Eilandelijke raadsgriffiers: EllfVIIDBI-tllEUWS Raden gaan meer verantwoording nemen Voor het tweede achtereenvolgende jaar hebben we in Eilanden Nieuws aandacht besteed aan de invoering van het dualisme. Vorig jaar zijn verschillende betrok ken bestuurders en ambtenaren gevraagd naar hun ervaringen met het dualisme. Dit jaar kwamen vier, wat langer zittende gemeenteraadsleden, aan het woord over wat zij vonden van twee jaar duahsme. Als afsluiting van deze ronde vroegen we de eilandelijke raadsgriffiers naar hun gevoelens bij het twee jaar geleden ingevoerde dualisme. College los van raad Alles anders Praktijk Politiek dichter bij de burger? Burgemeester Levendiger vergaderen PAGINA 13 VRUDAG 9 APRIL 2004 ^Geef het dualisme de tijdV In het gemeentehuis van Dirksland ont moetten we drie griffiers: Simone Kiewiet- de Wit van Dirksland, drs. Jan Remmert Fröling van Oostflakkee en Dick Koppenol van de gemeente Goedereede. Pia Berre- voets-Ringelberg van de gemeente Middel- harnis was op het laatste moment verhin derd het gezamenlijke gesprek bij te wonen. Haar zochten we later op in het gemeente huis van Middelhamis. De functie van Raadsgriffier is met de komst van het dualisme in het leven geroe pen. Voorheen - onder het monistische bestel van het besturen van de gemeenten - maakten de wethouders nog deel uit van de gemeenteraad en de 'hoogste ambtenaar van de gemeente', de gemeentesecretaris, stond zowel de raad als het college bij. Nadat op 7 maart 2002 het dualisme werd ingevoerd bij het besturen van de gemeen ten kwam het college van B. en W. 'los' van de gemeenteraad te staan en kreeg de raad meer ruimte en bevoegdheden om zelf standig te gaan opereren. Zodoende werd er ook geen gebruik meer gemaakt van de gemeentesecretaris. De zelfstandigheid van de raad vroeg echter wel om ambtelijke ondersteuning en daarom is de functie van 'raadsgriffier' in hel leven geroepen. Met deze 'secretarissen' van de gemeenteraad keken we terug op twee jaar dualisme. De vier raadsgriffiers hebben ruime erva ring opgedaan in bestuurlijk en ambtelijk opzicht. Voordat ze op 1 april 2003 raads griffier werd in Dirksland was mevrouw Kiewiet beleidsmedewerker bij de gemeen te Oostflakkee. Mevrouw Berrevoets is afkomstig uit de gemeente Schouwen-Dui- veland, waar ze momenteel raadslid is voor de partij Lijst Schouwen-Duiveland. Zij is Berrevoets: "Het bezoeken van gemeenteraden wordt in de toekomst aantrekkelijker wethouder geweest van diezelfde gemeente en sinds 1985 raadslid; eerst van de gemeente Middenschouwen en later van Schouwen-Duiveland. Verder heeft zij ver schillende leidinggevende functies bekleed bij het streekvervoer, eerst ZWN nu Con- nexxion. De heer Koppenol was al vroeg bij het dualisme betrokken: direct na de invoering van het dualisme in 2002 werd hij raadsgriffier in Goedereede. Hiervóór was hij werkzaam als hoofd algemene zaken bij diezelfde gemeente. De raadsgrif fier van Oostflakkee, de heer Fröling komt niet uit de 'ambtenarenwereld'. Wel heeft hij een adviesbureau gehad waarbij hij nauw bij de gemeenten betrokken was. Naast zijn werk als raadsgriffier vertegen woordigt hij de eenmansfractie van D66 in de gemeenteraad van Hellevoetsluis. Overi gens is zijn vrouw raadsgriffier van de gemeente Bemisse. Hoe staat het er nu na twee jaar dualisme voor? Zo was onze vraag aan de eilandelij ke griffiers. Fröling legt uit dat bij de invoering van het dualisme het niet zozeer aan de orde was dat alles anders zou moe ten, maar de vraag was "hoe krijgen we de burgers meer bij het bestuur betrokken?" Ook Koppenol benadrukt dat