Overdenking Stellendamse Dagen met andere deelnemers Afsluiting N15 uit de Heilige Schrift Kruistocht Haar LeniMgrad In 't Yoorbiegöön' in het Diekhuus EiiAraiai-iiiEuiia HET ^gjKVENSTER De gedenkwaardigste dag - deel 1 VERVOLGVERHAAL KOKEN OF RaUUKOST? iCHiLOEdii fitf eao VIMK iiaPEN OE UEEUMEN? Op vrijdag 26 maart spelen Pau Heerschap en Piet Westhoeve 'In 't voorbiegöön' in het Diekhuus. Het programma bestaat uit twee verha- lencycli in het dialect van Ouddorp, afgewisseld met pianomuziek. Aan vang 20.30 uur. Toegang 7.00/5.00 (CJP, CKV, 65+). Reserveren nood zakelijk! *De betalende Borg' innenhuii •ifaiga-irilogie - d-eel l JOH-GYEENHÖ PAGINA 5 VRUDAG 19 MAART 2004 Blik op kerk ^Ni en samenleving Cj - Een historische week - Eén verzet, tveee wegen - Twee kwaden Vorige week was een historische week. De Hervormde Synode vergaderde voor de laat ste keer, de Gereformeerde Synode kwam ook voor de laatste keer bij elkaar, en de Lut herse Synode had ook voor het laatst in eigen kring plaats. Weliswaar blijft de Lutherse Synode intact, maar die zal in de PKN een soort 'status aparte' krijgen. En tenslotte ver gaderde ook de trio-synode voor de laatste keer. Want nu de fusie tussen de drie kerken een feit is, is er maar één synode meei, die van de Protestantse Kerk in Nederland. Je huivert echter wel als je denkt aan de toe komst... Want de bezwaarde Hervormden, die om des gewetens wil niet mee kunnen, de PKN in, zullen nood-classes en ook een nood-synode gaan vormen, en reeds zijn ver- gaderdata in mei gepland. Hoe dat allemaal moet en hoe dat allemaal gaan zal, wie kan het zeggen? Het is zonder meer een onmogelijke situatie. Alles dat in de Hervormde Kerk staat op de basis van Schrift en Belijdenis is tégen Samen-op-Weg. Maar onder hen tekenen zich hoe langer hoe meer twee stromingen af. De eerste die daartoe gedwongen, onder pro test toch meegaat in de PKN. Per gemeente heeft men een beleidsplan ontworpen, waar in staat dat men zich gebonden weet aan de belijdenis-geschriften van de Reformatie en dat men nooit en te nimmer gedwongen kan worden dingen te doen die tegen Schrift en Belijdenis ingaan. Maar men schuift wel onder het grote dak van de PKN, terwijl de uitzonderingspositie schriftelijk moet wor den vastgelegd. Voor de andere groep is dat onoverkomen- üjk. Die bestrijdt het plurale karakter van de kerk en eist dat de hele kerk zal leren en han delen naar Schrift en Belijdenis. Zo komen dus twee soorten gemeenten, en ambtsdragers, tegenover elkaar te staan, die overigens dezelfde prediking brengen en be geren. In theorie is het dus mogelijk dat straks op hetzelfde dorp in de kerk en buiten de kerk dezelfde boodschap wordt gebracht. Met een scheur dwars door de gemeente, dwars door de families, soms dwars door de gezimien. Een onmogelijke situatie, zeg ik nogmaals. Want als Gereformeerd mens kun je niet in een kerk zitten waarin awarheid en dwaling officieel gelijke rechten hebben. Maar het altematief is een scheuring en verwijdering tussen broeders van hetzelfde huis. Kun je van twee kwaden het beste kiezen? Waarnemer Deze vraag- en antwoordrubriek staat geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u stu ren aan: Redactie Eilanden-Nieuws, Postbus 8,3240 AA Middelhamis, met in de linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen worden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele weken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek worden gepubliceerd. Kennissen willen ons telkens overtuigen, dat groenten beter rauw kunnen eten, omdat je door het koken alle vitaminen zou vernieti gen. Is dat niet erg overdreven? Antwoord: Veel rauwkosteters denken, dat ze met rauwe andijvie, sla komkommer meer vitaminen binnen krijgen dan u met uw por tie gekookte bloemkool of