preaching Evangelists
Uitvoering: lieder mit und
ohne Worte' Muziekschool
Goeree-Overflakkee
N
M
H
H
H
H
H
N
H
N
N
M
H
H
H
H
N
N
N
N
N
N
N
N
N
N
H
H
N
N
N
Ik:
EIIAtlDCrt-iflEUWS
Weer actueel
Te weinig donoren
Het vrijwillig karakter van doneren
Men moet zich bezinnen op ja of nee
W. H. Velema
Bijeenkomst 'Vrouwen
van Nu' afd. Oostflakkee
Goeree Overf lakkee
Goeree Overf lakkee
Ingezonden:
Rommel ophalen voor
jaarmarkt Ned. Herv.
Kerk te Dirksland
P.V. De Rode Duif
stad a/h Haringvliet
Nieuwe directeur Groen
van Prinstererschool
Graag willen wij u welkom heten op
een presentatie van de piano- en zang
afdeling van de muziekschool 'Goe
ree-Overflakkee' op vrijdag 23 april.
De aanvang is 19.30 uur, de toegang is
gratis en de plaats van handeling is de
grote zaal van het Diekhuus, beneden
Zandpad 7 te Middelharnis.
Toekomstperspectief
familiebedrijf
bepaalt houding
tegenover duurzame
visserij
Lezers van
EIIIVIIDEtl-IIIEUWS
weten het BETER.
Uitslagen P.V. De
Trekvogels Ouddorp
Gezondheid en Welzijn op de Zuidhollandse eilanden
Bij het Informatie- en Klachtenbu
reau Gezondheidszorg (IKG) ko
men veel vragen en klachten binnen
over patiëntenrechten. Deze rechten
zijn vastgelegd in onder meer de
Wet op de Geneeskundige Behande
lingsovereenkomst (WGBO) en de
Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsec
tor (WKCZ). In hoeverre moeten
hulpverleners patiënten en familie
leden informeren over een onder
zoek of behandeUng? Wat kan men
als patiënt doen als men twijfelt aan
de gestelde diagnose? Mag een
patiënt het eigen medisch dossier
inkijken? Op deze vragen - en nog
vele andere - geeft de Wet op de
Geneeskundige Behandelingsover
eenkomst een antwoord.
Recht op informatie
Recht op verlenen
van toestemming
Soms gaat het wel eens mis
Het IKG, voor steun en advies
PAGINA 12
VRIJDAG 16 APRIL 2004
Over dit onderwerp heb ik al eerder
geschreven, enlcele jaren terug. Nu stel ik het
opnieuw aan de orde. Niet bij gebrek aan
onderwerpen, maar omdat er in de pers weer
over geschreven wordt. En dan in kranten
van allerlei signatuur.
Het onderwerp is weer actueel geworden
door een rapport van het onderzoeksinstituut
Nivel. De stand van zaken in ons land is als
volgt: mensen moeten toestemming geven
voor orgaandonatie. In andere landen is het
regel dat organen mogen worden getrans
planteerd, tenzij de donor bij zijn leven
expliciet bezwaar daartegen heeft gemaakt;
men noemt dat het geen-bezwaar-systeem!
Men lette er wel op, wat dit geen bezwaar
inhoudt. In feite gaat de samenleving ervan
uit dat iemand geen bezwaar heeft tegen
transplantatie. Wie dat wel heeft, moet het
aangeven. Tegen dit standpunt heb ik als
bezwaar gemaakt, dat de samenleving zich
eigenaar waant of maakt van organen van de
overledenen.
Doneren is een daad die opzettelijk ver
richt moet worden. Wie die toestemming
niet geeft, kan niet als donor aangemerkt
worden.
Intussen blijkt dat er veel te weinig dono
ren zijn. Volgens krantenberichten wachten
er veertienhonderd mensen op een orgaan.
