.ootuwbru/c(5i4/^
Eerste Uitvoering Marcus-Passion:
'Een Gat In Het Dak'
1
Ouddorp
Ei(ia)ndelijk nieuws
by
Delta ïxpo
in 5tellencla/T)
Ei landen-Nieu\A/s:
ANNETTE
Bezoek ons
op de
bruicbshow
EIIAIIDISI-tnEUWS
1 ^rco "Kgoijman
1 Lianm Lodder
i
S^riaan de 'Visser
J-Canny de Visszr-de "Waai
f i
I Hartelijk dank
1 (^reetje JacoSa
Adverteren in
Eilanden Nieuws
betekent dat uw
advertentie ook
buiten de
bebouwde kom
wordt gelezen.
/noetuzynbij;
Bloe/T»enhandel
Dü><5teWeg 28 Ouddorp
TeUOI87)65l5-
een krant die G-E-L-E-Z-E-N wordt!!
Dak open gebroken
Illustraties in muziek
Aandacht voor de passie
Woord en Daad krenten brodenactie
Vrijdag 19 maart
PAGINA 3
DINSDAG 16 MAART 2004
FAMILIEBERICHTEN
<k(en u mee, dat zvij (D.'U 19 maart 2004,
om 13.00 uxtrgaan trouwen
in hei !Rien iPoortvüetmuseum te MiddeOiamis.
'De ^gr^lij^ èevestyiry zat plaatsvinden
in de "H^ Hervormde "KgrfiU MiddeCtutmis,
waarin ds. C. QielenzaCvoorgaan.
i^anvang 14.30 uur.
Ons aé-es Wordt:
9iieuwstraat 63,3241 CL 'M.iddeffuimis
"Bewaar het goede pand, dat u toebetrouwd is ii
2 Tim. 1:14a ;I
Morgen, D.V. 17 maart, is het 40 jaar geleden dat
onze lieve ouders, opa en oma ij
en ij
in het huwelijk zijn getreden.
;I
|i Wij zijn de HEERE dankbaar voor Zijn trouwe
|i zorg in al die jaren en hopen en bidden dat Hij ook
in de toekomst met hen zal zijn. f
Anne-Marie en Jaap -|
Willem-Jan, Daniël, 'ij:
Annelijn en Hannerieke
Marjoleen en Ap
Johanna, Willem-Samuël,
Elisabeth en Adri-Jochébed il
Leonard en Aldevina
:t:
Hoflaan 59 1
3241 GK Middelhamis
Tel. (0187)48 30 71
Wij danken een ieder, die op welige wijze dan ook, ij;
heeft bijgedragen de viering van ons 50-jarig -:;:■
huwelijksjubileum tot een onvergetelijke gebeur- -il;
tenis te maken. ?i
Uw belangstelling was hartverwarmend. it:
Ser en Bep van Ours
Ij;. Middelhamis, maart 2004 ij;
?i**;(;*;(HK*******;»HftSHi;*;i;«3;*»*»*3;;»»^^
f!i;*;»;****;iKi;;»;«»»;
••t;;»;«;»»»*;
Voor de vele kaarten, bloemen, cadeaus, tele-
foontjes en persoonlijke felicitaties die wij heb- il-
i ben ontvangen met ons 12/^-jarig huwelijk. jj|
Piet, Klazien i
en Nicole Groenendijk
;b*;»i*3;*;!;Si*«*»»«;S3;s;s;;!;«*;rHi;*;!;s;«»«^
De Heere, Die leven gaf en leven spaarde, ver- ij
blijdde ons met de geboorte van een dochter en ij
f zusje I
I Wij noemen haar MargretHa f
Krijn en Corrie Flikweert-Mastenbroek
Klariena
Leanne
i il
15 maart 2004 I
De Kille 6, 3253 ES Ouddorp I
I Tel. (0187) 68 33 47 ij
DANKBETUIGING
Uw warme belangstelling en de vele blijken van
medeleven betoond na het overlijden van onze
buurvrouw
MARIA WILHELMINA
HAASBROEK-BENS
hebben ons goed gedaan.
In het bijzonder dank aan ds. W. Venema voor het
leiden van de rouwdienst en begrafenisonderne
ming P. Mans voor de correcte verzorging van de
begrafenis.
