Kees Klaassen blijft in de greep van Afrika NieUvrs ui^ Vz PicreiiS(ec Bachs Mattheus Passion op Goede Vrijdag Advertentie Goed bezocht Paasconcert W.W.Z. Reeënspeurtocht in Kwade Hoek P.V. 'De Luchtbode' P.V. De Reisduif Vossenjacht bij Spirit Herkingen te Sommelsdijk c« c« c« c« i* a •Jf^^ <S!» 4» ffi fjt tjt fjt ffi :i •5 •ïf Bewogenheid Reumapatiënten vereniging Goeree Overflal(kee e.o. Kleine kroniek Jongerenkoor ConAmore zong voor het eerst o.l.v. Lennert Knops De ontmoeting met Pita en Piet Bui tendijk vond plaats bij de familie Klaassen in Ouddorp. Tijdens het gesprek bleek dat Afrika een speciaal plekje in het hart van Kees heeft gekregen. Vanwaar die belangstelling voor Afrika...? Kees Klaassen heeft een veelbewogen leven achter de rug. Hij heeft een degelijk christe lijke opvoeding gehad, maar als jonge man heeft hij die opvoeding de rug toegekeerd: "Ik deed alles wat God verboden had". Hij maakte carrière bij een expeditiebedrijf in Amsterdam en kwam in aanraking met het keiharde zakelijke leven en leerde alle facet ten van het expeditieleven kennen. In die tijd kwam Klaassen in de problemen door overmatig drankgebruik en het vele rei zen. Hij had met God gebroken. Maar hier kwam een kentering in; "Door mijn vrouw kwam ik weer in aanraking met het evange lie en heeft er een radicale bekering plaats gevonden", aldus Klaassen. Met vallen en opstaan en veel hulp van een Rotterdamse familie is hij van zijn drankprobleem afge komen. Bijbels Direct na zijn bekering bracht Klaassen Bij bels naar Oost Europa en kwam door dit werk ook terecht in Afrika. "Tijdens deze periode heeft Afrika een speciaal, plekje in m'n hart gekregen en dat is nooit meer over gegaan". Hij vergelijkt het met mensen die in Polen en Roemenië hulp geboden hebben "die kunnen het ook bijna niet loslaten". In Somalië heeft hij een weeshuis opgezet, wat later is overgedragen aan een Zwitserse organisatie. Voor deze organisatie werkte hij later in vluchtelingenkampen in Portugal onder 2 miljoen vluchtelingen uit Mozambi que en Angola en in Thailand. Deze drukke werkzaamheden moest hij los laten omdat zijn gezin het niet meer toeUet om maanden van huis te zijn. Dus restte hem niet veel anders meer dan om zijn oude beroep op te pakken. Hij kwam bij een Rot terdams expeditiebedrijf terecht, dat zich hoofdzakelijk bezighield met transporten naar Oost Europa. Vervolgens heeft hij zelf een expeditiebedrijf opgezet om Bijbels in Uitslag Kalken, 3 april; gelost: 10.00 uur; deelnemers 12; duiven 197. A. het Jonk 1, 2, 13, 22, 27; M. v.d. Ochtend 3; A.Riedijk 4, 9, 14, 16, 17; C. Logmans 5, 6, 10, 12, 43, 47, 50; A. Molenaar en Zn. 7, 11, 15, 29, 39, 42, 49; H. Kamerling 8, 20, 24; P. Hogerwerf 18, 21, 38, 46; J. den Boer 19, 25, 26, 31, 32, 35, 37,40,41,44,45, 48; B. v.d. Ochtend 23; D. Kievit 28, 33, 34, 36; M. Huizer 30. Kees Klaassen op bezoek in Uganda. grotere hoeveelheden achter het ijzeren gor dijn te brengen. "Gedurende deze periode kwam ik steeds meer in contact met hulporganisaties die onze hulp inriepen voor het brengen van hulpgoederen over de hele wereld en dus ook in Afrika". Logistiek probleem Toen het smokkelen naar Oost Europa niet meer nodig was werd bij Klaassen het idee geboren om een expeditiebedrijf op te rich ten dat zich uitsluitend met het vervoer van hulpgoederen wereldwijd zou gaan bezig houden. "God heeft de wereld perfect geschapen en er is genoeg voedsel op de hele wereld, anders had God een fout bij de schepping gemaakt. Het is dus eigenlijk alleen maar een groot logistiek probleem om het op de juiste tijd op de juiste plaats te krij gen", aldus Klaassen. Hij zette