Dat wil zeggen dat heel wat mensen jaren
moeten wachten voordat ze aan de beurt
zijn.
Zelfs al zou men op het hierboven
besproken geen-bezwaarsysteem overgaan,
dan nog zal het aantal donoren niet toene
men. Dat hangt er volgens de informatie via
de kranten mee samen, dat de nabestaanden
het laatste woord hebben. Ik moet eerlijk
zeggen dat dit mij niet bekend was. Ik ben
rondom het tot stand komen van de wet in
1998 van mening geweest dat een 'ja' van de
patiënt na zijn of haar overlijden rechts
kracht zou hebben. Dus zou er getransplan
teerd kunnen worden.
Wel heb ik toen begrepen dat velen de
beslissing aan de nabestaanden overlaten.
Dan hebben die het laatste woord.
Uit onderzoek is gebleken dat zeventig
procent van de nabestaanden de toestem
ming weiger. Vandaar dat het aantal dona
ties niet toeneemt.
Ik heb in de loop der jaren altijd gewezen
op het vrijwillig karakter van de donatie.
Niemand kan ertoe verplicht worden. Indien
wel, dan zou men ook niet meer van donatie
kunnen spreken. Daarin zit immers de
gedachte van een gave, die in vrijwilligheid
wordt gegeven.
Orgaandonatie lijkt mij een christen
plicht, mits de omstandigheden positief zijn.
Men kan immers - menselijkerwijs gespro
ken - mensen helpen verder te leven, door
dat men een orgaan dat anders te gronde zou
gaan (afsterven), in het lichaam van een
ander overplant zodat het daar het leven kan
verlengen.
Er zullen niet veel mensen bezwaar heb
ben tegen bloedtransfusie. Men kan zeggen
dat bloedtransfusie een eenvoudiger vorm
van donatie is dan het afstaan van een
orgaan. In wezen maakt het niet zoveel ver
schil, als besef ik dat orgaandonatie ingrij
pender is. Er zijn echtparen die samen verder
kunnen leven doordat de man een nier aan
zijn vrouw heeft afgestaan.
In het verleden heb ik mij gekeerd tegen
verplichte donatie. Op dat standpunt sta ik
nog. Toch zouden gezonde mensen moeten
overwegen of zij zich niet als donor moeten
melden.
Afgaande op krantenberichten vinder er
in Frankrijk en België meer transplantaties
plaats. Daar vallen meer slachtoffers in het
verkeer of sterven meer mensen aan een
beroerte.
Op zichzelf genomen mag men er dank
baar voor zijn dat die aantallen in Nederland
lager zijn. Het betekent voor mijn besef wel,
dat mensen dringender moeten nadenken
over de vraag of zij zich niet als donor moe
ten melden. Hun beshssing moet dan ook het
laatste woord zijn. De familie moet die
schriftelijk geuite beslissing niet meer kun
nen doorkruisen of ongedaan maken.
En voorzover de beslissing aan de fami
lie wordt overgelaten pleit ik ervoor dat er
in familiekring over gesproken wordt nog
voordat die familie een beslissing moet
nemen. Ik dring er dus op aan dat er tijdig
overleg in de familiekring is. Als het
moment aanbreekt dat er ja of nee gezegd
moet worden, heeft men zich dan al bezon
nen. Men kan dan zonder druk van de
omstandigheden een beslissing nemen.
Met dit advies neem ik niet een ander
standpunt in dan enkele jaren tevoren. Ik
erken wel, dat ik het accent iets anders leg.
In het verleden zag ik het gevaar van een
door de samenleving (eventueel door de
overheid) opgelegde verplichting tot trans
plantatie. Daarbij zou het vrijwillig karakter
van de donatie verdwijnen onder staats-
dwang.
Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat
zo veel mensen neen zouden zeggen op de
vraag om organen te mogen transplanteren.