Familie Geluk
Den Bommel, maart 2004
Voor de inwoners van
doen wij graag een
stapje extra.
De modellenboeken voor
Verlovingskaartjes
Huwelijkskaarten
geboortekaartjes of
jubileumkaarten
worden bij u ttiuis gebracht,
waar u in alle rust uw keus
kunt maken.
Gebr. de Waal
Drukkerij
Sommelsdijk
Bel: (0187) 47 10 20
en vraag naar Plony
^ip
Enige maanden geleden is - na een
periode van ca. anderhalf jaar - de
nieuwe Marcus Passion 'Een gat in
het dak' van tekstschrijver ds. Michiel
de Zeeuw en componist Mar van der
Veer voltooid. Inmiddels is het werk in
druk verschenen bij het Nederlands
Bvjbel Genootschap.
Op zaterdag 3 april vindt in de Nieuwe Kerk
van Zierikzee om 20.00 uur de eerste volle
dige uitvoering plaats van dit oratorium, dat
uit zes grotere delen bestaat. Het project
vindt plaats mede dankzij steun van de Pro
vincie Zeeland.
Bijzonder aspect van deze eigentijdse vertol
king van het lijdensverhaal is dat de bijbel
tekst van de Nieuwe Bijbel Vertaling
gebruikt wordt, die in het najaar van 2004
zal verschijnen. De passie is dus het eerste
grote werk dat geschreven is met de tekst
van deze nieuwste, oecumenische vertaling.
De Marcus-passie staat in de traditie van
passies die in het verleden geschreven zijn.
Toch wijkt 'Een gat in het dak' van deze tra
ditie af door het bijbelverhaal eerder te laten
beginnen dan gewoonlijk. In de eerste delen
komt een aantal bijbelverhalen aan de orde
dat laat zien hoe Jezus in allerlei menselijke
situaties 'een beslissende opening maakt' en
bevrijding schenkt, waardoor mensen de
hemel weer in het oog krijgen.
Het eerste deel van de passie handelt over
het verhaal van de verlamde man die met
behulp van vier medemensen genezen
wordt. Deze betrokkenen breken het dak van
het huis waarin Jezus zich bevindt letterUjk
open. Het tweede verhaal gaat over de man
die in lugubere spelonken woont en door
demonen is bezeten. Dit verhaal, dat eindigt
met het zich in het meer storten van een gro
te kudde varkens, is waarschijnUjk nog niet
eerder in muziek gezet. De andere verhalen
handelen over een man die van zijn doofheid
bevrijdt wordt, de vrouw die met kostbare
olie Jezus zalft om te eindigen met de verha
len van het laatste avondmaal, de gevangen
neming en het sterven op Golgotha.
Na elk bijbelrecitatief (gezongen door koor
en solisten) is er een sololied of een duet
waarin de hoofdpersonen van het verhaal
zelf aan het woord komen. De teksten van
deze vrije werken zijn geschreven door
Michiel de Zeeuw evenals de teksten van de
koralen die door het gehele werk gevlochten
zijn. Het is de bedoeling dat deze koralen
ook door de aanwezigen worden meegezon
gen.
Muzikaal kent de passie een grote diversi
teit. De bijbelverhalen worden vaak muzi
kaal geïllustreerd, met een speciaal oor voor
de handelingen van de hoofdpersonen.
Toonhoogteverloop, samenklanken en dyna
miek zijn de kleuren waarmee de verhalen
en teksten in muziek geschilderd worden.
Toegankelijke muziek wordt afgewisseld
met experimentele koormuziek, bijvoor
beeld in klanklagen of door middel van zich
stapelende akkoorden. Tegelijkertijd is een
aantal diepere lagen in het verhaal aange
bracht en worden door melodische en tek
stuele citaten de bijbelverhalen met elkaar
verbonden. Een voorbeeld hiervan is de zin
snede uit het eerste verhaal 'boven de plaats
waar Jezus was' waarmee het uiteindelijke
lijdensverhaal af en toe wordt onderbroken.
In het programmaboekje dat de aanwezigen
krijgen uitgereikt wordt een aantal aspecten
van die tweede laag in muziek dieper uitge
werkt. Tussen de zes delen door zijn er stil
tes waarin de mensen de muziek op zich
kunnen laten inwerken of waarin men de
toeUchting kan lezen die een inleiding is op
het nieuwe deel.
