Samenwerking laboratorium
drie waterschappen
Nieuws
De Clercqs verzen rond
het lijdensverhaal van Christus
uit de kerken
'Geeft de HEERE
de hand'
-v^-S XLXt
EIIAftDBi-tllEUWS
Ambtsdragersvergadering
in Dordrecht:
Aangepaste kerkdienst
Op zondag 4 apiil is er weer een
interkerkelijke dienst voor 'anders
begaafden' in de Nederlands Her
vormde kerk te Sommelsdijk, waarin
ds. T.W. van Bennekom hoopt voor
te gaan. De aanvang van deze dienst
is om kwart voor drie.
Ver Jiui^en (S)
De trap
Sf,'
Jft JÜ jfs «V.
m m
Een cyclus van gedichten rond de Goede week samengesteld uit
diverse dichtbundels van de Vlaams-Nederlandse volksdichter 1
dr. René De Clercq (1877-1932) in de periode van 1899-1909
De 40 dagen Vastentijd
De PAASTIJD aangebroken
Gouden Paaseieren
PAGINA 7
VRUDAG 2 APRIL 2004
De laboratoria van Waterschap
Rivierenland (WSRL), Zuiverings
schap Hollandse Eilanden en Waar
den (ZHEW) en het Gemeenschap
pelijk Waterschapslaboratorium
(GWL) gaan samenwerken op het
gebied van laboratoriumactivitei
ten. Vandaag wordt de intentiever
klaring ondertekend.
De waterschappen proberen zo verantwoord
mogelijk om te gaan met gemeenschapsgeld.
Daarom wordt er voortdurend gezocht naar
slimme manieren om efficiënter te werken
en tegelijk verder te bouwen aan de kwahteit
van het werk. De samenwerking op het
gebied van laboratoriumdiensten is één van
de manieren waarop de waterschappen hier
aan invulling geven. Het draagt ertoe bij dat
zowel het watersysteembeheer als het water-
ketenbeheer goedkoper en tegelijk beter
wordt uitgevoerd.
De intentieverklaring gaat uit van een fase
gewijze aanpak:
Fase 1 (2004): samenwerking op basis van
een gezamenlijk werkplan, waarin concreet
wordt aangegeven op welke wijze en onder
welke condities de eerste samenwerkings-
voordelen worden gerealiseerd.
Fase 2 (2005 en 2006): samenwerking op
basis van een gezamenlijk bedrijfsplan,
waarin alle laboratoriumactiviteiten van de
drie samenwerkingspartners bijeen worden
gebracht. Dit met als doel om ook de minder
snel toegankelijke samenwerkingskansen te
benutten.
Fase 3 (2007): de eindsituatie. De vorming
van één laboratoriumorganisatie met meer
dere werklocaties, onder één bestuur en met
een eenhoofdige leiding wordt daarbij geko
zen als richtpunt. Maar ook andere opties
liggen op dit moment nog open.
Het werkplan voor fase 1 is inmiddels
gereed en wordt nu al in de praktijk
gebracht, vooral door het onderling verdelen
van werkzaamheden. Daardoor hoeft minder
werk op de commerciële markt te worden
gebracht.
Naast het uitvoeren van de afspraken uit fase
1, gaan de partners vanaf nu ook aan de slag
met het voorbereiden van de tweede fase.
Projectmatig
Besloten is om alle activiteiten op een pro
jectmatige wijze uit te voeren. Daarom
wordt een stuurgroep en een projectgroep
opgericht. Elk van de drie organisaties is in
beide organen vertegenwoordigd.
Het idee van .samenwerking is overigens niet
helemaal nieuw. In de afgelopen jaren is er
tussen het GWL (toen nog het laboratorium
van de Gemeenschappelijk Technologische
Dienst) en het laboratorium van Waterschap
Rivierenland al op beperkte schaal samenge
werkt.