Ik weet niet wat de reden is voor zo'n groot
percentage neen-zeggers. Heeft dit besluit
een emotionele achtergrond? Of wil men
toch vooral de vrijheid behouden en bena
drukken om neen te mogen zeggen.
Bij deze stand van zaken acht ik het
gewenst dat er bij mensen op aangedrongen
wordt medemensen te helepn door organen
af te staan.
Paulus spreekt over mensen die als het
mogelijk zou zijn geweest, hun ogen uitge
rukt en ze hem zouden gegeven hebben
(Galaten 4:15). Hij heeft daartegen geen
bezwaar ingebracht; alleen op de (medisch-
technische) onmogelijkheid gewezen.
Ik schrijf dit artikel nog in de lijdenswe
ken. Christus heeft Zijn leven voor de Zijnen
gegeven. Zouden wij dan elkaar niet mogen
dienen met organen, die zonder transplanta
tie te niet gaan.
Ik besef dat met deze enkele regels niet
alle bezwaren zijn overwogen, laat staan
weggenomen.
Blijkens mijn archief heb ik in het najaar
van 2000 een artikel ingezonden onder de
titel 'Orgaandonatie'. Daar heb ik het goed
recht, zelfs een zekere plicht om organen af
te staan nadere besproken. Nu volsta ik met
het aandringen op een gesprek met daaruit
voortvloeiend besluit om organen te done
ren. En om dit schriftelijk vast te leggen.
De afdeling Oostflakkee van de Nederlandse
Bond van Plattelandsvrouwen houdt haar
maandelijkse bijeenkomst op woensdag 21
april in het Infocentrum, Bernhardstraat 27
in Oude Tonge. De aanvang is 19.45 uur.
Haptonoom Vera Pronk-Willemse uit
Capelle a.d. Ijssel laat ons kennismaken met
haar vakgebied. De leer van de tast en het
gevoel, het leren omgaan met de eigen
impulsen en die uit je omgeving, dat is
samengevat 'Haptonomie'Het kan de licha
melijke en geestelijke gezondheid zéér ten
goede komen, o.a. verlichting geven bij nek-
en rugklachten, spijsverteringsproblemen,
functiestoornissen van het bewegingsappa
raat, stress en spanningen.
Haptonomie is in Nederland vooral bekend
geworden door sportmensen, die veel beter
gingen presteren, van pijnklachten afkwa
men en meer zelfvertrouwen kregen! Het is
volkomen onschadelijk, dus zonder bijwer
kingen, zoals helend bij lichamelijke en psy
chische klachten en het werkt óók preven
tief.
Introduces en andere belangstellenden zijn
van harte welkom op deze leerzame, infor
matieve, dus zeker interessante avond a
4,00 per persoon (koffie of thee is daarbij
inbegrepen).
Graag wil ik reageren op het interview in
Eilanden Nieuws met Pau Heerschap uit
Ouddorp.
Nadat Pau Heerschap voorheen onze voor
vechter was voor het Flakkeese dialect en
hierover diverse lezingen en zelfs c.d.'s
heeft uitgebracht, valt het nu wat nuchter op
ons dak, dat volgens hem het afkalven van
ons dialect geen ramp is.
Ik ben het met hem eens dat het dialect bij de
jongere generatie wel wat zal verwateren.
Waarom zou het een probleem zijn, met de
vele talen die men moet leren en spreken,
ook nog iets van je eigen moerstaal in je
gedachten te houden en waar nodig te spre
ken?
Ook denk ik dat de vergelijking die de heer
Heerschap stelt, dat de boer niet meer ploegt
met zijn paard en niemand meer schrijft met
een potlood, niets meer te maken heeft met
ons dialect.
Dat er veel is veranderd en gemoderniseerd,
kunnen we niet tegenhouden. Maar ons dia
lect staat in het geheugen gegrift. Dat neemt
de moderne tijd ook niet weg. Ik denk zelfs
ook niet bij een Flakkeeënaar die beschaafd
Nederlands als vak doceert.