het bedrijf 'Mission Relief Transport' op. Dit is een expeditiebedrijf dat zich uitsluitend bezighoudt met vervoer van hulp- of zendingsgoederen over de hele wereld, met als belangrijke opdracht te garanderen dat de goederen ook werkelijk op de plaats van bestemming aankomen. "Ik was er tijdens mijn werk achter gekomen dat organisaties die bezig waren met het uitvoe ren van een project bijna geen tijd en kennis hadden om ook nog achter containers en vrachtauto's aan te zitten die met hulpgoe deren onderweg waren". Op het bedrijf zijn moment zes mensen werkzaam en Klaassen is zich langzaam uit het bedrijf aan het terugtrekken want het zijn volgens hem toch tien zware jaren geweest. Hij heeft inmiddels een opvolger gevonden en blijft zelf nog wat kleinere projecten begeleiden. Tijdens zijn werk in Afrika kwam hij in con tact met Pita en Piet Buitendijk "en daar heb ik mijn hart aan verloren". Hij zal in de komende tijd er alles aan doen om de nieuw bouw van het kinderhuis te realiseren. "Zij zijn aan het werk voor de kinderen en ik zal er voor proberen te zorgen dat zij aan het werk kunnen blijven want de rek is nu heel duidelijk uit hun huis". Uitslag Wedvlucht Kalken 03-04-2004 Los: 10.00. Deelnemers: 10. Duiven: 226. A. v.d. Linde 1 3 7 9 17 19 23 24 37 39 45 46 47 49; Comb. v. d. Sluys 2 33; M. A. van Nimwegen 4 8 11 14 18 21 27 28 51 52; P. van Moort 5 6 13 16 20 22 26 35 36 43 53 54; C. KleijnjrlO 30 31 32 55; Appel Vis van Heemst 12 15 29 34 40 42 44 48 50 56; J. K. Hoekman 25 38 41 57. Reclameblokjes in uw eigen streekorgaan leveren soms verrassende doorkijkjes op. Hieronder een reis door de reclametijd, vrij vertaald, met opschepapparaat, zon der nadere toelichting en gemakshalve zonder illustraties. Kortom, een bloem lezing in kort bestek. Laat u niet afschrikken door de lengte van de zin, voor u het weet bent u aan het eind van uw advertentielatijn. Bevalt het nieuwe modellenboek van het mobiliteitscentrum u beter met een grote mond of heeft u liever versche aanvoer van gedrukte pilobroeken en grote mat en ondergoederen met gerbil en huisje boompje-beestje met grondverkruime- laar en vertederende geboortekaartjes van papierwaren die het beter weten dan de in en onder Den Bommel gevraagde bekwame hoofdknecht en enthousiaste tandartsassistente met minimaal SW-6 op de tegelvloer.nl met 'n maatje minder bedrijfshygiëne en een klepelmaaier die met ribrokken richting kraam en kids- beurs gaat terwijl de doseerbak onderhe vig is aan de v die wegens HACCP-rap- portage van de schipper op de eurokotter de gehele dag gesloten is? Dat viel mee nietwaar? Alles bij elkaar nog geen hon derd woorden. Kortom, van reclame kunnen we veel leren. Zouden die artikelen en bedrijven wel bestaan? Ongetwijfeld, maar wat moet de doorsnee-lezer met een heftruck of inpakrollen? Natuurlijk weet ik het beter, daar heb ik geen adviesbureau voor nodig. Ik financier onze mini economie met behulp van een bank, en mijn huis is mijn eigen m-centrum. Mobiele zaken genoeg als ik auto, fiets en looptelefoon bij elkaar optel kom ik al tot een respectabel aantal. Huisje-boom pje-beestje is in eigen vermogensbeheer. Wij zijn al jaren voorzien van een tegelvloer. Wat rest is 'n onsje meer. Dat is volop aanwezig in huize ABC. Tenslotte nog dit, de meeste advertenties voorzien natuurlijk in een behoefte en ik wens alle bekende en onbekende adverteerders alle mogelijke klandizie toe. Een maatje min der is niet strikt noodzakelijk. Maat houden, daar komt het op aan. De vroege ochtendschemering is de beste tijd van de dag om reeën in de vrije natuur te bespieden. Als het overal nog muisstil is, is