spruitjes. Het is toevallig andersom: 100 gram rauwe andij vie, sla en komkommer bevatten elk slechts 10 milligram vitaminen C, doch 100 gram gekookte bloemkool 60 mg en 100 gr kort gekookte spruitjes zelfs 100 mg vitaminen C! Ook rode kool en zuurkool leveren u in gekookte toestand nog resp. 30 en 20 mg vitaminen C per ons op. Wie veel rauwkost wil eten, kan beter kiezen voor rode paprika met 150 mg, en diverse koolsoorten en bijv. selderij dan voor de gebruikelijke sla, witlof en worteltjes, want die zetten evenals andij vie en komkommer weinig zoden aan de dijk. En eet die rauwkost wel vers, want de volgende dag zijn voedingwaarde en smaak ai hwd achteruit gegaan. Wij willen enkele olieverfschilderijen schoonmaken omdat door de jaren heen de kleuren vager werden. Hoe pakken we dat aan Antwoord: Het schoonmaken van schilde rijen is vakwerk en wanneer u veel waarde hecht aan het doek, is het beter het aan de vakman over te laten dan zelf te gaan expe rimenteren. Vooral met een dunne verflaag, slechte of ontbrekende vernis en met barsten in de verf is het ondoenlijk voor een leek. Is het vernis onbeschadigd en wilt u - ondanks deze waarschuwing - toch zelf aan de slag, begin dan met een pluim of droge en vooral zachte en schone stofdoek alle stof te ver wijderen. Neem daarna het doek uit de lijst en ga het systematisch vanuit een bepaalde hoek, stukje voor stukje, afnemen met een watje en wat lauw water, maar droog de behandelde plekjes direct weer af. Let op het kleurverschil met de randen die zich onder de lijst bevonden. Is het vuil zo hardnekkig, dat het er met dat watje niet afgaat, probeer het dan met een vochtige doek met één drup peltje lijnolie, tenzij de aanslag vet is, want in dat geval kunt u beter een lauw sopje met enkele druppels (géén scheut) afwasmiddel gebruiken. De behandelde plaatsen gelijk naspoelen met schoon water en droogdeppen met een schone doek. In het uiterste geval kunt u een spons nemen die u doopt in een bakje water met een enkel druppeltje ammo nia. Begin daarmee aan de rand die onder de lijst zal vallen en controleer of de kleuren niet worden aangetast. Gaat 't goed, dan weer systematisch deel voor deel afiiemen, onmiddellijk naspoelen en eerst afdrogen met een schone doek alvorens u verder werkt. Als uw schilderij na voorzichtige behandeling geheel (en vér van de verwar ming) gedroogd is, kunt u het opnieuw ver nissen met een goede kwaliteit speciale schilderijenvemis, verkrijgbaar bij verfwin- kels en lijstenmakers. Als je per boot naar Engeland oversteekt, zie je voortdurend meeuwen rondcirkelen. Waar slapen die vogels 's nachts? Antwoord: Niet dobberend op stil water, zoals zo vaak beweerd wordt. Zij zoeken tegen het vallen van de avond stille plekjes op in de duinen, op een drooggevallen zand plaat of bank, of tussen lage begroeiing langs de kust en slapen daar tegen de grond gedrukt. Ze zouden daar een gemakkelijke prooi kimnen zijn voor roofdieren, maar die komen er niet voor. In verband met het uitvoeren van een repara tie aan het wegdek van de Calandbrug dient de rechterrijbaan (zuidbaan) van de rijksweg N15 (Maasvlakte-Rotterdam) tussen de afritten 12 (Haven 5500-5600) en 13 (Pot hof, Maassluis) tijdelijk voor alle verkeer te worden afgesloten. Deze afsluiting vindt plaats gedurende de periode in week 13 14: - op zondag 28 maart 2(X)4 en zondag 4 april 2004 telkens van 06.00 tot 18.00 uur; of zoveel korter als mogelijk of zoveel langer als noodzakelijk is. Op genoemde tijden zal het verkeer middels routeborden worden omgeleid. Bijzonderheden Het verkeer in de richting Rotterdam zal worden omgeleid over de Rozenburgse slui zen middels omleidingsborden met route nummer 1 In het geval dat werkzaamheden door weers omstandigheden (o.a. droog weer is vereist) geen