.ootuwbru/c(5i4/^ Eerste Uitvoering Marcus-Passion: 'Een Gat In Het Dak' 1 Ouddorp Ei(ia)ndelijk nieuws by Delta ïxpo in 5tellencla/T) Ei landen-Nieu\A/s: ANNETTE Bezoek ons op de bruicbshow EIIAIIDISI-tnEUWS 1 ^rco "Kgoijman 1 Lianm Lodder i S^riaan de 'Visser J-Canny de Visszr-de "Waai f i I Hartelijk dank 1 (^reetje JacoSa Adverteren in Eilanden Nieuws betekent dat uw advertentie ook buiten de bebouwde kom wordt gelezen. /noetuzynbij; Bloe/T»enhandel Dü><5teWeg 28 Ouddorp TeUOI87)65l5- een krant die G-E-L-E-Z-E-N wordt!! Dak open gebroken Illustraties in muziek Aandacht voor de passie Woord en Daad krenten brodenactie Vrijdag 19 maart PAGINA 3 DINSDAG 16 MAART 2004 FAMILIEBERICHTEN <k(en u mee, dat zvij (D.'U 19 maart 2004, om 13.00 uxtrgaan trouwen in hei !Rien iPoortvüetmuseum te MiddeOiamis. 'De ^gr^lij^ èevestyiry zat plaatsvinden in de "H^ Hervormde "KgrfiU MiddeCtutmis, waarin ds. C. QielenzaCvoorgaan. i^anvang 14.30 uur. Ons aé-es Wordt: 9iieuwstraat 63,3241 CL 'M.iddeffuimis "Bewaar het goede pand, dat u toebetrouwd is ii 2 Tim. 1:14a ;I Morgen, D.V. 17 maart, is het 40 jaar geleden dat onze lieve ouders, opa en oma ij en ij in het huwelijk zijn getreden. ;I |i Wij zijn de HEERE dankbaar voor Zijn trouwe |i zorg in al die jaren en hopen en bidden dat Hij ook in de toekomst met hen zal zijn. f Anne-Marie en Jaap -| Willem-Jan, Daniël, 'ij: Annelijn en Hannerieke Marjoleen en Ap Johanna, Willem-Samuël, Elisabeth en Adri-Jochébed il Leonard en Aldevina :t: Hoflaan 59 1 3241 GK Middelhamis Tel. (0187)48 30 71 Wij danken een ieder, die op welige wijze dan ook, ij; heeft bijgedragen de viering van ons 50-jarig -:;:■ huwelijksjubileum tot een onvergetelijke gebeur- -il; tenis te maken. ?i Uw belangstelling was hartverwarmend. it: Ser en Bep van Ours Ij;. Middelhamis, maart 2004 ij; ?i**;(;*;(HK*******;»HftSHi;*;i;«3;*»*»*3;;»»^^ f!i;*;»;****;iKi;;»;«»»; ••t;;»;«;»»»*; Voor de vele kaarten, bloemen, cadeaus, tele- foontjes en persoonlijke felicitaties die wij heb- il- i ben ontvangen met ons 12/^-jarig huwelijk. jj| Piet, Klazien i en Nicole Groenendijk ;b*;»i*3;*;!;Si*«*»»«;S3;s;s;;!;«*;rHi;*;!;s;«»«^ De Heere, Die leven gaf en leven spaarde, ver- ij blijdde ons met de geboorte van een dochter en ij f zusje I I Wij noemen haar MargretHa f Krijn en Corrie Flikweert-Mastenbroek Klariena Leanne i il 15 maart 2004 I De Kille 6, 3253 ES Ouddorp I I Tel. (0187) 68 33 47 ij DANKBETUIGING Uw warme belangstelling en de vele blijken van medeleven betoond na het overlijden van onze buurvrouw MARIA WILHELMINA HAASBROEK-BENS hebben ons goed gedaan. In het bijzonder dank aan ds. W. Venema voor het leiden van de rouwdienst en begrafenisonderne ming P. Mans voor de correcte verzorging van de begrafenis. Familie Geluk Den Bommel, maart 2004 Voor de inwoners van doen wij graag een stapje extra. De modellenboeken voor Verlovingskaartjes Huwelijkskaarten geboortekaartjes of jubileumkaarten worden bij u ttiuis gebracht, waar u in alle rust uw keus kunt maken. Gebr. de Waal Drukkerij Sommelsdijk Bel: (0187) 47 10 20 en vraag naar Plony ^ip Enige maanden geleden is - na een periode van ca. anderhalf jaar - de nieuwe Marcus Passion 'Een gat in het dak' van tekstschrijver ds. Michiel de Zeeuw en componist Mar van der Veer voltooid. Inmiddels is het werk in druk verschenen bij het Nederlands Bvjbel Genootschap. Op zaterdag 3 april vindt in de Nieuwe Kerk van Zierikzee om 20.00 uur de eerste volle dige uitvoering plaats van dit oratorium, dat uit zes grotere delen bestaat. Het project