de kant het grootst om deze bevallige dieren tegen te komen. Overdag houden de reeën zich gedekt om te rusten en te herkauwen. Als er gevaar dreigt stampt de moeder met haar hoeven en drukt het jong zich plat op de grond. Op zaterdag 17 april kunt u met de gids van Natuurmonumenten mee op reeënspeur tocht. De excursie vertrekt om 6.00 uur en duurt ongeveer twee uur. Aan de hand van sporenonderzoek wordt geprobeerd de reeën te vinden. De gids zal u alles vertellen over de kleine elegant bewegende herten, die twaalf jaar oud kunnen worden. Er zal aan dacht zijn voor het voedingspatroon, het ter ritoriumgedrag van de bokken en het favoer- te landschap van de ree. Voor deze en alle andere excursies is aan melding vooraf noodzakelijk bij de WV Ouddorp aan Zee, telefoon 0187 681789. Hier hoort u waar de excursie vertrekt. De kosten van de excursies zijn voor leden van Natuurmonumenten 4,00, niet-leden beta len 7,00 en kinderen tot en met 12 jaar €2,00. Goede wandelschoenen zijn aanbevolen en een verrekijker komt altijd van pas. "St 4ï «C» i& **iï my K' ts> K' K' K* K' Zaterdag zijn er veel mensen bij ons wezen kijken en gelukkig heeft een aantal dieren een nieuw tehuis gekregen. Ook Desi, het hondje van 10 jaar, is nu bij haar nieuwe baas. Het was liefde op het eerste gezicht, zowel van Desi als van haar nieuwe baas. Zij ging heel graag met hem mee. STICHTING DIERENBELANG HOEKSCHE WAARD Nu zoeken wij een leuke baas voor Joy, een kruising Rotweiler van 9 maanden. Zij heeft geen leuk leven achter de rug, maar ondanks alles is het een lie ve hond gebleven. Wij kurmen u niet vertellen of Joh gewend is aan kinderen en of zij alleen thuis kan blijven. Maar wij hopen dat ze een betere baas krijgt dan dat zij heeft gehad. Lizzy is een poes van 6 jaar, een Pers, crème kleurig, een lief dier, gewend aan kinderen en niet gewend om buiten te komen. Zij zit graag bij mensen, maar komt niet op schoot. Gabber is een zwart witte kat van 2 jaar. Hij is gevonden en is nu nog een beetje bang voor mensen. Fred is ook zwart-wit, 17 maanden. Hij komt graag buiten, is gewend aan honden, een beetje bang voor kinderen en heeft liever geen soort genoten om zich heen. Rick is bijna 5 jaar, een rood-witte kat, een vondeling, een echte bui- tenkat. Casper is wit-cypers, een kat van bijna 10 jaar, een vriendehjk dier. Casper heeft graag soortgenoten om zich heen en komt graag buiten. Gelukkig hebben bijna aUe konijnen en cavia's ook weer een plaats je gevonden. Er zijn nu nog 1 konijn en 1 cavia op zoek naar een nieu we baas. Maar houdt u er rekening mee dat wij op 2e Paasdag zijn gesloten? U vindt deze dieren in: De Dierenstee, Groene Kruisweg 14a te Nimiansdorp. Tel. (0186) 655150. Onze website; www.dierenstee.nl. Openingstijden: maandag t/m zaterdag vanaf 11.00 tot 16.00 uur. door concertzanger dr. Pieter Vis Sinds mensenheugenis wordt er elk jaar tegen Goede Vrijdag in de Grote Kerk van Naarden de magistrale cre atie van Johann Sebastian Bach (1685-1750), de Mattheus Passion nog uitgevoerd. Op dit terrein heeft men in Nederland en in het bijzonder Naarden een zeer merkwaardige muziektraditie opgebouwd, die een zich noemende Christelijke natie meer dan waardig kan zijn! Zo begon in 1900 de musicus Johan Schoonder- beek een pleidooi te houden voor Bachs lijdensverhaal met het zich noe mende Bachkoor. Schoonderbeeks directe opvolgers waren dr. Anton van der Horst en de organist-dirigent Charles de Wolff. Al weer ruim 30 jaar dirigeren er naast gastdirigenten waaronder Ton Koopman ook Jos van Veldhoven dit zich vernieuwend noe mende Bachkoor. Het jaar 2000 nam in deze traditie een zeer belangrijke