doorgang kunnen vinden, zullen de werkzaamheden telkens een week door schuiven. Contactpersoon met betrekking tot deze afzetting is: Dienstkring Rijnmond, Overschieseweg 226, 3112 NB Schiedam, Rayon Europoort, de heer J. F. L. Rensman, tel. (010) 4724011 In de eerste verhalenreeks 'Momenten' heeft Pau Heerschap herinneringen uit de jaren vijftig verwerkt. De cyclus 'Voor keuningin- ne in vaoderland'bestaat uit soms hilarische verhalen over zijn jeugd, zijn diensttijd in de jaren '60 en zijn leraarschap in de jaren '70. Piet Westhoeve heeft, geïnspireerd door de teksten, pianomuziek gecomponeerd zodat alles samenvloeit tot een harmonisch geheel: bij 'Momenten' zijn promenades geschre ven, die de sfeer van het verhaal verbeelden en bij de cyclus 'Voor keuninginne en vao derland' een 4-delige Sonatine, waarin de melodie van het Wilhelmus verwerkt is. Lang werd dialect sterk vereenzelvigd met boers, plat.Terecht, culturele uitingen in dia lect voldeden ook vaak aan dit verwach tingspatroon. Als er dialect aan te pas kwam, werd het lollig, ook een kwaliteit, maar een zijdig. Het is vooral de 'dialectmuziek' geweest die daar in eerste instantie verandering in heeft gebracht. Bands als Rowwen Hèze en Nor maal hebben op landelijk niveau een lans gebroken met in hun kielzog een groeiend aantal groepen en verbreding van muziek stijlen. Inmiddels is er op het gebied van streektaal- muziek, proza en poëzie heel wat voorhan den van hoge kwaliteit. De jongste cd, in het dialect van Ouddorp, dat tot de Zeeuwse dialecten behoort, getuigt daarvan. Het juweeltje is een afronding van een uniek project van Pau Heerschap en Piet Westhoeve. Pau Heerschap is leraar Neder lands en al jaren actief op dialectgebied, zowel op het bestuurlijk vlak in de Zeeuwse Vereniging voor Dialectonderzoek, als op het uitvoerend vlak als schrijver en verteller. Piet Westhoeve is musicus. Er is veel lof te uiten over dit mooie stukje dialect en "In 't Voorbiegó6n"verdient dan ook een brede bekendheid. Alles wat voorbie is, is eweest. Ligt achter je, zégge de mensen De ouwe Grieken hao dêêr 'n oar idee over: Wat eweest is ligt voor je. 't Is net alsof je in 'n roeiboot zit. Je vaert mi je rik nae wat komt. Het programma is opgenomen op CD, die na afloop van de voorstelling te koop zal zijn. Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg, doch de Heere heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. (Jes. 53:6) Schuldrekening Over het maken van schulden kan men lang doen. Maar de rekening van de schuld zal komen. In Jes. 53 wordt Christus als betalende Borg geschilderd. Hij moest op één ogenblik beta len, wat de Zijnen aan schulden hebben gemaakt. Het hoogste gericht vorderde Hem daartoe. En Hij heeft betaald. Onze tekst spreekt over dwalende schapen. Verdwaald raken is meestal meer een zaak om medelijden op te wekken, dan om schul dig te worden verklaard. Hoewel een schaap een kuddedier is, hebben schapen de ken merkende eigenschap dwaalziek te zijn (dwaalden als schapen). Gelijk een schaap heb ik gedwaald in 't rond, dat onbedacht zijn herder heeft verloren. Als schapen van achter de herder afdwalen, volgen ze makke lijk een ander. Ze zijn daarom ook vaak ver dwaald. In het berglandschap van Israel betekent dit dat de kudde niet zichtbaar is over grote afstand. Daarnaast missen scha pen ook speurzin. Als schapen dwalen, dwa len ze eindeloos door. Argeloos voor het gevaar van ravijnen, roofgedierte en door nen. De weg terug kunnen ze niet vinden (keerden ons een ieder naar zijn weg). De tekst spreekt over wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg. Zo is het met hele mensheid gesteld: wij zijn de Opperherder kwijt. God. De inhoud van de schuld is niet in de eerste plaats dat we aan gevaren blootstaan, maar dat we God