vindt plaats mede dankzij steun van de Pro vincie Zeeland. Bijzonder aspect van deze eigentijdse vertol king van het lijdensverhaal is dat de bijbel tekst van de Nieuwe Bijbel Vertaling gebruikt wordt, die in het najaar van 2004 zal verschijnen. De passie is dus het eerste grote werk dat geschreven is met de tekst van deze nieuwste, oecumenische vertaling. De Marcus-passie staat in de traditie van passies die in het verleden geschreven zijn. Toch wijkt 'Een gat in het dak' van deze tra ditie af door het bijbelverhaal eerder te laten beginnen dan gewoonlijk. In de eerste delen komt een aantal bijbelverhalen aan de orde dat laat zien hoe Jezus in allerlei menselijke situaties 'een beslissende opening maakt' en bevrijding schenkt, waardoor mensen de hemel weer in het oog krijgen. Het eerste deel van de passie handelt over het verhaal van de verlamde man die met behulp van vier medemensen genezen wordt. Deze betrokkenen breken het dak van het huis waarin Jezus zich bevindt letterUjk open. Het tweede verhaal gaat over de man die in lugubere spelonken woont en door demonen is bezeten. Dit verhaal, dat eindigt met het zich in het meer storten van een gro te kudde varkens, is waarschijnUjk nog niet eerder in muziek gezet. De andere verhalen handelen over een man die van zijn doofheid bevrijdt wordt, de vrouw die met kostbare olie Jezus zalft om te eindigen met de verha len van het laatste avondmaal, de gevangen neming en het sterven op Golgotha. Na elk bijbelrecitatief (gezongen door koor en solisten) is er een sololied of een duet waarin de hoofdpersonen van het verhaal zelf aan het woord komen. De teksten van deze vrije werken zijn geschreven door Michiel de Zeeuw evenals de teksten van de koralen die door het gehele werk gevlochten zijn. Het is de bedoeling dat deze koralen ook door de aanwezigen worden meegezon gen. Muzikaal kent de passie een grote diversi teit. De bijbelverhalen worden vaak muzi kaal geïllustreerd, met een speciaal oor voor de handelingen van de hoofdpersonen. Toonhoogteverloop, samenklanken en dyna miek zijn de kleuren waarmee de verhalen en teksten in muziek geschilderd worden. Toegankelijke muziek wordt afgewisseld met experimentele koormuziek, bijvoor beeld in klanklagen of door middel van zich stapelende akkoorden. Tegelijkertijd is een aantal diepere lagen in het verhaal aange bracht en worden door melodische en tek stuele citaten de bijbelverhalen met elkaar verbonden. Een voorbeeld hiervan is de zin snede uit het eerste verhaal 'boven de plaats waar Jezus was' waarmee het uiteindelijke lijdensverhaal af en toe wordt onderbroken. In het programmaboekje dat de aanwezigen krijgen uitgereikt wordt een aantal aspecten van die tweede laag in muziek dieper uitge werkt. Tussen de zes delen door zijn er stil tes waarin de mensen de muziek op zich kunnen laten inwerken of waarin men de toeUchting kan lezen die een inleiding is op het nieuwe deel. Aan deze eerste uitvoering van de passie werkt mee een groot projectkoor dat is samengesteld uit de leden van het Gerefor meerd kerkkoor Zierikzee en gastzangers. De afgelopen tijd is men intensief bezig geweest om de 150 pagina's tellende parti tuur eigen te maken. Vocale solisten zijn Margreet Baakman, Ine ke Schilperoord, Liesbeth Franken, Liesbeth Noordhof en Marcel van der Zande. Instru mentale solisten zijn Astrid Boot, fluit, Annette Jumelet, viool, Greetje Buytendijk, cello en Esther van der Schee, klarinet. De componist Mar van der Veer vertolkt de pianopartij en heeft de algemene muzikale