plaats in mede doordat in dat jaar ook herdacht werd dat Bach 250 jaar geleden was gestorven. Hij liet een culturele erfenis na die door Felix Mendelssohn-Bartholdy in 1850 voor het eerst na Bachs heengaan in 1750 in een romantische uitvoering heront dekte. Wie was deze Johann (zoon uit een voornamelijk muzikaal geslacht) en die ook het een en ander had opgestoken van een andere vermaarde kerkcomponist, onze Nederlandse componist en organist. Pieter jan Sweelinck (1562-1621)? Johann Seb. Bach werd (op enkele dagen voor Goede Vrijdag en wel op 21 maart 1685 in het kleine provinciestadje Eisenach geboren. Hij overleed op 28 juU 1750 te Leipzig geheel doof en bijna blind. Geen wonder dat in het jaar 2000 de herdenking van zijn 250ste sterfdag tot allerlei initiatie ven leidde. Zo brachten niet alleen de grote internationale platenlabels zoals Philips en EMI Bachs muziek veelvuldig uit maar zelfs drogisterij Kruidvat bleef niet achter en ver zorgde op tientallen cd's heel Bachs muzi kale nalatenschap. Rond de afgelopen eeuw wisseling werd al veelvuldig over Bach geschreven en werden zijn muzikale erfenis door internationale cd-producers onder alle lagen van de bevolking uitgebracht. Toch ga ik liever terug naar de bewogenheid waarmee Bach zijn meesterwerken schreef waaronder de Mattheus naar teksten van een der 4 evangelisten uit het nieuwe Testament. Hij is beroemd geworden vooral door zijn vocale werken, maar dat was pas 100 jaar na zijn dood. Door zijn Mattheus Passion kwa men ook vele generaties toehoorders tot het christendom. We zijn de Grote Kerk van Naarden binnen gegaan, wanneer de Inleiding van Bachs Mattheus Passion ons in de oren klinkt. Dit eeuwenoude godshuis, groots van stijl en machtig van bouwwerk. Bachs muzikale vertolking van het lijdensverhaal naar Mat theus, klinkt hier al ruim 100 jaar. Het orkest speelt. Smartelijk kloppen de bassen en kla gend verheft zich de golvende melodie door fluiten en hobo's gedragen. In droeve gang stijgen de bassen om even later hun droef geestige klop te herhalen. Het orkest ver volgt zijn treurmuziek in een groot meesle pende gang en voorbereidend de roep der koristen: "Kommt ihr Töchter, helft mir kla gen". In dezelfde smartegang van het orkest gaan de zangers voort, de menigte die met grote hartstocht vraagt, wie, wat en waar het te zien is, die smart en leed ondergaat. De Morgen is er weer Spirit voor de jeugd van Goedereede. Op deze avond is er weer een leuke vossen jacht uitgezet in Goedereede. We beginnen om 19.30 maar de zaal is al open om 19.00 uur en eindigt om 21.30 uur. We zien jullie morgen. HET SPIRITTEAM Op maandag 26 april komt Dr.G.J.Groen, werkzaam bij de pijnafdeling van het Aca demisch Ziekenhuis Utrecht (AZU) ver tellen over achtergronden van pijn en de huidige aanpak hiervan. Leden en belangstellenden van harte wel kom. Plaats: Personeelsrestaurant van Weel- Bethesdaziekenhuis te Dirksland. Aan vang: 19.45 uur. Pentekening van Pieler Vis. 1969. veelheid van klank, in aangolvende en weg ebbende stroom bewegen de stemmen zich, tot plots, als het licht dat door de ramen van de kathedraal naar binnen straalt, het koraal weerklinkt: "O Lamm Gottes unschuldig". Edel en rein klinken jongensstemmen, zin gende belijdenis dat het Lam Gods, onschul dig en altijd geduldig is, hoewel Hij werd veracht en aan het kruis geslagen, de zonden heeft gedragen. In deze geloofsbelijdenis regeert de struc tuur en vormenpracht van de gotiek. Bach grijpt naar oude en nieuwe stijlen, als wil hij laten horen in zijn muziek, dat niets mense lijk Hem vreemd was. Want om de Christus gaat het in zijn muzikale belijdenis, niet