kwijt zijn, en door onwetend heid al verder van de Heere afdwalen en dat wij God hebben verlaten. Het gevolg hier van is, dat wij voor eigen rekening leven en in ons leven zoeken wat ons aangenaam lijkt. Het gevaar is groot dat we onze tekst laten slaan op niet-kerkmensen en onszelf sparen. Dan zijn we net als de Schriftgeleer den, die de borgtocht voor hun zonden ook niet nodig hadden. Wat is het een weldaad als de Heere in het persoonlijk leven zonde tot zonde en schuld tot schuld maakt. Bij Geesteslicht wordt beleden: "ik dwaal als een schaap; ik keer mij naar mijn weg". Ja, dan begrijpen we het biddend belijden: Gelijk een schaap heb ik gedwaald in 't rond, dat, onbedacht, zijn herder heeft verloren. Ai, zoek uw knecht, schoon hij Uw wetten schond; want hij volhardt naar Uw geboön te horen. Schuldvordering De Heere heeft de schuld van de dwalende schapen die eigen wegen gingen op Hem, Christus, doen aanlopen. Gods Zoon werd reeds in de Vrederaad daartoe aangewezen. Hoewel onschuldig, moest Hij betalen: Hij had Zich Borg gesteld. Hij wUde vrijwillig en gewillig Borg zijn. Hij is niet schuldig verklaart door Kajafas, het Sanhedrin, of door Pilatus, alhoewel die Hem schuldig verklaarden. Maar Hij is schuldig verklaard door God de Vader. Van wege Gods eisende gerechtigheid moest Hij van Zijn Zoon de betaling eisen. Alleen met behoud van Gods deugden zal er voor schul dige schapen sprake kunnen zijn van verzoe ning van de schuld. En nu heeft de Vader de schuld en straf van de zonde op Zijn Zoon doen aanlopen. De Borg is nodig want Gods volk is schuldig van vele, vele zonden. Ze zien vanuit de schuld -die hen klein, onwaardig en afhanke lijk houdt- uit naar het middel hoe hun schuld en straf wordt weggenomen. Wat zijn ze ook hierin vaak dwaalziek als ze nog zo vaak op zichzelf zien. Doch de Heere heeft in Geth- semané en op Golgotha van Christus de gehele schuldrekening gevorderd. Daar heeft Hij al de schuld, al de dwaasheid van Zijn volk aanvaard. Geheel hun ongerechtigheid "mijnt" Hij. De volle last van Gods toom daalde naar ziel en lichaam op Hem neer. Voor Hem geldt: Men telt veeleer de haren van mijn hoofd, Dan hen, die mij, doch zonder oorzaak haten; Men zoek mijn dood; geen onschuld kan mijn baten; Hen zie ik sterk, maar mij van kracht beroofd. Men eist van mij, waar ikm' onschuldig ken, 't Geroofde weer, 'k moet voor voldoening zorgen. Gij weet, o God, hoever ik strafbaar ben; U is mijn schuld, mijn dwaasheid, niet verborgen. Schuldbetaling Als er schuld is zal die moeten worden betaald. Ook de schuld op de zonde zal moeten worden betaald. Aan de zijde van de mens is er geen mogelijkheid de prijs der ziel dat rantsoen aan God in eeuwig heid te voldoen. Alleen als er een Borg is, is er ontkoming mogelijk. Als iemand schuld heeft en moet betalen, kan een ander persoon nog borg zijn. Die persoon is daar niet toe verplicht. Stel dat iemand onder mensen borg is, maar hij kan uiteindelijk de schuld nie betalen, dan blijft er een schuldige met een openstaande rekening. Doch dit geldt niet voor Chris tus. Voor Christus was er geen ontkoming. Hij moest Borg zijn en wilde ook Borg zijn. Hij is Betaler, Hij heeft betaald met wat Hij had. Zijn ziel. Zijn lichaam. Zijn leven. Hij is tevens Betaalmiddel: Christus heeft de schuldrekening aanvaard én betaald. Hij heeft de rekening van de schuld in plaats van Zijn volk voldaan. Daarom kan de Apostel schrijven: Het handschrift der zon de dat tegen ons was, heeft Hij aan het kruis genageld. Hij heeft het volkomen weggedaan en geheel betaald. Zo is Chris tus Borg. Zijn bloed reinigt van alle zon den. Zegt het u iets dat er een betalende Borg is? Hij krijgt betekenis voor hen die door zon de en schuld worden gedrukt en geen mid del tot betaling in zich vinden. Als