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Almkerk, ds. G.J. van derTogt
te Bleiswijk; te Appelscha, ds. C. Verduijn
te Utrecht; te Helmond, ds. L.J. Oosterom en
ds. C. Oosterom-Flier, beiden te 's-Graven-
hage, die dit beroep hebben aangenomen; te
Hemelum, Bakhuizen, Rijs en Mims
(SOW), ds. J.K. Boh te Drachten, die dit
beroep heeft aangenomen; te Rijssen (wijk
6), ds. W. van Vreeswijk te Bergambacht; te
Tiel-Wadenoijen, ds. L. de Ronde te
Eerbeek, die dit beroep heeft aangenomen;
te Veenendaal (wijkgem. 2-midden), ds.
W.J. Dekker te Reeuwijk; te Vinkeveen, ds.
G.J. Hiensch te Lekkerkerk (Het Venster); te
Vriezenveen (b.w. Bethel), ds. K. Veldman
te Grand Rapids (VS).
GEREF. KERKEN IN NED.
Beroepen: te Haarlemmermeer Oostzijde
(SOW-Miu-anatha), ds. P.J. Vrijhof te
Abcoude, die dit beroep heeft aangenomen.
Beroepbaar: kandidaat G.L.A. Jellema-
Greijdanus, Leerlooierstraat 10, 5345 PL
Oss. Tel. 0412-627646. E-mail: p.jelle-
ma@solutherm.nl.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Helpman, ds. S. de Vries te
Harderwijk; te Nijverdal, ds. R.W.J. van
Ommen te Hooghalen i.c.m. Bellen.
Aangenomen: naar Aduard, ds. H.J.J. Pomp
te Vrouwenpolder; die bedankte voor Rot
terdam Hillegersberg/Schiebroek; naar
Boerakker, ds. L.G. van der Heide te
Damwoude.
Beroepbaar: kandiaat W.B. van der Wal,
Muntsteeg 1-1, 8261 KB Kampen. Tel. 038-
3338095.
NED. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Arnhem (samenwerkingsge-
meente), ds. C.C. Koolsbergen te Assen.
Beroepbaar: kandidaat P.R. Gort,
Dorpsstraat 42, 3991 BZ Houten. Tel. 0653-
544208. E-mail: pgort@freeIer.ni.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Dronten, ds. D. Visser te
Broeksterwoude; te Tholen i.c.m. Oud-
Vossemeer, ds. A. den Boer te Elspeet.
Aangenomen: naar Drogeham, ds, H.K.
Sok te Putten.
Bedankt: voor Rotterdam (Samenwerkings-
gemeente Alexanderpolder), ds. J.G.
Brienen te Sassenheim.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Benthuizen, te Emmeloord en
te Ridderkerk-Slikkerveer, ds. A.B. van der
Heiden te Oostkapelle, die bedankte voor
Rotterdam-Zuidwijk; te Berkenwoude, ds.
B. van der Heiden te Alblasserdam; te Bode
graven en te Doetinchem, ds. W. Harinck te
Woerden; te Hilversum, ds. M. Karens te
Werkendam, die bedankte voor Goudswaard
en voor Rilland-Bath; te Kampen, ds. G.J.N.
Moens te Goes; te Utrecht, ds. J. Schipper te
's-Gravenpolder.
Bedankt: voor Beekbergen en voor
Meeuwen, ds. D. de Wit te Nieuw Beijer-
land; voor Borssele, ds. G. Mouw te Uddel;
voor Groningen, ds. R. Kattenberg te Am-
hem; voor Stolwijk, ds. C. Hogchem te
Bameveld.
GEREF. GEMEENTEN NEDERLAND
Bedankt: voor Ederveen, voor Krimpen a.d.
IJssel en voor Waardenburg, ds. J. Roos te
Opheusden.
OUD GER. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen: te Stavenisse, ds G. Gerritsen te
Hardinxveld-Giessendam, die bedankte
voor Loenen aan de vecht en voor Nieuw-
Beijeriand.
In de voortgang van het Samen op Weg-pro
ces heeft het hoofdbestuur van de Gerefor
meerde Bond verschillende ambtsdragers
bijeenkomsten belegd, waarop vanuit Gods
Woord en in gebondenheid aan de gerefor
meerde belijdenis gezocht is naar een bijbels
en kerkelijk gezien verantwoorde en begaan
bare weg voor de gemeenten. Nu het geno
men synodebesluit met name in hervormd-
gereformeerde gemeenten veel spanning
oproept en dreigt tot ingrijpende scheuren te
leiden, is door de Gereformeerde Bond
besloten opnieuw bijeen te komen.