Laten we proberen ons dialect in ere te hou
den.
Hierover volgt hieronder een passend
gedicht:
T>e indrulijs al reeds gewef^ dat het sprel(gn Van otis diakct, zo zacfkjes aan verdïvijnmgaat.
Ool(tfLuü moet men alHoSandsSfrtl(en, daarWordniet van ajgtweken.
Zdfs bij een hier geboren gezin, kgmt dt 'J^hili^eese taaier dil(Wijls al niet meer in.
Müeen als de jeugd aan het Buiten spelen is, dan is het nog maar ten dele mis.
T>an hoor je nog wel wat dialect, al is dat nizt zo perfect
'Waaromgaat men toch aan de Haal, met onze eigen, moeders taal?
Het is denJQ^toch echt overdreven, als je zegt: hier is niet mee te leven.
Men spreelQia wat studie Wel Hollands, "Engels, THiits en Jrans,
'Waarom krijgt de 'Jkli^eise taal dan toch geen l(ans<'
Spreel{waar tiodig degebruil(elijl(e taal, maar ooiQnje eigen areaal.
Het is onzin, ja ikizeg 't maar even, als je hier niet mee. kynt [even.
Ool(mndil{hetergomhetternoeten6earnen,daterzijndiezichzdfsvoordejlal<^etaddscliamen.
THe soms Voor eenpaarjaar zijn tdtgewel^ en danzogezegdhun moeders taalniet meer Iqmnen sprel(at
Zelf ontmoette i/(in mijn vaügntie in 7\[ieuw Zeeland een geëmigreerde neef,
"Die daar al vijftig jaar Verbleef.
Hij trouwde een Vrouw uit dat mooie (and, maar die hadvan deHodandse taaltotaalgeen verstand.
Ze spral(en samen altijd de Engelse taal, dat is daar traditie, dat staat als eenpaal.
Maar na afwezigheid Van zijn Vrouw vroeg mijn neef spree^lfial^ees alstiéCieft.
"Want die taalis mij rwg steeds bijzonder geliefd.
En na enl(ele dagen, eerst minimaal, spra^hij hedvCug Weer zijn moeders taal.
'Daarom zeg il(i 't is maar dat u het weet.
Het is echt onzin datje de ^lal(^eese taal Vergeet.
'Want watje als Ofnd hebt geleerd, wordt absoCiait door niets Verteerd.
Maar als je het thuis als iQnd niet meer mag spreiden
'Dan zal ons dialect heel spoedig verbkkgi.
Daarom nogmaals, wees reëel, spreekHohdnds, 'Engels, 'Duits en Trans,
Maar geef hierbij ookjïal^ees een l<ans.
Dan heb je nooit op je geweten.
Datje de 'Jk.k^ese taal bent vergeten.
Zeker als men later Van je moet horen, datje op Qoeree Overf(cd<^ bent geboren.
DIRKSLAND
A. DE BLOK SR.
DOORN - De Nederiander wil God niet
alleen 'voelen', maar wil het geloof ook
onderzoeken en daarover discussiëren.
Daarvoor zijn christelijke gesprekspartners
nodig die niet alleen getuigen vanuit hun
eigen geloofsbeleving, maar ook geloofsver-
dedigende argumenten kunnen aandragen.
Dat vindt Agapè-medewerker Gijsbert Pel-
legrom. Hij wil graag in contact komen met
deze 'preaching evangelists" - christenen
met een directe, confronterende en soms
intellectuele stijl van getuigen - en wil hen
toerusten om met hun gave aan de slag te
gaan. Daarom organiseert hij in het weekend
van 18-20 juni 2004 de cursus 'Preaching
Evangelists'.