de Heere in hun onmogelijkheid, onwaardig heid en uitzien Hem aan het geloofsoog ontdekt dan zijn ze van dwalende schapen, hervonden schapen: Want gij waart dwa lende schapen, maar gij zijt nu bekeerd tot de Herder en Opziener uwer zielen. Dan mogen ze be-amen wat Jes. 53:6 zegt: Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een ieder naar Zijn weg. Als de schapen die Borg, al is het van verre, hebben gezien dan smelt hun ziel en hunke ren ze om meer en meer Hem te mogen leren kemien. In Hem is een volkomen zaligheid omdat Hij een volkomen Zaligmaker is. Kunt u dat op goede gronden voor uzelf zeg gen? Of dwaalt u nog onbekommert ver van de Heere midden in uw begeerten van Hem af? Dwaalt u nog steeds verder van Hem vandaan, terwijl uw schuld aldoor groter wordt? Vraagt de Heere of Hij door Zijn Geest u wil leiden. En wie Hij leidt zal gewaar worden: De Heere is mijn Herder, mij zal niets ontbreken. Ds. A. A. Brugge Jaren lang waren de tweevrielers van Keijzer de blikvanger in de hal van het Haegse Huus. Daar staat nu tij dens de STELLENDAMSE DAGEN op 25, 26 en 27 maari de Coöperatie Deltawind met het slogan van: wy leven van de wind! De windmolencoöperatie Deltawind is nieuw op de beurs. Deltawind reahseert en stimuleert al sinds 1989 duurzame energie op Goeree-Overflakkee. Deltawind wil op deze manier bijdragen aan een schoner milieu en een duurzame samenleving. "We plaatsen windturbines, zonnepanelen en bin nenkort in Dirksland een warmtepomp", licht Andries Middelbos van de coöperatie toe. Verder onderzoekt Deltawind de moge lijkheden om andere vormen van duurzame energie toe te passen. Het geven van voor lichting over duurzame energie en energie besparing is speerpunt in de werkzaamheden van Deltawind. "Daarom zijn we ook aan wezig op de beurs", aldus Middelbos, die iedereen van harte uitnodigt om eens een kijkje te komen nemen bij de stand. Tijdens de beurs geven vrijwiUigers van Deltawind een toelichting op de activiteiten en kunnen kinderen bijvoorbeeld terecht voor een mooie ballon of informatie voor een spreekbeurt. Ook is er een wedstrijd waarmee leuk speelgoed te winnen is dat werkt op zonlicht. "Zelfs volwassenen doen vaak enthousiast mee aan deze wedstrijd!", legt Middelbos uit. ledere volwassene op Goeree-Overflakkee kan lid worden van de coöperatie. Het lid maatschap is aantrekkelijk, want er wordt geen contributie geheven en over het geld dat leden aan de coöperatie uitlenen wordt een aantrekkelijke rente vergoed. Tijdens de beurs zijn er foto's te zien van de verschillende windparken. Windpark Piet de Wit bij Ooltgensplaat is het nieuwste wind park van de coöperatie. Dit windpark bestaat uit twaalf turbines van maar Uefst 100 meter hoog. Samen met windpark Battenoert bij Nieuwe-Tonge produceren de windturbines van Deltawind jaarlijks genoeg schone elek triciteit voor alle 15.000 huishoudens op Goeree-Overflakkee. Verder vraagt van Dam beveiliging aan u of uw huus echt op slot is en laat het Rode Kruis u alle aspecten van de hulpverlening zien. In de zaal rechts van de ingang laat timmer- bedrijf Meijer u alles over de mogelijkhe den van een Ubbink dakkapel zien, staat er de Korenbloem met een grandioze bloemen pracht. Boone toont u zijn huishoudelijk apparaten, witgoed en de nieuwste plasma schermen en Tanis Tuinmachines met diverse machines en beregening. In de zaal achter de hal is Sunstore Flakkee vertegenwoordigd met zijn binnen en buiten zonwering, staat Metafortose met klein- meubelen, laat Esgri u de mogelijkheden van de op maat gemaakte schuifdevukasten zien, Doeland bied u daar zijn nieuwe col lectie minmeubelen aan, Vlieto Ooltgens plaat demonstreert zijn naai-, borduur- en Wat was de dag waarop de koers van de mensheid totaal werd gewijzigd? Het moet een dag zijn die