De ambtsdragersbij eenkomst wordt gehou
den in de Augustijnenkerk, Voorstraat 216
in Dordrecht. Er is gekozen voor deze plaats,
omdat Dordrecht in de geschiedenis van de
kerk van grote betekenis is geweest.
Tijdens deze bijeenkomst, die op zaterdag
17 april wordt gehouden en van 10.30 tot
13.00 uur duurt, zal het woord gevoerd wor
den door ds. G.D. Kamphuis en drs. P.J.
Beneden uitgezocht. Boven ben ik er
ook al bijna helemaal uit, maar dan dat
stuk ertussen. Die overgang van wonen
naar slapen. De verkeersruimte. Je loopt
er je klimt er je bent er altijd onderweg.
Je ziet het vaak meteen als je je huis bin
nenkomt. Het is best een beeldbepalend
ding zo'n trap. Eigenlijk een soort visi
tekaartje. De eerste indrulcToch niet
geheel onbelangrijk Nu ga ik naar een
nieuw huis en kan ik dus nog alle kanten
op. (Dat wordt dus weer een overvloed
aan keuzes) Hiermee ga ik het wel hele
maal maken. Dit moet een stukje vak
manschap worden. Een loper heeft wel
iets. Gewoon op de traditionele manier
er op genaaid, compleet met roedes.
Chique is dat. En als de trap bij opleve
ring toch niet zo mooi blijkt, leggen we
gewoon een lopermodel in twee kleuren
tapijt. Ondertapijt eronder en je hebt
een stukje pure luxe in je huis. Om en
om in twee kleuren is natuurlijk ook
leuk en waarom zou je voor twee kleuren
kiezen. Drie of nog meer kan ook een
fantasievol resultaat geven.
Ik weet het zeker, die trap dat wordt een
plaatje.
Omdat de trap bij de oplevering juist
heel erg mooi blijkt te zijn en prachtig
gelakt is, heb ik besloten voorlopig maar
even niets te doen.
Zou dat veranderlijke nou typisch iets
voor een vrouw zijn? Wij krijgen in de
winkel namelijk nogal vaak te maken
met de verschillen tussen mannen en
vrouwen. Vrouwen benaderen hun huis
wat emotioneler en kiezen wat gevoels
matiger. Mannen houden zich meer met
de techniek bezig en het grote geheel.
Heel veel mannen haken ook af als wij
vrouwen zoeken naar precies die tint die
moet combineren met dat kleine figuur
tje dat bijvoorbeeld in de stof van de
bank zit. Ze begrijpen eigenlijk niet
waar wij ons druk om maken en wij
begrijpen weer niet waarom zij ons niet
begrijpen. Leuk hè.
Julia Campfens,
'Het Binnenhuis'
Vergunst. Na een korte pauze zal er worden
ingegaan op schriftelijk ingediende vragen.
De Gereformeerde Bond beseft dat er min
der dan tijdens ontmoetingen in regionaal
verband ruimte is om werkelijk met elkaar in
gesprek te gaan. Daartoe wordt er de gele
genheid geboden om vragen met betrekking
tot de verantwoordelijkheid inzake de kerk
voor deze bijeenkomst in te sturen, zodat
hiermee bij de voorbereiding gerekend kan
worden.
De auto kan het best geparkeerd worden in
de parkeergarages Drievriendenhof, Vee
markt en Spuihaven, deze bevinden enkele
minuten lopen van de kerk. Gemakkelijker
nog is gebruik te maken van het parkeerter
rein van Eneco (aan de Noordendijk), waar
na met bus 20 of lopend in 15 minuten de
Augustijnenkerk bereikt kan worden. Meer
info: P.J. Vergunst, 055-5766660.
J^ j^ J^ J^ J^
Wist u dat je met een huisdier volgens STICHTING
de kranten minder gauw ziek wordt, DIERENBELANG
omdat je veel naar buiten gaat, meer
aanspraak hebt en minder last van
stress. Dus allemaal redenen om maar
vlug een hond te nemen, maar denkt u
er wel aan, dat u ook naar buiten moet
als het giet, regent, sneeuwt, stormt en
ijskoud is en een huisdier kost ook
geld. Maar toch zou ik mijn honden
niet willen missen.