Drs. Gijsbert Pellegrom (46), werkzaam als
evangelist bij Agapè, studeerde Duitse en
Franse Taal- en Letterkunde te Leiden. Na
zijn studie werd hij dienstplichtig reserveof
ficier en later kortverband officier bij de
Koninklijke Marechaussee. In die tijd gaf hij
heel bewust zijn leven aan Jezus Christus. Al
snel daarna kon je hem op de Lijnbaan in
Rotterdam op zaterdagmiddag zien evange
liseren. Pellegrom: "Ik ontdekte dat ik van
God de gave had gekregen van verkondigen
de evangelist. Je hebt dan een grote verant
woordelijkheid om met die gave en evange-
Usatiestijlen aan de slag te gaan, in persoon
lijke en verkondigende evangelisatie.
Vandaar mijn verlangen om andere christe
nen met deze gave op te sporen, elkaar te
ontmoeten, te trainen en elkaar mee te
nemen in de praktijk!" Hij wil mensen bij
elkaar brengen die diep bewogen zijn met
mensen die Jezus Christus niet kennen.
Evangelisten die durven te confronteren, die
zich in de apologetiek (presentatie en verde
diging van het geloof) willen verdiepen en
makkelijk voor een grote groep mensen pra
ten.
Het weekend voor 'Peaching Evangelists'
vindt plaats van vrijdag 18 tot zondag 20
juni in Conferentiecentrum Het Witte Huis
in Voorthuizen. Voor aanvullende informa
tie kunt u contact opnemen met Gijsbert Pel
legrom, telefoon: 0184-684996. E-mail:
g.pellegrom@agape.nl.
DOORN - In de zomer van 2004 wordt voor
de tiende keer een grote evangelisatie-actie
gehouden in Albanië. Christenen uit allerlei
landen zullen daar de film 'Jesus' laten zien
aan inwoners van dorpen in het zuiden. Ook
deelnemers uit Nederland worden uitgeno
digd mee te gaan.
Albanië werd lange tijd het 'eerste atheïsti
sche land ter wereld' genoemd. Na de poli
tieke ommezwaai in I99I mocht voor het
eerst sinds decennia het Evangelie weer ver
kondigd worden. De geestelijke armoede in
dit land, en de nu herwonnen vrijheid om het
Evangelie te verspreiden, zette de Ameri
kaanse Southern Baptists ertoe een plan op
te zetten om alle 2430 dorpen in Albanië te
bereiken met het Evangelie. Het project
kreeg de naam AERO: Albanian Evangelical
Rural Outreach en wordt nu gedragen door
bijna 30 andere kerkgenootschappen en zen
dingsorganisaties, waaronder Agapè. De
eerste actie vond plaats in 1994 en werd alle
zomers, met uitzondering van 1997, her
haald. Hierdoor zagen in totaal 1,7 miljoen
Albanezen de 'Jesus'-film en gaven duizen
den hun leven aan Christus. Als gevolg daar
van ontstonden ook nieuwe kerken.
Nederlandse deelnemers kunnen meedoen
van 7 t/m 21 juli 2004 of van II t/m 25 juli
2004. Voor meer informatie kan een folder
worden aangevraagd bij Agapè, tel. 0343 -
41 57 41, of mail info@agape.nl
II september 2004 organiseert de Neder
lands Hervormde kerk te Dirksland weer een
jaarmarkt. Op deze jaarmarkt zal ook een
rommelmarkt zijn. Hiervoor kan nog van
alles gebruikt worden. In Dirksland wordt op
21 april de spullen voor de rommelmarkt
vanaf 18.00 uur opgehaald. U kunt het aan
de weg zetten. Wilt u het zelf brengen of een
andere keer opgehaald hebben, bel dan even
met Henk van Putten, tel. 601509 of met
Lucas Mandemaker, tel. 603262. Let wel:
geen grote artikelen (moet in kuub-kist) en
het moet uiteraard verkoopbaar zijn.
Uitslag wedvlucht KALKEN 03-04-2004
Los: lO.OO.Deelnemers: 8. Duiven: 169.