om de dramatische handelingen van voUc en priesters, noch om die der discipelen of vrouwen maar om de Ujdende knecht des Heren; aan diens woorden geeft de gelovige cantor volledig plaats. Anna Magdalena, Bachs tweede vrouw, weet er nog van te vertellen, wanneer zij na het verscheiden van haar geliefde echtge noot een kleine kroniek over zijn leven heeft samengesteld: "Christus' woorden en aan diens kruisdood denken, zonder zelf te lijden en onder de aangeboren zondigheid van het creatuur gebukt te gaan. Uit deze smarten alleen ont sprongen dan de aangrijpende schoonheden van zijn Passionsrauziek. De Passions, die zijn diepe ziel het sterkst hebben omge woeld. Ik trad een keer onverwacht de kamer bin nen, toen hij juist de altsolo van de Mattheus Passion "Ach Golgatha" schreef. Hoe greep het mij aan, toen ik zijn anders zo rustig gezicht met de frisse gelaatskleur zo grauw als as zag en met tranen overstroomd. Hoe weinig beseffen zij, die naar deze muziek luisteren, wat de schepping er van gekost heeft! Er was iets ongewoons in zijn blik geweest, dat mij met een huiverende eerbied vervuld had. Hij verheugt mij nog vandaag de dag, want het was een ogenblik waarin God aUeen hem zien mocht". Aldus Anna Magdalena Bach. In deze ontroerende Passiemuziek, die hij bij de woorden van het Evangelie gemaakt heeft, geeft Bach in de verhevenste uitdruk king de gevoelens weer van het ganse chris tendom, als deze opziet naar het kruis. Het is een mooie gedachte van Sebastian geweest, de woorden van Jezus in de Passion uitslui tend door de violen te laten begeleiden, zodat Hij altijd als in een groot aureool ver schijnt. De woorden van Jezus en die van de Evangelist, dat is de hoofdzaak van de Mat theus Passie. Zonder opsmuk en geheel objectief wordt hier het heilige Evangelie weergegeven. In de aria's is de gelovige aan het woord, wiens door het Lijdensevangelie gewekte gevoelens worden weergegeven door de zelfstandig optredende muziek. Waar de tekst van tranen, zuchten en klagen spreekt, daar realiseert Bach deze gevoelsuitingen in zijn instrumentatie en toonzetting. In de aria's en ariosi wordt men gewaar, dat Bach aan de expressie der instrumenten én aan die van de concerterende zanger grote zelfstan digheid verleent. Maar groter en dieper worden de ontroering en vertroosting, wanneer we ons oor te lui steren leggen bij de koralen uit Bachs Pas sion. Het koraal.... hoe weet Bach dit eigendom der gemeente, het voertuig van belijdenis, de uiting van lof en bede der christelijke samenkomst, aan te wenden in zijn Passion. Alles zingt en speelt. Orkest, orgel en koor paren zich om de gemeenschap te vieren en het geloofsgetuigenis af te leggen. Zo zien we de Mattheus Passion als een een heid, waarbij de onderdelen van Evangelie, meditatie en koraal in het licht gesteld zijn. Het begin- en slotkoor van het eerste deel en het "Wir setzen uns mit Tranen nieder" ten besluite van de Passion zijn de breed uitge werkte, geniale koraalfiguraties en koorwer ken. "O Mensch, bewein' dein Siinden grosz", we horen er de sopranen (en een jongens koor) de melodie, analoog aan die van de 68e Psalm, verklanken, die omlijst en omrankt wordt door een stemmenweefsel van orkest en koor, zo fijnzinnig en diepzin nig, dat we ons wederom wanen in die oude gotische kerk van Naarden, waar lichtstralen pilaar en kerkmeubel in warme en goude gloed hullen. En tevens verwonderen wij er ons over, dat een melodie van zo deemoedi ge woorden de draagster kan zijn, terwijl zij tevens tot der Hugenoten strijdpsalm kon uitdijen. Het koor, dat de Passion beëindigt, is zeker een der grootste scheppingen van