HOEKSCHE
WAARD
Des! heeft al vaker in de krant gestaan, maar er is nog niemand voor
haar geweest. Het is een kleine hond, een kruising, licht bruin met
grijs, gesteriliseerd en
negen jaar oud. Wegens
het overlijden van haar
baasje is zij bij ons
gekomen en wij hadden
echt gehoopt dat er vlug
iemand voor haar zou
komen, maar helaas. Zij
is lief voor kinderen,
maar doet leUjk tegen
andere honden en kat
ten.
Desi kan alleen thuis-
bhjven, is dan waaks en
zij gaat graag mee in de
auto. Wie komt er eens
bij deze Ueve oude
dame kijken?
En dan nu weer wat
oudere katten:
Droppie, zwart-wit,
een lieve poes van tien
jaar, komt buiten als het
lekker weer is. Dumpy
zijn baasje is overleden
en hij bleef alleen ach
ter, cypers en zestien
jaar. Suus, een lapjes
poes van bijna dertien
jaar, hef voor kinderen, een binnenpoes. Gypsy, een cypers-witte
poes van elf jaar, niet gewend aan kinderen, een schootpoes, bUjft Ue-
ver binnen.
Vamala een zwart-witte poes, heel lief, bang voor honden, ook een
binnenpoes. Cristal een cypers-witte poes van elf jaar, niet gewend
aan kinderen, een binnenpoes, bang voor honden, maar hef voor
andere katten.
U vindt deze dieren in De Dierenstee, Groene Kruisweg 14a, te
Numansdorp, telefoon: 0186-655150.
Onze website: www.dedierenstee.nl. De openingstijden zijn: maan
dag t/m zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur.
door musicus dr. Pieter Vis
Patmen-zomfa^
'Kalm rijdt de.grote. Zoon Van 'Be.thkhtm,
'De fieuvelop enSions tnuren Binnen.
1)e menigte verdrirgt zich 6ont om 9{e.m,
'EnfeesteÜj/(glknzen aüe torrentinmn!
'Een-pmcfttig tapijt van palmen., bloemen., Cvmen,
'Bei^eexk de straten vanjeruzakm;
"En duizend stemmen worden éne stenv
HeilO-[em, die door de liefde uiou verwinnenJ
ll(jta met mijn beminde in 't Vo[l(sgedrang,
Vol ongeduld, om met een zegezang,
'De Qod der Liefde als mijne Qod te groeten!
9lij l(gmt, mijn lieve! Zie, ginds nadert !Hij!
iHosanna! Jubel, zing, en werp 9{em blij
De palmtaJ(j)nzer liefde voor de voeten'
As-woensdaq
Qrijs, roerloos, bangt de hemel.P\h een zweep,
Slaat mij de schuinse regen in 't gezicht,
"En peilt mijn oog de horizont, geen streep
In 't wol^nfloers waar zonnig' hoop uit licht!
Diep chd(t de zware dag, dien '/(na mij sleep
Zijn spoor in 't slijl(dat op de wegen ligt;
Soms houdil(stil, en schep met moddergreep
Op moddergreep, de beelden die ü^dicht.
Zo'n beeld is ool{rnijn liefde, maar doorwormd.
'En vallen zal het, onverbiddelijk^
'Lev nog de wind voorbij en verder stormt!
Zie om, o mens, daar rollen weer in 't slijl(^
llwe idealen uit het stof gevormd;
Zo leeft ge en sterft ge, een modderbeeldgelijf^/
Wittc-donderda^
Qelt^oonde Christus, beeld van lijden erf
erbarmen,
(jij. Troost der smart, die weent om uwe
naaJ(te voet,
'En tranen mengelt met llwgodlijü^
stromend Bloed,
O duldt mij op de plaats der miimenden en armen!
11 vlamt in 't droef gelaat, een reine liefdegbed;
'En uit dé mantel spreidt Qij wijdllw stenen armen.
Om op uw marm'ren borst de wereld
te Verwarmen
Die volvan kgvde haat, in liefde ontgBjeien moet.