Aan deze eerste uitvoering van de passie
werkt mee een groot projectkoor dat is
samengesteld uit de leden van het Gerefor
meerd kerkkoor Zierikzee en gastzangers.
De afgelopen tijd is men intensief bezig
geweest om de 150 pagina's tellende parti
tuur eigen te maken.
Vocale solisten zijn Margreet Baakman, Ine
ke Schilperoord, Liesbeth Franken, Liesbeth
Noordhof en Marcel van der Zande. Instru
mentale solisten zijn Astrid Boot, fluit,
Annette Jumelet, viool, Greetje Buytendijk,
cello en Esther van der Schee, klarinet. De
componist Mar van der Veer vertolkt de
pianopartij en heeft de algemene muzikale
leiding.
De predikant Michiel de Zeeuw werkt sinds
zijn komst naar Zierikzee in 2002 intensief
samen met cantor-organist Mar van der
Veer. Van hun hand verscheen onlangs de cd
Met troffel en toon, bestaande uit nieuwe 16
kerkliederen. In november vindt de presen
tatie plaats van hun eerste zinnespel over de
Psalmen, getiteld Oosterpolderflat.
Delen van de passie werden dit jaar uitge
voerd tijdens een conferentie van het
NBG/KBS in Soesterberg. In de Doopgezin-
de Singelkerk te Amsterdam werd door de
gezamenlijke doopsgezinde koren uit
Nederland een studiedag aan dit werk
gewijd.
Voor noordelijke provincies vindt op 27
maart een themadag over de passie in
Dedemsvaart plaats. Op 26 april komt tij
dens een regionale oecumenische kerkendag
in Eindhoven de passie aan de orde in enke
le workshops. Een artikel over de passie
verscheen in het Nederlands Dagblad. Het
Friesch Dagblad en het magazine Het Goede
Leven komt binnenkort met een eigen ver
haal over het ontstaan van de passie.
De aanvang van het concert is om 20.(X) uur.
Kaarten kosten 5 euro en zijn verkrijgbaar
bij boekhandel De Vries en aan de ingang
van de Nieuwe Kerk.
Verdere informatie en toelichting;
Michiel de Zeeuw, 0111 412230,
m.e.g.dezeeuw@freeler.nl of Mar van der
Veer, 0111 414585 marvdveer@hemet.nl
Het ritme van Afrika
In een van de vorige edities werd ver
slag gedaan van een bezoek van de
Senegalees Malick aan de basisscho
len in Goedereede. Naast het aanleren
van verschillende ritmes op de met
geitenvellen bespannen trommels,
kregen de leerlingen ook een verhaal
te horen over de geschiedenis van de
slavenhandel in Afrika. Dit verhaal
werd verteld door Michel Damhuis.
Damhuis vertelde de kinderen dat hij eerst
op de binnenvaart heeft gevaren en vervol
gens op de grote zeevaart. Hij vertelde dat
het hem bij zijn reizen opviel dat in veel lan
den trommels waren en iedere bevolkings
groep een eigen ritme van trommelslaan
heeft. Hij gaf de leerlingen uitleg over het
ontstaan van die ritmes. Zijn verhaal - waar
de kinderen aandachtig naar luisterden -
volgt hieronder:
Zeshonderd jaar geleden gingen de Europe
anen de wijde wereld in. Grote zeevaarders
als Vasco da Gama, Columbus en Piet Heyn
voeren met hun houten zeilschepen over de
oceanen, op zoek naar nieuwe landen en
nieuwe gebieden.
Veel landen deden daaraan mee: Spanje,
Portugal, Frankrijk, Engelnad, België en
ook Nederland deed mee. Ons land was in
die tijd een handelsnatie. Onder de vlag van
de VOC (Verenigde Oostindische Compag
nie) en de WIC (Westindische Compagnie)
voeren de schepen naar Azië, Afrika, Noord
en Zuid Amerika.
Vanuit Azië werden kruiden, specerijen en
thee gehaald. Uit Afrika haalden ze huiden,
ivoor, diamant en metalen als zilver en goud.
In Noord en Zuid Amerika was veel gebied
veroverd en de Europeanen begonnen daar
grote plantages waar ze kojfre verbouwden,
katoen, tabak en suiker. Daar viel dus veel
geld te verdienen en er moest veel werk wor
den gedaan!