Bachs genie. Teer en smartelijk klinkt de muziek der graflegging. Het "Ruhe sanft" doet de toon verstillen, maar door alles heen bewaart de componist het sterke geloof, dat in het slotakkoord verlangt naar de blijvende "Rus te Gods". Afgelopen zaterdag waren er vele jongeren en ouderen naar de Grote kerk te Middelhar- nis gegaan voor het Paasconcert t.b.v. St. OZO. Deze avond, georganiseerd door St. WWZ uit Dirksland, bestond uit een geva rieerd programma. Niet alleen wat betreft de koorzang, maar ook het instrumentale gedeelte zorgde voor een avond vol afwisse ling. Medewerking verleenden het Jong Urker Mannenkoor SoU Deo Gloria o.l.v. Jaap Kramer, Jongerenkoor Con Amore uit Melissant o.l.v. Leimert Knops, Organist was Bert Roest, verdere instrumentalisten waren Johan Bredewout, vleugel en Marjo lein de Wit, dwarsfluit. Na de opening door dhr. De Bakker namens St. OZO kregen we koorzang van het uit 19 mannen bestaande koor uit Urk. Zij zongen op gevoelvolle wijze Ps 84. Erg ontroerend was het a cappella gezongen Ued: Ga met God. Een lied met een bood schap. We hoorden dat ondanks de stormen op de levenszee. God in alles mee gaat. Na 2 instrumentale nummers (o.a. We shall over come), was het de beurt aan het jongeren koor. Na 9 jaar W.A. den Hertog als dirigent gehad te hebben, is sinds januari Lennert Knops dirigent van het koor. Best wel span nend om voor het eerst voor een koor te staan. Maar het bleek wel dat hij het koor goed beheerste. Begonnen werd met Psalm 25. Het koor keek niet alleen goed naar de tekst, maar ook naar de dirigent, zodat goed te horen was wanneer er in de tekst een komma stond. Wat opviel in het 3e vers was de opbouw van pp naar mf. Het laatste vers werd op een krachtige wijze ten gehore gebracht. Ondanks de 8 mannen (misschien zijn er na deze mooie uitvoering wel jonge mannen die zich spontaan als üd zullen aaimielden?). voerden de dames niet de boventoon. Ook het jonge mannenkoor heeft op deze avond mooie liederen ten gehore gebracht. Van het 2e blok noem ik het lied: Mary, don't you weep. Ook voor dit nummer draai en de Urkers hun hand niet om. Prachtig! Eén van de mooist gezongen liederen van Con Amore was deze avond: 't Is midder nacht, in een bewerking van de dirigent. Men begon zacht neuriënd en de heren begonnen daarna zacht de tekst te zingen. Er was duidelijk sprake van een opbouw in de tekst. Ook het qua moeilijkheidsgraad niet eenvoudige lied; Ontwaakt o volkeren ont waakt, werd door het koor goed gezongen. In dit lied dirigeerde Lennert niet alleen met zijn handen en mond, maar hij dwong het koor ook met zijn ogen. In dit lied viel de zuiverheid van de sopranen goed op. Besloten werd met het altijd ontroerende lied: Psalm 42 van Klaas Jan Mulder. Na het hert dat naar de waterstromen verlangd, kon je in het laatste couplet duidelijk horen dat we met een God te doen hebben die uitkomst zal geven. En dat we zulks vermelden mogen in ons lied. Con Amore mag blij zijn met zo'n dirigent! De koUekte deze avond bracht voor OZO 1000,euro op. Ik denk dat ik wel namens alle aanwezigen spreek, als ik zeg dat we terug kunnen zien op een prachtige avond. Een goede voorbereiding op de viering van het Paasfeest. Wat we hoorden niet alleen dat Jezus in de hof Zijn strijd streed, maar ook dat Hij op Golgotha het uitriep: Het is volbracht. Ja, nog meer. Hij is gekruisigd en gestorven, maar ook mocht Con Amore ervan zingen dat Hij heerlijk is opgestaan. Zingt u/jij ook al mee? Niet alleen met u/jouw mond, maar bovenal met het hart? Dan alleen kunnen we gezegende Paasdagen verwachten. V.dV.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 7