Laat uit llw hand, de staf in mijne handenglijden;
'Print me in het hoofdeen doom, een bboeddrop
in 't gewaad.
Indien ooiQdt llw hart wat liefde in 't mijne gaat!
ll(dianJ(ïl, daar Qij mij beminnen doet en lijden,
'EniQisde boorden van llw vaal en vorstlijl(l(ked,
O Christus, Qod van liefde, o Christus,
Qod Van leed.
Goedc-vrijdag
IkjMg Jlem op Zijn Ü^uis, gelaten en verduldig.
Met nagelen door Zijn hand, en doornen
in Zijn hoofd.
'Bloedstroomde langs Zijn ooggeèrokgn.
en Verdoold;
9{ij stierf voor uWe schuld, en voor de mijne,
onschuldig.
ll^heè opnieuw bemind, daar 'l^weder heBgeloof
If^weet mijn zonden zijn zo zwaar,
zo menigvuldig;
"Doch, heeft de laatste bÜf^van Deze, dien il^huldig.
Mij, arme ^anJ(e, niet Zijn reddend' hulp beloofd?
O reiniging door 'Bloed,gelij((de bbedscfoMerflijki
O wonderbare nacht, daar 't licht zijn
oorsprong 'Vindt,
Ogoddelijl(e dood, daar 't leven herbegint.
'Kgm herwaarts, gij die zegt: 'Qeen liefde
is on6ederfelijl(l'
'Kgm herwaarts, gij die treurt, omdat gij
heht bemind:
De Liefde sterft Voor u, en leeft voor u, onsterfelijf;^
Een prachtiger inleiding voor begonnen 40
dagen vasten of passie - paastijd is niet in te
denken. Het is af en toe zo winters, het
sneeuwt geluidloos. Een zee van vlokken
dwarrelt overal wit uit de hemel. Een zwarte
merel ruziet luidruchtig met vijf-zes koolme
zen, evenveel vinken en nog andere vogeltjes
rond het voederkastje op mijn kleine binnen
plaats. De sta, in de warme muziekkamer en
verwarmend mij als een kat. Ondertussen vol
ontzag kijkend naar dat altijd wederkerend
natuurwonder. Die blanke, ongerepte sneeuw
en dan de vluchtige indrukken van de rond-
huppelende vogelpootjes. Het is alsof ik in
een sprookje kijk, een nieuw paradijs, een
wereldwonder! En voor ik het goed weet,
open ik de deur, adem diep de prikkelende
vrieslucht in en stap een rondje door het wit
te glinsterende goedje. Ik ben weer binnen
voor de kou mij te pakken heeft en weer kijk
ik naar de sneeuw en naar de indrukken die
mijn stappen er in hebben gelaten en ik lach
stilletjes in mezelf over het genot ervan.
Maar ook doorheen dat wit tapijt komen de
sneeuwklokjes al piepen, als eersten, ora er
toch zeker bij te zijn om de komende lente te
verwelkomen. En dan nadien gaat alles weer
groeien en bloeien, de botten aan de bomen,
de knoppen aan de voorjaarsbloemen, om bij
de eerste stralen van het lentezormetje, open
te barsten in een symfonie van kleuren en van
alles overheersend lentegroen. En dan Pasen
is onderweg, het feest van de opstanding, het
feest van een nieuw leven komt inzicht!
Als de Heiland
Jong en schoon,
!Hebt Qij welf aan 't /Qids doen spijl^eren
'Pbor het heil der wereld.
Uw zuiver straalBloedperelt
In llw zware dbortierdqpon,
O wereld, Qods liefste Zoon.
'Verheven boven actrde
"Draagt gij gelaten
llw ivrange smart.
Kruisiging 2001. Pieter Vis
Golgotha uit 1969. Pieter Vis
JAleer uw brei(gidoog de trage traan l(gn laten
Stolt uw hart.
Doch wee, schrilt^ee, het beulenrot.
Dat, om llw laatste have,
De wacht houdt voor het lijli^
De derde dag verrijst Qij uit de grave.