in het collectieve geheugen van mensen gegrift moet staan. Sommigen wijzen wellicht op de geboorte van Jezus als de Messias. Toch heeft Jezus zelf dit feit niet aangewezen als de gedenkwaardigste dag. Was het dan de dag van zijn opstanding? Nee! Jezus zei, dat het de dag van zijn dood was. In een aflevering van 'Ontwaakt Radio' op Radio Flakkee wordt maandag 22 maart om 21.00 uur terug gekeken naar de laatste dag van Jezus' aardse leven. De presentatie is in handen van Nick Ehbel. Dinsdag om 16.00 uur wordt het programma herhaald. De betere woninginrichting sinds 1920 Zandpad 36, Middelharnis, Tel. (0187) 48 27 84 lock-machines en toont de Groene Beer u de nieuwe kijk op schoonmaken. Al met al weer een goed gevuld Haegse Huus dat op donderdag en vrijdag geopend is van M.CiO tot 21.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur Mis deze gezellige dagen, waar u kunt pro fiteren van spectaculaire aanbiedingen niet. /TWg^^ -23- Het gebrul van Schreijer gaat over in een hees gefluis ter. De soldaten denken dat de man nu werkelijk van woede zal stikken. In het kistje liggen, tussen vloeipa pier gewikkeld enkele lijstjes, portretten van hen die de organist Franck Muller zo na aan het hart Uggen. Schreijer braakt een serie vloeken uit, waarvan de mannen de haren ten berge rijzen. Dan geeft hij een klap tegen het kistje, dat krakend tegen de wand van de hut vliegt. Glasscherven rinkelen, een portretje dwar relt langs de ruwhouten wand naar beneden; een foto van een klein meisje. Schreijer stampt op de vloer. Franck voeh alle kleur uit zich wegtrekken. Z'n vingemagels dringen in zijn handpalmen, maar hij zwijgt. Hij moet zwijgen omdat korporaal Schreijer het hier voor het zeggen heeft. Tegen de wand liggen de versplinterde portretlijsten. Franck kijkt er naar, achter zijn ogen begint het te bran den. De hele hut wordt door de korporaal overhoop gehaald. Karl-Heinz is de laatste die aan een inspectie wordt onderworpen. Zelfs zijn stroleger wordt op des kundige manier onderzocht. Maar alle moeite is voor niets. Schreijer heeft zijn begeerde sigaren en drank niet gevonden. In de hut is het een grote bende, alle spullen liggen over de grond verspreid. 'Opruimen die bende hier. Ook aan het front hoort orde te zijn. Opruimen zeg ik juUie, er moet hier van de vloer gegeten kunnen worden. De kom over een half uurtje terug, dan wil ik hier een schoon en ordelijk onderkomen aantreffen. Begrepen?' 'Jawel korporaal.' Schreijer verlaat het vertrek, op de hielen gevolgd door de twee soldaten van de wacht, die het gedrag van de korporaal laag vinden. Maar ook voor hen geldt: Een korporaal is machtig. En in het bijzonder een korporaal bij het bataljon voor speciale diensten. NauweUjks heeft Schreijer het vertrek verlaten of er barst een golf van verontwaardiging los. Niettemin is het zaak, dat de boel er netjes komt uit te zien. Schreijer zal terugko men en zoekt slachtoffers nu zijn gestolen drank en sigaren niet gevonden zijn. 'Hij zal wraak nemen, rekent daarop marmen', zucht Ernst Schlösser. 'Denk er om, hij zal er één vinden.' Ze zoeken hun spulletjes bij elkaar en bergen die net jes op. Dan maken ze het vertrek goed schoon. Er wordt haastig gewerkt, want een half uur is niet veel om van een puinhoop een woonvertrek te maken. Karl-Heinz helpt zijn makkers trouw mee. Z'n spullen heeft hij bij elkaar gezocht en tegen de tijd dat Schrei jer kan komen om opnieuw inspectie te houden, Ugt hij met de handen onder zijn hoofd, rustig op z'n slaap plaats alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Zelfs als de korporaal, zich van zijn waardigheid bewust, binnen komt, maakt Karl-Heinz geen haast om op te staan. Hij doet dat tergend langzaam, zodat hij meteen de aandacht van de korporaal op zich vestigt. Zijn kame raden heeft hij op deze manier voor straf gevrijwaard; ze kijken elkaar aan en begrijpen dat Karl zich alleen om hen te redden, letterlijk aan het zwijn heeft overge leverd. 