leiding. De predikant Michiel de Zeeuw werkt sinds zijn komst naar Zierikzee in 2002 intensief samen met cantor-organist Mar van der Veer. Van hun hand verscheen onlangs de cd Met troffel en toon, bestaande uit nieuwe 16 kerkliederen. In november vindt de presen tatie plaats van hun eerste zinnespel over de Psalmen, getiteld Oosterpolderflat. Delen van de passie werden dit jaar uitge voerd tijdens een conferentie van het NBG/KBS in Soesterberg. In de Doopgezin- de Singelkerk te Amsterdam werd door de gezamenlijke doopsgezinde koren uit Nederland een studiedag aan dit werk gewijd. Voor noordelijke provincies vindt op 27 maart een themadag over de passie in Dedemsvaart plaats. Op 26 april komt tij dens een regionale oecumenische kerkendag in Eindhoven de passie aan de orde in enke le workshops. Een artikel over de passie verscheen in het Nederlands Dagblad. Het Friesch Dagblad en het magazine Het Goede Leven komt binnenkort met een eigen ver haal over het ontstaan van de passie. De aanvang van het concert is om 20.(X) uur. Kaarten kosten 5 euro en zijn verkrijgbaar bij boekhandel De Vries en aan de ingang van de Nieuwe Kerk. Verdere informatie en toelichting; Michiel de Zeeuw, 0111 412230, m.e.g.dezeeuw@freeler.nl of Mar van der Veer, 0111 414585 marvdveer@hemet.nl Het ritme van Afrika In een van de vorige edities werd ver slag gedaan van een bezoek van de Senegalees Malick aan de basisscho len in Goedereede. Naast het aanleren van verschillende ritmes op de met geitenvellen bespannen trommels, kregen de leerlingen ook een verhaal te horen over de geschiedenis van de slavenhandel in Afrika. Dit verhaal werd verteld door Michel Damhuis. Damhuis vertelde de kinderen dat hij eerst op de binnenvaart heeft gevaren en vervol gens op de grote zeevaart. Hij vertelde dat het hem bij zijn reizen opviel dat in veel lan den trommels waren en iedere bevolkings groep een eigen ritme van trommelslaan heeft. Hij gaf de leerlingen uitleg over het ontstaan van die ritmes. Zijn verhaal - waar de kinderen aandachtig naar luisterden - volgt hieronder: Zeshonderd jaar geleden gingen de Europe anen de wijde wereld in. Grote zeevaarders als Vasco da Gama, Columbus en Piet Heyn voeren met hun houten zeilschepen over de oceanen, op zoek naar nieuwe landen en nieuwe gebieden. Veel landen deden daaraan mee: Spanje, Portugal, Frankrijk, Engelnad, België en ook Nederland deed mee. Ons land was in die tijd een handelsnatie. Onder de vlag van de VOC (Verenigde Oostindische Compag nie) en de WIC (Westindische Compagnie) voeren de schepen naar Azië, Afrika, Noord en Zuid Amerika. Vanuit Azië werden kruiden, specerijen en thee gehaald. Uit Afrika haalden ze huiden, ivoor, diamant en metalen als zilver en goud. In Noord en Zuid Amerika was veel gebied veroverd en de Europeanen begonnen daar grote plantages waar ze kojfre verbouwden, katoen, tabak en suiker. Daar viel dus veel geld te verdienen en er moest veel werk wor den gedaan! Maar al dat werk werd niet alleen door de Nederlanders gedaan. Daarvoor waren er in Nederland niet genoeg mensen. Dus kwa men er veel mensen uit de Arabische landen die de Europeanen en de Nederlanders een handje gingen helpen. In het begin ging dat goed want: Er viel veel geld te verdienen en er was veel werk dat moest worden gedaan. Maar na een tijd ontstonden de eerste pro blemen. De Arabieren hadden een ander geloof dan de Europeanen. En de Europe anen hadden een ander geloof dan de Ara bieren. En jullie weten allemaal wat er gebeurt als je een probleem hebt en je lost