Weer: Zuid Westen Wind
J. C. Wagner Zn. 1 2 6 8 9 15 22
26; L. Oranje 3 5 20 21 29 30 34; J.
M. Visser 4 11 13 14 18 19 23 25
27 38 40 41 42; J. D. Meiaard 7 12 16
17 24 33; K Klink 10 28 31 35 36 37
39; B. Schuurman 32
Ereprijs:
19e prijs 1 roUade, schenker PV de Gevleu
gelde Bode, winnaar J. M. Visser.
De heer B.J. Boot is woensdag 7 april
benoemd tot directeur van de Christelijke
basisschool Groen van Prinsterer te Middel-
hamis. De heer Boot, thans groepsleerkracht
van de School met de Bijbel te Sommelsdijk
en lid van het managementteam aldaar, volgt
hiermee de huidige directeur, de heer J. van
Alphen, op, welke met ingang van 1 juni met
pensioen hoopt te gaan.
De heer Boot, thans woonachtig in Nieuwer-
kerk (Zld), is gehuwd en heeft twee kinde
ren. Samen met zijn vrouw en kinderen
hoopt hij zich mettertijd in
Middelhamis/Sommelsdijk te vestigen.
Zondag 18 april, om 18.30 uur, is er een wel
komstdienst in de Doopsgezinde Kerk te
Ouddorp. De aanvang is 18.30 uur. Er wordt
medewerking verleend door een koperen
semble. Gospelkoor Per Amore, de organist
Jan Teeuw en de voorganger is de heer W.
Tanis.
Zangdocente Marijke Nieuwenweg heeft
met 12 leerlingen een prachtig programma
voorbereid. Deze leerlingen zijn over het
algemeen volwassenen die al een rijke muzi
kale ontwikkeling achter de rug hebben.
Wekelijks scholen zij zich op het mooiste
instrument wat er is: de stem. Veelkleurig is
wat u kunt komen beluisteren. Ter illustratie
een greep uit het geheel. U kunt genieten van
o.a. de aria 'Höchster was ich habe' (naast de
zanger werken hier ook twee blokfluiten aan
mee), duetten van Purcell en Schumann,
'Das Mühlrad' (voor zang, klarinet en piano)
en gedeelten uit 'De Klokkenluider van de
Notre Dame' en 'The Phantom of the Ope
ra'. De pianobegeleidingen van het een en
ander worden verzorgd door Marijke Nieu
wenweg of Piet Westhoeve.
Pianodocent Piet Westhoeve levert eveneens
een stevige bijdrage aan dit 'concert'. Een
achttal pianospelende middelbare scholieren
laten van zich horen dat het een lieve lust is.
Deze leerlingen zijn al behoorlijk gevorderd
en spelen op het B of C niveau. In tegenstel-
üng - of zo u wilt juist in samenhang - met
de zangers is hierbij gekozen voor de invals
hoek 'Lieder ohne Wotte'. De pianistische
'Lieder ohne Worte' klinken in allerlei
gedaantes. Een veelheid van stijlen passeert
hierbij de revue. Zo is er gekozen voor 'lie
deren' van Grieg., Borsato, Carey, Dion en
uit de Boogie Woogie hoek.
Zangers en spelers, docenten en bestuur: ze
rekenen allemaal op uw aanwezigheid! Stel
ze niet teleur en geniet samen met hen van
een 'cantabele' avond.
Het behoud van de waarden van het familie
bedrijf en de daarbij horende omgeving
vormt de belangrijkste drijfveer voor vissers
bij hun positiebepaling tegenover duurzame
visserij. Zij hebben belang bij een visserij
die perspectief biedt op langere termijn.
Daarnaast oefenen de bedrijfseconomische
effecten van allerlei regelgeving en de
opstelling van organisaties en overheden
hun invloed uit op de houding van de vissers.