dualisme geen doel op zich is, maar een middel. "Het heeft zijn voor en zijn nadelen. Ik denk dat het dualisme in wat grotere gemeenten beter kan functioneren dan in een kleine gemeen te als Goedereede. Toch zie ik dat het ook in Goedereede langzamerhand handen en voeten gaat krijgen. De ben best tevreden hoe het allemaal verloopt. De verhoudingen zijn op zich wel helderder geworden. En er is een orgaan dat controleert." De Goereese griffier verklaart dat - nu raad en college twee aparte blokken zijn gewor den - het college zeker wel meer rekening houdt met de raad. "Ik heb het idee dat er vanuit het college meer wordt nagedacht over een voorstel, want het is lang niet altijd meer vanzelfsprekend dat de coalitie partijen meestemmen." In Goedereede zijn ze er dus druk mee bezig. Is dit ook zo in Dirksland? Mevrouw Kiewiet aarzelt: "In Dirksland leeft het wel wat minder. Er wordt ook nog wel vlug aan de wethouder gevraagd, tijdens de raadsver gadering, wat deze er van vind. Daar is in de raad van Dirksland nog wel veel behoef te aan" zo constateert ze. Ze denkt dat het traject in Dirksland, vóór dat het dualisme in volle bloei komt, wel wat langer zal duren. Toch ziet ze zéker wel lichtpuntjes: "We zijn nu met de programmabegroting bezig en dan zie ik wel wat meer mogelijk heden voor de toekomst. Door dit proces wordt door de raadsleden gezamenlijk nagedacht over de grote lijnen Wat willen we nu met Dirksland op de lange termijn?". Dat zie ik als een vorm van kaderstellen, zoals het dualisme bedoeld. Koppenol waarschuwt "dat we niet de illu sie moeten hebben dat we in een halfjaar het dualisme in een gemeente kunnen invoeren. Daar moeten we meerdere jaren voor uit trekken." Als aan Fröling de vraag gesteld wordt 'hoe het met het dualisme loopt' voelt hij zich wat geïrriteerd. "Wat stel je er zelf bij voor: er is een bestuurssysteem wat honderdvijf tig jaar werd gehanteerd, dit wordt nu dras tisch omgegooid. Waarbij de partijen dui delijk andere rollen krijgen. Daarvan ver wacht je dan dat binnen twee jaar de mensen dit al volledig onder de knie heb ben; dit kan niet! Je moet over deze zaak in jaren denken", waarschuwt de griffier van Oostflakkee. Ook Berrevoets miste wel als raadslid het debat in de gemeenteraad. "Wat het college voorstelde werd ook besloten. Normaal gesproken was er altijd een meerderheid. We zijn er nog lang niet, maar het is de bedoeling dat de raad in een onderling debat tot een standpunt bepaling komt. Het debat in Middelharnis loopt af en toe heel leuk, maar we zijn er nog lang niet." De gemeentesecretaris van Middelhamis, nu". H. Scholtens zei eerder in het Eilanden Nieuws dat er een nieuwe generatie bestuurders zou moeten komen, voordat het dualisme zijn beslag zou krijgen. De grif fiers beamen dit Koppenol: "Er zijn raads leden die al tientallen jaren in de raad zitten en dan kun je niet verwachten dat ze direct kunnen overschakelen naar een ander sys teem". Mevrouw Kiewiet constateert dat het moei lijk is om aan de kiezer uit te leggen wat nu eigenlijk het dualisme is. "De burgers heb ben het tegenover raadsleden meestal over zaken die dichtbij liggen, zoals problemen Drie van de vier eilandelijke raadsgriffiers. v.l.n.r.: J.R. fröling van Oostflakkee, D.A. Koppenol van Goedereede en mevrouw S. Kiewiet van Dirksland. met bijvoorbeeld straatverlichting, of slech te bestrating en dergelijke. Als raadslid kan je dan niet zeggen: 'wij besturen op hoofd lijnen en voor dergelijke zaken moetje bij de wethouder zijn". Fröling ziet dit wat genuanceerder; hij vindt dat je als raadslid bij een klacht van een