niets op. De problemen werden zo groot dat de Arabieren stopten met werken en ze gin gen terug naar het land waar ze vandaan kwamen. En toen zat Nederland met een groot probleem want: er viel nog steeds veel geld te verdienen maar er waren niet genoeg mensen die at dat werk konden doen. WIC Het was de WIC, de West Indische Compag nie, die een belangrijke rol zou gaan spelen bij het oplossen van dit probleem. De WIC was een van de grootste zeevaartbedrijven uit die tijd, met kantoren in Delft en Rotterdam. Onder de vlag van WIC voeren vele schepen over de gehele wereld. De zeevaarders van de WIC, die naar Afrika voeren hadden gezien dat Afrikaanse koningen mensen in dienst hadden die voor hen werkten: Slaven! En daarop vertrokken de schepen van de WIC uit de haven van Goedereede naar Afri ka. Dit keer kochten ze niet alleen huiden, dit keer kochten ze niet alleen ivoor, dit keer kochten ze niet alleen diamant, zilver en goud, maar dit keer kochten ze ook... men sen! Ze betaalden met wapens, buskruit en kogels. Ze betaalden met alcohol, ze betaal den met mooie stoffen en kleden. Ze betaal den met die spullen die de macht van de koning zou vergroten. Dan wees de koning een gebied aan en daar mochten ze alle gezonde en sterke Afrikaanse mannen en vrouwen meenemen. Slaven, die moesten gaan werken in Nederland, Europa en later in Noor en Zuid Amerika. Zo begon een zwarte bladzijde in de geschie denis van de mensheid. Want hoewel de sla vernij al bestond en vele landen daaraan meededen, begonnen ook de Nederlanders met hun scherpe handelsgeest zich bezig houden met de koop en verkoop van mensen. Bir De Nederlanders uit die tijd ontdekten dat er met de koop en verkoop van mensen veel geld viel te verdienen. En ze wisten dat er in Noord en Zuid Amerika veel mensen nodig waren om te werken op de plantages. En om de handel in slaven goed op te zetten voeren de schepen van de WIC in 1621 naar het eiland Bir. Bir is een eiland voor de kust van Dakar, de hoofdstad van Senegal, gelegen aan de west kust van Afrika. Bir was een belangrijk eiland omdat je het gemakkelijk kon aan varen.Het was ook een belangrijk eiland omdat je van daandt handel kon drijven met het binnenland van Afrika. Het kon ook gebruikt worde/l als tussenstop voor schepen die naar Azië voeren. Het eiland was ook Michel Damhuis vertelt de kinderen van 'Het Stellegors'Het ritme van Afrika belangrijk omdat je - als je de grote oceaan over wilde steken naar Noord en Zuid Ame rika - het de kortste weg was van Bir naar Curagao. En van daaruit kon je verder naar Amerika. Goedereede - Goree Het eiland Bir was in handen van den Por tugezen die het eiland de naam Palma had den gegeven omdat er veel palmbomen op stonden. In 1621 werd het eiland door de Hollanders veroverd en de twee forten die de Portugezen hadden gebouwd werden met de grond gelijk gemaakt en opnieuw opge bouwd. Het ene fort kreeg de rumm Fort Nassau en het andere fort de naam Fort Oranje. Ook het eiland kreeg een andere naam: Bir, dat was veranderd in Palma kreeg nu de naam Goede Rede, afgeleid van Goedereede, wat betekent veilig haven of een goede plek om te zijn. Nog weer later werd het eiland Goede Rede Goree genoemd en zo heet het nu nog. Er werd ook nog een derde gebouw neerge zet op de punt van het eiland. Een groot rond gebouw met twee deuren, twee trappen en twee verdiepingen en een grote binnen plaats. Dit gebouw werd het Slavenhuis genoemd. Een gebouw dat later wereldbe roemd zou worden door de naam van die ene deur: 'de deur zonder