'Jij lelijk monster, akelig lui ondier. Je lag op je nest toen ik binnen kwam. Ik zal je leren hoe men in het Duitse leger mensen die nergens voor deugen fatsoen bijbrengt. Over vijf minuten melden bij de wachtcom mandant in volle gevechtsbepakking.' 'Jawel korporaal.' Karl-Heinz kijkt Schreijer daarbij aan met een blik zo ondoorgrondelijk, dat die de indruk krijgt, dat al wat hij tegen de soldaat zegt, deze in het geheel niet raakt. Als Schreijer vertrokken is, schudt Peter Mayer zijn hoofd: 'Karl, dat ondier zal je afknijpen tot je er bij neervalt.' Karl kiükt, hij kijkt Peter even aan, ondoorgrondelijk! 'Ook mijn tijd zal komen.' Hij hangt de ransel om. Aan de koppel hangen bajonet en pionierschop. Onder de ransel de gasmaskerbus en bovenop een deken, gerold in het tentzeiltje. Met vlug ge bewegingen zet hij zijn helm op, hangt het machi nepistool om en stapt naar de deur. Daar draait hij zich even om. 'Laten we zeggen: al wat er gebeurd, is maar geleend. De zal eens de kans krijgen om de rekening te vereffe nen.' Dan slaat de deur dicht. Buiten klinken de voetstappen van de soldaat, die spoedig verstommen. In het wachtlokaal zit Schreijer en kijkt op z'n horloge als Karl-Heinz binnenkomt. Hij meldt zich correct en blijft voor de tafel in de houding staan. 'Soldaat Stier- mann meldt zich, korporaal.' Langzaam komt Schreijer overeind, zijn ogen onafge broken op de soldaat gericht. Dan wenkt hij twee sol daten. Terwijl hij Karl-Heinz gelast om naar buiten te gaan, volgt hij met de twee wachten. 'Dit stuk vuil heeft roest in zijn hersens. Daarom is hem toegezegd dat deze opgefrist zuDen worden', zegt hij tegen de twee wachten. 'Haal een zwaar stuk hout, het dikste dat je kunt vin den.' 'Jawel korporaal.' De soldaten verdwijnen in het donker en gaan naar de houtstapel, die door de Russen is gezaagd. Er Uggen inderdaad stukken bij zo dik, dat zelfs een reus als Karl-Heinz spoedig door de knieën zal gaan. De man nen twijfelen even. 'Een al te ücht stuk kunnen we niet meebrengen. De korporaal zal zich niet laten bedriegen. Als hij ziet dat we een te licht stuk hout hebben uitgezocht, zal hij ons naast die ander laten strompelen.' 'Nou ja, zo'n kleine jongen is het ook weer niet; laten we dit stuk maar nemen, dat ziet er redelijk uit.' Ze nemen een zwaar eind hout mssen zich in en sjou wen dat naar de plaats waar Schreijer met Karl-Heinz staat te wachten. 'Waar blijven jullie toch! Als ik bevel geef doe je dat in de looppas.' Dan richt hij zijn aandacht op Karl-Heinz. 'Buigen en je hersens vooroverhouden.' Karl buigt zich voorover en klemt zijn kin tegen de borst. Zo kan hij wel wat opvangen. Dat hij boeienkoning is geweest, komt in gevallen als nu goed van pas. 'Leg hem het hout op z'n nek', beveelt Schreijer. Karl-Heinz zet zich schrap als het zware hout in zijn nek wordt gelegd. Tegen de twee soldaten zegt Schreijer: 'Als de kerel in verzet komt onmiddellijk neerschieten, begrepen?' 'Jawel korporaal.' Karl-Heinz staat diep voorover gebogen; een hand steunt op z'n knie, de andere houdt het stuk stam vast. De last drukt hem zwaar in zijn hals en nu al voelt hij een druk op de hersenen. Schreijer is naast hem komen staan en ziet vol minachting neer op de gebogen sol daat. 'Geef acht', bruh hij. De marteling is begonnen. Karl-Heinz trekt zijn benen bij elkaar en tracht dat met hakgeklap te doen. Door de druk in zijn hals heeft hij aUe moeite om in evenwicht te blijven. 'Overdoen.' De benen gaan schuifelend uit elkaar. 'Geef acht!' Karl-Heinz wankelt; bijna veriiest hij het evenwicht. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 5