Duurzaamheid als zodanig vertegenwoor
digt voor hen ook een belangrijke waarde,
maar is ondergeschikt aan bovengenoemde
sociale en economische waarden. Dat blijkt
uit een verkenning naar de normen en waar
den van vissers, die werd uitgevoerd door
het Landbouw Economisch Instituut en
Wageningen Universiteit, in opdracht van
het Ministerie van LNV.
Vissers vinden duurzame visserij vooral
belangrijk omdat deze bijdraagt aan de toe
komst van hun familiebedrijf. Zij staan open
voor maatregelen die dit ondersteunen en
verzetten zich tegen zaken die dit perspectief
naar hun gevoel in de weg staan, zoals ver
keerde regelgeving, haperende controles en
illegaal gedrag van collega's.
De vissers droegen in het onderzoek ook zelf
suggesties aan voor het bereiken van een
meer duurzame visserij. Daarbij gaat het
naast technische maatregelen ook om
bestuurlijke aspecten. Een belangrijk punt is
dat veel vissers het gevoel heisben dat
beleidsmakers en biologen hen onvoldoende
serieus nemen; er is behoefte aan beter con
tact op basis van vertrouwen en respect. In
het verlengde daarvan worden als duurzaam-
heidbevorderende maatregelen genoemd:
participatie door de vissers bij de beleids
voorbereiding, meer duurzaamheid in de
regelgeving door meerjarige afspraken, en
een afdoende controle. De suggesties uit de
visserij wereld sluiten goed aan op de vijf
principes voor 'goed bestuur' die de EU
noemt in haar nota 'European Governance;
A White Paper' uit 2001. Inmiddels hebben
de visserijorganisaties en minister Veerman
op 29 maart een intentieverklaring onderte
kend waarin zij aangeven gezamenlijk te
willen werken aan een duurzame, dus eco
nomisch en maatschappelijk verantwoorde
kottervisserij.
Uitslag wedvlucht Wetteren, zaterdag 11
april; gelost 9.00 uur; deelnemers: 9; duiven
237; weer: noordenwind, kracht 3 bewolkt.
Grinwis en Van Alphen 1, 2, 5, 12, 13, 18,
20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 33, 35, 40,
46, 47, 49, 51, 52, 57. J. W. Nagtegaal 3, 8,
9,10, 11, 30, 38,45,59. L. Tanis 4, 6, 14, 15,
16, 17, 25, 36, 37, 42. 60. Comb. Wol-
thuis/Coster 7, 41, 44, 55, 56. 3. Kievit 19,
43, 54, 58. W. Kievit 31, 32, 53. P. Mierop
34, 39, 48, 50.
Een belangrijk recht is het recht op infor
matie over het onderzoek, de gestelde
diagnose, de verschillende behandelings
methoden en hun consequenties. Maar
ook over de (bij)werking van geneesmid
delen, de rol van andere hulpverleners bij
de behandeling, de nazorg en de controle.
Slechts aan de hand van al deze informatie
kan de patiënt zelf beslissen of hij met de
voorgestelde behandeling instemt. Indien
de patiënt uitdrukkelijk aangeeft geen
prijs te stellen op informatie, dan moet de
hulpverlener dit respecteren.
Het recht op informatie geldt echter niet
alleen voor de hulpverlener. U, als patiënt,
heeft ook de plicht om de hulpverlener zo
volledig mogelijk te informeren over uw
gezondheidstoestand. Zonder uw informa
tie kan de hulpverlener geen goede diag
nose stellen en het daarbij behorende
behandelingsplan opstellen.
Behandeling door een hulpverlener mag
alleen met toestemming van de patiënt
plaatsvinden. Wanneer er sprake is van
een ingrijpende behandeling, dan zal deze
toestemming uitdrukkelijk gevraagd moe
ten worden. Maar bijvoorbeeld het prik
ken van bloed bij een diabetescontrole is
zo vanzelfsprekend dat toestemming van
de patiënt kan worden verondersteld.