Maar al dat werk werd niet alleen door de
Nederlanders gedaan. Daarvoor waren er in
Nederland niet genoeg mensen. Dus kwa
men er veel mensen uit de Arabische landen
die de Europeanen en de Nederlanders een
handje gingen helpen. In het begin ging dat
goed want: Er viel veel geld te verdienen en
er was veel werk dat moest worden gedaan.
Maar na een tijd ontstonden de eerste pro
blemen. De Arabieren hadden een ander
geloof dan de Europeanen. En de Europe
anen hadden een ander geloof dan de Ara
bieren. En jullie weten allemaal wat er
gebeurt als je een probleem hebt en je lost
niets op. De problemen werden zo groot dat
de Arabieren stopten met werken en ze gin
gen terug naar het land waar ze vandaan
kwamen. En toen zat Nederland met een
groot probleem want: er viel nog steeds veel
geld te verdienen maar er waren niet genoeg
mensen die at dat werk konden doen.
WIC
Het was de WIC, de West Indische Compag
nie, die een belangrijke rol zou gaan spelen
bij het oplossen van dit probleem. De WIC
was een van de grootste zeevaartbedrijven uit
die tijd, met kantoren in Delft en Rotterdam.
Onder de vlag van WIC voeren vele schepen
over de gehele wereld. De zeevaarders van de
WIC, die naar Afrika voeren hadden gezien
dat Afrikaanse koningen mensen in dienst
hadden die voor hen werkten: Slaven!
En daarop vertrokken de schepen van de
WIC uit de haven van Goedereede naar Afri
ka. Dit keer kochten ze niet alleen huiden, dit
keer kochten ze niet alleen ivoor, dit keer
kochten ze niet alleen diamant, zilver en
goud, maar dit keer kochten ze ook... men
sen!
Ze betaalden met wapens, buskruit en
kogels. Ze betaalden met alcohol, ze betaal
den met mooie stoffen en kleden. Ze betaal
den met die spullen die de macht van de
koning zou vergroten. Dan wees de koning
een gebied aan en daar mochten ze alle
gezonde en sterke Afrikaanse mannen en
vrouwen meenemen. Slaven, die moesten
gaan werken in Nederland, Europa en later
in Noor en Zuid Amerika.
Zo begon een zwarte bladzijde in de geschie
denis van de mensheid. Want hoewel de sla
vernij al bestond en vele landen daaraan
meededen, begonnen ook de Nederlanders
met hun scherpe handelsgeest zich bezig
houden met de koop en verkoop van mensen.
Bir
De Nederlanders uit die tijd ontdekten dat er
met de koop en verkoop van mensen veel geld
viel te verdienen. En ze wisten dat er in Noord
en Zuid Amerika veel mensen nodig waren om
te werken op de plantages. En om de handel in
slaven goed op te zetten voeren de schepen
van de WIC in 1621 naar het eiland Bir.
Bir is een eiland voor de kust van Dakar, de
hoofdstad van Senegal, gelegen aan de west
kust van Afrika. Bir was een belangrijk
eiland omdat je het gemakkelijk kon aan
varen.Het was ook een belangrijk eiland
omdat je van daandt handel kon drijven met
het binnenland van Afrika. Het kon ook
gebruikt worde/l als tussenstop voor schepen
die naar Azië voeren. Het eiland was ook
Michel Damhuis vertelt de kinderen van 'Het Stellegors'Het ritme van Afrika
belangrijk omdat je - als je de grote oceaan
over wilde steken naar Noord en Zuid Ame
rika - het de kortste weg was van Bir naar
Curagao. En van daaruit kon je verder naar
Amerika.
Goedereede - Goree
Het eiland Bir was in handen van den Por
tugezen die het eiland de naam Palma had
den gegeven omdat er veel palmbomen op
stonden. In 1621 werd het eiland door de
Hollanders veroverd en de twee forten die de
Portugezen hadden gebouwd werden met de
grond gelijk gemaakt en opnieuw opge
bouwd. Het ene fort kreeg de rumm Fort
Nassau en het andere fort de naam Fort
Oranje. Ook het eiland kreeg een andere
naam: Bir, dat was veranderd in Palma
kreeg nu de naam Goede Rede, afgeleid van
Goedereede, wat betekent veilig haven of
een goede plek om te zijn. Nog weer later
werd het eiland Goede Rede Goree genoemd
en zo heet het nu nog.