burger over de straat verlichting kunt wijzen naar bijvoorbeeld de servicetelefoon van de gemeente. Wel verklaart hij dat het een probleem wordt wanneer het straatbeeld in een gemeente er erg verwaarloosd uitziet. "Want dan wordt het een zaak voor de gemeenteraad want er dan iets structureels mis. De vraag is dan of de raad er geld voor uit wil trekken". Volgens het dualisme is het de pUcht van de raad om voor het bestuurlijke beleid kaders te stellen. Gebeurt dit al in de vier eilandelijke gemeenten? Koppenol vindt dat er niet zo moeilijk moet worden gedaan over dit 'kaderstellen': "In mijn ogen is dit gewoon het vaststellen van de begroting, beleidsnota's en verordeningen .Dat zijn de Fröling: "Het hele dualisme staat of valt bij de medewerking van ambtenaren, college en raad. Koppenol: "Voor het goedfitnctioneren van het dualisme is het beter dat de burgemeester geen voorzitter meer zal zijn van de raad. kaders!" In dit verband komt het bij de eilandelijke gemeenteraden wel eens voor dat er door de raadsleden iets wordt voorge steld, maar dat er dan door de wethouder gereageerd wordt in de trant van: "dat is een mooi plan, kom maar op met het geld". Een dergelijke reactie van een college noemt Fröling 'uitermate flauw'. Hij wijt dit aan het machtsdenken, waar wethouders vanaf zouden moeten. In Oostflakkee wordt de gemeenteraad al heel vroeg bij de beleidsvorming betrokken, de raad krijgt per onderwerp al heel veel achtergrondin formatie van tevoren. Dit gebeurt door in een notitie waar in per onderwerp de ach tergrond geschetst wordt en welke beleids keuzes er mogelijk zijn en wat de conse quenties daarvan zijn en daar wordt de gemeente gevraagd een standpunt over in te nemen. Koppenol ziet wel in dat ook het ambtelijke apparaat een omslag moet maken. "Het dualisme is wel een heel andere manier van werken", verzekert hij. Fröling vult aan dat besluitvorming niet pas moet komen nadat er een dikke ambtelijke nota is geschreven, want dan valt er ook voor de gemeenteraad niet veel meer aan bijsturing te doen. Mevrouw Berrevoets geeft aan dat in de gemeente Middelhamis de ambtelijke orga nisatie, college en raad training hebben gehad in hoe om te gaan met 'Dualisme'. De rollen zijn veranderd en dat moet aange leerd worden en dat kost nu eenmaal tijd. "De gemeenteraad is enthousiast en gebruikt alle middelen die voorhanden zijn, zoals het indienen van schriftelijke vragen, amendementen, moties en initiatiefvoorstel len. Vorig jaar heeft de programmabegro ting 2004 door de raadsleden handen en voeten gekregen. Dit jaar wordt daar verder aan bijgeschaafd," aldus Berrevoets. Fröling pleit er voor om ook het manage mentteam (de ambtenaren) en het college te betrekken bij de ontwikkeling van het dualisme want "het hele dualisme staat of valt bij de medewerking van ambtenaren, college en raad". Op de vraag of de invoering van het dualis me er toe heeft geleid dat de politiek dich ter bij de burgers is gebracht, antwoordden de griffiers ontkennend. Wel vindt Koppe nol dat het aantal vergaderuren van de raadsleden aanzienlijk is teruggebracht. In Goedereede is het aantal commissies terag- gebracht. En één onderwerp komt nu maar in één commissie aan de orde. In het verle den gebeurde het wel eens dat een voorstel in drie commissies werd behandeld. Met de bedoeling de politiek dichter bij de burgers te brengen worden er wel in de ver schillende gemeenten bijeenkomsten met de burgers georganiseerd. In Dirksland heeft dit al vaste vorm gekregen in de vor ming van Dorpsraden. Mevrouw Kiewiet wijst erop dat dit nu niet direct een