terugkeer'. Het Slavenhuis Het Slavenhuis was voor de handelaren, de zeevaarder en militairen een paradijs. Het eiland Goede Rede was een mooi eiland. Het was er altijd lekker weer en op de bovenste verdieping hadden ze grote kamers met een mooi uitzicht, luxe meubelen en zachte bed den. Maar als je als slaaf het slavenhuis bin nenkwam dan was het leven een hel. De vaders en moeder werden van elkaar gescheiden. De kinderen werden van hun moeders gescheiden. De mannen werden geboeid met kettingen om hun handen en voeten en een stalen band met lange punten om hun nek, evenals de vrouwen en kinde ren. Elke slaaf kreeg een eerste brandmerk, zodat iedereen wist datje een slaaf was van de Nederlanders. Daarna werden ze opgesloten op de onder ste verdieping. Dertig, veertig, soms wel vijf tig mannen bij elkaar in een kleine cel. Het zelfde lot ondergingen de vrouwen en kinde ren. Het enige dat nog een beetje goed was, was het eten. Je moest nog worden verkocht en daarom was het belangrijk datje gezond en sterk bleef. Verder was het in het Slaven huis een grote smeerboel. Want als je naar de wc moest dan deed je dat maar gewoon in de cel. En als je ziek werd en moest overge ven, dan deed je dat maar gewoon in de cel. En zo zat je daar in de stank en de hitte, dagen, weken soms maanden te wachten tot er een vloot van vele schepen kwam. Als er een vloot in de haven van Goede Rede lag dan werden alle slaven uit hun cel gehaald en werden ze ingescheept Honder den, soms wel duizenden mannen, vrouwen en kinderen. En allemaal gingen ze door die ene deur. 'De deur zonder terugkeer'. En eenmaal door die deur zouden ze hun gezin, hun familie, hun land nooit meer terugzien en eenmaal door die deur zouden ze de sabar nooit meer horen spelen. De reis De reis was nog erger dan het verblijf in het slavenhuis. Alle slaven moesten zij aan zij in het ruim liggen zodat ze er zo veel als moge lijk konden meenemen. Ze werden vastgeke tend aan grote houten palen en balken. Dan werd het ruim afgesloten en kon de reis beginnen. Waar je naar toe ging, dat wist je niet en hoe lang de reis ging duren, dat wist je niet. Maar als je naar de wc moest, dan deed je dat maar gewoon daar beneden in het ruim. En als je ziek werd en moest over geven deed je dat maar gewoon daar bene den in het ruim. En als er vrouwen waren die moesten bevallen, dan deden ze dat maar gewoon daar beneden in het ruim. Zo 'n reis duurde weken en soms wel maan den. Veel slaven overleefden deze reis niet. Van alle slaven die werden ingescheept stierf tussen de vijftien en twintig procent onderweg! Deze mensen werden over boord gegooid en dienden als voer voor de haaien. Vele slaven werden gebracht naar Curagao. Curagao was in die tijd door Piet Heyn ver overd en was het centrum van de slavenhan del. Een grote supermarkt waar plantage houders mensen konden kopen. En als een slaaf verkocht was dan kreeg deze een twee de brandmerk, zodat iedereen wist van wel ke plantagehouder je was. Daarna weer in het schip en dan werd je gebracht naar Zuid of Noord Amerika, waar ze moesten werken op de plantages. Bijvoorbeeld in Brazilië, Argentinië, Peru, Bolivia of Suriname. In Suriname gebeurde er iels bijzonders. Vele slaven die naar Suriname werden gebracht probeerden te ontsnappen en vluchtten het oerwoud in. Deze mensen behielden hun eigen Afrikaanse cultuur, zij behielden hun eigen manier van dansen, hun eigen muziek en hun eigen geest. Deze men sen staan bekend als maroims en leven nog steeds in de jungle van Suriname. Driehonderd jaar