Er werd ook nog een derde gebouw neerge
zet op de punt van het eiland. Een groot rond
gebouw met twee deuren, twee trappen en
twee verdiepingen en een grote binnen
plaats. Dit gebouw werd het Slavenhuis
genoemd. Een gebouw dat later wereldbe
roemd zou worden door de naam van die ene
deur: 'de deur zonder terugkeer'.
Het Slavenhuis
Het Slavenhuis was voor de handelaren, de
zeevaarder en militairen een paradijs. Het
eiland Goede Rede was een mooi eiland. Het
was er altijd lekker weer en op de bovenste
verdieping hadden ze grote kamers met een
mooi uitzicht, luxe meubelen en zachte bed
den. Maar als je als slaaf het slavenhuis bin
nenkwam dan was het leven een hel. De
vaders en moeder werden van elkaar
gescheiden. De kinderen werden van hun
moeders gescheiden. De mannen werden
geboeid met kettingen om hun handen en
voeten en een stalen band met lange punten
om hun nek, evenals de vrouwen en kinde
ren. Elke slaaf kreeg een eerste brandmerk,
zodat iedereen wist datje een slaaf was van
de Nederlanders.
Daarna werden ze opgesloten op de onder
ste verdieping. Dertig, veertig, soms wel vijf
tig mannen bij elkaar in een kleine cel. Het
zelfde lot ondergingen de vrouwen en kinde
ren. Het enige dat nog een beetje goed was,
was het eten. Je moest nog worden verkocht
en daarom was het belangrijk datje gezond
en sterk bleef. Verder was het in het Slaven
huis een grote smeerboel. Want als je naar
de wc moest dan deed je dat maar gewoon in
de cel. En als je ziek werd en moest overge
ven, dan deed je dat maar gewoon in de cel.
En zo zat je daar in de stank en de hitte,
dagen, weken soms maanden te wachten tot
er een vloot van vele schepen kwam.
Als er een vloot in de haven van Goede Rede
lag dan werden alle slaven uit hun cel
gehaald en werden ze ingescheept Honder
den, soms wel duizenden mannen, vrouwen
en kinderen. En allemaal gingen ze door die
ene deur. 'De deur zonder terugkeer'. En
eenmaal door die deur zouden ze hun gezin,
hun familie, hun land nooit meer terugzien
en eenmaal door die deur zouden ze de
sabar nooit meer horen spelen.
De reis
De reis was nog erger dan het verblijf in het
slavenhuis. Alle slaven moesten zij aan zij in
het ruim liggen zodat ze er zo veel als moge
lijk konden meenemen. Ze werden vastgeke
tend aan grote houten palen en balken. Dan
werd het ruim afgesloten en kon de reis
beginnen. Waar je naar toe ging, dat wist je
niet en hoe lang de reis ging duren, dat wist
je niet. Maar als je naar de wc moest, dan
deed je dat maar gewoon daar beneden in
het ruim. En als je ziek werd en moest over
geven deed je dat maar gewoon daar bene
den in het ruim. En als er vrouwen waren die
moesten bevallen, dan deden ze dat maar
gewoon daar beneden in het ruim.
Zo 'n reis duurde weken en soms wel maan
den. Veel slaven overleefden deze reis niet.
Van alle slaven die werden ingescheept
stierf tussen de vijftien en twintig procent
onderweg! Deze mensen werden over boord
gegooid en dienden als voer voor de haaien.
Vele slaven werden gebracht naar Curagao.
Curagao was in die tijd door Piet Heyn ver
overd en was het centrum van de slavenhan
del. Een grote supermarkt waar plantage
houders mensen konden kopen. En als een
slaaf verkocht was dan kreeg deze een twee
de brandmerk, zodat iedereen wist van wel
ke plantagehouder je was. Daarna weer in
het schip en dan werd je gebracht naar Zuid
of Noord Amerika, waar ze moesten werken
op de plantages. Bijvoorbeeld in Brazilië,
Argentinië, Peru, Bolivia of Suriname.
In Suriname gebeurde er iels bijzonders.