gevolg van het dualisme is, want die plannen waren er al eerder. Wél is het haar opgeval len dat vergaderingen van de Dorpsraden veel drukker bezocht worden door de bur gers dan de gemeenteraadsvergaderingen. "Blijkbaar worden daar onderwerpen besproken die onder de burgers leven", ver onderstelt zij. Verder vindt ze dat de Dorps raden de plaatsen bij uitstek zijn om men sen geïnteresseerd te maken voor de gemeentepolitiek. Ze verwacht dat er in de toekomst wel dorpsraadleden zullen zijn die door zullen stromen naar de politiek. Frö ling weet dat er in den lande op verschillen de manieren geprobeerd wordt om die bur gers te betrekken bij het bestuur. "In Alme- re hebben ze elke donderdag een "Politieke Markt" en dit schijnt goed te werken". Maar Dorpsraden ziet Fröling meer als 'input' voor de raadsleden om kaders te stellen. Mevrouw Berrevoets ziet ook wel voorde len in de ontmoeting met de burgers. "Al begrijpen de burgers het dualisme niet altijd; ze willen wel resultaat zien! De bur- maar er werd niet meer gestuurd door het college", aldus mevrouw Berrevoets. Het valt haar ook op dat de partijen uit Middel hamis ook genegen zijn om in het debat partners te zoeken bij de andere partijen. Dit vindt ze heel belangrijk, maar ze onder kent dat dit wel een grote omslag is geweest voor de verschillende raadsleden. Berrevoets verklaart voor het harmoniemo del te zijn als het gaat over de samenwer king tussen de raad, college en ambtenaren, daarom hoeft het college wat haar betreft niet verder terug te treden. De griffiers vinden niet dat de positie van de wethouder erop is vooruitgegaan. Kon vroeger de wethouder samen met de coali tiepartijen het beleid bepalen vanuit zijn of haar eigen commissie; tegenwoordig is dit niet meer zo gemakkelijk met een raad die meer verantwoording heeft. De vier griffiers zijn verdeeld over de opvatting dat de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad zou moeten verdwij nen. De heer Koppenol denkt dat het voor het goed functioneren van het dualisme beter is dat de burgemeester geen voorzitter meer zal zijn van de raad. Mevrouw Kie wiet wil zover niet gaan want zij vindt het wel goed dat er toch nog een link blijft tus sen de gemeenteraad en het college: "Ik ervaar het technische voorzitterschap van de burgemeester als heel positief. Ik zie de burgemeester als een soort cement binnen het dualistisch bestel". Mevrouw Berrevoets vindt dat de burge meester als raadsvoorzitter toch de binden de factor kan zijn. "Het dualisme moet niet J!iP«,# De raadsgriffier van Middelharnis: mevrouw P.M. Berrevoets. Kiewiet: "De raadsleden in Dirksland zijn over het algemeen nog wel gevoelig voor de mening van de wethouders geravonden die in de verschillende kemen van de gemeente worden gehouden zijn georganiseerd door de raadsleden dit is ook een vorm van burgers opzoeken." De discussies in de raadsvergaderingen op het eiland lijkt de laatste maanden wel wat levendiger te worden en volgens de griffiers is dit zeker te danken aan de invoering van het dualisme. "De raadsvergaderingen zijn niet meer zo voorspelbaar als vroeger. Want toen stond de agenda vast en werd punt voor punt afgehandeld. Nu worden er meer discussies gevoerd door de partijen over welke agendapunten wel of niet behandeld moeten worden en ook wordt er gebmik gemaakt van het Vragenuur. Verder wordt er veel meer dan vroeger gebmik gemaakt van de mogelijkheid om moties en amendementen in te dienen en dat maakt het voor het publiek leuker", aldus Koppe nol. Mevrouw Berrevoets verwacht dat het bezoeken van de gemeenteraden over enke le jaren