slavernij De handel in slaven heeft meer dan driehon derdjaar geduurd. In totaal zijn er tussen de 15 en 20 miljoen mensen uit Afrika naar andere delen van de wereld gebracht. Maar driehonderd jaar slavernij heeft ook iets goeds gebracht. Want de slaven die werden verspreid over de wereld namen allemaal iets mee. Iets dat je aan de buitenkant niet kunt zien. Iets dat binnen in de mens zit. Namelijk de Afrikaanse cultuur, de Afri kaanse dans, de Afrikaanse muziek en de Afrikaanse ritmes. En deze gaven werden over de gehele wereld verspreid. Later ont stonden hierdoor nieuwe dansen en nieuwe soorten muziek, zoals de blues, de jazz, de reggae en later de disco, de hip-hop en de rap. Zo kwam het dat de verteller op zijn rei zen overal verschillende ritmes tegenkwam. Driehonderd jaar slavernij heeft er ook voor gezorgd dat mensen zich begonnen te men gen. Blanke mannen en vrouwen die verliefd werden op zwarte mannen en vrouwen die verliefd werden op blanke mannen en v: ou wen. En uit deze huwelijken werden kinde ren geboren met prachtige bruine huidskleu ren: lichtbruin, donkerbruin, chocolade bruin en vele verschillende tinten. Veel van deze mensen gaan terug naar Afri ka om te zien waar hun voorouders vandaan kwamen. En veel van deze mensen bezoeken het eiland Corée. Het eiland Goree wordt beschermd door de UNESCO en is een groot openlucht museum. Het Slavenhuis staat er nog steeds als herinnering aan deze geschie denis. Ook de 'deur zonder terugkeer'Want door deze deur koimen vele mensen terug om het slavenhuis te bekijken. Om te leren van deze geschiedenis en om te zien waar hun voorouders vandaan kwamen. Gewone men sen, maar ook bekende artiesten, als James Brown en Michael Jackson. En belangrijke politici als George Bush en Ivo Opstelten. In het Slavenhuis worden tot op de dag van vandaag vele feesten gegeven. Senegalese feesten. En op deze feesten wordt gedanst door mensen van allerlei culturen en van allerlei kleuren. En op die feesten kun je de oorspronkelijke Afrikaanse ritmes en de sabar nog steeds horen klinken. Op zaterdag 27 Maart is het weer zover, onze jaarlijkse krentenbroden- actie. In alle dorpen op Goeree Overflakkee gaan weer tientallen kin deren langs de deuren om de krentenbroden te verkopen. Het is elk jaar weer een grote actie waar vele vrijwilligers aan mee werken. Maar deze actie zou nooit kunnen slagen als u niet meewerkt om de broden te kopen. Daarom willen we u ook dit jaar weer vragen om deze actie te helpen slagen. Waar doen we het voor? Voor het vakonderwijs, we noemen het een springplank naar de toekomst. Zo is men b.v. in Burkina Faso, in het dorpje Léo bezig met de bouw van een vakschool. Léo is een plaats van ongeveer 30.(X)0 inwoners, er is veel werke loosheid, terwijl het moeilijk is om aan geschoolde vakmensen te komen. De vak school in Léo is inmiddels al uitgegroeid tot een soort van mini dorpje met z'n 13 huisjes, twee slaapzalen, een flinke kantine, twee lesgebouwen, een kantoorruimte, twee werkplaatsen en een kleine kliniek. Inmiddels zijn er driejaarklassen met 184 leerlingen, de meeste zijn financieel geadopteerd, dus kinderen die anders in de goot hadden gelegen en dan mogen we denken aan drugs, diefstal, prostitutie enz. Zij leren hier een vak en maken kennis met Gods Woord, dus zeker een springplank naar de toekomst! Daar doen we het voor, hier staan wij achter, U toch ook? de gehele dag wegens huwelijk Zandpad 90, Middelhamis. Tel. (0187) 48 24 31

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2004 | | pagina 3