Jong en schoon, glorierijl(l
Dr. Reni De Cfercq (1877-1932)
Het verlangen van de mensen naar de lente,
zomer en zon; en de groet aan de verjongde,
zich in 't oosten verheffende zon, zijn kente
kens voor de aloude paasgebruiken. Het is
het Germaanse lentefeest van het evenwicht
van nacht en dag.
Het oud Hoogduitse woord: "zu den 0ste-
ren", betekent dat zich het paasfeest (Ooste
rera) over meerdere dagen en nachten uits
trekte. Het kerkelijke paasfeest heeft zich
aan de Germaanse lichtcultus, zoals het zich
uitdrukt in de "Extemsteine" bij Detmold,
aangepast. Het gebruik om een vurig rad
langs bergen en heuvels te laten rollen, is
ook bij de Zonnewendefeesten te vinden. Dit
brandende rad moet al het schadelijke van de
winter verbranden en afweren, en geluk
brengen. Ook het "Ooster" water bracht
geluk en kracht, gezondheid en schoonheid,
wanneer het zwijgend voor zonsopgang uit
een bestemde bron geschept werd en voor de
eerste zonnestralen naar huis gebracht. De
rooms-katholieke kerk veroorlooft nog het
gewijde water van de Paasdag mee naar huis
te nemen. Het in sprookjes en sagen voorko
mende levenswater is datgene welk voor
zonsopgang, nog onder de schijn der groei-
bevorderende maan, geschept wordt. Het
belooft gezondheid, lichaamskracht en kin
derzegen. In de natuurgebonden levenskring
der boeren begon de veldarbeid met Pasen.
Dit gaf aanleiding tot feest in de gemeen
schap en sippe. De ommegangen over de
velden als vruchtbaarheidstoven tijdens de
Germaanse tijden, zijn nu de processies
geworden. Hier ook werden de heidense
rituelen door de kerk aangepast en overge
nomen.
Zo dankt Palmzondag zijn naam aan de
waterwilg, welke samen met twijgen van de
hazelaar, de steekpaim, de jeneverboom en
de eik, versierd met paasbrood en appelen
in de kerk gedragen werden ter wijding.
Hier mengt zich het christelijke met het
voorchristelijke rond de levensboom. De
boer steekt de gewijde twijg op zijn akker
en gelooft daarmee het boze te verdrijven
en een goede oogst te krijgen. Het paas
brood in de vorm van vladen en krakelin
gen, herinnert aan de afbeelding der zonne
schijf en het zonnerad, respectievelijk aan
het levenssymbool. Het paasei is het bij
zonderste zinnebeeld van het paasfeest. Dit
vruchtbaarheidssymbool was diep gewor
teld in het geloof onzer voorvaderen, als het
zonne-ei, het wereld-ei, wiens scheppende
betekenis tot de mythe der geboorte van
goddelijke en heroïsche wezens uit het ei,
voerde.
Gouden eieren komen veel voor in sprook
jes en sagen en brengen rijkdom en geluk.
De bontgeverfde paaseieren van heden ten
dage zijn nog een overblijfsel van het
geloof aan de oude heidense wonderkrach
ten. Het kindergeloof in de paashaas (voor
al in Duitsland) is redelijk laat ontstaan. In
de 18e eeuw was de paaseieren-leggende
haas nog veelal onbekend. Hoewel de haas
in de Germaanse mythologie en in sprook
jes en sagen, een grote rol speelt als vrucht
baarheidssymbool, nam hij slechts laat deel
aan de paasgebruiken. In enkele Duitse
gewesten is de haas vervangen door de
paashaas. Uit oeroude gebruiken en zinne
beelden is de bonte krans gevlochten welke
zich om het lentewonder van het nieuwge
boren leven in de paastijd windt. Veel over
geleverde tradities leven onverstoorbaar
verder, we zien ze ook in een kerkelijk
gewaad en in een verdwaasde tijd als nu.
Deze tradities, zoals het paasfeest, zijn
symbolen van een natuurgebonden levens
beschouwing. Aan ons, natuurgetrouwe
mensen, om ze in ere te houden. En daarom
wens en hoop ik dat de Paasklokken voor
onze hele Christelijke gemeenschap een
VROLUK en vooral GEZEGEND PAAS
FEEST brengen!