nog aantrekkelijker zal worden. Volgens haar duren de raadsvergadering soms wat te lang omdat er zaken behandeld worden die eigenlijk niet op de raadstafel thuishoren. Men is van plan later een zoge noemde raadskalender in te voeren, waarop enkele onderwerpen staan die in een begro tingsjaar behandeld dienen te worden. Over het algemeen is de indmk van de grif fiers dat de coalitiepartijen wel wat losser zijn gaan opereren ten opzichte van de wet houder. AI moet mevrouw Kiewiet aanteke nen dat dit in Dirksland niet vaak het geval is. "De raadsleden zijn over het alge meen nog wel gevoelig voor de mening van de wethouders". De gemeente Oostflakkee is wel het verst met scheiding tussen college en raad. Er worden tijdens de raadsvergadering vrijwel nooit vragen aan de wethouder gesteld. "Als een raadshd dit tijdens de vergadering nog doet, heeft hij of zij zijn huiswerk niet goed gedaan. Tevoren kan tijdens commis sievergaderingen alle informatie verkregen worden", volgens Fröling. Ook in Middelhamis lukt dit soms wel in de praktijk. "Er wordt verschillende keren door het college heel veel informatie gege ven over een onderwerp en dan wordt gezegd tegen de raad kijkt u maar wat u er mee doet. En dit werkt goed. Voorbeelden stedenband, concentratiesportvoorzieningen en de omroepen het waren open voorstel len. Dit was best wel lastig voor de raad. doorschieten alsof de raad van een andere planeet komt". Fröling vindt dat dit verschilt per burge meester: "De burgemeester heeft een zekere positie in de raad, waar je rekening mee houdt. Maar er zijn ook burgemeesters die zeggen: 'er gaat geen voorstel, geschreven door de griffier, de deur uit zonder dat ik daar toestemming voor geefDat gaat dan te ver. Dat is de dood in de pot!" Hoe gaan de griffiers nu om met raadsleden die met het dualisme niets op hebben, en die liever alles bij het oude willen laten. Fröhng is van mening dat raadsleden die problemen hebben met het dualisme, er goed over na moeten denken of ze zich voor een volgende periode weer verkies baar willen stellen. Dualisme is nu eenmaal wettelijk vastgelegd.". Mevrouw Kiewiet ziet het als een taak van de griffiers om de raadsleden bekend te maken met de moge lijkheden van het dualisme en de wijze waarop ze er het beste mee om kunnen gaan. Toch blijven er raadsleden die klagen over het gebrek aan informatie vanuit het colle ge. Fröling vindt dat dit toch aan de raads leden hgt, want ze kunnen alle informatie krijgen die ze willen. Als dit niet onder de actieve informatieplicht van het college valt, dan moeten ze er soms zelf wel eens achteraan, hetzij persoonlijk of via de grif fier. Uit het gesprek met de raadsgriffiers blijkt dat er nog heel wat water door het Haring vliet moet gaan eer dat het dualisme vaste grond zal krijgen. Ook aan het opstellen van een progranunabegroting, waarbij de gemeenteraad gelegenheid krijgt om de grote lijnen uit te zetten moet de gemeente raad nog echt aan wennen. Maar, zo verwachtten de griffiers over een jaar of zes zullen de raadsleden zeker meer de straat opgaan.en daar is het dualisme in eerste instantie toch voor bedoeld. Aan de eilandelijke griffiers zal het niet lig gen...! De geïnterviewden in eerdere artike len hadden vrijwel allemaal een dui delijke mening over een eventuele gemeentelijke samenvoeging op Goe- ree-Overflakkee. De griffiers hebben natuurlijk ook wel een mening, maar die gaven ze pas na de verzekering te hebben verkregen dat het niet geno teerd zou worden. Dus hun mening moeten we de lezers onthouden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 13