Vele slaven die naar Suriname werden
gebracht probeerden te ontsnappen en
vluchtten het oerwoud in. Deze mensen
behielden hun eigen Afrikaanse cultuur, zij
behielden hun eigen manier van dansen, hun
eigen muziek en hun eigen geest. Deze men
sen staan bekend als maroims en leven nog
steeds in de jungle van Suriname.
Driehonderd jaar slavernij
De handel in slaven heeft meer dan driehon
derdjaar geduurd. In totaal zijn er tussen de
15 en 20 miljoen mensen uit Afrika naar
andere delen van de wereld gebracht. Maar
driehonderd jaar slavernij heeft ook iets
goeds gebracht. Want de slaven die werden
verspreid over de wereld namen allemaal
iets mee. Iets dat je aan de buitenkant niet
kunt zien. Iets dat binnen in de mens zit.
Namelijk de Afrikaanse cultuur, de Afri
kaanse dans, de Afrikaanse muziek en de
Afrikaanse ritmes. En deze gaven werden
over de gehele wereld verspreid. Later ont
stonden hierdoor nieuwe dansen en nieuwe
soorten muziek, zoals de blues, de jazz, de
reggae en later de disco, de hip-hop en de
rap. Zo kwam het dat de verteller op zijn rei
zen overal verschillende ritmes tegenkwam.
Driehonderd jaar slavernij heeft er ook voor
gezorgd dat mensen zich begonnen te men
gen. Blanke mannen en vrouwen die verliefd
werden op zwarte mannen en vrouwen die
verliefd werden op blanke mannen en v: ou
wen. En uit deze huwelijken werden kinde
ren geboren met prachtige bruine huidskleu
ren: lichtbruin, donkerbruin, chocolade
bruin en vele verschillende tinten.
Veel van deze mensen gaan terug naar Afri
ka om te zien waar hun voorouders vandaan
kwamen. En veel van deze mensen bezoeken
het eiland Corée. Het eiland Goree wordt
beschermd door de UNESCO en is een groot
openlucht museum. Het Slavenhuis staat er
nog steeds als herinnering aan deze geschie
denis. Ook de 'deur zonder terugkeer'Want
door deze deur koimen vele mensen terug om
het slavenhuis te bekijken. Om te leren van
deze geschiedenis en om te zien waar hun
voorouders vandaan kwamen. Gewone men
sen, maar ook bekende artiesten, als James
Brown en Michael Jackson. En belangrijke
politici als George Bush en Ivo Opstelten.
In het Slavenhuis worden tot op de dag van
vandaag vele feesten gegeven. Senegalese
feesten. En op deze feesten wordt gedanst
door mensen van allerlei culturen en van
allerlei kleuren. En op die feesten kun je de
oorspronkelijke Afrikaanse ritmes en de
sabar nog steeds horen klinken.
Op zaterdag 27 Maart is het weer zover, onze jaarlijkse krentenbroden-
actie. In alle dorpen op Goeree Overflakkee gaan weer tientallen kin
deren langs de deuren om de krentenbroden te verkopen. Het is elk jaar
weer een grote actie waar vele vrijwilligers aan mee werken. Maar deze
actie zou nooit kunnen slagen als u niet meewerkt om de broden te kopen.
Daarom willen we u ook dit jaar weer vragen om deze actie te helpen slagen. Waar
doen we het voor? Voor het vakonderwijs, we noemen het een springplank naar de
toekomst. Zo is men b.v. in Burkina Faso, in het dorpje Léo bezig met de bouw van
een vakschool. Léo is een plaats van ongeveer 30.(X)0 inwoners, er is veel werke
loosheid, terwijl het moeilijk is om aan geschoolde vakmensen te komen. De vak
school in Léo is inmiddels al uitgegroeid tot een soort van mini dorpje met z'n 13
huisjes, twee slaapzalen, een flinke kantine, twee lesgebouwen, een kantoorruimte,
twee werkplaatsen en een kleine kliniek. Inmiddels zijn er driejaarklassen met 184
leerlingen, de meeste zijn financieel geadopteerd, dus kinderen die anders in de goot
hadden gelegen en dan mogen we denken aan drugs, diefstal, prostitutie enz. Zij
leren hier een vak en maken kennis met Gods Woord, dus zeker een springplank naar
de toekomst! Daar doen we het voor, hier staan wij achter, U toch ook?
de gehele dag
wegens huwelijk
Zandpad 90, Middelhamis. Tel. (0187) 48 24 31