Het is niet in elke situatie mogelijk om
vooraf toestemming te verlenen voor een
behandeling. In acute situaties, bijvoor
beeld bewusteloosheid, mag dan ook
gehandeld worden zonder toestemming.
Ook vraagt de behandelaar toestemming
aan de patiënt als er een behandeling of
een medicijn nodig is dat mogelijk niet
door de zorgverzekeraar vergoed wordt.
Dagelijks maken duizenden mensen ge
bruik van de mogelijkheden die de ge
zondheidszorg biedt. Meestal gaat dit naar
volle tevredenheid, maar soms gaat het
wel eens mis.
De hulpverlener is vergeten u de informa
tie te geven, de uitslagen van uw bloedon
derzoek laten op zich wachten, u begrijpt
de hulpverlener niet goed omdat deze vak
taal spreekt of u bent zo nerveus dat u de
helft niet hoort. Of, zoals in onderstaand
voorbeeld, houdt iemand zich niet aan de
gemaakte afspraken.
Een patiënt krijgt een recept van zijn spe
cialist voor een medicijn dat hem al eens
eerder is voorgeschreven. Hij heeft des
tijds het advies opgevolgd eerst toestem
ming te vragen aan zijn zorgverzekeraar
vanwege de hoge prijs. Deze was bereid U
het dure medicijn te vergoeden. De patiënt M
gaat alvast naar de apotheek met het nieu- ki
we recept. Het medicijn moet waarschijn-
lijk worden besteld. Hij zegt nadrukkelijk
tegen de apotheker dat hij eerst de bevesti- j
ging van de zorgverzekeraar wil afwach- H
ten of het medicijn dit keer ook weer voor u
vergoeding in aanmerking komt. De apo-
theker bestelt het medicijn echter direct en u
presenteert de rekening 500,-!!). De
patiënt klaagt hierover bij zijn zorgverze- U
keraar. Deze is het met hem eens: de
patiënt had immers (nog) geen toestem- U
ming gegeven om het medicijn te bestel-
len. De verzekeraar verwijst de patiënt
vervolgens naar het IKG voor informatie
en advies over de wijze waarop en waar hij
zijn klacht kan indienen. u
Wie een klacht heeft over een zorgverle-
ner, informatie wil over patiëntenrechten U
of advies over de juiste manier om een
klacht in te dienen kan zich richten tot het H
IKG. Het IKG kan helpen de klacht te ana-
lyseren en biedt ondersteuning bij het f^
indienen van de klacht. u
Het IKG is onderdeel van het Patiënten Li
Consumenten Platform Rijnmond (RPCP-
Rijnmond). De afdeling IKG geeft advies
en biedt ondersteuning bij het indienen
van klachten over hulpverleners en instel- ij
lingen in de gezondheidszorg en maat-
schappelijke dienstveriening. Het RPCP- M
Rijnmond geeft folders uit over de patiën- ij
tenrechten. De algemene informatiefolder H
over patiëntenrechten is ook verkrijgbaar U
in het Turks en het Arabisch. Na afspraak Fl
kan er op sommige dagen ook gebruik U
worden gemaakt van een tolk in deze
talen. Om even terug te komen op het U
voorbeeld: het IKG heeft de gedupeerde
patiënt ondersteuning gegeven"bij het in- H
dienen van een klacht. De apotheker heeft
excuus aangeboden en het medicijn is als-
nog geleverd op kosten van de zorgverze- U
keraar. H
Voor informatie kunt u bellen naar het lan- ki
delijke telefoonnummer van het IKG- fi
0900-2437070 0,10 per minuut). Ook
kunt u e-mailen: ikg@rpcpriinmnnH nl
Op mtemet kunt u informatie vinden op H
www.klachtenopvaniTznrp nl en op
www.rrpcpriinmond nl U